View Full Version : kumpi on parempaa?
siis,kumpi on mielestänne parempaa,anime vai manga ,mielestäni anime,en tiedä miksi mutta se vaan kolahtaa paremmin
ps.eka kyselyni,saattaa epäonnistua
Dagger
24.3.2002, 11:22:36
Originally posted by vivi89 @ 24.3.2002 03:33
Ihan hyvähän tämä ideasi on, mutta tämmöinen topicci on jo ollut. Paitsi että sitä ei taida olla enää. :P
Minä vastasin manga. En kyllä tiedä varsinaista syytä miksi pidän mangasta enemmän. Ehkä myös siksi että tiedän siitä enemmän kun animesta, mutta kyllä minä animestakin pidän. Minusta on myös hienoa katsoa joitakin upeita manga-piirroksia ja ajatella stä että joku on saattanut itse ne piirtää, -ja minäkin pidän piirtämisestä. On hienoa ajatella että joku on itse keksinyt ja osannut luoda jotakin sellaista, toisin kun animessa työntekiöitä ja piirtäjiä on useita (no, kyllä mangassakin niin tehdään... :eh:). Molemmat ovat toki hyviä ja en minä pysty niitä niin vertailemaan, mutta minusta ehkä manga on silti parempi.
Edited by dagger on 24.3.2002 12:24
psaijai
24.3.2002, 11:52:56
No mä nyt laitoin anime vaikka en olekaan ihan perillä vielä naistä jutuista. Noiria on tullu katottuu ja sen hyvä sarja. Joten einköhän pidä animesta, mikäli se nyt on animea.
Edited by spy85 on 24.3.2002 12:53
Belwar
22.4.2002, 21:38:16
Eiköhän sen animeen puoleen tule käännyttyä, vaikka kyllä sitä mangaakin välil tulee eteen, mutta kyllä anime vie tanssin.
Kyllähän animeakin katsellessa saa hyvin piirtämistyylistä "oppeja" jne. Ainakin minä olen saanut :D
The death Magic
23.4.2002, 7:53:16
Yhtä hyviä. Sitä ei yksinkertaisesti voi päättää kumpi on parempi koska ajatelkaapa. Animehan on periaatteessa vain Manga hahmoja animoituna. Siksi ovat yhtähyviä.
Pomppeli
23.4.2002, 12:11:54
Minunkin mielestä yhtä hyviä. Miksei ole sitä vaihtoehtoa?
Ööh...kumma kysymys....sanon manga,
kun olen nähnyt niin vähän animea... :(
muumuu
23.4.2002, 13:29:02
Originally posted by Pomppeli @ 23.4.2002 13:11
Minunkin mielestä yhtä hyviä. Miksei ole sitä vaihtoehtoa?
ajattelin jättää sen pois koska kysymys on "KUMPI on PAREMPAA?"
Anime.. vaikka useimmat sarjat on "pimeitä", ni vielä pimeämpiä on manga-albumit... Tosin Akira oli ymmärrettävämpi kirjana kuin elokuvana, mutta sanon silti:
Anime
...akira ja shirow:n mangat on yleisesti parempia kuin niiden anime vastineet...mutta kyllä muuten anime jyrää mangan aika 6-0
Adeíron
23.4.2002, 18:17:19
min oon kait aina pitäny siitä, että kuva alkaa liikkua, vaikkakin sarjiksiakin luen. joskus pienenä kait suunnittelin jonkinmoista animaatiopiirtäjän ammattiakin.. vaikkakin samantien voisikin sitten kysyä, mitä ammattia en olisi harkinnut. mutta vaikka pidän mangasta, on anime silti paljon enempi mun mieleen...
Pinchi
23.4.2002, 18:48:41
Vaikea sanoa, molemmat yhtä hyviä. Kummassaskin om omat hyvät ja huonot puolensa...
Kaipa se anime on parempaa. Aye?
Z-e-r-o
23.4.2002, 19:17:53
Eroahan noissa kahdessa ei mitään hurjia matkoja ole mutta silti ANIME on minun vaihtoehtoni.
(tykkään katsoa ``piirrettyni´´ värillisenä)
muumuu
23.4.2002, 20:40:27
Originally posted by Z-e-r-o @ 23.4.2002 20:17
(tykkään katsoa ``piirrettyni´´ värillisenä)
on sitä mangaakin värillisenä
solid snake
24.4.2002, 8:12:06
no vois melkein sanoo et se on mulle ihan sama kaikki mangat ja animet on yleensä ihan katottavii... on tietenkin poikkeuksii..
Minä pidän mangasta enemmän, mieluiten vielä ilman värejä...
(Saa olla luova ja värittää mielessään kuvia itse ^^)
Animekin on kyllä mahtavaa katseltavaa, tietenkin, mutta jos pitäisi päättää jompikumpi (niin kuin piti) niin valitsisin mangan.
:)
Banjo_Bill
24.4.2002, 10:32:59
Niin erilaisia, niiiinnn erilaisia.
Joskus aikanaan vierastin mustavalkoisia sarjakuvia (tyhmä minä), koska se vaikutti silloin yhtä ankealta kuin MV-televisio, olinhan kasvanut värillisten Aku Ankkojen ja Asterixien parissa.
Sitten asenteeni muuttui ja värien puutetta ei nykyisin edes huomaa.
Animessa on mukava nähdä tyyliteltyjä hahmoja "elävänä" liikkeessä ja toiminnassa. Hienoa on myöskin nähdä poikkeuksellisia (joskin animessa tyypillisiä) leikkauksia, hidastuksia, kuvakulmia, kamera-ajoja ja muita vänkiä kikkoja.
Edited by Banjo_Bill on 13.6.2002 19:17
Originally posted by vivi89 @ 24.3.2002 03:33
siis,kumpi on mielestänne parempaa,anime vai manga ,mielestäni anime,en tiedä miksi mutta se vaan kolahtaa paremmin
No, mie tykkään enemmän mangasta, ne suuret silmät :ooh: vaan näyttää niin hilpeiltä. tosin joissain on välillä niin outo juoni, ettei jaksaisi lukea, vaan katsoa vaan kuvat :D mutta mutta... en ole pahemmin ehtinyt törmäillä animeen, joten tämä oli hieman yksipuolinen vastaus... =) ehkä joskus ´miekin löydän animen ja ihastun siihen :ohhoh:
smarre =^.^=
Ps: miusta tuo kysely on toimiva :D
David A. Mage
1.5.2002, 18:33:08
Pistin nolla-äänen ihan sen takia, että jotkin mangat eivät saata olla yhtä hyviä kuin jotkut animet ja päinvastoin.. Kaksipiippuinen juttu, kuten sanonta kuuluu, ei voi muuta sanoa.
No mä tykkään enemmän animesta, koska sitä on kuitenkin mun mielestä parempi kattoa... sehän on kuitenkin aivan makuasia joskus manga on parempi ja joskus anime... riippuu aivan sarjasta...
Tiituli
10.5.2002, 17:38:09
Manga on mielestäni parempaa, koska öööö.....En tiedä mutta minä ennemmin luen mangaa kun katson jotain animea johtuu varmaan siitä että sen voi tehdä koska vain...siis mangan lukemisen (kun ei omista videoita tai hyvää konetta huoneessaan..)
Riippuu vähän sarjasta, mutta yleensä pidän enemmin mangasta. Mä pidän etenkin mangan piirtämistyylistä, se on minusta hienompi kuin animessa. Animessa on taas se hyvä puoli, että siihen saa enemmin toimintaa.
Ilezki
11.5.2002, 12:12:46
Manga, en tiedä miksi, kai sen takia että monessa hyvässä pelissä on animea..
-Aeris-
11.5.2002, 22:14:32
Periaatteessa aika ihmeellinen kysymys minun mielestäni, sillä kyllähän samaa sarjaa voi katsoa tai lukea.. eli animea tai mangaa.. kai se kyse on siinä tykkääkö lukea vaiko katsella. minulle se on ainakin ihan sama. love 'em both. :lovetus:
SärkiOnKala
11.5.2002, 22:44:41
Originally posted by -Aeris- @ 11.5.2002 23:14
Periaatteessa aika ihmeellinen kysymys minun mielestäni, sillä kyllähän samaa sarjaa voi katsoa tai lukea.. eli animea tai mangaa.. kai se kyse on siinä tykkääkö lukea vaiko katsella. minulle se on ainakin ihan sama. love 'em both. :lovetus:
Yhdyn mielipiteeseesi, armahin. :)
En osaa valita kumpi on rakkaampaa, vaikka animeen olen enemmän tutustunut.. Molemmat, kyselyn aloittajan ikäväksi.. :shy:
Animet on enemmän mun mieleen kuin Mangat, mutten väitä ettenkö kuitenkaan pitäisi Mangasta!!!
Hmm... varmaankin molemmat ovat yhtähyviä, vaikka animea vähemmän katsonutkin olen.
Anime. Mangaan en oikeen ole ehtinyt tutustuakkaan.
Itse katson paljon mielummin animea kuin luen mangaa, mutta manga on myös hyvää. Myöskin piirrän mangaa.
Jaa,anime ja manga on mielestäni ihan yhtä hyviä kuten pinchi sanoi.Manga on mielestäni ehkä hienompaa kuin anime,mutta mitä väliä :D
Leviathan
13.6.2002, 15:47:32
Pidän mangasta..syytä asiaan ei ole, mutta hienoja magna piiroksia on hyvinkin paljon jos jaksaa etsiä
Mä tykkään kyllä enemmän animesta ei siihen ole mitää erityistä syytä...mutta mangat ovat yleensä (eivät aina) jossain suhteessa älykkäämpiä kuin animet ja yleensä anime ei menesty mangana niin hyvin ja toistepäin vaikea verrata kumpikin guut ok?
-kikki-
10.7.2002, 10:44:07
anime. Pidän siitä enemmän :D
Anime oikeastaan, mutta jos lukee ensin animen/mangan ja sitten katsoo/lukee toista niin aina se on mukavampaa.
Neruru
18.7.2002, 20:29:34
No kyllä manga animen voittaa, vaikka onkin typerää verrata niitä toisiinsa. Vähän niinkuin kirjat vai elokuvat. (onkohan tuollaista topiccia ollut)
En tiedä mikä siinä on, mutta joskus mangan muuttaminen liikkuvaksi ja värilliseksi epäonnistuu aika pahasti. Ja mangassa voi edetä omaa vauhtia. Ja kyllä Ranma puolonen on mangasta parasta, ja muut Takahashin tuotokset.
Hmm, aika vaikea kysymys, mutta taidan pitää kuitenkin vähän enemmän mangasta. Manga on minusta myös hienommin piirrettyä kuin anime. Mangassa on kuitenkin se huono puoli, että ne ovat yleensä mustavalkoisia. Värilliset manga-kuvat ovat yleensä todella hienoja, olisi hyvä juttu jos olisi enemminkin värillistä mangaa.
Jaa-a, kyllä se manga taitaa olla parempaa. Animea en nyt niin paljon ole katsonut, että se kiinnostaisi enemmän, mutta en toki sanoa, että Anime olisi huonoa. Minusta vain on mukava lukea mangaa, ja varsinkin Ranma ½, joka on minun lempi mangaani tällä hetkellä. Joten sanon, manga.
Niin, ja sillä tyylillä on kaiken lisäksi vielä hauska piirtääkin.
Sensori
21.8.2002, 21:11:57
Animeissa on tunnelmaa jota mangoissa ei ole. Animeissa on myös rajoituksia joita mangoissa ei ole. Itse kyllä pidän enemmän animesta itseasiassa, mutta luen kyllä myös mangojakin. Berserk on kylläkin todella kova mangana, animena se on oikeastaan vain jonkunverran siihen suuntaan. Mutta mitä itse olen huomannut, joillakin mangaa kääntävillä porukoilla on ärsyttävä tapa typottaa ja muutenkin sukata.
Eikä minusta sarjakuvissa ole kovin hyvin koskaan kuvattu toimintaa, joten sellaiset sarjat ainakin toimivat selvästi paremmin animena kuin mangana.
Tiituli
10.9.2002, 14:26:19
Mielestäni on manga....ei ole varman onko muuten vastannut jo topikkiin....mutta nooh...
jackman-
10.9.2002, 15:41:14
Tavat ovat muuttuneet ajan kuluessa. Harrastukseni oli alussa kovin paljon animeen keskittyvää, mutta kiinnostus mangaa kohtaan on kasvanut aika lailla, ja nykyään voisi _melkeinpä sanoa että tulee molempia harrastettua tasapuolisesti.
Niin -- mangaahan tietysti _on helpompaa ja nopeampaa hankkia netin kautta; se on pienemmässä koossa, joten sitä voi hankkia moninkertaisen määrän samassa ajassa, kun hankkisi yhden animesarjan, riippuen tietysti onko ongelmia saada kunnon lähdettä animelle.
Mangassa on myös juuri tämä loistava ominaisuus verraten animaatioon, että sitä voi lueskella hiljalleen, tai sitten ahmia niin nopeaa tahtia kuin pystyy; ja uudelleenlukuarvoa on lähestulkoon kaikella.
Siltikin, vahvat animejuuret vetävät puoleensa, ja edelleenkin nauttii aina uuden sarjan näkemisestä kuin hullu puuron syömisestä (?!), ja näin tulee luultavasti jatkossakin olemaan. Jos seuraa kymmenkunta edelleen pyörivää animesarjaa aina kerrallaan, niin on pakko aina tehdä tällainen valinta näiden kahden kesken, muuten ei aikaa riitä todellakaan.
Mangan kanssa olen tähän asti pysynyt vielä sillä linjalla, etten normaalilla tavalla eli ostamalla ole sitä kovin paljoa hankkinut, toisin kuin animeen olen aina valmis pistämään rahaa jos kyseessä on jo nähty loistava sarja/leffa, tai muuten vain kiinnostavalta vaikuttava sellainen.
Suunnitelmissa tosin on hankkia vähän isompi satsi mangaa ihan paperilla, sitten kun tuntuu siltä, että olisi hyvä vähän jarrutella animen katselemista.
yksisiipi
10.9.2002, 15:44:01
Vaikeahan tuohon on sanoa. Riippuu ihan miltä kannalta asiaa tarkastelee. Anime on siitä mukavaa, että kuva tulee suoraan silmien eteen, mutta eipä se eroa mangasta juurikaan, ainoastaan puhekuplattomuudella. Mangasta oppii enemmän itse piirtämään, ainakin minä opin, kun piirros paerin viereen ja kyvä sauhuamaan, ei oikein onnistu animen kanssa (ellei pysäytä kuvaa).
Juliet
23.10.2002, 21:38:56
Se vähän riippuu.. kun jotkut ovat parempia animeina, mutta osa taas mangana. Useimmista olen tykännyt enemmän anime versiosta, mutta esimerkiksi Love Hina on sellainen, josta pidin enemmän mangana. Kymmenen jakson jälkeen animessa en olisi enää kärryillä juonsesta ollenkaan, ellen olisi lukenut mangaa ensin. Mutta animessa tosiaan on kaikki mukavat äänitehosteet ja muut... sitä katsoessa ei tarvitse keskittyä niin paljon kuin mangaa lukiessa.
Mutta anteeksi, en todellakaan osaa sanoa kumpi on parempaa.
Archux
24.10.2002, 0:39:32
Hiukan vaikeaksi menee. Alussa lueskelin enemmän mangaa, oikeastaan melkein pelkkää Love Hinaa. Sitten aloin imuttelemaan animea ja vaikka se mangan lukeminen olikin oikein hauskaa, en oikein jaksa enää palata sen pariin. Minua aina häiritsi se että vaikka kuinka nopeasti yritän lukea, etenee tarina kovin hitaasti mangana.
Doble
24.10.2002, 13:36:37
No mun mielestä manga on parempaa. Se on vaan semmosta... hienompaa. On animekin hienoa, mutta manga on... hienompaa. Tai siis... no antaa olla.
bastard
24.10.2002, 14:27:57
Anime.
Mangaa oon lukenut vasta kymmenisen Volumea, eikä se niin kivaa ole.
Animea jaksaa kattoa aina, mangaa jaksaa lukea joskus. Animessa tarina pysyy paremmin hallinnassa, mangassa taas välillä lukee monta chapteria ja sit huomaakin, et mitäs täs tapahtukaan. Tai jotain..
K-chan
26.10.2002, 22:41:05
Molemmissa on hyvät puolensa. mangassa tapahtumia saatta uppoutua kuviin ja yrittää elää juonen mukana-- ja nehän ovat miltei jokaisen animen pohjana. Animeissa taasen huomaa ilokseen kuvitelleen täysin vääränlaisen äänen tai ulkomuodon manga- hahmolle sillä nehän lähes aina poikkeavat alkuperäisistä.
Animeista pidän kyllä jollakin tasolla enemmän, niissä on upeita kohtauksia, kaunista musiikkia ja voi kokea ikimuistettavia hetkiä..esimerkiksi surulliissa animeissa pääsevät tunteet valloilleen.
Minä katson monasti samoja animeita uudestaan, koska niissä on jotakin mikä vetää minua puoleensa. Hahmoihin hullaantuu ja pian huomaa koneen hidastuvan entistä enemmän kun se täyttyy musiikista. Suomessa saataisiin mielestäni edelleen näyttää animea enemmän, tai edes julkaista videolla hieman halvemmallakin hinnalla kuin mitä alan liikkeissä on. Olen kyllä varma, että anime ja manga tulevat tännekin, ne iskevät -- ellei Sub TV anna animesta ihan huonoa kuvaa näyttämällä hentai roskaa läpi yön..
Redmage
27.10.2002, 8:25:09
Minä uskoudun jotenkin mangaan enemmän... Jotenkin minä vain eläydyn siinä niihin hahmoihin ja tapahtumiin paljon paremmin kuin animessa (vaikka olenkin niiden himo-katsoja)..... Se varmaan johtuu osittain siitä että olen muutenkin melkoinen lukutoukka.... :eh: