PDA

View Full Version : FF I-VI, mikä on paras?

Nightblade
10.6.2002, 9:18:44
Homman nimi on tämä; Luetelkaa FF-pelit I-VI parhaaseen järjestykseen siten, että ensin on mielestänne paras, sitten toiseksi paras, kolmanneksi, jne. Saa laittaa myös selityksen, että miksi juuri se peli on niin ja niin hyvä.

1. FFVI - Uskomaton seikkailu. Kaikki sitä pelanneet tietävät.
2. FFIII - Job-systeemi ja loistava kokonaisuus.
3. FFV - Job-systeemi, jälleen ja 3 maailmaa tutkittavana
4. FFIV-Tässä ei oikeastaan enää jaella kehuja.Hyvä peli silti.
5-6. FFI-II - En ole pelannut vielä.

hyzky
10.6.2002, 9:42:14
Tässä ois mun mielipide asiasta:
1)FFVI - Yks parhaista FF:stä,hyvä juoni ja hahmot.Taikasysteemi aika simppeli ja toimii.
2)FFIV - Ehkä haastavin Snesin FF:istä,hyvä juoni ja hahmot (Kuten yleensä),aika lyhyt mutta ei haittaa.
3)FFV - Job systeemi,en ole vielä pelannut läpi :eh:
4)FFIII - Paras Nesin FF:istä,Job systeemi
5)FFI-II - en ole muuta kuin kokeillut

Crow
10.6.2002, 9:56:57
1) Final Fantasy VI - loistava juoni jne...
2) Final Fantasy V - hyvä juoni, hahmot, ja job-systeemit
3) Final Fantasy I - hauska peli, jossa on paljon haastetta, mitä nykyisin peleistä puuttuu
4) Final Fantasy III - hyvä juoni, jobit, ja peli on todella pitkä
5) Final Fantasy IV - juoni on mainio
6) Final Fantasy II - juoni, hahmot, ja weapon skillit :D

Ilezki
10.6.2002, 9:57:31
FF VI: Paras juoni, ja Taikasysteemi
FF V: Parhaat Hahmot, ja musat
FF III, Nesin paras
FF IV: Hahmot
FF I-II: En ole vielä pelannut

volt
10.6.2002, 10:05:50
FF VI: Paras. Hyvät hahmot, hyvä tarina ja hyvä musiikki.
FF V: Job-systeemi.
FF III, En ole pelannut.
FF IV: Cool juoni ja hyvät musat.
FF I-II: En ole pelannut.

Roakel
10.6.2002, 10:57:01
ffvi - Paras juoni,hyvät hahmot.
ffv - hahmot
ff iii - en ole pelannut
ff ii - en ole pelannut
ff iv- haastava,hahmot..

Nightblade
10.6.2002, 12:18:57
Ne piti siis pistää paremmuusjärjestykseen omasta mielestään..   jos joku ei tajunnut.
Vai onko FFVI noin hyvä?

Edited by Nightblade on 10.6.2002 13:21

The death Magic
10.6.2002, 19:19:25
Teidän perustelut tuntuu olevan vähän perseestä suurinosa. Se MIKSI ne on hyviä pitäisi osata perustella useammalla sanalla.

FFIV: Paras. En oikein osaa sanoa tarkkaan miksi mutta pidän tästä vaan enemmän kuin muista. Hahmot on vaan niin kivoja ja juonikin on ihan hyvä. Ja tässä taiat ja summonit ovat vielä niin hyviä. Eikä ole sitä teeskenneltyä rakkautta.

FFIV: Tämä on melkeinpä toiseksi paras. Suunnilleen samat perustelut kuin FFIV:ssä mutta jostain syystä pidän 4:sta enemmän.

FFV: Ei ole ihan yhtähyvä kuin IV ja VI johtuen kunnollisen juonen puutteesta ja hahmot ei iske samalla lailla mutta Omega ja Shiryuu ovat kivoja(varsinkin kun niitä vaikeampia loppiksia ei ole missään vielä ollut ainakaan en ole nähnyt.
Jobsysteemi on parempi kuin FF3:n.

FFIII,II ja I: Näitä en osaa oikein luokitella parhaimmuus järjestykseen koska kaikilla on hyvät puolensa. FF2:ssa vaan on liian helppo kerätä weapon skilleja ja energiaa.

Angel Eiko
10.6.2002, 21:03:01
Mä en ole pelannut kun 4,5 ja 6 (en kaikkia edes läpi  :eh: )
mutta järkkä on tämä: 1.FF6 ihana juoni ja hahmot on parhaita 2.FF5 en osaa perustella mutta ihan jees..
3.FF4 en oo pelannut paljoa vielä mutta, joku siinä vähän mättää... ei sekään huono oo mut ei iske niin paljoa kun nuo muut.

Locke Cole
10.6.2002, 22:41:43
1.FF VI: loistava juoni, musiikit, hahmot
2.FF V: haastetta, Ex-Death,musiikit
3.FF III: loistavat juoni, hahmot
4.FF IV: juoni, maailma, hahmot
5.FF II: ihan ok juoni
6.FF I:haaste!

Kekezzinen
22.6.2002, 13:21:03
Arvostelut:
1.Final Fantasy IV:
Parhaat hahmot koko Final Fantasy sarjassa! Tarina on myös hyva ja mailman kaksipuolisuus... Myöskään (niinkuin muissakaan klassikoissa) ei ole liian helpot taistelut!

2.Final Fantasy VI:
Musiikallisesti paras koko sarjassa. Siinä on sitä jotain selittämätöntä... Myös hahmot ovat onnistuneita ja juonikin on hyvä! Ja esperit ovat paras summon systeemi!

3.Final Fantasy III:
Job systeemi on mainio ja kuinka vaikea siinä onkaan saada leveleitä! Ah... Kuinka kaipaankin onion kidejä...

4.Final Fantasy I:
Todella vaikea! Ainakin minulle...

Vaikka minulla on pleikkarille vitonen en ole vielä kerennyt sitä pelaamaan... (nelonen kesken!) Sen takia en voi sijoittaa sitä mihinkään!
Kakkosta en ole koskaan pelannut, näin ollen en sitäkään voi "listata".

Safir
22.6.2002, 14:24:27
En ole pelannut kuin 4, 5 ja kutosta, muuta tässä järjestys:

1. FfVI- Juoni on hyvä, hahmot ovat mielenkiintoisia ja hauskoja, musiikit on hyviä ja pääpomo hmmm. mielenkiintoinen hullu.

2. FFV- Tässäkin on hyvät hahmot, musiikit, muuta sitä vaihtelua toi se job juttu. Minusta oli mukavaa aina kasvattaa, esim varasta, jotta näkisin, mitä se oppii seuraavaksi. Ja se on väritykseltään semmoinen kaunis. Kirkkaita värejä. Ainoa miinus on että hahmoja liian vähän, eikä kaikkia voi käyttää yhtä aikaa.

3. FFIV- Tämä peli... Sillä on tunnearvoa, kun se oli toinen äfäffistä, jonka pelasin läpi, monen tunnin jälkeen. Hahmot on persoonallisia ja jokaisella oma luokka. esm. Cecil paladin, Rydia Summoner.. jne jne.
Musiikit ovat hyviä, ja viimeinen hirppa oli kohtuullinen, mutta minusta aikaisemmat hirviöt olivat vaikeampia. Esim kun piti uudestaan taistella niitä elementtejä vastaan niin ne oli vaikeita.
-_____-

urho
22.6.2002, 22:31:11
Paras on IV, koska tykkään siitä yksinkertaisesti eniten. Kakkosena on sekin niin hyvä vitonen.

Tristam
22.6.2002, 22:44:37
Olenko minä nyt missannut jotain? Käsittääkseni III ja VI ovat yksi ja sama peli? Vai olenko täysin väärässä?
No kuitenkin lista tulee tässä:
1. FF3/6
2. FF5
3. FF4
Muita en ole paljoakaan pelannut joten en sano niistä mitään.

<Black Mage>
23.6.2002, 11:33:44
En ole pelannut kuin vitosta ja kutosta, mutta järjestys on tämä:

1. FF6: Hyvä juoni, paljon hahmoja joilla voi pelata. Tykkään myös siitä Esper/taika systeemistä.

2. FF5: Hyvä juoni tässäkin...:D . Itse en tykkänyt siitä että hahmoja on vain viisi joilla voi pelata. Job systeemi on ihan kohtuullisen hyvä keksintö.

Kummatkin ovat hyviä pelejä, kannattaa kokeilla.

Theemu
23.6.2002, 12:23:03
FFVI. Tämän pelin takia olen ylipäänsä täällä. Jotkut nettitoverit olivat kovasti kehuneet, ajattelin sitten eräänä kauniina päivänä hakea SNES-emulaattorin ja kokeilla. Koukussa samantien ja nyt sitten on PS2 ja monta ostettua peliä, ainoastaan yhden typerän, vuonna '94 tehdyn Super Nintendo -pelin takia.

FFV. Pelasin ihan innokkaana, kunnes nyt olen huomannut että Exdeathia en voi voittaa jollen expota. Vähän jäänyt vähemmälle viime aikoina.

FFIV. Olen aloittanut jo neljä kertaa, mutta jostain syystä en jaksa pelata tarpeeksi pitkään. Ehkä se johtuu siitä että Edward (Gilbert) on niin perseestä ja Rydian MP:t loppuvat koko ajan tuossa pelin alkupuolella.

FFI-III. Kokeiluasteelle jääneet, siitäkin syystä etten ole keksinyt kunnon emulaattoria kun Nesticle ja Nester eivät oikein tykkää toimia. Ja FFII:n grafiikka bugaa pahasti.

Kumama
27.6.2002, 21:08:16
ff5-6=hyvät hahmot hyvä juoni ff4=hienosti tekaistu ff3=juoni menettelee ihan hyvä kannattaa pelata ff2=aika omituinen mutta silti mukava ff1=eriskummallinen peli

Tommistus
6.7.2002, 20:10:14
1# Final Fantasy 6: Tässä pelissä on mahtava juoni, jos missä! Juonenkäänteitä on aivan tarpeeksi ja tarpeeksi tiehaan tahtiin. Hahmot ovat melkein parasta mitä FF peleissä on nähty, etenkin Locken, Setzarin, Edgarin ja Shadowin taustat ja itse hahmot ovat aivan mahtavia. Musiikit ovat ehkä parasta jos ne "uudistettaisiin". Vaikeustaso on paikallaan eli vastukset on vaikeita ellei panosta koulutukseen, mutta jos taas panostaa aivan liikaa koulutukseen peli on taistelukohtauksiltaan tylsähkö. Eli tässä tärkeimmät syyt miksi se on niin hyvä.
2# Final Fantasy 5: Yksikin sanariittäisi...työt... mutta minä en niin pieneen perusteluun tyydy! Siis...pelissä on aivan mahtavat työt ja niitä on aika huima määrä (siis ainakin omasta mielestäni). Grafiikat taisteluissa ovat kumman hyviä ja minun mieleeni. Mutta sitten kun kävellään vaikka kaupungissa niin ilme muuttuu aikalailla, joten mielestäni ukot kävelemässä ovat aika ankean näköisiä ja liian pieniä. Musiikeissa ei ole kehumista, yksikään biisi ei ole jäänyt päähän mikä on mielestäni huono merkki. Hahmot ovat ihan OK.(Butz Thiefinä tai Red Magena rulaa!)
3# Final Fantasy 3: Tämän pelin erikoisuuksia on pituus ja työt. Töitä on aika paljon ja ne ovat monipuolisia. Peli on mielestäni pitkä ja sen takia hyvä. Pelin tulee olla mielummin pitkä kuin semmoinen että sen voi vetää läpi monta kertaa. Pelin päähenkilöt kylläkään eivät ole niin kehuttavia eikä juoni loista hienoudellaan mutta pidän silti tästä pelistä.
4# Final Fantasy 4: Pelissä on OK juoni ja musiikit ovat OK. Sekä hahmot ovat OK. Koko peli on ihan OK eikä siinä ole mielestänni mitään erikoista ja sen takia tässä listassa ei päässyt ylemmäs. Ainut hyvä asia tässä pelissä on Kain.
5# Final Fantasy 1: Tämä on legenda! Se on niin vanha ettei minullakaan ollut FF himoa tähän aikaan (ja minulla on ollut FF hulluus KAUAN!). Vaikka peli on aika iäkäs se on silti hyvä, musiikit ovat hyvät siihen aikaan verrattuna ja graffat OK. Ainut huono tässä on ettei varas voi varastaa...:eh:
6# Final Fantasy 2: Peli on mielestäni S.U.R.K.E.A. Siinä ei ole mitään hyvää... eikä mitään mikä olisi edes OK! Mutta nyt kun olen pelanut sitä WonderSwanilla se on alkanut kiinnostamaan... Täytyy katsoa myöhemmin...

Chappu
14.7.2002, 11:00:04
1)FFV: Jobit, hahmot, juoni, x-death, maailmat jne....

2)FFVI: Hahmot ovat FF sarjan parhaat, juoni ihan ok.......

3)FFIV: Hahmot jälleen kerran, taiat, summonit

4)FFI: Vähän olen pelannut kaikkia nesin ff:ja mutta eniten pelattu ja ok peliksi havaittu!

5)FFIII: iha hyvä

6)FFII)en ole juurikaan pelannu!

Chang
14.7.2002, 13:01:46
Jaah no
1) FFVI-Yksinkertaisesti paras,loistavat hahmot,musiikki.
2) FFIV-Myöskin loistava peli mitä nyt olen pelannut
3) FFV-Job systeemi,juoni
4) FFI-Jotenkin se on vaan mielenkiintoinen
5) FFII-Sama juttu
6)FFIII-En ole pelannut alkuperäistä kolmosta.

Zande84
14.7.2002, 13:46:33
1. FFVI - Selvästi edellä muita. Peli on pitempi, kauniimpi, monipuolisempi ja hauskempi pelata kuin muut. Lisäksi paljon hahmoja joilla on kaikilla omat uniikit kykynsä. Esperitkin on hyvin toteutettu.

2. FFV - Loistava Job-systeemi, ehdottomasti parhaita systeemeitä koko FF:n historiassa. Juoni on loistava, vaikkakin toistaa välillä itseään. Grafiikka on yksinkertaista mutta selkeää. Musiikit ovat mielestäni jopa paremmat kuin VI:ssä.

3. FFIII - FFV:n tavoin nerokas Job-systeemi. Grafiikka ja musiikit ovat ehkä Nintendon parasta antia. Peli on kuitenkin erittäin vaikea ja vaatii paljon hahmonkehitystä.

4. FFIV - Hyvä juoni, mutta pelin pelaa todella nopeasti läpi. Jokainen hahmo on erilainen IX:n tapaan, josta plussaa. Joitain todella pitkiä ja vaikeita luolastoja, joissa menee hermot. Varsinkin viimeinen luolasto on todella vaikea.

5. FFI - Ensimmäiseksi FF:ksi sangen onnistunut teos. Grafiikka on mitä on, kuten juonikin, mutta kuitenkin erittäin addiktiivinen peli. Hahmoja on koko ajan kehitettävä jotta olisi edes jotain mahdollisuuksia vihollisia vastaan.

6. FFII - Mikään osa-alue ei tee vaikutusta. Hahmojenkehityssysteemi on todella surkea ja tekee pelistä todella hankalan. Jatkuva eestaas-ravaaminenkin ärsyttää ja välillä ei edes tiedä minne pitäisi mennä.

FFFan
15.7.2002, 12:22:32
1. FFVI loistava peli!
2. FFIV
3. FFV
4.-6. En ole pelannut :wtf:

Rune
15.7.2002, 16:12:09
FF VI: Kaikki varmaan musitavat sen ensimmäisen SNES kerran jona avasitte pelin FF VI ja....;D Siis se ensi vaikutelma oli niin suuremmoinen. Alku oli loistava, Tina's theme jää päähän eikä se edes haittaa! Musiikki on aivan loistavaa, hahmot persoonallisia, ja niitä on vielä paljon. Ainut huono puoli on vain se, että kaikki 14 pelattavaa hahmoa (paitsi Umaro) voivat oppia loitsuja. Se oli hyvin tehty FF IV:ssä, kun vain osa hahmoista osasi loitsia. Muutta, suurimmat kehut tulevat musiikeista, hahmoista, grafiikoista (jotka ovat minusta nykyäänkin hyvät) ja todella tunnelmalliset kohtaukset.

FF IV: Mallikkaat, juonen mukana vaihtuvat ja ikimuistettavat hahmot. Hieno juoni, joka pitää mukanaan. Joissain vaiheissa se ei jaksanut pitää mukanaan, mutta tämä jatkui vain luolaston ajan tai vähän päälle, mutta pelaaja on taas heti mukana. Loitsut ovat hyvin tehty ja niitä voi käyttää vain osa hahmoista. Tämä on aivan loistava keksintö, jota on tämän jälkeen käytetty vain FF IX:ssä. Lopulta aika pitkälle kaikki.

FF V: Pitkä, joten peli ei tosiaan lopu kesken. Loistava job systeemi, joka antaa kehittää hahmojaan miten haluaa, voi kehittää paladinin valkoisen maagin ja ritarin sekoituksesta tai tehokkaan varkaan ninjasta ja varkaasta jne. Suunnaton maailma, johon kuuluvat ensimmäinen maailma jossa on paljon tutkittavaa, Galufin maailma johon suurinosa juonikuvioista sijoittuu ja lopuksi näiden kahden maailman yhdistyminen, joka on täynnä salapaikkoja ja mysteerejä ratkottavaksi.

FF II: NES:n ensimmäiset hahmot, joilla on luonnetta, tai edes mitään. Hieno peli. Minusta hahmon kehitys on aivan onnistunut, joskin välillä himan hankalahkoa, mutta silti ansainnut paikkansa FF:n historiassa. En tajua miksi muut haukkuvat sitä... :(

FF I: Jää viimeiseksi, koska en itse pitänyt siitä niin paljoa, vaikka se onkin se aito ja oikea klassikko.=) Hyvät ja huonot puolet ovat oma asianne päättää, ja niitä on yhtä paljon tässä pelissä.

FF III: En ole vielä pelannut paljoa...:(

Alucard
15.7.2002, 17:03:02
No, minun listani näyttää tältä...

1. FFVI Mahtava kokemus... hahmot aivan mahtavasti suunniteltu, peliin jää erittäin helposti koukkuun hyvän juonen, musiikkien ja hahmojen takia... :ohhoh:
2. FFV Paljoa en ole päässyt tätä pelaamaan mutta... Ammatti systeemi on se joka teki vaikutuksen, tietysti unohtamatta hyvää hahmosuunnittelua ja musiikkeja... :):up:
3. FFIV Tässä loistavat tutut seikat; hahmosuunnittelu, juoni ja musiikki... graafinen ulkoasu on kylläkin niin kivikautista että se verottaa pelinautintoa... mutta loppujen lopuksi ei tuota pettymystä. :yay:
4.-6. FFI, FFII, FFIII Näitä kolmea en ole pelannutkaan... mutta haluaisin kyllä... :angi: mitenkähän vielä pystyisin??

Neruru
18.7.2002, 20:12:23
VI: paras, mahtavat musiikit, toimiva kokonaisuus, selvä kehitys edelliseen verrattuna, hahmot hyviä, juoni onnistunut, hyvät grafiikat, koukkuun jää
V:erinomaiset hahmot, hyvä juoni, job-systeemi toimiva, pitkä, hyvät musiikit, erilaisissa taisteluissa varsinkin
IV:hyvä juoni, hyvät hahmot, vähän lyhyt, hyvät musat, varsinkin taisteluissa, pelasin tänään läpi ekan kerran:lovetus:

Ja kaikki kolme ekspottamatta läpi (lesoleso)

aiempia en ole pelannut, mutta omistan ne, joten kohta käyn varmaan ykkösen kimppuun.:D

auron_86
27.7.2002, 21:48:14
1). FFVI. Loistavat hahmo ja kunnon juoni
2). FFIV. Taas kerran loistava juoni ja hahmot, eikä läpipeluukaan oo ihan ympärihuuto juttu
3). FFIII. Job systeemi ja tekemistäkin löytyy
4). FFI. Haastavuus ja nostalgisuus on avainsanoja, mukana on myös peli
5). FFV. Loistava job systeemi ja monta eri maailmaa
6). FFII en oo pelannu

yksisiipi
30.7.2002, 17:13:31
Nesin fantasioita olen vain kokeillut, mutta ensimmäinen osa vaikutti parhaalta.
Snesin fantasyista olen pelannut lävitse vain nelosen ja loput kaksi ovat loppupuolellaan kesken.

FF6 - Hyvät musat, juoni, hahmot jne. ei valittamista laisinkaan
FF4 - Mahtava juoni ja hahmot
FF5 - Ei kai muuta erityistä vikaa mutta loppupuoli on pirun tylsä

Ceassa
4.8.2002, 11:37:27
Ehdoton ykkönen on FFVI. Loistava juoni ja mielenkiintoiset hahmot! ;D Ja lopuista en sitten olekaan muita pelannut kuin vitosta (joka sekin vaikuttaa erittäin lupaavalta), joten niitä en mene minnekään sijoittelemaan. =)

Archux
8.8.2002, 16:43:56
Originally posted by Tristam
Olenko minä nyt missannut jotain? Käsittääkseni III ja VI ovat yksi ja sama peli? Vai olenko täysin väärässä?
No kuitenkin lista tulee tässä:
1. FF3/6
2. FF5
3. FF4
Muita en ole paljoakaan pelannut joten en sano niistä mitään.

FF 1-3 ei ollenkaan julkaistu Japanin ulkopuolella ainakaan aluksi. FF4 -> FF1
FF5 -> FF2
FF6 -> FF3

_Zidane_Tribal_
20.8.2002, 17:02:33
1.FFVI (loistava juoni ja hahmot!!!)
2.FFIV (lyhyt mutta haastava!)
3.FFV (loistava job systeemi!)
4.FFIII(jobisysteemi)
5.FFII(en osaa sanoo mut parempi ku ykkönen)
6.FFI (huonoin ff)

Awna
2.9.2002, 8:48:48
Tässä minun vastaukseni.

1) FFV: Ehdottomasti paras FF mitä koskaan on julkaistu tai tullaan julkaisemaan. Aivan hillittömän hauska, mutta myös vakava joissain kohdissa. Hypähtelyanimaatiot ja varsinkin jotkut musiikeista ovat todella hauskoja. =D Niin ja en varmasti ole ainut joka luuli Fariksen olevan hyvännäköinen mies. :)

2) FFVI: Hyvin lähellä vitosen tasoa, mutta jää vähän alle, suurimmaksi osaksi hahmojen takia. En pysty luomaan kontaktia esim. Terraan (minulle on hyvin tärkeää saada kontakti pelin päähahmoihin...) Ainoa johon saan jonkinlaisen otteen on Celes. Mahtavat musiikit ja juonikin huippuluokkaa, mutta jää minun arvostelussani vitoselle kakkoseksi...

3) FFI: Vaikea, mutta harvinaisen nautittava herkku. Jos haaste loppuu, luo ryhmä jossa on neljä valkoista maagia. Katsotaan sitten, että valitatteko pelin helppoudesta. Ainoa downpointti on se, että FF1 oikein kuhisemalla kuhisee ah niitä ihania kliseitä joita löytyy JOKA AINOASTA 80-luvun loppupuolen Nintendo-ropeista... pelasta heikko prinsessa pahan pahan Garlandin käsistä... ihan niinkuin naiset eivät voisi puolustaa itseään. Hahmovalinnoissa voi luoda vain miespuolisia hahmoja. Sovinismia?

4) FFIII: Job-systeemi huippuluokkaa, käännösversiona vähän kliseinen, mutta ei sentään niin paljon kuin listan kolmosena keikkuva 1. Onion Kid:it ovat söpöjä. :)

5) FFIV: Taas kliseisiin osittain sortuva Fantasia. Rosa on heikko, koska Rosa on (blondi) nainen, ja Valkoinen Maagi. Mutta Rydia sentään on tehty kunnialla vahvaksi, siis silloin kun hän on hieman "kehittyneemmässä" versiossa.

6) FFII: Ensimmäinen mahdollisuus pelata naispuolisella päähahmolla, eli Marialla, joka on HEIKKO! Kutsukaa vain feministiksi, mutta vihaan näitä "naiset ovat heikkoja taikojia ja miehet vahvoja taistelijoita" -pelejä. Kakkosessa on kyllä ihanat musiikit paikoitellen.

Cheesemeister
2.9.2002, 11:54:36
FFV jos ei ois jäänyt jumiin vlley of the flying dragonsiin

siel on se nappi mutku sen luo ei pääse!
golemin sain jo!

sori jos menee sivuun topicista

Siellä on kuoppa josta sinun pitää pudota. Mene kuopasta ja tadaa. -death

Citan
20.9.2002, 10:37:10
Mjaa...

FFVI-tarvinneeko paljon perustella :D
FFI-Haastetta löyty mutta menin sisulla läpi!
FFIV-Ihan kiva peli tämäkin ku vaan jaksas tahkota läpi
FFIII-nes:sin peleistä toiseksi paras!
FFII-ei mun mieleen mutta tarkotus olis silti pelata läpi
FFV-en tykänny olleskaan...

Neo-Bahamut
20.9.2002, 12:54:58
Okei,eli järjestys miun mielestä on tämä:
1. FF VI - Paras juoni,hyvät musat,hahmot,taikasysteemi jne.
2. FF IV - Hyvä juoni,hahmot ja varsinkin musiikit
3. FF V - Jobisysteemi ja hahmot
4. FF ÍI - Hyvät musat,hahmotkin iha jees
5. FF III - Kohtalainen juoni
6. FF I - En tykänny,mut pelasin läpi silti :)

Yuana
20.9.2002, 13:15:31
Luultavasti se on se FFV. Se on aivan ihana. Musiikit on hauskoja. Perässä kirii FFVI. Musiikit on hyvät ja hahmotkin on ihan ok.
Muita en sitten ole vielä pelannut läpi joten niistä en pysty kommentoimaan.

From Finland
28.9.2002, 13:14:27
1 Final Fantasy VI:Tietenkin paras,tarinaltaan ja musiikillisesti ylivoimaisesti parhain final fantasy osa.(paras ff peli)ja myös kahdesta pelistä toinen jossa itkin...(terranigma on se toinen)
2 Final Fantasy IV
3 Final Fantasy V
4 Final Fantasy III
5 Final Fantasy I
6 Final Fantasy II

Silver Wolf
29.9.2002, 10:14:27
1. Final Fantasy V. Katselin vieressä kun siskoni pelasi sitä ja räkätin tuimasti osoitellen, "mikä grafiikka!" Ja kun sisko hetkeksi väistyi koneelta, minä päätin kokeilla kuinka tyhmä peli se olikaan. Pistin pilalla päähahmolle nimen Keijo ja pelasin pelin loppuun jäätyäni koukkuun. :P Ja miksikö se on hyvä? Koska se on ensimmäinen FF mitä pelasin, ja koska se on ensimmäinen peli missä on Moogleja. :P Jobit ovat mahtavia - ja vieläkin yritän saada kaikilla hahmoilla kaikki jobit.
Jopa mimicillä. :)

2. Final Fantasy VI. En koskaan ole päässyt loppuun - siskoni ehti ensiksi, mutta minusta nämä Esperit ovat mainio käytäntö ja itseasiassa hauskakin. Hieno grafiikka. Suosin sitä.

3. Final Fantasy IV. On jäänyt pahasti kesken, ja tallennuskin katosi, mutta kuitenkin mielenkiintoinen juoni ja - kuten kaikissa Squaresoftin peleissä - persoonalliset hahmot.

Muita FF:jä en tähän pistä, koska muita en ole kokeillut. Final Fantasy Tactics ehkä, mutta sitä ei lasketa, vai... ?

ShadowZero
1.10.2002, 12:53:53
FFVI: Paras juoni kaikista FF:stä, hurjasi hahmoja
FFV: Job systeemi on rautaa, juoni vähän kehno
FFIII: Job systeemi jälleen hyvä, ja grafiikka ihmeelistä kun katsotaa nessin näkökulmasta

memo
23.10.2002, 10:50:16
-FF I-
Alotin just, muttei vaikuta oikein hyvältä...
-FF II-
Aika outo... Ei iske!!!
-FF III-
Parempi ku aiemmat! Jobi systeemi on huba.
-FF IV-
Aika huba!!! Vähän vaikeempi kuin muut!
-FF V-
Comeback to no. 3.!!! Jobi sydemi on mahtava ja juoni on ihan kiva...
-FF VI-
Huippu!!!!

Kurt Zisa
18.11.2002, 19:15:03
FFI:ihan per*****ä
FFII:sama täällä
FFIII:No tää on ihan mukava grafiikka on luokkaa parempi kuin edellisissä.
FFIV:tää on hyvä 6pistettä
FFV:tässä on job juttu loistava
FFVI:paras kaikki paremoaa kun edellisissä(melkein)

Elikkä uudempi parempi.

Bartz-87
2.2.2003, 15:29:48
FFVI:Musiikit oli hyviä,mutta ukkoja oli musta liian paljon.Kehittäminen vie liikaa aikaa.Sekä pleikkari version pitkät latausajat häiritsevät.

FFV:Mielestäni parhaat musat,mutta hahmojen kehitus on todella könkköä.Grafiikka on taistelussa könkköä.Juoni on vähä miinuksen puolella.Nii ja hahmojen kehitus voisi olla helpompaa.

FFIV:Hyvät musat tässäki mut ehkä liian vaikee.Viholliset lyö melkein aina joukun heikointa ja sitte se kuolee.Hahmon kehitys on tässäkin aika tuskallista,ja onkohan tässä ees kunnon juonta.Uusia ukkoja pursuaa koko ajan.

Päivitän oman osuuteni tähän viestiin koska ostin sen FF Originssin.

Final Fantasy
PSX versiossa ainaki tuli enemmän luin liikaa tappeluita, ja se häiritsi kovasti pelaamista. Todella hermoja raastava peli eikä sitä jaksa pelaa enää yhden läpipeluukerran jälkeen. Maagitkaan ei kunnolla perässä pysy, sillä he kuolevat nopeammin kun ehdit sanoa hepokatti ;D
Itse pidin kuitenkin tuosta taikasysteimistä, mitä nykyään tuskin enää nähdään. Pitää kerätä mahdollisimman paljon leveleitä että voi loitsia parempia taikoja. Myös luolastot ovat todella ärsyttäviä. Ne on kamalia sokkeloita joista maaliin pääsy on todella työlästä. Tätä samaa ongelmaa haittaa juuri nuo taistelut.

Final Fantasy II
Todellinen häpeänpilkku FF-sarjalle. Tämä ei minun mielestäni olisi ansainnut Final Fantasy leimaa koteloonsa, sillä tämä poikkeaa hyvin paljon muista FF:stä. Taikoja ostetaan kaupoista, mutta toisen tason taikoja ei saakkaan vaan ne pitää kehittää ensimmäisestä tasosta asti. Taikalevelit sukkaa ja pahasti, sillä niiden kehittäminen vie todella paljon aikaa ( itselläni Cure-taika on jo 13lv) ja päämääränä on varmaa 20 tai 99. Uusi hahmonkehitys ei sovi ollenkaan peliin. Ensikertalainenkin varmaan ihmettelee kun astuu heti alussa suoalueella että hupsheijakkaa, mites täällä tuleekin näin vahvoja örvelöitä. Musiikit ja pelin henkilöt antavat pelille plussaa. Päähenkilöt sentään puhuvat tosin kuin FF1:sä =D PSX:n grafiikka on todella kaunista katseltavaa. Vielä maailman kartalla soi mukavan rauhallinen Promised Land.

Vivi_Ornitier
3.2.2003, 12:55:11
FFV: Job systeemi unelma ja juoni sekä hahmot parhaasta päästä
FFIV: Juoni ja hahmot loistavat. Huippu peli.
FFVI: En oo paljoo pelannu vähän kokeillu alku on ainaki helppoo (mikä on huono asia).
FFI, FFII, FFIII: En oo pelannu

rei-kan-tan-tei
7.2.2003, 12:27:29
Tutustuin FFIV:een paremmin, ja voin sanoa, että mielipiteeni muttui AIVAN täysin!

FFVI - jumalpeli, kaikilta osa-alueiltaan

+

FFIV - kyllähän se niin on, että FFIV loppujen lopuksi osoittautui aivan legendaariseksi peliksi! Juoni on upea ja musiikit hipovat osittain täydellisyyttä. Loistava peli, itse asiassa tasoissa FFVI:n kanssa

(tähän väliin tulee FFVII)

FFV - Job-systeemi on aivan nerokas. Hyvää musiikkia sekä ovela juoni.

FFII - nimenomaan Wonderswan Color - versio. Ei tasoja, ei sälää, eri ominaisuudet kehittyvät EXPin mukana. Mielestäni hyvä.

(tähän väliin FFVIII)

FFI - (Wonderswan Color-versio) hyvä peli.

(FFIII - tätä on tullut tahkotuksi hyvin vähän, joten oikeastaan tätä ei ole edes tässä listalla)

lopuksi pitää vielä mainita Gameboyn "Final Fantasy", eli Seiken Densetsu, jolle annettiin nimeksi FF Adventure. Hieno peli, musiikki on GBlle melkoisen hyvää osiltaan, ASK-systeemi on hyvä idea.

Eliroaero
8.2.2003, 14:35:54
Nyt tuli kinkkisempi kysymys hmm... mitenkähän ne järjestelisi täytyy hieman miettiä.

Final Fantasy V: Tarina, musiikki, hahmot.
Final Fantasy VI: Tarina, musiikki, hahmot, tunnelma
Final Fantasy IV: Hahmot, musiikki
Final Fantasy Origins - Final Fantasy II: Hahmot, tarina, tunnelma
Final Fantasy Origins - Final Fantasy I: Haaste, musiikki
Final Fantasy III: Hahmot, tarina.

ixion
8.2.2003, 17:51:55
No paras on tietekin FFV koska siinä on hyvä juoni ja hahmot on tehty hyvin ja musiikitkin on kohdallaan. Sitten on FFVI siinäkin on hieno juoni ja hahmot.En ala muista kommentoimaan koska en ole pelannut muita.

Crimson
8.2.2003, 18:39:26
Mielestäni Final Fantasy VI on paras kaikista.
Vitonen oli siinä ja siinä että jaksan pelata alkua pidemmälle, että sei oikein kiehtonut miukua.
Nelonen varmaankin on ihan mielenkiintoinen, mutten jaksanut tahkota sitä... Soli jotenkin miulle liian.. ummm... Vaikea? Juu, liian vaikea miukulle tai jtn sinnepäin . :3
Kakkosta ja kolmosta en ole koskaan pelannutkaan ja ykkönen oli todella raskas... Liian vähän mielestäni aina rahaa ja ne tallennuspisteet olivat niin ärsyttäviä... :/ Ykkösen pelaamisesta on kyllä jo aikaa, mutta tuon verran siitä muistan...

Kutonen on FF "legendoista" parhain mielestäni. Juoni kulki sujuvasti, erikoisen nättien hahmojen kanssa oli kivaa aina hypiskellä fieldillä ja hankkia expaa... Ehkä huono puoli oli se

maailman "tuhoutuminen". Sain mennä edes takas paikasta toiseen... Soli ärsyttävää...

R'lyeh
26.2.2003, 18:43:36
No kyllä se FFVI minun listassani ensimmäisenä koreilee, niin paljon pidin siitä pelistä. Siinä on hyvät grafiikat, ihastuttavia hahmoja (Kefka!), synkkä tarina ja... hieno peli kaikenkaikkiaan. Musiikitkin ovat hienot, ja Ultros on erittäin hauska ja persoonallinen pahis *virnistys*.

Hyväksi kakkoseksi pääsee FFIV, joka myöskin vaikutti mielenkiintoisella tarinallaan ja hyvillä hahmoillaan (Cecil the dark knight, ei mikään paladin, sekä myös ollakko-vai-eikö-olla -Kain). Pelissä tapahtui paljon, hyvä että välillä muistin edes mitä kenellekkin oli tapahtunut ja missä oikein mentiin. Tosin loppujen lopuksi peli jäi kuitenkin kovin lyhyeksi, josta hieman miinusta.

Muista Fantasyistä on hieman vaikea mennä sanomaan sijoituksia, koska FFV:stä en kamalasti pitänyt, ja FFI-III:a olen kovin vähän pelannut. Ehkä FFIII nousisi kolmanneksi parhaalle sijalle, tosin en mene varmaksi sanomaan. Kuitenkin tuo kahden kärki on aika selvä. Pitäisi ensin pelata nuo NESsin Fantasyt läpi, että voisi mennä järjestämään ne jonkinlaiseen paremmuusjärjestykseen.

FFFan
7.3.2003, 12:25:24
1.VI: Loistavat hahmot :)
2.V: Job systeemi
3.IV: Ihan hyvät hahmot
4. I-III: En ole pelannut

Barret_87
28.3.2003, 12:21:21
Final Fantasy VI
on ehdottomasti paras kaikista juoneltaan.
graffatkin ovat paremmat kuin muissa ja
en ole pelannut kuin V:tä ja VI:tä läpi
ja VI oli paljon parempi!! :solong:

SDNKorento
29.3.2003, 13:38:06
Minunkin mielestä FF6 on paras: hyvä juoni, mahtavat musiikit ja mielenkiintoiset graffat. Vieläkin jos korviini eksyy FF6 maailmankartta musiikki, menen heikoksi :D .

Myös FF2 on maininnan arvoinen vaikka se ei ole niin hyvä. Siinäkin on mielenkiintoinen kehityssysteemi ja hauska rebel vs. empire juoni. Sääli vaan että pelattavuus on nykyään todella huono.

FF5 on hauska. Todella hyvä hahmokehitys. Sääli vaan että juoni on vähän niin ja näin...

grand summoner
15.10.2005, 18:52:25
1. se on todellakin ja varmasti 6!
tässä pari perusteluu:
+liian magee juoni
+kovat hahmot...
+sentään haastava peli... :(

-liian hankalat bossit
-kefka on...
-yääh haluun nähä loppu näytön!!! Oon nähny untakin siitä ;D

Tangentti
15.10.2005, 22:00:55
No paras on tietysti FFVI mutta eipä muutkaan klassikot huonoja olen joten tässä hieman mielipiteitä niistä.

FF I
Se ensimmäinen ja todella viihdyttävä. Peliä jaksaa tahkoa putkeen kauan, ainakin NES-versiota koska siinä on 100 -kertaa enemmän tunnelmaa kuin GBA:n remakessa mutta eipä se remakekaan huonolta vaikuta vaikka en ole pelannut. Juoni on oikeastaan kökkö mutta tarvitseeko pelissä aina ollakaan mitään Kauniit& Rohkeat kuvioita? Kiva juttu että alussa voi valita ryhmänsä millä pelaa pelin läpi ja loppuvastus on upea. Musiikitkin jää soimaan päähän. Hyvä peli.

FF II
Hieman erikoinen FF. Juoni on tosi hyvä ja mielenkiintoisia hahmoja on paljon ja juoni on suosikki osa-alueeni tässä pelissä ja tästä sanoisin GBA -version olevan parempi kuin NES -versio. Musiikit on hyviä. Tappelusysteemi on hieman kökkö ainakin siksi koska taiat Curea lukuun ottamatta on yhtäkuin turha. Myös välissä on tosi vaikea tietää minne pitää mennä.Hyvä peli kuitenkin.

FF III
Paras NES FF-stä ja menee tämä jopa V:sen ja VIII:sin edelle. Jobi-systeemi on hyvä ja toimiva vaikka turhia ammattia onkin liikaa. Myös taikoja hyödynnetään usein kuten miniä ja froggia. Juoni on hyvä ja hahmot myös, varsinkin Desh juttuineen. Loppuvastuskin on tyylikäs. Musiikit on ihan hyviä ja paras asia pelissä on että Ninja ammatti on pelin paras ammatti jaetulla sijalla Sagen kanssa.

FF IV
Eka pelaamani FF ja tässä on hahmot ja juoni A-luokkaa. Todella viihdyttävä peli ja enpä keksi enää kuinka voisin kehua tätä peliä.

FF V
Huonoin klassikoista. Vaikeustaso on todella korkea mutta sehän vaan on hyvä. Musiikit on suurimmalti osalti hyviä mutta juoni ja hahmot aika kökköjä. Juonta en viitsi alkaa enempää mollaamaan mutta hahmot ovat aivan liian persoonattomia. Parhaita hahmoja kuitenkin on Cara, Cid ja Mid, Gil ( se kilpparivanhus, en ole varma nimestä mutta upeasti taistelia Exdeathia vastaan), Ihmissusien johtaja (taas nimi hukassa) ja tottakai upea Gilgamesh.
Juoni on välissä hyvä mutta lopussa lässähtää liikaa lisätehtäviin.

FF VI
The Best klassikko. Upeat hahmot, grafiikat, musiikit,taistelusysteemi är jättebra, Kefka. Ainoat miinukset taitaa tulla satunnaistaisteluiden määrästä ja pomotaistelujen helppoudesta. Toivottavasti GBA remakessa Kefka on paljon vaikeampi.

Diamondia
24.10.2005, 15:53:19
FFVI
huippu juoni huippu musiikki sopivan vaikea joskus ehkä vähän liiankin joillekkin

FFIV
jotkut hahmoista on huonoja jotkut hyviä muuten hyvä musiikki ja ok graffat klassikoksi ja hieno idea

TOSIN EN OO MUITA SNESIN TAI NESIN FF PELEI PELANNU :D

kun nesin emulatorit ei toimi ja snesille löydän harvoista paikoista enkun kielisii finalfantaseita :tuska:

Giga Bowser
25.10.2005, 15:25:49
Enpä juuri muita kuin kuudetta Finalia ole pelannut.
6 siis on paras syitä löytyy Grand Summonerilta, mutta täältä tulee lisää:
Musiikit: -10
Grafiikat: 6
Juoni: 8+
Hahmot: 7 &frac12;

Semmoista. 6 on paras!

Kratos
25.10.2005, 23:46:35
Kyllä se kuutonen varmaan paras näistä on. Siinä on hyvät musiikit, hyvä juoni, hauskat grafiikat ja paljon hahmoja. Kerran olin menossa ostamaan kasia, mutta kun sitä ei enää ollut siinä kaupassa ja satuin kuutosen huomaamaan, niin piti se sitten ostaa. En kadu ollenkaan ostopäätöstä ja nyt olen sitä mieltä että pidän kuutosesta enemmän kuin kasista (kasi on liian futuristinen minulle).

Diamondia
26.10.2005, 19:18:27
Rydia on mun mielest huonoin hahmo ffIV pelissä
paras siin on se ihmeen sage tyyppi joka on siin vesi luolassa eli 2 bossin luola

Hitsugaya
9.11.2005, 20:50:20
tää menee kyl vähän offtopiciks,mutta:

FFIV: Paras. En oikein osaa sanoa tarkkaan miksi mutta pidän tästä vaan enemmän kuin muista. Hahmot on vaan niin kivoja ja juonikin on ihan hyvä. Ja tässä taiat ja summonit ovat vielä niin hyviä. Eikä ole sitä teeskenneltyä rakkautta. FFIV: Tämä on melkeinpä toiseksi paras. Suunnilleen samat perustelut kuin FFIV:ssä mutta jostain syystä pidän 4:sta enemmän.
Siis täääh?kaks FFIV?Ei kai sil oo paljon välii,mut ilmotin :P,ja omat on:
FFIV:Juoni ja musiikit & hahmot on mahtavia.suosikkini FF ikinä!
FFV:Tässä on kiinnostavat hahmot,mutta hahmonkehityksen takia se jää FFIV:n jalkoihin.
FFVI:Tässä on kiinnostavat hahmot ja parhaimmat lausahdukset ever!"Son of a Submariner!"tolle kyl nauraa kuka tahasa! Muita en olekkaan pelaillu,mutta siinä oli kaikki mitä olen

WWWWolf
21.11.2005, 15:16:33
Hankala sanoa kun on tiedossa aukkoja, mutta...

FF1: Ainakin GBA-versiona tämä on loistava peli. Ei juonta eikä mitään, mutta silti erinomainen peli. Yleensä vihaan randomencounttereita, mutta tässä monsterinmättö on ää-rim-mäisen hauskaa. Tiputellaan flyygeleitä hirviöiden niskaan tai jotain, Uematsun tahtiin :)
NES-versiona tämä ei ole tosin mistään kotoisin, aivan ylivaikea, ruma, kömpelö ja musiikit syvältä. :(

FF2: GBA-versiona samaa kamaa kuin FF1, mutta oho, onpa mukana ihan oikea Juoni ja mielenkiintoiset Hahmotkin. Ja skillisysteemi on loistava keksintö - miksi, MIKSI tätä ei ole käytetty myöhemmissä osissa? Hakkaa wanhan systeemin biljoona-nolla.

FF3-5: En ole pelannut, en osaa sanoa.

FF6: Todella loistavat hahmot, erinomaisen hyvä käännös (pieniä bugeja tosin ainakin SNES-versiossa), ja käsittämättönän monipolvinen juoni jota ei ole ainakaan toistaiseksi ylitetty. Ehdottomasti paras SNES-ajan peli mitä olen pelannut.

Jabo
1.12.2005, 17:22:21
VI on paras. IV oli kyllä eka vanha minkä pelasin läpi, joten se on ehkä sitten toinen.

Xionheat
18.12.2005, 8:53:11
no tässä näitä joitain...
ykkösenä ff VI aivan mahtava esperi homma ja muutenkin hauskoja ääniä/kohtauksia, naurut ovat todella hauskoja (varsinkin Kefkalla) ja espereiltä taikojen oppimista. Mahtava peli.
no sitten on vuorossa ff I. Siinä tämä job homma että alussa saa valita jobin ja lopparit on mukavia ja siellä saa tehdä kaikkea mitä haluaa kun on saanut ilmalaivan. (iso-veli kiinnostu pelaan kun olin vetäny kyseisen pelin läpi ;D).
kolmosena ehkä olisi ff 4. en ole vielä päässyt läpi kyseistä peliä koska se lunatic base on niin PIIP vaikee ja kuolen esim. Plagualle, Wywernille, Ogopogolle ja niille ihmeen luna-dragoneille (no ihan sama en muista nimee mut ne luiset dragonit. Voitin kyllä säkällä siellä olevan :huh: white dragonin :huh: .
nelonen voisi olla ff 5. komee kokonaisuus. hieno job homma totta tosiaan. Lopparit ihan OK hauskoja. (jos tajuaa porsaanreikiä :P)
ff 3:sta en ole pelannut. (on huhuttu että se on ff 6:sen tapanen. pitääkö paikkansa?)
vikana on ff 2. se on hyvä siihen asti että pääsee pelin läpi, koska sen jälkeen tulee joku soul mode joka on aivan sika paha sen lopussa tulee emperorin hyvä puoli ja sillä mää kossin koko ajan koska en millään saa jätkiä parannettua siihnä linnassa ja ne kuolee siellä paljon. kun taas pääsin vaivalla ylös asti niin sitten tulee se hyvä puoli vastaan joka iskee koko ajan melkein holyä joka tiputtaa yhen tyypin hp:t nollaan. (siin ätokassa moodissa käytetään jätkiä jotka kuoli ekassa moodiss. kuolleilla tarkotan että kuoli juonen mukana.)

Tangentti
18.12.2005, 9:42:04
ff 3:sta en ole pelannut. (on huhuttu että se on ff 6:sen tapanen. pitääkö paikkansa?)

Eipä ne hirveän samanlaisia ole. Kolmonen muistuttaa enemmään FFI:stä ja FF5:sta koska III:ssakin on Job-systeemi. Kuulemasi huhu saattaa johtua siitä että amerikoissa FF6 on ilmestyny FF3 nimellä koska se oli kolmas Final Fantasy joka ilmestyi siellä.

Hullu viesti kun vaihtelen roomalaisten ja arabialaisten lukujen välillä. ( Eikös meidän käyttämät numerot ole arabialaisia? )

Lord JF
18.12.2005, 10:53:18
Itselläni nes ja snes pelit menevät suunnilleen tässä järjestyksessä (II ja III eivät ole arvioinnissa mukana, kun en niitä ole kunnnolla pelannut).

IV: Tämän ykköspaikka nyt ei ole mitenkään kiistaton, kun pidän IV:tä ja VI:tä oikeastaan yhtä hyvinä, mutta jos on pakko laittaa toinen edelle niin tämä sitten. Peli on sopivan haastava (toisin kuin uudemmat osat) ja siinä on myös mieleenpainuvat hahmot ja tarina. Taistelu- ja kehitysjärjestelmä ovat melko yksinkertaiset, mutta ne ovat silti ihan käypiä. Myöskin fantasiamaailma on mukava ja tässä on myös paljon hauskoja kohtia.

VI: Kuten sanottua on tämä oikeastaan yhtä hyvä kuin IV. Juoni on vanhoista peleistä mielenkiintoisin ja Kefka on pahiksista ainakin omaperäisin vaikkei ihan Sephirothin tasolle ylläkään. Grafiikat ovat snes peliksi korkealaatuiset. Tästäkin löytyy paljon kiinnostavia ja mieleenpainuvia hahmoja ja lisäksi mukana on paljon elementtejä, jotka jäivät myös FFVII:aan ja sehän on hyvä asia se.

I: Mielipiteeni tästä pelistä perustuu Origins pleikkaversioon. Tämäkin on mukavan haastava osa ja vaikka tarina ei ihmeellinen olekkaan (paitsi lopussa aletaan höpisemään aikakehistä yms. mistä ei tajua mitään) niin kaikessa yksinkertaisuudessaan minä tykkäsin tästä.

V: Mielestäni tämä osa oli jotenkin kuiva. Hahmonkehitys oli kyllä mukavaa ja job systeemi paras koko sarjan historiassa, mutta tuntuu siltä että koko peli olisi rakennttu sen varaan. Hahmot ovat tylsiä ja juoni kliseinen ja muutenkin tylsä. Pelinä tämä nyt ei ole sieltä huonommasta päästä, mutta FF sarjassa ei yllä muiden tasolle.

Alunperin kirjoittanut Yösäilä
( Eikös meidän käyttämät numerot ole arabialaisia? )
Onhan ne.

Necrofobia
18.12.2005, 12:50:39
Koska kaikki klassikot on pelattu jo neljä kertaa läpi voisin arvioda niiden parhauden seuraavasti:

Ensimmäisen sijan vie ehdottomasti FFVI. Pelissä on kiistattomasti Nobuo Uematsun parhaat sävellykset mitä äijä on koskaan tehnyt. Soundtrackin lisäksi juoni (sisältäen myös hahmot) on se asia, mikä tekee VI niin ylivoimaisen. Jos unohtaa hetkeksi kaikki pelilliset ominaisuudet, muistuttaa FFVI lähinnä eeppistä fantasia elokuvaa, jollaista ei olla ennen nähty. Pelattavuudeltaan ja muilta pelillisiltä ominaisuuksiltaan FFVI on myös huippu laatua. Ability-systeemissä se jää kuitenkin esimerkiksi FFV jalkoihin mutta näin muuten mahtavassa pelissä ei minun mielestäni edes tarvita mitään nysväys systeemejä. Ehdottomasti parhain klassikko.

Jaetulle toiselle sijalle laittaisin itse FFV sekä FFIII. Molemmissa on kuuluisa Job-systeemi, josta pidän eniten kaikista Final Fantasyiden kehitysmenetelmistä. FFV on tunnetusti juonellisesti hieman kökkö, mutta se ei kuitenkaan haittaa, kuten olen joskus aiemmin ilmaissut, pelissä on muut osa-alueet niin hyviä että juoni pää pakostakin sivu seikaksi. Kolmosessa taas on ehkäpä toisiksi paras juoni mitä Final Fantasyissä on ollut, sekä mielenkiintoinen maailma ja hahmot (päähahmot lukuunottamatta). Job-systeemi hakee vielä tyyliään, eikä ole varsinaisesti mitenkään monipuolinen, mutta toimiva kylläkin. Molemmissa todella hyvät Sound Trackit, kolmosessa hiukkasen parempi.

Jaetulle kolmannelle sijalle laitan sitten loput, FFI, FFII ja FFIV. Kaikki ovat omasta mielestäni tyyliltä hyvinkin samanlaisia. FFI ei ole yleisesti juonen ja pelattavuuden puolesta mikään huippu mutta se on ennen kaikkea legenda, jossa yhdistyy koko Final Fantasy määritelmä. FFII, on kokeileva kehitys-systeemin puolesta, joka on osottautunut vuosien varrella omalla mittapuullani todella hyväksi ja aikaansa edellä olevaksi. Kakkosen juoni on hyvä, mutta jotenkin ontto. Musiikit ovat myös kakkosessa ehkäpä heikoimmat, helmiä kuitenkin löytyy. FFIV on periaatteessa helvetin hyvä, ainakin juonen kannalta mutta pienen pelilliset puutteet ja ärsytykset laskevat sen näin alas. Kuten mainitsin, juoni ja hahmot ovat loistavia, musiikit myös. Ongelmaksi muodostuukin että peli on paikoittellen hyvin epätasapainoinen monilta osin, tyyliin; yksi bossi on todella helppo, seuraava taas lähes mahdoton tai vastaavasti myös itemien, loitsujen ja hahmojen suhteen. Hyviä nämätkin joka tapauksessa.

Siinäpä ne, jaoin ne kolmeen eri sijaan sen vuoksi että muutamia klassikoista on hyvin hankala pistää toistensa ylä- tai alapuolelle. Ja huom. tarkastelin kaikkia versioita, en pelkästään remakeja. Hoo, pitääkin alkaa taas pelata näitä pitkästä aikaan.

Zenes
18.12.2005, 13:38:31
Ainoa näistä jonka olen ihan läpi asti pelannut on ykkönen, mutta kaikki muut on pelattu lähes loppuun.

Parhaaksi kuitenkin tituleeraisin kutosen. Tykkäsin siitä eniten. Loistava juoni ja paljon hahmoja, joilla suhteellisen hyvät tausta juonetkin. Peli on tarpeeksi pitkä ja muutenkin loistava.

Vitosta sanoisin toisiksi parhaaksi. Job-systeemi on hyvä. Tykkäsin. Sama kolmosessa. Eipä kyllä noissa muissakaan valittamista ole. Loistavia pelejä, jokainen omalla tavallaan, vaikka niissä yhtäläisyyksiä onkin.

Heba
19.12.2005, 15:48:31
Itseäni ei olisi voinut yhtään vähempää kiinnostaa FFIV SNES:llä (enkä ikinä kokeillut Anthlogyakaan) mutta GBA versiossa mielipiteeni muuttui. Pelissä oli ihan hyvä tarina ja runsaasti erilaisia ja mielenkiintoisia hahmoja. Pidin myös siitä että hahmoilla oli omia kykyjä mikä teki heistä vielä ainutlaatuisempia. Olen kuullut että GBA versio on helpompi verrattuna aikaisempiin versioihin mutta itselläni ainakin on tullut ongelmia monessa paikassa vaikka olen mielestäni ollut korkealla levelillä.
Suosikki hahmoni on ylivoimaisesti Kain joka yksinkertaisesti "ownaa" Jump kyvyllään. Toinen on Yang joka erittäin tuhoisa Power iskullaan ja uudella ultimate aseellaan.

FFVI:tä olen pelannut PSX:llä ja täytyy sanoa että se on vieläkin suosikkini näistä vanhoista koska siinä oli erittäin hyvä tarina ja yksi parhaimmista hahmo arsenaaleista (Shadow, Locke, Cyan, Celes etc.). Saisivat jo julkaista sen GBA:lle....

FFV:tä en ole ikinä pelannut mutta olen kuullut että Job systeemi on erittäin hyvä....

FFI oli ihan hyvä GBA:lla, erityisesti pidin siitä että taistelutempo oli nopea eikä tarvinnut odottaa ikuisuuksia että voittaa taistelun.....ainoa miinus puoli taisi olla Abilityjen puuttuminen. Tällä hetkellä pelaan NES versiota pelistä mikä on ehkä karumman näköinen ja muutenkin huonompi mutta peli on ihan hemmetisti vaikeampi kuin uudemmat versiot....

FFII:sta en ole vielä vaivautunut paljoa pelaamaan koska pelin oma kehityssysteemi ei oikein ole jaksanut innostaa, palaan pelin pariin sitten myöhemmin.

M1green1
17.7.2006, 23:06:51
Vastataanpas tähänkin nytten. Omistan kaikki mahdolliset klassikko finalit pleikkari-versioina, ja näistä on kolme tullut pelattua läpi. II:een ja V:een en ole saanut inspistä, joten nämä peli ovat jääneet vain kokeiluasteelle. En osaa siis pahemmin näistä sanoa mitään. Mutta laitetaas nämä I, IV ja VI seuraavaan järjestykseen:

FF IV:
Peliä on alusta loppuun asti mukavaa pelattavaa. Haastetta on tarpeeksi, mikään kohta ei ollut minulle ylitsepääsemätön. Evil Wallikin kuoli heti toisella yrityksellä. Musiikit ovat 16-bittis ajan eliittiä, hahmot muutamaa lukuunottamatta mainioita ja juonikin hyvä.
FF VI:
Tässä on peli, jossa on ylivoimaisesti paras juoni vanhoista finaleista, ehkä myös uusistakin. Sen pelaaminen on kuitenkin aika useasti rasittavaa. Ärsyttäviä monimutkaisia ja pitkiä luolia on aika lailla, joissa meni hermot useaan kertaan meikä mannelta. Samalla vielä random-battlet vilisevät tiuhaan tahtiin. Vaikka tässä onkin ihan erinomainen juoni ja musiikkikin ensiluokkaista, niin se suurin miinus on se kuinka mukava sitä on pelata. Se tiputtaa peliä minun arvoasteikollani paljolti.
FF I:
Tämä peli ei niinkään kovin hyvä ollut, mutta kuitenkin tämäkin tuli vetästyä läpi joskus ajat sitten. Muistaakseni meni jotain 25 tuntia pelin läpäisyssä, joten ei kovinkaan pitkä peli ja eikä kovinkaan nautinnollinen, kuten pelitunneistani huomaa: En jaksanut kehittää hahmoja pahemmin taikka ihastella sitä maailmaa sen tarkemmin. Perus roolipeli juoni tavanomaisilla juonenkäänteillä. Ihan Ok-peli, ei ikinä kyllä ole toisen pelikerran arvoinen.

Fighting Dreamer
20.7.2006, 9:15:55
IV: Mahtavat musiikit ja juoni on hyvä, "hard" versiossa saa kunnon FF- tunnelman. Muistuttaa hieman FF VII:tä ja voisi hyvinkin olla (ehkä) parempi jos tehtäisiin 3D remake tyyliin FFVII - X-2.

VI: Hieno juoni, mutta ei silti kolahtanut yhtä kovasti kuin IV

III: Aivan mahtava Job-systeemi, harmi kun se jätettiin pois muista. Ehkä hieman heppoinen juoni.

V: Jobit ovat tehneet comebackin! Vielä kolmostakin parempi hahmonkehitysmahdollisuus, kenties paras klassikoista. Silti peli kärsii kehnonpuoleisesta juonesta ja hahmot ovat kököhköt.

I: Klassikko vailla vertaa. Nintendo -versiota ei jaksa pelata kauaa, mutta Playstation -remake on hieno. Heppoinen juoni.

II: Huono, pelisarjaan on yritetty tehdä uudistuksia joista useimmat eivät miellytä minua eivätkä edes pysyneet sarjassa. En vain jaksa pelata.

Sase
22.7.2006, 13:09:09
FFI: Taistelusysteemi on melko huono, mutta juoni on melko hyvä. No, aika yksinkertainen, mutta hyvä. Vihollisista ei löydy paljoa haastetta, paitsi salaisista (kuten Omega ja Shinryu DoS:issa).
FFII:
Huono, pelisarjaan on yritetty tehdä uudistuksia joista useimmat eivät miellytä minua eivätkä edes pysyneet sarjassa. En vain jaksa pelata.Hmm, noin sanovat kaikki jotka eivät ole päässeet pelissä kunnolla alkuun. Iskujen opettelu systeemi on toiseksi paras, heti IX:n jälkeen. Musikki on hyvää.
FFIII: En ole pelannut.
FFIV: Myönnän, Fighting Dreamer, tämä peli tuntuu surkealta kun en ole lagin vuoksi pelaillut.
FFV: Kiinteä: Hyvä peli. Hyvä Job systeemi. Mestariteos.
FFVI: En ole pelannut.1. Final Fantasy I
2. Final Fantasy V
3. Final Fantasy II
4. Final Fantasy IV
5. Final Fantasy III ja VI (En ole pelannut)

Sebu
3.8.2006, 15:02:29
FFI: Yksi parhaista klassikoista. Tässä oli hyvä tarina. Taistelusysteemi oli hyvä ja tässä oli aika vaikeitakin taisteluita. Hyvin haastava peli tappeluitten ja loppareiten ja myös luolastoiden takia. Siksi pidän tästä pelistä.
FFII:En ole paljoa pelannut joten enpä voi sanoa mitään, paitsi tappelusysteemi on hyvä.
FFIII: En ole pelaannut.
FFIV: Loistava peli! Paras tarina kuin muissa klassikoissa. Cecil on hyvä päähahmo ja muut hahmot ovat myös hyviä. Tämä ei ole kovin haastava peli joka on yksi miinus. Tappelu systeemi on hyvä paitsi tappeluissa tulee liikaa Ambusheddeja.
FFV: Tästä en pidä kauheasti sillä minä vihaan Job-systeemiä. En ole paljoa pelaanut, mutta tuntuu hyvältä peliltä ja Galuf on helmi äijä, koska hän ei muista mitään. Taistelut ovat ärsyttäviä sillä niitten musiikki on :down:.
FFVI: Paras klassikko FF. Terra on hyvä päähahmo sillä on kivaa seurata mistä on on tullut maailmaan sillä, kun hän ei muista sitä itse. Kefka On hyvä pahis. Hän on ilkeä ja hauska (hänen nauru on hauskaa kuunneltavaa). Tarina on hyvä. Taistelusysteemi on hyvä ja myös pidän siitä, että kaikilla hahmoilla on oma Tekniikka kuten Blitz, Steal jne. Hahmot ovat hyvät ja heistä kuulee paljon pelin aikana paitsi Mogista, Shadowista, Gogosta ja Umarosta. Paras klasikko!

1: Final Fantasy VI
2: Final Fantasy IV
3: Final Fantasy I
4: Final Fantasy V

FF III ei ole millään sijalla, koska en ole pelannut ja FF II olen pelannut, kuin vähän joten sekään ei ole nyt millään sijalla.

Sitron
13.8.2006, 12:51:37
No hyllystä löytyy Origind, Anthology ja VI, joista on tullut Origins ja VI läpi pelattua. Tuosta Anthologysta on molemmat, sekä IV että V kesken, piti ne kesän aikana pelata, mutta pieniä erimielisyyksiä tuli. Nyt ne saavat vain pölyttyä, kun ovat niin ärsyttäviä.

VI
Tämä on pelaamistani vanhoista ehdottomasti paras. Juoni on sillainen että minäkin pysyn ihan hyvin mukana ilman suurempia ongelmia. Hahmoja on ehkä vähän liikaa, mutta ainakin riittää tekemistä kun jokaisella on omia sivutehtäviä. Ärsyttävää on se ettei millään osaa päättää minkä hahmon haluaa ryhmäänsä, mutta hyvää ryhmässä on se että siinä ei ole kokoajan jotain pakollista hahmoa. Lisäksi ne hahmojen ilmeet, kaikki leuanloksautukset ja nauramiset, voiko olla mitään söpömpää.
Tässä oikeastaan ärsyttää vain se että tässä näkyy niin selvästi se että viholliset hyökkää tietyn ruutumäärän jälkeen. Sitten se että niitä vihuja tuntuu hyökkäävän juuri viiden ruudun jälkeen, eli vähän liian usein.

II
Tästäkin tykkään aika paljon, vaikka se kahitysjärjestelmä onkin outo. Mutta juoni on tässäkin kiva ja selvä, vaikka välillä onkin ihan pihalla että mitä pitää tehdä ja minne mennä. Pelattavissa sivuhahmoissa on vain sillainen ikävä juttu että ne useimmiten tuppaavat kuolemaan niillä statseilla mitkä niillä ovat kun ne ryhmään tulevat. Muutenkin se statsien nostaminen on vähän hämärää, varsinkin jos ei erikseen pidä taikojia ja taistelijoita. Silloin ne statsit nousee ja laskee niin että niistä ei oikein ole mitään hyötyä.

I
Oliko tässä ihan tosi juonikin? En tykännyt oikeastaan yhtään mistään muusta kuin taikajärjestelmästä, sitten kun ne MP:t sai nousemaan sopivasti niin se oli aika kätevä järjestelmä.

IV:ssa olen jämähtänyt siihen että pitäisi vähän kehittää hahmoja, mutta kun ne eivät tunnu kehittyvän oikein mitenkään. V nyt on vaan ihan ihmeellinen, se kykyjärjestelmä ihmetyttää aika paljon, outo.

Lord Kefka
30.8.2006, 17:01:36
Final Fantasy VI - Paras kaikista uusista ja vanhoista Final Fantasyistä, tälläisestä helmestä pitäisi tehdä Remake/jatko osa... Hahmot ovat aivan mahtavat ja pahis on tietenkin paras kaikista. Musiikit ovat myös aivan uskomattomia, miten sellaisia edes saa irti Snes:n äänisirusta?

Final Fantasy V - Tässäkin tarina on aivan mahtava, musiikit ovat hyviä myös ja hahmotkin ovat melkein vertaansa vailla. Job-systeemi on parempi kuin muissa Final Fantasyissä.

Final Fantasy I (PSX versio) - NES versio ei tämän loistoa tuonut esille mutta ostettuani Final Fantasy Originsin, huomasin että tämä peli on mahtava

Final Fantasy IV - Hahmot ovat mahtavia mutta tarina ei ole mikään maailmaa mullistava

Final Fantasy III

Final Fantasy II

FF-Fan
19.9.2006, 19:43:03
Pelasin tässä taannoin uudelleen molemmat kahdesta parhaasta FF-pelistä ja voin ilmoittaa, ettei jaettu 1. sija ole enää tarpeen - kisa parhaasta on ratkennut.

Final Fantasy VI - paras. Ja maineensa veroinen. Tarinaan on panostettu enemmän kuin missään muussa klassikossa, ja sen yllätyksellisyys onkin yksi parhaimmista ominaisuuksista. Myös neljäntoista pelattavan hahmon kokoelma, joista muodostetaan välillä monta seuruetta, joita sitten ohjataan samanaikaisesti, on ominaisuus, joka tuo mukavasti uutta mielenkiintoa pelaamiseen. Lisäksi hahmot ovat henkilöinä kaikki mukavasti niin erilaisia, myös ei-pelattavat-hahmot, että koko tarinassa on syvyyttä, jota ei yhdessäkään aiemmin pelaamastani roolipelistä ole löytynyt. Tämä on myös ensimmäinen pelaamani Final Fantasy, jossa ei tarvitse kertaakaan jäädä nostamaan hahmojen tasoa, joten itse tarinassa etenemiseen voi onneksi keskittyä tauotta. Ainoastaan pelin jälkimmäinen puolisko käy lopussa hieman tylsäksi, mutta kokonaisuutena FFVI on konsoliroolipelinä erittäin hyvin toteutettu kokonaisuus.

Final Fantasy III:n joudun pudottamaan kakkossijalle, niin hyvä peli kuin kyseessä onkin. Siinä ei perusjuoni ole mitenkään ihmeellinen, mutta mukana on monta mielenkiintoisia sivutarinaa, joiden myötä pelaaja todella tuntee itsensä sankariksi. Tietynlainen maailman avaruus ja päämäärän epäselvyys luovat peliin aivan omanlaistaan tunnelmaa, jota on hankala sanoin kuvailla. Olen pelannut III:n sekä emulaattorilla fanikäännöksenä että virallisen DS-julkaisun, ja pidän Famicom-versiosta enemmän. Siinä vain on yksinkertaisesti tunnelma, jota ei yksikään toinen klassikko ole kyennyt luomaan. Varsin olennaisena osana sen luonnissa ovat välillä suorastaan korvia hivelevät taustamusiikit, niin NES-laatua kuin ovatkin. Erittäin hyvä ominaisuus on mielestäni myös se, että ammattia voi vaihtaa missä vaiheessa vain, kunhan kapasiteettipisteitä on riittävästi.

Myös kolmannesta sijasta oli hankala päättää, mutta kyllä se on kuitenkin FFV. Ammattijärjestelmää on kehitetty III:sta entisestään ja parempaan suuntaan. Pelin juonta täällä on haukuttu tylsäksi, kutta minusta fantasiapelin juonen ei tarvitsekaan olla sen monimutkaisempi. Sitä paitsi V osan koukku ei olekaan tarinassa vaan pelattavuudessa, joka on erinomainesti toteutettu. Pidän todella paljon siitä, että eri ammattien kykyjä saa yhdistellä kullakin hahmolla mielensä mukaan, ja puhtaasti räätälöidä lopulta omaan taistelutapaan sopiva seurue. Lisäksi hahmojen välinen dialogi on välillä todella hauskaa; FFV onkin ehdottomasti klassikoiden humoristisin osa. En oikeastaan keksi mitään moitittavaa siitä.

Final Fantasy - joka aikoinaan oli mielestäni koko pelisarjan paras - ei ikävä kyllä ole enää jaetulla ykkössijalla, vaan joutuu peräti neljänneksi. Se oli pelisarjan ensimmäinen peli, joka kunnolla tutustutti minut sen pariin ja jonka pelasin läpi alusta loppuun. Juoni ei tosiaan tässäkään ole kaksinen mutta se ei vaikuttanut mitenkään negatiivisesti ensimmäiseen pelikokemukseeni. Tavaroiden etsiminen ja vieminen paikasta toiseen oli mukavaa aivojumppaa, ja alati yhä paremmat aseet ja varusteet smoin kuin tietyssä vaiheessa tapahtuva ammatinylennys saivat myös pidettyä mielenkiintoa yllä. Myös grafiikka oli paikoin hieman näyttävämpää kuin osasin odottaa. Rankkasin Final Fantasyn parhaaksi Game Boy Advance -pelikseni heti, kun olin sen läpi päässyt. Valitettavasti myöhemmät klassikko-osat ovat nykyään menneet sen ohi, mutta FF on edelleenkin ihan kelpo peli.

FFIV joutuu viidennelle sijalle. Pelin juoni on itse asiassa aika hyvä, vaikka lopussa minulle jäikin hieman hämäräksi esimerkiksi Babelin jättiläisen tarkoitus. Siltikään en pitänyt tästä niin paljon kuin Final Fantasysta johtuen osittain valikkomekaniikasta. Juonessa ärsytti myös se, että pelaaja joutuu jatkuvasti vasten tahtoaan auttamaan pelin näkyvintä pahista tämän suunnitelmassa. IV-osan tarinaa ja hahmoja monet ovat kehuneet, mutta itselleni suurin osa heistä jäi jotenkin etäisiksi. Pidän enemmän myös siitä, että taikoja ostetaan, eikä niitä noin vain itsestään opita, kun on saavuttanut tietyn levelin. Myöskään graafisesti peli ei yllä aivan Dawn of Soulsin tasolle, vaikka tiettyjä graafisia hienouksia tässä onkin. Ei IV toki mitenkään huono peli ole mutta henkilökohtaisesti se ei miellytä minua niin paljon kuin kuin edellä mainitut. Siinä ei vain ole niin paljon tunnelmaa.

FFII saa jumbosijan. Ero edeltäjään on huomattava, kun ammatteja ei ole ja kehityssysteemi on ihan erilainen. Hyvää pelissä on se, että myös pelattavat hahmot ihan oikeasti puhuvat ja että hahmonkehitys on realistisempaa. Paljon asioita pelissä on silti huonommin kuin Final Fantasyssä. Värimaailma on selvästi synkempi ja tylsempi, ja joitakin vihollisia on käytännössä mahdotonta voittaa ilman tiettyä taikaa. Lisäksi minua ärsyttää joidenkin vihollisten absorboivat fyysiset iskut, jotka huipentuvat viimeisen linnan käsittämättömän vaikeisiin vihollisiin. Ensimmäisellä pelikerralla pidin silti alusta loppuun pelin juonesta; se toi väistämättä mieleen Star Warsin.

cyan
6.10.2006, 19:42:44
Kyllä VI vie voiton. Loistava tarina, loistavat hahmot ja tunnelma pysyy yllä koko pelin ajan.

Steiner
11.10.2006, 15:54:35
Itse olen näistä pelannut FF:t I, IV, V, ja VI (enkä edes läpi, mut lähes;) ). Mutta jos pitää järjestys keksiä, niin...

FF VI: Tarvitseeko sanoa? Paljon hyviä hahmoja, paljon tekemistä, hyvä tarina, ottaen huomioon valmistusvuoden hyvä grafiikka jne...

FF IV: Hyviä hahmoja, useampikin maailma jossa seikkailla.

FF V: Ammattisysteemi oli tässä pelissä hauska, mutta juoni vähän häiritsi (ainakin siihen saakka mihin itse pääsin).

FF I: En ole pelannut kovin paljon, vähän turhan vaikea minulle. Tosin, ei pieni haaste pahaa tee...

Stormheart
11.10.2006, 20:23:52
Kutonen on paras, no doubt! Perusteluina sanotaanko vaikka mielenkiintoinen tarina, hyvät hahmot, upea musiikki, sangen hulvaton pääpahis ja se violetti mustekala joka on kipeästi hammaslääkärin tarpeessa... Lisäksi pelistä löytyy koko sarjan historian mahtavin ääniefekti, millä tarkoitan tietysti Kefkan naurua:D. Oli kyllä naurussa pitelemistä kun kuulin sen ekaa kertaa;D ;D ;D.

Nelonen tulee kakkosena, vaikka se onkin kutoseen verrattuna minulle sama asia kuin lehmänläjä Mt. Everestin rinnalla. Golbezin teema oli aika kammottava, tähänastisista kokemuksistani toiseksi karmivin Sephirothin teemamusan jälkeen. Muita musiikkeja pelistä ei sitten oikein mieleen jäänytkään, paitsi Rydian teema oli sekin aika hyvä. Jotenkin koko peli ei vain säväyttänyt samalla tavalla kuin tuo kutonen.

FFV:tä ja Originsiakin on tullut joskus pari kesää sitten kokeiltua, mutta niitä on pelattu sen verran vähän, että on oikeastaan turhaa kirjoitella tänne mitään.

Caith
29.7.2007, 17:28:18
Kyllä se on kuutonen, vaikken olekaan vielä peliä päässytkään läpi. Peli on kuitenkin ollut tähän asti täyttä herkkua, tässä on sitä todellista seikkailuntuntua. Steampunk-miljöö miellyttää kovasti, ja sprite-grafiikka on yksityiskohtaista ja erittäin miellyttävän näköistä. Tässä pelissä on myös varmaankin Uematsun paras soundtrack ikinä, musiikki tukee loistavasti pelin hieman tummempaa väripalettia. Mutta se tärkein, eli tarina, on aivan täyttä parhautta. Peli on uskomattoman eeppinen ja uskottavat hahmot imaisevat mukaansa. Esper-systeemi on myös loistava. Täydellinen peli.

Tykkäilen myös ykkösestä, olen tosin pelannut sen läpi vain GBA-versiota. Pelin juoni on yksinkertainen kuin mikä ja yli puolet ajasta kuluu satunnaistappeluiden parissa, mutta silti tätä on vaan jotenkin mukava pelata. Peli on kaiketi vain niin sulava. Ja musiikit ovat ihan huippuluokkaa.

TonberryKing
3.8.2007, 9:06:35
Tarviisin vähän apuva tässä asiassa, haluaisin pelata tätä peliä, mutta mitä kautta se onnistuu helpoiten? Omista PS2:n ja tietokoneen, FFVI tuli jossain vaiheessa PS1:lle, mutta tuolla Huutonetissäkin ihmiset tuntuu pyytävän noin 60 euroa tuosta pelistä. Saako jostain halvemmalla tai onko olemassa jotain formaattia jossain, jolla onnistuisi pelaaminen esim. tietokoneella? Kertokaa vähän tarkemmin jos vaan jaksatte. :)

Edittinä tähän, että löysin ainakin GBA-verison pelistä, ja emulaattorin, mutta PS1:lle jos on kerran ilmestynyt, niin onko mahdollista tuota versiota pelailla jollain tavalla PC:llä? :S

Flare
8.8.2007, 14:19:57
Tarviisin vähän apuva tässä asiassa, haluaisin pelata tätä peliä, mutta mitä kautta se onnistuu helpoiten? Omista PS2:n ja tietokoneen, FFVI tuli jossain vaiheessa PS1:lle, mutta tuolla Huutonetissäkin ihmiset tuntuu pyytävän noin 60 euroa tuosta pelistä. Saako jostain halvemmalla tai onko olemassa jotain formaattia jossain, jolla onnistuisi pelaaminen esim. tietokoneella? Kertokaa vähän tarkemmin jos vaan jaksatte. :)

Edittinä tähän, että löysin ainakin GBA-verison pelistä, ja emulaattorin, mutta PS1:lle jos on kerran ilmestynyt, niin onko mahdollista tuota versiota pelailla jollain tavalla PC:llä? :S

Tietääkseni FFVI:n PS ja SNES versiot eivät eroa toisistaan milläänlailla, tosin voin olla myös väärässäkin koska en ole peliä läpäissyt vaikka se löytyykin minulta PS ja SNES Emulaattori muodossa. (PS versiolle ihan siksi, että keräilen näitä final fantasyitä PS:lle)

Sitten oma mieltymykseni:

1. IV : IV on mielestäni paras classikoista, olen läpäissyt pelin ja juoni oli todella hyvä! Myös pelissä pelattavat hahmot ja heidän omat ammattinsa ovat hyvät. Ainoa miinus tässä pelissä on sen lyhyys.

2. V : Vaihdettavat ammatit tuovat plussaa pelille ja peli kulkee ihan kivasti eteenpäin, juoni ei ole kuitenkaan nelosen luokkaa joka tiputtaa pelin "arvoa."

3. III (DS-versio) : Sama kuin V:n kohdalla.

4. VI : Pelissä hyvä juoni, mutta peli on jotenkin hidas tempoinen ja sen takia ankea pelata, muuten ihan ok pakkaus.

5. I : Pelissä ei ole kunnon juonta enkä oikeen pidä taika systeemistäkään, kuitenkin ihan pelattava peli.

6. II : En pitänyt pelin hahmojen kehityksestä joten se oli pelkkä kokeilu ja siihen se jäi.

Ahee
20.2.2008, 17:24:14
VI: Mielestäni paras finali heti seiskan jälkeen. Mahtava juoni, Kefkan nauru ja the decisive battle musiikki tekevät siitä lähes täydellisen pelin :P muutkin tyypit ovat hyviä ja taustoja on kiva selvitellä :P

IV: Mahtavat hahmot ja paras normi battle musa kaikista finaleista, joita olen pelannut. Juoni on myös hyvä, ja vaikeustaso kohdallaan. En ole ihan läpi asti vielä pelannut mutta, kyllä pian olen :P

I: Ihan kohtuu peli. En pidä taika systeemistä, enkä siitä että pitää kehittää 500 tuntia että saa yhden levun, mutta silti ihan pelattava peli. Jonkun lainen juoni olisi myös ihan kiva siinä ollut.

II: En tiädä miksi, mutta ei iskenyt minuun enkä jaksanut oikein lainkaan sitten pelatakkaan..

III & V: En ole pelannut niin ei voi luokitella.

Dorianthem
10.4.2008, 12:54:34
Spoilereita tulossa.

Paras klassikko tällä hetkellä mielestäni on sarjan kuudes osa. Se painii itseasiassa uudempienkin kanssa, koska se kuitenkin pitää sisällään törkeän hyvää juonta ja hahmoja. Vaikka useampaa klassikkoa en läpi asti ole saanut pelattua, on ainakin tämä tähän mennessä silti koukuttanut kaikista eniten ja harmittaahan se tietty jonkin verran, että jossain vaiheessa matkani tyssäsi ja jäin jumiin. Pidin paljon pelin lähtökohdistakin, eli magia on kadonnut ja sitten leikitään koneilla.

Toisena on varmaankin kolmas osa. Ei sen takia että se olisi jollain tapaa loistanut hahmojen tai juonen osalta, vaan koska siinä oli sen verran mukava taistelusysteemi, että sitä tuli tahkottua kuitenkin viimeisiin vastuksiin saakka ennenkuin tuli stoppi. Jos totta puhutaan, hahmot olivat varsin rasittavia tapauksia, musiikitkin aika latteita. Silti tämä vetää toista sijaa tällä listalla.

Kolmantena on varmaankin sitten neljäs osa. Juoni ja hahmot olivat minusta varsin hyviä. Hahmojen osalta tämä olisi oikeasti päässyt paremmillekin sijoille, muttakun ne sitten tekivät sellaisen cacan jutun etteivät jättäneetkään kuolleeksi puolia hahmoja (kaksoset, Cid jne.). Ensimmäisellä pelikerrallani minulle nimittäin jäi tuollainen luulo, kun matka stoppasi alamaailmaan, kunnes toisella pelikerrallani tajusin astua linnaan sisälle ja kävellä sairastuvalle. :p

Tämän enempää en oikeastaan viitsi kirjoittaa tästä aiheesta. Kakkonen oli paska ja jätin sen pelaamisen todella varhaisessa vaiheessa, ykkösen taas vedin läpi. Ei mitenkään ihmeellinen. Kolmatta osaa taas en ole koskaan pelannut. Ehkä joskus.

Valentiner
30.10.2008, 15:05:29
1) FF VI: Jokaisella hahmolla on omat erikoistaitonsa, sekä tarina on yksi mielenkiintoisimmista. Miinuksena Colosseum taistelu, koska ei voi itse taistella.

2) FF V: Job system on iso plussa, koska on mukavaa ajan vietettä kehittää jokaiselle hahmolle haluamansa Jobit/Skillit. Mahtava peli.

3) FF IV: Ihan hyvä peli. Ehkä turhan dramaattinen.. :D

4) FF I: Ihan hyvä kanssa, mutta Red Mage on aika turha.. Olisivat voineet sen tilalle keksiä jonkun muun Jobin.

5) FF II-III: Kakkosta olen vähän vaan alkua koittanut, ja kolmosta en ole koittanut ollenkaan, joten en voi niistä oikeastaan mitään sanoa..

Vince
26.11.2008, 15:31:01
Voisin vastata lähinnä suoraan jo että FFV on näistä osista se parhain, sillä jo I ja II osista voin sanoa menettäneeni hermot heti kun ensimmäinen hahmo kuoli. Yhden phoenix downin saadakseen pitää tehdä yhtä suuri homma kuin meidän maailmassa pitäisi syntyä kolme kertaa ihmisenä maapallolle, hankkia 20 lasta kymmenen eri miehen kanssa per elämä, tehdä kahtakymmentä duunia samanaikaisesti ja kaivaa vielä tunneli viimesessä elämässä maan keskipisteeseen että phoenix down olisi vihdoin käsillä.

Vaikka kylissä onkin niitä lähteitä joissa parannella tyyppejä, on homma silti täysin hanurista. Kuka jaksaa rampata ees taas sen seittemänsataa kertaa kylän ja dungeonin välillä parantelemassa kun joka taistelukerralla joku tyyppi kuolee. Tämän välttääkseen, on hahmoja harjoitettava 6 vuotta pelissä esiintyvässä ensimmäisessä metsässä ettei jo ensimmäisessä vihupaikassa pääse hermot romahtamaan. Tai sitten vain keräät kiltisti sen tonnin saadaksesi phoenix downin ja mietit miksi joka ottelusta tulee vain 36 giliä.

Kolmonen mulla on jäänyt kesken, mutta ihan ok:lta vaikutti mitä muistan (siis se uudempi DS-versio). Ainut että vähän kakatti se että seivata pystyi pelkästää muailmankartalla ja aina joutui game overin jälkeen tekemään koko dungeon helanhoito uusiksi. Nelosta taas en ole edes kokeillut, joten ei siitä sen enempää. Kutosesta taas kuvittelin että se oisi napannut minut mukaani heti alotettuani, mutta ei niin kuitenkaan käynyt. En oikeastaan koskaan jaksanut pelata kutosta läpi kuin johonkin alkutaipaleelle asti, osittain johtui siitä että kone temppuili ja piti poistaa jotain tiettyjä jutskia koneelta, niin kutonen meni siinä mukana enkä päässyt jatkamaan. Sitemmin en ole jaksanut aloittaa alusta, mutta voisi joskus paremmin kun tuli hommattua se ihan alkuperäisenä versiona vihdoin itselle.

FFV:sta pidän sen takia, että koen saman tunnelman nostattajan pelin musiikeissa ja yleensäkin koko pelissä kuin FFVII pelatessa. Mielenkiintoinen juoni ja kivat hahmot, ja paranee entisestään kun mixattuna on ffx-2:sta tuttua pukujen vaihtoa.

Ashe7
17.12.2008, 20:12:04
Todella helppo vastata, vaikken ole ilmeisesti FF3 pelannutkaan läpi? Sehän oli jokin 6 vastike vai mikä seko versio lie ollut? Mutta siis Final Fantasy VI selvästi paras näistä Nintendon aikaisista FF:stä. Vaikka myönnettäköön, että tutustuin peliin vasta PS1 -uudelleenjulkaisun muodossa. Onneksi julkaisivat, muuten olisi saattanut mennä huikea peli ohi. Tässä pelissähän toimivat kaikki osa-alueet lähestulkoon: Tarina: Surullinen ja toimiva. Pahis: Kefka on erittäin ilkeä ku**pää. Musiikki: Loistavaa midi-sävellystä toimivassa maailmassa. Myöskin sankarihahmot olivat hyvää pataa keskenään. Kaiken kaikkiaan aikaansa nähden täyden 10 peli! :lovetus: