View Full Version : Matopeli
Kyllä tein ketjun matopelistä.
Eli matopelihän on joskus aikoinaan nokian puhelimista tutuksi tullut hassun hauska ja addiktoiva peli, jossa ohjaillaan pötkylää nimeltä mato. Matoa ohjaillaan ruudulle ilmestyviä palluroita kohti, jotka se sitten syö. Syödessään se kasvaa pituutta ja pälä pälä pälä...kyllä kaikki tietävät.
Noh, mitäs mieltä olette tästä ilmiöstä? Mielestäni ilmiö on jopa osuva sana.
Itse olen aina ollut hieman epäileväinen Matopeliä ja sen aiheuttamia asioita kohtaan. Ensinnäkin homma on kaikessa yksinkertaisuudessaan mielettömän mukaansa tempaava mikä on jo huolestuttavaa. Sen lisäksi se symboloi mieletöntä tylsistymistä ja tekemisen puutetta.
Muistan kyllä kuinka huvittava ja hauska juttu asia joskus oli. Nykyäänhän se on jo aivan menneen talven lumia mutta kaipa sekin on jonkinlainen kulttipeli, jota vielä joskus retroillaan.
Gakuto-seme
23.5.2003, 7:59:15
Juuh, silloin, kun vielä omistin perätin kännykän (:eh:), niin pelailin ahkerasti matopeliä. Varsinkin mökillä ollessani :confused: Siellä kuljin koko ajan kännykkä kourassa ja matopeli ruudulla.
Kyllä alkoi olla jo huolestuttavaa menoa.
Kuitenkin, matopeli on yksi ärsyttävimmistä peleistä!
ShadowZero
23.5.2003, 8:07:49
Noniin legendaarinen matopeli, itse pelailin tuota aika ahkerasti kun sain kännykän, akku kului loppuun aika nopsaan kun koko ajan hakkasin sitä. Mutta ei tämä peli mitään pitkäaikaista addiktota aiheuttanut vaan sanoisinko "hetken huumaa" Nykyään en koskekkaan tuohon peliin, se on menettänyt hohtonsa kokonaan.
Uber Weapon
23.5.2003, 8:16:59
Silloin kauan kauan sitten kun madot tuli kännyköihin olin jo aika veteraani matojen kanssa. Niitä oli mulla muutamaakin versiota tietokoneella (lempparina legendaarinen Nibles!). Ja olin toisinsanoen jo suhteellisen haka matojen kanssa Nokian saavuttua.
Joskin en koskaan tykännyt niistä kännykän namiskoista ohjaimina, liian usein seinään/häntään osui näppäimien takia kuin omaa huonouttaan.
Minusta aika mieletöntä oli se kun oli jotkut ihan kisat matopelistä! Ajattele parikymmentä ihmistä istuu jossain tilaisuudessa räkänokat kiinni kännykässä! Katselin töllöstä Pyörien Maassa Nauraen Peppuani Irti (PMNPI)
yksisiipi
23.5.2003, 14:57:34
Minulla ei ole omaa kännyä saatikka sitten matoa siinä, mutta tokihan peli on tuttu muista kiemuroista. Nimittäin omistin monta vuotta sitten Commodore 64:n ja siihen minulla oli matopeli, joka todellakin addiktoi syömään sieniä ympäri kenttää ja kas, mato kasvoi. Kyllähän erilaisia muunnelmia tulee vieläkin pelattua esimerkiksi Mikrobitin rompuilta, mutta se vanhan kaavan mato on ehdottomasti paras. Mobiilimatoa olen muutaman kerran syöttänyt kuoliaaksi, mutta en ole siinä haka, vielä. Ehkä sitten kun omistan oman kännyn.
Ceassa
23.5.2003, 15:17:14
Ilmiö tosiaan. Muistan, kuinka joskus jokunen vuosi sitten vaihdoin hianon 3110-puhelimeni 3210:iin, ja melkeinpä voisi sanoa että pelkästään vain sen takia, että pääsisin pelaamaan matopeliä. Olihan se sentään niiiin hauskaa ajanvietettä koulun tylsillä oppitunneilla ja unettomina öinä.
Nykyään matopeli maistuu jo puulta, mutta sittemmin uuden puhelimen myötä olen jostain kumman syystä nyt addiktoitunut kovasti Bumper-flipperipeliin. Argh. Minen enää mitään muuta teekään, kuin pelaan sitä. Joskus saatan tunnilla istuskellessani aivan huomaamattani kaivaa kännykän taskustani ja alkaa näpyttelemään sitä. Pelottavaa.
kivaa ajanvietettä minusta (: nykyään tosin en paljon kännykkäni matopeliä pelaile, mutta muutamia vuosia sitten pelasin sitä päivittäin. isä kun meni myymään koneemme ja eipä minulla muuta tekemistä ennen joulua ollutkaan kuin pelata kännylläni tai lukea. harvinaisen yksitoikkoista :P
mutta voipa ainakin sanoa olevani aika hyvä siinä. tai ainakin parhain meidän perheestä.
kyllähän sitä joskus pelailee, mutta jostain syystä ei enää huvita pelata kun kuolee törmäten seinään tai sitten omaan häntään.
ja hermothan siinä menee kun on päässyt vaivalla yli tuhanteen.
bumper on toinen hauska peli. sitäkin pelailin silloin ja nykyinen ennätys on 140650. siinä onkin vähän tekemistä kun sen yrittää rikkoa :P.
Matopeliä tulee pelailtua juuri silloin kun on tylsää bussissa, koulussa tai missä tahansa. Onneksi minulla nykyään on Gameboy tylsistymistä varten.
Tuota Snake II:sta en voi sietää millään, liian helppo saada pisteitä niillä erikoisherkuilla. Toki se tuo vaihtelua uusilla sokkeloilla sun muilla mutta kuten Diabloissakin (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?s=&threadid=2301), minä tuen alkuperäistä
Hei muuten mun enkka on 990 Nokian 8210:lla, jossa on erittäin pienet ja vaikeat näppäimet.
Kyllähän sitä matopeliä tuli pelattua vielä silloin kun omisti sellaisen kännykän josta kyseinen peli löytyy. Pelasin sitä yleensä jos ei ollu mitään tekemistä tai piti oottaa jotakuta jossain tai piti saada akku loppumaan.
Nyt sit kun on 3510 (josta ei valitettavasti löydy matopeliä), tulee pelattua joko Bumber:ia tai Dance2Music:ia..
Kreifi
23.5.2003, 17:39:00
En ymmärrä kuinka joku jaksaa liikutella (määrätä suunnan) jollekin pötkylälle, joka syö kakkapaloja ja sitten kasvaa. Känny on ja matopeli on, mutta en ole sitä jaksanut muuta kuin kokeilla. En oikeasti kykene käsittämään miten tämmöinen aivoton viihde voi löytää tiensä ihmisten sydämiin.
En pidä.
Z-e-r-o
23.5.2003, 17:54:05
Heh.... hetken tästä kyllä saa viihdykettä mutta sitten into kyllä lopahtaa kokonaan. Erilaiset varoaatiot ovat turha sillä idea on kuitenkin sama.
Joten pidän hetken inhoan sitten.
Roakel
23.5.2003, 18:45:35
Tuota tuli neljännellä luokalla pelattua kun sain ensimmäisen kännykkäni eli 5110:n joka sisältää tämän legendaarisen matopelin, akkuni kului nopeasti ei soittoihin oikein jäänyt aikaa. Tosin en ikinä saavuttanut sitä suurta ennästystä mitä kauan haikailin ja kiinnostus matopeliä kohtaan laski puolessa vuodessa. Nykyään jos matopelia pelailen niin pelaan sitä ihan tekemisenpuutteen vuoksi.
R'lyeh
23.5.2003, 21:47:17
Addiktiivinen se kyllä on, ei voi muuta sanoa. Tai no pitäisi varmaan lisätä myös 'ärsyttävä' tuohon. Matopeli oli kyllä rok joskus muinoin, kun pelit kännykässä oli vielä uusi ja ihmeellinen juttu. Kyllähän sitä tuli aika paljon pelattua, vaikkakin kännykkä nyt ei mikään maailman paras peliväline olekaan. Tylsinä hetkinä pystyi liikuttelemaan sitä matosta herkkupalojen perässä, aina vaan paremman pistemäärän toivossa. Muistan viettäneeni eräänkin kesän työpaikan taukohetket aina madon seurassa, kun ei yksinkertaisesti ollut parempaa tekemistä.
Kirottu olkoon tuo matopeli. Onneksi sitä ei enää nykyään huvita pelata, kun rutkasti parempiakin pelejä löytyy.
Crimson
23.5.2003, 22:47:22
Inhosin sitä matopeliä aika paljon, kun sain ensimmäisen kunnon kännykkäni (ennen sitä raahasin yleensä mutsin kännykkää mukana jne)... Mutta tulihan sitä silloin tällöin pelattua, kun ei ollut muutakaan tekemistä.
Eli hermostuttavaa ajanvietettähän se. :3
Roleplayer
24.5.2003, 13:01:19
Heh...Itse pelasin ensimmäistä kertaa kännykällä matopeliä omalla vanhalla 3210(joka on jo myyty pois) Juu se oli hienoa ajan vietettä siihen aikaan ja kyllähän sitä tuli pelattua joka välissä kun oli aikaa..Tästä pelistä tulee vaikka minkälaisia uusia verukkeita, mutta kaikissa on kumminkin sama idea joka nyt on alkanut jo minuakin tympimään..Ei sitä aina jaksa keräillä jotain ihmeen palloja pienessä ruudussa kännykällä..Ei oikein innosta enään sellainen vaikka se olikin hyvää viihdettä silloin joskus vielä.
Ken_Masters
24.5.2003, 18:00:17
Nyt lainaus Matopelien historiasta (fiktiota... :eh: ) Jos joku sanoo, että matopeli on turha keksintö on todella väärässä, koska kautta aikojen ihmiset ovat selvinneet pitkistä automatkoista ja muuten vaan odottelu tuokioista matopelillä, mutta sitten yleistyvät Game Boy:t ja sen jälkeen tulivat nämä maan mainiot peli-puhelimet, mutta ne jotka omistavat tämän varhaisemman kannettavan ihmeen, tyytyvät vielä hyvin matopeliin. En itsekkään olisi selvinnyt ilman matopeliä, kun jalkani murtui nelisen vuotta ja jouduin istumaan sairaalassa 8 tuntia putkeen.
Ihme peli todellakin. Niin addiktoiva, ja tylsä, kuin mikää peli koskaan yksinkertaisuudessaan voi olla. Minulla ei koskaan ole ollut semmoista kännykkää, jossa olisi matopeli, joten olen aina pumminut kaverilta, tai äidiltä kännykkää sen pelaamiseen, mutta tuosta syystä sen pelaaminen on myöskin jäänyt vähemmälle. Matopeli sinänsä on turhin peli koko maan päällä, mutta kuitenkin se on yksinkertaisuudessaan saanut hyvinkin paljon suosiota. Kavereiden kanssa oli joskus kiva pelata ns. moninpeliä, ja matopeli on kohtalaista ajanvietettä kun ei ole muutakaan tekemistä.
Vodoun
25.5.2003, 20:34:07
Voi kyllä olin osana sitä mato-buumia joka iski, kun kännykän (5110) sain. Piti saada mahdollisimman hyvät pisteet ja kehuskella sitten kavereille. Joskus jopa tuli kränää siitä, pitääkö sitä pelata 1 ja 9-näppäimillä, vai niillä neljällä. Otin kännykän mukaan jopa vessaistunnolle, jossa oli aikaa yrittää uutta ennätystä. (sairasta.) Muistan, että onnistuin joskus pelaamaan sitä reilusti yli tuhannen pisteen, ja se oli sitten mukamas todella hienoa. No se meni kuitenkin ohi, niinkuin kaikki älyttömät trendit.
Yllätyksekseni kuitenkin huomasin, että Tanskanmaalla mato-ilmiö tuli buumiksi vasta 3-4 vuotta sitten, kun meillä se oli jo unohdettu. Silloin isäntäperheeni pojat osoittivat kunnioitusta minulle matopelissä saamani pistemäärän takia. Voi kyllä nauratti. Älytöntä. Lisäksi heillä oli kunnia luovuttaa kännykkänsä minun pelattavakseni, jotta hekin pääsisivät leuhkimaan korkeilla pisteillä. Kaikkea sitä..
Enpähän ole sen jälkeen pelaillut. (En myönnä, neva!)
Largo LeGrande
26.5.2003, 9:26:51
Kännykkäni on jo niin vanhaa mallia (5110), ettei siitä paljon muuta löydykkään kuin matopeli. Yksinkertainen, hirveä mutta hyvä ajantappo väline. Pitäisi ehkä hankkia uusi kännykkä muttä kyllä tollasella vanhallakin pärjää; pystyyhän sillä soittamaan ja lähettämään tekstareita. Ainoa omaisuus, jota kaipaisisin, olisi soittoäänen sävellys, FF-musa fani kun olen.
Avokaado
26.5.2003, 14:01:42
Semmoset ihmiset pelaa matopeliä, joilla ei ole mitään tekemistä. Itse pelaan juuri silloin, kun ei mitään tekemistä synny, eli aika harvoin. Mobiili-pelit ovat parantuneet sen verran, että matopeli on jäänyt niiden jalkoihin. Jos haluaa pelata, niin ottaa sitten mukaansa GameBoyn.
Leviathan
26.5.2003, 19:53:01
En ole koskaan ollut mikään matopelin ystävä ja silloin kun minulla oli rakas 3330 kaverit sai sätkyn kun katsoivat ennätystäni, koska en ollut pelannut melkein yhtään se oli tod surkea -_- Se ennätys oli muuten 1110.
Mutta kaverini pelaavat matopeliä tauotta jopa tunnilla niin kauan kunnes ope ottaa kännykän pois. En ymmärä, mikä siinä pelissä niin kiehtoo?
LizzieFox
27.5.2003, 8:23:46
Matopeli on mukava peli jota saatan vieläkin pelailla vaikka kännykkä minulla on ollut jo parisen vuotta.
Kyllä.. Matopeli saattaa kuvastaa juuri tekemättömyyden puutetta. Mikäs sitetn onkaan hauskempaa kuin pelata parit pelit ja tehdä uudet ennätykset puhelimeen.
Joskus hakkasin matopeliä ihan onenssaan muistaakseni edesmenneessä artic.net:issä ja nokian omilla sivuilla.
Minun oma ennätykseni on 900 ja vähän päälle.
Prometheus
27.5.2003, 13:24:58
Ihan alkuaikoina, kun tuon kännykän jouduin hankkimaan, pelailin kokeilumielessä matopeliä. Vaikeimmalla tasolla tietenkin, että siinä oli jotain mieltä. Hitaimmalla vaikeusasteella ehtii käydä kahvillä ennen kuin se mato on seinässä kiinni.
Ei se jaksanut kännykässä innostaa, kun idea muutenkin oli niin ikivanha. Tuskin sitä viitsii edes akunkulutusmielessä pelata.
Mutta nykyään, jos jotain kännykkäpeliä on aivan välttämättä pelattava, on se muistipeli.
Tämähän on huippu peli jos välitunnilla ei ole mitään muuta tekemistä :). Snake II on kyllä parempi kuin pelkkä matopeli =). Oma ennätykseni on vain 1181pojoa :(. Mutta sitten lyhyesti: Asiallinen peli jos on ajan puutetta!
Aina kun matopeliä on tullut pelattua, olen lainannut joltain kaverilta puhelinta, sillä en ole ikinä omistanut puhelinta, jossa mato olisi luikerrellut. Addiktiivinenhan tuo on kuin mikä, mutta toisaalta äärimmäisen ärsyttävä ja yksitoikkoinen. Kyllähän sitä pelaa, jos ei tosiaan ole mitään tekemistä, mutta odotan sitä hetkeä, jolloin Tetris yleistyy puhelimissa... :D
Matopeli, the real thing!! Sitä on niin mukavaa pelata aina kun ei ole mitään tekemistä tai akkua alkaa olla melkein tyhjä. Muutenhan en sitä pelaa. Ja Snaketus kakkonen on parempi. Olenko oikeassa? No tietenkin! Minunhan se kännykkä on ja mielipiteeni myöskin. Jottas sen tiärätte!!
Ah, ne ihanat ajat, joka välitunti kännykkä esiin ja matopeli pyörimään. Akku kului loppuun nopeasti. Lopetinpa sitten kuin kaverit saivat yli 800 pistettä ja minä vain 400 :(.
Kun matopeli 2 tuli oli sydämmeni pysähtyä, sain yli 800 pistettä todella helposti ja innostuin taas pelaamaan sitä, kesti kuukauden ja matopelit maistui maksalaatikolta. Nykyään en kestä enään matopeliä. Mielummin pelan vaikka muistipeliä.
Heh, no ainakin pelasin matopeliä jo kauan ennen sen tuloa kännyköihin. 386-koneellani oli nimittäin joskus kauan sitten joku ihmeellinen Microsoftin nimellä varustettu QuickBASICillä ohjelmoitu matopeli, jota tuli silloin pelattua jonkun verran.
Ensimmäisellä kännykälläni (taisi olla 5110) pelailin peliä melko paljon. Ennätykset olivat aivan surkeita, en tosin muista niitä yhtään. Tämän jälkeen olen pelannut matopeliä erittäin harvoin, nykyisellä kännykälläni en yhtään. Snake 2 on muutenkin ihan tyhmis.
Matopeli oli melkoisen hauska ilmiö. Käytin imperfektiä siksi, että se on mennyt ohi suurimmaksi osaksi.
Melinda
19.6.2003, 16:14:07
Joskus kun kännykkäni oli uusi(3310) niin pelasin kyseistä peliä(snake2:nen), mökillä kun ei muutakaan tekemistä ollut niin tappoihan sillä aikaa kivasti ja aina koitti saada uuden ennätyksen(taisi jäädä 900 pisteeseen).
Nyt en ole enää pitkään aikaan sitä pelannut, kuluttaa vaan akkua turhaan, jos on esim jossain kauempana.
Diamond
19.6.2003, 16:16:35
kyllä minä pelasin matopeliä aika paljon ja mulla on siinä itte tekemä ennätys joka on 2595 pistettä. Nyt en enään pelaa kun en saa lähellekään sitä mun ennätystä joten oi mobiili pelit on jäänyt vähemmälle.
Ai että oli kunnon kisat kavereiden kanssa siitä kenellä oli paras matopeliennätys :D
Loppujen lopuksi saavutin siinä vanhassa, legendaarisessa Matopelissä maagisen 2008 pistettä eli ruutu täyteen matoa. Snake II tuli tehtyä sama temppu, mutta empä muista pisteitä, ei ollut oma kännykkä. Nykyään pelaan matopeliä erittäin harvoin, enkä saakkaan enää ikinä ruutua täyteen matoa :/
Eipä ole vielä yksikään kännykkäpeli mennyt matopelin yli, vaikka kuinka tekevät uusia ja aina vain uusia pelejä kännyköihin.
Von Wiensburgh
21.6.2003, 13:28:47
Mato peli kännykässä oli niin paljon huonompi kuin Nibles, joka oli silloin menneen talven lumia minulla (kun sellaisia pelailin vuonna 1994-97) ja sitten kun ostin tähän asti ainoan Nokian kännykän (7110), niin siin oli jo Snake II, joka oli jo hieman parempi, mutta en sitäkään jaksanut pelata.
Itseasiassa minä en jaksa pelata mitään kännykkä pelejä, koska ne ovat itseasiassa todella huonoja. OK, en ole päässyt uusimpia pelejä kokeilemaan, mutta ei oikeen jaksa kyllä kiinnostaakkaan. Minulle riittää kun kännykässä on mahdollisuus soittamiseen ja viestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen. GPRS ja Bluetooth on myös ihan kivoja, ja piakoin mulle vielä tarpeellisiakin, kun saan kannettavan. Eli nykyinen Ericsson käy mulle hyvin vieläkin, ja tässä on 3 peliä, joita olen kokeillut, mutta en usein jaksa pelata. Joskus juna matkalla tulee hieman pelattua, mutta vain max. 10 min, ei enempää.
Et sellasta ...
Necroth
28.8.2003, 20:36:57
Silloin kun se oli vasta ilmestynyt kännyköihin sitä jaksoi pelata. Nykyisessä kännykässäni ei enää edes ole matopeliä vaan se on korvattu muilla "kehittyneemmillä" peleillä. Toki se oli aluksi kännyköissä hauskaa mutta siihenkin kyllästyi.
En ole toki kyllästynyt kaikkiin matopeleihin. Tietokoneella on vielä monia matopelejä joita jaksaa tahkota. Onneksi jollain riittää mielikuvitusta ja intoa tehdä aina vain uudenlaisia matopelejä vaikka ne periaatteessa noudattavatkin samaa kaavaa lähes kaikki.
Lempparini on ehkä drug worm jossa ei ole aina varmaa osuuko "omenaan" vai ei. Siinä riittää mielenkiintoa tahkota yhä uudelleen ja uudelleen ja siihen totisesti jää koukkuun.
Se matopeleistä...
Olihan se joskus. Heh, voi niitä aikoja. Nykyisellä puhelimellani (5510, se 'ensimmäinen musiikkipuhelin') ei ole käytännössä mahdollista pelata näppäimistön takia, vaikka siitä pelit ja vehkeet löytyykin. Mutta onhan meillä TV:ssä matopeli. Sitä tulee pimeinä yön tunteina pelattua, myönnän.
Joskus sitä pelaili ihan innoissaan. 3310 ennätys oli vain 1000 sitten 3410 ennätys oli jo 1500 ja 3510 en ole pelannut sitä.
Joskus aina koulussa välitunnilla ajankuluksi sitä tuli pelattua.
Enpä ole pelaillu pitkään aikaa kännyllä mitään peliä, mutta muistan hyvin kun sain vanhan kunnon kapulani(3210) ja näpyttelin ihan himona matopeliä kunnes meni hermot kun en päässyt paljon 1000 yläpuolelle. Siihen se sitten jäi. Ihan viihdyttävä peli jos loppujen lopuksi ajattelee. Ainakin sen parissa kului aikaa.
Silloin kun sain kännykän, niin mä pelasin jatkuvasti mato-peliä... Se oli silloin hauskaa, mutta ei enää huvittais pelata... se on niin tylsää ajan viihdettä... :confused:
No joo... Aluksi mä hankin tän 3310:ni koska siinä oli pelejä, pelasin sitä matopeliä monta monituista päivää, kunnes kyllästyin kun en saanut pisteitä, 1803:n yli... :confused:
En olekkaan pelannut sitä pii-itkään aikaan, pitäisiköhän kokeilla... nah... Vieläkin se on ihan tylsä...
Mäkin pelasin ennen aika paljon, mutta nykyään mulla on niin kehittynyt kännykkä, että siinä on parempia pelejä ;)
Tulihan sitä matopeliä aikalailla pelattua. Nykyisin harmittaa kun ostin vähän paremman kännykän eikä siinä enää ole matopeliä. Onhan siinä paljon kehittyneenpiä pelejä, mutta matopeli on aivan huippu peli, joka pitäisi olla joka puhelimessa.
Storm Summoner
29.9.2003, 14:23:50
En normaalisti pelaa matopeliä, mutta kun ei ole mitään tekemistä ja tylsyys uhkaa :doggy:, kaivan kännykkäni esiin ja alan pelata.
Itse peliä en voi mitenkään kehua, enkä kerro omaa ennätystäni, koska se on niin mitättömän pieni. Kävi miten kävi, jossain vaiheessa mato ei käänny vaikka kuinka painan nappia tai törmään itseeni jonkin huolimattomuusvirheen takia.