View Full Version : Pop-uppeja pompaa ruutuun...
Oktobotti
1.3.2003, 19:38:48
Jostain kumman syystä on viime aikoina alkanut koneeni ruudulle pomppimaan Pop-uppeja aivan varoittamatta, vaikka internet ei edes ole päällä. Eivätpä ne nyt toistaiseksi ole kummemmpaa ongelmaa tuottaneet, mutta niiden jatkuva sulkeminen turhauttaa. Lienevät hyökänneet jonkun sivun kautta masiinani kimppuun.
Olisiko teillä mukavilla ihmisillä mitään asiantuntevaa nauvoa, miten saisin noidenkin tulon lopetettua, kun itse olen toistaiseksi aika tumpelo näiden kompuutterien kanssa.
Hanki ad-aware ja puhdista koneesi spywareilta. Täältä pystyt sen hakemaan (http://www.webattack.com/get/adaware.shtml).
Ja firewall olisi hyvä myös niin sillä pystyt estämään spywareja konnektaamasta nettiin, jotta ne eivät pystyisi lähettelemään tietoja ja muuta. Eivätkä myöskään pääse tuollaisiksi pop up ikkunoiksi.
anttoonius
6.3.2003, 15:18:04
Juu AD-Aware olisi kyllä kova sana kaikille, joilla ei sitä jo ole. Mullekkin oli tullut ilmeisesti joidenkin kotisivujen, ja tietysti Kazaan välityksellä yli 70 eri Spyware tai muuta epäilyttävää tiedostoa kun ensimmäisen kerran tuolla scannasin.
Mutta nyt kun on Kazaa LITE, niin eipä tule ainakaan Kazaan välityksellä ;) *mainontaa*
Granite
6.3.2003, 18:56:09
Täytyypä minunkin kehaista tuota Ad-Awarea. Netistä tulee niin järkyttävän paljon kaikkea saastaa koneelle (palomuurinkin ohi jopa) että itku meinaa päästä.
Itse ajan Ad-Awaren 1-2 kertaa viikossa, yleensä joka toisella kerralla löytyy pari kappaletta jotain töhnää. Ekalla kerralla, kun Ad-Awaren otin käyttöön ja ajoin sen, löytyi yli 130 kurafilettä koneelta. Todella mukavaa. Kaiken maailman persenaamoja tuolla netissä liikkuukin.
psaijai
6.3.2003, 19:15:04
Alkujaan kirjoittanut Graniitti
Ekalla kerralla, kun Ad-Awaren otin käyttöön ja ajoin sen, löytyi yli 130 kurafilettä koneelta.
No multa löyty ekallakerralla reilu 320 teidostoa. Kone tosin oli ollu ja kaks ja puolvuotta ilman uhdistusta joten ei mikään ihme.
Yleensä noi kyllä on ihan omaiheuttamia. Esim. iMehsit ja Kazaat tuo mukanaan spywareja jotka sitten uusiutuvat kun ohjelmaa käytetään. Tietysti myös netissä liikkuminen saattaa laittaa koneelle jonkinmoisia mutta ei ne yleensä mitään vaarallisia ole. Käyttävät vain nettiyhteyttä hyväkseen mutta ei mulla mitään ongelmaa ole koska palomuuri ei päästä mitään ulospäin ilman mun hyväksyntää.
Alcótlë
6.3.2003, 19:34:11
Ihan hyvä ohjelma tuo Ad-Aware mutta viimeistelläksesi tuloksen suosittelen kyllä erityisesti Spyware ohjelmien poistoon erikoistunutta Spybot ohjelmaa. Se löytää aika kivasti semmoistakin tavaraa jota Ad-Aware ei.
Lattaa vaikka täältä (http://security.kolla.de/index.php?lang=en&page=download)
Oktobotti
10.3.2003, 8:19:32
Kone kerran puhdistettu sonnasta. Sellaiset 90 kakkikasaa löyty näistä tiedostoista, vaikka palomuurikin oli toiminnassa. Taidankin lopettaa Googlella leikkimisen vähäksi aikaa, kun tuollaistakin sieltä tulee.
Ymmärtääkseni Ad-Aware toimii kuin virus-torjunnatkin, eli päivittää pitää aina silloin tällöin. Tuttavani on muuten törmännyt sellaiseenkin Spywareen, joka poistaa välittömästi konelta Ad-Awaren. Kaikkea ne keksiikin tällaisten tavallisten pulliaisten elämän vaikeuttamiseksi.
Kiitokset, Ra.
Avokaado
10.3.2003, 15:33:05
siis kun mun koneelta löyty n.150 jotain filee, niin voinko mä poistaa ihan kaikki? Siis eikai ne tiedostot oo mitäät tärkeitä??
Alkujaan kirjoittanut TitanWolf
siis kun mun koneelta löyty n.150 jotain filee, niin voinko mä poistaa ihan kaikki? Siis eikai ne tiedostot oo mitäät tärkeitä?? Luultavasti eivät ole jos ad-aware on ne löytänyt. Saattaa jotkut ohjelmat lakata toimimasta jos ovat mainosrahoitteisia, mutta semmoisia ohjelmiahan ei tueta ihan vain aatteellisista syistä.
Hyvä että muistutitte sillä sen jälkeen kun otin Ad-awareni pois käytöstä käynnistyksen yhteydessä, en pahemmin ole muistanut sitä käyttää. Minäkin kyllä suosittelen sitä ja olen myös kohdannut tuohoon ärsyttävään asiaan...pop-upit.
freyelise
10.3.2003, 16:46:03
Entäs erilaiset pop-up killerit? (suoritan tässä vain vertailua) Ne kai sulkevat nuo ikkunat sitä mukaa kun niitä avautuu, joten ongelmaan kai nekin pureutuvat. Toisaalta, nehän eivät poista koneelta ongelman aiheuttajaa, joten sonta jää kovalevylle asumaan..
Onko olemassa muita ad-awaren kaltaisia ohjelmia, ja miten tuo spybot siitä eroaa? Eli kumpi on parempi, vaiko onko molempi varman päälle?
Alkujaan kirjoittanut freyelise
Entäs erilaiset pop-up killerit? (suoritan tässä vain vertailua) Ne kai sulkevat nuo ikkunat sitä mukaa kun niitä avautuu, joten ongelmaan kai nekin pureutuvat. Toisaalta, nehän eivät poista koneelta ongelman aiheuttajaa, joten sonta jää kovalevylle asumaan.. Minulla oli joskus eräs popup killeri. No kyllä se toimi, mutta kun tuppasi sulkemaan myös hyödyllisiä popuppeja suoraan nenän edestä ja sen disablointi oli tehty liian hankalaksi (ei kukaan jaksa kontrollia pitää älytöntä aikaa pohjassa). Järkevin ratkaisu oli vaihtaa ineternet selainta eli asentaa Opera (http://www.opera.com) ja laittaa sieltä popupeille esto. Operalla ei myöskään tule sitä sontaa koneelle niin paljon kuin esim. IE:lla, jolle kaikki mainostoiminta on optimoitu ja jonka heikkouksia eniten hyödynnetään.
Onko olemassa muita ad-awaren kaltaisia ohjelmia, ja miten tuo spybot siitä eroaa? Eli kumpi on parempi, vaiko onko molempi varman päälle?En osaa sanoa, mutta Ad-awaren pitäisi olla riittävä suoja.
Olen Kurkon kanssa samaa mieltä. Ennaltaehkäisy on tässäkin kaikkein kätevin tapa, ihan kuin virustenkin kanssa. Opera käyttöön (pop-uppien kielto ja salliminen tapahtuvat kahdella pikanäppäimen painalluksella) ja muu tartuttava tavara (kazaa) metsään. Aina on vaihtoehtoja.
Minullekin Ad-aware on riittänyt vallan hyvin.