View Full Version : Talvivalkeus
yksisiipi
10.9.2002, 12:56:36
Tämä kertoo pohjalaisin talvitunnelmin, mistäpä muustakaan kuin tuosta kirouksesta tai siunauksesta, jota myös rakkaudeksi kutsutaan.
Talvivalkeus
Kuu loistaa yllä pohjanmaan
hiljaisuus äänet unohtaa
Valkeus alla yötaivaan
lumen puhtaudessa hohtaa
Tähdet loistavat yllä pohjanmaan
kylmyys aurinkoa pakenee
Yön syliin hellään hoivaan
hanki suojaansa peittelee
Olen tämä talviyö, joka sinua varjelee
olen talvivalkeus, joka sinua johdattelee
olen talvipakkanen, joka sinua syleilee
ja talven lumisade, joka sinua suutelee
Kuu loistaa yllä pohjanmaan
pimeys kuunvaloa halaten
osoittaa kaipuutaan
toisiaan hellien
Tähdet loistavat yllä pohjanmaan
valaisten yön kauneuden
paljastaen iloa, onneaan
Näin minä sinulle olen
KalTorak
11.9.2002, 17:24:06
Ihan kohtalaisen hyvä se oli. Jos se kertoi rakkaudesta
en oikein itse sitä kässännyt. Ainakin se oli suomalaismainen
kuvaus siis talvella.Ois voinut olla ehkä vähän laajemmin käsitelty
siis vaikka kaikkia vuodenaikoja.
Gabriel
16.9.2002, 22:53:12
Aika hyvä, minun täytyy myöntää. :)
Runo painostaa juuri talvimaiseman kuvailuun ja sen seesteisyyteen ja rauhallisuuteen. Viisi neljän rivin säkeistöä on aika vähän, mutta lyhyyteen olet mahtuuttanut todella paljon laatua. 1. ja 2. säkeistön ensimmäisten rivien toisto häiritsi hiukan, muttei paljoa. Kolmannessa säkeistössä oli hieman toistoa myös.
Sanavalinnat ovat kuitenkin onnistuneita ja sitä osaa kuvitella kaiken hyvin.
Hyvää työtä, Yksisiipi. :)
Onneksi olkoo Yksikkö! Tämä on ensimmäinen kerta kun arvostelen mitään fiktio-sektorilla. Ensinnäkin tuosta runosta tulee todella vahvasti mieleen joku muutaman minuutin mittainen Thy Serpent kappale. Tyylit sopivat vastakkain täydellisesti. Erittäin synkkä ja kaunis runo...yöllinen on sopiva sana. Ellei sana nox/nocturne olisi niin käytetty niin tuolle runolle se nimi sopisi. Oikein mieluisaa luettavaa.
Seyana
20.9.2002, 18:39:02
Minä pidän tästä, mutta on myönnettävä että jokunen lisäsäkeistö ei olisi ollut pahitteeksi tuon toiston takia.
Tuli jouluinen tunnelma, tiedä nyt sitten mistä johtuu, varmaankin koska kuvailit maisemaa joka näkyy ikkunastani jouluisin.
Olen tämä talviyö, joka sinua varjelee
olen talvivalkeus, joka sinua johdattelee
olen talvipakkanen, joka sinua syleilee
ja talven lumisade, joka sinua suutelee
Tästä pätkästä minä pidän erityisesti. Siinä on riimit, mutta ne eivät silti vaikuta mitenkään haetuilta, vaan kuullostavat luonnollisilta.
Minulla tuli myös mieleen tuosta runosta, että runonkertoja on kuollut, mutta elää talvessa.
Kaikenkaikkiaan nätti pätkä, mutta pidempi olisi voinut olla. ei sitä kyllä enää kannata ruveta pidentämään, se on jo kerran ollut valmis ja menee vain pilalle.
Candice
21.9.2002, 9:29:17
Ja jälleen taattua laatua raakkaalta yksisiiveltämme :).
Minä rakastin tätä. ehkä siksi, että talvi on lempivuodenaikani tai ehkä siksi, että tämä runo oli äärettömän kaunis.
Rakkaus nousi hyvin esiin lumesta...
Hyvää työtä.
Oikein kaunis runo, siinä on mukava, rauhallinen tunnelma. Olenkohan ihan väärässä, mutta minulle tuli mieleen sellainenkin juttu, että runo kertoisi tavallaan suomalaisen miehen tavasta rakastaa.. Kun sanotaan etteivät he helposti näytä tunteitaan. Se rakkaus olisi tavallaan vähän niin kuin kylmää, talvista, mutta kuitenkin lämmintä. Äh, nyt minä taidan kyllä höpöttää omiani, mutta sellainen juttu minulle vain tuli mieleen...
yksisiipi
22.9.2002, 18:11:15
Originally posted by Usagi
Oikein kaunis runo, siinä on mukava, rauhallinen tunnelma. Olenkohan ihan väärässä, mutta minulle tuli mieleen sellainenkin juttu, että runo kertoisi tavallaan suomalaisen miehen tavasta rakastaa.. Kun sanotaan etteivät he helposti näytä tunteitaan. Se rakkaus olisi tavallaan vähän niin kuin kylmää, talvista, mutta kuitenkin lämmintä. Äh, nyt minä taidan kyllä höpöttää omiani, mutta sellainen juttu minulle vain tuli mieleen...
Jokaisella runonlukijalla on toki oikeus omaan näkemykseen. Itse asiassa tuo oli hyvä ajatus, koska tuota se voisi ollakin. Minä kun en ajattele runoa kirjoittaessa kuin yhtä asiaa, ja sellaisena näen runon sen valmistuessa. Uudelleen lukiessa sille voi keksiä uusia tulkintoja ja merkityksiä. Tuo suomalaisen miehen rakkaus -tulkinta on erittäin hyvä. Sitäkin se voisi olla. :)