PDA

View Full Version : Mistä hankitte musiikkinne?

seifer
27.5.2002, 15:57:19
Eli; ostatteko musiikin levyinä kaupoista (tai venäjältä) vai esim. lataatteko musiikin netistä? :hevimies:

Tähän ketjuun halutaan asiallisia viestejä, joissa on asiaa.
EI luetteloviestejä tähän ketjuun.
- Welc

mithon
27.5.2002, 16:48:54
En lataile enää netistä ollenkaan enkä osta myöskään piraattikamoja, tiedä sit meneekö ne rahat mitä käytän levyjen ostamiseen artisteille vai yhtiöille. Jos satun kuulemaan jonkun hyvän kipaleen esim radiosta tai joskus jopa mtv:ltä yritän ostaa sen kyl alkuperäsenä, joko sinkkuna tai sit koko levyn. Tilasin itseasiassa just Kiinasta pari Faye Wong:n levyä, et jos joku musiikki sattuu kolahtamaan niin kyl hommailen kyseiset levyt vaik joutus hiukan töitäkin tekeen.

Imho biisejä pitäs kyl saada levittää verkossa ihan vapaasti a'la Napster. Se ei käsittääkseni tiputtanut levyjen myyntiä käytännössä yhtään ja ainakin mun kohalla kävi vaan niin et sai kuunneltua tarkemmin niitä biisejä mitä oli pikaseen kuullut radiossa etc ja aika monesti hommasin sit sen levyn kokonaan.

Tietysti mun kohalla tota levyjen ostamista helpottaa jo se et opiskelut on jo takana niin on sillon tällön varaa ostaakkin jotaki, pirun kalliita ne kyl on...  :(

Helmholtz
27.5.2002, 17:18:16
Netistä haen kaikki biisit; everything, mutta jos joku (tai jotkin) kappaleet ovat tarpeeksi hyviä, sitten ostan levyn, josta ne löytyvät. Netin kautta tapahtuva musiikin levittäminen on mahtava tapa laajentaa musikaalisia horisontteja :)

zhorn
28.5.2002, 7:25:52
Ostan aina kaupasta kunnon hinnalla. ON mulla ari piraattilevyäkin, mutta ne eivät ole minun hankkimiani. Kannatan täysin reilua levykauppaa..

Netistä haen vähän musiikkia, koska ontelokoneeni ei suostu lataamaan kaikkea ja sen minkä se suostuu ladata, se lataa hitaasti.

Pedro
28.5.2002, 15:45:17
Yleensä imuttelen netistä, ja kun löydän jonkun uuden hyvän bändin sitä kautta, menen kauppaan ja ostan levyn. Tällä systeemillä ostin viime vuonna ja tämän vuoden alussa varmaan 30 levyä, kun ennen ostin vain muutaman vuodessa. Eli Napster, Audiogalaxy ja muut ovat minun tapauksessani vain kiihdyttäneet levyjen ostelua ihan uuteen malliin. :)

Edit: Ja yleensä asioin Kuopiossa Levykauppa Äxässä ja Helsingissä Tunnelin Levyssä.

Edited by Pedro on 29.5.2002 16:49

Marmadoc
28.5.2002, 16:09:09
Yleensä ostan levyt aitoina, mutta kotain mielestäni huonompia hankin venäjäktä/netistä.
Netistä hankin myös, jos ei ole varaa, niin pari biisiä levyltä että tiedän onko se levy sitten loppujenlopuksi sen arvoinen.

Trage
28.5.2002, 21:52:10
Kaupasta ostan kaikki levyni, netistä saatan hakea mp3, mutta yleensä tavoitteena on ostaa lataamani artistin levytyksiä, ja koskaan en hae kokonaista levyä, enintään 3-4 kappaletta/levy

Ja yhtään piraatti-cd:tä en omista, enkä tule omistamaankaan

P.S. Ja mikä tahansa levy on liian hyvä ostettavaksi kopiona, jopa kaikki rap yms bändit joita inhoan, piratismi sucks jne.
Aiheesta voisi saada paljon enemmänkin tekstiä, nyt ei jaksa :)

Noirre
29.5.2002, 11:12:28
Omistan hyvin suuren määrän CD-levyjä, ja ei, ne eivät ole poltettuja, kaikki alkuperäisiä. Kappaleet, joita en ole pystynyt hankkimaan levylle (vrt. Suteki Da Ne) ovat mp3 koneella. Olen sitä mieltä, että jos bändiä arvostaa niin niiden bisnekselle ei silloin tehdä hallaa, vaan revitään ne rahat siihen saakelin levyyn sitten vaikka kiven alta.

blindside
29.5.2002, 13:48:37
"Testaan" yleensä musiikkia ottamalla esim. pari biisiä/kaikki biisit joltain albumilta. Jos pidän musiikista menen kauppaan ja ostan levyn (haluamiani levyjä ei tosin aina kaupasta löydy :P). Eniten käytetyt kaupat on Free Record Shop, Megastore (entinen Spinefarm), Anttilan Top Ten sekä cdon (http://www.cdon.com/FI/). Ostettuani jonkun levyn rippaan sen useimmiten mp3-muotoon, koska käytä konetta aika paljon ja koneelta on helpompi ja nopeampi kuunnella kuin stereoista.

Theemu
29.5.2002, 21:13:40
Kaupasta noin yleisesti tulee levyt hankittua. Spine, Keltainen jäänsärkijä, Tunnelin levy ja Tunnelin Anttila ovat levyjen yleisimmät ostopaikat. Toisinaan katselen Huuto.netistä joitain harvinaisempia lättyjä.

Toisinaan yksittäisiä biisejä haeskelen myös Audiogalaxysta, mutta jos tuote on hyvä niin voi sen levynkin ostaa ja artistia tukea. Polttelen myös silloin tällöin, mutta suht harvoin kuitenkin. Puhdas omatunto ennen kaikkea. Ja tällaisena wannabe-journalistina alati kaatuvien zinejen parissa touhutessa saan myös promoja toisinaan parit läjät.

Älkääkä hemmettileijaa sentään ostako niitä levyjänne Venäjältä. Mieluummin työnnätte sen tyhjän CD:n Plextoriinne ja käytte vaikka netistä printtaamassa kannet. Tulee halvemmaksi ettekä tue rahanpesua toimittavaa Venäjän mafiaa.

Edited by Theemu on 29.5.2002 22:17

Narbeleth
29.5.2002, 21:36:10
Kaupasta on tähän mennessä tullut kaikki ostettua. Mutta ehkäpä joitain yksittäisiä kappaleita tulee sitten poltettuakin, kunhan sen uuden koneen saan (..en suinkaan toista itseäni..?)

Noirren kanssa samaa mieltä. Jos musiikin tekijästä pitää, niin silloin mielummin tukee sitä repimällä ne rahat väkisinkin jostain.

Ren
29.5.2002, 21:38:30
Yksi tamperelaisuuden parhaita puoli on se, että swamp musiciin pääsee melkein mistä vaan yhdellä bussilla. Löytyy uutta ja käytettyä, minulle kelvollisia genrejä hyllymetreissä mitattuna varmaankin kolme tai neljä.

Huuto.netistä tilailen suhteellisen säännöllisesti kaikkea jänskänvänskää (tunnus on "geshp" jos jotakuta kiinnostaa). Harmittaa vaan kun ihmisillä on niin valtavan erilainen käsitys "hyväkuntoisesta".

Erilaisista pikkudistroista joutuu myös aina välillä kaivelemaan kaikkea harvinaisempaa tai muuten vaan vähemmälle julkisuudelle jäänyttä tavaraa (Puissance ja KMFDM ovat olleet ainakin hieman harvassa).

Aaaaivan, Venäjää ei tässä asiassa tueta. Lähes kaiken imuroin aina intter netistä ennakkoon, mutta ikinä en ole piraattituotteesta maksanut enkä levyn kopioinnista kuluja enempää rahaa ottanut. Toisten työllä ei rikastuta.

-Aeris-
30.5.2002, 19:20:27
AudioGalaxy-ohjelmalla netistä tai sitten lainaan joltain tai jostain ja poltan itselleni. :D
Cd:t maksaa kuitenkin niin paljon, en muista edes milloin viimeksi olen käyttänyt omaa rahaani cd:n ostamiseen.. hmm.. ei tule tosiaankaan mieleen.  :huh:

SärkiOnKala
30.5.2002, 21:10:05
Se hieman riippuu.. Varsinaisia piraatteja olen ostanut vain kerran, kotoa löytyy polttava asema ja kiinteä nettiyhteys, joilla homma pääasiassa toimii.. Etenkin mitä tulee isompien jenkkibändien levyihin, ne usein tulee imuroitua.. On minulla aitojakin levyjä.. CMX:n uusi levy tulee varmaan ostettua sieltä aiemmin mainitusta legendaarisesta Swamp Musicista.. Kotimaisten yhtyeiden levyt hankin pääasiassa aitoina tai sitten saan arvostelutarkoituksiin nuorempien bändien demoja ja ep:itä.. Harvinaisuuksia(kuten CMX:n Johannes Kastaja) en erityisemmin ostele, sillä esim. aiemmin mainitusta JK:sta saa maksaa väh. 450 markkaa vanhaa rahaa, johon ei opiskelijalla ole varaa.. Joten tässäkin tapauksessa Audiogalaxy auttaa.. Varsinaisiin piraatteihin en kuitenkaan koske.

Edited by SärkiOnKala on 30.5.2002 22:16

ksms
1.6.2002, 0:13:27
kaupastahan levyt ostetaan
täällä turkumaassa suosin erityisesti js cd:tä
toki netistä tulee toisinaan tilailtua levyjä
ja livekeikkoja tietenkin netistä .shn -faileina

Kreifi
19.1.2003, 23:04:00
Originally posted by Noirre
Omistan hyvin suuren määrän CD-levyjä, ja ei, ne eivät ole poltettuja, kaikki alkuperäisiä. Kappaleet, joita en ole pystynyt hankkimaan levylle (vrt. Suteki Da Ne) ovat mp3 koneella. Olen sitä mieltä, että jos bändiä arvostaa niin niiden bisnekselle ei silloin tehdä hallaa, vaan revitään ne rahat siihen saakelin levyyn sitten vaikka kiven alta. Tunnetko kuinka jumalallinen rispektini laskeutuu sinun ja kaltaistesi ylle? Hyvä, sen kuuluukin tuntua.

Levyt joiden tiedän olevan ostamisen arvoisia ostan levykaupasta. Ikävää vain, että levykauppa(ni) on huono, eikä sieltä saa oikeastaan koskaan haluamaansa. Sitten tilailen niitä netistä. Paikkoja on moniakin, mutta en suosi paikkoja joissa ei saa maksaa laskulla. Muilla tavoin (postiennakko) tulee liikaa kuluja, sillä en yleensä tilaa suuria määriä (1-3).

Aina joskus, kun koneella sattuu olemaan tilaa tai jotakin mielenkiintoista ilmaantuu, imuttelen netistä tai convertoin kaverin levyltä. Kuuntelu sitten määrittää näiden biisien kohtalon. Osa saa lähteä, osa jää kunnes ostan levyn ja osa jää, enkä osta levyä.

Nyt musiikkia on noin gigan ja yhteensä listalta löytyy noin yhdeksän levyä, jotka on hankinnassa, mutta varallisuus ei aina anna periksi. Jossakin vaiheessa nämä levyt tullaan kyllä hankkimaan.
Lisäksi listallani on kamala kasa yksittäisiä biisejä (Impaled Nazarene - Nyrkillä Tapettava Huora, Thy Serpent - Christcrusher). En ikinä maksaisi kokonaisesta levystä, koska en pidä muista biiseistä.

Eiköhän tuossa ollut sopivan pieni katsaus aiheeseen. Vastaus lyhykäisyydessään on: Ostan netistä.

Enkuli
19.1.2003, 23:20:04
Musiikki tulee kolmella tavalla. Hyvä musiikki vain yhdellä.

Bändiin tutustuminen alkaa hankkimalla joitain kappaleita joko netistä, tai lainaamalla kaverilta levy(jä) ja ehkä myöskin rippaamalla ämpäreiksi (yleensä näin). Nämä sitten tungetaan siihen suureen soittolistaan (jossa kaikki pitämäni kappaleet) jota shufflella kuunnellaan, ja vähitellen niistä muodostuu mielipide. Mielipide päättää, jääkö levy vain ämpäreiksi, vai tuleeko se hankittua. Levy jää sitten hankintalistalle odottamaan, että se jostain löytyy.
Yhtään hyvää levyä ei jätetä hankkimatta, se on selvä. Sen jälkeen kun bändi on tullut tutuksi, niin usein uskaltaa ostaa saman bändin muita levyjä ilman etukäteen kuuntelua.
Toinen tapa tutustua bändiin on vain kylmästi mennä ja ostaa levy. Teen tätä tapauksissa, joissa olen kuullut bändistä paljon hyvää ihmisiltä joilla on samanlainen musiikkimaku, tai jos bändissä on jäseniä jostain pitämästäni bändistä. Kertaakaan en ole ostanut levyä jonka ostamista olisin katunut (singlejä ei lasketa, sillä ostelen potentiaalisten, mutta toistaiseksi pettymyksia tuottaneiden bändejen singlejä mentaliteetilla "josko ne tällä kertaa olisivat saaneet aikaiseksi hyvää musiikkia")
Levyt tulee hankittua käytettynä tai uutena, tuossa prioriteettijärjestyksessä. Poltetut musiikki-cd:t / piraatit ovat ehdoton no-no.

-Enkuli, musta siivekäs

"Good is the passive that obeys reason. Evil is the active springing from energy"

ceeb
20.1.2003, 0:48:38
Samoihin aikoihin kun soitin kitaraa kuuntelin todella paljon erilaisia musiikki tyylejä ja ostelin kohtuullisesti levyjäkin (about 4-6 kuukaudessa. Tässä vaiheessa minulla ei ollut vielä nettiä). Lopetettuani kitaran soiton jäi musiikin kuuntelu siinä samalla vähemmälle jolloin en ostanut ainuttakaan levyä pariin vuoteen.

Kun sain netin (ISDN 64k) innostuin imuttelemaan hieman musiikkia ja jopa kuuntelemaan sitä pitkästä aikaa, eikä tolla isdn:llä niin paljoo imuteltu. Kun musiikki alkoi taas kiinnostamaan oli hankittava parempi netti, joten hankin adsl 256k. Tämän uuden yhteyden hankinta ei kylläkään perustunut täysin siihen että saisin nopeammin imutettua musiikkia koneelle, isdn:llä on myös tuskallista pelata nettipelejä kuin myös imutella yhtään mitään.
Nytten on kumminkin tultu imutettua monia levyjä netin kautta enkä vieläkään ole ostanut kaupasta yhtään levyä siitä lähtien kun lopetin kitaran soiton. Netistä saa ilmatteeksi, ei löydy innostusta ja mielenkiintoa maksaa kaupalle levyistä.

freyelise
20.1.2003, 10:42:29
Itse ostelen musiikit rahalla milloin mistäkin. Paitsi Viron pimeiltä kujilta.

Kerran kun olin rahoissa tein kaksi tilausta swampille joiden molempien loppusumma oli yli 1000 markkaa. Myös muita nettikauppoja on tullut käytettyä, kuten edesmennyttä boxmania melko ahkerastikin. Ehkä kuitenkin suurin osa levyistäni tulee alan liikkeistä. Myönnettäköön että toisinaan myös tavaratalojen alekasoista löytyy helmiä :)

Olen sitä mieltä (itsekin luovan työn tekijänä) että kyllä artistille kuuluu antaa kunnioitusta tehdystä työstä mikäli siitä pitää. Täytän tämän maksamalla musiikista rahat, ja saavutan täten pyhyyden tilan. Jos rahaa ei ole niin ei tule sitten musiikkiakaan hommattua.

Von Wiensburgh
20.1.2003, 11:25:01
Minä haen paljo musiikia netiatä, mutta kyllä pääosin ostan muusiikkini.

Paljolti ostan sen takia, että tykkään siitä, että saa kannet, niistä minä tykkään. Ei ole sama asia,että tulostaa kannet levyyn, koska kannet ovat usein hienoja sekä kaikin puolin täyteen printattu ja hyvälle pahville ...

mindless
20.1.2003, 18:54:15
No mä joko ostan ne kaupasta tai poltan kavereilta.
Tai sitten vain imutan ne koneelle.
Harvoin kyllä sitä teen.
Se riippuu vähän siitä millaisessa rahatilanteessa olen, että ostanko sitten kaupasta.
Tai sitten poltan kaverilta, jos se on ostanut vaikka jonkun hyvän levyn .

Melinda
21.1.2003, 16:57:48
-

Tordragon
21.1.2003, 17:09:32
Kaupasta, luonnollisesti, ja myös netistä tilaan sikäli mikäli ei löydy lähempää. Hintakin näyttelee tosin tässä asiassa roolia. Voin sanoa kyllä, että ostaisin myös käytettynä levyjä vaikka kirpputorilta mikäli ne kunnossa olisivat. Valitettavasti vain suurin osa ei näin ole ja hyvin monessa on naarmuja vaikka naapurille asti. Ostan siis miellään uutena ja niihin tulevat (mahdolliset) naarmut ovat minun ristini.

Originally posted by Kreifi
Ikävää vain, että levykauppa(ni) on huono, eikä sieltä saa oikeastaan koskaan haluamaansa.
Tuokin on minun kohdallani valitettavan totta. Toki jos nyt sattuisin kuuntelemaan listahittejä sun muuta niin varmasti löytäisin joka kerta ne levyt sieltä kaupoista. Toki sitten onneksi kuuntelen paria pitkän linjan orkesteria, joiden levyt kyllä poikkeuksetta tulevat sinne.

Mutta kuitenkin, mikäli haluaa jotain hieman poikkeavampaa musiikkia kuin vaikka pelkkä metalli, tai mikä tahansa päägenre, niin sitten saakin lähteä hakemaan jo kauempaa. Tässä vaiheessa tulevat mp3:set kehiin. En minä niitä levylle polta kun ei ole polttavaa asemaa (duh), joten tyydyn kuuntelemaan koneelta. Harvemmin minä esimerkiksi autossa haluaisin vaikka Die Verbannten Kinder Evasia kuunnella. (Mp3-soitin, hm?).

ash
21.1.2003, 20:08:10
Kaupasta hankin musiikkini. Ostan kuitenkin korkeintaan vain pari CD:tä vuodessa, joten mitään suurta rahareikää ei tästä pääse muodostumaan. Mielestäni on reilua, että muusikko, jonka musiikki tuottaa minulle mielihyvää, saa täyden korvauksen vaivoistaan, siksi en imuttele mitään netistä.

Necroth
3.2.2003, 16:54:00
Niitä nyt tulee hankittua milloin mistäkin. Huuto.net, bändien sivujen kaupoista jos sattuu olemaan kauppa heillä. Kuten Nightwishillä. Ja...pakko inun on myöntää, saan myös joitain sillä tavalla että lainaan kavereiltani ja poltan. En ole nimittäin kovin rikas, joten joudun käyttämään tämmöistä konstia...

R'lyeh
3.2.2003, 20:49:08
Yleisimmin levyt tulee hankittua kaupasta, mutta ottaen huomioon, että tarpeeksi hyvän valikoiman omaava levykauppa sijaitsee noin 100km päässä, ei ihan heti tule sinne kauppaan lähdettyä. Silloin harvoin kun tuohon kauppaan pääsen, niin tulee sitten ostettua enemmänkin levyjä (2-4 kpl). Netistäkin olen harkinnut tilaavani jotain levyjä, mutta en sitten ole kuitenkaan saanut niin paljon aikaiseksi - ei minulla ole yleensä mitään kiirettä saada ihan heti uusimpia levyjä käsiini. Tosin Huuto.netistä olen huudellut toisinaan sellaisia levyjä, joita en ole kaupasta löytänyt - käytetyt levyt ovat yleensäkkin sopivan halpoja pienelle levybudjetilleni.

Muita käyttämiäni musiikinhankkimiskeinoja ovat esimerkiksi kirjastosta sekä kavereilta lainaaminen, ja joskus tulee myös netistä joitain kappaleita haettua, jos ei muualta tiettyä musiikkia löydy tai on vain yksi kappale haussa. Modeemilla kun ei pahemmin jaksa tiedostoja siirrellä, saati sitten että tukisin edes kokonaisten cd-levyjen imemistä netin kautta. Mieluiten ostan musiikkini laillisesti kaupasta, samalla tulee tuettua artistia ja kaupan päälle saa kunnon kannetkin levyyn.

Prometheus
14.2.2003, 1:16:22
En harrasta piraatteja.

Hankin suurimman osan levyistäni Levykauppa-X:stä. Siellä on ihan kohtuuhyvä metallitarjontakin. Minulla on kaiken lisäksi kanta-asiakaskortti, jolla joka 10. leimauksen jälkeen saa ilmaiseksi 17 € arvosta tavaraa. Ihan hyvähän se kortti on olla olemassa. Joskus käyn myös Musiikki-Kullaksella, josta löytyy myös tuota klassista.

Kolmas käymäni paikka on keskustan antkvariaatti, jossa on paljon käytettyjä levyjä, mutta joiden hylly on ihanassa epäjärjestyksessä. Ei sieltä mitään koskaan löydä. Sinkkuja siellä on mielestäni aika hyvinkin, vai kuvittelenko?

Netistä imutan tosi harvoin joitakin yksittäisiä biisejä. Ärsyttävää, kun suurin osa linkeistä pukkaa eteen hirveetä guanoa ja väliin ei edes toimi. Ei kehtaa tuota nettiä, on siinä.. siinä siis on jotain mätää.

Lunete*Almasy
8.4.2003, 18:43:20
Lähes aina suoraan levykaupasta, mitä nyt joskus on saanut jotain poltettuja levyjä kamuilta tai muuten vaan lahjaksi. Levykaupoissa kierteleminen on mukavaa, paitsi silloin kun ei ole rahaa ja juuri silloin niitä hyviä levyjä olisi tuplasti enemmän kuin normaalisti... Siinä sitten hyppii seinille. :)

Leviathan
8.4.2004, 15:20:09
Ostan, siis yleensä ja ihan suomesta, helsingissä sijaitseva Keltainen jäänsärkijä on suosikki paikkani. Kannatan suuresti rehellistä lavykauppaa, en omaa yhtäkään piraattia ja pidän lujasti linjastani kiinni. Kyllä se raha pitää jostain aina saada hyvän musiikin eteen. Mutta olenhan myös imuttanut netistä musiikkia, mutta vain sellaista että en joko saa niitä biisejä ellen tilaisi ulkomailta taikka jos pidän kyseisen bändin vain 1-2:ta biisitä niin imutan, en halua maksaa 10-20e 1-2:sta hyvästä biisistä jos bändin muut biisit eivät iske minuun ollenkaan.
Mutta siis koetan hankkia kaiken musiikin itselleni rehellisesti, tosin jos se ei onnistu kuin ulkomaiden kautta niin sitten netistä imuttamalla.

Mutta siis jos hakee jotain harvinaisempaa tuotantoa niin kannattaa tarkistaa aina Kukunor (http://www.kukunor.com) ,sieltä usein löytyy. Ainoa huono asia on suhteellisen korkea postiennakko

Bananasplit
8.4.2004, 15:26:04
Jos haluan levyn, yleensä ostan (tai ostatan) sen, mutta jos olen vailla jotain tiettyä kappaletta johonkin toissijaiseen tarkoitukseen, tai haluan kappaleen, jota ei ole millään kaupassa myytävällä levyllä (kuten epäviralliset pilaversiot) lataan netistä. Lataan myös yleensä maistiaisia artisteista, ennen kuin ostan levyn.

Frodo
8.4.2004, 15:49:02
Ne levyt jotka olen päättänyt ostaa, ostan yleensä No Sign Of Life Un-Entertaimentilta ja sitten enemmän tunnetujen yhtyeiden ( Beherit ja Darkthrone ) äänitteet joudun tilaamaan Levykauppa Xstä. Sitten harvinaisempia julkaisuja, kuten Hornan 7-tuuma EPt tai joidenkin yhtyiden demonauhat, tai sitten irtonaisia kappaleita lataan joko yhtyeiden virallisilta sivuilta ( joskus nyt vain tuurilla saattaa löytää kokonaisia kappaleita mp3sina ) tai sitten Kazaan kautta ( joka minunkin ennakkoluulojani vastaan olevasti osoittautui varsinaiseksi Black Metal-kultakaivokseksi (Hornan Varjoissa-demo sekä helvetisti seiska-tuumia).).

vegeta
9.4.2004, 13:08:08
Ennen ostin aina kaikki levyni kaupasta. Nykyään kun sain nettuskan niin oon lähinnä imuttanut vaan niitä jollain ohjelmilla. Paljon halvempaa imuttaa niitä kun maksaa jotain 20 €, mutta toisaalta ei saa niitä hienoja vihkosia ja itse levyä :murjotus:. Ja tietysti vielä polttamalla, en tosin niin paljoa...

Ferithem
9.4.2004, 15:15:59
Ostaisin kyllä ihan moraalisessa mielessä mieluummin kaupasta, mutta kuitenkin tyydyn imuttamaan netistä ja polttamaan. Syynä tähän ovat CD-levyjen hinnat (ei köyhällä ole varaa) ja myöskin se, että mistään ei löydy lempimusiikkiani. Olen etsinyt kaikkialta, mutta mistään ei esimerkiksi Suomessa löydy Within Temptationin levyjä. Se harmittaa, sillä niitäkin kappaleita olisi ihana soittaa omassa huoneessa stereoissa (jotka eivät hyväksy CD-RW -levyjä). Kazaata en käyttäisi, jos olisi enemmän rahaa - se on syntisen huono imuohjelma ja vieläpä halvatun hidas tällä koneella. Kavereilta lainailen joskus levyjä ja lataan koneelle. Tuskaa...

Cele
10.4.2004, 13:10:45
Jaahas.. Suurimman osan hankin netisä. Kaupassa levyt osaavat olla niin pirun kalliita, ettei niitä muutaman kappaleen takia lähde hankkimaan.
Muutamia suosikkeja tulee kyllä hankittua kaupasta, en tosin julkaise kyseisten bändien nimiä.^^

Ja jos aidon levyn haluan, siirryn yleensä huuto.netin puoleen. Hyvä ja luotettava paikka!

Lexicon
10.4.2004, 14:13:48
Alkuperäisenä ostan kaikki levyt, cdonista lähinnä tilailen.
Joskus tosin teen poikkeustapauksen ja imuroin jonku levyn netistä testikuunteluun, näin tein mm. Björkin Debut albumille, en ollut kuullut kuin Human Behaviour biisin ja halusin tietää onko muut biisit yhtä hyviä. Tämän jälkeen pistin levyn tilaukseen ja poistin sen koneeltani.
Poikkeustapaus oli myös Fear factory - Archtype levyn kanssa, sekun oli jo kauan aikaa netissä ennenkuin se tuli myyntiin, enkä malttanut odottaa niin imutin sen netistä "testikuunteluun".

Eli piraatteja ei tueta.

leivän murunen
10.4.2004, 14:31:20
yleensä lataan netistä mutta kaikki ei ole ilmaista eli välillä käyn ihan ostamassa kaiken tarvittavan. Netistä saattaa löytyä nimittäin pikkasen nopeammin tarvittu kappale mutta sen mukana voi tulla kaikkea "epämukavaa" :bored:

Necrofobia
11.4.2004, 15:38:08
Kolmesta paikasta hankin musiikkia, netistä, kaupoista ja kavereilta. Netistä olen lataillut aika paljon musiikkia mutta nykyään en enää kovin paljon. Kaupoista ostelen harvemmin, ennemmin tilaan netistä levyjä koska asuin paikallani on levykauppojen puute. Kavereilta joskus saan musaa ja ainakin isoveljeni kaverilta oon monia levyä saanut poltettua itselleni.

Nitromethane
11.4.2004, 19:17:11
Netistä lataan musiikkia vain koekuuntelua varten. Jos sitten sattuu mielyttämään joku levy, niin joko paikalliseen kauppaan ostamaan, mutta lähes aina joudun tilaamaan levyni netistä, sillä täällä peräkylässä ei oikein tahdo löytyä vinyyleihin erikoistuneita kauppoja, joten netistä on nekin tilattava. CD:tä sitten yleensä jo löytää paikallisesta kaupasta.

Yose
12.4.2004, 18:41:18
En levyjä warettele juurikaan, jostain kaupasta tulee ostettua, ja netistäkin tilailtua näin yleensä. No en paljoakaan vielä edes levyjä omista, mutta niitä nyt täytyy alkaa harrastelemaan vähän enemmänkin, ja tietenkin kaikkia paikkoja mistä levyjä halvalla saa, käytetään eduksi.

Wompatti
12.4.2004, 22:06:48
Lataan kaikki musiikkini netistä, koska kuuntelen lähinnä vain peli- ja animemusiikkia. Saisihan nuo levyinäkin, mutta kun niitä ei täällä ole julkaistu, niin joutuisin tilaamaan ne pääosin Japanista. Siellä ne maksavat ihan normaalin musiikkilevyn verran, mutta kun päälle tulee tullin, postin ja veron takia toinen mokoma lisää, niin ei kiitos. Muusikkoja voin tukea, mutta en valtiota samalla hinnalla.

Kippe
12.4.2004, 23:13:40
Uuteen bändiin tutustuminen hoituu ämpärien välityksellä, sillä en halua harrastaa uhkapeliä enkä pahemmin kuuntele radiota. Jos jokin onnistuu vakuuttamaan, hankin sen levyllä. Ensisijainen ostospaikka on paikallinen Moe's music, jossa on kattava valikoima kohtuulliseen hintaan. Netin kautta levyjä saa suht hyvin täältä (www.swampmusic.com). Piratoidut/poltetut levyt ovat puolestaan häpeäksi itselle ja suvulle.

Davidson
13.4.2004, 18:00:49
Hankin musan netistä, kirjastosta ja kaupasta. Jos olisi enemmän rahaa, hankkisin varmasti nykyistäkin tahtia rivakammin (joka on muuten IHAN kohtuullinen) levyjä aitoina. Ostospaikkana toimii usein cdon tai aironmusiikki. Netistä hankin enimmäkseen sellaisten potentiaalisten hyvien bändien levyjä, joihin sitten tutustun ja teen levystä muodostamani mielipiteeni perusteella mahdollisen ostopäätöksen kyseisen ryhmän tuotannon hankkimisesta. Sama metodi koskee kirjastosta hankittua musaa. Teen harvoin heräteostoksia musiikin suhteen.

Ilmestyskirjan Peto
14.4.2004, 12:31:13
Mä ostan yleensä musiikin kaupoista, ( useimmiten Itäkeskuksen FRS )
mutta olen kyllä myös musiikkia lataillut ja polttanut levyille...
Mun mielestä kannattaa ostaa levyt kaupasta koska sillon pääsee oikee kunnolla "fiilistelemään" ja tukee samalla kyseistä bändiä.

Mutta en näe siinä mitään pahaa, että lataa musaa netistä jos vaan hakee jonkun mielenkiintoisen bändin kappaleen josta ei ole ennen kuullut.

Like-Devil
15.4.2004, 6:14:09
No mä saan miun omat musiikit tuolta papalta välillä koska se polttaa mulle levyjä.. ja sit mä saatan saada myös synttärilahjaksi, joululahjaks..

no eip mulla oo sellaset ku vaan 11 levyy..

make
15.4.2004, 8:11:10
Kaupasta on tullut jonkun verran ostettua, mutta enimmäkseen tulee poltettua kavereilta ja mp3:sia netistä. Kaupoista tulee nykyään harvemmin hommattua koska ne levyt voi kopioda kavereilta ja kaupassa tuntuu olevan joillakin levyillä kalliit hinnat.

15 levyä on tullut ostettua kaupasta, yksi Virosta ja loput poltettuja. Harvemmin tulee kuunneltua enää CD:tä kun mp3:sia löytyy paljon ja olen ripannut muutaman levyn jopa mp3:siksi.

mogvisti
15.5.2004, 19:20:31
Kaupastahan minä nuo levyt hommaan ja joskus ostan kavereilta. Netistä en imuroi niitä koska ei oo kunnon nettiyhteyttä. En myöskään käytä nettikauppoja, sillä ne vaativat rekisteröitymisen ja 18-vuoden iän.

Mutta silloinkin kun ostan levyni, niin niiden pitää löytyä alekorista. En ole rikas mies, vaan mielummin poltan cd:t esim. kavereilta.

Dimmy
15.5.2004, 21:37:13
En myöskään käytä nettikauppoja, sillä ne vaativat rekisteröitymisen ja 18-vuoden iän.

Höpönlöpö. Ei ainakaan minulta kukaan ole ikinä mitään ikiä ole kysellyt.

Itse hankin levyni mistä milloinkin, miten vain halvimmalla saan. Jos levyä siis on jossain virallisessa formaatissa saatavana. Netistä imutan vain jos kyseessä on joku ajat sitten loppuunmyyty limited julkaisu jota ei ole muuten mahdollista hankkia.

Sun Elizabeth Lee
15.5.2004, 21:38:29
Yleensä netistä. En jaksa ostella kaupasta levyjä, joissa saattaisi olla vain pari kolme hyvää biisiä, joista pidän ja loput laulut olisi sitten huonoja. Joskus tosin saattaa tulla semmosiakin levyjä vastaan, että kaikki biisit on tosi hyviä, et sillon on pakko ostaa se kaupasta. Ja tokihan alkuperäinen on parempi aina kun kopioitu.

mogvisti
15.5.2004, 21:52:32
Höpönlöpö. Ei ainakaan minulta kukaan ole ikinä mitään ikiä ole kysellyt.

Itse hankin levyni mistä milloinkin, miten vain halvimmalla saan. Jos levyä siis on jossain virallisessa formaatissa saatavana. Netistä imutan vain jos kyseessä on joku ajat sitten loppuunmyyty limited julkaisu jota ei ole muuten mahdollista hankkia.

Ai niin, unohdin itse että eräs kaverini on rekisteröitynyt johonkin nettilevykauppaan ja väitti iäkseen 18 vaikka onkin vain 15-vuotias.

No, mutta olen kuitenkin tälläinen "vanhan aikainen" ja mielummin ostan levyt kaupasta, sillä ainakin sillä tavalla voi tarkistaa onko kotelo ehjä ja myös se ettei koteloon tule pahempia kolhuja.
Mutta ainahan sen voi palauttaa, mutta sitten joutuu taas odottamaan kauemmin, että pääsis kuuntelemaan cd:tä!

Dimmy
15.5.2004, 23:52:40
No, mutta olen kuitenkin tälläinen "vanhan aikainen" ja mielummin ostan levyt kaupasta, sillä ainakin sillä tavalla voi tarkistaa onko kotelo ehjä ja myös se ettei koteloon tule pahempia kolhuja.
Mutta ainahan sen voi palauttaa, mutta sitten joutuu taas odottamaan kauemmin, että pääsis kuuntelemaan cd:tä!

Niitä koteloita saa kaupasta lisää, ellei joku erikoispainatus taikka digipack ole kyseessä. Enkä usko että yksikään nettilevykauppa suostuisi edes vaihtamaan levyä rikkinäisen jewelcasen takia. Ja onpahan noita levyjä tullut ilman tuota koteloakin joskus.

mogvisti
15.5.2004, 23:57:40
Ja onpahan noita levyjä tullut ilman tuota koteloakin joskus.

No, siinä on yksi syy lisää, miksi mielummin ostan levyni ihan tavallisesta kaupasta. Tietää ainakin mitä rahallaan saa ja vielä ilman postikuluja!

Sookie
17.5.2004, 17:25:01
Mulla se vaihtelee. Viime aikoina olen nyt paljon hakenut musaa netistä, kun vain vähän aikaa se Kazaa on ollut minulla. Muuten sitten lainaan joitakin seedeitä kavereilta, otan niistä hyvät biisit. Sitten lainaan seedeitä kirjastosta, sama juttu. Kaverit myös lähettävät biisejä välillä, tai jos tajuan jotain pyytää jotain mikä jollain on jo. Sitten kahtena juhlapäivänä (synttärit, joulu) saan lahjaksi yleensä jotain musaa. Sitten kun välillä jumalat ovat minulle armollisia niin minulla on omaa rahaa (!!) ja ostan jotain musiikkia.