PDA

View Full Version : Maksulliset nettipelejä

Rocket Knight
22.11.2002, 3:57:03
Aika on edennyt pelimaailmassa jo monipelien muodissa. Pian tulossa oleva FFXI tulee olemaan nettiroolipelin ja sen lisäksi muitakin nettipelejä alkavat tulemaan paljonkin sekä pc:lle että pelikonsoleille. Pientä seikkaa mikä tulee yleistymään on ns. kuukausmaksut.

Koska ihmiset alkavat nauttia nykyään enemmän nettipelaamista (varsikin roolipelit) kuin yksinpeleistä, niin nykyään nettipelien suosion vuoksi alkavat tulla myös maksulliseksi esimerkiksi Ultima Online, Phantasy Star Online v.2 ja jopa X-box Live!:n käyttöoikeudesta joudutaan maksamaan kuukausittain

Maksun hoitaminen on minusta aika kiusallisia, sillä nykyään maksut käy parhaiten luottokortilla ja arvaapa keneltä ala-ikäiset saavat kortin käyttöön ; )

Onneksi edes suurimmanosan peleistä on ainakin saatavana edes ilmainen käyttöoikeus nettiin tai ei ole edes nettituki, joka ei herra jestas kannata niitä unohtaa, siispä Viva La single game!!!

Elipä mitä mieltä olette "maksulliset" nettipeleistä ja muutenkin sen systeemeistä?

EDIT: Kirjoitusvirheitä on PALJON, uh...korjattu vähän...

psaijai
22.11.2002, 9:41:44
Onhan se tavallaan ihan hyvä systeemi mutta minä en ainakaan rupea luottokortti tietojani lähettelemään ympäri maailmaa. Eli en pelaakkaan niitä jos maksu täytyy hoitaa jollain kortilla. Tulevaisuudessa voi olla että kaikki pelit siirretään datana netin läpi ja maksetaan jollain muulla mutta kyllä mä vielä ainakin enemmän pidän "normaaleista" peleistä. Siinä on sitä omistamisen riemua kun on kotelo hyllyssä ja voi pelata niin monta kertaa läpi kuin haluaa yhdellä kerta maksulla.

Pelitaloille se varmaankin tuo enemmän jos ihmiset alkavat pelata. Moni voi ottaa sen yhden kuukauden vain kokeillakseen kun normaalisti ne eivät saa mitään siitä jos joku menee kokeilemaan johonkin jotain peliä.

Cloud
22.11.2002, 10:01:04
Koska pelien tekeminen ei ilmaista ole niin pakkohan pelintekijän on jostain rahansa saada. Myöskin pelien palvelinten pyörittäminen maksaa, sillä tarvitsee olla koneet ja leveä kaista. Eri asia sitten onkin miten rahat kerätään käyttäjiltä, tapoja on useita.

Itse olen pitänyt aika paljon Blizzardin Battle.netistä, jossa peli maksaa pelin verran ja sitten Battle.net näyttää mainoksia, itse palvelu ei siis maksa mitään.

Myöskin jos pelin saa noin CD:n hinnalla ostettua kaupasta tai imutettua verkosta on ihan kätevää, jolloin vain pelaamisesta maksetaan.

Huonoin vaihtoehto mitä on eteen tähän mennessä sattunut on se että ensin pelistä maksetaan järjetön hinta, ja tämän lisäksi maksetaan uskomatonta kuukausimaksua.

Eli maksakoon verkkopelit, kunhan hinnat pysyvät rajoissa. Samahan se on maksaako pelin hinnan alussa kerralla vai osissa vuoden aikana.

Archux
26.11.2002, 16:32:03
Kuukausimaksut alkavat olla vähän pakollisia nettiropeille. Serverit ja jatkuva pelin kehitys/valvominen maksavat mansikoita. En oikein ymmärrä miten Blizzardin mainokset muka tuottavat tarpeeksi pitääkseeen battle.netin kannattavana.

En ollenkaan pidä siitä että ensin maksetaan pelin hinta ja sitten kuukausimaksuja. Mielestäni peli pitäisi saada netistä ilmaiseksi ja sitten maksetaan. Alkoi vähän kiehumaan kun betatestasin Earth and Beyondia. Peli oli ihan hyvä, mutta kun pitäisi siirtyä maksulliseen versioon on tekijöillä pokkaa pyytää minua maksamaan hyllykappaleen hinta, vaikka minulla on koneellani lähes täysin identtinen ohjelma (beta-versio) jonka yhteys servereihin blokattiin. Olisin mielelläni imuroinut pienen päivityksen ja alkanut maksaa kuukausimaksuja, mutta ei kun ahneita olivat.