PDA

View Full Version : Black Sabbath...

cenedra
11.9.2002, 17:14:45
Elikkä siis kuunteleeko kukaan muu kuin minä enää näinkin vanhaa yhtyettä kuin Black Sabbath? Sehän perustettiin vuonna 1970 ja on tietääkseni pystyssä vieläkin tosin itse pidän enemmän tästä vanhemmasta tuotannosta kuten Paranoid- ja Black Sabbath-levyistä... Tutustuin tähän yhtyeeseen äitini ansiosta joka tyrkkäsi minulle Black Sabbathin Paranoid vinyylilevyn ja sanoi:" Kuuntelä tämä on OIKEAA heviä..." Niin sitä sitten kiltisti kuunneltiin ja ihastuin yhtyeeseen mielestäni loistava yhtye tosin levyllä Heaven and Hell jossa laulaa Ronnie James Dio ei ole kuin yksi hyvä kipale(Neonknight), mutta Black Sabbath on kuitenkin mitä loistavin yhtye ja jos tykkää niin kannattaa kuunnella levyä Paranoid tai hankkia joku Black Sabbathin parhaat...
Mielestäni parhaimpia kappaleita ovat Paranoid, War pigs, Black Sabbat, Beyond the wall of sleep ja Electric Funeral mutta muitakin hyviä kipaleita on...

Älkää lukeko tästä eteenpäin JOS ette halua yleis sivistävää tietoa Black Sabbathista:

Elikkä siis yhtye perustettiin vuonna 1970 ja se oli ensimmäinen KUNNOLLINEN hevi yhtye olihan sitä ennen jo Led Zeppelin(joka on muuten ihan kohtalainen yhtye), mutta Led Zeppelinin musiikki (alkuaikoina) oli hieman bluussahtavaa ja vasta Black Sabbath toi muassaan tämän musiikki tyylin jota nykyään heviksi kutsutaan..
Yhtyeeseen kuului silloin Ozzy(oikea nimi John tiesittekö)Osbourne (laulu), Tony Iommi(kitara), Terry "Geezer" Butler (basso)sekä Bill Ward(rummut)... Bändi ei kuitenkaan saanut vielä ensimmäisellä levyllään Black Sabbathilla kovin suurta suosiota, mutta saman vuoden(1970) lopulla julkaistiin single Paranoid ja myöhemmin samana vuonna edelleen levy samalla nimellä eli Paranoid joka nosti bändin huippuunsa...
Bändi levytti myös muita levyjä, kuitenkin 70-luvun loppuvaiheessa Osbourne potkittiin ulos bändistä syynä liiallinen huumeiden käyttö(kaikkihan ne huumeita käytti) ja jokin muu josta en tiedä... Tilalle laulamaan hankittiin Ronnie James Dio, joka kuitenkin myös myöhemmin häipyi yhtyeestä... Yhtyeessä oli muitakin laulajia, mutta lopulta oliko se nyt vuonna 1997 Osborne tuli takaisin Black Sabbathin riveihin ja loppu on legendaa...

Okei okei ei tuosta kunnollista tietoa saanut, mutta kun en kuitenkaan ole Black Sabbathin asian tuntija niin anti olla...

yksisiipi
11.9.2002, 17:27:06
Noo, en ole hirveästi Mustaa Sapattia kuullut, mutta mitä olen kuullut, se on hyvää heviä. Ja vielä wanhaa ja perinteistä. Reunion live-tupla-cd minulla oli joskus lainassa, ja siinä on ihan mukavia biisejä, mutta ainut muistamani maininnan arvoinen biisi on "Paranoid", ja se onkin erittäin mahtava.

nox
11.9.2002, 19:08:06
Sapatti on juuri sopivan letkeää vanhaa kunnon hevimetallia makuuni. Kamalasti en ole kuullut muita kappaleita kun ne pakolliset hitit mutta niiden perusteella voin sanoa pitäväni bändistä. Olin aivan surkeassa bändissä tuossa puolisen vuotta sitten hetken aikaa ja treenattiin aika usein Paranoidia. Helppo kuin mikä mutta hyvä fiilis siinä ainakin on.

Pedro
11.9.2002, 21:30:30
Jeh, Black Sabbath on yksi Suurista Suosikeistani. Itse asiassa omistan vain The Best Of Black Sabbath-kokoelman ja pari päivää sitten ostamani Past Lives -tuplaliven, mutta ne auttavat tuntemaan ihan hyvin bändin Ozzyn aikaisen tuotannon. Muilta laulajilta olen kuullut vain muutaman biisin, ja Tony Martin on vakuuttanut eniten. Past Lives oli aika paha pettymys verrattuna niihin muutamaan biisiin, mitä olen Reunionilta kuullut, mutta ihan hyvähän sekin on.
Parhaita biisejä on tälläkin bändillä aivan tolkuttomasti, mutta muutamia mainitakseni War Pigs, Planet Caravan, Killing Yourself To Live, Black Sabbath, NIB, Supernaut, Nightwing, Sabbath Bloody Sabbath, Iron Man, Paranoid, Hole In The Sky, Solitude, Cornucopia, Children of the Grave ja Symptom of the Universe.

Jos nyt pilkkua halutaan viilata, niin Tony Iommin oikea etunimi on Anthony ja Bill Wardin etunimi on William. Ozzyn toisenkin etunimen olen joskus kuullut (siinä tapauksessa että miehellä sellainen on), mutta en nyt sitä muista. :D

Melinda
12.9.2002, 16:29:14
nojaa,eiks se nyt oo aika muodissa? en mä kauheesti tästä tykkää vaiks mulla onki yks tsipale jossai levys bonuksena..tais olla paranoid..(muistaakseni)ja oon nähnyt kaks musiikkivideoo moontv:llä muttei oikeen nappaa..liian vanha yhtye..mutta ihan silleen kuunneltava mielestäni :)

Theemu
13.9.2002, 11:44:26
Originally posted by cenedra
Elikkä siis yhtye perustettiin vuonna 1970 ja se oli ensimmäinen KUNNOLLINEN hevi yhtye olihan sitä ennen jo Led Zeppelin(joka on muuten ihan kohtalainen yhtye), mutta Led Zeppelinin musiikki (alkuaikoina) oli hieman bluussahtavaa ja vasta Black Sabbath toi muassaan tämän musiikki tyylin jota nykyään heviksi kutsutaan..

Ihan yhtälailla Deep Purple ja Led Zeppelin siihen vaikuttivat. Mutta ilman Black Sabbathia meillä tuskin olisi niin ilkeää heviä kuin nykyään, eikä saatanatematiikka olisi niin vahvana mukana.

Hassua kyllä, Black Sabbathin esiasteessa Earthissa vaikuttivat mukana myös saksofonisti ja slidekitaristi.. Ja sitä ennen (Tony Iommin haastattelun mukaan) bändin nimi olisi ollut joku Pop Top Blues Band.

Mutta niin, minä tykkään ja kovastikin. Sabbath ei ole teknisesti lähelläkään Deep Purplen ja Led Zeppelinin virtuoosimaista loistoa, mutta tunnelmassa taas ei jäädä tippaakaan jälkeen em. yhtyeistä. Ja yhtye on vieläkin RASKAS. TJEU: Cornucopia, Into the Void, Symptom of the Universe.

Näin bändin myös keikalla 1998 Ruisrockissa. Soundin toimittajasetä pisti asian paperille melko hyvin; jotain tyyliin "ilmaa olisi voinut leikata veitsellä Black Sabbathin (biisin)alkusointujen tullessa ilmoille, niin raskas tunnelma sillä hetkellä oli". Se riittänee.

Mirandos
14.9.2002, 12:23:14
sabbath roks!

se on sitä vanhaa ja oikeaa heviä. hävetköön muut jäljittelijät.
tosissaan, ei oo muuta oikeeta bändiä ku sabbath. Satoja muita löytyy kyllä, mutta tää on se aito ja alkuperänen.

Eli kuuntelen joo.

Melkor
25.3.2004, 19:03:40
Onhan tuolla Black Sabbathilla muutamia hyviä biisejä, mutta siihen se sitten jääkin. Välillä tuota musiikkiakin voisi kuunnella, mutta yhtään cd:tä en kuvittelisi ostavani elämäni aikana, hukkaan menisivät vähäiset pennoseni. :P Kuten en muihinkaan Sabbathin aikaisiin bändeihin, tai ainakaan tältä istumalta ei tule yhtään useamman euron arvoista mieleen. Siis ihan letkeätä heviä vuosikymmenten takaa.

vegeta
27.3.2004, 17:35:18
Black Sabbath on yksi niistä monista jotka olen valinnut :eh: . Hyvä yhtye tosin en kyllä omista Sabbatilta kun noi Dion ajan levyt elikkäs: Heaven And Hell,Mob Rules ja Live Evilin. Pitkään olen kyllä harkinnut ton paranoidin ostoo, mutta kannataako sekään. Tietäähän sen jo kaikki, että Dion tulkinnat pieksee ozzyn helposti, vai? Minusta ainaskin Dio on todella paljon parempi laulaja kun ozzy. En ole siitä tosin varma onko ozzy tehnyt noita sanoja sabbitin biiseihin?

mogvisti
4.4.2004, 18:57:12
Enpä ole hirveästi kuunnelut tuota "vanhaa klassikkoa", mutta tunnen muutaman kappaleen jotka ovat kuunneltavia mm. Paranoid ja Black Sabbath.

En omista kyseisen bändin levyjä mutta tutustuin niihin kun isäni osti vinyylikiekko- soittimen ( :huh: ) ja siihen muutaman Black Sabbathin kiekon.

Kyllähän toi on ihan kiitettävää musaa ja sitä on ilo kuunnella. Kitara ja rummut paukkuu, ei siinä muuta tarvita.

Ihan hyvä bändi :rispekti:!

Davidson
7.4.2004, 15:52:52
Black Sabbath on jäänyt kyllä vähemmälle. Sen mitä oon kuullut, en pitänyt siitä niin paljoo. Mutta viime kokeilukerrasta on kyllä jo sen verran aikaa, että joskus vois taas yrittää päästä bändin musaan "sisälle". Mielipiteet nääs voi muuttua, varsinkin minun kohdalla, kun on kyse musiikista. Monet bändit oon "löytänyt" vasta uuden yrityksen jälkeen. Jos meinaan kokeilla bändiä joskus taas, aloitan kokeilun varmaan Dion laulamista levyistä, koska hän on tuttu jo oman bändinsä matskun kautta.

Yose
3.10.2005, 17:27:30
Voisihan tämän tälle legendaarisista legendaarisimmalle heavy-orkesterille omistetun ketjun nostaa, ja ilmaista oman mielipiteeni. Ja toivotaan, että lisää ihmisiä jaksaisi tähän vastata.

Omalle kohdalleni Black Sabbath on yksi niistä TOP-5 bändeistä, elikkä pidän orkesterista suht. paljon. Monet asiat tekevät tästä bändistä tärkeän itselleni, ensinnäkin tietenkin se legendaarisuus ja historiallinen arvo, kaverit ovat sentään Heavy Metalin arkkitehtejä. Ja sitten tietenkin se, että orkesterissa vaikuttaa yksi aikamme suurimpia muusikkoja, Ozzy Osbourne, joka on legenda monella tapaa niin positiivisesti kuin negatiivisestikin. Ja viimeisimpänä, mutta luonollisesti tärkeimpänä, orkesterista tekee hyvän mahtava musiikki.

Omistan levyt Black Sabbath, ja Paranoid (Lisää tulee varmasti ostettua). Tämän lisäksi vielä yhden Black Sabbath DVD:n, ja Ozzy Osbournen Speak of the Devil albumin, joka siis sisältää vain Black Sabbathin biisejä. Suurpiirteisesti kaikki Ozzyn aikainen tuotanto on ihan hyvin hallussa, ja sitä fanittelen eniten. Dion aikaista tavaraa en niin hyvin tunne, muuta kuin pintapuolisesti, pitänee tarkemmin tutustua. Myös Tony Martinin aikainen tuotanto on herättänyt mielenkiinnon, lähinnä siksi, etten ole kuullut sitä yhtään tippaa. Loppeenlopuksi Black Sabbath oli Black Sabbath vuodesta 1966 (Metal-Archivesin mukainen perustamisvuosi) vuoteen 1979 (Ja jälleen Ozzyn palaamisesta), Ozzy on se ainoa oikea laulaja, eikä Black Sabbath vain tunnu niin kodikkaalta ja oikealta, ellei Ozzy tuo sitä aitoa ja karua täyttymystä kokoonpanoon laulajan paikalla.

Tietäähän sen jo kaikki, että Dion tulkinnat pieksee ozzyn helposti, vai? Minusta ainaskin Dio on todella paljon parempi laulaja kun ozzy. No, tulkintojen paremmuus on mielipide asia. Teknisesti Dio voidaan määritellä paremmaksi laulajaksi, mutta kuten yleensäkin, tekniikka ei ole kaikki musiikissa, ei sinne päinkään. Itse arvostan todella paljon Ozzy Osbournen aina "epävireiseksi narinaksikin" ylistettyä jaloa laulua. Ja mielestäni mikään mitä Ozzy on laulanut, ei kuulosta yhtään miltään kenenkään muun versiona. Syynä voi olla se, että biisi alkaa kuulostaa oikeasti hyvältä lauluraidankin onnistuessa, tai sitten syynä on yksinkertaisesti se, johon itse uskon, että tämä nerokkaan muusikon, Ozzyn, tulkinta on todella originaali ja siinä vain on sitä fiilistä. Toisaalta kuitenkin laulajissa Eric Adams pieksee kaikki niin 666-0, että Osbourne on ainoa joka uniikkiudessaan ei edes pysty jäämään varjoon.

En ole siitä tosin varma onko ozzy tehnyt noita sanoja sabbitin biiseihin? Käsittääkseni rumpali Bill Ward on toiminut paljolti sanoittajana, tosin saattaapi se Ossikin joitain lyriksejä olla vääntänyt. Sanoitustaitoa ei tosin Ozzyltä puutu, loistavia lyriikoita mies on väsännyt todella paljon soolotuotannollaan, ja suosittelen niitä erityisesti ihmisille, jotka pitävät hyvin rimmaavista, maanläheisistä, ei mitenkää ylisymbolisista arvoituksista, mutta kuitenkin kauniisti koristelluista ja väliin jokseenkin pohtivista sanoituksista. :)

Kapteeni Kunimura
3.10.2005, 18:06:46
Black Sabbath on klassikko, mutta en ole kuullut kuin Paranoidin ja Sabbath Bloody Sabbathin. Jälkimmäisestä en erityisesti pitänyt, mutta olen kuunnellut sen vain kerran ja voi olla että muutan mieltäni kun ja jos jaksan kuunnella sen uudestaan.

Paranoid on kuitenkin alusta loppuun loistavaa musiikkia. Oikeastaan ainoa biisi joka ei niin hirveästi kolahda on Planet Caravan, mutta on sekin ihan siedettävä.

Black Sabbathia on pakko kunnioittaa vaikke sitä hirveästi kuuntelisikaan, koska ne kuitenkin loi pohjan hevi metallille. Toisaalta ei ne ole kaikkiea yksin tehnyt sillä esim. Judas Priest on vaikuttanut aika paljon metallin tiettyjen alalajien syntyyn.

Sabbath ei kuulu mieli bändeihini, mutta sitä kuuntelee kun haluaa jotain kevyempää ja rauhallisempaa.

Tämä on turhaa tietoa, mutta olen laulanut pari vuotta sitten koulun kevät juhlassa Paranoidin ns. "yllätysvieraana". Se oli ihan hauskaa, mutta yritin liikaa matkia Ozzya ja lopputulos oli mielestäni heikko, koska sellainen laulutyyli ei sovi minulle.

Kalaforn
4.10.2005, 2:35:46
Black Sabbath on loistava, vaikka pidänkin vain kahdesta heidän veisustaan, niin silti, ihan huippubändi. Paranoidin ensimmäistä kertaa kuultuani, aloin heti kyselemään muilta heidän mielipidettään biisistä ja kaikki olivat aina samaa mieltä, elikkäs todella loistava veisu, hmm, taisin olla siihen aikaan kirjastossa kuuntelemassa sitä, onneksi ei mitään kovaa hässäkkää siitä sitten syntynyt, pysyin juuri ja juuri kasassa.

En ymmärrä, miten jotku voivat olla pitämättä Black Sabbathista? :huh:

Stormheart
4.1.2006, 20:10:17
Käsittääkseni rumpali Bill Ward on toiminut paljolti sanoittajana, tosin saattaapi se Ossikin joitain lyriksejä olla vääntänyt.QUOTE]

Tuohon sellainen korjaus että bändin 70 - luvun materiaalin lyriikoista n. 90 prosenttia on peräisin basisti Geezer Butlerin kynästä. En tiedä sitten tarkemmin mitä Ozzy ja Bill ovat tehneet biisintekovaiheessa, mutta Geezer on hoitanut pääosin lyriikat ainakin 70 - luvun alkupuolella. 1970- luvun lopulla muut sortuivat juopotteluun/huumeidenkäyttöön ja koko biisintekopuuha jäi yleensä kitaristi Tony Iommin vastuulle.

Kaikin puolin loistava yhtye, reilusti parempi mielestäni kuin Sabbathia apinoineet Deep Purple tai Led Zeppelin, vaikkei Sabbath teknisesti ehkä ylläkkään vastaavalle tasolle. Omistan The Best Of - kokoelman
jota tulee kuunneltua kohtalaisen ahkerasti.

Pisteenä ii:n päälle tulee Paranoid, jonka veroista kappetta ei ole myöhemmin vastaavassa ajassa ( biisi on tehty kymmenessä minuutissa alkujaan levyntäyttötarkoitukseen, vain koska albumilla oli tilaa vielä vajaan neljän minuutin kappaleelle ) tehty. Metallican Enter Sandman nyt on tosin miltei yhtä hyvä, mutta tietäen Mustan Albumin tekoon menneen aikaa vallan perkeleesti, ei Sandmania varmasti ole tehty alta kymmenen minuutin.
Siispä PARANOID ROCKS FOREVER!!!

Cuomi
4.1.2006, 21:10:40
Siis KYLLÄ. Wanha kunnon Sabbath kelpaa aina. Hyllystä löytyy Vol. 4 ja Soittakaa Paranoid vinyylinä. Ozzyn narina sopii Sabbathiin kuin nyrkki silmään. Wardin paukuttelua on ilo kuunnella ja Geezer Butler on maailman groovein basisti. Kuunnelkaa nyt sitä Electric Funeralin instrumentaaliosaa.
Ja viimeisimpänä mutta ei todellakaan vähäisimpänä itse Tony Iommi, joka on väsännyt eniten muistettavia riffejä kuin kukaan.

Tyypithän käytännössä kehittivät rrrraskaan musiikin. Olihan Zeppelin, Purple ja muut myös vaikuttamassa mutta Sabathilla oli jo tutut elementit: synkät ja häröt sanoitukset, matalavireisyys, erittäin tarttuvat riffit ja muutenkin Heavy look ja asennetta isolla A:lla.

silverfang
5.1.2006, 16:14:07
Omistan uusimman greatest hitsin ja onhan sitä paljon tullut kuunneltua ja Sabbath on todellakin loistava bändi!

Mutta kaikista parasta bändin osalta on viime kesän keikka jolle sain liput ja se oli aivan upea.
Tony Iommy on loistava kitaristi ja riffit sekä solot sopivat hyvin hevin perustus bändille.
Rumpali on nykyään vähän kuollut mutta nuoruuden vuosinaan hän oli ilmiömäinen. Nykyään kädet vaan eivät liiku niin nopeaa (osittain huumeiden takia ja osittain iän).
Minusta nykyistä heviä ei olisi ilman Black Sabbathia. Niin suuren panoksen he ovat laittaneet sen osalle.

Dimmy
5.1.2006, 17:18:34
Sabbathia apinoineet Deep Purple tai Led Zeppelin
:confused:

Omistan uusimman greatest hitsin ja onhan sitä paljon tullut kuunneltua ja Sabbath on todellakin loistava bändi!
Ei oikeasti, mitä kukaan tekee jollain greatest hits-kokoelmalla? Ei niitä relevantteja levyjä ole kuin ne viisi. Jotka kaikki löytää kymmenen euron pintaan pienellä kaivamisella. Ihan varmasti halvemmallakin jos vielä vähän penkoo. Tai ääh, ette te uusavuttomat kuitenkaan osaa, www.cdon.com. 8,90 kpl. Voisin myös kiukutella siitä kuinka tuollaisten hevin eilen keksineitten natiaisten takia jäi tuo kesän keikka väliin, mutta eipä minulla silloin olisi ollut rahaa sinne muutenkaan lähteä. Lisäksi olen nähnyt bändin Ozzyn kanssa jo kahdesti aiemmin.

Leon
5.1.2006, 22:02:11
Olen erittäin epäsivistynyt ihminen kun en ole pahemmin Sabattiin kerennyt tutustumaan. Jo pitkään minulla on ollut tarkoitus käydä joitain CD:itä lainaamassa kirjastosta, mutta en ole sitten kerennyt tai muistanut. Ozzystä kyllä tykkään, mitä nyt hänen sooloprojektejensa olen kuunnellut, ja uskon että myös Sabbath uppoaa. Tämä musiikki on kuitenkin niin rokin tapaista heviä, että sitä kehtaa kuunnellakin.

Hauska homma muuten se, että "Paranoid" oli alunperin tehty vain, koska tarvittiin joku lyhyt biisi viemään levyltä loppu tila. Ja siitä napsahtikin aivan loisto kipale. Tai näin olen ainakin kuullut. Sanokaapa muuten joku levy, millä kannattaisi aloittaa tämä Sabbathin kuunteleminen, jos nyt vaikka joku päivä kerkeisisin käydä sitä lainaamassa.

//Ja muuten, omasta mielestäni Led Zeppelin on todella kaukana Black Sabbathista. Osa Zeppelinin biiseistähän on melkein kantria! Progeahan se oli. Tai sitten ei... Täytyypä miettiä hetki.

Highwind
6.1.2006, 19:48:44
Black Sabbath on yksi parhaimmista bändeistä mitä on koskaan ollut. Virallisestihan tuotanto alkoi vuonna 1970 ja kesti Forbidden-iin asti 1995. Tokihan on tullut levyjä vielä -95 eteenpäin mutta ne eivät taida olla oikein tunnettuja, tai niinkuin jo sanoin, tunnetusti Sabbath päättyi -95 Forbidden albumilla, eikä suuri bändi voinut lopettaa huipulla. Viimeisten viiden levystä joukosta kolme mahtavaa 1989 - Headless Cross(oma suosikkini kaikista Sabbathin levyistä) 1990 - TYR (oikein hyvä albumi), 1992 - Dehumanizer (paras 90-luvun tuotannosta ja täytyy sanoa, että kyllä se Ronnie James Dio on se, joka nosti aina Sabbathin takaisin huipulle, vaikkakin vain vuonna 92 UK-n top 10 listalle hiteillä TV Crimes ja Time Machine. Tämän levynhän jälkeen Dio käveli taas pois Sabbath-sta, mikä on hyvä sillä hänen oma bändinsä (Dio) on paljon parempaa kuunneltavaa. 1994 - Cross Purposes (omasta mielestäni Sabbathin heikoin levy, plussaa parista hyvstä kappaleesta, I Witness, Back To Eden ja Evil Eye ja pieni plussa siitä, että albumilla on komein heviletti ikinä, Bobby Rondinelli!) 1995 - Forbidden, suoraan sanottuna ei heikko, mutta ei mikään erityinenkään loppu Black Sabbathille.
Mutta palataanpa nyt 70-luvulle. Bändin eka levyn, Black Sabbath, jälkeen huomattiin maailmalla melko hyvä uuden bändin alku, joka toi uuden musiikki tyylin kahden muun samanaikisen kuuluisuuden kanssa, Led Zeppelin ja Deep Purple. Vuosi 71-72 oli näin sanoakseni yhtä juhlaa. Kolme albumia kovimmasta päästä, Deep Purple - Machine Head, Led Zeppelin - IV ja tietysti Black Sabbath - Paranoid. Viimeisin edellä mainittu oli se mikä nosti itse Sabbathin huipulle.
Ja samaa, upeata, mahtipontista studio työtä jatkui 70-luvulla Sabbathin historiassa. Master Of Reality, Vol 4, (oma suosikkini Ozzyn aikaisesta Sabbathista, Sabbath Bloody Sabbath) ja Sabotage. Kaikki edellä mainitut loistavaa 4/5-5/5 tähden albumeita. Suosittelen kenelle tahansa heavy musiikista pitävälle.
Edellä mainitut levyt pysyivät (en ole aivan varma) samalla kokoonpanolla vuosia. Ozzy - laulu, T.Iommi - kitara, paremmin tunnettu nimellä Geezer Butler - basso ja Bill Ward - rummut. Keyboard tehtiin yleensä koko bändin yhteisvoimin. 1970-1975 oli selvästi Sabbathin kulta-aikaa, mutta sitten alkoi alamäki...
Seuraavat tuotannot, Technial Ecstasy ja Never Say Die toimivat vielä samalla edellä mainitulla kokoonpanolla, mutta ne eivät yleisesti ottaen maailmassa olleet mitään mestari teoksia. Suoraan sanottuna melko huonoja albumeita. Tokihan niistä löytyy muutama hyvä kappale, mutta ei sitä mahtavaa kokonaisuutta, mitä tuli vuosina 1970-1975. Joittekin mielestä nämä kaksi edellä mainittua albumia voivat olla yhtä hyviä siinä missä Paranoid ja Master Of Reality. Mutta itse, ja varmasti monien muidenkin Sabbath fanien mielestä tämä oli Sabbathin heikointa tuotantoa 70-luvulla.
Sitten Ozzy sai potkut. Syinä liika huumeiden käyttö ja saatananpalvonallisuus. Seuraavina vuosina oli ihme jos uudet Sabbathin kokoonpanot pysyivät kasassa edes kymmentä päivää. Myös Bill Ward oli lähtenyt, tai saanut potkut. Ei tarkkaa tietoa.
Kun ex-Rainbow vocalisti Ronnie James Dio (joka oli tehnyt muun Rainbown kanssa 70-luvun kolme ehdottomasti parasta heavy albumia, Ritchie Blackmore's Rainbow, vuoden 1976 ostetuin heavy albumi ympäri maailmaa Rising ja Long Live Rock 'N' Roll)tapasi Butlerin, kysyi Butler tätä laulajaksi Sabbathille ja Dio suostui. Löydetty myös Vinny Appice täydentämään kokoonpano, ei tästäkään tarkkaa tietoa. Useimmat Sabbath fanit ajattelivat, että Ozzy oli se ainoa oikea Sabbath vocalisti ja suhtautuivat negatiivisesti ajatukseen Diosta bändissä, toiset taas pitivät sitä uutena alkuna ja sitähän se olikin! Ronnie James Dio oli se, joka nosti Black Sabbathin takaisin huipulle kahdella upealla mestari palalla, Heaven And Hell(-80) ja Mob Rules(-81) sekä yhden live albumin, Live Evil(-82). Ja Diohan oli tunnetusti se, joka sai bändeihin lisää ulottuvuuksia heavy musiikin alueella ja niin tapahtui Black Sabbathissakin. Henkilökohtaisesti, Heaven And Hell on Black Sabbathin historian toiseksi paras albumi. Tämän jälkeen Ronnie Dio oli valmis perustamaan oman (huippu) bändinsä (Dion) ja vei Vinny Appicen mukanaan. (Suosittelen myös lämpimästi Dio bändiä kenelle tahansa heavy musiikin ystävälle).
Sitten Sabbath ajautui jälleen samaan tilanteeseen kuin 70-luvun loppupuolella. Kokoonpanot oli vaikeaa pitää kasassa, albumeita toki tuli vuosien -83 ja -88 välillä, mutta ne eivät olleet juurikaan mitään erityisiä. 1983-1987 Sabbath tuotantoa ei kannata heti rynnätä ostamaan. Kyllä sieltä joitakin hyviä kappaleita löytyy, mitä Iommi on onnistunut väsäämään sairaasta päästään mm. Born Again, Keep It Warm, In For To Kill, Seventh Star, Ancient Warrior ja Nightmare. Mutta hyvää oli vielä jäljellä...
Kun (omasta mielestäni kaikkien aikojen paras) rumpali, Cozy Powell tuli ottamaan ohjat Iommin kanssa saatiin heti Sabbath takaisin nousuun mikä ei kuitenkaan jatkunut loppuun asti. Vuodet 1989-1995 selostettu jo tämän viestin alussa.

Henkilökohtaisesti Sabbathin top 3 albumit:
1. Headless Cross
2. Heaven And Hell
3. Sabbath Bloody Sabbath

Itse omistan yksitoista Black Sabbath albumia (ensimmäinen levy Black Sabbath vinyylinä :P )
Sanonpa top 10 kappale listan, paras per paras levy kymmenestä parhaasta levystä: (edetään järjestyksessä, ei paremmuudessa)

1. Black Sabbath (Black Sabbath) <--------albumi
2. Iron Man (Paranoid)
3. Lord Of This World (Master Of Reality)
4. A National Acrobat (Sabbath Bloody Sabbath)
5. Lady Evil (Heaven And Hell)
6. Voodoo (Mob Rules)
7. Gates Of Hell (Headless Cross)
8. The Sabbath Stones (TYR)
9. Too Late (Dehumanizer)
10. Guilty As Hell ( Forbidden)

Edellä mainittujen albumien lisäksi omistan vielä tuon Live Evil albumin.

Yleisesti ottaen Black Sabbath on samperin loistava bändi ja tulee aina olemaan!

Ps. Älkää nyt ihmiset aina korostako liikaa sitä Sabbathia heavy musiikin luojana. Ihan yhtälailla siinä ollut mukana Led Zeppelin ja Deep Purple.
Sekä Ronnie James Dio, joka lauloi 60-luvulla Elf nimisessä bändissä ja lähdettyään pois ja tultuaan Rainbow bändiin halusi hän tehdä raskaampaa musiikkia, ja kun lähti Rainbow-sta ja tuli Black Sabbath-iin halusi edellään tehdä raskaampaa musiikkia, mihin ei kauheasti ollut mahdollisuukia Black Sabbathissa ollessaan, jonka jälkeen perusti Dion vieläkin raskaammalla musiikki tyylillä.

huru-ukko
7.1.2006, 18:25:14
Suoraan sanottuna niin surkea bändi kuin Bodom ei ole onnistunut muuta kuin raiskaamaan koko biisin. Yhdyn mielipiteeseen, täysin.

Sabbathia olen kuunnellut oliko se vuodesta 2002. Se alkoi sillä teini-tyylillä, että kuullaan kaverilta joku biisi ja sitten ollaan niin tr00-faneja. Sitten aloin kuunnella enemmän ja sitten hommasin kuinka ollakaan, Best of - levyn. Tätä sitten niin hehkuttaen kuuntelin ja luulin tietäväni kaiken. Sitten latasin levyjä ja otin selvää bändin historiasta, kun se kiinnosti ja siitä on kuullut kavereilta jos jonkinlaista ja suuntaista spekulaatiota.
Nyt olen alkanut hiljalleen levyjä hommaamaan tarkoituksena saada kaikki Sabbathin olikos noin 20 levyä, joista viimeisimmät ovat hyvin vähän tunnettuja, kuten joku häiskä jo mainitsikin. Itse olen nyt hommannut Vol. 4 ja veljeltä sain Master of Realityn jouluna, elikkä omistan "jopa" kolme levyä. :blah:

Luin muuten, että Black sabbath oli yksi Doom-metallin syntyyn vaikuttaneista
yhtyeistä?!!1
Onko sitten totta vai kusetusta. Emt...

Garonthium
29.1.2006, 16:26:09
Se ainoa oikea heavy metal-orkesteri. Parhaat levyt väliltä Black Sabbath - Sabotage, ehdottomasti. Dion aikaisiltakin löytyy hyviä biisejä, ja vaikkapa Heaven And Hell sekä Mob Rules ovat hyviä lättyjä. Tuotanto alkoi Ozzyn kanssa siinä Technical Ecstasyn paikkeilla laimeta, ja kyllä se niin on, että Dion mukaantulo pelasti Sapatin. Muiden vokalistien aikaisiin tuotantoihin (mm. Ian Gillan) en ole tutustunut, enkä usko että edes olisi sen arvoista (?). Muutenkin Sapatissa on teknisesti taitavat soittajat. Ärsyttäviä ns. "hittejä" (Paranoid, Iron Man) koetan välttää, vaikka kyllähän nekin klassikoita ovat. War Pigs on kyllä kukaties paras kappale koskaan. Aamen.

Black Sabbath
8.4.2006, 19:20:28
Black Sabbath bändi on perustettu 1969, eikä 1970.Sitä ennen se on ollut parilla eri nimellä ja tehny pari kappaletta ennen "Black Sabbath" aikoja.Esim.v.1967-1968 "Earth" nimisenä bändinä esim."The Rebel" ja "Song For Jim" kappaleen.Niitä ei oo julkaistu missään.Ja kyllähän se mun lempi bändi on tietysti.Parempaa ei oo ja tuskin tulee olemaankaan!

Stormheart
10.4.2006, 9:58:59
Black Sabbath bändi on perustettu 1969, eikä 1970.Sitä ennen se on ollut parilla eri nimellä ja tehny pari kappaletta ennen "Black Sabbath" aikoja.Esim.v.1967-1968 "Earth" nimisenä bändinä esim."The Rebel" ja "Song For Jim" kappaleen.Niitä ei oo julkaistu missään.Ja kyllähän se mun lempi bändi on tietysti.Parempaa ei oo ja tuskin tulee olemaankaan!

On Sabbath tehnyt noita muitakin biisejä 60-luvulla, en ole tosin ihan varma, mutta muistelisin jollakin Ozzyn DVD:llä olevan videopätkän, jossa yhtye esittää War Pigsiä jo vuonna 69, vaikka biisi levytettiin vasta loppukesällä 1970.

:confused:

Ei oikeasti, mitä kukaan tekee jollain greatest hits-kokoelmalla? Ei niitä relevantteja levyjä ole kuin ne viisi. Jotka kaikki löytää kymmenen euron pintaan pienellä kaivamisella. Ihan varmasti halvemmallakin jos vielä vähän penkoo. Tai ääh, ette te uusavuttomat kuitenkaan osaa, www.cdon.com. 8,90 kpl. Voisin myös kiukutella siitä kuinka tuollaisten hevin eilen keksineitten natiaisten takia jäi tuo kesän keikka väliin, mutta eipä minulla silloin olisi ollut rahaa sinne muutenkaan lähteä. Lisäksi olen nähnyt bändin Ozzyn kanssa jo kahdesti aiemmin.

The Best Of:lla saa kaikkien viiden levyn KAIKKI kuuntelemisen arvoiset kappaleet huomattavasti huokeammin kun jos kaivaisi jostakin divarista alkuperäisiä levyjä.

Dimmy
10.4.2006, 11:23:31
The Best Of:lla saa kaikkien viiden levyn KAIKKI kuuntelemisen arvoiset kappaleet huomattavasti huokeammin kun jos kaivaisi jostakin divarista alkuperäisiä levyjä.
Meehän vittuun mun metallista, hitti-hinuri.

Vakavammin, ei muuten saa ellei tuo Best of jollain käsittämättömällä tavalla onnistu pitämään kokonaisuudessaan sisällään noita kaikkia viittä ensimmäistä. Ei niillä ole turhia raitoja. Tai noh, voisin kyllä elää ilman Changesia, FX:ää ja Laguna Sunrisea, mutta muuten ne levyt sisältävät pelkkää asiaa. Ja sitäpaitsi best of/greatest hits-kokelmia ostavat muutenkin vain naiset ja lapset.

Hyuga
10.4.2006, 20:43:30
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö Black Sabbathin alkuperäiseen kokoonpanoon kuulunut Dio. Eli Dio pändin Misteri Dio. Mikä hänen oikea nimensä sitten olikaan. Ainakin luulin tämän olevan ihan yleisesti tiedetty juttu. Ozzy tuli pändiin vasta myöhemmin, kun Dion ääntä ei oikein pidetty pändin musiikkityyliin sopivana. Dio on sinällään ihan kohtuu hyvä laulaja ja bändinä ihan muikea. Fever Dreams.

Davidson
10.4.2006, 22:03:56
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö Black Sabbathin alkuperäiseen kokoonpanoon kuulunut Dio. Eli Dio pändin Misteri Dio. Mikä hänen oikea nimensä sitten olikaan. Ainakin luulin tämän olevan ihan yleisesti tiedetty juttu. Ozzy tuli pändiin vasta myöhemmin, kun Dion ääntä ei oikein pidetty pändin musiikkityyliin sopivana. Dio on sinällään ihan kohtuu hyvä laulaja ja bändinä ihan muikea. Fever Dreams.
Korjaan. Dio tuli bändiin vasta Ozzyn lähdettyä ja debytoi Heaven And Hellilla. Dio oli ennen Black Sabbath -pestiä ehtinyt vaikuttaa sellaisissa suuruuksissa kuten Rainbow ja Elf aikaisemmin 1970-luvulla.

Näin äkkiä muisteltuna.

// Dimmy: Speedy fucking Gonzalez, that's me:P

Dimmy
10.4.2006, 22:04:48
:shok: Voitat palkinnon kummallismmasta mihinkään bändiin liittyvästä harhaluulosta ikinä.

Eli ei, tarkemmin voit bändin miehistö vaihdokset katsoa tuolta (http://www.metal-archives.com/band.php?id=99), mutta noin pähkinän kuoressa Ozzy lauloi Sabbathissa noin kymmenen ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen Dio astui kuvioihin.

Edit://"Davidson on nopeampi kuin salilta tullut Dimmy" - Vanha viidakon sanonta