PDA

View Full Version : Bernard Webber - Muurahaiset

Gabriel
22.9.2002, 20:44:15
Aluksi en ajatellut tänne ketjua pistää, sillä kuinka moni muu olisi tätä kirjaa nyt koskaan lukenut? Sitten kuitenkin puheenaihe kääntyi ircissa muurahaisiin ja niiden lajiominaisuuksiin, sekä tietolähteisiin. Ja sitten mikäpä esiin tupsahti?

[20:32] <theem> jos murkut vielä kiinnostavat, kannattaa lukea jo useaan otteeseen foorumeilla mainostamani bernard werberin kirja muurahaiset. kunnon kurkistus murkkujen sielunelämään.
[20:32] <Kaapp1> Theem. Juuri se sain tänään loppuun luettua. :
[20:32] <Kaapp1> )
[20:32] <Kaapp1> Olen ajatellut perustaa Fiktioon ketjunkin siitä.
[20:32] <Kaapp1> Taidankin tehdä sen.

No niin. :)
Mitä mieltä siis olette kirjasta, te jotka sen olette lukeneet? Omasta mielestäni on se erinomainen. Mukavan kerrontatyylin, sekä monimuotoisen kuvailun lisäksi on se myöskin täynnä tietoa, joka on hyvinkin kiinnostavaa. Samoin myöskin rinnakkaiskerronta muurahaisen ja ihmisen kulmasta katsoen oli toteutettu erinomaisesti. Nuo kaksi eri juonta yhtyivät lopussa saumattomasti.

Muurahaisten feromonikieli vaikutti todella uskomattomalta, koska niiden älyn pitäisi olla silloin sama kuin ihmisellä. Mutta en toisaalta näe mitään mahdotontakin. Muurahaiset ovat sen verran erilaisia, ettei niitä pidä ihmisen kuvakulmasta arvioida. Ja feromoneja kyllä on niin paljon, että niitä käyttäen kykenisi keskustelemaan yhtä monipuolisesti kuin mitä ääni mahdollistaa. Lisäksi muurahaisten aivot ovat erilaiset, joten en näe miksei kirjan mukainen tyyli voisi mahdollinenkin olla.

"Täytyy ajatella toisin." -Edmond Wells.

Mutta itse kirjan juoneen. Yksi kohta jäi minulle hieman epäselväksi.
Nimittäin se, että mikä oli se salainen ase joka tappoi 327:n 28 kumppania hänen itsensä ollessa hakemassa kasvia? Ja mikä oli se kääpiömuurahaisten salainen ase, se oksa? Sitä en käsittänyt.

Entäpä mitä mieltä olette loppuratkaisusta? Eittämättä Jonathanin tilanne oli todella tukala.
Olisikohan Shli-pu-ni suostunut vielä myöhemmin kuuntelemaan heitä? Koska luulen, että hän piti Jonathania vastuussa pesän tuhoutumisesta, niin varmaankin hän katkaisee myöskin ravintoaineiden annostuksen, vai mitä?

Ja teille ketkä ette ole lukeneet - suosittelen lämpimästi.

Theemu
23.9.2002, 18:49:35
Psst. Se on Bernard Werber se kirjailija.

Originally posted by Gabriel
Mitä mieltä siis olette kirjasta, te jotka sen olette lukeneet? Omasta mielestäni on se erinomainen. Mukavan kerrontatyylin, sekä monimuotoisen kuvailun lisäksi on se myöskin täynnä tietoa, joka on hyvinkin kiinnostavaa. Samoin myöskin rinnakkaiskerronta muurahaisen ja ihmisen kulmasta katsoen oli toteutettu erinomaisesti. Nuo kaksi eri juonta yhtyivät lopussa saumattomasti.

Minusta taas ihmisjuoni oli aika kovan luokan huttua, mutta ne muurahaisosuudet tosiaan olivat aivan järisyttävän hienoja ja eläväisiä kuvauksia. Tietokirjallisuus harvoin on näin viihdyttävää. Tai viihdekirjallisuus näin täynnä tietoa.

Muurahaisten feromonikieli vaikutti todella uskomattomalta, koska niiden älyn pitäisi olla silloin sama kuin ihmisellä. Mutta en toisaalta näe mitään mahdotontakin. Muurahaiset ovat sen verran erilaisia, ettei niitä pidä ihmisen kuvakulmasta arvioida. Ja feromoneja kyllä on niin paljon, että niitä käyttäen kykenisi keskustelemaan yhtä monipuolisesti kuin mitä ääni mahdollistaa. Lisäksi muurahaisten aivot ovat erilaiset, joten en näe miksei kirjan mukainen tyyli voisi mahdollinenkin olla.

Luonnollisesti kirjailijat ottavat tiettyjä vapauksia tehdessään tekstiä, joten tuskinpa murkut niin samankaltaisia ihmisten kanssa ovat kuin kirja antoi ymmärtää.

Loppu löi myös aika pahasti yli juuri tämän kommunikaation osalta.

Nimittäin se, että mikä oli se salainen ase joka tappoi 327:n 28 kumppania hänen itsensä ollessa hakemassa kasvia? Ja mikä oli se kääpiömuurahaisten salainen ase, se oksa? Sitä en käsittänyt.

Kyllä se siellä kerrottiin. Ihmisjalka.

Entäpä mitä mieltä olette loppuratkaisusta? Eittämättä Jonathanin tilanne oli todella tukala.

Ehkäpä jatko-osa Muurahaisten kapina selventäisi aihetta. Itse en ole vielä ehtinyt sitä missään kirjastossa näkemään saatika sitten itse opusta ostamaan.

Ja teille ketkä ette ole lukeneet - suosittelen lämpimästi.

Samoin.