PDA

View Full Version : Kiinnostavatko uudet FF:t ollenkaan?

Sami E
18.11.2007, 3:01:48
Squarella on hirveästi kaikenlaista FF-nimistä tulossa: Final Fantasy XIII:n nimellä tulee pelkästään 3--6 peliä, siihen päälle FF7 Crisis Core, FFXII Revenant Wings, FF Tactics A2, Final Fantasy Dissidia, Final Fantasy CC Ring of Fates, Final Fantasy CC Crystal Bearers ja niin edelleen... kiinnostaako ihmisiä enää pahemmin FF vai onko sarjasta tullut vain tusinatavaraa? Tälläkin alueella on vain kaksi keskustelua, tosin FF-sarjan uudet osat ovat sen verran sekalaista sakkia että niille on toki keskusteluita muuallakin.

Omalla kohdalla ainakin voin sanoa, että ainoa kunnolla kiinnostava FF-julkaisu on FFIV DS, eli 15 vuotta vanhan klassikon uusiokäännös. FFXII:kin oli pettymys, joten on vähän mennyt maku näihin uusiin osiin, aikaisemmin uusi FF olisi ollut iso juttu mutta FFXIII spinoffeineen on aikamoinen hälläväliä-tapaus... vieläkö jotkut uskovat Final Fantasy -sarjaan?

gaara9
18.11.2007, 8:28:53
Tietenkin uskon FF sarjaan :) Mutta muistakaa, että jos square tekee 10 peliä samaanaikaan, ei välttämättä laatu ole niin hyvä, vaikka määrää onkin.

En varmaan itse ota mitään muuta kuin tactics2 ja perus ff13. Sen jälkeen saattaa loppua FF:ien pelaaminen, riippuu tietysti miten hyviä ne ovat.
Mitä minä myös odotan on FF7-9 pelien uudelleen teko PS3:lle..

Nyarlathotep
18.11.2007, 11:04:04
Osa kiinnostaa ja osa ei. Lähinnä huvittaisi päästä pelaamaan klassikoista tehtyjä remakeja, mutta en vielä valitettavasti omista Nintendo DS:ää, jolle kaikki kiinnostavimmat remaket ovat tulleet ja ovat tulossa. Myös PSP-käännökset kiinnostavat, koska olen PSP:n omistaja. Tällä hetkellä omistan vain sen Final Fantasy Tacticsista tehdyn, uudistetun porttauksen ja se on osoittautunut ihan hyväksi. Tajunnanräjäyttäjä se ei kuitenkaan ole. Tällä hetkellä tulevista Final Fantasyistä PSP:lle kiinnostaa eniten Crisis Core ja kai ne uudistetut FFI&II voisi myös jossain vaiheessa hankkia.

Sen sijaan se itse päätyö, eli Final Fantasy XIII + kumppanit ei kiinnosta pätkän vertaa. Suurin syy on se, että se ilmestyy konsolille jota en tule omistamaan vielä useisiin vuosiin. Taustalla on kuitenkin Final Fantasy XII:n paskuus ja sitä kautta uskonmenetys aika lailla kaikkiin uusiin Final Fantasyihin. Toivottavasti SquareEnix pystyy kuitenkin vielä tulevaisuudessa tarjoamaan mukavia pelikokemuksiakin. FFVII-IX porttaukset PSP:lle!

Dorianthem
18.11.2007, 12:30:24
Minua kiinnostaa toki tulevat FF:ät. Vaikka ne olisivat kuinka surkeaa kuraa tahansa, jostain kumman syystä minua on loppujen lopuksi hirvittävän helppo miellyttää. Voin oikeasti pitää pelistä vain jo sen takia, että sen musiikit on ihan hiton pop. Tosin se palava innostus ja kiinnostus nykyään ei ala vuosia ennen pelin ilmestymistä, vaan aikalailla uuden pelin ilmestymisen kynnyksellä. Odotin FFX:ää hirvittävän innolla paljon ennen sen ilmestymistä, FFXII:stä taas innostuin olisiko ollut kuukausi ennen pelin ilmestymistä. :o

Nämä remaket kiinnostavat myös. Varsinkin DS:lle ilmestyvät ovat minulle mieleen, koska kyseinen konsoli minulta sattuu itseltäni löytymään. Helpompi innostua peleistä, joita on mahdollista pelata omistamillaan konsoleilla.

PhazonBlaxor
18.11.2007, 14:54:09
Kiinnostaa ja ei kiinnosta. Näyttäisi siltä, ettei FF-sarja tule enää ikinä nousemaan sille tasolle mitä se FFVII:n aikoihin oli, mutta kyllä ainakin osa uusista on varmasti pelattavia. Tällä hetkellä haluaisin hankkia FFIII:n DS-käännöksen, ja myös tuleva FFIV DS:lle kiinnostaisi. Näiden lisäksi FFXII Revenant Wings ja kummatkin uudet FF CC:t kiinnostavat. Lähes kiinnostavin on kenties Tactics Advance 2. Ensimmäinen oli mielestäni oikein oiva peli, joten miksipä kakkonenkaan ei voisi olla.

Mutta rehellisesti sanoen, FF-sarjan taso on kyllä ollut jatkuvassa laskussa niin pahasti, ettei voi kuin surra.

Fera
18.11.2007, 17:35:04
No totta kai kiinnostavat. Olen perehtynyt varsinkin näihin uutukaisiin niin hyvin kuin tietoa vain riittää, ja minusta nähden ainakin on taas tulossa piristävää ja omanlaista fantasiaa.

Noh, remaket eivät ole listan kärjessä. Lisäksi tämä melkeinpä jokaiselle alustalle oman version väsääminen tuntuu vähintään ihmeelliseltä, joten odottelen nyt loppuun asti ja valitsen sitten parhaat versiot. Mielenkiintoa kyllä ihan mukavasti on, mutta monet muut tulevat pelit vievät ikävä kyllä huomioni joten Vanhat Kunnon Finalit saavat nyt jäädä sivummalle. En ole tutustunut tarpeeksi kyseisiin peleihin jotta jaksaisin hirveästi innostua, joten aikaa täytyy joskus varata perusteelliseen sukellukseen. Saa nähdä miten suuresti mielenkiinto herää, kyllähän sitä pientä intoa vanhempia tarinoita kohtaan löytyy.

Mitä tulee XIII-sarjaan, kuinka moni on edes tutustunut annettuihin tietoihin? En minäkään hihkunut riemusta nähtyäni äksöniä viimeiseen uhkuvan XIII-trailerin, mutta lueskeltuani monia eri tietoja sivuilta, aloin nähdä yllättävän paljon ainesta horisontissa. (Ja nyt puhun siis tästä ''pääosasta'') Mikäli ympäri nettiä viilettävät tiedonjyvät todella pitävät paikkansa, kyseessä voisi olla jopa VII-tasoinen elämys. Vaikka epätodennäköistähän se on. Riippuu, miten hyvin SE hyödyntää mahdollisuuksia tällä kertaa - XII:n tarinahan oli nyt ihan puolitiehen jätetty. Edelleen kyse on tasapainosta, joten voin vain sormet ristissä toivoa että XIII ottaisi kaiken irti ja toisi eteen jälleen aistit räjäyttävän elämyksen. Kun päähahmo on kuulemma lopun tuoja, kiinnostava konsepti on kasassa. Jospa tällä kertaa ei pelastettaisikaan maailmaa?

Mitä tulee Versukseen, niin siitähän on vielä vähemmän tietoa esillä, mutta yleistunnelma tuntuu kutkuttavan synkältä ja mielenkiintoiselta. Saa nähdä, mitä siitäkin loppujen lopuksi tulee, mutta minä ainakin tunnen olevani optimistinen. Tämä ja XIII ovat selvästi suurimmat odotukseni kohteet FF-sarjassa. Kyllähän tämä kokonainen XIII-pelien kirjo hiukan epäilyttää, mutten nyt suinpäin ryntää tuomitsemaan.

Crisis Core kiinnostaa myös todella paljon, olen katsellut paljon videoita ja muita juttuja ja tuntuuhan tuo peli tekevän oikeutta seiskalle. Mitään alkuperäistä ei nähtävästi ole muutettu ainakaan kovin radikaalisti, ja kokonaisuus on mielenkiintoinen katsaus historiaan. Kunhan vain peli ei sorru liialliseen ''tälleesä siellä oikeesti tapahtu''-jaaritteluun. Lisäksi erittäin kaunis peli PSP:lle, hirvittää vain kun Mena Suvari tulee tod.näköisesti hoitamaan Aerisin roolin jälleen >.<

Dissidian olemassaolon olin jo unohtanut. Kertokoot sekin jo jotain. Ehkä viihdyttävä paketti tulee olemaan, mutta siihen se todennäköisesti jääkin, tuli Japanin ulkopuolelle tahi ei. Revenant Wings on ihan ok-tapaus, en ole tosin tuohon niin perehtynytkään. DS-pelit ovat kyllä minulle muutenkin aika kaukaisia tapauksia, kun ei suurta hinkua tuon konsolin ostoon ole. Kun tarkemmin mietin, niin juuri tämä konsolien puute laimentaa intoa päästä käsiksi jokaiseen tulokkaaseen.

Mutta kyllä, kiinnostavathan nämä uudet FF:t jonkin verran. Varsinaiset XIII-osat ovat listan kärjessä, mutteivät remaketkaan kaukana ole. Mikäli jälleen kerran ajatellaan että taso on laskussa, niin suljetaanpa jälleen kerran ne spin-offit ja muut hörhelöt ulos ja keskitytään ajattelemaan varsinaisia pääosia. Nehän ovat kaikki loppujen lopuksi olleet ihan hyviä. Ei XII:n kökköys nyt hyvä ihme tarkoita, etteikö tästä enää ylöspäin pääsisi - minusta VIII oli ihan yhtä surkea tapaus mutta ei sarja siihen kuollut. Että näin.

tumii
18.11.2007, 17:51:09
Ainut mikä näissä "Uusissa" kiinnostaa (Tarkoitan nyt siis FF12->) on se että mille alustalle ne tulevat. No onhan ne ihan ok, mutta tykkään enemmän näistä vanhojen "Remakeista" (FFVI Advance, FFV Advance ja FFIII DS enimmäkseen). Varsinkin kun klassikot ovat parhaimpia FFiä ja sitten saamme vielä jonkun Boonusdungeonin jossa on pahis jos toinenkin (Dragon's Den, Shinryu's Lair...). Mutta ennemmin pelaan vanhoja klassikoita kuin uusimpia uutuuksia (Jos vain tulisi FF7 remake niin se kylläkin kiinnostaisi)...

Lord JF
18.11.2007, 18:38:49
Eivät kiinnosta. Näyttäisi siltä, että Squaren FFX:stä aloittama politiikanmuutos on vienyt sarjaa yhä kauemmas siitä mitä se oli osien I - IX aikaan ja tehnyt Final Fantasysta yhä enemmän vain tavaramerkin, jonka alla myydään ties mitä. Ennen XII:ta olin vielä positiivinen sarjan ydinpelien suhteen ja tätä odotinkin hyvin innoissani, mutta sen oltua taas pettymys on usko FF-sarjaan alkanut hiipua enemmän. Remaketkaan eivät jaksa innostaa, kun hommasin jo ne ensimmäiset PS1:lle tulleet remaket, joten kolmosta lukuun ottamatta kaikista osista löytyy jo jokin versio.

Se sarja mihin minä tykästyin taisi loppua siihen yhdeksänteen osaan.

Velvety
19.11.2007, 13:51:11
Kyllä nuo kiinnostavat todella paljon. En ole tosin noihin spinoffeihin, joita seiskaan ja muutamaan muuhun peliin on tulossa, kamalasti perehtynyt, enkä jaksa hommata erillistä konsolia niitä pelatakseni, joten ne eivät hirveästi jaksa innostaa. Poikkeuksena on ehkä kuitenkin nuo Kingdom Heartseille tulevat lisäosat, joissa asioita taidetaan selventää jonkin verran. Kingdom Hearts-sarjassa kun on aika paljon asioita, jotka jäivät vaivaamaan. Ainakin minua.

Minä pidin Final Fantasy XII'stä todella paljon. Ehkä sen haasteellisuuden vuoksi nimen omaan, en ole ihan varma. Mutta pidän siitä hyvin paljon. Pidin kympistäkin ja sen jatko-osasta todella paljon. :3 Mutta en tietenkään väitä, etteikö ne vanhemmat pelit olisi parempia. Minä olen pelannut vanhempia vain VI-IX ja niissä on silti sitä jotain, jota eivät nuo uudet välttämättä kykene muuttamaan. En ole varma siitä, mitä se on, mutta olen kuitenkin huomannut, että noiden vanhempien pelien kohdalla on jotain sellaista, joka kuitenkin iskee paljon paremmin kuin nuo uudemmat.

Ja minua kiinnostaa suunnattomasti Final Fantasy XIII ja aion hommata sen sitten joskus kun se ilmestyy ja tietenkin PS3'n (Grafiikka, voi äiti. *drool*). FF13'n juttuja en ole kamalasti ehtinyt katsella, mutta se ensimmäinen traileri, jonka näin joskus kuukausia sitten, oli kyllä sellainen joka iski minuun heti. Ehkä se johtui siitä, että se toi heti mieleen FFVIII'n, jossa oli vähän erilaisempi ympäristö. FF13'ssa ympäristö on myös erilainen ja se on hyvä asia. :> Minua kiinnostaa itse asiassa aika paljon se Versus myös. Sekin on sellainen jonka voisin itselleni ostaa kun se ilmestyy. :3~

Luulen kuitenkin, että tuo Final Fantasy XIII saattaa jäädä viimeiseksi FF-peliksi, jonka aion ostaa. En tiedä, mistä tämä tuli, mutta sama se. Mutta saa nyt katsoa millainen FFXIV tulee olemaan sitten joskus. Ellei Square sitten päätä lopettaa sarjan kolmanteentoista osaan. Joskus aikoinaan siitä oli puhetta jossain, en muista missä, mutta toivon mukaan näin ei käy, koska ovathan Finalit kuitenkin erittäin hyvin myyviä pelejä ympäri maailmaa. :)

Paladin
19.11.2007, 14:29:17
Toki kiinnostaa, sillä en ole vanhoja vielä pelannutkaan :D...
...Niin, ja tarviiko ps1:sen FF tallennuksiin ps1 muistikortin:eh:

Onko noissa psp/ds vanhojen ff -remakien graffat paremmat kuin alkuperäsellä ps1:llä?:huh:

Tangentti
19.11.2007, 15:46:12
Uudet Finalit, jotka eivät ole minkäänlaisia spinoffeja vanhoille osille tai ei liity Ivaliceen ei kiinnosta minua tippaakaan. FFXII on viimeinen pääosa jonka ostin pääsarjasta ja XI, XIII---> ei kiinnosta yhtään sen sijaan jotkut GBA:n uudelleenporttauksista kiinnostaa samoin DS:n ja PSP:n remaket.

Olen jo hankkinut VI ja IV GBA-versiot ja V GBA ja III DS hommaa myös joskus. Dawn of Souls paketti ei kiinnosta, ei mitään kahta ensimmäistä finalia vastaan kuitenkaan ei rahojeni arvoisia. Tacticsin PSP- versio ja Dissidia kiinnostaa mutta se vaatisi PSP:n oston ja se ei kovin paljoa tällä hetkellä houkuta.

IV DS kiinnostaa jonkun verran, ääninäyttely kuulostaa todella houkuttelevalta ja tykkäisin jos VII-IX portattaisiin PSP:lle. VII kaipaisi lähinnä käännöstyön parantelua ja bugien korjaamista mutta muuten saisi jättää ennalleen. Erikseen sitten PS3:lle remake jonka kohtaukset varmasti muuttuvat. En vain voi uskoa, että VII PS3-remakessa on Honey Bee-Inn homokylpykohtaukset ja Don Corneon kartanossa tapahtuvat pallien murskaamis- ja pilkkomisuhkaukset ovat kukkahattutätien mielestä lasten ja nuorten mielen tuhoavaa seksuaalista materiaa mutta sehän ei haittaa pätkääkään kun Shinran sotilaita tapetaan jatkuvasti joko Cloudin,Sephirothin tai Weaponeiden toimesta.

Hieman kyllä kiinnostaa Revenant Wings mutta vain vähäsen, uudet hahmot eivät todellakaan ole mielenkiintoisen oloisia. Ehkäpä siinä kuitenkin parannetaan FFXII:n heikkoa hahmonkehitystä. Siksi uudet FF-pääosat ja niiden lisäosat ei kiinnosta koska osasyy FFXII:n heikkoon tarinaan ja hahmonkehitykseen on luultavasti kehittäjien lisäosien ajattelu. "Hei miksi käyttää kaikki ykkösmateriaali tähän pääosaan kun pitäähän sitä keksiä juoni tuleviin rahastuslisäosiin."

Nouzka
19.11.2007, 16:34:38
Kyllä kiinnostaa! Omasta mielestäni FF XII oli myös hyvä peli muuten, mutta juoni ei kiinnostanut tippaakaan. FF XIII sekä Versus kiinnostavat myös erittäin paljon, tosin PS3:ta ei ole vielä hankittu, mutta eiköhän se ennen noiden pelien ilmestymistä ole jo saatu. PSP:lle ilmestyvät FF Tacticsin (joka on jo ilmestynyt myös Euroopassa) ja Crisis Coren hankin varmasti, jos tuon PSP:kin joskus ostan/saan.

Tattip
19.11.2007, 17:46:55
Minua itse asiassa kiinnostaa nämä Uudet finalit, mutta toisaalta taas eivät. Minua ei kiinnosta yhtään mitkään Remaket vanhoista finaleista. Niissä on loppujen lopuksi liian vähän uutta, jotta sellaiseen jaksaisi rahaa tuhlata. + ne o DS:lle ja sitä ei ole. Chris core kiinnostaa kyllä, mutta PSP:tä en saa, ellen osta itse ja sillä ei oikein ole muita itseäni kiinnostavia pelejä
Mutta FFXIII näyttää hyvältä ja onkin toinen (pienepi) syy, miksi minun on pakko saada PS3. Ja mitä tähän FFXII:hin tulee, minusta se oli ihan kelpo peli, ainoa miinus minkä voisi heittää on tämä juonen kuljetus. Juoni sinänsä oli ihan joo. mutta se kuljetus... Esmes. Kulje 7 tuntia näitten metsien läpi ja ihaile 10minuuttia juonta. sitten käsketään juosta takaisin... Sehän unohtuu jo siinä välissä.

fernircide
19.11.2007, 20:21:38
minua ei oikein kiinnosta enää XII oli vikatikki minkä jälkeen olen vain pelannut vanhoja FF:iä ja tuo XIII ei jaksa kiinnostaa rahanpuutteen takia koska ei ole varaa tuota PS3:sta ostaa nii taidan pysyä näissä vanhoissa ja turvallisissa Final Fantasyissä

Melodika
19.11.2007, 21:03:02
Ei kiinnosta ollenkaan. Jossain vaiheessa olin todella innostunut FF XII:stä, mutta en enää. Se paljastui hirveäksi pettymykseksi ja minä en jaksa pelata sellaisia pelejä missä juostaan 15 tuntia yhteen suuntaan hakemaan joku (TODELLA tärkeä) esine, joka ei loppujenlopuksi hyvällä tuurilla liity mitenkään pelin juoneen. Tämä FF XIII ja sen puolen tusinaa lisäosaa tylsän näköisine hahmoineen eivät voisi vähempää kiinnostaa ja jos mahdollista niin vielä vähemmän nämä kaiken maailman remaket sun muut. Jos on kerran tehty hyvä peli niin miksi se pitää tehdä uudestaan bah.

Squaren tulevista peleistä kiinnostaa enempikin Star Ocean 4 ja The Last Remnant. Niiden takia (+MGS4) tulee se PS3:nkin ajallaan ostettua. FF:iin en usko tuhlaavani enää yhtään senttiä.

freya™
20.11.2007, 7:25:54
Vielä muutama vuosi taaksepäin en koskaan olisi kuvitellut sanovani tätä, mutta minun puolestani Square-Enix voisi vaikka painua paikkaan jonne ei auringon valo yllä. Eipä silti ihan sama se enää on koska kaikki uskottavuus mitä yhtiöllä joskus oli on mennyttä. Muutamaan remake on nostanut hieman pisteitä, mutta eipä se muuta sitä seikkaa ettei kyseisen yhtiön lippulaivana tunnettu pelisarja ole tuottanut yhtään hyvää osaa IX:n jälkeen. Minun ja XBoxin välissä ei siis ole enää mitään muuta kuin Metal Gear -sarja. Shame on you!

Ananaz
20.11.2007, 8:49:51
Kyllä kiinnostavat. :)

Nimenä Final Fantasy on liian tuotteistamisen johdosta menettänyt kaiken uskottavuutensa jo aikoja sitten, mutta enpä toisaalta jaksa kauheasti valittaakaan kun ainakin kolme viimeistä pelaamaani FF:ää ovat kaikki olleet joko hyviä (Revenant Wings) tai parempia (Crisis Core, Final Fantasy XII). Mieluiten totta kai näkisin Squarelta uusia IP:tä ja vanhojen, unohdettujen sarjojen henkiinherätyksiä (kuten Chrono ja Ogre Battle) yksi kerrallaan, mutta kun katsoo miten paskasti käytännössä jokainen Squaren ei-FF/DQ/KH brändi on viimeisen kuuden tai seitsemän vuoden aikana myynyt niin eipä kauheasti ihmetytä miksi tälle linjalle on lähdetty. Ketä siitä sitten voi syyttää, kun joku Dirge of Cerberusin kaltainen peli myy pelkästään länsimaissa melkein yhtä paljon, jos ei enemmänkin, kuin esim. Vagrant Storyn kaltainen ajaton klassikko maailmanlaajuisesti?

Joka tapauksessa, uusista FF:stä tällä hetkellä eniten kiinnostaa Tactics A2, IVDS ja Wiin Crystal Bearers. Kuullun perusteella FFTA2 on melko suora ja "mielikuvitukseton" jatko-osa FFTA:lle, mutta trimmaa paskat ulos pelisysteemistä (ts. toimiva lakisysteemi), tuo haastetta eikä onneksi edes yritä hyödyntää DS:n ominaisuuksia millään väkinäisillä keinoilla. The Crystal Bearersista sen sijaan on aika paha sanoa tässä vaiheessa yhtään mitään, mutta pelistä nähty lyhyt traileri näytti ja kuulosti sen verran hyvältä, että olen ainakin toiveikas pelin suhteen. Code Age Commandersissa, eli TCB-tiimin edellisessä pelissä oli ainakin melko omaperäinen, toimiva ja haastava taistelusysteemi - nyt jos sen ympärille vielä saataisiin kunnollinen kenttäsuunnittelu, kiinnostava pelimaailma ja ehkä vähän tavanomaisempi RPG-rakenne (ts. ei tehtäväpohjainen).

Sen sijaan XIII-saaga ei kyllä jaksa monestakaan syystä kiinnostaa tippaakaan, vaikka onkin sinänsä vänkää nähdä millaisessa kusessa Square niiden kanssa vielä on, jos PS3:n myynti ei lähde rajuun kasvuun. Vaikuttaa muutenkin vähän siltä, että sekä XIII että Versus on saatettu aivan hyvin laittaa hyllylle parempia aikoja odottamaan. Kummastakaan pelistä ei ole paljastettu hädin tuskin yhtään mitään (joitain todella hajanaisia pikkupikkupikkupaljastuksia lukuunottamatta) sen jälkeen kun ne kaksi vuotta sitten julkistettiin, eikä ne viimevuotiset lupailut pelattavasta FFXIII-demosta ja reaaliaikaisesta Versus-pelikuvasta toteutuneet sittenkään. Eipä silti, Crisis Corelle oletettavasti tehtiin samalla tavalla, ja lopputuloksesta päätellen kyllä kannattikin. Paras - ja ainoa oikeasti laadukas - seiskaspinoffi tähän mennessä.

Mutta joo, voisi näin lyhyesti sanoa, että tällä hetkellä kaikki Squaren resurssit ja laatupelit menevät kannettaviin pelikoneisiin, joten PSP:n ja DS:n omistajana olen ihan tyytyväinen, kun kotikonsoleilla pelaaminen on muutenkin jo pitkään tuntunut olevan aika kuolemaisillaan oleva harrastus omalla kohdallani. :P

Weirdo
20.11.2007, 20:26:06
Kyllähän sarjan uskottavuus meni lopullisesti XII:n takia. Vuosikaudet kauheaa rummutusta uudistuksista, sekä $€:ltä että medialta jostain varmasti mestariteoksesta ja parhaasta FF:stä, mutta lopulta uudet ideat olivat sitä, että taisteltiin samassa ruudussa missä ohjattiin hahmoa ja suurin ero siinä, että sai itse liikutella hahmoja taistelukentältä. Silti aikajanat, vuorot ja muut asiat toimivat tasan samalla tavalla ja taistelun kehuttu taktituus oli sama kupla kuin aikaisemmin. Lopputuloksena ainoa merkittävä parannus oli satunnaistaisteluiden puute.

Siinä on FF:n sarjan suurin saavutus niistä ajoista kuin aloin pelaamaan niitä, ts. seiskasta. Tuon verran tapahtui kehitystä n. kymmenen vuoden aikana ja fanipoikien itkut pitävät huolen, ettei mitään kehitystä tapahdu ainakaan PS3:lla.

Ketä siitä sitten voi syyttää, kun joku Dirge of Cerberusin kaltainen peli myy pelkästään länsimaissa melkein yhtä paljon, jos ei enemmänkin, kuin esim. Vagrant Storyn kaltainen ajaton klassikko maailmanlaajuisesti?No jaa, kyllähän $€ teki jo tuohoon aikaan kaikkensa pitääkseen kaiken FF:n ulkopuolisen uutispimennossa tai vähintäänkin jatkuvasti varjon puolelle. Samoihin aikoihin ilmestyi myös CC ja ihan oikeasti kummastakaan pelistä ei ollut paljon muuta kuin maininta ja ehkä jotain pientä hypeä netti- ja lehtijuttujen alakulmassa ilman isompia otsikoita. Kyllä se oli jo siihen aikaan pelkkää FF:ää, ysin armotonta hypetystä, kympin armotonta hypetystä, Spirits Withiniä. Muista peleistä ei kuullut juuri missään ja tuohon aikaan sai päivittäin arvuutella julkaistaanko Euroopassa, joten pienempi kiinnostus ja huonot myntiluvut ovat jokseenkin ymmärrettäviä (varsinkin Dirgeen verrattuna, joka on a) FF b) seiskan rip-off c) nyky-$€:lle tyypillistä massojen huorausta).

Lisäksi Vagrant Storylla on maine monimutkaisena ja suht vaikeana pelinä mikä on täyttä myrkkyä yltiösimppeliin japsiropedesigniin tottuneille pullamössöille. Siihen en sitten ota kantaa, paljonko tuosta maineesta on totta, mutta sen viisituntisen alkuluolaston pelanneena en täysin ihmittele sitä. Itse kyllä pidin pelistä, mutta jäi kesken kymmenien muiden "rästäpelien" takia. Ehkä se tässä joskus nappaa uudestaan.

Kuullun perusteella FFTA2 on melko suora ja "mielikuvitukseton" jatko-osa FFTA:lle, mutta trimmaa paskat ulos pelisysteemistä (ts. toimiva lakisysteemi), tuo haastetta eikä onneksi edes yritä hyödyntää DS:n ominaisuuksia millään väkinäisillä keinoilla.FFT:tä tai kenenkään kiinnostuksia vähättelemättä, tätähän FF on yleisesti ollut jo PSX-ajoista lähtien. Mikään ei muutu perkeleelläkään eikä sen enempää kehity. Hyvä jos iänikuisista satunnaistaisteluista on päästy eroon, ikivanhasta taistelusysteemistä näköjään ei. Mutta ai niin, siihen lisätään joku merkityksetön gimmicki ja se on sillä kuulemma kokonaan uusi systeemi. Tietysti tämä ei liity mitenkään FFT:hen, mutta minusta tähän toimii aika lailla sama logiikka jos kuvauksesi pelistä on edes jotenkin pitävä: mikään ei taaskaan muutu, ei kehity ihmeemmin, ellei lasketa pieniä muutoksia johonkin lakisysteemiin (mikä ikinä liekään). Ottaen huomioon, että ensimmäinen pelin luoja on lähtenyt hyvän aikaa sitten (ja tuskin pelaa missään merkeissä) ja vielä se, että tekijätiimissäkin on varmasti vaihtuvuutta kymmenen aikana juuri Matsunon ja Sakaguchin takia, en henk.kohtaisesti ainakaan odota kovin erikoista tuotosta. Saapa sitten käykö tällekin pelille FF:t eli mikään ei muutu mutta taso laskee laskemistaan, itse epäilen näin käy. Toisaalta ihan sama tässä vaiheessa miten käy.

Toki aiheen sivusta, että empä ole vakuuttunut Sakaguchinkaan uusista luomuksista. Näyttää olevan FF:ääkin pahemmin ajasta jäljessä (saavutus sinänsä) ja kaikki vanhanaikaisuudet kuten satunnaistaistelut ja FMV:t on suuressa roolissa. Eipä siinä mielessä ihme, että japsiropet menettävät koko ajan uskottavuutta ja muuttuvat pian kokonaan pelkäksi takkutukka-animeksi, jota se seuraa vain oma pieni kannattajakuntansa. Tähän suuntaan koko genre on ainakin menossa.

Critis
2.12.2007, 0:10:59
FFXII oli sen verran paha pettymys, että en kyllä odota tältä FFXIII:ltä juuri mitään. Jopa MGS4 kiinnostaa enemmän kuin FFXIII. Eli eipä minua kyllä hirveästi nämä uusimmat FF:t kiinnosta, poikkeuksena tämä DS:lle tuleva FFIV remake. FFI-IX, hyviä pelejä niin kuin pitääkin, FFX oli vielä ihan ok, FFX-2 oli paska, FFXII piti olla hyvä mutta olikin paska. Uusimman FF:n eli FFXII:n paskuuden syyksi laittaisin sen että, SE on kokonaan unohtanut panostaa juoneen ja hahmoihin mikä on juuri se tärkein osa FF-peliä.

Silloin kun Square ja Enix fuusioituivat niin se on heti alkanut näkymään pelien laadussa. Mikä kyllä omasta mielestäni pitääkin paikkansa, joten ei ihme jos pelien laatu on paskaa. Pitää toivoa että eivät nyt ryssi tätä FFIV remakea DS:lle. Ja parempi se että tekävät remaken nelosesta, kuin kymmenen remakea FF-ykkösestä tai kakkosesta.

Mutta vastatakseni kysymykseen kiinnostaako uusimmat FF:t? Niin FFXIII ja sen spin-offit eivät hirveästi kiinnosta, mutta FFIV DS remaken kiinnostuksessa on vielä pientä toivoa siihen että SE edes tuosta onnistuisi tekemään kunnon FF-pelin. Ja voihan olla, että tulevaisuudessa SE tekee myös FFV:sta ja FFVI:sta remaket DS:lle, jipii!

Teuvo_K
5.12.2007, 20:28:11
Odotan kyllä innolla uusia osia. Pienen testailun jälkeen jätin PS2 finalit suosiolla kaupan hyllyille. Toivottavasti tää XIII nyt muuttaa sarjaa takaisin sellaiseksi kuin se oli PS1 aikoihin. :)

ghaleon
13.12.2007, 23:36:16
Uusi tactics ehkä kiinnostaa eniten. Ensimmäinen osa oli varsin mukava, mutta valitettavasti liian helppo. Olen tyytyväinen peliin, jos se sisältää minimissään seuraavat:
-Kohtalainen tarina
-Monipuolinen ja laaja hahmokaarti ja kehitysjärjestelmä
-Vaikeutta reilusti lisää ensimmäiseen versioon nähden (turha toivo?)

Ensimmäinen osan tarinatehtävät olivat läpäistävissä ilman yhtään ylinmääräistä taistelua ja tappaen kaikki ei pakollisetkin kohteet, joten pienoinen lisähaaste näihinkään ei olisi haitaksi. Ei ole tarvetta todelliselle strategiselle harkinnalle ilman haastetta, eiköstä vaan?

Amira
18.12.2007, 0:27:26
Ohops, no tuleepa niitä 13-osia sitten ainakin riittävästi. Mitäköhän tällaisella suurmyynnillä koitetaan saada aikaan, historiaa Squaressa? Yksinkertaista ja shokeeraavaa erilaisuutta? Hmh, toivottavasti edes laatua.

Olen itse kyllä sen verran Finali-fani yhä, että vaikka näiden pelien laatu heikkenisikin niin pitäisin niitä yhä vahvana kärkipäässä seikkailu- ja roolipeli kategoriassani. Kyllä varmasti ostan PS3:n sitten kun aika on oikea (Suom. hinta on niin halpa että silmiä kirvelee). Olen alkanut vähän varomaan noita ostoksia pelien kanssa enkä olekaan ostanut pelejä kuin max. 30 euron hintaan. Mikäs siinä vähän aikaa odottamaan, en ole vieläkään pelannut FFXII:tä läpi vaikka sen jopa ostin julkaisupäivänä, mutten siltikkään ole joutunut spoilattavaksi. Opinpahan FFX-2:n jälkeen, josta tiesin kaiken ennen sen ilmestymistä. Lievä peli-innon tappaja.

Eniten harmittaa minuakin tuo mahdoton oheistuotteiden jako ja se, että samaa FF-sarjaa on levitettävä muillekin konsoleille. Esim. tuo PSP:lle tuleva FFVIII:n osa kiinnostaa minua kovastikkin, mutta pitäisi ostaa ihan erillinen käsikonsoliversio Playstationista jotta voisi pelata tätä. Miksi? Emmää haluu tihertää pikku ruudulta Sephyä vaan nähdä sen kokonaisuudessaan TV:stä. Tai varsinkaan maksaa uudestan konsolista.

FFXIII kiinnostaa minua kyllä, näyttää todella kauniilta ja synkän kutkuttavalta. En pysty vastustamaan kaunista ja upeaa kuvanlaatua tai nopeatempoisia taisteluita vaikka nyt näistäkään peleistä en tiedä enempää kuin mitä se yksi lyhyt traileri näytti silloin joskus aikoinaan. En pahemmin murehdi vaan hankin ne tuotteet, jotka minua miellyttävät ja onhan se ihan kiva jos valikoimaa löytyy. Ehkä.

tidus_yuna
20.12.2007, 11:09:34
Minkälaisia tarinoita te toivoisitte uusilta final fantasyiltä? Minä tahtoisin ainakin että tulisi uusi FF X, se voisi tosin pilata X:n alkuperäisen tarinan, mutta olen jäänyt kaipaamaan pelin hahmoja.

Neliapila
20.12.2007, 17:27:08
Minkälaisia tarinoita te toivoisitte uusilta final fantasyiltä? Minä tahtoisin ainakin että tulisi uusi FF X, se voisi tosin pilata X:n alkuperäisen tarinan, mutta olen jäänyt kaipaamaan pelin hahmoja.

Voisin lyödä hattuni vetoa, ettet ole edes pelannut vanhempia ff:ä. Sen huomaa siitä, kun ylistät FFX ylimpään taivaaseen. Tosiasia kuitenkin oli, että FFX oli ala arvoista paskaa, kuin myös FFXII. Se johtuu siitä, että me fanit olemme tottuneet kunnollisiin tarinoihin ja kunnollisiin hahmoihin. Kannattaa kokeilla pelata FFVII, FFVIII ja FFIX niin huomaat mitkä on kunnon final fantasyitä. Jos pidät mielenkiintoisista hahmoista niin FFVI voi olla sinun valintasi useine mielenkiintoisine hahmoineen. Mutta GOD tuota sinun viestiä.

Drizzy
22.12.2007, 17:15:09
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että XII oli Final Fantasyna huono, mutta pelinä ihan hyvä. Final Fantasylta odotan enemmän kuin muilta peleiltä ja sen takia XII tuntui pettymykseltä ja siinä oli enemmän sulateltavaa. Virheineen päivineen ja parin läpipeluu kerran jälkeen myönsin kuitenkin itselleni pitäväni pelistä.

No, en ole juuri muita Finaleita pelannut kun näitä roomalaisilla numeroilla alkavia. Tacticseja ja muita käsikonsoleille ilmestyneihin peleihin en ole tutustunut eikä todennäköisesti ole aikomusta tutustuakaan. Final Fantasy XIII nyt kuitenkin kiinnostaa vielä. Trailereiden perusteella peli tulee poikkeamaan vielä enemmän vanhemmista Finaleista kuin XII, joka sinänsä on harmi. Ps3 luulisi olevan tarpeeksi resursseja erittäin hyvän pelin tekemiseen, tosin hyvä peli on suhteellinen käsite ainakin SE:n mielestä. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, itse tulen kuitenkin tämän XIII ostamaan kun se ilmestyy, käy miten käy. Ehkä SE jaksaisi muistaa vielä vanhojakin faneja eikä vain havitella uusia pelaajia tekemällä kokonaan toisenlaisen pelin Final Fantasy -nimen alla.

Tuosta Versuksesta en osaa mitään sanoa kun en siihen ole perehtynyt. Ehkä hankin senkin, ehkä en, jää nähtäväksi.

Fera
22.12.2007, 18:31:01
Voisin lyödä hattuni vetoa, ettet ole edes pelannut vanhempia ff:ä. Sen huomaa siitä, kun ylistät FFX ylimpään taivaaseen. Tosiasia kuitenkin oli, että FFX oli ala arvoista paskaa, kuin myös FFXII. Se johtuu siitä, että me fanit olemme tottuneet kunnollisiin tarinoihin ja kunnollisiin hahmoihin. Kannattaa kokeilla pelata FFVII, FFVIII ja FFIX niin huomaat mitkä on kunnon final fantasyitä. Jos pidät mielenkiintoisista hahmoista niin FFVI voi olla sinun valintasi useine mielenkiintoisine hahmoineen. Mutta GOD tuota sinun viestiä. Kannattaa oppia sietämään toisten mielipiteitä. Mikäli joku ylistää X:ää niin siitä vain, se on hänen oma asiansa. Tosiasiat voit jättää hyvällä syrjään sillä voin todeta että vanha kunnon VIII oli ihan yhtä kuraa kuin XII, ja enemmänkin. Me fanit pidämme kunnon tarinoista ja X sisälsi sellaisen. Makuasia erikseen, pitikö siitä.

Olen edelleen sitä mieltä että uudet tulokkaat jonkin verran kiinnostavat. Mutta mikäli XIII jättää tarinallisen sisällön puolitiehen, niin sitten ei enää hyvältä näytä.

Dorianthem
22.12.2007, 18:45:26
Voisin lyödä hattuni vetoa, ettet ole edes pelannut vanhempia ff:ä. Sen huomaa siitä, kun ylistät FFX ylimpään taivaaseen. Tosiasia kuitenkin oli, että FFX oli ala arvoista paskaa, kuin myös FFXII. Se johtuu siitä, että me fanit olemme tottuneet kunnollisiin tarinoihin ja kunnollisiin hahmoihin. Kannattaa kokeilla pelata FFVII, FFVIII ja FFIX niin huomaat mitkä on kunnon final fantasyitä. Jos pidät mielenkiintoisista hahmoista niin FFVI voi olla sinun valintasi useine mielenkiintoisine hahmoineen. Mutta GOD tuota sinun viestiä.

Tosiasia on myös se, että sinun mielipiteesi ei ole se yksi, ainoa ja armoton totuus.

Minusta VIII ei ole mitenkään ihmeellinen. Kymppi ylitti sen ihan miten vain. Itse asiassa X pääsee minun listallani toiseksi, ensimmäisen paikan vie IX. Olen toki pelannut aikaisempiakin osia, mutta siltikin IX ja X vievät ne parhaimmat paikat. Ja älä ikinä sano "me fanit", se ei toimaa koskaan koska aina löytyy joku fani joka on eri mieltä. Kympissä oli hyvä tarina ja kunnolliset hahmot.

Traileri Versuksesta näytti sen verran hyvältä, että odotan siltä aika paljon. Toivoisin näkeväni jotain synkkyydeltään samantapaista VII:n kanssa, että peli ei olisi kokoajan sellaista happy happy joy joy:ta, mitä se oli esimerkiksi X-2:sessa. Ysissä oikeastaan koko pelin ajan mukana pyöri sellainen kutkuttava epätoivo, josta ei päässyt oikeastaan eroon edes pelin loputtuakaan.

XII taas tuo mieleen joltain osin Spiran, joka ei minusta nyt niin huono juttu ole. Kympissä oli kuitenkin mielenkiintoinen maailma ja sen historiaa oltiin tuotu myös varsin hyvin esille. Jos samanlaista on odotettavissa XII:stä, niin se on vain hyvä juttu. :]

seymour
22.12.2007, 19:17:52
Joo ei oo vie ainakaan kiinnostus lopahtanu FF:iin :) FF XII oli niin hyvä että jaksaa odottaa tuleviakin FF:iä... Taas en yhtään pidää tästä kun Final Fantasy VII ei jätetä rauahaan esimerkkinä: Dirge of Cerberus, Before Crisis ja nyt tuleve Crisis Core...

Neliapila
22.12.2007, 20:57:18
Kannattaa oppia sietämään toisten mielipiteitä. Mikäli joku ylistää X:ää niin siitä vain, se on hänen oma asiansa. Tosiasiat voit jättää hyvällä syrjään sillä voin todeta että vanha kunnon VIII oli ihan yhtä kuraa kuin XII, ja enemmänkin. Me fanit pidämme kunnon tarinoista ja X sisälsi sellaisen. Makuasia erikseen, pitikö siitä.

Olen edelleen sitä mieltä että uudet tulokkaat jonkin verran kiinnostavat. Mutta mikäli XIII jättää tarinallisen sisällön puolitiehen, niin sitten ei enää hyvältä näytä.

Kunhan kokeilin kirjoittaa hieman agressiivisen viestin ja katsoa mitä vastausta muilta tulee ^^ [Sitten vähän omaa mielipidettä] Ei se X niin huono ollut, vaikka se ei lukeudu läheskään parhaimpiin, oli siinä jokunen hyvä asia: Auron, mahtava ääninäyttely ja persoona, pelin ehdottomasti mielenkiintoisin hahmo. Yunalesca oli myös mielenkiintoinen, ei ollut lopulta edes "pahis" vaan sellainen ihana neutraali. Yhdessä Seymorin matsissa on ihan älyttömän hyvä musa... Siinä ne hyvät puolet sitten olikin, mitä tulee mieleen. Juoni oli aika peruskauhaa, keskiarvon alapuolella, minuun ei yhtään iskenyt tuo Sin, jossa ei ollut mitään siistiä tai persoonallista. Pelissä vain mentiin luolasta luolaan hakemaan uusi aeoni ja vaihdeltiin pallukoiden paikkoja, alkoi todellakin toistaa itseään. Pelin lopussa ei tullut mitään henkistä mielipahaa, vaan tuli hyvä olo, että se loppui. Tämä johtui osaksi Yunasta, jos olisi toteutettu paremmin, ja tästä olisi tullut kauniimpi (seksikäs) niin olisi ehkä ollut jotain henkistä pelin lopussakin. Olen pelannut niin paljon vanhoja FF, että aivoni ei pysty enää reagoimaan positiivisesti mihinkään uusiin mullistaviin muutoksiin, kuten ääninäyttely, tai täysin uudistetut tappelut. X yskinkertaisesti toistaa itseään ja juoni siirtyy eteenpäin asioiden toistolla. Luolissa on minimaaliset erot ja pienet ongelmat.

Ostin VIII:n heti kun se tuli suomeen ja aluksi olin siitä innoissani, ja olipa se minun ensimmäinen fantasynikin. Se jäi nopeasti VII:n varjoon kun sen ostin. Sitten tuli FFIX, joka osoittautui täydelliseksi peliksi. En keksi pelistä yksinkertaisesti mitään huonoa, juoni, hahmot, grafiikka, kaikki yksinkertaisesti täydellisyyttä. Noin 8-vuotta VIII:n ostamisen jälkeen olen vasta päässyt kunnolla juoneen ja tappelu systeemiin (lue junctioihin). Olen tajunnut, että VIII todellakin tarvitsee aikaa, jotta sen hienouden voisi tajuta. Pelissä on alkupäässä todellakin hieno juoni, hahmot ovat kiinnostavia. Juonessa tapahtuu asioita, jotka oikeasti vaikuttavatkin johonkin. Hiljaiset päähenkilöt toimivat, mikä todettiin jo VII. Jos halutaan tehdä AD/HD päähenkilö, se pitää toteuttaa tyylillä, kuten IX.

Mutta tidus_yuna, tarkoitukseni ei ollut loikata tunteitasi, jotenkin vain viestisi tuntui sisälläni typerältä (i lost the control). Jos on ikävä FFX hahmoja, niin pelaa ihmeessä FFX-2, mutta varoitan, sillä kyseinen peli voi aiheuttaa traumoja. Varsinkin se Rikkun veli. Siihen loppui minun pelaamiseni, kun Rikkun veli alkoi avaamaan useammin suutaan, eli pelin alkupuolella. Vaihdoin pelin 8 karhuun :)

Uudet FF:t kiinnostavat edelleen, vaikka pettymyksiä on ollut matkassa. Sitä kuitenkin toivoo, että tulee kiinnostavia hahmoja ja kunnon tarinoita. FFXIII "päähenkilö" vaikuttaa ja näyttää aivan liian poikamaiselta minun mieleeni. Versuksen video, joka netissä on, vaikuttaa taas mahtavalta ja juuri sellaiselta vanhojen fanien ajattelulta. Pelillä ei kuitenkaan ole mikään kiire, sillä näillä näkymin ostan ps3 vasta 1,5 vuoden päästä aikasintaan, johtuen elämäntilanteesta. Toivon myös, että pelin musiikkeihin alettaisiin taas panostamaan, koska FFXII musiikit olivat jotenkin halvan kuuloiset verrattuna aikaisempiin osiin.

Hayzel
26.12.2007, 15:58:11
Juu no pukki toi tuon ff XII:n, mutta lyhyen alkuhuuman jälkeen, peli jotenkin menetti heti makunsa. Se ei tuntunut, eikä edes näyttänyt Finalilta. Siitä asti kun sen sain nyt sitä olin pelaillut, ja eilen yöllä tuli joku kauhea sokkitila, ja kamala hinku päästä pelaamaan vanhoja ff:iä. Meinasin alkaa kaivamaan laatikosta vanhaa kunnon ysiä, mutta tajusin lainanneeni sen saruwatarille, joten syötin koneeseen seiskan. Ja kauhean helpotuksen vallassa hakkasin sitä muutaman tunnin.
Rupesin vain jotenkin oikein ällöttämään pelatessani tätä uutta. Siitä jotenkin puuttuu se koko tunnelma, mikä aikaisemmissa peleissä on ollut.
X meni jotenkin, mutta oli melkoista pakkopullaa, ja minä itse tykkäsin enemmän X2:sta kuin X:stä, vaikka se onkin murjottu ja haukuttu syvälle maan alle, mutta itse tykkäsin siitä enemmän.
Mutta pakko sanoa, että ysistä eteenpäin, Finalit ovat huonontuneet. Tämä XII on kirjoissani jo aika pohjalla, mutta koska peliä en ole vielä mennyt läheskään läpi, niin katsotaan sitten mitä se tulevaisuus tuo, nyt kaivataan juoneen jotain radikaalia muutosta, toivottavasti se sieltä tulee.
Ja sitten, näitten koko ajan saapuvien jatko-osien suhteen olen aika nuivaantunut. Ne varmaan kaikki ilmestyy eri konsoleille, silkkaa rahastusta. Mutta sitä vaan pitää sietää, jos haluaa pelata kaikkia mahdollisia FF:iä.
Mutta tuo jonkanimeäenmuista jossa oli Zidane ja Kuja, jäi vähän kummittelemaan. Ehkä. Ja kattotaan sitten vielä mikä tuo XIII on, jos vetää samaa linjaa kuin nämä muut uudet, niin tuskin jaksaa enää kiinnostaa tulevissa peleissä mikään muu kuin kaunis nimi, ja juuri sen suussa sulavan nimen takia seuraavat pelit varmaan ostetaankin.

Tiny Oglop
27.12.2007, 19:55:44
Eivät enää.

Kymppi oli jo kauempana siitä Final tunnelmasta, jota olin oppinut odottamaan, mutta siitä saattoi silti pitää. Tarina oli koskettava surullisuudessaan ja Tiduksesta tykkäsin kovasti.

X-2:een en koskenut ollenkaan nähtyäni kuvia, joissa Yuna osoitteli pyssyillään samalla tavalla kuin Lara. En ole myöskään kuullut siitä mitään kamalan imartelevia arvosteluja. FF11:sta pelattiin netissä joten en ole kokeillut sitäkään ja odottelin 12:sta vielä enemmän tämän takia.

FFXII ei enää ollut Final Fantasy. En jaksa pelata sitä ollenkaan, se on pelkkää ulkokuorta. FFXIII trailerit näyttävät hyvin kauniilta ja kamalan tylsiltä. Minua ei kiinnosta ollenkaan tietää keitä hahmot ovat tai mitä heille on tapahtunut. Kaikilla on sama "mää ole hurja, älä sää mulle ala" ilme naamalla ja kokoajan kaahataan ympäriinsä rumilla kaduilla ja ammutaan kaikkea mikä eteen sattuu.

Final on vajonnut suohon, josta se ei enää nouse. Genrestäkään ei oikein ota selvää, se häilyy huonolla tavalla rooli- ja seikkailupelin välillä ollen liian monotoninen ja tylsä seikkailupeliksi, mutta liian paljon pelkkään liikuskeluun ja tappeluun keskittyvä roolipeliksi.

Usko on mennyt.

Azu
28.12.2007, 7:46:50
Eivät enää.
FFXII ei enää ollut Final Fantasy --- se on pelkkää ulkokuorta.
Niinpä niin. =)

FFXII on vain hyvin erilainen (vaikka onkin selkeästi FF), mikä ei näköjään ole hirveän hyvin iskenyt HC-FF kansaan ainakaan täällä Suomessa. Juoni ei vain ole niin hahmovetoinen kuin normaalisti (tosin on täyttä paskaa, että hahmot olisivat yksiulotteisia, jos joku väittää niin, voisi opetella huomaamaan myös asioita, joita ei väännetä rautalangasta ja selitetä puhki), vaan keskittyy enemmän kuitenkin politiikkaan ja isompiin ympyröihin. Tällä kertaa uhka ei ole luokkaa ZOMG! MAAILMA TUHOUTUU, vaan pienemmän luokan taistelu yhden kansakunnan vapaudesta. On täysin idioottimaista sanoa peli huonoksi, sillä sitä se ei ole millään tasolla. Se ei ehkä sovi kaikkien (FF-fanienkaan) makuun, mutta se ei tee siitä pelinä huonoa. Vaikka roolipeleistä pidänkin, esimerkiksi MMORPG:t eivät kiinnosta minua tippaakaan. En silti mene väittämään muutaman minuutin pelitestauksen jälkeen, että WoW on surkeinta surkeutta surkeuden saralla. Sama juttu FFXII:n kanssa. Toki nimessä on Final Fantasy, mutta jos odottaa sen olevan lempi-FF:nsä kaltainen, pettyy aivan varmasti.

Ja ihan vain sivuhuomautuksena, jos FFXII ei iskenyt, niin en kyllä suosittelisi koskemaan myöskään erinomaiseen Final Fantasy Tacticsiin, jos siihen tulee joskus mahdollisuus (siis siihen Matsunon PS1/PSP FFT:hen, FFTA:t ovat sieltä ja syvältä verrattuna FFT:n loistavuuteen), kun ei näköjään ymmärrä hyvän päälle.

Ja vastatakseni threadin kysymykseen, minua FF-sarja kiinnostaa edelleen, hyvinkin paljon. FFXII oli paras FF sitten FFVI:n, eikä Crisis Corekaan pettänyt vanhaa FFVII-fania. FFXIII vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, kun on lukenut kaiken mitä pelistä on kerrottu. Päähahmona nainen, jonka kohtalo on tuhota ihmiskunta ja muutenkin keskittyminen henkilöihin, jotka vastustavat maailmaa? Okei, ihan perus juoni kait sitten, siis ainahan FF:n hahmot on olleet maailmaa vastaan, eikun... FFVsXIII on sitten Nomuran käsialaa. Fantasiaa, joka perustuu todellisuuteen ja johon Nomura lupailee uskottavan tuntuisia ja inhimillisiä hahmoja. Tapahtumien keskipisteessä on kristalli, jota voisi lähinnä verrata oikean maailman öljyyn. Harvat saavat nauttia sen suomista rikkauksista, kaikki haluavat saada osansa siitä. Mielestäni molempien lähtöasetelmat ovat erittäin herkulliset. En kyllä menettäisi toivojani nykyisten teaser trailereiden perusteella, ne kun vasta kiusoittelevat eivätkä paljasta kovinkaan paljoa (pieniä yksityiskohdia on paljastettu huomattavasti enemmän lukuisissa haastatteluissa kuin yhdessäkään trailerissa). Jossain välissä 2008 pitäisi sitten näidenkin pelien osalta vaihtua iso vaihde päälle ja tiedon määrä lisääntyä huomattavasti, etenkin FFXIII:n kohdalla, koska sillä on vielä mahkut ilmestyä 2008 loppupuolella (Versus on varma 2009 vuoden tuote). En kyllä myöskään ymmärrä valitusta trailereiden hahmojen "kivinaamaisuudesta" (vai miksi sitä haluaakaan kutsua). Molemmissa trailereissa on paljon toimintaa, joten tuon vakavanaamaisuuden ymmärtää. Aivan varmasti tekin hyökkäystilanteessa rallattelisitte menemään hymyillen ja kukkasia jaellen. :lovetus: Sitä paitsi, kyllähän Lightning on jo näytetty ihmettelemässä kaunista metsämaisemaa, että ei sen puoleen. Trailereissa nyt vain usein painotetaan toimintaa eikä niitä juonen keskusteluhetkiä.

Mielestäni ei kyllä kannattaisi menettää kaikkea toivoa Final Fantasyjen suhteen vain siksi, jos jotkut niistä eivät uppoa, ne ovat kaikki kuitenkin hyvin erilaisia pelejä (siksihän suurimpienkin fanien keskuudessa on niin paljon vaihtelua siinä, mitä sarjan peliä sattuu pitämään suosikkinaan). Vaikkei yksi uppoakaan, niin toinen saattaa iskeä kuin miljoona volttia. Ei Final Fantasy Tactics A2:sta ole pakko hankkia vain siksi, että sen nimessä on Final Fantasy. Miksi siis siitä pitäisi ahdistua, jos DS:ää ei omista? FFXIII on täysin eri ryhmän tekemä kuin FFXII (paljon samoja heeboja tekemässä, jotka ovat vastuussa fanisuosikista FFVII:sta), mikä näkyy kaikessa. Final Fantasy Versus XIII on Nomuran ja tämän KH Teamin tekosia, joten sekin on täysin erilainen. Pelattavuudestakin on paljastettu sen verran, että se on kuin realistisempi Kingdom Hearts, johon on sekoitettu myös ampumista. Sen lisäksi taisteluissa pystyy heittelemään miekkojaan ja sitten teleporttaamaan niiden luo samalla tavalla kuin trailerissa. Onpas pelissä yhden tiedonmurusen mukaan myös dog fighteja jonkinnäköisillä lentohärveleillä ilmassa

Joka tapauksessa, uusista FF:stä tällä hetkellä eniten kiinnostaa Tactics A2, IVDS ja Wiin Crystal Bearers.
Sinänsä huvittavaa, että nuo ovat ne kolme FF:ä, joita minä taasen odottelen kaikista vähiten. FFTA oli FFT:hen verrattuna tylsän mitäänsanomatonta puurtamista ilman mitään kunnon koukkua (juoni ny oli täys vitsi, varsinkin siinä tapauksessa, jos sitä vertaa alkuperäisen Tacticsin erinomaiseen juonitteluun ja aikuisempaan käsikirjoitukseen). Final Fantasy IV on yksinkertaisten NES-aikaisten FF:den jälkeen se huonoin päälinjan FF (jos jatko-osia, FFX-2, ja spin-offeja, CoFFVII, ei lasketa). Lyhyt (~20 tuntia), turhankin yksinkertainen taistelusysteemi, täysin naurettava juoni epäuskottavine juonenkäänteineen sekä huonoin hahmokatras (kokonaisuutena, pari hyvääkin hahmoa on eksynyt joukkoon) mitä missään FF:ssä on nähty. Kaikki sen jälkeiset FF:t pyyhkivät sillä lattiaa, jopa FFX-2 monessa mielessä (taistelusysteemi on siinä rautaa, ja juonessakin on edes vähän enemmän järkeä kuin IV:ssä, olkoon se sitten kuinka ohut tahansa). DS:n Crystal Chronicles kaatuu nettipelin puutteeseen sekä muutamiin tyhmiin ratkaisuihin pelattavuuden suhteen ja Wiin Crystal Chronicles tuntuu etenevän vielä hitaammin kuin Final Fantasy XIII ja VsXIII (niistä sentään mainitaan jotain aina silloin tällöin), sitä voisi melkein kutsua jo vaporwareksi. Taidettiin ilmoittaa ensimmäisenä 3rd party pelinä jo joskus vuonna 2003 (tai 4), mutta näin 4-5 vuotta myöhemmin, se ei edelleenkään ole edennyt mihinkään. Mikä mielenkiintoisinta, juttujen mukaan juuri Crystal Bearersin kehityksessä on ongelmia siinä missä FFXIII:n ja VsXIII:n kehitys etenee ihan hyvää vauhtia, vaikkakin tietty hitaammin kuin mitä olivat alunperin suunnitelleet.

millaisessa kusessa Square niiden kanssa vielä on, jos PS3:n myynti ei lähde rajuun kasvuun.
Tuo on sinänsä täysin epäolennaista, ottaen huomioon kuinka (varsinkin ne suuren luokan päälinjan) FF:t myyvät itsessään konsoleita miljoonille ihmisille. Ja ihan hyvinhän tuo nykyään myy, ei tietenkään verrattavissa maailmanlaajuiseen Wii- & DS-hysteriaan (edes PS2:a ei voi verrata noihin kahteen, vaikka se onkin vielä tällä hetkellä parhaiten myynyt konsoli ikinä), mutta se myy Japanissa ilman mitään merkittäviä julkaisujakin lähes PS2:n tasoisesti 30k-60k kappaletta viikossa ja Euroopassa usein paremmin tai vähintään yhtä hyvin kuin XO ja Amerikassakin tilanne on paranemaan päin kun hinta jatkaa tippumistaan (marraskuussa niitä taisi mennä kaupaksi 400k-500k kappaletta).

Vaikuttaa muutenkin vähän siltä, että sekä XIII että Versus on saatettu aivan hyvin laittaa hyllylle parempia aikoja odottamaan. Kummastakaan pelistä ei ole paljastettu hädin tuskin yhtään mitään (joitain todella hajanaisia pikkupikkupikkupaljastuksia lukuunottamatta) sen jälkeen kun ne kaksi vuotta sitten julkistettiin
Kuulemani mukaan näin on tehty ihan tarkoituksella. Vuonna 2006 oli aivan liian aikaista alkaa puhumaan yhtään mitään kummastakaan pelistä (FFXIII:n kehitys PS3:lla oli alkanut vasta vuotta aikaisemmin ja FFVsXIII:n kehitys oli alkutekijöissään). Koko 2007 vuoden Square Enix on taasen painottanut hypetyksessään ja julkaisuissaan lähes kokonaan porttauksia (FF I & II, FFT:WotL ja Star Ocean 2 PSP:lle, Front Mission 1st DS:lle) ja remakeja (Dragon Quest IV-VI DS, Final Fantasy IV DS, Star Ocean: The First Departure) vanhoista peleistä, täysin uudet pelit (Japanissa) olivat suht suurelta osin pienempiä projekteja, kuten It's A Wonderful World (aka The World Ends With You länsimaissa), Heroes of Mana ja Itadaki Street DS. Crisis Core ja Revenant Wings olivat oikeastaan ainoita vähän isompia julkaisuja, ja nekin "vain" spinoffeja tai juonijatkumon kannalta epäolennaisia jatko-osia.

Kaikki isot uudet pelit, kuten Star Ocean 4, Dragon Quest IX ja PS3:n Fabula Nova Crystalis pelit eivät ole olleet pimennossa aivan sattumalta. Se on ollut tietoinen päätös Squenixilta (niin ärsyttävää kuin se onkin). Kunhan "viimeisistäkin" tällä hetkellä mainostetuista remakeista ja porttauksista (Star Oceanit, Dragon Questit ja FFIVDS) ollaan pääsemässä eroon 2008 ensimmäisen puoliskon aikana, niin uusienkin pelien hypetyksen pitäisi alkaa ihan kunnolla. Nomura ja kumppanit ovat jo ainakin varmistaneet juuri sen, että 2008 FFXIII ja Versus XIII paljastetaan viimein kunnolla (uusituilla E3:lla kesän kynnyksellä vai jo aikaisemmin kevättalvesta, sitä ei voi tietää)

Weirdo
28.12.2007, 13:42:59
On täysin idioottimaista sanoa peli huonoksi, sillä sitä se ei ole millään tasolla.Jaahas, vanha tietäjä ja samaan aikaan selvännäkijä on näköjään palannut, harmi muiden forumistien kannalta, joiden viestit tullaan taas armotta murskaamaan. Varautukaa vaan.

edit/Sen verran on pakko editoida, ettei näköjään mikään reilussa vuodessa ole ehtinyt muuttua. Azulle näyttää edelleenkin olevan mahdoton tehtävä postata yhtään viestiä repimättä persettään, jos muiden käyttäjien näkemykset vähänkin eroavat näistä Azun aina oikeista näkemyksistä ja faktoista, ja jälleen pelaajat ovat täysin perseestä kun eivät yllä tälle Azun maagisen ajattelun tasolla. Jätkä varmaan kirjoittelee viestinsä jostain norsunluutornista, jossa on helppo päättää, että tämä asia on näin, tämä näin ja tämä näin ja niistä ei jumalauta edes tarvitse keskustella.

Sami E
28.12.2007, 16:00:00
Tällä kertaa uhka ei ole luokkaa ZOMG! MAAILMA TUHOUTUU, vaan pienemmän luokan taistelu yhden kansakunnan vapaudesta.

Suikoden-sarja hoitaa tämän valtavasti paremmin, jos tällaisia teemoja halutaan käsitellä niin sieltä oltaisiin voitu ottaa mallia. FFXII:n suurin ongelma kuitenkin on selvästi, että Matsuno lähti kesken projektin pois, ja hänen jättämänsä tyhjiö näkyy pelissä selvästi. Taustatarinaa oli kuulemma valtavasti enemmän kuin mitä peliin laitettiin, ja samalla varmasti hahmotkin olisivat syventyneet.

Se ei ehkä sovi kaikkien (FF-fanienkaan) makuun, mutta se ei tee siitä pelinä huonoa. Vaikka roolipeleistä pidänkin, esimerkiksi MMORPG:t eivät kiinnosta minua tippaakaan. En silti mene väittämään muutaman minuutin pelitestauksen jälkeen, että WoW on surkeinta surkeutta surkeuden saralla. Sama juttu FFXII:n kanssa. Toki nimessä on Final Fantasy, mutta jos odottaa sen olevan lempi-FF:nsä kaltainen, pettyy aivan varmasti.

Ja ihan vain sivuhuomautuksena, jos FFXII ei iskenyt, niin en kyllä suosittelisi koskemaan myöskään erinomaiseen Final Fantasy Tacticsiin, jos siihen tulee joskus mahdollisuus (siis siihen Matsunon PS1/PSP FFT:hen, FFTA:t ovat sieltä ja syvältä verrattuna FFT:n loistavuuteen), kun ei näköjään ymmärrä hyvän päälle.

Tämä on taas tätä. "Vaikka et pitäisi pelistä, ei se ole huono!" Mitä sellaiseen pitäisi sanoa? Tämä peli on tosi hyvä, mutta en silti pidä siitä yhtään! FFXII:stä valittavat ovat pelanneet peliä kymmeniä tunteja, monissa tapauksissa jopa läpi. Olisikohan siinä jotain merkittävää jo, jos FF-fani peliä pelatessaan "pettyy aivan varmasti"?

Ihan tiedoksi vain, olen pelannut FF Tacticsin läpi ja pidin siitä enemmän kuin FFXII:stä. Olen pelannut Vagrant Storyn ja pidin siitä valtavasti enemmän kuin FFXII:stä. Pelaan yhä FFXII Revenant Wingsiä ja pidän siitä valtavasti enemmän kuin FFXII:stä. Vika ei ole selvästikään Matsunossa, pelimaailmassa, tunnelmassa eikä muussa näitä kaikkia pelejä yhdistävässä, vaan itse FFXII:ssä. Se on yksinkertaisesti epäonnistunut peli Matsunon lähdön ja Square Enixin huonojen päätösten ja pakotteiden vuoksi.

Lisäksi pitää jälleen kerran muistuttaa, että tämä ei rajoitu pelkästään johonkiin Suomeen: myös Japanissa FFXII on ollut selvä pettymys, ja normaalisti hyvin myyvien International-päivitysten FFXII-versio floppasi pahasti. Ympäri maailmaa kuuluu samanlaisia tuntemuksia.

Laudon
28.12.2007, 16:28:25
Juoni ei vain ole niin hahmovetoinen kuin normaalisti (tosin on täyttä paskaa, että hahmot olisivat yksiulotteisia, jos joku väittää niin, voisi opetella huomaamaan myös asioita, joita ei väännetä rautalangasta ja selitetä puhki), vaan keskittyy enemmän kuitenkin politiikkaan ja isompiin ympyröihin.Ei kukaan viitsisi valistaa, millä perusteella FFXII:n "politiikka" olisi muka ihan mainittavassakin asemassa? Tarkoitetaanko sillä niitä muutamaa parin minuutin keskustelua, jossa puhutaan siitä, kuinka Vayne on niin ilkeä ja vallanhaluinen, tai siitä kuinka Paha Imperiumi (FFII/FFVI-kierrätystä) aikoo hyökätä Dalmascaan? Archadian senaattikin esiintyi huimat yksi kertaa, eikä siinäkään keskustelussa ollut mistään muusta puhetta kuin siitä, että Vaynen pitäisi tulla takaisin Archadesiin. Pelin politiikka on ylihehkutettua ja oikeastaan jopa olematonta.

Jos "isommilla ympyröillä" taas tarkoitat viime hetkellä juoneen tungettuja Occurioita, joilla tarinasta yritettiin tehdä eeppinen, niin minusta se oli täysin paska yritys vääntää jokin "yllättävä" juonenkäänne, jolla ei pitemmän päälle ollut yhtään mitään merkitystä. Pelissä ei tuntunut tapahtuvan oikeastaan yhtään mitään. Tai jos tapahtui, niin se tapahtui jossain sadan kilometrin päässä. Mihinkään ei voinut samaistua.
On täysin idioottimaista sanoa peli huonoksi, sillä sitä se ei ole millään tasolla.Joo, eihän esim. Cheetah Men II:kaan ole huono peli, minä en vaan pitänyt siitä. Mun vika!

Ananaz
29.12.2007, 11:38:45
Mikä mielenkiintoisinta, juttujen mukaan juuri Crystal Bearersin kehityksessä on ongelmia siinä missä FFXIII:n ja VsXIII:n kehitys etenee ihan hyvää vauhtia, vaikkakin tietty hitaammin kuin mitä olivat alunperin suunnitelleet. Niinpä kai, jos nyt johonkin EGM:n kaltaisen roskalehden huhuihin - jotka ovat keskimäärin aina väärässä - haluaa uskoa. Crystal Bearersin väitetyt ongelmat johtunevat melko varmasti vain ja ainoastaan siitä, että Square on siirtänyt pelin kehitystiimin kuin tyhjästä ilmestyneen Little Kingin pariin, saadakseen jotain julkaistavaa Wiiwaren aukeamiseen mennessä. Vaikuttaa myös vahvasti siltä, että pelin kehitys aloitettiin jossain välissä kokonaan alusta, sillä nykyisellään se ei näytä lainkaan siltä mitä se parin vuoden takainen CG-teaseri lupaili (minkä johdosta peli itseäni kiinnostaakin).

Ja taas toisaalta FFXIII:n ja Versuksen "hyvästä vauhdista" ei kyllä ole yhtään sen enempää konkreettista näyttöä, ainoastaan Kitasen ja Nomuran tyhjiä lupauksia, jotka eivät tähänkään asti ole pitäneet. Eri messuilla näytetään edelleen samoja CG-trailereita kuin silloin kun pelit julkistettiin ("tällä kertaa 10 sekuntia ennennäkemättömiä kohtauksia!"), eikä edes itse pää-XIII:stä ole vieläkään tainnut olla juuri muuta pelikuvaa kuin se yksi ja sama vanha Blizzrad-taistelukohtaus. Lisäksi kun kaikkien kolmen XIII-pelin pääsuunnittelijat puuhastelevat parhaillaan kymmenien muiden projektien parissa, niin on oikeasti hankala uskoa että koko FNC-saagaa pidettäisiin kauhean tärkeänä prioriteettina tällä hetkellä.

Lisäksi pitää jälleen kerran muistuttaa, että tämä ei rajoitu pelkästään johonkiin Suomeen: myös Japanissa FFXII on ollut selvä pettymys, ja normaalisti hyvin myyvien International-päivitysten FFXII-versio floppasi pahasti. Ympäri maailmaa kuuluu samanlaisia tuntemuksia. No jaa, ihan yhtä ristiriitaisen vastaanoton kasi, ysi ja kymppikin (paitsi japanissa, jossa se äänestettiin "kaikkien aikojen parhaaksi peliksi" vain viikkoa ennen FFXII:n julkaisua ;D) saivat, joten tältä pohjalta on turha lähteä julistamaan XII:tä minään yleisenä pettymyksenä. Tälläiset ihmeelliset äärimielipiteet tuntuvat muutenkin olevan selvä ominaispiirre etenkin juuri FF-faneille.

International-version paska myynti selittyy aika suoraan jo sillä, että kyseessä oli täysihintainen uudelleenjulkaisu jossa suunnilleen ainoat muutokset olivat erivärinen taisteluvalikko ja osiin rikottu lisenssilauta sekä täysin huuhaa "Making of..."-levy, eikä siinä oikein edes yritetty parantaa tai korjata niitä asioita joista alkuperäistä yleisimmin kritisoitiin. Ymmärrettävästi noilta uudelleenjulkaisuilta on varsinkin Kingdom Heartsien jälkeen totuttu odottamaan ehkä vähän enemmän.

Ahee
15.1.2008, 21:29:19
Itse uskon, että finalien taso tulee vielä nousemaan, vaikka en ole jaksanut mitään X:än jälkeen tulleita finaleita kunnolla pelata. Uskon kuitenkin FF XIII:en olevan hyviä, koska jostain luin, että niiden taistelu tyyli on saman kaltainen kuin kindom heartseissa, joista pidän kovasti (Ja XIII:stä tulee mieleen nanaki joten ei ne voi olla huonoja ^^). Uskon myös että square tulee järkiinsä ja tekee jotain I-IX tyylisiä finaleita vielä joskus :)

freya™
16.1.2008, 10:52:25
Kyllähän uusia finaleita aina odottaa, vaikka harmikseni olen myös huomannut, että taso laskee laskemistaan. Ei niin, etteikö uusillakin finaleilla(lähinnä X ja XII) olisi ollut hetkensä, mutta eivät ne enää koukuta niinkuin ennen. Koko pienen ikäni olen aina FF:n läpäistyä alkanut odottaa uutta, joten niin kävi nytkin, kun XII:n läpäisin.

Odotusta vaikeuttaa tosin se seikka, että nyt edessä on konsolin päivittäminen. Ja ongelmana on vielä sekin, että uusi pleikkari ei oikein ole vakuuttanut minua vielä pelitarjonnallaan ja varteen otettavia yksinoikeuspelejäkin on omassa tiedossani vasta kaksi. Metal Gear ja FFXIII.

Tosin hieman halvempi vaihtoehto voisi olla PSP:n osto, sillä olen lukenut paljon hyvää tulevasta FFVII: Crisis Coresta. PSP käännös vanhasta vallan loistavasta FF Tacticsista kiinnostaisi myös.

Hieman asiasta poiketen voisin myös mainita sen, että tulevaisuudessa odotan SE:ltä lisää jatkoa vanhoihin Enixiltä perittyihin sarjoihin, kuten Star Ocean ja Valkyrie Profile.

One Winged Angel
30.1.2008, 11:51:15
Vaikka FFXII vaikuttaa melko normilta peliltä ps finaleihin verrattuna, niin uskon että taso tulee paranemaan huomattavasti...SE:n tiimikö se vaihtu vai miten se oli. Ainakin FFXIII voisi odottaa innolla, mutta se, että onko sitä muulle konsolille kuin jollekkin ps3:lle voikin sitten pelastaa sen tosi asian että plege kolmoista ei haluttaisi ostaa niillä hinnoilla.

Sami E
8.2.2008, 13:31:32
No jaa, ihan yhtä ristiriitaisen vastaanoton kasi, ysi ja kymppikin (paitsi japanissa, jossa se äänestettiin "kaikkien aikojen parhaaksi peliksi" vain viikkoa ennen FFXII:n julkaisua ;D) saivat, joten tältä pohjalta on turha lähteä julistamaan XII:tä minään yleisenä pettymyksenä. Tälläiset ihmeelliset äärimielipiteet tuntuvat muutenkin olevan selvä ominaispiirre etenkin juuri FF-faneille.

Pyh, mainittujen FF:ien kohdalla ei ollut todellakaan mitään XII:n tai edes X-2:n tyylistä negatiivisuuden puuskaa. FF8 toki sai osakseen kritiikkiä, mutta myös runsaasti kehuja, ja yleisesti ottaen siitä pidetään. FFXII:n kohdalla taas vallitseva mielipide on, että FFXII on yksinkertaisesti valtava pettymys. Sarjan harrastajat ovat aloittaneet pelin optimistisesti, pelanneet alkua mielenkiintoisena, ja sitten vähitellen pelaamisinto on romahtanut, kun Matsunon lähdön jäljet ovat alkaneet tulla yhä selvemmin esille pelissä. Se missä FFXII on pahasti epäonnistunut, on kiinnostus peliin niiden alkumetrien jälkeen. Tämä näkyy ihan kaikessa pelin pidempää elinkaarta koskevassa: oppaiden, vinkkien ja taktiikoiden kyselyissä ja määrissä, fanitaiteen vähäisessä määrässä, keskustelun keskittymisessä siihen, kuinka monelta peli jäi kesken, ja monessa muussa ilmiössä, jotka näyttävät että peli ei yksinkertaisesti säilyttänyt sitä pitkäkestoista kiinnostusta, ja innokkaan "jälkipelin" sijaan FFXII:stä on pitkälti jäänyt mieleen vain pelaajien pettymys.

HulluKurpitsa
8.2.2008, 14:02:01
Juu, voin vain sanoa, että jos kolmetoista ei ole hyvä, (minun mielestäni, pliis, älkää tappako) en pelaa enään uusia finaleita. Pysyn turvallisesti seiskan ja kuutosen kanssa, (joskus huvikseni vaikka kymppiä) ostan ysin ja katson onko mistään kotoisin. Kolmastoista ratkaisee kiinostukseni.

Muuten, varoitan: ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ PELATKO ENSIN SEISKAA JA KUUTOSTA JA SEN JÄLKEEN VASTA esim. VIITOSTA TAI KASIA!!! (esim.) viitonen ja kasi maistuvat aika paskalle, tässä tapauksessa eikä niitä millään jaksa pelata, kun väistämättä vertaa näitä aijempiin peleihin.

(Mie pelasin tässä järjestyksessä: X ("Juu, tätä pitää saada enemmän), VII ("Voi jumalauta! Square rokkaa!"), VI ("OUJEAH!!" (*tanssii*)), VIII (*kuorsausta*), V ("Missä item kauppa..? Miten minä tämän tapan..? Mikä tuo on..? Oho, se olikin oma ukkoni... onpa surkea grafiikka... MITÄ MINÄ TEEN?! LÄHEN ULOS!!")

Varoituksena.

Ananaz
9.2.2008, 17:24:56
FF8 toki sai osakseen kritiikkiä, mutta myös runsaasti kehuja, ja yleisesti ottaen siitä pidetään. Ja tämäkö ei päde FFXII:n kohdalla? Kasi sai julkaisunsa aikaan varsin ristiriitaisen vastaanoton - osa piti, osa ei - mutta se yleinen arvostus (näin laajemmassa mittakaavassa) on kyllä tullut vasta vuosien kuluessa kun peliin alunperin pettyneet ihmiset ovat sittemmin pelanneet sitä uudestaan ilman suuria ennakko-odotuksia ja siten huomanneet, ettei kyseessä välttämättä ollutkaan niin huono peli kuin miltä se silloin aiemmin tuntui. Aivan yhtä hyvin FFXII:lle voi käydä samoin.

Muutenkaan en oikein tajua millä perusteella voit sanoa vallitsevan mielipiteen olevan tällä hetkellä yhtään sen enempää pelin puolella kuin sitä vastaankaan, kun suunnilleen kaikilla niillä saiteilla/foorumeilla joita itse vähääkään aktiivisemmin seurailen mielipiteet ovat jakautuneet selkeästi kahtia - jokaista pettynyttä kohtaan löytyy aina vähintään yksi sellainen jolle XII on ollut "paras FF sitten kutosen!" tai vastaavaa. Ja usko tai älä, näistä monet ovat vielä sellaisia jotka ovat pelanneet peliä satoja tunteja ja _silti_ pitäneet siitä. Ei se "pettymys lupaavan alun jälkeen" -mantra tosiaankaan päde kaikkiin, vaikka niin tunnut luulevan.

Samoin se mitä sanot FFXII:n liittyvästä "jälkipelin" vähäisyydestä on ihan täyttä huuhaata. Peli on ollut Gamefaqsin luetuimpien oppaiden topkympissä siitä lähtien kun se julkaistiin japanissa (nytkin näkyy olevan sijalla 5) ja eri foorumit ovat täynnä keskustelua mm. yleisesti pelin tarinasta ja sen syvemmistä teemoista, hahmojen taustoista (pelissä kerrottujen asioiden ja erinäisten Ultimania-oppaiden pohjalta), spekulaatiota Ivalicen aikalinjasta (mm. "mitä tapahtui XII:n, TA2:n ja FFT:n välillä") ja viitteistä muihin Matsunon peleihin, ongelmaisesta kehityskaaresta (ihan pätevä keskustelunaihe!) ja kaikesta siltä väliltä. Fanitaidetta löytyy varmasti, puhumattakaan sitten kaikenlaisista hahmopyhättösivuista ja AMV-tuotoksista joita netti on väärällään.

Tietysti jos väitteidesi pohjalla on pelkästään FFfin, niin kannattaa ainakin ottaa huomioon, että täällä kaikenlainen syvempi pelikeskustelu on uusien konsoleiden myyntiä ja markkinatilannetta lukuunottamatta ollut aika kuollutta jo viimeiset pari vuotta, FF-keskustelut varsinkin.

The Lord ZXV
15.3.2008, 16:22:46
Eivät enää ainakaan niin paljoa kuin joskus. Mielenkiinto on hiipunut kovasti varsinkin kun tuo FF XII ei ollut niin hyvä kuin edelliset. FF X oli vielä hyvä peli mutta se oli alkanut jo erkaantua ja muuttua huononpaan suuntaan. Tästä olivat merkkinä Sphere Grind systeemi joka ei ollut siitä parhaasta päästä, sekä FF pelien huonoin mini peli Blitzball.

Mutta silti on aina pientä mielenkiintoa FF pelejä kohtaan koska osa Final Fantasy peleistä on todella hyviä (FFVII ja FFVIII). Ei sitä koskaan tiedä jos esille tulisi jokin todella hyvä peli. FF VIII on grafiikaltaa, tarinaltaan, hahmoiltaan ja pelattavuudeltaan loistava peli joka on parhaita FF pelejä koskaan. FF VII on myös loistava peli jonka päähenkilö Cloud ei kuitenkaan ollut yhtä hyvä kuin Squall. Peli oli kuitenkiin pelattavuudeltaan hyvä ja pelissä on yksi kaikkien aikojen parhaita pääpahiksia, Sephiroth, pelin grafiikka on kuitenkin finaleittein huonoinpia.

Kokonaisuudessaan mielenkiintoa ei ole enää niin paljon kuin aiemmin mutta aina uuden FF pelin tulessa ollaan tarkkana jos se vaikka olisikin taas hyvä.

D.E.A.D.
16.3.2008, 12:15:50
Finaleissa nousee aina yksi juttu ja samalla joku muu laskee.

Paskin juttu on, että se joka laskee, on hahmot ja juoni. Grafiikka taas tulee yhä uudelleen paremmaksi ja paremmaksi. Omasta mielestäni Grafikka voi näyttää vaikka hevosen ky**ältä, kunhan on hyvä juoni ja hahmot.

FFXIV:n on parasta olla hyvä.

Muntu
17.3.2008, 10:24:39
Finaleissa nousee aina yksi juttu ja samalla joku muu laskee.

Paskin juttu on, että se joka laskee, on hahmot ja juoni. Grafiikka taas tulee yhä uudelleen paremmaksi ja paremmaksi. Omasta mielestäni Grafikka voi näyttää vaikka hevosen ky**ältä, kunhan on hyvä juoni ja hahmot.

FFXIV:n on parasta olla hyvä.

Jätkähän on meedio jos jo nyt tietää noin hyvin FF XIII:n tarinan ja hahmojen tason.... =)

Yoona
24.4.2008, 23:55:46
Kun pentuna jäi seiskaan koukkuun on joka peliä odotettu kuin kuuta nousevaa. Paljon on muuttunut, mutta iso osa samoista elementeistä mitkä koukutti silloin koukuttaa edelleenkin. Nobuo Uematsu on aivan mahtava säveltäjä. Mielestäni parhaita joita pelialalta löytyy.

Mulla on sellainen käsitys että kolmentoista (versus?) maailman suunnittelussa olisi lähestytty seiskan midgarmaista suunnittelua? Korjatkaa jos olen väärässä. PS3 tulee varmaan hankittua ihan vaan sen takia, että pääsen pelaamaan 13:sta. Sitä ennen ei laite juurikaan kiinnosta. Konsoli puolella mulla ei juuri ole Viimeisen fantasian lisäksi odotettavaa.

Azu
25.4.2008, 0:39:53
Versus XIII:n maailman pitäisi muistuttaa enemmän ihan nykyaikaista maailmaa (mallia ainakin päähahmon kaupunkiin on otettu jonkin verran japanilaisista suurkaupungeista) kuin keskiaikaista fantasiaa ála FFIX tai futuristisempaa maailmaa ála FFXIII.

Daze
25.4.2008, 11:29:25
Henkilökohtaisesti en ole pitänyt sitten FF9 jälkeen julkaistuista FF:istä. FFXII oli todella nätin näköinen ja juonikin oli ihan hyvä, mutta se ei enää tuntunut FF:ltä lähinnä vuoropohjaisen taistelun puuttumisen takia. FFX oli myös ihan pelattava, mutta peli oli valitettavan lyhyt ja putkimainen. Toivoisin että FF saaga pystyisi pikkuhiljaa yhdistämään vanhojen pelien tunnelman, hyvän tarinan ja hyvän pelattavuuden sekä nykyajan grafiikan. Eiköhän noilla aineksilla saataisi jälleen huippupeli kauppojen hyllyille.

Sase
25.4.2008, 13:14:39
Toivoisin että FF saaga pystyisi pikkuhiljaa yhdistämään vanhojen pelien tunnelman, hyvän tarinan ja hyvän pelattavuuden sekä nykyajan grafiikan. Eiköhän noilla aineksilla saataisi jälleen huippupeli kauppojen hyllyille.
Tässä SE on epäonnistunut heti PS2:lle siirtyessään, sillä menevän juonen ja tunnelman sijaan panostetaan enemmän muuhun sisältöön (grafiikkaan, musiikkiin ja maisemiin yms) ja muu peli jää vähän niiden varjoon, ja esim. FFX:ssä kunnon parin minuutin dialogi on sivuutettu alle minuutin FMV:llä (Full Motion Video). Tätä ongelmaa ei ollut Final Fantasyissä 5-9. 1-3 ovat samaa kastia mutta asteen huonommalla juonella. FF4 on sitten ainakin omasta mielestäni aika tylsä pelattava, sillä se on juuri ennen käänteentekeviä FF5 ja 6 ilmestynyt ja tuntuu vajaalta.

Juripa
2.5.2008, 20:57:51
Tässä SE on epäonnistunut heti PS2:lle siirtyessään, sillä menevän juonen ja tunnelman sijaan panostetaan enemmän muuhun sisältöön (grafiikkaan, musiikkiin ja maisemiin yms) ja muu peli jää vähän niiden varjoon, ja esim. FFX:ssä kunnon parin minuutin dialogi on sivuutettu alle minuutin FMV:llä (Full Motion Video). Tätä ongelmaa ei ollut Final Fantasyissä 5-9. 1-3 ovat samaa kastia mutta asteen huonommalla juonella. FF4 on sitten ainakin omasta mielestäni aika tylsä pelattava, sillä se on juuri ennen käänteentekeviä FF5 ja 6 ilmestynyt ja tuntuu vajaalta.

Pilkunviilausta mutta Final Fantasy X oli vielä ihan Squaresoftin peli. Final Fantasy X-2 on ensimmäinen ensimmäinen Square-Enixin peli :)

Mutta vastataanpa nyt kuitenkin tähän. Minua ei voisi uudet FF:t vähempää kiinnostaa. Minusta tämä pelisarja on menettänyt hohtonsa jo aikoja sitten. FFX oli vielä hyvä, X-2:n jaksoin juuri ja juuri pelata loppuun kun XII oli sitten vikatikki. Ostin julkaisupäivänä enkä ole vieläkään jaksanut pelata loppuun. Oikeastaan se on ollut jo melkein vuoden kaverilla lainassa enkä ole jaksanut hakea sitä takaisin.

Täällä joku mainitsi että FFVII:ssä oli sitä jotain koukuttavaa. Pakko yhtyä tähän. Oikeastaan VII ja VIII ovat ainoat Finalit jotka jaksoin pelata useamman kerran läpi. Ne olivat oikeasti hyviä ja jokin sai aina palaamaan niiden ääreen. En tiedä painaako ikä sen verran paljon päälle etteikö pelaaminen enään kiinnosta mutta aika hälyttäväähän se on jos mikään uutinen XIII:stä tai VII:n tusinapeleistä ei kiinnosta. Valitettavasti näin on.

Ananaz
3.5.2008, 8:22:26
Pilkunviilausta mutta Final Fantasy X oli vielä ihan Squaresoftin peli. Final Fantasy X-2 on ensimmäinen ensimmäinen Square-Enixin peli :) Ei ihan, sillä japanissa Final Fantasy X-2 julkaistiin vielä Squaresoftin nimellä (kuukauden ennen kuin yhdistyminen tuli voimaan) ja lännessäkin ensimmäinen Square Enix -julkaisu taisi olla Unlimited SaGa. Japanissa eka varsinainen SE-peli oli muistaakseni Hanjuku Hero VS 3D.

Unski
20.5.2008, 9:54:11
Jo ensimmäisellä sivulla JF tiivistää ajatuksiani omilla sanoillaan. Mitä enemmän olen perehtynyt PS2 aikakauden FF- peleihin, sitä enemmän olen alkanut laskea kasvojani kämmenelleni ja mutista "Square, ei näin". Tällä hetkellä onkin aivan surkuhupaisaa että eniten minua kiinnostavat projektit joissa Square rahastaa vanhoilla menestyksillään. Heitettäköön esimerkiksi vaikka koko DS-konversio sekä vähän jopa tämä Dissidiakin.

FFXIII sen sijaa? En tiedä siitä mitään koska en ole asiaan perehtynyt, koska en ole lainkaan kiinnostunut siitä minkälaisen geneerisen silmän ruuan Square-Enix nyt potkaisee pihalle PS3 alustalle - alusta jota en tule hankkimaan. XIII:ssa tulee kummiskin lopulta olemaan enemmän failia kuin sitä kuulua ja kaivattua epic-awesomea.

Kreifi
20.5.2008, 14:19:16
Aika niukanlaisesti tosiaan. :/ Näistä uusista Finukoista puuttuu jotenkin täysin se sielu ja tunnelma. Sen lisäksi niissä ei ole oikein muutakaan hienoa.

FFVIII ja FFX olivat hiukan heikkoja esityksiä, mutta silti niissä oli se tunnelma ja fiilis, vaikka jälkimmäisen kohdalla sekin alkoi jo hiipua pahanlaisesti paikotellen, mutta maailma oli hieno (vaikken tykkääkään siitä, että sitä sitten käytetään koko ajan).

Saisivat panostaa siihen maailmaan enemmän. Enkä tarkoita mitään kauheita taustastooreja jostain ikivanhoista sodista ja sivukaupalla luettavaa, joka pitää kerätä eri henkilöiltä, vaan ihan visuaalisella ja pelillisellä tasolla. En ole FFXII:tä pelannut läpi, mutta ne kaupungit on totaalisen puhtaasti vain melko tylsiä mestoja, joista haetaan "juonta eteenpäin"* ja ostetaan kamaa. Aikaisemmissa FF:issä kampungeissa tuntui olevan paljon enemmän ja aina kun pääsi uuteen mestaan niin oli kiinnostunut. FFXII:n autiomaa ja muutenkin alueet sen pääkaupungin (mikä lie olikaan, se iso kaupunki kuitenkin) ympärillä olivat uskomattoman rasittavia. Lisää vaihtelua, mielikuvitusta ja kaikkea. Tuntuu, että Squarella ei tätä enää ole. Tehdään vaan pelejä, ilman, että on oikeasti tarpeeksi hyviä ideoita, jotta peli voitaisiin tehdä. Tämä on ymmärrettävää, sillä heidän on pakko julkaista parin kolmen vuoden välein uusi FF. Siksi Squaren syyttäminen voi olla vähän nihkeää, peliala toimii näin. Toki Square voisi palkata tiimin, jolla olisi jotain paloa. Jotain Kreifejä tai jotain. ;) Mutta onko sekin sitten liian iso riski jo?

Kun minun mielestä homma pitäisi mennä niin, että hei jou, keksin idean, rakennetaan tämmönen ja tämmönen peli, siihen voisi tulla tämmönen ja tämmönen juttu sen sijaan, että nyt on pakko tehdä peli, joka seisoo näiden raamien sisällä. Keksikää hyviä juttuja. Toki pelejä tehdään paljon jälkimmäisellä kaavalla ja osa niistä on varmasti erittäin hyviäkin, mutta väitänpä, että ensiksi mainitulla tavallaa saadaan yleisesti enemmän laadukkaita pelejä.

FFXKIII toki hiukan kiinnostaa, jos PS3 tulee hankittua, varmaan tuotakin testaan. Ei sitä koskaan katsos tiedä... :P Mitä olen muutaman railerin ja kuvan nähnyt, niin sillä perusteella näyttää kyllä taas uskomattoman paskalta ja epämielenkiintoiselta. Taas samanlainen visuaalinen ilme, eikä mitään hienoa kulttuuria. :<

PS. Ei jaksa oikolukee, meen koisaa.

Lord JF
20.5.2008, 15:28:05
En ole FFXII:tä pelannut läpi, mutta ne kaupungit on totaalisen puhtaasti vain melko tylsiä mestoja, joista haetaan "juonta eteenpäin"* ja ostetaan kamaa. Aikaisemmissa FF:issä kampungeissa tuntui olevan paljon enemmän ja aina kun pääsi uuteen mestaan niin oli kiinnostunut.
Joo, tuntuu kovasti että vaikka konetehojen kasvaessa pelialueet kasvavatkin puitteissa huimasti, niin se varsinainen sisältö kasvaa paljon hitaammin, jos kasvaa ollenkaan. Tämä sitten johtaa laajoihin ja autioihin geneerisiin kaupunkeihin ja ulkotiloihin. Vanhoissa peleissä saattoi olla pienemmät kaupungit ja vähemmän porukkaa, mutta ainakin suurimmassa osassa paikoista oli oikeasti jotain tekemistä ja npc-hahmoillakin jotain sanottavaa, joka toi maailmaan elävyyttä. Täten vuorovaikutus pelaajan ja pelimaailman välillä on paradoksaalisesti vähentynyt pelimaailmojen kasvaessa. Nyt pelatessa ei niinkään tunne imeytyvänsä uuteen maailmaan, vaan katsovansa sitä ikkunan läpi, kykenemättä kunnolla pääsemään sisään.

Azu
20.5.2008, 17:00:08
FFXII:ssa kaupungin asukkaille juttelemalla sai kyllä hyvän mielikuvan vallitsevasta mielentilasta eikä se ollut mitenkään "tyhjää" pulinaa. Ihmisten sanomat jutut vaihtuivat sen mukaan mitä pelissä tapahtui. Ehkä sieltä puuttui (tai oli suhteessa vähemmän) ne hassut pienkylän friikit/persoonalliset hahmot, joilta löytyy hauskaa läppää, mutta mielestäni FFXII saavutti kyllä tuon suurkaupungin hengen erinomaisesti olematta liian kliseinen, kuten nuo pienemmät kylät tuuppaavat olemaan. Tässä ei menty ryöväämään vanhojen mummojen ja pappojen mökkejä kaikista arkuissa olevista arvotavaroista ja samala sitten kysytty onkohan pelin pahis sattumoisin tehnyt jotain kummaa kylän lähellä, vaan realistisemmin kaikki jutustelu tapahtui perusjamppojen kanssa keskellä katua. Mahdolliset arvotavaratkin löytyivät kujilta ruukuista muun sälän seasta eikä täysin absurdeista paikoista.

FFXII:n maailma oli juuri yksi sen onnistuneimmista seikoista. Kaikki tuntui tietyllä tapaa realistisemmalta ja uskottavammalta. Kuin koko maailma olisi juurikin osa yhtä ja samaa maailmaa eikä jokaista paikkaa oltu otettu eri puolilta Satukirjan ABC:ta. XII käytti hyvin tyypillistä tyyliä Matsunolle (vrt. Vagrant Story vs FFXII), joten ympäristön värimaailma ei räjähtänyt silmiin ja tyypilliset Maagiset paikat puuttuivat. Kaikessa oli juuri tietynlainen realistinen vivahde. Ehkä tuo ei sitten miellytä kaikkia, mutta minua kylläkin. On täyttä paskaa etteikö maailman kehittelyyn oltaisi käytetty vaivaa tai mielikuvitusta.

eikä mitään hienoa kulttuuria.
Ihan selkeä kulttuuri FFXIII:kin on mietitty. Tai oikeastaan kaksi toisistaan täysin poikkeavaa kulttuuria.

Kreifi
20.5.2008, 17:48:37
FFXII:n maailma oli juuri yksi sen onnistuneimmista seikoista. Kaikki tuntui tietyllä tapaa realistisemmalta ja uskottavammalta.Kyllä. Realistinen ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti parempaa. Uskottavuudesta en niin tiedä. viittaat varmaan hyvin pitkälti aika pieniin seikkoihin, joilla ei mielestäni kokonaisuuden kannalta ole kovinkaan paljon merkitystä.

Henkilökohtaisesti en näe XII:tä mitenkään poikkeuksellisen uskottavana ja realistisena verrattuna sarjan aikaisempiin osiin, paitsi nyt tietenkin ehkä grafiikan puolesta.

Kuin koko maailma olisi juurikin osa yhtä ja samaa maailmaa eikä jokaista paikkaa oltu otettu eri puolilta Satukirjan ABC:ta.Siinä onkin ehkä se koko ongelman ydin, koko maailma tuntui yhdeltä isolta samalta paikalta, joka alkoi kyllästyttää pidemmän päälle pahasti. Siitä en tiedä mihin Satukirjan ABC:llä viittaat.

Kaikessa oli juuri tietynlainen realistinen vivahde. Ehkä tuo ei sitten miellytä kaikkia, mutta minua kylläkin. On täyttä paskaa etteikö maailman kehittelyyn oltaisi käytetty vaivaa tai mielikuvitusta.Niin, ehkä siihen on käytetty aikaa, se ei vaan näy missään, sillä se ei tarjoa juurikaan mitään hienoa tai yllätyksellistä. Minä en osaa XII:n maailmasta mainita yhtään hienoa paikkaa, tai no, se aavikkomesta, missä tuli niitä aavikkosotureita oli jokseenkin siisti, hienosti yhdistyi teräs ja aavikko. Harmi, että sekin oli sielutonta tappamista, tosin jotain bonusäksöniä siellä oli, mistä pisteet kotiin!

Ja toki varmaan pitää mainostaa sitä, että nyt peli ei ole pelkkä putkijuoksu, vaan reittejä on useita! Harmi vaan, että käytännössä se on ihan sama reitti, joka tekee yhden mutkan eri tavalla ja tämä on jopa huonompi kuin putkijuoksu. Minä kuulun niihin pelaajiin, jotka yleensä koluavat kaikki paikat, mikä tarkoittaa, että joudun menemään taaksepäin, eli kulkemaan samoja paikkoja uudestaan. Vaihtoehtoinen reitti ei enää olekaan niin hieno juttu. :/

Sitten noista kaupungeista. Jos nyt verrataan, niin FFVII:ssa kaupungeissa tapahtui, niissä oli meininkiä ja menoa ja samoin monissa muissa paikoissa. XII:n ongelma oli se, että näissä paikoissa ei oikein tapahdu mitään, vaan se on sellaista vaeltelua. FFVII:ssa tuo vaeltelu tapahtui maailmankartalla ja se oli HUOMATTAVASTI nopeampaa. Sitten kun mentiin johonkin mestaan, niin oli selkeä päämäärä, eikä kyse yleensä ollut (enää tässä vaiheessa) rasittavasta pitkästä luolastosta, mikä koko XII mielestäni on.

Minä olen pelannut VII:n kerran läpi ja kerran jonkun matkaa. Aikaa ekasta pelauksesta on joku kymmenen vuotta ja tokastakin yli viisi. Muistan kaikki mestat. Kaupungit ja tärkeämmät paikat nimeltä. Jos en nimeltä, niin nimen kuullessani kyllä tiedän mistä puhutaan. XII:tä pelasin emm.. joku puoli vuotta sitten ja minulla on ongelmia muistaa edes keskeisten hahmojen nimet. Tämä mielestäni kuvastaa ongelman ydintä aika tehokkaasti.

Ihan selkeä kulttuuri FFXIII:kin on mietitty. Tai oikeastaan kaksi toisistaan täysin poikkeavaa kulttuuria.Njoo, ehkä kuttuuri oli huono sana, mutta viittasin nimenomaan visuaaliseen "kulttuuriin".

Mutta mutta, yritän nyt ainakin pelata tuon XII:n läpi ennen kuin jatkan dissaamista hirveästi, ei ole oikein uskottavaa muuten tämä touhu. :P Mielestäni vaan ne surkeuden elementit alkoivat näkyä X:ssä ja nyt ne ovat lävähtäneet silmille oikein toden teolla.

Njaa, lisättäköön nyt sitten sen verran, että minä en oikeasti ymmärrä niitä hyviä arvosteluita, mitä kyseinen peli on saanut. Toki on ihan ymmärrettävää, että jotkut tykkäävät siitä, mutta noin hyvät arvosanat ja noinkin hyvä myynti? Sen sijaan täällä FFfinissä kritiikkiä kuulee koko ajan. Onko sitten niin, että meidät hemmoteltiin aikoinaan ja olemme jääneet jumittamaan siihen, emmekä osaa näuttia tästä uudesta meiningistä?

Drizzy
20.5.2008, 19:19:36
Onko sitten niin, että meidät hemmoteltiin aikoinaan ja olemme jääneet jumittamaan siihen, emmekä osaa näuttia tästä uudesta meiningistä?

Veikkaisin että näin on käynyt. Omalla kohdallani FF pelaaminen alkoi osasta X, joten en osaa samaistua henkilöihin jotka on pelannut osia kronologisessa järjestyksessä. Itsekin pidän valtavasti FFX maailmasta ja lisäksi suurimmasta osasta hahmoista. Juoni oli tietty perushuttua ja siihen lisätty pari dramaattista käännettä, mutta tämä on tietty ollut aika vakio aiemmissakin osissa. Pahiksille annetaan turpaan, toisissa osissa tämä pahis on ollut alusta asti selvä (VII) ja osassa sitten ei. Oman lisänsä meikäläisen kokemuksiin tuo sen, että seuraava osa jota pelasin oli VIII, joka on myöskin jakanut mielipiteitä melko paljon.

Seiska ja ysi olivat tietty loistavia pelejä, mutta kahdessatoistakin on puolensa. Juoni vaatikin tavallista enemmän pureskelemista, itselläni alkoi homma avautumaan kolmannen läpipeluun kohdalla joka voikin kuullostaa melko naurettavalta. Dialogit ja tapahtumat olivatkin niin tiivistä pakettia että suurin osa asiasta meni väkisinkin ohi. XII oli vikansa mutta itse pidin taistelusysteemiä ihan terveenä uudistuksena. Vähän viimeistelemättömältä peli kuitenkin vaikutti melko monelta osin.

Se, että pitääkö maailmoista/hahmoista/kulttuureista/tarinasta on aika suurelta osin mielipide kysymys. Toki jotkut tapaukset voi rajata täydeksi hutuksi, mutta mielestäni näin ei ole toistaiseksi ollut vielä yhdessäkään finalissa jota olen pelannut (ei lasketa X-2 nyt tähän). XII poikkeaa aika monelta osin tarinan / maailman suhteen aiemmista, mutta on siinä silti hyvät puolensa. Harmittaa kyllä itseänikin kun viimeistelemättömyys paistaa niin selvästi läpi.

Ja vielä kun palataan tuohon Kreifin lausahdukseen niin voisi kyllä ihan yhtä totena sitä pitää kuin painovoimaa. Tätä vielä painottaa se, miten suurta suosiota XII on saanut niiden pelaajien kesken jotka eivät sarjan aiempia osia ole pelanneet.

Tuli vähän off-topicia. Itse olen jo tainnut postauksen tuosta varsinaisesta aiheesta kirjoittaakin joten siihen en enää pitempää kannanottoa tee. Tiivistettynä kuitenkin: Uudet FF-pelit kiinnostaa.

Weirdo
21.5.2008, 0:51:04
Ei FF:n kaupungeissa lopulta haittaa ulkoasu tai tyyli vaan totaalinen sisällön puute. FF XII:ssa kyllä riittää komeaa rakennusta ja näennäistä vilskettä kaduilla, mutta kaikkien sivuhahmojen kommentit ovat parin kolmen rivin paskanjauhamista ja pelistä ei löydy ainuttakaan sivuahmoa jolla olisi mitään kiinnostaa sanottavaa. Sodan vaikutuksetkaan eivät juuri näy kaupungeissa ulkoasullisessa ja asukkaiden kommentit (kuten jo totein) aika lyhyitä, yksipuolisia ja mikään asia ei tunnu ihmeemmin jakavan asukkaiden näkemyksiä mihinkään suuntaan. Ei tosin sillä, että kaupungeissa ikinä tapahtuisi mitään.

Kaupunkeja ja muita paikkoja ei edes syvennetä yhtään pelin (XII:n) aikana, kerrotaan vaan "joo, tää on pääkaupaunki" ja sen jälkeen ei olekaan paljon muuta jäljellä kuin nähtävyyskierros kaupungin ympäri ja kuunnella niitä parin kolmen rivin turhanpäiväisiä jauhamisia, jos jaksaa. Mistään ei kuitenkaan aukea mitään sivutehtäviä, yhdelläkään hahmolla ei ole mitään kaupunkeja syventävää sanottavaa ja kaupungeissa ei ylipäätään tapahdu yhtään mitään. Ysissä sentään oli koitettu Lindblumiin ja Alexandriaan saada jotain elävyyttä näytelmillä, jonkinlaisella historialla, korttiturnauksilla jne. - asioilla jotka eivät sinällään liittyneet juoneen mitenkään. Lisäksi kaupungeissa oli muutenkin sopivasti eroja. FF XII:sta ei muistu mieleen kuin Huntit, joita ilmestyy Pubin seinälle ja tarkoitus on käydä tappamassa joku örmelö, hakea seuraavaa tehtävä ja taas tappaa joku örmelö - hienoa. Visuaalinen ilmw on eri juttu ja sitäkin totta kai tarvitaan, mutta se ei nyt millään tavalla korvaa useiden FF:n sisällöttömiä, staattisia kaupunkeja. Niitä on yksinkertaisesti tylsä pelata kuten täällä aiemmin todettiin.

Itse olen kyllä Kreifin kanssa eri mieltä pienistä yksityiskohdista. Riippuu tietysti siitäkin, miten pieni tässä tapauksessa määritellään. Joka tapauksessa, pelimaailmaan ja kaupunkeihin saa paljon elävyyttä ja uskottavuutta juuri sillä, että niihin luodaan kokonaan juonen/päämäärän kannalta merkityksetöntä sälää, se on nähty monista peleistä. Ongelmia, tapahtumia, jotain erityispiirteitä, kokonaan omia sivuhahmoja, -tehtäviä ja eri paikkoja syventävää tietoa. Luo uskottavuutta, elävyyttä, erottaa paikan muista. Perusjuttuja. Ainakin suurin osa FF-peleistä suoriutuu aika huonosti mistään näistä ja PS2:lla se kaupungien onttous alkoi näkymään kun nousevien tehojen takia niistä saatin ulkoasullisesti elävämmän näköisiä ja tuntuisia. Ei kyllä mielestäni pelkästään kaupunkien ja muiden paikkojen ongelma ole, FF:hän yrittää nykyään korvata keskinkertaista sisältöä jollain supergrafiikoilla suurin piirtein kaikissa asioissa ja eihän siitä mitään tule.

Kreifi
21.5.2008, 13:42:41
Itse olen kyllä Kreifin kanssa eri mieltä pienistä yksityiskohdista. Riippuu tietysti siitäkin, miten pieni tässä tapauksessa määritellään.Viittasin lähinnä siihen "arkun sijaintiin" ja vastaavaan. Siinä olet ihan oikeassa, että FF:t eivät ehkä uskottavuudeltaan ole maailman parasta antia, mutta toisaalta, enpä ole näissä vanhoissa osissa mitään boostia sille rintamalle kaivannutkaan. En silti näe, että FFXII:ssä olisi jotain merkittävästi uskottavampaa kuin VII:ssä, ellei kyse ole puhtaasti graafisesta ilmeestä ja kaupunkien kokoluokasta (tosin, vaikka kaikkialle ei päässytkään, niin tuskinpa Midgaria ihan pieneksi voi sanoa).

auron992
21.5.2008, 16:14:20
Toki on ihan ymmärrettävää, että jotkut tykkäävät siitä, mutta noin hyvät arvosanat ja noinkin hyvä myynti? Sen sijaan täällä FFfinissä kritiikkiä kuulee koko ajan.

Tämä johtuu siitä että FFfin on täynnä fanipoikia( ja tyttöjä), jotka ensin vaativat pelisarjaansa uudistuksia ja sitten kun niitä uudistuksia tulee, niin ne haukutaan maanrakoon ja kehutaan kuinka vanhat pelit olivat niiiin paljon parempia.

Kreifi
21.5.2008, 19:33:16
Tämä johtuu siitä että FFfin on täynnä fanipoikia( ja tyttöjä), jotka ensin vaativat pelisarjaansa uudistuksia ja sitten kun niitä uudistuksia tulee, niin ne haukutaan maanrakoon ja kehutaan kuinka vanhat pelit olivat niiiin paljon parempia.Ikävä kylllä en tunnista itseäni fanipojaksi (enkä kyllä -tytöksikään), joten en nyt ihan oikein ymmärrä mitä tällä ajat takaa. Uudistus kuin uudistus ei kai automaattisesti ole hyvä. Uudistus uudistuksen vuoksi ei kai ole hyvä juttu, uudistusten on oltava oikeasti hyviä. Eipä sillä, FFXII:ssä oli hyviä uusia juttujakin, tosin nyt ei ihan heti tule mieleen mitä... :P

auron992
22.5.2008, 15:31:07
Ikävä kylllä en tunnista itseäni fanipojaksi (enkä kyllä -tytöksikään), joten en nyt ihan oikein ymmärrä mitä tällä ajat takaa. Uudistus kuin uudistus ei kai automaattisesti ole hyvä. Uudistus uudistuksen vuoksi ei kai ole hyvä juttu, uudistusten on oltava oikeasti hyviä. Eipä sillä, FFXII:ssä oli hyviä uusia juttujakin, tosin nyt ei ihan heti tule mieleen mitä... :P

En mielestäni väittänyt sinua fanipojaksi. Totesin vain että täällä niitä liikkuu paljon. Ja noista uusimman FF:n hyvistä uudistuksista voisi mainita esim. kypsempi tarina ja ehkäpä PARAS taistelusysteemi koskaan japsiropeissa. Selkeästi huonoja uudistuksia mieleeni ei tule.

Niin ja uudet Final Fantasyt kiinnostaa.

YoYo~Yoda
17.7.2008, 1:10:04
Itse olen vaatinut aina uutta tarinaa, en vanhan jatkoa. Siksi FFX-2 on jäänyt hankkimatta. Ja tämä tuntuu olevan suurten yritysten malli nykyään. Imetään brändistä kaikki mehut irti. En yhtään ihmettelisi jos tänä jouluna levy hyllyssä olisi myynnissä parhaat jouluhitit WoW äänillä tehtynä. Harmittaa että Square-enix on lähtenyt seuraamaan EA:n viitoittamaa tietä, mutta toisaalta isoilla yrityksillä on kovat paineet tehdä tulosta osakeyhtiönä, joten voin piahkoin ostaa FF7-sudoku vihkosen. Vanhempien FF fanien ei kannata ihmetellä nykyistä muutosta. Kuinka kauan FF brändillä pystyy rahastamaan ?

En yhtään ihmettele jos itseä nuorempia konsolisteja FFXII kiehtoi. Ja vielä enemmän niitä jotka eivät ole koskeneet MMOropehin. Koska heille grindaus ja monotominen kukkien keräily on uutta. Jos en olisi koskaan eläessäni koskenut MMO:n maailmaan olisin ehkä pitänyt FFXII:tä enemmän, tai lukenut FAQ:ta jälkeenpäin.

Onhan se hyvä huomata että en ole ainoa jolle FFXII oli anti viagra aka. potku genitaali alueelle. FFXIII:a näyttävästi imetään kaikki mehut irti ennen kuin tekele tulee maailmaan.
Trailerit eivät herättäneet minkäänlaisia "viboja". Mikä on pelottavaa koska FFXII ja X niitä vielä antoi.

auron992: täällä on myös eläviä kuolleita. Ihan oikeasti.

Zenchiro
10.8.2008, 15:54:36
Final Fantasy fani olen edelleen mutta uusimmat FF:ät ei mielestäni ole sitä parasta Square-Enixiä. DS:lle käännetty Final Fantasy 2 ja Final Fantasy XII: Revenant Wings ovat kyllä hyviä pelejä mutta noista muista en niin ole tietoinen.

Mutta Final Fantasy Dissidia kiehtoisi (Zidane :D) ja PSP:lle ilmestyneet FF Tactics: The War of The Lions ja FF VII: Crisis Core ovat kyllä kokeilunhalussa uusista FF:stä kärjessä. Numerolliset FF:ät ovat jääneet nyt hiukan taka-alalle mutta uskon että jossain vaiheessa Square-Enix tekee jälleen mestariteoksen jolla sarjan mielenkiinto saadaan pysymään pystyssä.

Kreifi
10.8.2008, 16:21:01
FFTA2 kiinnostaa kovasti ja kun tästä jaksan, niin taidanpa heittää tilaukseen. Tai pikemminkin kun kehtaan, niin helvetisti pelejä nytkin kesken ja vielä aloittamattakin. Pitäisi yrittää päästä niistä jotakuinkin läpikin, ettei aina jäisi kesken.

Aika vähänlaisesti viestejä tuli FFTA2-ketjuuni. Tiedä sitten, ehkä ihmiset eivät ole hankkineet sitä. Samasta syystä kuin minä, ei kiinnosta vaiko sen huonouden takia? o.o No, pidetään FFTA2-keskustelu sen ketjussaan.

freya™
22.8.2008, 7:44:03
Kyllä uudet SE:n tekeleet yleensäkin kiinnostaa on se sitten FF sarjaa tai jotain muuta. Muutaman kerran tässä on joutunut kylläkin jo pettymään, viimeisimpänä niistä FFXII. Tosin peli tuli melko intensiivisesti pelattua läpi heti ilmestymisensä jälkeen ja suurin osa sivutehtävistäkin läpäisin. Kun sitä sitten läpimenon jälkeen alkoi yöllä sängyssä miettimään, että mitä jäi käteen niin karu totuus iski... Eipä oikein mitään ihmeellistä. Tarina oli melkoinen pannukakku ja uusi taistelusydeemi sen julkistuksen yhtydessä herätti kiinnostusta, mutta jälkeenpäin ajatellen tuttu ja turvallinen vuoropohjainen taistelu vie voiton.

Kaikenkaikkiaan kaipaan sitä tunnetta FFVII:n, VIII:n ja IX:n aikoihin kun sitä postiluukkua käytiin katsomassa puolentunnin välein, josko se postimies olisi kuitenkin tuonut sen paketin. Päivän päätteeksi kun pakettia ei vielä kuulunut kiukuteltiin ja kirottiin suomen postijärjestelmä alimpaan helvettiin. Tulipahan sitä joskus koulustakin lähdettyä keskenkaiken, kun puhelimeen tuli viesti, että "se helkkarin videopeli tuli nyt sitten".

Turha on tällaisiä tuntemuksia odottaa ainakaan uudelta FFXIII:ltä, sillä mitä nyt on trailereita katsellut niin ollaan taas menty aivan eri sfääreihin niistä tutuista ja turvallisista. Miksi ylipäätänsä muuttaa konseptia jos vanha toimii ja kaikki siitä pitää?! Parempi ottaa koko touhu "hälläväliä" -meiningillä, sillä niin säästyy suuremmilta pettymyksiltä...

...Ja kun uutta materiaalia ilmestyy julkisuuteen niin taas sitä ollaan hypettämässä sitä ja tätä kirkkain silmin. :lovetus:

Ben
15.9.2008, 9:33:40
Tällä hetkellä kiinnostaa eniten tämä Squaren seuraava MMORPG, joka pyörii siis työnimellä Rapture. En löytänyt netistä vielä mitään videoita tai muuta, mutta vain sen, että tämä on tällä hetkellä työn alla ja että siitä tulee maailmanlaajuinen julkaisu. Ainakin PC, PS3 ja X360 ovat pyörineet keskusteluissa, mutta myös jopa Wii olisi mahdollinen. Tosin silloin vaadittaisiin joku ulkoinen kovalevysysteemi Wiille ja jouduttaisiin tinkimään grafiikoista, mutta kaikki on mahdollista.

Eilen vahingossa törmäsin tähän tapaukseen ja odotan kyllä todella mielenkiinnolla. Tiedä vaikka ostaisin samanties, sillä FFXI oli myös todella hyvä, mutta jotkin asiat vain menivät tämän pelin edelle silloin aikanaan. Toivon mukaan nyt tässä seuraavassa voisi tehdä edes vähän enemmän asioita myös yksin. Vituttaa edelleen se kököttely dyyneillä kun ei saa partya, että pääsee pelissä eteenpäin. No, ehkä se on pelin suola, että kun kaikki eteneminen on tehty aika vaikeaksi niin niiden saavuttaminen tuntuu sitäkin makeammalta. Se jos mikä koukuttaa.

Niinhän sitä sanotaan, että tämä seuraava olisi FFXI-2, mutta tietoa ei ole vahvistettu. Olis mielenkiintoista kuulla mitä nyt n. 5 vuotta pelanneet ovat mieltä, olisitteko vaihtamassa uuteen vai pidättäydyttekö vanhassa?

rRoxas
16.9.2008, 1:04:29
Todella vanha Tech Demo video tuosta Rapture projektista
http://www.youtube.com/watch?v=sgtZvn5c4e4

Square-Enixillä on myös toinen MMORPG joka on kappas kappas ilmainen tosin se on varmaan vain saatavilla tällä hetkellä japaninkielisenä ja en ole varma onko se vasta beta testauksessa. Videoita löytyy kun kirjoittaa youtubeen Concerto Gate.
Näyttäisi kohdistuvan vanhaan Final Fantasy tyyliin.
http://www.youtube.com/watch?v=Qg6ibO8yDXw

Square-Enixiltä on myös toinenkin ilmainen MMORPG nimeltä Fantasy Earth Zero, se on tosin vain japanin kielisenä ladattavissa.

Helomaa
3.10.2008, 15:57:56
Olen pettynyt näihin uusiin finaleihin koska ne (elkää nyt suuttuko) Raiskaa koko sarjan maineen, mutta tämähän on vain minun mielipiteeni. Kerran hairahdin ostamaan FF XII:n ja olen todella pettynyt peliin, sillä se ei tuntunut ollenkaan Final Fantasylta. FF X oli sentään vielä luokiteltavissa hyväksi FF peliksi mutta siitä eteenpäin en ole pitänyt yhdestäkään uudesta finalista. Pointtini on = Vanhat FF pelit mielyttää enemmän kuin uudet. Parhaat FF pelit ovat vieläpä 2D versioita.

Nämä ovat minun mielipiteitäni joten teidän ei ole pakko ilmaista erimielisyyttänne v*ttuilemalla minulle :D

SquallSoft
7.10.2008, 9:02:21
Täysin samaa mieltä helomaan kanssa. VI-VIII parhaita mitä tehty. IX menetteli joten kuten samoin X, loput ovatkin sitten täyttä sontaa verrattuna näihin mestariteoksiin. Luultavasti tekijät keskittyneet enemmän grafiikoihin kuin juoneen ja muuhun olennaiseen mikä on ollut Finaleissa parasta. Onhan se mukavaa kun hyvät grafiikat mutta ei pelistä tule mitään jos hyvä juoni ja hyvät hahmot puuttuu.

Inotti
13.10.2008, 22:56:16
Kyllä itseasiassa täytyy myöntää että FFXIII alkoi kiinnostamaan kun Square-Enix ilmoitti julkaisevansa pelin myöskin ympyrälle. Sitä aikaisemmin en pitänyt koko peliä edes mahdollisena hankintana, sillä ps3:sta ei ole aikomus hankkia. Tosin siltikin uudet ff:t epäilyttävät sillä tämä viimekertainen FFXII oli aikamoinen pettymys. Lääniä kyllä pelissä oli, mutta siihen se sitten jäikin.

Wiille ilmestyvä FF Crystal Chronicles kiinnostaa erittäin paljon (siis se kunnollinen kaupasta ostettava, eikä warepeli) varsinkin jos siinä pääsee taas pelaamaan moninpeliä.

BTW, minä olen ultimaalinen faniyttö! Löysinpäs vanhempien luota vanhan "Sallan pelivinkkivihon", jonka kanteen olen texmarkilla kirjoittanut "Best game is 4ever FINAL FANTASY and don't forget it!!!" Arvatkaa oliko fiksu olo? Osasin kymmenenvuotiaana hyvin englania! Saan kuulla tuosta vihosta edelleen aika-ajoin avomieheltäni. :P

Sase
14.10.2008, 7:19:42
Olen pettynyt näihin uusiin finaleihin koska ne (elkää nyt suuttuko) Raiskaa koko sarjan maineen, mutta tämähän on vain minun mielipiteeni. Kerran hairahdin ostamaan FF XII:n ja olen todella pettynyt peliin, sillä se ei tuntunut ollenkaan Final Fantasylta. FF X oli sentään vielä luokiteltavissa hyväksi FF peliksi mutta siitä eteenpäin en ole pitänyt yhdestäkään uudesta finalista. Pointtini on = Vanhat FF pelit mielyttää enemmän kuin uudet. Parhaat FF pelit ovat vieläpä 2D versioita.

Nämä ovat minun mielipiteitäni joten teidän ei ole pakko ilmaista erimielisyyttänne v*ttuilemalla minulle :D

Olen samaa mieltä, tuntuu että XII:stä pitävät vain ne jotka eivät olleet pelanneet retro-FFiä ensin läpi. Loppujen lopuksi tuntuu että XIIssä on menty vain grafiikassa parempaan suuntaan (Nobuokaan ei mielestäni säveltänyt kaikkea ;o). Jos vertaat tätä (http://www.futuregamez.net/ps2games/ffxii/ffxii2.jpg) ja tätä (http://l.yimg.com/jh/content/p/2/876318/final-fantasy-vi-advance-20070215044815071_screen001.jpg), huomaat eron mutta kun pelaat niin huomaat toisenlaisen eron. Vanhojen pelien hahmoihin oli helpompi samastua, ja nk. kliseet eivät tuntuneet niin pahoilta, mutta kun grafiikka on vedetty ääripäihinsä, tuntuu että muukin olisi pitänyt vetää. Juonikin.

Olen tämän jo aiemmin ilmaissut, mutta FFXII oli paha failaus, ja tästä syystä tuskin tulee XIII hankittua. Joo, ja tiedän että on kusimaista alkaa heti valittaa kun yritetään jonkinmoista vaihdosta (sitähän fanit FFX:n jälkeen halusivat) ja kun se tulee, haukutaan se maanrakoon. Mutta näinhän asia on, pelien pitää olla pelattavia että niillä tekee rahaa.

slipperbunny
19.11.2008, 20:06:34
Mun elämäntavoitteena on hankkia KAIKKI Final fantasy pelit. =) Joo, siihen saattaa mennä kauan ja paljon rahaa, mutta ei se mitään. Mä palvon Final fantasya, grafiikat paranee joka pelissä ja vaikka tarinat ei oliskaan yhtä hyviä ku aiemmat niin on ne silti parempia ku useimmissa muissa peleissä. Joo, XII oli pikkunen pettymys hahmojen osalta, mutta siinä pääs kokeilemaan uutta taistelutyyliä ja seuraamaan mahtavia poliittisia ongelmia. =) ja Al Cid on aika hot. Olen nähny sen kyl vaan kerran, mutta se hurmas mut. =) Olen varma ettei mun innostus Final fantasy-peleihin lopu koskaan.

MagDaLa
26.11.2008, 14:35:37
Vaikka Final Fantasy XII olikin kaltaiselleni piintyneelle ff-fanille pienoinen pettymys kaikkine uudistuksineen, niin silti jaksavat vielä uudetkin fantasyt kiinnostaa. FFXII:sta puuttui mielestäni vanhojen finaleiden tunnelma ja pidin myös enemmän vuoropohjaisista taisteluista.

Mutta silti tämä tytteli odottaa innolla että saa näppinsä iskettyä tuleviin finaleihin, varsinkin tuo versus XIII kiinnostaisi ainakin trailereiden perusteella enemmän kuin FFXII. Ja toki on mukavaa nähdä hienoa grafiikkaa mitä Playstation 3:lle voidaan tehdä, näin lempipelisarjaanikin. Toivottavasti odotus palkitaan sitten tulevaisuudessa eikä tule samanlaista pettymystä kuin sarjan kahdennentoista osan kohdalla.

Tangentti
26.11.2008, 15:34:14
Ei kiinnosta, ainakaan uudet osat. Spinoff-seikkailut kyllä kiinnostavat, ainakin Dissidia. En kuitenkaan omista PSP:tä joten tuskin tulee koskaan pelattua tuota mutta olen kyllä harkinnut ostamista koska konsolille olisi eräs toinen Finali mitä en ole koskaan pelannut mutta paljon kehua olen kuullut Tactics-pelistä.

Tactics Advance 2 ja IV:DS kiinnostaa myös ja omistan DS:n joten tulee luultavasti hankkitua nuo, jo ihan siksi, että tähän mennessä joka toinen DS-pelini on Final Fantasy ( mukana myös GBA-pelit).

Ei XIII huonolta vaikuta, päinvastoin todella hienolta mutta en omista konsoleita joille kyseinen peli ilmestyy eikä kiinnosta kumpikaan konsoleista.

final fantasy hullu
5.12.2008, 11:46:13
kaikki HYVÄ on lähtenyt.. mielestäni uusi taistelu modi ei ole kovinkaan hyvä, pidin enemmän vanhasta kun taistelut olivat satunnaisia ja toimivat erilailla kuin uusi final fantasy 12 taistelu modi. asioita on hävinnyt paljon vahoista ajoista kuten mooglet,minipelit,hahmojen merkitys(maget ja summonnerit aina sama hahmo eikä vaihteleva)yms yms. uudet ff ovat liian futuristisia ja uuden aikaisia. mielestäni uudet final fantasyt 12 ja tuleva 13 ovat liian star wars tyyppisiä, moderneja. verrattuna vanhaan ff 7 on samaa enää että taistellaan ja ratkaistaan pelin arvoitus, eipä paljon muuta samaa..

Ted
7.12.2008, 18:00:50
uudet ff ovat liian futuristisia ja uuden aikaisia. mielestäni uudet final fantasyt 12 ja tuleva 13 ovat liian star wars tyyppisiä, moderneja. verrattuna vanhaan ff 7 on samaa enää että taistellaan ja ratkaistaan pelin arvoitus, eipä paljon muuta samaa..
Jaah, että FFVII ei ole futuristinen? No, kuka kaiken mitenkin näkee ja kokee tietysti...

FFXII:ssahan ON moogleja. Joskin näyttävät hieman erilaisilta kuin yleensä, mutta yhtä kaikki.

Sen verran, mitä olen FFXII:sta pelannut (on kesken yhä edelleen), on peli miellyttänyt ja se tietynlainen uudenlaisuus ja taistelusysteemi varsinkin on miellyttänyt. Ei se ole täydellinen peli, eikä missään tapauksessa huippupeli ja klassikko etenkään, mutta omasta mielestäni se on saanut paskaa niskaan liiaksikin asti. Tuntuu, että osalle se on vaan trendikästä moittia sitä ja osa on pelannut ehkä sen 10-20 h ja todennut, että paskaa on. Kaikesta ei tietty voi eikä tarvitse pitääkään. Kummastuttaa vaan, kun en itse ihan älyttömiä puutteita ko. pelistä ole löytänyt

Weirdo
7.12.2008, 19:13:52
Jaah, että FFVII ei ole futuristinen? No, kuka kaiken mitenkin näkee ja kokee tietysti...Varmaan jopa futuristisempi kuin FF XIII, jos sitä nyt voi futuristiseksi sanoa. FF XIII kaikki "uudistukset" ja "futuristisempi" pelimaailma vaikuttanut kyllä harvinaisen näennäisiltä jopa aiempiin FF:iin verrattuna. Futuristinen pelimaailma näyttää oikeasti lähinnä mukafuturistiselta kulissilta ja on aika lailla tasan samaa designiä vanhempien osien kanssa. Hamoissakin jatkuu sama vanhan nomuradeisgnin kierrätys, joten ei tätä XIII:n futuristista pelimaailmaa voi tosissaan ottaa. Tasan samat designit kierrätetään jälleen kerran.

Eihän tämä mitään uutta ole, sillä varsin laskelmoituja ja varman päälle pelattuja tuotteita FF:t ovat nykyään. Huvittavaa vaan miten nähdyn perusteella XIII:n pelimaailmaa voidaan pitää mitenkään erilaisena edellisiin peleihin, kun kaikissa kuvissa ja videoissa se näyttää suoralta copypastelta edellisistä peleistä. Seiskan ja kutosen maailma ovat edelleen kaikista poikkeavimmat, ainakin siinä mieessä mielessä, että ne ovat oikeasti juonelle sopivia ja sellaisia kuin juoni kuvailee niiden olevan. Joku voi sanoa, että liian synkkiä jne., mutta oli miten tahansa, ne ovat ainoat FF-maailmat jotka ovat oikeasti uskottavia. XII pääsi kohtuu lähelle.

Tuntuu, että osalle se on vaan trendikästä moittia sitä ja osa on pelannut ehkä sen 10-20 h ja todennut, että paskaa on. Tässä toimii yksinkertainen "vittuakos hypettivät sitä" -logiikka. Hypen mukaisen vastaanoton peli sai, ei yhtään enempää. Yhä huvittaa, ettei oikein missään ison pelisaitin/lehden arvostelussa uskallettu kritisoida selvistä puutteista, jotka tosiaan ovat ilmiselviä jo 20 tunnin kohdalla. Lisäksi muutamat saitit vielä oikasti kehuivat tarinaa hyväksi, jopa syvälliseksi, mistä ainoa johtopäätös on se, ettei peliä pelattu ennen arvostelua kuin ehkä kymmenen tuntia. Niin, ja ei uskallettu kritisoida kun oli sentään FF arvostelussa.

XII:lla oli potentiaalia olla $€:n paras peli sitten seiskan, mutta se hukattiin täysin potkimalla Matsuno pihalle (liian suurien uudistusten takia, luultavasti) ja parsittiin kasaan jonkinlainen peli. Paskalla, lyhyellä tarinalla ja kliinisellä dialogilla sekä myös liiallisella tarpomisella ja luolastokomppaamisella pilattiin kuitenkin pelin kaikki potentiaali. Juonesta ei sellaisenaan ollut kuin korkeintaan 15-20 tunnin peliksi ja ihan selvästi huomasi, että peliin vaan tungettiin täytealueita ja -juonenhaaroja jotta saataisiin vähän pituutta peliin.

Ted
7.12.2008, 22:42:07
Final Fantasy XII:ssa on kyllä puutteita juonen kanssa, monet asiat ohitetaan turhan olkiakohauttamalla. Kyllä siinä siis virheitä tai puutteita on, mutta sitä on vaan niin helkutin hauska pelata ja tutkia paikkoja. En ole aikoihin mitään peliä jaksanut koluta sillä intensiteetillä. Liekö sitten kauniilla ympäristöillä ja arkkitehtuurisilla yksityiskohdilla viehätyksensä, koska maisemia ja yksityiskohtia on niin jumalattoman viihdyttävää tsiigailla. Koen tuon pelin monella tapaa aika inspiroivaksi ja ehkä hyvä niin, kun hieman saman suunnan alalla oleilen ja graafisia sun muita juttuja päässä pyörittelen.

Sarjan parhaaksi osaksi on tietysti liian pitkä matka. Totta kuin potta.

Kai se monelta suunnalta kuultu dissaus ja arvostelu peliä kohtaan laski odotukset miminiim ja sikäli on maittanut.

Ashe7
17.12.2008, 20:05:01
Kieltämättä vaikuttaa pikku hiljaa siltä, että sarja alkaa menettää hohtoaan meikäläisen silmissä ainakin.. Final Fantasyt 6-9 olivat kulta-aikaa ja kyllä arvostan myös FFX, lähinnä ehkä aika hyvän juonen ja Nobuon viimeisten sävellysten ansiosta. Yllättävän mukavaa musiikkia oli silti saatu FFXII:kin vaikka kyllä Nobuo Uematsu on minun silmissä ollut iso tekijä Final Fantasyjen menestyksen takana. :rispekti: Niin ja mitäs siitä FFX-2 pitäisi sanoa?? Hmmm.. Ei ollut ihan sitä mitä odotin.

Vince
26.12.2008, 15:51:18
Mulla ainakin lopahtanut mielenkiinto uusia FF:ejä kohtaan. FFXI:sta ilmestymisestä lähtien ollut sellanen fiilis että tämä sarja alkaa menettää hohtoaan vuosi vuodelta. Ei tuota XII:aan ole jaksanut pelata läpi vaikka sekin tuli hommattua (lähinnä kunnioittaen square-enixiä ja keräilyä). Seuraavat finalit sitten tulevatkin jo PS3:lle vasta vuoden/vuosien kuluttua. Noh, katsoo sitten mikä fiilis, kyllähän niitä varmasti tulee hankittua vielä tulevaisuudessakin, mutta into ja tunnelma tuskin tulee olemaan sama kuin vanhempia versioita pelatessa. En mä noista uudemmista oikein välitä...

kusimutteri
26.12.2008, 16:16:23
Joo, no itseäni nyt lähinnä kiinnostaa, sillä olenhan kasvanut noitten pelien parissa ja maa ei mielestäni päällään kanna yhtä hienoa pelisarjaa. Mutta kuitenkin, FFXII:n muutamat kymmenet ensimmäiset pelitunnit olivat hienoja, ympäristöt ja kaikki. Sen jälkeen jo loputtomat itseään toistavat luolastot ja juoni - tai siis sen täydellinen puuttuminen - söivät peli-intoa ja koko peli on vähän jäänyt. Onhan sitä kuitenkin yritetty läpäistä peli kaikilla osa-alueilla, ja mielestäni paikkoja on ollut hieno tutkia, mutta... hypetys mikä pelinsarjan kahdennestatoista osasta oli, niin oli hieman liioiteltua. Vanhempia FF:iä pelanneena tärkeimpänä minulle on ollut juoni, ja mikä näissä peleissä on yleensä ollut vain helvetin hyvä.

Voisihan tuo hyvä peli ollakkin, mutta kun kaikki ominainen on viety pois, niin ei lopputulos ole kovin miellyttävä. Hahmojen persoonallisuus ja syvyys - poissa, juonen intensiivisyys - poissa, helvetin hyvät musiikit - poissa. Kokonaisuus on vain jotenkin läskiä. Koko pelin ajan odotin jotain potkua juonen kulkuun, mutta turhaan. Karismaattista pahista ja hienoja dialogeja odotin myös. Pelin loppuun kun pääsi, oli kyllä hieman sellainen tunne "Ai toiko se olikin", tai sitten olen vain helvetin tyhmä tai en seurannut pinnallista juonen tynkää tarpeeksi hyvin. Mutta kyllä itse tulee silti pelailtua, jos on semmonen fiilis ettei halua ajatella yhtään mitään.

Koska olen FF-fanaatikko, kiinnostukseni on silti hyvin hyvin suuri tuleviin peleihin, vaikka pieni epäluulo onkin minkä XII sai aikaan, mutta itse ainakin olen ajatellut perehtyä ennekuin lyttään täysin.

Shiroza
17.2.2009, 23:09:54
Kiinnostukseni loppuu vasta kun toisin todistetaan, voi mennä tosin hetki ennen kuin ostan PS3:n. Kaikenmaailman spinoffit, tacticsit ja muut ihmehömpötykset olen jättänyt suosiolla ja huonolla kokemuksella sikseen. En pitänyt strategiapohjaisesta FF The War of the Lionsista, jonka ostin psp:lle ja veinkin vähän ajan päästä takaisin. Online vikittelystäkään en pahemmin välitä. Ainoat hömpötykset joista pidin/pidän on Crisis Core ja X-2. Crisis Core on pelattavuudeltaan aika kehno, mutta se on vain se maailma jota jaksaa vatvoa ja ne fiilikset, eihän sillä suurta pelillistä arvoa sitten olekaan. X-2 taas oli mielestäni hauska kokeilu, naisenergiaa ja pirteämpää toimintaa kuin aiemmissa sarjan osisssa. Valehtelee se, joka ei tykännyt Yunan hotpantseista. Kyllä seksi FF-sarjassakin myy.

Ennen 13. osan pelaamista ei pahemmin arvioita voi sanoa, mutta jos oletetaan, että grafiikka on noussut prioriteetiksi massiivisen tarinankerronan ja mahtavien hahmojen ohi niin luulenpa, että kehityksen tasaannuttua aletaan taas panostamaan siihen oikeasti merkittävään osaan. Ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa tai ehkei sitä tarvitse edes odottaa kauempaa. Elämme vaikeita aikoja jopa peliteollisuudessa, kaiken täytyy pystyä markkinoimaan.

Dada
20.2.2009, 12:20:19
Musta tuntuu että ainaisen seuraavan osan odottamisen kanssa käy tietynlaisen sirtymisjakson eri osioneen läpi...aina. Tunnetilat vaihtelee innostuksesta turhautumiseen asti. Tällä hetkellä alkaa olla maku mennyt uusista trailereista ja keskusteluista. Pieniä murusia lisää annetaan, ja kuitenkin seuraamuksena pettymys kun taas venyy julkaisuajankohta hamaan tulevaisuuteen...:cry:

fazerin sininen
26.6.2009, 21:51:35
Uudemmat FF-pelit ei kiinnosta pätkääkään, mutta ostan silti ne ja pelaan, kunnes kaikki uskovat minun olevan FF-friikki. FFXI on ainoa osa pääsarjasta, jota en koskaan hanki maksullisuutensa takia ja samoin käy FFXIV kanssa.

FFX pidin vähän, mutta eipä pelissä ollut haastetta Celestial Weaponien hankkimisen jälkeen ja se eräd kohtaus Lucassa jätti ikuiset arvet mieleeni.
FFXII hylkäsi random Battlet->peli ei ole silmissäni FF. Myönnettäköön, hakkasin Yiazmatin ja muutenkin peli on melkeinpä täydellisesti menty läpi.

FFXII ei koskaan näyttänyt FF-peliltä.

wertet
27.6.2009, 11:15:59
Ei kyllä ole kiinnostanu uudemmat Final fantasyt sitten FFIX:n jälkeen. Kymppiä ny vois joskus kokeilla kun se vielä vaikuttaa ihan OK:lle. Muutenkin on tässä parin viime vuoden aikana tapahtunut ihme hyytymistä pelaamista kohtaan. Oikeen jaksa pelailla enää mitään.

Ryu-chan
19.7.2009, 0:03:17
Minulle FFIX oli sarjan viimeinen ponnistus, tosin FFX nykyään saa jo nostalgiapisteet ja nykyiseltäänhän se on hyvinkin perinteinen FF, vaikka aikoinaan pistikin mahan rullalle kun porukka puhui ja oli kaikenmoiset Sphere Gridit sun muut turhat blingit. Pidän kuitenkin kovasti myös FF11 ja meinasin jo palata pelaamaan sitä, kunnes kuulin Tätä nykyään uudet pelit harvemmin kiinnostavat, yleensä vain legendaariset nimet saavat minut kiinnostumaan. Esimerkkinä vaikka Guns of the Patriots. Final Fantasyn pitäisi olla varsin riittävä nimi, mutta FFX ja etenkin X-2 veivät siltä sen imagon. Final Fantasy ei ole enää minulle samanlainen ikoni, nyt se on vain yhteisnimitys monelle parhaista peleistä, joita olen pelannut.

Tosiaan, FFXIV kiinnostaa, sillä ymmärtääkseni se on periaatteessa FFXI, mutta vain uudella alulla. Ja se on hienoa. FFXI on porskutellut pitempään kuin WoW ja on vieläkin vahvoilla. FFXI koukutti ehkä juuri sillä, mikä uhkaa kadota FFXIV:ssä. FFXI oli selvästi enemmän suunnattu hardcore-pelaajille kuin WoW ja tiimityöskentely oli lähes välttämätöntä. FFXIV tulee olemaan varmastikin helpompi lähestyä ja on povattu, että soloaminen helpottuisi. Sydämeni itkee verta.

Toivon vain, että Square pystyy iskemään minuun vielä viimeisen kerran eikä tee samanlaista temppua kuin Oblivionin kohdalla kävi.

Jenameka
24.9.2009, 12:44:30
Joo parhaita pelejä mitä taitaa olla vanhan ajan hohto vuosilta, niin FF VII ja FF IX, mutta FF XIII ja FF X on ihan hyviä, mutta kyllä nämä pelit ovat menettämässä hohtoaan... miten nyt sanoisi ne alkavat vain huonontua.

Edit:Tuota...Unohdin laittaa muuten että tuo X-2 pilasi kaiken se oli pettymys peli.

Kassu
27.9.2009, 17:34:20
Täytyy sanoa että pidän kovasti uusista Finaaleista...ja alkaa vituttaa sellanen siloposki/"FF9 on viimenen kunnon final fantasy" itku...:eh:

Jenameka
29.9.2009, 19:08:24
Täytyy sanoa että pidän kovasti uusista Finaaleista...ja alkaa vituttaa sellanen siloposki/"FF9 on viimenen kunnon final fantasy" itku...:eh:

Minkäs sille mahtaa että IX oli ff sarjan, varmaan paras peli mitä on ollut, sinäpä et näytäkkään tietävän vanhaa hohdokkuutta finaleista.

i<3yaoi
29.9.2009, 21:06:26
Minkäs sille mahtaa että IX oli ff sarjan, varmaan paras peli mitä on ollut, sinäpä et näytäkkään tietävän vanhaa hohdokkuutta finaleista.Eipäs nyt aleta viisastelemaan :--D Mielipidekysymyksistä ei voi kun kiistellä, ja joitakin voi viehättää enemmän uusien finaleiden tyyli. En minäkään ysin grafiikoista niin paljoa riemuinnut, koska hahmot ovat lapsenvartaloisia eikä niille voi fapata :< Mutta ysi on silti ehkä suloisin peli ikinä. Ja jokainen peli on ihan erillinen osansa, niiden liika vertailu keskenään on vähän typerää. Jos haluaa pelata Seiskaa, niin pelaa sitten seiskaa, eikä kymppiä toivoen sen olevan seiska.

Jenameka
30.9.2009, 15:14:55
Eipäs nyt aleta viisastelemaan :--D Mielipidekysymyksistä ei voi kun kiistellä, ja joitakin voi viehättää enemmän uusien finaleiden tyyli. En minäkään ysin grafiikoista niin paljoa riemuinnut, koska hahmot ovat lapsenvartaloisia eikä niille voi fapata :< Mutta ysi on silti ehkä suloisin peli ikinä. Ja jokainen peli on ihan erillinen osansa, niiden liika vertailu keskenään on vähän typerää. Jos haluaa pelata Seiskaa, niin pelaa sitten seiskaa, eikä kymppiä toivoen sen olevan seiska.
Niinhän se on, anteeksi. En voi tietnkään ketään pakottaa pitämään vanhemmista, mutta kyllä FF:t ovat menettäneet hohdokkuutensa.

Jii
30.9.2009, 17:05:01
Niinhän se on, anteeksi. En voi tietnkään ketään pakottaa pitämään vanhemmista, mutta kyllä FF:t ovat menettäneet hohdokkuutensa.

Okei nyt en oikein ymmärrä tätä sun logiikkaa. Siis. Meet eka muiden mielipiteitä haukkumaan jne. ja sanot että vanhat on parhaita ja uudet ihan yhyy yhyy ja sulla on vielä joku Balthier ava itsellä käytössä? Mitä järkeä tuossa oikeen on.

Mut jooooooooooo ~ Oikeestaan en tiedä mitä ajattelen uusista. Siis kyllähän munkin mielestä noi vähän vanhemmat on parhaita, VII ja IX ja X. Tuo taistelusysteemi on noissa kiva, ja vähän sitten ärsyttääkin että noissa uudemmissa on sitä menty ihan eri suuntaan tekemään. Ja muutenki juoni, hahmot ja kaikki on ollut noissa semmosta kivaa ja mun mieleistä.
Mutta kyllä noita uusiakin aina odotan innolla, vaikkei ehkä ihan vaikutakkaan niin mahtavilta ja monta ei-niin-kivaa muutosta on menty tekemään. Mutta en kuitenkaan ala tuomitsemaan niitä pelejä ennenkuin ne on julkastu, eihän nyt trailereista vaan voi päätellä että onko tuo hyvä peli enkä vaan niiden takia ala vinkumaan että yhyy yhyy haluun vanhat takasin. :<

Jenameka
30.9.2009, 19:13:19
Okei nyt en oikein ymmärrä tätä sun logiikkaa. Siis. Meet eka muiden mielipiteitä haukkumaan jne. ja sanot että vanhat on parhaita ja uudet ihan yhyy yhyy ja sulla on vielä joku Balthier ava itsellä käytössä? Mitä järkeä tuossa oikeen on.

Mut jooooooooooo ~ Oikeestaan en tiedä mitä ajattelen uusista. Siis kyllähän munkin mielestä noi vähän vanhemmat on parhaita, VII ja IX ja X. Tuo taistelusysteemi on noissa kiva, ja vähän sitten ärsyttääkin että noissa uudemmissa on sitä menty ihan eri suuntaan tekemään. Ja muutenki juoni, hahmot ja kaikki on ollut noissa semmosta kivaa ja mun mieleistä.
Mutta kyllä noita uusiakin aina odotan innolla, vaikkei ehkä ihan vaikutakkaan niin mahtavilta ja monta ei-niin-kivaa muutosta on menty tekemään. Mutta en kuitenkaan ala tuomitsemaan niitä pelejä ennenkuin ne on julkastu, eihän nyt trailereista vaan voi päätellä että onko tuo hyvä peli enkä vaan niiden takia ala vinkumaan että yhyy yhyy haluun vanhat takasin. :<
Joo kiitos *reps*. Tottahan tuo on että mulla on Bathlier ava mutta ei se sitä välttämättä meinaa etten tykkäis : D. Joo no tykkään mä viel niinkun uusistakin, mutta vanhoissa oli se paras hohto. Ja nyt ei enää mun viesteihin kommentoida :<

ghaleon
28.10.2009, 13:41:21
Ei ole tullut juuri XIII trailereita tai muutakaan julkistetua materiaalia katottua. Eiköhän tuo tule hankittua kuhan markkinoille tupsahtaa... Täytyy kuitenkin myöntää, ettei FF sarja ole oikein pystynyt enää kilpailemaan genren muuta tarjontaa vastaan kovinkaan vahvasti.

SquallSoft
13.11.2009, 7:32:44
Olen menettänyt uskoni Finaleihin lähes kokonaan :-/ FF X taitaa olla viimeinen hyvä FF mitä jaksoi pelata. Pelasin jonkin aikaa sitten Crisis Coren läpi ja se oli vielä ihan siedettävä. Olisi ehkä ollut vielä parempi jos en olisi pelannut VII eikä olisi ollut mitään hajua tulevasta. :-D Olisi kyllä mahtavaa saada remaket näistä klassikoista, jos Square ei pysty kertakaikkiaan saamaan enään yhtään uutta ja hyvää peliä kasaan.

Verinaarmu
22.12.2009, 15:48:56
Mielestäni Realiaikainen on parempi, no kyllähän se vuoropohjainenki on ihan ok , mutta taitaa enempi iskeä toi realiaikainen minuun.
Riippuuki toki pelaajasta olet itse oikeestaan pelannut ihan vaan realiaikaisia pelejä.
Ne taitaa olla helpompia minulle, olen muutenki huono strategioimaan, joten kyllä ne realiaikaiset iskee paremmin.

ilu
15.4.2010, 10:54:16
Itellä menee kaikki, mutta kyllä sanoisin että ff7 oli parhain sit 8 ja 10 mut uusimmat, varsinkin FF12, aika floppeja. Alussa jaksaa pelata sit kun pelaa kerran läpi, innostus loppuu sit siihen, kun taas 7:ssa pystyy pelaa 3 kertaa ja silti vielä aina vaan jaksaa.

Ashe7
4.11.2010, 2:26:26
Kiitos FFXIII:n uskoni final fantasyjen tulevaisuuteen parani huomattavasti. Tosin en tykkää siitä, että final fantasytkin yritetään työntää verkkomoninpeliksi. Ei se vain toimi, sitä varten on jo wowit sun muut, joissa voidaan joukossa viisastella, vaihtaa aseita/tavaroita, tapella jne.

Hyanmensir
4.11.2010, 6:05:09
Kiitos FFXIII:n uskoni final fantasyjen tulevaisuuteen parani huomattavasti. Tosin en tykkää siitä, että final fantasytkin yritetään työntää verkkomoninpeliksi. Ei se vain toimi, sitä varten on jo wowit sun muut, joissa voidaan joukossa viisastella, vaihtaa aseita/tavaroita, tapella jne.

Ei FF:kään tarvita, sitä varten on jo Mass Effectit & Dragon Aget sun muut.

Ja eiköhän se työntäminen ole tapahtunut jo rapiat 8 vuotta sitten, ja kys. peli on tuottanut enemmän voittoa kuin mikään FF sitä ennen ja sen jälkeen :).

Ashe7
4.11.2010, 15:10:17
^ Kyllä niitä tarvitaan, jos halukkaita pelaajia löytyy ja eiköhän niitä löydy. Ei minua ainakaan kiinnosta pelata kaikkia wow-kopioita tai vastaavia vaan haluan pelata final fantasyja kiits.
Etenkin kun monet tutut jauhavat 24/7 käytännössä noita woweja sun muita, että pistää itselle ihan huonon olon päälle. Kun ihmisillä sattuu olemaan erilainen pelimaku, ettei kaikkia välttämättä kiinnosta lähteä ostamaan jotain Mass Effectia vain sen takia, että se on saanut joka arvostelijalta "vuoden peli" -hehkutusta tjms.

Kyllähän se jo silloin alkoi, kun ilmestyi joku FFXI ja eipä paljon itseä kyllä kiinnostanut semmonen meno. Toisin sanoen siis nautin kyllä näistä ff-peleistä ihan yksinpelinä kiitos. Jotain pyhää pitäisi sentään pelimaailmassakin olla, mutta kaikki vain on menossa moninpeliksi, kun se on niin siistiä ja ihquu ugh..

Lord JF
4.11.2010, 15:41:05
Kyllähän se jo silloin alkoi, kun ilmestyi joku FFXI ja eipä paljon itseä kyllä kiinnostanut semmonen meno. Toisin sanoen siis nautin kyllä näistä ff-peleistä ihan yksinpelinä kiitos. Jotain pyhää pitäisi sentään pelimaailmassakin olla, mutta kaikki vain on menossa moninpeliksi, kun se on niin siistiä ja ihquu ugh..
Final Fantasy nimestä lähti pyhyys ensimmäisten paskojen spin-offien myötä 90-luvulla. Mutta eipä kukaan pakota niitä mmo-versioita pelaamaan. Kyllä niitä yksinpeliosiakin ihan tarpeeksi tulee.

shaiana
4.11.2010, 16:45:01
Ei FF:kään tarvita, sitä varten on jo Mass Effectit & Dragon Aget sun muut.
Ei länsiropeja oikein voi verrata japsiropeen. Vai oisko kanssa niin, että kun on pöytäroolipelit (tai miksikä niitä nyt kutsutaan), ei tietokoneille & konsoleille tartte mitään tommosia kun eihän ne tavoita millään sitä oikean ropettamisen vapautta! Vai miten pitkälle tämä menee? Että kun onhan meillä Super Mario, ei me tarvita yhtään mitään muuta peliä!

Pelit on bisnestä, eikä bisneksessä mikään ole pyhää.

Kyllä niitä tarvitaan, jos halukkaita pelaajia löytyy ja eiköhän niitä löydy. Ei minua ainakaan kiinnosta pelata kaikkia wow-kopioita tai vastaavia vaan haluan pelata final fantasyja kiits.
Etenkin kun monet tutut jauhavat 24/7 käytännössä noita woweja sun muita, että pistää itselle ihan huonon olon päälle. Kun ihmisillä sattuu olemaan erilainen pelimaku, ettei kaikkia välttämättä kiinnosta lähteä ostamaan jotain Mass Effectia vain sen takia, että se on saanut joka arvostelijalta "vuoden peli" -hehkutusta tjms.

Emmä nyt oikein tiedä mistä sinä puhut. Millä tavalla Mass Effect liittyy Wowiin?

Hyanmensir
4.11.2010, 19:05:02
^ Kyllä niitä tarvitaan, jos halukkaita pelaajia löytyy ja eiköhän niitä löydy. Ei minua ainakaan kiinnosta pelata kaikkia wow-kopioita tai vastaavia vaan haluan pelata final fantasyja kiits.

Meni näköjään pointti ihan kokonaan ohi. Kun sanot "verkkomoninpelejä varten on jo wowit sun muut", voi ihan yhtä hyvin sanoa "roolipelejä varten on jo mass effectit sun muut" joten mihin final fantasyjä tarvitaan?

(Sarkasmia siis).

Ei WoW ole samanlainen kuin Final Fantasy MMO. Se on minun pointtini. Toisin sanoen:

Ei länsiropeja oikein voi verrata japsiropeen.

Vaikka japsi"ropet" eivät yleensä ole ropeja nähneetkään, vaan ovat lähinnä toimintapelejä.

Silti haluat viedä niiltä jotka kyseisistä peleistä tykkäävät sen ilon pois. Aika tekopyhää.

Tällä tarkoitan siis FF-MMO:ista pitäviä, minä mukaanlukien.

Jos jotain "pyhää" pelimaailmasta haetaan niin se on innovatiivisuus. Pelialahan on osa elämysteollisuutta, jossa innovatiivisuus on tärkeää juuri elämysten kannalta. Ja FF-franchise on edelleen mielestäni tämän innovatiivisuuden lippulaiva, kun muut kehittäjät tekevät vuosittaisia jatko-osia ja lypsävät rahalehmän ihan kunnolla tyhjäksi. Näinkö siis SE:nkin pitäisi tehdä FF:ien kanssa? XI:tä innovatiivisempaa hanketta saa hakea. XII ja XIII eivät jää paljoa jälkeen. Sen pitäisi merkitä jotain tässä Halojen ja Call of Dutyen nykymaailmassa.

/rant off :D

Exodus666
4.11.2010, 19:47:46
FF-franchise on edelleen mielestäni tämän innovatiivisuuden lippulaiva, kun muut kehittäjät tekevät vuosittaisia jatko-osia ja lypsävät rahalehmän ihan kunnolla tyhjäksi. XII ja XIII eivät jää paljoa jälkeen.

Ei musta kovin innovatiivista tehdä XI:ssä niitä miniexpansioneita esimerkiksi, ihan naurettavaa rahastusta eikä Wotg missioneitakaa saatu ikinä oikee valmiiks ajallaan. Toisekseen, muistaakseni sanoit et diggailit ite XII / XIII ja thats fine, mut aika moni ei.

Esimerkkinä FF10 joka on musta sellanen turning point koko franchisessa, se oli jees peli mut se olis voinu olla ehkä parempikin. Toisinsanoen, tottakai jengi osti XII/XIII:tä kun X oli suht hyvä. Jos seuraava FF failaa pahasti, niin uskon että myyntiluvut tippuu jyrkemmin kun koskaan ennen. Miks? Koska SE ei ole saanut aikaan sellasia pelejä mitä Square alkuaikoinaan teki, juuri niitä jotka kehitti Final Fantasylle kasvot (TANAKA noei) ja brandin.

Siis hienoo että yrittävät tehä jotain uutta ja niin sitä pitääkin tehdä, mutta tähän asti rahaa on tehty vain business taktiikoilla ja fanibasen avulla. Noh sekin base kuolee aikanaan jos mitään ei tapahdu.

Inotti
4.11.2010, 19:49:00
Final Fantasy nimestä lähti pyhyys ensimmäisten paskojen spin-offien myötä 90-luvulla.

Mitä paskoja FF spin-offeja 90-luvulla ilmestyi? Final Fantasy Tactics on ainoa, joka tulee mieleen, mutta se on aika kaukana paskasta...
Kyllä se taisi ihan 2000-lukua olla, kun niitä alkoi ilmestymään. :)

Itseäni ei enää kiinnosta uudemmista peleistä juurikaan mikään, minkä kannessa lukee Final Fantasy. Aivan liikaa ollut pettymyksiä. :(

Hyanmensir
4.11.2010, 20:05:24
Ei musta kovin innovatiivista tehdä XI:ssä niitä miniexpansioneita esimerkiksi, ihan naurettavaa rahastusta eikä Wotg missioneitakaa saatu ikinä oikee valmiiks ajallaan. Toisekseen, muistaakseni sanoit et diggailit ite XII / XIII ja thats fine, mut aika moni ei.

Mmhm, tarinavetoinen MMO:han oli ihan tuntematon käsite vielä 2002 ja taitaa olla edelleenkin. Mutta ei XI:n innovatiivisuus loppunut sen julkaisuun, vaan kehittäjät tekivät joka expansionissa uusia kokeiluja joista sitten pidettiin tai ei pidetty. Ei jääty junnaamaan mihinkään Dynamikseen tai Skyhin vaan Nyzul Islet, Campaignit, Blue Maget sun muut pitivät homman tuoreena kohtuupitkään, vaikka budjettia tuntuvasti leikattiinkin varmaan 2007 loppupuoliskolla.

Esimerkkinä FF10 joka on musta sellanen turning point koko franchisessa, se oli jees peli mut se olis voinu olla ehkä parempikin. Toisinsanoen, tottakai jengi osti XII/XIII:tä kun X oli suht hyvä. Jos seuraava FF failaa pahasti, niin uskon että yhä useampi aikoo oottaa arvosteluja koska SE ei saa mitää hyvää aikaseks. Siis hienoo että yrittävät tehä jotain uutta, mut ei se näköjään oikeen toimi vielä.

Kaikki riippuu siitä missä vaiheessa kukin "fani" alkoi pelisarjaa seuraamaan. Siinä on enemmänkin kyse elämyksistä kuin pelien laadunpuutteesta. Ensimmäinen peli on melkein aina se paras, toinen ja kolmas pääsevät ehkä lähelle mutta eivät silti yllä samaan tasoon, mikä on täysin normaalia.

Itse aloitin pelaamisen X:stä. VII ja VIII olivat tuntuvasti huonompia, IX pääsi itseasiassa aika lähelle, mutta XI XII ja XIII ovat peitonneet kaikki vanhemmat sarjan osat 10-0.

Ongelma on lähinnä siinä että pelejä tehdään edelleen lapsille/varhaisnuorille kun fanien keski-ikä on varmaan jo yli 20. Esim. XIV:n dialogia ja tarinankerrontaa sopisi näkevän yksinpeleissäkin.

Nyt taso on vain pysynyt lähinnä samana tarinankerronnallisesti, mikä taas tarkoittaa sitä että useimmat fanit ovat jo "aikuistuneet" ja maku on muuttunut.

Siis hienoo että yrittävät tehä jotain uutta ja niin sitä pitääkin tehdä, mutta tähän asti rahaa on tehty vain business taktiikoilla ja fanibasen avulla. Noh sekin base kuolee aikanaan jos mitään ei tapahdu.

Kuolisi se muillakin tavoin. Katsotaan kuinka kauan joku Activision pystyy tekemään saman pelin uudestaan ja uudestaan ennenkuin fanit kyllästyvät. Näin kävi jo esim. Guitar Heron kanssa. SE:llä sama taktiikka toimi kymmenen pelin ajan ja yli vuosikymmenen ajallisesti.

Sain esimakua siitä minkälainen tilanne voisi olla tänä päivänä kun pelasin Lost Odysseytä. Tarina OK, muuten... ihan hirveää shaibaa. Ja kukas muukaan kuin Sakaguchi puikoissa. Yhden tempun poni.

Mitä paskoja FF spin-offeja 90-luvulla ilmestyi? Final Fantasy Tactics on ainoa, joka tulee mieleen, mutta se on aika kaukana paskasta...
Kyllä se taisi ihan 2000-lukua olla, kun niitä alkoi ilmestymään.

Kuka kehtaa dissata Dissidiaa saa tuta minun vihani.

Tai Crisis Corea. Parempi kuin VII ikinä oli.

X-2 oli huono tarina, mutta loistava pelimekaniikka. Turhaan saa sekin peli haukkuja.

Lord JF
4.11.2010, 22:33:43
Kyllä se taisi ihan 2000-lukua olla, kun niitä alkoi ilmestymään. :)
Mystic Quest ja Chocobo Racingit ja Dungeonit nyt ainakin. 2000-luvulla spinoffien määrä on vain lisääntynyt.

Ashe7
5.11.2010, 14:46:23
Meni näköjään pointti ihan kokonaan ohi. Kun sanot "verkkomoninpelejä varten on jo wowit sun muut", voi ihan yhtä hyvin sanoa "roolipelejä varten on jo mass effectit sun muut" joten mihin final fantasyjä tarvitaan?

(Sarkasmia siis).

Ei WoW ole samanlainen kuin Final Fantasy MMO. Se on minun pointtini. Toisin sanoen:

Vaikka japsi"ropet" eivät yleensä ole ropeja nähneetkään, vaan ovat lähinnä toimintapelejä.

Silti haluat viedä niiltä jotka kyseisistä peleistä tykkäävät sen ilon pois. Aika tekopyhää.

Tällä tarkoitan siis FF-MMO:ista pitäviä, minä mukaanlukien.

Jos jotain "pyhää" pelimaailmasta haetaan niin se on innovatiivisuus. Pelialahan on osa elämysteollisuutta, jossa innovatiivisuus on tärkeää juuri elämysten kannalta. Ja FF-franchise on edelleen mielestäni tämän innovatiivisuuden lippulaiva, kun muut kehittäjät tekevät vuosittaisia jatko-osia ja lypsävät rahalehmän ihan kunnolla tyhjäksi. Näinkö siis SE:nkin pitäisi tehdä FF:ien kanssa? XI:tä innovatiivisempaa hanketta saa hakea. XII ja XIII eivät jää paljoa jälkeen. Sen pitäisi merkitä jotain tässä Halojen ja Call of Dutyen nykymaailmassa.

/rant off :D

Joo, eihän niissä varmaan olekaan sikäli mitään samaa. Satun vain mieltämään monet rpg verkkomoninpelit wow-tyylisiksi seikkailuiksi tätä nykyä, kun sitä pelaavat kaikki ympäri maailman. Enhän minä nyt sentään toisilta nautintoa halua viedä, totesin vain (hieman epäsuoralla tavalla tosin), että toivottavasti ff-sarja ei nyt ole kokonaan menossa pelkäksi verkkomoninopeliksi. Sehän minua vain tässä pelottaa kokoajan.. koska haluan edelleen nauttia niistä sellaisina, kuin ne alunperinkin olivat. Mass Effect on varmasti lähempänä Fallout 3, kuin wow joten sori siitäkin epäsuorasta vertauksesta.

Mutta saatiinpahan ajankohtaista puhetta ff:n tulevaisuudesta, kun muutkin lähti keskusteluun mukaan.

Hyanmensir
5.11.2010, 16:09:00
Joo, eihän niissä varmaan olekaan sikäli mitään samaa. Satun vain mieltämään monet rpg verkkomoninpelit wow-tyylisiksi seikkailuiksi tätä nykyä, kun sitä pelaavat kaikki ympäri maailman. Enhän minä nyt sentään toisilta nautintoa halua viedä, totesin vain (hieman epäsuoralla tavalla tosin), että toivottavasti ff-sarja ei nyt ole kokonaan menossa pelkäksi verkkomoninopeliksi. Sehän minua vain tässä pelottaa kokoajan.. koska haluan edelleen nauttia niistä sellaisina, kuin ne alunperinkin olivat. Mass Effect on varmasti lähempänä Fallout 3, kuin wow joten sori siitäkin epäsuorasta vertauksesta.

Tuskinpa käy näin. Verkkomoninpelejä ei kuitenkaan kannata tehdä monta samalla kertaa, kun ihmiset voivat yleensä pelata vaan yhtä kerrallaan.

Saattaa tietty olla että pykäävät jonkinsortin online-RPG:n kuten vaikkapa White Knight Chronicles mutta tuskinpa yksinpelin kustannuksella.

Mikä on kiinnostavaa mielestäni on se miten kahtiajakautunut SE:n fanikanta on. Jotkut tykkäävät vanhempien pelien "avoimuudesta", jotkut pelaavat ihan selkeästi vain tarinan vuoksi. Sitten on MMO-pelaajakunta ihan omana entiteettinään sivussa.

Kun budjettien noustessa on vaikea enää tehdä pelejä molemmille osapuolille, näyttää siltä että SE on alkanut enemmänkin vuorottelemaan peliensä suhteen. XIII oli tarinavetoinen putkijuoksu, versus XIII näyttäisi olevan enemmänkin avoimeen maailmaan sijoittuva. En usko että tarina on versuksessa niin vahvassa asemassa, eikä se oikein voikaan olla.

Tuntuu kuitenkin, että loppujen lopuksi jompikumpi osapuoli on tyytymätön, tekee SE mitä tahansa. Jännä seurata mitä tapahtuu.

Exodus666
5.11.2010, 16:52:19
Ongelma on lähinnä siinä että pelejä tehdään edelleen lapsille/varhaisnuorille kun fanien keski-ikä on varmaan jo yli 20. Esim. XIV:n dialogia ja tarinankerrontaa sopisi näkevän yksinpeleissäkin.

Nyt taso on vain pysynyt lähinnä samana tarinankerronnallisesti, mikä taas tarkoittaa sitä että useimmat fanit ovat jo "aikuistuneet" ja maku on muuttunut.

Mä en tiedä tosta keski-ikä jutusta, se on aika mielenkiintoinen "väite". Itse alotin FF7 tosi nuorena ja etenin 8 => 10 => 11. Tuo lause että tarinankerronnallisesti taso on pysynyt samana: Tarkoitatko että tarinoita kerrotaan vielä yhtä hyvin tähän päivään asti, mutta niistä ei pidetä kun keski-ikä on 20+?

Aika hurja väite sellaiselta joka on alottanu FFX:stä. Itse kokeilin FF7 joku aika sitte ja lopetin melkeen heti alkuun, ei jaksanut/kiinnostanut. Tarinoiden laatu on musta kyllä tippunut aika roimasti FF11 alkaen.

Hyanmensir
5.11.2010, 17:07:04
Tarkoitatko että tarinoita kerrotaan vielä yhtä hyvin tähän päivään asti, mutta niistä ei pidetä kun keski-ikä on 20+?

Kyl. Ihmiset muuttuvat ja "aikuistuvat" eikä samat asiat enää iske kuin nuorena.

FFX oli loistava peli nuorena, nyt kun sitä pelaa nyrpistää nenäänsä joillekin asioille. Ihan normaalia.

Aika hurja väite sellaiselta joka on alottanu FFX:stä. Itse kokeilin FF7 joku aika sitte ja lopetin melkeen heti alkuun, ei jaksanut/kiinnostanut. Tarinoiden laatu on musta kyllä tippunut aika roimasti FF11 alkaen.

No jaa. Kyllä 11 on mielestäni oikein hyvä tarina, se ei vain avaudu tavalliselle pelaajalle niin helposti, vaan pitää perehtyä.

12 taas heittää politiikkavaihteen silmään, mikä on ihan mielenkiintoinen aihepiiri sinänsä. Vaikka pelattavuus onkin siinä lähes pääosassa eikä tarina niinkään, ei se jää paljosta jälkeen edellisistä sarjan osista. Se oli vähän kuin FF5 aikoinaan SNES:llä.

13 on normisettiä, ja olen aika varma että iskee johonkin ipanaan niinkuin 7/8/9/10 aikoinaan meihin. Suurin osa pelaajakunnasta jota SE on kerännyt vuosien varrella on kuitenkin jo vanhentunut sen verran että tarinoiltakin odotetaan vähän enemmän.

Hideo Kojima saisi tuottaa yhden FF:n. Hitto siitä tulisi jotain hienoa. Mielestäni voisi myös olla joku vähän pidempi tarina vaihteeksi mikä ei muutukaan osasta toiseen, kuten esim. Kingdom Heartsissa. Stoorista saataisiin paljon eeppisempi, imo.

Exodus666
5.11.2010, 17:49:23
No jaa. Kyllä 11 on mielestäni oikein hyvä tarina, se ei vain avaudu tavalliselle pelaajalle niin helposti, vaan pitää perehtyä.

Tässä oot kyllä harvinaisen oikeessa. Mulle ei avautunu XI:n tarina ikinä.

Mä haluun tarinan joka kulkee mun mukana, ilman että siihen pitää kunnolla oikeen perehtyä. Ei siis sellasta kun XIV:ssä, että meet paikasta toiseen ja spammaat /emoteja NPC:hen (Referaus Gridanian ekoist missioneista). Toki kyse on ekoista missioneista, mutta tulee mieleen taas ne XI:n miniexpansionit missä juoksit Giddeuksessa hakkaamassa lvl 1 mobeja joil oli 1% droprate. Aivan järkkyä, ottaen huomioon kuinka loppuvaiheilla ne julkastiin. Rahastusta.

Siinä yksi syy miks pelkään että XIV:stäkään ei ole tulossa mitään, koska jos ne alottaa tarinan kertomisen taas copy paste missioneilla jne, ei se muuta kerro mulle kuin että Wada antaa tiukkoja aikatauluja ja devien pitää litistää aikataulut kasaan että paskaa saadaan ulos.

TUqpUT
18.11.2010, 18:05:29
Osa FF sarjasta sattuu olemaan valitettavasti tusinatavaraa.

Rakastuin FFX ja FFXII peleihin heti, FFXIII:hin tykästymisessä meni noin 20h pelattua aikaa sillä suunnilleen silloin vasta aloitat pelin kunnolla, mielestäni hieman liian iso prologue mutta nyt se on huippuajanvietettä.

FFXI- FFXIV peleihin en ole tutustunut kuin nettisivujen kautta enkä niistä niin tykästynyt ja aloinkin pelaamaan WoWia mutta sittemmin senkin olen lopettanut.

Seuraavana kiikarissa olisikin PS3 versio FF sarjan seitsemännestä osasta. (Myös Gran Turismo 5 on kiikarissa mutta eipäs aloiteta off-topic)

Hyanmensir
18.11.2010, 21:24:33
Seuraavana kiikarissa olisikin PS3 versio FF sarjan seitsemännestä osasta.

Taitaa olla kyseessä enemmänkin sellainen NASA:n kaukoputki millä näkee tooodella kauas.

TUqpUT
19.11.2010, 12:14:04
Taitaa olla kyseessä enemmänkin sellainen NASA:n kaukoputki millä näkee tooodella kauas.

No sittenhän tässä vielä aikaa pelailla FFXIII loppuun sekä GT5.

I'm not dead
20.11.2010, 18:08:49
Kyllä kiinnostaa. Jokainen ilmestyvä FF on omanlaisensa, ei kannata tuomita etukäteen. Annan anteeksi floppi XIV:n ja ignooraan sen täysin. Seuraava saattaa sitten napata paremmin.
XIII oli ihan pelattava, toki puutteita oli. Toivoisin, että square unohtaisi visuaalisen näyttävyyden ja keskittyisi enemmän juoneen ja pelattavuuteen. :)

Zenophy
3.2.2011, 12:16:38
Missään final fantasyssa ei ole tullut samaa tunnetta kuin seiskassa. Ja jos seiskasta tehtäs versio jossa voi pelata pelin läpi ja matkan varrella on muita pelaajia (MMO) niin sekin olis jo parempi kuin xiv, grafiikat unohtuu hetkessä kun on hauskaa ja nauttii juonesta. Saisivat kysellä enemmän pelaajilta mitä ne haluaa ja koota sitten halutuimmat jutut.

vii = 10, viii = 9, ix = 8, x = 7, xii = 6 taitaa se oikeasti laskea koko ajan

Chocochick
2.4.2011, 16:51:03
Kiinnostaa, kiinnostaa. Toki pelien laatu on pudonnut melkoisesti vuosien kuluessa. Minusta X-2 oli totaalinen floppi! Onhan siitäkin jo vuosia, kun peli ilmestyi, mutta minusta koko peli floppasi ikävästi. Kymppi on huippupeli mielestäni, mutta X-2 on jatko-osaksi totaalinen pettymys. En pidä pelissä olevasta prosenttisysteemistä, koska jos sataprosenttia tahdot pitää kaikki tehdä siinä tietyssä täydellisessä järjestyksessä. Mielestäni jo pelkästään se vie paljon kiinnostusta peliä kohtaan.
XI:tä en ole koskaan edes kokeillut. Olen pelistä kuullut, mutta peli ei minua jaksanut kiinnostaa MMORPG-pelityypin vuoksi. XII on mielestäni ihan onnistunut peli. Tarina on mielestäni hyvä, vaikkakin se loppua kohden muuttuu ehkä hieman hyppiväksi. Hahmotkaan eivät ole lainkaan niin mielenkiintoisia kuin ne voisivat olla, mutta pelattavaa riittää, mikäli pelaaja vain jaksaa mennä sivutehtäviä, hunteja ja hankkia ei pakollisia Espereitä.
XIII:stä minä en voi vielä sanoa mitään. Pelin ostin viimekesänä, mutta kiinnostus lopahti jumahdettuani erääseen bossiin, joka ei vain millään kuollut. Aloitin pelin ihan puhtaalta pöydältä vasta vähän aikaa sitten ja minä ainakin pidän tarinasta ja hahmoista. Onhan pelin grafiikat jotain niin kaunista katsottavaa, mutta heti kun lähtee muuten vertaamaan (huom, en kovin pitkällä vielä ole XIII:ssä) kolmeatoista vaikkapa kasiin (oma suosikkini) tai seiskaan, niin huomaa selkeitä puutteita juonessa.

Itse tuli ostettua kasi juuri tuossa pari viikkoa sitten PS3:lle ja on ollut ihanaa pelata peliä ensimmäistä kertaa aikoihin. Suunnattomasti ärsyttää isäpuoleni ja äitini, jotka niin kovasti aina katsovat pelien grafiikkojen perään. Isäpuoleni varsinkin, joka pelailee vain PS3:n pelejä, joissa tietenkin on grafiikat vähän parempia kuin pleikka ykkösen vanhoissa peleissä. Noh, minä pelailen kasia aina tuossa olohuoneessa ja, kun kuva näkyy isolla taulutelkkarilla, niin aina saa isäpuolen naureskeluja kuunnella. Tietenkin sen ymmärtää ihmiseltä, joka ei eläessään ole pelannut Finaleita. Itse kun on kymmenisen vuotta pelaillut, niin kasin kaltaiset huippupelit kiinnostavat lähinnä juonen, hahmojen ja pelattavuuden takia. Tietenkin grafiikat ovat huonot, koska peli on ilmestynyt 99-!!! Mielestäni itse pelitilan grafiikat ovat kyllä surkeat, mutta videoiden äärimmäisen kohtuulliset siihen nähden, milloin peli oikein on ilmestynyt.

Noista remake peleistä ei omista itse ainuttakaan, vaikka mahdollisuus olisi niitä hankkia. Omistan DS:n, jolla pelaaminen kieltämättä on jäänyt vähemmälle. Minulla on siihen yksi Final Fantasy. Kyseessä ei ole remake, vaan Final Fantasy Ring of Fates. Täytyy sanoa, että onneksi en ostanut itse peliä omilla rahoilla, koska en ole koskaan ollut niin pettynyt peliin kuin olen Ring of Fatesiin. Siinä sai todella nähdä, miten on Square alkanut lipsua rajusti laadusta.

Kreifi
2.4.2011, 16:55:49
Vähenevissä määrin, mutta ajattelin kyllä tämän uusimman ostaa. Olen vain ihmetellyt kuinka siitäkin on niin vähän ollut juttua täällä. Onko se taas yksi paska osa sarjaan? :/

Azu
3.4.2011, 13:22:22
Vähenevissä määrin, mutta ajattelin kyllä tämän uusimman ostaa. Olen vain ihmetellyt kuinka siitäkin on niin vähän ollut juttua täällä. Onko se taas yksi paska osa sarjaan? :/
Uusin as in XIII vai nämä +/- vuoden sisään julkaistavat Type-0:t, XIII-2:t ja Versukset?

XIII jakaa mielipiteitä. Mielestäni se on erinomaisen taistelusysteeminsä ja ajoittaisen haastavuutensa (osa normaaleista vihollisista ja lopparit) ansiosta ihan viihdyttävä peli pelata, mutta onhan se suoraviivainen ja tuolla taistelusysteemilläkin kestää aivan liian kauan avautua täyteen potentiaaliinsa. Juoni... Noh, sen "me vastaan maailma" -asetelma on mukavan erilainen, "pahikset" eivät ole täysin mustavalkoisia ja siinä vältetään mielestäni VIII:n kaltaiset lolz-olette-kaikki-samasta-orpokodista-mutta-ette-vain-muista-sitä -typeryydet, mutta toisaalta Vanille on yksi ärsyttävimmistä FF-hahmoista koskaan, vastapuolen hahmojen potentiaalista ei oteta läheskään kaikkea irti ja Hope sekä Snow pitävät omia motivaatiopuheitaan turhan usein. Jos nyt on mistään VIII:n tai X:n juonesta nauttinut millään tasolla, en näe miksei XIII:täkin pelaisi läpi ihan mielellään. Mutta, kuten sanoin, se jakaa mielipiteitä, joten on vaikea sanoa mikä kenenkin reaktio kyseiseen peliin on.

Mitä tulee tuleviin julkaisuihin, ne vaikuttaisivat ainakin näin etukäteen välttävän monia XIII:n huonoja puolia ja olevan monin tavoin enemmän vanhempien osien kaltaisia (on maailmankarttaa, ilmalaivoja, kaupunkeja ja pikkukyliä, iso maailma tutkittavaksi, runsaasti löydettävää), vaikka pelattavuudeltaan ovatkin nopetempoisempaan toimintaan painottuneita.

Kreifi
3.4.2011, 15:35:23
Uusin as in XIII vai nämä +/- vuoden sisään julkaistavat Type-0:t, XIII-2:t ja Versukset?As XIII, muut kun eivät ole ostettavissa vielä.

XIII jakaa mielipiteitä. Mielestäni se on erinomaisen taistelusysteeminsä ja ajoittaisen haastavuutensa (osa normaaleista vihollisista ja lopparit) ansiosta ihan viihdyttävä peli pelata, mutta onhan se suoraviivainen ja tuolla taistelusysteemilläkin kestää aivan liian kauan avautua täyteen potentiaaliinsa. Juoni... Noh, sen "me vastaan maailma" -asetelma on mukavan erilainen--No minua ei ole ikinä suoraviivaisuus haitannu. Lähinnä tuo juonipuoli on ollut jotain sellaista, ettei ole mukaansa temmannut sitten millään. Voisikin katella mihin hintaan boksille tuo irtoa - jos vaikka läpi asti jaksaisi pelata. :P

Hyanmensir
3.4.2011, 18:50:42
Samaa shaibaa ne juonet on ollu jo vaikka kuinka kauan (ehkä XII:tä lukuunottamatta). Tietty maku muuttuu iän myötä eikä teiniangstisekoilut enää välttämättä nappaa.

Pelattavuus on tullut reippaasti eteenpäin XIII:n myötä vaikka peli pitää kädestä liian kauan. Musiikit on onnistuneita, grafiikat on hyviä, bugeja tai peliteknillisiä aivopieruja ei liiemmin ole, craftaaminen tuntuu mielekkäältä eikä ole liian monimutkainen, vaikeustasoa on FF-pelille epätyypillisesti ihan mukavasti ainakin loppupäässä.

Vaikka peli jakaakin mielipiteitä laatuvaatimukset FF-peliltä on täytetty ihan hyvin. Sanoisin että vain tarinan huono presentaatio yhdistettynä lineaarisuuteen syö peli-iloa hieman. Voisivat vihdoin ruveta tekemään vähän "aikuisempaan" makuun noita tarinoita, hahmoilla jotka eivät olisi aina niin yksiulotteisia. Alkavat "believe in your Heart"-mantrat kyllästyttämään.

Chocochick
3.4.2011, 20:48:26
Samaa shaibaa ne juonet on ollu jo vaikka kuinka kauan (ehkä XII:tä lukuunottamatta). Tietty maku muuttuu iän myötä eikä teiniangstisekoilut enää välttämättä nappaa.
Teiniangstisekoilut? Nyt meni minulta kyllä ohitse minulta. Mitähän mahdat oikein tarkoittaa? Nuoriahan Finaleissa on kautta-aikain ollut hahmot, mutta tämä teiniangsti tokaisu meni ainakin minulta ohitse. Kasi nyt mieleeni tulee tuosta tokaisusta, mutta kasissakaan ei mielestäni ole pelinä mitään vikaa ja pidän pelin tarinasta. Kai se sitten johtuu siitä, että itse olen nuorempaa ikäluokkaa. Sitä en kiellä, etteikö maku muuttuisi iän myötä, mutta mielestäni on melkoista yleistämistä, että Finaleiden juonet olisi, kuten sanoit teiniangstisekoilua. On mahdottomuus luoda peliä sellaiseksi, että se soveltuisi laajalle ikäluokalle. Finalit eivät mielestäni ole lastenpelejä, vaan suunnattu (typeriä kyllä tällaiset "ikäjakaumat") teini-ikäisistä ylöspäin. Pelisarjalla toki on ikää sen verran, että siitä varhaisessa vaiheessa kiinnostuneet alkavat olla jo aikuisiässä, kuten täälläkin on tullut esille. On kuitenkin mietittävä asiaa siltä kantilta, että mitä jos peleille sitten kehitettäisiin juoni, joka kiinnostaisi kypsemmän iän saavuttaneita pelaajia, niin minkälainen tällainen peli sitten olisi? Mitä Finalin juonen pitäisi sisältää, että sitä ei luokiteltaisi teiniangstiksi?

Voisivat vihdoin ruveta tekemään vähän "aikuisempaan" makuun noita tarinoita, hahmoilla jotka eivät olisi aina niin yksiulotteisia. Alkavat "believe in your Heart"-mantrat kyllästyttämään.
Minun mielipiteeni on se, että rooli- ja fantasiapelit pitkälti ovat juuri vähän henkisempää luokkaa, vaikka onhan tuollaiset "believe in your heart"-mantrat nähtyjä ja näin, mutta jos sellainen tietynlainen henkisyys Finaleistakin jätettäisiin pois, niin en minä niitä ainakaan enää tunnistaisi.
Yksiulotteiset hahmot? Mitä tällä mahdoit tarkoittaa? Mahdollisesti sitäkö, että hahmon perusluonne on aivan yllätyksetön ja tökerö? Hmm, en itse tiedä miten kommentoida kyseistä lausahdusta, koska olen ja en ole samoilla linjoilla kanssasi. FF-hahmoilla on omat perusluonteensa, vaikka vuosien saatossa olen itse alkanut uusimpia pelejä pelaillessani huomaamaan, että hahmot alkavat toistaa aikaisempien pelien hahmojen persoonia. Jotain muutosta siihen pitäisi tulla, mutta on siinä seassa myös persoonallisia ja ennennäkemättömiä hahmoja.

Heräsi kyllä useita kysymyksiä lukemastani.

Nefegor
25.9.2011, 1:11:04
Pakko kyllä sanoa että ei kiinnosta nämä uudet "ff:t", olen tässä viime aikoina pelannut VII:tä ja X:ää Ja päätimpä huvikseni katsoa millaisia X:ää uudemmat final fantasyt ovat, xbox360 kun olisi ps2 lisäksi... Mutta gameplay videoita ja muita katsottuani itseasiassa nauroin, ehkä shokista? En meinaan tunnistanut final fantasyksi ollenkaan... Mennyt kyllä hieno sarja aivan pilalle, toivottavasti vielä joskus tekevät tunnelmallisen FF niinkuin vanhemmat... XIII valikotkin oli todella rumat, ja kaikki sekavasti olevinaan niin "hienosti" tehdyt... just joo...

En myöskään nyt oikein ymmärtänyt, että miten niin vanhemmat FFt ovat olleet angstaus sekoilua? pff

The Lord ZXV
25.9.2011, 10:02:03
Joudun ikäväkseni kyllä toteamaan että eivät kiinnosta.

Kyllä usko tähän sarjaan on jo sen verran horjunut että enää en odota uutta Final Fantasy peliä. VIII ja VII ovat omasta mielestäni sarjan parhaat pelit ja ne on pelattu läpi pariinkin kertaan. X on myös pelattu mutta siinä on vain niin paljon välianimaatioita joita ei voi ohittaa, että sitä ei pelaa niinkään helposti uudestaan.

XII on omasta mielestäni jo niin huono että en ole sitä oikeastaan pelannut edes läpi asti, ei vain napannut yhtään, se alkaa olla jo niin etäinen siihen loistavaan konseptiin. Eikä niitä hyviä hahmojakaan ole, Balthieria lukuunottamatta juuri yhtään.

Mitä tulee XIII peliin, en aio edes hankkia, tuskin edes kokeilla. Siinä ei näytä olevan yhtäkään oikeasti kovaa/hyvää hahmoa (Squall, Auron, Red XIII, Cid, Kimahri...) ja jos se nyt on edes yhtään samanlainen kuin XII niin ei kiitos. Olen myös kuullut vähän juttua että alkaa olla jo aika kaukana siitä alkuperäisestä VII & VIII konseptista.

Tälläisten pelien kanssa on vähän sellainen juttu että jos ne eivät heti nappaa, ei niitä viitsi oikeastaan hirveästi pelata koska ne kysyvät sen verran omistautumista laajuutensa takia.

Tietenkin jos seuraava Finalia onnistuu yllättämään niin hyvä niin. Mutta uskoa siihen ei juuri ole jäljellä.

Hyanmensir
25.9.2011, 12:06:12
On kuitenkin mietittävä asiaa siltä kantilta, että mitä jos peleille sitten kehitettäisiin juoni, joka kiinnostaisi kypsemmän iän saavuttaneita pelaajia, niin minkälainen tällainen peli sitten olisi?

Vaikka Lost Odyssey onkin pelkkä NES-peli kauniimmilla grafiikoilla, sen juoni ja hahmot ovat mielestäni enemmän vanhemman ikäpolven mieleen. Lapsia lukuunottamatta, vaikka kyseessä voi olla vain omat mielipiteeni. Lapsethan pelissä kuvattiin lähinnä vanhempien holhottavina hahmoina itsenäisten maailmaa pelastavien teini-ikäisten sijaan, joten varmasti suuri osa vanhemmista pystyi samaistumaan tilanteeseen paremmin kuin minä.

Juoni, vaikka päättyikin loppujen lopuksi Japsikliseisiin, alkoi lupaavasti vähän vakavammalla ja aikuisemmalla teemalla ja hahmot eivät olleet luonteeltaan kuin teini-ikäisiä ja myös näyttivät ulkoisesti vakavemmin otettavilta (ehkä 25-30v.). Juuri nämä hahmot ja heidän ulkoinen olemuksensa sekä luonteensa on mielestäni keskeisessä asemassa jos pelistä aiotaan tehdä enemmän aikuisempaan makuun sopiva. Toki pääjuoni joka ei aliarvioisi pelaajan älykkyyttä olisi myös poikaa, mutta se ei ole päätekijä.

Thousand Years of Dreams-tarinat olivat myös tosi hyvin tehty ja suurimmaksi osaksi mielenkiintoisia. "Pelin" kanssahan näillä asioilla ei juurikaan ole merkitystä, ja pelinä LO onkin ehkä tämän sukupolven huonoimpia (ei edes yritetty) mutta eipä japsiropet ole ikinä pelimekaniikalla loistaneetkaan... ennen XII:tä ja XIII:tä, jotka edes yrittävät päästä eroon antiikkisesta pelimekaniikasta. XII:ssä jopa oli enemmän aikuiseen makuun tehty juoni ja hahmot, vaikka pelin johto ryssikin loppuvaiheessa kuuntelemalla fokusryhmiä jotka halusivat Baschin tilalle jonkun Vaanin kaltaisen teinin päähenkilöksi.

Kaiken kaikkiaan olen silti sitä mieltä, että kun peleistä on kuitenkin kyse niin pelimekaniikan ja sisällön pitäisi olla keskeisessä asemassa kehityksessä. S-E on päässyt pitkälle viime vuosikymmenen aikana mitä pelimekaniikkaan tulee, mutta tarina on jätetty toissijaiseksi. Kun ottaa myös huomioon, kuinka kauaksi muut genret pääsivät pelimekaniikan parantamisessa (esim. toimintapelit) voi huomata ettei S-E ole vielä tuonut franchiseaan samalle tasolle. Kingdom Heartsilla pyyhkii paremmin mutta sekään ei kuro rakoa vielä umpeen.

Nämä kaksi seikkaa ("peliin" keskittyminen kehityksessä ja muiden genrejen kehittyminen verrattuna japsiropeihin sitten PSX:n) ovat tuoneet S-E:n nykyiseen tilanteeseensa. On ymmärrettävää että fanit eivät uudesta suunnasta pitäisi, mutta fakta on että NES:iin soveltuvalla pelimekaniikalla ei nykymaailmassa pitkälle pötkitä.

Ei myöskään voi jättää huomiotta pelin kehitykseen liittyviä ongelmia mitä tulee nykysukupolven konsoleihin. Koska S-E ennen muinoin kehitti joka peliinsä oman pelimoottorin, mikä ei enää PS3:n aikoihin ole tarpeeksi tehokasta, heidän oli keksittävä vaihtoehtoisia ratkaisuja jotka tässä tapauksessa kiteytyvät Crystal Tools-työkaluihin jolla pyrittiin tehostamaan pelimoottorien valmistamista luomalla yhtenäiset työkalut jotka toimivat eri pelimoottorien kesken. Nythän näitä työkaluja käyttävät XIII:n, XIV:n ja versus XIII:n pelimoottorit mutta nämä työkalut eivät pystyneet ratkaisemaan pelimoottorien kehittämisen hitautta ja siksi S-E on ollut jäljessä koko nykysukupolven ajan pelien kehityksessä. Luminous-engine sen sijaan on yhtenäinen pelimoottori jota tullaan käyttämään luultavasti suurimmassa osassa seuraavan sukupolven ja rajoitetusti jopa tämän sukupolven pelejä, joten oppi on nähtävästi mennyt perille.

Mitä tulee seuraaviin FF:in, niin uskoisin että kunhan tarinaan ja hahmoihin ruvetaan keskittymään enemmän, jonka seurauksena joko a) pelin nuorempi fanikanta kasvaa (mitä ei XIII:n tapauksessa käynyt kuten VII:n ja X:n kanssa, koska peli julkaistiin niin myöhään PS3:n julkaisuun nähden) tai b) pelin tarina vetoaa enemmän nykyiseen fanikantaan, mikä tarkoittaisi sitä että S-E:n on kehitettävä tarinankerrontaansa ja heitettävä Toriyama pihalle, niin loppujen lopuksi sarjan suosio kasvaa jälleen. On mielestäni todella nurinkurista että "ei-pelilliset" tekijät määräävät pelisarjan suosiota, mutta tämän franchisen kohdalla näin valitettavasti on.

Sami E
24.10.2011, 0:11:06
Jos tuossa nelisen vuotta sitten oli paljon kaikenlaista tulossa, niin mukaan mahtui myös muutama helmi kuten FF12 Revenant Wings ja WiiWaren FFCC: My Life as a Darklord. Nyt tilanne näyttää FF-sarjan suhteen paljon pahemmalta. Final Fantasy XIV floppasi niin että jopa Yoichi Wada sanoo sen vahingoittaneen FF-brändiä, FF 13-2 ei ainakaan ennalta näytä korjaavan FF13:n ongelmia ja Theatrhyrhm Final Fantasy (http://www.youtube.com/watch?v=koAKIPrJrLA) vaikuttaa joltakin ihan kamalalta. Final Fantasy -sarjan tulevaisuus ei todellakaan näytä ruusuiselta, kun lupaavimmat tulevat nimekkeet ovat Chocobo Racing 3D ja Final Fantasy Type-0, näistäkin jälkimmäinen isolla "ei lisää Crisis Corea kiitos"-varauksella.

Mihin sarja menee tästä? Roskakoriin? Uusi nousu vaikuttaa tässä vaiheessa hyvin epätodennäköiseltä, koska Final Fantasy -tekijätiimi ei ole käytännössä enää ollenkaan samaa porukkaa kuin sarjan huippuhetkinä. Porttausten ja spinoffien rahavirtakin näyttää nyt tyrehtyneen, kun Square hakee hukkunutta yleisöään Third Birthdayn kaltaisilla peleillä. Square ei edes ehtinyt toteuttaa suunnitelmaansa Final Fantasy XIII -spinoffeista kunnolla ennen kun se ehti jo lässähtää, ja "Final Fantasy Vs. XIII" on pysynyt vaporwarena. Varmasti tulevaisuudessa siintää se iso numeraali, Final Fantasy XV, mutta sen täytyisi olla todellinen suunnanmuutos antaakseen sarjalle uutta toivoa - tai edes kunnon lopetuksen.

Rikkumaton
7.1.2012, 11:16:07
FF13 näyttää hyvältä. Kuten aina, animaatiot ovat erinomaisia.
Myös tarina ja hahmot kiinnostavat, mutta se pelaaminen... en tiedä olenko tullut vanhaksi vai mitä, mutta en vaan jaksa sitä jatkuvaa vihollisten mättämistä. Pelasin peliä n. 18 tuntia ja lopetin.. ei vaan jaksa.

Miksei siitä tehty elokuvaa? Siis oikeasti, huomaa selvästi että pelissä on painotettu animaatioihin ja tarinaan.
Katsoisin pelin mieluiten elokuvana ilman sitä turhaa pelaamista välissä.

Hyanmensir
7.1.2012, 13:40:47
Miksei siitä tehty elokuvaa? Siis oikeasti, huomaa selvästi että pelissä on painotettu animaatioihin ja tarinaan.
Katsoisin pelin mieluiten elokuvana ilman sitä turhaa pelaamista välissä.

Koko pelisarjaa voisi kuvata samoilla sanoilla...>____________________>

Yleensä sarjan pelejä ylistettäessä keskitytään lähinnä osa-alueisiin kuten musiikki, tarina ,hahmot ja visuaalinen anti. Eli osa-alueet jotka liittyvät pelaamiseen yhtä paljon kuin mihinkä tahansa leffaan.