View Full Version : Tekken 4
-Rixu-
8.10.2002, 10:42:22
Oletko pelannut PS2 versiota tai omistatko sen? Mitä mieltä olet uusimmasta Tekken osasta?
Itse olen pettynyt. Odotin Tekken 4 aika paljon ja toivoin sen olevan parempi kuin TTT, mutta kuinkas kävi. Tekken 4 hyvää on vain ohjattavuus ja kontrollit. Kaikki muu on tuntunut jäävän puolitiehen. Grafiikat tuntuvat olevan kömpelömpiä kuin TTT:ssä ja musiikit ovat muutamassa kentässä sellaiset, että tekisi mieli repiä korvat päästä ettei kuulisi niitä musiikkeja. Täysin uusia hahmoja on vain kaksi (Steve tosin oikein mukavan erilainen) onneksi Jinille oli tullut melkein kokonaan uusi liikevalikoima niin on hieman enemmän opeteltavaa. Pelistä jää huono jälkimaku suuhun tönkön tunelman takia. Tekken 4 ei luonut läheskään sellaista hekumaa kuin TTT.
Uusimmasta Tekkenistä keskustellaan jo tässä (http://youzen.fffin.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=2091) ketjussa.
Edit: No olkoon sitten auki, jos juuri tässä ketjussa kerran halutaan puhua enemmän itse pelistä.
Tordragon
8.10.2002, 17:20:20
Hmh, onkos sitä luettu Sony-osastoa ollenkaan? Tosin, siellä oleva ehkä hieman kyselypainotteinen enemmän, mutta silti. Miten vain, käsitellään tässä sitten..
Olen pelannut ja omistan.
Täysin uusia hahmoja vain kaksi? No, Jinhän on melkein uusi hahmo, tai on siis kun kerta tosiaan liikkeet on lähes täysin laitettu uusiksi. Marduk? Eikö hän ole uusi sitten? *grins* Christiestä on turha tosiaan puhua uutena hahmona, koska jokainen peliä pelannut kyllä tietää, ettei hän ole. Sama Eddie se on. Steve on uusi, kyllä kyllä. Aivan tarpeeksi uusia hahmoja, veikkaan, että moni ei vielä edes ole kaikilla Tagin tai kolmosen hahmoillakaan täysin peliä opetellut.
Grafiikka kömpelömpää kuin Tekken Tag Tournamentissa? No, kieltämättä on ikävä sitä Armor Kingin panssarin kiiltoa, mutta tuohon väittämään en yhdy, en. Grafiikkahan voi puhua ainoastaan pelin puolesta, näin ainakin moni tekee kun eivät muuta siitä löydä. Ja joku, joka tuota Tekken 4:sta on progressiivisella moodilla pelannut voisi kertoa miten paljon se vaikuttaa ja millä tavalla. Meinaan, se voisi kyllä pistää pisteen tuolle grafiikkakeskustelulle. Ehkä.
Musiikki jakaa taas leiriin ihmisiä, mutta minä sanon vieläkin, että Tekken numero kolmosessa ne parhaimmat ovat - edelleenkin. TTT:ssähän ne olivat jo naurettavia, parempaan minun mielestäni on nelosessa menty. Airportin hissimusa kyllä vain naurattaa enemmän kuin hermostuttaa. Ja Shinjukuissa se torven törähtely tekee samaa, tosin tämä enemmän kyllä repii päätä kuin naurattaa. Ja mitenkäs se Buildingeissa, kattokentissä, se kompin alkaminen KO:n yhteydessä? Hienoa, hienoa. Ja kyllä minusta oli todella mukavan retroa kuunnella Statue-kentissä kakkosen musiikkeja.
Miksi ei mitään kommenttia seinistä? Tai niihin johtavista heitoista? Tuosta side step-kävelystä ja seinän kautta päälle hyppimisestä (b~b/u) nyt tietenkin on turha edes puhua, ne ovat kyllä turhia. Mutta entäpä siitä, että saa liikkua, muttei lyödä ennen aloituskomentoa? Tönkköys on kyllä kaukana, ainostaan Ninan taisteluasento on sitä (ainakin edellisiin verrattuna), mutta muuten. En minä oikeastaan osaa perustella, että miksi se ei minusta ole tönkköä, minusta se vain on erittäin jouhevaa ja pelityylistä riippuen erittäin nopeaa, ellei näitä turtle-taktiikalla - tällä kovin puolustavalla taktiikalla - varustettuja pelaajia sitten ole pelaamassa.
Tekken Tag Tournament ei kovin hekumallinen peli ollut, Tag-optio jaksoi kiinnostaa sen puoli vuotta ja sitten siirryttiinkin tuohon One on One Vs -modeen. Grafiikat toki olivat siinä paremmat kuin kolmosessa, mutta näin muuten. Idea siitä, että yhdistetään Tekken kakkosen ja kolmosen hahmot samaan peliin eivät lämmittäneet, liikaa vain hahmoja. Tekken 4 on minusta kovin uudistava tuohon Tagiin ja kolmoseen verrattuna, vaikka ei siirtymä olekaan yhtä isoa kaliiberia kuin kakkosesta kolmoseen siirtyminen oli.
Mutta seinät, ja tätä myötä Garage-tyyliset kentät kyllä uudistivat pelityyliä, nämähän seinäthän ovat joko ystäväsi tai vihollisesi - riippuen kummalla puolella olet. Ja ne Position Change-heitot vain syvensivät näiden seinien tuomaa mahdollisuutta tehdä kylmää jälkeä vastustajasta. Siitä seinän kautta päälle hyppäämisestä ei siis puhettakaan, liian hidas ollakseen tehokas. Tosin yllätysmomenttina ehkä toimiva. Juggalusten lisäksi tulivat nyt seinä combot, ja nämä eivät välttämättä ole niinkään yksinkertaisia - riippuvat näes aina seinäosuman tyypistä tai välimatkasta vastustajaan, puhumattakaan seinän tech rollauksesta.
Jugglauksetkin - ilmacombot, miten vain - menivät osittain uusiksi, ainakin monilla hahmoilla. Vanhat tutut jugglaukset eivät syystä tai toisesta enään toimineetkaan yhtä hyvin (Esimerkiksi King - starter: u/f+4 combo: 2,1 , 1+2, 1 tai Nina - starter: d/b+3+4 combo: d/f+3, 3, 3, 2, 1, f+1+2, joka johtui taas Ninan liikkeiden uudistamisesta). Kyllä minulla siis ainakin tekemistä riittää tämän nelosen kanssa, kun tosiaan monet combot eivät enää toimineet ja mielenkiinto heräsi opetella uusiksi nämä, varsinkin seinien saralla. Mardukin Spear Tacklekin nosti kiinnostusta, ja tähän taklaukseen perehtyneet kyllä tietävät miksi. (Taklauksesta karkaamisen reversointi *vink vink*)
Kontrollista en sano mitään, näppäimet ovat yhtä anteeksiantamattomat (Namco Arcade Stick) kuin ne olivat Tagissa ja kolmosessa, kun puhutaan siis tuplanappien painamisesta. Multiheitoissa tämä on aina näkynyt, mutta toisaalta: eivät nämä ko. comboheitot mitenkään merkittävästi kunnon pelissä näykään, osaavien pelaajien käsittelyssä siis. Jos sinulle ei sano mitään crouch cancel, stun cancel tai chickenin bufferoiminen niin tiedät mihin lokeroida itsesi *grinnie* No, ei välttämättä. Mutta kontrollista näin yleensä ottaen, niin kyllä ne liikkeet irtoavat yhtä jouhevasti kuin ne irtosivat edellisissä osissakin. Minun mielestäni, ei mikään totuus siis.
Mutta muuten. Myönnän toki, ettei Tekken 4 niin paljoa sykähdyttänyt kuin kolmonen kakkosen jälkeen. Ehkä jos koko helvetin TTT olisi unohdettu siinä ohessa ja menty suoraan neloseen olisi reaktio voinut olla vahvempi, positiivisempi, vaikka ei varmasti tuon kakkosesta kolmoseen siirtymisen veroinen. Ja vieläpä kun on Tekkeniä ajat totuttu pelaamaan 50 Herzillä, niin mahdollisuus tuohon 60 Herziin kyllä piristi, nopeutu peli sentään hieman hektisemmäksi. Melkoista laahaamista tosiaan se 50, ainakin tuon toisen jälkeen. Progressiivinen näyttömoodi kyllä kiinnostaisi, ainakin tietää edes, että kuinka paljon tarkempi olisi pelin resoluutio ja vaikuttaako se pelaamiseen millään tavalla. Ehkä otan siitä selvää, ellei joku valaise ensin.
Summary: tarpeeksi uudistettu peli paremmalla grafiikalla ja 60 Herzin mahdollisuudella. Kyllä kelpaa minulle. Jos joku on, ja varmasti onkin, toista mieltä asioista niin saa toki perusteellisesti oman mielipiteensä laittaa esille asioista. Ei ole vääriä mielipiteitä tietenkään.
*huoh* Jäi hardcore-ihmisten luettavaksi.
//Edit: tämän kokoisissa viesteissä aika yleistä.
-Rixu-
10.10.2002, 11:01:50
Ai, miksi ei minkäänlaista mainintaa seinistä? Kenties en muistanut mainita koko seinistä mitään, koska ne eivät kovinkaan mullistava uutuus ollut. Seinien toteutuksen olisi voinut tehdä paremminkin. Seinät eivät tuoneet kovinkaan kummoista lisämaustetta peliin. Seinät vain olla möllöttävät ja harvoin niistä saa revittyä mitään hyyödyllistä irti. Toki se tuo hieman etua, jos vastustaja on seinää vasten, mutta lyönnit eivät ole sen vaikeampi torjua seinää vasten kuin tavallisestikaan.
Kahdella uudella hahmolla tarkoitin Marduk -jättiä ja Stevea. Uusiin hahmoihin olen tyytyväinen. Kuten jo sanoinkin Steve on piristävän erilainen ja Marduk on jättimäisen toimiva ja liikevalikoima sopii kummallekin hahmolle hyvin.
Musiikki mauku meillä on ilmeisen erilainen. Hirveimmät musiikit minusta on beachilla ja junglessa. Ja mukavimman rytmin nyrkeille antaa lentokentän ja parkkihallin musiikki. Kaikki nämä continue? ja vastaavat musiikit ovat tosi ihmeellisiä =/
Vaikka kontrollit ovat hyvät ja pelii etenee jouhevasti niin tunnelma on ihan tönkkö. En osaa sanoa mistä moinen johtuu, mutta minusta se tuntuu jotenkin kylmältä, kankealta ja erityisesti tönköltä.
Jos sinulle ei sano mitään crouch cancel, stun cancel tai chickenin bufferoiminen niin tiedät mihin lokeroida itsesi *grinnie*
Nuohan ovat ihan perusjuttuja, jos aikoo saavansa Tekkenistä kunnon tunnelman irti. Ilman noita se olisi kovin... alkeellista.
Tordragon
10.10.2002, 14:47:01
Originally posted by -Rixu-
Nuohan ovat ihan perusjuttuja, jos aikoo saavansa Tekkenistä kunnon tunnelman irti. Ilman noita se olisi kovin... alkeellista. Bufferoiminen ei minusta kovin perusjuttu ole, tai onhan se siis, mutta tietoinen sellainen. Crouch ja stun cancelia sitä paitsi edes harva osaa käyttää. Jos Tekkenistä haluaa enemmän irti niin nuo kyllä tulevat kehiin sitten, mutta tunnelmasta en tiedä *grins* Alkeellista? Kyllä Tekkeniin paljon muutakin mahtuu kuin nuo, nuo ja niiden osaaminen nyt vain ovat pieniä koetinkiviä sille, että miten hyvä pelaaja on kyseessä.
Ai, miksi ei minkäänlaista mainintaa seinistä? Kenties en muistanut mainita koko seinistä mitään, koska ne eivät kovinkaan mullistava uutuus ollut. Seinien toteutuksen olisi voinut tehdä paremminkin. Seinät eivät tuoneet kovinkaan kummoista lisämaustetta peliin. Seinät vain olla möllöttävät ja harvoin niistä saa revittyä mitään hyyödyllistä irti. Toki se tuo hieman etua, jos vastustaja on seinää vasten, mutta lyönnit eivät ole sen vaikeampi torjua seinää vasten kuin tavallisestikaan.Eivät ole mullistavia? Niin, aivan. Ei se torjuminen vaikeudu (toisin kuin VF4:ssa) ja tech rollauskin onnistuu siitä. Mutta kuvittelepas: jos joka lyöntiin lisätään ~4 enemmän pätäkkää niin arvaapa miltä jugglaus keskelle seinää sitten tuntuu? Ja tätä myötä siis Postition Change tulee kuvioon mukaan: lyheltä matkalta tällaisella toisen seinään tumppaaminen antaa parin framen edun lyödä pari jabia sisään, mutta jo kauempaa seinään työnnetty kärsiikin jo isommasta frame disadvantagesta (~20) ja tähän saakin jo sellaisen lyönnin sisään, että toisen saa power stunnattua saman tien ja sen tietää mitä siitä saa sitten aikaan, ja torjuminen ei tällöin ole mahdollista, heitosta karkaaminen kyllä - mutta niinhän se aina on, oli seinät tai ei. Minusta vain tuntuu, ettet ole oikein oivaltanut seinien tuomaa ideaa mukaan *grinnie* tai niitä edesauttavaa position change-heittoa. Mielipiteitä on monia, mutta ilman sanoja, jotka näkökulmaa puoltavat, ei niiden ulostuomisesta ole iloa.
Kontrolleista ja musiikeista nyt on turha mitään keskustella, ne ovat paljon kiinni omasta mausta. Nuo seinät ei, usko pois.
Melinda
11.10.2002, 13:40:01
Itselläni on kyseinen peli ja itse ainakin olen ihan ihastunut siihen..upeat grafiikat jos vertaa esim tekken 3:seen..ja muutenkin ..ainoastaan pelattavuus ei ole mikään maailman paras koska kone ei "tappeluiden"alussa huomaa liikkeitäsi..or something..mutta muuten tosi namu peli..parhaijmmat hahmot:Xiaoyu ja Whoarang :)
Archux
11.10.2002, 18:02:28
Minäkin hieman petyin peliin. Grafiikat vaikuttavat jotenkin alkeellisilta ja samoin hahmojen animaatio. Liikkeet eivät vaikuta luontevilta ja sulavilta vaan joissain tapauksissa jopa robottimaisilta.
Pelissä voi tulla todella hyväksi jos sitä jaksaa tahkoa pitkään, mutta kun en minä jaksa, joten jää vähän tämä "Tekken guru"-puolikin vieraaksi, joten meille "tavallisille" mätkijöille jää Tekken 4 todella pahasti DoA3:men varjoon.
Tordragon
23.10.2002, 23:23:04
Alkujaan rustaillut Rhadzôn, Sony-osastolta
En hankkinut, mutta kaveri hankki ja en voi sanoa muuta kuin, että liian helppo oli. Siis se on aivan liian helppo. Mutta muuten ihan kivaa ajanvietettä varsinkin kakasin pelit. No en huomaa hirveästi mitään kehitystä jos nyt tagiin verrataan. No vieläkin olisi voinut jotain peli moodeja tulla lisää. Pisteitä annan 40-100 asteikolla: 78. Kai tämä sitten on laillista, siteerata toiselta osastolta? Kun ei enää kehdannut ko. ketjussa asiaan vastata off-topicin väijyessä.
Siis: kun tuosta helppoudesta siis puhutaan niin yksinpelien vaikeustasossa tulee raja aina eteen, oli tappelupeli kuin tappelupeli, Tekken-sarjat eivät tee poikkeusta tähän. Koska esimerkiksi tuon Tekkenien tarjoama Ultra Hard on ehkä kovin mahdollinen vaikeus mitä voi tarjota, sekin muuttuu siis liian helpoksi ajan myötä. Tappelupelissä et voi nostaa haastavuutta lisäämällä tietokoneen äijiä, tietenkään, tämähän siis on yleinen keino millä haastavuutta lisätään peleissä, ja esimerkiksi tuolla Ultra Hardilla CPU torjuu jo 98% lyönneistäsi, joten pätäkkää tehdään counter-iskuilla tai hyökkäämällä koneen kärsiessä ns. cooldownia, ns. frame disadvantagea - suomeksi: annetaan sen potkaista ohi tai tarpeeksi kova lyönti ja sitten päälle koneen ollessa mahdoton torjua.
Eli miten tuosta voit enää vaikeutta nostaa, ettei pelaaminen kärsi? Miten sellaisella tavalla, ettei pelistä tulisi mahdotonta? Kerro toki niin kuuntelen, tai luen.
No, ainakin minulle nuo beat 'em upit ovat aina olleet kaksinpeliviihdettä, siinähän ne oikeuksiinsa pääsevät, kuten myös Tekken 4. Eli tuohon yhdyn kyllä, Tekken 4 on hienoa ajanvietettä kahdella pelaajalla. Mutta et huomannut mitään kehitystä? No, sanottavani olen tällä saralla jo sanonut tuossa ylempänä, joten en toista itseäni. Kärsin vain sisäisesti ^^
Pelimoodeja olisi voinut tulla toki lisää, eihän niistä nyt tietty haittaakaan ole. Tai ainakin lisäisivät yksinpeliarvoa pelille. Se Beach Ball-moodi oli kyllä kolmosessa suhteellisen mukava, tosin alkoi kärsimään tiettyjen hahmojen tiettyjen liikkeiden hyväksikäytöstä. Tekken Bowl Tag Tournamentissa taas oli aluksi suhteellisen rok, mutta kauankos siinä meni niin siihenkin kyllästyi, ikinä siihen enää kajoten. Force Modesta olisivat voineet tehneet hieman monipuolisemman. Se, että moodi tehdään kolmiulotteiseksi ei sitä itse pelaamista paranna. Tekisivät jotain sellaista mitä jaksaakin sitten pelata, näin yksinpelaajan kantilta. Mutta kuten sanottu, eivät Tekkenit minulle ikinä yksinpelejä ole olleetkaan.
Kaveri osti nimipäivälahjakseen Tekken 4:sen, ja meninpä sitten pelailemaan sitä. Ensiksi kun huomasin, että miksei kelläkään tyypillä ole mahdollisuutta hypätä taaksepäin? Sitä valiteltiin noin 30 minuuttia, ja kaiken lisäksi satuin huomaamaan ettei "viistoon ylös vasemmalle" napeista kuiteskaan tapahdu mitään. Kentät olivat aivan perseestä. Jos osuitkin seinään, menetit potkun verran damagea. God, i hate Steve. Kaverini pelasi sillä ja minulta paloi hermot kun Xiaolla tai Jinillä ei päässyt lähellekään. Yoshimitsullakin vielä liikkeet menee, mutta siinä vaiheessa jo alkoi olla mitta täynnä kun Jiniltä oli otettu sen mahtava kierre-isku pois (<- + ympyrä + neliö). Jinin liikkeet olivat ihan paskoja. Miksi niin coolille tyypille oli laitetty huonot liikkeet?
Alkujaan postannut Tordragon
Aivan tarpeeksi uusia hahmoja, veikkaan, että moni ei vielä edes ole kaikilla Tagin tai kolmosen hahmoillakaan täysin peliä opetellut.
Eikö?
Archux
24.10.2002, 11:03:40
Kyllä mun mielestä Jinillä ihan hyvät liikkeet. Nehän meni ihan uusiksi, sillä Jin jotenkin onnistui unohtamaan Mishima-ryun ja opetteli karaten tilalle. Näin tehtiin varmaankin jotta Kazya ja Jin eivät olisi aivan samanlaisia. Pelissä olisi muuten ollut kolme hahmoja jotka käyttävät Mishima-ryuta.
Tordragon
24.10.2002, 20:01:11
Originally posted by Celebrati
mutta siinä vaiheessa jo alkoi olla mitta täynnä kun Jiniltä oli otettu sen mahtava kierre-isku pois (<- + ympyrä + neliö). Jinin liikkeet olivat ihan paskoja.Itse asiassa tuossa olen kyllä erittäin paljon samaa mieltä, ei se liike kai minusta kovin Mishima-ryumainen ollut, Junnin liikkeitähän se alunperin oli. Mutta se oli hieno, sekä pystymättöön että jugglaukseen, tahi floatauksen. Ei kai sopinut tuohon uuteen karate-linjaan sitten, silti pitivät sen Corpse Thrusterin, d+2, helevetti. Muuten kyllä pidän Jinin uudesta linjasta, crouch dash-liikkeet ovat hianoja ^^
Alkujaan postannut Tordragon
Aivan tarpeeksi uusia hahmoja, veikkaan, että moni ei vielä edes ole kaikilla Tagin tai kolmosen hahmoillakaan täysin peliä opetellut.
Originally posted by Celebrati
Eikö?Voi olla, että miellämme tuota käsitettä pelin oppiminen hieman eri tavalla. Kun katsos se, että osaa kaikki liikkeet ulkoa ko. hahmolla ja osaa käyttää niitä ovat kaksi täysin eri asiaa. Jep, voin hyvällä omatunnolla sanoa, että esimerkiksi Tagissa osasin 98% liikkeistä ulkoa, kaikilla, mutta entä sitten? Tuo ei vielä riitä, että hahmolla pärjää, minä en silti niillä kaikilla hahmoilla osannut pelata, johtuen lähinnä siitä, etten minä esimerkiksi tiennyt mihin väliin mikäkin potku tietyllä hahmolla menee tiettyä hahmoa vastaan pelattaessa. Suhde siis liikkeen nopeudesta toisen liikkeen jälkeiseen palautumisaikaan, frame disadvantageen. Ns. framet siis kyseessä. CPU:ta vastaan pelattaessa näitä ei opi, tiedätte sen varmasti.
Tätä tarkoitin tuolla.
Raziel86
26.10.2002, 13:29:09
Hieno pelihän se on..Ei voi mitään mutta muutama asia kyrpäsee tuossa pelissä...Miksi Kazuyan oli tultava takas?? Sehän kuoli 20 vuotta sitte!! Heihachilla on muutenkin ja liikaa ikää että ei sen pitäis enään pysyä pelissä mukana!! Mitäs seuraavaksi...Jun olikin vain ogren öljyissä ja palaa Tekken 5:een kaiken unohtaneena tappelijana?? no kumminkin, Tekken 4 on hieno mutta liian vähäinen hahmo kaarti ärsyttää..
Archux
26.10.2002, 15:21:58
Originally posted by Raziel86
Hieno pelihän se on..Ei voi mitään mutta muutama asia kyrpäsee tuossa pelissä...Miksi Kazuyan oli tultava takas?? Sehän kuoli 20 vuotta sitte!! Heihachilla on muutenkin ja liikaa ikää että ei sen pitäis enään pysyä pelissä mukana!! Mitäs seuraavaksi...Jun olikin vain ogren öljyissä ja palaa Tekken 5:een kaiken unohtaneena tappelijana?? no kumminkin, Tekken 4 on hieno mutta liian vähäinen hahmo kaarti ärsyttää..
Heh Junin paluu olisikin hienoa :D. Hän oli yksi minun suosikeistani Tekken kakkosessa. Tosin tuon Heihachin voisi jo heittää pois. Ukkohan varmaan yli 80v ja silti potkii päät rullalle kovin helpon näköisesti.
-Rixu-
8.11.2002, 12:41:52
Beat'em up :ssa on todellakin kaksi eri asiaa osata hahmojen liikkeet ja osata käyttää niitä.
Itse on ole nähnyt vaivaa opetella nyt esim. näitä kaikkien Tekken hahmojen likkeitä, koska ei mitenkään voi hallita ja osata käyttää niitä kaikkia. Tietysti osan hahmoista olen oppinut hallitsemaan, mutta en läheskään kaikkia. Parilla hyvin hallitulla hahmolla pärjää ja silti tuntee kaikkien hahmojen liikearsenaalin.
Beat'em upit ovat todellakin parhaimmillaan kaksin pelinä. Kone ei ikinä osaa antaa sellaista vastusta kuin toinen pelaaja. Jos pelaa vain konetta vastaan en ihmettele yhtään jos jossain vaiheessa peliin tylsistyy ja se tuntuu liian helpolta.
Tekken 4:n hahmot ovat mielestäni hyviä ja jokainen tarpeeksi erilainen. Kukaan ei matki liikaa tyylillään toista hahmoa.