PDA

View Full Version : Jotain onkelmia

Ra
14.1.2003, 19:51:59
Eli kun minulla kaatui kone ja sen jälkeen yritin sitä käynnistää niin se alkoi valittamaan:
"Windows could not start because the following file is missing or corrupt: \Windows\System32\System.
You can attempt to repair this file by starting windows setup using the original setup cd-rom.
Select 'r' at the first screen to start repair."

Ja sitten yritin bootata win seedeeltä.
Ja sit se alko taas vinee:

INF file txtsetup.sif is corrupt or missing, status 32768.
Setup cannot continue.

Eli mitä voin tässä vaiheessa tehdä?
Käyttis on XP.

JonVonRox
14.1.2003, 20:41:24
Olisi hyvä tietää missä maastossa liikutaan, eli emosta prosessoriin ja muisteihin (tyyppi) + näytönohjaimeen ja muihin lisälaitteisiin. Ja onko kone valmis vai itse koottu paketti ja kenties merkkikin sanoisi jo jotain. Olisi jotain mistä ottaa niinsanotusti otteen probleemaan.
Jokatapauksessa tuo \Windows\System32\System (myöskin muiden tärkeiden kansioiden ohella) sisältää tärkeitä kokoonpanoon ja käynnistykseen ja koneen toimintaan liittyviä asetuksia. Toinen paikka on C:-aseman juuri jossa nuo esim. ntdetect.com, ntldr, io.sys ja boot.ini-tiedostot ovat (piilotettuna tosin). Windowshan sisältää ytimen "kernelin" jonka jälkeen muu on enemmän tai vähemmän dll-tiedostoa jne. mutta ongelmasi tuskin lienee siinä maastossa. Biosiin kuitenkin pääset jos olet bootannut CD:ltäkin. Kokeile kaynnistää korpulta (vaatii 98:n käynnistyslevykkeen) ja katso mitä levyasemia tunnistat.. tarkoitan tässä sitä että jos tiedostojärjestelmäsi on ntfs, niin et tunnista kuin virtuaalisen ram-draivin Dos-Tilassa. Et voi alustaa kovoa koska järjestelmä on ntfs jota dos ei tunnista,.. tai sulla on gigojen verran tavaraa jota et halua poistaa. Huonoin lähtökohta on juuri se että C:-asema on ntfs & sisältää henk.koht. tavaraa ja muita levyasemia ei ole. Muutoin voit vaivatta alustaa C:-aseman kun muut tiedostot ovat tallessa muilla asemilla. hmm, mutta CD:ltäkään bootti ei onnistu ja XP:n asennus loppuu alussa kesken? Nimittäin asennusvaiheessa voit poistaa (raw) ja osioida levytilan uudelleen ja bootata (F3) jolloin asennus ei valita edellisistä mitään seuraavalla kerralla, mutta jos mikään ei auta,.. ei dossin eikä XP:n CD:nkään kanssa ja kone on jumissa niin ei muuta kuin "Contact to Vendor". Vika voi olla laitteistoristiriidassa jossa esim. näyttis kaataa konetta (on tullut usein vastaan) tai virus on tuhonnut tärkeitä tiedostoja koneelta..., syitä voi olla miljoonia mutta ilmeisesti ainakin filut on korruptoitunut ja toimiva kokoonpano täytyisi palauttaa, tosin hankalaahan se on jos CD ei ota toimiakseen. Kokeile nyt kuitenkin vielä sitä F8:a painaa käynnistyksen aikana. En voi näillä tiedoilla sanoa muuta mutta yritin ainakin vaikkakin hankalasti selitinkin..

Ra
14.1.2003, 20:56:33
Prosessori: Intel P4 2.4 ghz
Emolevy: Asus P4B533-E (sisältää ääni kortit ja muuta sälää)
Muisti: 512 333c DDR Tällä hetkellä 256
Näytönohjain: Ati Radeon 9500 pro Tällä hetkellä Geforce 2
CD-Asemat: Polttava Lite-On LTR-48125S(48X12X48X) ja HL-DT-ST DVD-ROM GDR8161B
Kaiuttimet: Creative 5.1
Kovalevy: 80 gb
Tulostin: Epson Stylus C82
Näppis: Logitech johdoton
Hiiri: Logitech johdoton
Näyttö: LG Flatron F900B 19¨
Käyttis: Win XP

Tos on ne mitä nyt muistan. Siihen tuli vähän turhaa kun kopioin sen suoraan tähän.

Ja bootti diskien kanssakin olen säädellyt, ja kyllä se tunnistaa cd-asemat ihan normaalisti. Ja kyllä sen nyt on jo kait fat32. Mutta en ole noilla boot diskeillä tai muullakaan onnistunut formatoimaan konetta kun siinä on jotain onkelmia ollut. Ja en nyt ihan tajunnu kaikkee tost :D. Ja olen juuri yrittänyt formatoida konetta, vaikka miten, mutta en ole siinä vielä onnistunut. Kyllä se aika jumissa taitaa olla joten pakko kai minun on tuota vikaa vaihtoehtoa käyttää.

JonVonRox
14.1.2003, 21:09:41
No jos asia on niin että tiedostojärjestelmä on Fat32 ja et pysty 98:n käynnistyslevykkeellä alustamaan (vitsit kun niitäkin on kahta lajia :/ ) niin jossain mättää.. ehkä ntfs:ää ja Fat32:sta sekaisin eri osioilla?? Jok.tap. jos CD:ltä boottikin/asennus kaatuu vielä johonkin epämääräiseen (jonka ei pitäisi olla mahdollista koska vasta myöhemmässä vaiheessa asennusta tulee mahdollisuus alustaa & osioida XP:n cd:llä) niin ei minulle tämän enempiä tule mieleen, vaikka koneita olen kasan koonnut ja monenlaisia ongelmia nähnyt.. , harmi :\

Tjaa, edes näyttiksen vaihto ja muistin vaihto ei auttanut,.. täytynee turvautua johonkin guruun paikan päällä tai toimittaa kone huoltoon.., Melkein kuitenkin nyrkkisääntönä useimmat viat ovat softan puolella,.. ainakin tässä tapauksessa koska kone käynnistyy kuitenkin, joten mikään ei ole sähähtänyt moskaksi toivon mukaan "haukotus"