View Full Version : Final Fantasy XIII-2
Ananaz
18.1.2011, 10:56:14
No, nyt se on varmistettu. Tulossa tänä vuonna PS3:lle ja Ympyrälle, Toriyama jatkaa ohjaajana, logo on ruma, paskaa luvassa jnejne. Lisätietoja odotellaan.
http://c0013614.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/x2_4382fb5
Hyanmensir
18.1.2011, 10:57:04
http://c0013614.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/x2_4382fb5
Julkaistaan vuonna 2011 PS3:lle ja Xbox360:lle.
Lightning pääosassa jälleen. Ohjaajana Motomu Toriyama (XIII:n ohjaaja).
They are working so that the game serves as the answer to the opinions they received about FFXIII.
Hyanmensir
18.1.2011, 10:57:35
EEEEIIIIII olit nopeampi.
shaiana
18.1.2011, 12:02:03
No, nyt se on varmistettu. Tulossa tänä vuonna PS3:lle ja Ympyrälle, Toriyama jatkaa ohjaajana, logo on ruma, paskaa luvassa jnejne. Lisätietoja odotellaan.
:D
Tämä on jo nyt vuoden paras aloitus uudelle ketjulle.
psaijai
18.1.2011, 12:48:27
Niin julkistetaan ainakin japanissa...ehkä ensvuonna täällä? :D
http://pelaajalehti.com/2011/01/18/final-fantasy-xiii-2-tulee/
http://pelaajalehti.com/wordpress/wp-content/2011/01/FFXIII-2.jpg
Hyanmensir
18.1.2011, 13:31:20
Alhaisen resoluution traileri:
http://www.youtube.com/watch?v=PUUtORg1HUg
888888888888888
Ovat kuulemma kuunnelleet kritiikkiä, ja tekevät peliä sen mukaisesti.
Eli luvassa on lisää paskaa, XIII:tä jaksoi pelata jopa tunnin.
XIII:n jaksoi jopa pelata läpi ja voisi pelata toisenkin kerran. ;) En kyllä voi silti rehellisesti sanoa että odottaisin tätä jatkoa, mutta eiköhän sekin tule sitten aikanaan hankittua ja pelattua.
psaijai
18.1.2011, 14:21:42
HQ traileri:
http://www.youtube.com/watch?v=tXflRadhm54
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs043.snc6/167392_494263984335_29318669335_5724271_1431440_n. jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs040.snc6/167018_494264369335_29318669335_5724272_1858044_n. jpg
Vaikka XIII:ssä olikin niitä huonia puolia niin kyllä se musta hyvä peli kuitenkin oli. Innolla siis tätä odotan ja uskon että nyt niitä XIII:n huonoja puolia korjaillaan ja tästä tulee hyvä peli. <3 Trailerista oli vähän vaikee saada mitään kuvaa huonon laadun ja puuttuvien äänien takia (ja logo on vähän tylsä joo), mut lisää tietoa odotan ohnomnom.
Juripa
18.1.2011, 14:50:11
Vaikka tähän onkin ängetty kaikki jämät jotka eivät ensimmäiseen mahtunut, odotan peliä innolla. Tovottavasti älyävät uudistaa taistelusysteemin toimivammaksi. Ainakaan itse en siitä pitänyt. Eikä sitten mitään Kingdom Hearts-mässäilyä kuten näköjään Versuksessa nähdään. Kiitos! :D
Ananaz
18.1.2011, 15:16:42
Pelin virallinen saitti (http://www.finalfantasy13-2game.com/) on avattu ja julkaisua luvataan täällä "ensi talveksi" joten 2012 alkuvuoteen varmasti menee. Myös trailerin pitäisi varmaan ilmaantua sivulle paremmalla laadulla lähiaikoina.
Eli luvassa on lisää paskaa, XIII:tä jaksoi pelata jopa tunnin. Hyvä kun edes nyt myönnät että ne ekan pelin ketjuun postaamasi itkut siitä miten hahmoista tulee taas ihan samanlaisia perustuivat ihan puhtaasti tietämättömyyteen. ;)
Hyvä kun edes nyt myönnät että ne ekan pelin ketjuun postaamasi itkut siitä miten hahmoista tulee taas ihan samanlaisia perustuivat ihan puhtaasti tietämättömyyteen. ;)
Tämä onkin tämän hetkinen näkökulma. Kun kyseessä on kuitenkin Final Fantasy, pitää se XIII nimensä vuoksi jo läpäistä. Halvallakin sitä jo löytyy.
Toivottavasti peli muuttuu kiinnostavaksi myöhemmässä vaiheessa peliä.
Hyanmensir
18.1.2011, 17:22:21
Miten näistä peleistä voi edes innostua kun fanit ovat idiootteja? Menee hermo.
Tämä ja ensi vuosi näyttää FF:ien suhteen aikas hyvältä. Dissidiaa pelataan Maaliskuussa, Type 0:ta kesällä, XIII-2 talvella ja Versus XIII:tä keväällä 2014. XIV:stäkin ovat kuulemma tekemässä peliä, ehkä sitten ensi talvena.
Kahvikissa
18.1.2011, 19:33:47
Ei hyvältä näytä.. Viimeiseen hetkeen asti toivoin War of Trangressionin aikaan sijoittuvaa prequelia mutta no can do. :(
En oikeasti ymmärrä miten voit tehdä mitään johtopäätöstä tunnin pelaamisen perusteella. Jos itse olisin aikoinaan tehnyt finkku seiskasta johtopäätöksen ensimmäisen pelitunnin perusteella, niin pitäisin sitä luultavasti ihan paskana pelinä sen sijaan että pidän sitä parhaimpana koskaan. Plus luultavasti en olisi koskaan liittynyt näille foorumeille ja nauraisin hikisille final fantasyille. Eli siis ensimmäisen pelitunnin mielipiteet roxor.;D
Kyllä tuo 13:sta jatko-osa varmasti ostettua tulee. Lähinnä hämää että miksi 13? 10:ssä aikoinaan teki oikeasti mieli tietää mitä spiralle tapahtui ilman siniä ja summonereja, mutta 13:sta osa ei mielestäni jäänyt läheskään samalla tavalla "kesken", vaan tarinalle saatiin hyvä päätös.
Lord JF
18.1.2011, 20:44:51
Ehkä tätä voisi katsella sitten kun on ensin saanut XIII:n hankittua ja pelattua. Näitä spin-offeja tulee nykyään jo siihen malliin ettei pysy enää edes perässä.
Ananaz
18.1.2011, 21:27:50
Kyllä tuo 13:sta jatko-osa varmasti ostettua tulee. Lähinnä hämää että miksi 13? 10:ssä aikoinaan teki oikeasti mieli tietää mitä spiralle tapahtui ilman siniä ja summonereja, mutta 13:sta osa ei mielestäni jäänyt läheskään samalla tavalla "kesken", vaan tarinalle saatiin hyvä päätös. Piti ihan katsoa FFXIII:n loppu Youtubesta koska en kunnolla enää edes muistanut mitä siinä tapahtui, mutta olen kyllä eri mieltä tuosta. Mitään varsinaista tarvetta jatko-osalle ei kummankaan pelin tapauksessa ollut, mutta kyllä XIII:n lopulla oli paljon suurempi merkitys pelimaailmaan ja asukkien elämään, joten valmiudet jatkoa varten ovat paljon paremmat. Tosin jos nyt mietitään perimmäistä syytä XIII-2:lle, niin tämä on ainoa tapa jolla Square pystyy näyttämään maailmalle, että firman sisäiset tiimit ovat edelleen kykeneväisiä julkaisemaan pelejä järkevällä aikataululla. ;D
Toivottavasti nyt kun Super Dissidia ja Type-0 alkaa olla valmistumaan päin Nomurallakin olisi aikaa ottaa enemmän osaa tämän installaation suunnitteluun. Lupaisi varmasti parempaa ainakin mielenkiintoisien pelisysteemien osalta.
Type 0:ta kesällä Toivottavasti käännöstä ei tarvitse odotella kauaa. Tuskin ainakaan tähtäävät samanaikaiseen julkaisuun kun eivät kerran XIII-2:n tapaan vielä aloittaneet pelin hypettämistä jenkeissä ja Euroopassa. Harmi kyllä näyttää todella herkulliselta.. FF8 + Crisis Core + matofakin SOTATIIKEREITÄ, jumalauta!
Hyanmensir
18.1.2011, 21:40:04
Kyllä siitä hyvä tulee. Ehkä enemmän 12:n kaltainen mikä taas ei ole yhtään huono asia. Ja jos tekisivät taisteluista vähemmän automaattisia ja tutoriaalista hieman lyhyemmän kuin 20h niin pakkohankintahan tämä on.
No okei. Olishan se pakkohankinta oli mikä oli :<.
Ja 13 stoori oli kyllä vähän liian nopeasti kasaan kyhätty varsinkin lopun osalta että kyllä pieni täsmennys olisi poikaa joidenkin asioiden kohdalla :3.
En oikeasti ymmärrä miten voit tehdä mitään johtopäätöstä tunnin pelaamisen perusteella.
Ihan sillä perusteella, että toiset ihmiset kiinnostuvat pelistä joko heti alkumetreillä, tai sitten eivät ollenkaan. On olemassa pelejä, joista en ollut innostunut paljoa paskaakaan edes lopputekstien aikana, ja nämäkin on tullut läpäistyä lähinnä paremman puutteessa.
FF XIII ei saanut minkäänlaista liekkiä minussa syttymään, ja koko peli tuntui olevan vain varjo ysiin asti muodostuneesta, laadukkaasta pelisarjasta.
FF VII veti minut täysillä mukaan jo heti alkumetreillä. Ihmisiä on nääs erilaisia, jotkut voivat muodostaa sen mielipiteensä jo tunnin kahden kokeilun jälkeen helpostikin.
Ja kuten sanoin, XIII tulee läpäistyä vielä jossain kohtaa vaikka hampaat irvessä, ihan vain nimensä takia.
Ihan sillä perusteella, että toiset ihmiset kiinnostuvat pelistä joko heti alkumetreillä, tai sitten eivät ollenkaan. On olemassa pelejä, joista en ollut innostunut paljoa paskaakaan edes lopputekstien aikana, ja nämäkin on tullut läpäistyä lähinnä paremman puutteessa.
Huomaa kyllä että meillä on hyvin erilainen suhtautuminen peleihin. Itse taas en ole eläessäni pelannut lävitse peliä joka ei olisi innostanut. Pelaaminen on kuitenkin ainakin itselleni lähinnä hauskaa ajanvietettä ja jos peli ei kiinnosta minua niin se jää helposti kesken. Yleensä en osta koskaan sikaa säkissä vaan otan etukäteen selvää millainen peli on kyseessä, ainoastaan kerran elämässäni myönnän mokanneeni peliostoksen kanssa. (Sekin joku typerä dark alliance joka ratsasti baldursgatejen nimellä).
Pakko kuitenkin kysyä että onko sinulla koskaan tapahtunut toisinpäin että peli olisi ensin tuntunut todella paskalta, mutta muuttunut lisätuntejen jälkeen hyväksi?
FF XIII ei saanut minkäänlaista liekkiä minussa syttymään, ja koko peli tuntui olevan vain varjo ysiin asti muodostuneesta, laadukkaasta pelisarjasta.
Tämän ymmärrän, siltikin tästä huolimatta minusta tunti peliaikaa on todella vähän. Finalit ovat kuitenkin sellaisia pelejä että ensimmäisen tunnin aikana pelistä ei aukene oikeastaan mikään: Et pääse syventymään taistelujärjestelmään, juoneen, hahmoihin etkä ylipäätään yhtään mihinkään. Itse esimerkiksi pidin kolmessatoista juuri siitä että siinä tarvi enemmän taktikointia kuin yhdessäkään aikaisemmassa finalissa. Toisinsanoen taistelu oli vihdoinkin muuta kuin ikuista lyöntinapin rämppäämistä ja välillä healausta mitä vanhemmat finalit ovat pullollaan. Ei toki sillä etteivätkö ne muuten olisi hyviä pelejä.
FF VII veti minut täysillä mukaan jo heti alkumetreillä. Ihmisiä on nääs erilaisia, jotkut voivat muodostaa sen mielipiteensä jo tunnin kahden kokeilun jälkeen helpostikin.
Koko keskustelun pointti on ehkä enemmän siinä että minun mielestäni ensimmäisen tunnin aikana muodostettu mielikuva on aika suuri riski peliä aloitettessa. Toki se voi osua oikeaan, mutta voi myös hyvin olla että pelistä saa täysin väärän kuvan ja ihminen lopettaa pelin kesken ennenkuin se oikeasti alkaisi kiinnostamaan. Tästä esimerkkinä ensimmäisen tunnin mielikuvain finkku seiskasta oli seuraavanlainen: "Mitä helvetin pelleilyä tää on, räjäytellään jotain reaktoreita jossain pikkupaikassa eikä ole edes maailmankarttaa. Onko tää koko peli tätä paskaa?" Finalihistoriani olisi todennäköisesti jäänyt tähän jos olisin luottanut ensimmäisen tunnin fiiliksiini.
Pähkinänkuoressa en siis väitä että kiinnostuisit valtavasti finkku 13:sta jos jatkaisit sen pelaamista. Sen sijaan väitän seuraavaa: Jos annan sinulle 100 eri peliä pelattavaksi niin että pelaat niitä ensin tunnin ja päätät sen jälkeen alkufiiliksien perusteella mitä niistä kannattaa jatkaa ja miksi. Sen jälkeen pelaat kuitenkin ne kaikki lävitse ja arvioit alkuperäisiä arvioitasi uudestaan. Minä en ihan oikeasti jaksa uskoa että jokainen ensimmäisen tunnin arviosi pelien paremmuudesta osuisi oikeaan.
Syy miksi nostan tämän esille niin minusta on aika offensiivista kun tulet sanomaan minun mielestäni ok peliä jota olen pelannut 100+ tuntia paskaksi ensimmäisen tunnin fiiliksien perusteella. Varsinkin kun tuomitset lisäosan paskaksi nimenomaan sen perusteella että pelasit ensimmäistä osaa tunnin. Jos laitetaan vielä tämä verbaaliseen muotoon käytännössä, niin onko tämä mielestäsi reilu vertaus: "Pelasin Fallout Las Vegasia ensimmäiset 10 min, mut heti alussa sen tohtorin pää rupes pyöriin ja se bugas ihan helvetisti. Oli kyllä sellanen kasa paskaa heti alusta asti että lopetin pelaamisen siihen paikkaan. Ei helvetti noin uus peli voi bugata noin pahasti heti alussa. En muuten koske myöskään yhteenkään toiseen fallouttiin kyllä ikinä vaikka niitäkin on kehuttu. Samaan tapaan varmasti yhtä bugisia ulostekasoja kun Las Vegaskin."
Hyanmensir
18.1.2011, 23:58:03
Työ olitte mitä, 8-10 vee kun pelasitte äf äfää ekan kerran?
Olikohan hiukkasen vähemmän odotuksia peliltä siinä iässä?
Voisikohan se mitenkään olla, että sen takia nykyiset äfäfät tuntuvat huonommilta kuin entiset? Tarinat tehdään edelleen niille 13-vee jannuilla vaikka pelisarjan fanit ovat jo kaulapartaisia varhaisnuoria tai jo keski-iän reippaasti ohittaneita kolmekymppisiä. Nothing has changed on that front. Samalla pelisarjan aivopieruja on karsittu pois.
"Ennen niin laadukas pelisarja" on edelleen laadukas jos olet 12 vee teinix.
Huomaa kyllä että meillä on hyvin erilainen suhtautuminen peleihin. Itse taas en ole eläessäni pelannut lävitse peliä joka ei olisi innostanut. Pelaaminen on kuitenkin ainakin itselleni lähinnä hauskaa ajanvietettä ja jos peli ei kiinnosta minua niin se jää helposti kesken. Yleensä en osta koskaan sikaa säkissä vaan otan etukäteen selvää millainen peli on kyseessä, ainoastaan kerran elämässäni myönnän mokanneeni peliostoksen kanssa. (Sekin joku typerä dark alliance joka ratsasti baldursgatejen nimellä).
Samalla tavalla kuin "ihan ok"-kastissa olevia elokuviakin tulee katsottua loppuun, koskee sama logiikka myös omalla kohdalla pelejäkin, mikäli siis parempaa ei ole tarjolla.
Dark Alliancetkin menee tuonne "ihan ok"-kastiin, kun tietokonetta en niitä pelatessani vielä omistanut, meni ne konsolipojalle ihan mukavana läpijuoksuna. Vielä pitäisi ne varsinaiset Baldurit saada pelattua joskus.
Pakko kuitenkin kysyä että onko sinulla koskaan tapahtunut toisinpäin että peli olisi ensin tuntunut todella paskalta, mutta muuttunut lisätuntejen jälkeen hyväksi?
Hyvä kysymys. Enemmänkin löytyy ihan "ihan ok"-pelejä, jotka on muuttunut paremmaksi pelaamisen myötä. Jos peli on mielestäni luokkaa "ihan paska", niin pelaaminen on tuupannut jäämään alkumetreille. Jos muistuu jotain mieleen, ilmoitan siitä.
Tämän ymmärrän, siltikin tästä huolimatta minusta tunti peliaikaa on todella vähän. Finalit ovat kuitenkin sellaisia pelejä että ensimmäisen tunnin aikana pelistä ei aukene oikeastaan mikään: Et pääse syventymään taistelujärjestelmään, juoneen, hahmoihin etkä ylipäätään yhtään mihinkään.
Itselläni ensimmäinen kosketus RPG-genreen oli FF VIII, joka kolahti jo pelkästään siksi että erosi huimasi länsimaalaisista tuotoksista. Dialogian paljous oli se suurin koukku.
Seuraavaksi lainasin kaverilta VII:n johon oli helppo ottaa kontatkia VIII:n jälkeen.
Nyt tässä iässä, kun vertauskohteita löytyy paljonkin, XIII ei vain tunnu uudistavan tai ylittämän oikein mitään millään saralla. Muutenkin XIII rikkoo liikaa sarjan perinteitä ja traditioita, kaikki itseäni viehättäneet elementit on vedetty pois miltei kokonaan. VI ja IX IMO ne sarjan parhaimmat.
Itse esimerkiksi pidin kolmessatoista juuri siitä että siinä tarvi enemmän taktikointia kuin yhdessäkään aikaisemmassa finalissa. Toisinsanoen taistelu oli vihdoinkin muuta kuin ikuista lyöntinapin rämppäämistä ja välillä healausta mitä vanhemmat finalit ovat pullollaan. Ei toki sillä etteivätkö ne muuten olisi hyviä pelejä.
Jotenkin ei vain kolahda tuo linjaus, että jokainen hahmo on samalla maagi ja taistelija, ja jokainen osaa kutsua Summoneita. Omasta mielestä parempaa taktikointia on ryhmän valinta sillä perusteella, että kuka osaa taikoa, kuka taitaa lähitaistelun, kuka on nopea, ja jokainen suutari pysyy lestissään.
Syy miksi nostan tämän esille niin minusta on aika offensiivista kun tulet sanomaan minun mielestäni ok peliä jota olen pelannut 100+ tuntia paskaksi ensimmäisen tunnin fiiliksien perusteella. Varsinkin kun tuomitset lisäosan paskaksi nimenomaan sen perusteella että pelasit ensimmäistä osaa tunnin.
En minä haukkunut ihmisiä, jotka FF XIII:stä pitävät, vaan sanoin ettei se vain saanut minussa liekkiä syttymään. Jos joku ei pidä New Vegasista, niin sitten joku ei pidä New Vegasista. Löytyy melkoisen paljon ihmisiä ketkä eivät halua uutta Fallouttia pelata nimenomaan noiden bugien takia, mutta ei se minua haittaa. :)
Hyanmensir
19.1.2011, 0:52:42
Jotenkin ei vain kolahda tuo linjaus, että jokainen hahmo on samalla maagi ja taistelija, ja jokainen osaa kutsua Summoneita. Omasta mielestä parempaa taktikointia on ryhmän valinta sillä perusteella, että kuka osaa taikoa, kuka taitaa lähitaistelun, kuka on nopea, ja jokainen suutari pysyy lestissään.
Ja sitten valitaan ne kolme lähitaistelijaa jotka tekevät 99999 (melee)lämää per isku ja muut jäävät taka-alalle.
Uusin Jump-lehti näyttää vihjaavan, että peli sijoittuu täysin eri aikakauteen kuin alkuperäinen peli. Lightningin uusittu design ja aikamatkailua... onko kyseessä sittenkin Valkyrie Profile 3? :shy:
Square Europe trollaa faneja, HQ-traileri lisätty viralliselle sivulle. :D
Dark Alliancetkin menee tuonne "ihan ok"-kastiin, kun tietokonetta en niitä pelatessani vielä omistanut, meni ne konsolipojalle ihan mukavana läpijuoksuna. Vielä pitäisi ne varsinaiset Baldurit saada pelattua joskus.
Menee hieman offiksi, mutta itse kun taas olin pelannut alkuperäisiä baldureita ensin niin odotin dark alliancelta kunnon roolipelimäisyyttä ja syvällistä juonta sekä paljon dialogia ja hahmoja plus suuren määrän tehtäviä. Sen sijaan sain wannabe hack&slash kasan ulostetta, joka oli putkimaisempi kuin putki itse.
Hyvä kysymys. Enemmänkin löytyy ihan "ihan ok"-pelejä, jotka on muuttunut paremmaksi pelaamisen myötä. Jos peli on mielestäni luokkaa "ihan paska", niin pelaaminen on tuupannut jäämään alkumetreille. Jos muistuu jotain mieleen, ilmoitan siitä.
Minä silti uskon oikeasti että niistä paskoistakin peleistä olisi löytynyt muutama helmi jos olisit panostanut vähän enemmän. Itse olen ottanut sen linjan vähän kaikessa että koitan olla olettamatta mitään ja hankin aina factaa tai ylipäätään kokemusta eri aiheista ennenkuin muodostan mielipiteeni asioista. Minusta pelin arvosteleminen tunnin pelikokemuksella vain on todella vahvaa olettamista ja mielipide voi helposti muuttua kun peliin/asiaan perehtyy paremmin.
Nyt tässä iässä, kun vertauskohteita löytyy paljonkin, XIII ei vain tunnu uudistavan tai ylittämän oikein mitään millään saralla. Muutenkin XIII rikkoo liikaa sarjan perinteitä ja traditioita, kaikki itseäni viehättäneet elementit on vedetty pois miltei kokonaan. VI ja IX IMO ne sarjan parhaimmat.
Totuus on kuitenkin se että pelisarjan on uudistuttava. Jokainen uudistus ei varmasti miellytä kaikkia, mutta ajatus siitä että finaleiden systeemit ja mekaniikat pysyisivät samoina osasta toiseen on mielestäni puuduttava.
Ihan rehellinen kysymys: Kuinka monessa finalissa näin oikeasti on? Ysi on ainoa joka itselleni tulee mieleen. Siinä et saanut Vivistä kunnon tankkia etkä Zidanesta maagia vaikka kuinka olisit halunnut ja tämä oli ihan virkistävää vaihtelua. Jos kuitenkin ajatellaan muita osia niin kympissä pystyit kehittämällä tekemään Lulusta tehokkaan fyysisen mättäjän ja Auronista Spiran kovimman maagin jos näin halusit. Sama kasissa, Junctiointejen avulla niin Quistis kuin Rinoakin pystyi mättämään T-rexaurit fyysisesti siinä missä Squalista sai tehtyä maagin jos näin halusi. Sama homma myös seiskassa materioiden avulla ja vitosessa job järjestelmällä. Kutosessakin Terrasta sai ihan tehokkaan Tankin jos näki vähän vaivaa.
Toisin sanoen ei tuo "suutari pysyköön lestissään" -ajatusmalli hirveän hyvin toteudu juuri missään muussa finalissa kuin ysissä.
En minä haukkunut ihmisiä, jotka FF XIII:stä pitävät, vaan sanoin ettei se vain saanut minussa liekkiä syttymään.
Itseasiassa sanoit XIII-2:sta koskien: "Eli luvassa on lisää paskaa, XIII:tä jaksoi pelata jopa tunnin." Sinulla on tapana esittää vahvoja mielipiteitä asioista joihin sinulla on todella vähän kosketuspintaa. Mielipiteitä saa tottakai olla, mutta on hyvin eri asia sanoa: "XIII ei saanut minua syttymään, vaikka en sitä kovin paljoa jaksanut edes pelata. Siksi en aseta kakkososalle suuria odotuksia." vs "Eli luvassa on lisää paskaa, XIII:tä jaksoi pelata jopa tunnin."
Tunnen sinut sen verran hyvin että tiedät ettet tee sitä tarkoituksella. Jos en tuntisi niin väittäisin tuota paskakommenttia rankaksi trollaukseksi. :)
Hyanmensir
19.1.2011, 10:52:52
Uusin Jump-lehti näyttää vihjaavan, että peli sijoittuu täysin eri aikakauteen kuin alkuperäinen peli. Lightningin uusittu design ja aikamatkailua... onko kyseessä sittenkin Valkyrie Profile 3? :shy:
Oletko varma ettei peli sijoitu sittenkin toiseen universumiin? Sitä on jo vähän trailerissa pohjustettu, että on "näkyvä maailma" (XIII:n maailma) ja "näkymätön maailma" jossa the Maker elää.
Eikä Maker olekaan Pulse vaan ihan uusi olento, Buniberzei.
http://dilly-shilly.blogspot.com/2011/01/fabula-nova-crystallis-mythology.html
Critis
19.1.2011, 12:47:31
En ole XIII:stä mitään erityisen hyvää sanottavaa kuullut ainakaan niiden arvosteluiden perusteella mitä itse olen netistä lukenut. Tällä ja myös sillä että XII oli minulle jo pettymys on jotain tekemistä asian kanssa.
Paha alkaa mitenkään haukkumaan kun en XIII:tä ole pelannut, mutta tuosta logosta on pakko sanoa että on kyllä helvetin ruma. Tulee ihan X-2 mieleen ja tämä ei ole hyvä asia.
Ananaz
19.1.2011, 16:13:34
Oletko varma ettei peli sijoitu sittenkin toiseen universumiin? Sitä on jo vähän trailerissa pohjustettu, että on "näkyvä maailma" (XIII:n maailma) ja "näkymätön maailma" jossa the Maker elää. Jepjep, lukaisin Episode i:n sekä tuon FNC-mytologiajutun (Näkyvä maailma. Näkymätön maailma. Ovi niiden välillä. Is this Kingdom Hearts? :D) vasta nyt kokonaan, ja todellakin vaikuttaa siltä, että tämä kahden eri maailman konsepti tulee olemaan keskeisesti esillä XIII-2:ssa. Tarkalleenhan tuossa Jumpissa (skanni alla) on siis yhdistetty Lightningiin lause "In the world where I once existed, time's path is no longer certain...". Episode i:ssä oli siinä määrin pohdintaa ja "ennustelua" Gran Pulsen tulevaisuudesta, etten lainkaan ihmettele jos pelissä oikeasti joudutaankin jossain vaiheessa tulevaisuuteen, esim. sen johdosta että ajan kulku eri maailmojen välillä on erilaista (kuten novellin loppu tuntuu jokseenkin vihjaavan).
Saa nähdä kuinka pahasti veikkaukset menevät pieleen kun tietoa pelistä alkaa ilmestymään. ;D
http://www.ffring.com/pages/?img=news/19-01-2011/ff13-2.jpg
Ihme whinetystä taas koko ketju täynnä, ei voi käsittää.
Suurin osa ihmisistä on idiootteja, ei kannata siis paljon pohjustaa mielipiteitään ja ennakko-odotuksiaan netistä lukemansa perusteella. Pelatkaa oikeasti peliä KUNNOLLA ja tulkaa sitten vasta kertomaan perusteltuja mielipiteitänne. Aloituspostaus oli kyllä syvin pohjanoteeraus ikinä. (/rant)
Tällä hetkellä ainakin vaikuttaa, ettei XIII-2:sta ole tulossa X-2:n tyylistä "superficial fan service spin-off"ia vaan ihan vakavasti otettava jatko-osa. Itse Lightning ei henkilökohtaisesti kauheasti kiinnosta, enemmän odotan kerrontaa itse pelimaailmasta, mytologiasta ja fal'Cieista. XIII:ssa oli pitkään aikaan oikeasti mielenkiintoinen lähtöasetelma ja universumi, joten mielenkiinnolla jään odottelemaan mitä XIII-2 tuo tullessaan. Oli se sitten vasta vuonna 2012.
Suurin osa ihmisistä on idiootteja
Tai sitten vaan joillain pelaajilla standardit ovat nousseet samalla kun FF-standardit ovat laskeneet parhaista ajoista kuin lehmän häntä. Jotkut asiat pystyy vaan näkemään trailereistäkin ja päätteleen pelaajien kommenteista, jos löytyy ennestään yhtään peruskäsitystä siitä millaista kömpelöä kökköä FF:t nykyään ovat.
Tai sitten vaan joillain pelaajilla standardit ovat nousseet samalla kun FF-standardit ovat laskeneet parhaista ajoista kuin lehmän häntä. Jotkut asiat pystyy vaan näkemään trailereistäkin ja päätteleen pelaajien kommenteista, jos löytyy ennestään yhtään peruskäsitystä siitä millaista kömpelöä kökköä FF:t nykyään ovat.
Pakko kysyä että jos itse saisit suunnitella uuden finalin niin mitä elementtejä laittaisit siihen jotka tekisivät siitä sinun mielestäsi parhaan final fantasyn koskaan? Nykyään sinun puoleltasi kuuluu aika paljon valitusta ja kitinää siitä miten finaleiden taso vain laskee ja laskee, mutta ei oikeastaan yhtään ehdotusta miten hommat pitäisi hoitaa.
Hyanmensir
20.1.2011, 12:10:53
Tai sitten vaan joillain pelaajilla standardit ovat nousseet samalla kun FF-standardit ovat laskeneet parhaista ajoista kuin lehmän häntä.
Ensimmäinen pointti pitää paikkansa.
Toinen pointti on täyttä shaibaa. Standardi on A) noussut tai B) pysynyt samana, riippuen mitä osa-aluetta tarkastellaan, poikkeuksia lukuunottamatta.
Sama pätee myös
X-2:n tyylistä "superficial fan service spin-off"ia
mikä oli kaikkea muuta kuin pinnallinen muun kuin tarinan osalta. Siinä suhteessa rima laski, mutta muuten nousi. Se kyllä kertoo aika paljon siitä, mitä FF-fanipojat sarjalta haluavat. Ja esim. miksi Lost Odysseytä ylistetään huolimatta siitä, että pelin olisi voinut tehdä SNES:sille 15 vuotta sitten eikä mikään olisi muuttunut grafiikkaa lukuunottamatta. Mutta kun tarina oli tehty vähän vanhemmille kuin 12-vuotiaille niin se teki koko "pelistä" "hyvän", kun taas "pinnallinen" 12-vuotiaille tehty tarina tekee pelistä "huonon".
Sitten syytetään jotain maailmankarttaa ja vuoropohjaisten tappeluiden puuttumista... FFFFFUUU
-- kun FF-standardit ovat laskeneet parhaista ajoista kuin lehmän häntä -- jos löytyy ennestään yhtään peruskäsitystä siitä millaista kömpelöä kökköä FF:t nykyään ovat.Otetaanpas ne ajan kultaamat kakkulat pois nenältä. Nyky-FF:t - verrattuna moniin muihin tämän päivän peleihin - ovat edelleen laadukasta viihdettä useilla tasoilla. Voi toki olla, että pelipreferenssisi on muuttunut vuosien saatossa, eikä nyky-Finaleista irtoa samanlaista mahtifiilistä kuin joskus aikoinaan sen ajan peleistä. Mutta tulla nyt sanomaan, että jokin IV-VI tai "edes" VII olisi tasoltaan >NIIN< paljon korkeammalla kuin esimerkiksi X/XII/XIII, on kyllä suuremman luokan huttua. Kyse on enemmänkin mielipide-eroista kuin laatueroista. Et tykännyt XII:n taistelusysteemistä? Fine, minäpä tykkäsin. X:n vuoropohjaisuus kuraa? Ei minun mielestä. Ennemmin pelaisin taas uudestaan läpi jonkun FF X:n tai sitä uudemman Finalin kuin minkään vanhemman.
Ei ole pakko tykätä, mutta turha tulla vasta julkistetun FF:n ketjuun whineemään, kuinka kaikki uudemmat Finalit ovat huonoja *yhyy*
mikä oli kaikkea muuta kuin pinnallinen muun kuin tarinan osalta.Totta. Pahoittelen ilmaustani. Pidin kyllä pelin taistelusysteemistä ja Dress Sphereistä, mutta nimenomaan tarina jätti toivomisen varaa.
Ananaz
20.1.2011, 12:44:34
Aloituspostaus oli kyllä syvin pohjanoteeraus ikinä. (/rant)Tein parhaani, hyvä kun tykkäsit. ;D Jos se nyt on jäänyt epäselväksi, niin odotan kyllä peliä suurella kiinnostuksella ja positiivisin mielin, koska alkuperäisessä oli potentiaalia mihin tarttua jatko-osassa.
Ja esim. miksi Lost Odysseytä ylistetään huolimatta siitä, että pelin olisi voinut tehdä SNES:sille 15 vuotta sitten eikä mikään olisi muuttunut grafiikkaa lukuunottamatta. Mutta kun tarina oli tehty vähän vanhemmille kuin 12-vuotiaille niin se teki koko "pelistä" "hyvän", kun taas "pinnallinen" 12-vuotiaille tehty tarina tekee pelistä "huonon". No juu, riippumatta siitä mille ikäryhmille nämä pelit sitten lähtökohtaisesti olivatkin suunnattu, niin näkisin kyllä, että FFX-2:n rehellinen hömppämeininki aiheuttaa aikuisellekin pelaajalle vähemmän päänsärkyä kuin Lolz Odysseyn säälittävä yritys olla kovastikin dramaattinen pelaajaa kaikissa tilanteissa aliarvioivilla käänteillä ja idioottihahmoillaan. FFXIII:stä voi hyvin sanoa samaa, mutta siinä sentään pelastavana puolena oli juuri kohtalaisen pitkälle mietitty maailmanhistoria ja mytologia.
Hyanmensir
20.1.2011, 13:19:14
Lolz Odysseyn säälittävä yritys olla kovastikin dramaattinen pelaajaa kaikissa tilanteissa aliarvioivilla käänteillä ja idioottihahmoillaan.
Kyllähän se tarina ihan hyvä oli, varsinkin ne thousand years of dreams-stoorit, mutta pelinä se oli kyllä täysi susi. XII/I sentään yrittää. Vielä jos saataisiin tämä pääsarjan pelattavuus tasolle tyyliä Kingdom Hearts tai Dissidia niin hyvä. Versus ja Dissidia (ehkä Type 0) vienevät sarjaa pelattavuudeltaan pitemmälle kuin numeroidut osat.
Substance
20.1.2011, 15:20:06
Light on tuossa haarniskassa aika porno. Ok, se on japanilaista kulttuuria, mutta ei mielestäni oikein sovi kyseiselle hahmolle. Muuta en XIII-2:sta nyt pystykkään sanomaan.
Mikä on type O?
Hyanmensir
20.1.2011, 16:47:31
Agito XIII, uudella nimellä.
Weirdo
20.1.2011, 18:32:25
Pakko kysyä että jos itse saisit suunnitella uuden finalin niin mitä elementtejä laittaisit siihen jotka tekisivät siitä sinun mielestäsi parhaan final fantasyn koskaan? Nykyään sinun puoleltasi kuuluu aika paljon valitusta ja kitinää siitä miten finaleiden taso vain laskee ja laskee, mutta ei oikeastaan yhtään ehdotusta miten hommat pitäisi hoitaa.
No jaa, periaatteessa ei pitäisi edes vastata, koska en kuulu uusien FF:ien kehitystiimiin eikä kritiikki ole mitenkään perusteetonta vaikka itsellä ei ole esittää jotain absoluuttisen oikeaa tapaa toteuttaa homma.
Kyllä FF:ssä joka tapauksessa pitäisi ensin alkuun palata ihan oikeisiin tarinoihin, jollainen jopa kasin sekavan sillisalaatin voidaan joka tapauksessa katsoa olevan. Ennen draama oli FF:ssä vain tehokeino juonenkuljetuksen, nyt siitä nyt tullut itseisarvo ja minkäänlaista kunnon juonta sen alta ei enää löydy. Ennemminkin se menee siten, että taustalle kyhätään joku aivoton ja suoraviivainen juonenpätkä, jonka koko idea tuntuu olevan siinä, että voidaan joka väli tunkea täyteen samaa teennäistä itkudraamaa - ja lopputulos on kaikessa kömpelyydessään aina yhtä tragikoominen.
Näin ei tosiaan ollut 90-luvulla ja 2000-luvun alussa, vaan silloin draama oli tosiaan pelkkä tehokeino juonenkuljetukseen ja se hoidettiin kaikin puolin huomattavasti tyylitajuisemmin.
Muitakin puutteita on, mutta teennäiset itkudraamat ovat uusien nykyisten japsiropejen ylivoimaisesti suurin ongelmakohta.
No juu, riippumatta siitä mille ikäryhmille nämä pelit sitten lähtökohtaisesti olivatkin suunnattu, niin näkisin kyllä, että FFX-2:n rehellinen hömppämeininki aiheuttaa aikuisellekin pelaajalle vähemmän päänsärkyä kuin Lolz Odysseyn säälittävä yritys olla kovastikin dramaattinen pelaajaa kaikissa tilanteissa aliarvioivilla käänteillä ja idioottihahmoillaan.
Aivan, tässä on ehdottomasti nykyjapsiropejen suurin ongelmakohta ja LO menee kaikessa tyylitajuttomuudessaan aivan sinne kympin luokkaan. Pelin juonella ei tunnu edes olevan mitään sen suurempaa pointtia, kunhan vaan yrittää olla joka välissä niin dramaattinen, niin koskettava sillä täysin naurettavalla itkudraamallaan, jonka dialogi on vielä kaiken lisäksi tasoa George Lucas. Ei tuollaista pelaajaa täydellisesti aliarvioivaa, mukadramaattista paskaa vaan jaksa kovin pitkälle, varsinkin kun se on vielä toteutettu aivan mahdottoman kömpelösti kaikin puolin (myös teknisesti, aivan hirveää animaatiota ja hahmojen ilmeet ovat lähinnä kokoelma mitä ihmeellisempiä irvistyksiä).
Sami E
20.1.2011, 22:13:09
Lost Odysseytä ylistetään huolimatta siitä, että pelin olisi voinut tehdä SNES:sille 15 vuotta sitten eikä mikään olisi muuttunut grafiikkaa lukuunottamatta.
Minusta tällainen väitös kertoo, että et ole lainkaan tajunnut Lost Odysseyn taistelujärjestelmän syvyyttä ja oivalluksia. Jouduitko grindaamaan paljonkin?
Hyanmensir
20.1.2011, 22:18:20
Minusta tällainen väitös kertoo, että et ole lainkaan tajunnut Lost Odysseyn taistelujärjestelmän syvyyttä ja oivalluksia. Jouduitko grindaamaan paljonkin?
Eihän se peli edes antanut grindata?
Mutta asiaan. Mitä LO:n pelimekaniikkaa ei olisi voitu tuottaa SNES:llä 15 vuotta sitten?
No jaa, periaatteessa ei pitäisi edes vastata, koska en kuulu uusien FF:ien kehitystiimiin eikä kritiikki ole mitenkään perusteetonta vaikka itsellä ei ole esittää jotain absoluuttisen oikeaa tapaa toteuttaa homma.
Haha, anteeksi mutta tämä on oikeasti typerin kuulemani asia hetkeen. Jos joku kysyy sinulta "mikä on lempiruokasi", niin vastaatko "No jaa, periaatteessa ei pitäisi edes vastata, koska en ole kokki". Tai jos joku kysyy että "mikä on lempiautosi" niin vastaatko silloin että "No jaa, periaatteessa ei pitäisi edes vastata, koska en ole automekaanikko"?:D
Kysyin mielipidettäsi siitä miten hommat pitäisi hoitaa, en odottanut että sinulle olisi kaikkia finaleiden faneja tyydyttävä vastaus hihassasi.
Kyllä FF:ssä joka tapauksessa pitäisi ensin alkuun palata ihan oikeisiin tarinoihin, jollainen jopa kasin sekavan sillisalaatin voidaan joka tapauksessa katsoa olevan. Ennen draama oli FF:ssä vain tehokeino juonenkuljetuksen, nyt siitä nyt tullut itseisarvo ja minkäänlaista kunnon juonta sen alta ei enää löydy. Ennemminkin se menee siten, että taustalle kyhätään joku aivoton ja suoraviivainen juonenpätkä, jonka koko idea tuntuu olevan siinä, että voidaan joka väli tunkea täyteen samaa teennäistä itkudraamaa - ja lopputulos on kaikessa kömpelyydessään aina yhtä tragikoominen.
Itse olen samaa mieltä siitä että juoniin voitaisiin panostaa enemmän ja varsinkin yllättäviä juonenkäänteitä saisi olla huomattavasti enemmän. En kuitenkaan itse näe asiaa niin draamailusta olisi tullut jotenkin itseisarvo. Muutenkin minulle merkitsee pelissä paljon muukin kuin juoni. Mainitsit tosin itsekkin että sinua haittaavat muutkin kuin juonelliset seikat. Olisi hyvä kuulla näistäkin.
Weirdo
20.1.2011, 22:57:24
Kyllä, Lost Odyssey olisi pelimekaniikkansa puolesta voinut hyvin olla SNES-peli. Siinä ei ollut mitään sellaista, mitä ei olisi voinut SNES:llä toteuttaa. Ja nerokkuus sekä oivallukset ovat tosiaan kaukana LO:n yksinkertaisesta rivitaistelusta (edit: saati syvyys).
Haha, anteeksi mutta tämä on oikeasti typerin kuulemani asia hetkeen. Jos joku kysyy sinulta "mikä on lempiruokasi", niin vastaatko "No jaa, periaatteessa ei pitäisi edes vastata, koska en ole kokki". Tai jos joku kysyy että "mikä on lempiautosi" niin vastaatko silloin että "No jaa, periaatteessa ei pitäisi edes vastata, koska en ole automekaanikko"?:D
Tässä on lähinnä sun tavattoman vaikea käsittää erittäin helposti ymmärrettävissä olevaa asiaa. Toki ei siinä mitään jos ymmärrys ei oikeasti tuon enempään riitä - tosin siinä tapauksessa kannattaisi ehkä passata vallan tällaiset "nokkeluudet".
Tässä on lähinnä sun tavattoman vaikea käsittää erittäin helposti ymmärrettävissä olevaa asiaa. Toki ei siinä mitään jos ymmärrys ei oikeasti tuon enempään riitä - tosin siinä tapauksessa kannattaisi ehkä passata vallan tällaiset "nokkeluudet".
Argumentointitaitosi ovat kyllä oikeasti puhtaan nollan luokkaa puhuttiin sitten uusimmista finaleista tai ihan mistä tahansa. :D
Mutta ei se mitään, eivät kaikki ole seppiä syntyessään. Palataan aiheeseen joten kerro toki miten muuten uusia finaleita voitaisiin parantaa kuin juonen osalta? :)
Hyanmensir
20.1.2011, 23:17:48
Palataan aiheeseen joten kerro toki miten muuten uusia finaleita voitaisiin parantaa kuin juonen osalta? :)
Pelattavuus paremmaksi. Vaihtoehtoja kyllä löytyy. Haaste tai vaikeusaste ei saa syntyä pelkistä numeroista ja niiden suhteesta. Pelin ei saa antaa pelata itse itseään.
Ja vaikken Weirdon tyylistä pidäkään, niin esimerkkisi olivat aika huonoja. Oikea esimerkki menisi tyyliin "miten valmistaisit lempiruokasi" ja hän vastaa "en voi vastata, koska en ole kokki." Suurin piirtein.
Suuri osa kritiikistä on perusteltua... mutta suurin osa on fanien tyhmyyttä.
Weirdo
20.1.2011, 23:26:25
Argumentointitaitosi ovat kyllä oikeasti puhtaan nollan luokkaa puhuttiin sitten uusimmista finaleista tai ihan mistä tahansa. :D
Sentään pysyy nollassa eikä vajoa helvetin syvälle pakkasen puolelle, kuten jollain uunoilla. Ja perusymmärrys sentään riittää käsittämään yksinkertaisia perusasioita varsin mainiosti, sitäkään ei näköjään ihan jokaisesta voi sanoa, niin uskomattamalta kuin se tuntuu.
Minä sanoin, ettei kritiikki tarvitse tuekseen mitään etukäteen laadittua vastineita, miten kaikki pitäisi oikeasti tehdä, jotta sen tekee oikein. Kritiikki on sitä, että puututaan asioiden selviin epäkohtiin ja mikä niissä menee vituilleen, toisin sanoen se on sellaista palautteen antamista, jota ei tekijäpuolella varsinaisesti kysytä ja usein edes haluta.
Jos tässä nyt käytetään jotain naurettavaa kokkivertausta, sillä ei ole mitään tekemistä jonkun mieliruokien listaamisen kanssa. Pelin kritisointi on sama asia kuin jonkun ravintolan ruuan kritisointi ja ruuan kritisointi ei vaadi sitä, että taskusta pitää löytyä joku ammattikokille valmiiksi laadittu lista, jossa kerrotaan miten ruokaa pitäisi oikeasti valmistaa. Kyllä se kertoo lähinnä edelleen lähinnä oman ymmärryksesi heikosta tasosta, jos et ihan oikeasti näin yksinkertaista asiaa ymmärrä.
Mieliruuan kysyminen on sama asia kuin kysyä mikä on maailman paras peli. Sillä ei taas mitään tekemistä tämän aiheen kanssa, minkä varmasti jokainen jonkinlaisen ymmärryksen omaava järkiolento käsittää.
Minä sanoin, ettei kritiikki tarvitse tuekseen mitään etukäteen laadittua vastineita, miten kaikki pitäisi oikeasti tehdä, jotta sen tekee oikein. Kritiikki on sitä, että puututaan asioiden selviin epäkohtiin ja mikä niissä menee vituilleen, toisin sanoen se on sellaista palautteen antamista, jota ei tekijäpuolella varsinaisesti kysytä ja usein edes haluta.
Minusta sinun "selvät epäkohtasi" ovat täysin subjektiivisiä mielipiteitäsi, eivät mitään absoluuttisia totuuksia. Minusta tuntuu etä sinulla oikeasti on jotkut ajan kultaamat kakkulat päässä jo ihan sen takia että mielestäsi uudemman finalit ovat jo ennen ilmestymistään paskoja vain siksi että ne ovat uusia finaleita. Sanoit esimerkiksi että "Jotkut asiat pystyy vaan näkemään trailereistäkin ja päätteleen pelaajien kommenteista, jos löytyy ennestään yhtään peruskäsitystä siitä millaista kömpelöä kökköä FF:t nykyään ovat. " Minusta tuo on aika rankkaa oletusta, väität siis että vaikka osat 11-13 olisivat olleet mielestäsi kuraa, niin XIII-2 ei mitenkään edes voi olla hyvä?
Toisekseen kritiikkiä sinulta löytyy kyllä turhankin kanssa, mutta koko rakentavan kritiikin käsite tuntuu olevan aika hukassa. Rakentavaan kritiikkiin kuuluu että yleensä kun jotain kritisoidaan niin on ainakin käsitys siitä miten hommat omasta mielestä pitäisi hoitaa paremmin. Sinun kohdallasi et joko tuo näitä käsityksiäsi esille tai sitten niitä ei oikeasti ole. Toivon ensimmäistä koska pelkkä kritiikki ilman rakentavuutta on tyhjää paskanjauhantaa.
Jos tässä nyt käytetään jotain naurettavaa kokkivertausta, sillä ei ole mitään tekemistä jonkun mieliruokien listaamisen kanssa. Pelin kritisointi on sama asia kuin jonkun ravintolan ruuan kritisointi ja ruuan kritisointi ei vaadi sitä, että taskusta pitää löytyä joku ammattikokille valmiiksi laadittu lista, jossa kerrotaan miten ruokaa pitäisi oikeasti valmistaa.
Ainakin mitä kriitikkojen arvosteluja itse olen lukenut niin elokuvista kuin peleistäkin, niin tottakai niissä tuodaan puutteet esille. Niissä kuitenkin on usein myös annettu omaa näkemystä siitä miten elokuvasta tai pelistä olisi saatu tehtyä parempi. Tämä näkemys sinulta puuttuu kokonaan. Toisekseen useimmat kriitikot tuovat esille myös kritisoimansa asian hyviä puolia, sinulta olen harvemmin kuullut uusimpien finaleiden kohdalla yhtäkään hyvää asiaa.
Eli tehdäänpä johtopäätös: Kriitikkoa sinusta ei saa tekemälläkään ja "kritiikkisi" on pääosin turhaa paskanjauhantaa.
Ps. Minusta kaikkein hienoin asia meidän "keskustelussamme" on se että aina kun heitän sinulle pienen provon ja sen vastapainoksi oikean keskustelua rakentavan kysymyksen niin vastaat vain siihen provoon. Pystyn niin näkemään sinut jossain iltalehden keskustelupalstoilla, koska sinulle tuntuu ihan mahdottomalta ajatukselta ohittaa provo ja keskittyä oleelliseen. :D
Ananaz
21.1.2011, 11:19:06
Minusta tällainen väitös kertoo, että et ole lainkaan tajunnut Lost Odysseyn taistelujärjestelmän syvyyttä ja oivalluksia. Jouduitko grindaamaan paljonkin? En kyllä pelannut koko peliä enää sitä kolmoslevyn viemärikohtaa pidemmälle, mutta miten pelissä kunnolla edes olisi voinut grindata kun muistaakseni pelin joka alueella vihollisten antaman expan määrä tippui aina yhden tai kahden levelin jälkeen johonkin yhteen pisteeseen? Hirmugrindaaminen olisi vaatinut kirjaimellisesti satoja tai tuhansia taisteluita. Tuskin kukaan ihan niin hardcore on.
Ja taistelut olivat tosiaan paitsi vanhanaikaisia (mikä nyt ei itsessään ole huono asia), myös aivan kohtuuttoman hitaita. Tuntui, että koko systeemi ja yksittäiset taistelut olivat ihan kiusallaan suunniteltu niin, että niissä kuluisi mahdollisimman paljon aikaa. Päälle vielä satunnaistaisteluiden tiuha tahti ja tekniset ongelmat, hupia tunneiksi.
Hyanmensir
21.1.2011, 11:24:33
Ja taistelut olivat tosiaan paitsi vanhanaikaisia (mikä nyt ei itsessään ole huono asia)
Onpas :p
Clichet
21.1.2011, 11:29:12
Mitäs ihmettä. Sitä Versusta on tässä saanut odotella jo yli 4 vuotta, niin mitä tekee Square Enix; julkistaa jatko-osan vuoden kovimmalle flopille. Ei kiitos.
Hyanmensir
21.1.2011, 11:52:36
julkistaa jatko-osan vuoden kovimmalle flopille.
Melkein 6 miljoonaa floppia myynyt. Metacritic score 83.
On kyllä pelien taso noussut huimasti kun flopiksi mielletään tälläinen suoritus.
/sarcasm
Itse pidin XIII:stä paljonki, vaikka siinä muutama ärsyttävä puoli olikin mutta niin on ollut kyllä kaikissa finaleissa, joissain enemmän tässä vähemmän. Joten innolla odottelen, onneksi ihan järkevän ajan sisällä toi luvattu julkkari päivä.
Sami E
21.1.2011, 17:20:21
Ja taistelut olivat tosiaan paitsi vanhanaikaisia (mikä nyt ei itsessään ole huono asia), myös aivan kohtuuttoman hitaita. Tuntui, että koko systeemi ja yksittäiset taistelut olivat ihan kiusallaan suunniteltu niin, että niissä kuluisi mahdollisimman paljon aikaa.
Tässähän koko idea onkin: kun taistelujärjestelmän sisäistää, se sujuu varsin nopeasti vuoropohjaisuudesta, taisteluanimaatioista ja muusta huolimatta. Eihän Lost Odyssey mikään Suikoden tietenkään ole, mutta se edustaa yhtä parhaista vuoropohjaisten roolipelien taistelujärjestelmistä. Enemmän Lost Odyssey kömmähteli tarinassa ja sen kehittelyssä, etenkin kolmoslevyllä, minkä vuoksi se lopulta kuitenkin jää jälkeen niistä Final Fantasy -sarjan klassikko-osista. Nyt tietenkin on täysi arvoitus, minkälaatuisen pelin The Last Story lopulta tarjoaa.
Ananaz
22.1.2011, 14:15:25
Eihän Lost Odyssey mikään Suikoden tietenkään ole, mutta se edustaa yhtä parhaista vuoropohjaisten roolipelien taistelujärjestelmistä.
Mikä siitä taistelusysteemistä sitten sinusta tekee niin mahtavan muihin vastaaviin verrattuna, että sitä voi noin kovasti ylistää? Se on hidas, kömpelö ja/tai pelillisiltä ominaisuuksiltaan täysin ideaköyhä melkein mihin vain kuviteltavissa olevaan toiseen, viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaistuun komento/vuoropohjaiseen ropeen verrattuna jota itse olen pelannut (FFX ja X-2, DS Dragon Questit, Romancing SaGa, The Last Remnant, Personat, Shadow Heartsit, Blue Dragon, jne.)
Hyanmensir
22.1.2011, 14:43:10
Jeah, kyllä the last remnant ja X-2 menee reippaasti edelle. Harmi ettei TLR:n vissiin tehdä jatko-osaa.. Siinä oli SE:tä parhaimmillaan, ei pelätä uusien ideoiden kokeilemista suurtenkaan budjettien peleissä.
Ananaz
22.1.2011, 21:37:18
The Last Remnant on kyllä todella hyvä peli (ainakin PC:llä?) ja on harmi, että julkaisu kustiin niin pahasti, koska potentiaalia edes jonkinasteiseen hittiin olisi ollut. Pelin molempien versioiden yhteismyynti on kaiketi tällä hetkellä jossain puolen miljoonan kieppeillä, ja miltsiinkin olisi varmaan voitu päästä jos peli olisi alkuperäisten suunnitelmien mukaan julkaistu kaikille alustoille samaan aikaan. Varsinkin kun PS3-versio taitaa edelleen keikkua Japanissa Famitsun lukijoiden odotetuimpien nimikkeiden kärkisijoilla. ;D
Mutta jos ei jatko-osaa, niin mielellään sitten FFXV tai Romancing SaGa 4 samoilta tekijöiltä, kiitos!
Itse olin alkuperäistä peliä pelatessani lähes varma, että jatko-osa tulee jossain vaiheessa. En vain odottanut sitä ihan näin pian. Avoimin mielin odottelen, ja samalla asenteella aion myös pelata itse pelin. Turha sitä on etukäteen alkaa tuomitsemaan, tekisin vain pahan mielen itselleni. Alkuperäisen pelin olen pelannut läpi ainakin seitsemän kertaa, ja kahdeksas on paraikaa menossa. Mie vain tykkään siitä niin vallan älyttömästi. Erityisesti taistelusysteemi vei sydämeni, ja odottelen mielenkiinnolla miten tekijät ovat kehittäneet sitä pidemmälle.
Btw, Vercingetorix tuottaa miun kaltaiselleni blondille vielä vaikeuksia, mutta strategian hiominen on kaiken aikaa käynnissä. Kyllä mie vielä sen yksinkertaisen taktiikan selvitän. :D
Hyanmensir
25.1.2011, 23:25:04
Tjaa onkohan tämä info jo täällä, ei vissiin
* XIII-2's story begins in Gran Pulse after the ending of XIII.
* The story will feel like it expands out from the after story that was included in the booklet with Xbox 360's Final Fantasy XIII International.
* Outside of Lightning, other characters will appear in the game in unexpected forms. Some will see major changes.
* XIII-2 is a full sequel. You'll learn some of the things that took place in the background scenes of XIII.
* The story will be more dark and mysterious than XIII's.
* The story will focus on the goddess Etro.
* The game will not have the pop feel of Final Fantasy X-2 (I think this means no dancing Lightning booooo)
* The battle system will be an evolved form of XIII's ATB system.
* They're listening to opinions both inside and outside of Square Enix and from outside of Japan regarding characters, story and interface.
* There may be a difficulty setting.
Mitä nyt olen XIII:tä pelannut 11. lukuun asti, niin peli on kyllä onnistunut vangitsemaan kiinnostukseni sen verran, että jatko-osakin kiinnostaisi kyllä. Varsinkin, jos se on kunnon jatko-osa, eikä mikään puolivillaisesti kyhätty tyhjä kuori. :) No, katsotaan, kiinnostaako se vielä XIII:n läpäisyn jälkeenkin... Joka tapauksessa, XIII:n maailma, hahmot ja systeemi ovat olleet ainakin tähän mennessä ihan tarpeeksi toimivia, jotta jatkoakin sietäisi kokeilla.
Tuo Versus on kyllä jäänyt hämmentämään minua: liittyykö se mitenkään XIII:hin? En trailerin perusteella saanut sitä vaikutelmaa. Oon taas ihan pihalla kaikesta. :shy:
Lord JF
26.1.2011, 1:35:52
Tuo Versus on kyllä jäänyt hämmentämään minua: liittyykö se mitenkään XIII:hin? En trailerin perusteella saanut sitä vaikutelmaa. Oon taas ihan pihalla kaikesta. :shy:
Konsepti taitaa olla, että sama maailma, mutta eri tarina eri aikana.
.squinkkeli.
2.2.2011, 8:33:53
"When Famitsu asked if players should retain their data from Final Fantasy XIII, Toriyama said currently the team is investigating if there will be some kind of bonus.
Toriyama stresses Final Fantasy XIII-2 is a new style of RPG he can’t wait to show people. This game has a number of changes including a revised travel system. Every nook and cranny is packed with people, which gives the feeling of a living world. Toriyama asks fans to please stay tuned for further news.
Travel system saattaisi tarkoittaa, että pääsemme vapaasti liikkumaan muihinkin alueisiin, kuin Gran Pulseen (tarkoitan, että FFXIII antoi pelaajan seikkailla vapaasti vain Edenin, Pulsen ja Orphanin välillä, mutta sen sijaan pelin alkupään paikkoihin, esim. Sunleth Waterscapeen ei enää päässyt. Jospa he nyt ovat ottaneet opikseen, ja luovat vapaamman maailman).
Ihmisien paljous on hieno asia; sitä emme ole nähneet tähän saakka kuin cutsceneissä.
http://www.siliconera.com/2011/01/28/is-lightning-truly-happy-final-fantasy-xiii-2-answers-that-question/#
Donitsibaari
8.2.2011, 19:08:56
thehut.comista pystyy jo ennakkotilaamaan tämän pelin ja siellä lukee realease date 2.12.11. Onko tämä vahvistettu jossain virallisemmassa paikassa?
Loistava juttu kyllä, että jatkoa tulee koska omasta mielestäni FFXIII oli erittäin hyvä perinteinen rpg. Joka hieman kankeahkon XII jälkeen palautti uskon minuun, että kyllä FF -sarjan peli voi tehdä vielä ison vaikutuksen vaikka pelisarjan parhaat päivät menivätkin suurella todennäköisyydellä 1997-2000 välisenä aikana. Etenkin taistelusysteemin uudistus oli piristävin osa-alue luultavasti, kuten myös parin uuden pääesittäjän läsnäolo. Täytyy myös sanoa, että Hamauzu sävelsi peliin loistavat musat. Sekin oli huikea yllätys, koska ei tässä vannoutunutkaan Uematsu-fani uskonut, että sarja kuulisi enää mitään uskomatonta tai poikkeuksellista kun mies lähti yhtiöstä (toki teki näköjään FFXIV -peliin musat, mutta en usko Final Fantasyyn maailmanlaajuisena roolipelinä eijei). Mutta Masashi teki sen tosiaan ja toivottavasti säveltää musiikit tähän jatko-osaankin. Innolla odotan tätä, eikä sitten mitään tyttöpoweria kuten X-2 teki kiitos..
I'm not dead
9.2.2011, 17:10:13
XIII oli ihan mukiinmenevä, eikä missään nimessä pettymys. Lineaariset kentät voisi kyllä heivata sitten tästä jatko-osasta..
CrazyGimmo
16.2.2011, 2:52:45
FF XIII on loistava peli, ainut miinus omasta mielestäni on toi pelin lineaarisuus.
toivottavasti XIII-2:sessa ei tätä "ongelmaa" ole, voi nauttia vapaasta vaelluksesta, ikinä mihinkä vaan haluaa. pakkohan ton pelin on ostaa, julkaisulla ei niin kiirettä, ku on toi XIII vielä kesken :cool:
.squinkkeli.
6.3.2011, 12:42:45
Edelleen minua ärsyttää se, että kaikki valittavat FFXIII:n putkimaisuudesta mutta samalla ylistävät FFX:iä. Se, jos joku, on putkijuoksua!
Substance
6.3.2011, 13:06:40
Edelleen minua ärsyttää se, että kaikki valittavat FFXIII:n putkimaisuudesta mutta samalla ylistävät FFX:iä. Se, jos joku, on putkijuoksua!
Syy ei ole pelissä, vaan aikakaudessa.
GTA3 julkaistiin ajallisesti hieman ennen FF X:ää, ja se ei ollut epälineaarisuudellaan vielä kerennyt vaikuttamaan niin vahvasti peleihin kuin mitä GTA-sarja lopulta teki koko alalle. Eli X julkaistiin aikana jolloin lineaarisuus oli vielä aivan okei.
Jos XIII olisi julkaistu 2002 toki sen aikaista grafiikkaa noudatellen, olisi kyseessä ollut huomattava tapaus, kuten X:n kohdalla. Nyt 2009-2010 julkaistuna XIII on aikaansa jäljessä, mutta se on silti mielestäni loistava peli. Toki sen lineaarisuus asetti valtavat paineet juonelle, joka ei ilmeisemmin kaikkien mielestä oikeuttanut näin lineaarista ilmaisua. Juonen olisi siis pitänyt olla jotain käsittämättömän erinomaista.
Kuten olen joskus vuosi sitten sanonut, Square käytti XIII:n kohdalla liikaa aikaa turhaan kivien kiillotteluun sisällön sijasta, mutta tämä uskomaton grafiikka on silti ehkä jopa vahvin XIII:n viihdyttävä elementti.
Hohhoh, jos ei oikeasti tajua mikä ero on FFX:n putkimaisuudella ja FFXIII:n putkimaisuudella niin... Ei sillä aikakaudella tai pelaajien mahdollisesti muuttuneilla mieltymyksillä ole asian kanssa suunnilleen mitään tekemistä, kyse on paljon enemmän pelin rytmityksestä ja siitä kuinka se maailma on pelaajalle esitetty. FFXIII:ssä siihen "lineaarisuuteen" liittyy paljon muutakin (sellaista jota vielä FFX:ssä ei ollut) kuin vain se yksinkertainen kenttäsuunnittelu.
Substance
7.3.2011, 16:11:57
Hohhoh, jos ei oikeasti tajua mikä ero on FFX:n putkimaisuudella ja FFXIII:n putkimaisuudella niin... Ei sillä aikakaudella tai pelaajien mahdollisesti muuttuneilla mieltymyksillä ole asian kanssa suunnilleen mitään tekemistä, kyse on paljon enemmän pelin rytmityksestä ja siitä kuinka se maailma on pelaajalle esitetty.
Kylläpäs ON pelaajien mieltymyksillä vaikutusta. X:ää katsottiin aivan eri linssien läpi silloin aikanaan. Nykyään MMO:t ja GTA:t ja jopa sellaiset FF-pelit jossa vapautta ilmenee enemmän ovat se "paremmaksi" mielletty juttu. FPS:t ovat luku erikseen, mutta niitä pelataankin nykyään enemmän multiplayerin takia.
Mitä maailman esittelyyn tulee, olet oikeassa. Pelaaja ei pääse XIII:ssä enää vanhoille alueille takaisin vaan kulkee hihna kaulassa käytäviä pitkin. Kuitenkin sama vapaus ennen loppupomoa periaate siinä on kuin X:ssä. X:ssä tarinan tavoite on vain selvemmin ja pidempään esille, kun taas XIII etenee sokommin. Pitää myös muistaa, että Euroopassa nähty X oli myös sen international edition. Mikäli näin ei olisi ollut, ei vanhoilta alueilta olisi löytynytkään oikein mitään tutkittavaa ja sisältö olisi ollut tasoissa XIII:n kanssa.
FFXIII:ssä siihen "lineaarisuuteen" liittyy paljon muutakin (sellaista jota vielä FFX:ssä ei ollut) kuin vain se yksinkertainen kenttäsuunnittelu.
Voitko tarkentaa mitä?
Kyllä se kympin aiempia osia selvästi putkimaisempi rakenne sekä perinteisen karttaruudun puute ja valikkopohjainen ilmalaiva huomioitiin jo silloin kymmenen vuotta sitten niin median kuin pelaajienkin palautteessa, ja harvemmin positiivisessa mielessä. Ja sanoisin kyllä, että hiekkalaatikkopelien yleistymisellä ja kasvaneella suosiolla ei sinänsä ole paljoakaan merkitystä sen kanssa mitä (japanilaisiltakin) roolipeleiltä ja Final Fantasyiltä on vuosien saatossa vähimmilläänkin totuttu odottamaan. FFXIII:n loputtomat tunnelit olisivat epäilemättä saaneet ihan saman tuomion kymmenen vuotta sitten.
Niistä X:n ja XIII:n eroista ilmeisin on tosiaan jo se, että kympissä sitä ränniä pääsi vielä juoksemaan takaisin ja kolmestatoista poiketen sille jopa saattoi olla joskus tarvettakin, koska silloinkin vielä oli kohtalaisen paljon niitä pääpelin aikaisia sivujuttuja ja virikkeitä. Oli yojimboa ja blitzballia, oli hirviöareenaa ja oli spherevideoiden sekä al bhed -käännöslehtien etsimistä. Oli myös hahmonkehityssysteemi joka ei ollut aivan niin rajoittunut (Expert-mallina varsinkaan) kuin XIII:n Crystalium, jossa pelaajan vaikutus sen etenemiseen suurimman osan pääpelin kestosta oli niin vähäistä, että se olisi yhtä hyvin voinut täyttyä itsestään. XIII:ssä myös asesysteemi on aika merkityksetön ennen Gran Pulsea.
FFXIII oli vaan lähtökohtaisesti suunniteltu kauttaaltaan paljon tiivimmin linjatuksi ja rajoitetummaksi kokemukseksi kuin mikään toinen FF tähän saakka. Enkä nyt edes yritä tässä todistaa, että se olisi jotenkin yksiselitteisesti huono asia. Enkä varsinkaan ylistää FFX:ää, mutta menee jo aika huvittavaksi jos XIII:n rännidesignia pitää alkaa puolustelemaan jollain tekaistuilla väittämillä siitä, että X olisi jollain tapaa ollut vieläkin putkimaisempi, kuten squinkkeli tuossa tuntui tekevän. Gran Pulse toki on sinänsä oma juttunsa, mutta eipä voi oikein sanoa, että sekään olisi enää muuttanut pelin rakennetta mitenkään, varsinkaan siinä vaiheessa peliä. Sinänsä täysin päälleliimattu osio koko pelissä.
Substance
8.3.2011, 20:14:15
Kyllä se kympin aiempia osia selvästi putkimaisempi rakenne sekä perinteisen karttaruudun puute ja valikkopohjainen ilmalaiva huomioitiin jo silloin kymmenen vuotta sitten niin median kuin pelaajienkin palautteessa, ja harvemmin positiivisessa mielessä. Ja sanoisin kyllä, että hiekkalaatikkopelien yleistymisellä ja kasvaneella suosiolla ei sinänsä ole paljoakaan merkitystä sen kanssa mitä (japanilaisiltakin) roolipeleiltä ja Final Fantasyiltä on vuosien saatossa vähimmilläänkin totuttu odottamaan. FFXIII:n loputtomat tunnelit olisivat epäilemättä saaneet ihan saman tuomion kymmenen vuotta sitten.
Niistä X:n ja XIII:n eroista ilmeisin on tosiaan jo se, että kympissä sitä ränniä pääsi vielä juoksemaan takaisin ja kolmestatoista poiketen sille jopa saattoi olla joskus tarvettakin, koska silloinkin vielä oli kohtalaisen paljon niitä pääpelin aikaisia sivujuttuja ja virikkeitä. Oli yojimboa ja blitzballia, oli hirviöareenaa ja oli spherevideoiden sekä al bhed -käännöslehtien etsimistä. Oli myös hahmonkehityssysteemi joka ei ollut aivan niin rajoittunut (Expert-mallina varsinkaan) kuin XIII:n Crystalium, jossa pelaajan vaikutus sen etenemiseen suurimman osan pääpelin kestosta oli niin vähäistä, että se olisi yhtä hyvin voinut täyttyä itsestään. XIII:ssä myös asesysteemi on aika merkityksetön ennen Gran Pulsea.
FFXIII oli vaan lähtökohtaisesti suunniteltu kauttaaltaan paljon tiivimmin linjatuksi ja rajoitetummaksi kokemukseksi kuin mikään toinen FF tähän saakka. Enkä nyt edes yritä tässä todistaa, että se olisi jotenkin yksiselitteisesti huono asia. Enkä varsinkaan ylistää FFX:ää, mutta menee jo aika huvittavaksi jos XIII:n rännidesignia pitää alkaa puolustelemaan jollain tekaistuilla väittämillä siitä, että X olisi jollain tapaa ollut vieläkin putkimaisempi, kuten squinkkeli tuossa tuntui tekevän. Gran Pulse toki on sinänsä oma juttunsa, mutta eipä voi oikein sanoa, että sekään olisi enää muuttanut pelin rakennetta mitenkään, varsinkaan siinä vaiheessa peliä. Sinänsä täysin päälleliimattu osio koko pelissä.
Kyllä tämän pystyy kokonaisuudessaan allekirjoittamaan.
Gran Pulsesta vielä se, että vaikka alue mielestäni oli ihan mielenkiintoinen tutkimusmatka tähän pelättyyn maailmaan, pyöri sisältö liikaa saman laakson ympärillä (joka vielä kaiken kukkuraksi muistutti X:n puuduttavaa Calm Landsia turhauttavan paljon).
Lisäksi kun kerta pidän XIII toiseksi parhaana fantasiana, ihmettelen miksen ole palannut sen pariin ensimmäisen läpipeluun jälkeen. Kaikki muut pelaamani FF:t on tullut pelattua läpi ainakin neljä kertaa, Ysi vielä kymmenesti. Ehkä vasta sitten, kun XIII:n tarina on hieman ruostunut mielestä tai virkistykseksi ennen tämän XIII-2:n julkaisua.
13291330
Ensimmäiset kuvat pelistä. Uusi hahmo Noel paljastettu ja Serah varmistettu pelattavaksi. Pressitiedote myös tarkentaa, että pelin tapahtumat sijoittuvat (tai ainakin alkavat) pari vuotta edellisen tapahtumien jälkeen.
E3-Teaser (http://www.youtube.com/watch?v=jeOBu-U_52g&feature=player_embedded)
Juuei. Taitaa jäädä hankkimatta kun tuo taistelusysteemi näyttää samalta kuin XIII:ssä. En pitänyt siitä. Pelin kartat on herättänyt pientä ihmetystä kuinka peli ei välttämättä olisi yhtä lineaarinen kuin XIII.
Mitään suurempia johtopäätöksiä ei parin kuvan ja parinkymmenen sekunnin mittaisen trailersin perusteella pysty tekemään, mutta olen utelias mikä tuo uusi "success" -juttu taistelusysteemissä oikein on ja miksi yksi vihulainen on mukana Partyssa. Muutenhan tuo systeemi ainakin näiden perusteella on hyvin pitkälti samanlainen kuin XIII:ssä, ja niinhän sen luvattiinkin olevan, muutamin pikku muutoksin. Eikä kukaan ole sanonut, että nyt näytetyt maistiaiset olisivat lopullisia. Odotellaan mitä kehittäjien suunnalta kerrotaan.
Hyanmensir
5.6.2011, 14:46:03
Mahtava teaseri heti alkuunsa, näyttää heti paremmalta kuin 13.
Taistelusysteemiä ehostettu ja monipuolistettu, aivan loistavaa. Parasta koko pelissä, piti hyvin kasassa loppuun saakka.
Tarina on taattua Toriyama-shaibaa, mutta ehkä silti parempi kuin 13:sta. Jos saatasiin se tarina sieltä datalogista itse välinäytöksiin tällä kertaa.
Ei ikinä lakkaa huvittamasta kuinka jakautunut fanien reaktio näillä peleillä on. Objektiivisuus ja kultainen keskitie romukoppaan, joko peliä rakastaa tai vihaa yli kaiken.
Substance
5.6.2011, 17:05:01
Ei ikinä lakkaa huvittamasta kuinka jakautunut fanien reaktio näillä peleillä on. Objektiivisuus ja kultainen keskitie romukoppaan, joko peliä rakastaa tai vihaa yli kaiken.
No minun reaktioni tuohon videoon oli erittäin neutraali.
Taistelusysteemi on varmasti edelleen kiehtova, joten sitä tuskin pystytään pahemmin sössimään. Tarinalta odotan yllätyksiä, sillä en tässä vaiheessa ole ihmeellisemmin kiinnustunut siitä. XIII-2:han koostuu pääasiassa varsinaisen pelin romukoppaan heitetyistä osista, joten saa nähdä mitä niistä on pystytty työstämään.
Semmoinen rahastuskierroshan tämä on, mutta se on ymmärretää kun tiedetään paljonko pelit maksavat nykyään.
Hyanmensir
5.6.2011, 19:35:36
No minun reaktioni tuohon videoon oli erittäin neutraali.
Taistelusysteemi on varmasti edelleen kiehtova, joten sitä tuskin pystytään pahemmin sössimään. Tarinalta odotan yllätyksiä, sillä en tässä vaiheessa ole ihmeellisemmin kiinnustunut siitä. XIII-2:han koostuu pääasiassa varsinaisen pelin romukoppaan heitetyistä osista, joten saa nähdä mitä niistä on pystytty työstämään.
Semmoinen rahastuskierroshan tämä on, mutta se on ymmärretää kun tiedetään paljonko pelit maksavat nykyään.
Ihan yleisesti mainitsin vain. Kuulut nyt harvojen ja valittujen eliittiin.
Hieno clippi. Duke Forever julkaistaan alle viikossa mutta tämä menee odotuksissa melkein edelle.
No siinä tapauksessa ei muuta kuin että toivottavasti meitä rahastetaan lisää!
Substance
7.6.2011, 12:42:39
No siinä tapauksessa ei muuta kuin että toivottavasti meitä rahastetaan lisää!
Jep.
http://www.youtube.com/watch?v=fPPuHHfUwOc
Itseasiassa tuo äsköinen traileri sai minut ensimmäistä kertaa kiinnostumaan pelistä. XIII oli hyvä, mutta tätä ennen kakkososa ei ole pahemmin kiinnostanut. Eniten tällä hetkellä kiinnostaa melkeinpä juoni. Kolmessatoista oli kuitenkin ns. "happy ending" ja siksi kiinnostaakin miksi ihmiset uskovat Lightningin yhtäkkiä kuolleen ja mitä asioita tuossa välillä ylipäätään on ehtinyt tapahtua ykkösen jälkeen.
Hyanmensir
7.6.2011, 17:38:25
Itseasiassa tuo äsköinen traileri sai minut ensimmäistä kertaa kiinnostumaan pelistä. XIII oli hyvä, mutta tätä ennen kakkososa ei ole pahemmin kiinnostanut. Eniten tällä hetkellä kiinnostaa melkeinpä juoni. Kolmessatoista oli kuitenkin ns. "happy ending" ja siksi kiinnostaakin miksi ihmiset uskovat Lightningin yhtäkkiä kuolleen ja mitä asioita tuossa välillä ylipäätään on ehtinyt tapahtua ykkösen jälkeen.
http://dilly-shilly.blogspot.com/2010/12/final-fantasy-xiii-episode-i.html
Siinä on epilogi joka pohjustaa XIII-2:sta.
Ajatusliekki
7.6.2011, 17:57:20
Näyttää paljon paremmalta kuin olin aikaisemmin pelännyt. Vähän ihmetyttä Snown poissaolo traikusta. Tuskin hahmo sentään on kuollut ykkösen ja kakkosen välillä. Juoni on melko kiinnostava, vaikka tuntuukin vaikuttavan vähän ennaltaarvattavalta jo tässä vaiheessa :)
Vähän epäilyttää tuo että on vain kaksi pelaajaa. Toivottavasti PErtyn koko kasvaa kuitenkin edes kolmeen. Kuitenkin, odotetaan, XIII oli minusta oikein toimiva kokonaisuus, toivottavasti tämä parantaa siitä.
Siinä on epilogi joka pohjustaa XIII-2:sta.
Thanks, kohtuu valaiseva. :up:
Juoni on melko kiinnostava, vaikka tuntuukin vaikuttavan vähän ennaltaarvattavalta jo tässä vaiheessa.:)
Ihan pakko kysyä että kuinka niin? Toki Lightning varmasti löytää itsensä takaisin elävien kirjoihin, joskin itseäni kiinnostaa miksi ihmiset edes luulevat tätä kuolleeksi. En kuitenkaan ymmärrä miten juoni olisi tässä vaiheessa ennalta-arvattava kun siitä ei ole edes paljastettu juuri mitään?
Ihan pakko kysyä että kuinka niin? Toki Lightning varmasti löytää itsensä takaisin elävien kirjoihin, joskin itseäni kiinnostaa miksi ihmiset edes luulevat tätä kuolleeksi. En kuitenkaan ymmärrä miten juoni olisi tässä vaiheessa ennalta-arvattava kun siitä ei ole edes paljastettu juuri mitään? XIII-2:n alussa on siis pressitiedotteen mukaan kulunut muutama vuosi ekan osan tapahtumista ja Lightning on ollut kateissa koko sen ajan, mistä johtuen tämän oletetaan kuolleen. Pelin juonesta on muutenkin paljastettu tai ainakin suorasukaisesti vihjattu melko paljon jo tässä vaiheessa kiitos Episode 1:n, uuden trailerin ja E3-demon. Juoni tulee takuuvarmasti olemaan silkkaa Kingdom Hearts -tason vammailua täydellä höyryllä ja jokseenkin samankaltaisella maailmankuvalla.
Samapa se silti, jos peli vain muuten parantaa edellisestä. Ainakin trailerin perusteella kartat tulevat olemaan edes hivenen aiempaa "monimutkaisempia" (millä tosin ei ole mitään merkitystä jos rytmitys osoittautuu yhä huonoksi), hirviönkesytysmekaniikka voi potentiaalisesti olla ihan mielenkiintoinen lisä eikä Snow'sta tai Hopesta ole toistaiseksi näkynyt jälkeäkään!
Hyanmensir
7.6.2011, 21:46:27
5 vuotta on kulunut Purgesta, Hope on siis 19.
Paljon parempi.
Veikkssn että peli on yhtä pitkä kuin 13, mutta tehtäväpainotteisempi. Tarina on taka-alalla, ympäristöjä kierrätetään mutta tutkittavaa on enemmän. Sopii paremmin jos tarinankerronnassa ei ole edistytty.
Square Enix Members Blog -merkintä (https://member.eu.square-enix.com/en/blogs/hands-final-fantasy-xiii-2-exclusive-details-revealed)
Muutamaa pientä yksityiskohtaa valaistu pelistä. Kuulostaa minun korvaani erittäin hyvältä. Minulla ei ole mitään valittamista alkuperäisestä pelistä, mutta otan toki ilolla vastaan nämä muutokset. Vuoden alkuun on pitkä aika...
Substance
8.6.2011, 13:54:37
Lipsun jatkuvasti skeptisyyden puolelle, sillä tämä noudattelee monessa asiassa X-2:n kaavaa. Sekin oli valtavan lupaava peli, mutta putosi löysyyden puolelle, koska se kierrätti kaiken mikä oli koettu jo X:ssä paljon paremmalla tavalla.
Pitkä kehitysaika ei aina tee peleistä parempia, mutta se antaa mahdollisuuden hioa monia ominaisuuksia hämmästyttävälle tasolle. Esim. tuota FF XIII läpipeluuopasta kirjoittaessani olen joutunut kunnolla syventymään peliin, enkä voi suoraan sanoa mikä tapa on aina paras hoitaa jokin asia, sillä hyviä vaihtoehtoja on useita eivätkä ne ole toistaan huonompia. Kaikista suurin tällainen kokemus sattui eidolonien kohdalla, kun tajusin, että ne on tasapainotettu keskenään aika pirun hyvin. Tällainen vaatii paljon aikaa. Blizzard on kehittänyt World of Warcraft:ia jotain kymmenen vuotta eikä peli, joidenkin huhujen mukaan, ole edelleenkään tasapainossa.
XIII-2:n tapauksessa voi käydä niin, että vaikka vaihtoehtoja olisikin kunnolla (mm. tuon potenttiaalisen monster recruitin kautta), yksi tie selvenee parhaimmaksi ja touhu etenee alusta loppuun saman kaavan mukaisesti. Ainoa tapa saada tarinaan kunnolla sykettä on kehittää Noelin ja Serahin välille tulikuuma suhde. Joo, sen minä haluan. Kunnon japanilainen tirkistelyhentai kehiin.
Oijoi oon ihan innoissaan tästä. Pelkästään se, että Serah tulee vihdoin pelattavaksi, on hyvä juttu. Myös Noel vaikuttaa hahmona kivalta ja laajempi kartta ja mooglet ja enemmän tekemistä... Kaikinpuolin mahtavalta vaikuttaa siis. No okei, ainoat jutut, mitkä mietityttää, on monstereiden liittyminen taisteluihin ja nuo taisteluiden reaktiojutut. Viholliset partyssa ei kuulosta kovin hyvältä ja vähän ehkä vihjaa myös siihen, että pelattavia hahmoja ei sitten olisi niin montaa/mukana on aina vain 2 oikeaa hahmoa. Ja reaktiojutuista en pidä koskaan, ei niissä oikeasti ole mitään intoa ja tekee kaiken vain hyyvin tylsäksi.
Mutta innoissaan olen kuitenkin, kiinnostaa tietää juonesta etenkin lisää ja Snown poissaolo erityisesti kiinnostaa. Myös Noelista olisi ihan kuulla lisää ja muista taistelusysteemin muutoksista. Erityisesti odottelen kuitenkin tähän yhtä tai paria uutta paradigmia lisää.
Ananaz
10.6.2011, 21:00:27
Peli vaikuttaa kyllä E3-demosta katsomieni videoiden perusteella hyvinkin lupaavalta, eikä nuo lupailut XIII:n saaman kritiikin huomioonottamisesta selvästikään ole ainakaan täysin tyhjää sanahelinää. En niin välitä bossitaisteluihin ympätyistä quictime-eventeistä, mutta kun eivät kerran ole kriittisiä taisteluiden lopputuloksen kannalta niin eivät ne suoranaisesti haittaakaan. Mooglen ääni on kyllä aivan tajuttoman rasittava, vaikka se muuten ihan söpö onkin (ainakin paljon parempi kuin Nomuran KH/Dissidia/Type-0 -design).
Lipsun jatkuvasti skeptisyyden puolelle, sillä tämä noudattelee monessa asiassa X-2:n kaavaa. Sekin oli valtavan lupaava peli, mutta putosi löysyyden puolelle, koska se kierrätti kaiken mikä oli koettu jo X:ssä paljon paremmalla tavalla. Miten se "kierrätti kaiken" jos pelimekaniikat ja oikeastaan koko pelikokemus vedettiin täysin uusiksi (ja paremmaksi, imo), vaikkakin aiemman osan ympäristöjä ja taideassetteja hyväksi käyttäen? FFXIII-2 ei nyt edes muistuta lähtökohdiltaan paljoakaan X-2:sta oikein muuten kuin että molemmat nyt sattuvat olemaan jatko-osia.
Ja pitkä kehitysaika ei tosiaan ole mikään tae mistään poikkeuksellisen korkealaatuisesta lopputuloksesta, vaan kielii yhtä useasti vain ongelmaisesta kehityksestä. FFXIII:n tapauksessa tällä tosin ei ole paljoakaan merkitystä, koska itse pelin kehittämiseen käytetty aika oli suunnilleen pari vuotta, kuten jatko-osallaankin.
Donitsibaari
11.6.2011, 15:51:24
Varmaan kaikki tämä on jo vanhaa tietoa, mutta laitetaan nyt kuitenki.
SPOILER
Wikipedia kertoo, että pelissä on tähän mennessä varmistunut kolme hallittavaa hahmoa. Päähenkilönä toimii Final Fantasy XIII:n päähenkilö Lightning. Seuraava varmistunut pelattava hahmo on Lightningin pikkusisko Serah Farron, jolla oli iso osa Final Fantasy XIII:n tarinassa, mutta siinä hän ei ollut pelattava hahmo. Kolmas hahmo on salaperäinen nuori mies nimeltä Noel Kreiss. Noel on täysin uusi hahmo: hän ei esiintynyt Final Fantasy XIII:ssä.
Hahmoja on tulossa oletettavasti vielä lisää. Pelin hahmosuunnittelija Tetsuya Nomura on todennut, että kaikki edeltävän pelin hahmot tullaan näkemään siten, että jokainen hahmo on muuttunut jotenkin.
Pelin tapahtumat sijoittuvat joitakin vuosia Final Fantasy XIII:n päättymisen jälkeen. Kun Lightning ystävineen tuhosivat Orphanin ja Oerba Dia Vanille ja Oerba Yun Fang muuttuivat Ragnarokiksi estääkseen Cocoonia törmäämästä Gran Pulseen, fal'Cien valtakausi oli ohi ja Cocoonista selviytyneet ihmiset muuttivat asumaan Gran Pulseen, maailmaan jota he olivat aina pelänneet. Mutta nyt kun he olivat lopultakin nähneet totuuden Pulsesta, kaikki tämä pelko oli hävinnyt.
Jonkin aikaa myöhemmin Lightning alkoi etsimään keinoa pelastaa Vanille ja Fang kristallipilarista, jonka he loivat pelastaakseen maailman. Joitakin vuosia Lightningin lähdön jälkeen häntä ei ole nähty, ja jotkut luulevat hänen kuolleen, mutta hänen pikkusiskonsa Serah uskoo toisin. Kun hirviöt yhtäkkiä hyökkäävät Serahin uuteen kotikaupunkiin, New Bodhumiin, hänet pelasti salaperäinen nuori mies nimeltä Noel Kreiss. Noel liittyy Serahin mukaan ja he lähtevät etsimään Lightningia. Tällä välin Lightning on saanut tietää uudesta uhasta, joka uhkaa Gran Pulsea...
SPOILER
Kahvikissa
11.6.2011, 18:20:03
Perkeleen rumia moogleja.
Substance
11.6.2011, 20:56:52
Miten se "kierrätti kaiken" jos pelimekaniikat ja oikeastaan koko pelikokemus vedettiin täysin uusiksi (ja paremmaksi, imo), vaikkakin aiemman osan ympäristöjä ja taideassetteja hyväksi käyttäen? FFXIII-2 ei nyt edes muistuta lähtökohdiltaan paljoakaan X-2:sta oikein muuten kuin että molemmat nyt sattuvat olemaan jatko-osia.
Pelimekaniikka oli toki pistetty uusiksi, ja se mullisti kokemusta merkittävästi, mutten silti kokenut sitä tarpeeksi hyvin toteutetuksi. Huonosti tasapainotetut dress spheret ajoivat lopulta siihen, että paras ryhmä oli kaksi dark knightia ja parantaja. Kun siihen päälle paiskataan kaikki se kierrätys, ei pelkästään X:stä lainatuilla elementeillä, vaan myös X-2:n omilla uutuuksilla (vaihtoehtoiset loput, se sama hiton kolmikko jota vastaan oteltiin tarinan aikana varmaan seitsemästi ja kokemus muuttui kerta toisensa jälkeen vain tylsemmäksi ja tylsemmäksi), ei pelikokemukseen voinut kuin pettyä. Siinä eivät paljastavat pikselit paljon auttaneet, vaikka Rikku on edelleen mielestäni parhaita pelihahmoja kautta aikojen.
XIII-2 ei saa suistua liikaa X-2:n aloittamalle tielle, varsinkin siksi, ettei pelimekaniikkaa muuteta tällä kertaa samalla tavalla. XIII-2:n on helppo kierrättää XIII:tä liikaa. Käsikirjoituksen on palveltava juonta ja peliä, eikä pelintekijöiden laiskoja ratkaisuja helpon lisäsisällön suhteen.
Hyanmensir
12.6.2011, 11:04:54
Pelimekaniikka oli toki pistetty uusiksi, ja se mullisti kokemusta merkittävästi, mutten silti kokenut sitä tarpeeksi hyvin toteutetuksi. Huonosti tasapainotetut dress spheret ajoivat lopulta siihen, että paras ryhmä oli kaksi dark knightia ja parantaja.
Koko pelisarjaa vaivannut ongelma mutta vain X-2 saa siitä miinusta?
Huonosti tasapainotetut dress spheret ajoivat lopulta siihen, että paras ryhmä oli kaksi dark knightia ja parantaja.
Itseasiassa paras ryhmä oli kolme maskottia.
Pointti kuitenkin siinä ettei kukaan pakottanut käyttämään sitä ns. "parasta" combinaatiota ja moni muukin toimi ainakin lähes yhtä hyvin. Minusta tuon pukujärjestelmän huono puoli ei ollut se että muutama combinaatio oli parempi kuin moni muut. Heikkous oli nimenomaan se että tietyt puvut korvasivat näiden ns. "heikommat versiot" käytännössä täysin. Kuinka moni käyttä white magea chemistin saatuaan tai warrioria dark knightin saamisen jälkeen? Lisäksi en oikeastaan koskaan löytänyt järkevää käyttöä dancerille enkä gunnerille edes pelin alussa. (no ok Gunnerilla pystyi kusettamaan cat nipin kanssa helposti, mutta sellaistahan ei tueta)
XIII-2 ei saa suistua liikaa X-2:n aloittamalle tielle, varsinkin siksi, ettei pelimekaniikkaa muuteta tällä kertaa samalla tavalla. XIII-2:n on helppo kierrättää XIII:tä liikaa. Käsikirjoituksen on palveltava juonta ja peliä, eikä pelintekijöiden laiskoja ratkaisuja helpon lisäsisällön suhteen
Minusta 13:sta osa oli hyvä peli enkä usko että itse tulisin pettymään vaikka sama meininki jatkuisi. Itselleni riittäisi hyvin hyvällä juonella varustettu kolmetoista pienillä taistelusysteemin muutoksilla. Tosin se mitä vaadin olisi ainakin jonkinmoista valinnanvapautta ja epälineaarisuutta. Tosin ainakin alustavien tietojen mukaan tällaista pitäisi myöskin olla luvassa.
Donitsibaari
19.7.2011, 9:47:36
@SquareEnixEmily
Emily Shoji
FINAL FANTASY XIII-2 is slated for a January 2012 release for North America. Be excited!
Ajatusliekki
26.8.2011, 18:25:11
Uusi traileri (http://www.youtube.com/watch?v=-1M5XFO1apY&feature=player_embedded#%21)
Ainakin minun silmissäni näyttää aika lailla kiinnostavalla. Eniten arveluttaa tuo "rekrytoi hirviö partyysi" asia, mielummin ottaisin ihan normi partyn kolmesta henkilöstä.
Substance
26.8.2011, 19:43:28
Tuo monsterirekry on erittäin mielenkiintoinen ominaisuus. Etenkin, koska Serah ja Noel eivät kiinnosta minua lainkaan, mutta minua kiinnostaa miksi juuri nämä kaksi ovat pelin päähenkilöinä. Siihen on oltava jonkinlainen (hyvä) juonellinen syy.
Ananaz
26.8.2011, 21:59:09
Hirviönkeräily on ainakin näin ennalta katsoen pelkkää plussaa, koska se lupaa potentiaalisesti monipuolisempaa pelattavuutta ja juonen osalta sitä, että joukossa on ainakin yksi turhanpäiväinen paapattaja vähemmän.
Uuden trailerin perusteella voi ainakin luottaa siihen, että soundtrack tulee edelleen olemaan täyttä rautaa.
Velvety
7.9.2011, 13:01:16
Olin kyllä päättänyt, etten aio katsoa trailereita, mutta en vain voinut vastustaa. Katsoin senkin uhalla, että saisin spoilereita tuosta FFXIII'sta päin naamaa ja kyllä tuli sellainen olo, että tämä peli pitää saada heti kun mahdollista. En ole kyllä edeltäjää pelannut kertaakaan, kun ei pelikonetta ole, mutta sainpa uuden syyn hankkia sen ja vähän vikkelästi. :D Mutta tosi hienolta kyllä näytti, ja kiinnostavaltakin tämä peli. :)
Square Enix Membersissä julkaistiin tänään tukku uusia kuvia pelistä sekä Toriyama-haastattelun, jossa perehdytään pelin uuteen Historia Crux -systeemiin, suomeksi siis XIII-2:n pelillisesti ja juonellisesti keskeisimpään teemaan: aikamatkailuun. (vihdoinkin, Chrono Trigger 3!) Pelissä tutkiskellaan siis Pulsen sekä menneitä, että tulevia tapahtumia ja pelin kulku haarautuu loppuratkaisuja myöten pelaajan valintojen mukaan, minkä lisäksi Historia Crux mahdollistaa newgameplussamaisesti myös jo kertaalleen läpäistyjen aikalinjojen pelaamisen uudestaan ikään kuin "ensimmäistä kertaa". Vaikuttaa oikeasti todella siistiltä. :)
https://member.eu.square-enix.com/en/blogs/new-final-fantasy-xiii-2-screenshots-and-intro-historia-crux
https://member.eu.square-enix.com/en/blogs/we-discuss-time-travel-with-final-fantasy-xiii-2s-Motomu-Toriyama
https://member.eu.square-enix.com/en/blogs/how-does-final-fantasy-xiii-2-begin-and-how-does-lightning-fit-story
Square Enix Membersissä julkaistiin tänään tukku uusia kuvia pelistä sekä Toriyama-haastattelun, jossa perehdytään pelin uuteen Historia Crux -systeemiin, suomeksi siis XIII-2:n pelillisesti ja juonellisesti keskeisimpään teemaan: aikamatkailuun. (vihdoinkin, Chrono Trigger 3!) Pelissä siis tutkiskellaan siis Pulsen sekä menneitä, että tulevia tapahtumia ja pelin kulku haarautuu loppuratkaisuja myöten pelaajan valintojen mukaan, minkä lisäksi Historia Crux mahdollistaa newgameplussamaisesti myös jo kertaalleen läpäistyjen aikalinjojen pelaamisen uudestaan ikään kuin "ensimmäistä kertaa". Vaikuttaa oikeasti todella siistiltä. :)
Lueskelin vielä nuo linkittämäsi uutiset lävitse ja pakko sanoa että olen vaikuttunut. Olin jo aikaisemmin odottavalla kannalla, mutta nyt kiinnostus vähintään kymmenkertaistui. Itse rakastan nimenomaan tällaista ajassa hyppelyä, jossa samoille areoille pääsee niin menneisyydessä, kuin tulevaisuudessakin. Parasta pelissä näyttää tässä kohtaa olevan ehdottomasti se miten pelaaja voi omilla tekemisillään vaikuttaa pelin kulkuun ja se miten pelaajan toimet johtavat erilaisiin loppuratkaisuihin.
Lightningia ei taida tällä kertaa saada partyyn, mutta ottaen huomioon tuon yhden linkin artikkelin, niin haluaisin päästä näkemään miten tämä kickaa vähän äässiä. <3
Ajatusliekki
8.9.2011, 20:40:28
Itseä vähän aluksi epäilytti toi aikamatkailu, mutta nyt noi artikkelit luettua olen kyllä vakuuttunut. To aikamatkailu varmasti myös mahdollsitaa helpon käymisen vanhoilla alueilla?
Odotus on nyt huomattavasti suurentunut.
Kyllä aikamatkailuun milään tapaa käsitelleet ropet ovat tunnetusti aina olleet loistavia (Chronot, Valkyrie Profilet, Dragon Quest VII ja kuulemma viimeisimpänä Radiant Historia), joten ei kai tämäkään nyt suurta poikkeusta tee. :shy:
To aikamatkailu varmasti myös mahdollsitaa helpon käymisen vanhoilla alueilla? Jep, haastattelussa Toriyama erikseen mainitsee, että vanhoille alueille/ajanjaksoille voi paitsi palata, on niissä myös mahdollista kelata aikaa taaksepäin ja mahdollisesti pelata ne uudelleen erilaisilla valinnoilla ja täten avata uusia polkuja pelin etenemiseen.
Seuraava kiinnostuksen kohde pelin suhteen onkin sitten hahmonkehityssysteemi, joka tulee kaiketi olemaan jonkinlainen johdannainen alkuperäisen XIII:n Crystariumista, mutta muun pelin tavoin sitäkin varmasti muokataan vapaamuotoisemmaksi. Odotan innolla!
Hyanmensir
9.9.2011, 18:33:39
Tykkäsin crystariumista, se standardisoi pelimekaniikkaa hyvin eikä bosseja pystynyt outlevuttamaan. Ja expat jaettiin kaikkien kesken. Toivottavasti möllit vähintään skaalautuu levun mukaan jos siitä tehdään vapaamuotoisempi.
Hyanmensir
10.9.2011, 17:44:25
SE rekisteröi vastikään domainin finalfantasyxiii-3.com.
Ananaz
10.9.2011, 19:15:13
XIII-3 ilmestyy saletisti ennen Versusta.
Ajatusliekki
10.9.2011, 20:30:19
Tod.Näk kaikki maailman pelit ilmestyvät ennen versusta
(/sarcasm)
Ananaz
10.9.2011, 21:09:57
Paitsi Kingdom Hearts III ja FFXIV:n PS3-versio.
[/notsarcasm]
Substance
10.9.2011, 23:01:01
SE rekisteröi vastikään domainin finalfantasyxiii-3.com.
-_-
Voi jestas. Luulisi yhden jatko-osan riittävän! Tekisivät mieluummin Dissidia 3:n, Final Fantasy XV:n tai jotain kokonaan uutta.
Voi jestas. Luulisi yhden jatko-osan riittävän! Tekisivät mieluummin Dissidia 3:n, Final Fantasy XV:n tai jotain kokonaan uutta.
No en toisaalta tiedä olisiko dissidia 3 hirveästi parempi, kakkonenkin tuntui melkeinpä enemmän lisäosalta, kuin omalta peliltään.
Oikeastaan XIII-3:n pätevyyden ratkaisee pitkälti XIII-2:n juonikuviot. Henkilökohtaisesti olen itsekkin periaatteessa näitä yhden osat jatkoja vastaan, joskin pidin x-2:sta aikanaan erittäin paljon ja XIII-2 näyttää myöskin hyvältä.
Hyanmensir
11.9.2011, 0:20:10
-_-
Miksi tuhlata numeroita kun jo olemassa olevaa mytologiaa voidaan hyödyntää? Puhumattakaan siitä, miten erilaisia XIII ja XIII-2 tulevat olemaan. Ivalicea 'lypsettiin' myös, mikä on parempi kuin luoda uusia kertakäyttöuniversumeita jotka heitetään romukoppaan seuraavan pelin ilmestyessä.
Naurettavampaa kuin XIII:n eri versiot rupeaa olemaan miten pitkälle sarjan numeroinnissa ollaan jo päästy. Ja kun XIII nimessä viittaa lähinnä yhtenäiseen mytologiaan, mitä väliä jos pelit ovat toisistaan poikkeavia?
Toivottavasti rakentavat XV:n samalla tavalla yhden sukupolven mittaiseksi eepokseksi. ainakin XIV:n kohdalla näin on jo tehty.
Substance
11.9.2011, 11:17:31
^En valita jos noin käy, sillä eihän minun sitä tarvitse tämän tuoteperheen pelejä ostaa. Olen pikkuhiljaa avautunut sille ajatukselle, ettei jrpg-kokemukseni tarvitse tulla FF-nimen alla. Siksi lähiaikoina julkaistu, kehuttu Xenoblade Chronicles kiinnostaa nyt kovasti, vaikka en omistakaan Wii:tä.
Hyanmensir
11.9.2011, 13:58:06
Mielestäni on ihailtavaa, että jätät pelejä ostamatta nimen perusteella. Minkäs muunkaan.
Ja juuri sinun kaltaisesi ihmiset pitävät huolen siitä, että FF-nimeä käytetään hyväksi markkinoinnissa myös jatkossakin. Kun muu ei yksinkertaisesti myy tarpeeksi, laadusta huolimatta. Kingdom Hearts poikkeuksena sääntöön (eikä silti olla edes lähellä FF-franchisen potentiaalia).
Substance
11.9.2011, 14:51:39
Mielestäni on ihailtavaa, että jätät pelejä ostamatta nimen perusteella. Minkäs muunkaan.
Ja juuri sinun kaltaisesi ihmiset pitävät huolen siitä, että FF-nimeä käytetään hyväksi markkinoinnissa myös jatkossakin. Kun muu ei yksinkertaisesti myy tarpeeksi, laadusta huolimatta. Kingdom Hearts poikkeuksena sääntöön (eikä silti olla edes lähellä FF-franchisen potentiaalia).
Entä sinä itse?
Hyanmensir
11.9.2011, 15:30:05
Ostan FF:iä jatkossakin ellei laatu tipu tai SE jämähdä vanhoihin kaavoihin.
Ostan myös muita IP:tä, jos SE uskaltaa ottaa riskin. Ei se myy mutta pelaajakuntaa voidaan toki kasvattaa.
Substance
11.9.2011, 16:32:36
Kaikkiaan olen hieman hämilläni... Nimellä todellakin on väliä, koska se on sidoksissa seikkaan jolla on paljon enemmän väliä. Rahaan.
Pelit maksavat uutena pitkälle saman verran. Final Fantasyn saa samaan hintaan kuin Blue Dragonin. Jos autokaupassa kaikki autot maksaisivat saman verran, kuka vittu ajaisi E-Mersulla, kun voi ottaa S:n?
Toisin sanoin, kun minulla jokaisessa eri peligenressä se luottosarja, päädyn harvoin kokeilemaan muita. En pelaa esim. autopelejä joka vuosi, koska joka vuosi ei tule uutta Gran Turismoa, ja viime vuotinen Starcraft 2 katkaisi todella pitkän sapatin strategiapelejen genressä.
Kyllähän nämä luottosarjat joskus myös pettävät odotukset, mutta koska ne ovat "turvallisia", on minun helpompi arvioida mitä on luvassa. Siksi olen äärimmäisen skeptinen tämän XIII-2:n kohdalla niistä syistä jotka olen aikaisemmin jo tässä ketjussa sanellut.
Eikä se todellakaan ole niin, että seuraan ainoastaan yhtä sarjaa, koska voin oikein hyvin myös hylätä sen. En pelaa enää Need for Speedejä, Burnoutteja, Tekkeneitä, Tomb Raidereita, Simssejä...
Minusta olisi mahtavaa kokeilla kaikkia niitä pelejä joista olen kiinnostunut, mutta raha ja aika määräävät. Siksi S-Mersu.
Vertauskuvallisella tiellä jatkaakseni on lopuksi tosin todettava, että olen antamassa SE:lle potkut ja kokeilemassa avoilin mielin jotain muuta pelitaloa jrpg:n kohdalla. FF X:stäkin on kohta kymmenen vuotta, ja vaikka pidin XIII:stä, en pidä siitä, että se kierrätetään kohta jo kolmannessa pelissä. On aika hankkia Wii ja Xenoblade Chronicles. SE kaivelkoon XIII-2:een ja XIII-3:een roskiksen pohjalta vaikka kokonaisen juonen, minua ei enää kiinnosta.
Hyanmensir
11.9.2011, 17:07:24
Kaikkiaan olen hieman hämilläni... Nimellä todellakin on väliä
Ja silti kritisoit SE:tä FF-nimen käyttämisestä peleissä, kun toisaalta toteat että se on se NIMI joka myy. Kukakohan tälläisen järjestelyn on aiheuttanut? Kuluttajat, jotka turvautuvat turvasatamana pidettyihin pelisarjoihin ja ovat paljon skeptisempiä muiden pelisarjojen suhteen... Sillä raha ratkaisee, niin kuluttajalle kuin yritykselle joka yrittää tuotoksillaan tehdä voittoa.
Sinun kaltaisesi ihmiset ovat syynä FF-nimen kierrättämisessä jokaisessa vähänkin aiheeseen liittyvässä tuotoksessa. Onneksi SE ei ole kuin muut kehittäjät, ja kierrätys loppuu enintään hahmoihin.
Ja sitten tämä kaikista älyttömin juttu ikinä. Muut pelitalot voivat julkaista jatko-osia mielin määrin (ainakin trilogian verran), mutta Square-Enixin jokaisen pelin täytyy olla erilainen eikä kierrätystä saa tapahtua missään muodossa, paitsi cid ja chocobot. Ja silti jokainen FNC-peli on toisistaan enemmän tai vähemmän poikkeava, ja laatutuotos huolimatta tietyistä design-ongelmista sekä siitä mitä FF-hihhulit nostalgiapäissään väittävät. Mytologia säilyy samana, muuten pelit ovat täysin erilaisia. Jopa XIII ja XIII-2.
Tämä summaa koko argumenttisi hyvin:
"Jatko-osat ovat poikkeuksetta rahastusta. Ainakin SE:n kohdalla."
Voisin laittaa vähän omia ajatuksia yllä olevasta väittelystä. Itse en ymmärrä miksi jokaisen finalin pitäisi olla uniikki ilman jatko-osia. Jos pelin maailma on oikeasti mielenkiintoinen, niin en tajua mitä huonoa on tutustua siihen useamman pelin ajan. Minusta tämä on huomattavasti parempi ratkaisu, kuin se että isketään kokoajan uutta maailmaa toisen perään. X-2 oli huomattavasti erilainen kuin X, vaikka maailma olikin sama ja XIII-2 näyttää huomattavasti erilaiselta ja paremmalta kuin ensimmäinen osa. Niin kauan kuin pelit tehdään hyvin ja mielenkiinto pysyy yllä, niin minulle on aivan sama vaikka tekisivät XIII-XIII:n.
Mistä päästäänkin siihen että netin keskustelupalstoilla monet vanhat fanit tuntuvat valittavan sitä että finaleiden taso on laskenut valtavasti kympin jälkeen. Itse en voi kyllä tästä olla samaa mieltä, ensinnäkin tottakai finaleiden täytyy uudistua. Vaikka se seiskan tai ysin taistelujärjestelmä tai maailma olisi kuinka kiva, niin ei ole mitään järkeä tehdä kymmentä eri peliä jotka kopioivat hahmonsa/maailmansa/taistelujärjestelmänsä edellisistä sarjan osista. Toisekseen esimerkiksi sarjan 13:sta osa toi mukavasti uusia tuulia ja strategisia elementtejä taisteluun. Enää pomoja ei voittanutkaan kahdella hakkaajalla ja yhdellä parantajalla, vaan eri paragrimejä piti oikeasti käyttää ja kokeilla.
Loppuun tarvitsee sanoa, että itseäni Square/Enix ei ole koskaan pettänyt. Olen pelannut kaikki finalit V-XIII väliltä, näiden spinoffit (Advent Children, Dirge of Cerberus, Crisis Core, X-2,), Kingdom Heartsit plus Dissidiad ja täytyy sanoa, että mielestäni yksikään näistä tuotoksista ei ole ollut täysin susi. Toki toiset pelit ovat olleet parempia kuin toiset, mutta yhtäkään en ole jättänyt kesken missään vaiheessa. Tämä kertoo ainakin itselleni laadusta, joskin jokainen päättäkööt laadukkaan pelisarjan kriteerit itse. :)
Hyanmensir
11.9.2011, 19:35:06
Ensimmäinen oikeasti huono SEJ:n tuotos oli FFXIV. Ja sen pelastamiseksikin mennään niin pitkälle, että peli ei ole vielä edes menetetty.
Ongelma on lähinnä PR-puolella ja joltain osin myös itse pelien tuotannossa (secret mega theater- ja muu median perseennuoleminen asiakkaiden kustannuksella pitäisi saada kitkettyä pois). Eikä julkaista niitä pelejä jos kehitysvaiheeseen päästään vasta 4 vuotta julkaisun jälkeen.
Substance
12.9.2011, 13:29:19
Nyt tämä keskustelu alkaa käymään jo hermoilleni. Ainoat pääsarjan ulkopuoliset tuotteet jotka olen FF-perheestä hankkinut ovat Dissidiat ja Crisis Core (käytetty). Kyllähän noistakin raha SE:n kirstuun kilahtaa, mutta jos viitsitte etsiä listan kaikista peleistä joita FF-nimen alla on julkaistu, en ole koskenut niistä kuin murto-osaan. Olen siis siivuttanut valtavan siivun tätä SE:n markkinointi ja pelinkehitysstrategiaa, joka ilmeisestikin ON MINUN SYYTÄNI. Olkoon sitten.
Eipä tämä PS3:n ropetarjonta ole määrällisesti päätä huimannut jos olette sattuneet kiinnittämään asiaan huomiota.
Olen haukkunut suuni kuivaksi jo X-2:n kohdalla niin useaan otteeseen, etten jaksa aloittaa taas. Koska XIII-2 kehityksessä on niin paljon samanlaisuuksia siihen, väitän narinani olevan perusteltua. En ole missään vaiheessa sanonut, ettei jatko-osia saa tehdä. En missään, enkä koskaan! Kaikki mitä sanon XIII-2:sta pohjautuu esitettyyn materiaaliin ja siihen, että X-2 oli saatanan huono peli. XIII-2:n on niin helppoa sortua sen virheisiin, että älkää edes aloittako sen kanssa, ettei minun kuulu tuomita XIII-2:sta X-2:n pohjalta. Tuomio kun annetaan normaalisti vasta käsittelyn lopuksi, ja käsittely ei ole ohi ennen kuin peli on käynyt kunnolla koneessa.
Mutta kuten ilmoitin, en tule pelaamaan XIII-2:sta jollei edullinen tilaisuus siihen ilmene. Olen tästä lähtien siis hiljaa.
Hyanmensir
12.9.2011, 15:08:19
Kaikki mitä sanon XIII-2:sta pohjautuu esitettyyn materiaaliin ja siihen, että X-2 oli saatanan huono peli.
Huomaan sen.
Eikä siksi olekaan ihme että olet väärässä/hämmentynyt, kun jo lähtökohdat ovat pielessä.
Kaikki mitä sanon XIII-2:sta pohjautuu esitettyyn materiaaliin ja siihen, että X-2 oli saatanan huono peli.
Ihmisillä on eri mielipiteitä, mutta tämä menee kyllä niin ristiin omien mielipiteideni kanssa että sai kyllä hymyn huulille. Minä nimittäin odotan XIII-2:sta hitosti ja odotukseni pohjautuu nimenomaan esitettyyn materiaaliin ja siihen, että FFX-2 oli loistava peli. :D
Hyanmensir
15.9.2011, 18:06:24
http://www.youtube.com/watch?v=pG-ZZrYOCbg&feature=player_profilepage
http://www.youtube.com/watch?v=wRfudUGFU4k
http://www.youtube.com/watch?v=aoTCuD4N4lw
Diggaan kyllä että käyttävät lyriikoita musiikissaan.
Ajatusliekki
15.9.2011, 18:11:03
http://www.youtube.com/watch?v=F_83w3vJd-k
Snown uusi look on kyllä aika outo omasta mielestäni. Tai sitten kyseessä tulevaisuuden versio hänestä, kun kerran aikamatkustuspelistä kyse?
Ananaz
15.9.2011, 18:31:16
Diggaan kanssa vokaaleista pelin musiikissa. Mizutan Archylte Steppe on todella mainio, tulee aika paljolti The World Ends with You mieleen. <3
http://www.youtube.com/watch?v=F_83w3vJd-k
Snown uusi look on kyllä aika outo omasta mielestäni. Näyttää ihan samalta kuin ennenkin, pipo vain lähtenyt ja paidan väri vaihtunut punaiseksi?
Pelin julkaisupäivä on muuten euroopassa helmikuun 3, eli vain parisen päivää jenkkien jälkeen.
Hyanmensir
15.9.2011, 19:21:32
Aika douchebagiltä näyttää. Rusketus ja kaikki.
Gauntness
17.9.2011, 10:49:45
...
Ananaz
20.9.2011, 19:43:21
Pelin uudet TGS2011-trailerit englanninkielisillä dubbauksilla (Liam O'Brian Kaiaksen äänenä :lovetus:):
PlayStation 3 (http://www.youtube.com/watch?v=Ku8EF0nMTe0)
Xbox 360 (http://www.youtube.com/watch?v=tsiOsuinov4)
Xbox-traileri sisältää melko paljon uutta välianimaatiomatskua, joten spoileripelkoisten kannattanee jättää se katsomatta.
Ajatusliekki
21.9.2011, 17:14:07
Trailereisa näkyvä Hope on vahvistettu olevan kymmenen vuotta vanhempi kuin ensimmäisen pelin Hope. Hänet tavataan jossakkin aikajatkumossa, kun aikamatkustuspelistä on kyse.
Mikä sitten myös vahvistanee oletukseni että myös treilerissa nähtvä Snowkin on enemmän kuin 3 vuotta vahempi kn hänet tavataan.
Ajatusliekki
30.9.2011, 20:27:08
http://youtu.be/P1vd0z3SLYo
Englanninkielinen theme song hyvälaatuisena :>.
Ajatusliekki
14.10.2011, 10:58:18
http://www.youtube.com/watch?v=zRDij-wHKok
Uusi, seitsenminuuttinen traileri.
Jubei
14.10.2011, 17:37:28
Mitä hittoa 2.39 kohdassa tapahtuu, FFVII chocobo racing?
Silmäni saivat juuri orgasmin. :lovetus:
Ajatusliekki
3.11.2011, 17:00:37
Jenkkien XIII-2 kansi (Ja jos jatketaan XIIIn tiellä, niin myös euroopan kansi samalla)
https://lh5.googleusercontent.com/-mpxraTXa9f4/Tq_xjVD8dTI/AAAAAAAAETg/jiu034_-ayM/81%25252BKEp6nSvL._AA1500_.jpg
Tyyliltään samanlainen kuin XIIIn kansi, siksi ihan tyytyväinen, voisi olla paljon kauheampikin. Logo on kyllä yhä imasta mielestäni ruma.
Ajatusliekki
7.11.2011, 14:34:47
Korjausta edelliseen! PAL-alueille tuleekin eri kansikuva, kuni amerikassa. Kansi muistuttaa enemmän entisiä FF-kanseja, mutta logo on vedetty vähän lähemmäs kuin tavallisesti.
http://www.finalfantasy.net/xiii-2/final-fantasy-xiii2-boxart-region/ (linkissä kaikki kolme kantta, euroopan kansi oikealla oleva)
(Klikkamalla kuvaa saa isommaksi)
Soldsanke
12.11.2011, 11:02:05
Hyvä homma, vaikkei kannella sisällön kannalta merkitystä olekaan, niin mieluiten silti otan tuollaisen.
Ananaz
13.12.2011, 17:38:17
Jätän tämän vain tähän.
http://www.youtube.com/watch?v=SSh7WvBWjKA
Helmikuuuu, tule jo~~~~
Ajatusliekki
13.12.2011, 19:54:13
Final Fantasy XIII-2 on napannut myös Famitsulta halutun 40/40 arvosanan Linkki (http://www.pelaajalehti.com/uutiset/final-fantasy-xiii-2-nappasi-tayspotin-famitsulta)...
Toinen asia sitten on, kuinka paljon squenix on lahjonut famitsun arvostelijoita ;). No mut ostoon yhä menossa. OST on ihan ok, mitä oon kuunnellut.
Ajatusliekki
20.12.2011, 15:15:28
Pelin loppu on aikamoinen mindfuck. Mutta virkistävää että vihdoin on pahis joka voittaa.
Kaikki eivät tule tykkäämään siitä miten juoni kulkee, se on varmaa.
Jubei
20.12.2011, 19:38:28
Ajatusliekki: Oletko katsonut lopun youtubesta/vastaavasta vai tilaatko pelisi japanista japaninkielisinä? Ihmettelen vain miten olet saanut jo tietää lopun jos peli julkaistaan usassa/euroopassa vasta helmikuussa?
Hitto ärsyttää muuten kun menin spoilaamaan itseni spoileristasi. :D
Edit: Ajatusliekki: Onko pelissä muuten yksi loppu vai useita loppuja? AJattelin vaan jos kerran pelissä on jonkinmoinen aikamatkustussysteemi, niin ainakin kuvittelisi että pelissä on muitakin loppuja.
Juripa
20.12.2011, 20:35:03
Edit: Ajatusliekki: Onko pelissä muuten yksi loppu vai useita loppuja? AJattelin vaan jos kerran pelissä on jonkinmoinen aikamatkustussysteemi, niin ainakin kuvittelisi että pelissä on muitakin loppuja.
Pelissä on useita eri loppuja, tosin en sitten tiedä mikä niistä on se "oikea". Mutta
Käsittääkseni jokaisessa lopussa jätetään vielä XIII-3:lle tilaa, koska missään vaiheessa ei selvitetty Fangin ja Vanillen tarinaa. Tosin, ehän nuo livestreamin pelailut ole englanniksi, mutta vain yhdessä cutscenessä nähdään nämä kaksi. Ja tosiaan, se kunnon loppu todellakin oli WTF! Ei se noin voi loppua!
Ajatusliekki
20.12.2011, 20:48:00
Olen katsellut streameja.
Ne ns. Muut loppuratkaisut ovat sellaisia ns "mitä voisi tapahtua" loppuja, eli ei oikeita (eli osa niistä on ihan pöhköjä x). CGIllä tehty loppu on se oikea.
Pelissä on myös Salainen loppu. Ja varsinkin se tekee lopusta todella pahan mindfuckin. Niin pahan, että välttämättä edes XIII-3sta tarvitse tulla.
Vaikka lopussa lukeekin "To be Continued"...
Pelaajia on ärsyttänyt Lightningin vähyys.
Nggghhhh.... tule jo helmikuu x___X!
Jubei
20.12.2011, 20:54:16
Ajatusliekki: En nyt laita tätä spoilereihin vielä, mutta mainitsemasi "loput joita voisi tapahtua" ovat käsittääkseni yhtä "aitoja" loppuja kuin kaikki muutkin riippuen siitä mitä pelaaja tekee. Ainakin final fantasy wikia sanoo seuraavaa:
Iso spoiler kyseisen pelin loppuratkaisuista:
There are nine possible endings in Final Fantasy XIII-2:
* After Caius is defeated, Serah, Noel and Mog return to Pulse at 400 AF, where Cocoon rises again. After Serah thanks Noel, she has a vision, then abruptly dies. Noel weeps for her as Hope arrives from Academia to greet them. However, in mourning, the world suddenly goes dark and Mog dies. Noel remembers Caius's warning about Etro to them, previously thought to be a bluff. Cocoon and everything on Pulse begins to emit Chaos as a giant seal opens in the sky. Valhalla appears with a somehow intact Etro's shrine, and a petrified/crystallized Lightning is seen sitting on Etro's throne. The words "To be continued..." are the last screen.
o After obtaining all paradox endings and 160 Fragments, a secret ending, "A World Without a Goddess", plays after the end credits. It shows Caius sitting on Etro's throne from which he leaves and uses Ragnarok, causing Chaos to emerge, wanting to create a new world without Etro. This scene also alters the opening scene where Caius is seemingly shown talking to the player.[8]
Paradox EndingsEdit
* Noel and Serah use magic to disguise themselves as Microchu and Miniflan in order to remain unnoticed while they prepare a poisonous pudding to kill the evil King Flandragora in the Sunleth Waterscape.
* Noel replaces Caius as the new Guardian of Time, and floats through the Historia Crux.
* Snow appears in Academia and stops Alyssa from tricking Serah and Noel into going to Caius's trap, before flying off with Serah and Mog on Shiva as Noel and Hope look on.
* Serah enters an eternal dream, where she remains with Lightning, Snow, and the members of NORA in New Bodhum.
* Serah, Noel and Yeul are trapped in the destroyed New Bodhum, looking for a way out.
* Serah and Noel find a crystallized Vanille in Oerba.
* Serah and Noel are modified by the demi-fal'Cie Adam to serve as guards in Augusta Tower.
* Serah and Noel die battling Atlas in the Archylte Steppe.
Tietty riippuu laskentatavasta ja voihan tuon lopun jonka avaamiseen tarvitsee kaikki muut ratkaisut laskea viralliseksi lopuksi, mutta mielestäni on paljon mukavampaa ajatella kaikkia loppuja "oikeiksi" ja itse aion ainakin hommata kaikki. On kyllä mukavaa että loppuja on monta ja omat tekemiset oikeasti vaikuttavat pelin kulkuun. :)
Tietääkö muuten kukaan että voiko peliä seivata kriittisiin paikkoihin ja/tai onko pelissä jonkinmoinen "new game+" homma, vai pitääkö peli pelata täysin alusta 9 kertaa jos haluaa saavuttaa kaikki loppuratkaisut?
Ajatusliekki
20.12.2011, 21:11:36
Nuo Spoilissa mainitut Paradox Endingit ovat juurikin niitä mainitsemiani "mitä voisi tapahtua" loppuja. Kun tuollaisen avaa, peli heittää takaisin pelissä heti, niin että tuo loppu ei jää voimaan. Ainoastaan tuo ensimmäisenä mainittu loppu on se oikea.
Pelissä on auto-save.
Jubei
20.12.2011, 21:25:15
Aa, okei pirun hyvä sitten. Tietenkin se tarkoittaa että on vain yksi oikea loppu ja muut "mahdollisia loppuja" (paraller universes anyone?), mutta se tarkoittaa myös sitä että kaikki loput voi saada yhdellä pelikerralla, mikä taas on helkkarin hyvä juttu. :D
Ajatusliekki
20.12.2011, 21:32:07
Muita ajatuksiani pelistä (jonkinverran spoilaavia, nini spoilereissa varmuuden vuoksi)
Pelin juoni on lopunkin lisäksi todella.... WTF osastoa, mutta olin mielissäni loppuratkaisusta, joka on kerrankin kunnoolla onneton loppuratkaisu (ja forever timeloop tekee siitä vielä enemmän mindfuckin).
Serah & Noel ovat ihan okei päähenkilöitä, mutta olisi toivontu ehkä parempia. Lighningin osuus pelissä on niin pieni, että markkinointia pelistä voi melkein pitää valheellisena :D
Sivutehtävää on tällä kertaa oikeasti paljon. Monet ilmeisesti vetivät peliä läpi, ja pelasivat ehkä 30-40% materiaalista. Riippuu miten pelaa.
Itseä kiinnostaa, paljonkin. Forever Timelooppiin haluan vaan vielä selkoa.
Hyanmensir
21.12.2011, 12:16:17
Tietääkö muuten kukaan että voiko peliä seivata kriittisiin paikkoihin ja/tai onko pelissä jonkinmoinen "new game+" homma, vai pitääkö peli pelata täysin alusta 9 kertaa jos haluaa saavuttaa kaikki loppuratkaisut?
Taitaapi olla samanlainen tsydeemi kuin Tactics Ogre remakessa. Eli kun peli on ohi niin voit palata takaisin eri kohtiin pelissä ja muuttaa yksittäisiä valintojasi ja näin suorittaa kaikki eri mahdolliset aikajatkumot "samalla kertaa".
Itse tykkäsin kyllä tästä suuntauksesta todella paljon tactics ogressa. Uudelleen läpipeluu yleensäkin ei oikein iske kun sen uuden sisällön avaamiseen pitää nähdä niin paljon vaivaa. XIII-2:ssa pääset suoraan itse asian ytimeen. Ei tartte myöskään stressata pelin aikana siitä mitä nyt tuleekaan tehtyä eikä haittaa vaikka tulisikin se paskin loppu.
Sami E
21.12.2011, 17:18:44
Final Fantasy XIII-2 on myynyt ensimmäisellä viikollaan historiallisen alhaisen määrän Japanissa. Pelin PlayStation 3 -versio oli viikon listaykkönen, mutta se myi vain noin 525 000 kappaletta. Aikaisemmat Final Fantasy -sarjan pääjulkaisut ovat myyneet julkaisuviikollaan n. 2 miljoonaa kappaletta, myös kaksi vuotta sitten Japanin joulumarkkinoille julkaistu Final Fantasy XIII. Silloin PlayStation 3 -konsoleita oli myyty Japanissa n. 60 % vähemmän kuin nyt, joten suhteellisesti FF13:n jatko-osa myi moninkertaisesti pienemmälle osalle konsolin käyttäjäkuntaa. Lisäksi pelin Xbox 360 -versio ei päässyt top 20 -listalle ollenkaan, vaikka siihen olisi vaadittu vain n. 30 000 kappaleen myyntiä.
http://andriasang.com/comzgc/media_create_sales/
Tämä on vähintään hätkähdyttävää. Final Fantasy -sarja on valtavissa vaikeuksissa Japanissa.
Hyanmensir
22.12.2011, 21:06:38
Saa nähdä miten todella käy. Japanin pelimarkkinoilla homma toimii yleensä niin, että 80% kokonaismyynneistä tehdään ekalla viikolla julkaisusta.
Joko niin käy tälläkin kertaa, tai suuri osa nipponeista on päättänyt odottaa joko hinnan pudotusta tai arvioita pelistä.
Sinänsä hassua että peli on myynyt noinkin vähän ottaen huomioon, että minulla on tästä pelistä suurimmat ennakko-odotukset finaleiden saralla sitten kympin. (senkin odotushype johtui paljolti siitä, että se oli ensimmäinen ps2 finali) :D
Ehkä japanilaiset alkavat kyllästymään finaleihin tai sitten heillä on täysin erilainen maku kyseisten pelien suhteen kuin minulla, mutta ainakin omalla kohdallani 90% näkemästäni ja kuulemastani pelin suhteen on ollut positiivista. Saisi jo tulla tuo helmikuun alku, vaikka toisaalta olen ihan tyytyväinen että tässä tämä hieman yli kuukausi on aikaa. Ehtii hyvin lopetella Skyrimin. :)
Ananaz
23.12.2011, 11:50:59
En nyt sitten tiedä voiko noista myyntiluvuista vielä paljoa muuta johtopäätöstä vetää kuin, että alkuperäinen XIII ei ollut Japanissakaan kovin suosittu ja että jatko-osa syntyi puhtaasti Squaren tarpeesta saada uusi peli julkaistua mahdollisimman pian edellisen pelin matskuja hyödyntäen. Ei siksi, että XIII-2:lle olisi alunperinkään ollut erityistä kysyntää saati tarvetta fanien puolesta. Muutoinhan nuo puolen miljoonan myynnit on aika vakio sille mitä sarjan jatko-osat ja sivupelit ovat parhaimmillaan tällä vuosituhannella myyneet. Merkittävimpänä poikeuksena tietysti X-2, joka sitten taas oli sarjan ensimmäinen suora jatko-osa koskaan ja vielä peliin joka oli alkujaankin hyvin suosittu Japanissa.
Joka tapauksessa, toivon mukaan Toriyamasta ja ehkä myös Kitasesta päästäisiin tämän seurauksena viimein eroon. Eiköjooko niin, Wada?
Jubei
26.12.2011, 19:31:08
Yksi asia mitä itse odotan tältä peliltä on se että sitä pääsisi alusta alkaen pelaamaan kunnolla ilman jatkuvia välidemoja. Aloitin meinaan xiii:n alusta tarkoituksenani pelata se vielä kertaalleen läpi ennen xiii-2:n ilmestymistä eli käytännössä ennen helmikuun alkua. Nyt kun toista kertaa kolmeatoista pelaa, niin tajuaa oikeasti kuinka rasittava peli se on ainakin ensimmäisen 2/3 ajan. En vain tajua mitä järkeä on laittaa joku välivideo jokaisen 3-10 vihollistappelun välille varsiinkin kun välissä ei usein ole edes pomotappelua. Toivon vain ettei kakkososassa noudateta samaa "10 min pelaamista - välivideo - 10min pelaamista - välivideo" -kaavaa.
Välivideoita toki saa ja pitääkin olla, mutta toivon että XIII-2 tuntuisi alusta asti peliltä, eikä elokuvalta kuten edeltäjänsä.
Kyllähän noita välidemoja ennenkin oli, ne vaan hoidettiin tekstilitanioilla.
Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää, mikä on noiden pelimoottorilla tehtyjen välidemojen yhteenlaskettu kesto.
Hyanmensir
4.1.2012, 12:57:34
Ja ne välivideoiden/tekstien väliset pätkät täytettiin vain suuremmalla määrällä hidastempoisia haasteettomia taisteluita. XIII olisi voinut olla paremmin balanssissa, mutta en sanoisi että vanhatkaan pelit mitenkään loistivat tässä suhteessa. Varsinkin kun pelimekaniikka pähkinänkuoressaan on menuissa pläräämistä ja X:n painamista...
Itse voisin kuvitella että välivideot olisi voitu ohjata paljon paremmin.
Varsinkin kun pelimekaniikka pähkinänkuoressaan on menuissa pläräämistä ja X:n painamista... Juu, täysin päinvastoin kuin FFXIII:ssä.
XIII-2:n demo julkaistaan Livessä ja PSN:ssä tammikuun 11, eli ensi keskiviikkona. (https://member.eu.square-enix.com/en/blogs/final-fantasy-xiii-2-demo-coming-x360-and-ps3) Xboxilaisilla demo tosin on normaaliin tapaan ekan viikon rajoitettu kultajäsenille.
Hyanmensir
7.1.2012, 9:18:14
Juu, täysin päinvastoin kuin FFXIII:ssä.
Itse keskittyisin enemmän ensimmäiseen lauseeseen joka tekee tästä puutteesta vieläkin korostuneemman, mutta whatever.
Aika olennaista on se, miten viihdyttävää itse pelaaminen on. Toisaalta hidastempoisuus ei ole itsessään huono asia, ongelma on vain se että sillä ei saavutettu mitään mitä ei olisi voitu hoitaa nopeamminkin. Hidastempoisuus hidastempoisuuden takia on järjetöntä.
XIII otti turhan läskin pois päältä ja jätti jäljelle oleellisen. Se myös antoi enemmän merkitystä filleritappeluille lisäämällä vaikeustasoa. Harmi sinänsä että XIII-2 avoimemman kehityssysteeminsä takia on paljon helpompi peli. Tosin tässä nähdään jälleen että kolikolla on aina kaksi puolta, vaikka Final Fantasy-kannattajajoukko tuskin sitä ymmärtää ennenkuin se otetaan heiltä pois. Saa nähdä valitetaanko nyt vaikeustason puutteesta kun siirryttiin takaisin XIII:tä edeltävään aivokuollut-vaikeustasoon.
Mutta kun FFXIII ei nyt edes ollut mikään poikkeuksellisen haastava FF, ainakaan pääpelin osalta. Enkä ole ihan täysin vakuuttunut olivatko pelin taistelut oikeasti selvästi aiempaa nopeampia (sekuntikellot esiin ja mittaamaan), vaikka ne esteettisesti sarjan "vauhdikkaimpia" ovatkin. Voittofanfaariposeerauksien poisjättäminen toki säästää aikaa mukavasti.
Myönnettäköön myös, että itselleni se taisteluiden ulkopuolinen näpertäminen (hahmojen kehitys ja kustomointi yms.) on näissä peleissä itse taisteluita tai niiden haastetta tärkeämpää, joten kannatan ehdottomasti XIII-2:n suuntaa edeltäjäänsä nähden. Tietenkään näiden elementtien ei tarvitsisi sulkea pois toisiaan ja plussaa aina niille peleille joissa ne on onnistuttu hyvin yhdistämään.
Hyanmensir
7.1.2012, 12:29:35
Mutta kun FFXIII ei nyt edes ollut mikään poikkeuksellisen haastava FF, ainakaan pääpelin osalta.
XIV:n joitain tappeluja lukuunottamatta kaikista haastavin pääsarjan osa. helposti.
Jos 'haaste' siis tarkoittaa pelaajan taitotason mittaamista, ei sitä paljonko pitää käyttää aikaa perusvihujen tappamiseen jotta pelaajan statsit kasvavat tarpeeksi tai sitä löytyykö pelimekaniikan rikkomiseen tarpeeksi hoksottimia.
Myönnettäköön myös, että itselleni se taisteluiden ulkopuolinen näpertäminen (hahmojen kehitys ja kustomointi yms.) on näissä peleissä itse taisteluita tai niiden haastetta tärkeämpää, joten kannatan ehdottomasti XIII-2:n suuntaa edeltäjäänsä nähden. Tietenkään näiden elementtien ei tarvitsisi sulkea pois toisiaan ja plussaa aina niille peleille joissa ne on onnistuttu hyvin yhdistämään.
Ikävä kyllä tarvitsee. Se, että pelintekijä pysyy kartalla siitä mitä pelaaja voi ja ei voi tehdä (ja hänen statsinsa ovat tiedossa) on oleellista taisteluiden tasapainottamisen kannalta. Jos tälläisiä tekijöitä on liikaa myös haastavuus kärsii vääjäämättä. Tämä on ehdottomasti tärkeä syy sille miksi aiemmat sarjan osat ovat olleet niin käsittämättömän helppoja. Toinen on se ettei pelaajan reaktionopeudella juurikaan ole merkitystä, eikä toisaalta strategisia elementtejä juurikaan ole tarvittu (paitsi 'tulimonsteriin tehoaa jäätaiat' tyyliset pelaajan älykkyyttä loukkaavat "haasteet").
Hahmojen oikea kustomointi tuli hyvin esille mm.siinä, ettei ollut "parasta" asetta vaan pelaaja pystyi valitsemaan mitä asetta lähti kehittämään pelityylinsä mukaan, jotka eivät nekään olleet niin yksinkertaisesti päätelty. Tälläinen on todella ihmeellistä tälle sarjalle ,yleensä kun parhaan pelityylin on pystynyt päättelemään parissa tunnissa joka tekee kustomoinnista turhaa. Paitsi toki jos haluaa pelata huonosti, pelit ovat niin helppoja että sekin on mahdollista.
Mutta kun FFXIII ei nyt edes ollut mikään poikkeuksellisen haastava FF, ainakaan pääpelin osalta.
Riippuu vähän mihin vertaa. Jos vertaa johonkin DMC 3:n dante must die vaikeustasoon, niin tottakai peli vaikuttaa helpolta. Jos taas vertaa kolmeatoista vanhempien finaalien vaikeustasoon niin kyllä se silloin sieltä haastavimmasta päästä on. Kolmessatoista paragrimeja piti kuitenkin oikeasti vaihtaa, eikä pelkällä com-rav-med combolla päässyt läheskään kaikkia taisteluita. Osan saattoi päästä, mutta tällöinkin se vei ihan älyttömästi aikaa muihin taktiikoihin verrattuna. Myöskin kolmessatoista crystallium ei sallinut ylikehittämistä oikeastaan missään vaiheessa, joten et voinut helpottaa omaa vaikeustasoasi liikaa toisin kuin vanhemmissa osissa. Jos otettaisiin vaikeusasteikko 1-10 niin sanoisin kyllä että XIII oli 7-8 tienoilla, siinä missä vanhemmat finalit (6-12) olivat yleensä 2-4 tienoilla.
Ikävä kyllä tarvitsee. Se, että pelintekijä pysyy kartalla siitä mitä pelaaja voi ja ei voi tehdä (ja hänen statsinsa ovat tiedossa) on oleellista taisteluiden tasapainottamisen kannalta. Jos tälläisiä tekijöitä on liikaa myös haastavuus kärsii vääjäämättä.
Itse olen Hyanmensirin kanssa samaa mieltä siitä, että liika customoinnin mahdollisuus syö peleistä haastetta. Mitä enemmän pystyt customoimaan hahmoasi ja aseitasi, sitä tehokkaampia ja vahvempia hahmoistasi yleensä tulee, mikä taas vähentää vihollisten tuomaa haastetta. Toki voidaan mennä FFX:n suuntaan missä tarvitsit parhaat aseet ja huippukamat jotta sinulla oli edes jotain mahdollisuuksia pelin pahinta pomoa vastaan. Toisaalta minusta on äärimmäisen rasittavaa jos on pakko hakata samoja monsuja kymmeniä tunteja vain statsien kasvattamiseksi, jonka jälkeen jopa se pelin pahin pomo on äärimmäisen helppo.
Itse haluaisin edelleenkin statseihin, abilityihin ja customointiin pohjautuvat finalin, joka käyttäisi devil may cry tyylistä taistelujärjestelmää. Toisinsanoen taisteluissa statseilla ja aseilla olisi merkitystä, mutta väistelyt/lyönnit/torjunnat/erikoisliikkeet tehtäisiin eri napin painalluksilla ja taisteluiden voitto olisi kiinni niin levelistä/kamoista kuin omasta taidostakin mielellään 50/50 suhteella.
Hyanmensir
7.1.2012, 13:34:18
Itse olen Hyanmensirin kanssa samaa mieltä siitä, että liika customoinnin mahdollisuus syö peleistä haastetta. Mitä enemmän pystyt customoimaan hahmoasi ja aseitasi, sitä tehokkaampia ja vahvempia hahmoistasi yleensä tulee, mikä taas vähentää vihollisten tuomaa haastetta. Toki voidaan mennä FFX:n suuntaan missä tarvitsit parhaat aseet ja huippukamat jotta sinulla oli edes jotain mahdollisuuksia pelin pahinta pomoa vastaan. Toisaalta minusta on äärimmäisen rasittavaa jos on pakko hakata samoja monsuja kymmeniä tunteja vain statsien kasvattamiseksi, jonka jälkeen jopa se pelin pahin pomo on äärimmäisen helppo.
Toki on huomioitava, että oikeanlaisella tasapainottamisella voidaan pelaajalle antaa valinnanmahdollisuuksia ja silti pitää peli tasapainoisena. Kuitenkin tässä tulee vastaan raja, kun pelinkehittäjän pitäisi koko ajan ottaa kaikki valinnat huomioon ja pysyä kartalla eri mahdollisuuksista. Lisäksi on myös pidettävä huolta siitä, että valinnat ovat tasapainossa toistensa kanssa mahdollisimman hyvin. Mitä väliä on jos valittavan kymmeniä eri pelityylejä jos muutamat ovat selkeästi parempia kuin kaikki muut? Parhaimmillakin pelikehittäjillä tulee ongelmia paketin pitämisessä kasassa.
Siksi väittäisin, että FFX meni aika pahasti metsään...parhaat kamat ja statsit olivat alusta asti aika selkeitä, joten oikeita valinnan mahdollisuuksia oli vähän :/
Itse haluaisin edelleenkin statseihin, abilityihin ja customointiin pohjautuvat finalin, joka käyttäisi devil may cry tyylistä taistelujärjestelmää. Toisinsanoen taisteluissa statseilla ja aseilla olisi merkitystä, mutta väistelyt/lyönnit/torjunnat/erikoisliikkeet tehtäisiin eri napin painalluksilla ja taisteluiden voitto olisi kiinni niin levelistä/kamoista kuin omasta taidostakin mielellään 50/50 suhteella.
Kingdom Hearts on aika pitkälti DMC-lite minkä takia sarjasta todella pidänkin. Varsinkin BBS osaa olla niin pirun vaikea (FF:t tarvitsee eri vaikeustasoja, järki käteen SE), ja parasta on se etten edes voittanut viimeistä loppubossia koska se oli niin vaikea. Edes tasolla 99. Eli päästään jo sellaiseen tilanteeseen jossa peli on oikeasti vaikea. Dissidia myös omaa jo todella pitkälle viedyn pelimekaniikan vaikka itse en pidä ollenkaan siitä että pelissä on levelisysteemi joka jälleen vie peliä enemmän statsi-riippuvaiseksi kuin että se keskittyisi pelaajan taitoon. XIII oli 'vaikeampi' kuin muut FF:t mutta jokainen voi päästä sen läpi kohtuullisella yrittämisellä, joten vaikea se ei ole. 6-7 kuulostaa oikealta.
Ikävä kyllä sarjan fanit pitävät <10 tutun taistelujärjestelmän pitämistä jonain itsearvona vaikka kyse on loppupeleissä todella huonosta systeemistä. Lisäksi actionpelin suuntaan kulkeminen (esim. DMC) on joku petos ihmiskuntaa kohtaan, vaikka koko sarja on ikänsä ollut jonkinlainen strategia ja toimintapelin hybridi (tosin huono sellainen) ja mielestäni lähempänä DMC:tä ja esim. MGS:ää kuin länsimaisia RPG:tä.
MUTTA toisaalta pelit joissa vaikeustaso on luokkaa 2-4 ovat sarjan pidetyimpiä, joten tällä ei todellakaan tunnu olevan hirveästi merkitystä.... Saa nähdä miten käy XIII-2:n kanssa, eli valitetaanko vaikeustason puutteesta! Se olisi nimittäin tekopyhää :p.
Mutta kun FFXIII ei nyt edes ollut mikään poikkeuksellisen haastava FF, ainakaan pääpelin osalta. Enkä ole ihan täysin vakuuttunut olivatko pelin taistelut oikeasti selvästi aiempaa nopeampia (sekuntikellot esiin ja mittaamaan), vaikka ne esteettisesti sarjan "vauhdikkaimpia" ovatkin.Nopeampi ja nopeampitempoinen on kaksi eri asiaa. Ja onhan tuossa vaikeusasteessa selkeä ero suurimpaan osaan Final Fantasyista. Eipä ole juuri ennen tarvinnut pomovastuksissa miettiä, miten ne mennään. FFXIII:ssä joutuu vähän miettimään strategiaa.
Mitä väliä on jos valittavan kymmeniä eri pelityylejä jos muutamat ovat selkeästi parempia kuin kaikki muut? Parhaimmillakin pelikehittäjillä tulee ongelmia paketin pitämisessä kasassa.
Minusta finaleiden osalta tämä kulminoituu x-2:n. Pelin pukujärjestelmässä nimittäin olisi ollut valtavaa potentiaalia eri taktiikoiden käyttöön, mutta se pilattiin sillä tosiasialla että pieni osa puvuista on 10x parempia kuin loput yhteensä. Lisäksi pelissä oli aivan liikaa pukuja joilla ei tehnyt alun jälkeen oikeastaan mitään.
Ikävä kyllä sarjan fanit pitävät <10 tutun taistelujärjestelmän pitämistä jonain itsearvona vaikka kyse on loppupeleissä todella huonosta systeemistä. Lisäksi actionpelin suuntaan kulkeminen (esim. DMC) on joku petos ihmiskuntaa kohtaan, vaikka koko sarja on ikänsä ollut jonkinlainen strategia ja toimintapelin hybridi (tosin huono sellainen) ja mielestäni lähempänä DMC:tä ja esim. MGS:ää kuin länsimaisia RPG:tä.
Kyllähän se suoraansanottuna aika paska järjestelmä on. Vaikka itse peleistä pidänkin, niin kyllä esimerkiksi osissa 6-9 oikeastaan jokainen pomo kaatuu muutama poikkeusta lukuunottamatta sillä että laittaa kaikki tyypit hakkaamaan ja parantaa kun on tarvetta. Kymppi yritti erottua massasta siinä kuitenkaan pahemmin onnistumatta ja XII taasen oli pitkälti automatisoitua taistelua, vaikka customointia olikin kiitettävän paljon.
On muuten huvittavaa kun katselee netistä XIII-2:n videoita joissa hirveä määrä hatereita haukkuu taistelujärjestelmän muuttumista "liian kauaksi juuriltaan". Ihmisten pitäisi ymmärtää että ajat muuttuvat, eivätkä ne "juuret" taistelujärjestelmän osalta koskaan olleet hyvässä jamassa.
MUTTA toisaalta pelit joissa vaikeustaso on luokkaa 2-4 ovat sarjan pidetyimpiä, joten tällä ei todellakaan tunnu olevan hirveästi merkitystä.... Saa nähdä miten käy XIII-2:n kanssa, eli valitetaanko vaikeustason puutteesta! Se olisi nimittäin tekopyhää :p.
Toisaalta ehkä ihmiset ovat aina arvostaneet finaleissa enemmän juonta ja hahmoja kuin taistelujärjestelmää. Ei toki pidä yleistää, mutta omalla kohdallani asia on näin. Tosin uudemmissa osissa taistelujärjestelmä on saanut lisääntyvissä määrin merkitystä.
Nopeampi ja nopeampitempoinen on kaksi eri asiaa. Ja onhan tuossa vaikeusasteessa selkeä ero suurimpaan osaan Final Fantasyista. Eipä ole juuri ennen tarvinnut pomovastuksissa miettiä, miten ne mennään. FFXIII:ssä joutuu vähän miettimään strategiaa
Suurin ero kolmellatoista ja edeltäjillä taistelussa on mielestäni se, miten buffit ja debuffit ovat hyödyllisempiä kolmessatoista kuin ennen sitä. Jos ammoisista ajoista asti finaleissa on ollut protectia, shelliä ja vastaavia buffeja, sekä jonkun verran debuffeja. Näitä ei pelien helposta vaikeustasosta johtuen ole kuitenkaan tarvinnut pahemmin käyttää. Kolmessatoista itsensä buffaaminen ja vihollisen debuffaaminen on oikeasti kannattavaa ja helpottaa taisteluita.
En kuitenkaan sanoisi että XIII erikoisia strategioita tarvitsee, vaikka onkin askel oikeaan suuntaan. Lähes jokainen pomotaistelu kaikkien roolien avauduttua menee lävitse sillä, että ensin buffaa hahmonsa synergistillä ja debuffaa vihollisen saboteurilla niin hyvin kuin pystyy. Sitten vain erilaisilla ravager comboilla vihollinen breakkiin jonka jälkeen viimeistellää taistelu erilaisilla commando comboilla. Medicki lähinnä parantamassa hahmoja ja sentinel suojaamassa silloin havoin kun taistelu meinaa muuten mennä käteen.
Toisinsanoen XIII:n taistelujärjestelmä on kyllä askel oikeaan suuntaan, mutta ei vihollisissa yleensä kuitenkaan mitään kovin syvällistä strategiaa tarvita.
Hyanmensir
7.1.2012, 14:23:35
Jep. En väitä että XIII:ssä tarvitaan enemmän 'strategiaa' kuin vanhemmissakaan sarjan osissa (toisaalta jälleen on eliminoitu turha säätö eli suurilta osin tietokone tekee päätökset mitä taikoja käyttää, jotka nekin on ennalta määritelty vihun heikkouksien mukaan joten valinnanvaraa ei koskaan ollutkaan....ja homma kiteytyy eri 'pelityylien' lennossa vaihtamiseen enemmän kuin sen tietyn taian etsimiseen menusta käsin). Lähinnä tuo nopeatempoisuus tuo lisähaastetta kun pelaajalle ei anneta ihan hirveästi aikaa reagoida.
Mielestäni koko sarjassa vallinneen 'strategian' voi vallan hyvin kiteyttää muutamaan spelliin ja skilliin joita käytetään uudestaan ja uudestaan, vain elementtien vaihtuessa (ehkä). Näistä sitten muodostui XIII:ssä Commando, Ravager jne.joita vaihdellaan tarpeen tullen. Kiitettävää tosin on juuri se että buffeilla, debuffeilla ja hyökkäystaioilla oli tärkeämpi osa kuin yleensä, jopa loppupelissä mitä yleensä ovat perushyökkääjät 99999 damageillaan hallinneet.
No, selvästikään en vain ole teidän kanssanne samaa mieltä XIII:n haasteesta nimenomaan FF-sarjan yleiseen tasoon nähden, jos siis puhtaasti pääpelin aikaisista taisteluista puhutaan. Sarjan tarjoama haaste korkeintaan ekaa kolmea osaa lukuunottamatta on aina ollut melko tasaisesti alhainen, eikä XIII tosiaan tee asiaan niin selvää muutosta, että sitä kannattaisi erityisemmin nostaa jalustalle. Suurin ero on lähinnä se, että XIII:tä ei voi ennen pelin loppumetrejä mennä rikkomaan täysin, mikä siis itselleni tarkoittaa käytännössä vain yhden vaihtoehdon viemistä pois pelaajalta. En myöskään näe miten eri Paradigmien välillä vaihtelu olisi jotenkin enemmän reaktiokykyä tai sorminäppäryyttä vaativaa kuin vanhoissa peleissä taikojen tai potskujen plaraaminen valikoista. Ihan sama asia vähän eri tavalla toteutettuna.
Haaste on tosiaan ropeissa aina vähän kyseenalainen käsite ja tosiaan jos haluttaisiin tehdä nimenomaan pelaajan taitotasoa koettelevia pelejä, olisi varmaan mentävä puhtaan toimintapelin suuntaan jolloin taas herää kysymys; miksi vaivautua, kun niille on jo niin vahva tarjonta olemassa, eikä Squarella (tai useimmilla muillakaan japanilaislla ropetaloilla) historiaa katsoen oikein ole riittävää ammattitaitoa oikeiden toimintapelien tekemiseen.
No, selvästikään en vain ole teidän kanssanne samaa mieltä XIII:n haasteesta nimenomaan FF-sarjan yleiseen tasoon nähden, jos siis puhtaasti pääpelin aikaisista taisteluista puhutaan. Sarjan tarjoama haaste korkeintaan ekaa kolmea osaa lukuunottamatta on aina ollut melko tasaisesti alhainen, eikä XIII tosiaan tee asiaan niin selvää muutosta, että sitä kannattaisi erityisemmin nostaa jalustalle.
Kaikki on suhteellista. Itse kuolin ensimmäisellä läpipeluukerrallani XIII:n parissa ehkä jotain kymmenisen kertaa, kun vanhemmissa osissa (edelleen 6-12) ei yleensä ole tullut kuoltua kuin 0-2 kertaa.
En myöskään näe miten eri Paradigmien välillä vaihtelu olisi jotenkin enemmän reaktiokykyä tai sorminäppäryyttä vaativaa kuin vanhoissa peleissä taikojen tai potskujen plaraaminen valikoista. Ihan sama asia vähän eri tavalla toteutettuna.
Lähinnä eri "pelityylien" vaihtaminen lennossa tekee taisteluista nopeatempoisempia ja ainakin omasta mielestäni hitosti mukavampia, kuin se että etsitään jotain taikaa valikosta. Lisäksi eri rooleja oikeasti tarvitsee, eikä millään com-com-med järjestelmällä enää pärjää, toisin kuin aiemmissa finaleissa joissa ei juuri tarvinnut muuta kuin peruslyöntejä ja yhden parannustaian. Toki taikoja ja kykyjä oli ennenkin aimo liuta, mutta niitä ei oikeasti tarvinnut läheskään niin paljon kuin XIII:sta.
Haaste on tosiaan ropeissa aina vähän kyseenalainen käsite ja tosiaan jos haluttaisiin tehdä nimenomaan pelaajan taitotasoa koettelevia pelejä, olisi varmaan mentävä tosiaan puhtaan toimintapelin suuntaan jolloin taas herää kysymys;, miksi vaivautua, kun niille on jo niin vahva tarjonta olemassa, eikä Squarella (tai useimmilla muillakaan japanilaislla ropetaloilla) historiaa katsoen oikein ole riittävää ammattitaitoa oikeiden toimintapelien tekemiseen.
Enpä tiedä, minusta jo kingdom heartsit ovat aika hyvä osoitus siitä millaista "toimintaa" omiin tuleviin finaleihini kaipaan. Ei tässä nyt sentään mitään fps:a kuitenkaan olla hakemassa. :D
Hyanmensir
7.1.2012, 14:49:19
Suurin ero on lähinnä se, että XIII:tä ei voi ennen pelin loppumetrejä mennä rikkomaan täysin, mikä siis itselleni tarkoittaa käytännössä vain yhden vaihtoehdon viemistä pois pelaajalta. En myöskään näe miten eri Paradigmien välillä vaihtelu olisi jotenkin enemmän reaktiokykyä tai sorminäppäryyttä vaativaa kuin vanhoissa peleissä taikojen tai potskujen plaraaminen valikoista. Ihan sama asia vähän eri tavalla toteutettuna.
Listaamasi 'yksi vaihtoehto' onkin sellainen vaihtoehto, joka tekee muista 'vaihtoehdoista' turhia. Haluatko pelata huonommin vai paremmin? Siinä ovat vaihtoehtosi.
Oikeita valintoja sen sijaan ovat ne, joissa lopputulos ei kallistu niin selkeästi toiseen vaakakuppiin. Ja tälläisiä valintoja oli sarjassa mukana ensi kertaa aseiden muokkaamisen muodossa. Onnea vaan parhaan aseen etsimiseen, tai ryhmän muodostamiseen. Vain Snow oli selvästi ulkona tästä kamppailusta Sentinelin ollessa surkein paradigma.
Haaste on tosiaan ropeissa aina vähän kyseenalainen käsite ja tosiaan jos haluttaisiin tehdä nimenomaan pelaajan taitotasoa koettelevia pelejä, olisi varmaan mentävä tosiaan puhtaan toimintapelin suuntaan jolloin taas herää kysymys;, miksi vaivautua, kun niille on jo niin vahva tarjonta olemassa, eikä Squarella (tai useimmilla muillakaan japanilaislla ropetaloilla) historiaa katsoen oikein ole riittävää ammattitaitoa oikeiden toimintapelien tekemiseen.
'Miksi tehdä peleistä parempia' on siis kysymyksesi. Japanilaiset pelinkehittäjät ovat tällä hetkellä parhaita toimintapelien kehittäjiä (SF4, Vanquish, Bayonetta), eikä JRPG olennaisesti eroa näistä mitenkään, paitsi tarinoiltaan ja sillä, että ne ovat pelimekaniikaltaan huonompia. Genret sulautuvat yhteen, se on fakta.
SE:n peleihin lukeutuu jo edellämainitut Dissidia ja KH pelisarjat, jotka molemmat ovat loistavia toimintapelejä, vaikkeivät ylläkään Platinum Gamesin tasolle. Historiaa siis on, ja ammattitaitoa kunhan pelinkehittäjät asennoituvat itse pelimekaniikan kehittämiseen sen sijaan, että raahataan mukana riippakiviä sarjan kulta-ajoilta riippumatta siitä, onko se järkevää vai ei.
Äskeiseen toteamukseen on helppo myös lisätä esim. Avoimia maailmoja sisältävien pelien kasvu juuri läntisessä maailmassa. Siinä, kuten pelien sisältämissä tarinoissa, ei ole enää mitään uutta. Siksi väitän myös, että pelitalojen on osattava keskittää toimintaansa vahvuuksiaan kohti sen sijaan, että yrittävät tehdä peleistään kaiken kattavia sekasikiöitä. Jos katsotaan esim. Lost Odysseytä, ei kyseisen pelin vapaassa maailmassa ole mitään ihmeellistä. Vuonna 1997 saattoi olla, nyt markkinat ovat täynnä skairimmejä. Näihin peleihin verrattuna LO:n maailma on lähestulkoon tylsä, aneeminen ja kaikin puolin tarpeettomalta tuntuva umpilisäke varsinkin kun peli noudattaa todella lineaarista kaavaa actionpelien tapaan.
Suurin ero kolmellatoista ja edeltäjillä taistelussa on mielestäni se, miten buffit ja debuffit ovat hyödyllisempiä kolmessatoista kuin ennen sitä. Jos ammoisista ajoista asti finaleissa on ollut protectia, shelliä ja vastaavia buffeja, sekä jonkun verran debuffeja. Näitä ei pelien helposta vaikeustasosta johtuen ole kuitenkaan tarvinnut pahemmin käyttää. Kolmessatoista itsensä buffaaminen ja vihollisen debuffaaminen on oikeasti kannattavaa ja helpottaa taisteluita.Ovat todella hyödyllisempiä, mutta tarvittavia tuntuvat olevan harvoin. Yleensäkin nämä statushommelit ropeissa on ärsyttävää nysväystä, jolla ei pahemmin ole merkitystä.
En kuitenkaan sanoisi että XIII erikoisia strategioita tarvitsee, vaikka onkin askel oikeaan suuntaan. Lähes jokainen pomotaistelu kaikkien roolien avauduttua menee lävitse sillä, että ensin buffaa hahmonsa synergistillä ja debuffaa vihollisen saboteurilla niin hyvin kuin pystyy. Sitten vain erilaisilla ravager comboilla vihollinen breakkiin jonka jälkeen viimeistellää taistelu erilaisilla commando comboilla. Medicki lähinnä parantamassa hahmoja ja sentinel suojaamassa silloin havoin kun taistelu meinaa muuten mennä käteen.
Toisinsanoen XIII:n taistelujärjestelmä on kyllä askel oikeaan suuntaan, mutta ei vihollisissa yleensä kuitenkaan mitään kovin syvällistä strategiaa tarvita.En tiedä mitä tarkoitat syvällisellä strategialla ja mikä on syvällisen ja ei-syvällisen strategian ero. Johtuen ammattien vähyydestä, siinä mielessä ei ole syvyyttä, että mahdollisia (järkeviä) komboja olisi kovinkaan paljon, mutta voit kuitenkin luoda haluamasi kombot ja käyttää niitä siten kun sinun pelityyliisi sopii. Monesti tosin vaaditaan tietynlaiset kombot. Olkoonkin se ihan totta, että kun olet päässyt pelissä hyvään vauhtiin, niin homma mennään aika pitkälti saman kaavan mukaan, mutta taisteluissa joutuu silti regoimaan ja tekemään valintoja.
Lähinnä tuo nopeatempoisuus tuo lisähaastetta kun pelaajalle ei anneta ihan hirveästi aikaa reagoida.Tempohan tuossa on isossa roolissa. Ja ajoittaminen. Jos hiilaat liikaa/liian aikaisin, et saa staggeria kunnolla aikaiseksi. Jos taas reagoit liian hitaasti, lähtee henki.
No, selvästikään en vain ole teidän kanssanne samaa mieltä XIII:n haasteesta nimenomaan FF-sarjan yleiseen tasoon nähden, jos siis puhtaasti pääpelin aikaisista taisteluista puhutaan. Sarjan tarjoama haaste korkeintaan ekaa kolmea osaa lukuunottamatta on aina ollut melko tasaisesti alhainen, eikä XIII tosiaan tee asiaan niin selvää muutosta, että sitä kannattaisi erityisemmin nostaa jalustalle. Suurin ero on lähinnä se, että XIII:tä ei voi ennen pelin loppumetrejä mennä rikkomaan täysin, mikä siis itselleni tarkoittaa käytännössä vain yhden vaihtoehdon viemistä pois pelaajalta. En myöskään näe miten eri Paradigmien välillä vaihtelu olisi jotenkin enemmän reaktiokykyä tai sorminäppäryyttä vaativaa kuin vanhoissa peleissä taikojen tai potskujen plaraaminen valikoista.No haastavuus ei olekaan mikään objektiivinen asia, joten siinä mielessä siitä voi olla vapaasti toista mieltä. Itse kuolin ekan 15 tunnin aikana enemmän kuin missään Fifalissa koko pelin aikana. Toki kuolemat tuntuivat kiteytyvän muutamiin ikäviin vastuksiin ja ajatusvirheisiin, mutta aikaisemmat Finalit olivat erittäin armeliaita mm. ajatusvirheiden suhteen.
Ja eikä se mitä siellä valikossa tehdään. Se nyt on yksi ja sama valitaanko sieltä loitsu vai vaihdetaanko paradigmaa. Aikaisemmissa Finaleissa sitä aikaa oli vaikka muille jakaa. Osassa sai jopa pysäytettyä ajan, jolloin voit ihan rauhassa miettiä ja harvoinpa niissä muutenkaan mikään hoppu on ollut. Aika verkkaisesti on saanut tsillata. Vaikka FFXIII ei mitään superrefleksejä vaadikaan, niin kyllä ero pelitemmossa on huomattava aikaisempiin osiin, joissa pysty käymään vaikka kusella välillä. :P
Mutta joo, taitaa olla vähän väärä ketju heittää tätä lässytystä. :)
Ovat todella hyödyllisempiä, mutta tarvittavia tuntuvat olevan harvoin. Yleensäkin nämä statushommelit ropeissa on ärsyttävää nysväystä, jolla ei pahemmin ole merkitystä.
Riippuu miten lasket kolmessatoista "tarvittavuuden". On totta että lähes jokaisen vastuksen ja jopa pomon voi päästä lävitse ilman synergistiä tai saboteuria, mutta näiden avulla taisteluista tulee huomattavasti nopeampia ja 5 star rankingeja saa helpommin. Mielestäni tämä on aika "tarvittavaa" pelissä jossa tarkoituksena taisteluissa on hakea 5 tähden suoritusta. :D
Mitä jälkimmäiseen tulee, niin minusta ainakin 13:sta oli kyvä olla statukset. Mieti kuinka tylsä peli olisi jos ainoat roolit olisivat commando, ravager, medic ja sentinetl. Voisi olla kohtuu tylsiä taisteluita kun lähes ainoa tarkoitus olisi koittaa staggeretta viholliset ja parantamisen lisäksi pelissä olisi vain 2 "järkevää" roolia.
Mutta joo, taitaa olla vähän väärä ketju heittää tätä lässytystä. :)
En tiedä voiko sanoa enää vääräksi ketjuksi foorumilla joka on kuolemassa keskustelun ja keskustelijoiden puutteeseen.
Minusta muutenkin FFXIII-2:lle voisi perustaa oman peliketjun siinä vaiheessa kun peli ilmestyy euroopassa ja ehkä vielä kolmannen spoilerivapaana pelin läpipelanneille, siinä kohtaa kun se tulee tarpeelliseksi.
Hyanmensir
7.1.2012, 16:59:33
No haastavuus ei olekaan mikään objektiivinen asia, joten siinä mielessä siitä voi olla vapaasti toista mieltä.
Tosin tätä voisi hieman rukata toteamalla, että vaikka taitotasoja on monia voidaan pelin haastavuutta objektiivisesti tarkastella toisiin peleihin verrattuna. Myös haastavuuden laatua (onko peli haasteellinen esim.sen vuoksi, että kontrollit ovat huonot).
Koska näyttää siltä, että finalien tarinat eivät juurikaan tule muuttumaan ainakaan syvällisemmiksi veikkaan, että pelimekaniikan laatu tulee entisestään korostumaan audiovisuaalisen annin ohella.
En tiedä voiko sanoa enää vääräksi ketjuksi foorumilla joka on kuolemassa keskustelun ja keskustelijoiden puutteeseen.
Yleensäkin olen huomannut sellaisen trendin, että pelisarja saa uusia pelaajia vähemmän ja vähemmän. Mistäköhän tämä johtuu, ehkä kilpailun kovenemisesta? FF7 ja 10 taisivat tuoda eniten uusia pelaajia sarjaan. SE:n pitäisi ehkä mainostaa enemmän.
Riippuu miten lasket kolmessatoista "tarvittavuuden". On totta että lähes jokaisen vastuksen ja jopa pomon voi päästä lävitse ilman synergistiä tai saboteuria, mutta näiden avulla taisteluista tulee huomattavasti nopeampia ja 5 star rankingeja saa helpommin. Mielestäni tämä on aika "tarvittavaa" pelissä jossa tarkoituksena taisteluissa on hakea 5 tähden suoritusta. :DNo tuossa kohtalaisen hyvin kuvasitkin tuon tarvittavuuden. En ole ihan läpi asti mennyt, niin en osaa ihan yhtä laajasti puhua kuin sinä, mutta useammin kuin kerran olen havainnut paremmaksi keinoksi vain mättää kuin koko ajan pistää vihun poistamia statuksia uudestaan.
Mitä jälkimmäiseen tulee, niin minusta ainakin 13:sta oli kyvä olla statukset. Mieti kuinka tylsä peli olisi jos ainoat roolit olisivat commando, ravager, medic ja sentinetl. Voisi olla kohtuu tylsiä taisteluita kun lähes ainoa tarkoitus olisi koittaa staggeretta viholliset ja parantamisen lisäksi pelissä olisi vain 2 "järkevää" roolia.No, kaipa noheva pelinkehittäjä keksisi jotain tilallekin. :P Ovat tehneet kuitenkin FF-nimen alla pelejä, joissa on ammatteja vaikka muille jakaa. :)
En tiedä voiko sanoa enää vääräksi ketjuksi foorumilla joka on kuolemassa keskustelun ja keskustelijoiden puutteeseen.No tuohon en osaa sanoa mitään, katsoinpahan vain otsikkoa. :P Ei hajuakaan mistä olette jutelleet ekalla sivulla. :I
'Miksi tehdä peleistä parempia' on siis kysymyksesi. Japanilaiset pelinkehittäjät ovat tällä hetkellä parhaita toimintapelien kehittäjiä (SF4, Vanquish, Bayonetta), eikä JRPG olennaisesti eroa näistä mitenkään, paitsi tarinoiltaan ja sillä, että ne ovat pelimekaniikaltaan huonompia. Genret sulautuvat yhteen, se on fakta. Niin no, FFXIII:n perusteella voi kyllä hyvin sanoa, että eroa noihin mainittuihin Platinumin peleihin ei tosiaan ole juuri muualla kuin taistelusysteemissä. Ja jos FFXIII:n ihan ehdottomasti olisi oltava se suunta jota sarjan tulevaisuudessa on välttämättä seurattava, niin silloin toki kannustaisin menemään ihan suoraan puhtaaseen DMC/Bayonetta-tyyliseen, taitopohjaiseen hahmotoimintaseikkailuun. Mutta kuten sanoin, itselleni se taisteluiden ulkopuolinen näpertäminen on ainakin toistaiseksi ollut tämän sarjan pelillisesti viehättävin puoli (eikä kiinnosta tippaakaan jos pelaan pelejä jonkun muun määritelmien mukaan "huonosti" tai "väärin" niin kauan kuin se näpertäminen on kivaa :)) ja luulen, että menee vielä tovi ennen kuin jossain Bayonettassa tälläiset elementit ovat samassa mittakaavassa edustettuina. Puhumattakaan sitten joistain FFXII-tyylisen isohkon ja yhtenäisen maailman tutkiskelusta. Ehkä sitten Capcomin Dragon's Dogma onnistuu yhdistämään kaiken tämän, toivoa sopii. Valitettavasti sekin tosin on taiteeltaan jälleen yksi tylsän näköinen länsifantasiahylkiö, joten ei kiitos.
Ja juu, maailman ehkä suurimpana Kingdom Hearts -fanipoikana voin sanoa, että taisteluilla ei edes Birth by Sleepin jälkeen ole paljoakaan tekemistä sarjan viehätyksen kanssa. Siinäkin sarjassa (aivan kuten kaikissa muissakin Nomuran peleissä) ne pelillisesti mielenkiintoisimmat ja kekseliämmät ideat löytyvät itse taisteluiden ulkopuolelta. Dissidian systeemi on paljon parempia, johtuen tosin pitkälti siitä, että se on suunniteltu puhtaasti kaksintaisteluita varten. Eipä noillekaan kai mitään suurempaa matsiyhteisöä ole edes japanissa kehittynyt, mikä nähdäkseni kielii vain siitä, etteivät ne harrastajapiireissä ole pelimekaanisesti siihen riittävän laadukkaita, mutta tiedä sitten..
Hyanmensir
8.1.2012, 7:07:02
Niin no, FFXIII:n perusteella voi kyllä hyvin sanoa, että eroa noihin mainittuihin Platinumin peleihin ei tosiaan ole juuri muualla kuin taistelusysteemissä.
On toki. Tarpeeksi, että sub-genrenä peliä voitaisiin hyvin kutsua action-RPG:ksi. Mutta pohjimmiltaan edelleen toimintapeli on kyseessä kuten kaikissa muissakin sarjan peleissä. Erona vain se, että ennen muinoin putki jossa juostaan on ollut isompi (tosin lähes yhtä tyhjä ja tätä nykyä täysin tarpeeton).
(eikä kiinnosta tippaakaan jos pelaan pelejä jonkun muun määritelmien mukaan "huonosti" tai "väärin" niin kauan kuin se näpertäminen on kivaa :)) ja luulen, että menee vielä tovi ennen kuin jossain Bayonettassa tälläiset elementit ovat samassa mittakaavassa edustettuina.
Mikäpäs siinä. Tosin totuus nyt vain on sellainen että näissä peleissä on ne selvästi parhaat kombinaatiot ja sitten ne enemmän tai vähemmän huonot joista valtaosa 'valinnoista' sitten koostuukin. Ja mikä parasta, pelin vaikeustasokynnyksen on oltava viisi metriä maan alla jotta jokainen uniikki lumihiutale pystyy sen ylittämään huonoilla valinnoillaan joissa balanssista ei ole tietoakaan, joita peli heille tuputtaa. tämä onkin ainoa syy miten näin huonoilla lähtökohdilla peli pystyy luomaan illuusion, että siinä on 'valinnanvaraa'. Tehdään siitä vain tarpeeksi helppo. Tietty se on ihan OK jos sinua ei haittaa se, ettei peli edes yritä haastaa pelaajaa milllään tavoin vaan on suuremmalla mittakaavalla tehty interaktiivinen elokuva.
Nämä elementit eivät tosiaan tule olemaan samassa mittakaavassa edustettuna Bayonetassa. Bayonetan kehittäjät nimittäin keskittyvät vain oikeiden valintojen lisäämiseen peliin, ei sellaisten jotka loppupeleissä vain syövät haastetta tai ovat täysin turhia.
Dissidian systeemi on paljon parempia, johtuen tosin pitkälti siitä, että se on suunniteltu puhtaasti kaksintaisteluita varten. Eipä noillekaan kai mitään suurempaa matsiyhteisöä ole edes japanissa kehittynyt, mikä nähdäkseni kielii vain siitä, etteivät ne harrastajapiireissä ole pelimekaanisesti siihen riittävän laadukkaita, mutta tiedä sitten..
Arcadeversiota ei ole olemassa ja netti-infrastruktuuria ei kumpaankaan peliin kehitetty. Pelimekaanisesti peli on täysin kelpo joskin ei täydellinen.
Mikäpäs siinä. Tosin totuus nyt vain on sellainen että näissä peleissä on ne selvästi parhaat kombinaatiot ja sitten ne enemmän tai vähemmän huonot joista valtaosa 'valinnoista' sitten koostuukin. Ja mikä parasta, pelin vaikeustasokynnyksen on oltava viisi metriä maan alla jotta jokainen uniikki lumihiutale pystyy sen ylittämään huonoilla valinnoillaan joissa balanssista ei ole tietoakaan, joita peli heille tuputtaa. tämä onkin ainoa syy miten näin huonoilla lähtökohdilla peli pystyy luomaan illuusion, että siinä on 'valinnanvaraa'. Tehdään siitä vain tarpeeksi helppo. Tietty se on ihan OK jos sinua ei haittaa se, ettei peli edes yritä haastaa pelaajaa milllään tavoin vaan on suuremmalla mittakaavalla tehty interaktiivinen elokuva. Ihmeesti viimeisessä lauseessa käyttämäsi kuvaus osuu enemmän FFXIII:n kuin sarjan mihinkään muuhun osaan. Keskustelu alkaa nyt selkeästi kiertämään kehää, mutta jälleen kerran päästään siihen, että XIII:n selkein ero muihin FF:n verrattuna on juuri siinä, että se vain poistaa kaikki ne vähätkin "turhat" ja aivan kamalasti epätasapainossa olevat valinnanmahdollisuudet mutta on loppujen lopuksi silti yhtälailla niin helppo, että ne kaikki uniikit lumihiutaleet pystyvät selvittämään pelin vaivatta.
Mutta joo, meillä on selkeästi hyvin erilainen tapa määritellä "roolipeli", puhumattakaan siitä mitkä ovat ne Squaren vahvuudet joihin yhtiön pitäisi panostaa. :)
Hyanmensir
8.1.2012, 11:21:38
Ihmeesti viimeisessä lauseessa käyttämäsi kuvaus osuu enemmän FFXIII:n kuin sarjan mihinkään muuhun osaan. Keskustelu alkaa nyt selkeästi kiertämään kehää, mutta jälleen kerran päästään siihen, että XIII:n selkein ero muihin FF:n verrattuna on juuri siinä, että se vain poistaa kaikki ne vähätkin "turhat" ja aivan kamalasti epätasapainossa olevat valinnanmahdollisuudet mutta on loppujen lopuksi silti yhtälailla niin helppo, että ne kaikki uniikit lumihiutaleet pystyvät selvittämään pelin vaivatta.
Tuskin. Vaivannäköä tarvitaan selkeästi enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja peli pistää hanttin reilusti enemmän jopa perustappeluissa. Tämä tehdään mahdolliseksi myös mm.antamalla pelaajan yrittää heti uudestaan häviämiään taisteluita sekä kontrolloimalla pelaajan statseja (joka tappelun alussa täydet statsit, kehittäminen rajoitettu tietyn pisteen jälkeen). Jos kehittäjä ei tietäisi paljonko pelaajalla on esim .HP:tä tappelun alussa ei tämä olisi mahdollista.
Tosin kyse on enemmänkin siitä kuinka käsittämättömän helppoja edelliset sarjan pelit ovat olleet. Pohjalta on pitkä matka ylös, varsinkin kun SE ei vain voi pistää seuraavaa vaihdetta silmään pelaajakannan ollessa tottunut tuudittautumaan siihen käsitykseen, ettei peliä tarvitse pelata niinkuin yleensä. Jo nyt monet pelaajat valittivat vaikeustason olevan "liikaa" ja seurauksena peliin lisättiin Easy vaikeustaso (kummallista peliltä joka on yhtä helppo kuin muutkin!). Muutos tapahtuu pikkuhiljaa, ikävä kyllä. Samalla nostalgiahörhöt panevat hanttiin kaikille uudistautumisyrityksille parhaansa mukaan, jotta se lolworldmap saataisiin taas mukaan tekemään putkesta laajempi.
Mutta joo, meillä on selkeästi hyvin erilainen tapa määritellä "roolipeli", puhumattakaan siitä mitkä ovat ne Squaren vahvuudet joihin yhtiön pitäisi panostaa. :)
Ikävä kyllä me molemmat emme voi olla oikeassa, ja sinun outo suhtautumisesi siihen tosiasiaan että XIII oli XIV:n jälkeen sarjan vaikein peli (myös sen takia että sitä ei voinut rikkoa ja samalla tehdä pelistä ylihelppo) ei auta uskottavuuttasi.
Toki voit ja tulet jatkossakin uskomaan mitä tahdot, se on selvää, mutta todellisuus ei ole yhtä mieltä kanssasi. SE ei vain voi laittaa käsiä korviin ja silmiä kiinni ja toivoa parasta.
Lord JF
8.1.2012, 12:05:53
Mistäköhän tämä johtuu, ehkä kilpailun kovenemisesta? FF7 ja 10 taisivat tuoda eniten uusia pelaajia sarjaan. SE:n pitäisi ehkä mainostaa enemmän.
Ei se mainostamisesta ole kiinni, vaan että jrpg-genren suosio ylipäätään on hiipumassa täällä lännessä. Internet foorumit ovat pullollaan porukkaa, joka pelasi Finaleita ja muita japskiropeja innoissaan 90-luvulla ja viime vuosikymmenen alussa, mutta eivät enää välitä koko genrestä.
Jo nyt monet pelaajat valittivat vaikeustason olevan "liikaa" ja seurauksena peliin lisättiin Easy vaikeustaso (kummallista peliltä joka on yhtä helppo kuin muutkin!). No jos tuo on joku pelin haasteen mittaamiseen käytettävä merkkipaalu niin silloin XIII oli siis yhtä haastava kuin IV tai XII. Kuulostaa itse asiassa ihan oikealta, lolz.
Hyanmensir
8.1.2012, 16:08:51
'Haastava' siksi koska huonoista valinnoista ja vähän grindaamisesta rangaistiin vai siksi että peli vaatii enemmän reaktionopeutta ja temmon hallintaa pelaajalta? Onko näiden kahden välisen eron ymmärtäminen tosiaan näin vaikeaa?
XIII:ssä joka pelaaja oli samalla viivalla. Vääristä valinnoista ei rangaistu, ja silti peli pystyi haastamaan pelaajan muutenkin kuin neulan etsimisellä heinäsuovasta. Paradigma buildien rakentaminen oli järkevämpää koska oikeat valinnat eivät olleet niin itsestäänselviä. Ne ovat hyviä valintoja.
XII:n haaste taas oli siinä, että älysi ettei Franista saa kunnon buffaajaa tekemälläkään eikä tarvitsekaan, sillä loppupeleissä joka hahmo on kuitenkin kaiken osaava mestari.
Donitsibaari
11.1.2012, 18:54:15
Erittäin positiivinen kokemus tämä demo. Kyllä tämän parissa tulee viihdyttyä todella paljon :)
Sami E
11.1.2012, 23:40:39
Ei se mainostamisesta ole kiinni, vaan että jrpg-genren suosio ylipäätään on hiipumassa täällä lännessä. Internet foorumit ovat pullollaan porukkaa, joka pelasi Finaleita ja muita japskiropeja innoissaan 90-luvulla ja viime vuosikymmenen alussa, mutta eivät enää välitä koko genrestä.
No ei ole ihmekään kun jälki on tällaista kuin tämä FFXIII-2-demo. Ihan samaa jöötiä tämä yhä on kuin FF13. Ei se putkijuoksu mikään varsinainen ongelma ollut, vaan ilmeisesti "jouhevaksi" tarkoitettu pelattavuus joka onnistuu tuntumaan erittäin kömpelöltä, ja tuotantotiimi joka ei Hironobu Sakaguchin lähdön jälkeen osaa tehdä hyvää tarinaa eikä hyviä hahmoja. Alkeellisia suunnittelumokia kuten kahta eri fonttikokoa ja neljä eri asetusta pelkästään sen fontin säätämiseen, edelleen turboahdettu visuaalinen ilme josta kuitenkin puuttuu fiilis, dialogi- ja tehtäväboksit jotka eivät vaan toimi edes pelattavuuden kannalta, eikä ihmetytä miten tämä floppasi Japanissa etenkin FFXIII:n jälkeen.
Se on harmi, sillä FFXIII-2:ssa olisi ehkä aineksia hyväänkin peliin, mutta jos jokin tiimi onnistuu mokaamaan sellaisen asetelman kuin aikamatkustuksen niin nyky-FF:n tekijät tietenkin. Tässä kun on DS:llä pelaillut Chrono Triggeriä ja aiemmin Radiant Historiaa niin FFXIII-2:n sliipattu tyhmyys ja kömpelyys eivät vain vakuuta aikamatkustus-ropena.
Hyanmensir
12.1.2012, 8:06:52
Oli kyllä mahtava demo ei voi muuta sanoa. FPS:ä voisi vielä mielellään parantaa mutta muuten pelaaminen oli hauskaa ja viihdyttävää. Sai kunnon tuntumaa itse peliin kun kaikki tärkeimmät systeemit esiteltiin ja niiden kanssa sai räpeltää. Puolitoista tuntia vierähti omalla kohdalla.
UI on aivan loistavan näköinen ja sulava joskin jäin kaipaamaan XIII:n animoituja hahmojen päitä valikkoruudussa. Serah ja Noel molemmat menee, perushahmoja aika pitkälti. Mooglen sekoilua on ihan huvittava seurata.
eikä ihmetytä miten tämä floppasi Japanissa etenkin FFXIII:n jälkeen.
Haters gonna hate, harmi vaan että peli myi lähes täsmälleen SE:n arvioiden mukaan (800k shipped, nyt 740k myyty). Kehitysaika ja -budjetti huomioon ottaen voiton puolelle mennään ja reippaasti. Ja tällä kertaa se on jo ihan pelillisillä meriiteillä ansaittua.
Haters gonna hate, harmi vaan että peli myi lähes täsmälleen SE:n arvioiden mukaan (800k shipped, nyt 740k myyty). Kehitysaika ja -budjetti huomioon ottaen voiton puolelle mennään ja reippaasti. Ja tällä kertaa se on jo ihan pelillisillä meriiteillä ansaittua.
Square odotti pelin myyvän huonosti? Tavoite saavutettu!
Pelilliset meriitit ovat siis kontekstiin huonosti sovitettuja QTE-välipätkiä ja FF13:n toistoa. Joopa joo.
Hyanmensir
12.1.2012, 10:13:17
Square odotti pelin myyvän huonosti? Tavoite saavutettu!
Pelilliset meriitit ovat siis kontekstiin huonosti sovitettuja QTE-välipätkiä ja FF13:n toistoa. Joopa joo.
Verrattuna budjettiin ja kehitysaikaan peli myi hyvin. Numeroita pällistelemällä saatat kyllä päätyä lopputulokseen että peli myi "huonosti", koko kuva jää tosin missaamatta. Mutta mitäpä siitä, parempi on vain olettaa että peli josta et satu pitämään "floppasi".
FF13:n toistoa? "Kontekstiin huonosti sovitettuja QTE-välipätkiä"? Puheissasi ei ole mitään järkeä. Koko pelin perusidea on käännetty päälaelleen, ja se on selvää jo demoa pelatessa.
Toki ymmärrän, että pelin interaktiivisuuden lisääminen välinäyttöjen pällistelystä niihin osallistumiseen on pyhäinhäväistys koko sarjan perusideaa vastaan, mutta toisaalta arvostan yritystä viedä interaktiivista elokuvasarjaa enemmän oikean pelisarjan suuntaan.
Sami E
12.1.2012, 16:00:18
Toki ymmärrän, että pelin interaktiivisuuden lisääminen välinäyttöjen pällistelystä niihin osallistumiseen on pyhäinhäväistys koko sarjan perusideaa vastaan, mutta toisaalta arvostan yritystä viedä interaktiivista elokuvasarjaa enemmän oikean pelisarjan suuntaan.
En minä ideaa vastusta, vaan toteutus on huono. Ne eivät tunnu olevan samalla tavalla osa välipätkiä kuin esim. Fahrenheitissa. QTE-pätkät vaikuttavat siis päälleliimatuilta, vähän kuin FF8:n summoneiden boostimittari.
Enkä epäilekään että peli tekisi voittoa, mutta kyllähän nuo myyntiluvut ovat melkoinen romahdus, vertaa sitten alkuperäiseen FF13:een tai aiempaan vastaavaan peliin, X-2:een, saati sitten sarjan yleislinjaan. Jos pelkistä voitoista puhutaan, esim. FFIII:n DS-remake myi pelkästään Japanissa yli miljoonan, kehityskustannukset varmasti murto-osa tästä - siihen päälle vielä iOS-porttauksen tuotot jotka ovat puhdasta rahaa kassaan. Voidaanko FFXIII-2 julkaista jossain välissä uudelleen samoilla tuloksilla? Ei varmasti, kun jo pelin ensimmäinen julkaisu on tällainen mahalasku, ja FF13-tyyli ei yksinkertaisesti miellytä useimpia pelaajia.
Hyanmensir
12.1.2012, 18:08:23
En minä ideaa vastusta, vaan toteutus on huono. Ne eivät tunnu olevan samalla tavalla osa välipätkiä kuin esim. Fahrenheitissa. QTE-pätkät vaikuttavat siis päälleliimatuilta, vähän kuin FF8:n summoneiden boostimittari.
Mitään tyhjentävää syytä et kuitenkaan mainitse. Päähahmojen tehdessä jotain hienoa tulee QTE-pätkä. Mitä pitäisi olla lisäksi?
Enkä epäilekään että peli tekisi voittoa
Miten ihmeessä voi päätyä tämän jälkeen lopputulokseen, että peli on floppi? Älä nyt viitsi. Peliä ei olisi tehty jos SE:n mielestä 800k myynti ei olisi kannattavaa. On selvää, että XIII:n sekalaisen vastaanoton takia jatko-osat tulevat kärsimään myynneissä, mutta peli kannatti ainakin Japanin myyntiä katsoessa silti tehdä. XIII-2 tuli tehtyä XIII:n siivellä ja homma kannatti, samoin kuin FFIII:n remake(t). Veikkaanpa että myös XIII-3 myisi lähes yhtä vahvasti jos sellaisen tekevät. Jaa, ja vähän suuremman mittakaavan DLC:n joka jatkaa tarinaa pitäisi entisestään tehdä pelistä kannattavampi.
Josko se sitten XV:n tullessa tuosta parantuisi, mutta se nähdään sitten. Moni ei "XIII tyylistä" pidä, mutta useimmat? Voipi olla, tai sitten ei. Kyse on loppujen lopuksi vain siitä, tekeekö SE voittoa vai paljon enemmän voittoa.
Ajatusliekki
12.1.2012, 20:37:43
Minä pidin demosta :3. Suurin valituksen aihe on oikeastaan, että Bresha Ruins on alueena tylsä :D. Pelillisesti yhä hyvä.
Sami E
12.1.2012, 21:19:22
Mitään tyhjentävää syytä et kuitenkaan mainitse. Päähahmojen tehdessä jotain hienoa tulee QTE-pätkä. Mitä pitäisi olla lisäksi?
Jos QTE-pätkiä käytetään, niiden pitäisi tuntua siltä, että ne ovat pelaamista, ei siltä että pelaaja painelee nappeja/tekee random liikkeitä jotta välivideo etenisi. Kuvittele, että DVD-leffaa katsoessasi ruudulla välillä vilkkuisi symboli ja sinun pitäisi painella niitä kaukosäätimestä, tai muuten leffa pysähtyy/palautuu edelliseen kappalekohtaan. Se vaikutelma näistä XIII-2:n välipätkistä tulee. QTE-komentoja ei ole sidottu tarpeeksi konkreettisesti sekä tuntumaltaan ruudun tapahtumiin, niin että hahmo vaikuttaisi seuraavan komentoja, vaan pelaaja vain seuraa löyhästi välivideon tapahtumiin liittyviä näppäily- ja muita ohjaussarjoja, jotta video etenee. XIII-2 on siis esimerkki huonosti toteutuista QTE:ista. Ne eivät anna edes vaikutelmaa kontrollista, joka on yksi tärkeimpiä asioita peleissä.
Hyanmensir
12.1.2012, 21:56:43
Jos QTE-pätkiä käytetään, niiden pitäisi tuntua siltä, että ne ovat pelaamista, ei siltä että pelaaja painelee nappeja/tekee random liikkeitä jotta välivideo etenisi. Kuvittele, että DVD-leffaa katsoessasi ruudulla välillä vilkkuisi symboli ja sinun pitäisi painella niitä kaukosäätimestä, tai muuten leffa pysähtyy/palautuu edelliseen kappalekohtaan. Se vaikutelma näistä XIII-2:n välipätkistä tulee. QTE-komentoja ei ole sidottu tarpeeksi konkreettisesti sekä tuntumaltaan ruudun tapahtumiin, niin että hahmo vaikuttaisi seuraavan komentoja, vaan pelaaja vain seuraa löyhästi välivideon tapahtumiin liittyviä näppäily- ja muita ohjaussarjoja, jotta video etenee. XIII-2 on siis esimerkki huonosti toteutuista QTE:ista. Ne eivät anna edes vaikutelmaa kontrollista, joka on yksi tärkeimpiä asioita peleissä.
Kaikesta huolimatta interaktiivisuus on parempi kuin ei interaktiivisuutta. Peli ei ole leffa, interaktiivisuuteen pitää pyrkiä. Nyt SE:llä on kirittävää, mutta suunta on täsmälleen se mikä pitääkin. Paras tilanne olisi toki se, ettei välivideoita ole ollenkaan vaan pelaajalla on aina kontrolli jolloin QTE:tä ei edes tarvittaisi. Mutta varmaa on se, ettei tämä pelisarja ikinä pääse irti 90-luvun kahleistaan niin kauan kuin fanikanta on kaikkea peliä parantavia uudistuksia vastaan nostalgian soikaisemana. Joten QTE:llä mennään- sillä silloin valitus ei ole niin älytöntä.
Kävin ennakkovaraamassa pelin tänään, hyvä kun myyjä sanoi että "meillä on kyllä itseasiassa peliä jo takahuoneessa, mutta en saa myydä sitä sulle ennen julkaisupäivää." :D Damn, pakko odottaa perjantaihin.
Osaako joku muuten vastata että mitä ideaa noissa lisähommissa on? Pelistähän on ymmärtääkseni tulossa peruspelin lisäksi collectioners edition ja tämän lisäksi joku vielä isompi crystal paketti. Onko noissa lisäkrääsöissä mitään lisämateriaalia peliin vai ovatko nuo lisäkrääsät tyyliin soundtrackia ja t-paita luokkaa?
Juripa
30.1.2012, 20:33:11
Kävin ennakkovaraamassa pelin tänään, hyvä kun myyjä sanoi että "meillä on kyllä itseasiassa peliä jo takahuoneessa, mutta en saa myydä sitä sulle ennen julkaisupäivää." :D Damn, pakko odottaa perjantaihin.
Osaako joku muuten vastata että mitä ideaa noissa lisähommissa on? Pelistähän on ymmärtääkseni tulossa peruspelin lisäksi collectioners edition ja tämän lisäksi joku vielä isompi crystal paketti. Onko noissa lisäkrääsöissä mitään lisämateriaalia peliin vai ovatko nuo lisäkrääsät tyyliin soundtrackia ja t-paita luokkaa?
Eipä siitä ole kuin 2 erillaista versiota. Tuo Nordic Special Edition on juuri se, joka julkaistaan pohjoismaissa. Mitään normiversiota ei olla tuomassa tänne. Sitten tuo joku Crystal Edition on vähän isompi paketti johon kuuluu jotain erikoiskrääsää. Soundtrackia ja jotain postikortteja. Ja molempiin versioihin tulee mukaan Omega, ja vaihtoehtoiset asut hahmoille. Nämä tulivat vain DLC:nä japaniversioon.
//
Ja keskiviikkonahan tuo julkaistaan. Julkaisupäivä siirrettiin pari viikkoa sitten helmikuun ekaan päivään :)
MrBrown
30.1.2012, 20:40:56
Tää 13-2 on ihan liian vaikea. Haluan mun putkijuoksun takas. :(
Ja keskiviikkonahan tuo julkaistaan. Julkaisupäivä siirrettiin pari viikkoa sitten helmikuun ekaan päivään :)
Mitään linkkiä tähän uutiseen? Ainakin nopea googlaus näytti että release date olisi edelleen 3.2.2012, mutta linkitä toki tuo uutinen.
Menen meinaan kyllä vaatimaan pelini jo keskiviikkona jos julkaisupäivä on silloin. :D
Juripa
30.1.2012, 21:09:17
Menen meinaan kyllä vaatimaan pelini jo keskiviikkona jos julkaisupäivä on silloin. :D
Konsolifinissä joku oli VPD:ltä kysellyt oikeaa julkaisuaikaa. Sieltä vastattiin että 1.2 on julkaisu. Ja jos katsoo vaikka Discshoppia (http://www.discshop.fi/pelit/playstation_3/final_fantasy_xiii_2_limited_nordic_edition/P82959), Cdonia (http://cdon.fi/pelit/final_fantasy_xiii-2_limited_nordic_edition-13636706), Giganttia (http://www.gigantti.fi/product/pelit-ja-konsolit/playstation-3-pelit/PS3FFXIII2LE/final-fantasy-xiii-2-limited-nordic-edition-ps3)... niin joka paikassa on tuo 1.2.Riittääkö?
Konsolifinissä joku oli VPD:ltä kysellyt oikeaa julkaisuaikaa. Sieltä vastattiin että 1.2 on julkaisu. Ja jos katsoo vaikka Discshoppia, Cdonia, Giganttia... niin joka paikassa on tuo 1.2.Riittääkö?
Hmm no joo kyllähän tuo ihan aidolta näyttää, lähinnä olisin toivonut jotain SquarEnixin julkaisemaa julkaisemispäivämäärää, mutta kyllä tuo ensimmäinen päivä ihan aidolta kuulostaa. Pitääpä käydä nappaamassa tuo keskiviikkona.
Ananaz
30.1.2012, 21:20:09
Konsolifinissä joku oli VPD:ltä kysellyt oikeaa julkaisuaikaa. Sieltä vastattiin että 1.2 on julkaisu. Ja jos katsoo vaikka Discshoppia (http://www.discshop.fi/pelit/playstation_3/final_fantasy_xiii_2_limited_nordic_edition/P82959), Cdonia (http://cdon.fi/pelit/final_fantasy_xiii-2_limited_nordic_edition-13636706), Giganttia (http://www.gigantti.fi/product/pelit-ja-konsolit/playstation-3-pelit/PS3FFXIII2LE/final-fantasy-xiii-2-limited-nordic-edition-ps3)... niin joka paikassa on tuo 1.2.Riittääkö? Vaikuttaa kyllä enemmän siltä, että nuo paikat vain katalasti ilmoittavat julkaisupäiväksi 1.2. vaikka silloin vasta alkavat toimittaa peliä, jolloin se siis saapunee tilaajille viimeistään perjantaiksi (Gigantin sivuilla asia kiertelemättä sanotaankin niin). Virallinen julkaisupäivä on edelleen 3.2. (tai Square ainakaan ei ole muuta ilmoittanut), mutta toki useimmista paikoista varmasti peliä alkaakin saamaan jo muutamaa päivää etukäteen.
Kreifi
30.1.2012, 22:07:31
Vaikuttaa kyllä enemmän siltä, että nuo paikat vain katalasti ilmoittavat julkaisupäiväksi 1.2. vaikka silloin vasta alkavat toimittaa peliä, jolloin se siis saapunee tilaajille viimeistään perjantaiksi (Gigantin sivuilla asia kiertelemättä sanotaankin niin). Virallinen julkaisupäivä on edelleen 3.2. (tai Square ainakaan ei ole muuta ilmoittanut), mutta toki useimmista paikoista varmasti peliä alkaakin saamaan jo muutamaa päivää etukäteen.Humm, aika erikoista. En ole hirveästi julkaisupäiväksi pelejä ostellut, mutta kyllä ne on aina merkattu niin, että peli lähtee tavallaan "ajoissa" postiin ja nettisivulla on sitten ollut se oikea julkaisupäivä.
Mutta kun Giganttikin suoraan sanoo, että tekevät noin, niin eihän siinä sitten mitään epäselvyyttä ole.
Hyanmensir
30.1.2012, 22:54:10
Euroopan julkaisu on 3.2, pohjoismaiden julkaisu 1.2. En tiedä miksi mutta näin on asian laita. Oma peli postitettiin tänään, eli parhaassa tapauksessa on jo huomenna perillä.
Vielä kun ottaa huomioon että me saadaan ihan oma Nordic Edition (mistä julkaisupäivämääräero varmaan johtuu) jossa kaikki tilpehöörit on valmiina toisin kuin muilla... ei ole valittamista.
Euroopan julkaisu on 3.2, pohjoismaiden julkaisu 1.2. En tiedä miksi mutta näin on asian laita. Oma peli postitettiin tänään, eli parhaassa tapauksessa on jo huomenna perillä.
Vielä kun ottaa huomioon että me saadaan ihan oma Nordic Edition (mistä julkaisupäivämääräero varmaan johtuu) jossa kaikki tilpehöörit on valmiina toisin kuin muilla... ei ole valittamista.
Minua kyllä edelleenkin hämää että mikä tämä 1.2 on ja miksi se on eri päivä kuin muulla euroopalla. Muutamien kauppojen sivuilta tuo tosiaan löytyy, mutta mistää "virallisemmalta" taholta kuten Square Enixin sivuilta tai vastaavasta en löytänyt mitään tietoa siitä että XIII-2 nordic edition julkaistaisiin jo 1.2.
Hyanmensir
31.1.2012, 10:07:30
Hmm niin. No maahantuojan sivujen mukaan asia on näin ja samaten VPD:n. Toivottavasti ois jatkossakin aikaisempi julkasu, lolmuueurooppa.
Hmm niin. No maahantuojan sivujen mukaan asia on näin ja samaten VPD:n. Toivottavasti ois jatkossakin aikaisempi julkasu, lolmuueurooppa.
No perkele, menen kyllä vaatimaan peliäni gamestopista huomenna. Se myyjätyyppikin oli kyllä vähän ihmeissään kun kysyin että koska on virallinen julkaisupäivä on ja heidän järjestelmänsä näyttivät kahta eri julkaisupäivää joista toinen oli 1.2 ja toinen 3.2. Eihän tuolla kahdella päivällä oikeasti ole kauheata merkitystä, mutta tottakai pelin haluaisi mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
Heh tänään tuli puhelu gamestopista ja tyyppi sanoi että julkaisupäivää on aikaistettu eli ei muuta kuin huomenna hakemaan peliä. Piristi päivää kummasti..
..tosin katselin työvuoroja ja muita menojani niin eipä tuolla valtavaa merkitystä ole, koska taidan päästä vasta sunnuntaina pelaamaan edes hieman enemmän putkeen.
Ajatusliekki
31.1.2012, 20:13:39
Arvostelut mennyt aikalailla siihen suuntaan, että gameplayta on parannettu paljon ja hyvään suuntaan, mutta juoni on todelal huono (ilmesesti rytmitys ja juonen WTFiys on taas kehissä)
Eiköhän tuo tule kuitenkin huomenan ostettua :>.
Sitron
31.1.2012, 20:33:52
Eipä siitä ole kuin 2 erillaista versiota. Tuo Nordic Special Edition on juuri se, joka julkaistaan pohjoismaissa. Mitään normiversiota ei olla tuomassa tänne. Sitten tuo joku Crystal Edition on vähän isompi paketti johon kuuluu jotain erikoiskrääsää. Soundtrackia ja jotain postikortteja. Ja molempiin versioihin tulee mukaan Omega, ja vaihtoehtoiset asut hahmoille. Nämä tulivat vain DLC:nä japaniversioon.
Kolme erilaista versiota itseasiassa on saatavilla huomenna julkaisussa. Nordic edition, Collectors edition (yhden levyn soundtrack, jotain konseptikuvia) ja Crystal edition (4 CD:n soundtrack ja t-paita). Tuo Nordic edition on limited kanssa, kun ne loppuu myydään sen jälkeen täällä pohjolassakin todennäköisesti sitä versiota missä ei ole noita DLC-koodeja mukana.
Meitsi ennakkovaras Crystal Editionin ^________^
Ajatusliekki
1.2.2012, 12:39:55
Ei löytynyt peliä lähikaupoista :(. Harmillista, pitänee sitten metsästää taas huomenna sitä.
Crystal edikka ei muuten sisällä sitä DLC-koodipakettia (epäilen ettei collectorssikaan sisällä sitä mut tästä en varmuudella tiiä). Otin ton boksin silti koska materialismi. :lovetus:
Ajatusliekki
12.2.2012, 11:58:42
http://www.finalfantasy.net/xiii-2/jihl-nabaat-rain-ffxiii2-dlc/
Tätä taistelua ootin XIIIssä nni paljon, ja sitä ei sit tullu x___x. No sentään tähän peliin DLCnä.