View Full Version : Taiat hyödyttömiä?
The death Magic
27.5.2002, 8:37:10
Olen huomannut ikävän asian nykyajan FF:stä. Taiat ovat jääneet vähemmälle käytölle. Esim FF1:ssä ne olivat pakollisia(white magic enimmäkseen) Samoiten kuin FF2:ssa ja 3:ssa.
FF4:ssa ne olivat melkein pakollisia apuvälineitä samoiten kuin FF5:ssa ja vielä 6:ssa. Mutta FF7:ssa alkoi jo olla niin että ne eivät olleet enää niin pakollisia ja FF8:ssa ne olivat lopulta hyödyttömiä(pääasiassa) FF9:ssä meni taas vähän oikeaan suuntaan kun taioilla oli taas merkitystä ainakin vähän.(parannustaioilla enemmän kuin mustalla) Miten FF10:ssä?
Ja sitten tietyt taiat esim Flare ja Meteo r. Flare oli vielä FF1:ssä paras taika mutta FF4:ssa se oli toiseksi paras. FF5:ssa se oli paras Blac taika mutta FF6:ssa sen korvasi taas sitten Ultima. FF7:ssa se menetteli mutta FF8:ssa Flare oli jo aivan hyödytön. Typerää. FF9:ssä se oli taas 3:ksi paras taika.(ainakin) Sitten Meteo r FF4:ssa se oli vielä paras mitä oli ja teki 9999. FF5:ssa se muutettiin jo huonommaksi. Se pystyi tekemään kyllä 10000 ja yli parhaimmillaan. Mutta yleensä vain 4000-6000.(no toisaalta FF5:ssa sen enempää ei tarvittu)
FF6:ssa sama jatkui. Meteo® oli jo aika turha. No FF7:ssa sitä kuvattiin taas parhaimpana taikana mutta oliko se(en ole vielä nähnyt vain näkeekökään?) FF8:ssa se ei ollut taaskaan niin hyvä. FF9:ssä se vihdoinkin muutettiin takaisin siihen että se teki yhden kiinteän iskun ei monta vaihtelevaa. Minä pidin siitä enemmän. Entäs sitten se että taiat korvataan Kill with one blow iskuilla kuten Omnislashilla ja Lionheartilla. Näitten takia loppiksiin ei tarvita taikoja. FF9:ssä ei ollut yhden iskun tappoliikkeitä mutta kumminkin tappavia liikkeitä minkä takia taikoja ei tarvita loppiksessa.(muuta kuin parannus sellaisia)
Onko tämä sitten oikein? Ja mitenkäs tämä systeemi on FF10:ssä? onko siinä yhden liikkeen tappoliikkeitä ja onko taiat alusta loppuun tärkeässä osassa?
Niin ja unohdin mainita että parannuskeinot korvaa itemit varsinkin megaelixir. Se on tyhmää.
Mitä ajattelette kaikesta tästä?
Edited by The death Magic on 27.5.2002 10:13
Croppola
27.5.2002, 8:44:18
Tosi on että taikominen on jäänyt meikältäkin FF7 ja FF8. Syy on siinä että siinä on helpompi tehdä mättö-äijiä joilla sitten pelin pelaa ihan simppelisti läpi. FF9 taas on Vivi yksi tärkeimpiä hahmoja kun ottaa huomioon sen kyvyt. Kiva kikka onkin laittaa kaikille kavereille reflecti ja sitten laittaa Vivi taikomaan kaikkiin OMIIN kavereihin. Ne taiat sitten kimpoaa vihollisiin neljä kertaa. Kätevää.
Silti täytyy tähän väliin sanoa että CT on paras magic systeemi. Tai siis tech systeemi. Jokaisella on joku taika luokka + sitten vielä omia taitoja. (pakollinen mainostus) :D
Totta puhut.
Esim. FF8:ssa ei taikoja tarvinnut muuhun kuin junctioimiseen, ja se ei ollut hauskaa.
Samaten summonit, nekin muuttuivat seiskan jälkeen aivan hyödyttömiksi. Yleensä kun pelaan kasin läpi, en käytä kertaakaan yhtään GF:ää, kun niistä ei ole mitään hyötyä. Paitsi tietenkin Cerberusta, se on kasin hyödyllisin GF.
Ja ysissä sama juttu. Olen kylläkin pelannut sen vasta kerran läpi, mutta en käyttänyt Summoneita kuin kerran jokaista, että näin miltä ne näyttävät..
Hohhoijaa.
Flaming Amarant
27.5.2002, 16:38:29
Niillä voisi olla paljon taktisempi merkitys mutta vaikeustaso on laskenut sen verran että ne ovat käyneet melko merkitsemättömiksi, siinä vika. Vanhat FF:ät oli sata kertaa vaikeampia.
Ainakin mitä minä olen huomannut niin FFX:ssä tarvitsee aika paljon niitä taikoja. Ainakin jotkut hirviöt ei kuole niin helposti jos ei käytä taikoja koska tavalliset hyökkäykset eivät tehoa.
Dreamer
27.5.2002, 17:16:39
FFVIII:ssa en käyttänyt paljon taikoja ja GF:t jäi myös loppupuolella ja FFIX:ssa en käyttänyt Summoneita kuin niiden katsomiseen. FFX on kuitenkin aika hankala ilman mitään taikuuden käyttöä (ainakin pääsee paljon helpommalla niiden avulla) ja Summonitkin ovat jo hyödyllisiä ja niitä tarvitsee.
En kyllä ole vielä kovin pitkällä pelissä, mutta toivon ettei tilanne muutu.
Helmholtz
27.5.2002, 17:30:42
Olen kyllä huomannut, että FF:ien järjestysnumeron kasvaessa taikominen ja summonoiminen (sp?) on vähentynyt. FF8:nkin menin lähes kokonaan läpi vain lätkimällä tavallista hyökkäystä; kyllä, viimeisessä vastuksessakin: *slash* 9999, *slash* 9999, *slash* 9999, *slash* 9999 ... :P
Jos tuota vertaa esim. FF4:ään, jonka viimeksi menin läpi, niin kyllä on ihan eri maailmasta nämä systeemit. Viholliset paljon vaikeampia, bossit sitäkin vaikeampia. Niin se pitää! Kunnon haastetta! Jonkun pitäisi kyll' menn' sanomaan Squaresoftin porukoille että tekee ropeja kokeneille pelaajille; EI lapsille. Niille on ihat omat pelit: =) ...krhmNHL-jaRallipelitkrhmöhöm... =)
Edited by Helmholtz on 06.6.2002 20:11
Totta en ole käyttänyt FF:8ssa paljoakaan taikoja enkä GF:iä
enkä FF:9ssä käyttä kertaakaan summoneita, paitsi silloin kun
katsoin miltä ne näyttivät :P
Mä haluisin enemmän arvoa taijoille!! :/
en ehkä tiedä että ovatko taiat muiden mielestä isossa merkityksessä 10:ssä. minä ainakin rakastan taikoja. oli ne sitten huonoja tai ei. jotkut taiat ovat hyviä ja jotkut ovat huonoja. 10:ssä niitä voi pelin alkupuolella käyttää varsin mainiosti esimerkiksi Bombia vastaan ja erästä Bossia.
Vaikkei taiat olisikaan pääasiallisia hyökkäyksiä niin silti ne ovat kivoja ja lemppareitani.
10:ssä niitä ei tarvitse loppupuolella pliä koska on Break Damage Limit jutut. Siis Damaa tulee 0 - 99999.
Nojoo, Seiskassa käytin oikeastaan pelkästään taikoja ja summoneita, ysissä taas party oli aina Zidane, Dagger, Vivi ja Eiko. Siinä oli sitten aika paljon taikoja ja summoneita. Taiat on hauskempia kun puhtaat iskut. Kun hankin kympin niin luulen että siinäkin taion niin paljon kuin vaan pystyn.
FF6:ssa Ultima oli ainakin minun osaltani yleensä tehokkain hyökkäys. Myös FF4:ässä niistä oli paljon hyötyä. FF8:ssa taas ei tehnyt paljoo mitää muulla, kuin Squalin terällä. Taijan olivat lähinnä junktivoitaviksi. (tietenkin aputaijoista oli vielä hyötyä)
FF10:issä taas niitä tuntuu tarviivan vähän liiankin paljon, kun joillain vihollisilla on joko korkea psyykkinen defence tai mielletön väistökyky. Parempaan päin silti.
Roleplayer
1.6.2002, 6:30:05
Taiat on todella hyödyttömiä.ff2:sessa ja 6:sessa...ei niissä tarvi muutakun hakata niin pääsee eteenpäin taiat on aivan hyödyttömiä....tämä on minun mielipiteeni mutta tämä on vain ff2 ja 6:seen...liittyvää...Final Fantasy 8:sissa ne on todellakin turhia niitä tarvitsee vain junctioimiseen
Vaikeudesta puheenollen, FFX on suorastaan naurettavan helppo kun vertaa esim. edellä mainittuun FFIV:n. Tappeluissa kuolee äärimmäisen harvoin ja pomotkin menee läpi ihan heittämällä. Kymppiä helpottaa paljon ainakin se kun savepointeissa saa enat täyteen.
FFIV:ssä kyllä ärsyttää se, että taikoja käytetään vähän liikaakin. Mptä on niin vähän, että joutuu vähän väliä telttailemaan ettei tarvitse etheria tuhlata. Onneksi se on sentään halpaa, sillä tent maksaa vain 100 giliä, jonka saa tappeluista moninkertaisesti takas. :) Sitten ainoat tehokkaat taiat vievät vähintään 15 mptä kun tällä hetkellä maksimi Tellahilla on 90.
Kympissä taikoja käytetään melko usein (monet tappelut ovat tyyliin "tapa Tiduksella tavallinen vihollinen, Auronilla piercingia vaativa ja Lulun taialla jonkun elementin edustaja"), mutta onneksi mptä on heti alusta alkaen runsaasti.
Edited by Echo on 01.6.2002 10:48
Itse huomasin kasia pelaessa, että eihän niitä taikoja tule käytettyä melkein ollenkaan (koska auroilla pystyy "huijaamaan" limittejä).. mutta niitä oli kuitenkin oltava junctionissa, jotta äijät olisivat vahvempia..
Seiskassakaan en paljoa taikoja tarvinut..
Ysissä käytin niitä kyllä aika paljon, koska Vivi oli aina joukossa mukana.. :D
FantasyManIX
6.6.2002, 8:40:07
Tosiaan tuo taikojen käyttötarve hävisi parin pelin ajaksi(ff7,8).
[/quote]FF8:nkin menin lähes kokonaan läpi vain lätkimällä tavallista hyökkäystä; kyllä, viimeisessä vastuksessakin: *slash* 9999, *slash* 9999, *slash* 9999, *slash* 9999 ... [/quote]
Tuo on aivan totta.FF8 taikoja ei tarvittu oikeastaan mihinkään muuhun kuin nostamaan statuksia.
Minusta FFX kyllä joutuu käyttämään taikoja jos aikoo pärjätä.Minä ainakin käytän kaikenlaisia taikoja.
Kaikissa FF:sissä tarvitaan aina jossain vaiheessa taikoja,mutta kasissa niitä taikoja ei käytetty melkein ollenkaan.FFx:ässä taikoja tarvitaan aika paljon.
Jotenkin semmoinen tunne että näissä uusissa on yleensä ollut niin että alussa käytetään paljon taikoja, sen jälkeen vain jokaisessa taistelussa x-nappi pohjaan ja pelkkää mättöä, sitten välillä hiil.
Toisaalta FFIX taas oli pelkkää Steinerin.. mikä liike se on? Se joku ubershock :), aina 9999, sitten vain taiotaan sille mp:t takaisin, samaa samaa samaa samaa.. koko peli meni melkein tuolla, tylsää.
Amadeus III
6.6.2002, 12:02:34
Final fantasy kasia pelattaessa ei taikoja tarvi muualla kuin alussa pikkuisen...ei siinäkään ne ole aivan välttämättömiä. Taiat ovat aika hyödyttömiä kun pelkillä gf:illä pääsee helposti pelin läpi. Ovathan jotkut taiat ihan kivojakin mutta kyllä gf:iä tulee enemmän käytettyä :)
David A. Mage
6.6.2002, 13:13:55
Ne alkoivat muuttua hyödyttömiksi oikeastaan jo VI:ssä... Silloin kun saa lopussa päin sellaiset kivat kapistusyhdistelmät kuten Genji Glove+Offering ja lisäksi Illumina ja joku muu kiva lelu niin ei enää paljoa taikoja tarvi... Ainoastaan parannustaika Cure3 osoittautuu hyödylliseksi.
Ja sitten FFVII:ssä kivalla esineenmonistushuijauksella Megalixireja onkin yhtäkkiä kertynyt sellaiset 99 kpl ja jokaisessa kovassa taistelussa jokin Übersummon+Mime+Mime+Mime+Mime (editoitu kun KoTR vaan kun ei toimikaan moisessa...) ja niin päin pois päin niin ei sitä kestä kukaan...
FFVIII:n taikasysteemi laski kuin lehmän häntä: Tuli lopussa huomattua, ettei mitään muuta kuin Auraa, Hastea sekä Tripleä (Cerberus tapettiin heti..) tullut käytettyä ja tuskin niitäkään kun vihulaiset lakosivat ilmankin. Kunhan vain pitää Squallin ja kumppanit kuolemankielessä ja naputtaa hahmonvaihtonappia, niin: Renzokuken+Lionheart, Renzokuken+Lionheart, Renzokuken+Lionheart jne. Ja sitten kun siihen vielä lisää kavereiden limitit niin jo lakoaa pomoja kuin heinää.
FFIX:ää en jaksa pelatakaan, mutta muistan, ettei Vivi ollut edes tiimissäni.
FFX sentään ainakin alussa ilmaisee taikojen tarpeellisuuden. Lulu on paikoittain hengenpelastaja taikoineen, kun ei tahdo edes Auronin haarniskanläpäisevä miekkakaan tai Kimahrin keihäs purra vihulaisiin.. Ja sitten salamamörkö kimpussa; Anyone thirsty? Mutta sitten vähän myöhemmin tulikin tiimin Tidus, Auron & Lulu tilalle tiimi Tidus, Auron, Rikku. Tidusta ei viitsi muuten vain poistaa tiimistä ja häneltä löytyy elintärkeä Hastegakin ja Auron murhaa voimallaan ja Power-, Magic-, Mental- ja etenkin Armour Breakillaan niin hyvin ettei häntä raaski poistaa. Rikku taasen on hyvä massaparantaja Al Bhed Potioneiden takia.
Kyllä ne ikävästi taka-alalle vaikuttavat jäädä.. Summonitkin hyppivät tarpeellisena silmille nykyään...
Edited by David.A.Mage on 06.6.2002 14:14
Kasissa ainut taika mitä oon käyttänyt, on curaga.ja curea tuli käytettyä sillon kun curagalle ei vielä ollut käyttöä pienten HP:eiden kanssa.
Ysissä käytin taikoja paljon.Ekalla läpipeluukerralla Vivi oli päätiimissäni kokoajan, eikä sillä pahemmin attacia kannata käyttää..
Kympissä taijat on tärkeässä asemassa.Niitä flan juttuja ei oikein hyvin tavallisin hyökkäyksin voita, ja monet bossit on vahvoja tavallisille hyökkäyksille, joten taikominen on välttämätöntä.
Kutosessa käytin taikoja aluksi todella paljon, mutta kun ukot alko viedä attacillakin paljon, niin sinne jäi taikominen.
Seiskassa niillä kyllä oli huomattava esiintyminen... Sanon vaan että ilman materioita FF7 olisi mahdoton...(no melkein ainakin)
Niin ja samaa mieltä olen tuossa kasin suhteen. Junctioimiseen niitä siinä tarvittiin vaan. Aura nyt oli suhteellisen hyödyllinen, mutta muut olivat turhia. Noh... 9 en sano oikein mitään.
no kyllä täytyy sanoa että kasissa niillä ei tehny hevon v****a.. paitsi ehkä cureilla.. ysissä vivillä oli se hyvä puoli että sen oikeestaan "ainoa" hyökkäys oli taiat..
kyllähän ne noitten summonien ja super-mega-aseiden tieltä on vähän väistyny.. juuh.
niih, korjaus: tarvittiinhan kasissa taikoja junctioniin.. mutta taistelussa niitä aika harvoin käytti.. okei.. TOSI harvoin.. ;)
Edited by Vodoun on 06.6.2002 22:55
Henkkoht mielipide on se et taioista ainakin seiskassa ja kasissa pystyy suhteellisen helposti tekemään hyödyttömiä. Kasissa en todellakaan jaksanu käytellä taikoja paljookaan muuhun ku junctiointiin kun niitten drawaaminen oli niin tuskasta puuhaa, tietysti curaga+cura+cure ja jotkut muut kuten aura ja regen tuli käyteltyy. Seiskassa taasseen käytin ja käytän tälläkin hetkellä aika paljonkin erilaisia taikoja, siinäkin sais äijistä melkein pelkkiä mättökoneita mut ainakin ite tykkään käytellä erilaista magiccia jo ihan sen takia et MP:en takaisin saanti on niin paljon helpompaa kuin se drawaaminen.
Hmm.... FF8:ssa niitä ei tule käytettyä(paitsi Auraa), mutta X:ssä tosi paljon... Seiskassa hieman ja ysissä ei paljoa mitään.. (Paitsi Daggerin curea(ei curaa tai curagaa!))
FF4/FF5sessa joutuu melkeen joka tappelus käyttään taikoja.
FF6sessa mä luotan fyysisiin hyökkäyksiin ja Blitzeihin.
FF7kassa tulee käytettyä melko paljon taikoja.
FF8ia en oo pelannu :( .
FF9issä ei ollu pakko käyttää mut käytin kuitenkin.
FF10issä joutuu käyttään taikoja paljon.
Tottahan se on, FF8 ja 7. niissä ei taikoja ole paljon paskaakaan. Tosin FFX on aivan eri maailmasta... siinä on jo kunnon taiat, aivan niin kuin vanhoissa FF:issä.
Electraizer
17.6.2002, 17:43:23
:huh: Taiat hyödyttömiä?No olet osiltaan oikeassa...Välillä jään odottamaan limittiä,mutta joskus hakkaan ne tai käytän summoneita...Minne taiat jäivät =/ ?
samiloop
19.6.2002, 21:58:38
Originally posted by FantasyManIX
Minusta FFX kyllä joutuu käyttämään taikoja jos aikoo pärjätä.Minä ainakin käytän kaikenlaisia taikoja.
Arenalla support magicit hastega, protect ja auto-life ovat välillä aika välttämättömyyksiä, ja niitä tuleekin castattua lähes joka välissä. Tämä siis siihen asti kunnes hankkii auto-hasten, auto-protectin tai auto-phoenixin armoriin. Niin ja niihin neljään slottiin pitäisi änkeä vielä Ribbon ja Break HP Limitkin, argh.
Kysymys on vain käytännöllisyydestä; Yksi taika ja yksi huitaisu antaa kovilla stateilla saman max damagen, jolloin katsotaan MP-kestävyyttä vastaan ikuiset iskut. Doublecastilla saa kaksi taikaa per vuoro, mutta Quick Hitillä vielä enemmän. Saman taikaefektin näkeminen miljoonatta kertaa saattaa myös alkaa kyrsimään, jos sitä vertaa yhteen nopeaan huitaisuun.
Käytännöllisyydestä piti heittää vielä megalomaaninen lopputoteamus, että taikoja on turha ampua taikuuden vuoksi. :)
Kyllä ainakin mun mielestä seisakksa taijat oli hyödyllisii.
quadra magic+ultima tai contain. Sillon kun saa cometin on sekin erittäin hyödyllinen. Summonit kans hyvii. kotr+hp drain, phoenix+final attack ja eikun mimettämään kotria niin kaatuu melkeen mikä vaan.
Kympissä ne on myös erittäin tarpeellisia. Paikoittain ehkä jopa liian hyviä. Bio napsii vihollisen energiat nopeasti pois ja toimii vielä joihinkin pomoihin. Demi tekee 9999 vaikka kuinka moneen viholliseen ja joku firagakin yli 8k vauriota kun auronin criticalit yltää juuri ja juuri 7k viakka hahmot suunilleen samalla tasolla.
sorry et en (taaskaan) jaksanu lukea kaikkia, kommentoin nöit vähä uudempi, eli ff7 taiat lähes turhia ja summonit turhia paitsi joskus w-summon quadramagic Bahamut zero/Knight's of the round (vai pystykö knightia yhdistää toho, en muista enää) oli iha kätevä. Ff8 taikojen ainut käyttö oli junction ja gf:t turhia. FF9 noh... kai niil jotai teki mut ite käytin aika tehokkaasti attackiä...
Mut ff10 taiat ja Aeonit on erittäin hyödyllisiä! perusteluja ois aika paljo, ja kellokin on aika paljo, eli pelatkaa peliä nii huomaatte :)
Hmm... Nyt kun rupesin miettimään, niin kutosessa, ysissä ja kympissä käytän aika reippaasti taikoja, mutta seiskassa ja kasissa se on jäänyt huomattavasti vähemmälle. Silloin tällöin käytän parantavia taikoja tai GF:iä/Summoneita, mutta siihen se taitaa jäädäkin! =/
Zande84
12.7.2002, 14:15:52
Yleensä taikoihin ei tule pahemmin koskettua, sillä:
1. Tavalliset iskut ovat yhtä tehokkaita, ehkä jopa tehokkaampia
2. Joidenkin taikojen, kuten Ultiman useimmissa peleissä, animaatiot ovat todella pitkiä eikä niitä jaksa moneen kertaan katsoa.
Ja sama pätee myös Summoneihin. Yleensä en käytä muita kuin parannustaikoja.
FFVIII:ssä taiat olivat vielä täysin käyttökelvottomia, osittain sen takia että niitä oli koko ajan pakko pitää 100 varastossa junction-systeemin takia, ja osittain sen takia että viholliselta pystyi usein drawaamaan tilanteessa tarvittavia taikoja. FFIX:ssä tuli jo käytettyä vähän muitakin kuin Cure-taikoja.
Tosin FFX:ssä taikojen merkitys on selvästi suurempi, joka on hyvä asia. Jotkut viholliset ovat immuuneita fyysisille iskuille jolloin on pakko käyttämään taikoja. Myös Aeoneja on pakko käyttää joissain taisteluissa vihollisen vaikeuden vuoksi.
Eli FF:ssä 1-4 taikoja tuli käytettyä suhteellisen paljon. 5:sta eteenpäin taikojen käyttö alkoi vähentyä koko ajan kunnes 9:ssä taikojen merkitys alkoi taas kasvaa. 10:ssä niitä tulee jo käytettyä ihan sopivasti.
FF seiskassa tuli käytettyä taikoja (ja paljon)
FF kasissa taikoja ei tullu käytettyä kuin muutamia (aura, curaga) Keräilin minä niitä kumminkin junctioimiseen
FF ysissä käytin taikoja ( ei Vivillä paljoa muuta voi tehdä)
Noh. Minä käytän yleensä taisteluissa paljon taikoja. Kun minusta se on hauskaa. Esim. Kun sain Lululle Doublecastin, niin käytin sitä joka taistelussa, ihan huvikseni. Tosin se haittapuoli siinä oli, että taika pisteet loppuivat nopeasti.
Käytän myös parannus taikoja paljon. Enimmäkseen Curaa, koska cure antaa liian vähän kerralla, ja curaga liian paljon, mutta cura sopivasti. Joissain taisteluissa ei kannata käyttää taikoja, jos vihulainen on niille vastustus kykyinen. Silloin vain hyökkäysillä tappamaaaan. ^_^
Olen joka finalissa, jota olen pelannut, käyttänyt paljon taikoja. Varsinkin kuutosessa. Muttta tosi on, että loppupuolella sitä ei niin paljon tarvinnut, ukkojen strenghtin ollessa aika korkea, ja niillä ollessa niin hyvät aseet, ja kaiken maailman genji glovet.
Elikä minä käytän aina paljon taikoja. Niin parantavia että hyökkääviä, koska se on ihan hyödyllistä.
Alucard
21.7.2002, 11:05:43
Hmm... mulla taikojen käyttö suhteutettuna fyysisiin iskuihin on aika fifti-fifiti. VII, VIII, IX on tullut käytettyä aika paljon taikaa, mutta suurimmaksi osaksi niiden komeuden takia (esim. VII:n Ultima ja Flare) mutta miksihän ihmeessä Flare tekee VII:ssa ihan suvereenisti vahinkoa, ja VIII:ssa se tekee vain muutaman sadan HP:n edestä vahinkoa? Ainakin minulla iskuteho harvoin ylittää 1000 HP:tä... :eh:
Mutta, mitä lopummaksi peliä menee, sitä vähemmän taikoja tulee käytettyä... It´s true. It´s damn true. Fyysiset iskut käyvät yksinkertaisesti paljon voimakkaammaksi kuin taiat.
FF3:ssa tulee pakostakin käytettyä Paljon taikoja,se ei nimittäin ole helppo peli(toisaalta jos tekisi neljä Fighteria niin pelin voisi varmaan puskea läpi ongelmitta)
FF4:stä en muista kun en oo pelannu kuukausin(huomasin että ukkojeni levelit ovat pahasti jäljessä ja lvl kehityksessä menee ikä ja terveys)
FF5:ssa Tykkään käyttää enemmän fyysisiä iskuja mutta Taiat ovat ainakin pomoissa hyödyllisiä.Summonerit ovat myös älyttömän hyödyllisiä/pakolisia.MP myös kuluu petollisen nopeasti.
FF6:ssa tuli alussa käytettyä paljon taikoja mutta nyt kovinkin vastus kaatuu parista iskusta ja Sword techistä/Blitzistä
FF7:ssa tykkäsin käyttää tavallisia iskuja kun kaikki viholliset kaatu loppupuolella yhteen kahteen iskuun mutta alussa Parannus taioille tuli paljon hyötyä
FF8:sta en muista muuta kun että tiimini oli Squall/Zell/Rinoa eli aika kovia lyöjiä kaikki
FF9:siä olen pelannut vain vähän ja en muutenkaa tykkää ysistä mutta tiimini oli Zidane/Steiner/Vivi/Garnet/Dagger mikä onkaan.
FF10:ssä mentiin jo parempaan suuntaan,etenkin alussa Lulu on parhaita hahmoja ja kuten on jo sanootu joillakin pedoilla on sika kova evade ja defense joten yksi taikoja tiimissä on melkein pakollinen.
Eli toisin sanoen melkein minkä tahansa FF:n voisi vetää läpi tekemällä 3 Berserkkiä ja yhden White Magen.Ja FF10 on muuten helpoin pelaamani FF.
Leviathan
9.8.2002, 9:45:19
FF7: Taijat ovat tärkeitä vain 1 ja 2cd:llä itse en ole kolmos cd:llä käytännyt kovinkaan paljoa taikoja juuri koskaan. Sillä ultimateweapon(miekka)+L.77Cloud=9999isku.
FF8:Taijat olivat minusta lähes täysin hyödyttömiä enpä ole tainnut käyttää kuin hastea ja curagaa? muihin taikoihin en ole juurikaan koskenut.
FF9: Vahingollisia taikoja ei juurikaan tarvita, parantavia kylläkin. Yhdeniskun tappoliikkeitä ei taida olla kuin Zidanella ja Steinerillä....kai?
No tämä on oma mielipiteeni...
FF4,5,6: en ole pelannut vielä läpi joten en kommentoi (vielä)
Siitä on jo aikaa kun viimeksi ff:iä pelasin(ihan rauhassa) joten en muista nyt erityisesti joka finalia, mutta lähinnä tarvitsin magiapuolelta:
-Curea ja esunaa - kun itemit olivat liian epäedullisia tai tehottomia
-Iskutaiat: fire, thundaga, tornado, ultima jne. - yleensä pelin alku ja keskivaiheilla norm. tappeluihin, heikkouksiin erityisesti
-Meltdown ja muut erikoistaiat pelistä riippuen.
Joitakin taikoja tarvitsin vain hyvin vaativiin tappeluihin(bossit) ja niihinkin harvoin:
-Shield - tätä yleensä vaikeisiin bossehin joiden kanssa joutui usei kymmeniä minuutteja tappelemaan.
-Sleep, blind, confuse, poison jne. - vain erikoistapauksissa, normaalitappeluissa näitä ei tullut käytettyä ollenkaan
FF7:ssa taiat olivat kysyttä rompetta aluksi, mutta myöhemmin elementti-kikkailuilla sai aikaan tarpeeksi kestävän hahmon joka kesti sekä iski(4-cut, au) Tietysti materian merkitys juonen suhteen oli sinäänsä mukava lisä.
FF8:ssa oli huima pudotus taikojen puolella. Siinä useimmat asiat hoiti joko limteillä tai fyysisillä iskuilla (ja gf:illä). Recover ja revive hoitivat parannustaikojen sijaa ja esineet pystyivät korvaamaan lähes kaikki muut taiat. Huono puoli olikin FF8:ssa, kun taiat käyttäytyivät materiamaisesti eli niitä oli kappaleina. Pelin vahvimmat taiat olikin sitten vähän vaikeata/kallista hankkia, joten niiden hyöty jäi vain bosseihin, joihin niitä raski tuhlata. Eniten tunnustan käyttäneeni Meltdownia jolla vihollisen fyysinen defense meni nollaan, ja sitten vain mätkimään fyysisillä. Kaikissa Final Fantaseissa on tietysti muutama tyyppi jotka turvautuvat enemmänkin fyysiseen voimaan, yleensä päähahmot, mutta ff8:ssa fyysinen voima sai liikaa sijaa.
Chrono Cross(miksi aina vedän tämän joka topikkiin :P):
Viimeistä, 7 Levelin elementtiä, Chrono Crossia tarvitsi, jos haluaa onnellisen lopun.
Ja muutenkin taioista oli hyötyä kun ne sai takaisin tappelun jälkeen(joten niitä raski tuhlata heikoimpiinkin vihulaisiin)
--
Mutta ehkä kuitenkin nykyään taikojen tarvittavuus/käytettävyys on vähentynyt. Yleensä levelien kehitys sekä pikkuvihujen nitistys hoituu parhaiten fyysisellä voimalla kuin taioilla, koska fyysiset voimat eivät maksa mitään(poikkeuksia on) Loppua kohden aseet paranevat (ja samalla taiat sekä niiden hinta) niin paljon että on edullisempaa käyttää 'brute forcea' kuin magiaa. Pelin loppua kohden taikojen kohteiksi tulivat enemmän bossit kuin norm. vihut. Ehkä magian sulauttaminen juoneen, sekä niiden tehostaminen/halventaminen auttaisivat. Minusta status-taikoja ja muuta turhia spellejä on aivan liikaa.
Kurt Zisa
6.1.2003, 15:06:52
Yleensä vain White Magiccejä tulee käytettyä.
FFVI: Ainoastaa Ultimaa, Meteoria ja Cure 3:sta Yleensä blitzejä, X fightiä tai Tool-taitoa.
FFVII: Ei Magiccejä tule käytettyä melkein ollenkaan joskus Cure 3:sta Summoneita kyllä tulee käytettyä.
FFVIII: Ei sitten ollenkaan black magiccejä vain Hastea tai Curagaa
FFIX: En omista :D
FFX: Tässä tulee käytettyä aika paljon varsinkin Blizzagaa ja Thundagaa ne ovat lempi taikani :D
FF 1: Parannus taikoja tuli käytettyä aina välillä, samoin lopareihin Mustaa Magiaa. Luotin enemmän fyysiseen taisteluun.
Ryhmä: Fighter, Thief, Bl. Mage ja Wh. Mage
FF 2-4: Ei ole tullut paljon pelailtua...
FF 5: Usein parannus taikoja ja joskus lopareilla Mustaa Magiaa (taas).
FF 6: Usein parannus taikoja ja lopareilla Mustaa magiaa. Loppu puolella peliä 2 Ultimaa per vuoro kahdella MP:llä :) . Cure3 tuli käytettyä paljon.
Ryhmä: Sabin, Locke, Setzer ja Terra
FF 7: Mitä nyt joskus parannus Cure-taioilla ja Shield. Mustaa magiaa vain pelin alku- ja keskivaiheilla. Summoneita joskus (Phoenix, Zero Bahamut). Taas luotin enemmän hahmojen Fyysiseen puoleen.
Ryhmä: Cloud, Yuffie ja Cid
FF 8: Taikoja vain lopareilla tai parantamiseen. Vahva luottamus hyökkäyksiin.
Ryhmä: Squall, Zell ja Quistis
FF 9: Taikojen käyttö huomattavasti parempi. Cure-taikoja ja Summoneita. Mustaa Magiaa ei juuri ollenkaan muuta kuin alkupuolella peliä.
Ryhmä: Zidane, Amarant, Dagger ja Quina
FF 10: Hastegaa, Curagaa, paljon MP:tä kuluttavaa kykyjen käyttöä, silti, Vahva nojaaminen hyökkäyskykyihin :P .
Ryhmä: Tidus, Auron ja Wakka
Yhteenveto: Läpipelatessa on tullut käytettyä erittäin paljon parannus taikoja, satunnaisesti Support-taikoja, joskus Mustaa Magiaa, harvoin Summoneita sun muita. Käytännössä en käytä taikoja MP:n loppumisen pelossa, paitsi parannus taikoja, nehän ovat elämälle välttämättömiä. Kuitenkin, taiat ovat hyödyllisiä, joskus, satunnaisissa tilanteissa, mutta usein on helpompaa/halvempaa vain jyrätä raa'alla voimalla. Ei voi mitään... :(
Mysticus
7.1.2003, 9:10:32
Pelin alkumetreillä, kun hahmojen fyysiset hyökkäykset ovat vielä heikkoja, käyn vihollisten kimppuun lähinnä vain taikojen voimin. Mutta hahmojen kehittyessä ja summon-olentojen tullessa kuvioihin mukaan, taiat jäävät usein taka-alalle, parantavia taikoja tosin tulee käytettyä ahkerasti läpi pelin mutta itse hyökkäykseen en magiaa käytä. Vanhemmissa Final Fantasyissa taikojen merkitys säilyi suht koht vahvana pelin loppuun saakka, mutta etenkin näissä tuoreimmissa osissa niiden tarpeellisuus on huomattavasti vähentynyt.
Totta. Taikoja ei enää tarvinut FF VIIssä eikä FFVIIIssä paljoa. Pelin alussa niitä vielä tarvitsi, mutta loppupuolella ne olivat melko hyödyttömiä. Sehän johtui vihollisten korkeasta HPstä. Taiat joita tarvitsin FFVIIIn loppupuolella olivat haste, esuna, scan, aura, meltdown ja curaga. Aiemmin ennen Lionheart limitin saamista tarvitsin vielä demiä ja tripleä. Malboroa vastaan nääs. Junctionissa taiat olivat kuitenkin erittäin tärkeitä vielä. GFiä ei tullut enää käytettyä paljoakaan. Kertoja jolloin käytin oli jos tarvitsin reflectin kaikille. Yhdellä vuorolla. Taiat olivat kuitenkin pelien alkupuolella erittäin hyödyllisiä esim. Blobraa vastaan.
FFVIIssä en kolmos levyllä tarvinut juuri muita taikoja kuin hastea, fullcurea ja life2.
Necroth
8.1.2003, 18:22:55
Olen huomannut tuon asian 8:sissa.
Siinä kun niille tulee enemmän käyttöä junktionissa kuin taisteluissa niin eihän niitä nyt silloin voi käyttää.
Onneksi tilanne korjaantui jo ysissä ja kympissä ne olivatkin jo tuikitärkeitä. Melkeinpä ainoat taiat mitä kasissa käytin olivat life Gure,Gura,Guraga ja nekin mahdollisimman harvoin, koitin selvitä itemeillä.
Goljatt
12.1.2003, 0:08:47
Olen itsekkin huomannut moisen... En ainakaan muistaisi, että olisin käyttänyt taikoja loppua kohden muuta kuin joitain parannus taikoja (valkoinen magia) esim Cure,Esuna,Shell,Haste jne...
FF VII:ssä käytin taikoja varmaan sinne 2 cd:n loppuun kunnes 3 cd:llä sain parhaat asett ja hahmotalkoivat iskeä 9999 iskuja ihan helposti.....
Enkuli
15.1.2003, 17:14:40
Kyllähän se taikojen käyttä välillä on harmillisen vähäistä. Yleensä käytän kuitenkin parantamiseen taikoja, sillä itemit kuluvat ja niitä pitäisi muistaa uusia. Itselleni on aina erittäin suuri helpotus kun saa life taian pelissä, yleensä kun en jostain syystä koskaan muista phoenix downeja ostaa (life2 is a lifesaver!). Hastet ovat myös kova sana.
Toinen käyttö taioille on perustaisteluiden pikasuoritus. Paljon vihollisia, yksi joukkodamage taika pyyhkäisee koko porukan. Olen soveltanut tätä erityisesti finaleissa 5, 6 ja 7. Kutosessa tuli käytettyä erityisen paljon taikoja, sillä kehitin Celesistä kunnon tehomaagin joka pelikerralla, ja neitosen taiat tekivät paljon pahempaa jälkeä kuin muiden hyökkäykset. Loppupuolella kun sai vielä gem boxin ja economizerin niin siitä vasta juhlat syntyi. Merton + quick, merton + merton, merton + merton... whee! (mertonia, koska kaikilla on tottakai absorb fire). Quick oli muutenkin kiva ja käyttökelpoinen taika.
Kasissa ei kyllä todellakaan tullut tuhlattua niitä junctioniin tungettuja taikoja, ja sekin voidaan mainita yhdeksi junction systeemin typeryydeksi. Kasissa tosin koko taikasysteemi muutenkin oli niin avuton, että ihan itketti. Se hillitön draw ruljanssi, mikä tuli aina uuteen taikaan törmätessä, oli jotain mitä ei halua tehdä enää koskaan uudestaan.
Sitten voisin vielä ottaa erikoistarkasteluun kympin. Kyllä se Lulu aika pitkään pysyi yhtenä kovimmista vahingon takojista, ja käyttöä rajoittikin lähinnä mp:t ja ethereiden harvinaisuus. Nyt kun asiaa oikein muistelen, niin kun sitä Siniä moukaroitiin ulkopuolelta niin taisin hoitaa kaikki taistelut oikeastaan Lululla, siinä vaiheessa kun flare paukutti jo sitä iloista 9999 ja doublecast viuhui. Ja Yunahan pyöri koko ajan ryhmässä nakkaamassa curea ja erityisesti esunaa.
Summoneita käytän vain jos on ihan pakko, ne animaatiot kun ovat tuskaa. Kympissä niitä tuli taas käytettyä.
Loppuyhteenveto: taioilla paha inflaatio seiskassa ja kasissa (ysistä en tiedä, en ole pelannut), mutta muuten tulee käytettyä.
-Enkuli, musta siivekäs
ShadowZero
17.1.2003, 10:00:08
Täytyy kyllä myöntää että nykyisissä ff taikoja ei tule käytettyä niin paljon kuin vanhoimmissa.
FF 1:ssä taijat olivat elinehto, viholliset olivat vaikeita suunnilleen joka paikassa, cure aina loppui kesken.
Kakosesta en tiedä koska en ole oikein innostunu siitä sen leveli systeemin takia
Kolmosessa se tuli jälleen, taijat olivat pakollisia etenkin pelin loppuapäin mentäessä, ja summonit olivat kova sana myös
Nelosessa taijat olivat jällen tärkeässä asemassa varsinkin white magic, koska siinä oli myös erittäin vahvoja hyökkäys magiceja
Mutta sitten FF5, taikojen merkitys tipahti kerralla. Job systeemin takia hahmoista sai tehtyä Huippu fightereitä kaikista, mutta white magic ja summonit auttoivat hiukan.
Kutosessa magicit olivat aika tärkeässä osassa, ainakin minun läpipelauskerrallani, etenkin ultima, se auttoi hurjasti kun sain vihdoin sen, peli helpottui kummasti :D
Mutta taikojen oppimistyyli muutui aika rajusti enää ei ostettu taikoja eikä opittu niitä tietyillä leveleillä vaan ne opittiin equpittamalla esperit hahmoille.
MUTTA sitten, seiska tuli ja muutti taikojen käytön kokonaan, jällen hahmoista sai tehtyä tappokoneita, mutta summoneista oli hyötyä paljonkin.
Kasissa magiceistä ei ollut juuri yhtään hyötyä, paitsi että niitä piti käyttää junctioneita, kasissa ainoa magic mitä minä käytän on aura ja joskus käytän tripleä, mutta senkin saa cerberuksella kaikille.
Ysissä Magicit palasivat maailmankartalle
Jälleen niistä oli hyötyä ja varsinkin white magicistä. Summonit esittivät taas hyvää osaa pelissä
Kympistä en tiedä koska en omista sitä mutta kaverilla on hahmot sellaisia tappokoneita että ei muusta väliä, luulen että siinäkään tarvitse magiceita paljon käyttää
Harmi että magicejen käytön pakollisuus on vähentynyt koska magicit ovat suuri osa ff:ien maailmaa :D
Eliroaero
21.1.2003, 15:25:14
No ei ne tosiaankaan ihan hyödyttömiä ole. Parannustaiat, statusnormalisointi, statusmuutos taiat on käytännöllisiä aina. Taistelumagia on joissakin tapauksissa pakollistakin.
Esim. jos vastaan tulee önkkö jolla on korkea resistenssi fyysisiä hyökkäyksiä vastaan tai jos jollakin hahmolla ei saa muuten kovin suurta vahinkoa aikaan.
Hyvin yleensä käytän magiaa parantamiseen ja jätän tavarat vähemmälle. Niitä sitten kertyy ja tulee ostettuakin lisää "kaiken varalta". Usein ne tosin jäävät käyttämättä, mutta eihän sitä koskaan tiedä... =)
Ediitti: Ja yks tärkeä juttu vielä. Tämäkin riippuu usein pelistä koska jotkut Squaren pelit poikkeavat hyvin paljon toisistaan.
Ediitti2: Hyvä esimerkki: Jumalpetojen rökittäminen ilman taikoja Seiken Densetsu kolmosessa saattaisi olla hieman vaikeampaa.
Maximus
22.1.2003, 13:56:50
Yleensä en käytä taikoja kuin parannus tarkotuksiin ja pomoihin. Useimmat tavaliset viholliset kaatuvat helposti iskuilla. Etenkin FF7:ssa ja FF10:ssa tykkään hakata. Vanhemmissa, esim FF5:ssa ja kutosessa taiat ovat minusta paljon tärkeämpiä.
Kyllä taikoja tulee käytettyä parannukseen ja pomoihin. Yleensä hakkaan tavalliset vihulaiset iskuilla kun en jaksa alkaa näpertelemään taikojen kanssa ja kyllä ne kaatuu ilmankin. Hyödyttömiä taiat on ehkä FFX:ssä paitsi tietenkin pomoissa mutta kyllä ne pomotkin voittaa ilman taikoja kun ukot tekee damagea 99 999. Eniten niitä tarvii ehkä FFV:ssä kun ne pomot on niin vaikeita.
Roleplayer
9.2.2003, 14:14:01
No taiat ovat kyllä jääneet vähemmälle ainakin ff8 jossa taioilla ei ollut mitään painoarvoa ja niillä sai tehtyä vahemmän damagea kuin fyysisillä iskuilla joten siinä taikoja tarvittiin vaan kun junctioinaili niitä siellä...FF10:ssä taikoja tulee käytettyä jonkun verran mutta yleensä kyllä hakkaan siellä kun se vie paljon paljon enemmän kuin joku taika...Holyä ehkä joskus voi tehdä tai jotain muuta tälläistä.
Tietenkin käytän parannustaikoja ne ovat kyllä olleet hyödyllisiä lähes jokaisessa FF:issä..Ainakin ensimmäisissä Final Fantasyissä taiat olivat todella tärkeällä sijalla..mutta niiden tarvitseminen on nyt vähän lopahtanut..Toivotaan vain että taiat saadaan taas tärkeään rooliin pelin myöhemmissä osissa...
Totta, eritoten mieleeni muistuu FF kolmosessa tarvittava mini-taika, meinaan ilman sitä et pääse, öööh, Hobittien(?) kylään, sekä sinne yhteen luolaan, missä olenkin jumissa. FF kasissa en käytä minkäänlaisia taikoja tai GF:iä muuten kuin junctiointiin.
Okei, muistin että FF kasissa tuli kätettyä taikoja AINOASTAAN Ultima sekä Omega Weaponeissa ja myös Ultimeciassa/Grieverissä
Lexicon
11.2.2004, 13:43:59
Seiskassa oli kyllä mielestäni muutama aika tärkeä taika, mm. Curet, Meteor ja Ultima.
Kasissa ei tullut juuri käytettyä, muutakuin statsien kasvattamiseen.
Ysissä tuli käytettyä aluksi curea, mutta sitten kun sain autoregenin kaikille, en käyttänyt enää varmaan kertaakaan cure loitsua.
Vivin taiat olivat aluksi ihan hyödyllisiä, mutta loppua kohden ei tullut edes Viviä enää käytettyä.
Summoneista tuli käytettyä Atomosta ja Arkkia.
Kyllähän ne taiat on aika hyödyttömiä, jos hahmon kehityssysteemi ei ole job pohjainen kuten FF tacticsissa ja tavallaan FF IX:ssä.
FF VII:ssa ei ole kuin pari hyödyllistä taikaa enää siinä vaiheessa kun hahmot tekee sen 9999 damagea. Minusta ainoat hyödylliset taiat seiskassa, ovat cure, haste, meteor ja Knigths of Round summon materia.
FF VIII:ssä tietenkin tuo junction systeemi vie kaiken ilon taikojen käyttämisestä jos haluaa pitää hahmojen statsit korkealla. Tietenkin sitten jos saa jollakin taialla nostatettuu magic statuksen korkealle jollain mitä ei käytä niin sitten tietenkin taikojen käyttö kannattaa. Mutta kuten minä, olen kasissa keskittynyt enemmän hahmojen fyysiseen puoleen.
FF IX ja FF Tactics on minun mielestäni siinä edellä noita kahta, jokaisella tyypillä on omat kykynsä. Tacticsissa toimii erittäin hyvin tuo job-systeemi, kun voi joko pitää ryhmän pelkkänä mättöporukkana, taikojina tai sitten molempina. Tietenkin minusta sellainen ryhmä toimii parhaitin missä on molempia.
Ysissä sitten jos joku väittää, että Vivi, Eiko ja Garnet ovat hyödyttömiä niin hän ei osaa vain käyttää taikoja hyväkseen. Ainakin minulla ysissä on elin ehti että ryhmässä on kaksi mättäjää (Zidane ja Steiner) sekä kaksi maagia (Eiko ja Vivi). Siis minulla ainakin Vivin Flare tekee suurimpaan osaan vihollisiin 9999 damagea kuten myös Eikon Holy. Sitten mös Eikolla on curaga ja full-life jotka ovat ainakin pelin loppupuolella aika välttämättömiä taikoja.
Lexicon
11.2.2004, 15:26:17
Originally posted by Rufus
Kyllähän ne taiat on aika hyödyttömiä, jos hahmon kehityssysteemi ei ole job pohjainen kuten FF tacticsissa ja tavallaan FF IX:ssä.
FF IX ja FF Tactics on minun mielestäni siinä edellä noita kahta, jokaisella tyypillä on omat kykynsä. Tacticsissa toimii erittäin hyvin tuo job-systeemi, kun voi joko pitää ryhmän pelkkänä mättöporukkana, taikojina tai sitten molempina. Tietenkin minusta sellainen ryhmä toimii parhaitin missä on molempia.
Ysissä sitten jos joku väittää, että Vivi, Eiko ja Garnet ovat hyödyttömiä niin hän ei osaa vain käyttää taikoja hyväkseen. Ainakin minulla ysissä on elin ehti että ryhmässä on kaksi mättäjää (Zidane ja Steiner) sekä kaksi maagia (Eiko ja Vivi). Siis minulla ainakin Vivin Flare tekee suurimpaan osaan vihollisiin 9999 damagea kuten myös Eikon Holy. Sitten mös Eikolla on curaga ja full-life jotka ovat ainakin pelin loppupuolella aika välttämättömiä taikoja.
Eivät FF IX ja Tactics ole edellä seiskaa ja kasia, Job systeemiä käytettiin ja vitosessa (en tiedä käyettiinko 1-3, niitä en ole pelannut) ja ysin tyyliin erikseen white maget ja black maget olivat jo nelosessa.
Alkujaan kirjoittanut Lexicon
Eivät FF IX ja Tactics ole edellä seiskaa ja kasia, Job systeemiä käytettiin ja vitosessa (en tiedä käyettiinko 1-3, niitä en ole pelannut) ja ysin tyyliin erikseen white maget ja black maget olivat jo nelosessa.
Njoo, sanoin ehkä jotenkin epäselvästi tuon asian. Tarkoitin siis että ne ovat edellä siinä asiassa, että esimerkiksi juuri seiskassa ja kasissa taikojen käyttö on aika hyödytöntä ellei juuri pyri sitten enemmän käyttämään taikoja kuin physical attackeja. Eli siis esimerkiksi ysissä ja Tacticsissa taistelut on paljon strategisempia kuin seiska ja kasi. Tietenkään se ei tee noista yhtään sen alempiarvoisia minun silmissäni ainakaan.
Liquid
11.2.2004, 17:21:44
Tuli vaan mieleen, että FFX:ssä on ainakin yksi sellanen vihollinen jota ei voi hakata ilman taikoja, nimittäin Jumbo Flan (siis se iso lima, joka tulee vastaan siellä monster arenalla, kun on saanut kaikki flanit kerättyä). Se on pakko hakata Douplecast Ultimalla tai Holylla. Mutta kyllä siis kokonaisuutena taiat on uusimmissa FF:issä jäänyt taka alalle, varsinkin kasissa mitä parhaillaan pelailen. Siinä nimittäin ei käytännössä kannata käyttää niitä taikoja, kun niitä tarvii enemmän junctiointiin. Esimerkiksi Ultimaa ei kannata tuhlata, koska se tekee vähemmän damagea kun Squallin attack, ja sehän on myös vahvin junctiointi taika. Ysissä niitä tarvitsi taas enemmän, siinä oli enemmän niitä element vihollisia joihin attack ei tehonnut kunnolla, joten joutui käyttämään taikoja. Eikä niitä seiskassakaan liiemmin tarvinnut. Täytyy sanoa että taikojen asemaa saisi vahvistaa vähäsen.
Hmm.. En ole ajatellutkaan ennen.. Ja siihen tulokseen ikävä kyllä tulin, että taiat todella ovat nykyään hyödyttömiä. Tarkoitan 7,8 ja 9. Esim nelosessa taistelut yleensä ratkesivat juuri näiden taikojen avulla, viittaan siis voimataikoihin, joiden teho on laskenut, numeron noustua. Siis numerolla tarkoitan peliä.
Seiskassa en oikeastaan käyttänyt edes taikoja. Alussa vielä heitteli bolt3 jne. mutta lopussa ei enää millään jaksanut ruveta niiden kanssa säheltämään, kun helpompi laittaa attack, jolla lähtee jo se tarvittava 9999.
Hmm.. Kasissa en käyttänyt missään vaiheessa taikoja, paitsi kutsutaikoja käytin, siis Gf:iä.
Attack ei kasissa tee vahinkoa yhtään, mutta limit iskut tekee kaiken tarpeellisen. Ja kasissa huomaa parhaiten parannustaikojen poismenon. Kuten megaElixir. Ei enää mitään käyttä Guragalle, ja kaiken lisäksi elixiiri antaa vielä mp:tkin takaisin. Mitä sitten enää niillä white-magiceilla tekee..
Onnekseni ysissä taikojen merkitys nousi. Ainakin itse jaksoin ruveta käyttämään taikoja. Ja summonit taas alentuivat.. Tosin ysissä myös Attack teki sen 9999. Mutta alkuvaiheissa jaksoi taikoja käyttää.. Hyvä niin..
Toivottavasti tulevissa FF:issä nostetaan taian merkitystä.
Kiitos!
-gunmachine-
Ensinnäkin täytyy tosiaan myöntää, että taijat ovat heikontuneet reilusti. Mutta kyllä jotkut taijat pitävät silti paikkansa erittäin hyvänä niinkuin esimerkiksi: Holy. Ja onhan vanhat kunnon parannus taijat pysytelee hyvinä vieläkin, mutta niinhän niiden pitääkin. Niin ja olihan FF 8 tämä Apocalypse, mutta se esiinty sitten ainoostan Ultimecian tapossa.
Täytyy todeta että vanhat kunnon mahti taijat kuten ultima ja flare menettävät tehoaan koko ajan sarjan edetessä. Uudet tulee tilalle :) Täytyy muuten muistella vielä, että Holy oli FF 7 koko pelin paras materia (jota eio tietenkään saanut :)) mutta FF 8:sissa se ei ole enään mikään kummoinenkaan taika. Surullista :(
Natsenatu
14.2.2004, 11:27:47
Mutta siis... ilman magiaahan Final Fantasy on yhtä tyhjän kanssa. FF8:ssa taioilla ei kyllä ollut kovin suurta merkitystä mutta ilman niitä ei olisi voinut junctioida. FF9 on ehkä edeltäjäänsä taikapainotteisempi mutta minusta FF7,FF8 ja FF9:in taiankäyttö on samalla tasolla.
Uskon kuiteskin aika vakaasti etteivät ne taiat sen kummemmin "katoa" Finaleista.
Nitromethane
14.2.2004, 11:59:25
Itse käytän jonkin verran taikoja FF:ssä, mutta pääasiassa pyrin voittamaan taistelut pelkillä attackeillä. Mutta taiat ovat parempi vaihtoehto, jos vastassa on iso vihollis lauma, koska saa kerralla kaadettua ne, jos on tarpeeksi vahvat taiat. Ja sitten jos esim. joku pomo vastus on heikko jollekkin taialle, niin silloin tietysti kannattaa sillä taialla iskeä siihen.
FF 7:ssa käytän vain oikeastaan Ultimaa, Cometia, Full Curea, Life2:sta, jos mukaan ei lasketa pelin alkua, jolloin pitää tyytyä vähemmän tehokkaisiin elementti taikoihin.
FF 8:ssa kerään yleensä taikoja vain Junction varten, jotta saisi kunnon statsit hahmoille.
FF 9:ssä Vivillä tulee taiottua koko ajan, koska hänen fyysinen hyökkäyksensä on sen verran heikko. Ja sitten Garnetilla ja Eikolla parannellaan ja välillä käytetään hyväksi Steinerin ja Vivin taikamiekka kombinaatiota.
Ferithem
14.2.2004, 15:29:51
Taikojen käyttö on kyllä jäänyt melko vähäiseksi Finaleissa. Tietenkin, jos mahdollisuus on, suosin parannustaikoja taikajuomien sijaan, mutta hyökkäys- ja status yms. taiat ovat jääneet pölyttymään. FFVII on ainoa peli, jossa varsinaisesti taion - VIII:n taiat ovat vain luukkujen täyttöä varten, IX:ssä taion vain alkurytäkässä Vivin tulella ja FFX...
No, sanotaanpa näin, että pelien alussa tulee aina vähäsen taiottua (paitsi VIII). Loppua kohden alan suosia fyysisiä iskuja ja kutsuolentoja, mutta kyllä pelkillä perushyökkäyksillä pärjää.
Ze Shoopuf
15.2.2004, 9:34:45
Kyllä käytän taikoja, tai käytin. Nykyään käytän vaan, jos on monta vihollista niin laitan Ultiman (pelaan sitten FFX:ää). Magiciä pitäis kyllä vielä kehittää, että tulis enemmän vahinkoa. Eli yleensä käytän attackia, mutta esim. Demonlithejä vastaan laitan ultiman.
Ennen käytin paljonkin taikoja, melkein jatkuvasti, mutta nyt on jäänyt vähän vähemmälle, kun ne Monster Arenan tyypit on usein immuuneja...
Jarkkopekka
16.2.2004, 0:30:11
Aika yksilöllistä tämä, kun kaikissa peleissä on eri vaatimukset taioille. Esim. FF9 Zidane / Amarant eivät osaa taikoja. Sitä vasten he hyökkäävät fyysisesti. Ja mitä tekevät ne jotka eivät siihen kykene? Vivi, Eiko, Dagger ja Garnet painavat päälle magiceillaan. Voisi sanoa että Eikon Holy on oikein toimiva. Eli FF9, tai'at ovat mielestäni hyödyllisiä.
FF7, tässä taas ilman edellytyksiä kuka vain voi oppia mitä vain siirtämällä materioita sinne tänne. Tämä on mielestäni heti FF6 systeemin jälkeen paras systeemi. Saa itse luoda hahmolleen mitä tahtoo, tai mikä sopii kenenkin ominaisuuksiin. Tässä pelissä EN käytä taikoja. Poikkeuksena Knights Of Round summon - materia ja Bahamut Zero toisinaan.
Yleisesti mietittynä voisi ajatella, että magic skillin käyttö riippuu nimenomaan hahmosta. Mitä järkeä tehdä Bolt 3 kun voi tehdä 4 X 9999 Cloudilla kuluttamatta MP:itä? Tai, mitä järkeä Eikon on huitoa huilulla, kun voi kutsua Madeenin tai käyttää Holya? On olemassa myös välimuotoja, esim. Quina, jonka Blue Magicia voisi verrata FF7 enemy skilliin. En ikinä ole käyttänyt Quinaa, joten ei sen enempää.
Tällä hetkellä tykityksen kohteena olevassa FFX-2:sessa käytän kovasti taikoja.
Ja vähän aikaa sitten vielä pelaamassani Final Fantasy Tactics Advance:ssa käytin sitäkin enemmän taikoja. Pelissä oli välttämättömyys esim white magic jos tahtoi säilyä hengissä. Ja black magic:iäkin tuli kovasti käytettyä esim panssaroituihin hirviöihin ja niihin "hyytelöihin" joita olisi muuten joutunut hakkaamaan iha tajuttomasti.
Mutta yleisesti nykyään ei tosiaakaan tartte finaleissa käyttää niin paljoa magic:iä kuin niinä vanhoina hyvinä aikoina tulleissa peleissä. Esimerkiksi FFX:sässä kun kehitti henkilöiden hp:t jonnekkii 50 000:n ja statsit lähelle 255:tä nii ei tarttenu melkeepä missään matsissa käyttää mitään muuta kuin normaalia hyökkäystä.
Gebric
15.3.2004, 14:18:03
Puhun nyt vain FF VII-IX. Kyl ainaki ysissä tarvi taikoja. Tai no ei välttämättä jos ei käyttäny Viviä, Eikoa tai Daggeria. Mul omassa partyssa Vivi paiskomassa flaree ja Dagger parantelemassa (jos sattu oikeen paha tilanne, ku oli kuitenki kaikilla auto-regeni päällä). Kasissa niitä ei tarvinnu mihinkä muuhun ku junctioneihi, paitsi parannusloitsuja. Oikeastaan missään muussa ku ysissä ei tarvinnu muita ku parannusloitsuja. Tai no oikeestaan...... Ei siinä ysissäkään välttämättä tarvis ku Zidanee ja Steineria ja roppakaupalla elixirejä. Liian helppo peli.
Necrofobia
15.3.2004, 14:26:56
En sanoisi taikoja ollenkaan hyödyttömiksi. Kaikissa klassikoissa ne ovat ainakin elintärkeitä, ilman niitä ei pärjää. FF VII:ssä on hyödyllisiä kans jotku curet, barrier ja haste. Hyökkäys loitsut tahtoo jäädä hieman vähemmälle loppu puolella.
FF VIII:ssa loitsut ovat ehkäpä turhimmat. Pari hyödyllistä on aura ja meltdown mutta muilla loitsuilla ei oikeastaan ole muuta virkaa kuin laittaa junctioniin.
Ysissä ne ovat hyödyllisiä. Velholla ei oikeen kannata hakata kun voi taikoakin.
FF X:ssä ainakin alkupuolella joutuu pakostakin taikoja käyttämään kun joihinkin vihollisiin ei tehoa hyvin fyysiset iskut. Myöhemmin niidenkin käyttäminen vähentyy kun perus iskulla tekee maksimi damagen.
X-2:ssa loitsut ovat todella käteviä, varsinkin white magic. Ja velhoilla ei voi edes hakata normaaleja iskuja niin melkein pakko käyttää magiaa.
Yleisesti ottaen taiat ovat hyödyllisiä eikä hyödyttömiä, riippuu tietenkin ff:stä.
goddis
17.3.2004, 17:59:25
Tottavie olet oikeassa!! Ja FF IX:ssä ainakin White Magic on turhaa otteluissa koska on auto-regenit ja auto-reflectit. FFIX tarvitaan vielä jonkin verran Black Magicia muttei White Magicia. White Magicin voi korvata Chemist-abilityllä ja muutamalla Hi-Potionilla ja joillain Remedyillä.
BlackWalzi
18.3.2004, 23:56:52
Jooh FF 7 ja varsinkin FF 8 olivat melko turhia taikojen osalta.
Ysissä vielä Vivillä heitteli iha hyvi. (varsinkin Doomsday ja kaikille shadow absorb combo o iha kiva ^^)
Auto regen oli kyl melko yliveto ja sit alko curen sijasta holy lentelee.
Vanhat FF:t kunniaan joissa taiat vielä teki jotakin!
Taino FF2 loitsujen kasvatus systeemi oli melko puuduttava jos ei "exploitannu".
Ja tulikohan FF 6ssa heiteltyä muutaku ultimaa lopulta...
Alkujaan kirjoittanut goddis
Tottavie olet oikeassa!! Ja FF IX:ssä ainakin White Magic on turhaa otteluissa koska on auto-regenit ja auto-reflectit. FFIX tarvitaan vielä jonkin verran Black Magicia muttei White Magicia. White Magicin voi korvata Chemist-abilityllä ja muutamalla Hi-Potionilla ja joillain Remedyillä.
Minusta ainakaan ysin white magic ole ollenkaan turha, vaikka juuri jotkut auto-regenin, -hasten ja -reflectin voi oppia. Kuitenkin minusta white magicissä on paljon taikoja jotka ovat hyviä, tietenkin vain jos osaa niitä käyttää oikein. Esimerkiksi Slow, Mini, Esuna ja Dispel ovat todella hyviä taikoja. Unohtamatta tietenkin Eikon Holya joka on Vivin Doomsdayn ja flaren kanssa pelin parhaimpia taikoja.
Opetelkaa käyttämään niitä taikoja oikein, niin niistä voi olla hyötyäkin ja tätä kautta tehdä taistelut helpommiksi.
Gebric
22.3.2004, 23:03:56
Ja FF IX:ssä ainakin White Magic on turhaa otteluissa koska on auto-regenit ja auto-reflectit.
Niin siin on vaan se että auto-regeniä ei saa ihan pelin alkupuolella joten kyl niillä taioilla nyt kuitenkin jotain tekee. Oikeastaan kaikissa finaleissa joita olen jauhanut kunnolla, taioilla, varsinkin hyökkäävillä, on isompaa merkitystä vain pelien alussa. Lopussa alkaa white magicin (muidenkin kun curen) merkitys korostua.
FF VIII on liian futuristinen teknoräpellys, eli siinä taioilla ei edes saa mitään tunnelmaa aikaiseksi... Kaikki örvelöt lahtasin tavallisilla iskuilla sekä limiteillä. Esim. FF IX:ssä taiat ovat tärkeä osa tarinaa, ja luovat mahtipontisen tunnelman. FF III:ssä Mini-taika on pakollinen pelin etenemisen kannalta.
//FF X:ssä taiat ovat hyödyttömiä kuin koskaan ennen. Miksi taikoa esim. Lululla jos hänen Moogle-nukkensa potkaisee Seymoria nilkkaan tehden tälle täydet 99999?
black_hawk
26.3.2004, 7:17:41
Olen sitä mieltä että taikoja saisi olla enemmän koska ne on niin siistejä ja näyttäviä.Mutta seiskassa en tainnutkun alku puolella käyttää taikoja sillä lopussa niitä ei tarvitse se on varma.Sillä ainakin mä pärjä sin ilman mitään taikoja hakkasin ja ammuin se oli siinä.
Mutta final fantasy 9si oli sit vähän eri asia siinä käytin itseni mielestä aika paljon taikoja.Ja hakkausta samoin niitä summoneja käytin paljon vähemmän kun ei niitä tarvitse ainakaan mun mielestä nimittäin 9si oli maailman helpoin peli en jäänyt jumiin missään kohdassa seiskassa taas jäin parikin kertaa.Piti vaan olla hyvät parannus loitsut niin se oli läpi varmasti se on varma
Final fantasy 10 oli taas erillainen piristys siinä pitikäyttää taikoja loppu puolelle asti mutta en käyttänyt enää lopussa hakkasin vaan sekin oli ihan liian helppo peli mutta x2 on luonut mulle aika huonon kuvan kun näisen ekaa kertaa
ronin21
26.3.2004, 11:18:15
Toi on kyllä tosi valitettavaa, sillä ite ainakin kaipaan aina "ah, niin kauniita" magiceja!
On tyhmää korvata itemeillä parannustaiat, sillä esim. seiskassa on W-itemin löytymisen jälkeen ihan turha enään käyttää restoreja...
Uskallan vielä väittää, että pelit olis vähän vaikeempiakin, kun menis mp:tä (siis tietyissä tapauksissa) henkilöiden parantamiseen =)
Ultima Weapon
14.5.2005, 22:33:58
Kyllä se niin on nykyään finaleis, black magig taijat ovat melkein hyödyttömii.
Alussa niitä vain tarvii, mutta lopussa muut hahmot ovat jo niin tehokkaita että taikoja ei tarvita [esim FFX]. White magig on taas vähän käytöllisempää, Cure, Cura ja Curaga, ainoat taijat jota niistäkin käytetään.
Eli olen samaa mieltä, että taijat ovat jääneet liika sivusuuhun.
huru-ukko
15.5.2005, 8:39:06
Olen huomannut saman.
Vielä kutosessa itselleni taikojen käyttö oli loppuun päinkin vielä tärkeää, mutta esim. Safer Kefkan päihitin käyttämällä Edgarilla ja Gogolla Chainsawia ja levelit olivat yli 80.
Seiskassakin tuli vielä käytettyä jonkin verran taikoja, enimmäkseen enemy skillssejä, mutta kasissa, kun sain paljon leveleitä ja varsinkin, kun sain Squallin, Zellin ja Irvinen kaikki level 100 ja parhaat aseet ja Limitit jäi taikojen käyttö vähälle. Ainoat joskus käyttämäni olivat Aura ja Curaga ja jotkut muut parannustaiat.
Sir Edmund
15.5.2005, 10:16:50
Taikojen käytöstä on tullut aina vain turhempaa. Ensimmäisissä Final Fantasyissä loitsimisessa oli jotain järkeä, jos halusi voittaa taisteluita ja loitsut tekivät oikeastikin paljon vahinkoa. FF IV:ta ja V:ta pelatessa tunnelma oli oikein mukava uusien Final Fantasyiden jälkeen, kun taistelemisessa oli jotain muitakin keinoja kuin pelkkä suoraviivainen mätkintä. Tällaisesta olisi pitäny ottaa mallia, kun uusine Final Fantasyiden taistelumakaniikka suunniteltiin.
Sitten kun pelien alusta muuttui niin muuttuivat loitsujen käyttötarkoitukset.
FF VII:ssä ei taiolla tehnyt yhtään mitään, kun hahmoista halusi tehdä hyviä. Fyysistä lyönneistä sai paljon helpommin tehokkaampia ja taioista ei tarvitse mitään muita kuin sellaisia, jotka tukevat omaa ryhmää, mutta nekin pystyi korvaamaan tehokkailla materiayhdistelmillä. Sitten FF VIII:ssä loitsuista tehtiin jo aivan täyttä roskaa. Vedin pelin läpi käyttämättä yhtään vahinkoa tekevää loitsua lvl. 20:n jälkeen. Piti vain laittaa junctionit kuntoon ja sitten kaikki meni kuin itsestään fyysisillä hyökkäyksillä. Loitsuja ei edes viitsinyt käyttää, kun sen junctioniin laitetun taian käyttäminen tiputti statseja. Tämä oli ehkä FF VII:n suurin kompastuskivi, sillä taisteluista tuli liian yksiulotteisia. FF IX:ää en ole kuin kerran läpi pelannut ja en ole siinä mikään asiantuntija, mutta tässä loitsut taas toimivat ihan mukavasti, kun hahmoista oli eroteltu selkeät hahmoluokat. Sitten tuli FF X ja taas oli suunta huonompaan päin. Ei niillä mitään tehnyt taistelussa, mutta aeoneita kyllä oli hyvä käyttää.
Suurin moka, mikä taikoja kehitellessä on tehty, on niiden tehottomuus ja hahmojen fyysisten hyökkäysten teho. Kun normaalikin lyönti tekee sen 9999 vahinkoa, niin miksi käyttää jotain taikaa, joka kuluttaa MP:tä ja tekee n. 5000 vahinkoa?
Toivottavasti suunta olisi kääntymässä parempaan päin ja loitsuilla tekisikin joskus jotain.
Lord JF
24.5.2005, 19:14:35
Noissa vanhoissa FF:issä taiat olivat kyllä paljon tärkeämmässä osassa. (Vaikken ykkösen lopputappelussa tarvinnutkaan muita kuin parannustaikoja.) Seiskassa niitä taas tarvitsi alussa, mutta kakkos cd:llä ne rupesivat käymään jo hyödyttömiksi. Kasissa kuten monet ovat jo sanoneet taiat ovat olemassa vain junctionsysteemiä varten. Vaikka pomot olenkin hakannut lähes yksinomaan GF:illä. Ysissä taiat ovat Vivin ansiosta taas paljon tärkeämmät. Ja kyllä kympissä double blackmagic+ultima tekee ihan hyin vahinkoa. (Vaikkei se dark aenoeihin tainnut pahemmin toimia.) X-2:ssa taiat eivät mielestäni ole niin tärkeitä, mutta se riippuu vähän mitä dressspherejä haluaa käyttää. Omasta mielestäni nuo fyysiset spheret olivat kyllä tehokkaampia.
ghaleon
24.5.2005, 19:53:21
Jep taikojen merkitys on pienentynyt paljon ja se on valitettavaa, mutta enemmän minua ärsyttää se, että miksi ihmeessä damage puolelle pitää laittaa rajoituksia, jotka tulevat viellä suhkot helpolla vastaan? Miksei asiaa voisi tehdä vaikka siten, että kun olet hankkinut maksimi levelin ja parhaat varusteet niin tällöin maksimi damagen voisi saavuttaa, kun menee lyömään jotain heikoimmasta päästä olevaa vihulaista eli toisin sanoen mitä penteleen järkeä on edes tehdä jotain tiettyä rajaa (esim. 9999)? Sitten viellä nämä FFX:ssä olevat "break damage limit" jutut... huoh, yhteen sanaan tiivistettynä: Typerää :(
Tuo pitää kyllä paikkansa FF8:n kanssa, siinä ei oikeastaan taikoja tarvittukkaan mihinkään ja tylsästi niitä piti keräillä ja ne loppuivat sitten kesken. Yleensä myös parhaimmat taiat ovat junctionina statuksissa niin ettei niitä sitten viitsi käyttää, koska hahmon status kärsisi. Kuitenkin Curat ym. olivat siinäkin pelissä ihan hyödyllisiä siihen saakka kunnes sai recoveryn, se imi ilot lopuistakin taioista, mutta oikeastaan GF:ien taidot (Recover, Revive ja se joka toimii kuten Esuna) korvasivat parannus taiat, joten en niitä sinänsä pelissä kaivannutkaan.
FFx:ssä sitten. Itse olen ainakin taiat kokenut tässä hyväksi ja hyödyllisiksi. Ei taida tulla yhtään taistelua vastaan, jossa en käyttäisi taikoja. Yleensä heti taistelun alussa Hastega hahmoille ja muita status parannuksia riippuen vastustajan vahvuudesta. Saatan myös käyttää taikoja muuten vain jos tahdon tehdä suurempaa vahinkoa vastustajalle. Nykyään kyllä, kun hahmot iskevät jo niin paljon on hyökkäys taiat hiukan vähentyneet, mutta tottkaihan se oli odotettavissa, siltikkin taiat ovat joka taistelussa kovassa käytössä ja koitan ihan niidenkin takia saada Magicin mahdollisimman suureksi hahmoillani.
Critis
26.5.2005, 21:23:25
Mielestäni vanhoissa FF:ssä kuten IV V VI taian olivat hyödyllisiä ja niitä tuli käytettyä enemmän kuin nyky FF:ssä on kaikkia limittejä sun muita erikois iskuja joita tulee käytettyä enemmän. Esim FFVIII:ssa taiat olivat hyödyttömiä taisteluissa mutta sitäkin hyödyllisimpiä taas Junctionissa. Eli sanoisin näin että klassikoissa hyödyllisiä ja uusimmissa taas hiukkasen hyödyttömiä.
Vai että taijat turhia. No minustta ei koska taijoilakin voi perjättä koska jos tulee seilisia viholisia vastaan jtka ovat elementejän niin kyllä minä niitä sillä taijalla tapan mille se on heikko ja taijat korvaavat myös summonit jos ne ovat kuolet ja käytänm minä miulummin taikoja jos hahmon iskut ovat taikojen avulla vahvehmpia kuin sen fyysiset iskut. Niin ja jos ei olissi taikoja niin miten silloin parantaisit hahmoja jolin curagan avulla et mitenkään kokska elixsiirit käytetään vastta loppu taistlussa eikä niitä edes paljon saa ja potionit ja kaikki siihen potion luokaan kuuluvat itemit ovat liian heikkoja parantamaan hahmoa. Eli kyllä taijoilla on viellä suuri merkitys vaikka toisin väitettään.
RoboZ-NinZa
27.5.2005, 20:53:10
Niinpä ei ilman taikoi voi pärjää (paitsi FFVIII ja FFX-2) esim kympis siin ei voi voittaa mikä se oli siel monster kasvattamon pahin... ei sitä ilman taikoi voita esim käyttää ekaks doublen ja kaks ultimaa ja sit jatkaa pari kertaa copycatill.
I am Mass Murdere Robo..