View Full Version : häiritseekö ruudunpäivitys äänikorttia?
freyelise
26.2.2003, 9:44:51
Ostin köyhänä miehenä käytetyn koneen tässä viime syksynä, ja siinä on alusta asti ollut sellainen ongelma, että winampin tms. soittama musiikki ottaa häiriöitä kun koneella tekee jotain muuta. Esim jos avaan resurssien hallinnan niin kaiuttimista kuuluu ihme kitinää. Jos vierityspalkkeja vierittää niin sama homma. Ikkunoiden pienentäminen ja suurentaminen tuottaa mielenkiinoitsia surahdusefektejä.
Olen miettinyt mistä vika voisi johtua. Ensinnäkin kovalevyt ovat vanhoja ja paskana ja saattavat tuottaa häiriöääniä, mutta ei kai ikkunan vierittämisen pitäisi kysyä kovolta mitään?
Voisiko olla että äänikortti tai joku johto koneen sisällä on löysällä? En ole pahemmin tökkinyt sen sisuskaluja ostohetken jälkeen. Sitäpaitsi kotelon sisällä on niin ahdasta ettei siellä paljoa mahdu tökkimäänkään.
Käytössä oleva rauta ja softa on siis win 98, amd 266 prossu, 32 ram, näytönohjain hercules stingray 128 dual board, johon olen ajuripäivitykset hakenut vastikään, joten pitäisi olla ajan tasalla kun laitekin on jo x vuotta vanha. Äänikortti, sound blaster 64 pci. (kuulostaa antiikkiselta, vai :))
Toinen jänskä ominaisuus on että scandiskin tai levyneheyttämisen ajaminen d asemalla kaataa koko koneen.. jooh, olen jo säästämässä uutta varten.
psaijai
26.2.2003, 11:14:55
Vaikea sanoa mutta tuo nyt vaikuttaa sellaselta että kone ei jaksa pyörittää winampin kanssa muita juttuja ja häikkää tulee siksi. Voihan olla myös hyvin mahdollista että osia on kulunut ja ne ääntelee mut ei sen kyllä häirötä pitäs aiheuttaa jos rullaa pyörittää. :D
Köyhän ei kannata ostaa halpaa ja varsinkaan käytettyä konetta. Osta kerralla kunnon kone niin ei tarvitse kokoajan olla ostamassa uutta. Säästyy paljon enemmän.
Itse olen huomannut vastaavanlaisia efektejä P4 työkoneellani, johon on lähestulkoon kokonaan auttanut CD-audion poistaminen käytöstä, joskin aina joskus yhä surinoita yms. kuuluu. Koneessa ei siis välttämättä ole tehot ongelmana, vaan luultavasti huonolaatuinen äänikortti.
Myös äänikortin ajureita kannattaa kokeilla päivittää, se voi auttaa ongelmaan. Olen myös kuullut että SB64PCI:llä olisi joitain äänenlaadullisia ongelmia, kaverillani oli sellainen koneessa ja musiikki rupesi rätisemään aina välillä.
freyelise
3.3.2003, 14:10:30
Originally posted by Cloud
Itse olen huomannut vastaavanlaisia efektejä P4 työkoneellani, johon on lähestulkoon kokonaan auttanut CD-audion poistaminen käytöstä, joskin aina joskus yhä surinoita yms. kuuluu. Koneessa ei siis välttämättä ole tehot ongelmana, vaan luultavasti huonolaatuinen äänikortti.
Myös äänikortin ajureita kannattaa kokeilla päivittää, se voi auttaa ongelmaan. Olen myös kuullut että SB64PCI:llä olisi joitain äänenlaadullisia ongelmia, kaverillani oli sellainen koneessa ja musiikki rupesi rätisemään aina välillä.
Creativen sivuille siis.
Outo juttu, mutta minulla ei cd:n soittaminen tuota nuita ongelmia laisinkaan. Sen tiedän että cd-aseman ääniletku on jossakin väärässä reiässä kiinni, koska cd:n äänenvoimakkuutta säätää mikserin video-säädin, eikä cd.
Cd kanavalta muuten kuuluu varmaan kaikissa tuntemissani koneissa jotakin surinaa, joka vaimenee kun sen laittaa mutelle. Se on kuitenkin eri asia, koska se ei reagoi siihen että ruudulla liikkuu tavaraa..
(joo, humanisti puhuu tekniikasta.. kauheaa kuultavaa :))
Tar_Minastir
8.3.2003, 17:22:34
Tämä tavallaan littyy asiaan...
olen huomannut, että jossain peleissä jos on vanha äänikortti sekin hidastaa konetta esim. Baldur's Gate 2:ssa jos tulee useampia ääniä päällekkäin 5 riittää, Sound Blaster 128 ei pysy perässä.
freyelise
10.3.2003, 15:42:20
Hain ajuripäivitykset ja asensin ne, mutta mitään uutta ei tapahtunut.
Häiriö ei siis ole musiikin hidastuminen, kuten luullakseni käy kun koneteho alkaa hiipua. Soitin musiikkia ja pidin taustalla sitä windowsin valvontaohjelmaa, ja sen mukaan prosessoritehoa jäi vielä 70-80 prosenttia vapaaksi, joten siitä ei pitäisi olla kyse. Kyseessä ei myöskään ole äänikortin bufferin soittaminen, joka kai kuulostaa hieman samalta kun hyppivä cd levy. Silkkaa korkeataajuuksista sirinää, jota ilmenee esim resurssienhallintaa näppäillessä.
Kostan tämän creativelle ostamalla seuraavaan koneeseeni Terratecin äänikortin.