View Full Version : Pidetäänkö FB-nappi? v2
Jackal von ÖRF
29.7.2010, 21:04:09
Facebook-napin paikkaa on nyt vaihdettu, jotta se olisi vähemmän häiritsevä. Mitä mieltä olette siitä, pidetäänkö vai poistetaanko?
http://img529.imageshack.us/img529/5601/fblike.png
Sitron
29.7.2010, 21:28:28
Tämä namiska on jo paljon tyylikkäämpi kuin se edellinen viritys. Uudessa paikassa ongelmana on vain se, että sitä saattaa tulla painettua vahingossa helpommin. Saatan vahingossa tykätä jostain kun yritin päästä vain toiselle sivulle. :D
Kannatan tosin poistamista kokonaan.
Lord JF
29.7.2010, 23:41:44
Nyt se ei esteettisesti häiritse, mutta tahdon sen silti pois pois pois.
Kuulun (yllättäen) heihin, joiden mielestä namiska sinänsä on ongelma, ei sen sijainti tai ulkoasu.
Kreifi
29.7.2010, 23:56:19
En edelleenkään tykkää ajatuksesta, että Facebook tunkee tännekin. Ehkä ahdistaa ajatus, että joku voisi jakaa tuonnekin kaikenmaailman juttuja ja kirjoituksia. Ja mitä tulee siihen huonovointisuuteen, niin en enää edes viitsi sanoa missä nyt mennään!
i<3yaoi
30.7.2010, 0:59:48
Nappi ei häiritse minua, joten nyt kun sijoittelu on kauniimpi niin olkoon vaan. Sille saattaa tulla tarvetta joskus, jos ilmestyy joku superhieno ketju joka on pakko jakaa facebookkiin. Sama kai sinne finin juttuja on tykätä ihan yhtä lailla kuin random "hassu uutinen X" juttuja.
FFfin FFfininä, Facebook Facebookkina.
Eli kannatan toiminnon poistamista.
Toistan edelleen samaa.
Ei sijainti, ei ulkoasu, vaan vastarinta sille, miten FB leviää kuin syöpä ja valloittaa muita sivuja pienelläkin tavalla.
Facebook poispoispois, kaikkihan me tiedämme että se on Illuminatin salainen tapa tarkkailla ihmisiä, hiljalleen ujuttaa propagandaa ja tutkia ihmisten poliittisia suuntaumuksia! FFFIN pysyköön foliohatussaan.
The_Sipi
30.7.2010, 7:55:17
Toistan edelleen samaa.
Ei sijainti, ei ulkoasu, vaan vastarinta sille, miten FB leviää kuin syöpä ja valloittaa muita sivuja pienelläkin tavalla.
Ihan näin uteliaisuudesta: vastustatko Googleakin? Sehän se vasta syöpä on.
Minulle on edelleen aivan sama.
Koska Finistä on tullut demokratia?
Kai nyt yhteen nappiin osaa jäsenet sopeutua, jäi se sitten tahi ei. Eikös perustajien kannattaisi pohdiskella ennemminkin, että onko Facebook-namiskasta mitään todellista iloa/hyötyä/arvoa foorumille? Esmes uudenlainen näkyvyys internet-maailmassa jos ja kun joku sitä nappia kenties käyttää? Kieltämättä on kyllä vähän turhan aikaista pohdiskella jonkin namiskan järkevyyttä, kun se ei ole kovin kauaa siinä edes ehtinyt olla olemassa.
Gabriel
30.7.2010, 8:34:55
Pidetään kaikin mokomin.
Naurattaa muuten, miten kaikkein äänekkäimpien Facebookin joka paikkaan tunkeutumisen vastustajien elämää voi seurata joka päivä Facebookista. :D
Kalypso
30.7.2010, 11:44:52
Poistetaan.
Ulkoasu yks hailee, mutta minullakin on ajatus siitä, että kaikkea ei todellakaan tarvitse jakaa sinne facebookiin. Jos joku tekee hienon ketjun, en usko että on tarkoituksenmukaista edes foorumin maineen levittämiseksi nähdä ketjunsa/vastauksiaan random tyypin fb-sivulla random kaverien nähtävillä. Ihmiset ovat täällä kirjoittaakseen FFfiniin eivätkä facebookiin. Noh itse olen jo ajat sitten lakannut kirjoittamasta tänne elämästäni kovinkaan henkilökohtaisesti, ja tämänkin uudistuksen myötä vähennän entisestään.
Foliohattuilu facebookin suhteen ei muutenkaan tunnu olevan paljonkaan liioiteltua.
Naurattaa muuten, miten kaikkein äänekkäimpien Facebookin joka paikkaan tunkeutumisen vastustajien elämää voi seurata joka päivä Facebookista. Niinnoh sekin riippuu, monen elämää saavat seurata vain ne jotka henkilö itse on valinnut kaverilistalleen. Tämä olisi vähän eri juttu.
psaijai
30.7.2010, 12:06:02
Juu edelleen vaan poispois. Hidastaa edelleen sivun latausta. :P
Ze Shoopuf
30.7.2010, 14:41:15
Haluan dislike-nappulan.
(Eli siis, poistetaan.)
Kreifi
30.7.2010, 15:41:09
aurattaa muuten, miten kaikkein äänekkäimpien Facebookin joka paikkaan tunkeutumisen vastustajien elämää voi seurata joka päivä Facebookista. :DJos minut lasketaan äänekkääksi ni jo on ollut hiljanen viikko. :P
Gabriel
30.7.2010, 16:08:50
Jos minut lasketaan äänekkääksi ni jo on ollut hiljanen viikko. :P
Okei, jäin kiinni: olet ainoa kaverini Facebookissa, jossa olen vain takiasi. :shok:
Lisättäköön etten vastusta tuon napin poistamista; en vaan kannatakaan sitä. Miksi oikeastaan olen vastannut näihin ketjuihin? :huh:
Tuntuu turhalle "tykätä" kokonaisesta ketjusta, joten poistoon. Enemmän iloa voisi olla yksittäisen viestin "tykkäämisestä". Toisaalta taas itsekin haluaisin pitää facebookin ja foorumit erillään, joten nappia en jokatapauksessa käyttäisi. Ei esimerkiksi mun duunikavereitteni tarvitse tietää kaikkia likaisia salaisuuksiani, joita täällä olen jakanut, vaikka osa olisikin useita vuosia vanhoja viestejä. :)
Turha nappi.
Para5ite
30.7.2010, 16:45:08
Miksi oikeastaan olen vastannut näihin ketjuihin? :huh:
Koska post counttisi oli eeppisesti triplat kun tämän postasit. 999 lopussa.
Nice triples...
btw. Tuo alla mainittu yksittäisen postauksen tykkääminen olisi siedettävääkin jopa.
Lord JF
30.7.2010, 20:43:55
Poistetaan se vaan niin ei tarvitse miettiä sijoituksia tai pitäisikö olla mahdollista tykätä yksittäisistä viesteistä. Kuten viisas mies joskus sanoi "Ei nappia, ei ongelmaa".
Jätetään tuohon. Se on hyvä, vaikken tule sitä käyttämään koskaan.
Berrycake
30.7.2010, 22:21:05
Nappi on sijainnin kannalta ihan ok tuossa, missä se nyt on kuten sanoinkin aikaisemmassa ketjussa. Aloin kuitenkin jälleen pohtia facebook kysymystä hieman laajemmin ja sen todellista uhkaa tiedon leviämisen osalta. Kalypso sanoikin sen aika hyvin: foliohattuilu facebookin suhteen ei ole täysin perätön harrastus. Jos finille liitetään facebook-nappi, kyse on paljon muustakin kuin vain esteettisestä kysymyksestä.
Turva-aspektia ajatellen yksittäisestä viestistä tai ketjuista tykkääminen ja niiden jakaminen facebookin kokoisessa yhteisössä saattaisi tuoda muassaan ei-toivottuja sivuvaikutuksia. Ihmiset kirjoittavat tänne monenlaista arkaluontoistakin josta irl- tuttavansa eivät välttämättä ole tietoisia ja joku saattaisi tehdä ikäviä 1+1=2 päätelmiä henkilöistä ja heidän nikeistään täällä. Tietenkin ketjuja ja posteja voi halutessaan linkittää ilman nappiakin mielin määrin, mutta voihan olla, että helppo fb-nappi madaltaa kynnystä.
Sitten pulmaan, joka mietityttää minua nyt eniten: jos tarpeeksi moni ihminen tykkää samasta kohteesta, eikös siitä muodostu facebookkiin automaattisesti jonkinmoinen yhteisö/yhteys, joka puolestaan alkaa taas kerätä asian tiimoilla tapahtuvista aktiviteeteista rekisteriä "tiedon jaon" nimissä yhteen paikkaan? Tämä ei kuulosta kovin houkuttelevalta kun miettii, että täällä haluttaisi kuitenkin säilyttää tietty rauha sen suhteen, mitä tänne uskaltaa kirjoittaa. Ok, onhan tämäkin internet, mutta facebook on kieltämättä pelottava paikka joka koloon ulottuvine lonkeroineen "tiedon jaon" nimissä... (mikä ei aina ole todellakaan toivottu asia). Lisäksi nuo tykkäämisen kohteet eli nykyiset "yhteydet" ovat lisäksi JULKISIA eikä niitä saa piiloon profiilistaan, ellei poista käsin kaikkia. Eli toisin sanoen, "ahdistus", "vitutus" ja minkä tahansa muunkin ketjun tykkääjät saattavat tietämättään luoda kokonaisen julkisen yhteisön ketjulle, jota kuka tahansa voi lukea ja internet stalkkailla yhdistellen pisteitä. Uskokaa mua: noita käkikelloja riittää, ketkä tuota harrastaa joko yksin tai porukalla!
Kumpaa täällä pidetään tärkeämpänä sitten? Modernia verkostoitumista ja tiedon rajatonta jakoa, vai käyttäjien yksityisyyden maksimoimista sen parhaan mukaan, mitä netissä voi näinä päivänä tehdä. *shrug* ;o //JA TUO editti rivi takaisin signun alle plz. Ihan hirveän näköinen tuossa. :'c
Kreifi
31.7.2010, 10:36:19
Okei, jäin kiinni: olet ainoa kaverini Facebookissa, jossa olen vain takiasi. :shok:
Ottaako noin koville?
Purity
31.7.2010, 10:56:29
Nappi pois, mieluummin vielä ennemmin kuin myöhemmin. Syyt on mulla samat kuin mitä Berry ja Kalypsokin ainakin jo sanoivat. FFfin on FFfin, ja vaikka tämä onkin julkisesti Internetsissä kaikkien nähtävillä, on siinä ero siihen että se löytyy FB:stä omasta/kavereiden seinältä. Monet foorumilaiset kirjoittelevat tänne kovin julkisesti asioita, mutta facebookissa onkin sitten kavereina monasti kaikki sukulaiset ja työkaverit ja kavereiden kaverit, jotka eivät muutoin eksyisi tätä foorumia lukemaan, liekö edes tietäisivät FFfinin olemassaolosta. Ei ole kiva näille tyrkyttää suoraan kaikkea mitä kuuluu-, vitutus- ja muiden stalkkausketjujen purkauksia, näin mielestäni. FFfinin yksi iso Juttu on kuitenkin tämä ns. tiivis yhteisöllisyys, jonka ansiosta ihmiset ovat ilmeisesti kokeneet 'turvalliseksi' postailla tosi henkilökohtaisiakin juttuja, vaikka siitä kuinka työkaverit vituttaa tai yms. FB-nappi vie tältä kovasti pohjaa.
En näe mitään todellista hyötyä FB-napin pitämisestä, ja ilmeisesti eivät napin pitämistä kannattavatkaan, kun perustelut tuntuvat olevan luokkaa "ihan sama" ja "en mä sitä käytä, mutta voishan sen kyllä pitää".
Eri juttu sitten jonkun jossain ehdottoma, että itse sivustolla voisi tykkäillä artikkeleista, peliuutisista, arvosteluista ja muista ns. virallisemmista FFfin-kamoista. Foorumeille en nappia kuitenkaan halua ollenkaan, ja napin täällä oleminen vaan vähentää mielenkiintoa edes viestitellä koko foorumeille. :(
Gabriel
31.7.2010, 13:04:14
4. Facebook-napin puolesta ja vastaan
Halu kommunikoida kaltaistensa kanssa on muuttumaton osa ihmisen luonnetta. Ihminen kehittyi Afrikan savanneilla, joilla hän oli pysyvästi epäedullisessa asemassa fyysisten ominaisuuksiensa vuoksi. Huomattavasti itseään nopeampien eläinten metsästys savannilla edellytti ihmiseltä taktista ajattelua ja toimimista ryhmässä, jolloin tehokas viestintä oli avainasemassa. Tämä primitiivinen ravinnon hankkimisen edellytys johti ihmisen myöhempiin kulttuurillisiin saavutuksiin, mutta viestinnän tarve oli aina olemassa. Esimerkiksi muinaiset roomalaiset käyttivät Britannian siirtokunnassaan optisia lennättimiä.
Teollinen vallankumous, radioaaltojen löytäminen ja etenkin puolijohteiden kehittäminen ovat mullistaneet ihmiskunnan elinolot ennen näkemättömällä tavalla. Näiden edistysaskelien myötä viestinnän tarve on kasvanut entisestään ja yhteydenpitokeinot ovat kehittyneet yhä moninaisimmiksi. Tällä hetkellä lukiota käyvä sukupolvi on käytännössä katsoen varttunut ympäristössä, jossa internet-yhteys on itsestäänselvyys. Verkostoituminen ja sosiaalinen media ovat sen sijaan niin uusia ilmiöitä, että nämäkin nuoret ovat joutuneet niihin sopeutumaan. Tunnetuin sosiaalista mediaa edustava verkkosivusto on muutama vuosi sitten julkiseen tietoisuuteen tullut Facebook, joka eroaa nuorten aikaisemmin suosimasta IRC-Galleriasta siten, että sen käyttäjäkunta ei koostu vain nuorista. Facebookissa ystäviään voi liittää profiiliinsa, mutta myös sukulasuuden esille tuominen on mahdollista: monet esimerkiksi merkitsevät vanhempansa. Tällainen perheenjäsentensä esittely verkossa on yllättävää suomalaisnuorilta; se kertoo, ettei nuori häpeä vanhempiaan.
Sosiaalinen media saa nykyisin niin paljon huomiota perinteiseltä medialta, että sen on helppo unohtaa olevan vielä hyvin uusi ilmiö. Näin ollen sosiaalisen median ongelmat eivät ole välttämättä vielä valjenneet - esimerkiksi Facebookin kohdalla ne ovat saattaneet vasta alkaa paljastua. Amerikkalaista Facebookia on kritisoitu erityisesti yksityisyyden suojan puutteesta. Käyttäjätiedot ovat lähtökohtaisesti avoimet ja ne pitää muuttaa käsin, käyttöehtoja on muutettu yksipuolisella ilmoituksella ja jatkuvat tietovuodot rasittavat palvelun mainetta ja turvallisuutta. Hieman yllättäen suurimman tietoturvariskinsä muodostavat käyttäjät itse. Vaikka Facebook on äärimmäisen suosittu, kaikki käyttäjät eivät muista olevansa etsittävissä siitä omalla nimellään. Suomen lain mukaan mahdollisen tulevan työnantajan päätökseen eivät saisi vaikuttaa kuvat penkkareiden jatkoista, mutta olisiko niiden näkemättä jääminen sittenkin paras vaihtoehto?
Facebookin edustama verkostoituneisuus nostaa esille myös periaatteellisia yhteiskunnallisia kysymyksiä. Suomen kaltaisessa demokraattisessa tasavallassa ei tulisi ajatelleeksi julkista valtaa uhkana itselleen, mutta autoritäärisemman hallituksen johtajille Facebook olisi kultakaivos. Olisiko toinen maailmansota ratkennut toisin, jos Adolf Hitlerillä olisi ollut tietokanta, johon kansalaiset olisivat kertoneet vapaaehtoisesti kaiken itsestään? Facebook on merkittävä edistysaskel ihmisten keskinäisessä yhteydenpidossa, mutta kaikkien uusien keksintöjen tapaan myös sen kanssa on noudatettava varovaisuutta. Vallan kolmijako-oppi on länsimaisen oikeusvaltion perusta, jota edes Facebook ei saa horjuttaa.
Jos joku oikeasti kokee sitä tarvitsevansa, niin ei se tuossa kohtaa minua häiritse. Mieluummin ilman, mutta ilmeisesti se halutaan foorumiin sisällyttää, kun jo kaksi äänestystä aiheesta löytyy?
Jackal von ÖRF
1.8.2010, 1:16:01
Porukka näyttää olevan tästä asiasta harvinaisen yksimielistä. :) Poistetaan siis nappi.
Ihan vaan ohimennen, eikö sitä nappia pidä painaa että se ketju ilmestyy seinällesi/ystäviesi/sukulaistesi nähtäväksi?
Eli jos vaikka nimimerkki Maikki painaa sitä niin tämä ilmestyy hänen seinälle ja hänen ystäviensä nähtäville. Jos sä satut olemaan Maikin facebook-kaverina niin sä näet jossain uutisvirrassa merkinnän ketjuun mutta sun kaverit ei?
Ellei ole sitten yhteisiä kavereita, jossa tapauksessa monasti ollaan foorumilla tutustuttu, jolloin foorumi ketjuineen on jo tuttua kauraa. Sukulaiset ja työkaveritkin siis näkisivät tekstin vain joko sun siitä tykätessä tai olemalla kaveri jonkun muun foorumilaisen kanssa joka tekstistä tykkää.
Vai oonko mä ihan hakoteillä?=/ En ole facebookissa hetkeen ollut, minkä jälkeen on ilmeisesti paljon uudistuksia ja muutoksia tapahtunut.