View Full Version : Clockwork Orange/Kellopeliappelsiini
Sejkay
12.10.2002, 19:44:20
Kuka on nähnyt ja mitä piditte? Omasta mielestäni se on yksi parhaimmista koskaan tehdyistä elokuvista. Mielen kauhu on niin ihanaa. Ja Malcolm McDowell teki minuun todellisen vaikutuksen taidoillaan ja roolinsa oveluudella.
Yksinkertaisesti aivan loistava elokuva.
Tordragon
13.10.2002, 1:24:00
No, mitä tulee signuusi ja avatariisi niin näen ma teki vaikutuksen, minuun ei ihan noin isoa vaikutusta tehnyt ko. elokuva *grinnie*
Niin. Kyllä se jotenkin ahdistavan kaunis elokuva on, se nyt vähän on sellainen klassikko tavallaan, että jokainen, joka pitää älyllisistä elokuvista, dialogiraskaista ja esteettisistä, niin he kyllä ovat tämän nähneen. Voin vannoa melkein tuon nimeen, tai no ainakin paheksuisin hieman ihmistä, joka väittää olevan täysi elokuvafriikki, muttei ole tätä nähnyt.
Mitä tulee yleensä klassikoihin, niin minä välttelen niitä, tyyliin Casablanca and like. En minä vain pidä mustavalkoisista, wanhoista elokuvista - olivat sitten kuinka klassikoita tahansa. Tuo Kellopeliappelsiini on kyllä vahva poikkeus, tosin sehän onkin 70-luvulla tehty (sp?) ja erittäin väreissä. Väreistä puheen ollen: kyllä minä karsastin aivan helvetisti sitä väriskaalaa mitä esimerkiksi huoneistoissa näkyi *shivers*, mutta muuten. Synkkä.
Malcolm MacDowell tosiaan loistaa roolissaan, en minä kyseisen herran muita tuotoksia ole liikaa nähnyt, olen siis, mutten kovin paljoa. Kun minä tuon joskus ensimmäistä kertaa näin niin en ensiksi edes tunnistanut Malcolmia siitä. Hieno fleda, hark.
Se ehdollistamiskohta kyllä on aivan ehdoton, olo on joskus itselläkin sellainen, että sellaista tarvitsisi *grins* Loppukin miellytti. Älä nyt reagoi mitenkään jos en kovin in-depth ollut asian suhteen, en minä niin fani tälle ole.
Sejkay
14.10.2002, 12:34:20
Originally posted by Tordragon
Väreistä puheen ollen: kyllä minä karsastin aivan helvetisti sitä väriskaalaa mitä esimerkiksi huoneistoissa näkyi *shivers*, mutta muuten. Synkkä.
Tosiaan se väriskaala vähän pomppi silmille :D , mikä ainakin miuta häiritsi aika paljon.
Ja siinä lopussa se mahtava syöttö-kohtaus on niin loistava että meinaa ihan liitoksistaan revetä :D
Niin, ja minähän en siis väkivaltaa kannata. Väkivalta-kohtaukset saivat miut ainakin hieman voimaan pahoin. Paitsi se singin' in the rain, mikä väistämättä hieman huvitti.
I am singin' in the rain...
*potkis*
I am singin' in the rain...
*potkispotkis*
jne. Tiedän ettei sen pitäisi olla huvittavaa, mutta mie ainakin nauroin itteni ihan katki :D
yksisiipi
14.10.2002, 12:55:30
Erittäin hyvä elokuva. Se on jollain irstaalla tavalla hauska leffa ja siinä on oma synkeä viehätyksensä. Ensimmäisellä kerralla tosin nukahdin sitä katsoessani. Kannattaa tutustua myös Anthony Burgessin samannimiseen kirjaan, johon elokuva perustuu.
Mickey
15.10.2002, 16:52:26
Olen nähnyt joskus, mutta silloin se ei oikein napannut. Johtuiko siitä että olin nuori tai siitä että nukuin varmaan puolet elokuvan ajasta :eh:
Monet on sitä kehuneet ja harmittaa etten ole sitä kunnolla katsonut. Jos se vielä joskus näytetään tv:ssä niin katson varmasti jos sitä noin kehut.
marvin
15.10.2002, 20:18:16
Erikoinen elokuva ainakin jos ei muuta. Kyllä sen mielelläni katsoin kun leffa tuossa vähän aikaa sitten hankin (Stanley Kubrick Collection -DVD sai halvalla ja oli pakko ostaa). Ihan hyvä näkemyshän se oli tulevaisuuden (silloin 70 -luvulla) jengiväkivallasta ja yhteiskunnan vastuusta sen kitkemiseen, tosin tuon näkemyksen mukaan nuorien käännyttäminen kaidalle tielle oli vähintäänkin epäilyttävä... Myös leffan visuaalinen puoli jäi mieleen ihme kuvakulmineen sekä McDowellin mielipuolinen ja viekas virnistys läpi elokuvan. Ihan mieleenpainuva tekele, silleen positiivisesti - peukalot pystyyn. :)
Redmage
18.10.2002, 21:28:25
Minä pidin! Minusta se on vallan mainio ja erinomaisesti tehty! Kyllä se on ehdottomasti yksi Stanley Kubrickin parhaimpia elokuvia! Sen pystyy katsoa vaikka kuinka monesti eikä siihen kyllästy.... =/
Mauler
19.10.2002, 0:37:37
Paras elokuva mitä olen eläissäni nähnyt ja tulen näkemään.
Uskomattoman hieno teos.
Tulee tunteet aina pintaan kun katsoo sen.
ALexin kotiinpaluu on koskettava...taas jatko on raivoa nostattava ja kihelmöivä!
Ja filosofinen pikku kysymys katsojalle on hieno.