View Full Version : AdAware sekoitti koneen!
Avokaado
16.4.2003, 11:06:25
Kun latasin AdAwaren ja poistin kaiken krääsän mitä se löysi, ei Grokster,Kazaa,KazaaLite,Edonkey,Emule,Morpheus eikä DC ole enää toiminut. Nämä ohjelmat eivät pysty yhdistämään. Esim. Emule sanoo "Check your Internet settings". Eli käyttävätkö nämä kaikki ohjelmat Spywarea, ja jos Spywaret poistaa niin ohjelmat eivät enää toimi? Ja vielä sanottiin, että Kazaa lite ei käytä Spywarea... Hmmm
Outraider
16.4.2003, 11:47:47
Itse käytän jonin verran DC++:aa eikö ole ollut mitään ongelmia sen ja ad-awaren välillä. Luulen, että ongelma johtuu koneen netti asetuksista, jos vaikka ad-aware on sekoittanut ne jotenkin
Tordragon
16.4.2003, 13:22:34
Mitä tuohon tulee niin itse Ad-Aware ei konetta sekoita vaan se tosiaan sekoittaa, että menee poistelemaan sitten niitä komponentteja mitä jotkut ohjelmat tarvitsevat toimiakseen. Esimerkiksi jos on tavallisen KaZaan käyttäjä niin Cydoor-nimistä komponenttia ei pidä poistaa. Ja itse asiassa KaZaa Lite (ainakin se Oikea versio niistä) ei käytä mitään vastaavaa 'spyware'-judanssia joten se siitä.
Ja ei, ei siis edelleenkään ongelma johdu siitä, että Ad-Aware sekoittaa koneen nettiasetuksia vaan nimenomaan siitä, että poistaa sokeasti kaiken mitä se ilmoittaa löytyneeksi.
Avokaado
16.4.2003, 13:25:45
Alkujaan kirjoittanut Tordragon
Mitä tuohon tulee niin itse Ad-Aware ei konetta sekoita vaan se tosiaan sekoittaa, että menee poistelemaan sitten niitä komponentteja mitä jotkut ohjelmat tarvitsevat toimiakseen. Esimerkiksi jos on tavallisen KaZaan käyttäjä niin Cydoor-nimistä komponenttia ei pidä poistaa. Ja itse asiassa KaZaa Lite (ainakin se Oikea versio niistä) ei käytä mitään vastaavaa 'spyware'-judanssia joten se siitä.
Ja ei, ei siis edelleenkään ongelma johdu siitä, että Ad-Aware sekoittaa koneen nettiasetuksia vaan nimenomaan siitä, että poistaa sokeasti kaiken mitä se ilmoittaa löytyneeksi.
No onko siihen mitää parannus keinoa??
Saanko siis mitään ohjelmaa enään toimimaan?
Kreifi
16.4.2003, 13:44:51
Originally posted by TitanWolf
Saanko siis mitään ohjelmaa enään toimimaan?Jos olit fiksu, loit ns. backup filen, ja siellä pitäisi olla kaikki poistamasi tallessa.
Toinen vaihtoehto on ladata nämä ohjelmat uusiksi...
Tordragon
16.4.2003, 13:48:04
Saanko siis mitään ohjelmaa enään toimimaan?
Asentamalla uudestaan ne ko. ohjelmat. Omakohtaisella kokemuksella voin sanoa, että tuntuu olevan ainoa tapa jos menee poistelemaan Ad-Awaren kautta jotain mitä ei pitänytkään. Sitten kun tietää mitä ei pidä poistaa niin siihen ignoreen vain, ihan kätevä juttu näitä ajatellen.
Henkilökohtaisesti olen onnistunut tavoitteessani, eli Ad-Aware ei löydä yhtikäs mitään mistään vaikka KaZaat ja DC:t onkin. KaZaasta siis on se yksi Lite verio mikä ei todellakaan asenna mitään spywaren tapaista koneelle, toisin kuin taas muut versiot siitä. Ja jos jotain muuta versiota käyttää niin tosiaan sitä Cydooria ajatellen vain ignoreen.
Ja en muuten sulje sitäkään mahdollisuutta, ettei Ad-Aware ole täydellinen. Se saattaa kyllä varmasti löytää joskus jotain mikä ei varsinaisesti ole edes haitallista joten sillä varalla sitä kannattaa käyttää.
//Edit:
Jos olit fiksu, loit ns. backup filen, ja siellä pitäisi olla kaikki poistamasi tallessa.
Ja tosiaan. Myös tuo tuon ignoren kanssa on se kätevä juttu. Itse asiassa varmuuskopiointi on asiassa kuin asiassa se mikä aina kannattaa *grins*
Jackal von ÖRF
16.4.2003, 15:48:06
Originally posted by Tordragon
[B]Ja en muuten sulje sitäkään mahdollisuutta, ettei Ad-Aware ole täydellinen. Se saattaa kyllä varmasti löytää joskus jotain mikä ei varsinaisesti ole edes haitallista joten sillä varalla sitä kannattaa käyttää.
Vastaavasti se ei välttämättä löydä kaikkea. Omalle koneelleni oli pesiytynyt yksi nettilinkkejä putkautteleva parasiitti (FavoriteMan/FOne), jota Ad-Aware ei löytänyt. Näillä ohjeilla sen paikallistus ja poisto kuitenkin onnistui: http://www.doxdesk.com/parasite/FavoriteMan.html
Yleisesti ottaen tuollaisia siivousohjelmia ei pidä käyttää sokeasti. Tosin jos ohjelmavalinnat on tehty järkevästi, niin Ad-Awarella voi sen enempiä miettimättä poistaa kaiken. IE:n käytön kun vielä estäisi, niin tuskin mitään ohjelmia pesiytyisi koneelle.
Avokaado
16.4.2003, 17:10:37
Vaikka ohjelmat lataisivat uusiksi ei se auttaisi yhtään mitään. Ne eivät siltikään pysty yhdistämään palvelimelle. Eli tähän ei taida olla mitään ratkaisua?
Onkos sinulla tuo Ad-Awaren Ad-watch käytössä? En kyllä ollenkaan tiedä millainen se on kun sitä ei ole lisenssoimattomassa versiossa, mutta tuli mieleen että ehkä se saattaisi blokata noiden ohjelmien yhteydenotot.
Avokaado
16.4.2003, 21:16:25
Alkujaan kirjoittanut Potri
Onkos sinulla tuo Ad-Awaren Ad-watch käytössä? En kyllä ollenkaan tiedä millainen se on kun sitä ei ole lisenssoimattomassa versiossa, mutta tuli mieleen että ehkä se saattaisi blokata noiden ohjelmien yhteydenotot.
Voi olla. Miten saisi Ad-Awaresta sen blokkauksen pois?
Wompatti
17.4.2003, 11:19:33
Voi olla. Miten saisi Ad-Awaresta sen blokkauksen pois?
Luultavasti jostain Ad-Awaren asetuksista, jos ohjelma edes tuollaista tekee, minun tietääkseni ei tee. Tuntuu että foorumilla on vain tyhmää porukkaa, kun eivät itse edes yhden ohjelman asetuksia rukata ilman kauheaa neuvomista. Vai onko tuolla niinkin syvällinen tarkoitus, että kun kysytään apua ja tehdään sen mukaan, niin voidaan sitten syyttää sitä kuka neuvoi :D
eMule ja DC++ EIVÄT tuo koneelle yhtään mitään spywarea, koska niissä ei sellaista ole, eikä muuten muissakaan open-source ohjelmissa. Noin törkeästä epäilystä pitäisi olla jokin rangaistus. Ihan tiedoksi vain, että ne rakkaat ja hyvät IE, Kazaa ja Morpheus niitä roskia asentavat. Kunnon palomuuri estää nuokin, koska ainakin Norton Internet Securityssa on jonkinlainen suoja skriptejä ja muita vastaan ja Oikealla palomuurilla (eli erillinen laite tai unix-pohjainen tietokone), voi estää pääsyn tiettyihin osoitteisiin, joista spywarea tulee. Internetissä on sivuja joilla ylläpidetään tuollaisia listoja. Kaikilla laitepalomuureilla ei välttämättä pysty estämään eri sivuille pääsyä, mutta kaupan pitäisi tietää mitä ostamasi tuota tekee.
Avokaado
17.4.2003, 11:58:40
Tuntuu että foorumilla on vain tyhmää porukkaa, kun eivät itse edes yhden ohjelman asetuksia rukata ilman kauheaa neuvomista.
Tai sitten foorumeilla on tyhmiä ihmisiä, koska en vieläkään ole saanut järkevää vastausta kysymykseeni.
Avokaado
17.4.2003, 12:05:02
Lukekaa eka toi Adaware sekoitti koneen!
Nyt palomuurikaan ei pysty yhdistämään nettin! se sanoo vaan et connecting to internet eikä se pysty yhdistämään. Ainoo mikä yhdistää on Internet Explorer ja Irc. Onko windows asennettava uudelleen vaiko häh???
Käytän palomuurina ZoneAlarmia
Tai sitten foorumeilla on tyhmiä ihmisiä, koska en vieläkään ole saanut järkevää vastausta kysymykseeni.
Voisiko vaikka johtua siitä, että ongelmasi on epämääräinen, koska vain sinä tiedät mitä olet tehnyt. "Ohjelmat lopetti toiminnan kun poistin jotain" ei ole kovin pienelle alueelle rajattu ongelma.
Ad-awaren (v. 6) päävalikossa on kymmenen namiskaa, joista KAKSI vie ad-watchiin ja yksi ohjelman asetuksiin (settings), jossa on vielä KOLMAS ad-watch-aiheinen namiska. Suosittelen siis varovaisuutta muiden ihmisten tyhmäksi mainostamisessa, tai optikolla käyntiä.
Ja sitä paitsi, jos olet jo yrittänyt uudelleenasennusta etkä tiedä ad-watchin käytöstä tuon vertaa, voisin epäillä ongelman olevan aivan jossain muualla.
Kaiowas
22.4.2003, 10:51:57
Jos sulla on käytössä windows xp, niin kannattais kattoa jos sul on system restores joku kohta ennen sitä poistamista. Mul on ainaki henkilökohtasesti toi auttanu monet kerrat jos en oo enää mitää muut keksiny. Muus tapaukses suosittelisi, et otat ad-aware pois koneelt ja asennat ohjelmat uudestaa.
Mulla on kaikki ohjelmat toiminu täydellisesti vaikka 12h välein skannaan tietokoneeni ad-awarella ja System mechanicilla. Kazaa pelittää eikä valita mistään ohjelmavirheistä vaikka Cydoor kansion olenkin poistanut.