PDA

View Full Version : auttakaa keksimään seikkailu ropeen

Rune
14.6.2002, 19:11:59
Tiedän että olen surkea, halveksittava ja sairas pelinjohtaja, mutta minulata tosiaan loppuivat ideat kesken!! Hävettää pyytää apua, mutta auttakaa mua keksimään edes jotain! Pelaajat ovat nyt fantasia maailmassa suuressa satamakaupungissa. He keräävät rahaa laivamatkalle toiselle mantereelle, josta ilmeisesti löytyisi lisää seikkailtavaa ja muuta jännää. He ovat olleet kaupungissa jo muutamat pelikerrat, ja seikkailuja on ollut jos jonkin laista. Antakaa edes jonkinlainen aihe, niin minä teen sitten loput ihan mielelläni. En halua vetää sentään ihan toiseten keksimiä seikkailuja. Mutta auttakaa, pliis edes tämän kerran! :(  :(

Celeb
14.6.2002, 19:34:50
Siis he ovat aikomassa lähteä laivalla jonnekin matkalle?

Matkalla noin 1/3 osa on menty ja sitten suuri Leviathanin tapainen käärme hyökkää ja murskaa laivan. Siitä sitten he vajoavat veden alle ja huomaavat yht'äkkiä, että osaavat hengittää veden alla.

Tuossa 30 sekunnissa keksitty ja kirjoitettu alku. Jos jotain tuollaista edes tarkoitit.

Edited by celebrati on 14.6.2002 20:35

Rune
14.6.2002, 20:00:40
ööh... No tota toi alku oli hyvä, mutta se veden alla hengitys oli vähän häikkä... Katotaan jos keksisin jotain. Kiitos kumminkin. :)

Malokan
14.6.2002, 20:27:02
Merirosvot hyökkäävät, laiva eksyy tuntemattomaan saareen, kapteeni huijaakin seikkailijoita ja aikoo laittaa koko porukan lankulle.

Eetupatukka
14.6.2002, 20:40:43
Originally posted by celebrati @ 14.6.2002 20:34
Matkalla noin 1/3 osa on menty ja sitten suuri Leviathanin tapainen käärme hyökkää ja murskaa laivan. Siitä sitten he vajoavat veden alle ja huomaavat yht'äkkiä, että osaavat hengittää veden alla.
Heh...katsos, se on Roolipeli eikä FF. Eli edes jonkinlaista realismia/logiikkaa.

Täältä (http://koti.mbnet.fi/~terokaij/runequest/sivu5.html) löyty paljon fantasiaaiheisia seikkailuja, joista voit varastaa ideoita Tässä (http://koti.mbnet.fi/~terokaij/runequest/tiedostot/orjasaari.exe) on yksi mielestäni kiva(ja laaja) seikkailu. Nuo ovat sitten Runequestia varten, eli niistä ei taida paljon ideoita enempää materiaali saada.

Seikkailuissa on paljon enemmän vibaa, jos kaikki ei ole miltä näyttää. Esim Palkkaaja onkin iivöl ja se tapetuksi määrätty onkin kuud. Jos teillä edes guudit hahmot on.

Entäpä jos laivassa onkin jotain iivöliä lasta? Orjia ym.

Ihan mielenkiinosta, mikä pelitsydeemi. Älä vaan sanoi D&D.

:tultamunille: D&D :fuckya: :fuckya: :fuckya:

Edited by Eetupatukka on 14.6.2002 21:41

Rune
14.6.2002, 20:58:31
Ei ei. Ei mikään dödö. Se on semmonen... Eh, miten sen nyt sanois... Tää on ehkä vähän noloa, mut mä oon tehny sen ite. Älkää heti arvostelko!! Siinä on moooonta kymmentä sivua sääntöjä, erilaisia kamoja, loitsuja, paljon erilaisia hahmo luokkia, rotuja, laaja maailma (valitettavasti vielä päässä) ja vaikka mitä muutakin. Laittaisin sen heti nettiin kaikkien luettavaksi, jos osaisin. Se ei ole mikään ihan hutaistu tai suoraan jostain muusta kopsattu rope, vaan suunilleen kaikki on omasta päästä, tai edes kaukaisia ideoita muista. Samaa roolipeliä olen tainnut tehdä noin... kolme vuotta tai päälle.

´Toi kamala selitys oli siksi, koska minulle on tullut aika paljon sanomista oma tekoisista roolipeleistä. Kyllä tuo omani helposti D&D:n mättää, niin ovat monet jos sanoneet. Ja he OVAT pelanneet D&D:tä ja tuota omaani. :)

Edited by Rune on 14.6.2002 21:59

Malokan
14.6.2002, 21:26:53
On lähes mahdotonta suunnitella oikeaa seikkailua, kun ei tunne ryhmän jäseniä.
Sitä pitäisi pelata jonkin aikaa ryhmässä ennen kuin voi edes alkaa harkitsemaan sellaista.

Rune
14.6.2002, 21:30:10
No joo... Ymmärrän kyllä, mutta vimkkejähän mä vain halusin. Käytän noita aiheita myöhemmissä seikkailuissa, ihan varmasti. ;)

Eetupatukka
14.6.2002, 21:42:52
Originally posted by Rune @ 14.6.2002 21:58
Laittaisin sen heti nettiin kaikkien luettavaksi, jos osaisin.
Koita opetella. olisi ihan kiva saada tietää. Mielenkiinto heräsi, kerrotko vähän yleisesti säänöistäsi? Ovatko ne vain säänöt, va säänöt ja Maailma? Millainen maailma? Millainen taistelusysteemi?

Yuria
14.6.2002, 21:49:22
Jos käytät vähääkään Ropessasi vampyyreja niin lue tämä;
Kun pääsette laivalle, joku niin ihanista pelaajistasi menee vaikka laivan alimpaan kerrokseen ja ah, ihanaa, se on tietysti täynnä niin rakastettuja Sabbathin jäseniä!!! =D Eli Malkavianeja, Gangreleja yms... Niitä saa kyllä rökittää hirveen kauan, ellei sulla ole pelissäs joku muskeli-masa... :D Sitten sinne vois hyökätä pari ämpärirumaa ihmissutta!!! ???

Valax Silverstar
14.6.2002, 22:59:22
Originally posted by Yuria @ 14.6.2002 22:49
Jos käytät vähääkään Ropessasi vampyyreja niin lue tämä;
Kun pääsette laivalle,joku niin ihanista pelaajistasi menee vaikka laivan alimpaan kerrokseen ja ah, ihanaa, se on tietysti täynnä niin rakastettuja Sabbathin jäseniä!!!  Eli Malkavianeja, Gangreleja yms... Niitä saa kyllä rökittää hirveen kauan, ellei sulla ole pelissäs joku muskeli-masa...  Sitten sinne vois hyökätä pari ämpärirumaa ihmissutta!!!

Vaikka kyseessä olikin itse tehty roolipeli, se tuskin kuitenkaan Dark Agesia/Masqueradea tai vain pelkästään WoD:ia lainaa ainakaan nimien puolesta.. Tai no Runehan sen kuitenkin parhaiten tietää. Mikä minä toisten ehdotuksista olen huomauttamaan.. Niin ja Cangrelit ja Malkavianit eivät todellakaan ole Sabbateja.. Ihan Camarilloja ovat. Ainakin Masqueradessa..

Itse olen ropejen osalta joutunut pitämään piiitkän tauon, kun vakinainen PJ:mme "sanoi itsensä irti", ja toimii nyt vasta aloittamassamme pelissä ihan vain pelaajana muiden joukossa. Johtuneeko tuosta tauosta vai ainoastaan hetkellisestä mielikuvituksen puutteesta, mutta en kyllä oikein keksi mitään järkevää seikkailua/ideaa tähän hätään, joten minusta ei suuremmin ole apua.. Voin vain sanoa, että tuo Eetupatukan mainitsema sivusto on todella tutkimisen arvoinen. Ylistetty olkoon Tero Kaija..

Btw. Minuakin kiinnostaisivat nuo säännöt ja maailma.. Ei itse tehdyssä ropessa mitään hävettävää ole, ainakaan jos niitä tehdessä on sentään pysähdytty ajattelemaan välillä.

Itse tein ~2-3 vuotta sitten kaverini kanssa myös erästä roolipeliä( fantasia ), mutta projekti kaatui lopulta innostuksen loppumiseen ja siihen, että taistelu- ja loitsusäännöt olisivat tulleet varmaan olemaan luokkaa Roolimestari.. Mainioita ideoita paljon, mutta niiden toteuttaminen pelissä realistisesti, mutta sujuvasti olisi ollut aivan mahdotonta. Jos todellakin olet saanut aikaiseksi toimivan sääntöjärjestelmän matkimatta suuremmin muita ropeja, ropisee ainakin täältä suunnalta respektiä varsin suurina määrinä siihen suuntaan. Vielä jos maailmakin on omaperäinen niin :up: .

Eetupatukka
15.6.2002, 10:14:54
Originally posted by Valax Silverstar @ 14.6.2002 23:59
Voin vain sanoa, että tuo Eetupatukan mainitsema sivusto on todella tutkimisen arvoinen. Ylistetty olkoon Tero Kaija..
Meidän kesken se on Terska, vai mitä Ishor? ;)

Valax Silverstar
15.6.2002, 11:55:45
Originally posted by Eetupatukka @ 15.6.2002 11:14

Originally posted by Valax Silverstar @ 14.6.2002 23:59
Voin vain sanoa, että tuo Eetupatukan mainitsema sivusto on todella tutkimisen arvoinen. Ylistetty olkoon Tero Kaija..
Meidän kesken se on Terska, vai mitä Ishor? ;)
Sovitaan niin ;) En minä siellä foorumilla kyllä pitkään aikaan ole käynyt edes vilkaisemassa, mutta oli aivan pakko siltikin suositella. Muistelinkin joskus vieraskirjaa selatessani nähneeni nimesi sielläkin..

Mitähän se Ishor tarkoittikaan.. taisi olla Kevätaika. Pitää tarkistaa varmaan.

Mitenköhän tämä liittyi aiheeseen...

Rune
15.6.2002, 16:09:39
No nyt voin viimein kertoa jotain ropestani. Maailma on yllätys yllätys fantasia aiheinen. Maailma ei ole mikään Rune Quest, jossa prostituoidut ja orjat ovat arkipäivää. Orjuus on ollut ja mennyt eikä sitä suvaitse kovin moni. Majatalot ovat mukavia usein, eivätkä pienet majatalot ole mitään kirpun syömiä rotan koloja hunon palvelun ja ruoan kera, kuten rune questissa ja joissain muissa roolipeleissä. Useimmat rodut ovat:

Ihminen (kestävämpi kuin muut, muttei niin karsimaattinen)
Haltia (Ketterä ja semmoinen, muttei niin voimakas)
Raksa (Kissaihminen, usein ruskea tai tumma turkki, ketterä ja näppärä, kävelee silti kahdella jalalla jne.)
Blizi (Lisko ihminen, vahva ja hyvä loitsuissa, helposti ihmistä pidempi, suojaavat suomut yms.)
Spraitti (Pieni keiju, silti vain hieman ihmistä pienempi. Loistava magiassa)

Rahoina toimivat kultarahat, Hopea rahat ja Kupari pennit. Yksi kulta kolikko on yhtä kuin 5 hopea kolikkoa ja yksi hopea kolikko on yhtä kuin 5 kupari penniä.
Aikaa mitataan, päivissä, arkoissa, sarkoissa ja harkoissa (virallista nimeä ei vielä päätetty). Yksi arkko on 5 päivää, yksi sarkko 5 arkkoa ja yksi harkko 10 sarkkoa. Harkko vastaa vuotta, mutta on paljon lyhyempi.

Hahmoluokkia on (Yritän päästä hahmoluokista eroon, samoin kääpiö ja haltija roduista):
Tasitelija (kestävä ja vahva)
Varas (osaa varastaa, hiipiä ja käyttää mutia varkaan ominaisuuksia)
Ninja (Varkaan ja Taistelijan välimuoto, omat spesiaali aseet)
Maagi (Voi valita 4:stä eri elementistä, tai kolmesta eri spesiaali maagista (niistä lisää myöhemmin))
Dragoon (Taistelija, voi saada bonusta lohikäärmejumalilta ja dragoonille on omat "loitsut")

Aseita, panssareita ja varusteita on isot litaniat. Jokaiselle aseelle on oma spesiaali hyökkäyksensä, jonka voi käyttää hahmon kärsittyä niin ja niin paljon vahinkoa. Taistelu on nopea tempoista, muttei sekavaa. Se on helppo oppia, ja hahmo voi ampua jousella, iskeä aseella, torjua ja niin edespäin. Aseella osuminen heitetään d100 ja jokaiselle aseelle on oma osumisprosenttinsa joka hahmolla erikseen (hahmo saa päättää mitä asetta alkaa käyttää). Hahmot kehittyvät tasojen mukaan, mutta kyvyt nousevat kuten RQ:ssa.

Loitsjua on iiisot kasat, eivätkä ne ole vielä puoliksikaan valmiit. Joka tasolla on joka elementille 3 loitsua. Maagi voi ottaa vain niistä elementeistä loitsuja, jotka hän on valinnut hahmonluonnin yhteydessä. Loitsuja on illuusioita, erilaisia hyökkäysloitsuja (suurin osa ilmalla ja tulella), ja suojaus loitsuja magiaa ja fyysisiä hyökkäyksiä vastaan jne.

Erikois maagit
Alchimagi etsii loitsunsa luonnosta, erilaisista mineraaleista ja kasveista (yhä kokeilu vaiheilla)
Manaaja on keskittynyt manaamaan hirviöitä, pää asiassa epäkuolleita ja demoneita ja manaajalle on myös muutamia hyökkäysloitsuja.
Kutsuja on aika kikka. Kustuja on otettu lähes suoraan Final fantasyistä, mutta säännöt tehtiin ennen FF X:sää, vaikka ne saattavat tuntua suoraan FF X:stä pöllityiltä. Kutsuja voi valita yhden kutsuolennon, ja keräämällä tasojen myötä pisteitä, hän voi ostaa lisää kykyjä kutsuolennolleen, kuten lisää OP:ta (Osumapisteitä), voimaa tai erilaisia lisä kykyjä. Muuten Kutsuolennot toimivat juuri kuten pelaajahahmot. Niille on omat hahmolomeakkeensa ja kaikki.
Dragoonin loitsut ovat semmosia hienoja, en jaksa tai voikkaan selittää niitä nyt ja tässä näin.

Noin!! Tuo varmaan selvitti jotain roolipelistämni. Tuosta jäi pois kaiken lisäksi suuri osa pelin hienouksista ja peli on silti aivan kehittely vaiheissa. Runko on silti tehty valmiiksi. =)

Valax Silverstar
15.6.2002, 17:26:33
Muistui tuota tekstiäsi lukiessani mieleen sen oman ropemme loitsimisperiaate ainakin joten kuten..

Eli siinä meidän ropessamme ei ollut tarkoitus varsinaisesti olla ollenkaan loitsuja. Saatan muistaa periaatten väärin, mutta jotenkin näin se meni:

Kaikille elementeille olivat omat kiltansa ja elementtien lisäksi oli vielä papisto, "psyykikot" ja jotkin ( en minä jaksa muistaa.. ).

Loitsuja ei todellakaan oltu kirjoitettu mihinkään kirjaan vaan ne pelaajan hahmo olisi saanut tavallaan muodostaa itse sanoista, joita velhot ym. opiskelivat jatkuvasti lisää. Maailmassamma kaikille sanoille oli muka jokin "maaginen" vastike. Teoriassa siis velhot, papit jne. käyttivät omaa kieltään, jolla he kanavoivat jumaliltansa, luonnosta tai itsestään virtaavaa energiaa loitsuihin. Aloittelevat velhot ym. eivät heikon "kanavointikykynsä" tms. vuoksi voineet käyttää kovinkaan montaa sanaa, mutta tämä puute korjaantui taitojen parantuessa. Jokaisen killan ym. edustaja osasi aluksi vain joko oma elementtiään( velhot ), jumalaansa ( papit ) tai itseänsä( psyykikot ) vastaavan sanan kyseisellä "kielellä". Lisäksi he osasivat muutaman muun lyhyen sanan. Sanoja siis opittiin lisää ja niitä kyettiin myöhemmin lausumaan enemmän yhdessä lauseessa ( loitsussa ). Esim. tulipallon viskaamiseen ei riittänyt vain, että hahmo osasi sanat tuli ja pallo kyseisellä kielellä, vaan sitä piti kyetä samassa lauseessa myös käskemään lentämään, räjähtämään tms., jotta se ei vain istua möllöttäisi loitsijansa kädessä määrittelemätöntä aikaa, ja samalla polttaisi loitsijansa kämmentä. Tulen kuumuutta, pallon kokoa ym. pystyi myös säätelemään sanoilla, mutta niiden kaveriksi piti vielä osata numerot ja yksiköt kyseisellä kielellä.

Killoissa oli vielä vitsinä sen oman pakollisen sanansa lisäksi se, että kaikki killat eivät opettaneet jäsenilleen kaikkia sanoja.
Esim. sade vastaava sana opetettiin vain elementtinään vettä käyttävän killan jäsenille, mutta joku jäsen saattoi opettaa sen ulkopuoliselle( kiltojen sääntöjen vastaista ) tai kirjoittaa sen ylös( ei suositeltavaa ), jolloin esim. joku saattaa varastaa tai jäljentää sen ja myydä jonkin killan jäsenelle. Eihän vesisateesa mitään pelättävää ole, mutta tulisade onkin jo jotenkin kammottavampi ajatus..

Sekavaa ja hankalaa? Kyllä, mutta ainakin erillaista. Nyt arvatenkin jokainen ymmärtää, että miksi idea hyllytettiin..

Saatoin minä jotakin muistaa väärinkin, mutta idea oli alkujaankin 100% minun, joten minun sanani pätee kaikesta huolimatta :D .

Muuten Rune, sinähän voisit kirjoittaa ne säännöt yms. koneelle joksikin tiedostoksi, ja laittaa viestin liittäänä tänne meille tarkemmin syynättäväksi. Ei tarvitsisi alkaa opettelemaan html:ää tms.

Rune
15.6.2002, 18:43:19
Kyllähän ne minulla täällä koneella ylhäällä ovat, ja voisin laittaa ne sivu sivulta foorumeille, joka tosin veisi aikaa ja vaivaa ja tilaa foorumilta niin ******** moisesti etten kehtaa sanoakaan... Mutta toi sun loitsu systeemis oli kyllä aika moinen!! Tohon pitäs vaan laittaa suunnilleen kaikkiin 5000 sanan yhdistelmille oma kuvauksensa ja loppu tuloksensa, muuten aivan loistava systeemi. Minulla on tällainen vanhan aikainen MP loitsu systeemi... :(  Olisi kiva laittaa säännöt jonnekkin tänne mutta en tiedä miten se onnistuisi... :huh:

Valax Silverstar
15.6.2002, 22:29:02
Originally posted by Rune @ 15.6.2002 19:43
Tohon pitäs vaan laittaa suunnilleen kaikkiin 5000 sanan yhdistelmille oma kuvauksensa ja loppu tuloksensa, muuten aivan loistava systeemi.
Ei olisi niin oikein onnistunut. Lauseitahan olisi voinut olla vaikka miten pitkiä ja vaikka miten yhdistettyjä. Tuo järjestelmä on käytännössä mahdoton laittaa kokonaan paperile.. Kyllä se niin saattaisi toimiakin, että tärkeimmille sanoille olisi kaikki mahdolliset vaikutukset kirjoitettuna, mutta loput pitäisi PJ:n keksiä. Ajatella sitä laskemisen määrää vain vahingon osalta esim. oheisessa tilanteessa:

Pelaaja päättää tehdä edellä mainitun tulisateen isohkon demonin päälle. Määrätään tulen kuumuus, sateen "rankkuus", "pisarien" koko, kuinka suurelle alueelle sade ulottuu, lasketaan montako "pisaraa" demonin niskaan noin suunnillen tulisi, moniko polttaisi tiensä ohuimpien nahan kohtien läpi tehden enemmän vahinkoa jne..

Velhojen ym. ei ollut tarkoitus käyttää mitään manaa tai taikapisteitä loitsujen heittoon vaan ne vain olisivat uuvuttaneen loitsijaa. Rasituksen laskeminen olisi myös ollut jo hankaluus sinällään. Esim. hahmo ei vielä ole oppinut mistään jäätä vastaavaa sanaa, mutta osaa tehdä jo jos jonkinlaista ilmaa ja vettä käyttäen. Hän loitsii vettä halutun määrän, käskee sen muotoutua haluttuun muotoon, käskee tietyn määrän sitä ympäröivää ilmaa kylmetä tietyyn asteeseen, jolloin vesi jäätyy. Tämän jälkeen vielä pitäisi arvatenkin tehdä tuolla jäällä jotakin, joka myös uuvuttaisi loitsijaa.

Tuossa esimerkissä joutuisi laskemaan jos jonkinlaista. Tietyn määrän vettä tekeminen uuvuttaa tietyn määrän, tietyn määrän vettä käskeminen menemään haluttuun muotoon uuvuttaa tietyn määrän, tietyn määrän ilmaa jäähdyttäminen tiettyyn pisteeseen uuvuttaisi tietyn määrän jne.

Kuten sanoin, tuo alkaisi jo olla luokkaa roolimestari, ellei jo pahempikin.

Ja siitä sinun pelistäsi.. Laitat kaiken yhdeksi tiedostoksi, jonka laitat viesin mukaan liitteenä. Postatessahan tuolla alhaalla lukee "File Attachments". Varmistat vain, että tiedosto ei vie liikaa tilaa, jolloin sen voi ylipäätänsä laittaa liitteenä. Me sitten vain kopioimme tuon tiedoston viestistäsi ja lukaisemme sen.

Rune
17.6.2002, 12:49:37
Se ON pahempi kuin roolimestari... Tai no ei ehkä sittenkään. Oletteko lukeneet roolimestarin pelinjohtajan ohjekirjaa? Sitä kun selilin, niin katsoin ala viitettä. Sen merkintänä oli "Loitsujen lisäsääntöjen lisäsääntöjä, katso kohta 16.4.2" Ja siitä vielä kaiken laiset tekstit.... Että huh huh!

No kyllä ne säännöt tänne kai mahtuisivat, ovat nääs vain 150 000 tavua kookkaat (tai miten nyt sanoisin). Mutta jos laitan sen tiedoston siainnin tuohon attach file, niin miten se tulee siihen. Tämä tekstin yhteydessä, vai miten? Olenpa minä tyhmä pää....

Edited by Rune on 17.6.2002 13:52

Silver
17.6.2002, 13:09:45
Se tulee imuroitavana tiedostona, eli ei näy tuossa, mutta kaikki voivat imuroida sen.. eli guut. laita vain.

Ei omatekemissä roolipeleissä ole häpeämistä, yleensä parempia kuin valmiit. (etenkin ajan myötä kehittyessä) myös käyttäjäystävällisempiä.

Toisaalta valmiit ovat laajempia etc.