PDA

View Full Version : Koneesi kaatuminen

Mikey
4.6.2003, 21:41:47
En näin nopealla selailulla nähnyt tämmöistä, joten olettaen että tälläistä ei ole ollut tai se on mennyt piiloon...

Kysymys on: Kaatuuko koneesi usein? Ja mikä on tämän syy pääasiassa, tai missä yhteydessä?

Minun koneeni on aina takkurassa... kun sillä lataa koko yön yli, niin aamulla se ei suostu tekeen enää mitään... koneen resurssit ovat niin loppu että kaikki on niin hidasta että lopuksi kone kaatuu siihen ettei sillä ole resursseja lopettaa mitään...

Kone vain pois päältä ja käyntiin taas... Sillä siitä selvittiin.

Avokaado
4.6.2003, 22:30:19
noh... pahimmilaan koneeni oli, kun olin ladannut jonkin pelin DC:llä. DC kansio ei auennut, tai sitten kun se aukesi, kone kaatui. Ratkaisu oli, että se peli poistettiin. Eli heitin sen roskakoriin, mutta kun en saanut sitä poistettua roskakorista. Kun roskista avasi, kone kaatui. Loppujen lopuksi sain sen poistettua. Kone kaatui 4 kertaa 10 minuutin sisään. Koneeni kaatuu päivässä n. 2-3 kertaa. Ennen luku oli jopa 9

Malokan
4.6.2003, 23:27:08
Koneeni kaatuilee harvoin, mutta ohjelmat tekevät tätä sitäkin useammin.
Yleensä koko koneen saa maihin vain joku vanhempi peli, mikä laittaa koko järjestelmän solmuun.

Gabriel
4.6.2003, 23:58:26
Harvemmin niin käy, mutta mikäli käy on syypä yleensä joku todella raskaan sarjan peli tai sitten liian monen ohjelman auki pitäminen pelatessa. Yleisin kaatumisen syy taitaa olla tiedostonjakeluohjelmien, ICQ:n, mIRCin ja Operan pitäminen auki pelatessani vaikkapa Unreal Tournamentia. Olen kyllä moisesta ottanut opikseni niin että sammutan ainakin osan ohjelmistani ennen kuin siirryn pelailemaan.

Potri
5.6.2003, 0:21:37
Eipä tämä yleensä kaatuile. Lähinnä uudet jutut voivat aiheuttaa ongelmia. Jonkinaikaa sitten operan sammuttaminen rupesi resettaa konetta niin usein, että piti kääntää pois tuo XP:n auto restarttaus virheen sattuessa. Ja kyllä tämä opera edelleen välillä kaatuilee.

Ärsyttävää tämän kanssa on että välillä tuo task manaker ei meinaa tulla esille ennen kun ongelma on jo ohi. Eli koneen solmuun laittavasta ohjelmasta pitää päästä eroon ilman sen apua.

Celeb
5.6.2003, 0:28:48
Käyttiksenä on Windows XP, jossa muuten kaatuu explorer hemmetin helposti, jonka takia piti aina vähän väliä käynnistää kone uusiksi. Nyt kun tiedän miten sen kanssa toimia, niin ei sitä konettakaan jaksa bootata enää. Explorer kaatuu, kone ei.
::Windows 2000 Professional, Service Pack 1 (5.1 - 2600) uptime - 1d 5h 57m 50s.

Tämä ei mielestäni mitenkään peleihin liity, joten siirrän ketjun PC, Internet ja Ohjelmointi -alueelle.

Niera Kuuranpoika
5.6.2003, 1:11:03
Viime aikoina koneeni ei ole kovin usein kaatuillut. Pidemmässä käytössä tietysti järjestelmäresurssit laskevat minimiin, mihin tietysti auttaa turhien prosessien sulkeminen, tosin joskus käy niin että vaikka sulkisi kaiken ylimääräisen ja käynnissä on ainoastaan ehdottoman tärkeät prosessit, järjestelmäresurssit ovat silti vain jossain 40 prosentissa ja joskus voi olla niinkin että vapaana on vaikkapa 80 prosenttia mutta kone jumittaa silti. No, ei muuta kuin kone uudestaan käyntiin vain. Ja joskus on ollut sellaista ongelmaa että jos on esim. useampi netti-ikkuna auki, ja yhteen tulee jotain häikkää, sitten kun painaa Control+Alt+Del ja sulkee sitä kautta kyseisen ikkunan, kone päättääkin samantien sulkea kaikki netti-ikkunat (sekä myös resurssienhallinnan mikäli se sattui olemaan auki). Mutta varsinaisia kaatumisia sattuu harvemmin, yleensä kone vain tuntemattomasta syystä menee jumiin eikä auta muu kuin käynnistää uudestaan. Tosin muutaman kerran on ollut lähellä etten ole iskenyt konetta kirveellä sen herjattua että kone on sammutettu väärin... vaikea sammuttaa "oikein" kun kone ei reagoi mihinkään :prkl:

ceeb
5.6.2003, 1:15:58
Eipä tämä tällä käyttiksellä ole kaatunut kertaakaan muutkuin Opera ja muutamisen ohjelma pariin otteeseen. Muitan ongelmia toki tässä Win2k:ssa on ilmennyt, johtuu varmasti omasta koneestani - lentää muuten ikkunasta ihan kohta ja Mac tilalle? :P

SDNKorento
5.6.2003, 11:12:52
Koneeni kaatui useita kertoja päivässä silloin kun amd ei saannut riittävästi tuuletusta. Nykyään ei kone kaadu, enintään halffi. Toisaalta pidän konetta päällä vain 2 tuntia päivässä.

Kerran kone meni kuitenkin fataaliin solmuun, kun win xp:hen integroitunut virusohjelma (PC chilling) sekoitti koneen. Silloin ei oma tietokone auennut eikä mikään muu. Onneksi järjestelmän palautustoimi ja pelastin kaikki tiedot paitsi Ifranviewin :(

happosai
5.6.2003, 12:16:19
Nyt kun sain hieman lisää muistia, ei kaadu niin usein. Ennen oli tosi mukavaa ku ei voinut olla kuin irkki ja Winamppi auki ettei alkanut tökkimään. Heti jos avasin DC++:ssan ja vielä Internet Explorerin, meinas kaatua. Eli eipä enää meinaa kaatua.

Yose
5.6.2003, 15:02:37
Harvemmin kaatuu, vaikka onneton kahvinkeitin tämä onkin. Ei kaatunut siitäkään, kun käynnistin selaimen, sitten siinä oli joku sonta päässyt koneeseen sotkemaan, ja se alkoi sylkeä niitä selainikkunoita kymmeniä sekunnissa, mutta tämä ei siitäkään kaatunut, joskus tämä taas kaatuu ihan turhaan. Yleisin kaatuminen on kun annan koneen olla monia tunteja päällä tehonsäästötilaan vaipuneen, ja kun otan sen siitä pois niin sitten se tilttaa, eli ei silloinkaa itseasiassa kaadu.

Vodoun
5.6.2003, 15:38:39
Vanhalla koneella (joka on siis jo vanha sanan koko merkityksessä) ei voi pitää edes selainta ja mirciä yhtäaikaa päällä, kun koko kone on tuhannen joiterissa. Sen käynnistyskään ei aina onnistu ilman kaatuilemisia. Mutta se on se meitin vaari jo.. :D
Uudella koneella ei kumma kyllä ole ollut mitään ongelmia sen kanssa. Harvinaisen rauhassa on saanut olla tämän koneen kanssa. Yleensä jos menee, niin menee jonkun scheisse-ohjelman takia..

Crimson
5.6.2003, 15:46:49
Harvoin enää päivässä kaatuu kahta kertaa enempää. Koska poistin iMeshin, joka sai koneeni TÄYSIN sekoamaan. Koko ajan laitonta toimintaak, nettiselaimet paskaksi, jnejne. Niinä aikoina kone kaatui jopa 20 kertaa 10 minsan aikana. Koko ajan kun koneen avasin, se kaatui.

gosu
5.6.2003, 15:53:10
Minä olen ylpeä koneeni ei ole kaatunut, kun kerran 2kk ja sekin tapahtu kun Cs serveri kaatu.

Ennen minulla oli windows me ja kone kaatu noin kerranpäivään.

Jackal von ÖRF
5.6.2003, 16:36:20
Viimeksi kaatui, kun yritin laittaa CD-asemaa lennossa kiinni. Systeemi (WinXP) vain jumiintui täysin, kun yritin enabloida sitä laitehallinnassa.

Laitteiden poistaminen lennossa tuntuu toimivan paljon paremmin. Tuo kyseisen CD-RW:n sai irrotettua ongelmitta samoin kuin joskus aiemmin verkkokortin poistaminen. Levykeasema on toistaiseksi ainoa laite, jonka olen sekä poistanut että kiinnittänyt sammuttamatta konetta siinä välissä.

Yleensä buuttailen viikon tai parin välein, kun XP:n ydin alkaa tukehtua omiin muistivuotoihinsa. Pakko saada Linux-boksi pian pystyyn, kun ei tätä buuttailua kestä erkkikään. Koko ajan täytyy olla katkomassa imutuksia. Kyllähän uptimen täytyy olla vähintään vuosi, ja silloinkin buuttauksen syynä laitteistopäivitys. Pitää vielä hankkia UPS, niin lyhyet sähkökatkokset eivät haittaa.

Ra
5.6.2003, 16:46:26
Sen jälkeen kun koneeni sain korjauksesta niin ei ole kaatunu kertaakan. Mutta suurin uptimekin on vain jotain 2vko kun ei ole kauaa siitä kun koneeni korjauksesta sain. Käytössäni on XP, eikä tätä joudu buuttailemaan muuta kuin jos pitää asentaa jotain. En kyllä koko aikaa pidä konettä päällä jos ei ole imutuksia yms (se on kyllä aika harvinaista jos ei ole).

Kurko
5.6.2003, 18:54:28
Koneeni kaatuilee välillä, yleensä kuitenkin boottaan jumittamisen takia, vaikkei se varsinaisesti kaadu. Käyttiksenä kun on Win98SE, niin se alkaa jo viikon käynnissäolon jälkeen olla aika rauniona ja anelee boottaamista.

Yllättävän vakaa järjestelmä minulla loppujenlopuksi.

Neo
5.6.2003, 20:24:28
Eipä tämä juuri kaatuille koskaan (Windows 2000 tai Linux), mutta bootia pitää pistää päivitysten jälkeen joskus tai sitten jos vaihtaa käyttiksestä toiseen, ennen tämänpäiväistä boottia kone oli ollut päällä noin 2 viikkoa ja 2 päivää

memo
5.6.2003, 20:38:26
Noh, minulla on vanha 166 MHz:in Pentium, eikä se juurikaan kaatuile... Joskus kun yritän lopettaa jotain pelejä se saattaa aivan yhtäkkiä kaatua, mutta tämä esiintyy vain muutaman pelin tapauksessa. Ykkösenä tulee mieleen Abuse, joka kaatuu kahdessa tapauksessa kolmesta, kun sen lopettaa.

Tuli tässä mieleen, että kun olin kerran serkkujeni luona, ja olin yösydännä ircissä, niin yhtäkkiä kone vain jumitti, ei auttanut kuin bootata se kääntämällä virtakytkintä. Eipä siinä mitään, mutta kun yritin käynnistää mIRCiä uudestaan, se valitti että jotain tiedostoja puuttuu, ja parin minsan päästä, kun olin käynnistänyt nettiyhteyden kone kaatui taas. Ei muuta kun bootataan. Satuin menemään WC:hen ja kun tulin takaisin, kone oli taas bootannut automaattisesti. Käynnistin alusta, ja sain Blue Screenin(Jos joku ei tiedä, se boottaa koneen automaattisesti), ja tämä toistui viitisen kertaa, kunnes pääsin Windowsiin asti, käynnistin nettiyhteyden nappasin mIRCin päälle, ja tulin tänne foorumeille.

Jeth
5.6.2003, 20:58:58
Tämä meidän PC kaatuu tämän tästä, jokapäiväinen ilmiö :D
Joskus kyllä vain yksi ohjelma kaatuu, jolloin koneen saa vielä pidettyä pystyssä :ooh: Käyttiksenä toimii "vanha kunnon" WIN XP

Cloud
6.6.2003, 8:29:20
Harvemmin nuo omat koneet kaatuvat, wanhat Pentiumit kestää vaikka ilman tuuletusta kuten tuli huomattua palomuurin kanssa, 2d päällä ilman prossun tuuletusta, pelkällä olemattomalla siilillä.

Sen sijaan Duron-koneeni (jonka viimein myin pois) kaatuili vähintään joka toinen päivä, oli käyttis WinXP tai sitten Linux. Windowssissa pahin ongelmien aiheuttaja oli Internet Exploder, jonka ongelmat katosivat Mozillan myötä. Muut ohjelmat ja pelit kaatuilivat silloin tällöin kun raudassa oli jotain virhettä, myös Linuxissa.

Ja nykyinen ongelmatapaus on porukoiden Thunderbird WinXP:llä, joka kaatuilee vähän väliä BlueTooth-adapteria käytettessä. Kyllä se muutenkin kaatuu ja tekee omiaan, mutta kun ei ole oma kone niin ei sillä väliä, sitä kun tarvitsee ainoastaan puhelimen datasiirtoon.

Kyllä se vain taitaa niin olla että mitä uudempi kone, sitä epävakaampi. Vanha Pentiumi vain hidastelee joskus, hyvin harvoin kaatuu.

Zeromus
6.6.2003, 12:31:14
Alkujaan kirjoittanut Mikey
En näin nopealla selailulla nähnyt tämmöistä, joten olettaen että tälläistä ei ole ollut tai se on mennyt piiloon...

Kysymys on: Kaatuuko koneesi usein? Ja mikä on tämän syy pääasiassa, tai missä yhteydessä?

Minun koneeni on aina takkurassa... kun sillä lataa koko yön yli, niin aamulla se ei suostu tekeen enää mitään... koneen resurssit ovat niin loppu että kaikki on niin hidasta että lopuksi kone kaatuu siihen ettei sillä ole resursseja lopettaa mitään...

Kone vain pois päältä ja käyntiin taas... Sillä siitä selvittiin.
Jeps. Minun koneeni kaatuilee jatkuvasti. Jos esim. pistän koneeni soittamaan jotain midiä, niin se kaatuu siihen. GRRR... Mutta olen minäkin selvinnyt siitä aina samanlailla niin kuin sinä: Kone vain pois päältä ja käyntiin taas. Tosin koneessani on erillee RESET nappula, jos kone kaatuu/menee juntturaan. :P