View Full Version : Final Fantasy Tactics
The_Sipi
24.10.2002, 12:38:13
Final Fantasy Finlandin uutisissa meille tarjotaan tietoja Final Fantasy Tactics Advancesta. Niinpä minun lienee syytä kysyä, että kuinka moni teistä on pelannut Final Fantasy Tacticsia? Onko kyseistä peliä koskaan tuotu Eurooppaan, kun itse en oo sitä nähnyt täällä päin myytävän? Kuitenkin olen kyseistä peliä pelannu. Olin vuonna 1999 puolisen vuotta Kiinassa ja siellä pelasin kyseistä peliä pleikkarilla ja häpeissäni joudun tunnustamaan, etten sitä kauan pelannut. En ole sata varma siitä, että oliko siinä englanninkieliset vai japaninkieliset tekstit, mutta veikkaisin että japaninkieliset. Mutta jotenkin se ei auennut (tosin, siihen päivään mennessä en ollut muitakaan ff-pelejä pelannut). Kaiken lisäks kuolin ensimmäisiin vastaan tulleeseen viholliseen muutaman kerran, joten innostus lopahti lyhyeen. Kaiken muun lisäks mä jätin sen sinne Kiinanmaalle enkä siis omista sitä enää. Ja nyt kaduttaa, etten tuonut sitä mukanani :(
Kyllä olen pelannut. Daavid A Magella on se, taisi hankkia Sami E:n kautta.
Kyllähän se peli tuo jotain vaihtelua genreen, ja onhan nuo jobit hauskoja. Vaikea peli se kyllä aina silloin tällöin on, mutta siis eteenpäin pääse aina yrittämällä. Strategia osuudet ovat haastavia, se sentään on hyvä puoli ainakin pelissä ja varsinkin nämä Zodiac Warriorsit vai mitä onkaan.
Ja sitä ei koskaan tuotu Eurooppaan, syistä en tiedä yhtään. Olisi kyllä se saatu tuoda.
Ja jos sitä kaipailet, niin huuto.netistä silloin tällöin löytyy peli huudettavana. Ja kannattaa katsoa kirpputori osastoa myöskin.
Z-e-r-o
24.10.2002, 21:53:47
Siis totuushan on niinkuin Ninja sanoi että ilman mitää MOD piiriä sitä ei pelailla....
Itse imutin sen koneelle ja onhan tuo aivan varteenotettava peli.
The_Sipi
25.10.2002, 8:10:25
Mitään MOD-piiriähän mulla ei oo, koska Kiinassa pistetty MODi toimi siellä ihan ok, mut ku tänne tultiin, niin kaikki pelit näky mustavalkosena (huolimatta rpg-piuhoista), enkä sitten oo viitsinyt uutta pistää sen poistamisen jälkeen. Mut jos mä joskus ton FFT:n ostan, niin kyllä se on sitten pakko hankkia
Kreifi
25.10.2002, 8:23:03
Jos on viestejäni hiukan tarkemmin lukenut on voinut huomata mikä on minun suhteeni kyseiseen peliin. En ole siis päässyt pelaamaan, mutta kovin kovin kovin haluaisin suorittaa tämän toiminnon. Olen veikkaillut, että minä voisin nostaa pelin tuonne seiskan rinnalla (joka on ykkösenä listallani) tai ainakin lähelle sitä. Peli vaikuttaa sellaiselta, mikä olisi juuri minun makuuni. Taktiikkaa tyyliin Vandal Hearts Final Fantasy nimellä varustettuna. Oivoivoi, kun tekisi hyvää minunkin vanhehtuvalle pepulleni.
Ehkä joskus...ehkä...
ps. Jos joku tosiaan haluaa myydä minulle pelin ja peliin sopivan konsolin polkuhintaan niin lupaan, että tällä henkilöllä tulee olemaan helppo elämä. Jos taasen antaa ilmaiseksi, tulee elämä olemaan yhtä juhlaa. Kannattaa siis suorittaa tämä toiminto.
Roakel
25.10.2002, 14:42:11
Minun kaverillani oli se peli omistuksessa noin 2 vuotta sitten, mutta myi sen jollekkin serkulle (olisi myynyt minulle!). Se peli on mielestäni ihan hauska, sitä jaksaa pelata kauan eikä se ole liian helppo. Mutta silti pidän enemmän ihan näistä tavallisista FF peleistä, mutta jos jostain löydät niin hanki. :)
Dougar
25.10.2002, 14:48:21
Mä olisin sellanen salamurhaaja, tai Cloudin tyylinen..
Mulla ois pitkät hiukset. Jotkut vaatteet.. Mulla ois sellanen Sephiroth tyylinen pitkä [ohut?] miekka.
Tietenkin olisin päähahmo :P
Hmmh.. Mitäs muuta keksiskään.. Nooh.. Ei nyt tuu mieleen, tossa oli siis vastaukseni..
The_Sipi
25.10.2002, 14:52:08
Dougar, väärään viestiin tais mennä :) .
Mut sellasen unohdin kysyä, että onko toi FFTA sama peli tai melkein sama kuin FFT?
Ruhve
25.10.2002, 17:25:31
Olen kyllä pelannu FF Tacticsia ja kyllä se on loistava peli. Pelannut sen kerran läpi ja vielä sitä jaksaa tahkota yhä uudelleen ja yhä uudelleen. Vaikeus tasoltaan se on ihan OK, koska välillä taistelut on helppoja ja välillä taas sen verran vaikeita että minä ainakin kuolen ja siitten sapettaa kun ei ole tallentanut peliä vähään aikaan. Pelin taistelu systeemi toimii hyvin eikä Job järjestelmässäkää ole mitään vikaa. Ainoa mikä minua jäi vaivaamaan on pelin lyhyys. kyllä tämä peli kannattaa ostaa jos tämän tapaisista väin pitää.
From Finland
25.10.2002, 20:55:02
final fantasy tactics advance on eri peli.
auron_86
25.10.2002, 21:14:16
Olen pelannut, itseasiassa omistan alkuperäisen pelin jonka eräs tuttuni kerran minulle ystävällisesti jenkkilästä osti.
Aivan loistava peli täytyy sanoa, juoni toimii, hahmot on persoonallisia ja taistelusysteemi on loistava. Kaikki vaikuttaa miltei kaikkeen. Hankin FFTA:n luultavasti emulle sitten joskus (hyi minua).
Valitettavasti FFT:tä ei vaan ikinä tuotu eurooppaan, kiitos Square, kiitos.
Ultros
25.10.2002, 22:02:04
FFT on juonellisesti mestari teos (ainakin minun mielestäni). Taistelutkin on ihan jees, mutta pelistä löytyy pari pirun hankalaa taisteluu... toisessa kysymys on vaan tuurista ja toisessa vihu juoksee pakoon pyssynsä kanssa :( Mutta kannattaa hankkii keinolla millä hyvänsä :D
David A. Mage
26.10.2002, 13:52:10
toisessa vihu juoksee pakoon pyssynsä kanssa :( Siihen on lääke. Lääke on nimeltään Wizard. (tainonimionEddie(minulla)muttamitäsilläonvälià ¤) Lääke tappaa. Varsinkin jos lääkkeellä on Flare.. Flaren lisäksi myös Holy ja liian kauan latautuva Meteor purevat hyvin... =/ (tai no oma pyssymies/-nainenkin hoitelee sellaiset alta aikayksikön...)
Kuten on ilmaistu jo lähes jokaisessa viestissä tähän mennessä on mainittu peliä ei koskaan julkaistu Euroopassa, joka on sinänsä sääli, kun peli on erinomainen eivätkä MOD-piirittömät ihmiset hevin sitä hakkaa.. Jos koneestasi löytyy MODi niin kannattaapi kysyä peliä Sami E:ltä. Siten minä sain omani, kuten Ninja tuolla jo aiemmin ilmoittikin.
Itse siis omistan kyseisen pelin, ja pidän siitä kovasti. Mahtava juoni on jo sinällään takaamassa peli-iloa, mutta kun siihen vielä lisätään loistavat musiikit sekä erinomainen taistelusysteemi, on kakku vain juhlia vailla. Eikä tämä kakku ole vain päältä kaunis, vaan sisältö on parempaa kuin monissa muissa peleissä. Kun edelläylistämääni juonta juonenkäänteine kaikkineen kuljettaa eteenpäin hienosti animoidut välikohtaukset, (demoista en sinänsä voi puhua, kun ne ovat tehty pelin omalla grafiikkamoottorilla...) on elämys vain pelaajaa vailla. Kun pelaaja taas tarttuu ohjaimeen ja alkaa strategioimaan seuraavaa taistelua niin ei siitä hevillä tahi klassisellakaan irti pääse. (Kunnes tulee ylipaha mörönkuvatus joka läimäisee 347 hp:tä vahinkoa sataprosenttisella tarkkuudella suoraan helvetinmörköä (kirjaimellisesti) kutsuvan summonerin (n.250 hp max) niskaan ja kätyrit hoitelevat muut tiiminjäsenet poijes päiviltä... Ei, en ole pelannut peliä vielä läpi.) (No jopas.. Tulikin huomattua, että kyseinen ylipaha mörönkuvatus (eli Velius) on määritelty vaikeusasteeltaan 6/5 eri paikoissa.. :D Ihme, että ylipäätään pääsin sen läpi...)
merisielu
1.11.2002, 15:27:48
hmm, mä en oo ikinä ees nähny tota peliä...ja nyt kaikki kehuu sitä nii rupee harmittaa :( mut luulis et ku nää klassikko-ff:t on menestyny hyvin nii ehkä tactics tulee eurooppaan joskus..? Vai..?
Dreamer
3.11.2002, 0:55:24
Pelasin sen viime kesänä läpi ja silloin kyllä tuntui, että se oli paras peli, jota olen pelannut aikoihin. Oikeastaan tuntuu edelleen. Tarina oli mielestäni kiva ja sen loppu puolellakin löytyi tekemistä ja sitä teki mielellään. Hahmoillekkin pystyi valitsemaan oman jobin ja niitä "ylimääräisiä" löytyi ihan kiitettävästi, tosin niitä ei aina malttanut pistää taisteluun, kun ne saattoi mennä kuolemaan. Taistelutkin olivat viihdyttäviä, kun parissa kohdassa joutui hieman miettimään ja pari kertaa osui ihan randomina aivan mahdottomia omalle kohdalle, ainakin silloisilla hahmovalinnoilla. :)
Paria jobia olisi kyllä tehnyt mieli koittaa, esimerkiksi summonerien käyttö jäi hyvin vähille ja niitä olisi tarvinnut parin hienomman jobin saamiseen. Pitäisi varmaan pelata se uudestaan läpi, kun tässä on aikaa. Ja ne Chocobot oli hauskoja ainakin oman kokemuksen mukaan (harvoin olen päässyt taistelussa ratsastamaan muissa FF:ssa). :)
RBelmont
3.11.2002, 17:18:05
Aikoitaan tuli kiroiltua, kun ei sitä psx:n FFT tullut eurooppaan. Olin nimittäin juuri kiinnostunut "tästä" pelityypistä (kevyt RPG/strategia). MOD-piiriä en laittanut "periaatteellisista" syistä. Ja sain siitä kärsiä. Kaiken lisäksi Super powerin oli "pakko" arvostella peli, oikein vittuillakseen niille, jotka eivät peliä omistaneet.
Jees. Odotan tuota game boy advance hommaa kuin kuuta laskevaa. Aika näyttää ostanko pelin aitona.
Originally posted by Kreifi
Taktiikkaa tyyliin Vandal Hearts Final Fantasy nimellä varustettuna. Oivoivoi, kun tekisi hyvää minunkin vanhehtuvalle pepulleni.
Sanoppa muuta. Kannattaa pelailla jos japaninkieli taittuu niin Tactics Ogrea. Se on hyvin samankaltainen kuin vh ja fft. Itselläni on se emulaattorilla, mutta en ole pelannut sitä kuin parituntia.
Olen pelannut, kun löysin sen vihdoin internetin kiehtovasta maailmasta pari viikkoa sitten. Ihan hyvältä vaikuttaa, etenkin alkuvideo oli upea. Mutta ennen kun alan sitä pelaamaan, pelaan Xenogearsin läpi.
Ja älkääkä luulko että suosin ROMeja (tai siis ISOja), mutta näitä pelejä on hyvin vaikea saada muuten, joten minulle ainakin tämä on ainut mahdollisuus.
Hikari
4.12.2002, 14:33:31
En ole ikinä pelannut FFT:tä, mutta halu on kova. Se tuntuu hauskalta, vaikka en ole pahemmin minkäänlaisia arvosteluja tai kuvia siitä nähnyt. Kumpa se tulisi Suomeen/Eurooppaan myyntiin. Ostaisin sen, varmasti! Mutta, kertoisiko joku, miltä sivulta sen imutti? Olisi kiva kuulla ja kokeilla...
Eliroaero
13.12.2002, 18:02:01
Kyllä olen pelannut ja kyllä sitä pelaa ihan mielellään. Onhan se aikalailla Tactics Ogren tapainen mutta on siinä eroavaisuuksiakin.
Odotan jännittyneenä FFT Advancea. Kuvista päätellen se näyttää ihan hyvältä.
Flamez
21.2.2003, 22:23:50
Itse en ole edes ikinä kuullut pelistä.. Nyt vasta löysyin tämän täältä ja vituttaa kun ei ole mahdollistä päästä sitä pelaamaan :( Kuulostaa ainakin mielenkiintoiselta.
Itse olen ikävä kyllä joutunut pelin hankkimaan epärehellisin keinoin netistä ja olen pitänyt kovasti. Jos joskus jää ylimääräistä rahaa niin luulenpa tilaavani aidon tuolta rapakon takaa.
samiloop
10.3.2003, 0:40:43
FFT näyttää ihan mielenkiintoiselta peliltä. Taistelut saisivat olla hiukan massiivisempia (vrt. Bahamut Lagoon) kuin mitä tähän mennessä on vastaan tullut (toista chapteria viedään).
Levelin hiettäminen potioneilla on aivokuollutta toimintaa. =/ Onneksi nyt on jo sen verran tappoäijät ettei mihinkään potioneiden vähyyteen kaadu healaus-expohinkkaus...... Mielestäni peliä pitäisi tasapainottaa uusiksi. JP:tä saisi vain tekemällä classin omia liikkeitä / classiin sopivia toimintoja. Job level ykkösellä olisi sitten yksi kohtuullisen käytännöllinen skilli käyttövalmiina joka jobissa. Niin, itemin käyttämisestä vain kemisteille pisteitä, ja maagit eivät saisi perus-meleetaistelussa laisinkaan pisteitä. Skilleihin tarvittavat JP-määrät menisivät tosin aivan uusiksi.
Juoni vaikuttaa sopivan vakavalta, eri tavalla kuin muut Final Fantasyt mielestäni. Sellainen hien, veren ja kyynelten maku on paljon voimakkaampi FFT:n tarinassa tähän mennessä, kuin monissa muissa FF:issä. Julmempikin ote olisi tähän tietysti sopinut, mutta alle puolivälissä on paha tuomita lopullisesti kohtuullisen hyvää peliä.
Kun Square ei julkaise tätä peliä Euroopassa, ilmeisesti he eivät halua, että Eurooppalaiset ostaisivat Final Fantasy Tacticsia. Samapa tuo minulle... Ehkä jopa ostan jos julkaisevat houkuttelevassa paketissa, siihen asti pelaan netistä haettua versiota.
P-orvari
13.3.2003, 17:28:48
En ole pelannut, mutta jos sen voi imuttaa netistä antaisitteko osotteen pliiiis.
Tai jos jollain on sen PsOne versio (vaikka kopioitu) niin voisikohan hän myydä sen pliiiiis.
Minä ostin kyseisen pelin Huuto.netistä, ja se ei toimi ilman MOD-piiriä tai oikeaa versiota pleikkarista, sillä Tactics ei ole myynnissä Euroopassa yhdessäkään pelikaupassa.
Oijoi, nostetaan nyt wanhaa ketjua nyt ylös haudasta kun on itselle kovin ajankohtainen.
Elikkä mikäli yhtään olen kartalla niin PS1 ja PSP väliset erot ovat suhteellisen mitättömiä, siksi ajattelin olla tekemättä uutta ketjua. PSP versioon on kaiketi lisätty pari pelattavaa hahmoa enemmän (Balthier nyt ainakin ja Cloud?) ja alkuperäisessä ei tainnut olla välianimaatioita ollenkaan?
Itsehän olen omistanut pelin jo varmaan parin vuoden ajan, mutta nyt päätin antaa sille jälleen mahdollisuuden. Alku ei vaikuttanut taaskaan hyvältä ollenkaan. Tuntui todella puuduttavalta tapella ne ensimmäiset kolme ja olin jo heittämässä peliä takaisin koteloon ja odottelemaan ehkä parempia aikoja. Alun tappelutkin olivat todellista skeidaa, kiitos oman puolen vierailijat, joita ei pysty kontrolloimaan. Nämä sitten toimivat välillä aivan miten sattuu ja siitäkös se sitten riemu alkaa kun ei suunnitelmat menneetkään miten sovittiin. Myönnän, jo toisessa sekä kolmannessa stooritappelussa tuli turpaan ja olin jo että ei helvetissä tämä nyt näin vaikeeta voi olla.
Tämän lisäksi jäi opittavaa muutenkin tappelusysteemistä yleensä. Voi vitalis kun ensinnäkään heittelee Chemistillä potioneita niin siinähän sitten kuoli yks sankari siihen kun kohteen ja heittäjän välissä oli vielä omalla puolella oleva. No tietenkin se menee sille (just niin tietenkin senkin pahvi). Noh, tappelut opettaa ja nyt viimein alan jo päästä sinuiksi strategian kanssa. Eargosen linnan jälkeen ei sitten malttaisi olla pelaamattakaan.
Pidän FFV yhtenä parhaista kalssikoista Job-systeemin takia. Tässä on vähän samanlaista kun voi oikeastaan jokaiselle opettaa mitä tahansa ja niitä Jobeja on tähän survottu muistaakseni jostain lukeneena 22. Siitä sitten kehittämään =P. Plus sitten vielä stooriin kuuluvien henkilöiden jobit, joita tuskin saanee käyttää missään vaiheessa peliä?
Noh, nyt on sellanen 11h takana ja aloittamassa Chapter II. Nyt oikeastaan vasta tuntuu että peli alkaa, joten tällä kertaa veikkaan ettei jää kesken =)
//EDIT: niin ja tosiaan suosittelen tätä kaikille PSP:n omistajille. Kun hintakin on tätä luokkaa (http://www.play.com/Games/PSP/4-/3403464/Final-Fantasy-Tactics-The-War-Of-The-Lions/Product.html) niin suhteellisen kova hintalaatusuhde etten sanois.
Tangentti
8.10.2009, 13:31:04
Olen aina halunnut kokeilla tätä peliä ja joku päivä hommaan PSP:n vain tämän pelin takia. Harmi vain että opiskelijan budjetti ei salli äkkinäisiä PSP-ostoja. Monet ovat sanoneet tämän olevan paras Final Fantasy mitä on.
PSP-version uudistuksia ovat ainakin uusi käännös, videopätkät, kaksi uutta hahmoa jotka ovat Balthier ja Luso ( joka seikkailee FFTA2 mutta laitettiin Tacticsiin mainostamaan omaa peliää, WotL ilmeistyi ennen FFTA2:sta). Sekä kaksi uutta ammattia Onion ja Dark Knightit. Cloud oli jo ihan alkuperäisessä versiossa, jos FFVII on tuttu niin ilmeisesti Cloud joutui Ivaliceen sen jälkeen kun Weaponit heräsi.
Tosiaan pitää tämä peli joskus hommata, harmi että olen joskus erehtynyt tarinasta lukemaan spoilereita, nyt olen kovasti yrittänyt unohtaa ne, eiköhän ne unohdu kun ei ajattele koko peliä.
No voi vitulla päähän, nyt on pelissä (3. Chapterin luultavammin viimeisiä tappeluja) sellanen kohta, jossa ei ole mitään jakoa ja kas kummaa, tallennus on sellaisessa paikassa, ettei ole mahdollista kehittää. Mulla on varmaan paskin Ramza kehitettynä. Suhteellisen tylyä lähteä tappelee 1 vs 1 Ramzalla kun parista iskusta tulee heti KO. Eikä sit ole niitä tarvittavia ominaisuuksia avattuina. Vittu, sinne meni sit 30h, ei helvettiiiii. Tuplatallennuksen merkitystä ei voi korostaa. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Voi helvetin kuustoista. Pitää nyt vähän ladata akkuja jos vielä jaksaa aloittaa alusta ja kehittää noita tyyppejä vähän fiksummin.
Juripa
17.10.2009, 8:49:41
Ihan vain tiedoksi kaikille Pleikkari kolmosen omistajille, että Final Fantasy Tactics on julkaistu jenkkilän storessa. Hintaa taisi olla se kirpaiseva kymppi. Ja vaikka kyseessä on jenkkilän store, voi sieltä käydä ostoksilla kuka tahansa, kunhan tili on tehty jenkkilän maalle. Ostin sieltä Resident Evilin aikoinaan ja hyvin toimi, joten niistä ei taida löytyä mitään aluekoodeja. Loistava tilaisuus hankkia peli :)
Nonniin nyt tuli tämäkin projekti viimein päätökseen!
Jouduin sit tosiaan aloittamaan pelin alusta kun olin jo päässyt kolmannen luvun loppuun, mutta tyhmänä en ollut tallentanut back-upia, jos vastus on niin hankala, etten pääse nykyisillä hahmoilla. Mutta nyt loppu hyvin, kaikki hyvin ja oikeastaan tuo loppu olikin enää pelailua.
Hahmot olivat siinä noin 40lvl korvilla, mutta loput kuusi matsia oli todella helppoja, kun pelin edetessä saa nämä pari knight-tyyppiä vielä rosteriin, jätetään nyt mainitsematta, ettei tule spoilattua. Mutta todella helpoksi meni näiden tultua mukaan. Myös Arithmetician on aivan liian tehokas jobi, oikeastaan sen jobin avulla pieksin ihan viimeinen bossin todella helposti.
Muuten peliä oli todella nautinnollista pelata ja aikaakin meni sellaiset reilut 50h. En tiedä jaksaako sitä panostaa vielä, että kehittäisi vaikkapa Ramzan Dark Knighti -jobiin. Mutta suosittelen kovasti peliä kaikille, jotka ovat missanneet kyseisen teoksen!
Jes! Kiitos Pandemonille että nosti ketjua syvästä pimennosta, muuten kai olisin tehnyt kokonaan uuden.
Monien kehuma klassikko lopultakin läpi PSP jälleenkäännöksenä. Kannatti.
Paljon on pelistä puhuttu - sen vaikeusasteesta, sen moninaisesta taistelusysteemistä ja laajasta Job-valikoimasta. Nämä ovat kaikki kivoja ja antavat peliin sisältöä mutta mikä sai minut iskemään ilmakehän kanssa ylävitosia oli wanhaan hyvään henkeen kirjoitettu juoni.
Tämä settihän on aivan perinjuurin nihilististä! Miekka vailla magiaa maailmassa nälkä perii moukan, moukka nousee aatelista vastaan aseisiin, aateliset hirnuvat naurusta tapattaessaan moukan perheineen. Tämän henkistä kuviota on pelissä tuntitolkulla kun läpimädät henkilöt ahnehtivat sisällissodasta kärsivässä valtakunnassa kaiken mikä vain itselleen irtoaa ja armo tahi hyvyys eivät tunnu kuuluvan edes nunnien sanavalikoimaan.
Rock on! Tällaista peliä en ikinä olisi Squarelta odottanut.