View Full Version : Björk
Mayatar
22.1.2003, 9:04:36
Olen nyt kuunnellut tätä tyttöä koko aamun aivan ihastuneena ja oli pakko perustaa aiheesta topicci.
Itse olen pitänyt tyttöä jo pitkään hyvin mielenkiintoisena. Levyjä ei kuitenkaan ole löytynyt tuppukylämme levyhyllyistä, joten esimmäiseksi kuulin hänen musiikkiaan elokuvassa Dancer In The Dark. Tämä tapahtui kesällä 2002 ja ihastuin sen musiikkiin heti. Björkhän on tehnyt musiikit elokuvaan yhdessä Mark Bellin, Vincent Mendozan ja Guy Sigsworthin kanssa. Ensimmäiseksi huomioin Björkin tavan käyttää ääntään, joka on niin persoonallinen ja tunteikas, että musiikki suorastaan tihkuu tunnelmaa. Pidän hyvin paljon eräänlaisesta lapsekkuudesta joka myös kuultaa hänen äänessään.
Sittemmin sain Björkin kokoelman - Greitest hits synttärilahjaksi marraskuussa 2002 ja olenkin kuunnellut tätä tapausta mitä useimmiten. Ihana levy kadottamaan pahan mielen ja luomaan mielikuvia kirjoituksiin. Lempi biiseikseni voisin mainita vaikkapa Pagan Poetryn ja All Is Full Of Love kipaleen. Tytön lyriikat ovat minusta nerokkaita, mutta silti Björkkimäisen suloisia. Tokihan nekin ovat todella persoonallisia ja siis varmasti löytyy ihmisiä, jotka inhoavat niitä sydämensä pohjasta. Minä en voinut olla ihastumatta niihin ja olla hihittämättä ihastuneesti lukiessani niitä.
Minusta tapa jolla Björk yhdistää persoonalliset (tunneälykkäät) sanoitukset, hassun teknobiitin ja viulujen kaltaiset perinteiset jousisoittimet on ihmeellinen. Nyttemin haluaisin kovasti kaikki hänen soololevynsä. Alkuaikojen punk villityksistä en ole niin kamalan innostunut, mutta kunhan tutustun häneen vähitellen varmaankin niitäkin katsastan.
Kuka muu voisi kirjoittaa näin?
Jos koskaan pääset lähelle ihmistä
ja ihmisen käytöstä
ole valmiina hämmentymään
Ehdottomasti ei logiikkaa
ihmisen käytöksessä,
mutta silti se on niin vastustamatonta
Ei ole karttaa
ihmisen käytökseen
He ovat kauhean ailahtelevia
ja sitten yht' äkkiä he ovat onnellisia,
mutta, oih, osallistuminen tunteiden vaihtoon
on niin palkitsevaa
Ei ole karttaa
eikä kompassi
auttaisi yhtään
Ihmisen käytös
Suomalainen Björk sivusto: http://www.hut.fi/u/ppranta/bjork/finbjork.htm#linkit
Minkälaisia mielipiteitä ja kokemuksia teillä on kyseisestä tytskystä?
Edit:// Ouh sain ostettua Postin ja Selma´s songin ja voi hyvänenaika, kun olen ihastunut.
yksisiipi
22.1.2003, 10:44:05
Pitkään olen Björkin tekemisiä seuraillut, ja kuulin kyseistä neitokaista joskus hänen uransa alkuvaiheilla (jos se nyt oli joskus 90-luvun puolivälillä). Ja sen jälkeen olen useita kappaleita kuullut, joiden nimiä en muista, kuten en muista levyjäkään. Björkin äänenkäyttö on alusta lähtien ollut mielestäni omalaatuista ja hienoa, mutta ei se oikein silloin kolahtanut. En koskaan kuitenkaan inhonnutkaan.
Nähtyäni Dancer In The Darkin telkkarista joulun tienoilla, huomasin, että Björkin musiikki on itse asiassa ihan hyvää. Lähinnä sen persoonallisuuden takia. Loistava ääni ja kauniin outo musiikki tekevät vaikutuksen. Ja ne musavideot...
Kreifi
22.1.2003, 13:28:33
Joskus aikoinaan kun Björk oli vielä kovassa huudossa hänen musiikkivideoitaan tuli aika paljonkin telkkarista. Tuolloin olin vielä aika pieni, mutta tulihan ne yleensä katsottua ja hyviähän ne oli. Sittemmin Björk unohtui, mutta Dancer in the Dark (aivan upea leffa!!!) toi "tytön" takaisin minun maailmaani. Kyseisessä leffassa musiikit ja laulu on kyllä parasta Björkiä, enkä voinut olla ihastumatta.
Björkin musiikista en muuten oikein pidä. Siellä on muutamia todella hyviä biisejä, mutta kokonaisuutena ne eivät iske, vaikka Björk käyttääkin ääntään todella upeasti.
Jostain syystä minulle on muodostunut pientä kunnioitusta tätä naista kohtaan. Varmaan osittain musiikillisen uran takia, mutta kiitosta kuuluu kyllä tuolle leffalle, jossa hän veti niin upean roolisuorituksen, että vieläkin vapisuttaa.
Nythän tuo tyttö on yksin lähtenyt kauheaan taisteluun kotimaansa luonnon puolesta joitakin amerikkalaisia yhtiöitä vastaan.
Vodoun
22.1.2003, 15:50:13
taannoin meillä näkyi kanava M2, joka soitti vain alternatiivista musiikkia. Björkiä mm. Ihastuin Yoga-kappaleeseen, joka on musta tavattoman kaunis. Tykkään myös Human Behaviour-kappaleesta, jonka videota tuijotin huvittuneena.
Björkiä en sinänsä kuuntele, joskus tulee himo kaivaa se Yoga sieltä esille. Kyllä mä pidän neitokaisesta, jostain syystä tykkään siitä laulutyylistä. Ja lisäksi Björk osaa oikeasti laulaa. (siis noin musiikillisesti oikein..) Uusimmista biiseistä en ole välittänyt. Etenkään noista Dance In the Dark biiseistä.
jaa, niin.. Täytyy mainita It's oh so quiet-biisi, jota on kiva vedellä show meiningillä kun on yksin kotona.. :D
Salaa tykkäsin Björkistä pienenä. Muistan kun hänen videonsa pyörivät musa teeveessä. Vaikka en oikein ymmärtänyt sitä musiikkia, niin siinä oli jotain kiehtovaa. Surrealistisista videoista en varsinkaan tajunnut mitään. Tuollainen tyyli kuitenkin eksyi sydämeeni jo aika nuorena, joten aina on rispektiä B:lle herunut. Kun vähän vartuin niin opin hänen musiikkiaan ymmärtämään. Levyjä en ole koskaan ostanut.
freyelise
23.1.2003, 15:22:56
Heh, saanko kunnian olla ensimmäinen joka ilmoittaa omistavansa Koivun levyt debutista vespertineen..? No sen teen.
Altistuin björkille isoveljeni vaikutuksesta, joka osteli levyjä sitä mukaa kun niitä tuli. En ensin progediggarina oikein syttynyt tuleen, mutta jotakin siinä oli minkä takia halusin kuunnella niitä levyjä itsekin. Varmaan Army of Me biisi oli se koukku joka minut vetäisi mukaan tähän riemuun.
Bjorkissä pidän erityisesti siitä että hän tuo esiin Islantilaisuuttaan mielenkiintoisilla keinoilla. Kahdella ekalla levyllä mielestäni kuullaan aika runsaastikin islannin kieltä ja vespertine levyn Aurora biisissä narskuu pakkaslumi jalkojen alla, ja voi kuvitella seuraavansa auringon nousua jäätiköllä...
Itse musiikki tuntuu hyljänneen suurimman osan perinteisistä musiikkiin liittyvistä konventioista ja käyttävän omia, mitä voi vain kuvailla "björkkimäisiksi".
Jos, Maya, haluat ostaa lisää levyjä niin en oikeastaan voi suositella yhtäkään ylitse muiden. Minusta kaikki ovat loistavia. Debut on kenties vähän railakkaampi, mutta yleensähän artistit ajan kanssa rauhoittuvat liiasta riehumisesta. Tuskin debutin tai postin varhaisuus sinua kuitenkaan pelottaa, eivät ne NIIN erilaisia lopulta ole. Kyllä björkkimäisyys löytyy.
Myös Sugarcubes nimiseen orkesteriin kannattaa tutustua, sekä jos Islantilaisesta meinigistä ryhdyt todella pitämään niin Sigur Ros on melko pätevä nimike sieltä päin. Valitettavasti näitä viimemainittuja on melko vaikea levykaupoista löytää, elleivät suostu sitten tilaamaan erikseen. Ja tietysti mielummin ensin kuuntelisi ja sitten vasta ostaisi, eikö? Sigur Rosista voin kertoa lisää vaikka pm:llä jos haluat tietää.
K-chan
23.1.2003, 21:06:00
En muista milloin tututstuin Björkiin ensimmäistä kertaa. Siitä on ainakin parisen vuotta, kun näin musiikkitelevisiossa muutamia hänen videoitaan..joiden kappaleiden nimiä en kuitenkaan muista. Minusta ne videot olivat pelottavia ja musiikki oli outoa..en kai vain ollut kypsä siihen ja siksi unohdin Björkin muiden "tarpeettomien artistien" joukkoon.
Noh, siitten tapasin ystäväni, joka piti Björkistä mahdottomasti ja soitti minulle hänen kappaleitaan. Kuuntelin ja kiinnitin huomioita sanoituksiin. Silloin tajusin, että hänen laulunsa ovat kauniita. Silmät sulkiessa mieleeni tulvii kuvia ja kynää käytellessä kynä piirtää mitä omituisimpia kuvia-- kun Björkiä on taustalla.
Jokin aika sitten Dancer in the dark tuli televisiosta. Elokuva oli koskettava ja lulujen välissä ei voinut muuta kuin itkeä..en tiedä, mutta jokin niissä lauluissa vai vaikuttaa sillä tavalla. Itken aina häntä kuunnellessani. Björkin musiikki on hyvin omaperäistä ja kaunista, se on jotakin mikä ei ole yhteydessä tämän maailman kanssa vaan kuin se leijuisi omassa ikuisuudessaan jossakin kaukana..
(Tämän viestin voi poistaa alempi on "puhtaampi)
K-chan
23.1.2003, 21:06:37
En muista milloin tututstuin Björkiin ensimmäistä kertaa. Siitä on ainakin parisen vuotta, kun näin musiikkitelevisiossa muutamia hänen videoitaan..joiden kappaleiden nimiä en kuitenkaan muista. Minusta ne videot olivat pelottavia ja musiikki oli outoa..en kai vain ollut kypsä siihen ja siksi unohdin Björkin muiden "tarpeettomien artistien" joukkoon.
Noh, siitten tapasin ystäväni, joka piti Björkistä mahdottomasti ja soitti minulle hänen kappaleitaan. Kuuntelin ja kiinnitin huomioita sanoituksiin. Silloin tajusin, että hänen laulunsa ovat kauniita. Silmät sulkiessa mieleeni tulvii kuvia ja kynää käytellessä kynä piirtää mitä omituisimpia kuvia-- kun Björkiä on taustalla.
Jokin aika sitten Dancer in the dark tuli televisiosta. Elokuva oli koskettava ja laulujen välissä ei voinut muuta kuin itkeä..en tiedä, mutta jokin niissä lauluissa vai vaikuttaa sillä tavalla. Itken aina häntä kuunnellessani. Björkin musiikki on hyvin omaperäistä ja kaunista, se on jotakin mikä ei ole yhteydessä tämän maailman kanssa vaan kuin se leijuisi omassa ikuisuudessaan jossakin kaukana..
mindless
24.1.2003, 19:54:32
Mä en vain jotenkin voi sietää Björkiä.
Mä en oo ikinä sietänyt, enkä tule ikinä sietämään. :laatta:
Sori vaan, tää on vaan mun mielipide :)
Ja turha sanoa että "et oo varmaan ees kunnolla kuullu sitä", nimittäin
mä oon kyllä kuullut ihan tarpeeksi Björkiä.
Hyi hyi ja HYI.
Mä en vain jotenkin saa kolhatamaan sitä ulinaa päähäni.
Tai siis...
Se vain laulaa niin typerästi.
Voihan ne lyriikat olla hyviä, mutta se musiikki :eh:
Joo, minä kuulun myös näihin Björkin ei faneihin. En oikein ikinä ole perustanut tuolle Björkin musiikille. Pienestä asti sitä olen kuullut ja kaverini kanssa kävimme katsomassa Dancer in the Darkin. Sekään ei oikein iskenyt, mitä nyt lähinnä kaverini seurana siellä olin.
Sitten kun Björkiltä alkaa tulla kunnon örinä -musiikkia, niin alan heti kuunnella sitä :D
Mutta tosiasiassa Björkin musiikki on kyllä hyvin ainutlaatuista ja omaperäistä. Se on plussaa.
LizzieFox
3.2.2003, 15:58:53
Kyllähän se Björk ihan mukavan kuuloista musiikkia tekee..Jos siis tekee laulunsa itse en ole perehtynyt niin hyvin.
Kaunis ja erikoinen ääni on kyllä j asehän minu Björkissä kiehtookin. Huomioni on hänessä herättänyt myös hänen erikosi laatuiset vaatteensa. Minä itsekkin ruukaan pitää huomiota herättäviä vaateita joten se pisti heti silmääni..:)
Oktobotti
1.5.2003, 9:08:43
Minulta ei ole kummemmin herunut mielenkiintoa kyseistä artisti kohtaan, ja parin ensimmäisen kapppaleenkin kuuntelun jälkeen luulin häntä jopa mieheksi. =)
Nyt kuunneltuani hieman enemmän noita kipaleita, niin täytyy myöntää, että olisin valmis mikä tahansa päivä marssimaan liikkeeseen ja kaappaamaan levyn itselleni. Sen verran persoonallista ja omalla tavallaan "söpöä" musiikkia rouva vääntää.
Björk olisi siis ihan tervetullutta kaiken tämän hevimätön keskelle, mutta silti minua hieman arveluttaa. Entäpä jos se ei sittenkään ole minua varten? Tällainen musiikki harvemmin kolahtaa, joten epäilykset ovat varsin korkealla. Jospa joku Björkiin jo tutustunut voisi vaikka mainita jonkun hyvän levyn josta aloittaa, niin voisin käydä vaikkapa katsastamassa paikallisen kirjaston antimet.
En paljoakaan kyseisestä tyypistä, enkä hänen musiikistaan tykkää. Ei minuun vain pure tuommoinen musiikki ei sitten ollenkaan. Enhän tietenkään voi varmaksi sanoa, koska en paljoa ole kuullut, mutta miksi kuuntelisin musiikkia josta tiedän etten pidä, ja tarpeeksi olen Björkkiä kuullut tietääkseni etten pidä siitä. Laulaa Björk kylla osaa, mutta yleensä kaikki muusikot pääsevät huipulle, sen takia, että he osaavat jotain.
Olen jo pitkään ajatellut, että pitäisi varmaan tutustua tähän artistiin. Otin sitten netistä Verandi-nimisen laulun. Ihastuin heti Björkin ääneen, ja siihen klassisen musiikin ja teknon yhdistämiseen.
Jotenkin vain kaunista, koskettavaa ja niin söpöä. Täytyy tutustua muihinkin kappaleisiin, niin tiedän, kannattaako hankkia levyjäkin. No, tiedän jo nyt, että varmasti kannattaa.
Björk : Erittäin omalaatuinen naispuolinen henkilö. Muistuttaa menninkäistä. Tekee hyvää musiikkia. Musiikkivideot hassuja ja omituisia.
Ensimmäisen kerran kuulin Björkistä joskus 90-luvun puolivälissä ja ihastuin hänen musiikkiina ja ääneensä. Björkin musiikkia tullut kuunneltua jonkin verran. Yhdessä vaiheessa meinasi tulla myrkytys Björkin musiikista kun sitä tuli joka paikasta ja aivan liikaa. Taisi olla Björkin kuuluisuuden huippuaikaa. En omista hänen yhtään levyä missään muodossa ja tuskin tulen omistamaan.
Siinä mielipiteeni Björkistä!
Joskus kolmisen vuotta sitten paras ystini oli kauhea Björk fani. Ja tietysti siinä sivussa altisti myös minut sille musiikille. Tykästelin, mutten ikinä jaksanut levyjä ostaa.
No nyt kuitenkin viime syksynä onnistuin itselleni niitä hankkimaan ja olen pitänyt enemmän kuin silloin joskus.
Niin hienoa ja erikoista se muusiikki on, ei siitä mihinkään pääse. Björk on ihmisenäkin todella mielenkiintoinen ja kaiken lisäksi kovin kaunis.
Ikäväksi pitää todeta etten ole Dancer in the Darkkia nähnyt, silloin kun se oli elokuvateattereissa niin oli tarkoitus mennä katsomaan se ystini kanssa. Kävi vain niin ikävästi, että myöhästyimme siitä jonkun puolituntia ja mennimme loppujen lopuksi katsomaan jotain muuta. Ja silloin kun se tuli tv:stä se unohtui ikävästi.
freyelise
8.5.2003, 12:40:45
Originally posted by Akira
Jospa joku Björkiin jo tutustunut voisi vaikka mainita jonkun hyvän levyn josta aloittaa, niin voisin käydä vaikkapa katsastamassa paikallisen kirjaston antimet.
On vähän vanha quote, mutta teen nyt parhaani. Oikeastaan voin suositella ihan mitä tahansa levyä vaan. Minä en jotenkin osaa erotella albumeja toisistaa siten että joku olisi jonkun muun yläpuolella selvästi. Ehkä jos haluaa semmoista hiotumpaa ja hmm "valmiimpaa" niin kannattaa luonnollisesti kokeilla uudempaa tuotantoa eli vespertine tai homogenic. Debut ja post ovat vähän "nuorempaa" ja särmikkäämpää, näin omasta mielestäni ainakin. Vespertine on tätä kirjoitettaessa uusin albumi, ja minä pidän sitä ehkä parhaana sen takia että se on niin kovin kaunis ja pehmeä ja suloinen.. ehkä sittenkin suosittelen sitä, unohtamatta tietysti niitä muitakaan.
Prometheus
18.5.2003, 22:37:16
Björk on minulle ollut jonkin aikaa tuttu nimeltään, mutta ei juuri musiikiltaan. Sitten kun ensimmäisen kerran kuulin häntä, niin totesin, että onpas hän mysteerisen ja miellyttävän kuuloinen neitonen. Musiikissa oli jotakin erilaista. Ei mitään liukuhihnapoppia.
Nyt sitten muutamia viikkoja sitten kuulin Björkin konserttia televisiosta. Ensimmäinen tunnetta kuvaava sana, jonka siitä totesin, oli ahdistava. En tiedä sattuiko väärä biisi kohdalle, mutta ne pätkivät sanat, ääni ja kaikki muu sai minut hirvittävän vaivaantuneeksi. Se ei ole minulle yleistä musiikin kanssa.
Ehkä tällaisia osittain ristiriitaisia tunteita herättävään artistiin voisi tutustua vähän paremmin.
Oktobotti
3.6.2003, 8:23:31
Viikonloppuna sain hyvän todistuksen kunniaksi kaksi CD:tä. Toinen oli kuin olikin Björkin Debut. Ja että pidinkö? Hitto, minähän suorastaan jo rakastan sitä naista! Varsinkin tuo Human Behaviour on aivan loisto tekele.
Tämä välitön innostus itse asiassa yllätti hieman minut itsenikin. Yhdessäkään kappaleessa ei ollut ainuttakaan kitarasooloa, ja silti pidin siitä. Normaalisti en edes pystyisi sulattamaan tällaista konepimputusta, mutta Björk tekee sen jotenkin erillailla. Jotenkin paremmin. :)
Toistaiseksi musiikki on parhaiten tominut lukiessa tai tyhjää toimittaessa. Ja olihan minulla myös pahuksen hauskaa imuroidessa, kun tahtia näytti Björkin There's More To Life Than This. Meinasi jo ihan hiki tulla.
Fenella
14.6.2003, 22:09:11
Minä kyllä pidän Björkiä hyvinkin mielenkiintoisena ja varteenotettavana kuunneltavana. Itsellä ei ikävä kyllä ole yhntään cd:tä mutta halukkuutta kyllä olis. Tiiä sitten miksei ole tullut hankittua :) . Laiskuutta kai :ooh: .
Mielenkiintoinen ääni ja vaikuttavia sanoituksia mutta kaikki mitä meinasin sanoa on kai jo ilmeisesti sanottu joten poistun takavasemmalle ;)
Real Emotion
21.6.2004, 13:49:45
Lainasin kerran Björkin levyn kirjastosta. Silloin en ymmärtänyt muista kappaleista kuin Army Of Me. Myöhemmin siskoni kehui All Is Full Of Love kappaletta erittäin hienoksi. Kuuntelin sen ja silloin päässä naksahti. Tämä on loistavaa! Pidän oikein paljon Björkin lauluäänestä ja sanoituksista. Jotkut kappaleet voivat kuullostaa tylsiltä, mutta useimmista pidän. Nyt syksyllähän Björkiltä ilmestyy uusi levy, Medulla. En kyllä tiedä jääkö Medulla lopullisesti levyn nimeksi. No se täytyy kai sitten hankkia. Edellinen levy taisi olla Vespertine. Björkin ura on ollut pitkä ja toivottavasti se jatkuukin pitkänä. Pakko suositella vielä näitä Björkin kappaleta:
Play Dead, All Is Full Of Love, Joga, Isobel, Barchelotte ja Army Of Me.
toracha
17.7.2004, 0:17:44
björk, varskinkin "debut" on loistava albumi...>venus as a boy<...jes! kakkosena torachalistalla juoksee "vespertine". silloin kun on edellisenä päivänä/tuntina kuunnellut napalm deathin "enemy of the music business" levyä tai pixiesin "trompe le monde":a on björk parhaimmillaan.
sketsie
17.7.2004, 2:50:21
Mä en oo koskaan tajunnu sellasta musiikkia eli siis en pidä hänen musiikistaan. Kaikki biisit mitä olen kuulut kuulostaa joltain nykymodernipaskalta ja aivan samanlaisia. Ininää jokainen biisi.
Hänen musavideotkin ovat ihan outoja. Kävelee jossai metässä ja kuvattu blair witchin tyyliin o.O aivan kauheeta.
Tekisi normaalia musiikkia, ettei tarvitsisi mielisairaille potilaille tuottaa jotakin henkevää.
Toisin sanoen tekisi "normaalia" (!!!) musiikkia että sivistymättömätkin ihmiset ymmärtäisivät...
En kehdannut tuossa käyttää rumempaa sanaa (sivistymättömät) kun en tahdo tappelua kenenkään kanssa, ihan oikeasti. Ellei jonkun periaate sodi todella pahasti omaani vastaan tai jotain saman tapaista. Mutta takaisin aiheeseen.
Minä kyllä pidän tästä nais-artistista ja hänen musiikistaan. Kaunis ääni jota vielä osataan käyttää, ja musiikkikin on hienoa. En tosin voi hehkutella että itse omistaisin jonkun hänen seedeistään, mutta rakkaat isosiskoni sattuvat omistamaan montakin seedeetä Björkiltä, ja joskus olen "joutunut" ensimmäisen kerran sitä kuuntelemaan kun he ovat sitä kuunelleet.
Näin siis löysin Björkin jota minulla ei ikäväkseni ole koneella. Hyvää musiikkia vaikka en sitä yhtään omistakkaan, ja myönnän että en ole hankkimassakaan.
Word Life! Koska edellinen viestini Björkistä poistettiin, kirjoitan toisen. Käsittääkseni täällä saa ilmaista mielipiteensä asiasta kuin asiasta, ja sananvapaus on aivan jokaisella ihmisellä. Ketjun aloittaja kyseli nimenomaan ihmisiltä, mitä mieltä nämä ovat Björkistä.
Eli, mielestäni Björk ei osaa laulaa. Hän suoltaa aivan uskomatonta roskaa. Tämä on minun mielipiteeni, jonka haluan tuoda julki. Björk tekee mielestäni aivan sietämätöntä musiikkia, josta saa päänsärkyä. Björk ei kolahda minuun millään tavalla. Björk ihmisenä on hieman omituinen. Vaikuttaisi silltä kuin hän leijailisi jossain omassa pikku haavemaailmassaan, ja musiikki on sen tulosta. Björk on aina tuottanut allekirjoittaneelle harmaita hiuksia, eikä olympialaisten avajaisissa nähty esiintyminen tuonut näillä osin siihen muutosta.
Outous ei ole kaunista - se on rumaa.
Eli, mielestäni Björk ei osaa laulaa. Hän suoltaa aivan uskomatonta roskaa. Tämä on minun mielipiteeni, jonka haluan tuoda julki. Björk tekee mielestäni aivan sietämätöntä musiikkia, josta saa päänsärkyä. Björk ei kolahda minuun millään tavalla. Björk ihmisenä on hieman omituinen. Vaikuttaisi silltä kuin hän leijailisi jossain omassa pikku haavemaailmassaan, ja musiikki on sen tulosta. Björk on aina tuottanut allekirjoittaneelle harmaita hiuksia, eikä olympialaisten avajaisissa nähty esiintyminen tuonut näillä osin siihen muutosta.
Täysin samaa mieltä. Maapallon ehkä yliarvostetuin artisti, jonka tekotaiteellista kakkaa ostavat pitävät luultavasti räkättirastaan ääntelyäkin 'kauniin melodisena ja uskomattoman omaperäisenä'. (Joo, nyt uskalsin pistää tämän kun Maya kerran lähti.)
Kreifi
16.8.2004, 23:47:30
Hehe, väite, ettei Björk osaa laulaa on puhdas osoitus väitteen esittäjän tiedoista.
Kuten aikaisemmin sanoin. Tytön musiikista en erikoisemmin pidä, mutta kyllä se neiti osaa laulaa. Ja sillä on pari hienoa videooo.
Mauler
17.8.2004, 13:36:34
Björk on kyllä yksinkertaisesti loistava, ei siihen oikein epäilemisen varaa jää.
Tuotannosta olen kuullut paljon hajakappaleita, joten käsitystä levyistä ei oikein ole. Mutta jokainen biisi on vakuuttanut. Tyttö osaa laulaa kuin mikä, en malta odottaa mitä Patton keksii tehdä hänen uutukaisella.
Ja onhan se valitettavaa että monet ihmiset ovat ahdasmielisiä ja pelkäävät uusia tai hieman erilaisia asioita, kuten aina taiteen kanssa. :>
Isthan
31.8.2004, 15:13:04
Vastikään löysin minäkin tieni Björkin ihmeelliseen maailmaan. Ensimmäinen kuulemani kappale taisi olla Isobel ja jaksan vieläkin ihmetellä sen lyyrikoita. Sanotaanko että 50% Björkin kappaleista on loistavia (ja minä tosissaan olen kuullut niitä paljon - omistan kokonaisuudessaan Vespertinen, Homogenicin ja paljon kappaleita Postilta, Debutilta ja Selmasongilta) ja loput ovat sellaista mukavaa, jota voi pyörittää taustalla. Yhtään tosissaan "huonoa" kappaletta ei ole vielä osunut vastaan.
Mutta musiikki taas. Ennen kuin olin Björkkiin tutustunut, odotin sen olevan jotain astetta rankempaa. Yllätyin positiivisesti. Toisaalta en oikein tiedä, mihin genreen tunkea tämä. Mutta kuka nyt luokittelusta pitäisikään.
Suosikkikappaleikseni voisin mainita Pluton, Hidden Placen, Immaturen, Human Behaviourin (tämä kannattaa todella kuunnella, jos ei ole koskaan kuullut Björkkiä) ja Hunterin. Hunterin lyyrikat ovat mielestäni nerokkaat, siinä yksinkertaisuudessa missä ne ovatkin ja ambientti musiikki sopii yllättävän hyvin yhteen Björkin äänen kanssa.
Pidän, pidän, pidän siis. Suosittelen tuohon Human Behaviouriin tutustumista.
// tähän täytyy vielä lisätä Cvalda ja Army of Me.
En hirveästi ole kuullut Björkiä, joten en voi sanoa että pidän kyseisen artistin musiikista juurikaan.
Muutamia kappaleita olen kuullut Debut -albumilta, joista paras oli ehdottomasti Big Time Sensuality. Olen myös kuullut jotain kappaleita toisilta albumeilta, mutta eivät juurikaan sytyttäneet, jostain syystä.
Mielipiteeni tällä hetkellä kuitenkin on, että laulaa nainen osaa, mutta itse musiikki ei varsinaisesti iske.
Velvety
21.9.2004, 12:41:48
En pidä Björkistä lainkaan. Olen muutamia kappaleita kuullut ja pari musiikkivideota nähnyt ja tyttelin musiikki ei oikein iske minuun.
Mutta joo, viime vuonna näin erään musiikkivideon ja se oli karmiva, säikähdin videota kamalasti, sillä Björk näytti joltain mielipuolelta tuossa kyseisessä musiikkivideossa, enpä ole sen jälkeen mitään Björkin videoita tai kappaleita kuunnellut taikka katsellut, voisin kuitenkin sanoa, etten vihaa enkä rakasta häntä, enkä ole tuota Kishinin mainitsemaa elokuvaa vielä nähnyt, mutta pätkiä olen kyllä nähnyt ja leffa vaikuttaa hyvältä. ^_^
Jooh, Björk kyllä saa rahaa ja kaikenmaailman palkintoja noista kilpailuista, mikä on vain hyvä asia, sillä hänellä ei ainakaan mene huonosti, kuten muutamalla muulla laulajattarella/laulajalla.
Davidson
24.6.2005, 0:10:37
Björk on jostain syystä aina ärsyttänyt minua. Totta on kyllä, että hän tekee aika lailla valtavirrasta poikkeavaa poppista, mutta se ei tee siitä muuta poppia parempaa. Itse asiassa Björkin tapauksessa melkeinpä vielä huonompaa. Tekotaiteellisia (toisaalta kuka minä olen määrittelemään tekotaiteellisuutta?) musiikkivideoita ja paskoja biisejä - sitä on Björk. Islantilaisuus ei paljon auta asiaa, vaikka yleensä iloitsenkin skandinaavien pärjäämisestä raa'assa musiikkibisneksessä (Ruotsia ei lasketa mukaan, ellei kyseessä ole oikeasti hyvä bändi).