View Full Version : Musiikin sanoma.
Siis, kuinka tärkeänä pidätte musiikissa sen sanomaa?
Omasta mielestäni se on yksi tärkeimpiä tekijöitä hyvässä musiikissa. Tottakai musiikki on musiikkia, ja sen on tarkoitus usein vain kuulostaa hyvältä kuulijan korvassa, mutta silti hyvä sanoma lisää musiikin tehoa huomattavasti. Tietenkään esimerkiksi klassisessa musiikissa ei usein mitään sanomaa ole, eikä se suinkaan huononna musiikkia, mutta voi se silti erittäin positiivisesti musiikkiin vaikuttaa.
Hyvän sanoman omaavia bändejä ovat mm. Rage Against the Machine ja Anti-Flag, jotka ovat keskittyneet lähinnä yhteiskunnallisista ja poliittisista asioista laulaa lurittelemaan. Toki sanoma voi olla melkein minkälainen tahansa, ei sen tarvitse olla polittiinen tms.
Noniin, keskustelua peliin. Ja jos tällainen topic on ollut, ohjatkaa toki minut sinne mitä pikimmiten.
freyelise
10.2.2003, 14:46:59
Haluan jatkaa tätä ketjua sillä minusta se on niitä harvoja musiikkialueen jatkamisen arvoisia.
Sanoma on myös minusta tärkiää, mutta itse en ole hyvikään poliittisesti valveutunut henkilö. Minusta "sanoma" on jotain mikä laittaa ihmiset miettimään juttuja. Ehkä sanoma on taas vähän kapea sana tähän hommaan.
kele, aika loppui nyt, editoinpa lisää hetken kuluttua...
EDIT: kun kone sanoo "your session has exceeded its time limit, logoff will begin in 2 minutes" niin mitä muuta siinä voi kun itkeä? No, nytpä jatkan.
Ehkä sanoman sijaan voisin puhua "sisällöstä", joka on siis jotakin mikä aiheuttaa kuuntelijassa tuntemuksia ja ajatuksia. Nyt tämä menee taas hirveän filosofiseksi ja kohtapa joku jo kiistää vastaan.. Ehkä vältän kaiken kritiikin olemalla universaali: kaikessa henkilön hyväksi kokemassa musiikissa on jotakin sisältöä jonka takia sitä jaksaa kuunnella. Onko tarpeeksi yleistä? Täten myös klassisessa musiikissa on jotakin muuta kuin pelkkiä nuotteja nuottien perään, sillä minä olen kokenut että sitäkin kuunnellessa voi saada monenlaisia tajunnanvirta kohtauksia. Musiikkihan aina herättää mielikuvia.
Kreifi
10.2.2003, 15:02:40
Sanoma musiikissa on yleensä oikeastaan ärsyttävää. Se riippuu hiukan siitä miten se on toteutettu. Jos siinä paasataan hemmetisti jotain, niin ei jaksa oikeasti kiinnostaa tippaakaan. Ruetkoon sitten poliitikoiksi, jos tuolla tavalla tarvitsee selittää miten asioita pitäisi tehdä tai vastaavaa.
Omien juttujen kertominen ja omien milipiteiden tuominen esille on taas ihan hienoa, jos se on asattu tuoda tarpeeksi utuisesti ja hienosti esille.
Kun nyt tuo Rage Against the Machine tuli puheeksi, niin voinkin sanoa, että juuri tuosta syystä en ole oikein bändistä onnistunut ikinä pitämään. Ei jaksa kuunnella, kun yritetään parantaa maailmaa, mutta sitten vaan rokataan.
Enkuli
10.2.2003, 15:51:10
Sanoma... mikä sanoma.
Jos kuuntelisin musiikkia sen sanoman mukaan, ei taitaisi hyllystä kaiken maailman saatanametallia löytyä. Yleisesti ottaen jos musiikissa on joku sanoma, se on joko
A) Pelastakaa maailma
B) Kaikki menee päin helvettiä, tee mitä tykkäät
C) Hallitu(s/kset)/kirkko on perseestä
D) Joku muu yhtä tyhmä.
Ja sitten yleensä noita sanomia tuodaan esille hirveän fuck, shit jne sanatulvan kanssa...
Musiikki on taiteenlaji, ei media. Taiteessa ei yleensä ole sanomaa, vaan taiteen on tarkoitus herättää tunteita. Tietenkin taiteessakin voi olla sanoma, mutta se on piilotettu ja usein hyvin abstrakti sekä tulkinnanvarainen.
No, se siitä. Jätetään sanomat medialle.
-Enkuli, musta siivekäs
"Laaippa utuinen ilma, luopa pilvi pikkarainen, jonka suojassa menisin, kotihini koitteleisin, luokse ehtoisen emoni, tykö valtavanhempani!"
yksisiipi
10.2.2003, 17:59:31
Riippuu ihan mitä sanomalla tarkoitetaan. Minulle tulee sanomasta mieleen ihan gospelmusiikki. :) Mutta juu, musiikki on minulle musiikkia kertoivat sanoitukset mitä tahansa. Tietenkin on plussaa, että sanoitukset kertovat jostain, mikä saa miettimään ja ajattelemaan, mutta joku poliittinen vaikuttaminen vaikuttaisi musiikissa aika tylsältä.
Alkujaan kirjoittanut Kreifi
Kun nyt tuo Rage Against the Machine tuli puheeksi, niin voinkin sanoa, että juuri tuosta syystä en ole oikein bändistä onnistunut ikinä pitämään. Ei jaksa kuunnella, kun yritetään parantaa maailmaa, mutta sitten vaan rokataan.
Itse asiassa RATM oli yksi niitä harvoja bändejä jotka eivät keskittyneet vain rokkaamiseen, vaan todellakin yrittivät/yrittävät "parantaa maailmaa" osallistumalla kaiken maailman hyväntekeväisyyksiin ja mielenosoituksiin. Ikävä kyllä sitä ei enää ole.
Ja RATM:in tapauksessa tämä sanoma oikeastaan vain sai minut kiinnostumaan asioista ja lukemaan kirjoja. Ja mitä nyt olen muiden RATM-fanien kanssa jutellut, sama pätee heihin.
Mirandos
10.2.2003, 19:06:11
Yksisiipinenhän se tuossa sanoi, että plussaa se sanoma on. Tosin minun tapauksessani se on suurenpi plussa varmaan kuin hänellä.
Rage Against the machine osaa kyllä ottaa kantaa asioihin ja laittaa sanoman musiikkiin upeasti. Sille ei siinä asiassa vedä vertoja monikaan muu bändi.
Vodoun
10.2.2003, 19:27:47
on hyvä, jos rivien välistä luettuna löytyy pienen pohdinnan jälkeen joku sanoma. Ei mitenkään välttämätöntä, eikä pakolti paranna musiikkia mitenkään, mutta joskus se on hauska huomata. Nykyään harvemmin vain näkee (mie en näe ainakaan..) näitä rivien välistä luettavia sanoituksia, joita miettisi pitemmän aikaa.
jos jotain alleviivataan ja toitotetaan menee uskottavuus ainakin mun mielestä. Varsinkin jos sanoma on jotain kliseistä "yhteiskunta sucks" -kökköä.. Joskus biiseistä löytyy joku henk. koht. sanoma, mikä ei toiselle merkitse mitään. Tämmöiset Aguilera"you are beautiful"-jutut on varmaan ihan hyvässä tarkoituksessa tehtyjä, mutta ei jumankauta se pistää sitten ärsyttämään. Niistä on mennyt pohja jo aikoja sitten.. (yrittäkää taas pysyä mun ajatuksessa mukana.. =) )
R'lyeh
10.2.2003, 20:01:16
Minulle tuo musiikin sanoma nyt ei kovinkaan paljoa merkitse, kun kuuntelen kuitenkin semmoista musiikkia, missä sanoma - jos sellaista nyt sattuu edes olemaan - on vähintäänkin ala-arvoista. Esimerkkeinä vaikkapa black metallin saatanan ylistykset ja kristinuskon vastaisuudet, tai power metallin tusinatavaraa olevat sankaritarinat - ei ne minua kamalasti kiinnosta, ennemminkin kuuntelen musiikkia itse musiikin takia kun sanomaa tutkien.
Ja sitten näistä bändeistä, joiden musiikissa on jotain 'oikeaa' sanomaa, kuten vaikka tuo RATM. En minä jaksa kuunnella sellaista musiikkia, joka on ihan tupaten täynnä sanomaa, enemmän arvostan tyylikästä melodian ja lyriikoiden suhdetta. Taiteellisuutta ilman täyteen ahdettua sisältöä. Eikä sanoituksilla aina edes ole niinkään suurta merkitystä, jos ne vaan kuulostavat hyviltä kokonaisuudessa. Kuten moni onkin tässä jo maininnut, onhan se ihan hyvä jos jonkinlaista sanomaa löytyy, mutta ilmankin tulee kyllä hyvin toimeen.
Alan hävittämään jo ajatusteni punaista lankaa, joten eipä tämän enempää aiheesta.
Alkujaan kirjoittanut R'lyeh
Ja sitten näistä bändeistä, joiden musiikissa on jotain 'oikeaa' sanomaa, kuten vaikka tuo RATM. En minä jaksa kuunnella sellaista musiikkia, joka on ihan tupaten täynnä sanomaa, enemmän arvostan tyylikästä melodian ja lyriikoiden suhdetta. Taiteellisuutta ilman täyteen ahdettua sisältöä..
Jos sanomaa on liikaa, on se mielestäni suurinpiirtein sama asia, kuin jos sanoma on, mutta se on erittäin huono. Eli toisin sanoen se pitää vain jättää huomioimatta. Sanoma ei siis voi huonontaa musiikkia, mutta parantaa voi.
RATM:ilta by the way löytyy myös tuota tyylikästä melodian ja lyriikoiden suhdetta, ainakin ensimmäiseltä CD:ltä. Sehän siitä bändistä niin loistavan tekeekin, että mukana on sekä sanomaa että soittotaitoa (ynnä lyriikoita tietysti) :)
Necroth
10.2.2003, 21:10:05
Riippuu ihan musiikista. Yleensä musiikissa kuten Children of bodomin biiseissä ei paljoa tarvitse sanomasta tarvitse välittää. Eipä siitä paljoa sanomaa erota. Mutta esim Nightwishin biiseissä kyllä kuuntelen tarkoin sanoitukset mutta en pidä niiden sanomaa tärkeänä. Yleensä sanoma ei koske minua. Esim biisissä 10th man down. En edes tiedä onko siinä sen kummempaa sanomaa?
Sanoma ei ole se tärkein juttu, vaan sanoitukset yleensä. Vain muutaman bändin lyriikoita jaksaa lukea ihan huvikseenkin, ilman että kuuntelee samalla sitä musiikkia.
Se olisi ihan siedettävää, jos kantaa ottavia sanoituksia käytettäisiin joskus. Mutta pidemmän päälle se varmasti alkaisi kyllästyttämään, itse pidän enemmin runollisista lyriikoista.
Eikä noilla sanoituksilla voi paljonkaan vaikuttaa, ainakaan poliittisissa asioissa.
Granite
20.2.2003, 7:51:07
Originally posted by Kreifi
Sanoma musiikissa on yleensä oikeastaan ärsyttävää. Se riippuu hiukan siitä miten se on toteutettu. Jos siinä paasataan hemmetisti jotain, niin ei jaksa oikeasti kiinnostaa tippaakaan.
Juuri näin. Musiikissa ja sanoituksissa saa olla sanomaa, jos se on tyylillä ja fiksusti tehty. En todellakaan jaksa kuunnella mitään "save the whales"-kappaleita, mutta esim. Toolin kappale Prison Sex ottaa raa'alla ja kipeällä tavalla kantaa insestiin ja lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Nukkeanimaationa toteutettu video tukee inhorealistisella tavalla kappaleen sanoja.
Rap-musiikki on suurilta osin aika ahterista, mutta joitain rap-yhtyeitä ja -artisteja kuitenkin kuuntelen. Ja arvostan potenssiin miljoona enemmän esim. Chuck D:n kantaaottavia ja kriittisiä sanoituksia, kuin mitä se sanojen sisältö yleensä tuossa MTV-kulttuurin luomassa rap-sanoituksissa on:
"öö... öö... öö... öö...
I have more money than you do,
I eat more pussy than you do...
öö... öö... öö... öö...
All women are bitches and whores,
I shoot all niggers with my .45...
öö... öö... öö... öö..."
Ja niin edelleen. Videoissa muijat ketkuttaa itseään perseet rasvattuina ja äijät uhoaa typeryyksiä. Ja tuota sontaa tulee MTV:ltä 29 tuntia vuorokaudessa, väliin laitetaan tosin söpöjä teini"punk"bändejä pyörimään.
Eli saa kappaleissa sanomaa olla, kunhan se on fiksusti ja tyylillä tehtyä. Mutta pakollista ei "sisältö" sanoituksissa ole, esim. AC/DC tai Motörhead toimivat loistavasti nykyisellä tyylilläänkin. Thunder!
Chastity Rowan
21.2.2003, 9:56:41
Musiikissa minulle on tärkeimpiä sanat ja miten ne sopivat kyseisen kappaleen kulkuun. sen takia ehkä pidänkin trach metallista koska siinä on niin syvälliset sanat ja hyvä musiikki.
Gabriel
21.2.2003, 10:08:29
Tietenkin musiikin sanoma on hyvinkin tärkeä tekijä, sehän luo mielikuvan kyseisestä yhtyeestä. Joskus valtiollisissa ja poliittisissa musiikkikappaleissa musiikki palvelee sanomaa, mutta ihan yhtyemaailmassa sanoma valjastetaan musiikin käyttöön. Hiukan kyllä ihmetyttää - ja hirvittää - kuinka vakavasti Puissance sanomaansa tarkoittaa. =)
Lainaus Puissancen kotisivuilta
Neo-classical apocalyptic music - what better words can describe the sinister musical works of Puissance? The band formed in 1993 by H. Möller and F.Söderlund, who also is a frequent producer and active musician in bands like Octinomos, Parnassus, Valkyria and State Research Bureau. To fully understand the concept of Puissance, the artform and philosophy it represents, you first have to look at the actual meaning of the word itself, that being power and divine strength. The message that Puissance wish to send through their music to its listener, is to unite against life, wage war on all living creatures and support the manmade apocalypse they intent for this miserable world. The main object of this band, has ever since the beginning been to construct the perfect music for the foreseen Armageddon.
Hieman vaikeampaa on kylläkin kuvitella Emperorin tai Bal-Sagothin kappaleille mitään erityistä sanomaa. Puissancesta en sitten todellakaan tiedä. Kannattaa kyllä käydä kotisivuilla, siellä on vaikka millaista total human holocaust -materiaalia. :) http://www.puissance.cjb.net
np. Puissance - Hail The Mushroom Cloud