View Full Version : ftp
Noniinh, minä idiootti kysyisin nyt, että mikä on ftp?
Eräs ihminen on lupautunut hostaamaan kotisivujani, mutta ei voi hostata mua, jos mulla ei ole ftp:tä.
Mikä on siis ftp ja mistä sen saa?
FTP on lyhennys sanasta File Transfer Protocol.FTP:lle voidaan siirtää tiedostoja eri ohjelmien avulla kuten CuteFTP (http://www.globalscape.com/products/cuteftp/index.asp):n. Luulen että kaverisi tietää miten tiedostot siirretään joten en ala neuvomaan sitä.
FTP on tiedostonsiirtoprotokolla, puhekielessä myös FTP-palvelin.
FTP-ohjelmaksi suosittelen WS_FTP liteä, jonka saat tästä osoitteesta:
http://tucows.vip.fi/preview/195136.html
Käytön kannalta olennaisia ovat lähinnä seuraavat termit:
"Host" -> Osoite kuten yhdistät (periaate siis sama kuin vaikka www.google.comissa)
"User" -> Käyttäjä. Kaikki ftp:t eivät ole kaikkien käytettävissä, käyttäjätunnus toimii samoin kuin vaikkapa webmailissa.
"Password" -> Salasana. Ovelaa, eikös? Käyttäjätunnus- ja salasanapari ilmoitetaan usein näin: "tunnus/salasana".
Tuo mainostamani ftp-ohjelma on hyvin yksinkertainen. Etsit vaan noille tiedoille oikeat kentät ja selaat yhdistettyäsi hakemistopuita kuten resurssienhallinnassakin. Vasemmalla on sinun koneesi, oikealla taas palvelimen hakemistot. Nuolet kahden ikkunan välissä siirtävät valitut tiedostot nuolen osoittamalle koneelle.
(Ja tuosta aikaisemmasta neuvosta, cute kelpaa kanssa, mutta ota kuitenkin tuo ws-ftp, niin osaan tarvittaessa antaa lisäneuvoja.)
psaijai
20.9.2002, 15:08:52
Yksi hyvä ftp ohjelma on myös LeechFTP (http://stud.fh-heilbronn.de/~jdebis/leechftp/downloads.html). Jos englanti ei suju niin kyseisen ohjelman saa myös suomenkieliseksi lataamalla suomen kielisen paketin siihen tuolta samalta sivulta.
Leechftp:ssä on defaulttina päällä täysin pippeleitä ominaisuuksia, joten newbielle sitä ei kannata suositella.
Että ärsyttää tuon oman pikkupalvelimeni kanssa, kun joku taukki hammeroi sitä, ottaa useamman connun (koska sallin sen kerran joskus enkä ole jaksanut vaihtaa) tai tekee jotain muuta typerää. ws_ftp:llä sellainen ei ole edes mahdollista.
Öh.
Noniin. Mä nyt en tajua tuosta oikeastaan yhtään mitään.
Latasin tuon ws_ftp:n ja pääsin ihan jopa rekisteröitymään. Mutta nyt en sitten tajua, että mitä pitäisi seuraavaksi tehdä.
Äsh, en tajua tuosta oikein mitään :P
Originally posted by Nora
Noniin. Mä nyt en tajua tuosta oikeastaan yhtään mitään.
Latasin tuon ws_ftp:n ja pääsin ihan jopa rekisteröitymään. Mutta nyt en sitten tajua, että mitä pitäisi seuraavaksi tehdä.
Äsh, en tajua tuosta oikein mitään :P
Mietin hetken että mitähän penistä mahdat tarkoittaa, mutta sitten muistin sen asennusvaiheen: luultavasti et ole saanut sitä siis vielä asennettua. Hommaa joku nörtti kaveriksi tai maksa minulle (cokis käy) niin tulen käymään.
Korjaa jos olen väärässä ja tarkenna ongelmaasi.
Originally posted by Ren
Mietin hetken että mitähän penistä mahdat tarkoittaa, mutta sitten muistin sen asennusvaiheen: luultavasti et ole saanut sitä siis vielä asennettua. Hommaa joku nörtti kaveriksi tai maksa minulle (cokis käy) niin tulen käymään.
Korjaa jos olen väärässä ja tarkenna ongelmaasi.
Hehee. Täältähän löytyy myös hauskoja ihmisiä.
Niin, siis...Olen nyt tässä tiedostojen siirtämishommelissa, luulisin. Vasemmalla on tiedostoja kuten connect.wav, remove.exe, WS_FTP.GID yms.
Sitten tuossa oikealla on vaan tuollainen tiedosto, cgi-bin.
Ja vasemmalla ylhäällä lukee Locam System, oikealla taas Remote Site.
En nyt vain siis tajua mistään mitään. Se on onkelman ydin.
*onnittelee, jos sait selityksestä jotain selvää*
Hyvä, tuo auttoi jo.
Olet juuri siinä missä luuletkin olevasi, congrats. Ja sain selvää, congrats myös minulle.
Niin. Vasemmalla on nyt sitten se sinun koneesi, luultavasti hakemisto c:\ohjelmatiedostot\ws_ftp\ tjsp. Oikealla taas on se kone, jonka osoitteen olet "eräältä ihmiseltä" saanut. Tästä eteenpäin kannattaa neuvoa kysyä häneltä, sillä en voi tietää millaiset järjestelmät hänellä on. Nyt voit kuitenkin rehellisesti väittää, että sinulla on käytössäsi ftp-ohjelma.
Oh, great.
Kiitoksia aivan hurjasti, cokista ei nyt valitettavasti ole tarjolla xD