View Full Version : Alien
Mitäs tykkäätte vanhasta kunnon Alienista?
Olen aivan mieletön Alien hullu. Elokuvat, eteenkin ensimmäinen osa on mielestäni aikaansa nähden todella edityksellinen. Eihän se tullut ulos voin kuin vuoden SW:n jälkeen. Alien on olentona mielestäni lähes täydellinen. Giger teki täydellisen työn suunnitellessaan sen. Jos niitä olisi olemassa ja ne ei olisi niin murhan himoisia niin ottaisin sellaisen vaimokseni hetimiten.
En ole vähään aikaan Alien leffoja nähnyt mutta nyt jälleen jostakin mielen syövereistä innostus pomppasi. Siinä missä Star Wars on söpö ja siisti, Alien on ihanan saastainen ja ahdistava ja ehdottoman cyberpunk. Juuri nämä seikat tekevät Alienista niin hyvän. Ainoana poikkeuksena on Resurrection, joka oli aika floppi. Mutta sehän taitaakin olla yleistä näissä avaruuselokuvien jatko-osissa. Mielipiteitä!
yksisiipi
30.10.2002, 7:22:41
Juu, Alien-trilogia on todella hyvä. Ensimmäinen on hyvä avaruuskauhuelokuva ja kaksi seuraavaa todella hyvää ja synkkää sekä pelottavaa sci-fi -toimintaa. Mielestäni nuo kaikki ovat hyviä, mutta parhaaksi voisin sanoa kakkosta tai kolmosta. Vaikea sanoa, kun molemmista niin pidän. Kolmososa on hiukan kuin ensimmäinenkin: alieeneja on vain pahuksen yksi, mutta sekin on liikaa kyseisen vankilaplaneetan asukeille. Kakkonen on taas reilusti toiminnallisin, onhan siinä alieneja muutama... Lisäksi näin kakkosen sarjasta ensimmäisenä. Resurrectionkaan ei ollut mielestäni huono, mutta ei ollenkaan samaa tasoa edeltäjiensa kanssa. Hiukan liian macho Ripley. :)
Safir
30.10.2002, 15:54:06
O.o Pelottavia elokuvia ne ainakin ovat. Ja oikeastaan ihan hyviäkin. Kaikki osat ovat ehkä yhtä hyviä, tai, luulenpa sittenkin että ensimmäinen osa on paras. Minua pelottaa aivan mielettömästi aina kun niitä katson. Se tunnelma, jännittävä musiikki sekä pelotavat varjot taustala. Kaikista inhottavinta on kun alien on jonkun takana eikä hän aavista mitään. Tai jos ne hyökkäävät yhtäkkiä. Silloin pää peiton alle kiireesti kun näin tapahtuu. Minusta on tavallaan mukava pelätä, siksi kai katson niitä niin usein.
Ne alien-olennot ovat kyllä aivan kuin aitoja, tuntui välillä että ne ovatkin.
En ole vähään aikaan katsonut näitä elokuvia. Aikaa ei vain ole riittänyt.
RBelmont
30.10.2002, 16:09:25
Pidän Alien elokuvien väkivaltaisuudesta. Paras Alien elokuva on minun mielestäni se Aliens. Siinä on kunnon toimintaelokuva.
Alien oli mielestäni hieman surkuhupaisa, en tosin muista siitä paljoakaan. Kolmosen olen nähnyt turhankin monta kertaa. On hieman "jännittävämpi", kuin edeltäjänsä. Resurrectionista sen verran, että elokuvasta oli "yritetty" tehdä sarjan paras osa. Kyllähän sen kerran jos toisenkin katselee. Ihan mukavat erikoistehosteet ja silleen.
Ja nyt kovaan kritiikkiin: minua taas kerran ärsyttää Hollywoodin toimintaelokuvissa se paha on aluksi hyvä ja sitten "hyvänpuolulaiset" nujertaa vaivoin pahuuden lähettiläät. No tämä kritisointi ei kohdistu niin jyrkästi kaikkiin Alieneihin. Juontahan aina "parannellaan" monimutkaisemmaksi.
Ripley hoitaa homman tyylikkäästi. Ei mitään valittamista.
Alienit ovat hyviä toimintatrillerikauhuelokuvia loppujenlopuksi.
Pitää nyt mainita, kun nyt kerran aliens-treadista on kyse, Alien Trilogy on paras Alien-peli.
Chang
30.10.2002, 18:26:31
Juu kyllähän ne on ihan hyviä elokuvia. Pidän tuosta alien hahmosta, se vaan on just hyvä. Siitä on kyllä todella kauan kun olen noi Alien-trilogian. Joten en muista niistä muutakuin muutamia kohtauksia ja sen että hyviä elokuvia kaikki.Resurrection oli myös ihan katottava mutta ei läheskään yhtä hyvä kuin edelliset.Niissä on sitä kunnon tunnelmaa.
HYVIÄ Sci-Fi leffoja kaikki alien leffat ja tarkoitan nyt kaikkia neljää elokuvaa.
Saanen korjata kaikille että alien elokuvia on neljä, joten kyseessä ei ole trilogia.
yksisiipi
1.11.2002, 13:01:51
Originally posted by nox
Saanen korjata kaikille että alien elokuvia on neljä, joten kyseessä ei ole trilogia.
Eivätköhän kaikki maininneet jotain kaikista neljästä elokuvasta. Trilogialla tarkoitettaneen kolmea ensimmäistä osaa, jotka on myös saatavilla kätevässä 3 levyn dvd-boksissa. Ja ovathan nuo aiemmat muutenkin huolellisemmin ja paremmin tehtyjä. Vain nelososassa maistuu rahastus, vaikka minä siitäkin pidin jonkin verran. Mutta ihan miten vain, minä kutsun kolmea ensimmäistä elokuvaa trilogiaksi, sanoivat muut mitä vain. Kakkostrilogiaa odotellessa Resurrection on vain sen trilogian ulkopuolinen h-wood elokuva. Jatko-osat lienevät samaa rahanhajuista erikoistehostepuuroa.
Diamond
7.11.2002, 9:11:48
niin mustakin o alien aivan ehdoton ykkönen. Oon nähnyt kaikki alienit ja paras niistä on aliens-paluu. Onko kenelläkään mitään tietoa tuleeko alien 5 koskaan elokuvateattereihin?.
Mielestäni Alienit ovat yksi parhaista scifi/kauhu elokuvista.
Ne itse alienit ovat suunniteltu todella hyvin ja ne näyttävä erittäin häijyiltä. Olen nähnyt kaikki osat (ja useaan otteeseen), mutta paras osa mielestäni on ollut ensimmäinen. Ei toisessa ja neljännessäkään osassa ole mitään valittamista, mutta kolmonen ei ollut minun mielestäni kovinkaan hyvä. Se oli jotenkin vain liian synkkä tjsp. Mutta noin kokonaisuudessa kaikki alienin osat ovat hyviä ja katsomisen arvoisia elokuvia.
LizzieFox
7.11.2002, 11:05:59
Minä tykkään tosi paljon Alien leffoista.
Sillon kun niitä tuli kakkonen ja kolmonen joskus hmm..viime joulun aikoihin niin nauhotin ne ja katsoin videot uudelleen aj uudelleen..:) tosi viisasta.
Mutta eina kun erehdyin television viereen pistin nauhat pyörimään. Ensimmäistä osaa en valitettavasti ole nähnyt mutta uskon että se on huippu hyvä.
Pitääkin käydä se heti lainaamassa kunhan löytyy jostakin taskun pohjalta rahaa..:)
Jos haluaa pelätä ja säikkyä niin kannattaa katsoa.
.Jos sitä ei jo ole tehnyt.
Säikyn edelleenkin vaikka olen katsonut monesti niitä..:)
The death Magic
11.11.2002, 9:35:44
Alienit ovat hyviä. Ykkönen oli erikoiseffekteillään siihen aikaan jotain aivan uutta. Nykyäänhän effektit ovat vain äijä kumipuvussa ;D kauhuahan se on vaikka minua ei pelota.
Kakkonen taas on sarjan paras. Ehdottomasti vaan paras. Massaalienit ja ihmisryhmä aseilla on vaan parempi idea kuin 1 alieni. Ja effektit olivat parempia. Paljon. Mitä muuta voi sanoa?
Kolmonen oli vielä vähän hienompi mutta juoni ei ollut hääppöinen. Survivor meininkiä oli joo mutta kun sitä meinikiä oli jo ykkösessä. Joten se oli aikalailla matkintaa vaan.
Nelonen oli aika kakkaa. Alku ja keskikohta oli hyviä varsinkin kun alieneita oli taas enemmän kuin 1. Mutta Ripleyn henkiinherääminen oli tyhmää ja loppu oli niin perseestä kuin voi. Pilasi koko homman. Jos loppu olisi ollut järkevämpi niin tämä olisi ollut hyväkin elokuva.
Mutta silti toivon että Alien 5:sta ei tulisi vaikka olen kuullut juttua että saattaa tulla...
Rachel
11.11.2002, 11:54:42
Alien-elokuvien kanssa minulla kävi niin, että näin ensin kolmosen, sen jälkeen kakkosen ja sitten vasta ykkösen. Pidän paljon niistä kaikista, mutta kyllä se ykkönen on paras. ^^ Ensimmäisenä sarjan osana siinä ei vielä tiedetä mitään alienista. Kaikki on uutta ja loppupuolella kun Ripley on yksinään avaruusaluksessa, tunnelma on mukavan jännittävä.
Kakkonen ja kolmonen ovat myös hyviä elokuvia. Kakososassa on eniten toivoa (loppu) ja siinä suhteessa se eroaa muista Alien-leffoista. Kolmonen loppuukin sitten ihan eri tavalla kuin edeltäjänsä ja minun mielestäni sarjan olisi voinut jättää trilogiaksi. Alien nelosen olen nähnyt kerran ja toista kertaa en katso. En edes laske sitä samaan sarjaan kuuluvaksi. Olisivat vain lopettaneet silloin kun Alien-leffat vielä olivat hyviä.
marvin
12.11.2002, 11:19:57
On vähän outoa että minulla ei ole yhtään Alien-leffaa, paitsi joku 4 vuotta vanha vhs johon on nauhoitettu kakkonen, vaikka kyseessä on yksi parhaimmista scifi-elokuvista. Siinä missä ensimmäinen Alien tapahtuu kolkoilla ja ahtailla Nostromo-aluksen käytävillä yhden ainoan alienin metsästäessä meihistöä aidosti kauhuleffa elementein oli jatko-osa sitten enemmän ja vähemmän äksöniä. Aliens onkin sitten suurenluokan budjetilla toteutettu toimintaleffa tulevaisuuden ihmisten siirtokunnassa missä komppania hyvin varustautuneita avaruusjälkaväkeä juoksee pitkin - taaskin ahtaita ja kolkkoja käytäviä - lauma alieneita perässä. Kolmonen oli sitten yritys palata ensimmäisen Alienin raiteille nojaten moneen ihmishahmoon ja näiden välisiin suhteisiin kun yksi peto niittää porukkaa yksi toisensa jälkeen. Kolmosen loppu on kaikkein mieleenpainuvin koko saagasta, sen muistaa aina kuinka leffan lopussa Ripley hyppää laavaan kuningattaren purkautuessa ulos rinnastaan. Tähän olisi koko loistavan avaruustarinan pitänyt loppua, mutta tuottajat eivät olleet samaa mieltä ja vielä syntyi yksi osa - Ylösnousemus. Nelonen meni jotenkin liian överikis Ripley-alien-hybrideillä ja supermutanttialienilla... Mutta erikoisefektit ovat ensiluokkaisia ja toimintaa rittää joten kyllä tämän katsoo mielellään silloin kun kaipaa vähän mätkettä elämäänsä.
Muistan vielä kuin eilisen kun olin pikkunaskalina katsomassa kaverilla Aliensin, heheh, koskaan ei tämä poika ole pelännyt yhtä paljon elokuvan aikana... Siitä lähtien on syvä kunnioitus pesiytynyt mieleen H. G. Gigerin taiteesta.
Amadeus III
15.11.2002, 16:39:06
Ei oikein pure minuun tämmöiset leffat, nämä kaikkihan olivat sitä samaa, mennään jonnekkin pelastamaan tai katsomaan jotakin juttua ja sen jälkeen monsterit tulevat ja tappavat ihmisiä...eli juoni oli vähän hakusessa mutta kyllähän siitä semmoinenkin löytyi.
Tausta ja lavasteet olivat aidon näköisiä, ne kyllä olivat hienoja mutta ei muuten mitenkään hyvää katseltavaa.
Kauhuscifi on loistavaa katseltavaa jos se tehdään kunnolla, mutta alienit eivät ole ihan minun makuuni.
AlkoTanko
16.11.2002, 19:37:00
Alieneissa on se hyvä puoli, että jokainen osa on hieman erilainen. Ykkönen oli suurimmaksi osaksi painajaismaista selviytymiskamppailua, kakkonen puhtaan armotonta toimintaa, kolmonen ykköstä muistuttavaa pakoilua ja nelonen noiden kolmen yhdistelmää. Sci-fi-kauhuleffojen saralla The Thing on kyllä minun kirjoissani ykkönen, ja Rob Bottinin iljetykset ovat minusta karmivimpia kuin Gigerin visiot. Mutta kaksi ensimmäistä Alienia on kyllä pakkokatsottava jokaiselle itseään kunnioittavalle elokuvafriikille, kolmosen ja nelosen voisi ahmaista siinä sivussa, mutta ei siinä paljon menetä, jos ne jäävät väliin.
blind
19.11.2002, 20:47:23
Aah... Alienit on mun favorite! Varsinkin pidin niistä kahdesta ensimmäisestä, niissä on jotenkin onnistuttu vangitsemaan erittäin pelottava (ahdistava) tunnelma. Alienitkin on kyllä vimpan päälle hyvin suunniteltuja ötököitä. Näyttelijätkin sopi leffoihin erittäin hyvin, varsinkin just päähenkilö Ripley. Mutta tämä uusin alieni joka tuli muutamia vuosia takaperin oli kyllä täysin surkea viritelmä verrattuna vanhempiin leffoihin.
mazzeneko
20.11.2002, 18:44:49
Pidin kyllä itse kyseisestä Trilogiasta, mutta sen viehätys minun mielestä perustuu ekaan katselukertaan kun ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu... mutta poikkeuksena Aliens-elokuvan voi katsoa itsenäisenä massatappo-äksöninä ja sitä jaksaa katsoa uudelleenkin.
Mikey
29.11.2002, 12:17:13
Alien on mahtava elokuva, ja ovat ne sen jälkipolvetkin katsomisen arvoinen... Kyllä niitä on pienenä katsottu ja sitten juostu pää kolmantena jalkana kotiin pimeässä metsässä...
Hmm... pitäisiköhän katsoa ne uudelleen joku päivä :D
Outraider
2.12.2002, 16:47:01
Ihan mukavia pätkiä ne on, ja ne on kiva kattoo yksin pimeessä huoneessa (ainakin jos eka kertaa kattoo). Lisäksi Alien on mielestäni toiseksi hienon skifi elukka (ykkösenä tietysti predator)
Onkohan alienille jotain "lajinimeäkin"? alien kun tarjoittaa vain muukalaista
Redmage
23.12.2002, 17:07:27
Eh, minun on varmaan turha tuohon vastata sillä kaikki jotka minut tuntevat tietävät myös sen että: I LOVE ALIENS!
Rakastan kyseisiä elokuvia, varsinkin Aliens paluu...
Toinen osa on minusta tehty ehkä parhaiten ja juoneltaan jännittävämmäksi, vaikka ei sitä voi kieltää ykkös osastakaan!
Mitä mestari teoksia! :lovetus:
En voi sille mitään, mutta pienenä kun ensimmäistä kertaa näin nämä kaikki, hullaannuin ja jäin koukkuun. Omista jokaisen Alien-leffan ja katselen niitä -suoraan sanottuna- ehkä aivan liian useinkin... :eh:
Osaan kohta vuorosanatkin ulkoa...okei, osaan ne jo...
Saatan olla tai kuulostaa hiukan friikiltä, ehkä jopa olenkin -who knows- mutta olen onnellinen siitä että koskaan näin, sain kuulla ja rakastuin näihin ihanuuksiin!
*Dwayne Hicks on söötti... :shy: *
Prometheus
28.12.2002, 23:18:21
Olen sellainen sika, etten ole katsonut kuin tuon nelososan. Se kai oli se Resurrection (Ylösnousemus)? Nimeä en muista, mutta neljäs se sentään oli.
Minä kyllä kunnioitan Alieneita. Koska, vaikka en ole kolmea ekaa edes nähnyt niin niistä tietää kuitenkin aika lailla (pääpiirteet ainakin). Alienhan on kulttielokuva, ja kultti/klassikkoelokuvia pitää aina vähän kunnioittaa.
Mieluummin kuitenkin nautin avaruusolentoni puhtoisempana, ei-ötökkämäisenä ja ei-revikaikkipalasiksijasyöne-versiona.
Sigorney olisi ehkä voinut olla elokuvassa ripauksen naisellisempi.
En hirveästi välitä Alienista, mutta ne pitäisi kyllä jossain vaiheessa katsoa. Olisikohan Vaihtovideossa Alieneita DVD:llä, kun ne vanhat videot alkaa oleen aika loppuunkulutettuja?
Mainitsenpa tässä vielä, että en ole tällaisen coretuksen ylimpiä ystäviä. (esim. Predator)
//Edit. Jee! Postimääräni on taianomaiset 222. Tästä on hyvä jatkaa.
Alien oli ihan hyvä leffa kun sen joskus katsoin, en juuri muista, että minkä niistä näin, taisi olla kolmonen tai kakkonen. Se oli ihan jännittäväkin, ja itse alien oli loistavasti toteutettu. Sen enempää en leffasta muista, koska on siitä jo aika monta vuotta kun leffan katsoin.
Roleplayer
11.5.2003, 14:18:21
Tämä leffa-sarja jos voisi sanoa..on aivan parasta laatua.. :)...Olen nähnyt jokaisen jakson tästä kyseisestä elokuvasta ja pitänyt näkemästäni...Mutta Alien 4 oli aika typerä en tiedä minkä takia mutta siitä ole tehty vähän liian moderni tai jotain :P...
Ohjaaja on aivan mahtava myös tässä elokuvassa ja Sigorney Weaverin roolisuoritus oli todella onnistunut..Antaisin elokuvalle arvosanaksi 9.. :D
Jubei
30.10.2003, 10:28:30
Paras alieni koskaan on mielestäni kakkonen. Siinä on eniten alieneita.(ei siis niinkuin kolmosessa, jossa on vain yksi.) Ja siinä on myös jännittävin tunnelma. Juuri se kun äijä katsoo liiketunnistimesta, että "what the fuck? They are everywhere" vaikkei näy mitään. Sitten yhtäkkiä tulee NAPS kohta ja äijä on kuollut. :) Oikeastaan kaikki paitsi kakkonen ovat surkeita. Onhan niissäkin hyviä kohtia mutta... Resurrectionissa ärsyttävää on se että alieneita näytetään liikaa, eikä siinä ole jännittävää tunnelmaa.
Bodom
31.10.2003, 13:53:08
No Alienhan on aivan mahtava elokuva. Samoin Aliens -Paluu, joka on ehdottomasti sarjan paras! Alien sarja taitaa olla edelleenkin ainoita elovia, joissa on nainen pääosassa toimintaelokuvassa. Tietysti T1 on toinen (mikä tulee nyt mieleen tässä), mutta siinäkin tavallaan Arska varastaa shown. Kolmos osa ei ole enää mun mieleen. Se oli liiankin alkukantainen. Alieniin kuuluu mielestäni kunnollista sci-fi mäiskettä sarjatuliaseiden laulaessa kuoleman sinfoniaa tukikohtien läytävillä.. Jotenkin myös 4. osa on keinotekoisen oloinen, kun Ripley herätetään henkiin, vaikka sehän kuoli 3. osassa hypätessään alas "kuumaan sulaan aineeseen".
Aliens on hieno selviytymiskertomus, jossa kaksi eri rotua ottaa yhteen tavalla, jossa vain toinen osapuoli voi selviytyä voittajana. Harmi, kun TV:ssä ei tietääkseni koskaan ole esitetty Aliens -leffan leikkaamatonta versiota, jossa konkreettisesti näytetään, miten Alienit valloittivat avaruusaseman... Se on juonellisesti tärkeä kohtaus. Kuten myös ne automaattitykki -kohtaukset. Muttei tästä sen enempää, kun varmastikaan kaikki eivät ole noita nähneet. Anteeksi jos spoilasin jotakuta.
Assassin
10.12.2003, 19:56:01
No mutta tottakai tykkään Alien-leffoista. Ostin tässä juuri sen Alien Quadrilogy boxin jossa on yhteensä yhdeksän levyä :)
Eka Alien on juuri loistavasti toteutettu kauhuleffa. Scifi ja kauhu on tosiaankin hyvä yhdistelmä. Aliensia en ole vielä kerinnyt katsastaa mutta ajattelin huomenna kattoa sen. Alien 3 on myös kattomatta mutta katon sen kyllä lähipäivinä. Resurrection taas oli vähän tekemällä tehty mutta silti ihan viihdyttävä jonka kattoo ainakin kerran. Mutta silti aika huono. Ostakaa Alien Quadrilogy!
Ette pety!
Diamond
30.12.2003, 20:22:39
Joo kyllä alienia jaksaa kattoa vaikka kuinka kauan ja jos siinä on vielä perään nauhotettu yksi jakso Babylon 5:sta niin sen aina jaksaa kattoa vaikka monta kymmentä kertaa. Kaikista paras alieni on ensimmäinen tai aliens-paluu, minusta 3 ja 4 ei ole yhtä hyviä kuin nämä ensimmäiset leffat. Muuta en voi sanoa kuin paras leffa sarja scifi/kauhu kategoriassa.
Leviathan
30.12.2003, 21:36:22
Alien..Juu pidän niistä kolmesta ensimmäisestä, mutta nelosesta en niinkään.
Ykkönen on kyl paras ja tulen varmaankin aina muistamaan sen yön kun sen enimmäistäkertaa katsoin. Vanhempani olivat lähdössä illalla jonnekin ja sitten pyysin iskältä että hän antaa minulle hyvän elokuvan katsottavaksi sitten hän kysyi "Minkälainen?" Ja minä vastaan "Sellainen että se ehkä jopa pelottaa!" (olin 7-8vuotias) Hän antoi Alien 1:sen ja kun he lähtivät niin eikun nauha pyörimään, olin heti alkutekstien jälkeen jo peito tiukasti ympärillä ja kaukosäädin kädessä valmiina sammutamaan leffan jos jotain liian pelottavaa tapahtuu :D
Kunnialla siitä kuitenkin selvisin.
Kuitenkin olen sitä mieltä että neloseen tungettiin liikaa toimintaa ja liian vähän juonta. Ykkönen on juuri siitä hyvä, että se ei ole liikaa räiskintää. Kakkonen ja kolmonen ovat hyviä myös, mutta pidän enemmän kolmosesta, vaan kun en oikein tiedä miksi.
Sain kuitenkin juolulahjaksi juuri Alien-Guadrilogy DVD Boxin jossa ovat kaikki 4 elokuvaa ja kivasti lisämatskua ja ajettinlin juuri pari minuuttia ennen kuin näin tämän topicin katsovani kolmosen. Kiva sattuma. Mutta nytpä menen ja laitan kolmosen pyörimään.
Kyllä pidän alien leffoista. Parhaana pidän kakkosta, koska siinä on oikea tunnelma. Sekin James Cameronin ansiota. Ykkönen tulee heti seuraavana. Samoja perusteluja näihin kuten teilläkin. Harmi vain kun kerkesin ostaa The Aliens Legacy - dvd boxin ja nyt tuli uudempi versio.
Ketjunnostoa, ketjunnostoa.
Eihän tällainen saa hukkua mihinkään kun kun on alienit kyseessä. Kaikki olen katsonut, ensimmäisen kolmesti, toisen yli viidesti, kolmannen kerran ja neljännen viidesti. Meillä on tuo iso DVD-boxi mutta lisämateriaali ei ole suomeksi tekstitetty ja sekös ketuttaa.
Loistavia kaikki, mutta kakkonen ylitse muiden. Siinä on juuri parhaimmat lähtökohdat: jäädään ansaan alienien asuttamalle planeetalle, joukko sotilaita (joista yli puolet menettääkin henkensä melkein heti), ulkona parveilevat alienit, kuningatar ja ainoana siirtokunnan verilöylystä selvinnyt pikku tyttö, juuri minun mieleeni olevaa materiaalia. Ja toimintaa on riittävästi, tunnelma epätoivoinen ja voi vain kuvitella sitä hirveää tunnetta ollessaan siellä loukussa. Ja kun vieläpä hiukan pelkäsi sen pienen tytön, Newtin, puolesta ja lisätään vielä jännittäviä tilanteita niin loistava elokuva on kasassa.
Ykkönen on toki mainio, ja pidän siitä neljännestäkin vaikka Ripley onkin entisen minänsä menettänytkin. Mutta vaihteluahan se on kun pääsankari ei aina ole kylmäpäinen hyvis. Nelosessa ärsytti vain se kokoaikainen ''fuck you asshole'' -teema ja tunnelma. Ykkönen on loistava vaikkakin ei niin viihdyttävä ja jännä kuin toinen osa ja kolmosta en varmaan enää ikinä katso, sillä kuulemma siinä näkyy hukkunut kissa. Enpä tiedä, onko totta mutta sitä näkyä en varmasti itselleni suo.
Alien itse on jokin nerokkuuden ilmentymä, loistavan suunnittelun tulos. Suusta tuleva pikku-juttu, se päänmuoto ja tapa, jolla alien syntyy ja kehittyy toisen loisen asettamana on sellaista jota ei tuosta vain keksikään. Alienin ääni on myös ihanan sähisevää ja kuningatar oli mukavan erilainen mutta niin samankaltainen, oikea diiva.
Kuitenkin loistavia, synkkiä ja likaisen oloisia. Näyttelijäntyö on erinomaista jokaisessa ja mukava oli katsoa kakkosta, kun tunnisti Terminator-elokuvista tuttuja kasvoja. Yksi parhaimpia elokuvasarjoja ikinä.
Clacier
23.1.2006, 20:26:17
Hyvä että nostit. Olisihan ollut peräti kuolemansynti ellei tänne olisi kirjoittanut.
Loistavaa. Siinä tulikin saman tien kaikki tiivistettynä yhteen sanaan, joten tarvinneeko edes jatkaakaan? ;) Pienestä saakka olen minäkin katsonut Alieneja ja yksiä lempielokuvistani ovat aina olleet. Koko Alien-saagassa on vain yksi ainoa kohta, mikä nykyisinkin aiheuttaa silmäkulmien ja suupielien vähäistä nykimistä, ja sehän on tietysti kolmosen alku. [shiver]
Mitään erityistä suosikkia minulla ei ole; kaikki ovat yhtä loistavia teoksia. Jopa se neljäskin. Jos joku pikkiriikkisen ylitse muiden pitäisi nimetä, niin kakkonen. Mikäli Alien vs. Predator lasketaan, niin se on suurilta osin täyttä roskaa, mutta noin muuten todella hyvin toteutettu. Ja rakastan niitä kaikkia örvelöitä siellä.
Ennen joulua tuli todella pitkä dokumentti Alien-leffojen teosta, missä mm. kuvattiin lavasteita, kerrottiin kohtausten teosta ja haastateltiin näyttelijöitä. Nelosleffan kuvauksissa alien-puvussa veden alla olemaan joutunut näyttelijä oli meinannut hukkua, kun ei ollut voinut liikkua puvun kanssa lainkaan eikä kukaan ollut muistanut antaa hänelle happea + yms. mielenkiintoista. Katsoiko kukaan?
Pointtina siis että kannatetaan. Ja jokainen leffa löytyy hyllystä. VHS:nä tosin, mutta~ :p
Ennen joulua tuli todella pitkä dokumentti Alien-leffojen teosta, missä mm. kuvattiin lavasteita, kerrottiin kohtausten teosta ja haastateltiin näyttelijöitä. Nelosleffan kuvauksissa alien-puvussa veden alla olemaan joutunut näyttelijä oli meinannut hukkua, kun ei ollut voinut liikkua puvun kanssa lainkaan eikä kukaan ollut muistanut antaa hänelle happea + yms. mielenkiintoista. Katsoiko kukaan?
Minä katsoin. o/ En joulun alla kuitenkaan vaan hieman aikaisemmin kun kyseinen dokumentti tuli ensimmäisen kerran telkkarista. Mielenkiintoinen dokumentti totisesti.
Itse Alien-elokuvat miellän legendaarisiksi, sillä pienestä pitäen olen niitä katsellut. (Vaikka vanhemmat kyllä sen kielsivätkin...) Nyt minulla on kaikki osat nauhalla ja ajattelin että voisin viikonloppuna taas ne katsahtaa läpi.
Paras osa on minunkin mielestäni kakkonen, kaikista pelottavin ja otteessaan pitävin.
Alienit ovat kyllä kaikkien aikojen parhaimpia scifi-elokuvia. Alien vs. Predator-leffa oli kyllä täydellinen pettymys, vaikka (kuten Clacier jo sanoikin) se oli ihan hienosti toteutettu. Mielletäänköhän AvsP-leffa edes Alien-saagaan mukaan vai ei?
Katselen alien kakkosta kun sattuu tulemaan tv:stä ja pakkoa sanoa että on hyvä leffa. Nostalgia arvoltaankin aivan loistava, muistan vielä kun pikkukakarana olin varmaan viikon kusi sukassa katsottuani kyseisen leffan. Omasta mielestäni ehdottomasti paras alieni mitä löytyy. Myöskin yksi niitä harvoja elokuvia jotka kestävät todella hyvin ajan hammasta. Tehosteet eivät näytä kovinkaan vanhentuneilta ja jotkut kohdat säväyttävät vieläkin kuten se missä Ripley lähtee tällä "tankilla" pelastamaan porukkaa. Tuota katsoessa ei oikeasti uskoisi että kyseessä on 86 vuoden kuva, sehän on vanhempi kuin minä.:shok: Toisaalta tämä on minusta ainoa kunnon alien, ykköstä vaivaa ehkä nykysilmään vähän turhankin huonot tehosteet, kolmosen heikkous on yksi pääalieni jonka ympärillä kaikki pyörii vähän liikaa, resurrectionissa alieneita taas näytetään mielestäni liikaa eikä siinä ole enää juurikaa paniikkitunnelmaa. Kakkosessa sitä puolestaan löytyy ja omasta mielestäni koko alienien idea pyörii tuon paniikkiteeman ympärillä. Herkullisimpia kohtia ovat juuri ne joissa liikkeentunnistin piipittää lähestyvistä kohteista ja porukka ihmettelee miksei missään näy mitään kunnes katosta kietoutuu alienin häntä jonkun kurkun ympärille ja vetää tämän yläilmoihin. Tästä ei niinkään koidu kauhua, vaan kihelmöivää jännitystä. Kaikenkaikkiaan kakkonen on kyllä aikamoinen klassikko.
Johnny X
3.2.2007, 17:40:47
Kyllä Alien-saaga nousee elokuva-historian kärkeen, etenkin mikäli kolmannen osan ohjaajanversio otetaan lukuun. En ole edes koira-alieni -versioon katsonutkaan kun näin tuon version missä alieni syntyikin härästä. Juoni ja tapahtumat kulkevat nyt käsi kädessä eikä aukkoja ole enää (eikös se sekoboltsi vanki vapauttanut sen alienin ilman mitään pätevää syytä, ku DC:ssä syynä oli että se piti xenomorphia jonkinlaisena jumalaisena lohikäärmeenä?).
Ykkönen oli todella tunnelmallinen mut potin rikkoi ehdottomasti Cameronin versio jossa toiminta ja ahdistava jännitys oli ja on vertaansa vailla.
Ja nelonen? No, Josh Whedonin(käsis) olisi pitänyt vaan pysyä Buffyissä. Ja tulihan nelosesta hyvä pleikkaripeli :) Elokuva? Eiikö jo siirryttäis etiäppäin...?
Sitten asiaa hiukan sivuuttaen. Nythän lähti aika huhhuh -huhut käyntiin kun alienin leffapeli-oikeudet ostanut Sega ilmoitti julkaisevansa ensimmäiset alien-pelit vuonna 2009. Spekuloidaan että julkaisu on ajoitettu tuohon aikaan viidennen Alien-elokuvan takia. Todenperäisyyttä tuohon en allekirjoita.