PDA

View Full Version : Runo: päivästä päivään

Purity
10.9.2002, 18:59:20
Omistettu minun mummulleni. Tai itseasiassa emme ole mitään sukua, vaan hän on pikkusisko puoleni mummo, mutta olen aina pitänyt häntä kuin kolmantena mummonani. Emme kyllä ole nähneet moneen vuoteen, eikä hän nyt pääse edes kuulemaan tätä runoa ikinä.

Ei ole tarkoituskaan rimmata, ja ajattelin kerrankin tehdä edes vähän lyhyemmän runon, vähän vaihteluiksi näihin pitkiin. Kirjoitettu eilen aamulla kun olin menossa kouluun bussilla.

Taustana kerron tarinan lyhyesti: kyseinen henkilö kuoli viime viikolla. Hän oli ollut erittäin huonossa kunnossa ja kamalissa kivuissa jo pitkään, ja oli itsekin sanonut, että tahtoisi vain nyt kuolla nopeasti pois. Tätä oli jatkunut kuukausia, joten kai minun pitäisi olla onnellinen hänen puolestaan. Toivottavasti hänellä on hyvä olla siellä missä ikinä onkin nyt.

(jos ei tuosta nyt tajua, niin runo on kirjoitettu kuin kertojana olisi ollut mummoni)

Kello tikittää,
muttei liiku eteenpäin,
kello tikittää,
en kestä kuunnella.

Päivästä päivään,
on elämäni eilisen toistamista,
päivästä päivään
on elämäni jo menneen uudelleen elämistä,
päivästä päivään
näen luonnon kauniit ihmeet,
päivästä päivään
kuolen uudelleen.

En enää aidosti tiedä,
milloin oli eilinen,
En enää aidosti tiedä,
milloin tulee huominen,
aika kulkee eteenpäin,
mutta minä en.

Pimeys saapuu,
kietoo minut hellästi sisäänsä,
kello tikittää
ja viimein pysähtyy.

Dreamer
10.9.2002, 19:21:51
Minä pidän runosta, se kuvaisi mielestäni hyvin vanhan ihmisen arkea, joka ei enää itse pääse kokemaan uutta. Ainakin minulle jäi sellainen kuva, että runon "kertoja" ei enää kokisi mitään, mikä piristäisi hänen päiviään tai tekisi niistä erilaisia. Lisäksi se antaa tietynlaisen tunnelman. Vanhan ihmisen ahdistus tulee ainakin ilmi, ehkä eniten toisessa säkeistössä? Ensimmäinen ja kolmashan taitavat myös kuulua samaan luokkaan, neljäs sitten "vapahdus".

En minä rimmauksesta välittänyt tuota lukiessa, ei sille niin väliä. Mutta en minä myöskään mitään sellaista huomannut, mikä silmiin pistäisi. Ne säkeet sopi mielestäni varsin hyvin yhteen, johtuen kenties sitten siitä ensimmäisen säkeistön säkeen kertaamisesta. Kertaushan liitti nuo säkeet nätisti toisiinsa. :)

yksisiipi
11.9.2002, 10:13:08
Tosi hyvä kuvaus siitä miltä vanhuksen elämä voi vaikuttaa. Siinä mielessä myös kovin haikea, kun elämä on jo takana ja viimeinen päivä lähempänä. Kaikki on ióhitse, mutta silti joutuu katselemaan sen loppua, pahaa tekee. Mutta sellaista kai se elämä on. Kirjoitusasukin on hyvin luettava, ja samanpituinen alku- ja loppusäkeistö ovat hienoja, varsinkin tuo "kello tikittää" toisto. Hyvä runo.

Juliet
11.9.2002, 11:59:57
Oijoi, kumpa minäkin osaisin kirjoittaa tuollaisia runoja... :P Minun mielestäni juuri runot jotka eivät rimmaa, ovat yleensä kauneimpia, niihin saa enemmän sellasta... sielukkuutta tai miten sen ilmaisisi, niinkuin tuosssakin tuli tunnelma todella selvästi esille. Sellasista rimmaavista runoista tulee helposti sellanen satukirja meininki...

Raziel86
16.9.2002, 10:56:14
Kauniit ja hyvät sanat. Tekijä on hyvä kelta nokaksi myönnän sen.
Jos tekijä osaa lisääkin noita niin kirjoita ne tänne. Olen nääs huono runoilemaan mutta hyvä laulun kirjoittaja.