PDA

View Full Version : Selväunet (Lucid Dreams)

Kreifi
16.9.2002, 10:27:35
Unitopicceja on muutamia täällä näkynyt, mutta tämä ei ole sopinut mihinkään niistä sujuvasti.

Kyse on siis selväunista jotka tunnetaan myös nimillä "selkouni" ja "lucid dream". Monikaan teistä ei ole varmaankaan kuullut tälläisestä uneksimisen muodosta (mutta siltikin varmaan tunnistaa sen) joten pieni pohjustus on varmasti asiaa. ((Pahoittelen, että minulla ei ole tarjota asiasta linkkejä tai muuta materiaalia kuin omat sanani. Suomeksi tietoa on melkein mahdoton löytää, englanniksi sitä kyllä varmaan saa sekä kirjana, että myös netistä.))

Tämä uneksimisen muoto sotii täysin aivoja vastaan. Siksi 20% ihmistä ei ikinä pysty näkemään näitä unia. 80% näkee unia jossakin vaiheessa elämäänsä kerran tai kaksi. 20% näkee näitä unia usein tai toistuvasti.
Näissä unissa sinä tajuat nukkuvasi ja sen jälkeen saat kaiken vapauden tehdä mitä ikinä tahdot. Pystyt tekemään asioita jotka eivät ole mahdollisia oikeassa maailmassa, mutta toisin kuin normaaleissa unissa sinä itse voit päättää mitä kaikkea teet. Harjaantuneet henkilöt voivat käydä jopa valtavia sotia unissaan. Pystyt siis ohjaamaan haluamasi elokuvan. Tosin henkilö joka ei ole harjoitellut tätä asiaa harvemmin pystyy kovinkaan kauan pitämään tätä unta pystyssä, koska aivot eivät voi hyväksyä sitä, että tiedät nukkuvasi ja heittävät sinut takaisin tavalliseen uneen tai herättävät sinut. Jos näet kaverisi nousevan ilmaan unessa ja alat miettimään, että tämä ei ole totta aivosi voivat pistää kaverillesi siivet - eli looginen syy siihen miksi hän lentää. Tai jos unessa sinulla on pitkät hiukset vastoin todellisuutta ja tajuat sen, voivat aivot lyhentää hiuksesi normaaliksi. Tämä vain siksi, että et tajuaisi nukkuvasi. Ideana on tajuta unen ja todellisuuden ero. Yksinkertaisesti, sinun on oltava aivojasi ovelampi. Kuullostaa hyvinkin helpota, mutta kuinka helppoa moinen on tajuta jos nukut? Ei todellakaan helppoa. Voit toki harjoitella tätäkin asiaa. Kokeile 5 kertaa päivässä kävellä seinän läpi ja tee se täysin tosissasi. Tee tästä tempusta päivittäinen rutiinisi. Kun tämä on rutinoitunut mieleesi ja seuraavan kerran kävelet unessa jonkin läpi huomaat unen ja todellisuuden eron. Tämä on yksi helpommista tavoista harjoitella tätä, mutta ei siltikään takaa unia sinulle. Kuten niin moni asia, tämäkin on täysin yksilöllistä. Yksi asia mikä tekee näistä unista vieläkin mielenkiintoisempia on, että kokemukset ovat kuin todellisuutta. Voit haistaa, maistaa, tuntea jne. aivan kuin se olisi totta. Se toinen todellisuus.
((Editoin myöhemmin lisää jos jotain tärkeää unohtui.))

Nyt kyselenkin teidän kokemuksia tällaisesta uneksimisen muodosta. Itse olen (tietoisesti) vain kerran nähnyt tällaista unta ja se loppui hyvin lyhyeen. Olisin erittäin iloinen jos täältä löytyisi joku ketä uneksii selväunia useamminkin (muutamat voivat jopa päättää, että tänään näen sellaisia unia). Myös kaikki mahdollinen info, mitä asiasta omaatte, on tervetullutta.

Kertokaa siis omia kokemuksianne.

Tässä oma kertomukseni. Surkea ja lyhyt, mutta minulla onkin vasta harjoittelu kesken. Ja huomatkaa...minä ITSE päätin kaikesta!

((Normaali uni.)):
Olin nähnyt painajaista ja heräsin (siis unessa olin unessa ja siitä heräsin) ja tietenkin menin äitini luokse kertomaan painajaisesta. Noh, hän lohdutti minua ja pian olikin paljon parempi mieli. Uskaltauduin mennä takaisin nukkumaan. Kun saavuin huoneeseeni siellä soi musiikki. Hetken aikaa kummastelin, että mistä tuo musiikki tulee. Sitten tarkistin kaikki sähkölaitteet, mutta mikään niistä ei ollut päällä (aivojeni moka) ja tajusin, että tämä ei ole totta vaan unta.
((Selväuni.)): Aloin hyppimään innosta, vihdoinkin olin onnistunut siinä mistä olin unelmoinut jo vuoden, kaksi. Minut valtasi hirveä into, mitä tekisin? No aluksi tyydyin hyppimään sisällä voltteja sun muuta sellaista mikä ei ole mahdollista todellisuudessa. Sitten tulin siihen tulokseen, että tästä on lähdettävä kiertämään Suomea. Hyppäsin parvekkeelta ja nousin lentoon. Ikävä kyllä tässä vaiheessa aivoni päättivät herättää minut. ((Todellisuus.)): Harmikseni heräsin, mutta olin onnellisempi kuin moneen kertaan aikaisemmin. Nyt tiedän, että harjoittelulla pystyn joskus tekemään tuhansia ja tuhansia "leffoja" omaan makuuni.

//Edit: Jos teillä on jotakin hyvää infoa unista yleensäkin olen valmis ottamaan sitä vastaan. Jos vaikka jotakin uutta saisi käsiinsä. *hymy*
//Edit2: Kiitoksia Helmholtzille linkistä. Kannattaa katsoa tuo läpi jos asia kiinnostaa.

|| Korjailin hiukan ulkoasua.

Rachel
16.9.2002, 11:48:40
Joskus olen unessa tajunnut näkeväni unta ja pystynyt vaikuttamaan asioihin. Ehkä useamminkin kuin muistan, yleensä unohdan näkemäni unet heti aamulla.

Ensimmäisen kerran näin tällaisen unen olessani ihan pieni, ehkä n. 4-vuotias. Näin unta että olin päivähoitopaikassa kavereitteni kanssa ja sanoin sitten yhdelle heistä, että tämä ei ole totta vaan unta. Kaverini ei suostunut millään uskomaan että kaikki olisi vain ollut minun näkemääni unta. (Tuli muuten mieleen Zelda-peli Link's Awakewning)
Niiltä ajoilta muistui vielä toinenkin uni. Siinä minä sain maatuskan ja pystyin itse valitsemaan minkä värisen otan. Valitsin sen siis ihan itse enkä vain katsellut kun uni-minäni valitsi sen.

Myöhemmistä unista en nyt muista muita kuin pari suunnilleen lukioikäisenä nähtyä. Yhdessä unessa olin suuressa huoneessa jonka poikki kulki joki. Minua ajettiin takaa, mutta matka uhkasi päättyä siihen, koska joen yli ei kulkenut siltaa eikä rannalla ollut mitään veneen tapaistakaan. Päätin että joen yli kulkee jokin mitä pitkin pääsen yli ja sitten huomasin, että lähellä oli naulakko jolle kiipeämällä pääsin eteenpäin ja joen toiselle puolelle.
Toisessa unessa minua ajoi takaa jättiläinen ja menin piiloon autioon kioskikoppiin. Jättiläinen oli tulossa perässäni, eikä missään ollut paikkaa johon piiloutua. Päätin sitten että kioskissa oli kellari ja luikahdin piiloon kellarin ovesta joka oli ilmestynyt viereiseen seinään.

Näitä olisi kyllä hauska nähdä lisääkin. :)

nox
16.9.2002, 12:24:30
Mietin pienenä kovasti miten voisin herättää itseni aina kun näen painajaisia. Muistan sitten eräs kerta nähneeni todella pahaa unta jossa pelkäsin todella paljon. Unessa ollut toinen henkilö varoitteli minua jostakin mutta totesin siihen yllätyksekseni että tämähän on vain minun untani. Heräsin sen lauseen sanottuani ja olen aina ihmetellyt miten pystyin unessa tunnistamaan sen uneksi. Ehkä sillä oli vaikutusta asiaan että olin halunnutkin aina herättää itseni huonoista unista.
Tämän topicin luettuani voin hyvinkin vetää yhtäläisyyksiä toisiinsa.

En muuten tiennyt tästä aiheesta mitään mutta vaikuttaa todella mielenkiintoiselta.
Ryhdyn harjoittelemaan tätä aivan tosissani. Kuulostaa joltain sellaiselta mistä olen aina haaveillut.

Sejkay
16.9.2002, 13:20:20
Kyllä, unessa tiedän että näen unta, ja pystyn silloin tekemään ihan mitä tahansa mieleen juolahtaa. Se on tosiaankin aivan uskomattoman mahtavaa! Ja silloin, kun näen painajaista, pystyn omasta tahdostani lopettaa unen tai sitten kääntää painajaisessa asiat päälaelleen. Esimerkki jälkimmäisestä tapauksesta on vaikkapa... noh, yhdessä unessa elävä kuollut jahtasi minua Joutseno-Cityn kirkonkylällä, kun minua rupesi ärsyttämään se. Zombieta pakoon juokseminen oli ahdistavaa, joten päätin kääntyä ympäri ja antaa Zombien maistaa luuvitosta :D se oli mahtavaa. Kuvittelin lyöväni niin kovaa, että zombilta lähti pää irti, ja niin kävi :) -Kätevää.

Unien hallitseminen on todella hieno juttu. Pystyy tekemään mitä tahansa maan ja taivaan väliltä... olen sitä oppinut hyödyntämään jo pari vuotta, ja hauskaa on ollut! :D

Nukkuminen tosiaan on kivaa.

Helmholtz
16.9.2002, 22:01:26
Erittäin mielenkiintoinen aihe. Itse olen lukenut paljon Lucid-uniin liittyviä juttuja, mutta en ole kiireisen elämäntyylini takia niitä vielä päässyt oikein koettamaan. Tässä on kuitenkin teille koko internetin paras sivusto tähän aiheeseen liittyen (varautukaa lukemaan tuntikausia jos olette kiinnostuneita): http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/1/index.html

Jos alatte tarkemmin opiskelemaan tätä asiaa, tarvitsette sitä ymmärtääksenne hyvän englanninkielen taidon, koska suuri osa tekstistä on tavallaan "psykologian opetusmateriaali"-tyyppistä tekstiä--ja englanniksi :)

Good luck with your Lucid dreaming!

Tifa
17.9.2002, 7:53:43
Olen useasti nähnyt tämän tyylisiä unia. Ensimmäisen kerran tarhaikäisenä. Silloin uneni ovat olleet jotain sellaista luokkaa, josta en edes tahdo puhua. :eh:

Mutta nykyään olen nähnyt semmoista uni sarjaa, jossa pystyn itse määräämään tekemisiäni, mutta juoni on ennalta määrätty. Eli se on kuin pelaamista. Uni ei toistu kovin usein, mutta se jatkuu aina samasta paikasta mihin se on jäänyt. Näitä unia olen nähnyt jo useamman vuoden.

Unet tapahtuvat aina semmoisessa paikassa, missä on suuri kartano, paljon vettä ja puita ja kaunis puutarha. Ja aina kaikki tapahtuma tapahtuu öisin. Paikkaa Ympäröi suuri muuri, jonka on peittänyt kasvit ja muut.
En muista miten, mutta jotenkin olen joutunut vangiksi sinne paikkaan ja monesti koetan unissani karata sieltä. Osaan myös lentää ja taikoa, mutta siipiä enkä mitään taikasauvaa omista. :P
Ainakun huomaan olevani taas täällä, niin tiedän voivani ohjata uneani. Mutta niin pitkälle en olisi päässyt, että osaisin päästä tästä kyseisestä paikasta pois ihan heti.
Mukanani liikkuu aina 2 ystävää jotka ovat myös joutuneet sinne vangeiksi. Aina yhdessä koetamme karata.
Viimeksi tässä unessa me juoksimme pitkin valtavan pitkää maanalaista sokkeloa ja meitä jahtasivat monenlaiset vartijat.
Kun pääsimme ulos niin koetimme lähtä lentoon mutta yksi ystävistäni luovutti ja jättäytyi kiinni. Pääsin korkean muurin päälle ja jäin sieltä katsomaan ja miettimään mitä kävi. Heittäydyin muurilta alas, koska kaveria ei jätetä.
Sitten vain heräsin.
Tapahtuu unissa paljon muutakin, mutta tuossa on pieni osa siitä. :)

Nämä unet ovat mielenkiintoisia.

R'lyeh
17.9.2002, 8:59:51
juu on kyllä tullut tällaisia selväunia nähtyä, harmi vaan ettei niitten näkemistä voi oikein määrätä, olisi hienoa nähdä sellaisia unia useamminkin.

ensimmäinen selväuni jonka muistan, sattui monta vuotta sitten, taisin olla vielä aika pieni silloin. olin näkemässä hirveää painajaista, ja yhtäkkiä olinkin itse siinä pääosassa, ja järkytyin kovasti. olin ihan hädissäni että miten pääsen tästä unesta pois, ja sitten lopulta kun heräsin, huomasin että olin itkenyt kamalasti. mutta mielenkiintoinen kokemus oli siltikin elää untaan.

toinen selväuni jonka näkemisestä ei ole hyvin pitkä aika, olikin sitten paljon mukavampi kokemus, siinä pääsin tietoisena testaamaan lentämistä. olin luonnollisesti ihan haltoissani siitä miltä lentäminen tuntui, ja toivoisin että tuollainen uni toistuisikin.

mielenkiintoisia juttuja nämä selväunet, pitääpä lueskella vielä tuota sivustoa jonka oson Helmholz antoi.

Niera Kuuranpoika
17.9.2002, 9:28:54
Kyllä noin on joskus käynyt. Tosin yleensä olen herännyt tajuttuani näkeväni unta, mutta kerran onnistuin jatkamaan unta senkin jälkeen. Onhan se mielenkiintoista kun tajuaa kaiken olevan unta ja pirullisesti virnistäen voi todeta olevansa vapaa tekemään kaikkea mitä oikeasti ei voisi.

Kreifi
17.9.2002, 20:29:55
Originally posted by Rikki
juu on kyllä tullut tällaisia selväunia nähtyä, harmi vaan ettei niitten näkemistä voi oikein määrätä, olisi hienoa nähdä sellaisia unia useamminkin. Toisin kuin luulet niiden näkemisen voi määrätä. Tuolta sivulta saatkin hyvin aiheeseen liittyvää tietoa. Jos tosiaan on harjoitellut asiaa on mahdollista määrätä milloin näkee kyseisiä unia. Itse olen kehittänyt tavan, jolla on todella helppo määrätä milloin tulee näkemään näitä unia. Ennen kuin menen nukkumaan sisäistän täysin ajatuksen: "Kun en ole enää sängyssä, olen unessa." Mitä suurimmalla todennäköisyydellä näen unta jossa en ole sängyssä ja sitten loppu onkin selvää. Luonnollisesti tämäkään ei toimi tuosta vain. Pienen harjoittelun jälkeen on varmasti erittäin toimiva keino. Itse olen tuota käyttänyt jo muutamia kertoja, mutta minun ongelmani on, että en muista uniani. Siis jos vaikka näkisinkin selväunia niin en muista niitä. Harjoittelen nyt siis unieni muistamista.

toinen selväuni jonka näkemisestä ei ole hyvin pitkä aika, olikin sitten paljon mukavampi kokemus, siinä pääsin tietoisena testaamaan lentämistä. olin luonnollisesti ihan haltoissani siitä miltä lentäminen tuntui, ja toivoisin että tuollainen uni toistuisikin.Lentäminen on varmasti suosituin juttu selväunissa. Itselläni uni katkesi heti kun aloin lentämään, eli harjoitusta vaaditaan. Seksi on toinen erittäin suosittu kohde johtuen varmaankin siitä realistisuudesta mitä tämän tyyppisissä unissa on.

|| Tässäkin fiksausta.

Niera Kuuranpoika
17.9.2002, 20:40:32
Itse olen tuota käyttänyt jo muutamia kertoja, mutta minun ongelmani on, että en muista uniani. Siis jos vaikka näkisinkin selväunia niin en muista niitä.
Pikku kysymys, jos et muista uniasi, kuinka tiedät nähneesi niitä? Siis että kyse oli juuri näistä selväunista?

Kreifi
17.9.2002, 21:04:30
Originally posted by Niera *Dragoon*

Pikku kysymys, jos et muista uniasi, kuinka tiedät nähneesi niitä? Siis että kyse oli juuri näistä selväunista?
Juuh, olin hiukan epäselvä. Muistan uneni noin kaksi kertaa viikossa. Selväunia MUISTAN nähneeni 2-3 kertaa (yhdestä heräsin niin pian, että en tiedä lasketaanko sitä edes). Mutta tarkoitin, että monesti olen yrittänyt nähdä selväunia ja aamulla en sitten ole muistanut yhtään uniani. Tällöin en ole voinut olla varma olenko nähnyt selväunia.

Dezibeli
24.5.2003, 20:17:37
Merge threads toiminto puhui tässä vaiheessa. -Kurko

Okei, en huomannut, että tästä olisi mitään keskustelua pidetty, joten päätinpä ottaa tämän puheeksi. Saatte kaikessa rauhassa poistaa tämän, jos tää on teidän mielestänne täysin turha (niin kuin luultavasti on). ;D

Kysymys kuulu: Oletteko koskaan nähneet lucid unia?

Aina kun näen painajaisen ja juuri siinä kamalimmassa kohdassa herään, sen jälkeen ku nukahdan uudestaan sama painajainen jatkuu täysin samasta kohdasta, mutta yllättäen huomaan, että pystyin controlloimaan untani ja muuttamaan kaiken hyväksi. Jos joku esim. on juuri ampumassa minut, yllättäen selkääni kasvaa siivet ja alan lentää tai sitten murhaaja muuttu henkilöksi, joka lahjoittaa minulle tosi paljon rahaa yms. yms. Oikeastaan toivon näkeväni painajaisia, sillä tiedän, että heti kun herään ja nukahdan uudestaan, painajainen muuttu tosi kivaksi uneksi. Outoa?

Illuusia
24.5.2003, 20:26:09
Kyllä jokainen on varmasti nähnyt lucid-unia joskus, mutta ei sillä hetkellä tiedosta sitä. Kyllä minäkin olen joskus nähnyt mutta en muista unistani yleensäkään juuri mitään.

Joku kertoi minulle, että lucid-unien näkemistä voi harjoitella. Hän oli itse kuulemma onnistunut siinä o.o
Suomenkielistä tietoa täältä. (http://www.rieppo.com/hoyhensaaret/)

Dezibeli
24.5.2003, 21:51:16
Okei, en saa tota mun aiempaa keskustelua poistettua, enkä edes huomannut sitä, joten nyt mulla on kaksi eri juttua samasta aiheesta.
Näen aika usein lucid unia ja ne ovat mukavia.
Eräässä painajaisessa olin Olarissa, joka oli muuttunut kamalaksi paikaksi, siellä oli hirveä kerrostalo labyrintti ja siellä oli eräs jengi, jossa oli pari kusipäätä. olin sitten kohdannut nämä kaksi kusipäätä ja sanonut heille pari valittua sanaa, jonka takia he + muu jengi päättivät tappaa minut. Pääsin pakenemaan, ja muistan juokseneeni kerrostalolta kerrostalolle, huutaen apua ja ravasin rappukäytävissä, piileskelin, kunnes... saavuin lopulta kotiini, joka yllättäen sijaitsi Olarissa ja kotini oli leikkipuisto. Nämä jengiläiset löysivät 'kotiini' ja he näkivät minut, lähdin juoksemaan, kaaduin... ja sitten kun he saavuttivat minut, heräsin. Nukahdin ja uni jatkui, mutta nyt kävikin sillein, että juuri kun tämä jengin johtaja oli ampumassa minut, limusiini kaahaa pihaan ja sieltä tulee henkilö, joka raahaa minut limusiiniin. Sain tietää, että olen saanut itselleni uuden VALTAVAN luksustalon,
1 000 000 euroa rahaa ja 30 FBI agenttia suojelemaan minua. Se talo siinä unessa oli täydellinen! On minulla muita paljon, paljon parempia lucid unia, mutta, menisi ikuisuus jos alkaisin kertomaan niistä.

Lisää tietoa lucid unista saa sivulta www.rieppo.com/hoyhensaaret
Kannattaa katsoa!

Prima
24.5.2003, 21:53:52
Olen kuullut noista aikaisemmin ja ne vaikuttavat oikein kiinnostavilta. Aijai kun olisi mukava lentää ja tehdä kaikkea mikä on tosielämässä mahdotonta. Nuo tekniikat kuulostaa aika vaikeilta, mutta kai sitä harjoituksella sitten paranee. Itse en ainakaan oikein pysty itseäni täydellisesti rentouttamaan ja olemaan ajattelematta mitään. Ajatuksia tulee päähän koko ajan.

Näen unia todella harvoin tai sitten en vaan muista niitä koskaan. Tämän threadin vastauksia lukiessani tuli mieleen eräs uni jonka näin vähän aikaa sitten ja nyt kun sitä mietin niin se saattoi olla lucid-uni. En muista unen alkua enkä loppua mutta muistan että uni tapahtui omassa huoneessani ja meidän talon rappukäytävässä. Muistan vain räjähtäneeni yhdelle todella ärsyttävälle tyypille meidän koulusta ja purin häneen kaikki aggressioni unessa. Hakkasin hänet totaalisesti. Se oli vielä semmoinen näyttävä Matrix tyylinen Kung-Fu tappelu.

Herätessäni tunsin itseni jotenkin normaalia virkistyneemmäksi mikä oli mielestäni jotenkin pelottavaa. Unessa hakkasin jonkun totaalisesti kuoliaaksi ja herään iloisen virkeänä.

pehmo
24.5.2003, 22:20:07
Tämä saattaa sivuta aihetta, mutta kummimkin...
joskus, näin untä jossa en muista juuri mitään aitsi sen että pystyi tekemään mitä halusin, en vain tajunnut sen olevan unta, muistan, jonkin jahdanneen minua ja sydämmeni pommppivan rinnassani. Sitten vain klo 4 aamulla avaan silmäni hätäisesti ja pelkäsin käydä takaisin nukkumaan, sillä pelkäsin että se sama tyyppi tekisin minulle jotain.
Mutta olisihan se siistiä, itse määrätä paikan ajan henkilöt ja tekemisen(likaisia ajatuksia tähän väliin, Hyi minua :eh: )

Avokaado
25.5.2003, 11:53:18
hmm... Olen nähnyt ehkä pari tälläistä unta elämässäni, eli 15. vuodessa. Mutta jos tälläinen unen näkemisen harjoittelu on totta, niin mikäs sen mukavampaa kuin lennellä pitkin maailmaa. (Miksi pitää aina lentää?) Mutta unessa pitää ajatella varovasti, sillä jos ajattelee liikaa, että tämä on unta, uni loppuu. Eli uni on kuin kanamunankuori. Todella hauras.

Ai niin, mun uni oli joku semmonen, että juttelin kaverini kanssa semmosesta asiasta, mistä emme normaalisti puhuisi, ja tajusin, että se oli unta, ja seurasin huvikseni mitä kaverillani oli asiaa.

Ceassa
25.5.2003, 11:53:47
Tuo kuulostaa hyvinkin tutulta, ja voin melko varmasti todeta, että olen tällaisia unia nähnyt monestikin. Sitä vain jossain vaiheessa tajuaa olevansa unessa, ja alkaa ottamaan ohjia omiin käsiinsä. Itse olen esimerkiksi usein pystynyt kutsumaan jonkun tietyn henkilön luokseni, tai no kutsumaan ja kutsumaan, mutta jos vaikka päätän että nyt kun kävellessäni käännyn tämän nurkan taa, etsimäni henkilö seisoo juuri siinä, ja niin yleensä käykin.

Painajaiseni ovat myös vähentyneet runsaasti sitten lapsuuteni, kun tajusin, että osaan lentää, aina kun haluan. Minun ei tarvitse kuin ottaa kova vauhti, vispata käsiäni vimmatusti ylös ja alas, ja pian huomaan jo leijailevani taivaan sinessä. Siihen mitään siipiä tarvita. Laskeutuminen tosin on vaikeampaa, ja usein päädynkin lentoni lopuksi jonnekin minne en itseäni tarkoittanut, d'oh. Mutta lentäminen on kätevää, etenkin silloin jos joku kömpelö monsteri ajaa minua takaa, niin sepäs ei pääsekään perääni taivaalle, lällällää. Ja usein tällä keinolla on myös helppo ehtiä paikasta toiseen ja liueta epämukavista tilanteista.

Pienempänä osasin myös herättää itseni unesta kun halusin. En muista enää kunnolla miten sen tein, mutta usein se toimikin. Taisin laittaa unessa silmäni kiinni ja sitten yrittää avata niitä väkipakolla, ja taisin sitten tehdä niin todellisuudessakin, ja heräsin. (Argh, miksi tämä viesti alkaa koko ajan kuulostaa vain hullummalta ja hullummalta?)

Originally posted by Rachel
Näin unta että olin päivähoitopaikassa kavereitteni kanssa ja sanoin sitten yhdelle heistä, että tämä ei ole totta vaan unta.
Oih, tuo on ominaista minullekin, aina kun kyseessä on tällainen lucid-unen tapainen niin se on varmaa että jossain vaiheessa päädyn tolkuttamaan jollekin, että usko jo, tämä on minun untani, ei meille voi tapahtua mitään, koska minä määrään täällä. :P

Usagi
25.5.2003, 12:16:24
Muutaman kerran olen tajunnut näkeväni unta, ja sitten ajattelen, "hei, nyt voi tehdä mitä haluan!" Yleensä hyppään jostain korkeasta paikasta ja lennän.

Se on aika tavallista, että pystyn unissa ajattelemaan. Jos vaikka puhun toisen ihmisen kanssa, pystyn ajattelemaan, mitä sanon seuraavaksi. Joskus ihmettelen unessa, "onko tämä unta vai totta?" Se kestää vain vähän aikaa, ja sitten uni jatkuu tavalliseen tahtiin.

Viime yönä näin sellaista unta, että katsoin peilikuvaani, ja ajattelin, että toivottavasti tästä unesta ei tule painajaista. Pelkäsin, että näkisinkin äkkiä peilin kautta vieressäni olevan toisen ihmisen. Tämäkin on aika yleistä, että pelkään unen muuttuvan painajaisuneksi.

Kerran näin "valveunia," ja pystyin suurin piirtein päättämään mitä tein. Olin tavallaan valveillaolon ja unen rajalla, ja halutessani pystyin välillä heräämään. Sitten kerroin siskolleni, mitä olin unessa tehnyt. Jossain vaiheessa näin sellaisen TV-ruudun tapaisen, jossa luki "jatkuu..." ja sitten nukahdin ihan kunnolla. Olen yrittänyt nähdä tämäntyyppistä "unta" myöhemminkin, mutta ei onnistu, nukahdan aina vahingossa, enkä enää pysty enää päättämään mitä teen.

Joskus olen unessa kertonut jollekin, mitä unta olen nähnyt. Hmm, nyt alkaa kuulostaa vähän sekavalta.

Nämä ovat sellaisia melkein-lucid-unia, mutta ei aivan. Eli harjoittelemalla pystyisin ehkä näkemään oikeitakin lucid-unia.

Shasta-
25.5.2003, 17:55:27
Hmm, tosi jännä. En nimittäin tiennyt tuollaisen olevan mahdollista. Wow :ooh:

Muistuu mieleen tuosta harjoittelusta kun pienenä olin nähnyt Leijonakuningas-leffan (kukapa ei olisi, mutta ei mennä nyt siihen)
oli Simba suuri idolini (:D) Ja halusin samaistua. Niinpä päätin sitten kokeilla unessa karjumista pelotellaksi vihollisia tieheni niinkuin Sipe the Great. Siis todella vaikeaa! Joko minä unohdin että minun piti karjua, tai sitten joku muu yllättävä juonenkäänne unessa sekoitti minut. Viikon ajan yritin tätä, ja lopulta onnistuin. Tosin en hyvin mutta oli se aika GROWL silti :D

Mutta no joo. Unet on siistejä ja olisi tosi kiva kontrolloida niitä tuollalailla. Siitä voisi hyötyä aika monella lailla...Hmmmmm...Sephy.... :love:

Heh! Vielä unissaan puhumisesta...
Olin kaverini luona yötä, ja tämä oli herännyt jo ja mennyt pelaamaa X:ää. No, Peli oli siinä vaiheessa että kohta olisi Seymour-videon paikka, ja koska Seymour on hot minun mielestäni, päätti kaverini tulla herättämään minut.
Hän oli kävellyt huoneeseensa ja sanonut; "Riikka, nouse ylös, kun Seymour-video tullee ihan kohta".
Minä:"mmmm,PRKL!!"
"Riikka nouse nyt ylös, jos sinä sen videon haluat nähä."
Minä:"En minä PRKL jaksa mitään videota nousta katsomaan PRKL...."*krroh**snorr* :eh:
Että sillai. Itse en muista tapahtumasta mitään, ja kamu luuli että olin hereillä ;D
Niin sitä vaan kiroillaan unissaankin ;D

Jubar
25.5.2003, 20:45:57
Useimmiten unia nähdessäni tiedän koko ajan kaiken olevan vain unta. Oikeastaan pidän painajaisistakin, sillä ne kehittävät luovuuttani. Olen nähnyt muutaman unen, jossa olen päässyt tekemään, mitä ikinä haluan, mutta yleensä en pysty vaikuttamaan unen kulkuun vaikka tiedostankin sen olevan unta.

Viime viikolla näin omituisen unen, jossa olin koulussa. Epäilin kaiken olevan vain unta, mutta en ollut varma asiasta. Menin kertomaan epäilyni kavereilleni, mutta he tyrmäsivät ne heti alkuunsa. Olin kuitenkin loppujen lopuksi jälleen kerran oikeassa :)

Prometheus
27.5.2003, 0:19:33
Kyllä, olen minä tainnut selväunia joskus nähdä. Unessa siis tiedän tasan tarkkaan, että tämä on unta, ja että voin tehdä kaikenlaista. Kuitenkin en aivan kunnolla pysty näitä unia hallitsemaan ja se saattaa katketa yhtäkkisesti. Ja sitten on mälsää.

Eräs uneni tässä lähiaikoina... oli melkoisen sairas, enkä viitsi tässä kertoa mitään yksityiskohtia enkä alkua. Mutta puolittainen selväuni alkoi jossain siinä kohdin, kun olin vanhassa talossa, ja huomasin ruumiin. Aloin herättämään tämän jälkeen löytyviä kuolleita henkiin melko erikoisella tavalla. Unessa eläviä kuolleita (ihan sinisiä) vainottiin ja minä yritin suojella heitä. Sitten yhdessä vaiheessa kyllästyin tuhoamaan rasistisia talonpoikia ja yhtäkkiä nousin maasta ja lähdin lentoon. Tein pikaisen, rauhoittavan kierroksen maaseudun läpi, kunnes palasin takaisin puolustamaan asemiamme. Teki hirmuisen tiukkaa pitää yllä luomaani kuvaa ja maailmaa, joten lopulta heräsin.

Yllämainitussa unessa pyrin toimimaan roolini mukaisesti. Tiesin, että uneksin, mutta toimin kuitenkin miten parhaaksi näin. Se oli kuin olisin katsellut elokuvaa, johon voin itse vaikuttaa. Minä halusin nähdä mitä tapahtuisi, jos toimisin juuri tällä tavalla.

Joku analysoikoon, oliko tuo aivan kunnon selväuni, mielestäni näin oli, sillä mainitut piirteet täyttyivät.

Kreifille tiedoksi, että Tieteen kuvalehden numerossa 6/2003 (Faaraon murha pääotsikkona ja Tutankhamonin kuva kannessa) oli artikkeli suomen kielellä hieman tätä sivuavaa tekstiä. Siinä oli myös ohjeita päämäärien saavuttamiseen. Markkinoin tätä eräälle henkilölle ohjeena muistamaan nähtyjä unia. Ja kyllä se siihenkin soveltuu. Ideana oli vähän samaa, kuin mainitsemassasi.

Dragonleo
27.5.2003, 14:02:04
Jeah, hyvä Kreifi! Tässä on todella hyvä aihe.
En muista tarkalleen nähneeni Selväunia, mutta muutamia lähelläolleita tapauksia muistan.

Ensimmäinen kerta, olin omassa luokassani ja istuin pulpetin takana odottamassa koepaperin palautusta. Kun nimeni huudettiin, kävelin paikalle ja otin koepaperin käsiini. Sitten nousin luokan etummaiselle pulpetille ja loikkasin reilut 10 metriä takapulpettiin istumaan, voltin kera puolella kierteellä, jalskeuduin kuin höyhen :)
Siinä vaiheessa muistelin koepaperia tarkastellessani miettineeni: "Olipas komea hypp... hetkinen. Hyppään kymmenen metriä, etuperinvoltin puolella kierteellä ja laskeudun liitäen pulpettiin? Minähän nään unta!"
Siitähän se ilo alkoi, kun heittelin voltteja luokan toiselta puolelta toiselle opettajan kummastellessa.

Lentäminen on yksi toinen niistä asioista, joita teen unissani aina silloin tällöin.

Kuitenkin olen myös huomannut sen, että tällaisten unien ylläpito on äärimmäisen vaikeaa, varsinkin siinä vaiheessa, kun tiedostaa, että on unessa ja tekee jotain, mitä ei tosielämässä ikinä voisi tehdä (lentäminen, muut). Mutta tuo sivu on kyllä erittäin mainio ja kiinnostava.
Harjoittelemaan! :D

yksisiipi
27.5.2003, 18:40:07
Uniahan näkyy ainakin joka yö ja miksei päiväkin. Harvemmin olen ollut kaikkivaltiaana unessani, mutta muistan jonkinlaisia kokemuksia että olen ollut tietoinen unestani. Usein tällaista tapahtuu ennen heräämistä, kun yritän olla heräämättä unesta. Herättyäni sitten harmittaa kun jäi uni kesken.
Joskus olen ihan oikeitakin unia nähnyt, jossa olen saattanuttehdä lähes kaikkea mitä siinä tilassa ymmärtää. Lentäminenhän se on aika yleistä ja niin kiehtovaa.

Mikey
15.10.2003, 17:49:22
En paljoa tänne kirjoittele enää, mutta silloin tällöin tulee joku kysymys mieleen kuten tämä ja kirjoitanpi tämän nyt sitten tänne...

Näille unille oli joku tietty sanakin, mutta enpä juuri muista/tiedä tätä sanaa mutta kumminkin.

Oletko koskaan nähnyt unta, ja sitten huomaatkin että; hei ei tämä ole mahdollista, mun täytyy varmaan nähdä unta. yleensä järkytys tai joku asia herättää sinut hereille, mutta onko kukaan teistä pystynyt jatkamaan unta ja tekemään kaikkea mitä haluaa... Kaverini osasi tehdä naruton liikkeitä kuten Kage
no bushin.

Itse näen näitä unia todella usein. noin joka viides on sellainen :D ...

Mutta oletteko itse kokeneet usein näitä unia joissa tiedätte nukkuvanne, mutta silti jatkatte häröilyänne unessa...

EDIT// nojoo Lucid unet se nimi oli
lisää infoa jos kiinnostaa olisi täällä (http://www.rieppo.com/hoyhensaaret/index.php)

SanHosee
15.10.2003, 17:58:03
Onhan noin käynyt pari kertaa, useimmin ikävissä unissa käy niin , että jossai aivojen sopukoissa napsahtaa, että "Hetkonen! siis täähän on vaan unta eikä maapallo varmaan tuhoudukkaan!" Yleensä tuon jälkeen yritän saada silmäni auki, siinä onnistumatta.

Medic44
15.10.2003, 18:10:41
edit: viesti poistettu, enpä huomannut tämän topicin oikeaa aihetta ensin. Nyt luulette minua joksikin huolimattomaksi +1 postin keräilijäksi :)

Niin siis en muista itse nähneeni lucid dreameja kylläkään.. olen tosin hyvin luultavasti saattanut näitä nähdä, mutta muutenkaan en pahemmin uniani muista.

Mutta sitten siis: http://www.lucidity.com/
Hyvä sivu vaikkakin englannin kielellä. Sieltä kannattaa ehkä katsoa jotain jos englantia osaa. Olen aiemminkin nimittäin yrittänyt tätä samaista aihetta, mutta en jaksanutkaan perehtyä alkuinnon jälkeen.

edit2:

Höyhensaaret.tk:sta :
Erityistä hypnagogisessa vaiheessa on se, että yleensä voit avata silmät ja vaihtaa vaikka asentoa, ilman että lopullisesti menetät tuon tilan, kun olet vaihtanut esim. nukkumis-asentoa niin ole taas vähän aikaa silmät kiinni, täysin liikkumatta ja älä ajattele mitään, niin todennäköisesti hypnagogiset kuvat ilmestyvät uudelleen.

Minä olen sittenkin ollut tässä vaiheessa. Olen kyllä kirjoittanut tämän uneni jo jonnekin täällä foorumeilla mutta:
Se oli painajainen joka ei loppunut herättyänikään. Aina kun silmät sulki niin kuvat palasivat takaisin ja painajainen jatkui. Koko unen ajan tajusin sen olleen unta, mutta koska olin niin pieni enkä tiennyt tästä mitään niin en voinut vaikuttaa uneeni mitenkään. Noh.. parasta kuitenkin nyt alkaa hieman lomalla vielä harjoitella.

Ferithem
16.10.2003, 15:38:40
Kyllä minulla on joskus ollut tämänkaltaisia kokemuksia, mutta enimmäkseen pienempänä. Muistan yhden tapauksen, joka sattui joku juhannus ollessani varmaan alle kouluikäinen. Olin kerännyt ne seitsemän kukkaa tyynyni alle ja muistan nähneeni tällaisen ns. selkounen, jossa siippani oli muistaakseni joku Prätkähiiristä (en edes enää muista mitä ne olivat). Sen jälkeen häitämme tanssittiin jossakin prinsessalinnassa... se oli siistiä.

En koskaan näe painajaisia, siis sellaisia todella pelottavia ja ahdistavia unia, sillä aina pahimmassa kohdassa (esimerkiksi ydinräjähdys, putoaminen, kuolema) tajuan aina, että koko seikkailu on vain unta. Ja kyllä vain, uneni ovat todellakin seikkailuja parhaimmillaan.

Ainoa todellinen painajainen, jonka en koskaan tajunnut olevan vain unta, sattui sekin ollessani polven korkuinen. Muistan hämärästi tyynyn alta hyppäävän barbilauman nauravan ilkeää, julmaa naurua. Tämä oli niin paha painajainen, että juoksin isin luokse itkien. Onneksi hän sanoi kaiken olevan vain unta, mutta mennessäni nukkumaan näin samat barbit jälleen. Ja kyllä, minä pelkään nukkeja. Ihan tosi.

Joskus kokeisiin päntätessäni yömyöhään makaan kirjan päällä ja silloin tulevat nämä ns. selkounet. Koska tahdon muistella, mitä kirjassa luki, kirjan tekstit tulevat uniini, mutta... hieman vääristyneinä. Viimeksi ennen maantiedon koetta koetin miettiä erilaisia maalajeja, mutta ne jotenkin muuttuivat 'lihavaksi maaksi', 'keskikokoiseksi maaksi' ja 'laihaksi maaksi'. Se oli kieltämättä hieman huvittavaa.

Necroth
16.10.2003, 16:40:51
Mieleeni muistuu vain yksi tälläinen tapaus, ja sekin jäi hyvin lyhyeksi kokemukseksi, mutta selväuni se todellakin oli.

Ensin näin aivan "normaalia" unta. Eli kaikki oli kuin olisi elokuvaa katsonut. Sitten tullaan kohtaan jossa tämä selväuni sai alkunsa.

Olin huoneessa jossa oli sänky ja seinää vasten seisoi kaappeja ja edessäni oli ikkuna. Sängyn vieressä, lattialla, makasi ilmeisesti äitini. Ikkunasta näkyi joku toinen nainen joka läheni ikkunaa suuri piikki kädessä.
((Lucid Dream-tila)) Ajattelin ensiksi liikutella käsiäni ja kas kummaa. Käteni liikkuivat. Ensin en tajunnut kuinka se voi olla mahdollista, koska tämähän on unta! Sitten ns. "heräsin", että hei, tämähän on unta. Se nainen piikin kanssa oli jo todella lähellä ikkunaa, ja en halunnut sen tulevan lähelleni joten koitin avata silmiäni herätäkseni unesta, ja kas, minä heräsin.

Tällöin en tiennyt vielä selväunista, joten en tajunnut unessa, että voisin tehdä ihan mitä haluan. Muutenhan olisin käynyt pieksemässä eukon ja tehnyt sen jälkeen mitä huvittaa, mutta kun en tiennyt. Halusin vain nopeasti pois sen eukon luota. Aika luonnollista, koska olin tällöin noin 7-8 vuoden ikäinen, eivätkä painajaiset hirmuisesti kiinnostaneet.

Muita vastaavia tapauksia on voinut olla elämäni aikana, mutta en ainankaan muista moisia. Pitää alkaa "harjoittelemaan", niin ehkä voisin joskus saapua kyseiseen tilaan milloin ikinä haluaisin.
Siitä ei ainankaan tule ongelmaa ettenkö keksisi mitä tekisin tuossa tilassa. Ideoita kyllä riittää...

Lloope
16.10.2003, 17:35:17
Juuh, olen kyllä kuullut luciunista tieteen kuvalehden kautta. Nyt on taas sopiva aika mainostaa tieteen kuvalehden artikkelia asiasta (http://www.tieteenkuvalehti.com/Crosslink.jsp?d=195&a=1219&id=8061). Sivulta voi myös ladata koko artikkelin ilman kuvia .pdf muodossa. Eli jutun mukaan ihminen voi opetella hallitsemaan unia täysin ja näin ollen myös muistamaan kaikki unensa vielä heräämisen jälkeenkin, jolloin unet ovat tällaisia ns. valveunia (mikä on tietääkseni oikeampi nimitys Lucid Dreamseille).Joskus olen ajatellut, että olis kyllä hauska opetella, mutta koskaan ei vain ole tullut otettua asiaksi.

En ole koskaan kyseisiä unia nähnyt kylläkään, tai ainakaan muista että olisin nähnyt (suurin osa ihmisen näkemistä unistahan ei jää muistiin). Omat uneni kun ovat aivan sekavia ja en niistä älyä juuri mitään, vaikka ne monesti ovatkin täysin järjen vastaisia.

DreamWorks
16.10.2003, 17:43:23
Olen joskus nähnyt unta että nousen sängystäni ja leijailen pilviin.

Pilvissä ollessani muistelen nähneeni eri henkilöitä pilvien laidoilla ja kuulin heidän kaikki puheensa ajatuksissani olevista mietteistä. Kaikki siis puhuivat minulle pääni sisällä.
Sitten yhtäkkiä tuli kauhea tuuli myräkkä joka herätti minut unestani.

On paljon muitakin unia joita olen nähnyt siis juuri nuita joissa pystyy itse päättämään itse asioista, mutta harvoin muistan näitä unia kokonaan. Yleensä vain pätkittäin.

Jirachi
26.10.2003, 17:43:08
hehei lucideja :D mii kans
olen nähynyt lucideja mutta ne ovat olleet todella heikkoja.
WILD on melkein onnistunut... pääsin luultavasti tärinä vaiheeseen joskus... en tiedä se oli niin outoa... kun olin heräämässä aloin tärisemään.....
:bored: olen lucideissani lennellyt ja tehnyt silmukan....
silloin pääsin lucidiin DILDillä siis tiiätte kyllä keksen unen huomaa olevansa unessa joka niin muuttuu lucidiksi...
kerran lensin uimapatjalla ja kerran menin peilin läpi. olen tehnyt kaikkea hauskaa lucideissani ja toivonhartaasti onnistuvani WILDissä jokupäivä.

Jubei
29.10.2003, 15:42:23
Hitto kun näkisi tuollaisia joka yö. :)

Eli olen nähnyt tuollaista vain kerran. Luulen että se johtuu siitä että tiedän unen olevan unta. Heti kun tiedän sen aivoni pyrkivät maximaaliseen realiteettiin ja asettavat uneeni rajoja. Itse en ole jatuvasta yrittämisestä huolimatta pystynyt näitä rajoja rikkomaan (paitsi kerran). Niitä on lähinnä yhtä vaikea rikkoa kuin fysiikan lakeja hereillä. Tälläisiä on ollut esim. olen pystynyt lentämään, mutta heti kun aurinko on osunut minuun, ole tippunut maahan. Olen myös nähnyt saman unen uudestaan eri lopulla.

Ja sitten niihin uniin. Eräässä unessa pystyin kyllä lentämään, mutta heti kun aurinko nousi, minä putosin. Toisessa taas lensin pyörällä, mutta kun voimani loppuivat, (liiasta polkemisesta) niin putosin. Ainoa uni jossa pystyin vaikuttamaan täydellisesti tapahtumiin oli jonkinnäköinen vampyyriuni. Siinä olin vamppyyrien keskellä ja ne kaikki yrittivät tappaa minut. Silloin meni hermo ja huusin "HELVETIN MOLOPÄÄT!!!" Ja käsistäni lensi tulta, jäätä ja salamoita. Ne kaikki räjähtivät kappaleiksi, jolloin nauroin ja heräsin. Eräs hauska uni oli myös kun kuulin siinä vain äänen joka sanoi "herää kello soi kohta." Kysyin siltä "mitä???" Ääni sanoi takaisin: "myöhäistä. Se soi NYT!" Juuri silloin kelloni herätti... Mystistä =/

Sanctio
15.7.2004, 14:30:16
Jos jotain kiinnostaisi, niin tässä olisi hyvä neuvo, jonka avulla voi olla tavallaan unessa, mutta silti pystyä ajattelemaan, tekemään ihan mitä haluaa ja liikkumaan unessa. En nyt tiedä onko se, semmoinen Lucud dream, Mutta yhdellä sivulla kerrottiin tämä. Ennen nukkumaan menoa, koita ajatella vähän aikaa, että Seuraava asia jonka näet, on untasi. Yritä pitää mielesi tyhjänä. Noin viiden minuutin päästä, alat nähdä erilaisia välähdyksiä ja kuulla ehkä joitakin ääniä, mutta niistä huolimatta jatka vain mielen tyhjänä pitämistä.(huom tuo kohta on ERITTÄIN vaikeata. uskokaa pois)Kun tätä on jatkunut joitakin minuutteja, niin sinun pitäisi tajuta olevasi unessa, ja pystyä tekemään siellä kaikkia samoja asioita kuin valveillakin ja kaikkea muutakin, mihin mielikuvituksesi pystyy. Itse onnistuin tuossa vasta noin Kymmenennen yritys kerran jälkeen, mutta se todellakin oli sen arvoista! Todellakin, Kannattaa kokeilla!!

kimeeri
15.7.2004, 14:50:01
Joskus aikoinaan harjoittelin selväuniin pääsyä höyhensaaret-sivulla (http://www.rieppo.com/hoyhensaaret/index.php) mainituilla vinkeillä, ja onnistuinkin kohtalaisen nopeasti.
Pian kuitenkin kyllästyin. Tylsää, kun saa päättää tekemisistään. Unelmointi ajaa (minulla) saman asian, olen jo niin monta vuotta harrastanut intensiivistä unelmointia, ettei tuota paljoakaan vaikeuksia kuvitella itselleni mitä vain ympärilleni.

Eli, olen selväunia nähnyt, muttei innostanut. Tykkään enemmän sellaisista unista, joita en saa lainkaan hallita. Päiväunet on sit hallitsemista varten.

Berrycake
15.7.2004, 15:53:20
Selväunia? Hmm. Kivaa niitä on nähdä. Itse näen niitä melkolailla säännöllisesti, ilman että tarvitsisi varsinaisesti erikseen edes yrittää. Siinä tietyssä tietoisuuden tilassa, kun tietää, että "tämähän on unta", alkaa tehdä kaikkea ihmeellistä, johon oikeassa elämässä ei pystyisi. Olen vain huomannut, että jos haluaa etsiä käsiinsä jostakin vaikkapa jonkin henkilön, niin häntä ei löydykään mistään. Kun taas toivoo, että osaisi lentää ja yrittää nousta lentoon, niin se ei välttämättä edes onnistukaan. Mutta yleensä tuo laimea lentoon nouseminen on minulle se juttu, jota haluan tehdä ja se yleensä myös onnistuukin. Mutta eipä tietenkään ihan joka kerta. Se tunne sitten, kun mikään ei onnistu ja samalla tietää, että kyseessä on uni ja että sen nimenomaan pitäisi onnistua, on todella ärsyttävää. Silloin ei vastaan välttämättä edes tule mitään siistiä, kikkailet vain ympäriinsä ja mietit mitä hienoa tekisit... tai ainakin yrittäisit. Onneksi tätä ei kuitenkaan satu monesti.

By the way... minä muuten kuulin, että selväunet saavat alkunsa siitä, jos ihminen on hyvin stressaantunut.

Kaikista mahtavin selväuni on minulle ollut eräs painajainen, jossa vaeltelin päättömästi ympäriinsä jossain maanalaisessa luolassa, enkä nähnyt mitään, kun missään ei ollut minkäännäköistä valoa. Jostain kaukaa kuului jotain epämääräistä rohinaa, niinkuin raskasta ja voimakasta hengitystä. Pelkäsin aivan tajuttomasti kyseisessä unessa, enkä vielä siinä vaiheessa tiennyt, että kyseessä oli uni. Pelko, kuten melkeinpä kaikki muutkin tunteet ovat unissa huomattavasti voimakkaampia ja kuristavampia kuin miltä ne tuntuvat oikeassa elämässä, se on aika jännää. No anywhoo, sitten yhtäkkiä kompastuin siellä pimeässä johonkin aukkoon, ja löysin itseni makoilemassa tasanteella, jonka alla avautui valtava määrä laavaa. Olin siis ilmeisesti tulivuoressa, tms. Minulla ei kylläkään ollut kuuma ollenkaan, vaikka laavasta nousi kammottava löyhkä ja höyry (kuumuus). Siellä "aukean" tai mikälie iso kammio olikaan... toisella puolella oli jonkinsorttinen lohikäärme. Se huojui siellä epämääräisesti ja hengitti niin lujaa että joka paikka tärisi. Aloin pelätä vielä enemmän, kuin mitä olin jo valmiiksi. Siinä vaiheessa tajusin nähneeni Jampan seinällä (kaverini) samankaltaisen julisteen, kuin mikä tämä paikka oli. Sitten älysin, että kyseessä on pelkkä uni. Niinpä vetäisin esille staffini ja aloin huutaa kaikki tietämäni loitsut (erilaisista peleistä) putkeen, ja lohikäärme syttyi ilmiliekkeihin ja putosi laavaan. Jesh! Kerrankin joku mahtava kokemus jolla brassailla. Ei anneta sen vaikuttaa, että kyseessä on pelkkä uni... :p

Tämä on siis jäänyt mieleen. Luulen, että uni johtui edeltäneestä liiallisesta pelaamisesta (taas vaihteeksi) ja kaverin seinällä aikaisemmin edellisenä päivänä näkemästäni julisteesta, jossa koreili vastaavantapaisella paikalla samankaltainen lohikäärme.

En välttämättä osaa suhtautua "lucid" unien hohdokkuuteen oikealla tavalla, koska olen niitä nähnyt pennusta saakka. Eli siis: olen tottunut niihin.

Pyro
16.7.2004, 14:52:24
Minä pystyn hallitsemaan uniani suhteellisen hyvin. Näen enään harvoin unia, joita en pysty hallitsemaan, ja jos en pysty hallitsemaan uneni kulkua, hätäännyn ja herään.

Useinmiten näen itsestäni ja muista kummallisia unia. En liiku missään ihmeellisessä maanpäällisessä paratiisissa, kuten varmaankin useat tekisivät, vaan liikuskelen kotini lähistöllä katselemassa ihmisiä.

Jotkut kavereistani sanovat tunteneensa läsnäoloni sen jälkeen kun olen mennyt nukkumaan. Onko tuo totta vai ei, en tiedä. Mutta vierailen unissani kyllä usein kaverieni luona...
Rose on ainakin kertonut että ei pysty olemaan huoneessaan hieman ennen keskyötä koska tuntee minun olevan siellä. Aint that creepy?
Ja olen noina päivinä istuksinut tai leijunut Rosen ikkunan takana unissani. *lol lol*

Pienempänä näin usein unta että minulla oli valkoiset enkelin siivet ja lentelin niillä sitten ympäriinsä... Nyttemmin näissä selväunissani *köh* olen eri 'ihminen' kuin oma itseni ja että minulla on cuulit isot mustat siivet.

Lisäksi joskus kun kävelen tavallaan 'nukahdan' pystyyn ja jään tuiottamaan tyhjyyteen. Tällöin näen erillaisia välähdyksiä läpinäkyvistä ihmisistä ja autoista ja olen aivan muualla kuin olen oikeasti.
Pisin välähdykseni (jonka aikana aloin jo hätääntyä) kesti viisi minuuttia...
Ja jos istun tarpeaksi kauan paikoillani, saatan nähdä välähdyksen jossa leiun jonkun suurkaupungin yläpuolella jonkin tornin sortuessa (tuo oli viitisen vuotta sitten). Torneja oli joskus kaksikin, mutta yleensä vain yksi sortui.
Kerran kun olin isälläni yökylässä ja juuri pääsemässä unenpäästä kiinni, avasin silmäni koska kuulin jotain rapinaa.
Avasin silmäni ja kaikki oli pimeää, olin pienessä laatikossa ja kuului sellaista ääntä kuin joku heittäisi multaa arkun päälle.
Herätin koko rivitalon huudollani, johon näkykin sitten päättyi.

Kikka
16.7.2004, 20:03:52
on tullut sellaisia unia missä olen halunnut päästä mahdollisimman
äkkiä pois, esim se että joku yrittää syödä minut, jotenkin olen
tajunnut että, tämä ei on unta, ei se voi mua syödä. sitten
olen herännyt. ja illalla kun on tylsää ja haluaa jotain kiinnostavaa
niin menen nukkumaan ja ajattelen jotain mistä haluiaisin nähdä unta.
ja se uni sitten tulee, mutta ei aina.. se on hauskaa sillon kun tulee :)
joskus kun menen nukkumaan ja en ajattele mitään, haluan vain äkkiä
nukahtaa, saatan nähdä jotain unta ja kun aamulla herään niin
mietin että miksi näin sellaisen unen :D ja saan siihen kyllä vastauksen.
toissa päivänä näin unta että menin 8lk, ja olin innoissani koska sinne tulisi uudet 7lk. Äitini lähti saattamaan minua kouluun ( ;D ) ja jotenkin
päädyimme sitten koulumatkalla kehitysvammaisten laitoksen pihalle.
siinä minä olin rähmälläni jossain multa kasassa bikinit päällä ja rullaluistimet jalassa. Samassa joku ihmeen "tykki" rupeaa ampumaan päälleni tyhjiä vessa paperi rullia ;D ja sitten äkkiä vain karkasin siitä alta pois, uni jatkui vielä mutta en muista miten tarkalleen.

1. syy miksi äitini lähti saattamaan oli se että ajattelin kaverini kanssa että olisi kamalaa jos äiti saattaisi vieläkin kouluun ;D
2. Bikinit päällä oleminen johtui siitä, koska mietin edellisenä päivänä, että millonkohan tilaamani bikinit saapuvat perille.
3. Rulla luistimet olivat jalassa koska sovin ystäväni hennin kanssa että menemme ekana koulu päivä rullaluistimilla kouluun. (oikeassa elämässä siis)
4. "tykki" ampui päälleni tyhjiä vessa paperirullia sillä olin käynyt edellisenä päivänä vessassa ja huomasinkin että paperi oli loppu :eh:
E: 5. Olimme vammaislaitoksen pihassa koska puhuin isoveljeni kanssa yksi päivä, sen pihassa tai siinä vieressä olevista amerikanraudoista.

Riku
16.7.2004, 20:25:47
Mielenkiintoinen asia, tuollaisesta en tiennytkään mitään. Muistelisin usein pienempänä nähneeni unia joissa lentelin ympäri maailmaa niinkuin minä itse halusin. Menin sinne minne mieleni teki, lentäen. Unessa en nyt oikein pysty toki varmasti päättelemään halusinko itse sinne siten että "ohjailin" itseäni unissani, mutta ainakin muistelisin näin.

toracha
19.7.2004, 17:00:46
näen usein unia joissa tajuan näkeväni unta mutta en silti pysty vaikuttamaan asioihin... paitsi tietysti psyykkaamalla itseäni, mutta silloin on vaikeaa pysyä unessa =/. herääminenkin onnistuu helposti jos uni on epämiellyttävä ja muistan näkeväni sitä. viitisen kertaa minulla on ollut täysi vapaus, kerran en pystynyt tekemään yhtään mitään, en edes heräämään. (painajainen, yllättäen.)

Leviathan
20.7.2004, 11:34:32
Olen nähnyt näitä selväunia useaankin otteeseen, jännittävää olen siis yksi 20%:sta ^^
Lähestulkoon aina kun näen selväunen joudun itse kuvittelemaan kaupunkiini joka on sekoitus minulle tutuista paikoista. Aina heti unen alussa tajuan sen olevan unta ja jännäksi huomanneeni tradition olen saanut aikaan kun yleensä totean heti unen alettua "taas täällä". Muistan neljä selväunta kyseisestä kaupungista, kaikissa niissä olen joutunut jonkun jahtaamaksi, kaksi kertaa poliisin (olin varas niissä unissa). Vaikka voisin heti lyödä tajun kankaalle jahtaajaltani niin mielummin piilottelen ja juoksen karkuun, siten uni jatkuu pidempään ja on hauskaa mitellä oveluutta aivojen kanssa, siis vaikka sillä tavalla että piiloudun portaikon alle ja odotan että jahtaajani ilmestyy ja mietin mitä se tekee, onko se ovelampi kuin minä ja saa minut kiinni vai olenko minä sittenkin ovelampi ja pääsen karkuun (siis tietenkin pääsen jos päätään niin, mutta ei se ole hauskaa "huijata"). En nyt tiedä tajusivatko kaikki, mutta toivotaan niin.

Olen myös muutamaan otteeseen nähnyt unia joissa tajuan olevani unessa, mutten voi hallita unta, se on kamalan outoa, katsot itseäsi mutta et voi hallita itseäsi o.O

Sitten olen havainnut että jos juuri ennen nukahtamista ajattelen jotain saatan nähdä siitä unta (niin käy usein) ja pystyn siis tavallaan päättämään mistä näen unta, olen kai kamalan outo kun olen monesti halunnut nähdä painajaisia <_>

Kuitenkin olen oppinut hyödyntämään tätä "kykyä" nähdä unta haluamistani asioista ja olen monta vuotta suunnitellut tulevani elokuvaohjaajaksi ja olenkin tehnyt monia käsikirjoituksia unistani.

Snes
22.7.2004, 17:49:07
Minulle nuo selväunet ovat aika tuttuja, sillä näen niitä suunnilleen 1-3 kertaa viikossa. Aivan joka kerta en pysty vaikuttamaan unessa tapahtuviin asioihin, mutta silloin, kun pystyn, lähden lentämään, kuvittelen itselleni jonkin sortin taikavoimat tai teen jotain muuta hauskaa, mihin en normaalielämässä kykenisi.

Monesti kylläkin tiedostan olevani unessa, mutten saa sen kuin puoleksi hallintaani, jolloin onnistun muuttamaan joitain pieniä asioita hyväkseni, mutta pääasiassa uni kulkee omia raiteitaan. Joskus on myös tapahtunut siten, että kesken painajaisen olen tajunnut kaiken olevan unta ja yrittänyt herätä, mutta se ei olekaan onnistunut. Tällöin jouduin yrittämään aika kauan, että heräsin ja voin sanoa, että kyllä pieni paniikinpoikanen alkoi iskeä, kun pelkäsin, ettei uni lopukaan vaan olen jäänyt vangiksi painajaiseeni.

Silloin tällöin tapahtuu unissani myös siten, että vaikka tiedostaisinkin kaiken olevan unta, en vaikuta mihinkään vaan katselen, miten uni päättyy ilman, että sotkeennun juonen kulkuun. Tämän johdosta saan uniini monesti erilaisia kykyjä, kuten "takaperinkelauksen", jota käytän jos unen loppuratkaisu on mielestäni huono tai jos uni sekoaa täysin, kuten yleensä käykin: jatkan vain unta kohdasta, missä kohden sen juoni alkoi mennä harakoille, ja otan ohjat käsiini. Joskus voin myös "kelata eteenpäin", jolloin voin hyppiä tylsien kohtien ylitse tai "vaihtaa kanavaa", jos uni on mielestäni erityisen tylsä (yllensähän tämä käy ihan tahtomattaan). Kerran kykenin myös unessa herättämään itseni muutamaksi sekunniksi, ja suljettuani silmäni palasin samaan uneen takaisin.

Kaikki tuossa selittämäni saattoi kuullostaa käsittämättömältä, mutta tuollaista on unissani todellakin tapahtunut. Onko teille käynyt ikinä mitään vastaavaa?

Rasenger
21.7.2007, 18:31:01
Mikäs on kun näin hyvä topic on päässyt kuihtumaan..? No koitetaan vielä elvytellä, jos täällä vielä olisi asiasta kiinnostuneita.

En nyt ala kyllästyttämään kuivilla tarinoilla omista selkounistani, vaan haluaisin kysellä millaisia tuntemuksia selkounet teille aiheuttaa, niin valveilla kuin unessa? Itse olen huomannut että selkounet on oikestaan aina hyvin tunnepitoisia, kaikki tunteet aina vihasta rakkauteen korostuu melkoisesti. Lisäksi vaikka selkounimaailma muuten onkin hyvin realistinen niin aina on sellainen outo tunne siellä, joka joskus jää kytemään heräämisen jälkeenkin. Itse en ole pitkään "ollut alalla", mutta epäilen että tuosta voi joskus koitua ongelmia kun unien voimakkaat tunteet heijastuu myös oikeaan elämään. Vähän paha kovin tarkasti selittää mitä tarkoitan, jokainen kokee nämä jutut omalla tavallaan ja toisaalta moni varmaan tietää tunteen jota tarkoitan.

Krhm, perun puheeni ja kyllästytän sittenkin omilla tarinoillani. :P Itse olen nähnyt vasta kaksi "oikeaa" selkounta, niistäkin on aikaa. Aloin jokin aika sitten harjoitella selkounien näkemistä, ja siinä samalla unien muistamista. Olen nyt huomannut että muistan melkein jokaisen unen joka yöltä, mikä tuntuu aika oudolle. Normaalisti kun unia ei muista, ei ole mitään tunnelatausta kun aamulla herää, mutta kun muistaa selkeästi unet niin niistä jää sellainen vire päälle.. Tätä korostaa vielä se että uneni on nyt paljon lähempänä selkounta, pystyn muistamaan tarkkoja yksityiskohtia unista, tai mitä ajattelin ja miksi tein niin tai näin. Monen unen jälkeen kun herään, tulee sellainen olo että kupla oli puhkeamaisillaan, ts. melkein tuli se fiilis että "tämähän on unta, voin tehdä mitä haluan". Mukava tietysti tietää että edistystä tapahtuu ja uskon pystyväni hallitsemaan selkounia ja muitakin unia kunhan jatkan harjoittelua..

Monella on varmasti ensimmäinen selkouni ollut melko pöljä, itselläni se mokoma päättyi kuin kananlento. Olin pihalla, yhtäkkiä tajusin sen olevan unta, en tiedä mikä minuun meni mutta lähdin juoksemaan pihatietä ja... Hyppäsin ojaan! ;D;D;D Tietysti heräsin heti kun siinä kastui niin pahasti... Oli realistinen oja. :P

Onko muuten joku muu kokeillut pitää unipäiväkirjaa? Itsellä on sellainen ongelma että monesti herään yöllä jonkun unen jälkeen, tajuan että nyt pitäisi kirjoittaa äkkiä ylös, mutta helvetti että väsyttää, en jaksa ottaa tuota vihkoa ja kynää tuosta parin sentin päästä ja rustata mitään. =) Täten jää osa unista dokumentoimatta... Tai sitten dokumentoin ne aamulla jos vielä muistan, mitä kyllä tapahtuu yllättävän usein. Muutenkin olen niin laiska että en mitään tarinoita ala kirjoittamaan, n. 5 avainsanaa riittää, niistä muistaa sitten minkälainen uni oli kyseessä.

EDIT: Nyt kun katson näitä avainsanoja niin aika hupaisaa luettavaa. Vai miltä kuulostaa esim. "Lisäkoulu, Mika Häkkinen, uimahalli". :D Tuosta ei moni otakaan selvää millainen uni oli kyseessä (no siinä olin koulussa, tappelin yhden nörtin kans että mitä järkeä käydä vuoden kertauskoulu (WTF), no kohta olinkin myöhässä tunnilta, mutta yhtäkkiä paikalle tulikin Mika Häkkinen ja jäi sitten menemättä tunnille. Tätä ennen olin käynyt koulun kellarissa sijaitsevassa uimahallissa liikuntatunnilla :D).

Naskali
21.7.2007, 18:48:03
Ooooh, olen pro unien saralla. Näen aina joko painajaisia tai selkounia. alle 10 kertaa muistaakseni olen nähnyt unen, joka on mennyt kuin raiteilla, mutta joka ei ole ollut herätessä ahdistava. Noistakin unista puolet ovat sisältäneet seksiä ja puolet ovat olleet kuin jostain romanttisesta sadusta. Nolosti elän unissa enemmän kuin irl :murjotus:

Tavallisesti unissani harrastan lentämistä, jos saan itse päättää mitä teen. Muutan painajaisuneni heti lentämiseksi kun tajuan uneksivani. Sitten lennän karkuun ja välttelen vainolaisia. Yhdessä erityistapauksessa en lentele, ja se on silloin kuin selkounessani vierailee myös nainen. Kaikki varmaan arvaavatkin mihin suuntaan uni tuolloin siirtyy.

Tänään taisi viimeksi olla selkouni :P Puhvi raukka oli eksynyt unessani kaupan takahuoneeseen jonne olin menossa kutemaan erään kauppatädin kanssa. Vaan olinpa herrasmies, ja herätin itseni (tai siis koira haukkui ja oli pkko herätä), niin että homma jäi pelkäksi pettingiksi.:cool: Oli muuten välttämätöntä paljastaa asia, luulen että maailma olisi tuhoutunut ilman.

Amira
24.7.2007, 20:11:46
Minä näen ohjailtavissa olevia unia lähes aina. Oikeastaan minun on hiukan hankalampi muistaa unia, joissa en pystyisi ohjailemaan kulkua kuin niitä, joissa sitä pystyin tekemään.

Lapsena, tykkäsin kovasti ajatella elokuvia ja tarinoita mennessäni nukkumaan, esim. joitain jota olin päivän aikana nähnyt tai sellaisia, joita olin saattanut juuri ennen petiin menoa katsoa. Nukahdin yleensä se mielikuva päässäni ja nukahtaessani ajatteluni ei loppunut. Hyvin usein kävi niin, että editoin siinä omaa pikku tarinaani eteenpäin, parhaita uniani ovat olleet sellaiset, joissa tosiaan sain rakennettua oman maailmani. Yhdessä olin kuin Liisa ihmemaassa ja seikkailin mitä ihmeellisimmissä paikoissa, myös mm. lensin eräänlaisen linnun selässä. Unellani oli selvä kaava, jota seurasin, mutta lento oli niin upeaa, että kun tämä lintu oli kiertänyt ratansa ja laski minut alas, päätin hypätä itse lentoon ja lentelinkin suurella niityllä kunnes aamulla sitten heräsin. Eräässä taas seikkailin sarjakuvamaisessa maailmassa Squallin ja muiden FF-hahmojen kanssa, se oli jonkinlainen sota, jossa oli hyvät FF-hahmot vs. pahikset. Pommeja ja kaikkea kummaa, mutta koska uni meni kuten tahdoin, juoksin pitkin miinoitettuja kenttiä ihan kikseissä, koska tiesin etteivät ne minuun osuisi. Omituisinta oli se, että oikeasti laadimme ryhmässä suunnitelmia, vitsailimme ja juttelimme, tuntui niin realistiselta, että melkein ikävöin niitä "ystäviäni". Nyyh. Masokistisin piirtein, näen myös unia, joissa olen joku jota jahdataan, ammutaan yms. ilman sitä oikeaa pelkoa, että siihen kuolisin tai, että edes häviäisin tälle jahtaavalle henkilölle.

Usein kävi myös niin, että yhtäkkinen huonompi muisto esim. ystävien kanssa käydystä keskustelusta sai minut ajattelemaan vaikka hullua hippiä, joka juoksisi perässäni jossain pelottavassa metsässä, tai joku unen vaihe, jossa minä päätin, että keskellä yötä minun on lähdettävä hakemaan unohtunut takkini ja sinä sekunttina kun aloin ajattelemaan, että mitä jos joku hihhuli tulisi jostain kulman takaa, niin sieltähän joku hullu perääni juoksi. Nykyään pystyn kääntämään nämäkin unet puolelleni, mutta lapsena, mitä enemmän koitin ajatella muuta ja saada unen kääntymään parempaan päin, sitä enemmän pelkäsin sitä hullua enkä saanut häntä mielestäni. Painajaisia siis paljon. :D Mutta pidin niistäkin, koska pystyin ohjailemaan niitä.

Nykyään.. ajattelen vähemmän mennessä nukkumaan ja näenkin aika paljon vähemmän unia, ellen sitten nuku todella myöhään. Kaippa se taito tuolla jossain takataskussa vielä on, mutta enpä nyt hirveästi sitä kaipaa. Luonnollisesti, rakastin nukkumista ja pidän siitä yhä. Lentäminen on varmasti se ykkösvaihtoehto, toivottavasti mahdollisimman moni pääsee kokeilemaan sitä, se vasta on jotain. Puhumattakaan seksistä, uulala~

Oke,mo.

//Yhden unen muistan, jossa en pystynyt ohjailemaan itseäni. Siinä unessa katsoin itseäni jostain yläkulmasta, näin kun kuolettava isku tuli enkä voinut, vaikka kuinka yritin paeta vaan katsoin vain itseäni esittävää hahmoa, joka sitten kuoli. Tämän unen näin pienenä ja se on ainoa uni, joka on koskaan oikeasti minut pelästyttänyt. Muistan itkeneeni sen jälkeen mikä on hassua, koska painajaisia olen nähnyt miljoonittain, mutta tämä jossa en pystynyt itseäni kontrolloimaan oli se pahin. Noita akka Lumikista ja seitsemästä kääpiöstä tappoi mut omenalla, repikää siitä huumoria nih. :f

paavolammas
24.7.2007, 21:27:42
Olen jo postannut Häröilyssä unet-ketjuun parista selkounestani, mutta täytyy kertoa viime yönä näkemästäni selkounesta.
Viime aikoina olen nähnyt niitä vähän enemmänkin, jostain syystä peräti kolme kun olen ollut matkustamassa. Hassua kun yleensä näen niitä todella harvoin, ja nyt yhtäkkiä kahden viikon aikana olen nähnyt niin monta.
Kaksi edellistä oli aika tylsiä, lentelin taas ihan innoissani ja ajattelin vain että onpas hassua. Kerran muistan muuten ajatelleeni selkounessa että periaatteessahan kävelen silmät kiinni koska nukun, ja unessa sanoin seurassani olleelle kaverilleni siitä innokkaasti. Siitä tuli hieman typerä olo kun herättyäni ajattelin sitä.

Viime yönä kuitenkin uneni alkoi ihan kuin joku normaaliuni. Siinä oli Lassie-koira juoksemassa pellolla sateessa (olin aiemmin päivällä puhunut kaverini kanssa Lassiesta, kun olin nähnyt unta, että koirani karkaa ja huudan sen perään kaihoistasti: "Lassie! Ei!!", vaikka sen nimi ei edes ole Lassie, joten lassie-uni johtunee edellisistä.) ja istuin siinä pellolla jollain penkillä katsellen ympärilleni. Unessa se oli kauhean koomista ja nauroin asetelmalle. Sitten alkoi sataa kaatamalla ja ajattelin unessa että perkele, nyt saa sade kyllä loppua kun unessa kerran ollaan. Lopetin sateen ja lähdin kävelemään. Halusin päästä pellon vieressä oleville Alpeille, joten lensin sinne. Se tuntui kivalta kun en varsinaisesti lentänyt, vaan ensin loikkasin ylös ja sitten leijuin sinne kevyesti. Yritin saada sinne lohikäärmeitä ja se oli kauhean vaikeaa unessa, enkä onnistunut ja se oli todella turhauttavaa, koska olin kuitenkin onnistunut lopettamaan sateen ja lentämään. Mutta ei sitten yksiä vaivaisia lohikäärmeitä. :(
Olin ihan yksin siellä aurinkoisilla vuorilla ja lentelin vain.
Jälkeenpäin aina kaduttaa kun ei tee mitään repäisevää, mutta lentely on aina kivaa. Lohikäärmeet olisivat olleet kyllä varmasti hienoja!

Sgt.Gustaffsson
28.7.2007, 18:40:55
Kesäloman aikana olen nähnyt useampaan kertaan normaaleja unia koulussa olemisesta. :murjotus: Eräänä yönä, siitä lienee muutama viikko, kun näin ensin normaalia unta että kävelen koulunkäytävillä kavereiden kanssa, tarkoituksena mennä kuviksentunnille. Kesken kävelyn jokin napsahtaa aivojen peräsopukassa:
"Hetkinen ei koulu voi olla alkanut! Vähän aikaa sitten mietin juuri että kesälomaa on varmaan puolet jäljellä..."
Aivoni olivat silti melko vapaalla, joten en tehnyt selväunessa mitään hauskaa: Hypin katoista läpi, hyppäsin läheisen korkean rakennuksen katolta naarmuitta ja sitten heräsin. Surullista, olisin tahtonut tehdä vielä jotain.

Neenya
7.8.2007, 13:28:16
Viime yönä näin ensimmäisen selkouneni. Aluksi se oli aivan normaalia unta, kävelin keskellä valkeakosken tietä. Yhtäkkiä ilmaan mitään syytä tajusin, että "tämähän on vain unta". Samalla hetkellä alkoi huippaamaan ja tajusin, että herään kohta jos en tee mitään. Keskityin vain kovasti ja sain itseni pysymään unessa. Sitten alkoi miettiminen mitä sitä tekisi.

Yhtäkkiä mieleeni tuli Batman...:huh: En tajua mistä se tuli, mutta olinkin yhtäkkiä Batman. Sitten ajattelin että haluaisin lentää. Yritin lentää, mutta ei siitä tullut mitään. Hypin vaan ilmaan ja kohta tajusin, että hypin vain korkemmalle koko ajan. Lopulta hypin n. 100m korkeuteen. Seuraavaksi kokeilin juosta vähän nopeammin. Se onnistui melko helposti, mutta saavuin määränpäähäni (Valkeakosken keskustaan;D) muutamassa sekunnissa niin kokeilut tyssäsivät siihen.

Siellä tuli tehtyä sitten kaikkea. Otin jonkun rosvonkin kiinni ja taistelin toisen sarjakuvasankarin kanssa. En muista kuka oli, mutta loppupeleissä se makasi ylisuuren räystään sisällä palasina...:eh: Unessa mieleeni tuli myös erittäin hyvä idea. Osuisinko nukkuessani kyynärpäällä seinään, mikä on sänkyni vieressä, jos huitasen ilmaa unessa. Tunsin osuneeni kyynärpäällä johonkin, mutta tiedä sitten osuinko seinään vai kuvittelinko vain. Yhtäkkiä minuun iski paniikki, "Mitä jos en herää enää". Uni kesti ainakin lähemmäs 30min jo tuossa vaiheessa (näin arvioisin sen miltä aika tuntui unessa). Paniikki johtui siitä, että selväuni kesti niin pitkään vaikka kerta oli ensimmäinen. Luin, että selväunia olisi vaikea pitää pystyssä ja ne loppuisivat melko nopeaan ilman harjoittelua.

Joten halusin siis herätä. Löysin pari ystävää ja niiden kanssa yritimme herättää minut. Lopulta tuli sama pyörtymisen tunne mikä alussakin tuli. Sanoin vain kavereille, että "nyt se on menoo, kohta herään" ja hymyilin. Sitten lähti taju ja heräsin omassa sängyssä. Nyt ehkä harmittaa toi paniikki, kun oli niin turha. Olisin halunnut vielä kokeilla kaikkea. Ehkä toiste sitten...

Supremacy
14.10.2007, 16:22:32
Näin ensimmäisen lucid uneni eilen, se meni kutakuinkin näin: Olin ammattikouluni ruokalassa ja näin yhden kaverin syömässä, liityin seuraan ja jututin kaveriani hetken ( enää en muista mitä) kuitenkin siinä tajusin olevani unessa, huomasin myös että pystyin kontrolloimaan tekemisiäni, Olin siinä sitten fiiliksissä ja lähdin tutkimaan paikkoja, kävelin koulumme käytäviä pitkin jotka olikin melko samanlaisia kuin todellisuudessa, iski kauhea halu tehdä kaikkea epämääräistä mitä en normaalisti kehtaisi muiden edessä tehdä :D heittelin esineitä pisin seiniä ja potkin kukkapurkkeja nurin. Sitten vain yhtäkkiä heräsin ja olin ihan fiilareissa ekasta lucid unestani, olisi saanut vaan kestää pitempään.

pitää vaan laittaa muistiin että miettii tälläista unea ennen nukkumaanmenoa =/

Sisko ja sen Sisar
14.10.2007, 17:02:27
Sisar: Muistaakseni olen kokenut vastaavia unia melko useinkin. Siis tajunnut nukkuvani ja sitten onnistunut ohjailemaan unen suuntaa. Aika usein näin käy kun nään painajaista. Hauskaa käskyttää unien hirviöitä ja kauhuja. Useinmiten kuitenkin vaihdan unta kokonaan, johonkin vähemmän pelottavaan.
Ja nämä ovat joskus olleet sellaisiakin, joissa en voi vaikuttaa muitten tekemisiin, vain omiini. Ne ovat olleet erittäin kivoja, miltei kuin oikeata elämää. Ovat hyvin usein olleetkin jotain normaaliin elämääni liittyviä tilanteita koskevia unia. Unissa esiintyneet henkilötkin ovat käyttäytyneet kuin omat itsensä, mikä on lisännyt todentuntuisuutta.
Ei nyt kyllä ole ihan varma, ovatko nämä olleet selväunia vai jotain outoja välimuotoja. Jos selväunet niin harvinaisia muka ovat.
Ja kun näitä on tosiaan tullut nähtyä aika paljon, eivät ne enää niin kamalan erikoisilta tunnu. Mukavia kyllä ovat, mutta niinhän ne tavallisetkin unet.

Hyvin todentuntuisia ovat kuitenkin unet olleet, olen joskus esim. pystynyt tuntemaan lämpöä ja kosketuksen sekä haistamaan hajuja (puhumattakaan niistä vatsankouraisuista ja sydämmenpistoksista jotka syntyvät kun jotain älyttömän ihanaa sattuu unissa) Joskus herättyä on tullut sätittyä itseään siitä kun ei ole älynnyt tehdä unessaan jotain (niin maukkaita asetelmia on joskus niissä unissa ollut, joissa saan vain omia tekemisiäni ohjailtua)

Thih, sen verta henkilökohtaisia nuo mieleenpainuvimmat ovat olleet, etten viitsi niistä kirjoittaa :3

Arwie
14.10.2007, 17:04:29
Minäkin olen viime kuukausina alkanut nähdä lucid-unia melkeinpä viikoittain ja olen huomannut, että olen niiden jälkeen aina todella hyvällä tuulella herätessäni. :) Johtuuko tuo siitä että olen viime aikoina elänyt niin yksitoikkoista elämää, mutta takaa-ajojahdit ovat kovasti mieleeni. Olen jo vuosia nähnyt sellaisia aika paljon, eli että minua (tai minua jonkun toisen hahmossa) ajetaan takaa, mutta jossain vaiheessa tajuan että itse asiassa haluan jäädä kiinni ja hidastan vauhtia tai tarkistan että takaa-ajajani pysyvät kannoilla, mutta siinä vaiheessa he saavatkin tarpeekseen ja luovuttavat. (kiinnostaisi oikeasti tietää mitä tämä kertoo alitajunnastani, näen tuollaisia unia oikeasti _usein_.) Viime aikoina olen kuitenkin saanut jopa kontrolloida keitä nuo pahikset ovat, eli useimmiten päätyvät olemaan joitain lempipahiksiani elokuvista, tv-sarjoista, animeista jne, ja että he jopa saavat minut kiinni. Aika harvoin uni kuitenkin jatkuu niin pitkälle, että saan selville mitä he haluavat minusta, mikä on aika sääli.

Minulla on unissani aika usein yksi vakituinen hahmo, jonka läsnäoloa olen myös oppinut vähän säätelemään. Ensin hän esiintyi vain tavallisissa unissani, mutta nykyään kutsun hänet mielelläni mukaan myös selväuniini. Kutsun häntä Pöllömieheksi- hän on tavallaan ihminen, jolla on pöllön pää, mutta ei ollenkaan alavartaloa, vaan mustasta jätesäkistä tehty kaapu (jouduin kerran tuon kaavun alle, jolloin tuli todettua, että hänellä ei oikeasti ole kroppaa). Hän seurailee minua kaikkialle, mutta en oikeasti tiedä vaaniiko hän minua vai suojeleeko hän minua, ja haluankin pitää tuon mysteerinä. Hän on suosikkihahmoni unistani ja olen jopa etsinyt tapaa soveltaa häntä jossain romaanissani.

Juuri viime yönä näin taas selväunen, ja tapahtui itse asiassa aika jännä juttu. Olin ilmeisesti jollain pitkällä vaellusmatkalla arktisella alueella, ja oli aika kylmä. Olin matkalla rautatieasemalle, ja ajattelin, että hyppäänpä junaan ja jatkan matkaa jossain, missä on vähän lämpimämpi. Mutta myöhästyin junasta, ja kirosin siinä itsekseni, kunnes totesin, että katsos perkelettä, tämähän on unta, voin tehdä mitä tykkään- ja loin itselleni matkaseuraksi koiran ja päätin tämän koiran kanssa lentäen ottaa sen junan kiinni. Puhaltelin itseni ilmaan, mutta sitten tuli äkkistoppi, ja putosin maahan. Yritin kovasti saada itseni ja koiran ylös ja pääsin kyllä hetkeksi ilmaan, mutta sitten taas aina putosin. Olin ihan ihmeissäni, koska tämä oli kuitenkin selväuni ja minun pitäisi pystyä tekemään mitä vain. Siihen minä sitten heräsinkin. Ei kenelläkään sattuisi olemaan tietoa mistäs tällaisessa ilmiössä on kysymys? Ottivatko aivoni vain jostain syystä takapakkia vai mitä ihmettä oikein tapahtui?

Leech
4.7.2008, 12:41:51
Hohoo!

Unet, nuo mieliemme kiehtovat tapahtumat.

Nyt tekee mieli luennoida aiheesta. Ei mitään uutta tai mullistavaa. (Ja kunhan tapan tylsyyttääääää, i löv sivariii)

Olen kirjoittanut tämän toiselle foorumille, mutta parentelin tekstiä ja lisäsin bonareita ;P

Eli määritellään nyt ekaksi näitä sanoja, tulee viestistäkin selkeämpi

Valveuni on poikkeava tajunnantila, johon yleensä herätään. Aika monella tällaiset "unet" ovat yleensä pelottavia. Ahdistaa ja pelottaa ja luulee olevansa hereillä, mutta onkin "unessa". Valveuneen voi myös liittyä unihalvaus, jolloin keho on heräämishetkellä vielä lamaantunut (REM vaiheessa keho on lamaantunut, etteme tekisi unissamme tyhmyyksiä; poikkeuksiakin on kuten aina). Unihalvaukseen liittyy usein pelko, joka johtuu varmaankin siitä ettei pysty liikkumaan vaikka on hereillä. Unihalvaukseen voi kuulua hallusinaatioita esim. huoneessa saattaa olla muita hahmoja, esim saatana-hahmo, joka istuu päälläsi (vanhassa suomekielessä painaja ----> painajaiset). http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus

Selkouni (selväuni, tietoinen uni, lucid-dream) on uni, missä unen näkijä tajuaa näkevänsä unta. Unet on kuitenkin siinä hauskoja, että vaikka ymmärtäisikin näkevänsä unta, on alitajunta silti tietoisuutta "voimakkaampi" ja näin ollen mitään järkevää ei yleensä tajua tai ehdi tehdä.

Random esimerkki: Näen unta, missä kalastan uimahallissa. Kalastan? Uimahallissa?? Hetkonen... Eiku ai niin tänään on tiistai, totta kai uimahallissa saa kalastaa. Eli tajuan jotain, mutta "unityhmyys", unen järjettömyyden logiikka, vie voiton.

Sama asia, jos näkee unta/painajaista, missä juoksee jotain ihmistä pakoon. Jostain syystä yleensä painajaisissa tajuaa olevansa unessa (en tiedä onko tälle mitään selitystä, mutta itselläni ja kavereillani on näin): Sen sijaan, että päättäisi juosta lujempaa tai muuttaa itsensä näkymättömäksi (mikä on täysin loogista, mutta ei järkevää) voisi vain pysähtyä tai vaihtaa unen kulkua järkevällä tavalla, koska "ankaralla" harjoittelulla ja unien muistamisella (unipäiväkirja) voi uniaan alkaa hallita.

Itse olen alkanut voittamaan painajaisiani hyväksymmällä sen tosiasian, että minua pelottaa. En valehtele itselleni "minäenpelkää,minäenpelkää" vaan tiedän: minua pelottaa ihan saatanasti, mutta tämä on unta ja herään kohta. Antaa palaa! Mites se klisee menikään? Ainoa pelättävä asia on pelko itse. Korni sanonta: rohkeus on sitä, että tekee jotain, mitä pelkää tehdä.

Miksi kukaan haluaisi hallita uniaan? No ensinnäkin unissa KAIKKI on mahdollista. Ainoa raja on oma mielikuvituksesi. Voit tehdä mitä vaan ja se tuntuu todelta. Unissahan voi sattua, tuntea kaikkia eri tunteita, käyttää kaikkia aistejaan (jopa paremmin), pudota, lentää jne ja se tuntuu todelta, joten se on omalla tavallaan totta. Unien hallitseminen on kuitenkin todella vaikeaa ja sen harjoittelu voi kestää. Kaikki alkaa unien muistamisesta ja siitä, että on kiinnostunut.

Aina joku kysyy, eikös tuo ole vaarallista. Että demonit tulee ja vie =D
Paska puhetta. Selkouni on ihan tavallinen uni, ei mikään erikois-uni tai millään lailla vaarallinen tms.
Unistahan on päinvastoin hyötyä: voit yrittää selvittää valve-elämän ongelmia unissa.
Jos olet masentunut tai ahdistunut, unet voivat auttaa ja yleensä auttavatkin (ellei sitten näe painajaisia, mutta nekin voi voittaa).
Unet on mun mielestä periaatteessa parasta mitä on. Paratiisi. Vaikka multa vietäis kaikki ja mun elämä olis paskaa, niin mulla olisi vielä mun unet, unelmat, fantasiat, haaveet, toiveet, tarinat...mun mieleni psykedelian täytteiset maailmat.

Kiinnostuitko? Ok, mutta sen verran vielä, että ei kannata hötkyillä. Kaikki lähtee kiinnostuksesta ja unien muistamisesta. Täytyy myös osata kyseenalaistaa todellisuutta. Tai siis milloin viimeksi ajattelit: "Miten jouduin tänne? Miksi olen täällä? Keitä noi on? Onko tämä totta? " jne. Juuri tämän takia ihminen tajuaa todella harvoin näkevänsä unta, sillä unissa toimimme automaatilla (kuten valveilla). Unissa hyväksymme kaiken, joten emme tajua näkevämme unta. On tärkeää löytää unistaan ne merkit, joista voisi ymmärtää näkevänsä unta. Jos ei osaa kyseenalaistaa todellisuutta valveilla (apuna voi käyttää ns todellisuustestejä, esim. yrittää lentää), ei sitä osaa tehdä unissakaan. Todellisuutta ei kuitenkaan kannata loputtomiin epäillä. Yleensä riittää, kun kerran päivässä tekee näin.

Selkouni linkit
http://www.lucidweaver.com/suomi/ tässä 79 sivuinen suomekielinen selkouniopas
http://www.hoyhensaaret.info/ parasta tietoa ja linkkejä suomeksi ja ehkä muutenkin
http://fi.wikipedia.org/wiki/Selkouni yleistä

lisäksi englanniksi löytyy paljon sivuja ja foorumeita, mutta monien sisältö on melkein huuhaata tai sinne päin. Kannattaa käyttää omaa harkintakykyä. Suosittelen katsomaan elokuvan Waking Life (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?t=20456) (Valveunessa). Siinä on ehkä kaikki oleellinen aiheesta. Maailman parhaimpia elokuvia, jota olen täälläkin ylistänyt.

Ja vielä lopuksi: olen itse pitänyt unipäiväkirjaa vajaat 10 vuotta ja selkounia olen harrastanut kohta vuoden. Näen selkounia ehkä kerran kuukaudessa, mutta viime huhtikuussa melkein kymmenen, tällä viikolla kaksi. Mulla ei ole mikään kiire asian suhteen, ehkä myös sen takia, että tykkään valtavasti myös ihan perusunista. Jotkut oppii nopeammin melkein parissa päivässä, jotkut hitaammin ja toiset ei koskaan, koska niitä ei kiinnosta. Kannattaa ajattella se niin, että on aina tähän asti elänyt jollain tavalla ja sit muuttaisi sitä; ei ehkä kovin helppoa, koska suuret muutokset vie aikaa ja unet kaiken lisäksi on mieltä, ajattelutapoja eli ei mikään pikku juttu.

bonarit lopuksi:

Wiki tietää: "The Senoi (also spelled Sengoi and Sng'oi) are a Malaysian hunting and gathering people who were reported to make extensive use of lucid dreaming to ensure happiness and mental health."

Ainoa asia, mikä täytyy pitää mielessä, kun Seinoin kulttuurista ja unien näkemisen tavoista lukee, on se, että kaikki noi tekstit on länsimaalaisten ihmisten kirjoittamia. Eli todennäköisesti se oikea ja alkuperäinen Senoin unien näkemisen taito ym. on pysynyt tähän päivään asti "salaisuutena", koska länsimaalaiset tutkijat pakostakin selittävät ja tulkitsevat noita juttuja niin kuin me ne ymmärretään (ts. koska me synnytään ja eletään täällä ja ne Malesian metsissä = kaksi täysin erilaista kulttuuria).

Toisaalta mua ei henkkoht. toi Senoi niin paljon kiinnosta, mutta noi asiat mitä me (länsimaalaiset) Senoihin yhdistetään ja ollaan Senoista irti saatu kiinnostaa.

Senoi linkit
http://dreamresearch.net/Library/senoi.html
http://home.wanadoo.nl/vanvugt/senoi.html

Nyu
11.7.2008, 15:11:03
Minulle tulee tuommoisia unia melkoisen usein suhteessa kaikkiin uniin mitä näen. En vain ikinä ole tullut ajatelleeksi että sitä voi harjoitellakin! :ohhoh:
Harmi vain, että kun pääsen vauhtiin unissani, aivot herättävät. Joskus taas on aivan kamalaa, kun muuten on pystynyt ohjaamana untaan, mutta tulee kohta jossa haluaa herätä muttei pystykkään.

Yksi omista kokemuksistani, joskus puolitoista vuotta sitten näin:

Oli sateinen sää, kävelin tuttua kujaa entisen kotini lähellä. Ajattelin unessa että "en halua että on näin kylmä" ja saman tien oloni lämpeni. Kohtasin exäni, hän lähestyi sanomatta mitään. Tahdoin hänen katoavan, toivoin sitä enemmän ja enemmän. Hänen suudellessaan minua, hän särkyi lasin sirpaleiksi ja katosi. Yks kaks minäkin katosin, minä putosin ja putosin ja tuntui ettei taivas koskaan loppuisi, ettei maata alla ollutkaan.
Ajattelin, että tässähän on sopivasti aikaa miettiä mitä haluan tapahtuvan.
halusin siivet, ja niin minä sainkin. Halusin lentää meren yllä, ja se tapahtui. Uni valitettavasti loppui siihen että tipuin mereen ja kuulin herätyskellon soivan.

Herätessäni sitten se juuri oli herätyskello mikä herätti. Höh, unesta olisi voinut tulla mielenkiintoisempi.

Leech
15.7.2008, 9:39:22
joo ja parasta noissa on se, että jos nää tietoset unet tarpeeksi kiinnostaa ja niitä jaksaa harjoitella, niin sun unet voi olla lopulta aina sellaisia. ja jos kyllästyt näkemään niitä, ainahan voi pyytää unessa jotain uni-insinööriä näyttämään pari yötä ihan normi unia ;P ite oon sitä mieltä, että jos kyllästyy tietoisiin uniin, niin omaa varmasti aika köyhän mielikuvituksen?

Suosittelen niin paljon tota Waking Life leffaa.

Tänä aamuna näin unta, missä söin täysin aidon makuista ja haujuista ruokaa, mikä teki kylläiseksi. Siinä oli jotain lihaa ja kastiketta, sekä taivaallisella pestolla siunattu peruna :O Olen kyllä ennenkin syönyt unissani, mutta nyt sanoin vieressä istuvalle kaverille: "Tiedän, että tää on unta, mutta nyt haluan maistella ja syödä näitä uniruokia."

jampaa6
20.9.2008, 20:31:24
Jostakin luin kerran ohjeet lucidiin pääsemiseksi, ja siinä sanottiin jotenkin näin: Ajattele että olet pimeässä huoneessa. Ajattele, että huoneen keskellä on luukku lattialla. Luukun alta paljastuu portaat. Kuvittele käveleväsi portaita pitkin. Tässä vaiheessa silmäluomien pitäisi alkaa "tärisemään". Tämän jälkeen vaivut uneen, ja huomaat olevasi unessa, eli pääsit lucidiin..

Ainut ongelma itselläni on, että tunnen, kuinka silmäluomeni alkavat täristä, mutta en ikinä vaivu uneen.. Mistähän tämä voisi johtua?
Huone on kyllä tarpeeksi hiljainen...

Noista unista sitten sen verran, että pienempänä näin aina välillä unta, että pystyin hyppimään korkeammalle ja korkeammalle, ja kerran löin unessa pääni kattoon, ja tuntui, kuin olisin oikeasti lyönyt pääni johonkin:huh:

Kerran näin(tai.. no, näin ja näin) unta, oikeastaan kuulin opettajani äänen, olimme uskonnon tunnilla, ja opettaja kysyi jotain, avasin silmäni ja olin omassa huoneessani ja minulla oli käsi ylhäällä(<- viittaamisen merkiksi)

Saa muuten nähdä, näkyykö tänä yönä lucidia, kun olen lukenut niin paljon aiheesta....

Neny
20.9.2008, 21:27:53
Juuh näitä yritin vähän aikaa sitten, ja pääsin kerran lucidiin. Käytin DILD:iä ja olen muutaman kerran kokeillut WILD:iä - tuloksetta.

Sininenkissa
24.9.2008, 10:11:28
Minäkin olen näitä unia nähnyt hyvinkin usein aikanaan, mutta nykyään unet ovat vain niin realistisia, että luulen välillä niiden olevan todellisuutta. Aamulla harmittaa monet kerrat herätä kesken unien esim. tänäkin aamuna kun näin niin ihanaa unta eräästä tyypistä.

:shy:

Minun selväuneni ovat olleet aika tylsiä. Olen vain tajunnut heti, että tämä on unta ja mietin mitä voisin tehdä. Lentää en ole koskaan pystynyt, mutta seinien läpi oli hauska mennä. Minulla ne unet ovat vain valkoisia, kunnes haluan luoda sinne jotain. Ensimmäisellä kerralla esim. halusin mennä seinän läpi. Loin talon ja olin siellä. Pari kertaa olen halunnut kokeilla tehdä ihmisille erijuttuja ja luonut vaan jonkun ihmisen ja testaillut. Ihan älytöntä, mutta hauskaa. Se oli kuin joku virtuaalitodellisuus. :D

Nykyään vaan ei tule unia niin nähtyä kunnolla, niin ei ole hauskaa. Olen muodotanut varmaan noissa unissa uniini sellaisen mielikuvitusmaailman, jossa uneksin. Selväunet on kyllä hauskoja, mutten kyllä viitsi lähteä harjoittelemaan. Nukun öisin, en jaksa käyttää aivoja keksiessäni itselleni unta. Hehe.

Jubei
16.11.2011, 7:59:30
Pakko nostaa tätäkin ketjua pitkästä aikaa, koska minulla oli..noh, kohtuu opettavainen yö. Näin noin 5-6 eri Lucid unta yön aikana ja herätin itseni tietoisesti kolme kertaa kesken Lucid unen. Ne eivät olleet mitään painajaisia, halusin vain koittaa pystynkö herättämään itseni. Tosin onnistumisprosentti oli vain noin 60% tienoilla, koska yhteensä yritin herättää itseni viisi kertaa ja kahdella kerralla päädyin vain toiseen uneen. Muutamia mental noteja tein Lucid unista:

Yksityiskohtien määrä:
Tämän olen huomannut aikaisemminkin, eli mitä enemmän yksityiskohtia lucid unessa luomassasi asiassa oikeasti on, sitä vaikeampi sitä on luoda. Itselläni oli oikeasti vaikeuksia luoda reaalikokoista ydinräjähdystä ede lapsuudestani tutulle paikalle. Siinä on kuitenkin paineaalto, monet samaan aikaan kaatuvat talot, kuolevat ihmiset yms. Tunne oli hieman sama kuin yrittäisi laskea ydinfysiikkaa kännissä.

Omien rajojen luominen:
Tämä oli itseasiassa uusi havainto. Olen aina uskonut että on olemassa Lucid unia ja puoli Lucid unia, eli unia jossa voit tehdä aivan mitä tahansa ja unia jossa sinulla on tiettyjä rajoituksia siinä mitä voit tehdä. Tämä ei kuitenkaan näytä pitävän paikkaansa, vaan ennemminkin luot omat rajasi. Huomasin viimeyönä että jos Lucid unta nähdessäsi uskot olevasi kaikkivoipa, niin olet kaikkivoipa. Jos taas uskot (joko alitajuisesti tai muuten vaan) ettet pysty tekemään tiettyjä asioita, niin silloin et pysty. Itselleen asettamien rajojen rikkominen saattaa välillä olla tosin kohtuu vaikeaa.

Yhteenveto:
Uskon edelleenkin että on vain kaksi syytä, miksi ihmiset eivät näe Lucid unia useammin/eivät koskaan. Ensimmäinen on se, että ihmiset eivät tunnista uniaan uniksi. Monet unet ovat realistisen tuntuisia ja ihmiset eivät välttämättä koskaan ymmärrä olevansa oikeasti unia. Toinen syy on se, että ihmiset joko ihan tietoisesti tai alitajuisesti asettavat unilleen oikean realiteetin rajat, jopa silloin kun tajuavat näiden olevan unta. Oikeassa maailmassa ihminen ei voi luoda/tuhota mailmoja, saada kaikkia haluamiaan naisia/miehiä, tai tehdä muuten sellaista mikä ei ole fysikan lakien mukaan mahdollista. Tämän takia ihmiset saattavat kyllä ymmärtää olevansa joskus unessa, mutta eivät voi ohjailla tapahtumia tai tehdä mitään "oikeasta elämästä poikkeavaa" yksinkertaisesti siksi, etteivät he usko pystyvänsä siihen. Jos taas unessa ei usko pystyvänsä tekemään jotain, niin silloin sitä ei pysty tekemään.

ps. Loppuun vielä koko lucid unisen yöni ehkä ainoa hieman outo/pelottava uni. Seisoin suuren oven edessä ja halusin avata sen. Jostain itselle asettamani rajoitteen johdosta en pystynyt repimään ovea maantasalle, enkä ollut unessa täysin varma halusinko edes avata ovea. Lopulta vain totesin mielessäni että "unlock" ja ovi aukesi. Odotin että toisela puolelta hyppää joku painajainen ja olin jo valmiina tuhoamaan sen.. Olin kohtuu yllätynyt kun oven toisella puolella seisoinkin minä itse vähintään yhtä yllättynyt ilme naamanllani. Hauskinta olin että luulin toista minääni vain mieleni tuotokseksi, mutta se väitti ihan samaa. En muista tarkkaa sananvaihtoa, mutta uni loppui siihen kun otimme toisiamme kädestä kiinni ja minusta tuntui hetken erittäin oudolta, jonka jälkeen heräsin.

memo
16.11.2011, 13:54:25
Itse aloitin reilu vuosi sitten erään yksinkertaisen kikan harjoittamisen selkounien saavuttamiseksi: otan nenästä kiinni ja hengitän sisään. Teen tätä varsin randomilla, mutta varsinkin monesti "erikoisissa" tilanteissa, ja tietty unen lähettyvillä. Uneen siirtyessä tuo efekti on tietenkin selvä, eli vaikka nenästä pitää kiinni menee ilma silti läpi. Toimii joka kerta, ja on paljon tehokkaampi unentodistaja kuin moni muu asia joita on tullut kokeiltua.

Silti en osaa sanoa olenko koskaan kokenut oikeaa selkounta. Väittäisin että enemmänkin on kyse siitä, että näen unta selkounen näkemisestä. Jos esimerkiksi saan triggeroitua "selkounen" tuolla hengitystestillä, uni muuttuu välittömästi semmoiseen suuntaan joksi ehkä saattaisin haluta sen muuttuvan, mutta en osaa varmuudella sanoa onko minulla mitään valtaa tapahtumista. Lisäksi olen huomannut, että tuon selkorajan ylitettyäni herään todella helposti, tosin olen ruvennut epäilemään, että nuo ovat valeheräämisiä, mutta en osaa reagoida niihin ja siten menetän selkounen mahdollisuuden. Pitäisi alkaa tehdä herätessä jotain testejä, joilla tuota voisi varmistaa.

Esimerkiksi pari yötä sitten kesken unen sain triggeroitua selkojakson, jossa rupesin välittömästi yrittämään lentämistä. En ole koskaan siinä onnistunut, ja nyt mentiin ehkä pisimmälle, mutta silti melko horjuva suoritus se oli. Lisäksi pystyin kävelemään esineiden läpi. Mutta uni tuntui jatkuvan tästä eteenpäin omalla painollaan, enkä koe minulla olleen enää (jos koskaan) mitään valtaa sen tapahtumiin.

Voisiko tuossa olla kyse sitten Jubein mainitsemasta päättäväisyydestä, eli että pitäisi oikeasti uskoa pystyvänsä tekemään asioita, jotta ne voisivat tapahtua. Noh, ehkä minun pitää ensin yrittää saada aikaan ihan oikea selkouni ennenkuin tällaisesta spekuloinnista on hyötyä. :P

i<3yaoi
16.11.2011, 15:19:23
Esimerkiksi pari yötä sitten kesken unen sain triggeroitua selkojakson, jossa rupesin välittömästi yrittämään lentämistä. En ole koskaan siinä onnistunut, ja nyt mentiin ehkä pisimmälle, mutta silti melko horjuva suoritus se oli. Lisäksi pystyin kävelemään esineiden läpi. Mutta uni tuntui jatkuvan tästä eteenpäin omalla painollaan, enkä koe minulla olleen enää (jos koskaan) mitään valtaa sen tapahtumiin.En ole koskaan yrittänyt nähdä selkounta, mutta pari kertaa olen jonkinlaiseen lucid -tilaan päässyt, ihan vain sillä että on kavereiden kanssa tullut aiheesta juteltua. Viimeksi kun näin kävi, aloin välittömästi lentämään. Tajusin siis olevani unessa, mutta en juurikaan pystynyt hallitsemaan sitä. Lentäessäni hirmuista kyytiä läpi metsän mietin että onpa jännä juttu miten pystyn kuvittelemaan näin uskomattomia maisemia alitajunnassani mutta tietoisesti en sellaisia saa päähäni :D Minne tahansa siinä metsässä katsoinkin niin maisema oli ihan kuin eri lepikosta.

Yleensä en edes halua nähdä selkounia, koska se tuntuu samalta kuin katsoisi leffaa ja joku kertoisi loppuratkaisun :c Tykkään siitä että en tiedä mitä tapahtuu. Selkouni vie yllätyksellisyyttä pois.
Ehkä sitten jos siinä harjaantuisi ja kykenisi luomaan jotain monimutkaista. Eka selkouni jonka näin, kävi niin että näin ihan pirun tylsää unta. Siis seisoin koulussa ja katsoin kun joku nainen siivosi ja mietin näin "Koko päivänä ei oo ollu mitään tekemistä. Voi piru, onpa kyllä tylsä uni. Uni...... Hetkoneeeen! Minähän näen unta. Vitsit. Nyt voi tehdä ihan mitä haluan! Vautsi jee! Ihan mitä vaan! Mitähän tekisin! Jee hoi minä lennän!" Sitten heräsin.

The_Sipi
16.11.2011, 16:05:32
Itsehän olen (tavis)uniketjussa kertonut lucic-unistani, joista ekassa olin Shield-sarjassa ja muistaakseni ne hyvikset päättivät ampua minut seulaksi, mutta selvisin siitä, kun tajusin koko jutun olevan unta ja tein itseni näkymättömäksi, jolloin luoditkin menivät lävitseni. Samana yönä näin sitten toisen unen, jossa sitten olin muistaakseni Amazing Race -kisassa (mä katon ihan liikaa telkkaria!), kun tajusin taas sen olevan unta ja siinä mä sitten lähdin lentämään, koska aina puhuttaessa selkounista mainitaan se lentäminen ja vähän aikaan ehdinkin lennellä ennen kuin heräsin. Viimeisin lucid-uni oli sitten sellainen, jossa olin Berliinissä jossain katukahvilassa ja koska olin aiemmin jo kokeillut lentämistä, ajattelin olevan aika tylsää tehdä niin uudestaan ja niinpä sen sijaan nostinkin ajatuksen voimalla Brandenburgin portin ilmaan. Noin muuten olen saattanut joitakin (ihan vaan muutamia) lucid-unia tai semilucid-unia (eli herännyt just kun tajunnut sen olevan unta), joita en nyt muista. Tekisi mieli nähdä niitä lisää.

Kreifi
16.11.2011, 19:58:47
Yksityiskohtien määrä:
Tämän olen huomannut aikaisemminkin, eli mitä enemmän yksityiskohtia lucid unessa luomassasi asiassa oikeasti on, sitä vaikeampi sitä on luoda. Itselläni oli oikeasti vaikeuksia luoda reaalikokoista ydinräjähdystä ede lapsuudestani tutulle paikalle. Siinä on kuitenkin paineaalto, monet samaan aikaan kaatuvat talot, kuolevat ihmiset yms. Tunne oli hieman sama kuin yrittäisi laskea ydinfysiikkaa kännissä.Mielenkiintonen pointti, jota en ole itse edes ajatellut. Tuossa on varmaankin isossa osassa keskittyminen. Jos on paljon asioita, joihin pitää keskittyä, niin lucid-uni varmaan tuppaa hajoamaan, etkä enää pysty hallitsemaan sitä. Pitääkin kokeilla joskus jotain tuollaista äärimmäisen monimutkaista/yksityiskohtaista.

Omien rajojen luominen:
Tämä oli itseasiassa uusi havainto. Olen aina uskonut että on olemassa Lucid unia ja puoli Lucid unia, eli unia jossa voit tehdä aivan mitä tahansa ja unia jossa sinulla on tiettyjä rajoituksia siinä mitä voit tehdä. Tämä ei kuitenkaan näytä pitävän paikkaansa, vaan ennemminkin luot omat rajasi. Huomasin viimeyönä että jos Lucid unta nähdessäsi uskot olevasi kaikkivoipa, niin olet kaikkivoipa. Jos taas uskot (joko alitajuisesti tai muuten vaan) ettet pysty tekemään tiettyjä asioita, niin silloin et pysty. Itselleen asettamien rajojen rikkominen saattaa välillä olla tosin kohtuu vaikeaa.Tuo liittyy vahvasti tähän Memon kirjoitukseen.

Esimerkiksi pari yötä sitten kesken unen sain triggeroitua selkojakson, jossa rupesin välittömästi yrittämään lentämistä. En ole koskaan siinä onnistunut, ja nyt mentiin ehkä pisimmälle, mutta silti melko horjuva suoritus se oli. Lisäksi pystyin kävelemään esineiden läpi. Mutta uni tuntui jatkuvan tästä eteenpäin omalla painollaan, enkä koe minulla olleen enää (jos koskaan) mitään valtaa sen tapahtumiin.

Pelkkä ajatus siitä, että voit tehdä mitä haluat ei toimi. En ole varma olenko tästä kirjoittanut tähän ketjuun, mutta unihan pyrkii olemaan sitä klassista unta, jota et pysty kontrolloimaan ja siten ajautumaan aina siihen suuntaan. Siksi esim. jos unessa kysyt näetkö unta, vastaus on lähes poikkeuksetta, että et, tämä on totta. Kyseessä on siis jonkinlainen taistelu unen hallinnasta, onko se tietoisuudellasi vai alitajunnallasi. Toki tuossa on varmasti apua sellaisesta tietystä päättäväisyydestä, mutta itse olen erittäin motivoituneena epäonnistunut ottamaan unen haltuun. Sitä en osaa sen tarkemmin syynätä, että mikä tuohon hallintaan vaikuttaa syvemmällä tasolla.

Yhteenveto:
Uskon edelleenkin että on vain kaksi syytä, miksi ihmiset eivät näe Lucid unia useammin/eivät koskaan. Ensimmäinen on se, että ihmiset eivät tunnista uniaan uniksi. Monet unet ovat realistisen tuntuisia ja ihmiset eivät välttämättä koskaan ymmärrä olevansa oikeasti unia. Toinen syy on se, että ihmiset joko ihan tietoisesti tai alitajuisesti asettavat unilleen oikean realiteetin rajat, jopa silloin kun tajuavat näiden olevan unta. Oikeassa maailmassa ihminen ei voi luoda/tuhota mailmoja, saada kaikkia haluamiaan naisia/miehiä, tai tehdä muuten sellaista mikä ei ole fysikan lakien mukaan mahdollista. Tämän takia ihmiset saattavat kyllä ymmärtää olevansa joskus unessa, mutta eivät voi ohjailla tapahtumia tai tehdä mitään "oikeasta elämästä poikkeavaa" yksinkertaisesti siksi, etteivät he usko pystyvänsä siihen. Jos taas unessa ei usko pystyvänsä tekemään jotain, niin silloin sitä ei pysty tekemään.Tuo eka pointti on se merkittävin pointti. Kuten Memo tuossa kertoi keinostaan saada aikaan selkouni, niin samalla tavalla pystyt harjoittelemaan unen tunnistamista. Jotkut ihmiset pystyvät illalla yksinkertaisesti päättämään, että yöllä näen selkounia ja he näkevät niitä, koska ovat oppineet tunnistamaan unet niin hyvin.

---

Tämä menee nyt vähän ohi aiheen, koska käsittelee enemmänkin unihalvausta, mutta koska kyseessä on vähän hooseempi unimuoto, niin pistetään nyt tähän ketjuun.

Olen jossakin foorumilla aikaisemmin kertonut "erikoisista" unihalvauksista, joita olen kokenut. Niitä oli jossakin vaiheessa ihan kiusaksi asti ja ahdistavuusastekin hyppäsi mukavasti punaselle. Pitkään olen nyt kuitenkin ollut ilman niitä. Merkittävä tekijä oli se, että lopetin nukahtelun selälleni, etenkin jos satuin päikkärit ottamaan. Päikkärit + selällään nukahtaminen oli minulle se kaikkein pahin yhdistelmä.

Mutta pieni kertaus, kokemani unihalvaukset olivat 50% täysin unessa tapahtuvia ja 50% lähes täysin omassa asunnossani tapahtuvia. Unessa läsnä oli toki jokin hahmo/olento/paha voima/mikä ikinä, mutta kotona tapahtuvissa lähinnä ahdistava tunnelma, halvaantuminen ja valeheräämiset (tässä vaiheessa kun joskus osaisi napata selkouneksi, niin en todellakaan tiedä mitä tapahtuisi :P).

Nyt kuitenkin saavutin aika erilaisen kokemuksen ja kokemuksen mielenkiintoisuutta lisää sen yhteys ja omakohtainen parempi ymmärtäminen mm. uhvokaappauksia yms. yliluonnollisia kokemuksia kohtaan. Aluksi heräsin, olin siis ihan hereillä. Etenkin jälkikäteen on helppo sanoa milloin on ollut hereillä ja millon unessa, mutta nukahdin äkkiä pian. Hereillä ollessani ei tapahtunut mitään erikoista, kunhan avasin silmäni ja katsahdin pimeää kämppääni, mutta sitten kun "heräsin" uudestaan, oli täysi unihalvaus päällä ja näin sekä tunsin omituisten pitkien varjomaisten olentojen liikkuvan asunnossani. Tilanne oli yllättävän epäahdistava, olkoonkin, että oli helvetin ahdistava. Osittain ahdistavuutta vähensi halvauksen lyhyt kesto ja varmasti se, että omaan jonkun verran tietoa aiheesta, niin en ollut ihan tuntemattomalla maaperällä.

Se mitä näin ja koin tuntui täysin todelta ja jos en olisi aiheesta lukenut, niin suhtautuisin tapahtumiin varmasti hiukan toisella tavalla. Tätä taustaa vasten en yhtään ihmettele ihmisiä, jotka vankkumattomasti uskovat mm. ufojen kaapanneen heidät, etenkin jos kyseinen henkilö on persoonaltaan muutenkin hiukan yliluonnolliseen uskova.

Se kyllä on myönnettävä, että vaikka tiedostankin hyvin tapahtuneen, niin muutamana iltana on hiipinyt sellainen karmaiseva fläshpäkki mieleeni. Valokuvamuistin omaisesti näen (mielessäni) tuon hetken ja ne olennot. Inhottavaa, joskis ei merkitykseltään kovin suurta. Yllättävää kuitenkin, että noin "isoksi" asiaksi tuollainen pieni kokemus muodostunut.

Jubei
17.11.2011, 2:45:28
Mielenkiintonen pointti, jota en ole itse edes ajatellut. Tuossa on varmaankin isossa osassa keskittyminen. Jos on paljon asioita, joihin pitää keskittyä, niin lucid-uni varmaan tuppaa hajoamaan, etkä enää pysty hallitsemaan sitä. Pitääkin kokeilla joskus jotain tuollaista äärimmäisen monimutkaista/yksityiskohtaista.
Keskittyminen on nimenomaan se avainasia. Tosin itselläni ainakaan Lucid uni ei yleensä hajoa liiasta keskittymisestä, vaan yleensä vain herään jos yritän ajatella jotain liian yksityiskohtaisesti.

Pelkkä ajatus siitä, että voit tehdä mitä haluat ei toimi. En ole varma olenko tästä kirjoittanut tähän ketjuun, mutta unihan pyrkii olemaan sitä klassista unta, jota et pysty kontrolloimaan ja siten ajautumaan aina siihen suuntaan. Siksi esim. jos unessa kysyt näetkö unta, vastaus on lähes poikkeuksetta, että et, tämä on totta. Kyseessä on siis jonkinlainen taistelu unen hallinnasta, onko se tietoisuudellasi vai alitajunnallasi. Toki tuossa on varmasti apua sellaisesta tietystä päättäväisyydestä, mutta itse olen erittäin motivoituneena epäonnistunut ottamaan unen haltuun. Sitä en osaa sen tarkemmin syynätä, että mikä tuohon hallintaan vaikuttaa syvemmällä tasolla.

Minulla taas useimmiten toimii ajatus siitä että voin tehdä mitä haluan. Vastaavasti jos tajuan että uni on unta, niin voin yleensä tehdä mitä vaan, eikä lucid uneni juuri koskaan lähde "ajautumaan kontrolloimattomaan suuntaan". Muistan vieläkin vahvasti erään lucin unen jossa leijuin tyhjyydessä miettien, että "nyt kun näen unta ja voin tehdä täysin mitä haluan, niin mitäköhän tekisin?" ja tällöin alitajuntani ei tarjonnut mitään valmista pohjaa tai jatkumoa unelle. Toki yleensä lucid unieni pointti on se että alitajuntani tarjoaa vaihtoehtoisia paikkoja ja/tai tapahtumia, mutta on oman harkintani alla hyväksynkö valmiin pohjan. Muutenkin "taistelu tietoisuuden ja alitajunnan välillä" kuulostaa omana korvaani melko oudolta. Tietoisuus ja alitajunta ovat vain saman kolikon kaksi eri puolta. Se minkä sinä esität "tietoisuuden ja alitajunnan taisteluna unen hallinnasta" on minulle lähinnä kysymys: "haluatko hyväksyä todellisuutena sen minkä näet edessäsi, vaikka tiedät sen olevan unta?"

On kuitenkin totta ettei unessa olemista ole aina helppoa tunnistaa. Viimeyönä näin unen joka ei ollut Lucid uni ja pohdin aamulla, että miksen tunnistanut untani uneksi. Pääsyy oli varmasti se, etten ollut itse unessa mukana, vaan lähinnä sivustaseuraajana. Untaan näyttäisi olevan vaikeampi tunnistaa siis uneksi, jos siinä ei ole itse mukana. Uni by the way oli kohtuu normi zombieapocalyptinen, jossa pieni joukko ihmisiä yritti selvitä zombieiden täyttämässä maailmassa. Tähän väliin pakko sanoa että rakastan alitajuntani kykyä käyttää muistojani hyväksi unia luodessaan. Raivotautiapinat olivat selvästi 28 päivää myöhemmin -leffan alusta ja se tosiasia että zombiet seurasivat kuulon avulla oli selvästi high school of deathista. Lähinnä sankarijoukko oli kohtuu.. outo. Mukaan kuului eräs irl kaverini, joku perus naispoliisihahmo aseen kanssa (Jill?), mutta kaikista oudoin henkilö oli autistinen hipin näköinen heppu koiran kanssa, joka jollain tasolla kuitenkin ymmärsi zombejen seuraavan kuulon avulla ja pystyi näin kusettamaan näitä. Viimeisintä en pysty trackaamaan mihinkään yksittäiseen lähteeseen muistojeni joukossa.

The_Sipi
21.11.2011, 23:39:24
Mä näin tänään aamulla sellaisen unen, jonkakaltaisen olen nähnyt pari kertaa ennenkin ja mikä ehkä on aika perusjuttu. Heräsin, katoin kelloa, joka oli noin puoli kahdeksan ja totesin, että tän täytyy olla unta, sillä mullahan on herätys soittamassa puol seitsemältä eli ei toi kellonaika voinut olla mitenkään oikein. Niinpä tajuttuani sen olevan unta heräsin oikeesti ja kello olikin vasta vähän vaille puoli seitsemän. Jotenkin näissä herätyskellounissa ei kykene jatkamaan sitä unen näkemistä, vaan herää poikkeuksetta aina (näin siis muutaman kerran kokemuksella).

Leech
26.11.2011, 17:22:14
Näen aika harvoin pahoja painajaisia tai mega nihkeitä unia, ehkä muutaman kerran vuodessa. Viime yönä näin taas tällaisen tyypillisen painajaisen, missä olin yksin pimeässä asunnossa. Valot eivät menneet päälle ja mua alkoi ahdistamaan ja jouduin jälleen kerran alitajuntani synkimpään paikkaan, Pimeyteen. Se on paikka, missä pimeys kitoutuu muhun kiinni, riepottelee, pudottelee ja vääntelee mun ruumista minne sattuu. Tämä on äärimmäisen ahdistavaa ja hirveää. Kerran tai pari olen pistänyt vastaan, ajatellut että tämä loppuu kohta ja että minun ei pidä pelätä liikaa. Nyt viime yönä, heti kun tajusin tulleeni Pimeyteen kelasin "fuck this shit" ja sukelsin suoraan kohti pimeyttä. Eteeni avautui musta avaruus täynnä loputtomia tähtiä. Uiskentelin ja lensin tummassa avaruudessa. Erittäin mahtavaa voittaa oma painajaisensa.

Ja tämä oli selkouni, koska tiedän joka ikinen kerta että Pimeys on unieni synkin ja kammottavin tila. Mitä vähemmän yrittää mitään, sitä helpompaa on onnistua.