View Full Version : Blackmetal (kuuntelit tai et)
En löytänyt aiheesta threadia, jos kuitenkin sellainen on niin saa huomauttaa.
Vuosia sitten tästä musiikista olisi pystynyt puhumaan hyvinkin yksinkertaisesti. Ajat kuitenkin muuttuvat ja black metallin määritteleminenkin on nykyään hyvin vaikeata, ja jokainen tekee sen omalla tavallaan. Puhun nyt kuitenkin black metallista ja tarkoitan sillä myös monia tyylejä jotka on sidoksissa siihen(voimakkaammin tai hiukan löyhemmin).
Joskus hyvin pienenä poikana sitä käytiin läpi kaikkki tekno ja Raptori jutut, mutta se oli sitä kun kuunteli melkein mitä eteen lyötiin. Sitten kun kasvoin niin sitä alkoi jo hiukan ymmärtää, että mitä siltä musiikilta haluaa, ja silloin minä huomasinkin blackmetallin olevan minun juttuni. ((Ensimmäiseksi kuulin kaverini kasetilta "Deicide" nimistä bändiä(tiedän, death) ja samaisen kasetin toinen puoli oli nimetty "norvegian black metal".)) Minä olin mukana tässä hommassa muutamia vuosia ennen kuin siitä tuli "trendi" ja silloin aikanaan tuo tyyli oli pelätty ja vihattu joidenkin tahojen toimesta. Sitten bläkki löikin itsensä läpi ja bändejä alkoi tulla kuin sieniä sateella. Alkoi kehittyä erilaisia tyylejä jotka eivät enää noudattaneetkaan niitä samoja vanhoja kaavoja. Minusta juuri tuolloin syntyivät ne parhaat bändit. Nyt mustaa metallia on tullut kuunneltua 6-7 vuotta ja katson mihin on tultu. Minusta olemme jotakuinkin siinä tilanteessa, että uusia bändejä ei enää tule ja vanhatkin ovat kuolemassa. Ikävää, mutta näin minä asian näen.
Mutta nyt vihdoin asiaan(puhuinpa paljon paskaa ennen kuin siihen pääsin). Mitä mieltä te olette tästä musiikista joka on "pelkää hakkaamista ja huutamista"? Mielelläni kuulisin myös niiden mielipiteitä jotka eivät tykkää kyseisestä tyylistä tai jopa vihaa sitä, mutta toki kaikkien kommentit ovat täysin tervetulleita.
//Edit: Pistämpä tässä listan - kuten yksisiipi teki - bändeistä joita itse kuuntelen. Kaikki ei nyt mene aivan tuon black metal nimityksen alle, mutta kuitenkin...
Ancient, Abyssos, After Forever, Cradle of Filth, Dismal Euphony, Dimmu Borgir, Limbonic Art, Thokk, The Sins of Thy Beloved, Theatre of Tragedy, Thyrane, King Diamond, Summoning, Tristania...Tuossa pikkuinen raapaisu minun musiikilliseen maailmaan. Melkeimpä kaikki ovat jollakin tavalla kytköksissä bläkkiin.
AlkoTanko
19.9.2002, 5:26:17
Ei mitään vikaa blackmetallissa. Se on metallityyleistä ehkä suosikkini deathin ja powerin lisäksi. Mutta kun alkaa kuuntelemaan blackia, niin vanhemmat saattavat huolestua, mikähän pikku lapsosessamme on vikana. Olen minä kuunnellut aika paljon blackia eikä ole pää mennyt (tästä pahemmin) sekaisin. Suosikkejani ovat esim. jo mainitsemasi Deicide, Funeris Nocturnum, Finntroll, CoF, Impaled Nazarene, The Crown, Ajattara, Burzum, Enochian Crescent, Stormlord. En tiedä lasketaanko nuo kaikki blackmetalliksi, mutta noista bäöndeistä pidän. Tietenkin Burzumista, Crescentistä ja Nocturnumista ole kuullut montaa kappaletta, mutta on niissäkin ollut kuuntelemista. Tuli tästä artikkelista mieleen Venomin klassinen "Black Metal".
En ole ihan kallistunut blackmetallin puolelle, mutta melkein. Tavallista metallia kuuntelen (Amorphis), joka on loitokamaa. Sellainen aikoja vanha bändi kuin Motörhead. En oikein tiedä mihin kategoriaan se kuuluu koska kuuntelin sitä ~4 vuotta sitten. Se oli kyllä ihan hyvää. Arvelisin että se oli ainakin heavymetallin tyylistä :).
Se ainakin ärsyttää kun koittaa esimerkiksi soittoääniä hakea kännykkään, ja jotkut tunkee niitä helvetin linkin parkkejaan metal -osastolle. Painukaa sinne lastentarhaan vielä.
yksisiipi
19.9.2002, 7:45:44
Tuo on valitettavan konservatiivinen mielipide blackmetallissa. Kun siihen maailmaan uppouduin, oli se aluksi kapinaa (aloitin toki punkilla) mutta myöhemmin aloin kuulemaan siinä enemmän kauneutta. Aloitin blackmetallin kuuntelemisen n. 6 vuotta sitten mahtavilla yhyeillä CoF, Emperor, Ancient ja Immortal. Se oli hyvin tunnelmallista kuunnella ennenkuulematonta musiikkia, ja kun se oli niin kiehtovaa. Pimeä huone, stereot päälle ja musta metalli soimaan. Huomasin tuolloin pitäväni bmetallista sitä enemmän, mitä enemmän sitä kuulin. Mutta aluksi tuo oli murrosikäisen kapinaa, pääasia oli raakuus. Tuollaisessa tilassa se tietenkin vaikuttaa vaatetukseen, hiusten pituuteen, ajatusmaailmaan, jne. Sinänsä ihan hyvä, kun kaikki parhaat puolet tuosta jää jäljelle myöhemmäksi, mutta tuo jyrkempi ajattelu ja uho katoavat. Nyt korvat kallistuvat enemmänkin soitannolliselle puolelle. Kauniit tai oudot ja haastavat sointukulut kelpaavat aina. Olen jopa huomannut inhoavani Dimmu Borgirin sanoituksia, vaikka musiikki onkin taivaallisen hyvää.
Ihmettelen sitä, miksi bläkin laulutyyliä niin kovasti inhotaan. Minusta se sopii hyvin tyyliin.
Omia suosikkejani ovat:
Cradle of Filth, Summoning, Moonsorrow, Emperor, Bal-Sagoth, Thy Serpent, Finntroll, Hecate Enthroned, Satyricon, Thorns, Mayhem jne. Monta yhtyettä.
Originally posted by yksisiipi
Nyt korvat kallistuvat enemmänkin soitannolliselle puolelle. Kauniit tai oudot ja haastavat sointukulut kelpaavat aina. Olen jopa huomannut inhoavani Dimmu Borgirin sanoituksia, vaikka musiikki onkin taivaallisen hyvää. Olen kanssasi samoilla linjoilla. Minusta on erittäin tyhmää lähteä haukkumaan bändiä sen takia, koska se ei ole "true". Itse kiinnitän huomiota itse musiikki. Tietenkin hieno "imago" vetoaa aina. CoF:in kohdalla arvostan kovasti, että jätkät jaksavat nähdä vaivaa myös ulkoasun kohdalla. Toki noin tekevät myös muut bändit, mutta tuo oli lähinnä esimerkki. CoF onkin ehkä juuri paras esimerkki tästä. Jätkät osaavat soittaa, tekevät hyvää(tai ainakin ok) musiikkia, mutta eivät silti toitota Saatanan tuloa ja Jumalan tuhoa.
Dimmusta vain sen verran, että en ole pitänyt ikinä heidän sanoituksistaan, pikemminkin ovat tylsiä.
Tordragon
19.9.2002, 8:16:47
Jaa? Kyllähän mie bläkkiä kuuntelen, nykyisin vain hiukka vähemmän kuin ennen. Tai ennenkin kuuntelin suhteellisen vähän tarjontaan nähden, joten en kai sitten enää kunnolla edes kuuntele. Jos ollenkaan, näen ma. On tietenkin joitakin nimiä mistä en luovu, kuten Thy Serpent, valitettavasti pitävät taukoa tai sitten ovat jo hajonneet, Enochian Crescent, ...And Oceans, tämäkin kyllä nykyään hieman erillään black metallista, mutta menköön, ja Eisregen, mikä taas on tulkinnanvaraista tuon BM:n saralla.
Niin, myös muutakin on kuunneltu, mutta nuo nyt ainakin ovat pysyneet kiinnostuksen alla, koko genre nyt näyttää laajentuneen ja muuttuneen jokseenkin, tai sitten sitä vain tosiaan on tulkittava, että mikä on ja mikä ei. Näitä helvetin genrekeskusteluja kirpoaa kuitenkin *grins* Ja tosiaan nuo true-hommat ovat jo niin vanhaa tavaraa, että oikein naurattaa.
Voitte raahata minut kadulla ja ampua, mutta omasta mielestäni sanat ovat aivan turhia, sillä on vain väliä MITEN ne lauletaan.
En ole eläissäni kuunnellut yhdenkään deathmetal bändin sanoja tosissani, kuka jaksaisi ottaa jonkun Slayerin tosissaan? heh heh.
Toisaalta taas Metallicalla on aivan uskomattomia sanoituksia, pidän niistä erittäin paljon.
Ja takaisin aiheeseen, pidän blackmetallista varsin paljon, joku sellaisessa ärinässä ja metallin meuhkeessa on niin lumoavaa, se on melkein kuin klassista metalliksi käännettynä. uuh. joo.
Kuuntelin ehkä pari vuotta sitten vielä enemmän kuin tänä päivänä mutta eipä se ole mihinkään unohtunut. Kuulun siihen porukkaan jota ei voisi vähempää kiinnostaa onko bändi true vai ei. Minusta olisi säälittävää jos jokainen black metal bändi kuullostasi Dark Thronelta.
Rock´n roll oli alunperin ainoastaan itseään toistavaa rautalanka rokkia jossa laulettiin jostain hupsuista rakkausaiheista. The Beatles ja Rolling Stones kuitenkin alkoi viedä sitäkin tyyliä eteenpäin ja nykyään rokki on todella laajakäsitteinen tyyli. Kaikki tyylit kehittyvät väkisinkin ja ehkä DB ja COF ovat ne jotka ovat vieneet tätä tyyliä hieman enemmän eteenpäin.
Omia suosikkejani ovat: Funeris Nocturnum, Immortal, Gloomy Grim, Finntroll, Ensiferum, Kovenant, Summoning, COF, Emperor ja monia muita satunnaisia jotka ovat tarttuneet mukaani Kazalla mp3:na.
Ehkä ne kaikkein perinteisimmät ja kliseisimmät bm bändit eivät niin kamalasti jaksa kiinnostaa...
Originally posted by Fantomas
kuka jaksaisi ottaa jonkun Slayerin tosissaan?
Slayer on trashmetallia (ainakin oli). Korjatkaa toki jos olen väärässä.
yksisiipi
19.9.2002, 10:54:36
Originally posted by a.k.u
Kyllä Slayerin muutamia levyjä on jossain päin luonnehdittu deathmetalliksikin, mutta oma mielipiteeni on se, että koko tuotanto on thrashmetallia.
Noista sanoituksista.
Huonot sanoitukset eivät haittaa, jos bändin imago ei ole samanlaista uhoa. Esimerkiksi Dimmu Borgir on mainio esimerkki, saatana riehuu sanoituksissa (useissa) mutta ei se imagossa näy. Kuten taas Dark Funeral on täynnä sitä paskaansa. Tylsää.
Hyvät sanoitukset taasen ovat aina plussaa, jos ei sanoista saa selvää, on niitä ainakin kiva lukea. Hyviä malliesimerkkejä tästä olkoon CoF, Summoning ja Emperor. Hyviä sanoituksia, eikä turhan kliseetä.
Originally posted by Fantomas
joku sellaisessa ärinässä ja metallin meuhkeessa on niin lumoavaa, se on melkein kuin klassista metalliksi käännettynä. uuh. joo.
Olen tuosta samaa mieltä. Mielestäni kaikkein lähinnä klassista musiikkia on blackmetal. Kuuntelenpa jopa klassista.
Tuossa oli jotain mainintaa imagoista. Cradle of Filthillä on musiikin lisäksi kaikki kohdallaan. Miehet ovat panostaneet todella kaikkeen, vaikka muoti-ilmiönä CoF on ikävä juttu. Muuten arvostettavaa, että on saanut tämän alan musiikista tuotemerkin. Ja näyttävän sellaisen. Kun taas on niitä uhoajabändejä jotka vain uhoavat. Siinä mielessä pidän wanhoista Norjalaisista, että he eivät uhoneet, he tekivät sen mitä nykyään vain uhotaan. Muuten en noista tapahtumista perusta.
Mielestäni kaikkein lähinnä klassista musiikkia on blackmetal. Kuuntelenpa jopa klassista.
Kutenpa vaikkapa Arcturuksen Wintry Grey biisi joka kyllä lämmittää. Oletko kuullut? Jos et niin hommaa saman tien. Jos kerran Summoning kolahtaa niin taatusti tämäkin.
Theemu
19.9.2002, 12:41:07
Jahas, jahas.
Ensinnäkin voisi mainita kirjoitusasusta: black metal. Ei blackmetal.
Ja ihmettelemästänne true-hälinästä sen verran että nämä true-ihmiset yleensä kimpaantuvat lähinnä siitä, että kuka tahansa moponrassaaja voi kuunnella jotain COFia koska se on tarpeeksi suosittu. Sama ilmiö on metallipiireissä havaittavissa nyt jonkun Trio Niskalaukauksen suhteen, kun suunnilleen jokainen keski-ikäinen kaduntallaajakin voi tykätä siitä koska se soi radiossa. Imperiumin messulautaa lukiessa huomaa miten jotkut nihkeilijät ottavat suorastaan itseensä kun Niskalaukaus yhtäkkiä onkin tekemässä Tiernapojat-levyä jne. Etenkin kun kyseessä on sellainen synkkä musiikki, jonka kuunteluun ja ymmärtämiseen jokainen keskittää valtavasti energiaa, ottaa tämmöinen pannuun niitä heppuja jotka ovat "löytäneet" bändit ennen suurta yleisöä.
Nyt blackmetallia on tullut kuunneltua 6-7 vuotta ja katson mihin on tultu. Minusta olemme jotakuinkin siinä tilanteessa, että uusia bändejä ei enää tule ja vanhatkin ovat kuolemassa. Ikävää, mutta näin minä asian näen.
Katseletko maailmaa tynnyristä, Kreifiseni? Ehkä suurin buumi onkin laantumassa, mutta hyvä näin, Darwinin evoluutioteoria näyttää taas mistä kana kusee ja ainoastaan parhaat selviytyvät.
Ja kyllä niistä kellareista ponnistaa jatkuvalla syötöllä uutta blackia, ne vain tuppaavaat pysymään pienen eliittipiirin juttuina sillä useimmat ei edes halua mitään menestystä vaan kulttisuosiota ja pitävät musiikkinsa täysin harrastuspohjalla ettei intensiteetti katoaisi mihinkään ja homma pysyisi täysin omissa käsissä.
Jep, ja mitä itse kuuntelen? Lähinnä modernimpaa tykitystä, en ole koskaan jaksanut innostua metsänpeikkotarinoista. Tai niistä metsässä äänitetyistä levyistä. Emperorin Anthems to the Welkin at Dusk on edelleenkin paras tästä genrestä koskaan julkaistu kiekko ja minun kirjoissani sitä tuskin tullaan ylittämään. Ei, minua eivät kiinnosta pienien piirien julkaisut myöskään. Lähinnä tämä "mainstream-paska" kuten uudempi Satyricon, suosikkini Emperor ja COF.
Minä en kyllä sitten todellakaan laskisi mitään Dismal Euphonya, Summoningia tai Theatre of Tragedya blackiksi, koska black metal on kuitenkin lähtökohdiltaan (J/j)umalanpilkkaa ja (ja nyt se tärkein sana) elämänasennetta ja nuo bändit taas ovat vain tunnelmametallia goottihengessä.
Kommentteja sitten otetaan vastaan ilomielin.
Mauler
19.9.2002, 13:54:21
Originally posted by a.k.u
joo, mutta meinasin lyriikoita, niiden puolesta SLayer on ainakin hyvin lähellä deathmetallia, vaikka kyllähän he itsekkin sanovat olevansa trashmetallia.
God Hates Us All on kuitenki tiukin ja kovin metal levy ikinä.
Kreifi
19.9.2002, 14:15:28
Originally posted by Theemu
Katseletko maailmaa tynnyristä, Kreifiseni? Ehkä suurin buumi onkin laantumassa, mutta hyvä näin, Darwinin evoluutioteoria näyttää taas mistä kana kusee ja ainoastaan parhaat selviytyvät.
Ja kyllä niistä kellareista ponnistaa jatkuvalla syötöllä uutta blackia, ne vain tuppaavaat pysymään pienen eliittipiirin juttuina sillä useimmat ei edes halua mitään menestystä vaan kulttisuosiota ja pitävät musiikkinsa täysin harrastuspohjalla ettei intensiteetti katoaisi mihinkään ja homma pysyisi täysin omissa käsissä.Aivan, bändit pysyvät kellareissa eivätkä halua tulla valoon myymään musiikkia. Eli bändejä on paljon vaikeampi löytää ja näin niihin tutustuminen jää hyvin heikolle tasolle. Itselläni tilanne, jossa paikkakunnalta löytyy vain musiikkia suurelle yleisölle. Ennen oli levykauppa jossa oli 3 hyllyä pelkkää metallia, lähinnä bläkkiä. Tämä liike tilasi myös kokeellisesti levyjä. Okei, onhan nyt Kazaa, netti sun muut, mutta en yksinkertaisesti ole onnistunut löytämään muutamaa bändiä enempää hyvää musiikkia.
Minä en kyllä sitten todellakaan laskisi mitään Dismal Euphonya, Summoningia tai Theatre of Tragedya blackiksi, koska black metal on kuitenkin lähtökohdiltaan (J/j)umalanpilkkaa ja (ja nyt se tärkein sana) elämänasennetta ja nuo bändit taas ovat vain tunnelmametallia goottihengessä.Tähän väliin lainaan itseäni. "//Edit: Pistämpä tässä listan - kuten yksisiipi teki - bändeistä joita itse kuuntelen. Kaikki ei nyt mene aivan tuon blackmetal nimityksen alle, mutta kuitenkin..."
//Edit: Kirjoitusasusta olet muuten ihan oikeassa. Kuinka en huomannutkaan. *nolo*
yksisiipi
19.9.2002, 14:25:42
Olihan tuolla mainittu monia bläkin ulkopuolisia yhtyeitä, kuten Theatre of Tragedy (goottimetallia nyk. poppia), Deicide (deathmetal), Slayer (thrashmetal) jne. Mutta blackmetallilla on monta alalajiketta, kuten darkmetallit ja kaikki mahdolliset sekoitukset joissa on bläkkiä juuri sen verran että sen voi black metalliksi luokitella. Onhan se totta, että black metal oli alkujaan vain kitara/basso/rummut ja jumalanpilkkaa kurkkuäänellä, mutta musiikkilajit kehittyvät, niin myös tämäkin. Tuo on vain tuota truebläkkis-niuhotusta. Tulihan bmeteliin myöhemmin mukaan synat ja muut ekstrasoittimet ja puhdasta laulua taustalle. Myös seuraavat bändit ainakin minun ja monen muun mielestä kuuluvat bläkin piiriin: CoF (vokaalit ja osa melodioista), Summoning (sirkkelikitarat ja raakkuminen), ja monta muuta. Bläkki kun ei ole nykyään jumalanpilkkaa ja pelkkää sirkkeliä, vaikka siinäkin ovat hyvät tunnusmerkit. Olihan noituuskin ennen rikos.
Kreifi
19.9.2002, 14:38:47
Olihan tuolla mainittu monia bläkin ulkopuolisia yhtyeitä, kuten Theatre of Tragedy (goottimetallia nyk. poppia), Deicide (deathmetal), Slayer (thrashmetal) jne. Mutta blackmetallilla on monta alalajiketta, kuten darkmetallit ja kaikki mahdolliset sekoitukset joissa on bläkkiä juuri sen verran että sen voi black metalliksi luokitella. Onhan se totta, että black metal oli alkujaan vain kitara/basso/rummut ja jumalanpilkkaa kurkkuäänellä, mutta musiikkilajit kehittyvät, niin myös tämäkin. Tuo on vain tuota truebläkkis-niuhotusta. Tulihan bmeteliin myöhemmin mukaan synat ja muut ekstrasoittimet ja puhdasta laulua taustalle. Myös seuraavat bändit ainakin minun ja monen muun mielestä kuuluvat bläkin piiriin: CoF (vokaalit ja osa melodioista), Summoning (sirkkelikitarat ja raakkuminen), ja monta muuta. Bläkki kun ei ole nykyään jumalanpilkkaa ja pelkkää sirkkeliä, vaikka siinäkin ovat hyvät tunnusmerkit. Olihan noituuskin ennen rikos. Puhut paljon asiaa yksisiipinen. *hymy* Minusta musiikin luokitteleminen muutenkin todella tarkasti on aivan älytöntä.(Dark gothic erotic vampire ambient metal) Se menee aina tappeluksi, että mikä on ja mitä. Yritinkin hiukan alkuperäisessä viestissäni selvittää, että kyse oli myös muista kuin niistä "alkuperäistä" bändeistä. Vaikeuttaa paljonkin puhumista jos joutuu jokaisen bändin kohdalla mainitsemaan musiikkityylin(ja sitten tapellaan). Siksi on helppoa puhua bläkistä ja sen luomista alatyyleistä. Katson Summoninginkin olevan kytköksissä bläkkiin, kuten niin monet muutkin bändit.
Locke Cole
19.9.2002, 15:22:54
En pidä black- enkä deathmetallista.
Musiikissa pidän melodioista, ja niitä ei tässä musiikinlajissa ole. Tai ainakaan niihin en ole törmännyt. Mielestäni blackmetal on jäjetöntä hakkaamista ja kitaran sahausta ilman sen enempää ajatusta. Sanoitukset ovat myös aivan järkyttävän huonoja monen bändin kohdalla: "Jesus i my slave, I rape him..." sontaa.
Tämähän sitten on In my Huble Opinion, että älkää blackin kuuntelijat tulko kimppuuni ja tehkö minulle rituaalimurhaa. :D
yksisiipi
19.9.2002, 15:28:12
Originally posted by Locke Cole
En pidä black- enkä deathmetallista.
Musiikissa pidän melodioista, ja niitä ei tässä musiikinlajissa ole. Tai ainakaan niihin en ole törmännyt. Mielestäni blackmetal on jäjetöntä hakkaamista ja kitaran sahausta ilman sen enempää ajatusta. Sanoitukset ovat myös aivan järkyttävän huonoja monen bändin kohdalla: "Jesus i my slave, I rape him..." sontaa.
Tämähän sitten on In my Huble Opinion, että älkää blackin kuuntelijat tulko kimppuuni ja tehkö minulle rituaalimurhaa. :D
Oletko mahtanut koskaan kuullakaan blackmetallia jos et ole melodioita bläkissä ja deathissa kuullut? :D Tai sitten tuomitset molemmat tyylit Cannibal Corpsen ja Hornan perusteella.
Sanooko In Flames, Children of Bodom, Cradle of Filth tai Dimmu Borgir mitään? Jos väität, ettei noissa ole melodioita, korvissasi on vikaa. Ja noista sanoituksista taasen, vain harvat bändit nykyään kirjoittavat noin tylsiä lyriikoita. Lukaisepa vaikka muutama CoFfin ja Emperorin kappale.
Äläkä rinnasta bläkkäreitä rituaalimurhaajiin, se on loukkaavaa.
Ensinnäkin voisi mainita kirjoitusasusta: black metal. Ei blackmetal.
Oh yes. Eikä missään tapauksessa mitään vihjaustakaan mihinkään puolittaiskäännöksiin kuten "black metalli".
Sama ilmiö on metallipiireissä havaittavissa nyt jonkun Trio Niskalaukauksen suhteen, kun suunnilleen jokainen keski-ikäinen kaduntallaajakin voi tykätä siitä koska se soi radiossa. Imperiumin messulautaa lukiessa huomaa miten jotkut nihkeilijät ottavat suorastaan itseensä kun Niskalaukaus yhtäkkiä onkin tekemässä Tiernapojat-levyä jne.
Luin aikoinaan SFP:n boardilta räväkimmät flamebaitit (natas668!) sun muut "Nazgul ja hänen uskolliset seuraajansa" -tyyliset keskustelut. Jaksan vieläkin naureskella sille, kuinka joku tosi EVIL henkilö sanoi "ihmisten olevan typeriä, kun teinibläkkärit hyppivät niskalaakin barathrum-coverin mukaan pitäen sitä tosi saatanallisena". Kuka pitää ja kuka ei, ketä haittaa ja ketä ei =) Rautiainen itse oli tietenkin "takinkääntäjä piilokrisnu", että niinku sillee...
Ja kyllä niistä kellareista ponnistaa jatkuvalla syötöllä uutta blackia, ne vain tuppaavaat pysymään pienen eliittipiirin juttuina...
Kaikesta tästä huolimatta en ole muutamien vakavampaa kasettitradetusta harrastavan kaverini vaikutuspiirissäkään saanut aikoihin käsiini mitään niin hienoa kuin Emperorin Anthems tai Satyriconin Nemesis Divina. Vanhaa ei auta kopioida eikä moni keksi mitään uutta tai sävähdyttävää, ja tuo industriaalivaikutteiden tunkeminen joka levylle on minusta vähän turhauttavaa. Tietenkin kaikkea mielenkiintoista kuten Nokturnal Mortum löytyy aina välillä.
...black metal on kuitenkin lähtökohdiltaan (J/j)umalanpilkkaa ja (ja nyt se tärkein sana) elämänasennetta...
Musiikki on minulle musiikkia, ei elämänasennetta tai sanomaa. Poikkeusgenrejä ovat mielestäni lähinnä gospel (joka sekin yleensä kantaa jotain lisämääritelmää kuten "gospel rock") tai se ns. True black metal. Kumpaakaan en kuuntele, eh eh eh eh.
Jos joku korisee ja soittaa sirkkeliä samalla kun kaveri toimii blastoisena, niin kyllä minä sitä blackiksi sanon vaikka sanoitukset olisivat kukkasista. Ei viitsisi mitään tarkistuslistaakaan tehdä ja jakaa melko samanlaista musiikkityyliä kymmeneen alagenreen: "Ei alita 120BPM:aa, kitaran korkeus tarpeeksi monta hertsiä, blasteja 0.84 per biisi, ei syntikkaa, sanoitukset pääsiäispupusta -> keskitempoista sirinädarkkia ortodoksivastaisella sanomalla." Olenhan minä myös pari kertaa jo haukkunut kaikenlaiset itse keksityt genret kuten "love metal" ja "pakanametalli", phaw.
Noista mainitusta kolmesta bändistä tosin olen kuullut kahta ja kumpaakaan en kyllä blackiksi sanoisi :)
Niin ja minä kun olen kranttu, niin voisin mainita seuraavat: Emperor, Satyricon (ei kaikki), Enochian crescent, Nokturnal Mortum, ...and Oceans (Symmetry) ja Alghazanth. Kaikenlaista muutakin tulee kuunneltua tietenkin paljon, mutta en laskisi suosikeiksini kuin nuo.
Oletko mahtanut koskaan kuullakaan blackmetallia jos et ole melodioita bläkissä ja deathissa kuullut? ... Jos väität, ettei noissa ole melodioita, korvissasi on vikaa. ...
Minusta ei ole tarvetta oikoa jokaista virheellistä käsitystä tai saada jokaista ihmistä tunnustamaan, että bläkissä on melodioita. Pitäkööt harhaluulonsa, ei haittaa minua. Kyllä itsensä saa minun puolestani leimata perehtymättömäksi ihan vapaasti.
(Tätä postausta varmaan pitää editoida rankasti pirteämpänä hetkenä.)
Locke Cole
19.9.2002, 17:06:51
Oletko mahtanut koskaan kuullakaan blackmetallia jos et ole melodioita bläkissä ja deathissa kuullut? :D Tai sitten tuomitset molemmat tyylit Cannibal Corpsen ja Hornan perusteella.
Sanooko In Flames, Children of Bodom, Cradle of Filth tai Dimmu Borgir mitään? Jos väität, ettei noissa ole melodioita, korvissasi on vikaa. Ja noista sanoituksista taasen, vain harvat bändit nykyään kirjoittavat noin tylsiä lyriikoita. Lukaisepa vaikka muutama CoFfin ja Emperorin kappale.
Hei, ota se herne pois sieltä nokasta. :) Bodom, Dimmu Hamburger sanovat jotain, Bodom paljon mutta en luokittelesi sitä blackmetalliksi. Borgiria en jaksa kuunnella, paitsi että kaverini huudattaa useasti Mourning Palacea ja melodia on jäänyt soimaan päähän. Mutta muuten en blackmetallista pidä.
Lähdenkin tästä kuuntelemaan kiljukaulametallia jossa lauletaan kukkasista!
Theemu
19.9.2002, 17:30:15
Originally posted by Ren
Kaikesta tästä huolimatta en ole muutamien vakavampaa kasettitradetusta harrastavan kaverini vaikutuspiirissäkään saanut aikoihin käsiini mitään niin hienoa kuin Emperorin Anthems tai Satyriconin Nemesis Divina. Vanhaa ei auta kopioida eikä moni keksi mitään uutta tai sävähdyttävää, ja tuo industriaalivaikutteiden tunkeminen joka levylle on minusta vähän turhauttavaa. Tietenkin kaikkea mielenkiintoista kuten Nokturnal Mortum löytyy aina välillä.
Joo. No sellaista sattuu, katsos. En minäkään ole thrashin saralla viime aikoina törmännyt mihinkään niin hienoon kuin Reign in Blood tai Master of Puppets..
Musiikki on minulle musiikkia, ei elämänasennetta tai sanomaa. Poikkeusgenrejä ovat mielestäni lähinnä gospel (joka sekin yleensä kantaa jotain lisämääritelmää kuten "gospel rock") tai se ns. True black metal. Kumpaakaan en kuuntele, eh eh eh eh.
Homma nyt vain on niin, että bläkkikseen yksinkertaisesti kuuluu kristinuskon/muiden uskontojen vastaisuus eikä mikään hippeliheijaa, olenpas nyt kiva kun avasin mummolle oven-tematiikka. Muutenhan kaiken maailman Extolit ja Mortificationitkin voitaisiin laskea blackiksi jota ne eivät todellakaan ole.
Eihän metallikaan ole metallia ilman särökitaroita.
Jos joku korisee ja soittaa sirkkeliä samalla kun kaveri toimii blastoisena, niin kyllä minä sitä blackiksi sanon vaikka sanoitukset olisivat kukkasista.
Eipäs Venomkaan blastbeattia pahemmin viljellyt. Eivät blastbeat ja kirkuminen ole mitään varsinaisia tunnusmerkkejä blackille.
Olenhan minä myös pari kertaa jo haukkunut kaikenlaiset itse keksityt genret kuten "love metal" ja "pakanametalli", phaw.
Yleensä minäkin kyllä vastustan lokerointia ja tunnustaudun vain hyvän musiikin kuuntelijaksi, mutta täällä taidettiin jonkun toimesta mainita jo In Flameskin blackiksi.. Sen sanoja kyllä voisi tutustua vaikkapa pimeään komeroon hetkeksi, hm!
Originally posted by Kreifi
Aivan, bändit pysyvät kellareissa eivätkä halua tulla valoon myymään musiikkia. Eli bändejä on paljon vaikeampi löytää ja näin niihin tutustuminen jää hyvin heikolle tasolle. Itselläni tilanne, jossa paikkakunnalta löytyy vain musiikkia suurelle yleisölle. Ennen oli levykauppa jossa oli 3 hyllyä pelkkää metallia, lähinnä bläkkiä. Tämä liike tilasi myös kokeellisesti levyjä. Okei, onhan nyt Kazaa, netti sun muut, mutta en yksinkertaisesti ole onnistunut löytämään muutamaa bändiä enempää hyvää musiikkia.
Tämä kellareissa luuhaaminen ja musiikin tekeminen täysin itsekkäistä lähtökohdista pienille piireille on vastareaktio juuri sille, että suuri yleisö on "löytänyt" liian monet bändit ja tunnustaa ne "omikseen".
Levykauppojen postimyynnistä (Swamp Music, Nuclear Blast jne.) kyllä löytää vaikka mitä eikä pikkupaikkakunta ole mikään tekosyy sille ettei musiikkia löydy.
Ja distrot ovat myös olemassa jos todella tietää mitä hakee.
Eipäs Venomkaan blastbeattia pahemmin viljellyt. Eivät blastbeat ja kirkuminen ole mitään varsinaisia tunnusmerkkejä blackille.
Venomista on jo pieni tovi aikaa. Ei kai mikään musiikki pysy samanlaisena 80-luvulta 2000-luvulle.
Itse en ole tosiaankaan kuunnellut blackia niiltä ajoilta mutta pidän blastbeattia ja kirkumista ehdottomasti bm:n tunnusmerkkeinä. Olen myös sitä mieltä että tänä päivänä sillä uskontojen vastustamisella ei tarvitse olla mitään tekemistä black metallin kanssa. Ehkä niin oli alkujaan mutta kaikki muuttuu.
Theemu
19.9.2002, 17:46:16
Originally posted by Brain Power
Venomista on jo pieni tovi aikaa. Ei kai mikään musiikki pysy samanlaisena 80-luvulta 2000-luvulle.
Itse en ole tosiaankaan kuunnellut blackia niiltä ajoilta mutta pidän blastbeattia ja kirkumista ehdottomasti bm:n tunnusmerkkeinä. Olen myös sitä mieltä että tänä päivänä sillä uskontojen vastustamisella ei tarvitse olla mitään tekemistä black metallin kanssa. Ehkä niin oli alkujaan mutta kaikki muuttuu.
Nyt kun sitten tähän määrittelylinjalle lähdettiin, minua kiinnostaisi tietää että mikä loppujen lopuksi sitten tekee musiikista sitä mustikkametallia sinun mielestäsi? Monet white metal -yhtyeet jotka paasaavat Jeesus pelastaa-mantraansa käyttävät myös blastia ja kirkumista elementteinä musiikissaan ja ovat yksinkertaisesti niin kaukana blackista kuin vain olla ja voi.
En minä laskisi enää Covenantin Nexus Polaristakaan missään nimessä blackiksi, koska sanoituslinjalla siinä liikutaan niin eteerisissä sfääreissä kuitenkin vaikka blastia ja kirkumislaulua onkin seassa.
Äh, genrekädenväännöt ovat kyllä suolesta.
No mä en todellakaan rupea sitä mitenkään määrittelemään. Jos joku haluaa niin voi tehdä sellaisen ns.tuoteselosteen mutta itse päättelen kyllä bändin kyllä aivan tapauskohtaisesti. Ja miksi ei biisikohtaisesti. Mutta pääasiallisesti pointti tuli jo selväksi edellisessä postissani. Kuitenkin, ei silti niin mustavalkoisesti voi ajatella, kun jokainen bändi kuitenkin on erilainen. Olet oikeassa, genrevääntö on tyhmää.
yksisiipi
19.9.2002, 17:57:12
Originally posted by Locke Cole
Hei, ota se herne pois sieltä nokasta. :) Bodom, Dimmu Hamburger sanovat jotain, Bodom paljon mutta en luokittelesi sitä blackmetalliksi. Borgiria en jaksa kuunnella, paitsi että kaverini huudattaa useasti Mourning Palacea ja melodia on jäänyt soimaan päähän. Mutta muuten en blackmetallista pidä.
Lähdenkin tästä kuuntelemaan kiljukaulametallia jossa lauletaan kukkasista!
Juuh, ei tässä hernosia nenään olla vetämässä. :) Ja en sanonut Bodomin olevan bläkkiä. Mainitsin sen ja In Flamesin esimerkkinä deathmetallista, tai siitä melodisemmasta puolesta.
Ja taasen sanoituksista. Sanoituksethan eivät enää nykyään ole black metallin tärkein osa. Eivätkä edes sirkkelit. Covenantkin on selkeästi Nexus Polaris -levyllä folklorevaikutteista mustikkaa. Sanoitukset olkoot mitä ovat.
Bläkkiin tietenkin olennaisena osana kuuluu särökitarat ja raakkuminen, mutta se 90-luvun alun aggressio on miltei täysin korvattu kaikennäköisellä romantiikalla ja gotiikalla tai fantasialla, sekä sanoituksiltaan että melodioiltaan. Venom oli vain suunnannäyttäjä Celtic Frostin ja Bathoryn kanssa, norjassa se vasta kehittyi. Hyvään suuntaan mielestäni. Nykyään kun noita vanhoja bläkkis yhtyeitä voisi melkein sanoa thrashmetalliksi.
Mutta kullakin olkoon omat mielipiteensä. Lokeroikoot vaikka TikTakin bläkiksi jos huvittaa, minulle bmeteli on juuri sellaista kuin sen itse miellän. Musiikkia muun musiikin joukossa.
Kreifi
19.9.2002, 18:21:26
Tämä kellareissa luuhaaminen ja musiikin tekeminen täysin itsekkäistä lähtökohdista pienille piireille on vastareaktio juuri sille, että suuri yleisö on "löytänyt" liian monet bändit ja tunnustaa ne "omikseen".
Levykauppojen postimyynnistä (Swamp Music, Nuclear Blast jne.) kyllä löytää vaikka mitä eikä pikkupaikkakunta ole mikään tekosyy sille ettei musiikkia löydy.
Ja distrot ovat myös olemassa jos todella tietää mitä hakee. Pysähdyin ja mietin asiaa hetkisen ja tulin siihen tulokseen, että löydetyt on löydetty(ainakin osaltaan). Kun tutustuu johonkin tiettyyn tyyliin menee varmasti 2-5 vuotta, että on löytänyt bändejä riittävästi omaan tapeeseensa, ehkä tässä on lähinnä siitä kyse. Idea oli kuitenkin se, että bändejä on nyt vaikea löytää. Se ei auta jos ne ovat postimyynnissä jos niistä ei kuule eikä näe. Käsittääkseni SFP:kin on lopettanut toimintansa(?) tai ainakin täältä on kaikki lehdet kadonneet.(Kaupat vetäneet lehdet pois myynnistä huonon menekin takia?)
Ja pikkupaikkakunta ei ole todellakaan mikään tekosyy, vaan se on itse syy. Sanoinhan, että oli levykauppa jonka hyllylle ilmestyi täysin tuntemattomia nimikkeitä. Niitä pystyi kuuntelemaan ja sitten sai tehdä päätöksensä ostamisen suhteen. Tämä ei onnistu postimyynnin kanssa. (Edelleenkin myönnän, että Kazaa sun muut ovat olemassa, mutta ei niistäkään aina hakemaansa löydä). Mutta kuten sanottu, syy taitaa olla lähinnä siinä, että sitä on etsimällä etsitty ja löydettävät löydetty. *hymy*
Homma nyt vain on niin, että bläkkikseen yksinkertaisesti kuuluu kristinuskon/muiden uskontojen vastaisuus eikä mikään hippeliheijaa, olenpas nyt kiva kun avasin mummolle oven-tematiikka. Muutenhan kaiken maailman Extolit ja Mortificationitkin voitaisiin laskea blackiksi jota ne eivät todellakaan ole.
Minä lasken ne musiikillisesti blackiksi. En näe tosiaan mitään syytä vaihtaa genremääritelmää sen mukaan mitä joku miekkonen huutaa, etenkään kun siitä ei läheskään aina saa mitään selvää. Jos genremääritys tehdään sen mukaan mitä bookletissa lukee, niin kyllä minua ihmetyttää muutaman hetken. Ihmetys tosin saattaa kyllä johtua siitä, että minä täällä vaan kuuntelen musiikkia, elekää puukottakko miuta. Onhan se tietenkin "vähän" koomista, että jehovaa huhuileva väki soittaa minun päässäni kirjaimellisesti bläkkistä, mutta ennemmin niin kuin täysin keinotekoiset rajat.
Niin, ja ennemmin minä nyt hyväksyn vaikka "bläkissä ei saa käyttää syntikkaa" -tyyppiset jutut kuin tuon aatevaatimuksen.
Eihän metallikaan ole metallia ilman särökitaroita.
Ööö, se ei ole ulkomusiikillinen seikka?
En sanonut niiden kaikkien olevan ehdottoman pakollisia. En viitsi edes yrittää absoluuttisten rajojen vetämistä millekään musiikkigenrelle.
Theemu
19.9.2002, 18:31:21
off-topicia ja turpaan minulle.
Käsittääkseni SFP:kin on lopettanut toimintansa(?) tai ainakin täältä on kaikki lehdet kadonneet.(Kaupat vetäneet lehdet pois myynnistä huonon menekin takia?)
SFP:hän kuoli jo ajat sitten niinkin kummalliseen vaikeuteen kuin raha. SFPerkele.net taas pyöri oman aikansa kunnes nyt tilalle saatiin Imperiumi (http://www.imperiumi.net), johon minäkin joitain juttuja raapustelen (tai ainakin minun pitäisi raapustella).
Jos paperiläpyskät kiinnostavat, Inferno on ainoa vaihtoehto. Ja se, kuten SFP:kin, ei kyllä mitenkään erityisemmin ulkoasulla tai oikeinkirjoituksella koreile. Pointsit kuitenkin siitä, että yritystä riittää ja projekti on kantanut näinkin pitkälle. Webbailuun tarkoitettu osoite on http://www.infernomag.net
Ehkä joskus vielä aktivoituva media on vielä http://www.huuto.org jossa olen suht kantava tekijä. Lisätkää osoitteen perään /artikkelit tai /arvostelut jos sisällön tutkiminen kiinnostaa pelkän etusivun sijaan..
Theemu
19.9.2002, 18:44:59
Jos joku vinkuu tuplaposteista, haistakoon homeboyn.
Originally posted by Ren
Minä lasken ne musiikillisesti blackiksi. En näe tosiaan mitään syytä vaihtaa genremääritelmää sen mukaan mitä joku miekkonen huutaa, etenkään kun siitä ei läheskään aina saa mitään selvää. Jos genremääritys tehdään sen mukaan mitä bookletissa lukee, niin kyllä minua ihmetyttää muutaman hetken. Ihmetys tosin saattaa kyllä johtua siitä, että minä täällä vaan kuuntelen musiikkia, elekää puukottakko miuta. Onhan se tietenkin "vähän" koomista, että jehovaa huhuileva väki soittaa minun päässäni kirjaimellisesti bläkkistä, mutta ennemmin niin kuin täysin keinotekoiset rajat.
Itse asiassa ulkomusiikilliset jippoilut ovat kuuluneet mihin tahansa metallin genreen jo ties kuinka pitkään. Pitkä tukka ja vaatetuskin ovat usein hyvin, hyvin tärkeitä seikkoja metallisteille.
Missä ihmeen mielessä muka aatteet olisivat keinotekoisia rajoja genremääritykselle? Krisnumetalli on krisnumetallia, oli sitten minkälaista suhinaa tai pörinää tahansa ja black on blackia, oli sitten minkälaista suhinaa tai pörinää tahansa, ja tämä tulee esille nimenomaan sanoitusten, asenteen tms. perusteella.
Pointtini pähkinänkuoressa on siis tuo, ehkä minä ja te muut olemme vain eri koulukuntaa.
Ymmärrän kyllä että maallikon on toki helpompaa määritellä black metal musiikillisten seikkojen perusteella, mutta jos ruvetaan tosiaan menemään syvemmälle, aatteet ovat ne asia jotka ratkaisevat loppupeleissä.
Niin, ja ennemmin minä nyt hyväksyn vaikka "bläkissä ei saa käyttää syntikkaa" -tyyppiset jutut kuin tuon aatevaatimuksen.
Miksi? Mieti tarkkaan.
Locke Cole
19.9.2002, 19:14:04
Juuh, ei tässä hernosia nenään olla vetämässä. :) Ja en sanonut Bodomin olevan bläkkiä. Mainitsin sen ja In Flamesin esimerkkinä deathmetallista, tai siitä melodisemmasta puolesta.
Ok, noh minä teen palveluksen niille jotka kuuntelevat bläkkiä tai deathia, lupaan olla tulematta enää kirjoittelemaan sitä käsitteleviin topikkeihin lietsomaan riitaa.
Kaikilla on oikeus omaan makuun, maailma olisi aika tylsä paikka jos kaikki kuuntelisivat samaa musiikkia.
Tordragon
21.9.2002, 14:02:56
Alkujaan kirjoittanut Usagi
Kyllähän minä black metallia kuuntelen, vaikka en nyt olekaan ihan varma tästä kategorioinnista. Mutta luettelen sitten muutaman black metal-bändin joita kuuntelen..
After Forever, Cradle of Filth, Dimmu Borgir, Sigh, Sirenia, The Sins of Thy Beloved. . .
Älkää sanoko mitään, vaikka nuo kaikki eivät ole ihan bläkkistä.En mainitsekaan mitään siitä, mutta tuosta, että Sirenia on todella rok, lähinnä Velandin ansiota, mistä kyllä Tristaniakin sai osansa. Eikä tuosta tosiaan kannata edes sanoakaan, että älkää mainitko mitään, ei muuten, mutta sitten jos olet erehdyksessä laittanut, että "tämä sitten on black metallia" tms. niin sitten voit varautua, että sanomaa tulee - niin kuin aina genreistä tulee, niin yhtenäistä ajatusmallia ei löydykään, etteikö tulisi.
Cradle Of Filthistä vielä sen verran, että onhan se meininki aika kaupallista (tarkoitan kaikenlaista CoF-krääsää), ja jotkut vihaavat bändiä pelkästään sen takia. Mutta kaupallisuus ei minua haittaa tipan vertaa, kun musiikki on kerran hyvää.Pidä tuosta kiinni, äläkä ikuna ala dissaamaan bändiä sen takia, ettei se ole sitä tai tätä, ellet nyt ihan aattellinen ihminen ole. Tosin kyllähän kaikki tämän aina sanovat, silti vain sortuvat genrekeskusteluun yksi toisensa jälkeen *grins*
Mutta ei sillä: genrethän on keksitty sitä varten, että keskusteleminen helpottuisi, niin kuin se osaltaan sitä tekeekin, mutta haittapuolena ovat vain nämä rajanvedot ja sen tuomat keskustelut. Mutta miten vastaisisitte, jos joku kysyy, että millaista musiikkia kuuntelet tms.? Vastaatteko vain, että hyvää musiikkia? Vai annatko täydellisen bändilistan, mikä sinällään on rasittavaa, mutta paljon käytännöllisempää, bändeistä mitkä antavat osviittaa siihen, että mitä sitten oikein kuuntelet? Genret on hyvä olla olemassa, tosin tiettyyn rajaan asti.
Alkujaan kirjoittanut Usagi
Muuten, kuulin kerran erään black metal-biisin, tai niin ainakin luulin. Sain sitten kuulla että bändin jäsenet uskovatkin Jumalaan... Kyllä se ihan blackiltä kuulosti, mutta taisi olla pikemminkin white metallia. ;D Tjuu, tuo on aika skitsoa sinällään. Kyllä minäkin joskus jossakin netissä näin tietyn bändin, joiden soittajat pukeutuivat mustaan ja niitteihin, mutta lauloivat silti Jumalasta ja sen suuruudesta. White metallia, miten vain. Tuo on vain skitsoa, muttei tuo, tai mikään minkä joku löisi White metallin alle, kyllä minusta edes ansaitse omaa genreä. Mutta no. Mahtuuhan tähän maailmaan kaiken sortin ihmettä. En tiedä miten tuohon ollaan edes päädytty, mutta päädytäänhän kaikkeen muuhunkin, yhtä kieroon nykyään yhä useammin. Joten: whatever.
Kreifi
21.9.2002, 14:18:42
Originally posted by Tordragon
Mutta ei sillä: genrethän on keksitty sitä varten, että keskusteleminen helpottuisi, niin kuin se osaltaan sitä tekeekin, mutta haittapuolena ovat vain nämä rajanvedot ja sen tuomat keskustelut. Mutta miten vastaisisitte, jos joku kysyy, että millaista musiikkia kuuntelet tms.? Vastaatteko vain, että hyvää musiikkia? Vai annatko täydellisen bändilistan, mikä sinällään on rasittavaa, mutta paljon käytännöllisempää, bändeistä mitkä antavat osviittaa siihen, että mitä sitten oikein kuuntelet? Genret on hyvä olla olemassa, tosin tiettyyn rajaan asti.Totta. Jos bändilistassani on musiikkia tyyliin, Gorgoroth, Agathodaimon, Horna, Dark Funeral, Dimmu Borgir, Emperor, Abyssos, Dismal Euphony, Tristania, After Forever, CoF jne. Niin miten minun tulisi ilmaista tämä? Minusta on hyvin helppoa sanoa bläkkiä ja kaikkea sen tyylistä. Jos sanoisin metallia(eli liian laajasti) niin tulisi varmasti väärinkäsityksiä. Varmasti moni ymmärtää tuosta mitä tarkoitan, tosin voi sen kyllä väärinkin ymmärtää.
Tordragon
21.9.2002, 14:39:30
Alkujaan kirjoittanut Kreifi
Jos bändilistassani on musiikkia tyyliin, Gorgoroth, Agathodaimon, Horna, Dark Funeral, Dimmu Borgir, Emperor, Abyssos, Dismal Euphony, Tristania, After Forever, CoF jne. Niin miten minun tulisi ilmaista tämä? Minusta on hyvin helppoa sanoa bläkkiä ja kaikkea sen tyylistä. Jos sanoisin metallia(eli liian laajasti) niin tulisi varmasti väärinkäsityksiä. Varmasti moni ymmärtää tuosta mitä tarkoitan, tosin voi sen kyllä väärinkin ymmärtää. Kyllä se vain taitaa olla hyväksyttävä tapa sanoa, että bläkkiä ja sen sellaista. Kyllä tuo enemmän kertoo kuin metalli tai rokki, molemmatkin ovat nykyään jo niin laajoja käsitteitä, että niitä tungetaan joka paikkaan. Esimerkiksi minä miellän CMX:n ja Anatheman rokkina, mutta kun yritin eräälle vanhemmalle rouvashenkilölle, tai laumalle sellaisia siis *grins*, soittaa CMX:än Isohaaraa rokkina niin kyllä tuli noottia ja paljon. Elvistä tarkoittivat loppupeleissä. Tuli vain mieleeni.
Se siis tosiaan on eri asia, jos joku haluaa korjata käsityksiäsi esmes bläkistä kun olet listasi antanut ja niin edelleen. Voi vain kysyä, että onko se sitten sen arvoista? Meinaan kunhan ei käsitykset ole aivan päin helvettiä, todella väärinpäin siis. Ei niistä pitäisi nousta genrekeskusteluja, ellet ole tieten tahtoen kysynyt mielipidettä tai sitten julistanut tiettyä asiaa, näin provosoiden muita alan ihmisiä korjaamaan.
Ja kaiken voi aina ymmärtää väärin, minä olen hyvin validi esimerkki ihmisestä, jonka mielipiteet aina ymmärretään väärin, lita på mig *grins*
yksisiipi
24.9.2002, 15:58:19
Originally posted by Usagi
Cradle Of Filthistä vielä sen verran, että onhan se meininki aika kaupallista (tarkoitan kaikenlaista CoF-krääsää), ja jotkut vihaavat bändiä pelkästään sen takia. Mutta kaupallisuus ei minua haittaa tipan vertaa, kun musiikki on kerran hyvää.
Tällainen melodisempi black metal iskee parhaiten, eikä se melodisuus ole suinkaan kaupallisuutta, kuten jotkut - omien sanojensa mukaan "aidot" bläkkismiehet/naiset - sanovat.
Kyllä kaupallisuus on aina huono asia, mutta jos kaupallisuus on vain tuota taustakrääsän tuotantoa niin mikäs siinä. Jotkuthan nimeltämainitsemattomat yhtyeet tekevät musiikkia vain sen takia, että se myisi. Siitä CoF on kaukana. Tokihan se myy, mutta tuskin se on heidän ensisijainen tarkoituksensa. Kaupallisuus on ns. sielunsa myymistä pirulle, eli ei tehdä sitä mitä sydän sanoo, vaan sitä mitä kuuntelijat sanovat. Onhan musiikkikin jonkinlaista leipätyötä joillekin, mutta silloin kun se menee kaupallisuuteen, siitä tulee sielutonta mainstreamia. Yöks.
Melodinen bläkkis on taasen vain ainakin minun mielestäni kehittynyttä musiikkia. Mitä pahaa on musiikin kehittymisessä? Ei niin mitään. Jotkut vain asennoituvat konservatiivisesti kaikkeen uuteen ja outoon, mutta omapahan on häpeänsä. Minä ainakin mieluummin kuuntelen syntikoiden kyllästämää bläkkiä kuin pelkistettyä kellariblackia. Poikkeus vahvistaa säännön, tai jotain, mutta kuuntelen mielelläni synatontakin mustametallia (Mayhem, Satyricon, Horna jne.) kunhan se on rehellistä. Se on tärkeintä.
Black Metal *rääkymistäpaukettamelua,muttapuhdastajateknist äsävellysjasoittotaitoatäynnäänolevaamusiikki a* Whoa, sounds like my music. Itse kuuntelen Bläkkistä sen takia, että se on hyvin tehtyä hienoa musiikkia, joka pistää varsinkin rumpalit äärimmilleen, tuen kanssanne blackmetal lähimpänä klassista musiikkia aatetta, ne ovat kuin musta ja valkoinen, eli vastakohdat, mutta toisaalta kuitenkin lähimpänä toisiaan, molemmissa tarvitaan kovaa soittotasoa, ja sävellys taitoa. Uskon, että pläkkis laulutyylikin on haastavampaa, kuin pop-yhtyelaulaminen, koska kyllä bläkkis vokalistilla täytyy olla aika hyvä hengitystekniikka, ja kestävä kantava ääni, laulamisessa on monia asioita. Mieluiten kuuntelen tietenkin tunnelmallista ja melodista Black Metallia, mutta kyllä kunnon sirkkelisahauskin voi piristää päivää. Kiinnitän huomiota kuitenkin eniten teknisiin, ja sävellyksellisiin seikkoihin, enkä raskauteen, vaikka sen musiikin kyllä pitää olla kunnon raskasta.
Edit://Lisätään tähän vielä muutamat hyvät bändit: CoF, Emperor, Finntroll, Mayhem, Crimson Moonlight, Sanctifica, Limbonic Art, Alghazanth, Dimmu Borgir, Opeth, Bathory, Venom, Impaled Nazarene, Deströyer 666, Zyklon... Ja niin edespäin, yritän kovasti tutustua uusin pläkki bändeihin.
Niin ja vielä, että kristittyjen versio Bläkistä on kylläkin Unblack Metal, White Metal on vain laaja käsite, joka kattaa kaiken Gospel Metallin.
Postaan nyt uudestaan koska tuon vanhan postin aikaan en niin paljon sitä bläkkiä kuunnellut enkä tiennyt mistään mitään. Mutta kuuntelen black metallia.
Emperor, Satyricon, Enslaved, Deströyer 666, Enochian Crescent, Thy Serpent ja Immortal. Moonsorrow ja Finntroll ovat sitten niitä folk-hybridejä, jotka kuitenkin voi periaatteessa pistää samaan genreen ainakin osittain, kun niitä black-vaikutteita kuitenkin on. Cradle of Filth ja Dimmu Borgir ovat taas niitä vähän kyseenalaisempia. (Typerää tämä lokerointi.) Ainakaan näiden bändien uudempia tuotoksia en black metalliksi kutsuisi, on siellä sen verran kaikkea muuta. Kyse ei siis ole siitä että vastustaisin näiden bändien kaupallisuutta, ei minua sellainen haittaa. Jos kaikki bändit toistaisivat samaa vanhaa kaavaa, genre ei kehittyisi miksikään. Jossain se raja tietysti menee, ja sen takia tykkään ilmaisusta "moderni black metal."
Ja sitten tästä aatteesta. Minä kuuntelen black metallia kuten muutakin metallia, joten ei minulla myöskään ole ongelmaa tässä asiassa. Myönnetään, on se tietysti ärsyttävää, jos joku lökäpöksyhoppari kuuntelee Dimmu Borgiria räpin kanssa sulassa sovussa, ja sitten sanoo olevansa "black metallisti."
Kristilliset sanoitukset "black" metallissa eivät ärsytä vaan lähinnä huvittavat. Saman tien voisi kirkkokuoromusiikkiin laittaa kristinuskonvastaiset sanat. Periaatteessa olen sitä mieltä, että black metallin idea on antikristillisyys, mutta hyväksyn yhtä lailla bändit, joilla sanoitukset eivät ole niin suoria. Musiikki on kuitenkin se tärkein asia.
Necroth
30.6.2003, 11:22:05
Pärkele! Taaskaan en ole tänne tietäni löytänyt...no otetaanpa asia hoitoon samantien.
Black metal. No vaikka en voi sanoa että kuuntelisin yksittäin ja alinomaan pelkkää blackiä niin voin kuitenkin sanoa että kuuntelen tätä metallin osa-aluetta paljon. Mutta koska minä olen metallin suhteen melkein kaikkiruokainen...voisin myös sanoa että kuuntelen esim Power-metallia paljon ja kuuntelen myös death-metallia paljon joten black-meal ei ole poikkeus.
Nykyisin on paljon bändejä jotka tekevät black metallin pohjalta mutta melodisempia ratkaisuja kuten COB ja tämmöiset muut. Eli kun vertaa esim Immortalia COB:iin niin siinä melodiassa ja nopeudessa on selvä ero...en tiedä onko muilla tapana sanoa tämmöistä musiikkia melodiseksi black metalliksi vai miksi mutta minä ainankin puhuttelen sitä melodisena blackinä (älkää hirttäkö)
Ja tätä kyseistä "genreä" kuuntelen myös, jokseenkin en ehkä yhtä paljon kuin esim vuosi sitten. Nyt olen sitten alkanut siirtymään enemmän "kunnon" black ja death metallin puolelle.
Tosin minä en ole tosiaanknaan mikään mestari lajittelemaan bändejä genreihin koska monella bändillä on nykyisin niin paljon omaa tyyliään että se on jo tuskastuttavaa miettiä mihin bändiin se kuuluu. Tosin onko niitä edes pakko luetella? Kuuntelee sitä mistä tykkää ja minulle ainankin riittää se että tietää bändin nimen ^^.
Mutta black metallin kannalta ne mitä kuuntelen ovat seuraavat bändit (voi sitte olla että ei olekkaan blackiä mutta älkää hirttäkö):
Immortal, Emperor, Finntroll, COF, Satyricon, Ensiferum, Kalmah.
Sitten on monia joista en ole varma kuuluvatko ne blackiin vai deathiin joten...en uskalla teidän kritisoivien silmienne alla laittaa niitä. Tässä ketjussahan oli kyse black eikä death metallista.
Melinda
30.6.2003, 11:41:37
Originally posted by Auronrulez
Black Metal Uskon, että pläkkis laulutyylikin on haastavampaa, kuin pop-yhtyelaulaminen, koska kyllä bläkkis vokalistilla täytyy olla aika hyvä hengitystekniikka, ja kestävä kantava ääni, laulamisessa on monia asioita.
Olen samaa mieltä, täytyy sen olla vaikeampaa.Jo itse se "rääkymisääni"on varmasti paljon vaikeampaa, kuin ihan tavallisesti laulaminen.Ja kuten mainitsit rumpalit joutuvat aika paljon enemmän tekemään työtä musiikkinsa eteen(ja tietenkin muutkin soittajat).
En sitten ollut tähänkään topicciin vastannut, joten nyt sitten.Eli kuuntelen enimmäkseenkin blackmetallia, mutta myös paljon muitakin metalleja(niitähän on ihan sairaasti).
Omakuuntelemiseni alkoi, kun kuulin Sentenced:ltä biisin "suicider"ja siitä kaikki levyt ja aina vaan lisää bändejä, ja siinä samalla tutustuin blackmetalliinkin(tietenkin):)
Parhaita bändejä voisi mainita: Dimmu Borgir,Summoning,Finntroll,Ensiferum(vaikka jossain sanottiinkin,että se on meloodillista deathmetallia),Old man's child ja tietenkin Cradle Of Filth.
Heti kun pääsin irti kaikesta pop/tekno pelleilystä. Eksyin jostain syystä bläkkiksen pariin (lähinnä Dimmu Borgir). Vuoden kuunneltuani Dimmua totesin, että se on aivotonta paskaa (ei millään pahalla) ja vaihdoin Cradle of Filthiin,Summoningiin,Finntrolliin ja Ensiferumiin. Tässä vaiheessa kaveripiiri vaihtui hiustyyli muuttui ja vaatteet olivat lähinnä mustaa/valkoista. Alussa olin musiikin kanssa erittäin jyrkkä, mutta nykyään se on vähän löysempää. Enkä enää kuuntele bläkkiä niin paljon lähinnä Death ja Gospel Metallia. Ainoa mitä enää on jäljellä Bläkkis ajoistani on vaatetus ja hiustyyli.
Black Metallin ansiosta muutuin popparista hevariksi ja musiikki vei minut mukanaan.
Black metallia kuuntelen muun metallin ohessa (tai no ehkä vähän enemmän kun muita).Siinä yhdistyy kaikki mikä musiikissa on hyvää:sanoitukset, musiikki ja musiikin melodia.Bläkkää minut sai kuuntelemaan CoFfin Cruelty and the Beast ja sen albumin minä lasken suunnan näyttäjäksi ainakin omalla kohdallani.
Hyviä bändejä ovat CoF, Immortal (kaikki tiet vievät Blashyrkhiin..),Dimmu Borgir ja Satyricon.
Bändien nykyinen kaupallisuus ei häiritse hyvää musiikkia, eikä bändejä voi valita "kaupallisuus on perseestä"-periaatteella, sillä juuri tämä idealismi kieltää kaiken muun kuin kellareiden ja autotallien asukkaiden musiikin kuuntelemisen.Black Metal on mennyt undergroundista ja "joka ikisen marketin hyllyiltä löytyväksi"-musiikiksi, eikä siihen kukaan koskaan ole pystynyt vaikuttamaan.
Gakuto-seme
1.7.2003, 10:26:06
Mä saan päänsärkyä siitä karjumisesta ja ryminästä. No offence. Kuinka te blackmetallin kuuntelijat ylipäätänsä saatte selvää, mitä huudetaan? Lukeehan ne varmaan siellä cd-kansien välises läpyskässä, mutta kuitenkin. En kestä kuunnella sitä pelkkää huutoa ja soitinten väärinkäyttöä.
Originally posted by Gakuto-seme
En kestä kuunnella sitä pelkkää huutoa ja soitinten väärinkäyttöä. Joo kyllä me kaikki ymmärretään, että sä et kestä kuunnella j-rockia, nyt oli kuitenkin kyse tästä jalosta musiikista nimeltä Black Metal. :D
Editoidaan nyt vähän tätäkin://
Demonray: Kaikki Black Metal ei todellakaan viittaa mitenkään saatanapalvontaan, jotakut bändit kyllä harrastavat sitäkin, mutta loppeenlopuksi se on vähissä. Oletkos kuullut semmoisesta bändistä kuin Crimson Moonlight, se on puhtaasti kristillistä Black Metallia.
Ja vielä Usagille: Mikä sinua häiritsee siinä, että sanoitukset menevät Kristilliselle puolelle? Minua ainakin häiritsee enemmänkin Anti-Krisitilliset sanoitukset.
Kaikki täällä vaan on tykännyt blackmetallista, en voi ruveta sitä hirveästi haukkumaan, mutta miten ihmeessä te voitte kuunnella semmosta örinää kokoajan huudetaan tai vastaavaa? Olen kuullut vain pari blackmetal kappaletta jonkun Moonsorrowin,Cradle of filthin ja Dimmu Borgirin puritania... En voi sanoa etteikö CKY3 alussa soiva Puritania sopisi siihen, mutta en voi kyllä itse kuvitella kuuntelevani semmoista örinää. Olen kuullut juttua ja jonkun olikohan bändin nimi Mayhemin levyn kannessa on kuva vissiin bändin laulajasta joka on ampunu itteesä aseella päähän... ja joku bändin jäsenistä oli kuulemma tehnyt hänen aivonluun palasista kaulakorun tai jonkun. Toivon, että tuo ei olisi totta, mutta ei oo minusta hirveän viisasta tehdä musiikista noin vakavaa. Voi tämä olla vain, että tämmöisillä "tempauksilla" parannetaan levynmyyntiä, mutta en oikein usko.Jos heviä kuuntelen niin pysyn korkeintaan sankarihevissä se on iloista ja hauskaa toisin, kuin bläckmetal.Saatan ottaa kyllä blackmetallin liian tosissani ja sillälailla en tiedä mitenkä sitä pitäisi kuunnella, mutta ei minun musiikkikorva semmoista örinää kestä.Ja mitä siihen saatanan palvontaan tulee niin hyi hävetkää jos kuuntelette semmosta saatanan palvonta heviä :(
[QUOTE]Originally posted by Demonray
[B] Olen kuullut juttua ja jonkun olikohan bändin nimi Mayhemin levyn kannessa on kuva vissiin bändin laulajasta joka on ampunu itteesä aseella päähän...
Jep, Dawn of the Black Hearts-albumin kannessa on tämä (legendaarinen) kuva, jossa Dead on ampunut itseään aseella päähän.Ja mitä voin sanoa tästä sinun "saatanan palvonta hevi"-viittauksestasi, niin tiedoksi että se homma lisää aika saatanasti levymyyntiä :D .
yksisiipi
1.7.2003, 18:25:36
Miksi ihmeessä kaikki blackmetallia vastustava kiinnittää huomionsa vokaaleihin? Musiikkihan on usein lähellä muita metal-genrejä tai klassista musiikkia ja sitten sanotaan, että se on sellasta örinää. Voihan olla, että korinavokaalit eivät ole kaikkia varten, mutta oma mielipiteeni on se, että se sopii hyvin kyseiseen musiikkiin paljon paremmin kuin huutaminen punkkiin. Eikä sanoistakaan tarvitse saada selvää, eiköhän se musiikkipuoli ole kaikkein tärkein. Ja yleensäkään sanojen selvyydestä ei ole muissa tapauksissa haittaa, ainakaan tässä ketjussa ei ole ilmennyt sellaista. Kukapa ymmärtäisi kaikkia seuraavia kieliä: saksa, ranska, ruotsi, englanti, espanja, italia... Melkeinpä kaikkia noita kieliä käytetään metallissa kuin ihan muussakin musiikissa, mutta vain mörinävokaaleissa on se vika, että niistä ei saa selvää. Keksikää parempi selitys.
Originally posted by Demonray
Olen kuullut juttua ja jonkun olikohan bändin nimi Mayhemin levyn kannessa on kuva vissiin bändin laulajasta joka on ampunu itteesä aseella päähän... ja joku bändin jäsenistä oli kuulemma tehnyt hänen aivonluun palasista kaulakorun tai jonkun. Toivon, että tuo ei olisi totta, mutta ei oo minusta hirveän viisasta tehdä musiikista noin vakavaa. Voi tämä olla vain, että tämmöisillä "tempauksilla" parannetaan levynmyyntiä, mutta en oikein usko.Jos heviä kuuntelen niin pysyn korkeintaan sankarihevissä se on iloista ja hauskaa toisin, kuin bläckmetal.
Mayhem oli tosiaankin yksi niistä yhtyeistä joka oli sekaantunut saatananpalvontaan. Muita tunnetumpia olivat esim. Burzum ja Emperor. Vaikka ne tyypit (Faust, Varg Vikernes, Dead, Samoth...) kuinka teilailivat toisiaan tai harjoittivat pientä ilkivaltaa, enpä usko että sillä oli mitään tekemistä mainonnan kanssa. Eiköhän saatananpalvojat tee tuollaista ihan ilmankin. Eikä blackmetal ole ainut synkkä metallilajike, eikä aina sekään ole synkkää. Jos vaikka Viikate tai Sentenced olisivat tuttuja...?
Mitään musiikkia ei saa ottaa liian tosissaan. Eikä blackmetal olekaan kovin usein niin provokatiivista. Sekavia ne sanat voivat kenties olla, mutta enpä sanoisi esim. Emperoria tyyliltään tai sanoituksiltaan saatananpalvontamusiikiksi. Sanatkin ovat melko filosofisia, kuten melko monella mustan metallin takojilla. Ja Mayhemin miehet ja moni muukin on 90-luvun alusta aikuistunut. Jos joku sekoaa metallia tai jotain muuta musiikkia kuunnellessa, vika on omien korvien välissä. Esimerkkiä ei kannattaisi Mayhemiltä ottaa, ehkä vain musiikillisesti.
Miksi ihmeessä kaikki blackmetallia vastustava kiinnittää huomionsa vokaaleihin?Ehkä sen takia, että se kuuluu selviten ja oikeastaan hyökkää heti naamalle. Ei aina, mutta usein. Rääkyminen ei myöskään ole mikään tutuimpia laulutapoja, vaikka sitä nykyään kuuleekin vähän joka paikassa, tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa. Siihen on vain helppo tarttua, ei siinä kai mitään muuta. Ja jos "musiikillisia hienouksia" ei siinä ehdi kuuntelemaan, olkoon se henkilön oma menetyksensä.
yksisiipi
2.7.2003, 9:57:22
Ehkä sen takia, että se kuuluu selviten ja oikeastaan hyökkää heti naamalle. Ei aina, mutta usein. Rääkyminen ei myöskään ole mikään tutuimpia laulutapoja, vaikka sitä nykyään kuuleekin vähän joka paikassa, tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa. Siihen on vain helppo tarttua, ei siinä kai mitään muuta. Ja jos "musiikillisia hienouksia" ei siinä ehdi kuuntelemaan, olkoon se henkilön oma menetyksensä.
Ajattelin vain, kun esimerkiksi Pablo oli suosittua jokin aika sitten, mutta sanoiki kukaan hänen ääntään rääkymiseksi. Minusta sellainen tupakkaääni ei ole kovin kaukana rehellisestä rääkkymisestä. Tai Leonard Cohen (tosi hyvä muuten!), jonka ääni parani kuluessaan. Minä saan kaikenlaisista vokaaleista keskimäärin saman verran ymmärretyksi kuunnellessa. Toisinaan esimerksi Hornaa tajuaa helpommin kuin jotain poppisyhtyettä. Mutta enpä valita, pääasia on että minä itse mustasta metelistä pidän. Se on vaan hauskaa, kun vuosien saatossa melkein kaikki rokimmat bändit ovat saaneet jonkun ihmisryhmän haukkuja tyyliin "Hirveää rämpytystä", "Eihän ne osaa soittaa", "Kauheeta örinää". Kaiketi noihin bläkkis ja miksei deathmetal vokaaleihin on helppo tarttua kun ainakin sen kuulee, jos ei musiikkia.
Mä saan päänsärkyä siitä karjumisesta ja ryminästä. No offence. Kuinka te blackmetallin kuuntelijat ylipäätänsä saatte selvää, mitä huudetaan? Lukeehan ne varmaan siellä cd-kansien välises läpyskässä, mutta kuitenkin. En kestä kuunnella sitä pelkkää huutoa ja soitinten väärinkäyttöä.
Kuten on tullutkin mainittua, ei niistä sanoista välttämättä tarvitse selvää saada, minä asetan musiikin etusijalle. Ja väite pelkästä "huudosta" on kyllä ihan huuhaata. Jos esimerkiksi Emperor, Borgnagar tai Dimmu Borgir olisivat tuttuja. Kyllähän sitä korinaääntä on, mutta nykyään blackmetalpiireissä törmää väkisinkin puhtaaseen lauluun, joskus jopa niin, että bändi laulaa vain puhtaaksi. Taisivat olla ainakin Borgnagar tai Peccatum sellaisia. Soitinten väärinkäyttöä on minusta sellainen, mitä Nirvana teki jossain konsertissaan (varmaan moni muukin on syyllistynyt samaan) eli pistivät instrumenttinsa hajalle. Kyllähän mustassa metelissä soitetaan kitaroita hieman raskaamman kautta, mutta soitto on sitä universaalia, kaikissa musiikinlajeissa (joissa käytetään kitaraa) on jotain samaa.
Yksisiipi: Ei kannata tuhlata aikaa noihin Black Metal vastaisiin Quoteihin (no minäkin kyllä tuhlaan, kun ne saa veren kiehumaan), kaikki ihmiset, jotka eivät ymmärrä Black Metelin päälle sanovat sen saman: huutoa, örinää, rämpytystä, kolinaa, hakkausta, onko se edes musiikkia... Ja niin edes päin. Nuo ihmiset eivät vain ymmärrä musiikin päälle. Black Metallin agressiivinen raskaus, hirvittävä nopeus ja "paha" imago saavat ihmiset ennakkoluuloisksi, ja tuota tyyliä ymmärtämättömäksi. Kaiken kruunaa se rääkyminen, joka on kuitenkin niin ennen kuulumatonta, ja brutaalia, että ihmiset ihmettelevät sitä eniten. Mielestäni rääkyminen on tyylikästä, ja hyvän kuuloista BM:ssä, mutta tuo mielipiteeni ei auta ihmisiä, jotka eivät pläkkiä voi sietää, vaan heille Black Metal on ainiaasti huutoa ja pauketta. Kuinkakohan moni ihminen kuuntelisi Bläkkiä, jos siinä olisi räppiä päällä?
Niin ja kaksi syytä minkä takia ihmiset vainoavat bläkkiä: juuri ne rääkymis vokaalit, tai sitten he ovat kuulleet huonolla äänenlaadulla varustettua kellaribläkkiä.
Necroth
8.7.2003, 21:17:48
Alkujaan kirjoittanut Yose
Yksisiipi: Ei kannata tuhlata aikaa noihin Black Metal vastaisiin Quoteihin (no minäkin kyllä tuhlaan, kun ne saa veren kiehumaan), kaikki ihmiset, jotka eivät ymmärrä Black Metelin päälle sanovat sen saman: huutoa, örinää, rämpytystä, kolinaa, hakkausta, onko se edes musiikkia... Ja niin edes päin. Nuo ihmiset eivät vain ymmärrä musiikin päälle. Black Metallin agressiivinen raskaus, hirvittävä nopeus ja "paha" imago saavat ihmiset ennakkoluuloisksi, ja tuota tyyliä ymmärtämättömäksi. Kaiken kruunaa se rääkyminen, joka on kuitenkin niin ennen kuulumatonta, ja brutaalia, että ihmiset ihmettelevät sitä eniten. Mielestäni rääkyminen on tyylikästä, ja hyvän kuuloista BM:ssä, mutta tuo mielipiteeni ei auta ihmisiä, jotka eivät pläkkiä voi sietää, vaan heille Black Metal on ainiaasti huutoa ja pauketta. Kuinkakohan moni ihminen kuuntelisi Bläkkiä, jos siinä olisi räppiä päällä?
Niin ja kaksi syytä minkä takia ihmiset vainoavat bläkkiä: juuri ne rääkymis vokaalit, tai sitten he ovat kuulleet huonolla äänenlaadulla varustettua kellaribläkkiä.
Turhaa sinä siitä sappees räjäytät jos jotkut eivät voi sietää raskaampaa laulua tai saavat siitä päänsäryn. Enhän minäkään voi sietää rap/hip hoppia koska se on...noh pelkkää riimitystä. Minun visioni siitä miksi ihmiset eivät pidä varsinkaan metallista noin yleensä on koska ennen ihmiset (varsinkin vanhempi sukupolvi) kuten mummot jne saivat käsityksen että se kuuluu pakanalliseen ja kirkonvastaiseen toimintaan ja asiaa "edes auttoi" esim BM metallistien ja varsinkin DM metallistien niittivöiden ynnämuiden mustien vaatteiden raskas käyttö. Sitten tulivat nämä saatanan palvojat jotka hyvin useasti käyttivät samanlaista muotia kuin esim BM ja DM metallistit vaikkeivat he edes välttämättä olisi kuunnelleet edes metallia mutta lookki riitti. Tässä siis minun visioni siitä miten ihmisten metallin vastaisuus alkoi...tai ainankin vanhempien.
PS: Itsekkin kuuntelen DM ja BM:ää mutta rajansa kaikella kuten Cannibal Corpseen en enää koske. Liian raskasta ja itseään toistavaa. Menen mielummin melodiselle puolelle kummankin saralla.
PS #2: Siinämielessä olen samaa mieltä kuin YS että ei kaikesta aina tarvitse selkoa ottaa. Monesti tulee vastaan DM bändejä joiden laulanta on mukavan kuuloista vaikei siitä aina selvää saisikaan ja asiaa parantaa vielä soitto. Yleensä jos soitto on kohdallaan on laulukin vähintään puoliksi kohdallaan.
PS #3:Ehkä esitin asiani liian...tuikeaan sävyyn. Anteeksi.
JoniKoo
10.7.2003, 13:07:44
Kyllä tykkään. Niin melodisesta kuin myös brutaalimmasta.
Ainakin nämä BM-bändit ovat mieleeni: Burzum, Dimmu Borgir,Darkthrone, Emperor, Cradle of Filth, Graveworm,Mayhem, Satyricon, Immortal ja Funeris Nocturnum(tiedetään siinä on mukana indrustiaaliakin).
Turhaa sinä siitä sappees räjäytät jos jotkut eivät voi sietää raskaampaa laulua tai saavat siitä päänsäryn. Enhän minäkään voi sietää rap/hip hoppia koska se on...noh pelkkää riimitystä. Minun visioni siitä miksi ihmiset eivät pidä varsinkaan metallista noin yleensä on koska ennen ihmiset (varsinkin vanhempi sukupolvi) kuten mummot jne saivat käsityksen että se kuuluu pakanalliseen ja kirkonvastaiseen toimintaan ja asiaa "edes auttoi" esim BM metallistien ja varsinkin DM metallistien niittivöiden ynnämuiden mustien vaatteiden raskas käyttö. Sitten tulivat nämä saatanan palvojat jotka hyvin useasti käyttivät samanlaista muotia kuin esim BM ja DM metallistit vaikkeivat he edes välttämättä olisi kuunnelleet edes metallia mutta lookki riitti. Tässä siis minun visioni siitä miten ihmisten metallin vastaisuus alkoi...tai ainankin vanhempien. En minä ole sappeani kiehauttanut, käsittääkseni yritin sanoa melkein samaa kuin sinä, ja kertoa Yksisiivelle, että on turhaa tuhlata aikaa Black Metal vastaisiin Quoteihin, koska ne ihmiset eivät tätä kuitenkaan ymmärrä. Ja ehkä sanoin, että he eivät ymmärrä musiikin päälle, mutta kuitenkaan mistään en ole hermostunut. Sanon aina lähinnä huumorimielessä (olen huomannut, ettei fffinissä ymmäretä minun outoa huumoriani), tuommoiset asiat.
Tordragon
6.8.2003, 16:05:26
Originally posted by Yose
-- on turhaa tuhlata aikaa Black Metal vastaisiin Quoteihin, koska ne ihmiset eivät tätä kuitenkaan ymmärrä. Ja ehkä sanoin, että he eivät ymmärrä musiikin päälle, mutta kuitenkaan mistään en ole hermostunut. Sanon aina lähinnä huumorimielessä (olen huomannut, ettei fffinissä ymmäretä minun outoa huumoriani), tuommoiset asiat.
Huumorimielessä tai ei niin on aika lohdutonta todeta, etteivät jotkut vain tajua asioita, kuten tässä tapauksessa bm-musiikkia. Yritä saada ihmiset ymmärtämään miksi sinä tykkäät kuunnella sitä sen sijaan, että toteaisit vain, etteivät ne itse musiikkia kuitenkaan tajua. Jos ei ole halua selvittää toiselle miksi itse diggaa niin kannattaa varmaan olla vain hiljaa sitten asian suhteen. Kuvittele tähän jonkin tason hymiö niin et ehkä ihan väärää kuvaa saa.
Tiedän, kerroit kyllä miksi itse pidät bläkkiksestä tuolla aikaisemmin, mutta olisit vaikka siihen viitannut ilman tuota tajuamis-kuittia. Se, jos toiset alkavat kiistää sen mitä itse saat musiikista onkin jo sitten sen kiistäjän murhe (ja virhe).
Tuli vain hieman mieleen sellainen fanipoika-asenne moisesta, jonka saralla huumoria kyllä pitää sitten jo osata käyttää, jos olettaa, että se naurattaisi. Tosin tuo, että toisten mielipiteet asioista saavat veresi kiuhumaan on kyllä aika hauskaa jo.
Tuli vain hieman mieleen sellainen fanipoika-asenne moisesta, jonka saralla huumoria kyllä pitää sitten jo osata käyttää, jos olettaa, että se naurattaisi. Tosin tuo, että toisten mielipiteet asioista saavat veresi kiuhumaan on kyllä aika hauskaa jo. Jees, jees ai em veri fani. (Ja miksi se saa vereni kiehumaan johtuu siitä, että kaikki asiaan tutustumattomat sanovat Bläkkiä järjettömäksi hakkaukseksi, tai joksiskin, vaikka oikeasti bläkki vaatii semmoista soittotaitoa, ettei kaikki välttämättä elämänsä aikana saa semmoista ollenkaan. Tuommoinen ei ole mielipide, vaan asiaan tutustumattoman harhaluulo)
Huumorimielessä tai ei niin on aika lohdutonta todeta, etteivät jotkut vain tajua asioita, kuten tässä tapauksessa bm-musiikkia. Yritä saada ihmiset ymmärtämään miksi sinä tykkäät kuunnella sitä sen sijaan, että toteaisit vain, etteivät ne itse musiikkia kuitenkaan tajua. Jos ei ole halua selvittää toiselle miksi itse diggaa niin kannattaa varmaan olla vain hiljaa sitten asian suhteen. Kuvittele tähän jonkin tason hymiö niin et ehkä ihan väärää kuvaa saa. Minä olen yrittänyt kertoa tuota liian monesti, enkä jaksa enää yrittää (Tässäkin ketjussa kaksi kertaa.). Joitakin ihmisiä, ei yksinkertaisesti ole luotu pitämään hyvästä musiikista, ja se on vain niin. :)
Tordragon
6.8.2003, 19:24:57
Jees, jees ai em veri fani. (Ja miksi se saa vereni kiehumaan johtuu siitä, että kaikki asiaan tutustumattomat sanovat Bläkkiä järjettömäksi hakkaukseksi, tai joksiskin, vaikka oikeasti bläkki vaatii semmoista soittotaitoa, ettei kaikki välttämättä elämänsä aikana saa semmoista ollenkaan. Tuommoinen ei ole mielipide, vaan asiaan tutustumattoman harhaluulo)
No, sanon vain, ettei kaikkia ole luotu bläkkiä kuuntelemaan, oli bläkkisbändien soittotaito miten kunnioitettavaa tahansa. Mutta käsittääkseni ei silti ole ihan korrektia vastata, että ette te vain tajua mistään hyvästä mitään (koska siltähän tuo eittämättä kuulostaa). Hermot voivat mennä kyllä siitä, jos joku alkaa sinun omia tuntemuksiasi asiasta kritisoida, mutta muuten kyllä luulisi ihmisen kuin ihmisen osaavan pysyä keskustelussa harmaalla maalla, ajatella niin sanotusti myös objektiivisesti. Siis tosiaan luulisi, mutta emmehän me sittenkään samaa kauraa ole.
Ja minusta se tosiaan vain oli hassua miten joku pulttia ottaa moisesta, ei siinä mitään vikaa ole. Itsepähän ristisi kannat :D (huomionarvoisesti tämä on nyt ensimmäinen kerta kun graafista hymiötä käytän)
Joitakin ihmisiä, ei yksinkertaisesti ole luotu pitämään hyvästä musiikista, ja se on vain niin. :)
Ihan totta, huomaat myös miten naurulihakseni vetävät viimeisiään moisen rasituksen voimasta. Ei kaiken tosiaan tarvitse aina ollakaan vakavasti sanottua tai muuten vain tosissaan, koska kevyelle paskanjauhamiselle (millä ei välttis ole kunnon totuusperääkään) on aina sijansa maailmassa. Tiedänhän minäkin sen, että itse en koskaan ole väärässä ja toiset ovat lähes poikkeuksetta aina. Mutta mitä tähän arkielämän kevyeen paskanjauhamiseen tulee niin minulle tämä paljon dissattu Oikea elämä ja vaikka irc ovat sitä varten, siksi otinkin tuota sanomaasi vähän enemmän vakavin naamoin kun nyt keskustelufoorumi on kyseessä.
Mutta se sivuun tästä nyt, ymmärrän ehkä tuon asian huumoriarvon, mutta en nyt suoranaisesti naura tai hymyile. Point taken, toisin sanoen.
Mutta käsittääkseni ei silti ole ihan korrektia vastata, että ette te vain tajua mistään hyvästä mitään (koska siltähän tuo eittämättä kuulostaa). Sitähän se on, no ei nyt vainenkaan, mutta tämmöiset kommentit kuin: Se on soitinten väärin käyttöä tai muuta vastaavat, ovat mielestäni typeriä, kuinka joku pop-musiikin kuuntelija kehtaa sanoa niin. Enkä minä ole ihminen joka pelkästään bläkkiä kuuntelee, vaan yritän pitää mahdollisimman laajaa musiikkimakua. Ja ihmisten ei tarvitse kuunnella bläkkiä, mutta semmoiset kommentit mitä olen jo monesti estellyt hermostuttavat, kun sitä kuulee koko ajan, sanoisivat, etteivät tykkää bläkistä tai kuuntele bläkkiä, ja edes tutustuisivat, mutta ihmiset sanovat kaiken ennakkoluuljensa vallassa.
Ihan totta, huomaat myös miten naurulihakseni vetävät viimeisiään moisen rasituksen voimasta. Ei kaiken tosiaan tarvitse aina ollakaan vakavasti sanottua tai muuten vain tosissaan, koska kevyelle paskanjauhamiselle (millä ei välttis ole kunnon totuusperääkään) on aina sijansa maailmassa. Tiedänhän minäkin sen, että itse en koskaan ole väärässä ja toiset ovat lähes poikkeuksetta aina. Mutta mitä tähän arkielämän kevyeen paskanjauhamiseen tulee niin minulle tämä paljon dissattu Oikea elämä ja vaikka irc ovat sitä varten, siksi otinkin tuota sanomaasi vähän enemmän vakavin naamoin kun nyt keskustelufoorumi on kyseessä. En nyt tähän osaa sanoa mitään muuta kun, yhtä paskanjauhamistahan tämä on koko elämä, ja pieni jauhaminen on sallitua vaikka keskustelufoorumissa.
Tordragon
6.8.2003, 21:11:13
Sitähän se on, no ei nyt vainenkaan, mutta tämmöiset kommentit kuin: Se on soitinten väärin käyttöä tai muuta vastaavat, ovat mielestäni typeriä, kuinka joku pop-musiikin kuuntelija kehtaa sanoa niin.
Niin no, yhtä kaikki on väärin kyllä määritellä esimerkiksi sähköskitalle joku yksi funktio sekä tavat miten sitä soitetaan ja tämä seurauksena dissata musiikkityyliä, joka sitä skebaa "vääräoppisesti" käyttää. Joka tapauksessa niin se ei silti muuta sitä juttua, että on hieman alentavaa sanoa vain, ettei joku voi ymmärtää jotain. On elämässä paljon asioita, joita ei nyt ihan helpolla voida delegoida, mutta ymmärryksen tavoittamattomissa? No oli miten oli, yritän nyt ottaa vain tuon sanomasi huumorilla vastaan.
Ja ihmisten ei tarvitse kuunnella bläkkiä, mutta semmoiset kommentit mitä olen jo monesti estellyt hermostuttavat, kun sitä kuulee koko ajan, sanoisivat, etteivät tykkää bläkistä tai kuuntele bläkkiä, ja edes tutustuisivat, mutta ihmiset sanovat kaiken ennakkoluuljensa vallassa.
No anna heille mahdollisuus muuttaa ennakkoluulojaan selittämällä ko. asiasta heille. Kyllä monilla ihmisillä on ennakkoluuloja asioista, mutta ihan varmasti myös löytyy sitä kaliiberia muuttaa niitä. Mitä sillä saadaan aikaan, jos ei ole edes halua "oikaista" toisten näkökantoja ja kuitataan koko asia sillä, että moinen on vain toisen ymmärtämättömissä?
En nyt tähän osaa sanoa mitään muuta kun, yhtä paskanjauhamistahan tämä on koko elämä, ja pieni jauhaminen on sallitua vaikka keskustelufoorumissa.
On joo ja jollet ihan väärin nyt lukenut niin sanoin kyllä, että ymmärsin pointtisi ja sen, että se oli enemmän huumorimielessä heitetty kommentti. Mutta elämä ei todellakaan ole pelkkää paskanjauhamista, vaikka sille sijaa löytyykin, mutta ei siitä sen enempää koska siitä ei nyt ole kyse. Heitä PM:ää jos tarkemmin haluat puhua siitä (tai oikaista sitä, että kyse oli taas huumorista - jonka jälkeen en kyllä enää ihmettele, jos huumoriasi ei ymmärretä).
Niin no, yhtä kaikki on väärin kyllä määritellä esimerkiksi sähköskitalle joku yksi funktio sekä tavat miten sitä soitetaan ja tämä seurauksena dissata musiikkityyliä, joka sitä skebaa "vääräoppisesti" käyttää. Juuri tuotahan nykypopin kuuntelijat tekevät: Kitaraa pitää soittaa aina ilman säröä, mahdollisimman paljon vapaakielisoinnuilla sekä koko ajan samaa komppikuviota käyttäen, kertosäkeistössä saa ottaa eri komppikuvion jos kyseessä on Anssi Kela. Tämä nyt on tahalleen kärjistettyä sekä yleistettyä, mutta esim. pop-ihmisille tämä on ainoa oikea tapa soittaa kitaraa. Minä en ole määrittänyt mitään funktiota skebansoitolle, jota kaikkien pitäisi toteuttaa, mahdollisimman monipuolinen soitto kuuluu yleensä minunkin treeniohjelmaani, yritän vain kertoa muillekin, että Black Metal tyylinen kitaran soitto ei ole sitä soitinten väärin käyttöä, vaan se on erilaista soittoa.
No oli miten oli, yritän nyt ottaa vain tuon sanomasi huumorilla vastaan. Älä sinä poika siinä yhtään naureskele, mie olen ihan tosissaan, ainakin tämän quotetuksen ajan olen ollut.
No anna heille mahdollisuus muuttaa ennakkoluulojaan selittämällä ko. asiasta heille. Kyllä monilla ihmisillä on ennakkoluuloja asioista, mutta ihan varmasti myös löytyy sitä kaliiberia muuttaa niitä. Mitä sillä saadaan aikaan, jos ei ole edes halua "oikaista" toisten näkökantoja ja kuitataan koko asia sillä, että moinen on vain toisen ymmärtämättömissä? Mitähän sinäkin luulet, että olen koko ajan yrittänyt tehdä, ellen oikaista ihmisten ennakkoluuloja, mutta annoin väliaikaisesti periksi. Kokemuksesta tiedän, etteivät jotkut usko, ne eivät vaan usko, en minä itsekään uskonut aiemmin Bläkin olevan muutakuin soitinten väärinkäyttöä sekä tajutonta hakkaamista. Nyt kun katselen sitä aikaa ymmärrän, etten tajunnut mitään. Minä en alkanut kuuntelemaan Bläkkiä jonkun tyypin saarnojen takia, vaan aloin siihen omatoimisesti tutustumaan, kunnes huomasin, että se on hyvää. Olen minä sitten sen jälkeen onnistunutkin muutaman ihmisen saamaan bläkkiä kuuntelemaan, tai ainakin tjuamaan, että se on musiikkia. Mutta joitain tyyppejä en saa millään puhumisella tajuamaan edes kevyen melodisen hevin päälle, ja näitä tyyppeja on turha yrittää saada tajuamaan heti bläkin päälle. Ketään en pakota siitä tykkäämään, mutta kaikkien pitää ymmärtää, että se on musiikki siinä missä kaikki muukin.
Heitä PM:ää jos tarkemmin haluat puhua siitä (tai oikaista sitä, että kyse oli taas huumorista - jonka jälkeen en kyllä enää ihmettele, jos huumoriasi ei ymmärretä). Joo kyllähän sitä paskaavoisi pm:lläkin jauhaa, vielä kun oikein kutsutaan. Mutta kyse ei ole huumorista, ei todellakaan, ainakaan muistaakseni. En minäkään jokapaikkaan ehdi huumoria pistämään.
Tordragon
14.8.2003, 1:24:34
Juuri tuotahan nykypopin kuuntelijat tekevät:
Niin, juuri siihen viittasinkin, en sinuun.
Mitähän sinäkin luulet, että olen koko ajan yrittänyt tehdä, ellen oikaista ihmisten ennakkoluuloja, mutta annoin väliaikaisesti periksi.
Ajoin vain pointtiani sen suhteen, että jos ei ole sanottavaa niin silloin ei myös sanota mitään. Voi tuntua aika ehdottomalta joidenkin mielestä, mutta pidän vain itse sitä foorumipoliittisesti ajamisen arvoisena asiana.
Minä en alkanut kuuntelemaan Bläkkiä jonkun tyypin saarnojen takia, vaan aloin siihen omatoimisesti tutustumaan, kunnes huomasin, että se on hyvää.
Joo, ihan hyvä juttu. Kyse myös oli siitä, että jos äärimielipiteen omaavia ihmisiä valistetaan niin ehkä suositeltavampi lähestymistapa olisi saarnata siitä miten henkilökohtaisesti ko. asia sinuun vaikuttaa, eikä listata vain asian teknisiä puolia tai yleensä kertoa pelkästään asiasta itsestään. Saa heidät ymmärtämään miksi sinä siitä tykkäät, eikä vain vedota siihen miten monipuolisesti vaikka skebaa siinä käytetään. Se on tietenkin eri asia, jos juuri se sinua siinä lämmittää jne., mutta ymmärsit kuitenkin mitä ajoin takaa.
Ketään en pakota siitä tykkäämään, mutta kaikkien pitää ymmärtää, että se on musiikki siinä missä kaikki muukin.
En kokonaisvaltaista kykyäsi kertoa sinulle tärkeistä asioista epäillytkään, mutta kyse oli vain tuosta, että asioita painetaan villaisella vain sanomalla, ettei toinen voi ymmärtää. Kuten sanottu, minä en sitä osannut huumorilla ottaa, vaikka siis olisi pitänyt. Näin vain siinä hieman liikaa sellaista fanipoikapiirrettä ja kaveerauksen makua. Ei niistä sitten varmaan ollutkaan kyse, mutta kukapa moista nyt vapaaehtoisesti myöntäisi.
Joo kyllähän sitä paskaavoisi pm:lläkin jauhaa, vielä kun oikein kutsutaan. Mutta kyse ei ole huumorista, ei todellakaan, ainakaan muistaakseni. En minäkään jokapaikkaan ehdi huumoria pistämään.
Joo, en minä paskaa ajatellutkaan jauhaa vaan tuota asiaa miten näet koko elämän paskanjauhamiseksi ja sitä kautta oikeutat itsesi sitten sellaista (pientä) jauhamaan foorumilla.
Ajoin vain pointtiani sen suhteen, että jos ei ole sanottavaa niin silloin ei myös sanota mitään. Voi tuntua aika ehdottomalta joidenkin mielestä, mutta pidän vain itse sitä foorumipoliittisesti ajamisen arvoisena asiana. Mutta minullahan oli sanottavaa.
Joo, en minä paskaa ajatellutkaan jauhaa vaan tuota asiaa miten näet koko elämän paskanjauhamiseksi ja sitä kautta oikeutat itsesi sitten sellaista (pientä) jauhamaan foorumilla. No se nyt oli lähinnä vähän yli ammuttu kommentti, vaikka monet elämän keskustelut(ei muut asiat yleensä) ovatkin aika jauhamista mielestäni.
Ja mitä tohon pm juttuun tulee, tarkoitin, että jauhantaa voisi jauhaa juuri siitä jauhamisesta, en tarkoittanut, että harrastetaan paskan jauhantaa pm:llä. (ota nyt tuostakin selvää.)
No niin, eiköhän tämä keskustelu ala olemaan ohi molemmat ovat tyytyväisiä, vai?
Viel yks quote:
Saa heidät ymmärtämään miksi sinä siitä tykkäät, eikä vain vedota siihen miten monipuolisesti vaikka skebaa siinä käytetään. Se on tietenkin eri asia, jos juuri se sinua siinä lämmittää jne., mutta ymmärsit kuitenkin mitä ajoin takaa. Miksi vetoan, tähän tekniseen puoleen on yleensä vain viatonta vastustusta näille *tiedätkyllämillekommenteille*, ja tietenkin kitaristina, on aina mielenkiintoista kuulla hyviä kitarasuorituksia. :)
yksisiipi
17.9.2003, 9:56:56
Hyvä keskustelu ei kuole koskaan.
Viel yks quote: Miksi vetoan, tähän tekniseen puoleen on yleensä vain viatonta vastustusta näille *tiedätkyllämillekommenteille*, ja tietenkin kitaristina, on aina mielenkiintoista kuulla hyviä kitarasuorituksia. :)
Noniin, nyt päästiin tähän. Koko ketjun loppupuoli olet mollannut kitaristina kehnoja popyhtyeitä ja jauhanut black metallin kauneudesta. Oletko huomannut, että kaikki eivät pidä progesta tai jazzista vaikka soittoteknisesti ovat melkoisen korkealla? Ei sillä, etteikö mustassa metelissä olisi sellaisia tunteita ja kauniita sointuja joista en pitäisi, mutta esimerkiksi sellaiset yhtyeet kuten Horna, Barathrum ja moni muukin on selvästi samalla tasolla soittoteknisesti kuin poppikin. Tunnepuoli ja idealismi on kyllä ihan eri asia sitten.
Tietenkin minua inhottaa musiikin kaupallisuus, jota on varmasti jokaisessa genressä, mutta varsinkin popissa. Minusta musiikkia ei pitäisi tehdä sen takia, että mahdollisimman moni siitä pitäisi. Hyvä levymyynti on aina hyvä juttu, mutta en kaupallistaisi kaikkia kultaa myyneitä jos he ovat omalla asiallaan. Mutta siinä onkin se ero tämän niin uugeen bläkin ja popin välillä, poppi on tehty miellyttämään ihmisiä, bläkki ei. Ja jos se jälkimmäinen jotain harvaa kiinnostaa, niin pakostakin on paljon sellaisia vastassa, jotka mieluummin kulkevat valtavirran mukana.
Siinä kyllä olet oikeassa, että black metalli (usein) on taidokkaasti soitettua ja hyvin tunnelmallista musiikkia, mutta ei kaikkien siitä tarvitse pitää. Kaikki eivät tykkää kahvista, ehkä joskus joku oppii.
Vaikka ajattelinkin olla osallistumatta koko ketjuun niin menkööt sitten:
Tuota noin, ensinnäkin jokaista Dimmu Borgiria, Cradle of filthiä, Limbonic arttia ja mitä noita nyt onkaan kohden on jossain Puolan takametsissä 10+n Darkthrone kloonibändiä. Jotka, mitä ikinä ovatkaan muuten musiikillisesti, eivät taatusti täytä teknisesti taitavan soiton kriteereitä. Eli, nillin nillin, keskimäärin Black metal ei ole taidokkaasti soitettua. (Ja Hornan soitto on kait tekniseltä tasoltaan ihan perusmetallia ja Barathrumin musiikki on yksinkertaista luultavimmin sen takia että bändin jätkät pystyisivät soittamaan kappaleet livenä tuhannen päissään. Jos haluat esimerkin joka on oikeasti, ei samaa tasoa kuin poppi vaan jossain todella syvällä sen alapuolella, kokeile Ildjarnia. Siitä ei juuri primitiivisemmäksi pääse.)
Tunnelmallista... no riippuu mitä sillä tarkoitetaan? Jos se tarkoittaa jotain syntikkavallia ja sitä että tuodaan tyttöystävät ja pikkusiskot huokailemaan levyille niin sori, mutta huti meni. Jos tarkoitat sillä jotain muuta niin voipi ollakin.
Tuosta musiikin kaupallisuudesta... Minä en ainakaan henkilökohtaisesti pitäisi ihmisestä joka nuolee ja mielistelee minua parhaansa mukaan. En pidä samalla periaatteella tehdystä musiikistakaan. Sinänsä vähän omituinen ajatus, en pidä musiikista joka yrittää olla pidettävää...
Soul Reaver
7.10.2003, 21:01:55
Jeps, Black Metallia kuuntelen, jos kukaan ei vielä tiedä tai jos ketään kiinnostaa. Black Metal, siksi koska klassinen on aika lähellä sydäntäni. Olen huomannut nykyään aikamoista apinointia tämän pienehkön buumin aikana, onko kukaan muu? Ja se lista, öf köörs.
Dimmu Borgir, Ancient, Machine Head....ja se oli siinä! Äikkistä :P
näin alkuun sanon, että blackmetallistit älkää ottako tästä hernettä nenään :D .
Eli blackmetal on minun mielestäni älytöntä karjuntaroskaa jota en kuuntelisi ellei makseittaisi ;> . Häviää muuten Dir en greyllekkin (ja siitä bändistä en muuten yhtään pidä :D .)
Ja miksi inhoan blackmetallia niin paljon: En pidä sitä todellakaan musiikkina, koska tapana ei ole kuunnella karjumista soittimien kanssa (eikä muuten ilmankaan), ei voi mitään muuta sanoa kuin outoa, että joku jopa pitää blackmetallista, mutta musamaku on jokaisella oma eli en voi siitä alkaa väittelemään.
Diamond
7.10.2003, 21:26:11
Kyllä kuuntelen Blackmetallia aika paljon, jotka ei kuuntele niin pliis älkää haukutko niitä jotka pystyy kuuntelee tollaista musiikkia. Ei mekään hauku teitä jotka kuuntelee jotain jrockkia tai jotain Dir En Greytä.
yksisiipi
8.10.2003, 9:46:36
Originally posted by Supah
näin alkuun sanon, että blackmetallistit älkää ottako tästä hernettä nenään :D .
En, pakko vaan quotata. :D
Ja miksi inhoan blackmetallia niin paljon: En pidä sitä todellakaan musiikkina, koska tapana ei ole kuunnella karjumista soittimien kanssa (eikä muuten ilmankaan), ei voi mitään muuta sanoa kuin outoa, että joku jopa pitää blackmetallista, mutta musamaku on jokaisella oma eli en voi siitä alkaa väittelemään.
Eipä auta väitellä, mutta mikä on mielestäsi musiikkia. Onko vain laulu musiikkia vai ne taustasoittimet? Esimerkiksi Arcturus, Bathory ja Borgnagar laulavat puhtaalla äänellä, mutta musiikillisesti ne ovat jotain black metalliksi luokiteltavaa. Entä sitten klassinen tai elokuvamusiikki? Oletko kuullut Cradle of Filthia, Summoningia, Bal-Sagothia, Dimmu Borgiria tai vaikkapa The Covenantia? Tietenkin on niitä bändejä, jotka tekevät sellaista musiikkia, joka tuskin vetoaa kehenkään, paitsi minuun ja muutamaan muuhun. Sellainen voi muiden mielestä olla karjuntaa ja örinää, tuskin edes musiikkia, mutta jos yhtyeellä on suunnaton taustaorkesteri ja musiikki lähentelee klassista, enpä sanoisi, että se ei ole musiikkia. Vaikka ne vokaalit olisivatkin karjuntaa tahi örinää. Mutta eipä auta väitellä, musamakunsa kullakin, kunhan vain quottailen.
Minusta on oudompaa, kun ihmiset ylipäätänsä pitävät musiikista.
originally posted by Soul Reaver
Machine Head
Ei pitäisi lokeroida, mutta Machine Head on melko kaukana bläkistä. Taitaapi olla jotain thrashia, ihan hyvää silti.
Vodoun
8.10.2003, 14:08:14
Eipä auta väitellä, mutta mikä on mielestäsi musiikkia. Onko vain laulu musiikkia vai ne taustasoittimet? Esimerkiksi Arcturus, Bathory ja Borgnagar laulavat puhtaalla äänellä, mutta musiikillisesti ne ovat jotain black metalliksi luokiteltavaa. Entä sitten klassinen tai elokuvamusiikki? Oletko kuullut Cradle of Filthia, Summoningia, Bal-Sagothia, Dimmu Borgiria tai vaikkapa The Covenantia?
Aivan.
Klassisen musiikin harrastajana voin sanoa, että blackmetal (kuten juuri Filth ja Kovenant) sisältää paljon klassisia ominaisuuksia, esim. samankaltaisia coda-rakenteita ja sointukuvioita. Nykyajan listamusiikki ei ole missään lähelläkään tämmöistä. Miten voi siis sanoa, ettei blackmetal ole musiikkia, kun se kuitenkin on kaikkein lähimpänä monessakin mielessä juuri musiikin kantamuotoa, klassista musiikkia (tai taidemusiikkia if you prefer..)? Ja mielestäni esim. monia Filthin syntikkakuvioita on suht vaikea soittaa, jos ei osaa sormittaa, ei ole kokemusta barokkimusiikista ja osaa vain pelkkiä sointuja tai niiden murroksia. No tietysti meneväthän nekin "ulkolukemisella", mutta oikeanlaisen soinnin syntyyn tarvitaan osaamista.
Mielestäni blackmetal ja muutkin metallinlajit (en pidä luokittelusta, mutta kun topiccina on kerran blackmetal niin menkööt) ovat niitä ainoita todella kuuntelemisen arvoisia lajeja. Näihin kappaleisiin tarvitaan toisenlaista sävellystaitoa ja sovittamisen osaamista. Ja mitä tuohon karjumiseen tulee, niin suosittelen sinulle, Supah, että kuuntelet uudestaan. Ehkä huomaat, miten kauniita ja kekseliäitäkin melodioita sieltä löytyy. Ei sen päämelodian tarvitse aina olla kuultavissa pelkässä laulussa. (Tässä taas esimerkki tyylin neroudesta.) Jos vain viitsii ja on ymmärrystä kuunnella, huomaa miten rikasta musiikki on..
Noniin, noniin. Tulipahan taas paasattua sydän pakahduksissa. :) Ei kannata tuomita mitään musiikkilajia ennen kuin on todella kuunnellut sitä. (Enemmän kuin yhden kappaleen tai vain yhtä artistia..)
Heh, tästä väittelystä tulee kummasti mieleen kaverini isoveljen paasaus siittä että "BM on roskamusiikkia ja Metallica on metallin kuningas". PASKAT sanon minä! Kuten parissa aiemmassa postauksessa on jo todettu BM yltää lähelle klassisen tasoa, ja jopa bändit jotka eivät käytä koskettimia, saavat eeppisen äänen aikaan (tosin se vaatii vähän isompaa kitaroiden määrää..), ja muissa metallin ala-lajeissa (etenkin Amerikkalaisissa bändeissä) musiikki on sitä samaa kitaran mautonta raiskausta. Nii-in, että kummassa on melodisempi musiikki, Dissectionissa vai Metallicassa (helppo vastaus, Dissectionissa tietty...(Tuo Dissectioniin kohdistuva viittaus johtuu siittä että kaverini iso-veli kutsui sitä paskaksi))
Alkujaan kirjoittanut Frodo
Nii-in, että kummassa on melodisempi musiikki, Dissectionissa vai Metallicassa (helppo vastaus, Dissectionissa tietty...(
Ja se melodisuushan on se musiikin hyvyyden ja luovuuden mitta? Melodisempaa voi Dissection ollakin, muuten taasen... (ei sillä etteikö Dissection olisi ihan hyvä yhtye, mutta sori vaan, Metallican ekan kolmen kanssa kehään astuessaan tulee kyllä tyrmätyksi ekassa erässä.)
Alkujaan kirjoittanut Vodoun
Noniin, noniin. Tulipahan taas paasattua sydän pakahduksissa. Ei kannata tuomita mitään musiikkilajia ennen kuin on todella kuunnellut sitä. (Enemmän kuin yhden kappaleen tai vain yhtä artistia..)
Eikä kehua. Sori vaan mutta nuo tässä ketjussa mainitut yhtyeet ovat hyvin, hyvin pinnallinen raapaisu Black metalliin.
Ja tuo viittaus klassiseen... VOI VITTU! Ettekö te osaa seistä kuuntelemanne musiikin takana ilman että aletaan hakemaan viittauksia johonkin ns. virallisesti hyväksyttyyn korkeakulttuuriin?
Ja niistä viittauksista on ihan turha puhua jonain Black metallin yleispiirteenä, samoin kuin koskettimista.
Alkujaan kirjoittanut yksisiipi
Esimerkiksi Arcturus, Bathory ja Borgnagar laulavat puhtaalla äänellä, mutta musiikillisesti ne ovat jotain black metalliksi luokiteltavaa.
Paino sanalla jotain. Arcturus nyt ei kait ole edes metallia kuin ekalla levyllään (tässä voi olla väärässä, olen Masquarade Infernalea kuullut vain hyvin ohimennen) ja Bathoryllä puhdasta laulua on vain niillä viikinkilevyillä jotka eivät ole BM:ää.
Alkujaan kirjoittanut Supah
näin alkuun sanon, että blackmetallistit älkää ottako tästä hernettä nenään :D
Eli blackmetal on minun mielestäni älytöntä karjuntaroskaa jota en kuuntelisi ellei makseittaisi ;> . Häviää muuten Dir en greyllekkin (ja siitä bändistä en muuten yhtään pidä :D .)
Näin alkuun sanon että älä Supah ota tästä hernettä nenään :D
Eli sinä olet minun mielestäni älytön ihmisroska jonka olemassaoloa en sietäisi ellei pakotettaisi ;> Häviät muuten George W. Bushillekin (ja siitä miehestä en muuten yhtään pidä. :D )
Ja miksi inhoan sinua niin paljon: en pidä sinua todellakaan ihmisenä, koska tapana ei ole pitää sellaisena väärissä paikoissa avautuvaa dorkaa vaikka sillä olisikin sotu-tunnus (eikä vaikkei olisikaan), ei voi mitään muuta sanoa kuin outoa, että joku jopa pitää sinusta, mutta sosiaalitanttojahan riittää jokaiselle jälkeenjääneelle oma eli en voi muuta kuin vitutella.
Sedällä on asunto- ja opiskelustressiä. Setää vituttaa.
Metalli on hyvää ja black metal kuuluu myös siihen eli sekin on hyvää. En osaa sanoa tästä istumalta millaista black metal on mutta näköjään Fintroll kuuluu siihen ja minulla on sen levy mp3sena ja se on ihan hyvä. Mutta tuossa metalli osastossa enimmäkseen kuuntelen nu-metallia.
Paino sanalla jotain. Arcturus nyt ei kait ole edes metallia kuin ekalla levyllään (tässä voi olla väärässä, olen Masquarade Infernalea kuullut vain hyvin ohimennen) ja Bathoryllä puhdasta laulua on vain niillä viikinkilevyillä jotka eivät ole BM:ää. Mutta jos ei katsota niihin viikinkilvyihin, niin eikös Bathory ole muuten ihan puhdasta BM:ää? (Ja nyt ei puhuta niistä puhtaista vokaaleista, vaan tämä oli vain välikysymys)
Ja tuo viittaus klassiseen... VOI VITTU! Ettekö te osaa seistä kuuntelemanne musiikin takana ilman että aletaan hakemaan viittauksia johonkin ns. virallisesti hyväksyttyyn korkeakulttuuriin?
Ja niistä viittauksista on ihan turha puhua jonain Black metallin yleispiirteenä, samoin kuin koskettimista. Mutta siinäpä se juju onkin, että Vodoun kuuntelee yhtäpaljon klassista, kuin BM:ääkin, joten hän seisoo kyllä kuuntelemansa musiikin takana. :)
Ja miksi ihmisten on pakko verrata tuo Bläkkiä klassiseen, on se, että sillä yritetään nuo BM:ään tutustumattomat saada uskomaan, että Bläkkikin on musiikkia, ja totuushan se on, että Black Metallissa löytyy paljon yhteistä Klassisen kanssa, ja on musiikillisesti siellä "toisella tasolla". Luulenpa, että maailmassa on yhtäpaljon klassisen musiikin diggareita kuin Bläkkäreitäkin, Klassinen vain hyväksytään ylesisesti musiikkina, Bläkki paskana.
Eikä kehua. Sori vaan mutta nuo tässä ketjussa mainitut yhtyeet ovat hyvin, hyvin pinnallinen raapaisu Black metalliin. Nojaa, se riippuu siitä mistä itse tykkää, Black Metalkin on niin laaja käsite, että on vaikea mennä määrittelemään, että mikä on pinnallinen raapaisu, ja kuka sitten taas on niin leet bläkkkäri, että tietää itse kaiken. Ymmärrän kyllä, että tämmänlaiset bändit kuten Dark Throne, Mayhem (alkuajoistaan noin 95-luvulle), Emperor (Siinä ysikyt luvun alussa sekin parhaimmillaan), Burzum, Bathory, Dark Funeral ja monet muut takametsän saatananpalvojabändit ovat sitä ns. tosibläkkiä, mutta joillekin se ei kolahda. Jos ihminen tykkää tästä CoF, Borgir tyyppisestä bläkistä, ja on tutustunut siihen, niin miksi hän ei sitä saisi kehua?
Ja tuohon rääkymiseen sen verran, että miksei räpistä valiteta, onhan sekin melodiatonta. Yksnikertaisesti puhetta rumpujen ja bassoraidan päälle. Rääkymiseen sentään vaaditaan taitoa, ja kyllä muuten oikeasti tarvitaan. Samanlainen melodiaton kuivakka "laulutyyli", joskin paljon tyylikkäämpi.
Tähän loppuun voisi vielä heittää semmoisen jutun, että: Suuri Rumpali Jan Axel (a.k.a Hellhammer) on menossa soittamaan rummut Antestorin uudelle levylle, ja Antestor on yksi kohtuu kuuluisa (BM piireissä) _Kristillinen_ Black Metal bändi, mitä ajatuksia tuo teissä herättää?
Originally posted by Yose Tähän loppuun voisi vielä heittää semmoisen jutun, että: Suuri Rumpali Jan Axel (a.k.a Hellhammer) on menossa soittamaan rummut Antestorin uudelle levylle, ja Antestor on yksi kohtuu kuuluisa (BM piireissä) _Kristillinen_ Black Metal bändi, mitä ajatuksia tuo teissä herättää? [/B]
No Hellhammer on soittanut rumpuja monessa bändissä, eikä hän kuulemma kovin suuri saatananpalvoja olekkaan, ettei tuo nyt niin suurta haloota nosta...
Alkujaan kirjoitti Yose
Mutta jos ei katsota niihin viikinkilvyihin, niin eikös Bathory ole muuten ihan puhdasta BM:ää? (Ja nyt ei puhuta niistä puhtaista vokaaleista, vaan tämä oli vain välikysymys)
Ovat toki. Tai siis ne neljä ensimmäistä. Pointtihan vain olikin näissä Black metallissa esiintyvissä puhtaissa vokaaleissa. Tai näin minä ainakin sen ymmärsin.
Ja miksi ihmisten on pakko verrata tuo Bläkkiä klassiseen, on se, että sillä yritetään nuo BM:ään tutustumattomat saada uskomaan, että Bläkkikin on musiikkia, ja totuushan se on, että Black Metallissa löytyy paljon yhteistä Klassisen kanssa, ja on musiikillisesti siellä "toisella tasolla". Luulenpa, että maailmassa on yhtäpaljon klassisen musiikin diggareita kuin Bläkkäreitäkin, Klassinen vain hyväksytään ylesisesti musiikkina, Bläkki paskana.
Tuota, miksi sinua yleensäkkään kiinnostaa mitä muut ajattelevat kuuntelemastasi musiikista? Tai saada muut kuuntelemaan samaa musiikkia kuin sinä? Henk. koht. olisin mielelläni suomen ainut BM-fani, utopistisesti tietenkin olettaen että se ei vaikuttaisi distrojen ym. toimintaan mitenkään. Ei tarvitsisi kiroilla sitä kun ei köyhänä opiskelijana saa hommattua kaikkia haluamiaan levyjä silloin kun ne ovat saatavilla.
Ja kuten sanoin, noista teidän luettelemistanne bändeistä voi löytyäkkin klassis-vaikutteita, en tiedä kun en itse kuuntele sen enempää niitä kuin klassistakaan, mutta yleensä BM on juuri sitä suttusoundista rääyntää. Jos on vakeuksia nukahtamisen kanssa laskeppa vaikka huviksesinäistä (http://www.geocities.com/trepares/bmlistA-D.htm) kuinka montaa mainostetaan erityisen sinfonisena. Ja, öh, black metal yhtä suosittua kuin klassinen? Mietippä uudestaan, tuskin.
Nojaa, se riippuu siitä mistä itse tykkää, Black Metalkin on niin laaja käsite, että on vaikea mennä määrittelemään, että mikä on pinnallinen raapaisu, ja kuka sitten taas on niin leet bläkkkäri, että tietää itse kaiken.
Onhan tuo omien tietojensa arvionti toki vaikeaa, en sitä kiellä. Itsekkin tunnen itseni lähinnä sunnuntai metalli-faniksi katsellessani joitain hard-core tapetradereiden vaihtolistoja. "Alle 10.000 levyä omistavat, älkää vaivautuko kirjoittamaan".
Heh, voisin tietenkin kaivaa tähän eräällä toisella laudalla olleen listan otsikolla "mistä tiedät että olet Black metallin eilen löytänyt newbie". Eikä se Black metal ole kovin laaja käsite. Ja se ettet sinä välttämättä pidä siitä ei muuta asiaa.
Jos ihminen tykkää tästä CoF, Borgir tyyppisestä bläkistä, ja on tutustunut siihen, niin miksi hän ei sitä saisi kehua?
Saa toki, en minä sitä kiellä. Minähän olen lähinnä valittanut siitä kun täällä lähdetään vetämään niistä jotain yleispätevyyksiä Black metallin suhteen. Diggailkaa rauhassa, ei se minulta ole pois.
Ja tuohon rääkymiseen sen verran, että miksei räpistä valiteta, onhan sekin melodiatonta. Yksnikertaisesti puhetta rumpujen ja bassoraidan päälle. Rääkymiseen sentään vaaditaan taitoa, ja kyllä muuten oikeasti tarvitaan. Samanlainen melodiaton kuivakka "laulutyyli", joskin paljon tyylikkäämpi.
Tule puhumaan sitten kun olet todistanut olevasi samanlainen verbaalinen nero kuin vaikka Eminem. Sen tasoinen verbaali-akrobatia ei muuten onnistu ihan joka jampalta, kyllä siihenkin taitoa vaaditaan. Minä olen ymmärtänyt Rapin modernina runoutena musiikilla säestettynä.
Tähän loppuun voisi vielä heittää semmoisen jutun, että: Suuri Rumpali Jan Axel (a.k.a Hellhammer) on menossa soittamaan rummut Antestorin uudelle levylle, ja Antestor on yksi kohtuu kuuluisa (BM piireissä) _Kristillinen_ Black Metal bändi, mitä ajatuksia tuo teissä herättää?
Samapa tuo minulle, Hellhammer on kyllä teknisesti erittäin taitava, sitä en kiellä, mutta suurin osa levyistä joilla herra tätänykyä soittaa, on semmoisia mitä minä en levyhyllyyni kelpuuta musiikin vuoksi. Antestoria en kelpuuttaisi musiikista riippumatta tuon vakaamuksen vuoksi. Christian metal = Satanic Gospel
Vodoun
10.10.2003, 9:54:22
Originally posted by Dimmy
Eikä kehua. Sori vaan mutta nuo tässä ketjussa mainitut yhtyeet ovat hyvin, hyvin pinnallinen raapaisu Black metalliin.
Kultapieni kun et voi tietää kuinka paljon sitä kuuntelen.. Otin esimerkiksi nyt nämä bändit siksi, koska luulen, että useampi on niitä kuullut ja ne ovat ihan hyviä esimerkkejä mielestäni. Näin ihmiset ehkä tietävät mistä puhun. Itse kuuntelen laajalti blackia kuin myös muita metallin lajeja..
Ja niistä viittauksista on ihan turha puhua jonain Black metallin yleispiirteenä, samoin kuin koskettimista.
Herra Supah sanoi, ettei blackmetal ole musiikkia.. Tällä vertailulla yritin tuoda lähinnä esille sen, että millä perusteella muu sitten on musiikkia? Kyllähän listapoppikin on "hyväksyttyä", satun vain kuuntelemaan klassista paljon ja tiedän siitä asioita. Lisäksi klassinen todella on musiikin juuri, sitä tuskin voi kukaan kieltää. Ja jos kerran jossain musiikissa on niin paljonkin yhteistä klassisen kanssa, niin miksi joku sanoo vieläkin siitä, ettei se ole musiikkia? Get my point?
//on muuten hassua, miten ihmiset pitävät klassista musiikkia korkeampana kulttuurina, kun sekin pohjimmiltaan on vain "sen ajan listamusiikkia".. Se on vain erilaista..
(oli pakko tulla lisäämään kun unohtui.. :P)
Dimmy
11.10.2003, 15:26:11
Kultapieni kun et voi tietää kuinka paljon sitä kuuntelen.. Otin esimerkiksi nyt nämä bändit siksi, koska luulen, että useampi on niitä kuullut ja ne ovat ihan hyviä esimerkkejä mielestäni. Näin ihmiset ehkä tietävät mistä puhun. Itse kuuntelen laajalti blackia kuin myös muita metallin lajeja..
Niin, täti armain, en toki voikkaan tietää kuinka paljon sinä mitäkin kuuntelet. Ovatko mainitsemasi yhtyeet hyviä esimerkkejä siitä kuinka metallissa voi olla vaikutteita klassisesta musiikista? Mahdollisesti. Hyviä esimerkkejä Black metallista? Ei.
Enkä viitannut sinun mainitsemiisi bändeihin vaan yleensä tässä ketjussa mainittuihin.
Herra Supah sanoi, ettei blackmetal ole musiikkia.. Tällä vertailulla yritin tuoda lähinnä esille sen, että millä perusteella muu sitten on musiikkia? Kyllähän listapoppikin on "hyväksyttyä", satun vain kuuntelemaan klassista paljon ja tiedän siitä asioita. Lisäksi klassinen todella on musiikin juuri, sitä tuskin voi kukaan kieltää. Ja jos kerran jossain musiikissa on niin paljonkin yhteistä klassisen kanssa, niin miksi joku sanoo vieläkin siitä, ettei se ole musiikkia? Get my point?
I got yours but you didn`t quite catch mine. Supahin kitinähän kohdistui black metalliin yleensä. Ja black metal yleensä on juuri tuota sirkkeli-suhinaa, vailla mitään klassis-vaikutteita. Vai voitko osoittaa minulle missä kohdin tarkalleen jostain Darkthronesta, Burzumista tai Blasphemystä (joilta suurin osa nyky BM-bändeistä on vaikutteensa ottanut) löytyy klassis-vaikutteita?
Edit://Sori Gab, mutta "Black metal-musiikki" kuullostaa terminä järkyttävän tökeröltä.
Gabriel
11.10.2003, 17:35:42
Hyviä esimerkkejä Black metallista?
Eikä missään tapauksessa mitään vihjaustakaan mihinkään puolittaiskäännöksiin kuten "black metalli".
=)
Ja itse asiaan. Emperor on minulle mieluisin tämän genren edustaja jota olen kuullut, ja muita hyviksi havaitsemiani ovat Moonsorrow sekä Finntroll, joskin noista kahdesta edellinen lienee myös folkkia ja jälkimmäinen jonkinmoista folkin, powerin ja blackin sekoitusta (Visor om slutet -albumi ei sitten blackia todellakaan ole). Bal-Sagoth on myös mieleeni hyvin paljon, ja vaikka se onkin tässä ketjussa tullut esille, niin en ole oikein varma onko se ainakaan puhdasta blackia. Tuskin on.
Lajiin tutustuin muistaakseni Opethin kautta, ja vaikkei Deliverance-albumia aina lasketa edes metalliksi, niin se - jonka kautta myös yhtyeeseen tutustuin - on kuulemistani (Blackwater park, My arms, your hearse ja Still life tuon Deliverancen lisäksi) Opethin albumeista minulle myös eniten mieleen. Toisaalta, se on ainut jota olen jaksanut kuunnella syventyen enemmänkin kuin vain pintapuolisesti. Opethin jälkeen seurasi tutustuminen Enslavediin jonka Blodhemn -albumi ei minuun hirveästi iskenyt, mutta jonka kautta tutustuin aivan mahtavaan Emperoriin. Myöhemmin seurasi sitten Finntroll ja Bal-Sagoth (joiden joissakin kappaleissa kyllä tuntuu olevan samantyylisiä elementtejä kuin Emperorin tai Opethin omissa).
Kaikki mainitsemistani nimistä ovat kelvollisia kuunteluun, ja aika moni on oikein hyvää. Mitä tutustunut olen, niin black on minulle ollut toistaiseksi oikein hyvin mieleen. Olen kuitenkin enemmän powerin puolella, eli Edguyta, Hammerfallia ja sen sellaisia. Hyvinkin paljon mieleen on myös sangen erinomainen Thyrfing, joka edustaa viikinkimetallia. Tarkoitus on siihenkin genreen tutustua paremmin kuin yhden yhtyeen verran.
Metallimakuni on melko laaja. Voin heiluttaa tukkaa aluksi Emperorin, heti perään Manowarin, sen jälkeen Bal-Sagothin ja sitten Hammerfallin soidessa taustalla. Kaikilta löytyy oikein hyviä kappaleita.
Originally posted by Frodo
Heh, tästä väittelystä tulee kummasti mieleen kaverini isoveljen paasaus siittä että "BM on roskamusiikkia ja Metallica on metallin kuningas". PASKAT sanon minä! Kuten parissa aiemmassa postauksessa on jo todettu BM yltää lähelle klassisen tasoa, ja jopa bändit jotka eivät käytä koskettimia, saavat eeppisen äänen aikaan (tosin se vaatii vähän isompaa kitaroiden määrää..), ja muissa metallin ala-lajeissa (etenkin Amerikkalaisissa bändeissä) musiikki on sitä samaa kitaran mautonta raiskausta. Nii-in, että kummassa on melodisempi musiikki, Dissectionissa vai Metallicassa (helppo vastaus, Dissectionissa tietty...(Tuo Dissectioniin kohdistuva viittaus johtuu siittä että kaverini iso-veli kutsui sitä paskaksi))
Hah, kuuntele Carcassia niin saat tietää poika mistä tohon Bläkkiin on otettu melodiat kitarointiin. Jos jos väität tuota edelleen että joku Bläkkis bändi on ne keksiny, monet Death/Grind/black metal/ ihan yleisesti metallin hc fanit olisivat valmiita kiertämään pääsi irti.
Mutta no jaa jokaisella on oma mielipide. Itse en pidä niinkaan Bläkistä sen olen sanonut, mutta bläkkis vokaalit menee Metalcoressa erittäin mukavasti (esim. The Agony Scene). Kuuntelen paaljon mielummin bläkkiksen tilalla kunnon junttaa a la Grindcore / Death metal. Ja muuten Immortalhan on deathia?
Muuten yksi kommentti tähän kun jotkut sanovat että bläkkis on sitä raaianta ja brutaaleinta metallia, niin pakko sanoa ei ne ihmiset tiedä mistä puhuvat. Kokeilkaa vaikka Exhumedia niin saatte vähän ankarempaa ja raaempaa musiikkia. Tai ihan yleisesti Goregrindiä tai Gore metallia.
Ja muuten ihmiset, jos olette musiikillisesti vammautuneita (eli kuuntelet vain blackia ja mielestäsin muu on paskaa) niin suosittelen yritystä kokeilla muitakin metallilajeja. Alkuun vaikka ottakaa Deathin klassikko Open Casket.
Niin ja tuo Machine Headin laittaminen bläkkiin on pyhänhävistys, se on Trässiä asenne metalli vaikutteilla. ASenne metalliksi se useimmiten lokeroidaan. Kuulema se uusin levy kuitenkin on paluuta Trässi juurille ihan kunnolla.
Dimmy
11.10.2003, 18:48:03
Alkujaan kirjoitti Shai
Hah, kuuntele Carcassia niin saat tietää poika mistä tohon Bläkkiin on otettu melodiat kitarointiin. Jos jos väität tuota edelleen että joku Bläkkis bändi on ne keksiny, monet Death/Grind/black metal/ ihan yleisesti metallin hc fanit olisivat valmiita kiertämään pääsi irti.
No, Dissectionin tapauksessa niitten melodioiden lähteenä on oletettavasti ollut kylläkin Iron Maiden.
Puhtaassa Grind-coressa ei muuten melodioita ole ja historiallisesti Death- ja Black-metal muuten ovat aika tarkkaan aikalaisia. Tähän 90-luvun alun toisen aallon Black metalliin ei Carcass minun ymmärtääkseni juurikaan vaikuttanut.
Ja muuten Immortalhan on deathia?
Yritys hyvä, mutta huti meni. Norse-core Blackiähän tuo noin musiikin puolesta.
Muuten yksi kommentti tähän kun jotkut sanovat että bläkkis on sitä raaianta ja brutaaleinta metallia, niin pakko sanoa ei ne ihmiset tiedä mistä puhuvat. Kokeilkaa vaikka Exhumedia niin saatte vähän ankarempaa ja raaempaa musiikkia. Tai ihan yleisesti Goregrindiä tai Gore metallia.
Kokeileppa sinä vaikka Black Witcheryä tai Bestial Warlustia, ja tule sitten väittämään samaa. Ja samalla voisit vähän tutustua käyttämiisi termeihin: GORE on nimittäin sanoituksellinen konsepti, ei musiikillinen.
Vodoun
13.10.2003, 17:52:08
Niin, täti armain, en toki voikkaan tietää kuinka paljon sinä mitäkin kuuntelet. Ovatko mainitsemasi yhtyeet hyviä esimerkkejä siitä kuinka metallissa voi olla vaikutteita klassisesta musiikista? Mahdollisesti. Hyviä esimerkkejä Black metallista? Ei.
Enkä viitannut sinun mainitsemiisi bändeihin vaan yleensä tässä ketjussa mainittuihin.
I got yours but you didn`t quite catch mine. Supahin kitinähän kohdistui black metalliin yleensä. Ja black metal yleensä on juuri tuota sirkkeli-suhinaa, vailla mitään klassis-vaikutteita. Vai voitko osoittaa minulle missä kohdin tarkalleen jostain Darkthronesta, Burzumista tai Blasphemystä (joilta suurin osa nyky BM-bändeistä on vaikutteensa ottanut) löytyy klassis-vaikutteita?
Ach soo, juu, det är sant. Ei ehkä hyvä esimerkki koko musiikin laajuudesta, mutta kuitenkin tämä tietääkseni luetaan osaksi blackmetallia, joten minusta tuntuu turhalta yleistää, että koko musiikki on "sirkkeli-suhinaa". Ja bändeistä kuten Burzumista ja Darkthronesta (en maininnut kuitenkaan nimeltä) sanoinkin jo, että se melodia löytyy muualta, ei sen aina tarvitse olla siinä laulussa. Aihe on lähellä sinua, näemmä. :)
Dimmy
13.10.2003, 23:16:33
Ach soo, juu, det är sant. Ei ehkä hyvä esimerkki koko musiikin laajuudesta, mutta kuitenkin tämä tietääkseni luetaan osaksi blackmetallia, joten minusta tuntuu turhalta yleistää, että koko musiikki on "sirkkeli-suhinaa". Ja bändeistä kuten Burzumista ja Darkthronesta (en maininnut kuitenkaan nimeltä) sanoinkin jo, että se melodia löytyy muualta, ei sen aina tarvitse olla siinä laulussa. Aihe on lähellä sinua, näemmä. :)
Njääh, minä kiistelen vain aiheista, jotka eivät minua pätkääkään liikuta. :P
Ei toki voikkaan sanoa että koko BM olisi sirkkeli-suhinaa, mutta lähempänä se minusta totuutta olisi kuin jotkut muut tässä ketjussa nähdyt yleistykset. Ja voisiko joku muuten selittää miksi tuossa otsikossa on tuo kuuntelit tai et? Mitä rakentavaa sellaisella ihmisellä joka ei Black Metallia kuuntele voisi olla sanottavana aiheeseen?
Melodiaa toki löytyy noista mainituista, sitä en väittänytkään. Sitä klassisvaikutetta siihen en vain oikein osaa kuvitella. Melodian ja klassisuuden välille ei kuitenkaan taida voida vetää yhtäläisyys merkkiä, vai? Mitä minä olen haastatteluista ymmärtänyt, kummankin em. bändin jäsenet ovat kait enemmänkin tuon tekno/ambient puolen ystäviä, joten ne vaikutteet kait tulisivat suurimmaksi osaksi sieltä.
Ja siitä mikä on Black metallia ja mikä ei, en minä ainakaan jaksa lähteä väittelemään, oma näkemykseni on nimittäin ainut joka oikeasti kiinnostaa. En henk. koht. pidä esimerkiksi jotain Finntrollia tai edes In the Nightsiden jälkeistä Emperoria Black metallina, Bal-Sagothista puhumattakaan. Mutta genretyshän nyt on sinänsä lähinnä apukeino musiikista puhumiseen joten eipä noita kauhean vakavasti kannata ottaa.
yksisiipi
15.10.2003, 9:57:39
Ei toki voikkaan sanoa että koko BM olisi sirkkeli-suhinaa, mutta lähempänä se minusta totuutta olisi kuin jotkut muut tässä ketjussa nähdyt yleistykset.
Black metal oli sirkkelisuhinaa kenties joskus alkuaikoinaan, sen jälkeen kun keksittiin käyttää koskettimia, niin nuo kosketinvetoiset yhtyeet ovat yleistyneet aikalailla. Kyllä minusta tuntuu, että suurin osa on juuri sitä melodisempaa, josta ei välttämättä tiedä, onko se sitten enää bläkkiä. Minusta Dimmut ja Filtit ovat, selviä bläkkispiirteitä, eihän mikään genre pysy samoissa raameissaan loppua ikäänsä. Aina voidaan miettiä uutta nimeä uudelle sub-genrelle.
Sitä klassisvaikutetta siihen en vain oikein osaa kuvitella. Melodian ja klassisuuden välille ei kuitenkaan taida voida vetää yhtäläisyys merkkiä, vai? Mitä minä olen haastatteluista ymmärtänyt, kummankin em. bändin jäsenet ovat kait enemmänkin tuon tekno/ambient puolen ystäviä, joten ne vaikutteet kait tulisivat suurimmaksi osaksi sieltä.
Sitä en tiedä, mitä kukin metallimuusikko kuuntelee, mutta eipä kai sillä ole niin väliä, enemmän on väliä sillä miltä musiikki kuulostaa. Type O Negativen toinen innoittaja on Beatles, ja kuulostaako ToN siltä? Tuskinpa vain.
Itse Darkthronesta tai Burzumista en tiedä, kun en ole tarpeeksi kuullut, mutta mitä olen lukenut, moni yhtye ottaa vaikutteensa vanhemmilta saman tyylin edustajilta ja samalla muutamilta muilta. Jotkut klassisesta, jotkut hevimetallista.
Ja siitä mikä on Black metallia ja mikä ei, en minä ainakaan jaksa lähteä väittelemään, oma näkemykseni on nimittäin ainut joka oikeasti kiinnostaa. En henk. koht. pidä esimerkiksi jotain Finntrollia tai edes In the Nightsiden jälkeistä Emperoria Black metallina, Bal-Sagothista puhumattakaan. Mutta genretyshän nyt on sinänsä lähinnä apukeino musiikista puhumiseen joten eipä noita kauhean vakavasti kannata ottaa.
Oikea periaate, vaikka lokeroinnilla kenties saadaan ison tappelun lisäksi jotain selkeyttä genreistä puhuttaessa. Oma näkemys on tärkein. Ja tässä omaani. Finntrollillakin on mustaa vaikutetta, mutta folkloreksi se on kääntymään päin. Emperor sen sijaan ainakin vielä toisen levyn aikaan on minusta selvää bläkkiä, hieman modernimpaa ehkä ja mikseIX Equilibriumkin. Bal-Sagoth ainakin kuulostaa bläkin ja deathin sekoitukselta ja sitä hekin väittävät olevansa. Siinä yhtyeessä vaikuttajat todellakin ovat jotain ihan muuta kuin metallia. Klassista, elokuvamusiikkia...
Frodo said
Nii-in, että kummassa on melodisempi musiikki, Dissectionissa vai Metallicassa (helppo vastaus, Dissectionissa tietty...(Tuo Dissectioniin kohdistuva viittaus johtuu siittä että kaverini iso-veli kutsui sitä paskaksi))
Melodisuus on tuskin musiikillisen osaamisen mitta. Esimerkiksi Emperorin materiaali tuskin on kovinkaan melodiseksi miellettävää, mutta pojat hyödyntävät silti monimutkaisia musiikinmaisterin taitojaan. Metallican uudesta en pidä, mutta vanhemmat levyt ovat hyvinkin upeita ja osittain erittäin melodisiakin. Varmasti hieman eri tasolla kuin Diseection, vaikka mieluummin 90-luvun (ja tietenkin uudempaa) bläkkiä kuuntelenkin.
Dimmy
15.10.2003, 22:46:51
Alkujaan kirjoitti yksisiipi
Black metal oli sirkkelisuhinaa kenties joskus alkuaikoinaan, sen jälkeen kun keksittiin käyttää koskettimia, niin nuo kosketinvetoiset yhtyeet ovat yleistyneet aikalailla. Kyllä minusta tuntuu, että suurin osa on juuri sitä melodisempaa, josta ei välttämättä tiedä, onko se sitten enää bläkkiä. Minusta Dimmut ja Filtit ovat, selviä bläkkispiirteitä, eihän mikään genre pysy samoissa raameissaan loppua ikäänsä. Aina voidaan miettiä uutta nimeä uudelle sub-genrelle.
No jaa, en minä ainakaan siitä yö-uniani menetä vaikka joku Dimmua tai Filthiä Blackiksi sanoo. Kaikille kuitenkin lienee suurinpiirtein selvää millaisesta musiikista on kysymys. Ja Dimmua sanoisin BM bändiksi itsekin, CoF on minusta lähinnä CoF, ekaa levyään lukuunottamatta.
Mistä sinä oikein levysi hankit? (Ei vittuilua, olen oikeasti utelias) Kyllä niitä "no synth no - female vocals" bändejä nimittäin riittää, tosiaankin luulisin että jokaista syntikka bändiä kohden löytyy kymmenen kellaritason Darkthronen kloonia. Puhumattakaan Burzum, Hellhammer ja Blasphemy klooneista. (Ja erityisesti puhumatta siitä kuinka paljon Darkthrone Transylvanian Hungerin jälkeisillä levyillään on lainaillut Hellhammeria/Celtic frostia)
Tosiaan, jos jollakulla vapaa-aikaa riittää niin tuolta vaan tilastoimaan: www.larm.cjb.net
Sitä en tiedä, mitä kukin metallimuusikko kuuntelee, mutta eipä kai sillä ole niin väliä, enemmän on väliä sillä miltä musiikki kuulostaa. Type O Negativen toinen innoittaja on Beatles, ja kuulostaako ToN siltä? Tuskinpa vain.
Eipä tuolla toki juuri ole väliä sinänsä muuten, sen takia lähinnä otin asian puheeksi kun täällä jotkut lähtivät puollustamaan Black metallia niillä klassis-vaikutteilla. Ja eivät ne vaikutteet sinne itsestään ole tulleet. Ja kyllä minä ainakin Typestä ne Beatles vaikutteet tunnistan, vaikka myönnän kyllä etten niihin huomiota kiinnittänyt ennen kuin jossain lukemassani haastattelussa Steele niistä mainitsi.
Ja vaikka tähän ei pitänyt mennä niin nyt on ihan pakko: öh, tuota, Bal-Sagoth Blackin ja Deathin sekoitusta? Missä kohdin? Jos minä ajattelen Blackin ja Deathin sekoitusta minulle tulee mieleen joku Zyklon tai uudempi Behemoth. En kyllä ole kuullut BS:ältä kuin yhden levyn kokonaan, mutta olen elänyt siinä käsityksessä että ne loputkin ovat sitä samaa haahuilua.
yksisiipi
16.10.2003, 17:05:55
No en rupea väittelemään truebläkkisyhtyeiden ja melodisten määrästä, mutta tietoisuudessani on kutakuinkin yhtä paljon molempia, ja ostin minä mistä kaupasta tahansa, en minä niistä tiedä kuinka moni on mitäkin. Pitänee ihan oikeasti tutustua aiheeseen.
Ja vaikka tähän ei pitänyt mennä niin nyt on ihan pakko: öh, tuota, Bal-Sagoth Blackin ja Deathin sekoitusta? Missä kohdin? Jos minä ajattelen Blackin ja Deathin sekoitusta minulle tulee mieleen joku Zyklon tai uudempi Behemoth. En kyllä ole kuullut BS:ältä kuin yhden levyn kokonaan, mutta olen elänyt siinä käsityksessä että ne loputkin ovat sitä samaa haahuilua.
Bal-Sagothin ensimmäinen eepos "A Black Moon Broods Over Lemuria" on kyllä helevetin synkkää murinaa, selkeästi deathkitaroita ja syntikkabläkkimelodioita reippaasti. Toinen levy on sitä myös, kolme uudempaa ehkä ihan vähän, mutta kukin pitää sitä ihan minä haluaa.
Usagi
16.12.2003, 10:23:33
Minun piti selittää jotain black metal-lyriikoista, mutta hoidetaanpa tämä yksi quote-juttu nyt ensin.
Ja vielä Usagille: Mikä sinua häiritsee siinä, että sanoitukset menevät Kristilliselle puolelle? Minua ainakin häiritsee enemmänkin Anti-Krisitilliset sanoitukset.
En mielelläni kuuntele musiikkia joka kapinoi omaa ajatusmaailmaani vastaan. Joku ei halua kuunnella musiikkia jonka sanoitukset ovat väkivaltaisia tai natsistisia, minä taas en halua kuunnella musiikkia jossa on kristilliset sanoitukset. Sellaisen, joka pitää black metallissa enemmän kristillisistä sanoituksista, ei edes pitäisi tunkea itseään skeneen. Korostan kuitenkin sitä, että antikristillisyyden voi ilmaista lyriikoissa muutenkin kuin kliseisellä "tappakaa Kristus"-höpinällä.
En toki sano itsekään olevani mikään "black metallisti", mutta sen verran kun blackia kuuntelen, se ainakin merkitsee minulle jotain. Varmasti se merkitsee muillekin jotka sitä kuuntelevat (ainakin hyvän musiikin kannalta), mutta silti pitäisi ymmärtää, että black metal on aidoimmillaan muutakin kuin vain sitä hyvää musiikkia, nimittäin elämäntapa.
Mutta se minun piti sanoa, että olen alkanut enemmän ymmärtää black metal-lyriikoita parin biisin ansiosta. Niistä voi löytää myös tärkeää henkilökohtaista merkitystä, kaikki eivät ole merkityksetöntä uhoamista. Sanoitusten osalta suosikkini ovat Emperor (IX Equilibrium-levyyn asti), Burzum ja Darkthrone.
Gabriel
16.12.2003, 14:05:00
Originally posted by Usagi
En toki sano itsekään olevani mikään "black metallisti", mutta sen verran kun blackia kuuntelen, se ainakin merkitsee minulle jotain. Varmasti se merkitsee muillekin jotka sitä kuuntelevat (ainakin hyvän musiikin kannalta), mutta silti pitäisi ymmärtää, että black metal on aidoimmillaan muutakin kuin vain sitä hyvää musiikkia, nimittäin elämäntapa.
Ai tähän (http://www.i-mockery.com/metal/products.asp) tyyliin vai? Kyseessä täytyy sitten olla aika pieni marginaaliosa väestöstä, sillä tätäkään (http://www.i-mockery.com/metal/products/tp-small.jpg) perustarviketta en ole onnistunut bongaamaan mistään kaupasta. =)
En muista olenko kirjoittanut tähän aiemmin, enkä jaksa tarkistaa. Kiteytän tähän nykyiset ajatukseni black metalista: se on hyvää metallia siinä missä power, folk, thrash tai heavy metal.
YoYo~Yoda
17.12.2003, 9:43:47
Cof Blackkiä? ja Dimmu? minulla on aina ollut vaikea hahmottaa mihin musiikkilajiin mikäkin bändi kuuluu. olen päässy kyllä yli teini ajan "kuunnellaan mitä vaan" mutta kyllä sitä tulee korviin vieläkin laitettua kaikkea musiikkia näköjään. (paitsi räppiä)
Sanoituksista en välitä koska olen kyllä huomannu että niillä ei ole paljoakaan merkitystä blackmetallissa.
Gabriel
17.12.2003, 10:44:39
Originally posted by YoYo~Yoda
olen päässy kyllä yli teini ajan "kuunnellaan mitä vaan" mutta kyllä sitä tulee korviin vieläkin laitettua kaikkea musiikkia näköjään. (paitsi räppiä)
Näin aihetta sivuen, niin eikös juuri teini-iässä sitä tarkkailee kaikkein kiivaimmin musiikin genreä? Iän myötä tulee kypsyyttä ja järkeä niihinkin asioihin. Ainakin minun on vaikeampaa kuvitella 25-vuotiasta huutamaan "metallia ja vain ja ainoastaan metallia!" kuin kymmenen vuotta nuorempaa henkilöä. =)
Originally posted by Gabriel van Kascanos
Näin aihetta sivuen, niin eikös juuri teini-iässä sitä tarkkailee kaikkein kiivaimmin musiikin genreä? Iän myötä tulee kypsyyttä ja järkeä niihinkin asioihin. Ainakin minun on vaikeampaa kuvitella 25-vuotiasta huutamaan "metallia ja vain ja ainoastaan metallia!" kuin kymmenen vuotta nuorempaa henkilöä. =)
Vittu, älä pelottele! Enään neljä vuotta tuohon pelottavaan neljännesvuosisadan ikään ja minultahan romahtaa koko identiteetti jos en huutele "metallia ja vain ja ainoastaan metallia" silloinkin!
Gabriel
18.12.2003, 8:19:22
Vittu, älä pelottele! Enään neljä vuotta tuohon pelottavaan neljännesvuosisadan ikään ja minultahan romahtaa koko identiteetti jos en huutele "metallia ja vain ja ainoastaan metallia" silloinkin!
Sori. :D Syytä Uuberia (23 vee), joka sanoi jotain suurinpiirtein tuon tapaista ollessaan kerran Evanderin ja Rosen kanssa meillä. Puheenaihe kääntyi metallin hehkutukseksi, ja parrakkaan isällisenä hahmona herra U. Weapon valisti muunkin musiikin (kuten Apulannan) hienoudesta.
Ihan btw. missäs sinä olet luurannut? En muista nähneeni sinua ainakaan viikkoon. Wb joka tapauksessa. :)
Dimmy
18.12.2003, 17:21:06
Ihan btw. missäs sinä olet luurannut? En muista nähneeni sinua ainakaan viikkoon. Wb joka tapauksessa. :)
Muutin kuun alussa ja kesti hetken että saatiin tänne linjat kuntoon, enkä sillä välillä oikein viitsinyt julkisilta koneilta tulla viestittelemään.
Ja vakavammin itse aiheeseen:
No joo, sokea genre uskollisuus on pidemmän päälle itsensä pettämistä eli toki hyvää musiikkia metallin ulkopuolellakin, vaikka rohkenen kyllä olla herra Weaponin kanssa erimieltä Apulannan kuulumisesta siihen joukkoon...
Nergalos
21.12.2003, 17:48:27
Jassoo... Haukutaan kehutaan kumarretaan potkitaan.
omphan siinki miälipidet kerraksens ku kuuntelee noit kommentei.
Mää sanosi et metelimusiikisson sitä jotai, jossei muut ni ainaki räminää ja pauket.
Vaiks itel autos onki vaiks mit. Kaikelaist Dimmu Burgerist Ancient Seremoonyn kaut Dark Funeraalii. Mik merkitys sil oikee o et mitä genree meteli sit o, kuha se kuulostaa hyvältä?
Jos yks kehhuu dimmuu toine empperoorii ja kolmas vaik just tota dark funeraalii, ni siin o teil miälipitteet, mut nauttikoo kuk mistäki. Mää nauti yht´lail metelisiast (Metallica, toim.huom.)
ku empperoori vanhemmist, veenomist taik dire straitsist.
mik ny millonki sattuu hyvält kuulostamaa. Mää e rupee listaamaa ku yleisempii mitä kuuntele ku ei kukkaa jaks enempää tälläst jumalatont molotust lukkee.. :D
Ja joka jakso, ni sille :rispekti:iä.
Mutta niitä artisteja vai?
Dimmu, vanhempi Emperor, CoF, Ancient Rites ja - Ceremony
Iron Maiden ja Megadeth, Opeth sekä aina ja ian kaiken Metallica ja Venom, joilla alkoi tämänkin härvääjän ura "synkän mustassa maailmassa joka uhkuu pahuutta ja pimeyttä" ja mitä muta blaablaablaa jota sillointällöin jostain kuulee.. :D
Uber Weapon
22.12.2003, 16:13:00
Alkujaan kirjoittanut Dimmy
rohkenen kyllä olla herra Weaponin kanssa erimieltä Apulannan kuulumisesta siihen joukkoon...
Et rohkenisi jos olisit painiotteen ulottuvilla :P
Tämähän on niitä juttuja joita kutsutaan makuasioiksi. "Se on makuasia sanoi koira kun muniaan nuoli". Tai mielipiteiksi. "Mielipide on kuin pyllynreikä, kaikilla on semmoinen."
Musiikillinen versiteetti VOI kasvaa älyn, iän ja kokemuksen karttuessa. Tietenkin voi olla niin ettei äly ja kokemus kerry samaa tahtia kuin ikä. Tai sitten on valinnut jo valmiiksi oikein nuorena ja löytää kaiken mitä musiikilta tarvitsee jo nuorena. Jolloin miksi vaihtamaan jos vanha on hyvä.
Mutta liiallinen genreuskollisuus on rajoittavaa.
P.S. Apis JYRÄÄÄ!!!!
P.P.S: Tupareissa sitten. Valmistaudu uuteen nöyryytykseen :P
Dimmy
23.12.2003, 13:01:09
Originally posted by Uber Weapon
Et rohkenisi jos olisit painiotteen ulottuvilla :P
Ollaan sitä nyt niin polleeta poikaa että... Revanssi tupareissa? :P
Noh, ehkä henkilökohtainen Apulantaa kohtaan tuntemani vastenmielisyys liittyy siihen että pari anonyymiä kaveriani lauloivat ko. yhtyeen kappaleita pitkin koulun käytäviä ollessani ylä-asteella... Jäi traumat, psykiatrin lasku on jo postissa...
hyprasty*
31.12.2003, 1:42:21
Olen jo pienellä iälläni jonkin verran tutustunut blackmetallin ihmeelliseen maailmaan ja en voi väittää että se maailma olisi niin hirveä kuin väitetään. Mutta en luokittele itseäni blackmetallistiksi vielä, koska en tiedä kovinkaan montaa bändiä, jotka on iskeny suoraan sydämmeen. Tässä muutamia kuitenkin mitä kuuntelen varmaankin lähes päivittäin; Ajattara, CoF, Moonsorrow, Dimmu Borgir, Impaled Nazarene....
Svarog
25.1.2004, 19:58:50
Normaalisti en näkisi vaivaa mutta tämän threadin replyt onnistuivat ärsyttämään poikkeuksellisen paljon. En pyri sitomaan kuuntelemiani bändejä mihinkään tiettyyn genreen, osa(suurin osa) on bläckkiä, osa jotain muuta. Ilmeisesti kaikki tänne postanneet käsittävät black metallin vain yksinkertaisesti metallin alalajina, joka minusta on todella väheksyvästi sanottu. Minulle musiikki on vain pieni osa black metallia, joskin varsin olennainen sellainen. Te jotka nimitätte sellaisia bändejä kuten Covenant black metalliksi, kehottaisin käyttämään niitä aivoja. Olisi saanut Varg hoidella krisnu-Hellhammerin päiviltä samaan aikaan Euron kanssa. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa jos joku pitää dimmun ja cradlen kaltaisesta musasta, mutta jättäkää se black metal-nimi pois. Sanokaa vaikka goth-black-metal-like-trend-shit-metalliksi.
Söpöä. Pate Polkkatukka (16-v.) on löytänyt Blackmetal.fin ja tulee nyt jakamaan meille sieltä opittua viisauttaan.
David A. Mage
25.1.2004, 22:03:17
Alkujaan kirjoittanut Dimmy
Söpöä. Pate Polkkatukka (16-v.) on löytänyt Blackmetal.fin ja tulee nyt jakamaan meille sieltä opittua viisauttaan.
Puhumattakaan tietysti siitä, ettei itse viitsi pistää minkäänlaista esimerkkiä siitä "oikeasta" black metalista... Painavia mielipiteitä, joista kukaan ei saa mitään tolkkua.. :D
Kaiken lisäksi tyyppi typotti Kovenantin ja on tainnut tutustua vain bändin avaruusmetalliosioon... =)
Originally posted by David.A.Mage
Puhumattakaan tietysti siitä, ettei itse viitsi pistää minkäänlaista esimerkkiä siitä "oikeasta" black metalista... Painavia mielipiteitä, joista kukaan ei saa mitään tolkkua.. :D
Kaiken lisäksi tyyppi typotti Kovenantin ja on tainnut tutustua vain bändin avaruusmetalliosioon... =)
No ei tietenkään, kato kun täällähän on vain näitä pousereita joille ei hyviä bändejä saa paljastaa... Menee blackmetal pilalle ja tulee Patelle paha mieli...
Kyllä noista mielipiteistä tolkun saa jos tuntee Internet-Blackmetal-skenessä vallitsevan yleisen mentaliteetin. Eikä sillä ettenkö itsekin katsoisi blackmetalliin kuuluvan ideologiaa, mutta minä myös toisaalta tajuan missä siitä ideologiasta on mielekästä keskustella ja missä ei.
Yksi niistä blackmetalliin liittyvistä ristiriidoista jota en ole oikein koskaan ymmärtänyt on se että miksi ihmeessä nämä underground-piirit yrittävät levittää omaa tulkintaansa blackmetal-termistä omien ympyröidensä ulkopuolelle? Keskenäisessä kommunikaatiossaanhan siellä tiedetään mitä ko. termillä tarkoitetaan ja enkä henkilökohtaisesti ainakaan tunne hirvittävän suurta tarvetta jutella jostain niinkin henkilökohtaisesta asiasta kuin nyt vaikka blackmetal kenenkään asiaatuntemattoman kanssa sen syvällisemmin. Minä ymmärrän mitä te tarkoitatte blackmetallilla, enkä ole koskaan ollut kiinnostunut termeistä sinänsä. Vain niiden takana olevista ajatuksista ja ilmiöistä.
Ymmärrän kyllä sinällään kaverin reaktion, itsellänikin meni jotakuinkin pari tuntia siihen että sain tämän ketjun ensimmäistä kertaa luettua (taisi olla pari sivuinen silloin). Piti nimittäin välillä käydä potkimassa seinää jotta rauhoittuisin. Mutta asiaa hetken harkittuani totesin että olisi aika vitun homoa leikkiä täällä jotain helvetin internet-blackmetal warrioria. Joten tyydyin inttämään maltillisemmin vastaan silloin kun täällä nyt jotain aivan päätöntä väitettiin.
Gabriel
26.1.2004, 0:34:54
Onkos tämä nyt sitä vaalimista ja holhoamista, ettei genre vaan menisi pilalle? Ymmärrän toki, jos on jotain musiikkilajia useamman vuoden kuunnellut ja närkästyy mikäli joku pölähtää jotain perusmielipiteeksi katsottua sanomaan, mutta en voinut olla katsomatta asiaa myös toiselta näkökannalta. Tämän voi ymmärtää yhtä hyvin myös siten, että pidetään huoli siitä ettei blackista vaan tule suuremman yleisön juttua ja ettei suosittuja bändejä päästetä kyseisen nimikkeen alle. Tietenkin genret helpottavat elämää, enkä minäkään tykkäisi jos Pate haistattelisi Opethin suohon ja sanoisi Dr. Bombayn olevan ainoaa todellista black metalia, mutta koko genresysteemi on tehty palvelemaan ihmistä, ei päinvastoin. Siinä vaiheessa, kun puolustellaan genreä kuin koira kusista reviiriään, on homma kääntynyt hieman päälaelleen.
Tämä on kuitenkin pelkästään minun puhettani, eikä metalli merkitse minulle muuta kuin musiikkia ja pukeutumistyylien lähdettä. Aatemaailmani olen yleensä napannut politiikan puolelta, mutta viime aikoina individualismi on tuntunut hyvältä.
Hah, eri foorumi, samat ihmiset ja jutun aiheet...=)
Tämän voi ymmärtää yhtä hyvin myös siten, että pidetään huoli siitä ettei blackista vaan tule suuremman yleisön juttua ja ettei suosittuja bändejä päästetä kyseisen nimikkeen alle.
Tämä blackmetallin toinen aaltohan lähti siitä että lauma näitä Norjan pitkän linjan metallisteja vittuuntui extreme-metallin ympärillä olleen atmosfäärin häviämiseen. Levyjä sai normaaleista kaupoista, metalli-bändien jäseniä ei erottanut tavallisista kansalaisista kuin ehkä korkeintaan pitkä tukka ja synkkä tunnelma loisti muutenkin poissa olollaan. Oma näkemykseni on että blackmetal lähti metalli-skenen sisäisestä ilmiöstä, yrityksestä tuoda tuo kadotettu tunnelma takaisin metalliin. Tämä sitten johti haastatteluissa uhoamiseen joka vuorostaan sitten johti näihin tunnettuihin tapahtumiin. Joten on vain alkuperäistä BM-ideaalia kunnioittavaa yrittää pitää ei-toivotut henkilöt poissa skenestä.
NO FUN - NO MOSH - NO TRENDS - NO CORE
Ai joo, Opeth ei muuten ole black metallia millään mittapuulla.
NO FUN - NO MOSH - NO TRENDS - NO CORE
Hail Deathlike Silence Productions!
Euronymouksen kuoleman jälkeen moni Norjalainen BM-bändi otti vapauksia Black Metallin kanssa, joka on johtanut tähän nykytilanteeseen jolloin ainoa toisen aallon ajoilta jäljellä oleva bändi, joka edustaa vielä sitä kaikkea mitä Black Metal edusti vuosina '91-'93, on Darkthrone. Norjan skene on lähestulkoon täysin kuollut ja sen elvyttäminen vaatisi paljon uusia bändejä jotka seuraisivat Darkthronen eivätkä Dimmu Borgirin esimerkkiä.
Vagrant
26.1.2004, 8:03:39
Riippuu ihan bändistä. Oma suosikkini on Eternal Tears of Sorrow.
Svarog
26.1.2004, 10:23:06
Eli toisin sanoen minulla ei voi olla asioista omia mielipiteitä vain siksi että satun pyörimään kyseisellä foorumilla? Postauksesi olisit voinut jättää suosiolla laittamatta. Ilmeisesti täytyy alkaa ulkonäöstä piikittelemään, kun ei mitään järkevääkään sanottavaa löydy.
Puhumattakaan tietysti siitä, ettei itse viitsi pistää minkäänlaista esimerkkiä siitä "oikeasta" black metalista... Painavia mielipiteitä, joista kukaan ei saa mitään tolkkua..
Käytin aivan tarkoituksella bändin vanhaa nimeä sillä sen vielä ymmärrän että ko. bändin aikaisempi tuotanto saatetaan virheellisesti mieltää blackiksi, ja mitä tulee niihin "oikeisiin" blackmetal bändeihin, mitä nyt etupäässä tulee mieleen: satanic warmaster, horna, darkthrone, ildjarn.....ja kyllä, olen tutustunut myös nykyisen The Kovenantin musiikkiin.
Btw, Dimmy haluaisitko kertoa näin tasapuolisuuden nimissä kuka olet?
Euronymouksen kuoleman jälkeen moni Norjalainen BM-bändi otti vapauksia Black Metallin kanssa, joka on johtanut tähän nykytilanteeseen jolloin ainoa toisen aallon ajoilta jäljellä oleva bändi, joka edustaa vielä sitä kaikkea mitä Black Metal edusti vuosina '91-'93, on Darkthrone. Norjan skene on lähestulkoon täysin kuollut ja sen elvyttäminen vaatisi paljon uusia bändejä jotka seuraisivat Darkthronen eivätkä Dimmu Borgirin esimerkkiä.
Suhteellisen samaa mieltä olen, mutta jos ihmiset kääntäisivät katseet pois sieltä Norjasta ja tajuaisivat että black metal elää ja voi hyvin muuallakin...
//Ei tuplapostauksia. -Gabriel
Gabriel
26.1.2004, 10:56:16
Hah, eri foorumi, samat ihmiset ja jutun aiheet...=)
Hyvä huomio. Vähän sama juttu kuin joskus silloin, kun olen irkissä käynyt saman henkilön kanssa kolmea eri keskustelua eri kanavilla. Tässä aihe on sentään sama...
Tietenkin, jos blackin ideologiana (= sen perustajien tai siitä vastuussa olevien ideologiana) on pitää kyseinen musiikkilaji pienen sisäpiirin omana juttuna, niin onhan heillä täysi oikeus siihen. Kaupallistuminen on kuitenkin kova sana, ja kapitalistisessa maailmassamme jokaisella on oikeus nauttia siitä, mihin raha riittää ja mitä laki sallii. Pienestä BM-piiristä on täytynyt väkisinkin joskus löytyä joku, jota rahan kutsu houkutti ja joka astui esiin soittamaan muidenkin kuin kavereidensa iloksi. Tai sitten sisäpiiri paisui niin isoksi, että lopulta sen jäsenet voivat rauhassa kävellä tavalliseen levykauppaan ostamaan hyvin mainostettua sisäpiirimusiikkiaan. Niin tai näin, lopulta ollaan päädytty nykyiseen tilanteeseen, jossa jokaisella on oikeus marssia ostamaan haluamaansa musiikkia, olkoon se alunperin miten underground tahansa.
Ja mitä Opeth sitten on? Ei kuulosta deathilta, ei heavylta, thrashia ei ainakaan, eikä taatusti poweria. Jos tiedän blackista ylipäänsä mitään, niin juuri siltä Opethin soitto (eniten) kuulostaa.
Originally posted by Svarog
Eli toisin sanoen minulla ei voi olla asioista omia mielipiteitä vain siksi että satun pyörimään kyseisellä foorumilla? Postauksesi olisit voinut jättää suosiolla laittamatta.
Voihan sinulla olla, mutta tuo kirjoituksesi vain kuullosti ulkoa opitun mantran toistelulta enemmän kuin miltään oikeasti sisäistetyltä aatteelta.
Ilmeisesti täytyy alkaa ulkonäöstä piikittelemään, kun ei mitään järkevääkään sanottavaa löydy.
Eli osui ja upposi, polkkis? :solong:
Btw, Dimmy haluaisitko kertoa näin tasapuolisuuden nimissä kuka olet?
Blackmetal.fissä? En minä ole edes vaivautunut rekisteröitymään sinne, en katso juurikaan omaavani mitään annettavaa ko. foorumille. Sori, et pääse jakamaan miinus-karmaa...
Originally posted by Svarog
Suhteellisen samaa mieltä olen, mutta jos ihmiset kääntäisivät katseet pois sieltä Norjasta ja tajuaisivat että black metal elää ja voi hyvin muuallakin...
No ihmiset tulevat aina yhdistämään sanan Black Metal Norjaan, vaikkei mokomasta paikasta edes Black Metal alkuaan saanut (Toinen aalto kylläkin.). Esimerkiksi Suomen ja Puolan Black Metal tarjonta on aina ollut monipuolisempaa.
Btw, Satanic Warmaster on Suomen Black Metal skenen parasta tarjontaa.
Svarog
26.1.2004, 13:40:39
Eli osui ja upposi, polkkis?
Kaiken muun paitsi sen polkkiksen ja mantraamisen osalta :P
Btw, Satanic Warmaster on Suomen Black Metal skenen parasta tarjontaa.
Jaa, Strenght and honor on kyllä hyvä levy ja se uusi Tervehdys voitolle-biisi oli myös aika, heh, raflaava, mutta minusta sekä Black katharsis että Opferblut olivat aika keskinkertaisia tuotoksia. Splittejä en vinyylivammaisena ole kuullut.
Tosin Werwolfin vanhalle bändille, Pestille, voisin hyvinkin langettaa kunnian Suomen yhtenä kaikkien aikojen parhaana bändinä.
Alkujaan kirjoitti Svarog
Kaiken muun paitsi sen polkkiksen ja mantraamisen osalta :P
Eli kaksi neljästä? Vaikka arpaonneni näyttää parantuneen rutkasti, pitänee silti vielä heittää haaveet lotossa rikastumisesta... :murjotus:
Ja Gabrielille, Opeth on sen verran monipuolinen (tai, IMHO, sekava ja epäkoherentti) ettei sitä juurikaan kannata lähteä karsinoimaan. Ja blackmetallia minä en kyllä kuule siinä yhtään.
Mauler
26.1.2004, 15:56:04
Hail Deathlike Silence Productions!
Heh, katsotaan mikä on mielipide sen jälkeen kun olet kuullut 1349:n 'Liberation' albumin. Joka julkaistiin 2003. :)
Ei ole mitään järkeä junnata paikoillaan. Tyylien täytyy muuttua. Kaikki tyylit on muuttunut eikä black metal sen elistisempi ole kuin teknokaan, joten seKIN muuttuu ajan saatossa. Itki miten paljon tahtoi. Joku tykkää suhinasta toinen tykkää Dimmu Borgirista.
Kohta black metallista tulee uusi punk-aallon siivittämä "Black metal on kuollut!" blah blah taistelu.
Uber Weapon
26.1.2004, 16:11:56
Bläk Metal is Dead! Long live Bläk Metal!!
Sitten tulee sama juttu kuin punkin kassa eli kukaan ei myönnä olevansa punkkari. Koska feikki-punkin tunnistaa juuri siitä että se on punk. Kielletään mahdollisimman tiukasti olevansa punk ja toitotetaan kuinka punk on kuollut. (Pukeudutaan tosin Punkisti).
Aijuu, olenko muuten ainoa jonka mielestä lähes kaikki "corpse"(whotever)-paintit on tosi pellejä? Tai että hiusten pakkovärjäys mustaksi hupsua?
Kreifi
26.1.2004, 16:26:58
Originally posted by Uber Weapon
Tai että hiusten pakkovärjäys mustaksi hupsua?Kyllä! Ikinä en ole hiuksiani värjännyt, enkä värjää. Hiusten värjääminen ja parta, siinä on komiikkaa miehessä.
Originally posted by Danzigo
Heh, katsotaan mikä on mielipide sen jälkeen kun olet kuullut 1349:n 'Liberation' albumin. Joka julkaistiin 2003. :)
Ei ole mitään järkeä junnata paikoillaan. Tyylien täytyy muuttua. Kaikki tyylit on muuttunut eikä black metal sen elistisempi ole kuin teknokaan, joten seKIN muuttuu ajan saatossa. Itki miten paljon tahtoi. Joku tykkää suhinasta toinen tykkää Dimmu Borgirista.
Black metallin ideaalin kunnioittamisella ja paikoillaan junnaamisella on huomattava ero. Ideaalin toteuttamiselle voi toki keksiä uusia tapoja, mutta ei tietenkään niin että nämä tavat ovat Black metallin periaatteiden kanssa ristiriidassa.
alkujaan kirjoitti Uber Weapon
Aijuu, olenko muuten ainoa jonka mielestä lähes kaikki "corpse"(whotever)-paintit on tosi pellejä? Tai että hiusten pakkovärjäys mustaksi hupsua?
En menisi sanomaan että kaikki maalaukset, mutta suurin osa kyllä. "Fuck Black Glam-metal!", noin Grand Belial`s keyn ukkoja lainatakseni. War-metal piireissä käytetyt pelkistetyt sotamaalaukset luovat kyllä toisaalta mukavan likaisen tunnelmaa...
Mihinkä tahansa ulkoapäin tulevaan pakkoon alistuminen on hupsua. Ja nyt kun Kreifi asiasta mainitsi niin kieltämättä vaalea parta ja musta tukka näyttävät yhdessä jokseenkin typeriltä.
The_Sipi
27.1.2004, 12:16:25
No niin, on kai munkin aika tänne jotain tuhertaa, kun koko ajan aihe tapetilla ja kuitenkin black metal on se kovin juttu mielestäni, mitä metallimusiikilla on minulle tarjottavana (oliko tarpeeks epäselväksi sanottu). Kuuntelenhan mä muunlaistakin, mutta aina mielelläni black metallin pariin palaan. Tulevaisuuden levy-ostoksista (joita ostelen aika harvoin huonon rahatilanteen vuoksi) suurin osa tulee olemaan black metallia ja melkein voisi kärjistäen sanoa, että noin puolet omistamistani metallilevyistä on nimen omaan tähän genreen kuuluvia. Itse musiikki on tietenkin se, mikä ensiksi iskee ja sitten tulee vasta sanat/laulantatapa. Kyllähän niiden äijien örinästä rupee pikku hiljaa saamaan tolkkua, kun on muutaman kerran lyriikoita katellu sitä tahtia kuin ne menee, jos nyt tahtoo. Hyvää blackia tulee niin Norjasta kuin Norjan ulkopuolelta, jopa Suomesta suomenkielistä (Ajattara), vaikka se sieltä lähtöisinkin onkin. Oikeastaan mitään määritelmää itse musalle on vaikeaa lähteä arvioimaan, millaista se on, sillä black metallin ja muiden metallityylien välinen "raja-aita" on niin epämääräinen, ettei löydy yhtä oikeaa määritelmää.
Omia suosikkeja on ulkomaisista Dimmu Borgir ja kotimaisista Ajattara (huom! kotimaisuudella tarkoitan suomeksi laulettua), joista jälkimmäiseltä löytyy yks huono puoli ja se on se, että levyjä liian vähän. Vaikka BM se mun juttu onkin, en sano, että olisin mikään varsinainen asiantuntija, sillä en ole.
Hieman off-topiccina voisin örinästä sen verran sanoa, että pari vuotta sitten kaveri kuskas mut koulusta kotiin ja kuunneltiin silloin just jotain Dimmua tai Darkthronea (ei voi muistaa enää), kun sanoin kaverille, että "Tossakin ne varmaan laulaa, et "I can't tell how much I'm loving you." Sillä totuushan on, että ne voisivat heittää melkein mitä tahansa sinne, eikä useimmat kuuntelijat ilman lyriikoita niitä osais selventää. Mutta miltäpä poppoolta riittäisi pokkaa tai halua ees ruveta sellaseen. Saatiiin ihan kivat naurut. :)
Necrofobia
4.4.2004, 22:09:12
Vihdoinkin sain vastattua tänne. Aina olen aikonut vastata mutta en ole vihtinyt, oon niin helevetin laiska... mutta sitten itse asiaan. Kuuntelen Black Metallia tottakai, parasta musaa. Enempi kuuntelen hieman modernimpaa Black Metallia ja pidän siitä myös enempi. Örinästä (tai raakkumisesta) sen verran että pikku hiljaa alan jo tunnistaa sanoja ilman että alan jostain lapusta lukemaan ja tämä johtaa siihen että esim. radiosta kuuluva selvä laulu kuulostaa minun korvissani epäselvältä. Suosikki bändeihini kuuluu Mayhem, Dimmu Borgir, Cradle Of Filth, Dark Funeral, Emperor, Marduk ,Old Man's Child ja Immortal... joo mutta tämä taidetaankin luokitella deathiksi tai joksikin muuksi mutta aika lähellä se on mielestäni Blackkiä. Vieläpä tuosta Mayhemistä sen verran että De Mysteriis Dom Sathanas on aivan perkuleen hyvä levy, ehkäpä paras blackki levy ikinä. Jokainen biisi on aivan sairaan hyvä, huonoa biisiä en löydä edes kirveelläkään...klassikko levy (Hail Euronymous).
Kotimaisista voisin sanoa sen verran että Impaled Nazarene on ehkäpä parasta tarjontaa tai sitten Horna, molemmat hauskoja sekä hyviä bändejä. Ajattarakin menettelee, mukava kuunnella välillä hieman erillaista blackkiä. Mutta kyllä paras Blackki tulee Norjasta. Ajattelin ehkä nyt lähiaikoina ostaa Mayhemin Grand Declaration of Warin, yhden biisin olen kuullut ja ihan hyvältä kuullosti.
Davidson
13.4.2004, 18:59:49
En tiiä paljookaan blackista ja enkä ole sitä hirveästi kuunnellu, mutta sen perusteella , mitä oon kuullut, olen sitä mieltä, että se on minulle yksi metallin huonoimmista alalajeista. En tiedä, mistä tämä sitten johtuu, että näin asia vain on...Ehkä olen vain niin popparihevari? Finntroll on joka tapauksessa ainut ok bändi lajissaan. Ei ole vielä tullut muita vastaan. Ensiferum saattaisi olla samaa tasoa, mutta en oo vielä kerenny tutustumaan bändin levytyksiin vielä hirveästi.
// Tämän kerran olen valmis tekemään poikkeuksen ja pyyhin ylitse tuon paskan viestini.
Tällä oli siis ilmeisesti haettu sitä, että parin biisin kuulleena saatan olla jäävi sanomaan näin, mutta black metal on metallin alalajeista alinta pohjasakkaa.
Vittu, Finntroll ja Ensiferum....heh.
Tuleehan tuota kyseistä black metalia kuunneltua. Pakko tunnustaa, ensin inhosin sitä, kaverin luona sitä oli joka tapauksessa aina pakko kuunnella ja tykästyin. Black metal on hiukan laidasta laitaan, ja bändejä on paljon, mutta minäpä kuuntelenkin niitä harvoja ja valittuja ;P
Ehdottomasti musiikin parasta antia ...toki nykyään tulee kuunneltua kaikkea muutakin omituista ...mutta joskus yläasteella ...ööömm 10 vuotta sitten tuli alettua kuuntelemaan death- ja blackmetalia. Aluksihan toki oli olemassa vaan tätä "true" osastoa mutta nykyään on paljon loistavia melodisen mustan metallin soittajia ...kuten vaikka Dorotha ...heh no niin mainostus sikseen ;D ...mutta tosiaan harmillista huomata miten ala on taas kärsimässä laskusuhdanteesta ...kai se pitää alkaa laittamaan kasaan se toinenkin levy :huh: ;)
yksisiipi
28.4.2004, 22:30:03
Kohta black metallista tulee uusi punk-aallon siivittämä "Black metal on kuollut!" blah blah taistelu.
The Kovenantin T. Blackheart tai Psy Coma nykyään sanoikin tuon aikaa sitten. Mutta mikäpä pahan tappais. Aina sitä vanhakantaista on jossain, vaikkei kuitenkaan alkuperäisenä. (esmes vanha kunnon Darkthrone astuu jokaisella levyllään lähemmäs alkukantaisuutta) Jokainen genre kokee uudistuksia, mutta se ei kuole. Monet bändithän luopuivat corpsepainteista ja jotkut jopa pitkistä hiuksistaan (Ihsahn), ideologiakaan ei kovin monella ole pysynyt samana kuin 90-luvun alussa (esmes Hellhammerin soittaa jossain kristillisessä bändissä kait) ja kelläpä ei olisi koneilukokeiluja urallaan. Ja niin kauan kuin joku soittaa jossain saatanan synkässä kellarissaan sirkkelikitaraansa, on myös korpsepaintein koristeltuja bläkkäreitä. Toiset leikkaavat hiuksensa ja pukevat muuta kuin mustaa ylleen.
Jeesus tuota Norja-fanitusta... jengi oikeasti odottaa yhä junaa joka jätti aseman jo ajat sitten.
The Kovenantin T. Blackheart tai Psy Coma nykyään sanoikin tuon aikaa sitten. Mutta mikäpä pahan tappais. Aina sitä vanhakantaista on jossain, vaikkei kuitenkaan alkuperäisenä. (esmes vanha kunnon Darkthrone astuu jokaisella levyllään lähemmäs alkukantaisuutta) Jokainen genre kokee uudistuksia, mutta se ei kuole. Monet bändithän luopuivat corpsepainteista ja jotkut jopa pitkistä hiuksistaan (Ihsahn), ideologiakaan ei kovin monella ole pysynyt samana kuin 90-luvun alussa (esmes Hellhammerin soittaa jossain kristillisessä bändissä kait) ja kelläpä ei olisi koneilukokeiluja urallaan. Ja niin kauan kuin joku soittaa jossain saatanan synkässä kellarissaan sirkkelikitaraansa, on myös korpsepaintein koristeltuja bläkkäreitä. Toiset leikkaavat hiuksensa ja pukevat muuta kuin mustaa ylleen.
Joku The Kovenantin kaveri on yhtä pätevä puhumaan mitään black metallista kuin minä Sumatran sisäpolitiikasta. Tosin toisin kuin tämä anonyymi The Kovenantin kaveri, minä tarvittaessa osaisin ottaa selvää.
Vaikka kymmenen vuoden takaiset tapahtumat Norjassa olivatkin merkittäviä, ei niihin osallistuneilla ihmisillä ole tämän päivän black metallin kanssa juuri mitään tekemistä. Uusi vuosituhat, uudet ihmiset.
vegeta
13.5.2004, 21:09:16
Blackmetal (kuuntelit tai et), noh en kuuntele, mutta valitetaan silti :D. Eli en kuuntele Blackmetallia, en vaan pidä siitä. Se on niin ärsyttävää örinää, josta ei saa mitään selvää, jossa ei ole mitään järkeä, tosin en ole kuunnellut paljoa, mutta eikös se ole lähes deathmetallia? Ja jos CoF on sitä niin se on täyttä sontaa.On parempaakin musiikki tyyliä kuin joku black/death metalli...
David A. Mage
13.5.2004, 21:30:24
Blackmetal (kuuntelit tai et), noh en kuuntele, mutta valitetaan silti :D. Eli en kuuntele Blackmetallia, en vaan pidä siitä. Se on niin ärsyttävää örinää, josta ei saa mitään selvää, jossa ei ole mitään järkeä, tosin en ole kuunnellut paljoa, mutta eikös se ole lähes deathmetallia? Ja jos CoF on sitä niin se on täyttä sontaa.On parempaakin musiikki tyyliä kuin joku black/death metalli...Katsokaa tuota hienosti perustellun argumentoinnin juhlaa! Mikä verbaalinen kyvykkyys tuossa taas ilmeneekään! Sanoisinko, että "Pöööönttö", ja antaisin pari vastalausetta: Vähän aikaa kun on örrörmusakkia kuunnellut, örinästä saa selvää. Ei ehkä täydellisesti, mutta eipä mitkään jenkkipoppirokkistaratkaan mitenkään selvästi laula. Sitä paitsi voisinhan minäkin mennä sanomaan vaikka mistä, että "s'on perseestä kun se vaan on", mutta koska tuo kuulostaa niin harvinaisen typerältä, jätän sen mieluummin tekemättä. Kannattaisi sinunkin opetella. (Ja CoF on bläkkiä. Varsin perinteistä teinipoppisbläkkiä.) Enpä minäkään paljoa (ainakaan vielä) black metalista perusta, mutta enpä mene haukkumaan musiikkilajia pohjamutiin ihan vain siitä syystä, etten ymmärtäisi lainkaan sen päälle. Tai jos sanon jonkin olevan kökköä, ilmoitan sen mahdollisimman rakentavasti. Toisin kuin eräät. Kyllä, dissaan sinua. Ja koska en keksi mitään omaa juuri nyt, niin lainataan Kaappia aivan vapaasti mukaillen: Te ja teidän persoonallisuutenne ovat aivan uskomattoman perseestä. Vaikka tuo kommentti sotisikin itse viestiä vastaan.
Edit:// Voinpa sanoa odottavani innolla Dimmyn vastausta...
M1green1
13.5.2004, 22:48:00
En kyllä oikein tiedä hirveänä näitä black metal bändejä nimeltä, mutta joka ikistä, mitä olen kuunnellut niin en ole tykännyt, esimerkiksi ainoana nyt tulee mieleen bändi nimeltä Cradle of Filth. Laulutyyli ei ole minun makuuni ja eikä saa aina selvää laulun sanoista, mutta kuiteskin David A. Mage on oikeassa siinä, että kyllä siitä laulusta kummiskin saa enemmän selvää, jos enemmän keskittyy siihen. Sitäpaitsi, ne ovat kuulema muutenkin ihan ihme tyyppejä, kun jollain verellä pelleilevät. Paras asia bändissä on kuiteskin, että soitto on ihan kivaa ja huonointa on laulu, niinkuin varmaankin kaikissa black metal bändeissä.
Kuuntelen itse just pääosin power metallia ja myös 80 luvun heviä, ja poweri on juuri kuin vastakohta blackille...
Leviathan
14.5.2004, 7:47:16
Kuuntelen ja suurimilta osin musiikkimakuni koostuu Blackista ja Deathista.
Minusta tosin on valitettavaa että lähes aina kun puhutaan metalli musiikista ihmiselle joka ei ole koskaan perehtynyt asiaan, hän yhdistää heti sanan metalli, genreen Black&Death, jännitävää. Koska metallia on kuitenkin niin kovin monenlaista. Minäkin olen tosin huomannut että Black metalli bändit ovat hupenemassa, toivottavasti se on vain väliaikaista.
Minusta ne paintit sun muut on hienoja, mutta tuo pakkovärjäys on ehkä hieman turhaa, mutta ketään ei saisi tuomita jos joku haluaa värjätä hiuksensa mustaksi.
Mutta toivon kovasti että Black metal ei tule ainakaan hirveästi muuttumaan, vaikka sitähän on odotettavissa, niin kuin kaikissa muissakin musiikki genreissä on tapahtunut muutoksia. Mutta toivon että Black ei sitä kokisi. Ellei sitten se muuttuisi ehkä hyvällä tuurilla parempaan..
Minulla ei nyt ole lainkaan minkäänlaisia suosikkibändejä, mutta Cradle of Filthin ja Dimmun tyyliset ovat suosikkejani. Norther on kyllä yksi joka kuuluu tällähetkellä eniten soivien joukkoon.
Edit:// Voinpa sanoa odottavani innolla Dimmyn vastausta...
Äääh, Dimmy on vanha ja väsynyt, eikä jaksa tapella Vegetan kanssa n:ttä kertaa. Eikä Vegeta tässä tapauksessa ärsytä Dimmyä niin paljoa, että Dimmy jaksaisi sanoa mitään. Vegeta ei ymmärrä black metal estetiikkaa, mikä on Dimmyn puolesta ihan ok.
Enemmän Dimmyä ärsyttävät nämä identiteetti-bläkkärit, jotka kuuntelevat paria todella väljästi tulkittuna black metal-genreen kuuluvaa bändiä, ja pitävät itseään suurinakin black metal faneina. Mutta ei, Dimmyn mielestä internet-skenepoliisina toimiminen ei ole heteron hommaa ollenkaan, joten ei Dimmy enää niistäkään jaksa suuttua kuin satunnaisesti.
Kuitenkin muistakaas lapset:
"By supporting black metal, you support glorification of oppression, war, rape, facisim, pedophilia, violence, racisim and torture. Think twice before bying this divine piece of art."
Granite
18.5.2004, 14:47:53
En ole ikinä pitänyt black-metallista. Vuosien varrella (joiden määrästä minua tasaisin väliajoin muistutetaan) olen kuunnellut kaikkia mahdollisia vähänkin raskaamman tai hevimmän musiikin tyylilajeja Saxonista Napalm Deathiin. Musiikkimakuuni mahtuu myös paljon yhtyeitä koko metalli-määrityksen ulkopuoleltakin.
Black Metal on kuitenkin ainoa metallin tyylilaji, joka ei ole uponnut. Miksikö? Noh, tiivistetysti sanottuna se kuulostaa paskalta. Kaiken lisäksi vielä huonosti soitetulta paskalta. Osa ko. lajin bändeistä koostuvat tietysti ihan oikeastikin paskoista soittajista, mutta alan kovimmat nimet omaavat varmastikin huippuluokan soittajia kokoonpanoissaan. Tästäkin huolimatta kaikki biisit kuulostavat puutunein raajoin mätetyiltä joissa ei ole minkäänlaista yhteissoittoa tai harmoniaa. Yksi bläkkiksen tunnusmerkeistä lieneekin se, että biisit ovat helvetin vaikeasti soitettavia ja taitavasti väännettyjä, mutta kuulostaa silti siltä kuin joka jannu soittaisi eri biisiä ja omaa soitintaan ensimmäistä kertaa elämänsä aikana.
Bläkkiksen eri alalajeissa lienee merkittäviä eroja, joita ei ilman antaumuksellista vakaumusta asian suhteen erota kirveelläkään. Kaikkien kukkahattutätien lempilause, "kuulostaa samanlaiselta huudolta kaikki", pitää tässä kohtaa hyvin paikkaansa. Mikäli joku hieman poikkeuksellinen kappale löytyy, niin "kuulostaa huonosti soitetulta paskalta"-vaihtoehto täyttyy jälleen. Ja kun kappaleiden aihepiiri pyörii lähes poikkeuksetta vihtahousun ympärillä niin erovaisuuksia on entistä vaikeampi pistää merkille. Soudimaailmakin pidetään mahdollisimman samanlaisena, suttuisena sekamelskana. Joku alan yhtye äännitti levynsä pimeässä metsässä, tulos oli kyllä sen kuuloinenkin.
Riffit ovat todella munattomia, ja mikäli joku hyvä riffi jostain esiin pilkahtaisikin niin sekin on onnistuttu pilaamaan paskoilla tai muuten vaan käsittämättömillä soundeilla. Bläkkiksen kiljumis-laulukin ärsyttää. Death Metallissa löytyy muutamia hyviä rääkyjiä (esim. Peter Tägtgren), mutta bläkkiksen yksioikoinen kiljunta ilman suurempia vivahteita on ärsyttävää.
Ja ne jätkät näyttää niissä maskeissa ja vaatteissa aivan idiooteilta.
Tämä siis ainoastaan oma mielipiteeni, ymmärrän kyllä jos joku siitä itselleen jotain saa. Minä en saa, enkä sen tähden kuuntele. Tutustunut olen, muttei kolahtanut.
Saroth
10.12.2005, 13:07:55
aah black metal!
Parasta mitä olen kuullut, nykyisin en paljon muuta kuuntelekkaan.
Mielenkiintoista on lukea niiden kommentteja, jotka eivät tykkää black metallista. Se saa minut ajattelemaan kaikenlaisia asioita ja hymyilemään.
Itse laulan black metal bändissä ja se on todella rentouttavaa, kun pääsen tekemään mistä tykkään.
Barathrum on yksi suosikeistani.
On mukava tulla koulusta kämpille ja laittaa barathrumia isolle kuulumaan ja jäädä lepäämään hetkeksi.
Noh, black metal on hiukan ristiriitaista musiikkia minulle. Aina ne sanoitukset olen kokenut vastenmielisiksi, mutta onneksi niitäkin yhtyeitä löytyy, joiden sanoitukset eivät ole riippuvaisia Saatanasta ja anti-kristillisyydestä, tai ei ainakaan kokonaan.
Mutta nyttemmin olen bläkkiäkin ruvennut enemmälti kuitenkin kuuntelemaan. Jo vuoden verran on yksi bändi ollut soittolistalla, ja sehän on Emperor. Anthems -levyn sanoitukset ovat sen verran "laimeita," joten en kokenut niistä olevan itselleni haittaa. Ja jos musiikki iski, niin mikäs siinä. Noh, paras kunnon black metal-levy tuo on minulle edelleen. Kaverin suostuttelemana sitten tutustuin Dimmu Borgiriin, tosin melko hitaasti. Musiikki on hyvin useissa kappaleissa juuri minuun iskevää, mutta enää en ole jaksanut edes katsoa sanoituksiin päin. Tokihan sellaisia kappaleita, kuten Tormentor Of Christian Souls jne. joiden nimestä pystyy jo sisällön päättelemään, mutta siltikin niitä voi kuunnella.
Uusimmat tuttavuudet black metallin saralta, on vanhempi ...and Oceans ja Summoning. Uudesta Summoningista (Lugburz-levyn jälkeinen) en osaa sanoa, onko se black metallia vai ei. Minun mielestäni se ei ole, mutta kaikkialla olen kuitenkin nähnyt sitä sanottavan bm:ksi. Ihan vanha Summoning kuitenkin on jotain kellaribläkkiä, ja se on juuri sitä musiikkia, joka ei minuun iske. Vaikka siinäkään tuskin sanoitukset on millään tavalla vastenmieliset, niin se musiikki on jotain sellaista, etten minä sellaista pysty kuuntelemaan. En nyt puhu pelkästään nopeasta rummutuksesta tai mistään, vaan yleiskuvasta. Äänimaailma on tunkkainen ja jotenkin pimeä. Ehkäpä liian epäselvää minulle.
Olen sitten testiksi kuunnellut paria muutakin kunnon black metal bändiä, esim. 1349:ä. Se nyt oli sellaista... bläkkiä. :/ Ei minun musiikkia sekään. Jokin siinä vaan ei innosta. Jokseenkin on outoa siltikin, että debyyttialbumin aikainen Emperor kolahtaa kuitenkin suhteellisen kovaa. :P
Muuta BM yleisesti ei kolahda, mutta poikkeuksia löytyy, nykyään aikaisempaa enemmän.
//Ja on myös useita muita ristiriitaisia bändejä, joista en tiedä ovatko ne bläkkiä vai eivät. Monet sanovat, että ovat, itse en olisi niin varma. Finntroll nyt etunenässä, jonka auttamatta lasken pois bläkistä. Cradle Of Filth on toinen, joka omasta mielestä on ehkä jotain muuta kuin bläkkiä, mutta black-vaikutteilla. Finntroll on jees, CoF on suorastaan perseestä. Musiikki on jees, mutta Dani kirkuu sen verran ihanasti, että hellanlettas. Ajattara on kanssa jotain ihmeellistä. Aika perinteiset black-sanoitukset tahtoo olla, mutta musiikki kuitenkin perin erilaista... Mutta huomaanpa ainakin sen, että en min oikein osaa bläkkiä luokitella. >.<
Julppa
10.12.2005, 14:15:13
Itseen bläkkis ei kolise kovinkaan suurissa määrin. Ainoa edustaja jota voisia sanoa kuuntelevansa mielellään on Emperor joka on tähän mennessä ainoa vastaantullut yhtye joka ei raaku saatanaa pään täydeltä, vanhempaa tuotantoa lukuunottamatta. Samaan aikaan se on korville mielyttävämpää, melodisempaa. Tämä ei tarkoita sitä etteikö olisi enemmän vastaavia tapauksia olemassa, ei vaan ole tullut tutustuttua laajemmin. Toinen joka karkottaa luotaan on se kiljunta. Immortalia kun ensimmäisen kerran kuulin oli reaktio luokkaa "hyi".
Jos joku päivä vaikka jaksaisi uuteen ehdokkaaseen tutustua.
Kapteeni Kunimura
10.12.2005, 15:45:28
En ole enää hirveästi black metalista kiinnostunut. En sano että se on muuta hevi musiikkia huonompaa, mutta kyllä jotkut black metal fanit jotka kulkevat mustissa vaatteissaan Dimmu Borgit paidoissaan saavat hymyn naamalleni. Se on minun mielestäni vähän samanlaista kuin ekaluokkalaiset penskat joiden mielestä Smurffit rokkaa. Dimmu Borgir on mielestäni melko hassu bändi, joka ei vain vakuuta. Venom ja wanha Mayhem ovat minusta hyviä bändejä, mutta kaikki nämä Emperorit, Cradle of Filthit ja Old Man's Childrenit (joilla on joskus OK riffejä) ovat melko tylsiä. Kaikki black metal biisit kuullostavat minun korviini samanlaisilta. Eivät ne kaikki ihan samanlaisia ole mutta eivät niin eroavaisikaan.
Ainoa Black Metal (?) bändi josta pidän todella helkkaristi on Sabbat. ENVENOM!
Minä en ole jaksanut tähän keskusteluun vielä vastata, joten vastataanpas sitten. Kyllä minä Black Metallia kuuntelen, melodista ja sitä vähemmän melodista. Suosikkibändejäni ovat mm. Burzum ja Deathspell Omega (en nyt jaksa listata kaikkia kuuntelemiani).
Pari vuotta sitten kyseiseen genreen tutustuin (aikaisemmin olin kuunnellut Dimmua ja Cradlea, mutta niitähän ei lasketa), jolloin ensimmäinen "oikea" BM-levy tarttui liimanäppeihini - se oli Immortalin Sons Of Northern Darkness. Siitä sitten pikkuhiljaa siirryin näihin muihin tunnettuihin norjalaisiin yhtyeisiin kuten Darkthroneen, Emperoriin, Burzumiin ja muihin ystäviimme. niiden jälkeen olen joitain vähemmän tunnettujakin alkanut kuunnella.
Minua eivät missään vaiheessa rääynnän saatanalliset lyriikat ole häirinneet (paitsi jossain Dark Funeralissa, jonka lyriikat vaan ovat suurimmalta osin vaan niin _huonoja_, että ei jaksa kuunnella). Itse asiassa minua häiritsee enemmän, jos lyriikat ovat jotain gospelia. Otetaan nyt esimerkkinä Crimson Moonlight, jonka musiikki on periaatteessa ihan käypää, mutta lyriikat tuhoavat sen täysin.
Black Metal iskee minuun eniten sen musiikkinsa puolesta. En kuuntele sitä kapinoidakseni (kuten suurin osa nykyteineistä) uskovia vanhempiani, yhteiskuntaa tai muutakaan tahoa kohtaan. Kuuntelen sitä siksi, että se kuulostaa niin perkeleen hyvältä ja saan siitä kicksejä.
Naskali
27.2.2006, 15:46:26
:confused: Olen sellainen hintti, että kuuntelen black metallia sen rakenteen vuoksi. Muissa genreissä on useimmiten kaava: laulua melodian mukaan, kertosäe, lisää laulua saman melodian mukaan ja uusi kertosäe. Black metal nykyään on niitä harvoja genrejä, joissa musiikki vaihtelee kappaleiden sisällä ja on aidosti hienoa ja mielenkiintoista. Esim. Sibeliuksen sävelkulut olivat yhtä haastavia, mutta nykyklassinen on liian tunnelmahakuista ollakseen musiikillisesti yhtä hienoa kuin blakkis.
Toinen ero tavanomaiseen musiikkiin on kappaleiden tuleminen suoraan sielusta. Niissä todella on tunnetta. Yli puolet musiikista tuntuu olevan sellaisia, että niiden ideat täytyy itse tajuta, tai niistä pitämiseen tarvitaan erilaisia mielikuvia ja usein peräti musiikkivideo näitä mielikuvia luomaan. Black metallissa taas on selvästikin artistien tunnetta mukana. Sielukkuus ja tunteikkuus saavat kappaleet jo itsessään massiivisiin mittoihin.
3. hyvä asia black metallissa on tapa, jolla luodaan näennäisen metelin keskelle kauniita melodioita. Omassa päässäni kyseisessä musiikissa ei meteliä läheskään kyllä edes ole. Nyt brassailenkin sillä että musiikin numeroni on 10, ja ymmärränkin musiikkia ja varsinkin melodioita valtavirtaa paremmin. Asian voi käsittää niin myös että artistit luovat sekasorrosta ihanaa melodiaa, kuten jumala loi sekasorrosta maailman. Tähän vertaukseen kun vielä liitämme musiikin saatanallisuuden, on genren hienous lähes päätä huimaava.
lauluäänestäkin sen verran, etten pidä sellaisesta perusmiesäänestä metallia kuunnellessa. Black metallissa laulajilla on varsin munakkaat ja pohjoismaiden pimeään angstiin sopivat äänet.
kuten muinaiset roomalaiset sanoivat: Päde, niin olet löytänyt onnen.
//Ja kicksit on kovat, offcourse
Itse kyllä olen varsin moniruokainen metallin suhteen. Kaverillani on varmaan Suomen suurimpia (tosin waretettuja) black metal kokoelmia konellaan ja aina siellä ollessa tulee varsinainen tehoannostus kyseistä genreä. Vaikka kallistunkin enimmäkseen tunne folkin, doomin ja göta-träshin puolelle, niin kyllä tuolta bläkkiksenkin puolelta olen joitain varsin hyviäkin tuotoksia löytänyt.
Varsinkin sellainen ukrainalainen bändi, kun Nokturnal Mortum on kolahtanut minuukin. Bändi tosin ottaa ainakin vanhemmilla levyillä, mitä minulla on, vahvasti vaikutteita slaavilaisesta kansanmusiikista, mikä saattaapi selittää osaltaan innostustani.
Toinen mielestäni hieno bändi on black metallin luojaksikin tituleerattu Bathory. Taas tosin hieman paistaa viikinki vaikutteet läpi tästäkin.
Perinteisemmistä tyylin edustajista Emperor kyllä kolahtaaa eniten. Bandiltä löytyy kunnon melodioitakin ja laulaja repii kyllä taas kivekset irti loistavalla äänellään. Ainakin mie tykkään.
Dimmut ja Cradlet jätän kyllä ihan omaan arvoonsa, vaikka kyllä niiltäkin on joitan satunnaisia hyviä biisejä tullut (mm. Cthulhu Dawnistä tykkää). Näillä on kuitenkin jo se esittäminen vienyt parhaan terän biiseistä.
David A. Mage
4.3.2006, 20:05:59
Tulinpa juuri huomanneeksi etten ole postannut tänne mitään asiaa ja muutenkin yleisesti paskoja posteja, vaikka itselleni sangen tärkeä aihe onkin. (hahaha) Vähän päivittämisen tarpeessa ollut mielipiteet muutenkin.
Noh, black metalia ei itsessään ole tullut kuunneltua varmaan paria vuotta pidempään jos sitäkään, että siltä kantilta voisitte väittää että olen vähän jäljessä. Tulee sentään omistauduttua asialle vähän enemmän kun ei voi sitä "oon kuunnellut alkuajoista asti eli oon pahempi jätkä kun sä"-valttia käyttää. Sitä paitsi muutenkin elämääni enemmän tai vähemmän hallitsevan musiikillisen annin kulminoituminen taisi tapahtua juuri black metalin kohdalla. Se, kieliikö se hyvästä vai pahasta on ihan eri asia eikä kyllä kiinnosta minua tippaakaan.
Asiaan jos mennään, kysymykseen "mikä siinä black metalissa oikein kiehtoo?" voisin vastata että vähän kaikki. Vaikka nyt en ihan puhtaaseen saatanallisuuteen menekään elämänasenteideni kanssa, on siitä musiikista tunkeva voima ja tunne aivan omaa luokkaansa. (ihihi) Sen ohessa sitten tällaiselle epävarmalle ja katkeroituneelle paskalle musiikin positiivisuus on kuin myrkkyä, joten (ainakin kuuntelemassani) black metalissa on ne kaikkein iloisimmat tunteet lähinnä uhmakasta voitonriemua ja sitäkin lähinnä johonkin kieroon tanssin-vihollisteni-haudalla-tyylin. Negatiivisuus ja tuska on hyvästä ja mitä vihaisempaa ja voimakkaampaa musiikkia, sen parempi. Tiedä sitten missä on syy, vai voiko siihen yksinkertaisesti vaan samaistua. (Kaikki on paskaa paitsi kusi -tason elämänasenne vaatii jotain millä purkaa sitä kusta ja paskaa. Silloin kun kaikki mikä oli paskaa onkin vaikka vain lunta, toimii jo jotkut Depeche Mode ja U2)
Myös musiikillinen anti on tärkeä osa siinä mitä kuuntelen, jolloin De Mysteriisiä ja muutamaa muuta valikoitua albumia lukuunottamatta tulee kovasti keskityttyä sellaiseen kamaan, jossa soittajat osaavat asiansa niin instrumenttiensa varressa kuin studiossakin. Kaikki ylituotettu ja turhan kliininen äänimaailma on toki asia erikseen, mutta kultainen keskitie on hyvästä. Meinasin tässä myös musiikillisesta annistakin jotain selittää, mutten osaa. Kliseitä hyväksikäyttäen voitaisiin ottaa esille termejä kuten hallittu kaaos ja kätketty melodia, mutta kliseet nyt on kliseitä vaikka nappiin osuisivatkin. Sitä paitsi Naskali sanoi aika lailla tarvittavan tuossa yläpuolella.
Mikä taas artisteihin tulee, niin namedroppia voisi pistää niille tunnetuille norskeille eli Satyricon (toistaiseksi lähinnä nytkin taustalla soiva Nemesis Divina ja myöhemmät), Emperor, Mayhemin ylläkinmainittu albumi ja Limbonic Artin nopeusrajoituksia rikkova Ad Noctum - Dynasty of Death. Myös Ulverin Nattens Madrigal on viime aikoina alkanut avautua, vaikka mielestäni kitarasoolot eivät oikein sovi kuvaan ja edelleen se soundimaailma tuppaa silloin tällöin korvia särkemään. Mitään vähän harvinaisempaa en uskalla tässä sanoa, koska tuossa on aika lailla suurin osa mihin on tullut keskityttyä. Kattoos sit ajan mittaa milloin alan sinne undergroundimmalle puolelle vaellella, saati sitten pois Norjanmaalta. Tähän mennessä etenkin Satyricon Nemesis Divinallaan ja Emperorin Nightside & Anthems-kaksikko puree minuun ja lujaa, eikä sitä De Mysteriisiä voi väheksyä koskaan.
Jos taas saatanallisuuteen mennään, sanon siitä itseni irti tiettyyn pisteeseen asti. Oma viehätyksensä toki vuohissa ja kristittyjen metsästämisessä on, mutta sanoudunpa irti kaiken muun uskoon vihjaavan ohessa niin kristinuskosta kuin kaikesta saatanallisuudestakin. Satanismi nyt on taas asia erikseen ja osaan sen piirteistä tulee jo kallistuttuakin, mutta enpä silti itseäni satanistiksi sano. ("Eikö olisi kivaa jos kaikki olisivat kivoja?" on mitä parhain motto, kuulkaas) Ja mikä black metaliin vahvasti kuuluvaan "menkää vittuun mun skenestä"-asenteeseen tulee... No, ehkä sitä "Teen kuten haluan ja jos se ei miellytä se ei ole minun ongelmani"-logiikkaa voi soveltaa siihenkin. Kuuntelen mitä kuuntelen ja sama se minulle jos joku ei tykkää siitä.
Periaatteessa kaiken oleellisen voisi tiivistää yhteen lauseeseen: Metalli on yksi niistä voimavaroista joiden kanssa jaksaa sietää maailmaa vähän paremmin ja black metal kaikkine elementteineen on juurikin siinä käyttötarkoituksessa ehdottomasti parhaimmillaan. (Ihihihihahahahuhuho)
//Zyklon-B:n ainokainen on maailman paras black metal-levy. Sitä jaksaakin kuunnella silloin kun Satyricon on turhan rokkia, Emperor turhan taidehomoilua ja kaikki muu paskaa. Ulverin Nattens Madrigal tosin on kaikessa korviasärkevässä kökköydessään niin kiero, että se on ihan paras ja Mayhemin De Mysteriis on ulkomusiikillisista seikoistaan huolimatta jotain ihan loistavaa.
///Ja vittu, VON on ihan helvetin kova. Kiitti, Dimmy.
Tuossa ensimmäisessä viestissä pyydettiin antamaan mielipide Black metallista, piti siitä tai ei. No, annan oman mielipiteeni asiasta, vaikkei se ehkä kaikkia BM:n kuuntelijoita miellytäkään... (joskus on tullut vastaan semmoisia, jotka alkavat heti jankuttaa vastaan, kun oman mielipiteen sanoo, en sitten tiedä, minkälaista porukkaa tällä foorumilla on... vielä)
Minä en pidä BM:stä. Miksi? Koska laulun tarkoitus ja sanoitukset sotivat omia aatteitani vastaan. Myöskin, mitä olen kaverillani vähän kuunnellut joitakin yhtyeitä (Dimmu borgir, Cradle of filth, Kovenant), niin olen pannut merkille, että laulutyyli ei ole minun makuuni. Millä nimellä sitä laulamista nyt kutsutaankaan (kirkumisen, örinän ja karjumisen sekoitus;D?), niin en siitä pidä. Musiikit kyllä menevät, mutta olen kyllä parempaakin musiikkia kuunnellut.
Pääsyy on kuitenkin tuo, että BM:n tarkoitus yms. sotivat aatteitani vastaan... sen takia en kuuntele kyseistä tyyliä.
Bularam
24.2.2008, 18:34:00
Oon kuunnelu Bläkkistä noin vuoden alotin Emperorilla joka kolahti heti.
Mitä tulee Black Metal ideologiaan ni oon aika samoilla linjoilla esim. kristinuskon vastustaminen mutta toi perus oon paha ja uhraan vauvoja saatanalle ei oo ihan meikän juttu;D mutta kirkonpolttamista kannatan 100%. Itse musiikista tykkään sen takia koska sen synkkä tunnelma, agressiivisuus ja negatiivisuus jotenki vetoo muhun. Terävät kitara soundit, Blastbeatit ja karu laulutyyli siinä musiikkia meikäläiselle.
Lempi bändejä: Dissection, Emperor, Bathory, Mayhem, Satyricon, Behexen, Burzum, Darkthrone, Watain, Tsjuder, Taake, Marduk, 1349, Ragnarok, Enslaved, Thy Serpent, Enthroned, Nokturnal Mortum, Samael (vanha), Shining, Behemoth (vanha), Azaghal...
Kosmetiikkamies
24.2.2008, 19:51:32
mutta kirkonpolttamista kannatan 100%.
Miksi? Vai onko nämä näitä juttuja että on tosi tr00hevari kun on sitä mieltä että kirkonpolttelu on kiva ja rakentava harrastus, kannattaa kokeilla. Kirkonpolttamisen sijaan kannattaisi kokeilla esimerkiksi kirkosta eroamista, silloin ei tarvitse maksaa kirkollisveroa (siis sitten kun töihin menet ja palkkaa saat).
Kirkkoja polttamalla voi joutua ns nesteeseen, tulee iso lasku ja kakkua. Se olisi varsin ikävää. Ja itse en pahemmin genreluokittelua jaksa harrastaa tai mitään "mä kuuntelen tyylilajia X", toki eniten tulee metallia ja muuta sellaista humppaa kuunneltua.
Mutta mä meen nyt suihkuun, jos sitä heräis vielä tän vuorokauden aikana.
David A. Mage
24.2.2008, 21:05:11
Kummasti muuten tuntuu kirkonpolttelijoilta elämän realiteetit unohtuvan. Kaikki tietävät kyllä, että Norjassa joskus vuosikymmen sitten paloi kirkko jos toinenkin ja muunmuassa Samoth sai siitä linnaa (joka haastattelujen perusteella pisti yhdistettynä Faustin omaan 2000-luvulle venähtäneeseen linnareissuun ja basistien ailahtelevaisuuteen Emperorin telakalle ja Ihsahnin hankalaan asemaan vuodeksi pariksi), niin vankilatuomioiden karkeaa pituutta lukuunottamatta ei kellään ole mitään hajua siitä mitä muuta tuomiot sisällään pitivät. Tiedä sitten siitä, onko nykynuorisolla aina niin rakastettavaa minua lukuunottamatta järkeä päässä sen vertaa että jaksaisivat seurauksia ajatella, mutta tuskinpa Suomenkaan viimeaikaisilla kännisillä kirkonpolttajilla on ollut hajua millaiseen velkavankeuteen itsensä ajavat kommelluksillaan aivan lähitulevaisuudessa.
Siis oikeasti. Ollakseen yli-ihmisiä tuppaavat nämä yli-ihmiset tekemään käsittämättömän typeriä virheitä antikristillisyytensä nimissä. Vaikka itsekin aikoinaan olin kuinka ateistia tahansa, en edes harkinnut typerää rikollisuutta josta ei ole kenellekään mitään hyötyä paikallisen jämäskenen hetken riemua lukuunottamatta. Varsinkin, kun korvennettavat kirkot kaikessa kirkollisuudessaan tuppaavat olemaan arkkitehtonisia ihmeitä menneiltä vuosisadoilta.
Muutenkin koetan parhaani mukaan olla tutustumatta black metal-yhtyeiden ja etenkin -fanien sielunmaailmaan tarkemmin, koska sen kuuluisan Pate Polkkatukka 16veen kasvaessa kolmikymppiseksi misantroopiksi joka on edelleen täysin vakuuttunut siitä, että maailma on salaliitossa häntä vastaan, on myötähäpeän määrä toisinaan kohtalaisen valtava. Vielä kun mukaan sotketaan kaikenlainen kontekstistaan irrotettu darwinismi, filosofian ja filosofien räikeä väärinkäyttö ja muut paketissa tulevat ominaisuudet, ei oikeastaan halua mitään muuta kuin katsoa kuinka pitkälle voi kettuilla takaisin ennen kuin leimataan trolliksi, poseriksi tai mulkuksi. Ja mikä parhainta, ei kukaan estä minua kuuntelemasta saatanallista rokkenrollmusiikkia vaikka kuinka pilaisin heidän elämänsä olemassaolollani.
Niin joo, ja kuuntelen. Kaiken lisäksi pääasiallisesti, vaikkakin muut metalligenret yrittävät puskea päälle. Bonuksena näytän yleislookissani niin geneeriseltä metalloidisaastalta, että oksat pois. Vielä kun eräästä entisestä tuttavastani poiketen en edes yritä harata vastaan "kuuntelen mie kaikkee muutakin" -väitteillä ja korosta niitä Jimi Hendrixejä, Arvo Pärtejä ja Indicoita todistaakseni musiikillisen kaikkiruokaisuuteni, olen ihka-aito junttihevari joita mahtuu tusinaan kolmetoista. Ainoa asia mikä harmittaa on se mahdollisuus, että joku saattaa tehdä tuomionsa Ved Buens Enden kaltaisista kirkkaista helmistä persoonani pohjalta, mutta se on itsekeskeisyydessään ylenpalttisen megalomaaninen ja epätodennäköinen ajatus.
Darkthronen F.O.A.D. (siis se biisi) tiivistää muuten kompaktiin pakettiin kaiken, mikä metallissa on hienoa.
Bularam
24.2.2008, 21:40:26
Miksi? Vai onko nämä näitä juttuja että on tosi tr00hevari kun on sitä mieltä että kirkonpolttelu on kiva ja rakentava harrastus, kannattaa kokeilla. Kirkonpolttamisen sijaan kannattaisi kokeilla esimerkiksi kirkosta eroamista, silloin ei tarvitse maksaa kirkollisveroa (siis sitten kun töihin menet ja palkkaa saat).
Kirkkoja polttamalla voi joutua ns nesteeseen, tulee iso lasku ja kakkua. Se olisi varsin ikävää. Ja itse en pahemmin genreluokittelua jaksa harrastaa tai mitään "mä kuuntelen tyylilajia X", toki eniten tulee metallia ja muuta sellaista humppaa kuunneltua.
Mutta mä meen nyt suihkuun, jos sitä heräis vielä tän vuorokauden aikana.
No en pidä itteeni mitenkään tr00na. Kannatan kirkonpolttamista sen takia koska nään ne valheen voiton monumenttina.
Gabriel
24.2.2008, 21:47:53
No en pidä itteeni mitenkään tr00na. Kannatan kirkonpolttamista sen takia koska nään ne valheen voiton monumenttina.
Oletat siis jonkinlaisen objektiivisen valheen olemassaoloa, mikä on järjestelmällisesti ja tehokkaasti soluttautunut koko länsimaisen kulttuurin osaksi? Kuulostaa kovasti sellaiselta, mistä jotkut bläkkärit tykkäisivät. =)
Kun kerran on valhe, täytyy olla totuus. Mikä se on? Millä keinoin sen aitoudesta voi varmistua? Jos kerran totuuden älyäminen on sellainen kokemus, että se itse jättää jälkeensä "näin sen täytyy olla" -varmuuden, miksi valtakulttuuri on selkeästi tehottomamman "valheen" pauloissa? Vai eikö "valhe" ole kaikkien havaintojen mukaan tehokkaampi, ylivertaisempi ja siten kenties totuus?
Kuuntelisitte homodiskoa tommosen örinäpaskan sijaan.
SuperDude
24.2.2008, 21:52:11
Onhan tuo nähty mitä seuraa kirkonpoltosta. Saatanaa palvova nuori (joka tavallisesti on tekohetkellä humalassa) polttaa kirkon, tulee pidätetyksi, päätyy vankilaan/kasvatuslaitokseen, saa pirusti sakkoa. Seurakunta järkyttyy, mutta rakentaa teidän (=kirkkoonkuuluvien) verorahoilla entistä ehomman tilalle. Lopputulos: Vikernes-fani pilaa elämänsä. Tapaus yhdistää seurakuntaa. Kuka voittaa?
Minä en pidä hevosurheilusta. Pitäisikö minun kärventää pari ravirataa? Näen ne ihmisen korkea-arvoisuuden vertauskuvana.
Edit//
Ja mikä on valhe? Jeesus on monille niin totta kuin he uskovat, ja jos siitä on heille hyötyä, se riittää. Usko on asia joka on totta, uskon kohteet eivät välttämättä. Jos Jeesus/Buddha/Allah auttaa jotakuta jaksamaan, miksi pitäisi korvata se nihilistisellä maailmankatsomuksella, joka ei lupaa toivoa kuoleman taakse?
David A. Mage
24.2.2008, 22:54:33
Eii eii eii näin. Vaikka olenkin sisälukutaidoton moukka, jopa minä näen problematiikan joka sisältyy kaavaan kirkkojen tuhopoltto = Voitto Huora-Marian Äpärän Valheista.
a) Ainoa mikä pyrkimyksistä täyttyy on yhden kirkon menettäminen ja kulttihahmo Euronymouksen "black metal tarvitsee terroristeja!" -uhon täyttyminen.
b) Koti, Uskonto ja Isänmaa -slogan ei ole koskaan niin pinnalla kuin jonkun älykön tuikatessa kirkon tuleen. Kun joku rikollinen turmelee kaikelle kansalle rakkaan rakennuksen, siitä osaa iloita vain ne jotka ovat jo valmiiksi sillä tiellä. Muut näkevät touhun vain ja ainoastaan rikollisena ja typeränä ja "pahimmillaan" tämä saattaa vain lisätä kirkon suosiota sorrettuna altavastaajana, vaikka se olisi kuinka suositumpi kuin satanismi ja saatananpalvonta yhteensä. Teon syvällistä symboliikkaa ei tajua kukaan joka ei lue True UG-Zinea, eikä True UG-Zinea jaella kaikelle kansalle koska se on True UG-Zine.
c) Kirkosta eroaa jatkuvasti yhä enemmän ihmisiä eikä black metalilla ole varmasti mitään osaa ja arpaa asiaan useimmilla eroajilla. Tämä yksinään laskee "lampaiden" lukumäärää ja pakanallisten sankar'tekojen tarpeellisuutta.
d) Keskiaika meni jo.
Perinteiset black metal-hörhöt astuvat omille kantapäilleen jo, kun yrittävät pitää piirinsä tiukkana ja pienenä ja käydä turhaa sotaa jättimäistä vihollista vastaan. Jos joku hairahtuu menestymään ja saamaan täten mahdollisuuden ihka-aitoon sanomansa levittämiseen, he ovat myyneet itsensä eivätkä ole olleet black metal alkuunsakaan. Jotta sovittaisiin piirin sisään, täytyy olla kiltisti tiettyyn muottiin sopiva nuori kapinallinen, jotta paikalliset ja kansainväliset suuruudet arvostavat. Tämä ei tietääkseni haise omille aivoille ja individualismille, vaan mustat lampaat muodostavat itse lauman auktoriteettiensa edessä ja määkivät totuuttaan saarnaten syödessään mustan metallin ruohonkorsia. Suuresta Sisäpiiristä jonka vaikuttajista joko kaikilla on oma mielipiteensä tai kellään ei ole mitään hajua on kasvanut kirkko, mutta onneksi Fenriztä parempaa Paavia ei voi kuvitella.
Eli tiivistettynä he ampuvat itseään jalkaan. Haulikolla. Kun he leikkivät terroristia, he onnistuvat hairahtumaan totuutensa tieltään valehtelemalla itselleen pahan kerran ja kuka tahansa satanismiin tutustunut tajuaa tällaisen olevan typerintä mitä voi tehdä. Kukaan täyspäinen kaduntallaaja ei ajattele kirkon palaessa "Jopas, nyt on joku omilla aivoillaan ajatteleva yksilö tarttunut toimeen ajaakseen painavaa asiaansa". Kaduntallaaja ajattelee "Palokunta!" ja pelätyt kukkahattutädit ja ääriuskovaiset tiivistävät rivinsä myrkyttäen lehdistön puheilla rock-musiikin pahuudesta ja nuorison kieroonkasvaneisuudesta ja kohdeyleisö, "lampaat", alkavat ajaa internetsensuurin kaltaisia hankkeita eteenpäin "huolestuneiden" auktoriteettien edellä huolimatta kaikista antipatioistaan entiseen Neuvostoliittoon.
Pähkinänkuoressa siinä käy näin. (http://img.photobucket.com/albums/v351/fizbandantilus/lollerskates/winner.jpg)
Sitten mitä tulee näihin hengellisiin asiohin jos joku usko jeesukseen näen sen valheeseen uskomisena ja minulle se tarkottaa sitä että ihminen on heikko ja/tai sokea. On typerää uskoa valheisiin.
Miksi? Jos valheeseen uskominen parantaa elämänlaatuasia, karkottaa kuolemanopelkosi ja antaa sisältöä elämääsi vahingoittamatta ketään niin miksi se on typerää? Etkä vastannut Gabrielin kysymykseen siitä että mikä sitten on totuus?
Olet sitäpaitsi imenyt blackiksestä juuri ne vähemmän tosissaan otettavat asiat täysinä tosiasioina, sen huomaa asenteestasi. Miksi vain kristinusko on sinulle kauhistus, entäpä Allah tai Budha? Pitäisikö meidän alkaa polttamaan moskeijoitakin, sillä eivätkö ne ole samalla lailla valheen monumenttejä?
Niin ja bläkkis on paskaa, kuunelkaa poweria.:solong:
Black metal, jees. Onhan sitä tullut vuosien varrella kuunneltua jonkun verran. Suosikkibändejä on mm. HIM sekä Ozzy Osbourne ja muu hänen tuotantonsa, kuten Black Sabbath.
Bularam
25.2.2008, 11:04:14
Black metal, jees. Onhan sitä tullut vuosien varrella kuunneltua jonkun verran. Suosikkibändejä on mm. HIM sekä Ozzy Osbourne ja muu hänen tuotantonsa, kuten Black Sabbath.
???
Miksi? Jos valheeseen uskominen parantaa elämänlaatuasia, karkottaa kuolemanopelkosi ja antaa sisältöä elämääsi vahingoittamatta ketään niin miksi se on typerää? Etkä vastannut Gabrielin kysymykseen siitä että mikä sitten on totuus?
Olet sitäpaitsi imenyt blackiksestä juuri ne vähemmän tosissaan otettavat asiat täysinä tosiasioina, sen huomaa asenteestasi. Miksi vain kristinusko on sinulle kauhistus, entäpä Allah tai Budha? Pitäisikö meidän alkaa polttamaan moskeijoitakin, sillä eivätkö ne ole samalla lailla valheen monumenttejä?
Niin ja bläkkis on paskaa, kuunelkaa poweria.:solong:
Mitäpä ne vähemmän tosissaan otettavat asiat on?
Islam on samaa kakkaa kuten kristinuskokin mutta se kristinusko vaikuttaa täällä!
Black metal, jees. Onhan sitä tullut vuosien varrella kuunneltua jonkun verran. Suosikkibändejä on mm. HIM sekä Ozzy Osbourne ja muu hänen tuotantonsa, kuten Black Sabbath.Ted, soot mun idoli. :DDD
Mut bläkkis on jees, kunhan ei ole pelkästään suhinaa ja kohinaa. Niiku toi HIM.
Para5ite
25.2.2008, 12:48:59
No minä laittaisin Cradle of Filthin ja Dimmu borgirin tänne blackin puolelle:lovetus:, mutta en tiedä tarkkaa määrittelyä bläkille mut ei musta HIM ja ozzy urpo mitenkään liity siihen.. musta ne on pikemminki vaa jotai rokki kökköä..
Ja raamattu on epätoivoisten kirja.
Ja raamattu on epätoivoisten kirja.
Tähän kommenttiin odotan mielenkiinnolla perusteluja, vaikka homma saattaakin hieman kiilata offtopicin puolelle. Mutta kun kerran kaikenmaailman kirkonpoltotkin on jo käyty läpi, niin tuskin se haittaa.
Miksi Raamattu on epätoivoisten kirja?
Berrycake
25.2.2008, 14:09:43
Kirkonpoltosta olen täsmälleen samaa mieltä, kuin sarjakuvasankari Nemi. "Miksi polttaa kaunis vanha kirkko, kun siinähän on verovirasto ihan vieressä".
Mitä tulee itse ketjun aiheeseen, niin Blackmetal on vähän liian kohtalokkaan kuuloista minulle. :I Siksi en juurikaan kuuntele sitä, joitakin yksittäisiä juttuja lukuunottamatta. Jos löytyy miellyttäviä melodioita tai koukkuja korville, niin tykkään mistä tahansa. :3 BM on vaan yleensä makuuni liian synkkää ja yksitoikkoista. Semmoista melupuuroa.
+1!
Jotain olkinuken pieksentää
Kuvitelmat siitä että kirkonpoltolla haettaisiin jotain yhteiskunnalista muutosta menevät metsään niin että rytisee. Googletappas vähän netistä vanhoja Mayhem/Burzum haastatteluja. Ei niillä Norjan velikullillakaan ollut mitään sen suurempaa yhteiskunnalista agendaa, kuin saada Jeesus-separeille paha mieli. Joka onkin ainut syy moisia harrastaa, jos ei nyt jotain junnujen statuksen metsästyksiä lasketa.
Muutenkin tuosta tekstistäsi haisee niin hiekkainen vagina, että ei mitään. Kiusaaks se Werwolf-Late sua siellä muutenkin kuin netissä?
David A. Mage
25.2.2008, 20:11:27
Vika ei ole Norjan pojissa, vaan niissä tapauksissa jotka nykyisellään ovat niin sankareita interneteissä. Eikä käytännössä kukaan iso nimi edes kuse silmiini niin netissä kuin sen ulkopuolella, joten tyydyn kiltisti haukkumaan pienempiäni, jotka eivät tajua mistään mitään. Eikä sen puoleen kyllä isommatkaan.
OrichalonMasterr
29.2.2008, 18:05:14
Jee Jee, poltetaan kirkkoja, hypiskellään metsissä, puukotetaan sianpäätä lavalla, rääkytään siitä kuinka kristinusko on perseestä ja saatana on ihqu. Semmoinen käsitys minulla oli pari kuukautta sitten bläck metallista. Nyt olen saanut erillaisen käsityksen bläckistä. Kauheata roskaa, mutta olen alkanut kuuntelemaan sitä. En minä sitä jokapäivä kuuntele, mutta silloin tällöin. Lemppareita ovat Cradle of filth, Shade Empire, Emperor, Finntroll ja Impaled Nazarene.
Para5ite
31.3.2008, 12:38:35
Tähän kommenttiin odotan mielenkiinnolla perusteluja, vaikka homma saattaakin hieman kiilata offtopicin puolelle. Mutta kun kerran kaikenmaailman kirkonpoltotkin on jo käyty läpi, niin tuskin se haittaa.
Miksi Raamattu on epätoivoisten kirja?
No pappis miehet sun muut kaapuveikot turvautuu raamattuun ku elämä on menny pyllylleen ja eivät keksi mitään ratkaisua ja epätoivoissaan alkaa etsiä jotain raamatusta.
Ja no... hankala selittää mutta toinen esimerkki viel.
Aika moni kuolemaan tuomittu tarttuu raamattuun epätoivoisena ja esittää että on muka oppinut läksynsä ja koittaa saada armahduksen..
en osaa selittää paremmin