PDA

View Full Version : MGS4 - läpimenneiden keskustelu (sisältää spoilereita!)

Bunion
3.8.2008, 16:05:41
Elikkäs JF:n vinkkiä seuraten perustin tämän erottaakseni spoilerintäyteiset viestit muista. Lienee siis jo tässä vaiheessa varmaan selvää, että ketju tulee sisältämään spoilereita juonesta. Tässä (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?t=20563) linkki ketjuun, jonka pitäisi olla vapaampi spoilereista.

Eli tarkoitus olisi keskustella juonen herättämistä kysymyksistä. Myös kaikkien jo läpipelanneiden kommentit olisi hyvä kerätä tänne, jotta toinen ketju pysyisi spoilervapaana ja siistinä.

Vastaankin nyt Mikkoc:n (http://foorumit.fffin.com/showpost.php?p=407977&postcount=24) viestiin, joka on postattu toiseen ketjuun. Myös oma arvioni pelistä on kyseisessä ketjussa, ja siksi pahoittelenkin lyhyttä aloituspostia.

Joo, olet todellakin oikeassa, Big Bossin ruumis oli Patriooteilla. Näin muistelin itsekin. En tarkoittanutkaan mainitsemallani harhauttamisella sitä, että BB:n ruumis olisi turvassa jossain Ocelotin kammiossa (joka olisi muuten Ocelotin suuntautumisen suhteen hyvin pelottavaa) ja Eva harhauttaisi Patriootteja luulemaan hänen olevan viimein kuollut. Mutta, eikö se olisi kuitenkin hyvä asia jos Patriootit eivät tietäisi Evan ja Ocelotin tietävän Big Bossin olevan elossa? En usko, että minkäänlainen pelastusoperaatio voisi olla edes mahdollista jos Patriootit yrittäisivät pitää BB:n turvassa eli olisivat varautuneet johonkin pelastusoperaatioon. Vaikka Ocelot olisikin onnistunut suunnitelmissaan tuhota Patriootit ydinohjuksella, olisi BB:n ruumis voitu kuljettaa pois.

Kaukaa haettua? Ehkä, mutta olen kyllä samantyyliseen törmännyt myös MGS2:n kohdalla.

Jesh
3.8.2008, 18:56:12
No voehan kökkö, olin juuri huomenna postaamassa läpimenneiden keskustelu -ketjua, jonka kirjoittamiseen olin uhrannut lähemmäs neljä tuntia yhtenä kohtalokkaana viikonloppuyönä. :D

Käyhän se tosin näinkin!

Jesh
19.8.2008, 23:35:45
Meni siinä vastaamisessa sit vähän kauemminkin...

Noin kuukausi takaperin meni tosiaan peli läpi veljen lainattua minulle sittenkin useiksi viikoiksi pleikkarinsa ja itse pelin. Sinällään harmi, että en saanut peliä pelattua lähellekään niin putkeen kun oli ollut tarkoitus, mutta sellaista se on kun kesälomalla pitäisi muuten myös aktiivisesti nähdä kavereita ja tässä tapauksessa vielä mm. käydä piipahtamassa armeijan vihreissä parin viikon ajaksi...

Nythän sen nimittäin huomaa kun pelin on vetänyt läpi, että tässä on nimenomaan kyse juuri sellaisesta pelistä jonka massiivisen kokonaisuuden hahmottaminen vaatisi vähintään sen toisen pelikerran. Pelkästään pelin valtavan tunnelatauksen sulattaminen oli tehtävänsä, mutta sitten kun pitäisi vielä osaa yhdistää pelin kaikki tapahtumat jonkinlaiseksi järkeväksi kokonaisuudeksi, niin meinaa sormi upota syvälle suuhun. Pelikonsoli on tosiaan nyt kyllä palautettu veljelle, mutta joka päivä olen vain entistä vakuuttuneempi siitä, että minun on saatava PS3 ja tämä peli omakseni.

Aivan oikein, MGS4 oli monin tavoin mestariteos peliksi ja se täytti pelin harteille asetetut massiiviset odotukset hyvin, sekä ylittikin ne monin tavoin. Virheetön sekään kuitenkaan ei ollut, mutta katsotaan asiaa vähän lähemmin.

Jo ammoisista trailereista oli saanut sen kuvan, että nykyisen trendin mukaan sarjan jo muuten synkeä ilmapiiri olisi ottanut uuden kurssin entistä synkempiin suuntiin ja näinhän sitten kävikin pelin paljastuessa sarjan traagisimmaksi kappaleeksi, joka todella nitoi asiat näinkin legendaarisen sarjan lopetuksen vaatimalla tavalla yhteen. Aikaisempien osien tietty agenttiromantiikka loisti poissaolollaan heti alusta alkaen, sillä, kuten Snake itsekin sanoi, maailma oli muuttunut. Sankareiden aika on ohi. Kuten eräs Kotakun henkilökunnasta viisaasti jokunen aika sitten sanoi, eroaa MGS4 pitkälti lähes kaikista maailman peleistä sillä, että se ei ole pitkä taival synkissä olosuhteissa kohti valoa, vaan peli on interaktiivinen matka kohti tappiota. Vanhan miehen viimeinen yritys korjata niitä virheitä joiden luomisessa hänkin on ollut mukana. MGS4:n ehdottomasti suurin vahvuus on juurikin se tapa, jolla se onnistuu parhaimmillaan kaappaamaan pelaajan mukanaan kohti tätä matkaa kohti väjäämätöntä häviötä. Tapa jolla se pakottaa pelaajan katselemaan alati yhä rikkinäisemmäksi käyvää Snakea, jonka hyväksyminen kohtalonsa suhteen ilmenee itsetuhoisuutena ja suurena tarpeena nostaa taakat muiden harteilta ja kärsiä kaikki yksin. Voin ainakin itse myöntää, että yksikään aikaisemmista osista ei ole tällä tavalla vanginnut minua mukaansa ja vain pari muuta peliä koskaan aikaisemmin muutenkaan.

MGS4 on myös hieno osoitus Kojiman aikuisuudesta pelikäsikirjoittajana (aivan oikein, sanoin juuri tämän!). Rakastan sitä mentaliteettia jolla mies on tuntunut lähteneen tekemään tätä viimeistä osaa Solid Snaken tarinassa: kaikkiin vastauksiin vastataan ja on pyritty tekemään niin kokonainen ja tyydyttävä lopetus sarjalle kun vain on osattu. Ei tekotaiteellisia loppuja, ei isoja ilmaan jääneitä kysymyksiä vaan nimenomaan hengästyttävä finaali jonka jälkeen ei enää halua muuta. Markkinavoimat tosin ovat markkinavoimia ja Metal Geareja tullaan varmasti tekemään tulevaisuudessakin, mutta ei niiden pitäisi onnistua pilaamaan tätä upeaa pelisarja jota ainakin itse katselen nyt valmiina.

Toki kaikenlaisia pienehköjä plotholeja syntyy kun mies lähtee tekemään näin isoa pelisarjaa ilman mitään kunnon ennakkosuunnitteluja, mutta itse arvostan kuitenkin sitä, että Kojima on selvästi yrittänyt selittää lähes kaiken MGS4:ssä. Pitääkin siis vaan oppia elämään sen kanssa, että Vampilla ei näyttänyt siinä kakkososassa olevan FROGsien saappaita.

Kojiman aikuisuus näkyy myös siinä mihin pelin maailma on kulkenut kuluneina neljänä vuotena ja juuri miten pelin paljon mainostama sodankäynti on muuttunut. Sen sijaan, että Kojima olisi kulkenut helpointa tietä ja ottanut tässä jo melko scifistelevässä tulevaisuudenvisiossa ihmiskunnan vaarallisimmaksi aseeksi taas kerran aina vain vaarallisemman ja isomman robotin, kuten niin monessa tusinakamassa mitä Japanista tulee, herra kääntyikin visioissaan 180 astetta ja on tajunnut sen, että tulevaisuus ei ole suuressa koossa vaan nimenomaan pienessä koossa. Herra painottaa nanokoneita suuressa määrin läpi pelin ja on jatkanut jo MGS2:ssa virinnyttä ajatusta siitä, että tulevaisuudessa sotaa ei käydä isoimmilla tykeillä ja ydinaseilla, vaan nimenomaan informaatiolla ja kontrollilla. Vaikka MGS4:n war economy onkin hieman ylilyöty visio, ei se kuitenkaan ole epärealistisimmasta päästä ja eritoten SOP:n ja ylipäätään Systeemin tapaiset tekeleet ovat juuri sellaista tavaraa, jota itse voisin kuvitella tulevaisuudessa ilmestyvän maailman taistelukentille. Kun huomaa, että näinkin överiksi vedetyssä animussa - jossa kyborgininjat tappelevat jättiläisrobotteja vastaan - on jonkinlaisia realistisuuden siemeniä muuttuu homma tuplasti nautittavammaksi.

Plus geckot ovat miljoona kertaa uhkaavampia kuin jättimäiset reksit - harmi vain, että niistä tuli pelin loppupuolella niin tusinakamaa. Sama homma oli kuitenkin nähtävillä jo Jurassic Parkissa, jossa pienet ja ovelat Velociraptorit olivat aina paljon pelottavampia kuin iso ja typerä Tyrannosaurus. ;)

Graafisesti peli on myös aivan jumalattoman nättiä kateltavaa, vaikka animaatiollisesti ei aina aivan samoihin korkeuksiin noustukaan. Pelin visuaalinen loisto kuitenkin entisestään tekee MGS4:stä erittäin elokuvallisen pelin - asia, jota vain tukevat varsin näppärä ohjaus välipätkissä. Taistelukohtauksetkin toimivat hienosti, vaikka ihan Devil May Cryn tasolle koreografioissa ei päästäkään. Peli näyttää käyttävän ihan tosissaan niitä PS3:n tehoja, sillä silmänkarkilta ei vältytä itse pelattavissakaan osuuksissa. Voin myöntää ihan kirkkain silmin, että Act Onen taistelukenttähiiviskely räjähdyksineen ja sotivine sotilaineen ensimmäistä kertaa koskaan teki minulle selväksi, että nyt puhutaan oikeasti next generationista. Eiköhän parempiin tuloksiin päästä vielä tulevaisuudessa.

Pelattavuudeltaan MGS4 on myös ehdottomasti parhain kaikista tähänastisista Metal Geareista. Voin itse myöntää, että en ole koskaan ollut erityisen taitava aikaisempien osien pelaamisessa, mutta tämä on aina johtunut kärsivällisyyden puutteesta, kun en vain ole jaksanut alkaa säätämään saatanallisen fixed-kameran kanssa. Erityisesti kolmosessa ärsytti se kuinka sen kameran takia vartijat näkivät Snaken aina ennen kuin minä ne, ellen sitten koko ajan runkannut R1:stä. Nelosessa asia on kuitenkin korvattu vihdoin ja voin sanoa, että yhdessäkään MGS:ssä en ole nauttinut hiiviskelystä näin paljon. Octocamo ei sinällään ole mikään erityinen ja mullistava pelillinen elementti, mutta ottaa mukaan sen mikä MGS3:n camouflagessa oli hyvää, eli idea naamioinnista, ja jättää pois sen mikä oli typerää, eli valikoissa ravaamisen. Ja onhan se helkkarin siistiä kun se puku oikeasti vaihtaa kuviointia taustan mukaan. :)

Toinen iso pelillinen uudistus oli sotateeman mukaisesti räiskintäelementtien painottaminen, jossa peli onnistuu myös erinomaisesti. Vaikka monet kunnon konsoliräiskinnät laittavat MGS4:n nurkkaan häpeämään, pelin räiskintäosiot toimivat erinoimaisesti hiipimisen ohella, eivätkä millään tapaa aiheuta suurempia vitutuksia. Toki se kääntyminen tähtäimen kanssa voisi olla nopeampaa, mutta toisaalta itse nautin suuresti esim. ensimmäisestä taistelukohtauksesta FROGsien kanssa, sillä peli osoitti heti, että tyhjäpäisen räiskinnän sijaan taktiikka kannattaa. Toki erittäin kovat pelaajat ja pimppiä 24/7 rämplänneet hämähäkkisormet ownaa kaikki räiskintäkohdat suoraan vain päin juoksemalla, mutta itseäni ilahdutti suuresti, että kyseisestäkin taistelukohtauksesta selviävät me vähemmän taitavat helposti kun osaa yllättää ja väijyttää vihollista. Peli pitää myös sisällään sellaisen kavalkadin aseita (jopa niitä täysin älyvapaita ;D), että vaihtelua silläkin osastolla piisaa.

Kehuja voisin jatkaa sillä, että pelin musiikit sopivat ehdottomasti peliin ja eeppistä menoa löytyy eeppisiin hetkiin ja kauneutta kauniisiin hetkiin. Kappale nimeltä Old Snake, need I say more? Parempiinkin OSTeihin on tosin kyllä tullut törmättyä.

Pelin juoni taas on sinänsä vähän ristiriitaisempi tapaus, sillä vaikka se yleisesti tekeekin aika hienon homman ollessaan uniikki osa MGS-jatkumoa ja samalla vielä nitoo yhteen lankoja aikaisemmista peleistä, on se paikoitellen vähän huonosti rytmitetty ja tuntuu ristiriitaiselta. Eritoten peliä puolesta välistä eteenpäin hätkähdyttävät paljastukset saavat toisaalta pelin alkupuolen tuntumaan vähän pointittomalta. Eva palamassa Soliduksen ruumiin mukana? Okei, hämätäkseen ehkä Patriootteja, mutta oliko Big Boss jo silloin herännyt? Myös Naomin motiivit ihmetyttivät suuresti kun pelin oli kerran vetänyt läpi, sillä tämän ramppailu eri ryhmittymien luona tuntui vähän oudolta. Olen niin käsittänyt, että Snaken ja näiden mukana tämä oli saadakseen apua Tekoälyt tuhonneen viruksen koodaamiseen. Eniten kaikista paljastuksista oudoimmalta tuntui kuitenkin lopun Big Bossin viimeinen palaaminen kuolleista, sekä ensimmäistä kertaa pelissä jopa puuduttavan pitkältä tuntunut vuodatus. Siis oikeasti mitä ihmettä?! :D Ristiriitaisuus tosin nostaa taas päätään, sillä yltiöpäistä selittämistä lukuunottamatta kohtaus on emotionaalisesti erittäin vahva ja olen toisaalta onnellinen, että Bossin ja Big Bossin tarina ja suhde tietyllä tavalla vietiin loppuun. Peli ei siis jättänyt tätäkään asiata mielikuvituksen varaan vaan klassisesti Big Boss kuoli Bossin haudalle !

Oikeastaan näitä ristiriitoja ja plotholeja oli paremmin päässä vielä pari viikkoa sitten, kun nyt olen ehtinyt jo joitain unohtaa. Eli ehdottomasti peli, joka kannattaa vetää parikin kertaa läpi, jos ensimmäisellä pelikerralla tuntui, että jäi asioita hämäräksi. On kuitenkin myönnettävä, että MGS2 vie voiton tarinan osalta ja omaa edelleen lempparijuoneni MGS-jatkumosta.

Mitä kuitenkaan olisi MGS ilman vahvoja, karismaattisia ja mielenpainuvia hahmoja. Voin puhtaalla omatunnolla myöntää, että MGS4 voittaa tyylipisteissä lähes kaikki planeetan pelit ilman hikipisarankaan vuodattamista. Vaikka Snaken vanhentaminen tollaiseksi kääpäksi on juonen kannalta lievästi keinotekoinen ratkaisu, ei vain jaksa valittaa kun se toimii kuin häkä. Nyt vasta MGS4:n vanhan viiksivallun koettuani on Snaken hahmon koko potentiaali mielestäni päästetty valloilleen, sillä Snaken vanhenemisen myötä peliin saatiin aivan simona uusia teemoja ja Snaken ennen vähän yksipuoliseen hahmoon nimenomaan sitä ulottuvuutta.

Helpolla Kojima ei myöskään päästänyt muitakaan pelin sankareita vaan yleisesti kaikilta alkaa ikä vähän jättämään tai sitten handicappia on tullut muilla tavoin. Asiasta pääsemmekin hulluun ja raivotautiseen fanittamiseen, eli
RAIDENIIN! :lovetus:
Itsehän olen jo pitkään tullut ulos kaapista kovana Raiden-fanittajana ja pidän miehen läsnäoloa kakkosessa yhtenä pelin ehdottomista vahvuuksista. Siksipä olinkin niin mielissäni, että Raidenin hahmo on selvästi kehittynyt kuluneiden vuosien aikana ja MGS4 esittelee tästä taas uusia puolia. Itse koen todella surulliseksi sen, että MGS2:n onnellisuuteen viittava loppu kääntyikin niin huonosti loppujen lopuksi. Eniten kosketti nähdä mihin kuntoon Raiden oli joutunut ja koko konsepti kehosta, josta alkuperäismateriaalia on jäljellä pelkästään pääkallo ja selkäranka, muun kehon ollessa konetta, on vain sitä laatua, joka iskee minuun kuin Thriller tanssilattialla. Olen tykästynyt Raideniin jopa sen verran, että tämän lievästi sanottuna överiksi menneet ninjailut pelin aikana eivät häirinneet lähes yhtään, lähinnä naurattivat, ja olen harkinnut jopa Raiden fanficin kirjoittamista.

NOW THAT'S GAY!

Yleisesti ottaen pidin vain siitä miten elävältä MGS-maailma onnistui tuntumaan, sillä aikaa oli todellakin kulunut. Rikkoen miljoonan animun kaavat, MGS4:n päähahmona jonkun neitipojan sijasta olikin vanha viiksekäs mies ja pelin ikäjakauma naisia lukuunottamatta oli muutenkin melko korkea. Voiko joko vakavalla naamalla väittää, etteikö pelin Liquid-Ocelot ole about hienoimpia pahiksia kohtaan? Pahiksista mainittakoon vielä sairaalloisen hotit B & B -corpsit, jotka taustajuoniensa samankaltaisuudesta huolimatta toimivat triljoonasti paremmin kuin köyhä Cobra Unit. Mikä parasta kuitenkin, eivät tytöt itse alkaneet vuodattamaan mitään Snakelle vaan raadolliset taustatarinat toimitettiin pelaajan korviin kolmannen osapuolen kautta ja täten homma ei tuntunut yhtä suurelta aivopierulta kuin vaikkapa Psycho Mantiksen vuodatukset ensimmäisessä MGS:ssä. "Ota nyt tosta luotto-, kirjasto-, pankki- ja security-kortit. Tapoit mut just ja mulla on pakonomainen tarve vuodattaa." Pomot olivat myös pelillisesti varsin loistavia jokaisen tarjotessa omanlaisensa haasteen. Oma suosikkini oli Octopus. Joka oli myös hotein naisista.

Mainitsinko jo, että B & B -corpsin tytöillä oli parhaat perseet koskaan? (häpeä Kojima, törkää nörttipoikien kosiskelua ! :D)

Mitä tässä tälläisen hirvittävän vaahtoamisen ja fanipoikailuvuodatuksen (yritin kuitenkin perustella väitteeni) loppuun voi enää sanoa? Peli ei ole missään nimessä täydellinen, eikä mikään maailman parhain peli, mutta yksinkertaisesti peli vain iski.

Se iski emotionaalisella tasolla ja peliin suhtautui jonain pelkästään MGS-sarjan uutta osaa suurempana pelinä. Kun pelin vielä lopettaa paras lopputaistelu koskaan, emotionaalisuuden ja epiikan multiorgasmi, tajuaa nyt asioiden vain olevan lopussa. Nyt se oikeasti loppuu. Piru, ei ollut kyyneleet kaukana siinä vaiheessa.

Se iski pelattavuudeltaan, sillä vihdoin monet aikaisempia osia vaivanneet ongelmat loistivat poissaololtaan.

Se iski äärimmäisenä visuaalisena ja musiikillisena nannana.

Se iski äärimmäisen viihdyttävänä science fiction- ja agenttihömppänä.

Se vain iski. :(

R.I.P.
20.8.2008, 11:20:52
Mainitsinko jo, että B & B -corpsin tytöillä oli parhaat perseet koskaan? (häpeä Kojima, törkää nörttipoikien kosiskelua ! )

Täytyyhän sitä jotain silmänruokaa tarjota koko elämänsä näytön edessä uhranneille ja tihrustaneille kaikentietäville rillipäisille ja pitsanaamaisille sekä fyysisesti kehityskelvottomille nörteille, eikös? Ha.

Mutta joo. Tämän pelisarjan viimeisestä osasta tai koko saagasta on vaikea keksiä mitään negatiivista sanottavaa. Ainahan sitä voi selitellä, mutta monelle faniksi tunnustautuvalle pelaajalle tämä sarja on lähes elämää suurempi kokonaisuus. Särähtää tietty jollain pahasti korvaan, eikö? Oikea cliché? Ehkä.

Meikäläisellä on muodostunut mielipide siitä, että tällaiset pelisarjat lyövät kevyesti laudalta suureksi kehutut ja kohutut elokuvat ja niiden trilogia tai tuplatrilogioiksi paisuneet jälkeläiset. Elokuvat ovat valmiita kokonaisuuksia, joita tyydytään katselemaan sellaisina kuin ne ovat. Peleillä on aina mahdollisuus kurottaa korkeamalle - antaa pelaajan tehdä niistä itse sellainen mikä parhaiten ruokkii mielikuvitusta. Sitten on niitä, jotka yhdistelevät juurikin näitä molempia. (Leffa + peli = Metal Gear Solid) näin lyhyellä matikalla.

Tästä on turha jaaritella sen kummempia, kun yläpuolelta löytyy Jeshin kirjoittama tekstinpätkä, jonka meikäläinen voi allekirjoittaa puhtaasti. Siinä lienee kaikki oleellinen sanottuna noin niinkun "tiivistettynä". Lukekaa siitä.

Mikkoc
20.8.2008, 20:34:49
Joo, olet todellakin oikeassa, Big Bossin ruumis oli Patriooteilla. Näin muistelin itsekin. En tarkoittanutkaan mainitsemallani harhauttamisella sitä, että BB:n ruumis olisi turvassa jossain Ocelotin kammiossa (joka olisi muuten Ocelotin suuntautumisen suhteen hyvin pelottavaa) ja Eva harhauttaisi Patriootteja luulemaan hänen olevan viimein kuollut. Mutta, eikö se olisi kuitenkin hyvä asia jos Patriootit eivät tietäisi Evan ja Ocelotin tietävän Big Bossin olevan elossa? En usko, että minkäänlainen pelastusoperaatio voisi olla edes mahdollista jos Patriootit yrittäisivät pitää BB:n turvassa eli olisivat varautuneet johonkin pelastusoperaatioon. Vaikka Ocelot olisikin onnistunut suunnitelmissaan tuhota Patriootit ydinohjuksella, olisi BB:n ruumis voitu kuljettaa pois.Ei kai missään vaiheessa sanottu, etteivät EVA ja Ocelot tienneet Big Bossin olevan elossa? Koko Patrioottien kaatamisen perimmäinen ideahan oli BB:n vapauttaminen ja Zeron olinpaikan selvittäminen. EVAn ei tarvinnut esittää kuolemaansa, koska Patriootit itsehän olivat laittaneet Snakeen FoxDie:n, joka tappoi EVAn. En keksi muuta selitystä kuin että koko Itä-Euroopan episodin idea oli Snaken kusettaminen, jotta tämä näyttelisi roolinsa loppuun. Tai sitten kyseessä on karsea retcon. Koko homma vesitetään sillä, että koko ajan paljastetaan että kaikki tiesivät kaikesta kaiken koko ajan ja että kaikki oli suunniteltua.

Sitäpaitsi, miksei Ocelot kuollut jo Itä-Euroopassa Snaken levittämään FoxDie:n?

Olen edelleen sitä mieltä, että sarjan juoni meni aivan vituilleen viimeisen osan myötä. Minua eivät tyydytä säälittävät kahden pennin selitykset, joilla Kojima ilmeisesti yrittää oikoa sitä solmua, mikä saatiin aikaan MGS2:n myötä. Patrioottien henkilöllisyyksien paljastumisen myötä halusin takoa päätä seinään ja ylisiirappista, sanoinkuvaamattoman överiksi vedettyä loppua katsoessa huvitti vain heittää koko kone seinään. Totta helvetissä meinasi kyynel tirahtaa jälkimmäisen kohdalla, mutta silti, aivan järkyttävän mauton lopetus.

Bunion
20.8.2008, 23:14:54
Ei kai missään vaiheessa sanottu, etteivät EVA ja Ocelot tienneet Big Bossin olevan elossa? Koko Patrioottien kaatamisen perimmäinen ideahan oli BB:n vapauttaminen ja Zeron olinpaikan selvittäminen. EVAn ei tarvinnut esittää kuolemaansa, koska Patriootit itsehän olivat laittaneet Snakeen FoxDie:n, joka tappoi EVAn. En keksi muuta selitystä kuin että koko Itä-Euroopan episodin idea oli Snaken kusettaminen, jotta tämä näyttelisi roolinsa loppuun. Tai sitten kyseessä on karsea retcon.

Siis niinhän minä taisin epäsuorasti mainitakin, eli kyllä Eva ja Ocelot tiesivät BB:n elossa olemisesta. Evahan oli mukana kunnostamassa ruumista. (Pelissä ei taidettu kertoa milloin Patriootit saivat BB:n ruumiin, milloin se oli Evalla ja miten se päätyi takaisin Patriooteille, mutta näemmä ainakin Soliduksen kuoleman jälkeen, jos kerran Eva kunnosti BB:tä Soliduksen palasilla. Tai sitten teoriani vuotaa.) Ja eiköhän se Patrioottien kaatamisen edellytys ollut niiden tietokoneiden kaato, jolloin myös BB vapautui. Eihän Zero enää pyörätuolissa varmaan olisi uhaksi ollut. Miksi muuten BB tappoi hänet? Varmuuden vuoksi?

Ja jos hypittäisiin viimeisen teoriani mukaan, Evahan olisi heittäytynyt liekkeiheihin hämätäkseen Patriootteja (järjestelmää) luulemaan että hän luulisi Soliduksen olevan ehta BB:n ruumis.

Sitäpaitsi, miksei Ocelot kuollut jo Itä-Euroopassa Snaken levittämään FoxDie:n?
Eiväthän he siellä ainakaan lähietäisyydeltä jutelleet. Eikä varmaan kannata olettaa, että videopelin taudit tarttuisivat täsmälleen yhtä realistisesti kuin oikeassa elämässä. Jos näin kuitenkin olisi tehty, niin olisi käärmeiden kohtauksen välietäisyysmatkasta vain tehty suurempi. Se ei vain sopinut juoneen vielä silloin.

Totta helvetissä meinasi kyynel tirahtaa jälkimmäisen kohdalla, mutta silti, aivan järkyttävän mauton lopetus.
No, onneksi jotkut eivät pilaa peli-iloaan liialla kriittisyydellä. =) Kyllähän noita pieniä retconnauksia ym. näkee, mutta en välitä.

Jesh
20.8.2008, 23:20:07
No nähtiinhän jo ykkösessäkin, että FoxDie ei tapannut populaa aina ensikohtaamisella. Kyllä sitä Liquidia piti jo silloin tutustuttaa turpajuhlajaisiin usean tunnin verran ennen kuin nanokoneet päättivät hyökätä.

Mikkoc
21.8.2008, 9:33:20
Ja eiköhän se Patrioottien kaatamisen edellytys ollut niiden tietokoneiden kaato, jolloin myös BB vapautui. Eihän Zero enää pyörätuolissa varmaan olisi uhaksi ollut. Miksi muuten BB tappoi hänet? Varmuuden vuoksi?Tämä on kyllä kinkkinen juttu, mutta itse sain käsityksen, että kyse oli jostain henkilökohtaisesta taistelusta. Kai Ocelot ja EVA itsekin tiesivät, että Patriootit pitävät maailmaa kasassa. Big Boss tappoi Zeron ystävyyssuhteen takia, luullakseni. Jotain karmeaa "zero to one hundred"-keittiöfilosofiaa siinä nyt oli, mutta aika merkityksetön asia kuitenkin.
Eiväthän he siellä ainakaan lähietäisyydeltä jutelleet.Unohditko, että Liquid vähän kuritti Snakea Itä-Euroopassa?
No nähtiinhän jo ykkösessäkin, että FoxDie ei tapannut populaa aina ensikohtaamisella. Kyllä sitä Liquidia piti jo silloin tutustuttaa turpajuhlajaisiin usean tunnin verran ennen kuin nanokoneet päättivät hyökätä.Kidutuskohtaus oli potentiaalinen paikka, missä FoxDie pystyi tarttumaan Liquidiin. Ehkä Liquid sitten oli vastustuskykyisempi kuin muut. Luulisin kuitenkin, että Act 3:n ja Act 5:n välillä on vähän enemmänkin aikaa kuin usea tunti.
Onneksi jotkut eivät pilaa peli-iloaan liialla kriittisyydellä. =) Kyllähän noita pieniä retconnauksia ym. näkee, mutta en välitä.Totta hemmetissä minulla on oikeus olettaa, että miljoonaluokan pelisuunnittelija osaa pitää edes tarinansa kasassa. Pieniä retconnauksia? Minusta se ei ole kauhean pientä, että tärkeimmät edellisten osien lopussa tehdyistä paljastuksista kuitattiin tyyliin "ei se ollutkaan näin". Jos et edes välitä, niin turha sitten kai edes keskustella.

Bunion
21.8.2008, 19:56:37
Tämä on kyllä kinkkinen juttu, mutta itse sain käsityksen, että kyse oli jostain henkilökohtaisesta taistelusta. Kai Ocelot ja EVA itsekin tiesivät, että Patriootit pitävät maailmaa kasassa. Big Boss tappoi Zeron ystävyyssuhteen takia, luullakseni. Jotain karmeaa "zero to one hundred"-keittiöfilosofiaa siinä nyt oli, mutta aika merkityksetön asia kuitenkin.
Kyllä tiesivät, Evahan taisi jotain siihen suuntaan puhua Solidille ja Ocelothan taisi yritti kaataa Patriootit juuri tämän takia.

Jepulis, nämä filosofioinnit menivät itseltänikin hiukan ohi ja vaikuttivat vain tekosyyltä. Mutta joo, ystävyyssuhde vaikuttaa ihan järkevältä selitykseltä.

Unohditko, että Liquid vähän kuritti Snakea Itä-Euroopassa?
Joo. Ajattelin Act ykköstä jostain syystä. No mutta kuitenkin, ei se vielä silloin sopinut juoneen.

Totta hemmetissä minulla on oikeus olettaa, että miljoonaluokan pelisuunnittelija osaa pitää edes tarinansa kasassa. Pieniä retconnauksia? Minusta se ei ole kauhean pientä, että tärkeimmät edellisten osien lopussa tehdyistä paljastuksista kuitattiin tyyliin "ei se ollutkaan näin". Jos et edes välitä, niin turha sitten kai edes keskustella.
Noh, voihan se tarina pysyä kasassa jos retconnaukset ovat mahdollisia. Itse mieltäisin sellaiseksi mainittavaksi retconnaukseksi semmoisen, joka ei voi olla totta, yms. Se onko se hyvä ratkaisu, on eri asia ja varmasti aika yksilöllinen asia. Itselleni se toimi ihan ok, ja tätä juuri tarkoitinkin; minulle ei jäänyt pahaa makua suuhun sen takia, että olisin "yli"kriittinen. Totta kai sinulla on oikeus olla kriittinen, mutta itse olen tyytyväinen, että pelistä tai sen lopusta jäi minulle enemmänkin hyvä kuva kuin huono. Tämä on kuitenkin vain viihdettä, (olkoon vaikka kuinka vaikuttava hyvänsä) jolloin se ajaa tarkoituksensa minulle paremmin jos pidän sitä vain viihteenä.

Ja en näe miksen voisi keskustella aiheesta, jos en ota asiaa samalla tavalla kuin sinä. Kyllä minäkin voin aina teorioida ja yrittää löytää loogista ratkaisua. Tuo "en välitä" ei tarkoita sitä, että minulle on yksi ja sama onko se retconnattu, vaan sitä, että olen valmis hyväksymään ja ymmärtämään pienet retconnaukset (en nyt keksi mitään todella isoa, täysin mysteeriä retconnausta) kuitenkaan manaamatta peliä ja pilaamalla mielikuvaani koko pelistä.

Joo, ja noista B&B:stä vielä: lisää nörttien kosiskelua löytyy, kun minkä tahansa Beauty-osuuden tappelussa odottaa ensin jonkin aikaa niin, että tausta muuttuu valkoiseksi, ja sitten ottaa kameran esiin. ;) Ja kamerahan siis löytyy Mission briefingien aikana alakerran rappusten takaa, jonne pääsee MKII:llä vaihtamalla sen pikkuruudun kameraa tai jotain.

Mutta oikeasti olisin kaivannut enemmän pikkukivaa joka on irti juonesta. Ja nämähän olivat yhtäkuin Codecit aikaisemmissa osissa.

Mikkoc
21.8.2008, 20:09:45
Joo. Ajattelin Act ykköstä jostain syystä. No mutta kuitenkin, ei se vielä silloin sopinut juoneen.Näinhän se on, ja juuri se on ärsyttävää. Kojiman tasoisen tarinankertojan ei todellakaan tarvitsisi turvata tällaiseen.
(en nyt keksi mitään todella isoa, täysin mysteeriä retconnausta)MGS2:n lopussa sanottiin, että Patriootit ovat kuolleet sata vuotta sitten. Kyseessä oli lopun suuri cliffhanger, joka tunnuttiin vain unohdettavan tuosta vain. Tämä tosin retconnattiin jo MGS3:ssa. Sen lopussa taas paljastetaan että amerikkalaiset philosopherit perustivat Patriootit. Kuuluivatko Zero, Para-Medic, Sigint, Big Boss ja EVA heihin? No eivät. Hienosti osataan tehdä kaikki fanien monen vuoden teorisoinnit tyhjiksi. Ja sitten se Liquid/Ocelot-kuvio. En voi käsittää jos joku tosissaan nielee ilmekään värähtämättä sen naurettavan itsesuggestio-säädön. Sitten tietysti se Big Bossin KOLMAS henkiinherätys. Ajattelin ennen pelin julkaisua, että Kojimalla olisi sen verran makua, ettei toisi häntä taas takaisin. Toisin kävi.

Bunion
21.8.2008, 21:37:44
Näinhän se on, ja juuri se on ärsyttävää. Kojiman tasoisen tarinankertojan ei todellakaan tarvitsisi turvata tällaiseen.
No mutta, jos Kojima olisi aivan aikuisten oikeasti halunnut että kaikki olisi viimeisen päälle realistista, niin olisi koko kohtaus varmasti järjestetty toisin. Ehkäpä hän erehtyi siinä, että suurinta osaa faneista tyydyttäisi enemmän tämä nykyinen ratkaisu kuin jokin huutelukohtaus, tiedä häntä. Mutta äläpä unohda mitä Jesh sanoi, näemmä näin on kuitenkin tehty aikaisemminkin tai sitten FoxDien tarttuminen on niinkuin normaalinkien tautien kanssa, eli kosketuksiin joutuminen ei ole yhtä kuin varma tartunta.

MGS2:n lopussa sanottiin, että Patriootit ovat kuolleet sata vuotta sitten. Kyseessä oli lopun suuri cliffhanger, joka tunnuttiin vain unohdettavan tuosta vain. Tämä tosin retconnattiin jo MGS3:ssa. Sen lopussa taas paljastetaan että amerikkalaiset philosopherit perustivat Patriootit. Kuuluivatko Zero, Para-Medic, Sigint, Big Boss ja EVA heihin? No eivät. Hienosti osataan tehdä kaikki fanien monen vuoden teorisoinnit tyhjiksi. Ja sitten se Liquid/Ocelot-kuvio. En voi käsittää jos joku tosissaan nielee ilmekään värähtämättä sen naurettavan itsesuggestio-säädön. Sitten tietysti se Big Bossin KOLMAS henkiinherätys. Ajattelin ennen pelin julkaisua, että Kojimalla olisi sen verran makua, ettei toisi häntä taas takaisin. Toisin kävi.
No, tuohon sata vuotta sitten kuolleisiin sopisivat ainakin itse Philosopherit. 1900-luvun alkupuolella, jolloin suurin osa olisi varmaankin kuollut noin sata vuotta sitten. Saattoihan Otacon tarkoittaa heitäkin, sillä infoa heillä oli vissiin juurikin tuon verran mitä kerrottiin sen kohtalokkaan viiden sekunnin aikana. Ei tätä aatetta nyt kuitenkaan täysin pilattu vaikka aikajana ei välttämättä olekaan oikea, (tämäkin on vain jos ei hyväksy sitä äskeistä teoriaani) sillä kyllähän tuo Patrioottien "koneellistuminen" oli aivan totta, vaikka Patrioottien jäsenet olivatkin vielä elossa.

Ja en ymmärrä tuota yhtä kohtaasi. Puhuttiinko muka MGS3:ssa jo Patriooteista ja heidän jösenistään? Itse muistaisin vain puhuttavan Philosophereista. Lopun tekstillä ilmaistusta aikajanasta en muista mitään, mutta jos se siinä olisi mainittu, en näe mitään ongelmaa Zeron osuudessa asiaan.

Joo, mutta äläpä viitsi yrittää syyllistää minua jos pidin pelistä, ok? Kuulosti ainakin siltä, kun tuo olisi osoitettu minulle. Kuten jo sanoinkin, ajattelen kuitenkin peliä ennenkaikkea viihteenä. Se, missä välissä peli on niin täynnä reikiä ettei ole enää viihdyttävä, (tai sisältää niitä siinä mitoin, että ne pilaavat suuren osan kokemuksesta) on kuitenkin täysin yksilöllistä, joten en oikein näe pointtia tuossa.

Eli kritisoi toki niin paljon kun sielu sietää, mutta mielellään ilman noita "miten joku voi pitää tästä?"-juttuja. En nyt sano pidinkö kaikista ratkaisuista, (jotain taisin jo BB:n herättämisestä mainitakin edellisessä ketjussa) mutta silti.

Jesh
21.8.2008, 21:44:41
Ja sitten se Liquid/Ocelot-kuvio. En voi käsittää jos joku tosissaan nielee ilmekään värähtämättä sen naurettavan itsesuggestio-säädön.
No jos vaihtoehtona on se, että Liquid jotenkin possessoi Ocelotin nanokoneiden kautta, tai pahimmillaan tämän sielun ottaessa muuten vallan, niin...

ANY DAY! :D

Hölmöä tavaraa, mutta eipä tuo haittaa suuremmin.

Lord JF
22.8.2008, 9:49:19
Eilen meni peli läpi ja etenkin loppupuoli oli jotain niin eeppistä ja mahtavaa että oksat pois. Tarinakin onnistui yllättämään käänteillään ja vaikka sinne aika reippaasti plot holeja ja epäloogisuuksia jäi, niin niihin nyt on jo totuttu. Mikäli kaipaisin peliltä loogisuutta en pelaisi MGS:iä. Etenkin Big Bossin loppuvuodatukset venyttivät reippaasti loogisuuden rajoja, mutta eipä tämä toisaalta olisikaan MGS, jos lopussa ei tulisi paljastuksia jotka kääntävät koko asetelman ylösalaisin.

Jos nelosta arvioidaan yksinkertaisesti pelilisin perustein, niin silloin ykkönen säilyttää paikkansa sarjan parhaana osana, mutta kun miettii sitä tunnelatausta mitä nelonen aiheutti etenkin loppupuolella ja niitä värinöitä selkänahassa Snaken ja Liquid Ocelotin loppumatsissa, niin kyllä tätä on vioistaan huolimatta pakko pitää mahtavimpana pelinä ikinä. On tässä vikansa. Joissakin välivideoissa oli turhaa pitkityksen makua, Akiban vatsavaivoilla retosteltiin liikaa ja mitä vielä. Eipä toisaalta ole mikään toinen peli onnistunut nostamaan fiiliksiä sellaiseen kattoon kuin tämä, ja siinä vaiheessa kun kaksi taistelujen ruhjomaa vanhaa miestä hakkaavat toisiaan henkihieverissä viimeisessä taistossa, tai kun Snake saapuu hylätyn Shadow Moseksen heliportille antaa kaikki aiemmat viat anteeksi.

PS: Mei Ling oli ainakin NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄIN hot!

Mikkoc
22.8.2008, 14:52:43
No mutta, jos Kojima olisi aivan aikuisten oikeasti halunnut että kaikki olisi viimeisen päälle realistista, niin olisi koko kohtaus varmasti järjestetty toisin. Ehkäpä hän erehtyi siinä, että suurinta osaa faneista tyydyttäisi enemmän tämä nykyinen ratkaisu kuin jokin huutelukohtaus, tiedä häntä. Mutta äläpä unohda mitä Jesh sanoi, näemmä näin on kuitenkin tehty aikaisemminkin tai sitten FoxDien tarttuminen on niinkuin normaalinkien tautien kanssa, eli kosketuksiin joutuminen ei ole yhtä kuin varma tartunta.FoxDie ei ole normaali tauti saatikka tauti laisinkaan, vaan virus. Sen tarttumisesta ei ole vissiinkään koskaan valaistu sen paremmmin. Olettaisin nyt kuitenkin, että kun Snake ja Liquid suunnilleen lääppivät toisiaan Itä-Euroopassa, että kyllä sen nyt olisi ennen pitkää täytynyt tarttua.
No, tuohon sata vuotta sitten kuolleisiin sopisivat ainakin itse Philosopherit. 1900-luvun alkupuolella, jolloin suurin osa olisi varmaankin kuollut noin sata vuotta sitten.Philosopherit kylläkin aloittivat toimintansa ensimmäisen maailmansodan jälkeen, eli vuoden 1920 paikkeilla. Heidän kuolemiensa ajankohdista ei ole tietääkseni minkäänlaista tietoa, mutta sata vuotta heittää kyllä pahasti.
Ja en ymmärrä tuota yhtä kohtaasi. Puhuttiinko muka MGS3:ssa jo Patriooteista ja heidän jösenistään? Itse muistaisin vain puhuttavan Philosophereista. Lopun tekstillä ilmaistusta aikajanasta en muista mitään, mutta jos se siinä olisi mainittu, en näe mitään ongelmaa Zeron osuudessa asiaan.Lopun aikajanassahan tuo mainitaan. Eihän Zeron mukanaolossa olekaan ongelmaa, mutta mihin ne philosopherit hävisivät?
Eli kritisoi toki niin paljon kun sielu sietää, mutta mielellään ilman noita "miten joku voi pitää tästä?"-juttuja. En nyt sano pidinkö kaikista ratkaisuista, (jotain taisin jo BB:n herättämisestä mainitakin edellisessä ketjussa) mutta silti.Kirjaimellisesti asioiden ottaminen on tietenkin hauskaa, mutta en minä tietenkään tarkoittanut, voisiko tästä muka joku pitää.
No jos vaihtoehtona on se, että Liquid jotenkin possessoi Ocelotin nanokoneiden kautta, tai pahimmillaan tämän sielun ottaessa muuten vallan, niin...

ANY DAY! :D

Hölmöä tavaraa, mutta eipä tuo haittaa suuremmin.No en nyt tiedä. Olisi sarjaan saanut jäädä jonkinlaista mystisyyttä mukaan. Liquidin sielun vallan ottaminen Ocelotista olisi ollut jopa sarjan "sääntöjen" puitteissa melko järkeenkäypää, olihan Ocelot The Sorrowin poika, jolla olikin astetta enemmän tekemistä kuolleiden kanssa. Äläkä unohda että Ocelot käytti kuin käyttikin kaikkivoipia nanokoneita muuttuakseen Liquidiksi.
Eipä toisaalta ole mikään toinen peli onnistunut nostamaan fiiliksiä sellaiseen kattoon kuin tämä, ja siinä vaiheessa kun kaksi taistelujen ruhjomaa vanhaa miestä hakkaavat toisiaan henkihieverissä viimeisessä taistossa, tai kun Snake saapuu hylätyn Shadow Moseksen heliportille antaa kaikki aiemmat viat anteeksi.Todellakin Shadow Mosekseen palaaminen oli aivan uskomatonta. Meinasi siinä itkuun pillahtaa kerran jos toisenkin, kun vanhat maisemat näyttäytyvät hylättyinä ja ränsistyneinä. Flashbackit ja etenkin Liquidin kopterin näkeminen olivat aivan älytön nostalgiapiikki.

Bunion
22.8.2008, 16:17:02
Philosopherit kylläkin aloittivat toimintansa ensimmäisen maailmansodan jälkeen, eli vuoden 1920 paikkeilla. Heidän kuolemiensa ajankohdista ei ole tietääkseni minkäänlaista tietoa, mutta sata vuotta heittää kyllä pahasti.
Ei, kyllä viimeinenkin Philosopher kuoli jo 1930-luvulla. Lähteen alkuperää en muista, mutta googlaa vaikka "mgs, last philosopher died at 1930" ja löydät paljon lähdettä. Eli ei tuo nyt kovin iso heitto ole.

Lopun aikajanassahan tuo mainitaan. Eihän Zeron mukanaolossa olekaan ongelmaa, mutta mihin ne philosopherit hävisivät?
Ne kuoli.

Akiban vatsavaivoilla retosteltiin liikaa ja mitä vielä.
Ainahan Johnnyn vatsavaivoilla on pelleilty jos on ollut tarkkana. Nyt niiden seuraaminen vain oli pakollista. Mutta olisin mielummin halunnut Johnnyn pysyvän Easter egginä. :| Akiba oli tyhmä.

Nyt yritän päästä pelin läpi ilman alertteja ja tappoja. Act 2:ssa mennään, saa nähdä tuleeko tämän vuoden puolella valmista.

Mikkoc
22.8.2008, 16:25:11
About a hundred years = 70 vuotta?

Ne kuoli.Joo, eli itsekin myönnät että kyseessä on retcon.

Itse olen mennyt pelin läpi normalilla ilman alertteja ja tappoja, joka ei ollut kyllä kauhean hankalaa. Hardilla nyt menossa ja se on varsinkin Act 3:n pakokohtauksen kohdalla todella ärsyttävää puuhaa.

Lord JF
22.8.2008, 20:14:07
Mitä Philosophereihin tulee, niin vaikka Zero ei olisikaan näihin kuulunut, niin minusta on ihan luonnollista ajatus, että tämä olisi vaikka eliminoinut järjestön amerikkalaisen haaran johtomiehet ja sitten perinyt näiden luoman organisaation Patrioottiensa kanssa. Ei ehkä kirjaimellisesti mene kuten MGS3:n aikajanassa, mutta tarpeeksi lähelle kuitenkin.

Ainahan Johnnyn vatsavaivoilla on pelleilty jos on ollut tarkkana. Nyt niiden seuraaminen vain oli pakollista. Mutta olisin mielummin halunnut Johnnyn pysyvän Easter egginä. :| Akiba oli tyhmä.
Onhan niillä, mutta tällä kertaa homma meni överiksi. Aiemmin kyse on ollut parista lyhyestä kohtauksesta, joita ei välttämättä perus pelaamisella edes löydä. Nyt tämän vatsavaivoille ja muullekin sähläilylle omistettiin liioittelematta varmaan puolen tunnin edestä välivideopätkiä.

Toka läpipeluukerta menossa nyt hardilla. Ehkä se vähän valaisee vielä tarkemmin tuota juonivyyhtiä.

Bunion
22.8.2008, 22:59:57
About a hundred years = 70 vuotta?
Noh, se haitari on kylläkin 89-70 vuotta sitten. Olettaen että Philosopherit perustettiin vuonna 1920. Joten jos viimeinen heistä kuoli 30-luvulla, se ei tarkoita, että keskiarvo on tasan 70 vuotta. Se olisi kaiken järjen mukaan hiukan yli 80.

Eikös filosofeja ollut kaksitoista, vai kuvittelenko? Jos näin on, lähimmäksi sataa päästään kuolinvuosien rivillä 1920 x 11 ja 1930 x 1, joka tekee kuolinvuosien keskiarvoksi ~1921, (88 vuotta sitten) joka on muuten suunnilleen yhtä epätodennäköinen kuin sinun ehdottamasi 70 vuotta. :P Siis mikäli nyt puhuit keskiarvosta, etkä yksittäisestä henkilöstä. Mutta silloinhan Otacon olisi voinut tarkoittaa myös sitä joka kuoli jo vuonna 1920, joka oli jo 89 vuotta sitten. :P Se on jo aika lähellä sataa se.

Mutta ei, se ei ole sataa vuotta. Se voi olla retcon (eikös koko sarja ole, jos kerran Kojima keksi sarjan juonen peli kerrallaan?), taikka sitten Otaconilla on outo käsitys ajasta. (Tai lista on feikki!) Mutta kuitenkaan, se ei olisi mielestäni edes paha retcon, sillä tuo pari kymmentä vuotta sinne tai tänne ei sinänsä vaikuta mitään. En tajua, miten tuo tuhoaa fanien teorioita, etenkään kun tuolta ajalta ei tunneta ketään MGS-henkilöitä.

Jos tuo on paha retcon, ajattele Naked Snaken ikää. =) Hänenhän olisi pitänyt syntyä 1910-luvun puolivälissä, mutta silti on MGS3:ssa nuori poju. Ocelot syntyi Normandian maihinnousun aikana, eli vuonna 1944, joten ikäeron luulisi näkyvän.

Joo, eli itsekin myönnät että kyseessä on retcon.
En nyt kiistäkään retconneja vaikka teorioinkin. Mutta sitä en tajua, että miten tämän myönnän. Sitenkö, että Kojima sai päähänsä tapattaa filosofit Patrioottien tieltä jälkikäteen? Se on siis ollut fakta jo kolmosesta lähtien, että viimeinenkin Philosopher kuoli jo 1930-luvulla. Vai olenko missanut jotain? Häh.

Itse olen mennyt pelin läpi normalilla ilman alertteja ja tappoja, joka ei ollut kyllä kauhean hankalaa. Hardilla nyt menossa ja se on varsinkin Act 3:n pakokohtauksen kohdalla todella ärsyttävää puuhaa.
Kun pelasin tuon kohdan ilman tappoja, niin ainakin Stun grenadeja viskelemällä selvisin muutaman yrityksen jälkeen. Älä välitä siitä, että sokaistut. Jos omistat Solar gunin, puuha onnistuu vielä helpommin. Hardilla siis vedin itsekin. Sillä yhden käden haulikolla saa myös napsittua porukkaa, mutta se on kamalan hidas. Sillä tosin sai lentävät härdellit alas helposti. Eli haulikkoa ja Solar gunia käytin liikkeessä, kranaatteja tiesuluissa ja läpi meni. Jos voit käyttää Rationeja, niin sittenhän homma on helpompi.

Joo ja JF, tuon takia Akiba olikin ärsyttävä.

Mikkoc
23.8.2008, 0:23:07
En nyt kiistäkään retconneja vaikka teorioinkin. Mutta sitä en tajua, että miten tämän myönnän. Sitenkö, että Kojima sai päähänsä tapattaa filosofit Patrioottien tieltä jälkikäteen? Se on siis ollut fakta jo kolmosesta lähtien, että viimeinenkin Philosopher kuoli jo 1930-luvulla. Vai olenko missanut jotain? Häh.Jos filosofit kuolivat jo 1930-luvulla, niin miten he perustivat Patriootit MGS3:n tapahtumien jälkeen? (vuosilukua en muista) Zero ei heihin koskaan kuulunut. Tarkoitin fanien teorisoinnin tuhoamista juurikin sillä, etteivät Amerikan filosofit Patriootteja perustaneetkaan vaan tiedät-kyllä-ketkä joilla ei ollut yhteyksiä heihin. Kyllä tuosta liikkui ennen nelosen julkaisua jos jonkinmoisia mielenkiintoisia teorioita. Mutta ei tämä ole kovinkaan paha retcon loppujen lopuksi. Nostihan tuo tarinan tunnetasoa melkoisesti kun ne MGS3:n hyvät tyypit paljastuivat sittenkin kaiken pahan aluksi ja juuriksi. Liquid/Ocelot-kuvio tuossa tarinassa eniten rassasi. Nyt pelissä ei ollut oikeastaan kumpaakaan, mikä sai ainakin tämän Ocelot-fanboyn aika kyrsiintyneeksi. Kummasti hän vaan puhui Liquidin äänellä MGS2:n lopussa.

Oli tämä silti tunnetasolla aika vaikuttava kokemus. Onneksi Solidusta ei tässä unohdettu, vaan hahmon traagisuutta korostettiin entisestään. Myös Ocelotin kuolema oli jotenkin äärimmäisen sykähdyttävä. Oikeastaan jopa surullisin asia koko pelissä oli kun paljastui että Ocelot oli oikeasti kokoajan hyvis. Vaikka mies saatiin vihdoin ja viimein hengiltä, hän kusetti taas (lähes) kaikkia.

Naskali
28.8.2008, 18:01:56
Mun mielestä ninja-Raiden oli ihan yli vedetty. Miksi pahikset eivät valmistaneet vastaavaa supersoturia? Joku vamp, lol yks ruiske niin kuoli. Raidenin päälle ajoi valtamerialus ja silti oli valmis taistelemaan. MGS4:n juonesta hahmosta en niin pahoja ylilyöntejä löytänyt, mutta tää Raiden latisti kyllä aikalailla. Nelonen oli kuitenkin mielestäni sarjan kolmanneksi paras osa Snake eaterin ja MG2 Solis Snaken jälkeen.

//En nyt jaksa noista filosofeista käytä keskustelua seurata taaksepäin, mutta eikös mennyt aikalailla näin: Volginin isäukko oli yksi filosofeista, ja Volgin sitten sai siitä legacystä itselleen pohjattomat varat omiin suunnitelmiinsa filosofien kuoltua. Adam antoi Volginin tuhouduttua USA:lle tiedon filosofien massien sijainnista ja niillä varoilla sitten perustettiin patriootit.

Atmis
31.8.2008, 10:55:31
Hei pojat. Ne "Patriotsit" johon Otacon viittasi kakkosen lopussa tarkoittivat Wisemen's Committeeta, joka oli siis Philosophereiden American branch. Käsittääkseni tämä annettiin ymmärtää kolmannessa osassa, koska itselleni se ainakin oli päivän selvää. Se, että Otacon puhui "Patriotseista" johtui kaiketi sen hetkisen tiedon puutteesta ja about a hundred years ago oli nyt vaan heitto. Jättäkää se pilkku rauhaan ja hankkikaa tyttöystävä.

Patriotsien yhteys Philosophersiin on The Boss, joka oli yhden Wiseman's Committeen jäsenen tytär. Patriotsit taas lähtivät toteuttamaan "the will of The Boss." Joten ei tässä mitään fanien teorioita murskattu, te ette vaan ymmärrä.

Konami julkaisi melko kattavan Metal Gear databasen (http://www.gamepro.com/article/news/193608/still-confused-download-the-metal-gear-database/), jonka voi ladata ilmaiseksi Playstation Storesta. Sieltä ne faktat löytyy.

Pari päivää sitten meni peli läpi, enkä osaa sanoa muuta kuin vittu. Sillain hyvällä tapaa.

//Niin ja Naxu, Volginin faija ei kuulunut Philosophereihin, vaikka kylläkin koijasi niiden rahat ^^.

Bunion
31.8.2008, 13:03:05
Patriotsien yhteys Philosophersiin on The Boss, joka oli yhden Wiseman's Committeen jäsenen tytär. Patriotsit taas lähtivät toteuttamaan "the will of The Boss." Joten ei tässä mitään fanien teorioita murskattu, te ette vaan ymmärrä.

//En nyt jaksa noista filosofeista käytä keskustelua seurata taaksepäin, mutta eikös mennyt aikalailla näin: Volginin isäukko oli yksi filosofeista, ja Volgin sitten sai siitä legacystä itselleen pohjattomat varat omiin suunnitelmiinsa filosofien kuoltua. Adam antoi Volginin tuhouduttua USA:lle tiedon filosofien massien sijainnista ja niillä varoilla sitten perustettiin patriootit.
Nyt on mennyt kyllä kummaltakin hiukan Mikon kysymys ohitse. :| Ja sehän menee näin:

Jos filosofit kuolivat jo 1930-luvulla, niin miten he perustivat Patriootit MGS3:n tapahtumien jälkeen? (vuosilukua en muista) Zero ei heihin koskaan kuulunut. Tarkoitin fanien teorisoinnin tuhoamista juurikin sillä, etteivät Amerikan filosofit Patriootteja perustaneetkaan vaan tiedät-kyllä-ketkä joilla ei ollut yhteyksiä heihin.
Ja kyseinen kohtahan taisi löytyä MGS3:n lopputeksteistä. Mutta mitä tämä nyt sitten tarkoittaa? The Boss sanoi muistaakseni sanasta sanaan "I am the last remaining child of the Philosophers", joten retconnaako MGS3 itsensä, vai häh? Jos kaikki Philosopherit olivat kuolleet jo tuohon aikaan, niin kuka sitten perusti Patriootit? Zero nyt kävisi, mutta kun MGS3:n lopputeksteissä taidettiin sanoa toisin.

Googlailin vähän, ja löysinkin heti tämän. (http://forums.hideokojima.fi/index.php?showtopic=503) Siellä henkilö nimeltä Solidé vastaa:
"Patriootit -nimi nimenomaan otettiin käyttöön vasta kun Amerikan Philosopherit saivat Legacyn haltuunsa. Se on MGS3 lopputeksteissä."

Eli toisin sanoen, MGS3:n jälkeen Philosopherien kuoltua.

Eli kolmosessa oli tiedossa: Philosopherit perustivat Patriootit. Zero ei ollut Philosopher.
Nelosessa selviää: Philosopherit eivät perustaneet Patriootteja, vaan Zero perusti heidät.

Atmis
31.8.2008, 13:43:09
Öö, niin?

Zerohan perusti Patriotsit ja se on fakta. Sitä en muista johdatettiinko kolmosessa pelaajat ehkä uskomaan, että Filosofit perustivat Patriotsit, mutta näin ei kuitenkaan ole. Kerrankos sitä Kojima johdattaa pelaajat väärille jäljille. En hiffaa miksi siitä pitää nostaa hervoton meteli ja bashata MGS4:n juoni sen vuoksi.

Mikkoc
31.8.2008, 16:19:01
Eikö tämän ketjun tarkoitus nyt nimenomaan ole keskustella juonesta, myös sen epäkohdista? Joo myönnän että aiemmissa posteissani oli vähän hyökkäävä sävy, mutta ei tässä olla pelien juonta silti lyttäämässä. Hienoja pelejä kaikki tyyni, mutta retconnaukset eivät ole aina kivoja. MGS4:ssa nimenomaan unohdettiin MGS3:n lopun väite Patrioottien synnystä.

Atmis
31.8.2008, 16:45:28
Eikö tämän ketjun tarkoitus nyt nimenomaan ole keskustella juonesta, myös sen epäkohdista?
No tietty, sehän se vänkää onkin, mutta ei kai niitä epäkohtia tarvitsisi silti väkisin yrittää keksiä.

Kautta pelisarjan pelaajalle annettu tieto ei koskaan ole ollut absoluuttista, vaan perustuu enemmänkin pelimaailman sen hetkisiin käsityksiin. Ykkösessä annettiin ymmärtää, että Big Boss on kuollut ja pahista pahin jäbä täältä Kanadaan. Kakkosessa, että Patriotsit kuoli 100 vuotta sitten ja kolmosessa kenties sitten, että Philosopherit perustivat Patriotsit, mutta viime käden tieto löytyy ainakin minusta nelosesta. Nelosen jälkeen jäljellä on vain "absoluuttinen fakta".

Mutta btw, nyt kun aukoista on puhe, niin mitä helvettiä Raidenille tapahtui? Itse ainakin olisin halunnut tietää, miten tyypistä tuli yhtäkkiä cyborg ninja. Kaveri ryyppää helvetisti ja muuttuu ninjaksi, siisti tulevaisuus mullakin näemmä tiedossa. Sitten jäbä on yhtäkkiä kädetön ja sitten seuraavassa kuvassa ihan ihmiskropalla varustettu normijäbä. Lolwtf?! Toisen kädenhän se leikkasi itse irti ja toinen oletettavasti katosi kun jäi laivan alle mutta lol silti. Muutenkin ne sen exoskeletonin voimat olivat vähän wtf. Voimat ei riitä kiskomaan kivimurskan alle jäänyttä kättä vapaaksi, mutta riittää kyllä valtamerilaivan pysäyttämiseen. Jaa.

Mikkoc
31.8.2008, 17:10:00
Kautta pelisarjan pelaajalle annettu tieto ei koskaan ole ollut absoluuttista, vaan perustuu enemmänkin pelimaailman sen hetkisiin käsityksiin. Ykkösessä annettiin ymmärtää, että Big Boss on kuollut ja pahista pahin jäbä täältä Kanadaan. Kakkosessa, että Patriotsit kuoli 100 vuotta sitten ja kolmosessa kenties sitten, että Philosopherit perustivat Patriotsit, mutta viime käden tieto löytyy ainakin minusta nelosesta. Nelosen jälkeen jäljellä on vain "absoluuttinen fakta".Sinua se ei ilmeisesti haittaa, minua kyllä. Minusta ylipäätänsäkin oli aivan naurettavaa, että se kakkosen suuri cliffhanger olikin paskapuhetta, ja se että Big Boss ei ollutkaan kuollut. Big Bossia pidettiin kuolleena MG2:sta lähtien, ja nyt yhtäkkiä tulee messias MGS4, joka paljastaa, että Big Boss ei olekaan kuollut vaikka hänet tapettiin kaksi kertaa ja toisella kerralla vielä poltettiin aika huolella. Se oli myös minusta aika hauskaa että MGS4:ssa Campbell sanoo työskennelleensä Raidenin kanssa aiemmin. Toivon totisesti, ettei tällä tarkoiteta MGS2:sta, sillä se olisi jo aivan saatananmoinen retcon. Kyseessä on kuitenkin pelisarja eikä mikään sanomalehti, joka oikaisee tietojaan aika ajoin. Tarinan uskottavuus mielestäni kärsii, jos aiemmin esitettyjä faktoja muutellaan sen edetessä joillakin huterilla tekosyillä.
Mutta btw, nyt kun aukoista on puhe, niin mitä helvettiä Raidenille tapahtui? Itse ainakin olisin halunnut tietää, miten tyypistä tuli yhtäkkiä cyborg ninja. Kaveri ryyppää helvetisti ja muuttuu ninjaksi, siisti tulevaisuus mullakin näemmä tiedossa. Sitten jäbä on yhtäkkiä kädetön ja sitten seuraavassa kuvassa ihan ihmiskropalla varustettu normijäbä. Lolwtf?! Toisen kädenhän se leikkasi itse irti ja toinen oletettavasti katosi kun jäi laivan alle mutta lol silti. Muutenkin ne sen exoskeletonin voimat olivat vähän wtf. Voimat ei riitä kiskomaan kivimurskan alle jäänyttä kättä vapaaksi, mutta riittää kyllä valtamerilaivan pysäyttämiseen. Jaa.Lueppa sitä mainostamaasi databasea, jota en kyllä itse pitäisi välttämättä aivan 100% kaanonina. Sen mukaan Raiden löysi Sunnyn Area 51:sta, mutta Patriootit kaappasivat hänet ja tekivät tälle kokeita. Vain hänen päänsä on orgaanista ainesta. Ilmeisesti lopussa Raidenille saatiin leikkausten jälkeen taas oikea keho, emt.

Minusta oli muuten aika latteaa, että Raiden selvisi siitä Havenin alle jäämisestä. Olin aivan varma että tyyppi kuoli, mutta vielä näköjään porskutti menemään. Se olisi ollut täydellisen tunteikas loppu Raidenille, mutta ilmeisesti Kojima ei halunnut surullista loppua.

Jesh
31.8.2008, 17:12:03
Mutta btw, nyt kun aukoista on puhe, niin mitä helvettiä Raidenille tapahtui? Itse ainakin olisin halunnut tietää, miten tyypistä tuli yhtäkkiä cyborg ninja. Kaveri ryyppää helvetisti ja muuttuu ninjaksi, siisti tulevaisuus mullakin näemmä tiedossa. Sitten jäbä on yhtäkkiä kädetön ja sitten seuraavassa kuvassa ihan ihmiskropalla varustettu normijäbä. Lolwtf?! Toisen kädenhän se leikkasi itse irti ja toinen oletettavasti katosi kun jäi laivan alle mutta lol silti. Muutenkin ne sen exoskeletonin voimat olivat vähän wtf. Voimat ei riitä kiskomaan kivimurskan alle jäänyttä kättä vapaaksi, mutta riittää kyllä valtamerilaivan pysäyttämiseen. Jaa.
Kakkosen jälkeen Raiden sortui alkoholismiin ja lähti Rosen luota, kuten nelosessa kerrottiin. Mies vaelteli taistelukentiltä toiselle etsien rauhaa, kunnes yhteistyössä Snaken ja Otaconin kanssa pelasti Sunnyn Patrioottien käsistä. Patriootit kuitenkin ottivat Raidenin vangiksi ja alkoivat tehdä Raidenille samoja kokeita kun Gray Foxille oli aikaisemmin tehty, nyt vain edistyksellisemmin tekniikoin. Lopputuloksena oli se, että Raidenin vanhasta kehosta oli jäljellä enää tämän pää (ei alaleukaa), sekä selkäranka - muu osa kehosta oli robottia (MGS:n päähahmonsuunnittelija taisi paljastaa asian joskus pari vuotta sitten). Big Mama sitten joukkoineen vapautti Raidenin ja tämä auttoi sitten vastavuoroisesti etsimään näille Big Bossin jäännöksiä.

Lopussa Raidenin exoskeleton poistetaan ja tällä on ns. normaalin kehon oloinen kyborgikeho (eri kehon osien reunat voi nähdä lopussa, esim. leuan kohdalla ja käsien kohdalla). Raidenin kehon ollessa suurimmaksi osaksi robotiikkaa, myös ne tuhoutuneet osat pystyttiin korvaamaan uusilla.

Näin ainakin olen itse käsittänyt.

Atmis
31.8.2008, 17:52:26
Sinua se ei ilmeisesti haittaa, minua kyllä. Minusta ylipäätänsäkin oli aivan naurettavaa, että se kakkosen suuri cliffhanger olikin paskapuhetta, ja se että Big Boss ei ollutkaan kuollut. Big Bossia pidettiin kuolleena MG2:sta lähtien, ja nyt yhtäkkiä tulee messias MGS4, joka paljastaa, että Big Boss ei olekaan kuollut vaikka hänet tapettiin kaksi kertaa ja toisella kerralla vielä poltettiin aika huolella. Se oli myös minusta aika hauskaa että MGS4:ssa Campbell sanoo työskennelleensä Raidenin kanssa aiemmin. Toivon totisesti, ettei tällä tarkoiteta MGS2:sta, sillä se olisi jo aivan saatananmoinen retcon. Kyseessä on kuitenkin pelisarja eikä mikään sanomalehti, joka oikaisee tietojaan aika ajoin. Tarinan uskottavuus mielestäni kärsii, jos aiemmin esitettyjä faktoja muutellaan sen edetessä joillakin huterilla tekosyillä.
Hankala jätkä sinä olet ;D.

Kakkosen jälkeen Raiden sortui alkoholismiin ja lähti Rosen luota, kuten nelosessa kerrottiin. Mies vaelteli taistelukentiltä toiselle etsien rauhaa, kunnes yhteistyössä Snaken ja Otaconin kanssa pelasti Sunnyn Patrioottien käsistä. Patriootit kuitenkin ottivat Raidenin vangiksi ja alkoivat tehdä Raidenille samoja kokeita kun Gray Foxille oli aikaisemmin tehty, nyt vain edistyksellisemmin tekniikoin. Lopputuloksena oli se, että Raidenin vanhasta kehosta oli jäljellä enää tämän pää (ei alaleukaa), sekä selkäranka - muu osa kehosta oli robottia (MGS:n päähahmonsuunnittelija taisi paljastaa asian joskus pari vuotta sitten). Big Mama sitten joukkoineen vapautti Raidenin ja tämä auttoi sitten vastavuoroisesti etsimään näille Big Bossin jäännöksiä.

Lopussa Raidenin exoskeleton poistetaan ja tällä on ns. normaalin kehon oloinen kyborgikeho (eri kehon osien reunat voi nähdä lopussa, esim. leuan kohdalla ja käsien kohdalla). Raidenin kehon ollessa suurimmaksi osaksi robotiikkaa, myös ne tuhoutuneet osat pystyttiin korvaamaan uusilla.

Näin ainakin olen itse käsittänyt.
Jaa nii, nyt kun luin tuota niin muistuikin mieleen, että kyllähän tuota pelissä sivuttiin, olin vain unohtanut :D.

Nonii, enkä ole vielä edes ladannut mainostamaani databasea, koska vitun lifetys estää mua nörttäämästä pleikkarini kanssa :(.

SuperDude
31.8.2008, 19:28:31
Ainoa asia joka itseäni häiritsi pelissä, oli se että Ocelotia ei enää ollut (siis omana itsenään). Paras hahmo koko sarjassa, kusettaa kaikkia koko ajan.

Onko kukaan muuten pistenyt merkille Pelit-lehden aseenteellisuutta peliä kohtaan? Haukkuja haukkujen perään, ei siinä mitään, ihan asiasta valitettiin, mutta arvostelusta jäi kuva että peli olisi aivan perseestä. Kehuja mainittiin vain muutamassa sivulauseesta. Tuntui siltä että kun peliä on hypetetty, niin se on pakko haukkua.

Mitä muuten tarkoittaa retconnaus? Puhutaanko pliis suomea suomalaisella foorumilla? Helpompi osallistua keskusteluun, jos tietäis mistä puhutaan.

Mikkoc
31.8.2008, 19:39:15
Mitä muuten tarkoittaa retconnaus? Puhutaanko pliis suomea suomalaisella foorumilla? Helpompi osallistua keskusteluun, jos tietäis mistä puhutaan.Suomenkielistä versiota tuosta sanasta ei käsittääkseni ole, joten lue vaikka ensimmäinen lause Wikipediasta (http://en.wikipedia.org/wiki/Retcon).

Pelit-lehden arvostelija oli varmaan yksi niistä harvoista rehellisistä tyypeistä, jotka tämän pelin arvostelivat. Kyllä tätä on hypetetty joka paikassa aivan liikaa. Kaikkien aikojen hienoin peli? Just. Jos jotain niin tämä peli ei lunastanut hypeään grafiikassa eikä pelattavuudessa. Snaken viiksiin käytetty enemmän muistia kuin PS2:ssa on yhteensä? ;D Ajoneuvot? Pelaajaan vaikuttaminen psykologisesti? Myös oman puolen valitseminen sodassa jäi vähän puolitiehen ja varsinkin viimeisen actin pelattavat osuudet tuntuivat jotenkin juosten kustuilta. Odotin että Haven olisi ihan helvetin iso alue, mutta sehän oli yksi surkea putki.

SuperDude
31.8.2008, 19:48:21
Suomenkielistä versiota tuosta sanasta ei käsittääkseni ole, joten lue vaikka ensimmäinen lause Wikipediasta (http://en.wikipedia.org/wiki/Retcon).

Juonenkäänne joka sivutetaan/kirjoitetaan uuteen muotoon myöhemmässä osassa samaa kaanonia?

Pelit-lehden arvostelija oli varmaan yksi niistä harvoista rehellisistä tyypeistä, jotka tämän pelin arvostelivat. Kyllä tätä on hypetetty joka paikassa aivan liikaa. Kaikkien aikojen hienoin peli? Just. Jos jotain niin tämä peli ei lunastanut hypeään grafiikassa eikä pelattavuudessa. Snaken viiksiin käytetty enemmän muistia kuin PS2:ssa on yhteensä? ;D Ajoneuvot? Pelaajaan vaikuttaminen psykologisesti?En minä rehellisyydestä puhunut, vaan arvostelun sävystä. Arvostelu on kirjoitettu sellaisella "haista paska" -mentaliteetilla, että tuntuu että arvostelijaa vitutti koko peli. Hauskin kohta taisi olla se kun arvostelija valittaa FPS-kuvakulman rajoittavan näkyvyyttä. Tottakai se rajoittaa näkyvyyttä, sitähän FPS tarkoittaa!

En tiedä millaista graafisuutta odotettiin, mutta mielestäni kuvallinen tyylikkyys voittaa fotorealistisen grafiikan. Pelattavuus vaatii totuttelua, ei se täydellinen ole, mutta mahdollistaa valtavasti toimintoja. Henkilökohtaisesti olisin toivonut että L1 napilla vaihdetaan ampumatilaan, ja uudella painalluksella takaisin. Ei näin, että pidetään koko ajan nappia pohjassa.

Myös oman puolen valitseminen sodassa jäi vähän puolitiehen ja varsinkin viimeisen actin pelattavat osuudet tuntuivat jotenkin juosten kustuilta. Odotin että Haven olisi ihan helvetin iso alue, mutta sehän oli yksi surkea putki.Pelillisesti oli kieltämättä vähän epätasapainossa nämä pelialueet. Ensin kaksi Actia joissa soditaan sissien kanssa. Kolmannessa pelaajan ainoat tehtävät on seurata yhtä siviiliä vastarintaliikkeen piilopaikkaan, ampua prätkän selästä ja tiputtaa Raven. Neljännessä vihasin robottien suurta määrää. Sitä pientä pallorobottia vihaan yli kaiken. Vitonen oli nyt vähän "mennään hoitamaan homma loppuun". Toivoin että alkuperäiselle Outer Heavenille oltaisiin palattu, mutta Haven olikin joku laiva.

Onko kukaan muuten samaa mieltä että B&B -ryhmä oli täysin turha? Pääsääntöisesti ikäviä pomotaisteluita, vaikka Mantis olikin melko mukava. Hahmojen taustatarinat olivat kyllä mielenkiintoisia, ja oli hyvä että Drebin kertoi ne, ilman että kaunottaret itse avautuisivat niistä. Silti ryhmä oli jos mahdollista, vielä irrallisempi osa juonesta kuin Cobra Unit kolmosessa.

Atmis
31.8.2008, 22:30:49
Ensin kaksi Actia joissa soditaan sissien kanssa. Kolmannessa pelaajan ainoat tehtävät on seurata yhtä siviiliä vastarintaliikkeen piilopaikkaan, ampua prätkän selästä ja tiputtaa Raven. Neljännessä vihasin robottien suurta määrää. Sitä pientä pallorobottia vihaan yli kaiken. Vitonen oli nyt vähän "mennään hoitamaan homma loppuun"
Kun sen laittaa noin, niin koko peli kuulostaa helvetin ankealta :D.

Itse tykkäsin tuosta reputation hässäkästä ekassa ja tokassa actissa. Varsinkin act 2:ssa. Ne rebelit oli ihan kybällä mun kaiffareita, kun jäin pitkäksi aikaa vaan sotimaan niiden kanssa. Jengin lahtaaminen ei oo koskaan ollut näin siistiä mgs:ssä :lovetus:. Jemmasin itseni hyvään piiloon ja sniputin pmc-mulkkuja sydämeni kyllyydestä. Ja RPG:llä hulikukkereita!!! Ai saatana oli siistiä. Muutenkin tykkäsin vaan tappaa kaikki :D. Lopussa sain embleminkin siitä hyvästä, että olin hervoton tappokone ja tein paljon hälytyksiä. Hälytyksiäkin tein ihan tahallani, että saisin lisää tapettavaa <3333!!! Loppustatseissa olikin 400 tapettua, mikä on ihan kiitettävä määrä ensimmäiseltä kerralta. Toisella kerralla aion tuplata sen. (MGS3:ssa personal record 700 btw :D)

Shadow Moses acti oli ihan helvetin upea. Repesin ääneen sille MGS1-kohdalle mikä olikin Snaken unta. Tykkäsin siitä, että kaikki oli toteutettu todella uskollisesti ykkösosaan mukaan. Vittumaista oli toki se, että kaikki guardit oli korvatti niillä helvetin palloroboilla. Ne oli ihan munapäitä, eikä niiden paskomisestakaan saanut sellaista tyydytystä, kuin solttujen lahtaamisesta.

Diggasin myös BB-ryhmästä. Vertoja vetää vain FOXHOUNDIN mulkerot ykkösestä. Kun BB:t esiteltiin act 1:ssa ne lahtasivat roppakaupalla militian heeboja ja meikä melkeimpä paskoi housuihini. Kelailin, että en vitussa halua ottaa matsia noiden kanssa. Ja itse matsit olivat myös lopulta hervottoman siistejä. Crying Wolfia vastaan meikän syke pomppasi miljoonaan, eikä mikään peli ole saanut samaa efektiä aikaan meikässä pitkään aikaan. Mitään ei nää, kuuluu vaan töminää ja mimmin helvetin pelottavan kuulosta nyyhkytystä. Sit tulee SNAAKE!! ja mimmi käy päälle ja meikä delaa. IHQ!

Bunion
31.8.2008, 23:08:23
Juonenkäänne joka sivutetaan/kirjoitetaan uuteen muotoon myöhemmässä osassa samaa kaanonia?
Suunnilleen, mutta jos se on näkyvä/tökerö, niin se on paha. Emmenhän voi tietää halusiko Kojima alunperin tehdä Snakesta vanhan, joten sitä ei vissiin voida pitää retconnina.

En tiedä millaista graafisuutta odotettiin, mutta mielestäni kuvallinen tyylikkyys voittaa fotorealistisen grafiikan. Pelattavuus vaatii totuttelua, ei se täydellinen ole, mutta mahdollistaa valtavasti toimintoja.
Pelattavuudesta täytyy sanoa sen verran, että on kyllä tajuttoman siistiä vetää noilla kaikilla kikoilla varsinkin onlinessa. :) Mikä olisikaan coolimpaa, kun ottaa joku tyyppi kiinni CQC:llä, ampua hänen kaverinsa ihmiskilven takaa ja jonka jälkeen heittää tyyppi maahan taikka kuristaa häntä taintumiseen asti? Ihmisvastustajia vastaan se on pakostakin coolia, sillä he harvoin voivat tehdä mitään jos eivät osu heti päähän, sillä netissä aseesi menee lukkoon jos ammut kaveriasi. Ja myös nuo kaikilla tynnyreillä kierimiset/boxeilla jyräämiset (only on online!) ovat kyllä loistavia lisiä. :) Tässä huomaa, miksi en ole pelannut paljoa MGS2:ta, sillä se tuntuu pelillisesti hyvin alkukantaisilta verrattuna seuraaviin sukupolviin.

Pelillisesti oli kieltämättä vähän epätasapainossa nämä pelialueet. Ensin kaksi Actia joissa soditaan sissien kanssa. Kolmannessa pelaajan ainoat tehtävät on seurata yhtä siviiliä vastarintaliikkeen piilopaikkaan, ampua prätkän selästä ja tiputtaa Raven. Neljännessä vihasin robottien suurta määrää. Sitä pientä pallorobottia vihaan yli kaiken. Vitonen oli nyt vähän "mennään hoitamaan homma loppuun". Toivoin että alkuperäiselle Outer Heavenille oltaisiin palattu, mutta Haven olikin joku laiva.
Loistavasti tiivistetty. ;) Joo, olihan se vähän näin. Lisäksi olisin kaivannut jotain hiukan trooppisempaa kuten MGS3:n The Endin taistelupaikka. Paras mappi koko pelisarjassa tuo taistelualue. Lisäksi kentät eivät olleet kovinkaan tunnelmallisia, sillä ainakin tuo kolmosen toinen labra-alue jossa Snakea kidutetaan (on se hyvä vaikka nimi unohtui!) on aivan loistava. Rauhassa päivystävät sotilaat, kaukaisuudessa huutava ihmetorvi, hiukan iltainen näkymä sekä Snaken hengityksen huurustuminen sekä askeleiden kopina. Mikä olisikaan parempaa?

Onko kukaan muuten samaa mieltä että B&B -ryhmä oli täysin turha? Pääsääntöisesti ikäviä pomotaisteluita, vaikka Mantis olikin melko mukava. Hahmojen taustatarinat olivat kyllä mielenkiintoisia, ja oli hyvä että Drebin kertoi ne, ilman että kaunottaret itse avautuisivat niistä. Silti ryhmä oli jos mahdollista, vielä irrallisempi osa juonesta kuin Cobra Unit kolmosessa.No joo. Tykkäsin kaikista pomotaisteluista enemmän kuin kolmosen mistään, mutta henkilöt taas olivat lähes yhtä latteita ja heidän tarinansa aika samanlaisia. No, ainakin heillä oli tarinat ja jotka olivat ihan kivoja idealtaan.

Mutta nyt tarkemmin ajatellen Vampista oli tullut ihan tyhmä. Se ei ollut niin cool kuin kakkosessa.

(MGS3:ssa personal record 700 btw :D)
Huh huh. Kauan meni tuohonkin? Muistaakseni onlinessa minulla on tappoja jotain pari tuhatta, ja siihenkin on mennyt aika kauan. :O Ja ei kai noita kenttiä ole kuin jotain 20-30? Tuo on jo aika vaikuttavaa. :D Ja eikö se ollut vielä niin, että vain harvoilla alueilla noita tyyppejä tulee loputtomasti?

Ja paras pelityyli on kyllä CQC:lla huitominen, sekä niiden Emotional dartsien ammuskelu. Eli niiden, joita voi ampua ainakin Mosin nagantilla ja sillä tainnutuspistoolilla. Koittakaapa ampua ryhmässä kävelevää sotilasta semmoisella hassuttavalla nuolella, ja katsokaapa mitä tapahtuu.

Mitä muuten tapahtuu noista Emotional bookeista? En ole osannut niitä vielä minnekkään sijoittaa. Ja miksei Snaken psyyke palaudu iPodin kuuntelusta? The Furya on kiva kuunnella semmoisella isolla taistelukentällä, vaikkakin se meinaa Solid eyen poisottamista.

Ben
1.9.2008, 9:47:03
Nonniin nyt on peli menty kokonaisuudessaan läpi. 21,5h kolmessa päivässä, tekee melkein 7h päivässä. On ainakin tullu pelattua koko viikonloppu =D Mutta nyt niitä fiiliksiä.

Levyn pistettyä sisään ja kun pääsi ensimmäisiin äksönkohtiin häkellyin grafiikasta, olihan tämä ensimmäinen next-gen peli, enkä ole liiemmin pelaillut muita nykyajan pelejä. Toki sain jo esimakua PSstoren tarjoamista demoista, mutta siltikin se ensimmäinen fiilis oli häkeltynyt. Grafiikka oli uskomattoman hienoa ja basso jytisi. Olin aivan paskana kun heti ensimmäisestä hetkestä lähtien Snake heitettiin lähi-itään sotimaan ja sitten niitä Gekkoja alkaa jo juoksemaan perässä kun kontrolleista ei ole vielä mitään käsitystä. Hrr, no eipä kauaa menny kun eksyin väärille teille ja henkihän siinä lähti. Subbari vaan jytisi räjähdyksistä ja kajarin diskantit vingahtivat kuinn palosireeni kun ensimmäinen hälytys oli tehty meikäläisestä. Jeah baby, that's what i call action!

Kontrollien kanssa meni hetki ennenkuin rupesi oppimaan. En oikein koskaan ihan lopulta tiennyt kaikkia nappuloita läheskään, mm. CQC käyttö tuotti jos jonkinmoista sähellystä lähes jokakerta. Ennen tämä on tehty ympyrästä, nyt se tehdäänkin R1, vai mikäsenytoli. No, seuraavilla kerroilla sitten hiotaan taitoja enemmän.

Ampuminen oli tehty todella hienosti verrattuna muihin osiin. Olan takaa kuvakulma toimi loistavasti. Itselläkin varsinkin Act2 pistin paukkumaan oikein kunnolla siellä talossa, mistä mennään kellarin kautta Naomin luokse. Ai että, siinä oli sitä kunnon meininkiä, räiskin siinä innoissani varmaan puolisen tuntia ja hiiviskelin taakse ja headshotteja M4. Kerrassaan mahtavaa, ettei peli jäänyt pelkäksi hiippailupeliksi.

Stoorista; meni vielä ensimmäisellä kerralla hieman ohi kaikkine koukeroineen, mutta jo nyt tiedän noin suurilta osin kuinka tässä nyt oikeasti kävi. Alkoi vaan olemaan jo sellaista englantia jossain välissä ettei tällänen perusamis oikein mahtanut joka kontekstia tajuta, mutta ne viimeisetkin selvinnee varmasti tästä ketjusta. Mutta, jotenkin sen Big Bossin olisi voinut jättää silti väliin. En nyt oikein tajunnut mistä ihmeestä se Zerokin siihen paukahti. Ok, nyt pystyttiin siis löytämään nämä kun Otacon pisti viruksen liikkeelle ja kaatoi koko Systeemin, mutta silti.. no, jotenkin laimeasti loppui. Paljon tyylikkäämpi olisi ollut kun Snake olisi oikeasti ampunut itsensä. Niin ja siis hetkonen, eikös Snakesta pitänyt tulla muutaman kuukauden päästä hallitsematon sotakone tai viimeistään puolen vuoden sisään kuolla pois? Nyt näin ei olekaan, kiitos... minkä? ja kenen? Mutta kuten sanoin, vielä meni multa aika paljon ohi.

Ehdottomasti paras ja upein kokemut oli Act4 ja Shadow Moses. En ikinä ajatellut että tänne voisi palata! (en ollut katsellut tai lukenut mitään trailereita, joten tämä tuli täysin puun takaa) Ja aijai niitä flashbackejä ja fiiliksiä kun sai vieläpä kiertää montamonta paikkaa läpi. Tälläisiä fiiliksiä en ole saanut peleistä vuosiin, viimeksi varmaan katsellut silmät suurina joskus FFX:n aikoihin sitä alkudemoa, mutta tämä hetki menee ehdottomasti sinne, jotka tulee säilymään. Muutenkin koko Act oli rautaa alusta loppuun. Noh, sitä ihmettelin siellä lumikentällä, että mistä ne pari tornia ilmestyi, siis kun oli tappelu Crying Wolfin kanssa, eihän näitä ollut MGS1?

Jotkut kohtaukset olisivat voineet mennä toisin. Se Merylin ja Johnnyn ampumiskohtaus Mantisin jälkeen tuotti lähinnä myötähäpeää. Ei nyt vittu pilata tollasella, että ollaankin ykskaks niin kovia solttuja, että pistooleilla ammutaan kaikkia FROGeja päähän joka paikasta ja siinä samalla kositaan. Se oli... No, kaukana tyylikkäästä. Ois se Raidenkin saanut kuolla siellä Shadow Mosesissa, mutta eikun nousee.

Bossit tuottivat mulle ajoittain harmaita hiuksia. Siis varsinkin tämä Act3 bossi, raging raven. Meni joku viis rationia ja saan ehkä tuurilla pari osumaa siihen. Se osuu kerran ja lähtee neljännes. Ei vaan sorminäppäryys riittänyt kun raven itse oli niin helvetin nopea, mutta tulipahan voitettua. Mikä tähän oikein tehoaa?

Kokonaisuutena oli aivan mahtava peli. Kyllä tämä kestää vielä ainakin pari kertaa mennä läpi. Muuten, ensimmäisellä kerralla tuli titteliksi 'Eagle', olin kuulemma kova napsimaan vihuja päähän. =)

Atmis
1.9.2008, 12:22:55
Huh huh. Kauan meni tuohonkin? Muistaakseni onlinessa minulla on tappoja jotain pari tuhatta, ja siihenkin on mennyt aika kauan. :O Ja ei kai noita kenttiä ole kuin jotain 20-30? Tuo on jo aika vaikuttavaa. :D Ja eikö se ollut vielä niin, että vain harvoilla alueilla noita tyyppejä tulee loputtomasti?
No ei minusta edes mitenkään ylenpalttisen kauan. Toki kun ottaa huomioon, että pelin voi läpäistä jossain viidessä tunnissa, niin itselläni nuo pelitunnit tuppaa venymään 20 tienoille. Ja vihuja ei tule lopputtomasti kai millään alueella (Graninin labra on pieni kysymysmerkki), mutta mentaliteettini onkin ollut mennä jokaiselle alueelle ja tehdä hälytys ja tappaa kaikki ketä tulee. Sitten kun on viimeinen vihu jäljellä niin sitä ammutaan käsiin ja jalkoihin ja tnt selkään <3. Hälytyksiä on sitten loppustatseissa ollutkin jotain 150 kipaletta :D.

Erittäin hyvä holokaustitaktiikka on Groznyj Gradissa kun ollaan naamioiduttu Raikoviksi. Tekee hälytyksen, jengiä lappaa paikalle, hakkaa ne tajuttomaksi, lattiaan TNT, tajuttomat soltut kasataan siihen päälle. BOOM! Ota kuva. <333. Scientistit tapetaan myös, sekä kaikki nukkuvat ja tajuttomat!!

Niin ja siis hetkonen, eikös Snakesta pitänyt tulla muutaman kuukauden päästä hallitsematon sotakone tai viimeistään puolen vuoden sisään kuolla pois? Nyt näin ei olekaan, kiitos... minkä? ja kenen?
Tämä selittyi ihan lopussa. Alunperin Naomin ruikkaama FOXDIE oli alkanut mutatoitumaan ja lähikuukausina oli muuttumassa kaikkia tappavaksi virukseksi. Drebin kuitenkin ruikkasi Snakeen uudenmallista FOXDIEtä, joka vaimensi vanhan FOXDIEn. Uusi FOXDIEkin toki tulisi mutatoitumaan jossain vaiheessa, mutta about 10 vuoden säteellä. Snakellahan taasen sitä elinaikaa oli max vuosi.

Noh, sitä ihmettelin siellä lumikentällä, että mistä ne pari tornia ilmestyi, siis kun oli tappelu Crying Wolfin kanssa, eihän näitä ollut MGS1?
Minä hiffailin, että nämä olisivat olleet ne Communication Towereiden jämät missä ykkösessä taisteltiin Hindiä vastaan.

Se Merylin ja Johnnyn ampumiskohtaus Mantisin jälkeen tuotti lähinnä myötähäpeää. Ei nyt vittu pilata tollasella, että ollaankin ykskaks niin kovia solttuja, että pistooleilla ammutaan kaikkia FROGeja päähän joka paikasta ja siinä samalla kositaan. Se oli... No, kaukana tyylikkäästä.
Älä ;D. Muutenkin vitutti kun Meryl oli sössitty ihan kybällä. Ykkösen codec-ruudussa Meryl oli miljoonan dollarin kisperi ja nyt se näytti joltain pullanaamalta.

Bunion
1.9.2008, 15:30:56
En nyt oikein tajunnut mistä ihmeestä se Zerokin siihen paukahti.
Eli Zero oli nähtävästi samassa paikassa kuin Big Boss, joka toi hänet mukanaan sinne hautausmaalle.

Bossit tuottivat mulle ajoittain harmaita hiuksia. Siis varsinkin tämä Act3 bossi, raging raven. Meni joku viis rationia ja saan ehkä tuurilla pari osumaa siihen. Se osuu kerran ja lähtee neljännes. Ei vaan sorminäppäryys riittänyt kun raven itse oli niin helvetin nopea, mutta tulipahan voitettua. Mikä tähän oikein tehoaa?
Ainakin Rail gunilla taisi pudota lintu hardillakin kahdella osumalla. Tosin se taisi olla niin, että Rail gunia voi käyttää siihen vasta toisella pelikerralla. Eli jos haluat pelata pelin uudestaan, niin laita load game jo läpäistyn pelin saveen.

Kokonaisuutena oli aivan mahtava peli. Kyllä tämä kestää vielä ainakin pari kertaa mennä läpi. Muuten, ensimmäisellä kerralla tuli titteliksi 'Eagle', olin kuulemma kova napsimaan vihuja päähän. =)
Onko se muuten niin, että tässä olet saavuttanut nuo kaikki rankit jotka näkyvät kuvina eivätkä pelkkänä harmaana? Muistan, että itselläni oli joku Pigeon kun en tappanut ketään, mutta myös kaikki aikaisemmat Eaglet ja Snaket ym. näkyivät kuvina.

Ja eikö tässä pelissä ole kuulustelumahdollisuutta? Kolmosessahan Naked Snakella pelatessa pystyi kyselemään sotilailta kun heidät otti kiinni CQC:lla. Tosin, olihan se aika turha ominaisuus, mutta silti aika jännä lisä. Ja tässähän ei saa sotilaita edes napatanssimaan osoittalla heitä aseella. :(

No ei minusta edes mitenkään ylenpalttisen kauan. Toki kun ottaa huomioon, että pelin voi läpäistä jossain viidessä tunnissa, niin itselläni nuo pelitunnit tuppaa venymään 20 tienoille. Ja vihuja ei tule lopputtomasti kai millään alueella (Graninin labra on pieni kysymysmerkki), mutta mentaliteettini onkin ollut mennä jokaiselle alueelle ja tehdä hälytys ja tappaa kaikki ketä tulee. Sitten kun on viimeinen vihu jäljellä niin sitä ammutaan käsiin ja jalkoihin ja tnt selkään <3. Hälytyksiä on sitten loppustatseissa ollutkin jotain 150 kipaletta .
Graninista en tiedä, mutta Groznyj gradissa (se se oli :)) ainakin tulee noita loputtomasti. Kerran laukaisin hälytyksen siellä minne Raikov pitää piilottaa ja vähän tappelin vastaan jotta en kuolisi, mutta ennen kuin hälytys ehti lakata, niitä sotilaita tuli koko ajan lisää sieltä minne olisi pitänyt seuraavaksi edetä.

Erittäin hyvä holokaustitaktiikka on Groznyj Gradissa kun ollaan naamioiduttu Raikoviksi. Tekee hälytyksen, jengiä lappaa paikalle, hakkaa ne tajuttomaksi, lattiaan TNT, tajuttomat soltut kasataan siihen päälle. BOOM! Ota kuva. <333. Scientistit tapetaan myös, sekä kaikki nukkuvat ja tajuttomat!!
Ja kaikki sotilasparat vain kiittävät sinua kun lyöt heitä. :( Sinä petit heidät!

Ai niin Atmis, oletko koskaan saanut Spirit camoa kolmosessa? Eli sen saa silloin, kun kävelee koko sen The Sorrowin virran. ;)

Atmis
1.9.2008, 16:51:19
Graninista en tiedä, mutta Groznyj gradissa (se se oli :)) ainakin tulee noita loputtomasti. Kerran laukaisin hälytyksen siellä minne Raikov pitää piilottaa ja vähän tappelin vastaan jotta en kuolisi, mutta ennen kuin hälytys ehti lakata, niitä sotilaita tuli koko ajan lisää sieltä minne olisi pitänyt seuraavaksi edetä.
Minä kyllä melkein vannoisin, että Groznyj Gradissakaan ei tule loputtomasti. Oman muistini mukaan ainakin olen joskus hävittänyt koko mestan tyhjäksi :D, mutta en varmaksi sano. Graninin labra on aukko siinä mielessä, että siellä tuntuu tosiaan tulevan loputtomiin solttuja ja olen aina kyllästynyt ennenkuin soltut loppuvat (jos loppuvat).

Ai niin Atmis, oletko koskaan saanut Spirit camoa kolmosessa? Eli sen saa silloin, kun kävelee koko sen The Sorrowin virran. ;)
Joo, olenhan minä. Jostain luin, että tuo virrasta tulevien solttujen määrä on capattu johonkin 200 tai 300, joten niitä tulee vain joku maksimimäärä, vaikka olisit tappanut enemmänkin. Siitä huolimatta on meikällä ollut kyllä varsin vilkasta siinä tienoilla :D.

//

Onko se muuten niin, että tässä olet saavuttanut nuo kaikki rankit jotka näkyvät kuvina eivätkä pelkkänä harmaana? Muistan, että itselläni oli joku Pigeon kun en tappanut ketään, mutta myös kaikki aikaisemmat Eaglet ja Snaket ym. näkyivät kuvina
Kyllä minä ainakin ymmärsin niin, että kaikki siinä näkyvät kuvat kuuluvat sinulle. Minulle varsinaiseksi rankiksi tuli Inchworm, joka tulee kun ryömii paljon. Sen lisäksi muita mainintoja oli runsaansta tappamisesta, useasta hälytyksestä ja monesta syödystä health itemistä.

SuperDude
1.9.2008, 17:07:12
Mistä saa "Extras"-valikoon salasanan? GameFaqsistahan noita löytyy, mutta kerrotaanko niitä oikeasti pelissä?

Miksi Snake sanoo MGS:ssä "There was a man who said he was my father" tarkoittaen Big Bossia, sillä MG1:ssä eikä MG2:ssa näin ei sanota, tai muutenkaan viitata sukulaisuuteen? Itse luulin että asia selviäisi jollain flashbackilla nelosessa.

Uskoin pelin sisältävän pitkiä flashbackejä, kun trailerissa näkyi nuorempi Snake.

Lord JF
1.9.2008, 20:15:46
Miksi Snake sanoo MGS:ssä "There was a man who said he was my father" tarkoittaen Big Bossia, sillä MG1:ssä eikä MG2:ssa näin ei sanota, tai muutenkaan viitata sukulaisuuteen? Itse luulin että asia selviäisi jollain flashbackilla nelosessa.
Metal Gear kakkosen lopussa Big Boss tokaisee kuolinkorinoissaan jotain tyyliin "Snake... my... sn" johon tuo myöhemmin mainittu sukulaisuus perustuu. Kojima myöhemmin vähän retconnasi asioita, kun Snaken puheista saa sellaisen käsityksen, että Big Boss olisi möläyttänyt asian tälle ennen tuota lopullista kohtaamista.

SuperDude
1.9.2008, 23:24:19
Metal Gear kakkosen lopussa Big Boss tokaisee kuolinkorinoissaan jotain tyyliin "Snake... my... sn" johon tuo myöhemmin mainittu sukulaisuus perustuu. Kojima myöhemmin vähän retconnasi asioita, kun Snaken puheista saa sellaisen käsityksen, että Big Boss olisi möläyttänyt asian tälle ennen tuota lopullista kohtaamista.

MSX: "Snake... Not yet... not yet... snake... sn..."
PS3: "Snake... its not over yet... its... not... over... yet... its... not... over... yet... Snake...sn... a..."

Ei tuollaisesta kuolinkorinasta mielestäni pitäisi tulla mitään ahaa-elämystä syntyä, varsinkaan mitään varmaa tietoa, jota jakaa muille. Mutta eipä tämä nyt mikään maailman suurin epäkohtakaan ole.

Onko kukaan muu Onlinea koittanut? Tahtoo olemaan huonosti hyviä servereitä, lähinnä puukkotappeluita löytyy, suositelkaa jotain? Löytyisikö täältä tarpeeksi populaa ihan omaan taisteluun?

Bunion
2.9.2008, 21:40:38
Onko kukaan muu Onlinea koittanut? Tahtoo olemaan huonosti hyviä servereitä, lähinnä puukkotappeluita löytyy, suositelkaa jotain? Löytyisikö täältä tarpeeksi populaa ihan omaan taisteluun?
Minä! Puukkotappeluissa en pärjää kyllä ollenkaan, se homma on selvästi monimutkaistunut liikaa kolmosen vastaavista. Mutta eihän niitä ole paljoakaan. Meneppä Free matcheihin, niin pystyt kyllä aika hyvin valitsemaan minkälaiseen matsiin haluat. Siinä näkyy yhteyden laatu vihreänä palkkina ja pelaajien keskivertotaso. Kommentit kannattaa lukea, ainakin jos nimi on lupaava, niin pitäisi selvitä kannattaako liittyä. Jos tulee ikävä yllätys, niin aina voi vain lähteä pois. :)

Itse ainakin pidän Team Sneakingista ja Sneakingista ainakin siinä yhdessä pienessä mapissa, vaikka olen voittanut Snakella vissiin vain kolmesti. =/ A.A:ko se oli? Stealth on kiva, makaa varjossa niin kukaan ei näe. Ota myös Sixth sense-skill käyttöön jos et halua astua pornolehtiin.

Ja en usko, että täältä löytyy populaa mihinkään isompaan kuin ~kuuden tyypin matseihin. Mä sit kyl hakkaan teijät!

Ja mullahan olikin vähän enemmän tappoja kuin pari tuhatta. :O Kuolemiakin oli jo 5 000... Tosin saattaa johtua siitäkin, että sain tämän kesälomalla, jolloin meni helposti parikin päivää pelatessa.

SuperDude
3.9.2008, 12:31:30
Minä! Puukkotappeluissa en pärjää kyllä ollenkaan, se homma on selvästi monimutkaistunut liikaa kolmosen vastaavista. Mutta eihän niitä ole paljoakaan. Meneppä Free matcheihin, niin pystyt kyllä aika hyvin valitsemaan minkälaiseen matsiin haluat. Siinä näkyy yhteyden laatu vihreänä palkkina ja pelaajien keskivertotaso. Kommentit kannattaa lukea, ainakin jos nimi on lupaava, niin pitäisi selvitä kannattaako liittyä. Jos tulee ikävä yllätys, niin aina voi vain lähteä pois. :)

Itse ainakin pidän Team Sneakingista ja Sneakingista ainakin siinä yhdessä pienessä mapissa, vaikka olen voittanut Snakella vissiin vain kolmesti. =/ A.A:ko se oli? Stealth on kiva, makaa varjossa niin kukaan ei näe. Ota myös Sixth sense-skill käyttöön jos et halua astua pornolehtiin.

Ja en usko, että täältä löytyy populaa mihinkään isompaan kuin ~kuuden tyypin matseihin. Mä sit kyl hakkaan teijät!

Ja mullahan olikin vähän enemmän tappoja kuin pari tuhatta. :O Kuolemiakin oli jo 5 000... Tosin saattaa johtua siitäkin, että sain tämän kesälomalla, jolloin meni helposti parikin päivää pelatessa.

Millä nimellä vaikutat? Jos näet nimimerkin PhrygianPhire, niin morjensta! Tosin älä hämmenny jos ei myönnä tuntevansa, sillä veljeni pelaa samalla profiililla oikeastaan aina kun en itse ole pelaamassa.

Bunion
5.9.2008, 15:40:34
Millä nimellä vaikutat? Jos näet nimimerkin PhrygianPhire, niin morjensta! Tosin älä hämmenny jos ei myönnä tuntevansa, sillä veljeni pelaa samalla profiililla oikeastaan aina kun en itse ole pelaamassa.
Tuntuu ehkä hiukan pienen asian takia postata, mutta toisaalta taas jos olisin vain PM:nnyt nickini Lucifixille, niin muilta olisi jäänyt nimeni huomiotta. Mutta nyt kun porukkaa on vain yksi minun lisäkseni, niin ehkä kannattaisi vain PM:tä muille jos jaksaa. Eli halukkaille miehille ja naisille tästä eteenpäin, PM:tä voi ainakin minulle!

Eli tosiaan, minut voi bongata nimellä Terppanenä. Älkää kysykö miksi. :P

Jos jotain kiinnostaa, niin tänään ajattelin rikkoa kahden viikon putkeni ja mennä onlineen. Eli kotiintultuani joskus 23-24 aikaan tullon.

Critis
8.9.2008, 12:45:52
Keep you waiting huh? No niin, nyt sitten on MGS4 pelattu läpi ja voisin kommentoida fiiliksiä mitä peli jätti. :)

Aloitetaan nyt vaikka grafiikasta. Grafiikka on siis kerrassaan mahtavaa! Kehuin tätä jo toisessa ketjussa mutta kehunpa nyt täälläkin. Grafiikka on niin mahtavaa, että sitä on vaikea sanoin edes kuvailla, sen täytyy nähdä jokaisen itse. Middle East on parhain esimerkki tästä. En tiedä olenko ainoa jonka mielestä Act 1 näyttää graaffisesti näistä ympäristöistä parhaimmalta kun vertaa muihin pelin acteihin? Ei sillä että muut olisi jotenkin rumia tai jotain. Ehkä se johtuu siitä hiekasta kun ovat saaneet hiekankin näyttämään niin vitun hienolta.

Äänimaailma on täyttä parhautta myös. Ääninäyttelijät hoitavat homman kotiin taas hienosti niin kuin aina ennenkin MGS-pelisarjoissa, joten ei valittamista tältä saralta. Uusista repliikeistä nauravan mustekalan It's all so fucking hysterical! -jäi kaikista parhaimpana mieleen. Josta nouseekin kysymys, että onko tämä ensimmäinen kerta kun MGS-sarjassa on käytetty ''F''-sanaa?

Musiikki on täyttä eeppisyyttä joka ei pettänyt taaskaan. Alert musat oli hyviä, pomo taistelumusat oli hyviä. Kaikki musiikit oli hyviä eikä jäänyt yhtään mieleen sellaista kipaletta joka olisi ärsyttänyt näin ekalla peluukerralla. Ipod on myös hyvä pikkulisä jota tuli välillä kuunneltua pelin aikana. Legendaariset Theme of Tara (MG) ja Theme of Solid Snake (MG2) ovat tämän hetken suosikit ipodilta.

Pelattavuus on täyttä kultaa myöskin. Tuliko yllätyksenä? Aluksi piti kylläkin totutella hieman kun sitä oli muutettu jonkun verran. Mutta hetken pelittämisen jälkeen siihen pian tottui. Peli tyylini oli räiskintää että hiiviskelyä, vaikkakin pelin voi pelkällä räiskimiselläkin varmaankin läpäistä mutta se olisi ihan tylsää. Joten päätin hiiviskellä parhaani mukaan, kiinni jäätyäni sitten aloin tappaa jos en muuten vihollisistani päässyt eroon.

Acteistä parhaimpana mieleen jäi mikäs muukaan kuin Act 4. Siis täysi nostalginen fiilis vallitsi minut tässä actissä kun Snake palasi Shadow Mooseksen saarelle monien vuosien jälkeen. Kyllä tätä pelatessa tuli melkein tippa linssiin kun tuli ne flashbackit. Hind D?! What a Russian gunship doing here? Survilance Camera! What im fighting for?! What you fighting for?! What we fighting fooooooorrrrr?! Plus monia muita legendaarisia repliikkejä MGS ykkösestä.

Olenko ainoa joka repesi sille Crying Wolfin jälkeen tulevalle codec keskustelulle? Otacon, get a grip! :D

Mistä tulikin mieleen että codec oli täysi pettymys kun et voinut soittaa kuin vain Otaconille ja Roselle. Mitään hauskoja puhelujakaan en ole saanut aikaiseksi. Olisiko kenelläkään mitään vinkkejä miten saada hauskoja puheluita aikaiseksi, vai onko niitäkin vähennetty yhtä lailla kuin soitettavia henkilöitä?

Beast taistelut olivat kyllä hyviä fiilikseltään mutta persooniltaan aikas tönkköjä ja taustatarinoiltaan aikas samankaltaisia. Olihan ne muijat hyvän näköisiä, mutta pelkkä ulkonäkö ei riitä persoonallisuutta puuttui. Ja hyvä että Drebin alkoi selostaa muijien kokemia traumoja itse eikä neitokaiset alkaneet avautumaan Snakelle. Mutta kyllä näistä Beasteistä jäi vähän sellainen väkisin juoneen päälle liimattu tunne, kun ei mielestäni sopinut muuten tähän pääjuoneen millään tavalla.

Sitten juoneen liittyen mistä minulle jäikin muutamia kysymyksiä auki. Ocelot siis feikkasi olevan koko pelin aikana mukamas Liquid? Sellaisen käsityksen itse ainakin sain. Naomi uhrasi itsensä minkä tähden? Tuo meni vähän minulta ohi myös. Ja mistä helvetistä Big Boss ilmestyi? Senhän pitäisi olla kuollut jo MG2:sta lähtien, eikö?

Mutta annan tämän ainakin anteeksi näin ensimmäisen peluukerran jälkeen, että Big Boss on hengissä vaikka kuolikin taas uudestaan The Bossin haudalle. Olihan tuo tunteikas kohtaus ja myönnän että minulle tuli tippa linssiin oli se sen verran tunnelataus tuo kyseinen kohtaus. Jos jollekkin ei tippa linssiin tullut, joko valehtelee tai ei omaa tunteita. :P This is good, is in it? :(

Ensimmäisen peluukerrran perusteella voin sanoa että vitun hyvä peli. :) Ei ehkä juonellisesti, koska minulta jäi jotkin asian vähän epäselväksi mutta senhän voi antaa anteeksi koska kyseessä oli ensimmäinen kerta. Pelillisesti parhautta + nostalgia fiiliset Shadow Moosekselta. Jos jotakin vielä kiinnostaa niin Eagle tuli rankiksi ja vaikeusaste oli Solid Normal.

Jesh
8.9.2008, 13:36:00
Jos jollekkin ei tippa linssiin tullut, joko valehtelee tai ei omaa tunteita. :P This is good, is in it? :(
No oikeastaan siinä tilanteessa ei enää ollut palaa kurkussa, vaan hetken aikaisemmin kun Otacon selitteli Sunnylle miksi Snake ei ole paikalla juhlimassa. Verrattuna siihen hetkeen kun ei vielä tiennyt seuraavia tapahtumia, ei Big Bossin vähän keinotekoinen paluu ole mitään.

Tosin ihan hieno kohtaushan sekin on. ;)

Atmis
8.9.2008, 14:25:33
Olisiko kenelläkään mitään vinkkejä miten saada hauskoja puheluita aikaiseksi, vai onko niitäkin vähennetty yhtä lailla kuin soitettavia henkilöitä?

Ehdoton ässä tällä saralla on ainakin Screaming Mantis matsissa vaihtaa ohjaimen numero kakkoseksi. Meikä kokeili sitä ekaa kertaa ihan tosissani, kun en hiffannut syringekikkaa ja repesin kyllä huolella.

SuperDude
8.9.2008, 14:56:22
Tuosta ääninäyttelystä. Minkä hiton takia Mei Ling ja Naomi puhuivat ihan väärillä äänillä? Eivät kuulostaneet yhtään itseiltään!

Ja Shadow Moses flashback -repliikit näkyivät olleen GC-remakesta. Mikä helvetin vika alkuperäisessä, tunteikkaassa MGS-ääniraidassa oli, kun täytyi sekin uusia silloin Twin Snakesiin? Tämän seurauksenako GotP:issa Mei Ling ja Naomi puhuivat monotonisilla, tunteettomilla äänillä?

Pieni valituksen aihe, mutta sitä omituisempaa, ettei tuota voitu samalla rahalla tehdä hyvin, kun Jennifer Hale ääninäytteli kuitenkin Naomin joka kerta.

Critis
8.9.2008, 18:03:30
No oikeastaan siinä tilanteessa ei enää ollut palaa kurkussa, vaan hetken aikaisemmin kun Otacon selitteli Sunnylle miksi Snake ei ole paikalla juhlimassa. Verrattuna siihen hetkeen kun ei vielä tiennyt seuraavia tapahtumia, ei Big Bossin vähän keinotekoinen paluu ole mitään.

Tosin ihan hieno kohtaushan sekin on. ;)

Joo, olihan tuokin minusta pikkaisen ahdistava kohta kun tuli vähän heti sellainen fiilis, että mitäköhän se Snake duunaa sinä aikana kun muut ovat häitä viettämässä. Hetken päästä se sitten selvisi että itsemurhaahan se suunnitteli. Fiilikset olivat vähän ristiriitaiset, herätti minussa surullisuutta ja pientä vitutusta myöskin, että Snake helvetti mitä menit tekemään! Onneksi selvisi että Snake on hengissä ja hyvä niin. Olen tyytyväinen tähän ratkaisuun. :)

Ehdoton ässä tällä saralla on ainakin Screaming Mantis matsissa vaihtaa ohjaimen numero kakkoseksi. Meikä kokeili sitä ekaa kertaa ihan tosissani, kun en hiffannut syringekikkaa ja repesin kyllä huolella.

Mitääpä kokeilla seuraavalla peluukerralla. Kiitti vinkistä. :)

Tuosta ääninäyttelystä. Minkä hiton takia Mei Ling ja Naomi puhuivat ihan väärillä äänillä? Eivät kuulostaneet yhtään itseiltään!

Ja Shadow Moses flashback -repliikit näkyivät olleen GC-remakesta. Mikä helvetin vika alkuperäisessä, tunteikkaassa MGS-ääniraidassa oli, kun täytyi sekin uusia silloin Twin Snakesiin? Tämän seurauksenako GotP:issa Mei Ling ja Naomi puhuivat monotonisilla, tunteettomilla äänillä?

Pieni valituksen aihe, mutta sitä omituisempaa, ettei tuota voitu samalla rahalla tehdä hyvin, kun Jennifer Hale ääninäytteli kuitenkin Naomin joka kerta.

Minä en huomannut mitään eroa. Johtuu siitä että en ole pelannut alkuperäistä MGS:ää pitkään aikaan, ja Twin Snakea en omista enkä ole pelannut muutenkaan. Mei Lingin ääni flashbackeissä siis ei ollut originaalista vai? Koska muuten kyllä huomasin aksentin puuttuvan häneltä pelin varsinaisissa kohtauksissa jossa hän oli mukana. Mikäs aksentti Naomilla alunperin oli? Äkkiseltään en muista hänen äänessään olevan mitään eroa originaaliin.

SuperDude
8.9.2008, 18:43:58
Mikäs aksentti Naomilla alunperin oli? Äkkiseltään en muista hänen äänessään olevan mitään eroa originaaliin.

Mikähän aksentti tuo nyt on? Erilainen ainakin. http://www.youtube.com/watch?v=1b0BIUbuiDg

Critis
8.9.2008, 19:38:07
Mikähän aksentti tuo nyt on? Erilainen ainakin. http://www.youtube.com/watch?v=1b0BIUbuiDg

Siis tämä Jennifer Hale on Naomin MGS4 äänenä ja MGS ykkösen äänenä, ymmärsinkö oikein? Sama ääninäyttelijä, ankentilla ja ilman. Joo ja brittienglanniltahan tuo ainakin minusta kuulosti. ;)

Substance
21.9.2008, 8:59:30
Sain pelattua pelin läpi kaksi viikkoa sen ilmestymisen jälkeen. Pelasin peliä semmoisissa noin kahden tunnin sessioissa. Jätin sen suosiolla omaan rauhaansa, jollei minulla ollut enempää, kuin yksi tunti aikaa pelata, koska välianimaatioilla oli tapana vähän venyä.

Mielestäni peli oli 70 euron hintalapun arvoinen. En normaalisti osta niin kalliita pelejä, mutta c'mon, Metal Gear Solid 4!

CODEC keskusteluiden vähyys oli kyllä aikamoinen muutos. Täysin odottamatonta. Ne toimivat niin hyvin MGS3:ssa ja MGS1:ssä. (MGS2:ssa ne olivat välillä jopa todella tylsiä.)

Pidin MGS4:n tavasta saada kaikki sarjan osat yhteen. MGS1:n Shadow Moses, REX, Naomi, Mei Ling jne. MGS2:n Patriots, Rose, kymmenen kertaa kuulimpi Raiden ja RAY. MGS3:n EVA, Big Boss, ZERO ja kaikki muut merkittävät juoniselittelyyt joista osa taisi käsitellä myös Portable Opsia, jota en ole vielä pelannut.

Paras pomo oli mielestäni Raging Raven. Ensimmäisellä peluukerralla taistelu kesti 30 minuuttia ja käytin aseenani ostamaani 100 panoksen konekivääriä ja järeää snipua. Seuraavalla pelikerralla (ja vaikemmalla vaikeusasteella) vain kaksi Rail Gunin luotia riittivät tiputtamaan Ravenin taivaalta.

Jokin tässä pelissä kuitenkin mättää. Ehkä se on laiskat lisäykset ladattavaan sisältöön, tai sitten pelissä itsessään on jotakin vikaa. Konami ei itsekkään ole täysin tyytyväinen MGS4:een. En osaa sanoa, mikä on pielessä. Ehkä vain odotin jonkin asian juonessa olevan erilainen.

Joka tapauksessa. MGS4 on mahtava peli. Nettipeliä en sen vaivallisuuden takia ole vielä viitsinyt kokeilla.

SuperDude
21.9.2008, 21:33:54
Taisin muuten keksiä mikä tässä MGS4:ssä mättää.

Kun edellisissä osissa juoni on järkevän kokoinen, ja juoneen sai täydennystä jos soitteli CODECilla. Tässä kaikki lyötiin pakollisiksi.

Se on totta että juonesta olisi voinut ottaa osia pois, mutta ei poistaa vaan siirtää ne CODECin taakse niinkuin aina ennenkin. Varsinkin ne Drebinin puhelut olivat kovin tympeitä, sillä en minä joka kerta jaksa vihollisteni elämäntarinaa kuunnella. Drebin olisi toiminut muutenkin paremmin CODEC-henkilönä, kuin tyyppinä joka tavataan yhtenään. Näin oltaisiin saatu itse juoneen ainoastaan ne välttämättömimmät osat, ja lisätiedot soitellaan niinkuin ennen. Tasapaino on järkkynyt.

En pitänyt siitäkään että pelissä oli ryhmä erikoissotilaita vain siksi kun niitä on joka osassa ollut. Jo kolmosessa huomattiin että ideat loppuu sekä hahmo- että taistelusuunnittelun saralla. Yksikään B&B -matsi ei ollut hyvä, pikemminkin rasittavia ja väkinäisiä. Ja miksi Beautyeilla oli kaikilla sama kroppa? Ja miksi se Beauty pitää vielä ampua erikseen? Tylsää!

B&B Unit = Metal Gear sarjan suurin virhe

Pelasin juuri Big Boss Hardilla läpi ilman continueita, parannuksia ja alertteja. Hauskaa mutta haastavaa!

Substance
26.9.2008, 19:56:00
Taisin muuten keksiä mikä tässä MGS4:ssä mättää.

Kun edellisissä osissa juoni on järkevän kokoinen, ja juoneen sai täydennystä jos soitteli CODECilla. Tässä kaikki lyötiin pakollisiksi.

Tuo seikka taisi itseänikin ärsyttää. Voin soittaa CODEC:illa vain Roselle ja Otaconille. Rose jauhaa samaa shaibaa spyylestä ja B&B taistoissa analysoi vastustajan tunnetiloja, kuten miksi Crying Wolf itkee ja Screaming Mantis kiljuu yhtenään.

Otaconilta jopa löysinkin pari "piilotettua" keskustelua, mutta muuten äijä totesi vain, että: "Head north Snake, head north."

Supah
11.1.2009, 0:53:20
Itse pidin kyllä peliä virheineenkin parhaana MGS-sarjan pelinä, toi sopivasti uutta verta pelisarjaan ja muutti mukavasti jopa juonen kulkua niin ettei ollut aivan samaa settiä kuin aiemmissa peleissä. Kyllä tuossa vahvimmat tunteet tuli koko pelisarjassa ja uuh mitä välidemoja ja kerrankin Snake pystyy oikeasti pitämään puolensa vaikka hälytys tulisi :P. Ainiin ja suosittelen kyllä pelaamaan kaikki mgs-pelit vaan tiheeseen tahtiin läpi niin muistaa paremmin juonikuviot ja pystyy fiilistelemään kohtia/viittauksia mitä ei välttämättä muuten huomaisi :lovetus:.

Niin ja ainakin yksi piiloitettu keskustelu tulee kun act4:ssa soittaa otaconille siinä huoneessa missä tulee joku Raven flashbacki ja oven yläpuolella on sellainen konetuliase ampumassa. Kannattaa kuunnella!

Heebo
5.2.2009, 19:26:47
Peli meni läpi, kun sitä pelaamaan kerkesin. Olinko vittu vie jäbät ainoa joka onnistui muuttamaan Sneaky pelin Shoot Em' Upiksi? :D:D 150 hälytystäkin taisi olla, pelitunteja jokunen 20. Emblemimikälie oli Eagle.

Täytyy tunnustaa että hieman ketuttaa kun ei ole muita osia pelannut :(.

Loistava peli, täytyypä pistää heti uusi rundi kun lukulomakin alkoi, jos sitä tällä kertaa osaisi pelata eikä löytää lähitaistelua pelin viimeisillä kentillä :D.

Haaah, Crying wolf oli atmis muuten nakki. Juoksee sinne torniin vain ja UV linssin On, niin se ei ryssi päälle eikä kukaan huomaa mitään. Se vain tsoomailee kiikarillaan ja ampuu 80% ajasta jonnekkin metsään, ja pylvään vieressä kyykistellessä ne ammukset tuntuu siihen lysähtävän. Harmittaa kun ei oikein oppinut pelaamaan vaikka läpi vedinkin. Teach me jäbätzöns! :(

Juripa
22.2.2009, 12:04:12
No tulipas tämäkin hankittua pari viikkoa sitten mutta läpi ei en ole vielä kolunut. Pääsin vasta Shadow Mosesin läpi mutta en viitsinyt tuohon toiseen ketjuun kirjoitella koska tässähän saa ihan vapaasti spoilata :)

Ensiksi on ihan pakko sanoa että jos joku peli ei osaa tuoda pelaajalle mitään nostalgian nälkää niin tämä tuo sen kaikkien pelien edestä. Viimeistään siinä vaiheessa kun mennään Shadow Moses Islandille ja pelataan se muutama kiva minuuttia alkuperäistä Metal Gear Solidia. Siinä kohdassa tuli vain sellainen olo että hemmetti, tuo alkuperäinen on saatava takaisin! Ihan suru tuli silmiin kun hiippailtiin vanhoissa tutuissa paikoissa ja katsotiin pari flashbackia menneisyydestä. Oli vielä pakko laittaa MGS1 camo päälle. Crying Wolfin jälkeen vielä jäin tahallani pyörimään alueelle jos vaikka näkisin Sniper Wolfin ruumiin mutta eihän se siellä ollut. Oli muuten aika hauska puhelu se levyjen vaihto. Kenties jotain piilovittuilua Xboxin omistajia kohtaan? Ja perhana sitä Vamp-matsia! Meni kyllä aikansa kun sen tajusi. Sitten kaiken kruunasi kun pääsi pelaamaan Rexillä.

Nojoo. Vaikka tuo peli on vähän kesken ja varmaan aika paljon asioita on paljastettu mutta meikäläisellä nyt näyttää menemään kaikki ohi. Olisi siis muutama kysymys. Kun Big Mama sanoi olevansa Liquidin ja Snaken äiti, miten tuo voi olla mahdollista jos kerran Big Mama on sama Eva joka oli MGS3:ssa? Täh? Eikös tuo peli kuitenkin sijoittunut johonkin 60-luvulle ja molemmat oli ihan nuoria siinä. Ja nuo Shadow Moses (MGS1:n) tapahtumat sijoittuivat yhdeksä vuotta MGS4:n tapahtumista niin miten Snake on muka vanhentunut noin paljon? Minen nyt oikein tajua. Voiko olla mahdollista että MGS-sarjassa ei pelatakkaan sillä samalla Snakella vaan jollain kloonilla kuten Eva mainitsi? Entä Zero? JL vai mikäs se nyt oli? Big Boss? Toivottavasti nuo pätkät voi katsoa uudestaan jostain teatterista kuten aikaisemmissa osissa :D

SuperDude
22.2.2009, 12:13:57
Olisi siis muutama kysymys. Kun Big Mama sanoi olevansa Liquidin ja Snaken äiti, miten tuo voi olla mahdollista jos kerran Big Mama on sama Eva joka oli MGS3:ssa?

Liquid Snaken ja Solid Snaken äiti. MGS3:ssa oli Naked Snake.

Ja nuo Shadow Moses (MGS1:n) tapahtumat sijoittuivat yhdeksä vuotta MGS4:n tapahtumista niin miten Snake on muka vanhentunut noin paljon?

Pelin alussa mainitaan, että Snakella on Wernerin syndrooma (http://fi.wikipedia.org/wiki/Wernerin_syndrooma), mutta tosiasiassa hän vanhenee vauhdilla, koska hän oli Les efants terribles -projektin tuotos, jossa rakennettiin täydellistä sotilasta. Että ihan geenitasolta mokattu homma.

fazerin sininen
27.6.2009, 16:29:45
Tuli mieleen äsken, että nyt kun uusiin PS3 ohjaimiin tärinä on palannut, niin sanooko Mantis jotain muuta?

Ja tämä on ensimmäinen peli, jossa minun oli pakko ohittaa loppu sen pituuden takia. Ei kai se loppu oikeasti kestä tuntia?

Ja onko tämän vain minun mielestäni enemminkin räiskintäpeli? Tässä hiiviskely on vain sitä, että tainnuttimella ammut pari ukkoa ja kävelet eteenpäin. Octocamo on mielestäni aikamoista huijausta. Parin viikon pelaamisen jälkeen, kun laittaa alkuperäisen pelaamisen alle, niin jäin heti kiinni ja muistin: "ai niin, täs ei voi muuttuu näkymättömäksi".

Ja mistä ihmeestä Raiden oppi thunderin? Raiden=ukkosenjumala :eh:

Ja minä en tajunnut sitä tekoälyn luoksen pääsemistä. Jos Virus oli sillä robotilla ja ihminen ei kestä mikroaaltouuni käytävää, niin mihin Snakea tarvittiin?

Lord JF
27.6.2009, 16:50:46
Tuli mieleen äsken, että nyt kun uusiin PS3 ohjaimiin tärinä on palannut, niin sanooko Mantis jotain muuta?
Ei kai se uusi ohjain nyt dialogia lisää? Peli tehtiin kuitenkin hyvän aikaa ennen kuin mitään uutta dual shock ohjainta oli tullut.

fazerin sininen
27.6.2009, 17:20:22
http://www.youtube.com/watch?v=waz9xlPrnKM

Vibration is Back!

Olenko muuten ainoa, jonka mielestä Mantiksen ääni on täydellinen kyseiselle hahmolle?

Edit, olenko muuten ainoa, joka pettyi siihe, ettei Sniper Wolf ollutkaan Crying Wolf?

Nameless
29.6.2009, 10:22:22
Ja minä en tajunnut sitä tekoälyn luoksen pääsemistä. Jos Virus oli sillä robotilla ja ihminen ei kestä mikroaaltouuni käytävää, niin mihin Snakea tarvittiin?

Jos en nyt aivan väärin muista, niin eikös Sneikki joutunut nostamaan sen MK:n jollekkin pöydälle tai jotain vastaavaa?

Substance
23.7.2009, 18:29:24
Ja onko tämän vain minun mielestäni enemminkin räiskintäpeli? Tässä hiiviskely on vain sitä, että tainnuttimella ammut pari ukkoa ja kävelet eteenpäin. Octocamo on mielestäni aikamoista huijausta. Parin viikon pelaamisen jälkeen, kun laittaa alkuperäisen pelaamisen alle, niin jäin heti kiinni ja muistin: "ai niin, täs ei voi muuttuu näkymättömäksi".

Pelaas kuule The Boss Extremmellä niin huomaat, että tämä todellakin on myös erittäin haastava hiiviskelypeli. Tuolloin tainnutusluoteja ei voi edes ostaa. Ne pitää kerätä ja säästää. Viholliset kuulevat askeleesi kaukaa ja koko ajan pitää olla hiljaa mahallaan maassa paikallaan, kun vihollinen on lähistöllä.

Ja niitä vihollisia on paljon enemmän kuin muilla vaikeus tasoilla, veikkaisin jopa kaksin kertaista määrää Big Boss Hard:iin nähden.

Olen nyt aloittanut pelin tuolla vaikeustasolla parin Emblem-runnin jälkeen. Jos täydellisyyteen tähtää ja ei halua tappaa ketään, niin pitää edetä erittäin maltillisesti ja taidokkaasti. Kärsivällisyys on myös tarpeen sillä peliä saa ladata koko ajan uudestaan viime tallennuksesta virheen sattuessa.
Big Boss-emblemin saaminen (vaikken siihen tähtääkkään) on varmasti yksi peli-achievementeistä haastavin tällä hetkellä.

PhazonBlaxor
24.7.2009, 12:19:25
Pelaas kuule The Boss Extremmellä niin huomaat, että tämä todellakin on myös erittäin haastava hiiviskelypeli. Tuolloin tainnutusluoteja ei voi edes ostaa. Ne pitää kerätä ja säästää. Viholliset kuulevat askeleesi kaukaa ja koko ajan pitää olla hiljaa mahallaan maassa paikallaan, kun vihollinen on lähistöllä.

Ja niitä vihollisia on paljon enemmän kuin muilla vaikeus tasoilla, veikkaisin jopa kaksin kertaista määrää Big Boss Hard:iin nähden.

Olen nyt aloittanut pelin tuolla vaikeustasolla parin Emblem-runnin jälkeen. Jos täydellisyyteen tähtää ja ei halua tappaa ketään, niin pitää edetä erittäin maltillisesti ja taidokkaasti. Kärsivällisyys on myös tarpeen sillä peliä saa ladata koko ajan uudestaan viime tallennuksesta virheen sattuessa.
Big Boss-emblemin saaminen (vaikken siihen tähtääkkään) on varmasti yksi peli-achievementeistä haastavin tällä hetkellä.

Ei se nyt kovin vaikea ollut The Boss Extremelläkään. En ilman tappoja mennyt, mutta ilman alertteja kylläkin. Muutamaan otteeseen meinasin jumiin jäädä lähinnä sen takia että pomot olivat vittumaisia eikä ollut enää mitään millä täyttää healthia, mutta muuten se oli aika läpihuutojuttu.

Tosin kyllä tuolla vaikeustasolla viholliset huomaa aika helposti. Olen aikaisemmin mennyt ilman alertteja muistaakseni Big Boss Hardilla - siinä sai välillä vain kyykkykävelyllä mennä kohtia läpi. Tällä vaikeustasolla kuitenkin piti about jatkuvasti olla matalana, siltikin viholliset välistä huomasivat vaikka ne olivat älyttömän kaukana.

Kyllä siitä haastetta löytyy, mutta ei se vaikea ollut. Tuon vaikeustason paras puoli on kuitenkin se, että siinä jos missä pitää hiiviskellä. Tuota on nimittäin lähes mahdoton mennä räiskintätyylillä läpi, henki lähtee aika äkäisesti kävelemään kun ei kestä kolmea-neljää osumaa enempää ottaa vastaan.

Substance
24.7.2009, 15:46:15
Ei se nyt kovin vaikea ollut The Boss Extremelläkään.

Joo, mutta mä menen läpi ilman tappoja, parannusesineitä ja alertteja. Ainoat perantajat ovat pari biisiä iPod:issa ja rauhallinen hetki selällään maassa.

Pelaaja sietää enemmän osumia Metal-camo yllään ja halu ruveta räiskimään on valtava koko ajan. Siksi pistän hyviin kohtiin aina ylimääräisen tallennuksen ja räiskin kerran tai pari ennen hiiviskelyä.

MGS2:ssa räiskintä oli melkein mahdotonta, kun ammukset loppuivat koko ajan kesken, vihollisia tuli jo pelkällä hardillakin aalloittain ja kontrollit rajalliset.

MGS4:ssa kontrolleja on parannettu niin paljon, että suurien vihollislaumojen eliminoiminen on helppoa vaikkeivat ne kuolisi kolmanteenkaan headshottiin. Tähän päälle vielä Snaken uudet temput niin tekoäly jää nuolemaan näppejään.

Verinaarmu
22.12.2009, 14:30:22
Mahtava peli olen mennyt kyseisen pelin läpi kaksi kertaa, Normaalilla ja sitten Vaikealla. Tämäkin on helvetin hyvä pelikokemus, lämpimästi suosittelen niille joilla on PS3 ja ei ole pelannut MGS4:sta niin ehdottomasti kannattaa kokeila.

Heketeus
18.3.2010, 8:03:57
Tämä peli on tosiaan kokemuksen ja pelaamisen arvoinen. Juoni aukeaa mahtavasti jos muut MGS pelit on pelattuna ja sitten pelaa tämän viimeisen pelin joka avaa kaikki kiemurat joita ei välttämättä oikein tajunnutkaan muissa peleissä.

Pelaamista on paranneltu mielestäni tässä pelissä paljon, verrattuna aiempiin osiin ja muutenkin muuta extraa on tähän laiteltu, joka on mielestäni oikein hyvä juttu.

Itse olen pelin pelannut jo 3 kertaa läpi, ensin keskiverto, sitten vaikeampaan ja sitten vaikeampaan. Kerran päässyt jopa läpi hiiviskelyllä ja kyllä siinä mielestäni tekemistä olikin että huomaamatta pääsee läpi tämän.

Loistava peli todellakin joka pitää kokea ehdottomasti jos omistaa PS3 koneen. Joten jos hyllystä ei tätä peliä löydy, kannattaa ehdottomasti tilata se sinne hyllyä koristamaan! :)