PDA

View Full Version : Alkukesän kaunis aamu Peterille.

Uber Weapon
3.7.2003, 15:47:21
Ajatus tuli kuin verouudistus, jota oli valmisteltu huolella ja salaa kertomatta siitä kenellekään, mutta kun ajatus tuli se oli selkeä ja voimakas. Ei sellainen pieni päähän pisto vaan pitkällisen ali- ja ylitajuisen pohdinnan tulos. Ajatus sinänsä ei yllättänyt Peteriä, mutta ehkä ajatuksen lopullisuus ja varmuus hermostutti jopa sen saajaa.

Kaikki se mikä oli painanut mieltä ja aiheuttanut rintaa kouristavaa kipua tuntui merkityksettömältä kun ajatus oli tehnyt itselleen mukavan ja pysyvän pesän Peterin mieleen. Ajatus oli jopa todellinen kuningas ajatus. Sehän ratkaisisi kaiken. Poistaisi tuskan, epätoivon. Ja ennen kaikkea kaikki jotka kuulisivat lopullisesta tuloksesta saisivat ansaitsemansa tönäyksen. Miksen auttanut? Miksen nähnyt? Olisinko voinut sen estää? Miksi minä sanoin hänelle niin? Tätä kaikki miettisivät.

Peter hymyili itsekseen ja hypähti sängystä lattialle. Miten jalat olivatkaan niin kevyitä? Rintaa kuukausia kiristänyt nyrkki oli hellittänyt jäisen otteensa ja henki tuntui kulkevan kuin virtaava puro. Peter hypähti uudelleen ilmaan, tällä kertaa vain tunnustellen keveyden ihanuutta. Kyllä. Se olisi tänä yönä.

Ehkä parasta olisi olla kirjoittamatta mitään typerää ja surkeaa viestiä. Kyllä kaikki tajuaisivat ilmankin. Ja silloin kukaan ei voisi luulla ettei se koskisi häntä. Juuri niin. Jos minä yksilöisin ihmiset niin he huomaisivat vaan sen mitä minä heistä kirjottaisin. Parasta olisi antaa kaikkien vain miettiä.

Peter kulki hiljaa vanhempiensa huoneeseen. Isä, tuo turvonnut oranki ja äiti, nainen joka aina luuli tienneensä mikä on oikein. Ajatus heidän itsesyytöksistään ja surustaan sai Peterin hymyilemään taas. Hyvänen aika. Tuntuu kuin en olisi hymyillyt vuosiin. Aivan kuin se suorastaan sattuisi poskiin. Kuin lihakset joita ei olisi joutunut käyttämään pakotettaisiin toimimaan yht´äkkiä.

Isän sängyn alla vuodevaatelaatikossa olisi haulikko. Isän haulikko. Se haulikko jolla olisin halunnut ampua. Mutta minun ei annettu. No, hän tulee miettimään mitä hän teki väärin. Hän toivoo että olisi leikkinyt kanssani kun olin pieni. Ollut tukemassa kun minulla oli vaikeaa.

Hitaasti ja äänettömästi vuodevaatelaatikko tuli esiin sängyn alta.
-Mitä? isä kysyi unisesti herättyään ja hieroen pieniä siansilmiään.

Peter jähmettyi paikoilleen. Nyt se heräsi! Miten minä selitän hänelle? Mitä minä voisin tahtoa vuodevaatelaatikosta keskellä yötä? En mitään!

-Pete? Isä kysyi jo hereillä olevana.
-Mitä sinä täällä tähän aikaan?

Peter oli hiljaa.

-Mee sänkyys siitä! Isä tuhahti ja kääntyi kyljelleen ja veti peiton korviin.

En saa nyt luovuttaa. Se on tänään. Tänä yönä.

Vuodevaatelaatikko oli nyt kokonaan ulkona ja haulikko näkyi siinä päällä. Isä kääntyi uudelleen.

-Mitä sä sieltä haet? Mee nukkuu siitä!

Peter veti henkeä ja sanoi:
-Minä haluan haulikkosi.
-Mitä ihmettä sinä teet haulikolla keskellä yötä? Nyt suu poikki mee nukkumaan ettei tartte heittää sua! Isä oli selvästi vihainen. Hänet oli herätetty keskellä yötä kesken kauniiden unien.
-Minä aion suorittaa itsemurhan. Peter sanoi keräten voimiaan.

Isä tuijotti häntä suu ammollaan. Sitten isä kääntyi vaimonsa puoleen ja tökkäsi tätä kylkeen sormellaan.
-Hei! Maria! Herää! Peter aikoo tehdä itsemurhan!
-Mitä? äiti mutisi silmät ristissä.
-Pete aikoo tappaa itsensä!
-Aiotko? Äiti oli nyt hereillä ja katsoi poikaansa.
-Kyllä. Peter sanoi ääni säristen.
-Ai, mutta sehän on loistava ajatus! Äiti sanoi nousten ylös ja halasi Peteriä.
-Menen kertomaan sinun veljellesi! Äiti sanoi kipittäen kohti toisen poikansa huonetta.
-Ja aiot tehdä sen haulikollani? Isä kysyi istuen nyt sängyn reunalla ja poimi haulikon vuodevaatelaatikosta.
-Jos aiot ampua suuhun kannattaa melkein käyttää tätä täyteistä panosta. Katsos kun haulit osuvat suun kautta kallon pohjaan ne joskus vaan kimpoaa siitä ja sitten vaan naama tuhoutuu mutta henki jää. Ja eikai kukaan niin tahdo, eihän? Isä sanoi tarkastaen haulikon piippua ja työnsi kumpaankin pesään jykevän täyteisen latauksen.
-Hei! Broidi! Aiotsä viimein tosiaan tappaa ittes?
-Voi, kyllä! Niin hän äsken sanoi! Äiti sanoi hymyillen.
-Siistii! Saanksmä tulla kattoo? Hei kai mä saan sen huoneen sitten?
-Kyllä, kyllä! Mutta ole nyt hiljaa. Ai, mutta minunhan pitää kertoa veljelleni ja sinun isällesi, Reinollekin! Äiti sanoi isälle ja meni makuuhuoneen nurkassa olevalle puhelimelle.
-No, Pete. Mennäänpäs me katsomaan miesten kesken joku hyvä paikka missä sitten ammut itsesi! Isä sanoi ja otti haulikon ja poikansa mukaan ja meni ulos.

Reino oli jo kahdeksissakymmenissä ja joutui kävelemään keppiä apunaan käyttäen, mutta kuitenkin hän oli paikalla jo puolen tunnin päästä. Marian veli Jaakko tuli hetkeä myöhemmin mukanaan iso shampanjapullo jota hän kertoi säästäneensä juuri tätä varten. Jaakko läimäytti Peteriä selkään rohkaisten tätä ja Reino kiisteli Peterin isän kanssa olisiko parempi tehdä se ihan joen rannalla vai sitten keskellä aukiota.
Loppujen lopuksi päädyttiin siihen että parasta olisi jos Peter seisoisi keskellä aukiota ja että Jaakko yrittäisi poksauttaa shampanjan samaan aikaan kuin haulikko laukeaisi.

Peter oli siinä keskellä aukiota ja hänellä oli isän lataama haulikko kädessä. Siinä puoli-ympyrässä seisoi hänen sukulaisensa. Aurinko pilkisti jo taivaanrannan takaa valaisten laihan pojan. Tuuli tuiversi Peterin hiuksia kun hän nosti piipun huulilleen. Jaakko katsoi innostuneen näköisenä ja piti peukaloaan korkilla. Sitten kuului kaksois poksaus ja muut hieman harmittelivat Jaakolle siitä että se pullo ei ollut auennut samaan aikaan kuin haulikko lauennut. Mutta päivän alkua pidettiin hyvänä enteenä.

Linnut lauloivat serenadejaan aamun kuulaudessa iloisen perheen juodessa shampanjaa. Jopa pikku-Kimmokin sai vähän shampanjaa. Eihän sitä nyt tälläistä tapahdu joka päivä...

Yose
3.7.2003, 17:34:31
No jo oli tarina, ihan niin hyvä, että oli aivan väistämätön pakko tulla sanomaan jotain siitä. Hiukkasen törkiä omalla tavallaan, mutta hauskaa luettavaa, loppu oli erinomainen, vaikka itse olisin sen tehnyt toisinpoika olisi kyllä minunkin versiossani kuollutMutta jos tätä asiaa alkaa vakavasti ajattelemaan, niin ei tuo ollut yhtään hauskaa, koska tuommoista sattuu oikeastinLukuunottamatta perheen väliinpitämätömyyttä Joo kuitenkin oli varsin mainio sepustus, rustaa vaan lisää. :)
kaikki eivät välttämättä ole imarreltuja, jos heidän tarinoitaan kutsutaan sepustuksiksi -.- ~pene
No jo oli tärkeä mode-editin käyttö...
minkäs teet... ^-^ -pene

Roleplayer
4.7.2003, 12:30:48
Tämä tarina oli hieman omaperäinen. Tuota loppua en oikein tajunnut kun kaikki kannustivat peteriä tappamaan itsensä? Ööh..Ja sitten hän kumminkin tappoi itsensä kaikkien sukulaistensa keskellä. Ja sukulaiset vielä kaiken lisäksi iloitsivat kun Peter kuoli..Heh outo juttu. Mutta muuten ihan mielenkiintoinen joskin vähän lyhyt.. ja pelottava toisaalta noiden perheenjäsenten suhteen.. :P En uskoisi kenenkään yllyttävän toista itsemurhaan

Illuusia
4.7.2003, 12:32:09
Herran kehoituksesta kävin tämän lukemassa, ja mielenkiintoistahan tämä oli, totta tosiaan. Törkeä? En ole sitä mieltä, minusta tuo on aivan loistava kuvaus henkisesti sairaasta perheestä joka ei pahemmin välitä jälkikasvustaan. Hehkeää ja vaihtelevaa luettavaa, minä pidän.

Linnut lauloivat serenadejaan aamun kuulaudessa iloisen perheen juodessa shampanjaa. Jopa pikku-Kimmokin sai vähän shampanjaa. Eihän sitä nyt tälläistä tapahdu joka päivä...

Tuosta pidin ihan erityisen paljon. Hieno, hieno lause ja pikku-Kimmo viehätti minua.

Vodoun
18.7.2003, 21:37:38
tuotaaah.. *nauraa*
Todella erikoinen. Haudanvakavasta asiasta huumoria. (tai olen vain niin jälkeenjäänyt että nauran sille..)
Toisaalta taas aika raadollista tekstiä, kun perheestä suorastaan löytyy vain kannustusta asialle. Tietysti lukija ensiksi lukee, että: "ahaa, tässä käy näin. No tämähän nyt on jo nähty", mutta sitten tulee tuo käänne, joka on vähintään yllättävä. :D
Loistavaa, täytyy sanoa.

Seyana
20.7.2003, 12:59:54
Pidin ja paljon. Se oli hauska farssi. Huvittava. Kielellisesti ei ehkäpä kovinkaan täydellinen, kun typoja ja hassusti aseteltuja lauseita löytyi kyllä, mutta idea ja sen esitys olivat loistavia.

. Ai, mutta minunhan pitää kertoa veljelleni ja sinun isällesi, Reinollekin!
Aluksi ymmärsin, että äidiltä lipsahti vahingossa että tämä tekstissä esiintynyt isä ei olekaan Peten isä. Pettymys oli suuri.

Gabriel
26.8.2003, 14:01:58
No jopas jopas. Ihmettelen vain, että miten Peterillä oikein riitti kanttia suorittaa tuo kun sukulaisten suhtautuminen oli mikä oli. Toisaalta, mitä todennäköisimmin tuollainen ainoastaan saisi entisestäkin päättäväisemmäksi, vaikka omalaatuisen koston idea siinä sitten menikin.

Toisaalta tarinaa tuskin onkaan tarkoitettu pohdiskeluksi ihmispsykologiasta, vaan roima annos mustaa huumoria onkin sen pääajatus. Hyvin se kyllä onnistui, sillä vaikka jo toisen kappaleen kolmannen rivin kohdalla arvasin mitä Peter aikoi, niin en todellakaan arvannut tarinankulun muuttuvan sellaiseksi jollaiseksi se tuli. Hyvin ennalta-arvaamaton suunta, ja tehokkaalla tavalla vaikuttavaa lukemista. Vaikka tuossa nyt selvästikin huumoria olikin, niin kyllä minä myös kauhistuin tuollaisesta suhtautumisesta.

Enkuli
26.8.2003, 20:10:00
Em. joo. tämä oli aika mielenkiintoinen pätkä. Enpä tiedä oliko taustalla kannanottoa nykyajan jälkikasvun hoitamiseen tarkoituksella vai tahattomasti, mutta sellaiseksi tämä ainakin kelpaa. Hymyilytti myöskin kovasti, sen verran outo loppuratkaisu.

Kirjallinen asu oli varsin tyylikäs jälleen kerran, itse tykkäsin noista muutamista kuvailuista tarinan alkupuolella ehkä kaikkein eniten. Osaat selvästi tämän kirjoituspuolen ja mielikuvituksesi on... no, voisit joskus harkita olisiko psykiatrisedällä sinulle jotain kerrottavaa.

-Enkuli, musta siivekäs

Dimmy
5.9.2003, 13:51:33
Tarinan rytmi ei oikein pysy, alun suht rauhallinen tahti muuttuu pikkuisen turhan tempovaksi ja muutenkin juttu voisi olla pidempi loppupäästä. Lisäksi nyt henkilöitä ei juurikaan ollut taustoitettu mikä heikensi jutun tehoa huomattavasti. Jonkinlainen lyhyehkö kuvaus tästä perhe-helvetistä olisi ollut paikallaan. Tuleehan se nytkin sieltä rivien välistä, mutta tämän kaltaisessa tarinassa se ei ole se kaikista paras ratkaisu.Oma kertoja-äänikin on vielä ehkä vähän hakusessa, Douglas Adams kurkkii ihan liian selvästi taustalta.
Aiheesta olisi minusta saanut revittyä enemmänkin irti. Vrt. Peter, tajutessaan ettei voikkaan kostaa itseään listimällä heittää haulikon nurkkaan, ja alkaa käymään lävitse itsemurhaansa päänsäsisäisenä monologina (joka luonnollisesti katkeaa kun joku pettynyt sukulainen päättää vähän avittaa poikaa)

Uber Weapon
5.9.2003, 14:37:43
Alkujaan kirjoittanut Dimmy
Tarinan rytmi ei oikein pysy, alun suht rauhallinen tahti muuttuu pikkuisen turhan tempovaksi ja muutenkin juttu voisi olla pidempi loppupäästä.
Myönnän.

Lisäksi nyt henkilöitä ei juurikaan ollut taustoitettu mikä heikensi jutun tehoa huomattavasti. Jonkinlainen lyhyehkö kuvaus tästä perhe-helvetistä olisi ollut paikallaan. Tuleehan se nytkin sieltä rivien välistä, mutta tämän kaltaisessa tarinassa se ei ole se kaikista paras ratkaisu.
Ei ollut tarpeellista taustoittaa. Kaikki mitä tekstissä ei tarvitse voi jättää pois. Enkä pidä koskaan taustoittaa mitään. Asioita tapahtuu, kausaliteetin voi ymmärtää ilman että jokainen kausa on yksilöity. Harkitsinkin jopa taustoitusta mutta jätin tarkoituksellisesti pois. Joku voi olla (vaikka sinä) eri mieltä mutta minä päätin näin.

Aiheesta olisi minusta saanut revittyä enemmänkin irti. Vrt. Peter, tajutessaan ettei voikkaan kostaa itseään listimällä heittää haulikon nurkkaan, ja alkaa käymään lävitse itsemurhaansa päänsäsisäisenä monologina (joka luonnollisesti katkeaa kun joku pettynyt sukulainen päättää vähän avittaa poikaa)
Sitten se olisi ollut eri tarina. Miksi kaikki aina haluaa kostaa. Itsemurha muuttui lopussa velvollisuudeksi joka oli täytettävä.

Rose *Valkea Neito*
5.9.2003, 16:21:00
Tämä tarina oli jo aika paha O_o;;, etenkin tuo kun sukulaiset oikein juhlivat Peterin itsemurha päätöstä ja vielä oikein kannattivat sitä, olisi varmasti kauheaa jos olisi(varmasti on, mutta heitä on vähän) oikeasti olemassa tuommoisia ihmisiä jotka viettävät juhlaa jonkun itsemurhan kunniaksi...hrrr *saa kylmiä väreitä*

:rispekti:

Dimmy
5.9.2003, 16:27:42
Sitten se olisi ollut eri tarina. Miksi kaikki aina haluaa kostaa. Itsemurha muuttui lopussa velvollisuudeksi joka oli täytettävä.

Ihan mielenkiintoinen ajatusrakennelma sinänsä mutta minkä ihmeen takia Peter olisi tuntenut mitään velvollisuuden tunnetta yhtään mihinkään suvulleen tuossa tilanteessa?

Joku voi olla (vaikka sinä) eri mieltä mutta minä päätin näin.

Pitäydyn edelleen kannassani, mutta omapa on tarinasi.

Uber Weapon
5.9.2003, 16:35:25
Alkujaan kirjoittanut Dimmy

Ihan mielenkiintoinen ajatusrakennelma sinänsä mutta minkä ihmeen takia Peter olisi tuntenut mitään velvollisuuden tunnetta yhtään mihinkään suvulleen tuossa tilanteessa?

Ajatus oli alunperin Peterin, eli hänen omansa. Perhe tuki häntä, mahdollisesti ensimmäistä kertaa, jossain hänen omassa ajatuksessaan. Mitä hän olisi voinut tehdä enää asioiden mennessä noin pitkälle? Eiköhän ensimmäisenä olisi tullut haukkuja sedän, isän, äidin, isoisän taholta siitä ettei hän nyt tätäkään saanut tehtyä, voivottelua: Kyllähän minä sen tiesin ettei hän tuotakaan saanut tehtyä tms... Ehkei Peter ollut alunperinkään kovin voimakas persoona. Massa! Määrä! Kaikki sukulaiset painostaa suorastaan lopussa siihen. Ja HÄN oli sen idean saanut.

(*/me Inhoaa selitellä omia tekstejään, koska haluaa mieluummin muitten tekevän omat päätelmänsä*)

Dimmy
6.9.2003, 13:22:37
No joo, nyt kun sanoit tuon niin kyllähän se aikas ilmeistä on, mutta sitä olisi ehkä aavistuksen verran voinut tarinaan painottaa. Nyt tarinassa unohdetaan Peter ja keskitytään lähinnä sukulaisten touhuiluihin. Peterin sisäisiä tuntoja olisit ehkä voinut lauseella tai parilla kommentoida. On eriasia piilottaa rivien väliin tavaraa ja olla itsetarkoituksellisesti epäselvä. Henkilökohtaisesti kun en koskaan ole ollut kovinkaan suuri tuollaisen "ristisana tehtävä" tarinoiden ystävä.

(*/me Inhoaa selitellä omia tekstejään, koska haluaa mieluummin muitten tekevän omat päätelmänsä*)

Älä vastaile näihin niin ei tartte?:P

Mutta syyttäjä lopettaa tältä erää.

Gabriel
6.9.2003, 19:37:53
Voi hyvänen aika tätä nyt sentään. Kyseessähän on kuitenkin Uberin kirjoittama pienoinen novelli eikä mikään maailmankirjallisuuden suurteos (sori Uuber) jota on lähdettävä tulkitsemaan niin monella eri tavalla. Eiköhän kirjoittaja lisäksi ole oikeassa, sillä vaikka jokaisella onkin oikeus tulkintaansa on kirjoittajan päätettävissä mitä hän on oikein aikonut kirjoittaa.

Dimmy, lukaises tämä (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?s=&threadid=6354) - siinä vasta onkin paljon tilaa tulkinnoille. ;)

Dimmy
7.9.2003, 18:02:13
Kirjoitti Gabriel

Voi hyvänen aika tätä nyt sentään. Kyseessähän on kuitenkin Uberin kirjoittama pienoinen novelli eikä mikään maailmankirjallisuuden suurteos (sori Uuber) jota on lähdettävä tulkitsemaan niin monella eri tavalla. Eiköhän kirjoittaja lisäksi ole oikeassa, sillä vaikka jokaisella onkin oikeus tulkintaansa on kirjoittajan päätettävissä mitä hän on oikein aikonut kirjoittaa.

Rima on sama niin näille maailmankirjallisuuden suurteoksille kuin Uuberin novellillekin. Ainakin se rima mitä minä pidän. Jos haluaa pelkkää "kivakivaootnero"- kommentointia, minulta ei kannata pyytää mielipidettä.
Ja tuosta kirjoittajan oikeassa olemisesta olen kanssasi eri mieltä. Toki on kirjailijan päätettävissä mitä hän on aikonut kirjoittaa, mutta lukija on se joka "päättää" siitä onko kirjailija onnistunut välittämään nämä ajatuksensa. Ja silloin kun itse jotain kirjoittelen, saan tulkittua niitä myöhemmin tavoilla joita en alunperin suinkaan lähtenyt hakemaan. Joten tuokin kannalta tuo nyt on vähän niin ja näin. (Tai toisena esimerkkinä toimii TSH jota J.R.R ei varsinaisesti tarkoittanut miksikään vertauskuvalliseksi kertomukseksi WWII:sta, mutta sellaiseksi sitä on siitä huolimatta onnistuttu tulkitsemaan.) Ja loppupeleissä minua kiinnostaa vain se, mitä itse saan jostain kirjoituksesta irti. Se mitä kirjoittaja on mahdollisesti tarkoittanut tai ollut tarkoittamatta kiinnostaa korkeintaan kuriositeettina, jos sinäkään.

Dimmy, lukaises tämä - siinä vasta onkin paljon tilaa tulkinnoille.

Luettu ja tuomittu. Lisätulkintaa tulee kun joudan. (Infernaalinen kiire :murjotus: )

Zeratul
10.9.2003, 14:57:28
Aika...erikoista jos saan sanoa?
Minun versiossani poika olisi tullut toisiin ajatuksiin ja perhe olisi iloisesti mennyt syömään kakkua, mutta :D .
Mielenkiintoista tekstia ainakin...

Lunete*Almasy
13.9.2003, 22:39:59
Olihan kieltämättä aika erikoinen tarina, jotenkin aivan tajuttoman hauska (johtunee osittain myöhäisestä ajankohdasta sen lukiessani). Tietysti perheen tuollainen suhtautuminen on oikeasti sairasta, mutta mutta.

Loppukin oli oikein hyvä, Peter toteutti aikomuksensa ja pikku-Kimmo sai shamppanjaa. Hienoa. :D

Shasta-
24.9.2003, 14:19:46
Tämä tarina voidaan kuvata vain yhdellä sanalla, mahtava.
Kyllä, luulin aluksi, että pikku-Pete antaisi periksi, eikä posauttaisikaan aivojaan kentälle, vaan ottaisi haulikon, ja ampuisi sillä isänsä, äitinsä ja sukulaisensa, ja juoksisi nauraen hullunnaurua haulikko olalla metsään. Muttä näin ei käynytkään.
Todella erikoinen tarina, minä tykkäsin. *taputtaa*

Jubei
3.10.2003, 23:36:30
MAHTAVAA...Toinen kerta foorumeilla, jolloin todella yllätyin :D Olin varma että isä olisi kieltänyt ja pete olisi tappanut itsensä kuitenkin. Kukahan olisi ollut seuraava itsensä tappaja. Tulee mieleen vaan hurmaava joukkoitsemurha... :)