PDA

View Full Version : Dog Soldiers

AlkoTanko
18.3.2003, 19:55:15
Kyselisin mielipiteitänne tästä hienosta kauhuelokuvasta, mikäli on sen nähnyt. Ainakin minä ja Wompo olemme nähneet ja pitäneet (kunnes toisin todistetaan).

Lyhyesti elokuva kertoo ryhmästä englantilaisia sotamiehiä, joka harjoituksissa Skotlannin metsissä kohtaa joukon verenhimoisia ihmissusia. Sotilaat onnistuvat nilkuttamaan yksinäiselle maatalolle suojaan, ja tästä käynnistyy verinen ja armoton eloonjäämistaistelu.

Dog Soldiers on yksinkertaisesti mestariteos. Vaikka budjetti on ollut pieni, sitä ei ole hassattu mihinkään naurettavuuksiin, vaan jokainen punta on käytetty elokuvan hyödyksi. Plussaa ansaitsee myös tietokoneettomat efektit, persoonalliset hahmot ja yksinkertaisesti tyly asenne. Hieno soundtrack kohottaa tunnelman katosta läpi.

Nurisijat löytävät tästäkin elokuvasta inisemisen aihetta (kuten kaikista elokuvista) mutta kuka niistä välittää kun kokonaisuus toimii loistavasti. Ehdottomasti parhaimpia näkemiäni elokuvia koskaan.

"The exercise is well and truly over." - Sgt. Wells

Eternium
7.1.2006, 18:18:48
Hmh. Olen Alkon kanssa aivan samaa mieltä. Elokuva on mestariteos. Elokuva on suurimmilta osaa todella raaka. mutta mukana on psykologista kauhua. Pitäiis ostaa se leffa, ja katsoa uudelleen. Viimeeksi kesällä näin, päivänvalossa. Olis se metkaa nähä yöllä, täysikuun aikaan, hehe. Parhaimpia kauhuteoksia, mitä olen nähnyt. Kyllä ne engliskaanit osaavat. Se metsikkö on aivan helvetin komea paikka. Sääli, kun kessu kuoli. Hän ja päähenkilö (nimeä en muista) olivat parhaimmat henkilöt leffassa. Uhrasi henkensä pelastaakseen viimeisen toverinsa. Suosittelen tosiaankin katsomaan leffan. Parhaimpia kauhuleffoja ever seen.

Prometheus
10.1.2006, 19:05:14
Katsoin tämän joskus vuokraelokuvana veljen kanssa. Se tykkää katsella tällaisia elokuvia. En olisi varmaan itse tullut koskeneeksi elokuvaan niin aikaisin ilman veljeäni.

Elokuva on toki aika raaka, mutta ainakin alku on ihan jännittävä, kun mitään ei oikeastaan suuremmin vielä näy. Lopussa mässäiltiin sitten tuttuun tapaan verellä melkoisesti, joka laski vähän mielenkiintoa. Mutta jos jonkinmoinen splatteri on kuitenkin kyseessä, olihan se ihan välttämätöntäkin.

Ihmissudet olivat muuten aika hemmetin julman näköisiä.

Ihan näppärä kauhuelokuva, ei ehkä parhaimmistoa, mutta hyvä kuitenkin. Jotkut Screamit sun muut teinipsykopaattileffat tämä kyllä päihittää mennen tullen.

Sejkay
17.1.2006, 9:46:57
Olen kattonut sen joskus vuosia sitten. Ihan katottava, mutten mestariteokseksi menisi haukkumaan. Ihmissudet ja tarina yleensä oli aika keskinkertaisesti toteutettu, en muutenkaan kamalasti aukea kauhu/toimintaelokuville jossa ei ole mitään sen suurempaa pohdittavaa (aasialaiset kauhut ovat sitten eri asia). Omasta mielestäni se oli aika sellaista ör ör ör bang aargh ällösähellystä.

Mulla on vaativa maku.

Fera
19.1.2006, 16:59:32
Erittäin viihdyttävä ja katsomisen arvoinen kuva. Kauhua ei niin nähnytkään mutta huurmoria ja viihdyttäviä tilanteita senkin edestä. Jouduin katsomaan kahdessa erässä kun pleikkarini otti taas hanttiin mutta pidin kuvasta ja suurestikin.

Ideahan on nyt sitä selviytymiskauhua - joukko solttuja joutuu pakenemaan henkensä edestä saatuaan metsässä nämä pedot kintereilleen eikä kunnon asutusta tietenkään ole lähellä. Sitten linnottaudutaan maataloon naispuolisen luonnontieteilijän kanssa ja laitetaan aseistukset valmiiksi ja sielläpä sitten köllötellään ihmissusien kierellessä taloa. Mutta kuitenkin kaikki on onnistuttu tekemään niin tyylillä ettei lässähdä. Ihmissudetkin on toteutettu ilman tietokoneita, mikä lisäsi uskottavuuden tunnetta ja muutenkin elokuva oli hirmuisen todentuntuinen. Tutuista aineksista voi kasata todellisen herkkupalan kun tietää mitä tehdä ja elokuva onnistui yllättämään toden teolla monessakin kohti. Tuli aina sellainen ''wtf?!'' -tila ja käänteitä ei osannut heti ennakoida, ainoastaan epäilyksen häivähdys käväisi mielessä. Hahmotkin olivat mukavan erilaisia vaikka niitä sankareita ja pelkurimaisempia olikin kaavan mukaan.

Mutta elokuvan parasta antia oli myös huumori. Nauroin melkein koko kuvan ajan ja tässä oltiin käytetty juuri sitä minuun purevaa huumoria, joka ei lässähdä. Monet repliikit olivat loistavia ja tilanteet aivan kutkuttavia sekä ihmissusille annettiin turpaan niin aseilla, kattilalla ja nyrkeillä. Myös kamera salamavaloineen osoittautui käteväksi ja nauroin näin kovasti viimeksi kun katsoin pitkästä aikaa Terminator 2:sen.

Suosittelen, ei pelottava mutta mahdottoman verinen ja raaka. Sitä kyllä omia suolia kouristikin monessa kohti. Mutta viihdyttävä ja taidolla tehty kuva on, yksi parhaista ihmissusi-elokuvista.