View Full Version : Onko Digi-aika alkanut?
Amadeus III
2.1.2003, 13:34:54
Tämä digiboxin saaminen oli hyvä juttu joulussa, vaikka siitä ei paljon kanavia saa lisää mutta kuvanlaatu paranee erittäin paljon.
Niin ja se kysymys, onko teistä digi-aika alkanut jo nyt tai tarvitseeko ihmisten ostaa tämä digiboxi?
Itse suosittelen tätä boxia kaikille, kuvanlaatu on aivan loistava sekä uudet valikot tulevat esiin pelkän boxin avulla.
Niin ja minun mielestäni digi-aika on jo alkanut, ainakin omassa perheessäni :D
Hesarin yleisönosastossa oli mielenkiintoinen kirjoitus siitä, miten on ehkä hieman ns. väärin, että pari-kolme televisiota omistavat talot joutuvat maksamaan kauheat mällit pätäkkää kolmesta digilaitteesta kunhan analogilähetykset loppuvat. Muuten muista televisioista tulee hyödyttömiä tahi ns. pelitelkkoja.
On se väärin.
Televisiotahan en juuri katso, tulin vaan siteeraamaan tuota.
onhan se alkanut, mutta ei siihen vielä tarvitse hypätä mukaan. meille ei osteta digiboxia ennen kuin on ihan pakko. (ellei porukat nyt hairahda.. :prkl: ) Niiten on paras laskea sen rakkineen hintaa..
edit: urheilukanava näkyy meilläkin kun on lautasantenni. Ihmettelin sitä tässä yks päivä..
Mikä digiaika? Nykyisellään niitten boksien hinnat ovat niin korkeat, ettei ainakaan meidän taloudessa ole tosiaankaan varaa sijoittaa sellaiseen lootaan, tärkeämpäänkin rahaa tarvitaan. Ja ei sillä kuvanlaadulla nyt ole paljoakaan väliä ainakaan tavallisesti teeveetä katsottaessa (elokuvat ovat toki asia erikseen), meillä on aina katsottu senlaista kuvaa kun sattuu vaan teeveestä näkymään. Eikö se nyt ole pääasia, että kuva näkyy, eikä se, että tuhlataan rahaa vielä kuvanlaadun parantamiseksi. Paremman antennin ostaminen korjaisi ainakin meidän tapauksessa kuvanlaatua paljon halvemmalla.
Se on kyllä ikävää, jos/kun 'tavalliset' analogiset televisiolähetykset loppuvat, sehän pakottaa vaan ihmisiä viemään vähiä rahojaan jonnekkin liikkeeseen digiboksin/teeveen takia. Miksi ne analogiset lähetykset edes pitää lopettaa kokonaan, lieneekö siihen joku hyväkin syy? Vai onko se sitten vaan päättäjien mielestä vanhanaikaista käyttää analogista formaattia? Ja tosiaankin, kun ihmisillä on useimmiten enemmän kuin yksi tv taloudessa, niin siitähän tulisi melkoinen rahanmeno, jos kaikkiin tv-laitteisiin hankkii oman digiboksin. Onko siinäkään sitten järkeä, mietin vaan.
Ei kai tässä ajan mittaan muu auta, kun alistua digiaikaan. Paljon vaihtoehtoja kun ei taida olla.
Vähän viilausta, mutta digi-aika on kyllä jo kovassa vauhdissa. DVD:t ovat iskeneet itsensä läpi. Kukaan kavereistani (siis kumpikaan) ei enää innostu vanhoista videoista, vaan kaikki leffat ostetaan ja vuokrataan DVD -formaatissa.
Muutenkin tuo digitaalisuus on nykyään kovempi ja parempi juttu kuin analogisuus.
Digiboxi onkin sitten juttu erikseen. Boxi ei varmasti ikinä tule olemaan mikään myyntivaltti. Digitaaliset televisiot taasen voivat tulevaisuudessa saada mukavasti suosiota.
Kyllähän ne digitaaliset lähetykset muka on tuloillaan, mutta ainakin Suomessa tuo näyttää aika kamalalta.
Itseäni ei oikein innosta. Telkkaristani näkyy 12 kanavaa. Monet digitaalina näkyvät, näkyvät myös minullakin. Subtv:n ohjelmisto näkyy kokonaisuudessaan minulla, diginä subbarin ohjelmistosta tulee vain osa. Mitäs sinne digitaaliselle puolelle jää. Pari kanavaa, jotka lähettävät tyhjää, joku typerä uutiskanava, josta tulee samoja uutisia sata kertaa päivässä ja jotain muuta todellakin hyödytöntä. Mikä järki tässä on nyt oikeasti lähteä mitään digiboxia ostamaan?
Tordragon
3.1.2003, 3:40:34
Originally posted by Kreifi
DVD:t ovat iskeneet itsensä läpi. Kukaan kavereistani (siis kumpikaan) ei enää innostu vanhoista videoista, vaan kaikki leffat ostetaan ja vuokrataan DVD -formaatissa.Juu, tuo on kyllä valitettavan totta ollut minullakin. Tai sitä ei vain voi palata katsomaan kasettia kun on DVD:tä tottunut näkemään. Eihän nyt tietenkään kieltäydytä, jos ei muuta mahdollisuutta ole kuin se kasetti.
Mikä järki tässä on nyt oikeasti lähteä mitään digiboxia ostamaan? Jotenkin minusta on tuntunut tässä, että ainoa kanava millä ihmisiä houkutellaan digi-boksi hankkimaan on urheilukanava, mikä ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja sitten mainoksissa uhkaillaan analogisten lähetysten loppumisella sekä povataan parempaa kuvanlaatua, eli ihmiset tavallaan ajetaan vain ostamaan sellainen. Tarpeeksi mainostetaan ja uhkaillaan niin kyllä se itsensä lyö läpi. Minusta kanavia siis jo nykyään on liikaa (normaalit + kaapeli = 12 kanavaa, minulla), joten uusien kanavien toivossa en sitä hommaisi. Ainoa mikä voi houkutella on se parempi kuvanlaatu, kun homma voi olla aivan sama kuin DVD:ssäkin: kuvanlaatuun jää koukkuun ja huonompi ei sitten kelpaa. Tässä tapauksessa tosin on hyvä, etten tiedä paremmasta.
..enkä minä edes katso televisiota, en sen vertaa, että kuvanlaadun pitäisi olla tarkempi. Kivaa, että joku siitä nauttii, mutta digi-boksi ei ainakaan minua nykyisillä ominaisuuksillaan aivopese, ja minulla menee yleensä rahat paljon hyödyllisempiin asioihin.
Originally posted by Tordragon
Jotenkin minusta on tuntunut tässä, että ainoa kanava millä ihmisiä houkutellaan digi-boksi hankkimaan on urheilukanava, mikä ei voisi vähempää kiinnostaa.Tuota tuota...Mites tämän urheilukanavan kanssa on? Vaihdoin telkkua tuossa puolisen vuotta sitten ja vanhassa telkussa oli kyllä urheilukanava. Tässä uudessa kanavien järjestys oli toisenlainen ja vasta nyt huomasin, että urheilukanava puuttuu. Eli ainakin minulla näkyi se. Oliko se sitten vain määräaikaisesti näkyvissä vai näkyykö se ihan normaalisti analogisessa verkossa? Jos näkyy, niin se siitä ainosta houkuttimesta...
Amadeus III
3.1.2003, 9:43:04
Tuota tuota...Mites tämän urheilukanavan kanssa on? Vaihdoin telkkua tuossa puolisen vuotta sitten ja vanhassa telkussa oli kyllä urheilukanava. Tässä uudessa kanavien järjestys oli toisenlainen ja vasta nyt huomasin, että urheilukanava puuttuu. Eli ainakin minulla näkyi se. Oliko se sitten vain määräaikaisesti näkyvissä vai näkyykö se ihan normaalisti analogisessa verkossa? Jos näkyy, niin se siitä ainosta houkuttimesta...
Ööh...katsoin tuon seiska lehden ohjelmia ja urheilukanava kuuluu digilähetyksiin, ainakin tämän lehden mukaan. Eli se tuskin näkyy analogisessa verkossa. Jos on joskus näkynyt niin ei kyllä pitäisi enää näkyä.
Alkujaan kirjoittanut Amadeus III
Ööh...katsoin tuon seiska lehden ohjelmia ja urheilukanava kuuluu digilähetyksiin, ainakin tämän lehden mukaan. Eli se tuskin näkyy analogisessa verkossa. Jos on joskus näkynyt niin ei kyllä pitäisi enää näkyä.
Meillä ainakin näkyy tuo urheilukanava. En sitten tiedä tuleeko sieltä kaikki samat ohjelmat kuin mitä digilähetyksenä tulee. No eipä urheilu minua oikeastaan edes kiinnosta... :)
Ja tähän lainaus Tekniikan Maailmasta, 1/03:
"Niinpä voisi yleistäen sanoa, että digitelevision kuva on parempi vain, kun sitä verrataan huonoon analogiseen tv-kuvaan. Suurimman hyödyn digisovittimesta saavat maaseudulla heikkotasoisesta analogisesta lähetteestä kärsineet tv-katsojat. Lisäbonuksena he saava vielä muutaman uuden tv-kanavan."
Eli kuvanlaatu ei ole yhtään parempi täällä Helsingissä (itse asiassa huonompi), joten en näe yhtään hyvää syytä digiboksin hankkimiseen. Varsinkaan kun en tv:tä pahemmin edes katsele.
sketsie
4.1.2003, 20:35:06
Kyllähän me se jossain välissä ostetaan mutta ei vielä.Me ostetaan se joskus sitten kun niitä kanavia tulee vähän enemmän ja että ohjelmia pystyy nauhottaa. Ku ei niitä nyt ainakaan voi nauhottaa, ei ainakaan kaverin dikiboksista voinut nauhoittaa joka oli kyllä iso pettymys.
Amadeus III
6.1.2003, 9:58:49
Originally posted by Echo
Meillä ainakin näkyy tuo urheilukanava. En sitten tiedä tuleeko sieltä kaikki samat ohjelmat kuin mitä digilähetyksenä tulee. No eipä urheilu minua oikeastaan edes kiinnosta... :)
Eli kuvanlaatu ei ole yhtään parempi täällä Helsingissä (itse asiassa huonompi), joten en näe yhtään hyvää syytä digiboksin hankkimiseen. Varsinkaan kun en tv:tä pahemmin edes katsele.
No Helsinki on asia erikseen, siellä varmaan näkyy kaikki kanavat maksutta...ehkä sen takia Helsinki on niin kallis paikka asua.
Ja kuvanlaatu on paljon parempi kuin ennen, ei minkäänlaista rätinää näy enää telkkarissa. Helsinki ei tätä vielä tarvitse mutta me jotka asutaan 100km säteellä Helsinkistä, tarvitsee tämän.
Haiseehan tässä rahastus, myönnän sen, mutta hyvä vehje tämä on, suosittelen kaikille jotka EIVÄT asu Helsingissä.
Originally posted by Amadeus III
Haiseehan tässä rahastus, myönnän sen, mutta hyvä vehje tämä on, suosittelen kaikille jotka EIVÄT asu Helsingissä.Sano yksikin hyvä syy. Kuvanlaatu ei käy syystä, koska se ei parannu oleellisesti. Kanavatkaan ei käy syystä, koska minulla on kaikki haluamani (yle24 ei innosta).
En oikeasti ymmärrä mikä syy ihmisillä on hankkia digibox. Siitähän on ollut puhetta, että tarvitaan niitä palveluita. Miksi ihmiset ostaisivat sen jos eivät saa mitään?
Noh, nyt kai ulkomaiset tulee tunkemaan niitä kanaviaan tänne, että varmaan parin kolmen vuoden päästä jotakin tarjontaa on.
PS. Enkä todellakaan asu Helsingissä, en edes lähellä sitä.
silent_deadly
6.1.2003, 16:35:33
Ei meillä tommosee oo varaa. Ehkä sitten kun ne vähän halpenee. Mitäskanavia sillä muuten näkee? Jotain uusia?
Tordragon
6.1.2003, 16:59:05
Sano yksikin hyvä syy. Kuvanlaatu ei käy syystä, koska se ei parannu oleellisesti. Kanavatkaan ei käy syystä, koska minulla on kaikki haluamani (yle24 ei innosta).
En oikeasti ymmärrä mikä syy ihmisillä on hankkia digibox. Siitähän on ollut puhetta, että tarvitaan niitä palveluita. Miksi ihmiset ostaisivat sen jos eivät saa mitään?
Hyvä pointti. Itse asiassa minäkin haluaisin kuulla jonkun todella painavan syyn siihen, että miksi hankkia digi-boksi. Oikeasti, kun näitä mainoksia on ollut niin minä en niistä mitään järkyttävää ole nähnyt. Puhuvat aina vain parista uudesta kanavasta ja paremmasta kuvalaadusta. Ovatko nuo sitten ainoat ostotakeet tuolle? Toki se siis voi auttaa korvessa asuvia, joilla se analoginen kuva pätkii kuin viimeistä päivää, mutta entäpä me muut?
Haiseehan tässä rahastus, myönnän sen, mutta hyvä vehje tämä on, suosittelen kaikille jotka EIVÄT asu Helsingissä. Edelleen: kyllä tuo sen verran maksaa, ettei minun rahani tuohon uppoa. Vahvistavia syitä ostopäätökselle tarvitaan, tuo kuvalaatu voi käydä syystä, mutta se ei voi olla ainoa.
Mayatar
7.1.2003, 12:32:10
Onhan digiaika jo täällä, onneksi.
Minun käsittääkseni digiteeveen huhuttu parempi kuvanlaatu ja suurempi kanavatarjonta ovat vain ns. "lisäherkkuja". Eikös sen digitaalisuuden perimmäinen tarkoitus ole vuorovaikutus. Analogisella teeveellä vuorovaikutus ei ole mahdollista - digitaalisella mahdollisuuksia taas on miltei rajattomasti. Minusta olisi esimerkiksi ihan mukavaa tilata kiinnostava elokuva telkkariin, kun haluan sen katsoa.
Toki näiden palveluiden saaminen kannattavaksi, vaatii muutaman asiakkaankin. Ja sekös ajaa koko homman oravanpyörään. Ihmiset eivät suostu ostamaan digiboxia, koska kunnon palveluita ei ole. Palveluntarjoajat eivät voi tuottaa interaktiivisia palveluita, koska asiakkaita ei ole tarpeeksi. Tässä tekniikassa on loistavat mahdollisuudet, mutta sen läpilyöminen on vaikeaa, jopa Suomessa.
Oma kantani on myönteinen, kun puhutaan tekniikan kehittymisestä ja interaktiivisista palveluista. Tosin boxien hinnat ovat vielä tarpeettoman korkealla. Analogisten teevelähetysten poistaminen kuulosta hyvin kärjistetyltä eleeltä, mutta ilman sitä uudempaa ja parempaa tekniikkaa tuskin saataisiin ihmisten koteihin samalla vauhdilla. Tuntuuhan se turhalta rahastukselta, mutta kaiketi rahoille tulee tulevaisuudessa myös vastinetta.
Tordragon
7.1.2003, 14:01:40
Originally posted by Maya
Analogisten teevelähetysten poistaminen kuulosta hyvin kärjistetyltä eleeltä, mutta ilman sitä uudempaa ja parempaa tekniikkaa tuskin saataisiin ihmisten koteihin samalla vauhdilla.Niin. Kyllähän tuo digi-boksien myynti kasvoi tuossa vähän aikaa sitten aikaslailla, ja varmaan kasvaa vieläkin, syy todennäköisesti se, että nuo normaalit analogiset lähetykset tullaan katkaisemaan. Tätä asiaa ei mainostettu silloin kun boksillä ei mennyt lujaa tai se ei saanut tuulta siipiensä alle. Nyt kun sitä mainostetaan niin myynti myös kasvoi. Saattaa se muustakin johtua, mutta silti.
Tuntuuhan se turhalta rahastukselta, mutta kaiketi rahoille tulee tulevaisuudessa myös vastinetta. Siinäpä se. Minen voi, eikä edes huvita, investoida mihinkään minkä hienous saattaa tulla esille vasta tulevaisuudessa. Kuten sanottu: onhan tuossa digitaalisessa ilmiössä mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta tällä hetkellä? Sanotaan, että sitten tuohon investoin kun oikeasti jotain hienoa sille saavat tai analogiset lähetykset katkeavat kokonaan. Digi-boksin hankkimiseen suhtautuu hieman eri tavalla, jos itse on sitä maksamassa. Kyllähän minäkin sen vastaan voin aivan mainiosti ottaa, jos joku sen minulle ostaa/hankkii.
Minun käsittääkseni digiteeveen huhuttu parempi kuvanlaatu ja suurempi kanavatarjonta ovat vain ns. "lisäherkkuja". Eikös sen digitaalisuuden perimmäinen tarkoitus ole vuorovaikutus. Analogisella teeveellä vuorovaikutus ei ole mahdollista - digitaalisella mahdollisuuksia taas on miltei rajattomasti.Monia koukkuja on esitetty. Kuvan laatu (nyt kun DVD on saapunut) on tärkeässä osassa. Kanavatarjonta muuttuu laajemmaksi (tavoite). Myöskin vapaus katsoa mitä haluaa milloin haluaa (ja toteutuu?). Yms yms.
Tämä vuorovaikutus ei ollut niitä valtteja, vaan niistä aloitettiin varsinaisesti puhumaan hiukan myöhemmin. Nythän puhe on lakannut (eikä vain tältä osin), kun mitään ei ole saatu aikaiseksi.
Jotkut ovat selittäneet kaikkia vuorovaikutusjuttuja (jotkut puhuneet jopa netistä), mutta kyllä sieltä viralliselta taholta on tullut tietoa, että nämä eivät ole heidän tavoitteitaan. Netti on oikeastaan unohdettu, koska he eivät usko voittavansa tietokonetta kilpailussa.
Vuorovaikutteisten palveluiden toteuttaminen on kamalan kallista ja erittäin työlästä. (Koko digihomma on toistaiseksi liian kallista, koska ei ole mitään kattamassa menoja, jotka muutenkin tulevat kasvamaan.)
Vuorovaikutusta varmasti (toivottavasti) tulee jossakin muodossa olemaan, mutta se jää hyvin pieneksi. Jo siitäkin syystä, että harvoilla on kiinnostusta tarjota näitä palveluita.
En osaa lainkaan sanoa ulkomaisista...
PS. Jossain välissä oli puhetta, että ei ole edes mahdollista tehdä vuorovaikuttaisia palveluita. Nyt (joulumarkkinoilla) kai sitten jo on tullut tekniikkaa, jolla tämä oli mahdollista. Eli vasta nyt.
|| Jos nyt noihin myyntilukuihin pitää jotain kommentoida.
En ole oikeasti nähnyt mitään mainosta tai puhetta asiasta. Jonkun typerän ohjelman jossakin välissä, mutta koko boxista ollaan oltu aika hiljaa.
Myyntiluvut voisivat selittyä sillä, että kun sinä menet ostamaan uutta televisiota, sinulle tarjotaan aivan varmasti digiTV:tä. Myyjät osaavat kyllä hommansa ja puhetta tulee varsin kivasti. DigiTV voi alkaa vaikuttaa erinomaiselta vaihtoehdolta, eikä se huono valinta kuitenkaan ole. Ehkä tämä selittää ainakin osan myynnin kasvusta (joka on silti minimaalista).
Mayatar
8.1.2003, 10:27:26
Alkujaan kirjoittanut Tordragon
Siinäpä se. Minen voi, eikä edes huvita, investoida mihinkään minkä hienous saattaa tulla esille vasta tulevaisuudessa. Kuten sanottu: onhan tuossa digitaalisessa ilmiössä mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta tällä hetkellä? Sanotaan, että sitten tuohon investoin kun oikeasti jotain hienoa sille saavat tai analogiset lähetykset katkeavat kokonaan. Digi-boksin hankkimiseen suhtautuu hieman eri tavalla, jos itse on sitä maksamassa. Kyllähän minäkin sen vastaan voin aivan mainiosti ottaa, jos joku sen minulle ostaa/hankkii.
Olet ihan oikeassa, harvalla tuskin on varaa investoida tulevaisuuden tekniikkaan, josta ei oikein kukaan tiedä mitään varmaa. Vaikka olisi varaa, tulee myös miettiä kuinka mielekästä moinen sitten on? Kuitenkin Suomalaiset yrittävät tässä vähän samaa, kuin kännyköiden kanssa: Ollaan edelläkävijöitä ja saavutetaan ehkä jättipotti. Kansaamme käytetään koekaniinina. Sairasta.
Alkujaan kirjoittanut Kreifi
Monia koukkuja on esitetty. Kuvan laatu (nyt kun DVD on saapunut) on tärkeässä osassa. Kanavatarjonta muuttuu laajemmaksi (tavoite). Myöskin vapaus katsoa mitä haluaa milloin haluaa (ja toteutuu?). Yms yms.
Tämä vuorovaikutus ei ollut niitä valtteja, vaan niistä aloitettiin varsinaisesti puhumaan hiukan myöhemmin. Nythän puhe on lakannut (eikä vain tältä osin), kun mitään ei ole saatu aikaiseksi.
Jotkut ovat selittäneet kaikkia vuorovaikutusjuttuja (jotkut puhuneet jopa netistä), mutta kyllä sieltä viralliselta taholta on tullut tietoa, että nämä eivät ole heidän tavoitteitaan. Netti on oikeastaan unohdettu, koska he eivät usko voittavansa tietokonetta kilpailussa.
Digiteeveen kova ajaminen yleiseksi alunperinkin, perustui kyllä digitekniikan ylivoimaisuuteen analogiseen verrattaessa. Olisihan melko sairasta, että valtio poistaisi analogiset lähetykset, vain jotta taattaisiin parempi kuvanlaatu ; sekä laajempi tila lähettää ohjelmia, joita kukaan ei edes vielä tuota niin paljon että tilaa tarvittaisiin. Eri asia tietenkin on mikä on nykytilanne ja millä lauseilla digiboxeja milloinkin mainostetaan. Ehkä firmat eivät halua laittaa mainoksiin tulevaisuuskuvia. Internet, pankkipalvelut, äänestysmahdollisuudet, veikkaus ovat kaikki erittäin realistisia vuorovaikutuspalveluita, koska kaikki eivät halua kotiinsa tietokonetta, eivätkä muita sen palveluja tarvitse. Lisäksi tekniikan puolella uskotaan kovasti, että useiden rinnakkaisten laitteiden toimiminen tulee tulevaisuudessa hyvinkin yleiseksi.
Vuorovaikutteisten palveluiden toteuttaminen on kamalan kallista ja erittäin työlästä. (Koko digihomma on toistaiseksi liian kallista, koska ei ole mitään kattamassa menoja, jotka muutenkin tulevat kasvamaan.)
Siksi pyritäänkin lisäämään digiboksien myyntiä, kasvattaa katsojakuntaa, jotta firmat uskaltautuisivat tuottamaan erilaisia sisältöpalveluja.
Vuorovaikutusta varmasti (toivottavasti) tulee jossakin muodossa olemaan, mutta se jää hyvin pieneksi. Jo siitäkin syystä, että harvoilla on kiinnostusta tarjota näitä palveluita.
Minä en ole noin pessimistinen asian suhteen. Kun analogiset lähetykset poistetaan, varmasti löytyy myös palveluntarjoajia digitaaliselle puolelle. Vielä kovinkaan moni ei ole uskaltautunut kelkkaan, mutta tämä johtuu myös siitä, että teknologiayritykset ovat tulleet varovaiseksi taannoisen pörssiromahduksen jälkeen.
PS. Jossain välissä oli puhetta, että ei ole edes mahdollista tehdä vuorovaikutteisia palveluita. Nyt (joulumarkkinoilla) kai sitten jo on tullut tekniikkaa, jolla tämä oli mahdollista. Eli vasta nyt.
Vuorovaikutteisuus on teknisesti aivan mahdollista jo nyt, mutta yhtään palveluntarjoajaa ei vielä ole, minun tietojeni mukaan. Vaikkakin olen kyllä nähnyt sen yhden hölmön joulumainoksen.
Amadeus III
8.1.2003, 15:26:59
Sano yksikin hyvä syy. Kuvanlaatu ei käy syystä, koska se ei parannu oleellisesti. Kanavatkaan ei käy syystä, koska minulla on kaikki haluamani (yle24 ei innosta).
Tästähän tulee vielä kunnon väittely, no, sanonpas oman kantani taas tähän asiaan. Ensinnäkin, minulle tästä oli erittäin paljon hyötyä, haluan nähdä esim subtv:tä ja urheilukanavaa jotka ovat aivan loistavia kanavia (enkä tarkoita että mikään räsypokka olisi minulle suurta viihdettä) Yle teema on loistava kanava niille jotka tykkäävät dokumenteista, ja sieltähän niitä tulee, ihan ok kanava sekin. Minulla parani kuvanlaatu huomattavasti, ennen kuva rätisi vaikka miten mutta heti kun kytkin tämän boksin niin siihen loppu sekin, loistava kuvanlaatu.
Pakko myöntää että nuo kaikki ovat kylmiä faktoja, mutta minä tykkään tästä erittäin paljon, ja varmasti ne monet muutkin joille kuvanlaatu on ongelma. Eikä muutama lisäkanavakaan ole pahitteeksi, tämän myötä itselläni on paljon enemmän tekemistäkin, ei tarvitse aina olla tietokoneen ääressä pelaamassa tämän takia.
Minä tykkään ja suosittelen, sanokoot muut mitä sanovat, tämä on minun kantani.
Digiteeveen kova ajaminen yleiseksi alunperinkin, perustui kyllä digitekniikan ylivoimaisuuteen analogiseen verrattaessa.Kuten uskomme myös Jumalaan hänen ollessa ylivertainen ihmisiin verrattuna. Kyllä sitä oikeasti aina voi puhua, mutta mitkä ovat todelliset hyödyt?
Olisihan melko sairasta, että valtio poistaisi analogiset lähetykset, vain jotta taattaisiin parempi kuvanlaatu; sekä laajempi tila lähettää ohjelmia, joita kukaan ei edes vielä tuota niin paljon että tilaa tarvittaisiin.Anteeksi, mutta jotta sinä saisit televisioosi uuden kanavan, on jonkun poistuttava. Kylmä fakta on, että meidän analogisessa verkossamme ei ole enää yhtään tilaa.
Valtio koostuu ihmisistä, ihmisistä, jotka ovat ehkä liiankin innoissaan teknisestä kehityksestä (tunnistatko itsesi?). 10-15 vuoden siirtymäajalla siirtyminen digitaalilähetyksiin ei edes ole paha homma, koska ihmiset saadaan ostamaan digitelevisio (tarkasta television keskimääräinen elinikä), kun he ostavat uutta televisiota. Asia olisi varsin eri jos analogiset lähetykset loppuisivat vaikka tämän vuoden lopulla.
Ehkä firmat eivät halua laittaa mainoksiin tulevaisuuskuvia.Millä he sitten myyvät tai ovat myyneet tuotettaan?
Internet, pankkipalvelut, äänestysmahdollisuudet, veikkaus ovat kaikki erittäin realistisia vuorovaikutuspalveluita, koska kaikki eivät halua kotiinsa tietokonetta, eivätkä muita sen palveluja tarvitse. Lisäksi tekniikan puolella uskotaan kovasti, että useiden rinnakkaisten laitteiden toimiminen tulee tulevaisuudessa hyvinkin yleiseksi.Ikävää, että firmojen virallinen kanta on toinen.
Ei tule* intternettiä. Ikävää, mutta se on kylmä fakta.
*Tokihan mieli muuttuu, mutta tällä hetkellä ei ole tulossa.
Siksi pyritäänkin lisäämään digiboksien myyntiä, kasvattaa katsojakuntaa, jotta firmat uskaltautuisivat tuottamaan erilaisia sisältöpalveluja.Ja tässä ollaan jo epäonnistuttu...
Sitten tietoa YLEstä, se pyörii tappiolla jo nyt.
Minä en ole noin pessimistinen asian suhteen. Kun analogiset lähetykset poistetaan, varmasti löytyy myös palveluntarjoajia digitaaliselle puolelle.Huonolta näyttää. Kyllä se digitv on tulossa, mutta ei vielä hetkeen. Katsotaan mitä ne ulkomaalaiset saavat aikaan.
Vuorovaikutteisuus on teknisesti aivan mahdollista jo nyt, mutta yhtään palveluntarjoajaa ei vielä ole, minun tietojeni mukaan. Vaikkakin olen kyllä nähnyt sen yhden hölmön joulumainoksen.Kyllä. Se on tullut mahdolliseksi vasta nyt kuten sanoin. Se ei ollut mahdollista puoli vuotta sitten. Oletko muuten perehtynyt tähän tekniseen osaamiseen? hihhih...Kannattaisi, sillä se ei vieläkään ole oikeasti vuorovaikutteista. Jos sinusta on vuorovaikutteista saada, mutta ei lähettää, niin mikäs siinä. DigiTV ei ole edennyt niin pitkälle, että olisi mahdollista lähettää tietoa omalla vastaanottimella. (Joitakin yksittäisiä tuotteita on, mutta niiden toiminnasta ei ole tietoa.) Niinhän se menee, että kännykällä äänestetään ja tuloksen voi nähdä sieltä digitelevisiostaan.
Amadeus III kirjoitti näin:
Tästähän tulee vielä kunnon väittely, no, sanonpas oman kantani taas tähän asiaan. Ensinnäkin, minulle tästä oli erittäin paljon hyötyä, haluan nähdä esim subtv:tä ja urheilukanavaa jotka ovat aivan loistavia kanavia (enkä tarkoita että mikään räsypokka olisi minulle suurta viihdettä) Yle teema on loistava kanava niille jotka tykkäävät dokumenteista, ja sieltähän niitä tulee, ihan ok kanava sekin. Minulla parani kuvanlaatu huomattavasti, ennen kuva rätisi vaikka miten mutta heti kun kytkin tämän boksin niin siihen loppu sekin, loistava kuvanlaatu.Todella ikävää, että sinun subtv:stä tulee vähemmän ohjelmia kuin minun analogisesta. Ei kannata kovin vedota siihen, että näkee jotain digillä, jos analogisella näkee sitä samaa enemmän.
Ymmärrän toki, että tämä on yksilöllinen kysymys. Osalle siitä on oikeasti hyötyä. Sinulla ei taida näkyä subtv lainkaan ilman digiä. Se on kuitenkin niin iso ryhmä, joille digitv on toistaiseksi täysiin turha ja se on ongelma.
Edelleen, ei ole mitään syytä hankkia digitv:tä tai -boxia. Ja jos on, niin se on hyvin marginaalinen ryhmä.
Mayatar
10.1.2003, 9:36:20
Kuten uskomme myös Jumalaan hänen ollessa ylivertainen ihmisiin verrattuna. Kyllä sitä oikeasti aina voi puhua, mutta mitkä ovat todelliset hyödyt?
Mitä ihmettä sinä oikein höpäjät.
Anteeksi, mutta jotta sinä saisit televisioosi uuden kanavan, on jonkun poistuttava. Kylmä fakta on, että meidän analogisessa verkossamme ei ole enää yhtään tilaa. Valtio koostuu ihmisistä, ihmisistä, jotka ovat ehkä liiankin innoissaan teknisestä kehityksestä (tunnistatko itsesi?). 10-15 vuoden siirtymäajalla siirtyminen digitaalilähetyksiin ei edes ole paha homma, koska ihmiset saadaan ostamaan digitelevisio (tarkasta television keskimääräinen elinikä), kun he ostavat uutta televisiota. Asia olisi varsin eri jos analogiset lähetykset loppuisivat vaikka tämän vuoden lopulla.
Sinun kylmä faktasi on valitettavasti jäässä. Analogisessa teeveessä on hyvin tilaa 40-50 kanavalle. Suomessa on 4 kaikkialla näkyvää ilmaiskanavaa ja epäilen että missään ylitetään tuo 40-50 näkyvän kanavan raja. Lisäksi todellakaan mitään tunkua kanavien hankkimiseen ei alunperinkään ollut. Luultavasti koska sekä Yle että kaupalliset kanavat tekevät tällä hetkellä järjetelmällisesti tappiota.
Valitettavasti 10-15 vuodessa edelläkävely muuttuu mahdottomaksi. Minusta olisi ihan mukavaa, että Suomen yritykset ja talous saisivat digilaitteista nostetta taloudelle.
Millä he sitten myyvät tai ovat myyneet tuotettaan?
Kuvanlaadulla ja uusilla kanavilla.
Ikävää, että firmojen virallinen kanta on toinen.
Ei tule* intternettiä. Ikävää, mutta se on kylmä fakta. *Tokihan mieli muuttuu, mutta tällä hetkellä ei ole tulossa.
Ei millään pahalla, mutta mistä olet mahtanut kuulla tämän "virallisen" ..köh ...köh kannan?
Ja tässä ollaan jo epäonnistuttu...
Hei ne analogiset lähetykset poistetaan.. Uskon vahvasti että myynti kasvaa sen vaikutuksesta. Sitten tietoa: Kaikki 4 analogisesti lähetetyttyä kaupallista kanavaa tekevät Suomessa tappiota.
Huonolta näyttää. Kyllä se digitv on tulossa, mutta ei vielä hetkeen. Katsotaan mitä ne ulkomaalaiset saavat aikaan.
Siis sinusta pitää odottaa ulkomaiden "parempia" ratkaisuja.
Kyllä. Se on tullut mahdolliseksi vasta nyt kuten sanoin. Se ei ollut mahdollista puoli vuotta sitten. Oletko muuten perehtynyt tähän tekniseen osaamiseen? hihhih...Kannattaisi, sillä se ei vieläkään ole oikeasti vuorovaikutteista. Jos sinusta on vuorovaikutteista saada, mutta ei lähettää, niin mikäs siinä. DigiTV ei ole edennyt niin pitkälle, että olisi mahdollista lähettää tietoa omalla vastaanottimella. (Joitakin yksittäisiä tuotteita on, mutta niiden toiminnasta ei ole tietoa.) Niinhän se menee, että kännykällä äänestetään ja tuloksen voi nähdä sieltä digitelevisiostaan.
Tieto siitä että vuorovaikus on teknisesti mahdollista on ollut alusta lähtien. Ei hommaan lähdetty kanavatilan sekä kuvanlaadun takia, siihen lähdettiin interaktiivisuuden takia.
Amadeus III
11.1.2003, 16:46:01
Todella ikävää, että sinun subtv:stä tulee vähemmän ohjelmia kuin minun analogisesta. Ei kannata kovin vedota siihen, että näkee jotain digillä, jos analogisella näkee sitä samaa enemmän.
Hah, salli minun nauraa...vähemmän ohjelmaa, niin joo, ai aamuisin? Aamulla olen kyllä koulussa opiskelemassa, eikä aamulla tule kuin jotakin peliputkea joka on aivan turhaa ohjelmaa. Siinä sinun vähemmän ohjelmaa kuin digillä.
Se on kuitenkin niin iso ryhmä, joille digitv on toistaiseksi täysiin turha ja se on ongelma.
On vai? Tätä en tiennytkään, ja en usko ennenkuin näen sen omin silmin. Täälläpäin subtv ja urheilukanava ovat harvinaisia jos ei ole digiboksia tai kaapelia.
Siis YLE tappiolla? En usko :P
Kreifi
12.1.2003, 10:42:12
Hah, salli minun nauraa...vähemmän ohjelmaa, niin joo, ai aamuisin? Aamulla olen kyllä koulussa opiskelemassa, eikä aamulla tule kuin jotakin peliputkea joka on aivan turhaa ohjelmaa. Siinä sinun vähemmän ohjelmaa kuin digillä.Ikävä kyllä netissä (en jaksanut katsoa kuin subbarin sivuilta) ei ole erikseen mainittu, mitkä ohjelmat tulevat digiverkosta. Teksti-TV:stä voit kuitenkin katsoa tämän asian. En väitä, että mitään kamalasti menetetään, mutta menetetään kuitenkin. Ehkä sinä olet silloin koulussa, mutta moni muu haluaisi ehkä katsoa näitä ohjelmia, jotka jäävät pois (tarkkaa tietoa ohjelmien jäämisestä pois en jaksa antaa, koska se olisi liian työlästä, löydät itsekin).
On vai? Tätä en tiennytkään, ja en usko ennenkuin näen sen omin silmin. Täälläpäin subtv ja urheilukanava ovat harvinaisia jos ei ole digiboksia tai kaapelia.Tähän ja edelliseen kappaleeseen pätee sama asia. Nyt ei ole kyse sinusta, vaan suurista ihmisryhmistä. Minulla (asun kaupungissa) näkyy kaikki subtvn ohjelmat (toisin kuin digiverkossa). Minulla ja monella muulla täällä kaupungissa näkyy myös urheilukanava (varmistin asian, se tosiaan näkyy).
Ja kun et tätä voi uskoa, niin miksi meidän digiTV ei ole lyönyt itseään läpi? Väitätkö edelleen, että ei ole ongelmaa?
Idea.
Miksi hankkia digi, jos ohjelmienkin määrä tippuu? Miksi hankkia digi, jos "bonuskanavat" näkyvät jo? Ei päde kaikkiin, mutta uskomattoman moniin ihmisiin.
Siis YLE tappiolla? En usko.Sitten kannattaisi ehkä olla hiukan mukana maailman menossa.
Tässä linkki (http://www.yle.fi/yleista/pressi_tiedotteet_ark02_1303.shtml) YLEn omille sivuille. Ei ehkä mikään tuore uutinen, mutta ei ole mikään salaisuus, että tilanne ei ole radikaalisti muuttunut ainakaan parempaan suuntaan. (käsitin, että tämä asia oli jo täysin selvä kaikille...)
Poistin viimeisestä lainauksesta yhden hymiön ja lisäsin pisteen.
Amadeus III
13.1.2003, 8:28:15
Miksi hankkia digi, jos ohjelmienkin määrä tippuu? Miksi hankkia digi, jos "bonuskanavat" näkyvät jo? Ei päde kaikkiin, mutta uskomattoman moniin ihmisiin.
Siis, täällä KUUSANKOSKELLA tästä on erittäin paljon hyötyä ja siellä missä sinä asut on aivan eri asia, se suuri ryhmä jonka sanoit, asuu kyllä varmaankin lähellä Helsingiä. Analogisella verkolla täällä ei näy kun Yle 1, yle 2, mtv3 ja nelonen.
Ohjelmien määrä tippuu? Kyllä se minulla ainakin lisäänty suunnattomasti. Voithan olla vielä sitä mieltä että se on turha, katsotaan sitten 2006 vuonna uudestaan, kiitos.
Colimar
13.1.2003, 8:34:58
Siis, täällä KUUSANKOSKELLA tästä on erittäin paljon hyötyä ja siellä missä sinä asut on aivan eri asia, se suuri ryhmä jonka sanoit, asuu kyllä varmaankin lähellä Helsingiä. Analogisella verkolla täällä ei näy kun Yle 1, yle 2, mtv3 ja nelonen.
Ohjelmien määrä tippuu? Kyllä se minulla ainakin lisäänty suunnattomasti. Voithan olla vielä sitä mieltä että se on turha, katsotaan sitten 2006 vuonna uudestaan, kiitos.
Olen täysin samaa mieltä Amadeus III:n kanssa. Täällä missä minä asun tuosta digiboksista on paljon iloa ja hyötyä. Jos subtv:llä ei näy ohjelmia aamupäivällä (6.00-15.00) ei haittaa ainakaan minua, koska aamupäivät olen koulussa, joten minun kannaltani ohjelmien määrä lisääntyy huomattavasti. Ja tuskin niitä kovin moni muukaan haluaa katsoa. :D