View Full Version : Amélie
Huoh...kuinka tämä elokuva varastikaan sydämeni. Onko kukaan täällä kenties kokenut saman? Kyse on siis Amelie nimisestä elokuvasta, joka singahti heti parhaimpien elokuvieni kärkeen. Eurooppalaiset elokuvat ovat tämän elokuvan myötä kukistaneet Hollywood hassuttelut ikuisiksi ajoiksi. Kun näin tämän elokuvan mainosbannerin joskus ensi-iltansa aikoihin, katsoin että ranskalainen elokuva, jossa on tuon näköinen nainen pääosassa...phyi. Elokuvan soundtrack soidessa, matkustimme tätimme luokse serkkuni autolla aikaisemmin tänä vuonna. Mummoni ihasteli kaunista musiikkia ja yllätyin kun kuulin sen olevan tuosta elokuvasta, jota jo ennakkoon vihasin. Sitten päätinkin ottaa selvää mistä on kyse ja niin tuli taas todistetuksi kuinka väärään ennakkoluuloni minut johdatikaan.
Karppi
11.12.2002, 6:52:17
Näin Amelien tässä jokin aikaa sitten dvd:ltä. Oletinkin leffan olevan hyvä, ja sellainenhan se oli. Se oli jotenkin söpö elokuva, sellainen ... söpö. En keksi fiksua sanaa kuvaamaan sitä. Leffan on muuten ohjannut (ja osittain käsikirjoittanutkin) Jean-Pierre Jeunet, sama äijä joka on Alien 4:n takana. Kummatkin elokuvat on toisiinsa nähden hieman erilaisia, ja siksi olin vähän ihmeissäni. :) Noh Ameliehen takaisin. Leffassa on koko ajan sellainen iloinen tunnelma, ja minusta on kiva kuunnella ranskaa Amelien puhumana. Hihi. Ja sitten se värimaailma on kokoajan sellainen punavihreä. Sopii siihen hyvin. Taiteellista. :)
Ja Ameliekin on kamalan söpö.
Originally posted by Karppi
Leffan on muuten ohjannut (ja osittain käsikirjoittanutkin) Jean-Pierre Jeunet, sama äijä joka on Alien 4:n takana.
Todellako? En tiennytkään. Selvisi sitten ainakin että kumman tyyppiset elokuvat on siltä miekkoselta enemmän hallussa. Amelie=loistava, Alien 4=surkea.
yksisiipi
11.12.2002, 10:35:45
Originally posted by nox
Todellako? En tiennytkään. Selvisi sitten ainakin että kumman tyyppiset elokuvat on siltä miekkoselta enemmän hallussa. Amelie=loistava, Alien 4=surkea.
Alien 4 on hyvä. Ei siis aiempiin osiin verrattuna mikään huippu, mutta elokuvana ihan OK. Jopa hyvä.
Tuota noin, *häpeää*, pikkusiskollani oli muutaman päivä ajan Amelie lainassa ja minä katselin vain muutamia pätkiä ohimennen. Noiden pätkien perusteella on vaikea sanoa juuri mitään elokuvasta, mutta ainakin se vaikutti hyvältä. Pitänee sitten ottaa itseään niskasta kiinni ja todellakin katsoa tuo leffa ihan kokonaan.
Narbeleth
11.12.2002, 17:16:44
Näin Amelien muutama viikko sitten kun siskon ja kaverin kanssa vuokrattiin pari dvd:tä. En osannut odottaa elokuvalta mitään, koska en ollut yhtäkään traileria siitä nähnyt, tai ainakaan muistanut nähneeni. (Tietysti ranskalaisuus herätti pieniä ennakkoluuloja, vaikka yleensä pyrin muodostamaan elokuvasta käsityksen vasta sen katsomisen jälkeen.)
Oli ennakkoluuloja tai ei, ne hävisivät täysin jo elokuvan alkumetreillä. Kuvakulmat, näyttelijät (varsinkin Amelien ilmeet), äänet, ranska, värit, musiikit.. kaikki sopi täydellisesti keskenään. Mutta parasta oli ehdottomasti juonen... no ei ehkä järjettömyys, mutta... erikoisuus? En nyt keksi sanaa tuolle, mutta tarpeeksi hämärää tavaraa paikoittain kuitenkin, jotta mielenkiinto säilyi varmasti loppuun asti.
Kun näin Ameliesta mainoksia, suorastaan inhosin sitä leveää virnettä ja tuomitsin elokuvan oitis typeräksi rankalaiseksi taide-elokuvaksi, jollaisia vain kriitikot arvostavat. Väärässä olin. Veljeni oli nähnyt leffan ja suositteli, joten päätimme katsoa sen. Ameliessa pidin eniten sen omaperäisyydesta ja kaikki ne vitsit olivat aivan eri tasolla kuin useimmissa hollywood-elokuvissa, joissa väännellään naamaa ja nauretaa pieruille. Kuten Karppi jo sanoikin, elokuvassa on iloinen tunnelma, minkä takia sitä on yksinkertaisesti mukava katsoa. :) Elokuvasta huomaa myös sen, ettei näyttelijöiden tarvitse olla mitenkään tunnettuja, kunhan osaavat asiansa.
Ennakkoluulot nurkkaan ja Amelie tilalle!
Prometheus
4.5.2003, 11:32:25
Spoilereita edessä päin. Jos laitan spoilerit, postista tulee liian ruma tähän ketjuun. joku korjatkoon, jos katsoo välttämättömäksi.
Katsoin Amelien vappuna ja varta vasten etsin tämän ketjun käsiini.
Todella herttainen ja hieno elokuva Amelie olikin. en ehkä kulje hymy suupielissä viikkoa, mutta melkein. Ne pienet yksityiskohdat, jotka Amelie huomasi miellyttivät silmää. Värimaailma oli mukavan ranskalainen, punavihreää ja lämpimin sävyin.
Juonikin oli oli ihan kiva. Se hyvän mielen tuottaminen kaikille oli hauskaakin katseltavaa. Puutarhatontun seikkailut kyllä hymyilyttivät. Loppu vain oli hiukan perinteikäs, mutta onnellinen sentään.
Yksi parhaimmista elokuvista, joita olen katsonut.
Kun Amelie tuli teattereihin, miulla oli hirveät ennakkoluulot siitä. Luulin, että se nyt vaan on taas joku ranskalainen siirappieepos, mutta eihän se sitten ollutkaan, kun se Canaleilta putkahti.
Amelie erottuu kyllä joukosta edukseen. Se on hauska, kummallinen ja värimaailma on tehty hyvin. Ja onhan siinä nyt suht "koskettava" tarinakin. Ei tästä voi oikein sanoa mitään, se pitää nähdä. Mutta tykkäsin kyllä.
Alkujaan kirjoittanut Echo
Kun näin Ameliesta mainoksia, suorastaan inhosin sitä leveää virnettä ja tuomitsin elokuvan oitis typeräksi rankalaiseksi taide-elokuvaksi, jollaisia vain kriitikot arvostavat. Väärässä olin. Veljeni oli nähnyt leffan ja suositteli, joten päätimme katsoa sen. Ameliessa pidin eniten sen omaperäisyydesta ja kaikki ne vitsit olivat aivan eri tasolla kuin useimmissa hollywood-elokuvissa, joissa väännellään naamaa ja nauretaa pieruille. Kuten Karppi jo sanoikin, elokuvassa on iloinen tunnelma, minkä takia sitä on yksinkertaisesti mukava katsoa. :) Elokuvasta huomaa myös sen, ettei näyttelijöiden tarvitse olla mitenkään tunnettuja, kunhan osaavat asiansa.
Ennakkoluulot nurkkaan ja Amelie tilalle!
</amen>
Ohimennen joskus näin vilaukselta tätä kun vanhemmat sitä katseli innoissaan ja hirnuivat vähän väliä. Päätin siinä katsoa sitä muutaman minuutin ja leimasin oitis elokuvan oudoksi, tyhmäksi ja liian-pakolla-väännetyksi-taide-elokuvaksi. Myöhemmin parin päivän jälkeen näin joitain mainoksia ja julisteita siitä kaupungilla ja alkoi ärsyttämään vielä enemmän että miten sitä nyt oikein hehkutellaan siellä. Muistinkin siinä vaiheessa että minähän olen varsinainen outojen elokuvien fani. Elokuva osoittautui sanoinkuvaamattoman nerokkaaksi ja hilpeän omituiseksi. Ei tästä elokuvasta voi ajatella muuta kuin hyvää. Mutta ei toki pidä ylistää liikaa muuten jotkut saattavat pettyä ketkä eivät tätä ole nähneet.
Kiroukseni ovat ennakkoluulot. Taidanpa katsoa tämän tässä lähiaikoina uusiksi. Kouluarvosanoissa varmasti löytyisi tälle numeroksi 8½.
Juu olenhan minä tuon Amelien nähnyt pariin otteeseen. Ihan hyvä elokuva, mutta ei sitä jaksa kovin montaa kertaa katsoa. Ekalla kerralla katoin sen, koska olin kuullut siitä vain pelkkää hyvää ja halusin nähdä millainen elokuva se sitten on. Toisen kerran katsoin sen takia, koska tv:stä ei tullut mitään viisaampaakaan. Tuskin tulee kolmatta katselu kertaa.. Tai ainaki niin luulen..
Uber Weapon
9.5.2003, 8:54:07
Olin videovuokraamossa. Oli jo pimeää. Pitelin kädessäni jotain turhaa b-leffaa... Olin sitä mieltä etten nyt varmaan kumminkaan jaksa sitä katsoa. Menin muodokkaan videovuokraamo tytön luo (vrt Krakow) ja ajattelin illan lämmöksi flirttailla hänen kanssaan.
Ja koska kysyä leffa suositusta on hyvä tapa flirttailla leffaliike tyttöjen kanssa tein siis niin. Ja minulle suositeltiin Amelietä, puhuttiin hetki ja oli kivaa... No minä sitten lainasin sen kun kerran suositeltiin. Aattelin sen olevan jotain tekotaiteellista paljaspinta komediaa fransujen maasta.
Öh että voi ennakkoluulot lyödä naamalle!
Ja minä muuten kävelin viikon hymy huulillani, joskin viikon aikana ympäristö -tuuntui senverran pahasti ainaiseen virnuiluun että sain turpiini (heh heh ei ny kai).
:) :) :) :) :) (viisi tähteä)
Jos ette ole tätä ihanaista ranskalaisleffaa vielä nähneet, on teillä siihen huomenna hyvä mahdollisuus, kun ykkösellä tai kakkosella se näytetään.
Amelien katsottua tulee sellainen "maailma ei olekaan niin kusinen paikka" -olo, paljon huokailua ja inspiraatiota. Kunpa minäkin olisin yhtä kekseliäs, ihmisille yhtä paljon iloa kantava ja kaunis kuin Amélie!
Leffan värimaailmakin on ihastuttava: paljon (etenkin skitsofreenikoihin vetoavaa) vihreän ja punaisen yhdistelmää. Katsokaa ja ihastukaa.
//Sulautin ketjut yhteen. -Prome
ah, thankies. Mitenkähän en tuota aiempaa ketjua huomannut, vaikka yrittin etsiä josko aiheesta aiempaa ketjua olisi. Strange. Oh well, taidan tulla vanhaksi.
Näin leffan viime viikonloppuna ja oli todella miellyttävä ja hauska kokemus.
Amélien ilmeet, kun hän reagoi johonkin olivat söpöjä ja hauskoja. Kaikki oli leffassa kuvattu niin yksinkertaisesti ja omaperäisesti, jota ei varmasti monessa muussa leffassa näe. Vihanneskaupan pitäjä oli kyllä helvetin ärsyttävä, mutta saipahan sitten ansionsa mukaan.
Katsokaa ihmeessä kaikki. Se on sen arvoista.
Koulussa Ranskan tunnilla katsottiin ja hyvähän se oli. Ei noi Ranskalaiset leffat minua niin paljoa kiinnosta mutta tämä oli hyvä, ehkä siksi että se oli niin hauska. Perinteistä Ranskaleffaa, tyttö omassa maailmassa :D
Berrycake
7.9.2004, 11:26:37
Aaah, ihana Amelie ^^ Katsottiin tämä elokuva ensimäisen kerran viimevuoden puolella ja olin jo ensimmäisellä katselukerralla täysin myyty. Enpä ole törmännyt muutenkaan yhteenkään elokuvan nähneeseen ihmiseen, joka ei olisi siitä pitänyt. Amelie on niin herttainen, hassu, harmiton ja mieltänostattava elokuva, että takakannen maininnan mukaisesti todellakin kuljeksii hangonkeksi- hymyssä suin loppuviikon. Ranskalainen elokuva ei yleensä ole juurikaan mieleeni, mutta tämän katsoessaan se unohtui ihan tyystin. Amelie on yksi parhaista, mitä koskaan olen nähnyt ja suosittelen sitä kevyesti ihan kaikille, jotka haluavat katsoa hyvän ja aidosti positiivista henkeä pursuavan elokuvan. Löytyy myös omasta hyllystä, "helmet"- osastolta.
^^ ^^ ^^ ^^ ^^ = viisi tähteä täältäkin.
toracha
7.9.2004, 11:34:22
hymyilyttämään rupesi pitkästä aikaa kun rupesin muistelemaan amelieta. sen verran mukava fiilis siitä tuli, todellakin. minulla ei ollut ennakkoluuloja leffaa kohtaan koska olin nähnyt city of lost childrenin ennen amelieta ja pitänyt siitä kovasti. saisi amelie minuakin vähän helppiä.
Dorianthem
24.9.2007, 21:37:22
Mielenkiintoista, kuinka ensimmäisellä kerralla en hirveästi arvostanut kyseistä elokuvaa, minusta se alkoi käymään loppua kohden turhan tylsäksi. Toisaalta nykyäänkin olen sitä mieltä, että alkupuolisko elokuvasta on paljon parempi kuin loppu. Alku on tavallaan jotain uutta, hirveän sekopäistä ja omalla tavallaan hirvittävän söpön höpsöä. Saa sellaisen avuttoman "Kawaii"-huudon aikaan joka kerta.
Kaikenkaikkiaan varsin söpö elokuva, musiikeista pidän paljon, kun osaavat olla todella hienoja, tunnelma on älyttömän hyvä koko elokuvan ajan ja musiikit vain vahvistavat tätä mielikuvaa.
Tästä ei oikeastaan jääkään paljoa muuta mieleen. Hirveän söpö ja kiva elokuva. Amelien touhuja on mukava seurata, höpsö uneksija koko tyttö, joka haluaa parantaa maailmaa. Tavallaan kyllä niin julmakin tapaus. Katsoo vaikka mitä tämä teki naapurille kun tämä väittää tämän kameran aiheuttavan onnettomuuksia. Tai sitten sille toiselle naapurille myöhemmin, jonka asunnossa tämä käy tekemässä tihutöitään.
<3
En ole tähän mitään sanonut, voi hyvänen aika!
Olen leffan nähnyt jo niin useaan kertaan että tekisi mieli katsoa se uudestaan. Niin ihanan söpö kun se onkin, minä todella pidän siitä. Ohjaaja on tehnyt loistavaa työtä tämän teoksen tehdessään. Näyttelijäsuorituksen ovat omaa luokkaansa ja hyvin valittu.
Koko leffa saa hymyn huulille. Kepposet ja temput ovat hauskaa katseltavaa. Alku on upea ja vie mukanaan heti, mikä johtaa siihen että leffa on katsottava loppuun asti.
Sanoisin jotain vielä lisää, mutta pitää katsoa leffa uudestaan ja editoida sitten. ^___^
Katsoin Amélien pari kuukautta sitten TV:stä. Kaverit olivat suorastaan ylistäneet elokuvaa, ja mielenkiintoni oli siitä sitten herännyt. Kavereiden puheiden jälkeen odotukseni Amélieta kohtaan olivat hyvin korkeilla, ja selvä pettymys siitä sitten kuitenkin tuli.
Eniten leffassa häiritsi itse Amélie, joka oli kovin ärsyttävä. Mielestäni siinä hänen Zorro-leikissään ei ollut mitään hauskaa, ja muutenkin se pelkuruus ärsytti. Siinä ei ollut mitään romanttista. Ainoa hauska juttu oli puutarhatontun maailmanympärimatka, mutta muuten Amélien teot eivät olleet erityisemmin mieleeni. En kyllä silti kaikkea enää muistakaan.
Hyvää elokuvassa oli kuitenkin sen erilaisuus, ja kuten monet ovat jo sanoneet, värimaailma oli hieno. Tykkäsin myös alun ja lopun hieman erilaisista kuvauksista. Kahvilan "kyttääjämies" oli varmaan elokuvan hauskin tapaus.
FireAdept
7.6.2008, 13:53:15
Leffa kun tulee telkkarista vähän väliä, niin onhan se tultu katsottua. Peräti useampaan kertaan. Ennen ensimmäistä katselukertaa olin muodostanut elokuvasta selvän käsityksen, eli että Amélie olisi jotain ranskalaista romantiikkasontaa. Toisin kävi, siirappisuudestaan huolimatta kyseessä on hurmaava tarina. Erityisesti kiitän kerrontaa ja elokuvallisten keinojen mahtavaa käyttöä. Pientä miinusta taas saavat mallinukkemaisiksi ja vähän pinnallisiksi jäävät hahmot.
On taas vierähtänyt jonkin aikaa, kun viimeksi ko. pätkän katselin, joten en nyt pysty elokuvaa syvällisemmin analysoimaan. Suosittelen silti, vaikkei romantiikka ihan suosikkigenre olisikaan.