View Full Version : Oliko MGS2 teidän mielestä pettymys...??
Liquid
18.10.2002, 13:23:17
Sisältää juonen kannalta paljastavaa materiaalia, joten jos et ole suorittanut peliä loppuun älä lue tätä topiccia.
Oliko mgs2 teidän mielestä pettymys verrattuna mgs1:seen??
Omasta mielestäni mgs2 oli grafiikaltaan aivan huippu luokkaa, (en ainakaan itse vieläkään ole yhtään peliä nähnyt, jossa olisi grafiikka yhtä hienoa). Mutta itse peli ei minun mielestä täyttänyt ihan kaikkia odotuksia. Ensinnäkin peli oli aivan liian lyhyt, luulin että siinä pääsisi vielä pelaamaan sen miekka tappelun jälkeen.
Ja lisäksi verrattuna mgs1:seen juoni oli sekavaa, varsinkin pelin loppuvaiheilla. Sekä Totta kai vanha kunnon SOLID SNAKE olisi pitänyt olla ohjaimissa koko pelin ajan.
No mutta mitä mieltä olitte...?
EDIT// No okei okei... ei se nyt ihan niin huono ollut. Ehkä tunnelma oli mgs1:ssä parempaa, mutta sitä ei voi kieltää etteikö mgs2 olisi ollut kuitenkin hyvä peli. Liioittelin vähän tota tekstiä, garfiikkahan on aivan huippu luokkaa ja ei juonikaan nyt niin sekavaa ollut. Mutta siitä pidän edelleen kiinni että Solid Snaken olisi pitänyt olla koko pelin pelatavana hahmona... mutta tietysti juonen kannalta se, että Snakea luultiin kuolleeksi oli tietenkin hyvä asia.
RBelmont
18.10.2002, 14:08:27
OLI!
Onneksi ostin pelin käytettynä. MGS2 on yksinkertaisesti tylsä. Onhan se hienosti tehty ja kaikki tuntuu olevan viimeisen päälle. Mutta ohjaus on perseestä. En pidä siitä ollenkaan.
Ykkösen pelaili läpi, mutta ei tätä. Syvä pettymys. Ehkä joskus, kun tulee äkillinen mielenhäiriö, voisi pelin pelata läpi.
Snakella pelaaminen ei varmaankaan olisi peliä paremmaksi muuttanut.
Potri
18.10.2002, 17:24:08
Alkujaan kirjoittanut RBelmont
Syvä pettymys. Ehkä joskus, kun tulee äkillinen mielenhäiriö, voisi pelin pelata läpi.
Okei, hillitsen nykyään itseni. Se ei tee ketään peeloksi, vaikka ylenkatsoo yhtä nykypäivän pelien parhaimmiston kappaletta.
...
...
...
PEELO!!! PEELO!!! PEEEEEEELO!!!!!!!!!!
Ja miten niin ohjaus on perseestä? Sehän on paljon parempi kuin MGS:ässä ja on saanut monia hyviä uudistuksia (esim FPS tähtays). Ainoa vähän hankala juttu oli, että Räytä vastaan taistellessa Raiden rupesi välillä makamaan, vaikka piti tehdä kärrynpyörä, mutta senkin saa korjattua harjoittelulla. Tylsästä nyt ei voi puhuakkaan. En voi kuvailla, kuinka jännittävää vuosi sitten GW messuilla oli MGS2:en ääressä (muillakaan siinä läjellä olleilla tuskin oli sen vähemmän jännittävää), kun pääsin Snaken kanssa vihdoin Tankkerin uusille alueille, johon demo loppuisi. Tai kun näin ensimmäistä kertaa uuden Metal Gear Rayn. Kaikki oli niin uutta, niin nerokasta ja jännitys siitä, mitä seuraavaksi tapahtuisi ei hellittänyt kunnes peli oli kokonaan ohi. Tehtävä Raidenin ja kumppaneiden kanssa oli ehkä erillainen, kuin vanhan kokoonpanon, mutta se oli oikeastaan vain hyvä asia. Ei olisi mitää järkeä tehdä toista peliä täsmälleen samalla tunnelmalla kuin MGS:ässä, vaikka se olikin mieleenpainuva.
Itselläni tuntui ehkä joskus, että MGS2 oli pienenlainen pettymys, vaikka siinä olikin vaikka mitä uutta. Huono puoli olikin vain "nytkö se on ohi" -tunne, mutta niinhän se on melkein kaikissa mestarillisissa peleissä. Kohta kuitenkin opin käsittämään pelin kokonaisuutena, eikä sen "lyhyys" tunnu enää mitenkään ikävältä. Ja Dog Taggeja kerätessä puheet lyyhyydestä viimeistään unohtuivat. Muistakaa myös pelin suuri offleikkimis mahdollisuus. :)
Eli erinomainen mieleenpainuva teos. Tuokaa minulle MGS3! :D
Roakel
19.10.2002, 9:03:39
Minun mielestäni MGS2 oli ehkä pieni pettymys koska peli on mielestäni lyhyt ja jollain tavalla helppo. Idea pelissä on hyvä ja grafiikatkin ovat upeita, mutta pelissä ei ole samanlaista tunnelmaa kuten entisessä MGS pelissä.
RBelmont
19.10.2002, 15:14:53
Originally posted Potri
Ja miten niin ohjaus on perseestä? Sehän on paljon parempi kuin MGS:ässä ja on saanut monia hyviä uudistuksia (esim FPS tähtays).
O-k-e-i. Vaadit kunnollista perustelua. Ensinnäkin minunmielestäni FPS tähtäys hankaloittaa pelattavuutta entisestään. Silmät eivät kerkiä mukaan. Ampuminen pitää suorittaa sekunnin murto-osissa (loppareissa). MGSII olisi ollut parempi 3d-räiskintänä. Mutta kaikkihan sen tietää, että peli ei olisi ollut "omaperäinen" silloin.Perinteisella kuvakulmalla, menee luodit pitkin seiniä.
Kieltämättä ohjaus tuo peliin persoonallisuutta (huom. positiivista!). Kamerakulman vaihdoksen takia pelaaja yleensä säntää suoraan vihollisen syliin. Ja sitten on taas armoton hippa leikki edessä. Se syö miestä. Ohjauksen yliherkkyys on ehkä se konkreettisin muutos, mikä on muuttunut. Ja se on huono asia, minunlaiselle etanalle. Kamerakulmat ovat suppeita (vihollinen seisoo oven takana silloin kun tutka on pois päältä) ja tutka on epärealistinen muuten realistisessa maailmassa. Niistä kieriskelyistä en sano enää mitään.
Ja se metal gear robotti sössötys on jo mennyttä aikaa. Mikäköhän on seuraavassa osassa robottina. Hmm...annas kun mietin...ahaa se on varmaan se metal gear ultimate hyper XXX.
Ja vielä siitä tylsyydestä. Kuten aikaisemmin sanoin siinä on iso robotti. Eihän se muuten ole MGS. Peli on selvästi suunnattu actionhirmuteineille (en väitä, ettenkö itse olisi teini), jonka seurauksena siinä on (yllätys) mitä hulvattomampia "mörköjä". (Kato minä olen Hurja-Simppa ja minulla on pyssy! ja nyt sinä kuolet!!! ROAR!!) Leikitään vaihteeksi C4 kanssa ja hiiviskellään ultrasotilaiden selän takana. (Oikeastaan kaikissa peleissä on tuota "minä olen simppa" juttua)
Se, että pelin voi pelata läpi ilman ketään "tappamatta" ei mielestäni ole kovinkaan hyvä mainoskikka. Se on sitä sympatiapisteiden keräämistä kukkahattutädeiltä.
MGS:t ei ole minulle tehty. Pelin lyhyys jutut ovat hölmöjä. Hyvän pelin pelaa monta kertaa läpi.
Ymmärrän kyllä, että on ihmisiä jotka pitävät Metal Gear Solideista. Hyvä niin. http://smilies.networkessence.net/contrib/unknown/face4.gif
Archux
19.10.2002, 15:36:29
Oli pettymys. Teknisesti mainio ja ideakin ihan jees mutta jotenkin se hiiviskely alkoi toistamaan itseään. Piti vain opetella vartijoiden liikeradat ja sitten juostaan läpi seuraavaan huoneeseen jossa edellinen prosessi hyvin pitkälti toistetaan.
Tulen haukkumaan mielipiteesi varsin rankasti, mutta älä ota sitä henkilökohtaisesti. Olen vaan voimakkaasti eri mieltä, ja sinä huono ihminen.
Originally posted by RBelmont
O-k-e-i. Vaadit kunnollista perustelua. Ensinnäkin minunmielestäni FPS tähtäys hankaloittaa pelattavuutta entisestään. Silmät eivät kerkiä mukaan. Ampuminen pitää suorittaa sekunnin murto-osissa (loppareissa). MGSII olisi ollut parempi 3d-räiskintänä. Mutta kaikkihan sen tietää, että peli ei olisi ollut "omaperäinen" silloin.Perinteisella kuvakulmalla, menee luodit pitkin seiniä.
FPS-tähtäystähän ei ole täysin pakko käyttää. Sellaistahan ykkösen lopparissakin oli (stingerillä sitä sensorilevyä, FPS-tähtäystä jos jotakin). Minä kyllä totuin ohjaukseen täydellisesti Big Shelliin mennessä. Suurin osa tähtäämisestähän juuri kannattaakin tehdä niin, että vihollisen annetaan kävellä tähtäimeen, ei siirtämällä tähtäintä viholliseen.
"Perinteinen" kuvakulma oli minusta ongelmallinen MGS1:ssä. Esim. se tornin räiskintäkohtaus meni päin peniitä (itse keksimäni illatiivi sanalle "penis") vain ja ainostaan huonojen kontrollien vuoksi, joka on aina ärsyttävää.
Kieltämättä ohjaus tuo peliin persoonallisuutta (huom. positiivista!). Kamerakulman vaihdoksen takia pelaaja yleensä säntää suoraan vihollisen syliin. Ja sitten on taas armoton hippa leikki edessä. Se syö miestä.
Eipä muodostunut minulla ongelmaksi kuin pari kertaa berserkkinä juostessani.
Ohjauksen yliherkkyys on ehkä se konkreettisin muutos, mikä on muuttunut. Ja se on huono asia, minunlaiselle etanalle. Kamerakulmat ovat suppeita (vihollinen seisoo oven takana silloin kun tutka on pois päältä) ja tutka on epärealistinen muuten realistisessa maailmassa. Niistä kieriskelyistä en sano enää mitään.
Tutka onkin nössöille ja sitä käyttävät vain luuserit :) Kadun syvästi, että en aikoinani tajunnut ottaa sitä pois päältä MGS1:ssä. Puolet huvistahan tulee nimenomaan vihollisen paikallistamisesta.
Ja se metal gear robotti sössötys on jo mennyttä aikaa. Mikäköhän on seuraavassa osassa robottina. Hmm...annas kun mietin...ahaa se on varmaan se metal gear ultimate hyper XXX.
Kakkosessa juonta tosiaan laimensi se, että metal geareja löytyi jo joka paikasta. Se on kyllä jatkumon kannalta ihan realistinen näkemys, mutta jotenkin ykkösen gauss-aseet ja muut olivat ylivertaisten ominaisuuksiensa vuoksi paljon munakkaampia.
Kyllä nyt superase per MGS on ehdoton vaatimus, panssarivaunujako sen Snaken pitäisi tuhota?
Ja vielä siitä tylsyydestä. Kuten aikaisemmin sanoin siinä on iso robotti. Eihän se muuten ole MGS. Peli on selvästi suunnattu actionhirmuteineille (en väitä, ettenkö itse olisi teini), jonka seurauksena siinä on (yllätys) mitä hulvattomampia "mörköjä". (Kato minä olen Hurja-Simppa ja minulla on pyssy! ja nyt sinä kuolet!!! ROAR!!) Leikitään vaihteeksi C4 kanssa ja hiiviskellään ultrasotilaiden selän takana. (Oikeastaan kaikissa peleissä on tuota "minä olen simppa" juttua)
Pffft. MGS:t ovat selvästi älykkäintä ja vähiten präiskintään nojaavaa toimintapelien ryhmää. Itse en edes pidä toiminnasta muuten.
Se, että pelin voi pelata läpi ilman ketään "tappamatta" ei mielestäni ole kovinkaan hyvä mainoskikka. Se on sitä sympatiapisteiden keräämistä kukkahattutädeiltä.
Ei se mikään mainoskikka ole, vaan lisävaikeutta tuova eggxstrahaaste. Itse en sitä ole aikeissa suorittaa, mutta en nyt lähtisi sitä tuomitsemaankaan, päinvastoin.
MGS:t ei ole minulle tehty. Pelin lyhyys jutut ovat hölmöjä. Hyvän pelin pelaa monta kertaa läpi.
Lyhyys on ainoa miinus minusta. Etenkin MGS2:ssa se korostuu, sillä tavallaan varsinaista uutta ei tule missään vaiheessa kummankaan hahmon tehtäviä. Ensimmäisellä kerralla ollaan tankkerissa, toisella jossain teollisuuslaitoksella eikä sitten muuta. Ykköstä jonkin verran vaivannut pelialueiden keskinäinen irtonaisuuskin on parempi kuin tuo.
Ykköseen verrattuna kakkonen oli ties kuinka monta kertaa parempi teos kaikin puolin. Paremmat hahmot, parempi grafiikka, parempi tarina, parempi kaikki.
Tekisi mieli keksiä tähän loppuun joku "hassu" MGS-aiheinen alatyylin solvaus, kuten "toivottavasti oikea kätesi on neuroottiseklta runkkaajalta otettu siirrännäinen", mutta en taida viitsiä... :)
Tordragon
19.10.2002, 22:07:54
Stand alone -vastaus..
Ei ollut pettymys, en minä kohdistanutkaan mitään kovin uskomattoman hienon korkeita ennakkoluuloja tai odotuksia peliin, vaikka sitä odottelinkin vuosia. Toki, odotin vastaavanlaista toimintaa kuin ykkösessä ja MGS2 jopa yllätti kaikilla alueilla. Juoni siis erikseen nyt.
Juoni tosiaan. Ei ollut minusta pettymys, vaikkakin pidän ykkösen juonta parempana, lähinnä siksi, että se oli selkeämpi ja silti niin tiivis paketti. Don't get me wrong: kakkosen juoni oli helposti järjen ymmärrettävissä, minä vain sen pelasin läpi aamun pikkutunneilla ja tästä syystä pääni ei ollut skarpimmillaan kun sitä tiettyä dialogia kuuntelin/seurasin. Tosin, sitä vartenhan pelin voi mennä toiseenkin kertaa läpi *grins* Kyllä se tarina koossa pysyy, siinä vain mennään välillä niin lujaa käännösten tahdissa, että skarpata pitää.
Pelattavuus oli kyllä selkeästi ykkösestä paremmaksi mennyt, tai minä ainakin omaksuin heti tuon FPV-moodin ja kaikki muutkin parannukset. Voi olla, että kaikkien reaktiot/refleksit kykene heti tuota moodia omaksumaan, mutta kuten sanottu: minä omaksuin kyllä, heti kättelyssä. Ja jos FPV on liian vilkas pelaajalle niin pari ennätyskierrosta Boss Survivalissa kyllä korjaa tämän, tai ainakin luulisi.
Niin, toki odotin pelistä pidempää kuin se on, eihän tuo mikään iso miinus ole, mutta mitä pidempi tarina sen parempi. Mielestäni ykkönen oli juuri sopivan pitkä, tai sitten se vain oli saman pituinen, en tiedä - luulen näin. Tai en minä ainakaan halua, että peli loppuu kahdella sessiolla, jopa yhdelläkin.
Vaikka tarina olisikin ollut pidempi niin ei sekään olisi tuota uudelleenpelattavuusarvoa nostanut, mikä siis ko. pelissä olisi saattanut jäädä hyvin pieneksi minulla, jos Boss Survivalia ei olisi ollut mukana, onneksi oli. Kyllä minulla koko kevät hurahti kun paikkaani yritin pitää netin Ranking-listoilla, ja vielähän minä siellä näytän olevan, vaikken olekaan koko kesänä peliä edes pelannut. Easy-luokka meni kyllä menojaan. Mutta mitä muuta peliin jää ilman tuota survivalia? Ei juuri mitään. Tai sanotaanko, ettei minulla motivaatio riittänyt nimilätkiä keräillä, ei edes sen Web-sivun, minkä siitä siis saa kun 100% lätkät kerää, houkuttelemana, ei. Joo, jos olisivat vastaavan Ranking-listan nettiin tuohon itse peliin laittaneet niin olisi varmasti tullut pelattua enemmän, mutta ei. Kyllähän nimesi nettiin saat, mutta mitä siitä kostuu kun ei ole edes kilpailua? Viikonkin pysyvät vaan siellä toisten pällisteltävinä. Tosin, kun esimerkiksi suorittaa tuon Big Boss-rankilla läpi niin hauskahan se on muita Big Boss-pelaajia vertailla, mutta tämä lystikin kestää sen minuutin verran.
Mutta ei todellakaan jäänyt huonoa makua suuhun ko. pelistä, ei todellakaan. Saattoi johtua tosiaan siitä, ettei minulla kovin suuria odotuksia ollutkaan lähtiessä, en tiedä miksi. Luotin vain, että peli on tutulla kaavalla hyvää laatutavaraa ja näinhän se olikin. Kyllähän noita pieniä parannuksia aina löytyisi, muttei mitään niin konkreettista, että niistä valittaa voisi tai jaksaisi. Ja mitä tulee tuohon FPV-moodin liikkumiseen niin minusta se saisi olla mitä se jo onkin, eli liikkuminen otettu pois. Se vain ei sovi peliin lisätä jotain FPS-muotoa, kyllä tuossa pelkässä lean-toiminnossa on tarpeeksi liikkumista, ainakin minun makuuni. Jos haluaisin jotain suoraa FPS-toimintaa niin hommaisin vastaavan pelin, mutta en toivoisi MGS:ään sellaista optiota.
En pettynyt, sanon vielä kerran.
Ei ollut minusta. Ainoa huono piirre, mikä latisti pelin kulkua olivat RAY:t. Ei niitä nyt pitäisi olla 30 kappaletta. Yksikin riittäisi vallan mainiosti.
Ohjattavuus oli huippuluokkaa, samoin grafiikat ja erilaisia jäyniä oli hauska tehdä. Toinen aivan mahdoton kohta on saada easy tasolla Tankerin lopussa pitäisi saada dog tag joukon keskeltä. Ei onnistu ilman stealthia.
Nojuu kolmonen tulee olemaan pettymys, sillä Kojima ei suostu jatkamaan omaa sarjaansa. Taino mistä sitä tietää...
Celeb
22.10.2002, 11:16:48
Hei käytä niitä spoileri-tageja. Vitsi kun ei ole modeja tänne :(.
MGS2 oli varsin mainio peli vaikka läpäisin sen yhdessä viikossa. Tunteja kertyi ensimmäisellä pelikerralla ~12 tuntia. Pelin juoni oli tosi hyvä. Sekavuuden takia pelasin pelin muutaman kerran uudestaan läpi jotta tajuaisin tarpeeksi hyvin kaikki tarvittavat juonenkäännökset sun muut. MGS1:n pääsee helposti alle 6 tunnissa läpi kun katselee kaikki demot, codec-keskustelut sun muut. Repikää siitä, ja samalla miettikää kumpi niistä oli pitempi.
Originally posted by Celebrati
Hei käytä niitä spoileri-tageja. Vitsi kun ei ole modeja tänne :(.
Naah, eiköhän tämä ole aika selvästi ns. läpimenneiden keskustelu.
Terveisin SchlonGM
Celeb
22.10.2002, 18:36:00
Alkujaan kirjoittanut Ren
Naah, eiköhän tämä ole aika selvästi ns. läpimenneiden keskustelu.
Terveisin SchlonGM
En pistäisi päätä pantiksi. Topicissakin lukee, että oliko MGS2 pettymys. Tuostahan helposti vetää sen johtopäätöksen että vain läpimenneet saavat keskustella täällä. Mutta on olemassa jo yksi keskustelu, joka on suunnattu läpimenneille. Joten, tämän on pakko olla yleinen keskustelu aiheesta.
Terveisiä SchlonGM:lle ;)
The_Sipi
24.10.2002, 12:23:43
Juoni on mulle aina pienessä sivuosassa, joten sen epärealistisuus ei haittaa mua yhtään, pääasia että pelattavuus toimii. Minua ei ohjaus haitannut yhtään. Peli oli kaunis kuin mikäkin, mutta silti se oli pettymys. Ensinnäkin, se oli liian lyhyt peli (kuten kaikki muutkin hyvät pelit :) ) ja toisekseen välillä tuntui, että videopätkiä on enemmän kuin pelattavaa. Tällä hetkellä odottelen että jaksan alottaa sen uudelleen peluun (on ne kaikki tagit hakematta) ja head to head kamppailutkin pitäisi mennä läpi. Pitäisi ostaa toi MGS1 kun sekin mulla joskus oli, mutta ei oo enää. Itse asiassa ostaisin ton lähinnä Special Missioneja silmällä pitäen, kun niitä en päässy läpi kaikkia silloin kun Kiinanmaalla sitä pelasin.
Oktobotti
25.10.2002, 21:02:58
Minulle tuli pakollinen tarve vastata tähän topicciin.
Ensinnäkin, peli on aivan loistava, siitä ei voi kiistellä. Mutta mikään ei ole täydellistä, siitäkään ei voi kiistellä.
Täyttihän peli nyt odotukseni, sillä demoa olin pelannut, ja minun oli pakko ostaa kokoversio. Huono tai ei.
Koska saatan lietsota vihaa rauhaa rakastavan foorumimme keskuuteen, julkaisen optimistisen ja pessimistisen version. Huom! Spoiler tageja en käytä.
MGS2: Pelimessias on saapunut! Lyön vaikka vetoa, että peli täytti jokaisen odotukset! Kauniimpaa grafiikkaa saa pelirintamalta hakea. Lukuisat yksityiskohdat lähes repivät silmät päästä. Alkukohtaus jossa Snake hyppäsi sillalta suoraan Tankerille oli henkeäsalpaavan ikimuistettava.
Lisäksi peli esitteli partasänkisen Snaken vierelle uuden kivenkovan sankarin sekä tämän naisystävän, joidenka välinen rakkaussuhde toi juoneen myös merkittävää mielenkiintoa.
Juoni oli tapansa mukaan rautaa, mitä pystyi odottamaan. Vain järkyttävän jälkeenjääneet sivistymättömät barbaarit pystyivät olla tajuamatta sitä.
Ohjattavuus on rautaa ja vihollisten tekoäly uskomattoman realistista.
Uusi First Person View oli mainio lisäys ja erittäin käytännöllinen. Enää ei tarvinnut niskahiessä räiskiä valvontakameroita ohjuksilla.
Lisäksi kameralla leikkiminen ja Special Itemeiden ansaitseminen nostivat jälleenpeluu arvoa.
Ainoa miinus tulee pelin lyhyydestä, mutta parempi lyhyenä ja loistava, kuin valtavana ja turhauttavana.
Täysi kymppi!
MGS2: Ei koskaan enää! Pettymykseni oli suuri katsellessani turhauttavana pelin loppudemoja. Siis tämäkö oli kauan odottamani MGS2? Ei voi olla. Kojima on taatusti kuollut kesken pelin suunnittelun ja hänen tilalleen on palkattu molemmat kätensä katkaissut apina.
Ensinnäkin, kuka tämä ”Raiden” luulee olevansa? Jouduin pelaamaan suurimman osan peliajastani häntä ohjaten. Pelasin jopa tunnin luullen häntä naiseksi. Missä luuraa Solid Snake karismaattisuutensa ja sätkiensä kanssa?
Entäs Rosemary? En tajunnut vieläkään mitä hän tekee koko pelissä.
Entäs Codec? Mukava pikku puhelin pirisi minuutin välein ilmoittaen kaikkein selvimmätkin asiat. ”Edessäsi on pommeja! Varo niitä!”
Paljon kehuttu tekoäly loisti poissaolollaan. Likinäköiset terroristiystävämme eivät olisi löytäneet varmaankaan sinivalasta lätäköstä. Pöh!
Grafiikka oli kohtuullista, mutta vähän väliä sahalaidat tulivat näkyviin ja ruudunpäivitys hidasteli.
Entäs hurjat pomovastukset? Mitä himputtia vampyyri tekee MGS-pelissä?! Entä voiko tyyppi nimeltä ”Lihavamies” olla kovin paha uhka maailmalle? Lisäksi bossit olivat aivan liian helppoja ensimmäiseen osaan verrattuna.
Jaa, että hiiviskelypeli? Miten sen nyt ottaa kun saa käyttöönsä kaksi sinkoakin, niin hiiviskely yllättävästi jää pois laskuista.
Juonesta ei tajunnut Erkkikään mitään, ja veikkaan, että koko roska oli vain pelaajien kiusaksi.
Toivon, että Konami ottaa virheistä opikseen ja palaa MGS:n tunnelmiin seuraavassa osassa.
Lord Angsaar
25.10.2002, 21:17:06
Minusta MGS2 oli hyvä peli. Itse pelasin kyseisen pelin kaksi kertaa läpi heti kun käsiini sen sain. Ohjaus oli omasta mielestäni ihan kohtuu hyvä. Pelistä olisi tietenkin voinut tehdä pidemmän, mutta se nyt on sentään MGS2 :D
Setzer
11.11.2002, 7:33:12
Minusta MGS2 ei ollut varsinainen PETTYMYS, mutta tietyt asiat siinä suorastaan kismittävät. Ainakin juuri se, että Solid Snakella pelataan noin 1/10 koko pelistä!
Toinen asia, joka on ikävää, on sama ongelma kuin ykkösessäkin, pelin menee päivässä läpi ja aikaa jää käytettäväksi paljon muuhunkin (Kuten toisen kerran läpi menemiseen....)
Minun mielestäni peli oli muuten kuitenkin aivan ehdoton. Juoni oli mielenkiintoinen ja yllätyksiä tahtoi tulla vähän liikaakin, kuten se että miestä, joka on antanut ohjeita Raidenille koko pelin ajan, ei ole olemassakaan.................. :bored:
Ja miekanhan VOI saada heti alkuun, jotta sillä voi survoa Gurlukovichin miehiä vähän pidempäänkin...
Minua kyllä siinä juonessakin vähän häiritsi pari asiaa: Ensinnäkin, Olga Gurlukovich HÄPÄISEE Gray Foxin! Toiseksikin: Tarina jää hieman kesken siksi, ettei lopulta saada tietää mitään siitä Patriot-systeemistä. Jos he kaikki ovat kuolleet, kuka lähetti Olgan? Campbell? :huh:
Hoho, minäkin pelasin sen vihdoin läpi. Ostin sen perjantaina, ja sunnuntai-iltana Plant ja Tanker läpi. Vaikeusaste oli vielä normal, ettei kukaan pääse aukomaan. Pelasin vielä tuossa aamulla, kun olin kipeenä, Tankerin läpi Extremellä, että siinä olis haastetta. Silti aika helppo.
Ohjaus ja grafiikat oli tosi hyvää MGS2:ssa. Juonikin oli ihan järkevää siinä koko pelissä, paitti sitten ihan lopussa. Se menee ihan sekavaks, ja luulin aluks että tilettääkö tämä peli.
Ja miekanhan VOI saada heti alkuun, jotta sillä voi survoa Gurlukovichin miehiä vähän pidempäänkin...
Mistä? Minen ainakaa löytänyt...
Soliduskin oli aika helppo nakki. Rämppää vaan sillä tatilla ympäriinsä, ja se ottaa turpiin. Päri väistöliikettä vaan.
Aseita oli kans ihan kiitettävästi siinä. M9 on ihan ehdoton vehje aluks, SOCOM tulee tosin käyttökelpoiseks strutseissa vasta sen jälkeen kun siihen saa supressorin. Ja Normalilla ja siitävaikeimmilla vaikeusasteilla M9 saa vasta sieltä isosta strutsista, jossa on muitakin aseita. Konareista paras oli se AK-70u vai mikäolikaan, kummiskin se jota tarvitaan viholliseks naamioitumisessa. Nopein latausaika siinä.
Se Dog Tag on kans tosi kiva homma. Bandanan ja Stealthinhan saa sitten kun niitä kerää tarpeeks.
Tiivistettynä siis, MGS2 ei ollut mielestäni pettymys, sillä onhan siinä sitten pelattavaakin kun on se DogTag sydeemi. Ja digitaalikamera on tosi oiva vehje, oon nappaillu kaikki akkojen kuvat jo seinältä ja talteen. ;)
Setzer
13.11.2002, 13:45:00
Se kannattaa kyl pelata Hardilla, et saa Bandanan Snakelle ja Wigin Raidenille...
Nonni, paskan puhuminen on kielletty! - Potri
Originally posted by Setzer
Se kannattaa kyl pelata Hardilla, et saa Bandanan Snakelle ja Wigin Raidenille...
Mutta eikös nuo Bandanat ja Stealthit saa Dog Tageja keräämällä? Siis pelaa koko ajan samaa savea, mutta ottaa aina uuden pelin ja pelaa eri vaikeusasteella, ja kerää dogtageja. Vai onko minua taas kusetettu? :)
David A. Mage
13.11.2002, 14:47:18
Ja koska tämä ketju on kuitenkin spoilertagfree, niin en jaksa sanoa kuin, että tämä koko viesti on yksi suuri spoileri.
Alkujaan kirjoittanut Setzer
Ja miekanhan VOI saada heti alkuun, jotta sillä voi survoa Gurlukovichin miehiä vähän pidempäänkin...Saanen kysyä, että mistä? Tietääkseni Snakelle ei saa miekkaa lainkaan, eikä Raidenia saa tankkeriin millään ilveellä. Substance on sitten ihan eri asia... Ja jos silti vastaisit kuitenkin, onko moisesta tietoa. Mistä sen saa...
Tarina jää hieman kesken siksi, ettei lopulta saada tietää mitään siitä Patriot-systeemistä. Jos he kaikki ovat kuolleet, kuka lähetti Olgan? Campbell? :huh: En jaksa merkitä spoilereita juuri nyt, kerta tuokin viesti on mennyt läpi puhtain paperein... Mikä Patriootteihin tulee, pitää jotain säästää MGS3:eenkin. Tarkempaa tietoa tosin olisi ollut mieluisempi saada, mutta mikä on tehty, on tehty. Ehkäpä sen oli tarkoituskin jäädä arvoitukseksi. Sitä paitsi pelaajan tahdotaan samaistuvan Raidenin hahmoon, joten miten ylipäätään hän voisi ottaa tyynesti sen, että hänet on pistetty johonkin järjenvastaiseen SS-simulaatioon (S3 siis) muokattavaksi uudeksi Snakeksi. Myös se, miten tavallinen (tai vähemmänkin tavallinen) ihminen voi ottaa tyynesti sen tiedon vastaan, että Eversti Campbell, johon hän oli yhteydessä (en usko saman henkilön antaneen ohjeita Snakelle...) sekä hänen tyttöystävänsä (Rose) ovat kotoisin ties mistä ulkoavaruuden puolelta ja Patriooteiksi itseään kutsuvat ties mitkä hallitsevat maailmaa johtajien selkien takana...
Mutta vaikka nuo mielipiteet ovat suhteellisen positiivisia, peli oli pettymys. Ainakin verrattuna ensimmäiseen Metal Gear Solidiin se oli. Tietysti ohjattavuus, grafiikka, äänet jne. olivat parantuneet, mutta ykkösosan juoni oli paljon parempi... MGS2:ssakin juoni jaksoi hyvin pitää otteensa. Tankkeriosion pelasi innolla läpi, Plantin aloitti mielenkiinnolla, vaikka Raiden vähän tunnelmaa laskikin, mutta ajan mittaan juoni kävi huonommaksi. Se pysyi ihan hyvänä lähes loppuun asti, mutta kun Patriootit, Campbellin ja Rosemaryn oikea olemus sekä S3 hyppäsivät kuvaan, juonen taso laski kuin pulkka mäkeä keskitalvella.. Myös aurinkoinen öljynporauslautta oli aika mielenkiinnoton tapahtumispaikka verrattuna Alaskassa sijaitseva terroristitukikohta. Yöllä. Jotenkin kakkosen tunnelma oli ykköseen verrattuna jotenkin... Lattea... Myös mielenkiintoiset viholliset olisivat lisänneet mielenkiintoa. Jos minulta kysytään, niin Solidus Snake oli tylsempi hahmo kuin Liquid. Varsinkin se Hi-Tech-haarniska lonkeroineen oli tyrmistyttävä. Dead Cell-friikkikaarti jäi oitis Foxhoundin varjoon, varsinkin kun sen jäsenten menneisyydet ovat vähintäänkin kyseinalaistettavat. (Vamp on mainio esimerkki. Riistin Pliskiniltä (alias Solid Snake (alias David (:D) ) ) kaikki tiedot ulos Vampistä, enkä ole kovinkaan varma, haluaisinko tietää lisää...) Foxhound-tiimin friikillä, Psycho Mantisilla, taasen oli jopa uskottava menneisyys, eikä koko Foxhound-tiimissä löytynyt yhtään jäsentä, jonka olisin mielelläni heittänyt nurkkaan häpeämään. Ainut hyvä vihulainen oli Revolver Ocelot, ja hänenkin uusi käsi oli hitusen naurettava. Vartijoillakin on typerämmät aksentit kuin ennen...
Silti negatiivisesta palautteesta huolimatta se on hyvä peli. Kaiken maailman (turhia) viittauksia MGS1:een ja vitsejä on hauska etsiä, ja kun nuo kaksi asiaa yhdistää, tulee hauskaa... :D Esimerkiksi lokkien (MGS2) sekä rottien (MGS1) ampumisella on samat seuraukset, ja uuttakin on keksitty. Peli loistaa myös tekniikaltaan, joka on erittäin hyvä asia, ja vartioiden härnääminen on hauskempaa kuin ennen monipuolistuneemman ohjauksen ja esineistön aulla. Samoin hajoava ympäristö sekä piilotettavat ruumiit saavat peliin mielenkiintoa enemmän kuin suora vihulaisenmättö a lá MGS1. Ja FPS-ammunta on hyvin kätevä, vaikkakin erään kaverini kanssa se tuottaa hämmennystä. (Hän käyttää tähtäyksessä normaalitilaa, minä käänteistä.) Tuntolaattojen keräily on hupaisaa.. :)
Tordragon
14.11.2002, 5:56:18
Ensin kirjoittanut Setzer
Sitten rustannut David.A.Mage
Saanen kysyä, että mistä? Tietääkseni Snakelle ei saa miekkaa lainkaan, eikä Raidenia saa tankkeriin millään ilveellä. Substance on sitten ihan eri asia... Ja jos silti vastaisit kuitenkin, onko moisesta tietoa. Mistä sen saa...Hmh, ärsyttää vastata toisten puolesta (muttakunneeitajuuuu), mutta miekkaa EI OLE mahdollista saada het alkuun, eikä edes kovin alkuun. Vaan juuri sieltä mistä sen löytääkin, eli lopusta. Ainoa minkä avulla sen miekan saa on Gamesharkit sun muut tuollaiset cheat/koodi -kumppanit, mitä jengi on vääntänyt nimen omaan tuota miekkaa ajatellen. Ja uskon, että Setzer viittasi juuri näihin. Sillä hän ei järjellä edes yrittäisi tuollaista roskaa upottaa. Tosin mitä tulee tuohon Bandana ja Wig tapauksiin niin..
Setzer
14.11.2002, 13:26:17
Niin no, saattaahan se olla että ne saa Dog Tageista, mutta minun käsitykseni mukaan ne saa kun on läpäissyt hardilla osan, johon esineen haluaa. VOIN tietysti ola väärässäkin.
En itse asiassa edes VÄITÄ olevani oikeassa, mutta...
Minä ne ainakin sain päästyäni Hardilla pelin läpi. Mutta Dog Tageja tuli myös kerättyä... :blah:
David A. Mage
14.11.2002, 15:44:47
Hyvin monen lähteen mukaan Dog Tag-esineistölista on tämäntapainen:
Tankkerissa Bandana ja Stealth, loppujen lopuksi n. 80 laattaa.
Plantissa lopulta Stealth, ruskea (loputtomat panokset), oranssi (kiinnipito mahdollista loputtomiin) sekä sininen peruukki (kidukse.. Eikunsiis loputon happi veden alla) ja lähemmäs kaikki tuntolaatat kerätty... Itse en tosin ole kerännyt kaikkia, mutten usko, että niillä mitään miekkaa saa, kerta ei siitä mitään ole netissä mainittu.. (Jokaikisellä sivulla, joka käsittelee MGS2:sta olisi moisen tiedon jälkeen inhvormaatiota asiasta...)
Z-e-r-o
14.11.2002, 18:46:17
MGS2 ei ole pettymys.
Kamera on ehkä vähän niin tai näin mutta kuka sanoikaan että kulmien taakse pitää juosta?
Ja muutenkin Tutkaahan ei käytä kukaan (paitsi alkuun ^^) joten luuletteko tosiaan että juoksentelusta on mitään apua muutenkaan.
Tuo FTP- Ampumiskulma on nimenomaan kauempaa ampumista varten ei lähitaisteluun. Eikä tuo normaali kuvakulmakaan mikään huono ole minä ainakin osun aivan mainiosti vihulaisiin :blah: .
Grafiikat ovat mainiot samoin tarina. Pituudesta että voi sanoa mitään sillä niinkuin Celebrati sanoin niin MGS 1 pääse tosiaankin läpi paljon nopeammin (minulla oli 3:43 ennen MGR-taistelua, Skippasin välidemoista yli puolet)
Joten tiivistettynä MGS 2 on LOISTAVA PELI. Turhat marinat ohjattavuudesta ja siitä miten viholliset hyppäävät aina silmien eteen voi jättää kotiin sillä Nuo asiat johtuvat TAIDON puutteesta.
Tuohan magen juttuun, että mitäs se meinaa kun alotan tankerin tai plantin alusta yhdestä savestani, niin snakella on mustat aurinkolasit, ja Raidenilla oranssit. Hyötyykö niillä jotain? Minä en ole huomannut vielä mitään vaikusta.
Kookasi
14.11.2002, 23:20:05
Originally posted by Z-e-r-o
MGS2 ei ole pettymys.
Pituudesta että voi sanoa mitään sillä niinkuin Celebrati sanoin niin MGS 1 pääse tosiaankin läpi paljon nopeammin (minulla oli 3:43 ennen MGR-taistelua, Skippasin välidemoista yli puolet)
MGS1 nopeammin läpi kuin MGS2? Hahahah... MGS1:n paras läpimenoaika on mulla pari minuuttia yli 3h, kun taas MGS2 on parhaimmillaan läpi aikaan 2:06h [aloin pelaamaan sitä valvotun yön jälkeen seiskalta aamulla, mikä vaikuttanee terävyyteen ja reaktionopeuksiin :eh:]. Tosin olen kakkosen pelannu läpi lähes kymmenisen kertaa ja ykkösen vain neljästi, että ehkäpä numero dos on menny vaan rutiinilla tunnin nopeemmin, vai? Vaikee mennä sanomaan.
Vaikka pelin onkin äärimmäisen lyhyt suuren kaliiberin peli, ei se silti ole pettymys. Juoni ja sen käänteet, grafiikka, tuntuma + lähes loputon lista tekevät siitä yhden parhaista PS2:n tarjoamista pelikokemuksista tähän mennessä. Kuittaan.
Alkujaan kirjoittanut Kookasi
MGS1 nopeammin läpi kuin MGS2? Hahahah... MGS1:n paras läpimenoaika on mulla pari minuuttia yli 3h, kun taas MGS2 on parhaimmillaan läpi aikaan 2:06h
Jep. Gabriel onkin päässyt ykkösen aikaan 02:17? Muistelisin ainakin. Minä taas pelasin MGS2:n viiteen tuntiin ( :D ), ja katsoin kaikki demot, mutta kelasin codec-keskustelut.
Snorre
Tuohan magen juttuun, että mitäs se meinaa kun alotan tankerin tai plantin alusta yhdestä savestani, niin snakella on mustat aurinkolasit, ja Raidenilla oranssit. Hyötyykö niillä jotain? Minä en ole huomannut vielä mitään vaikusta.
Eikö coolius ole tuonut mitään mieleen? Minä ainakin tykkäsin Raidenin aurinkolaseista ja pingviinipuvusta.
OLI JA SUURI(siis pettymys) ! Hyvinkin suuri itse asiassa...
Ei siinä sinänsä, muuta pahaa ollu, mutta juoni oli sieltä ja syvältä!
Tämä on niin peelo kanta, että pakko on tulla edittamaan tähän että väitös pitää perustellakkin.
Tordragon
8.1.2003, 16:39:40
Originally posted by memo
OLI JA SUURI(siis pettymys) ! Hyvinkin suuri itse asiassa...
Ei siinä sinänsä, muuta pahaa ollu, mutta juoni oli sieltä ja syvältä! Tuota.. Oli (hyvinkin) suuri pettymys, mutta ainoa asia mikä haarasi vastaan oli juoni? Kyllähän hyvin toteutetut juonet MGS-tavaramerkkiä ovat, mutta petyitkö itse peliin todella pahasti vain koska juoni oli huono?
Gabriel
8.1.2003, 17:44:34
Originally posted by Celebrati
Jep. Gabriel onkin päässyt ykkösen aikaan 02:17?
Itse asiassa se oli 2:25. :)
Ykkönen kyllä on lyhyempi kuin kakkonen.
Tämä olisi ollut kiva ketju haukkua ihmisiä, mutta Ren on näköjään hoitanut jo hommaa, joten minä vastaan vain lyhyesti kysymykseen.
Paljon parempihan tuo uudempi osa on kuin se ykkönen. Juoni tosiaan oli pienoinen pettymys, mutta se ei tehnyt pelinautinnosta huonoa.
Kokonaisuudessaan peli on uskomattoman hyvä ja jos pisteitä pitäisi antaa, 95 olisi niiden määrä. MGS2 on siitä hyvä peli, että se on huolella tehty, eikä siitä pahemmin löydy mitään virheitä. Sitä on yksinkertaisesti kiva pelata.
Peli on loistava aina Big Shell:in loppuun asti. Siitä edemmäs en pelistä oikein innostu.
Onhan tuossakin pelissä heikkoutensa. Tankkeri oli todella hieno ja se olikin ehkä pelin onnistunein osuus. Big Shell kärsi hiukan tylsyydestä. Olkoonkin, että huoneet olivat erilaisia, ei voida kieltää faktaa, että se oli yhtä pitkää itsensä toistoa. Big Shell kuitenkin erittäin onnistunut, toisin kuin siitä edespäin.
Ohjattavuus ja muut tekniset hommelit ovat melkeinpä täydellisiä. Minulla ainakaan ollut niiden kanssa mitään ongelmia ja varsin tyytyväinen olen.
Erittäin hyvä peli ja pelaa vielä mielellään uudestaan. Se on oma moka jos on odottanut multiversumin ultimaalisinta pelikokemusta.
Granite
10.1.2003, 9:57:54
Ei ollut missään nimessä pettymys. MGS2:ssa on muutamia juttuja, mitkä häiritsee, mutta kokonaisuudessa ne plussat kallistaa vaakakuppia ja nostaa MGS2:n yhdeksi parhaista peleistä.
Ymmärrän toisaalta, jos MGS2 ei kaikille maistunut. Pari kohtaa pisti silmään tästä ketjusta:
Originally posted by Liquid
Sekä Totta kai vanha kunnon SOLID SNAKE olisi pitänyt olla ohjaimissa koko pelin ajan.
Joo, kyllähän Kiinteä Käärme on se Metal Gearien suola. Mutta itse pidin asetelmasta, jossa Solid asetettiin taustalle mystiseksi legendaksi, jota pidettiin kuolleena. Solid ilmestyi välillä pelastamaan Raidenin pinteestä ja oli koko ajan ns. "ajan tasalla", jopa pelin lopussa kun kaikki kääntyi päälaelleen. Solidin status nousi taivaisiin. Äijä on ihan kurko.
Originally posted by Ren
Kakkosessa juonta tosiaan laimensi se, että metal geareja löytyi jo joka paikasta.
Totta. Uusi Metal Gear oli hieno, Godzillamainen eläimellisempi versio (huuti tuskissaan kun ampui polveen). Mutta hommassa ei ollut samalla tavalla munaa kuin ykkösessä. Määrän vielä hyväksyi, että niitä oli paljon, mutta se että Raiden tuhoaa niitä läjäpäin yhdessä taistelussa kun Solidin piti otella henkeen ja vereen ykkösosassa yhtä vastaan? Ei käy laatuun. Luulisi että uudet versiot olisi vielä tehokkaampia kuin vanhempi Metal Gear.
Originally posted by Potri
Ja miten niin ohjaus on perseestä? Sehän on paljon parempi kuin MGS:ässä ja on saanut monia hyviä uudistuksia (esim FPS tähtays). Ainoa vähän hankala juttu oli, että Räytä vastaan taistellessa Raiden rupesi välillä makamaan, vaikka piti tehdä kärrynpyörä, mutta senkin saa korjattua harjoittelulla.
Totta koko teksti. Kontrollit oli mielestäni varsin hiotut, mutta todella suuria raivonpuuskia nostatti se makoileminen Ray-hyökkäyksien keskellä. "Ylös jätkä saatana!!!" :mad:
Originally posted by Akira
Ensinnäkin, kuka tämä ”Raiden” luulee olevansa? Jouduin pelaamaan suurimman osan peliajastani häntä ohjaten. Pelasin jopa tunnin luullen häntä naiseksi.
;D *repeää*
Okei, kieltämättä Raiden ei ole kovin maskuliininen tyyppi. Mielestäni oli hyvä kikka nostaa yllättäen Solid jalustalle taka-alalle, ja peli siirtyi kokonaan toisen hahmon showksi. Mutta Raiden on eittämättä aikamoinen neiti.
Originally posted by Snorre
Juonikin oli ihan järkevää siinä koko pelissä, paitti sitten ihan lopussa. Se menee ihan sekavaks, ja luulin aluks että tilettääkö tämä peli.
Meininki menee todella oudoksi MGS2:n lopussa. Itsestäni oli juoni oli loppua kohden todellä hyvä. Uskomattomat sala-liittoteoriat, Raidenin taustajoukkojen paljastuminen oudoiksi tietokone-alien-mikskälie-möröiksi, varjojen muuttuminen oudoiksi kennoiksi... koko maailmahan siinä tuntui menevän sekaisin. Makukysymyshän tämäkin on, mutta omasta mielestäni loppuvääntö oli hyvin keksitty ja piti otteessaan. Ymmärrän niitäkin jotka eivät pitäneet siitä, että agentti-tarina muuttuu yhtäkkiä kuin joksikin LSD-takautumaksi.
Loppukaneetti:
MGS2:n musiikki on loistavaa. Jopa niin loistavaa, että tilasin Sami Elorannalta pelin soundtrackin. Pelin tunnari on yksi parhaista, mitä elokuviin ja peleihin on tehty. Ainoastaan Silent Hill 2-soundtrack (kiitti Sami tästäkin) menee peli-musiikeissa edelle, mutta se on jo eri juttu.
Grafiikka on upeaa. Todella tarkkaa, realistista ja kaunista. Tankkeri-osuuteen on kylläkin selvästi panostettu enemmän kuin loppuosaan, mutta eipä tuo nyt vaarallista ole. Samoin välianimaatiot on melkoisia esityksiä.
Juoni on tiivis, mielenkiintoinen ja pitää otteessaan. Loppuosuudesta ei välttämättä kaikki tykkää, mutta tuskin kukaan voi väittää etteikö se olisi tullut melkoisena yllätyksenä.
Pelin pituus on sopiva. Monia pelejä mollataan liian lyhyiksi (esim. Max Payne), mutta suurempi moka on tehdä venytetty ja itseään toistava peli. Tärkeämpää on pitää homma ns. kasassa.
Pointteja MGS2.n mahtavuudelle on reippaasti enemmänkin, mutta ei niistä enää enempää, kun meinaa taas venähtää kirjoitelma ylipitkäksi.
Loppuarvosana: 99 pistettä.
Ja arvosteluasteikko on 1-10. :D
RED XIII
10.1.2003, 15:20:46
Ei ollut. Peli oli todella hyvä kaikkine uudistuksineen. FPS, miekka, voltti, riippuminen, kulman-takaa-käännös-ja-ampuminen, jne...
Olikos tässä kaksi uutta MG:tä?Kutsuttiinko sitä Planttiakin Arsenal Geariksi?
Plussat:
+Uudistukset
+Juoni
+Graffat(etenkin vesisateessa)
+Pelin koko(tietysti voisi olla pitempi, mutta...)
Miinukset:
-Jotakin... :huh:
Peli ansaitsee ainakin 98 pistettä, ellei jopa 100
Graniitti postasi:
Totta. Uusi Metal Gear oli hieno, Godzillamainen eläimellisempi versio (huuti tuskissaan kun ampui polveen). Mutta hommassa ei ollut samalla tavalla munaa kuin ykkösessä. Määrän vielä hyväksyi, että niitä oli paljon, mutta se että Raiden tuhoaa niitä läjäpäin yhdessä taistelussa kun Solidin piti otella henkeen ja vereen ykkösosassa yhtä vastaan? Ei käy laatuun. Luulisi että uudet versiot olisi vielä tehokkaampia kuin vanhempi Metal Gear.
Noitahan ohjasti siinä tappelussa tekoäly joka oli saastunut viruksesta ja tekoälyhän ei korvaa ihmisälyä, joten niiden heikkouden verrattuna MG:hen ymmärtää, ja MG oli suunniteltu vain "mobisoiduksi"ydinohjus laukaisimeksi, joten sen kovin kohta oli kestävyys. RAY:t oli suunniteltu mobilisoinnin lisäksi kovempaan lahtaukseen ja ne olivat ketterämpiä, joten painoa(lue:suojaa) oli täynyt vähentää.
FireAdept
18.1.2003, 7:52:23
Noh... MGS1 on huomattavasti MGS2:sta parempi. Jos minulta kysytään, toisin väittäjät ovat joko pelanneet pelit väärässä järjestyksessä (saattavat myös väittää toisin minusta) tai ovat auttamattomia grafiikanpalvojia.
MGS2 on todellakin pettymys MGS1:n jälkeen. Siinnä on välillä sellaista kiireellisyyden meininkiä, vaikka kauan sitä hiottiinkin, luultavasti grafiikkaa suurin osa ajasta. Tietyt juonenkäänteet ovat nimittäin aika tuulesta temmattuja ja varsinkin lopussa koko homma menee niin överiksi että...
Hahmot eivät jotenkin MGS2:ssa iske. MGS1:ssä on persoonallisemmat hahmot ja pomoviholliset. Juuri ne pomoviholliset... MGS2:ssa ne ovat pelkästään sieluttomia tappokoneita, mutta MGS1:ssä esimerkiksi Sniper Wolfin ja Merylin kuolema liikutti. MGS2:ssa sen sijaan ei yhtään hätkäytä, vaikka tapettaisiin Fatmaneja ja Vamppeja kymmenittäin putkeen. MGS1:n lopputaistelu Metal Gear Rexin päällä yläosattomana ja nyrkit viuhuen on äärettömän tunnelmallinen.
Kaiken kaikkiaan MGS2 on ihan hyvä peli, muttei läheskään MGS1:n tasoinen. Sitä paitsi, kun MGS1 tuli, oli siinnä kyllä paras tekninen toteutus PSonelta. Loppuarvosanaksi sellainen 89 pistettä. MGS1 ansaitsee jotain 95:n paikkeille.
Nii-in, ja Metal Gear Rayien tyhmyyttä ei voi selittää millään viruksilla. Se on tekijöiden laiskuutta. Tietysti olisi melko mahdotonta voittaa useampaa Metal Gear Rexiä, mutta parempi ratkaisu olisi ollut, jos olisi taisteltu vain yhtä vaikeampaa vastaan.
Granite
18.1.2003, 9:35:48
Originally posted by FireAdept
MGS2:ssa ne ovat pelkästään sieluttomia tappokoneita, mutta MGS1:ssä esimerkiksi Sniper Wolfin ja Merylin kuolema liikutti.
Itse pelasin MGS1:tä aina niin, että Meryl jäi henkiin. Sitä paitsi, kyllä esimerkiksi se Otaconin systerin kuolema MGS2:ssakin on aika liikuttava juttu.
Kosmetiikkamies
22.1.2003, 10:35:31
Oli ja Ei.
Oli sinänsä liian suoraviivainen (okei oli melko vaikea ympäristö tehä siit sivujuonia pursuileva ff- kopio) ja sit taas oli mahtava pelattavuus (kamera, ohjaus ja parhaimpana tähtäys, anna kaverin tulla tähtäimeen ja *naps*, ei tarvi roiskii tähtäintä ympäri ruutua) ja tunnelma...
Yks miinus on viel se ettei Snake oo alusta asti mukana ja eikä sil saa pelattua
happosai
13.4.2003, 13:43:11
Itseasiassa sain tuon käsiini vasta jonkin aikaa sitten. Millä vaikeusasteella porukka pelaa ja kuinka nopeasti läpi? Minulla meni jotain 10 tuntia normalilla. Ei mielestäni hirveän hyvin..
Ja asiaan. Ei tuo pettymys ollut. First Personista ampuminen ihan hyvin toteutettu, mutta kun heitti sen pirun kärrynpylrätsydeemin heitti ja se meni maahan niin kyllä ärsytti..
Jos jotain tähän hätään pitäisi moittia on se, että miekan saa niin lopussa. Se jos mikä kyrsii :mad:
Yurikosan
8.5.2003, 11:21:45
Siis pidin pelistä valtavasti!! muttakun se oli jotenkin niin lyhyt :( toivoin siltä enemmän siltä kannalta että se riittäisi moneksi kuukausiksi.. mutta menin koko pelin läpi kahden tai kolmen viikon aikana osto päivän jälkeen.. mutta pidin kyllä tuosta grafusta sun muista hommeleista
Roleplayer
11.5.2003, 16:07:34
Heh...tämähän on aivan typerä kysymys....MGS2 ei ollut pettymys missään suhteessa!!??
Miten te edes uskallatte väittää niin...En sanoisi että MGS1 olisi jotenkin huonompi mutta tämähän on sen täysi vastakohta tässä on kaikki se jota ykkösosasta puuttui
Ainut miinus tässä pelissä on sen pituus....Joka on todella lyhyt ja se ottaa minua henkilökohtaisesti hermoon...Tätä peliä olisi hauska pelata pidempäänkin mutta eih....Tämän pelin nautinto kestää noin 3-10 tuntia riippuen siitä kuinka nopea on pelaamaan ja tietääkö asiat etukäteen...(Ja tämä tarkoitti vain snaken scenaarioita Ei Raidenin....)
StrongBad
19.5.2003, 13:29:18
MGS2 ei todellakaan ollut pettymys omasta mielestäni. Pelin musiikit on hyvät ja juoni vie suorastaan mukanaan. Ainoa haitta on pelin lyhyys mutta peliä jaksaa pelata sen toisen kerran. MGS1 oli jo hyvä mutta MGS2 räjäyttää tajunnan. :P Myös pelin päähahmot ovat mielenkiintoiset ja Stillman rulettaa!(se pelin läski neekeri...). Ainiin vielä päävihuista. Ne ovat hyvin suunniteltu mutta tuntui siltä että ne loppuivat kesken. Fatmanin höykyttäminen oli todella mukavaa ;D
X.Auron.X
15.6.2003, 14:48:43
Peli oli ihan hyvä, mutta liian lyhyt ja helppo. Solid Snaken osuus oisi pitänyt olla paaaaaaaaaljon pitempi.Musiikki ja grafiikka oli mahtavaa ja juoni oli alussa ok , mutta juonesta tuli hieman outo kun patriotit tuli kehiin ja muut kuten colonelin psyco kohtaus.......... Tietenkin bossien lahtaus oli huvittavaa ja japskihuumoria löytyi. Kokonaisuudessa Ihan ok peli. 8 bittisen metal gear on ilmiselvästi sarjan paras! :)
Lloope
26.6.2003, 20:23:50
Täytyy sanoa, että oli se vähän pettymys. Ykkösosaa pelaamattomana en oikein tiennyt mitä odottaa, ja minkälainen voi "tactical espionage action" peli olla. Noh, hiippailu ei tavallisestikaan oikein kolahda minuun, joten mgs2 oli "vain" hyvä peli. Oli peli kyllä todella taidokkaasti tehty ja yksityiskohtia oli vaikka muille jakaa. Kaikesta huolimatta voisin sanoa, että ehkä olisin ostanut pelin, vaikka olisinkin tiennyt tasan tarkkaan minkä tyylinen se on.
Niera Kuuranpoika
14.7.2003, 18:04:18
Pettymyskö? Ei missään nimessä. Okei, totta on että MGS1:en pomot olivat parempia, Vamp ja kumppanit tuntuivat hieman epärealistisilta Metal Gear-peliin. Mutta muutenhan tämä oli loistavaa ajanvietettä, joka vain loppui liian pian. Kaikenlainen ylimääräinen häröily oli niin mukaansatempaavaa että itse pääjuoni tuppasi unohtumaan teroja lahdatessa ja hauskaa pitäessä. Varsinkin siinä kohdassa kun pukeuduttiin vihollisunivormuun. Mikäs sen hauskempaa kuin ampua vihulainen ja jäädä paikalleen odottelemaan vartijoiden saapumista. Siinä sitten seisoskelet tyynenä vieressä kun terroristit huutavat "Find the intruder!"
Ja kaikenlisäksi tuo terroristien aksentti oli loistava. (Ehkä liikaa katsottu Bondeja, mutta tuo venäläisittäin murrettu englanti on todella hupaisaa kuunneltavaa) Kieltämättä loppuratkaisu oli hieman sekava, mutta omalla tavallaan huvittava. Tyyliin "Hähää, mä olen kaiken takana, mä huijasin teitä!" "Etpäs ollut, kun mä huijasin sua" "Eieiei pojat, mä huijasin teitä molempia"
7th heaven
19.7.2003, 18:58:10
Krafiikkapuoli nyt oli ainut positiivinen koko pelis mut siihe se sit jäiki. Mikä pilas pelin? JUONI!!!!!! ja eteenkin Raidenin ulkonäkö :D Sehä näyttää ku joltai ruottalaiselt uber homolt YÄK!! :P Tosin Snakella pelailu tankeris oli kyl hienoo :)
FireBlade
27.7.2003, 20:17:00
Itse toivoin pelaavani Snakella enkä millään hin**n näköisellä raidenilla. Ja peli oli liian lyhyt/helppo. Numerona sellainen 8
mogvisti
23.3.2004, 19:08:38
Kuinka uskallatte haukkua yhtä pelimarkkinoiden parhaista peleistä?! Mihin maailma on menossa, kun nykyajan ihmiset ei erota hyvää pahasta? Kyllä se on sillä tavalla että peli ei ollut pettymys, vaan se oli vain hieman huonompi kuin MGS1:nen.
Syy tähän on se kun Snakella ei voi pelata koko aikaa, vaan pelissä pelataan suurin osa Raidenilla. Tämä on mielestäni kauheaa ja aivan ylitsepääsemätöntä.
No ei nyt oikeesti, vaikka olinkin tuota mieltä kun pelasin ensimmäistä kertaa MGS2:sta läpi, mutta kyllä se sitten loppujen lopuksi aika kovalta ukolta tuntui :rispekti: .
Mutta EI, MGS2:nen EI ollut pettymys. Eihän niin hyvä grafiikkainen peli voi olla huono, paitsi että juoni on hieman liian sekava, sillä putosin jo pelin alkuvaiheessa kyydistä kuin eno veneestä :P .
Mutta muuten peli on eräs PS2:n parhaista peleistä. :up:
Olen Liquidin kanssa samaa mieltä siitä, että peli on AIVAN liian lyhyt, olihan se kyllä aika sekava myös ja olisihan Snake voinut olla puikoissa koko ajan.
Itse pelasin sitä viime kesänä aivan tolkuttomasti. Pelasin sen varmaan n. 10 kertaa läpi, jotta saisin kaikki Dog Tag:it :P
Extreme tuotti hieman onkelmia... ;)
M1green1
31.3.2004, 17:13:08
Ainoastaan vain pelin loppu...En edes ymmärtänyt täysin sitä loppua, ihan liian sekava ja myös oikeastaan, peli oli melko lyhyt. Kaikki muu oli sitten aika helvetin hyvin tehty, varsinkin grafiikka oli hieno. En ole kyllä itse pelannut kyseistä peliä läpi, mutta näin, kun kaveri pelas sen läpi.
Burnhill
1.4.2004, 11:33:22
Aivan mahtava peli. Jäi hyvin koukkuun, kunnes pääsi läpi. Tosin se loppu ampui hiuukka yli... siis wtf?? oli ensimmäisenä mielessä... mutta ei se pelistä huonoa tee. Laatu kamaa ;D
Oikeastaan ei ollut.
Tietenkin MGS on paljon parempi, joten heti kuullesani jatko-osasta en viitsinyt asettaa liian kovia odotuksia (jatko-osat yleensä ovat huonompia). Ja ei MGS2 nyt juonellisesti niin huono ole; ja kun lisätään vielä graafinen puoli niin kiitettävän arvoinen pelihän se on. Ainoastaan vain yksi puoli minua jäi häiritsemään. Päähenkilö, eli Raiden oli ärsyttävä tyyppi.
Ei kyllä pettymys ollut, missään nimessä! Härregud, pelihän on yksi PS2:n parhaimmistoa. Itseni on tosin paha mennä vertailemaan MGS1 ja MGS 2, kun en ole ykkösosaa pelannut (pitäisi kai kaverilta lainata...).
Juoni oli ihan mukiinmenevä (jotkut näyttivät kehuvan MGS1:n juonta paremmaksi, hope so) ja ohjaussysteemi loistava lukuunottamatta tuota kärrynpyörä -tempausta. Grafiikat ovat jees (vaikken niitä painotakaan), musat huippulaatua kuten myös ääniefektit.
Ehdottomasti tähän mennessä paras tämän tyylisistä peleistä PS2:lla!
vegeta
11.4.2004, 10:34:21
Ei ollut. Hyvä pelihän se on hienot grafiikat, noh juoni nyt oli mitä oli. Musta oli mukava pelata Raidenilla tosin mielummin varmaankin olisin pelannut Snakella. Eli siis en ollut pettynyt, musta oli parempi kun MGS 1...
korppis
14.4.2004, 16:19:20
Ei tietenkään! Mahtavahan se peli oli, niin kauan kunnes PS2 toimi. Ehdin peleta läpi Normalilla, mutta olin juuri menossa European Extremellä, kunnes PS2:seni teki oharit. Mielestäni ihan sama kenellä seikkaillaan, vanhoja herroja mukana, teki pelistä mahdottaman hyvän. Mutta yksi asia, jäi vituttamaan aika raskaasti. Sillä peli on niin mahdottoman lyhyt, siis peli sinäänsä, mutta kaikkina Extroina, peli on varsin mukavaa. Itse en ole vielä saanut edes Stealthia, ja nyt vähän aika sitten kävi semmonen moka, että kaverini vai olinko itse, vahingossa poistin MGS2 Saven, joten se siitä. Mutta silti peli on aivan mahtava, eikä missään nimessä pettymys, ei laisinkaan.
Mutta hommassa ei ollut samalla tavalla munaa kuin ykkösessä. Määrän vielä hyväksyi, että niitä oli paljon, mutta se että Raiden tuhoaa niitä läjäpäin yhdessä taistelussa kun Solidin piti otella henkeen ja vereen ykkösosassa yhtä vastaan? Ei käy laatuun. Luulisi että uudet versiot olisi vielä tehokkaampia kuin vanhempi Metal Gear.
Mutta ota huomioon se, että ykkösessä oli ehkä vähän vikkelämpi Metal Gear, koska ihminen ohjasi sitä ja kakkosessa niillä on joku paska tekoäly, jolla hädin tuskin osuu Raideniin, minuun ei osunut melkein yhtään, mutta ykkösessä. Ykkösessä monta kertaa Game Over ruutu tuli näkyviin. Aika monta.
rudy-mcdohl
19.5.2004, 22:50:34
Ei ollut pettymys!
Grafiikat on hyvät ja musiikit sopii peliin ku parta Snakelle, juoni on mahtavan sekava ja hyvä. Ainoa lievä pettymys oli pelin pituus ja :prkl:RAIDEN :prkl:.
Mutta silti yksi parhaista peleistä.
Pitäis ostaa Substance tai odotella Käärmeen Syöjää niin pääsis pelaan Snakella kunnolla.
Niin ja muistaisin niin että Raiden ei tuhoo niitä Geareita vaan että ne lähtee takas sinne mistä tuli ja tilalle tulee uusia. Se virus kai vasta tuhos ne.
noin... nyt on perustelut.
Tällä hetkellä minusta kaikkien aikojen paras peli! Hankin vasta, mutta voin jo sanoa, että rakastan kaikkea siinä. Ihanaa hiiviskelyä, räiskintää ja haasteita. Päihittää ensimmäisen osan kaikinpuolin; grafiikassa, jännityksessä, monipuolisuuksissa jne. Eniten pidän siitä, että tässä pelissä on niin useita eri komentoja. Voi hyppiä voltteja, roikkua reunoilla, hyppiä/ kiivetä, hyökätä nurkantakaa.... Kaikki on juuri täydellistä. En malta odottaa MGS 3:sta!
Juripa
15.6.2004, 18:09:04
Oli pettymys. Oikeastaan eniten ketutti jatkuvaa rämppäilyä, ja seikkailu tapahtui samassa paikassa. No kyllä MGS1:kin seikkailtiin, mutta alueet olivat kuitenkin laajat. Ja MGS2:ssa ei ollut edes uusia aseita, ei pahoja bosseja ja ja... En tiedä. Minusta MGS1 on 100 kertaa parempi. Ja uusi hahmo, Raiden. En pitänyt siitä, kyllä Metalleissa pitää olla Snake. MGS2 oli todella helppo, jäin vain yhteen kohtaan jumiin ja sekin paljastui todella helpoksi. Kun ne C4:t piti purkaa. Ai että hävettää.
Johnny B.
22.7.2004, 18:24:57
No niin, nyt tämäkin "peli" tuli "pelattua" läpi ja olihan se selvästi paras kokemus kakkospleikalla. Mutta ei kuitenkaan paras pelinä, ei sitten lähellekkään. Oikeastaan mistään pelistä ei ole jäänyt yhtä ristiriitaisia tunnelmia kuin tästä.
Valitettavasti tässä pelissä on yksi suuri ongelma ja se on pelattavan ajan vähyys. Okei, kesti 15 tuntia mennä läpi, ja vaikka se on omalla asteikollani vähän, se kuitenkin riittäisi, jos tämä 15 tuntia tosiaankin pelattaisiin. Tällä kertaa pelattavaa oli kuitenkin n. puolet tosta tuntimäärästä, ja loput pelkkää cut-scenejen kattelua ja chättäilyä kenraalin/rosen kanssa.
Cut-scenet ovat kieltämättä hienoja ja tällä kertaa ei onneksi tarvinnut kuunnella ärsyttävää codec-flirttailua, mutta siltikin codecin kanssa räpläilyyn meni peliajasta ainakin 3-5 tuntia. Komeaa ja syvällistä katsottavaa. Ei mitään valittamista cut-scenejen suhteen, vaikka tunnelma ei aivan yhtä tiivis ollutkaan kuin edeltäjässään.
En oikein tajua ettei pelattavaa viittitty tehdä enempää. Pelituntuma oli hyvä ja helposti hallittava, jos ei loppupuolen uimaosuuksia lasketa. Näinkin Rautaisen pelattavuuden varaa olisi voinut rakentaa paljon enemmän tekemistä. Tälläisenään pelistä jäi keskeneräinen maku ja tuntui että itte peli jäi pelkäksi cut-scenejen ja codecin väliseksi höysteeksi. Mitä pidemmälle pelissä eteni, sitä suurempi osa ajasta kului cut-sceneihin. Itte en ainakin tykännyt, että viimeisen parin tunnin aikana ei ollut pelattavaa nimeksikään.
Hiiviskelyäkään ei mielestäni ollut samoissa määrin kuin edeltäjässään, ja muutenkin toiminta oli suhteellisen suppeaa edeltäjäänsä nähden. En oikein käsitä niitä, ketkä sanovat tässä olevan puolet enemmän pelattavaa kuin edelläjässään. Ittelläni tämän läpäiseminen kesti kolme tuntia kauemmin kuin ekan MGS:n ja tämäkin ero tuli puhtaasti pidemmillä cut-sceneillä.
Ei tästäkään silti sitä 60 euroa viitti maksaa, ja hyvä että odotin pari vuotta. Ei maksnut edes 20 euroa. Seuraavaan peliin toivoisi pituutta vähintäänkin puolet lisää, ja tästäkin suurin osaa pelattavaa aikaa.
Innolla jään jatkoa odotteleen, olihan tämäkin kaikesta huolimatta helvetin hieno. Mutta se nyt vaan tuntui enemmän elokuvalta kuin peliltä.
Plääh, mitähän tähän nyt sanoisi... Mitä tästä olisi voinut saada: Oli, ehdottomasti oli pettymys. Mitä tämä nyt sitten oli: Ei, ei missään nimessä.
Nyt jos selvennän, niin peli itsessään oli loistava. Grafiikka pelasi, ja varsinkin henkilöt olivat tarkkoja ja liikkeet yksityiskohtaisia ja sulavia. Realistisuus on pakko pistää tässäkin plussaksi. Realistiset äänet, liikkeet, grafiikka, kaikki mahdollinen. Hommassa oli yksinkertaisesti mukana, juuri näiden takia. Maailmaan samaistui välittömästi.
Pelattavuus, kuten täällä on useasti sanottukin, oli loistava. Raiden pysyi ohjaimissa todella nätisti (tosin ne makuujutut jne olivat kyllä rasittavia) vaikkei mies aina seinään mennytkään nojailemaan, mutta loistava ohjaus MGS II:ssa oli. Melkein jokainen askel kulki tarkkaan pelaajan tahdon mukaan, ja varsinkin ampuminen toimi todella mallikkaasti. Hiiviskely vain parani tuon liikkuvuuden myötä. Myös nurkan taakse kuikuilut ja ampuminen olivat todella näppäriä keksintöjä.
Juoni oli... hieman ristiriitainen. Perusasetelma oli hieno, yksinkertanien ja helposti ymmärrettävä. Ainakin se, että Snakea luultiin kuolleksi, ja hän ilmestyykin sitten päähahmona, toimi aivan loistavasti. Snake sai arvostusta hahmona aivan rajojen yli tuon tempauksen takia, ja oli todella hauska katsella miten Snake suhtautuu Raideniin, joka luulee tätä Pliskiniksi. ;D Myös loppuasetelma toimi. Vaikka roskassa oli välillä hemmetin vaikea pysyä mukana (ainakin S3 ohjelman ymmärsin vasta kun pelasin viimeksi homman läpi, joka oli kolmas kerta kaiketi) mutta sillä ei ole minusta ollut minkään näköistä väliä. Kunhan homma on mahdollisimman sekavaa, mutta kuitenkin ymmärrettävissä, niin se toimii. NGE:n viimeisiä jaksoja katseli suu auki, ja niissä oli tunnelmaa. Aivan kuin tässäkin. Mutta jotain rakoilujakin hommassa oli. Tuntui minusta ainakin aivan liian yksinkertaiselta ja suoraviivaiselta ensin mennä pelastamaan panttivankeja, sitten purkaa pommeja, sitten purkaa iso pommi, ja sitten pelastaa taas niitä panttivankeja. Homma oli yksinkertaisesti näillä osin lattea. Mutta ne useat hyvät kohdat pelastivat, vaikka olisi juoni vähän jännempikin voinut olla. Niitä pääasioita olisi voinut pohjustaa jollain tavalla, ja käänteisiin panostaa enemmän. Nyt ne vain tulivat ja menivät.
Settingit taasen. Tankkeri oli jotain henkeäsalpaavaa. Tässä juuri myrsky, pimeys, synkkyys ja arvoituksellisuus, pimeine käytävineen ja nurkkineen oli aaaivan mahtavaa. Tunnelma oli huipussaan aivan jatkuvasti, ja tankkeri oli täydellinen. Tai, no, aika lähelle ainakin. =) Plantti oli taas aika mielenkiintoinen. Se oli ainakin erilainen, jos ei muuta. Mutta muuten asetelma Big Shellillä itsellään ei toiminut. Päivä toi esiin latteat ja tylsät seinämät ja taivas oli tavallisen sininen. Olihan se meri ihan nätti, mutta silti pidin Alaskan suljetusta tukikohdasta ja huojuvasta tankkerista paljon enemmän. Sisätilatkaan eivät kauheasti hätkähdyttäneet, olivat aika... tylsiä, suoraan sanottuna. Esimerkiksi se vesiallas homma, jossa oli parissa kerroksessa niitä kaiteita, oli aivan lattea ja tyhmä ratkaisu. Mutta loppua kohden homma parani selvästi. Heti kun päästiin Shell kakkosen puolelle, tylsät käytävillä juoksentelut jäivät taakse, ja ensin räjähtäneet tiet olivat nättejä ja uusia, ja toisekseen Emman kanssa pelleily uusissa ympäristöissä (pienenä ja merkityksettömänä, mutta silti paljon tunnelmaa luovina aspekteina toimivat nätisti ne hätäuloskäynnit vai mitkä olivatkaan. Piristivät suoraan sanottuna) toi uusia tuulia selvästi. Tykkäsin. Auringonlasku öljyputkilla oli henkeäsalpaavin sitten tankkerin, ja Emman kuoleman jälkeen meinasi päästä itku poikien lähtiessä pois komentohuoneesta. Tunnelma oli aivan katossaan.
Persoonattomat hahmot kyllä pilasivat peliä aika ikävästi. Bossarit olivat todella mitäänsanomattomia suoraan sanottuna. Sekään ei ollut mikään kovin jännä, kun Vamp juoksi veden päällä ja hyppäsi pinkomaan putka ylös päin. Lähinnä meinasi päästä naurahdus. ;) Olga ei korvannut Gray Foxia kirveelläkään, Fortune ei ollut mitään Sniper Wolfiin verraten, ja Fat Man nyt oli aika tylsä. Vampia vastaan oli sentään suhteellisen mielekästä taistella. Mutta Dead Cell oli kyllä aika säälittävä Fox Houndilaisiin verraten. Mutta vanhat hahmot, eli Otacon, Snake ja Ocelot suorittivat sitten näidenkin edestä, että homma ei sentään kaatunut kasaan. Mutta olisin silti mielelläni nähnyt ihan oikeitakin pahiksia. Sanke Eaterissa voi tulla aika mielekästä kieltämättä... ;) Mutta ei, se ei ollut paha pettymys. Olisi vain voinut olla paljon parempikin.
Janess
23.7.2004, 12:02:54
MGS2 ei todellakaan ollut pettymys! Grafiikka mainio, juoni todella hyvä vaikka joitain epäselviä kohtia kyllä jäi... Itseni kohdalla MGS2 oli PS2:sen ensimmäinen peli ja hyvä sellainen olikin!! Olen pelannut läpi ehkäpä 5 kertaa ja ainut huono asia pelissä vähän sekavan juonen ja pitkien selittelyjen lisäksi on se, että joutuu odottelemaan noin 5-10 minuuttia, että lopputekstit loppuvat... :P
Johnny B.
23.7.2004, 12:39:57
Silmään pistää tämä Raidenin dissaaminen, varsinkin kun perusteita ei oikein kukaan ole saanut aikaiseksi. Vaikka löytyyhän samanlaisia postauksia joka foorumilta, ei pelkästään täältä.
Lähinnä tuntuu että porukat on lukeneet muutaman peliarvostelun jossa Raidenia on dissattu, ja tämän takia päättänet jo ennen pelaamista asian olevan näin.
Snake on, ainakin omasta mielestäni, niin perusklisee kuin voi vain olla. Kyllähän Snake sarjaan sopii, mutta ei MSG2 millään tavalla kärsinyt siitä ettei Snakella pelattu alusta loppuun. MGS2:ssa ei mielestäni päähahmossa ollut mitään vikaa, mutta uudet sivuhahmot eivät yltäneet MGS:n tasolle, ja oikeastaan fatman oli ainoa joka iski MGS:n sivuhahmojen tavoin.
No, seuraavassa Metal Gearissa luultavasti pelataan taas Snakella, ja myös MGS2: substancesa taidetaan mennä Snakella alusta lopuun? Ajaisi nyt vähintään partansa seuraavaan peliinsä mennessä.
Critis
9.10.2004, 13:02:08
Ei ollut mielestäni pettymys tässä lähiaikoina on tullut alotettua taas peli alusta mutta very easylla ja kaikki dogtagit pitäisi kerätä. Sitten pitäisi aloittaa jollain muulla vaikeus asteella uudestaan peli kun tulisi eka pelattua tämä very easylla läpi. Mutta nyt pelin huonot ja hyvät puolet ekaksi hyvat: dogtagien keruu tuo mielestäni tähän peliin haastetta kun saa pidättää sotilaita ja hankkia heiltä dogtagit. Tarpeeksi haastava ja hyvätarina ja kaikkien aikojen hauskin MGS pomo Fatman. Huonot puolet: Se että Snakella ei päässyt pelamaan kuin pelin alun ainoastaan,Raiden miksi tämän naisen....sori siis miehen piti päästä tämän pelin pääosaan no onneksi olen jo tottunut jotenkin tähän että Raiden on se sankari eikä Snake valitettavasti. Viimeinen pelin huono puoli on pelin loppukohdat jossa Cambell sekoaa tätä tuskin tarvitsee perustella koska luulisin monen muunkin pitävän tätä pelin huononpana puolena. Mutta kokonaisuudessaan peli on yhtä hyvä kuin MGS.
Ei kyllä ollut suoranainen pettymys. Vaikka Raidenilla pelaaminen hieman v****ti kieltämättä. Pelin edetessä "neidistä" tuli kuitenkin hieman sidettävämpi hahmo, vaikka ei korvaakaan Snakea.
Tankkeri osio oli kyllä parasta, vaikka runsaasti olisi saanut olla enemmän pituutta. Ja Tankkerin loppuun olisi pitänyt saada parerempi bossi taistelu kuin jotain lootien takaa ampumista. Olgaan muutama hassu nukutusnuoli ja sillä selvä. Pöh. Niin ja pomojahan olisi voinut olla enemmänkin ja muutamat oli kylläkin vähän kökköjä. Vamp oli siedettävin porukasta ja Fatman oli hahmona kiintoisa, mutta toteutukseltaan jotain aivan muuta.
Ocelot ja Otacon sentään pelastivat paljon. Etenkin kohtauksessa jossa Revolver kappaa Rayn Tankkerin lopussa, on sitä jotakin.
Lopputaistelu Soliduksen kanssa oli mukavan erilainen, vaikkakin ympäristö olisi saanut olla parempi kuin joku vaivainen katonrämä.
Musiikeista plussaa. Varsinkin trailerissa ja Soliduksen tarttuessa patsaaseen, soiva teema on jotain uskomatonta. Trailerissakin tuli oikein kylmät väreet.
Niin ja graffat on hienoja.
Snake Eateria odotan jo innolla. Etenkin kuin pelataan vain Snakella ja mukana myös Ocelot.
Hieno peli.
9/10
Olihan se ihan jees, pelattavuudeltaan parempi kun mgs1, mutta juonellisesti reilusti huonompi. Mgs2 oli lisätty vapaampi liikkuvuus ja ekapersoona tähtäys systeemi oli huippu, mutta msg1 olen pelannut reilusti enemmän. Ärsyttää myös mgs:ien heittelevä vaikeustaso, very easy - hard menee heittämällä läpi, mutta jo extremellä käy (ainakin mulle) mahdottomaksi. En kuitenkaan kadu mgs2:sen ostoa, sillä se on kuitenkin loistava, vaikka juoni ärsyttää kun lopussa panna koko kupletti nurin. No Snake Eateria odotellessa...
mogvisti
19.1.2005, 17:39:12
Viimeinen pelin huono puoli on pelin loppukohdat jossa Cambell sekoaa tätä tuskin tarvitsee perustella koska luulisin monen muunkin pitävän tätä pelin huononpana puolena.
Itse pidin kyllä melko koomisena koko tilannetta. Oli hauska kuunnella Colonelin sekoiluja, kun hän soitti lähes koko ajan Raidenille. :) Ja tähänkin sekoiluun oli täysin hyvä syy, joka paljastuu lopussa.
Haluaisin muutenkin korjata hieman mielipidettäni tästä pelistä. Kuten tuolla jossain kauan sitten sanoin, että Raiden olisikin joku surkimus, niin huomaan olleeni väärässä. Vaikka ei Raiden Snakea voita, niin kyllä hän on aivan siedettävä hahmo, jolla jaksaa pelata pelin läpi useaankin otteeseen.
Kuten sanoin, erittäin hyvä peli. En malta odottaa MGS3:sta! :boing:
Darkoth Windark
20.1.2005, 16:59:36
Mielestäni se oli liian lyhyt, mutta asiaahan voi korjata Substancella. Ainakin siinä oli hinnan edestä huumoria. ;D Jotkut codec-keskustelut olivat liian pitkiä. Ja muistaakseni pelin voi pelata Snakella läpi, ainakin Substancessa. Musiikit ovat ehdottomasti plussan puolella. Asiaa parantaa vielä substancen mukana tulleen Document of mgs2:den olemassaolo. Kaikin puolin hyvä peli. Mutta vaikeimmilla vaikeustasoilla aivan liian hankala. Ehkä se on realistista :huh:
Joo, Tullut tahkottua sillon joskus kun isoveikka asui vielä kotona.
Hommasin planttiin kaikki vigit ne peruukit. Ja tietenkin Stealthin.
Veli oli repässyt Snaken osiosta kaikki paitsi oisko 3 dogtagia.
Niin ja sitten siihen juoneen, Juu todellakin toi loppu alko naurattaa aika rankasti ku sieltä rupes tulemaan Japanilaisia kaupunkeja vai mitä ne: Jamirisho,Kumanish,Hidemashi... Olikaan, Vielä sellaisella nopealla temmolla.
Pelinä aika paras sanoisinko, Omassa päässäni varmaanki pleikka pelien top3 :ssa
Kingdom heartsin kanssa samoilla viivoilla.
Ps. Tarkoitus ois vetää ainakin hardilla vielä joskus läpi... JA EI OLLUT PETTYMYS!
Minä rakastan tätä peliä. Olen pelannut pelin läpi kaikilla vaikeusasteilla Extremeen asti (olivat hermot kireällä). Tankerin kaikki Dog Tagit on hankittu ja Plantista puuttu jotain kaksi.
Metal Gear Solid 2:n juoni löi läskiksi juuri sillä hetkellä kun juonesta alkoi saada jotain selvää (eli juuri sen jälkeen kun Arsenal tömäytti Washingtoniin). oli myös tyhmää että lähes jokainen hahmo kuoli. Olisivat edes Olgan jättäneet henkiin.
Ja vielä vastatakseni kysymykseen: Olen kahden vaiheilla. Joko peli on hyvä tai sitten se ontuu hiukan.
Natsenatu
23.1.2005, 20:12:29
Peli on ollut minulla jo kauan (kuka niitä päiviä laskee?), mutta olen pelannut sen läpi "vain" 12-14 kertaa. Suurpiirteisesti: MGS 2 on erinomainen. Tietenkin peli oli lyhyt, mutta mitä väliä sillä on, varsinkin kun sen jaksaa pelata vaikka kuinka monesti läpi? Pelistä irtoaa pelkän äksönin ja tappamisen lisäksi komiikkaa, Otaconin sananlaskut eivät ehkä niin, en vain nauranut ääneen, kuten en myöskään siinä vaiheessa kun Campbell sekosi. Codec-sessiot tuntuivat nielevän puolet pelistä, mutta oikeastaan niitä oli kiva seurata ja ilman niitä pelin anti olisi köyhää.
Grafiikat olivat ehkä kauneinta mitä on koskaan saatu aikaiseksi, ainakin niinä aikoina kun peli julkaistiin, niillä nyt ei ole merkitystä pelattavuuden rinnalla, kunhan kumpikin osa-alue saadaan tasapainoon. Ja mitä sanoa juonesta? Samoja reseptejä ei käytetty (tarkoittaen kliseitä) ja on häpeä haukkua juonta surkeaksi. Siitä löytyy paljon käänteitä, muutama suuri tai vähemmän suuri yllätyskin ettei tylsyys ei iske ensi kertaa pelatessa. Hahmoista löytyy erillaisia puolia, näiden puheetkin ovat usein värikkäitä, pelkkää suoraa tee_se_ja_piste puhetta ei löydy. Fatman oli bossina hauska ja mielenkiintoisa, mutta toteutukseltaan ontui, koska kyseistä tyyppiä on vaikea ottaa vakavasti jonkinlaisena uhkana. Raiden oli kyllä alkuun outo hahmona, kun tälle jatkuvasti vittuiltiin naisellisesta ulkomuodosta, ja tämä vain yhtäkkiä tupsahti keskellä peliä mukaan, kun Snake "kuoli". Mutta en yhä osaa pitää Raidenia mitenkään turhana. Snake on legendaarinen, mutta mielestäni Raiden on yhtä mielenkiintoisa hahmo.
Mutta peli ei missään tapauksessa ollut pettymys. Solidus ajoi asiansa loppuvastuksena, musiikitkin toivat esiin tunnelman (Musiikki, jota soitettiin alkudemossa ja Soliduksen kaatuessa patsaalle, oli mahtavaa työtä, ehdottomasti melodisin kappale jota pelistä löytyy) eivätkä jääneet turhiksi taustapimputteluiksi. Lyhyydestään ja Snaken mitättömästä peliosiosta huolimatta peli ansaitsee suosionsa. Vaikea mennä sanomaan kumpi näistä sarjan peleistä on parempi, mutta ihan vain parin seikan taki MGS1:nen on piirun verran korkeammalla.
Kyllä se osittain oli huono, mutta suurimmaksi osakseen hyvä. Pelattavuus ja muut oli parantunu huomattavasti.
Se mikä siitä teki huonon oli se kun siinä pelattiin suurimmaksi osakseen Raidenilla, kun ne jotka oli pelannut sen Metal Gear Solidin tietenkin sitten odottivat että Snake on pääosassa. Vaan eipäs ollutkaan! Minulle se oli suuri pettymys.
Toisekseen juonikin alkoi jo paisua niin, ettei siitä kovin tahtonut välillä ymmärtää mitä siinä tapahtui. Kun pelasin useamman kerran sen läpi, tajusi joitakin pikkuseikkoja, mitä ei ollut edes aikaisemmin huomannut. Mutta kyllä siitä silti hyvä mieli jäi läpipeluun jälkeen. :) Se oli todella jännä ja hauska peli. Ainakin minun adrenaliinin se sai kohoamaan! Odotan innolla MGS3:sta..
Oliko mgs2 teidän mielestä pettymys verrattuna mgs1:seen??
Hyvä kysymys ja vastaukseni on ei! Alussa tuntui, että ei tällästä peliä voisi edes pelata. Kuin ei pääse pitkään pelamaan Snake:lla. Onneksi pelijuoni, grafiikka, animaatio ja musiikki teki pelistä erittäin mielenkiintoisen. Mutta mgs3 näyttää aika mielenkiintoiselta peliltä, joten pitää vain odottaa vähän aikaan, kuin saan rahaa ostettua kyseistä peliä.
Renuski
27.1.2005, 12:57:47
Ei ollut pettymys. Raidenilla on ihana pelata, se on niin söpö ja lutunen ^^*fanityttömoodi* Sitä aina töllää joka välivideossa.
Olihan se aluksi tietty järkytys, kun emme olleet tienneet mistään Raidenista ennen pelin pelaamista :D. "wft" oli ensimmäinen kommentti. Sitä luuli päässeensä jatkamaan Snakella Tanker kohtauksen jälkeenkin :p.
Oli myös mukava saada vähän etäisyyttä Snakeen ja nähdä tämä sankari eri näkökulmasta. Syvensi hahmoa entisestään. Repesin kun Snake selitti loputtomista ammuksistaan Raidenille osoittaen päässään olevaa bandanaa x3.
Ainoa asia joka koko pelissä potuttaa on ne Fortune,Vamp, Fatman ja kaverit jos niitä oli enemmänkin XD. ne oli tylsiääääagh. Taistelussa ja muutenkin. Eivät vedä vertoja MGS1:n Psyko Mantis taistelulle :p. (molemmissa alkuperäisessä ja GC remakessa se kohta oli huippu)
Substance on hauska VR missioineen. Pelattiin niitä tehtäviä kimpassa putkeen.^^ Mainio on myös Skate Boarding -moodi jota min kutsun Snakeboardingiksi <.<. Sitä tuli pelattua ihan sen upean kappaleenkin takia :). En ollut siinä erityisen hyvä vaan mokasin joka kulmauksessa. Sitten tuli veli ja sai suoritettua kaikki tehtävät parin kokeilukerran jälkeen....
Snaken alternative missionit(vai mitö ne olikaan nimeltään) oli hauskoja kun sai pelaa snakella <3. Ne lyhyt missionit taisivat sijoittua mm. myös Plantille
Eihän sitä koko peliä pysty Snakella pelaamaan? En muista että sellaista moodia olisi ollut.
Valokuvaus ja muut mysteerimissionit ovat parhaita! Kuka pystyy ratkaisemaan munistaan kiinni pitävien sotilaiden arvoituksen! mwhaha. XD
MGS2 substance on just huippu :3.
Solide18
5.2.2005, 15:10:43
Kun nyt oikein alatte pähkäillä, niin eikö MGS2 ole kuitenkin pelisarjan tähän mennessä nerokkain peli? Siis omalla tavallaan. MGS2 ei missään tapauksessa syrjäytä MGS1:stä, mutta ajatelkaa nyt: Metal Gearista Metal Gear Solidiin saakka kaikki on ollut selvää: Tunnelmallista terroristitoimintaa, ihmisdraamaa ja kaikkea muuta mukavaa mitä pelit tulevaisuudessakin kaipaisivat. MGS1 oli nerokas. Hahmoista oli tehty niin syvällisiä ja sympaattisia että samaistuminen oli miltei väistämätöntä. Juoni oli loistava ja yllätyksiä tuli ja meni.
Mutta ajatelkaapa MGS2:sta. Vaikka peli on monta kertaa sekavampi, päähenkilö ei ole oikein mistään kotoisin ja lopussa kohdataan ties minkälaisia jumalahahmoja, niin mielestäni tämä peli panee ajattelemaan enemmän kuin mikään muu.
Tämä ei pelkästään ole uusi osa, joka muuttaa käsitystä siitä millainen MGS voi olla, vaan tämä on peli, joka muuttaa suhtautumisen koko sarjan aiempiin osiin.
Koska Patriootit näemmä ovat "käsikirjoittaneet" kaikki MGS2:sen tapahtumat, niin eikö ole täysin loogista että näin on tapahtunut myös MGS1:sen aikana, ellei jopa MG:ssä ja MG2:ssa?
Ocelot on edelleen koko sarjan mielenkiintoisin pahis. Mitä hän ajaa takaa? MGS1:sen lopussa huomasin, että hän oli kerännyt kaiken datan Metal Gear Rexistä. Ajattelin että hyvä on, tähän saadaan vastaus seuraavassa pelissä. No mutta eipä taidettukaan saada. Ocelot poistui jälleen kerran näyttämöltä pelin lopussa kaikki tieto MG Raysta ja Arsenalista mukanaan. Patriootteja vartenko? Näinpä asia tuntuisi olevan. Vaikka GW:sta ja muista tekoäly-jutuista puhutaankin vain MGS2:ssa, niin minusta tuntuu että ne ovat todella suuri osa Metal Gear-sarjaa. MGS2:sessa koko Arsenal Gearin merkitys näytti olevan GW:n vartioiminen. Ajatelkaapa, jos jokainen Metal Gear olisi suunniteltu juuri tätä varten. Ocelot on ollut mukana ja koonnut kaiken taisteludatan, jotta Metal Gearia voisi parantaa ja GW olisi lopullisesti turvassa. Ocelot on todellakin ollut mukana pelissä jo Shagohodin aikoihin.
Olen saattanut tulkita hyvin väärin, mutta näyttäisi siltä, että Metal Gearien idea alusta asti olisi ollut vartioida GW:ta. Tämän kaiken olen pähkäillyt MGS2:sta. Kuinka kauan nämä Kojimalla on ollut nämä asiat mielessä? Kaikki vain sopii niin hyvin yhteen! Tajuatteko miten paljon salaliittoja MGS2 kätkee sisäänsä? Miten MIKÄÄN peli voi kätkeä näin paljon sisäänsä? Olen pähkäillyt MGS2:sta jo 3 vuotta!
PS. tämä oli erään ystäväni kirjoittamaa tekstiä josta olen itse täsmälleen samaa mieltä.
Ehkä kuitenkin tästä lähtien kannattaa kirjoittaa itse omat mielipiteensä. Jatkossa tämän kaltaiset saavat deletä. -Ruffe
Tuulisti
5.2.2005, 15:57:48
Oli pettymys.
Suuruudenhullu juoni kaatui omaan paatokseensa, joka ei loppujen lopuksi merkinnyt mitään. Loistava Snake oli korvattu Yaoi - pikkupojalla Japsi-pelaajien mieliksi, ja pelin suuret "innovaatiot" eivät todellisuudessa olleet niin mahtavia. (Hahmo osaa avata kaapin ovia ja piiloutua? Voi kuinka nerokasta! -_-)
Ymmärrän toki pelin meriiti ja hyvät puolet, mutta minulle se oli kuitenkin kokonaisuutena suuri pettymys.
Solide18
5.2.2005, 17:53:12
Ruffe: Olet näköjään mode täällä. Joo olen pahoillani jos kerran tein väärin. Mutta jos totta puhutaan niin olen kyllä itse tasan samaa mieltä tuon ystäväni kanssa ja olen juuri tästä aiheesta keskustellut hänen kanssaan ennen kuin hän kirjoitti tuon tekstin että periaatteessa siinä on kyllä minunkin käsialaa ;)
Ja Tuulisti et taida edes tajuta tuon "pikkupojan" ideaa koko pelissä. Omasta mielestäni Raiden sopii peliin todella hyvin, ja onhan se Snakekin siinä päähahmona. Häntä ei vaan ohjata siinä (paitsi tietenkin Tanker-episodessa) ;)
Laquna
19.2.2005, 19:46:56
Hm.. Pettymys? Läpipeluu kerrat puhuu puolestaan(yli 20), joten pidin pelistä paljon. Raidenista ei ole mitään pahaa sanottavaa, koska juoni oli hyvä, niin oli myös hänkin. Mutta ensimmäinen kuitenkin juonen ja tunnelman kannalta voittaa tämän.
Minun mielestä hyvä... Grafiikka oli huippu luokkaa kaikki dogtagi keruu ja semmonen oli kivaa esim. kehittää hangin modea jne.... Kiv sneakata on lallaalaa :eh: hitto mä oon sekasin... lyhyt tai no einiin lyhyt... Sekosin lopussa ja pelasin jopa yli 5 kertaa läpi ja sekosin lopussa.
Pakko kallistua pettymykseen, vaikka huono peli ei ole kyseessä. Tosin täytyy myöntää, että vikaa on minussakin, sillä en viitsinyt alkaa katsomaan tätä 15 tuntia kestävää elokuvaa uudestaan. Juoni oli aivan älyttömän sekava ja ylilöyty, eikä ne MGS2:n jutut muutenkaan olleet yhtä vakuuttavia kuin ykkösen. Se yritti ihan liikaa, liian monta sekavaa juttua ja käännettä lopussa, jotka eivät alkuunkaan sopineet suht. realistiseen peliin. Kaikessa monimutkaisuudessaan lähinnä koominen (todella huonossa mielessä).
Tankkeri-osuus vaikutti aluksi lupaavalta, se muistutti tunnelmaltaan paljon kylmää ja hyistä Alaskaa, mutta muuttui sisätiloihin siirryttäessä selvästi ykköstä tylsemmäksi peliympäristöksi. Pelin toinen osuus - eli Raidenin - oli tapahtupaikaltaan vieläkin tylsempi ja hieman hengetön, niin ulko- kuin sisätiloissa, jota monet pienet asiat - kuten päivänvalo - osittain myös latistivat sitä. Tuntui että siellä oli yksinänsä, ihan kuin ei olisi ollut edes vihollisia hengittämässä niskaan, eli elävyyttä puuttui ja paljon. Harmillista, sillä peliymräristön tunnelma (ja yksinomaan peliympäristön) teki MGS:tä niin upean, sääli ettei sitä kyetty siirtämään myös kakkoseen (toki ihan ymmärrettävää).
Kontrollit toimivat ihan hyvin pienestä kankeudesta huolimatta, eipä se silti häirinnyt kuin lopun uintikohdissa, jossa meinasikin lentää ohjain (ja pleikkari) ikkunasta pariin otteeseen. Mitään suurempia ongelmia niistä ei aiheutunut, eikä myöskään PAL-käännäksestä muutenkaan, joka onkin parasta A-luokkaa kaikinpuolin. Pelattavaa on vaan valitettavan vähän, varsinkin suhteutettuna välivideoiden ja codec-keskustelun määrään, jossa pölötetään vähän väliä - yleensä paskaa puhuen - mikä tekee pelaamisesti todella rikkonaista, eikä tankkerin-osuuden jälkeen oikein missään vaiheessa pääse kunnolla keskittymään peliin. Pelin hyvien ideoihin ja monipuolisen pelattavuuden varaan olisi pitänyt laittaa enemmän tavaraa, tällaisenaan hommasta jäi puolittainen maku ja kokonaisuus tuntui tyhjältä.
Toiminta kuitenkin oli edellään varsin viihdyttävää, hiiviskelyä tosin olisi voinut olla enemmän ja kenttä- sekä pomosuunnittelu oli jokseenkin mielikuvituksetonta, Fatman hienona poikkeuksena. Aseita oli ihan mukana määrä, tarkkuuskiväärit edelleenkin suosittuja - mikään ei ole niin hienoa, kuin posauttaa pää irti ilman minkäänlaista varoitusta. Se oli ainakin hyvää, että kaikkia niistä joutui käyttmään, mikään yhdellä aseella paukuttelu ei riittänyt pitkälle, tosin eihän niiden käytössä suuria eroja ollut.
Mitään mielipainuvia hahmoja ei ollut, parhaat olivat mukana jo ykkösessä ja uudet hahmot jotenkin persoonattomia ilmestyksiä, joista varsinkin ne vampyyrit (nimet?) olivat melko karseita ilmestyksiä sekä se ihme lonkeroäijä, eli taas yksi hahmo jonka nimeä en muista (heeh, olis varmaan parempi lopettaa tähän?). Täytyy kai ostaa Substance jossain välissä (en omista peliä enää), riippuen ihan kolmannen osan hyvyydestä, jotta saisi kunnon kokonaiskuvan tapahtumista.
Itse pidän ykköstä lähes kaikinpuolin tätä paremapa, siinä keskityttiin pääasiassa pelaamisen kun tässä tollanen pelin kannalta mitätön asia hautautui codecin ja välivideoiden alle, joissa ei sinällänsä ollut mitään vikaa, mutta painotan että ne olisi pitänyt suhteuttaa pelaamiseen määrään paremmin. MGS2:ssa ne valitettavasti ottivat päärooliin. Tuotakin suuremmaksi tekijäksi silti laskikin tunnelman, jossa kakkonen ei todellakaan yllä ykkösen tasolle.
Ja menipähän taas ykkönen vs. kakkonen -postiksi. Toisaalta, mitä väilä?
Waruar
13.3.2005, 20:35:45
Peli on yksinkertaisesti loistava. Minkäänlaisesta flopista ei ole kysymys.
Kerron muutamia mielipiteitä:
Useimmat ajattelevat, että MGS2 lyö täysin yli. Hyvästi realismi, tilalle tungetaan vampyyrejä, kuolemattomia naisia ja Deus Ex-tyyppinen tekoäly.
Mutta, MGS ei ole koskaan ollut, eikä koskaan tule olemaan millään tavalla looginen juoneltaan. Pelejä, joiden on tarkoitus olla sekavia ja pään tyhjentäviä ylistetään huippuunsa, mutta kun MGS tekee saman...se kritisoidaan pohjalle.
Myönnän, että MGS2 vei sarjan aivan uudelle tasolle, joka saattoi tulla melkoisena shokkina, mutta ajatelkaapa, mihin mittasuhteisiin sarja on osan myötä päässyt:
MGS2 on uskomaton "simulaatio". Muistatteko kun Colonel sanoi:"Turn the game console off right now!" ? Tekikö mieli sammuttaa? Minun teki. Ainoastaan Kojiman kaltainen nero osaa simuloida pelaajalle aitoja tunteita, jotka muuttuvat pelin myötä noin rankasti. Ensin rakastat peliä, seuraavaksi haluat pois. On tietysti täysin yksilökohtaista, miten tuntee peliä pelatessaan, mutta jos osaa kunnolla eläytyä, voi Arsenal Gearissa juoksennellessaan tuntea jopa aitoa pelkoa.
MGS2 ei tarjoa vastauksia...se tarjoaa vaihtoehtoja. Solidus haluaa, että jokaisella ihmisellä on oikeus päättää kaikesta tekemästään itse. Patriootit haluavat kahlita ihmiset tekemään vain niitä asioita, jotka ovat hyväksi yhteiskunnalle. Tässä vaiheessa pelaaja saa päättää kumman puolelle asettuu. Pelaajalle ei anneta "oikeaa", tai "väärää" vastausta, eikä pelissä ketään loppujen lopuksi katsota "vihollisena".
Raiden on lopussa aivan sekaisin. Mikään ei ole selvää. Jokainen kertoo eri "faktoja", jotka ovat ristiriidassa toistensa kanssa, eikä mikään Raidenin kokema tunnu todelliselta. Tältä luultavasti pelaajastakin tuntuu pelin läpäistyään. Aivan kuin olisi juuri läpäissyt suuren simulaation.
Kuitenkin, kun oikein ajatellaan, ei asiaa tarvitse ajatella niin monimutkaisesti. Snake lausuu "selventävän" repliikin:"There's no such thing in the world as absolute reality. What you think you see is only as real as your brain tells you it is."
Tapahtumia ei tarvitse ajatella niin monimutkaisesti, vaan pelaaja voi luoda itselleen oman selkeän vision kaikesta tapahtuneesta. "It doesn't matter if you were real or not, but how much fate you were willing to have, that decides the future."
Olen myös ymmärtänyt, etteivät nämä sanat ole mitenkään kahlitut vain tähän peliin. Olen soveltanut näitä paljon myös tosielämässä. Jos peli pystyy muuttamaan maailmankuvaa näin radikaalisti selkeämpään, mutta silti leppoisaan suuntaan, eihän se voi tarkoittaa muuta kuin sitä, että pelissä on "sitä jotakin".
Lyhyesti: Peli on uskomaton kooste värikkäitä hahmoja, postmodernia tarinankerrontaa, musiikkia, elämänoppeja...kaikkea sitä mitä tulevaisuuden videopelit kaipaavat, loistavasta pelituntumasta puhumattakaan.
Editoinpa vielä vähäsen:
Raiden ei tod. ole huono henkilö. Pelin juoni ei olisi mahdollinen, jos peli pelattaisiin Snakella. MGS2:sen tarkoituksena on tarkastella Snakea toisen henkilön näkökulmasta, joka toimii mielestäni todella hyvin. Kojimalta on kysytty, kun fanit vähän raivosivat hänelle Raidenista, että mitä hän muuttaisi MGS2:ssa, jos vielä pystyisi. Hän vastasi:"En mitään, se on juuri sellainen kuin haluan."
Kyllä Raiden tottavie Sam Fisherin päihittää.
Noh, aikaisempi postaukseni tähän ketjuun joskus vuonna 2003 oli kyllä niin nyyppäposti, kun olla ja voi. Potrin editin mukaan "peelo kanta", ja tottahan tuo on. En edes aijo pastettaa sitä tähän, on sen verran ikävä postaus. Mutta juu, tuolloin en ollut MGS2:ta pelannut, katsonut vain vierestä noin puolet pelistä.
Tuossa pari viikkoa sitten sain MGS2:n itselleni, ja onhan sitä pelattu aika paljon. Erinomainen peli se on. En nyt sano, onko Tanker osio parempi kuin Big Shell osio, molemmissa on hyvät puolensa. Juoni todellakin on monimutkainen, enkä ole vielä ihan sisällä siinä ja joitakin kohtia on mennyt ohi. Tällä hetkellä olen taistelemassa Metal Gear RAY:ita vastaan. Eli aika lopussa on peli.
Kuten Waruarkin sanoi, minuakaan ei haittaa, että Snakella ei tässä juuri pelata, vaan katsotaan Raidenin näkökulmasta. Big Shellin alussahan Raiden on juuri sitä, mitä ei pitäisi olla. Ilman erityistä motiivia hiiviskelemään sinne. Tietysti oli Colonelin ohjeet ja tehtävät, mutta ne olivat vain suuntaa antavia. Pelin lopulla Raidenista rupeaa sitten selviämään kaikenlaista.
Grafiikat ovat kauniita, minulla vain on PC-versio, enkä ole paljoa jaksanut grafiikoiden kanssa painia, joten esimerkiksi taivas koostuu vain erivärisistä erikokoisista länteistä. Mutta ei se hirveästi haittaa. Musiikit eivät yllä lähellekkään alkuperäisen Metal Gear Solidin tasolle, mutta hyvät ne ovat siltikin. MGS:ssä ne vaan olivat erinomaiset. Pelimekaniikkaa on parannettu paljon MGS:n nähden, mikä oli positiivinen yllätys. FPS-ammunta on myös kiva lisä, en itseasiassa ole ampunut kuin muutaman kerran ilman FPS-kuvakulmaa. Vihollis-sotilaat ovat älykkäämpiä kuin aikaisemmin, mutta siltikin helposti ohitettavissa.
Yleisarvosanaksi antaisin 9, mutta katsotaan sitten, kun olen pelin läpi pelannut. Uutta kommenttiakin tulossa silloin.
'Leonheart'
28.3.2005, 12:19:47
Todella hyvä peli. Ohjaus on todella hyvä, vaikka vaatiikin totuttelua. Grafiikka on hyvää, en tätä parempaa tarvitse. Peli on kokonaisuudessaan monta kertaa edeltäjäänsä pidempi, ja joka paikasta löytyy hauskoja pieniä yksityiskohtia jotka parantavat kokemusta. Vaikeusasteista löytyy jokaiselle sopiva. Itseasiassa en aio mainota muusta, kuin siitä että juoni alkaa mennä loppuakohden hieman liian sekavaksi. Tiedä sitten oliko se Kojiman tarkoituskin. Joka tapauksessa MGS2 on pleikkarin merkittävimpiä pelejä, ellei merkittävin.
Sir Edmund
28.3.2005, 18:04:14
Oli ehkä lievä sillä odotin jotain yhtä legendaarista kuin ensimmäinen osa. Pelattavuutta oli parannettu kyllä huomattavasti ja kaikki uudet lisäkyvyt olivat ihan kivoja, kuten FP-ampumismahdollisuus, mutta juoni ei ollut sitä samaa luokkaa kuin ykkösessä. Hahmot olivat paljon ohuempia ja kenessäkään ei ollut sitä samaa karismaa, jota ykkösen hahmot olivat täynnä. Onneksi juoni ei ollut kuitenkaan huono ja kiemurteli sentään itsensä aika pahasti solmuun ja yllättikin jopa välillä.
Kun Colonel sekoaa siinä lopussa niin ne puhelut, joita hän soittaa ovat oikeasti tosi hauskoja ja repesin pariin kertaan ihan täydellisesti
Pistin nyt kuitenkin spoileriin, vaikka ei mitään niin ihmeellistä ollutkaan ja kaikki ovat kuitenkin pelanneet pelin jo läpi.