View Full Version : The Evil Dead
Eli siis löytyykö muita faneja tälle huippu-elokuvalle?Verta+huono dialogi+tyhmät hahmot+Bruce Campbellin leuka=TAHTOO LISÄÄ!!!!!!!
Ei millään pahalla mutta voisit yrittää jonkinlaista sisältöä saada teksteihisi, tai ne poistetaan yksinkertaisesti. Ota mallia Dreamtidestä - N
DreamTide
9.4.2003, 20:19:29
Meikä on Evil Dead ykkösen&kakkosen ystävä. Kolmonenkin vielä jotenkin menetteli. Katsoin jouluna -87 eka osan ja kyllä nosti fiilistä. Sinä jouluna toinen leffa josta nautein paljon oli muuten hohto.
Ostin aikoinaan kaikki osat leikkaamattomana ulkomailta videosensuurin takia. Sam Raimin ohjaus on kyllä aivan ihanaa noissa leffoissa. Eka osa vaikka onkin varsin verinen on myös hyvä kauhuleffana. Tokassahan meni jo komediaksi kun Ash metsästi omaa kättään haulikolla + lautaskohtaus. Kolmosessahan sankarimme on jo niin itsevarma että huh huh. Pidin enemmän ostoskeskuslopusta kuin toisesta.
Evil Dead sarjan lisäksi olen pitänyt tietysti Jacksonin ja Romeron splattereista. Japanilaisista mainittakoon Shogun Assasin(1982?)ja tämä uusi Battle Royal!!!
Lisäksi aikoinaan Re-animator(ja jatko) kolahti. Ei ehkä niin enään. Brain Damagen haluaisin nähdä uudelleen, mutta se taisi kyllä olla aika kökkö. Kirjastoista voi tsekata kauhuopasta nimeltään musta peili jossa kerrotaan genren historia johonkin 80 luvun puoliväliin.
Pitää vielä mainita Clive Barkerin Nightbreed.
Lisäys: Bruce on myös Sam Raimin konnajengissä pienessä roolissa. Tämä musta komedia on ehdoton Raimin diggareille.
Uber Weapon
28.4.2003, 10:55:19
Mielenkiintoista ettei tänne oo kirjoitellu useampi Evil Dead-fani ja spammannut tätä täyteen "niin joo mäki tykkään Evil Deadista". Joka sinänsä on ihan hyvä... Joko täällä ei oo ku kaksi (tai kolme jos mutkin laskee) evil fanii, tai sitten ihmiset ei oo viittiny kirjoittaa vaan sitä edellä mainittua.
Mutta melkein off-topic mutta eikös Raimikin ole menettänyt sen-jonkin edellämainittujen elokuvien jälkeen? Ja itse olen sitä mieltä että Raimilla oli sitä-jotain ja paljon koska minunkin kaltaiseni heebo joka ei normaalisti pidä kauhuleffoista (saatikkaan splatterista) yhtään (suorastaan välttelee) on katsonut hyvällä ruokahalulla kaikki Evilit useaan kertaan ja tahtoo Brucee enemmän!
Lacrima
4.5.2006, 12:59:38
Kovaa ketjunnostoa kyllä, mutta antaa mennä, kun intoa piisaa. :3
En ole siis nähnyt tätä muuta kuin ensimmäisen Evil Deadin, joten perustan postini ja näkemykseni sen pohjalle. Käsittääkseni näitä on meinaan tehty aika melkoisesti, mutta valitettavasti vanhojen splattereiden saatavuus on ollut melkoisen heikoilla. Tuon ensimmäisen osankin olen nähnyt subTV:n esittämänä.
Ykkösen juoni on minusta sangen hyvä, vaikkakin löysin siitä enemmän nauramisen, kuin pelkäämisen aihetta. ^^' En minä kyllä sairas ole - en missään mielessä. Hyvää viihdettähän se on ja oli silloin kaikkine "hei olen B-luokan leffa!"-virheineen - jonkun mielestä nämä "virheet" eivät kyllä ole niinkään virheitä, vaan öömm... jotain.
Tunnelmaa voisi kuvata kovin epätodellisen tuntuiseksi. Mutta kuitenkin siinä oli sellaista pientä tuntumaa, että voisi oikeasti tapahtuakin, kun elokuvaa ei oltu höystetty millään suurilla tehosteilla tai mitään.
Olen kyllä melkoisen sanaton tämän leffan suhteen. ^^' Mutta minusta esim. se eräs tyttö, joka alkoi kuollessaan ja henkiin herätessään kikatella, keinua edestakaisin ja lallattaa sitä "We're gonna get you, we're gonna get you oli aivan loistava lisä ja sai ainakin minulle kylmiä väreitä sen kellariin lukitun tytön ohella.
En minä jaksa kyllä enempää kirjoitella - ehkä sitten, jos jonkinlaista keskustelua herää, niin voin enemmän tästä kirjoitella.
Jos joku nyt kuitenkin on kiinnostunut tästä elokuvasta tai näistä elokuvista ja haluaa tietää lisää, niin yksi melkoisen pätevä paikka on House of horrors (http://www.houseofhorrors.com/evildead.htm):n arvostelu
Näyttelijöistä sun muista taas antaa tietoa www.imdb.com (http://www.imdb.com/title/tt0083907/)
Kummatkin siis englanniksi. Niin ja tätä en suosittelisi ihan pienimmille foorumilaisille. ^^
En ole siis nähnyt tätä muuta kuin ensimmäisen Evil Deadin, joten perustan postini ja näkemykseni sen pohjalle. Käsittääkseni näitä on meinaan tehty aika melkoisesti, mutta valitettavasti vanhojen splattereiden saatavuus on ollut melkoisen heikoilla.
Joo, sarjan osia on kolme, niin kuin tuossa Dreamtide jo aiemmin totesikin. Tosin ne kaksi seuraavaa ovat kyllä enemmän komedioita kuin kauhuelokuvia. Lisäksi vain kakkonen ja kolmonen muodostavat jatkumon, kakkonen on enemmänkin ykkönen uudelleen kuvattuna, tosin sattuneesta syystä loppujen lopuksi hyvin erillaisella juonella. Ja kyllä noita nyt minun ymmärtääkseni saa ihan normi leffaliikkeistä, ovat kuitenkin sen verran kulttikamaa.
Ensimmäisen osan olen tähän ikään mennessä katsonut varmaan parikymmentä kertaa ja se on aina yhtä viihdyttävä. Onhan tuossakin muutama hölmö juttu joka häiritsee, mutta kokonaisuutta ne eivät millään muotoa onnistu pilaamaan. Näyttääpi tuo hyllyssäkin komialta, minulla kun on siitä tuo Book of the Dead-versio jonka ulkomuodon leffan nähneet varmaan pystyvätkin arvaamaan.
Kakkosessa mentiinkin sitten tosiaan splatter-komedian puolelle, mutta tavalla jolle jopa meikäläisen äiti muistaakseni pystyi nauramaan. Siis sama äiti joka kielsi minulta ja Uuberilta aikanaan Bad Tasten katsomisen. Tämäkin on tosin nähty niin monta kertaa että vitsit ovat suurimmaksi osaksi menettäneet tehonsa, eikä se kauhupuolikaan nyt ikinä niin suurta vaikutusta tehnyt mutta kyllä minä tämän katsomista silti suosittelen jos ei vielä nähtynä ole. Kolmonen onkin sitten jo ihan toiminta-komedia, josta oikeastaan voisin sanoa ihan samat sanat kuin tuosta toisestakin osasta.
EDIT://Aww, hitto, unohdin ihan mainita että tuo Evil Dead ykkösen edeltäjä, tai "demo-versio" heh, Within the woods on myös ihan imuttamisen arvoinen. Nimeomaan imuttamisen koska sitä ei kait kaupallisessa formaatissa ole missään saatavilla. Kuvan- ja äänenlaatu on toki sattuneesta syystä aika rupuinen, mutta kyllä siitä ihan selvän saa ja tunnelma on oikeastaan näitten myötä vain entistä karumpi.
Eternium
25.7.2006, 17:45:56
Ketjunnostoa, olkaa hyvä.
Minäkin olen nähnyt Evil Deadin, ensi kertaa tämän vuoden helmikuussa. Ostin elokuvan viime perjantaina kirppikseltä, ja se on ollut kovassa syynissä. Sekin on elokuva, joka oikeasti on pelottava. Mutta piti se yöllä katsoa, ei ole muuten oikea kauhuleffojen ystävä, vaikken oikeastaan edes ole. Leffagenreissä olen moniruokainen. Mutta asiaan.
Leffassa riivatuista puhumisista ja pahoista hengistä ovat todella pelottavia, ja mielenkiintoisia. Olen koko pienen ikäni pitänyt kaikesta oudosta, ja tuolla tavoin pelottavasta. Kiroukset ja olentojen riivaamiset ovat jotenkin... niin mielenkiintoisia. Kohta ostan jo woodoo-nuken ja alan riivata joitakuita. Mutta woodoo-nukkeja ei esiinny Evil Deadeissa. Asiaan. Kaikki pahahan alkaa siitä, kun Ash ja se toinen kaveri löytävät kellarista kirjan (uumoilen Necronomiconiksi, koska kirja esiintyy Pimeyden armeijassakin.) ja nauhoituslaitteen. He alkavat soittaa professorin muistiinpanoja, joissa lausutaan loitsu JA NIIN HELVETTI PÄÄSEE IRTI!!! Irtopäitä, tuskanhuutoja, hahaa. Ja Elävien kuolleiden yö alkaa!
Miuta ei häiritse joissakin kohdissa olevat huonot erikoistehosteet, kuten viimeisen riivatun kuolema (jätkä muuttuu muovailuvahaksi) ja Pahuuden kirja (kirjan nimi ei taida olla se, mutta kutsun sitä sillä nimellä) palaa takassa, ja erikoistehosteet on siinäkin tehty muovailuvahalla. Huvittavaa, mutta leffa on aika vanha, kahekskytluvun perintöä, jolloin minusta ei ollut tietoakaan.
Pimeyden armeija toimii seikkailu/fantasia-leffana ja myös komediana. Mutta kauhuna, ehei. En ole kakkosta nähnyt, ja kaverini sanoo, että PA jatkuu siitä, mihin kakkonen loppuu. Selvä. Pimeyden armeijassa olevaa kirjaa kutsutaan Necronomiconiksi, tuttu Lovecraftin kirjoista. Että tällaista. Olisi kiva tietää, mitä Ashille loppujen lopuksi on käynyt, koska hänhän meni ajassa liian pitkälle. Maailma oli tuhoutunut hänen saapuessaan takaisin.
joissakin kohdissa olevat huonot erikoistehosteetÄläs nyt! The Evil Dead on voittanut jonkun palkinnonkin parhaista erikoistehosteista (vuonna -82). :D
Joh, minäkin tsekkasin tän ykkösosan tossa muutama kuukaus sitten ja kyllä kannatti! Dialogi ei oikein toiminut, juonen ainoa tehtävä oli kuljettaa hahmot verisestä kohtauksesta toiseen veriseen kohtaukseen ja zombieita oli paljon... Ihan nerokasta! Yhtä briljanttia tavaraa olin ennen tätä tottunut näkemään vaan kaikkien rakastamalta italiaanolta Lucio Fulcilta.
Tästä nyt tulee vähän sisällötön ylistysoodi-posti, kun en keksi yhtään mitään kritisoitavaa. Kaikki toimi tosi hyvin ja fiilis suorastaan huokui katsojaan. Ja sanokaa mitä sanotte mutta kyllä se oli pelottava! Yksi harvoista oikeasti pelottavista kauhuleffoista, sitä teidän komediaa löytyy enemmän uusista Hollywood-kauhuleffoista. The Evil Dead on oiva esimerkki siitä, miten pienellä budjetilla tehty "b-luokan" splatter voittaa jonkun japsileffasta tehdyn remaken, johon on syydetty rahaa kuin roskaa, ihan mennen tullen (jos esimerkit siitä ovat edes tarpeellisia).
Ah, mieleeni tulvii vain puhtaita nostalgisia muistoja sekä lämpimiä tunteita kun miettiikin Evil Dead-trilogiaa :lovetus:
Ashley "Ash" J. Williams legendaaristen onlinereinsa kanssa on kirkkaasti yksi elokuvahistorian parhaimmista hahmoista koskaan. Bruce Campbell on muutenkin B-elokuvien kiistaton kuningas, siitä ei pääse mihinkään. Onhan mies toki parissa vakavassakin roolissa näytellyt, mutta tietää itsekin kuuluvansa roskaelokuviin. Roskaelokuvathan ne parhaimpia juuri ovatkin.
Mitä leffoihin tulee niin ensimmäisen Evil Deadin katsoin joskus 6-vuotiaana, silloin isoveli oli saanut sen underground-versionsa kaveriltaan Saksasta, sensuuri kun oli kieltänyt sen useammassakin maassa, en yhtään ihmettele miksi. Katsottiin se velipuolen kanssa ja täytyy myöntää että olimme melkein kirjaimellisesti paskat housuissa, silloin se oli vielä perhanan pelottava filkka. Aidon kulttileffan ainekset olivat kasassa : Kengännauhabudjetilla aikaan saadut halvat splatter-tehosteet, amatöörinäyttelijät sekä juoni vailla sen kummempaa filosofiaa. Ja mitä tulee leffan "törkeisiin" muovailuvahatehosteisiin niin ne ovat vain suurta herkkua! Sellaisia pitäisi näkyä enemmän nykypäivän leffoissakin :< Juoni oli jopa ihan ok, se tosin sai enemmän piirteitä vasta Evil Dead II:sessa, mikä taas oli periaatteessa remake ensimmäisestä osasta, isommalla rahalla tehtynä tosin. Ja eikä saa unohtaa Within the woodsia, koko saagan esiosaa. Tai pikemminkin demo, mitä Dimmykin sanoo.
Evil Dead II olikin sitten jo hieman humoristisempi, Ash pääsee laukomaan enemmän legendaarisia heittojaan ja verta lentää entistä enemmän. Juoni todellakin saa selvempiä ja parempia piirteitä. B-luokan taattua splatteria, Bruce ja Raimi eivät tälläkään kertaa petä katsojia.
"Evil Dead III", eli Army of Darkness onkin jo yksi monesta legendasta. Tämä ei tosin ole splatteria nähnytkään, leffa on silkkaa komediaa. Rahaa on ollut käytettävissä huomattavasti enemmän, ja se näkyy leffan laadusta sekä kuvattavasta materiaalista. Juoni jatkuu hyvällä päättömällä menolla ja Ash laukoo entistä enemmän onlinereitaan. Trilogian juonta on sinänsä enää hankala jatkaa suuntaan tai toiseen koska tässä elokuvassa on kaksi erillistä loppua, kumpikaan ei ole virallinen tai epävirallinen. Joko Ash nauttii liikaa unijuomaa ja nukkuu apocalyptiseen tulevaisuuteen saakka tai sitten pääsee omaan aikaansa selittämään tarinaansa Anttilan kassalle.
Eivätkös Evil Dead-pelit jatka tosin elokuvien aloittamaa tarinaa? Itse en niitä ole kuin kokeillut, mutta useasti olen kuullut että ne olisivat juonellisesti jatkoa elokuville.
Me soo sorry about doublepost, but HAIL TO THE KING, BABY! (http://www.imdb.com/title/tt0434020/)
EDIT: No hemmetti, ei se se Raimi meinaa tehdä taas remakea ekasta Evil Deadista? Evil Dead II on jo remake ykkösestä, isommalla budjetilla tehnynä vain. Ihmekös jos mies ei suostu lainaamaan Ashia Freddy vs. Jason II:seen.
Eipä vieläkään ole sen suurempaa juttua kuulunut uudesta Evil Deadista, viimeksi Ashley "Ash" Williams nähtiin tappelemassa Freddy Kruegeria ja Jason Voorheessia vastaan. Vatuttaa ettei titaanien taistoa saatu vangittua valkokankaalle.
Muutenkin on hakusessa Army of Darkness-sarjakuvia, joista löytyy Army of Darkness vs Marvel Zombies sekä Shop till You Drop Dead-albumit hyllystä. Jälkimmäinen oli pettymys, Ash päätyy tulevaisuuteen jossa Necronomicon-tietokonevirus on tehnyt tuhojaan. Plah. Seuraavaksi ostoslistalla AoD vs Darkman, AoD vs Re-Animator sekä AoD vs Classic Monsters, jossa Ash ottaa yhteen Draculan, Ihmissuden, Frankensteinin hirviön ja muiden hirviöiden kanssa, kick ass!
Onko muilla kokemusta noista AoD-sarjakuvista?
EDIT:
Ei ole yhtään leffaa enää omistuksessa, eikä ollut yhtään Evil Deadia silloinkaan kun yli 200 leffaa oli hyllyssä vielä. :(
Outraider
14.9.2009, 12:51:57
Meikä on taas oman kulttuni ainoa yksilö ja oon jättänyt nämäkin leffat katsomatta. Sen verran voin puollustautua, että olen kyllä Army of darknessin katsonut, ja sille myös nauranut. On nämä siellä "katso nämä leffat" ikuisuuslistalla, jota en taida koskaan saada tyhjennettyä edes yhdellä leffalla.
Riffe, kai sulla on jonkinlaiset versiot näistä, niin katotaan ens kerralla kun oon Tampereella?