View Full Version : Tee-se-itse-pelit
AlkoTanko
8.6.2002, 18:41:17
Käyttääkö kukaan teistä jotakin pelinteko-ohjelmaa? Jos käyttää niin mitä, muuta kuin Rpgmakeria? Kertoisitteko että voin alkaa näpertelemään omia pelejä.
Joku darkcreator oli kuulemma aika hyvä mutta en nyt tarkasti muista mikä piru sen nimi tarkalleen oli... :eh:
Lukeeka nyt edes tuo. Muuta kuin RPGMakeria. Ja muutenkin: "en ole käyttänyt mitään" on täysin turha viesti -Silv
Edited by Silver on 12.6.2002 15:11
Tristam
8.6.2002, 19:59:58
Noh, RPG:itä olen RPGmakerilla väsäillyt, ja pilipalipelejä voi tehdä GamesFactoryllä.
Amadeus III
9.6.2002, 10:21:58
Mä väsäsin joskus muutama vuosi takaperin klick and playlla muutamia todella tyhmiä pelin alkuja. Gamefactoryyn haluaisin tutustua mutta enpäs ole keneltäkään sitä saannu. :D
Hehee... moon Klick&Play guru. :D
Valitettavasti minulla ei ole sitä tällä hetkellä. Sillä sai ihan mukavia pelejä jos osaa tehdä.
Counttereita voisi olla enemmän, niin saisi monimutkaisempia pelejä aikaan (jos ohjelma ei ole tuttu, älä yritä tajuta).
Käytän sellaista tee-se-itse-ohjelmaa kuin C++ ;D
En tosin sitä vielä kovin hyvin osaa, mutta koko ajan opettelen...
Kun sille päälle satun, saatan tekaista jokusen pelin myös QuickBASICillä. ???
Game Maker 4.1 mutta ei sillä mitään hyvää peliä pysty tekemään... Eli jätin muille pelien tekemisen? :D :D
Silver
12.6.2002, 14:12:53
Klick´n Play löytyy, kuten myös Games Factory. Joskus pienenä leikin niillä, mutta ei niillä mitään kunnollista saa aikaan. Laita tavoitteet korkealle ja C++ koneelle ;)
Tulee erittäin halvaksi.
Malokan
12.6.2002, 16:18:28
Käytin vuonna käpy lukuisia pilipaliohjelmia, mutta nykyään opiskelen tuota C++:ssaa.
Toivottavasti saan tulevaisuudessa sillä jotain aikaan.
AlkoTanko
13.6.2002, 17:18:40
Täällä kehutaan niin kovasti C++:aa, joten kysyn: millaisia pelejä sillä saa?
Malokan
13.6.2002, 17:41:54
Vastaan nyt tuohon Muukalaisen kysymykseen; toivottavasti tätä ei lueta pahasti off-topikiksi.
Kuvittele kaikkia kaupallisia pelejä. Lähes kaikki on tehty C++:ssaa käyttäen.
Eli voit tehdä ihan minkä tahansa tyypisen pelin mitä sinua huvittaa (tai siis osaat).
Internetistä löytyy tuhansia alaa käsittäviä oppaita. Lue niitä jos haluat lisää tietoa.
Toivottavasti selvensi.
AlkoTanko
13.6.2002, 17:46:15
Originally posted by Malokan @ 13.6.2002 18:41
Vastaan nyt tuohon Muukalaisen kysymykseen; toivottavasti tätä ei lueta pahasti off-topikiksi.
Kuvittele kaikkia kaupallisia pelejä. Lähes kaikki on tehty C++:ssaa käyttäen.
Eli voit tehdä ihan minkä tahansa tyypisen pelin mitä sinua huvittaa (tai siis osaat).
Internetistä löytyy tuhansia alaa käsittäviä oppaita. Lue niitä jos haluat lisää tietoa.
Toivottavasti selvensi.
Selvä kuin vesi joka ei ole verta sakeampaa. Pitänee käydä vähän tsekkaamassa asiaa. Kiitos Malokan.
Silver
13.6.2002, 18:06:56
Muukalainen, C++ sitten sattuu vain olla semmoinen kieli, missä tarvitsee opettelua, opettelua, opettelua. Rankkaa.
Se ei mitään lastenleikkiä ole. Ja pelejä ei sillä ole rajoitettu, kunhan repii grafiikkamoottorin jostain (tai kirjoittaa itse) ja sitten jos 3dpeli, niin animoinnit olisi ihan mukavat (tähän ja grafiikkaan kelpaisi sitten 3dsmax (sattuisiko se olemaan nykyään jtn 6000€..., ja vaikka Photoshop7.) </pelottelu>
No, toisaalta jos opettelet C++:n _hyvin_ ja opit tekemään pelejä sitten muutaman vuoden päästä, tai ehkä enemmän.. niin voit jopa saada työpaikan pelifirmasta, joten onnea yritykseen. :D
AlkoTanko
13.6.2002, 18:27:42
Originally posted by Silver @ 13.6.2002 19:06
Muukalainen, C++ sitten sattuu vain olla semmoinen kieli, missä tarvitsee opettelua, opettelua, opettelua. Rankkaa.
Se ei mitään lastenleikkiä ole. Ja pelejä ei sillä ole rajoitettu, kunhan repii grafiikkamoottorin jostain (tai kirjoittaa itse) ja sitten jos 3dpeli, niin animoinnit olisi ihan mukavat (tähän ja grafiikkaan kelpaisi sitten 3dsmax (sattuisiko se olemaan nykyään jtn 6000?..., ja vaikka Photoshop7.) </pelottelu>
No, toisaalta jos opettelet C++:n _hyvin_ ja opit tekemään pelejä sitten muutaman vuoden päästä, tai ehkä enemmän.. niin voit jopa saada työpaikan pelifirmasta, joten onnea yritykseen. :D
Huomasin kyllä. Meinasin saada pskahalvauksen kun vilkaisin niitä juttuja. En kyllä ihan heti taida sitä alkaa opettelemaan... :/
Flaming Amarant
13.6.2002, 18:34:06
Klik & Play:tä käytin kauankauan sitten, vähemmän kauankauan sitten käytin Games factoryä, tein monta "hyvää" peliä ja sain tarpeekseni ja heitin hanskat naulaan. Ehkä palaan vielä joskus niiden pariin, silloin kun tekee mieli kärsiä.
Ukkosritari
18.6.2002, 1:01:05
Aloitin aikoinani Klik & Playllä jonka rahkeet eivät riittäneet siihen ensimmäisenkään ideaan mikä mulla oli. ;D
Myöhemmin tormasin RPG Makeriin SNESillä sitten etsin käsiini RPGMaker 95:den jolla rupesin tekemään RPGpeliä. Vastaan tuli RPG Toolkit :lovetus: , RPGMaker mäkeen :D.
Nykyään työstän RPG peliä Toolkitillä.
Tein joskus aikanani Klik and Playn shareware versiolla oelejä, mutta se oli aika rajoitettua, joten jostain sitten pari vuotta sen jälkeen sain Games Factoryn Kokoversion jostain, ja sillä vääntelin pelejä. No sitten isäni toi jostain Visual Studio 6:n Enterprise-version, ja sen asensin. Olin joskus aikanaan tehnyt QB:llä jotain hyvin alkeellista, joten päätin aloittaa VB:llä. Nyt opettelen VB:tä Pohjana Visual C++ - Ohjelman käytölle, saa nähdä pääsenkö koskaan siihen. VB:llä olen nyt koodannut muutaman Pelin, ei mitään Grafiikan mestariteoksia, kuten siltä kieleltä saattaa odottaa..
^DraGon^
21.6.2002, 14:56:52
teen pelejä games factoryllä
näiltä sivuilta voit ladata niitä:
http://www.angelfire.com/ok3/tama/pelit.html
http://www.geocities.com/rdr_productions
Tein minäkin joskus vuonna piupau jollain pelinteko-ohjelmalla jotain tekstiseikkailupelejä... mutta innostus meni niihinkin.
Olen tehnyt Clickteamin (Klik & Play ja The Games Factoryn tekiät) ohjelmilla pelejä jo 4 vuotta ja toivottavasti saan syksyllä mun uudesta pelistä demon valmiiksi ja linkin heitän tänne silloin samantien kanssa. :boing:
Mä oon väsänny jotain RPG Maker 2000:lla mut siitä on jo jonkun aikaa. Viimeksi tein jotain Game Maker 4.2a (http://www.cs.uu.nl/~markov/gmaker/index.html):lla mikä on tosi hyvä ja sillä voi tehdä helposti pelejä kokonaan ilman koodin kirjoittamista, mutta jos haluat voit myös käyttää peleissä Game Makerin omaa koodia mikä on todella helppo oppia ja se on saman tapaista kuin Delphin (Delphi) Object Pascal tai C++ (ainakin minun mielestäni). Kannattaa kokeilla.
Yakomaru
20.7.2002, 13:41:44
Mäkin yritin väsäillä klik&playlla, mutta se ei oikein pelannut.
Ne mun pelit olivat melko köyhiä, niitä jaksoi pelata ehkä kaksi kertaa.:confused: Jos sais oikein hyvän ja helpon ohjelman niin saattais saada jotain aikaisekskin.
Olen käyttänyt vain EDIT:iä (=)) , enkä sitäkään osaa kovin hyvin. Sanokaahan mistä saa hyviä, tai edes kohtuullisia pelin teko ohjelmia? Esim juuri tuo RPG maker vai mikä onkaan, sen haluaisin. Click and play on kuulemma aika turha, mutta sanokaa mistä saatte nuo ohjelmat, kun minä haluan!!:( :(
samiloop
25.7.2002, 9:45:04
Originally posted by Rune
Esim juuri tuo RPG maker vai mikä onkaan, sen haluaisin.
Googlen säännöllinen käyttö helpottaa elämää internetissä. :)
http://www.google.com/search?q=rpg+maker+2000&hl=en&lr=&ie=UTF-8&start=10&sa=N
Originally posted by Rune & samiloop
Esim juuri tuo RPG maker vai mikä onkaan, sen haluaisin.
Googlen säännöllinen käyttö helpottaa elämää internetissä. :)
http://www.google.com/search?q=rpg+maker+2000&hl=en&lr=&ie=UTF-8&start=10&sa=N
Kannattaa imuttaa se Donin sivuilta (http://rm2k.phantomrpg.com/) mene Download -> RM2K ja kato sieltä toimiva RPGMaker file ja sitten sun pitää imuttaa vielä RTP 1.0 file, Jotta saat sen toimimaan, Jos haluat vielä lisää grafiikka niin ota vielä se RTP 1.32, Jotta saat kaiken näköstä grafiikka jne...
Edit// pientä pilkun viilausta. :lurps:
Daim the Damned
3.8.2002, 20:00:55
No, Klick and playlla saa kaikkia aivan turhia pelejä kasaan
(kokemus puhuu).yleensä siinä käy niin et saa jonkun
'hyvän idean'ja rupee tekemään peliä. sit jos ei kunnolla osaa, jää johonkin jumiin ja idea kerkee unohtumaan ennen ku pääsee
jatkoon
kawaii-chan
5.8.2002, 23:29:07
Ehkä pikkusen typerä viesti, mutta minä teen omia pelejä ihan kynällä ja paperilla :eh:
Ei välttämättä ole yhtä hienot grafiikat kuin PC-peleissä, mutta niiden kanssa on hauskaa, kun kavereitten kanssa pelailee..
Antakaa anteeksi, olen väsynyt.
Originally posted by Muukalainen
Huomasin kyllä. Meinasin saada pskahalvauksen kun vilkaisin niitä juttuja. En kyllä ihan heti taida sitä alkaa opettelemaan... :/
Odotas kun kuulet millä ne grafiikka enginet on tehty...
Onko assembleri tuttu kieli, sitä lähemmäs hardware tasoa ei ohjelmoinnissa pääse.. lueppas http://www.mureakuha.com/guide/Assembly opas niin tajuat että ei ne windowssin/peli grafiikka enginen tekijät oo helpolla päässy.
Justin1
30.8.2002, 17:42:55
hmmphmm mistä noita ohjelmia saa kertokaa tai ottakaa yhteyttä
Arvon@kastema.to :)
Olen tehnyt Visual Basicilla aika lailla pelejä... ja ohjelmia (mm. maanmainio Mikepainttini) sillä pystyy kattomaan kuvia ja piirtämään VIIVOJA!...
VB:llä saa tehtyä helposti huonoja ja hyviä pelejä... Hmm... pitäisiköhän joskus laittaa mun "Puoli-Elämä" tänne.... :confused:
snaketus
6.2.2003, 12:03:54
Ei noilla ohjelmilla mitään tee. Kannattaa melkein opetella ainakin C ja C++ ohjelmointi, hyvänä lisänä Assembler, jos aikoo leipänsä tienata koodia vääntämällä, ilman noita ei ainakaan pelattavia pelejä synny :confused: , tosin olisi hyvä osata myös Java, ehkä myös Delphi. Njoo eli voisin sanoa niille jotka himoitsevat pelin tekemisestä niin ei se yksin onnistu ja ikää taitaa olla jo reilut 35 ennen kun osaat tarpeeksi.
Tar_Minastir
8.2.2003, 17:04:48
Joskus olen serkulla kokeillut klik 'n playta, mutta en ole kovin luova yksilö, joten siitä ei tullut oikein mitään. Pitäisi joskus jaksaa opetella C tai C++ kieli, mutta joku ruoja on vienyt kirjastosta kaikki C++:saa käsittelevät kirjat :fuckya:
FireAdept
8.2.2003, 17:12:22
Noh... RPGMakerilla olen jotain koettanut väsätä, mutta se on oikeastaan aika huono. Se vain on jotenkin rajoittunut, kuten kaikki pelinteko-ohjelmat yleensäkin. Ihan nastaa jälkeä sillä saa, mutta ei tarpeeksi hienoa.
Ohjelmoinnista on kyllä käsitystä, joten C:n tai C++:n oppiminen luultavasti kävisi käden käänteessä, mutta ei vain ole huvittanut. Ehkä joskus, jos jaksan.
LizzieFox
13.2.2003, 15:49:08
Olen tehnyt koulussa pikkuisen (ei mikään hieno eikä vaikea) pelin Visual B:llä
Se oli semmoinen vaan että piti kirjoittaa koodeilla sitä.
Outoa ohjelma.
// ja voin kertoa teille että sillä ohjelmalal ei vännettä varman muita pelejä kuin esmes. hedelmäpeli..:D
Koodaan sillä tälläkin hetkellä. Mutta en peliä vaan laskuria.
Storm Summoner
15.7.2003, 18:34:16
Mistä sen C++:n saa? Pitääkö se ostaa vai imuttaa? Ite teen RPGMaker 2000:lla peliä.
Medic44
24.7.2003, 10:54:20
Mistä sen C++:n saa? Pitääkö se ostaa vai imuttaa? Ite teen RPGMaker 2000:lla peliä.
c++ ei ole ohjelma vaan ohjelmointikieli. C++ kääntäjät kääntävät koodin koneelle ymmärrettäksi .exeksi ja kunhan kirjoittelet koodia oikein saattaa kone printata näytölle jopa "hello world".
Ennen c++ kannattaa opetella yksinomaan pelkkä c-kieli. C++ sisältää kaikki samat c-kielessä opitut asiat mutta myös paljon muuta.
windows pohjaisista c++ kääntäjistä löytyy niin ilmaisia kuin maksullisia. Ilmaiset eivät yleensä ole kovin kummoisempia kuin että kirjoitat koodisi .txt tiedostoon ja painat .exeä ja asetat liitetiedostoja ja voila.. tämä ei kuitenkaan taas takaa ettei koodiss olisi bugeja eli virheitä. Maksullisissa yleensäkkin ovat de-buggerit ja helppokäyttöominaisuudet tallessa. En tietenkään suosittele mutta mahdollisuutena olisi kysyä vaikkapa mikkisoftan Visual c++ssaa waretuksesta asiantuntevalta henkilöltä.
Avokaado
26.7.2003, 0:32:25
Mä oon alottanu tekemään pelejä Agi-Studiolla. Se oli siis vanhojen Sierra-pelien "grafiikkamoottori". Sitten tein vähän surkeita pelejä Klick&Playllä. En ole pitkään aikaan tehnyt mitään peliä.
Storm Summoner
6.8.2003, 11:17:28
On pieni mahdollisuus että saan joskus valmiiksi Game Maker 5.0:lla aloittamani Megaman Rebuiltin. Kunhan nyt saisin vain painovoiman toimimaan... :wtf: Jos saan sen valmiiksi, lähetän sen tottakai tänne foorumeille. Nimi kertookin varmaan jo juonen.
//edit: Ärrrh! Eihän siitä Megamanista mitään tullut. Mutta onneksi minulla on muita peli-ideoita vaikka muille jakaa.
Melinda
28.8.2003, 8:32:10
Klick and playlla tehtiin joskus kaverin luona jotain omia pelejä/maita..mutta ne oli niin alkukantasia, ettei niitä enää jaksaisi tehdä, puhumattakaan pelaamisesta.
Taisi tuo ohjelma mennä heidän vanhankoneen mukana ja levystä ei ollut enää mihinkään, en oikeen muista mikä sen kohtalo oli.
Nyt on ollut jo vuoden Ria niminen RPG peli tekeillä 5-10 henkisellä porukalla. (porukka menee ja tulee.) Ja tässä vuoden sisällä peli on muuttunut parempaan suuntaan koko ajan, Mitä sen alunperin piti olla ja muutenkin peli ei ole ollut mikään pieni projekti.
Graafisesti peli on lähelle snes pelien tasoa, Mutta hitusen verran parempaa, mutta ei olekaaan tarkotus saada mitään huippu grafiikkaa.
Taistelut muistuttavat aika paljon FFVI ja Chrono Triggerin sekotusta, mutta pahasti vielä kesken minkälainen lopullinen tulos tulee olemaan, Jotta saisin siihen mahdollisemman paljon jotain omaperäistä.
Juoni on ollut tässä tärkein elementti, Johon olen panostanut eniten. Mikään asia ei menee tärkeys järjestyksessä tarinan edelle.
Menee vielä lähes vuosi että saadaan peli valmiiksi ja olisi hauskaa, Jos muutkin kertoisi omista peleistä enenmän, Kuin kertoisi pelkästään mitä ohjelmia on käyttänyt. Niin tosiaan ohjelmaa jota mä käytän on MF.
Koskaan en ole kokeillut noita pelintekoleikkikaluja enkä myöskään pelien ohjelmointia käsin. Semmosten tekemiseen tarvisi asiaa tuntevan kaveriporukan kun yksin se on aivan liian tuskaista hommaa.
C++:llahan Half-life on tehty ja c++ on oikein erinomainen kieli jos aikoo tehdä erinomaisia pelejä mutta c++ssa suurin osa kirjastoista on kaupallisia ja siksipä pikku porukan on vaikea aloittaa tekemään mitään luovaa.
Modien tekeminen on hyvä tapa aloittaa jos kiinnostaa ihan tosissaaan pelien teko. :)
Kaverillani on game factory. Ihan hyviä pelejä se sillä on saanu. Tekisin itsekkin mutta se vie liikaa aikaa ;)
Mulla on itelläni the Games Factory, sillä oon tekemässä semmosta tasohyppelyy! =/ Itse asiassa toi mun avatari on just siitä pelistä. Sillä on ihan hauska räpeltää mut mulla on varmaan kymmenen kesken erästä peliä....eikä ne taida koskaan ees valmistuu..... :eh: