PDA

View Full Version : Mitä ohjelmointi/scriptakieliä osaatte?

Naksu
21.6.2002, 10:37:19
piristääkseni tätäkin aluetta (lähes kaikki ketjut on jotain kotisivupascée) kysynpä tälläsen, et mitä kieliä osaatte?

mun (edes jonkinasteiseen) osaamiseen kuuluu mIRCin scriptakieli, perl, eScript, PHP, tcl ja flashin actionscript.

edit: pascal & VB menee nyt :D

Jackal von ÖRF
21.6.2002, 17:48:19
Java ja PHP luontuvat parhaiten, minkä lisäksi on epämääräinen joukko muita kieliä, joita pystyy lukemaan ja tarvittaessa muokkaamaan muiden koodia.

Ren
21.6.2002, 18:23:52
Minä olen tehnyt helvetin nolon tekstipelin basicilla.

Silver
27.6.2002, 12:57:42
Javaa, VBtä, C++:aa ja Csharppia tässä tullut testailtua, ei vain jaksa/ole aikaa mitään kunnolla opetella. Jos joskus aloittelen niin siirryn suoraan Csharppiin.. Ainiin, tietenkin mIRC scriptit ja etenkin Pirchin olivat jopa helppo oppia, mutta eipä ne lopulta kovinkaan kovia "kieliä" ole.

Jim Profit
28.6.2002, 9:05:25
C++,Java, VB, PHP... mitä kaikkea sitä nyt alan koulutuksessa opiskellaankaan...

Crow
2.7.2002, 21:10:21
PHP, jonkun verran C++:aa, mIRC-skriptijutzkax!1, ja tottakai QB:ta aivan h*lvetisti. Se on kyllä maailman hauskin ohjelmointikieli. Mutta myös noloin.

Haprog
5.7.2002, 1:12:54
Nettijuttuja:
HTML*, XHTML*, CSS*, XML*, JavaScript ja vähän Flashiä

Muita:
Delphiä* (Object Pascal), jonkin verran C:tä ja C++:aa

(* = tosi hyvin)

EDIT: Olen opetellut jonkun verran PHP:tä sen jälkeen kun lähetin tämän viestin.

EDIT2: Assemblyäkin on nyt tullu opeteltua hiukan.

Supah
11.7.2002, 20:38:02
täälläpäs on gurua porukkaa.
Pakko myöntää mutta itse en osaa lainkaan mitään
hieman html:ää mutta siinä kaikki

Cloud
11.7.2002, 20:50:46
C/C++ varmaan tässä parhaiten sujuu, Javaa on tullut vuosi sitten opiskeltua jotain ja sitä joutuu joskus joillekkin neuvomaan. Basiciähän nyt osaa joka iikka suunnilleen ja Pascalia varmaan osaisi jotain jos sitä viitsisi hieman vilkuilla.

HTMLää osaan jotain, eli perussivut kyllä tulee aikaiseksi. Kaiken maailman scriptakielet on yleensä niin lähellä jotain ohjelmointikieltä useimmilta osin että pienellä vaivalla niitä lukee ja vaikka vähän korjaileekin.

Kielet on itseopiskeltu aikoinaan helppifilejä, muiden sorsia sun muuta vastaavaa lukemalla. Basiciä ei ole tullut käytettyä aikoihin, osaaminenkin varmaa sitä tasoa, samoin Pascal. Javaa on saanut hieman opettaa joillekkin, vaikka en kyseisestä kielestä enää muista kuin perusasiat, mutta sen verta lähellä C++:ssaa joten sitä pystyy kohtuukivuttomasti käyttämään.

C++ koodailen isolle firmalle opiskelun ohella, ja sillä koodailen myös cgi-ohjelmanpätkiä ja työkaluja omaan tarpeeseen. 3D/Grafiikka/Äänet sillä ei suju, kun ei ole tarvinnut vielä.

Archux
19.7.2002, 15:33:39
HTML on ainoa jota todellakin osaan vaikka siinäkin taidot varsin vajaat. Aina välillä pitää katsoa jostain että mites toi ja toi nyt tehtiinkään. Välillä pitää käyttää javaakin mutta sen minä lähinnä vaan kopsaan jostain kun ei siitä koodista ota Erkkikään selvää.

Ainiin osaanhan mä Anarchy Onlinen oman skriptakielen lähes täydellisesti :D

samiloop
21.7.2002, 12:55:59
Pascalin muistaa vielä jotenkin, assembleri on päässyt unohtumaan x-moden inittiä lukuunottamatta aika lailla kokonaan. Borland Pascalin ohjetiiliskivet ja assembler-tiiliskivet auttoivat oppimaan, tosin aika suuren osan oppi muiden kirjoittamia koodeja silmäilemällä.

Quickbasic oli harrastuksena nuorempana, jonka oppimiseen ei paljoa vaadittu. Kohtuullisen kattava .hlp-file kertoi perussyntaksit funktioille ja muille koodista toiseen vaihtuville osuuksille.

Sitten vuosi pari takaperin zMUD scriptiä tuli kirjoitettua paljon. Tämän opin zMUDin .hlp-fileistä ja keskustelemalla MUDeissa ihmisten kanssa. Suurin projektini oli kokonainen cure-engine, joka pystyisi jäsentämään kaikki yli 200 eri erikoishyökkäystä, mitä silloisessa MUDissa pystyi vastaanottamaan taisteluissa, jonka lisäksi sorttaamaan nämä vahingot tärkeysjärjestykseen ja curettamaan mahdollisimman nopeasti (eri potioneilla ja herbeillä oli kaikilla eri aikamäärä, minkä jälkeen sentyyppisiä esineitä pystyi käyttämään uudelleen). Aika valtava projekti harvinaisen typerälle script-kielelle. Tämän vuoksi suurin osa MUDin pelaajista kärsikin älyttömästä värikoodisössöstä PvP-taisteluissa, MUDin normaalilla puolella sentään sai olla rauhassa.

HTML menee jotenkuten. Tämän perusteet opin selaimen view source-komennolla, ja jatko-opinnot jostakin HTML Reference -kirjasesta, mikä yläkerran hyllyssä taitaa vieläkin pölyttyä.

SNES- ja NES-assemblereiden opiskelu jäi sen verran lyhyeksi, ettei niitä kai voisi tähän listata, mutta opiskeltu on hiki hatussa. Näiden oppimiseen käytin alan sivustoja, ja kovalevylläni makaa vieläkin megan verran tekstitiedostoja, jotka käsittelevät näiden kahden koneen sielunelämää. Mitään itse kummankaan koneen assemblerilla en varsinaisesti tehnyt, sen sijaan käytin viisi minuuttia opetellakseni, kuinka pakkaamattomista peleistä (SNES-pelit on oikeastaan poikkeuksetta pakattu tai muuten enkoodattu) voidaan vaihtaa tekstit heksaeditorilla. Seurauksena varsin kilahtaneita rommeja.

Originally posted by Neo
muistakaa tekaikki muutekin nytten että HTML EI ole ohjelmointi kieli...

Mutta sitä voisi kuvailla erittäin optimistisena päivänä, paljon karkkia ja pullaa syöneenä skriptikieleksi, jotka kuuluvat topicin aiheisiin. Kyllähän siinä skriptataan nettiselainta... :P

Griever
24.7.2002, 15:16:08
C++, Java, Javascript, HTML, PHP (MySQL-tietokannat hoituu myös).
Niin, ja tietysti the most elite mIRC-script :D
/edit: Niin ja YaBasic :)

Karppi
15.8.2002, 6:59:46
Originally posted by Ren
Minä olen tehnyt helvetin nolon tekstipelin basicilla.
Minäpäs olen tehnyt vielä nolomman pokémon-pelin, haha!

The death Magic
16.8.2002, 11:41:16
VB:n alkeet(ja jotain muuta) menee hyvin.

HTML menee käsin kirjoitettuna välttävästi.(eli just ja just saisi kotisivut tehtyä)

Ei oo koskaan tullut oikein tarvetta millekkään HTML:ää kummemmalle täällä nettipuolella.

No C++:aa ja jotain muuta opetellaan myöhemmin joten eiköhän niitä... On niistä varmaan minulle enemmän hyötyä kuin HTML:stä,PHP:stä ynnämuusta.

Ja itseopiskelu voisi varmaan minun tapauksessa kannattaa.

Neo
5.10.2002, 15:57:30
itse aloitin ihan varmaan tekemään HTML koodia, sitten siihen tarvitsi vältämättä saada kalenteri kotisivuille joten opettelin javascriptin, sillä se sitten onnistui ihan kivasti (PHP:llä se onnnistui parivutta myöhemmin vieläparemmin).

Sitten sain Delphin verion 3 käsiin ja aloin sillä tekemään pieniä asijoita, ihan kivasti niitä ohjelmia sillä teki, sitten myöhemmin sain 5:n ja viimeisimpänä 6:n, jopa pari täysin omaa kirjastoa kirjoitin ja vitosen kirjastoja käänsin yhteensopivaksi kutosen kanssa.

Viimevuona sitten opettelin Visual Basic ohjelmointikielen joka kuulu ostamaani Visual Studio 6.0-pakettiini, jonka sain kaupasta pilkkahintaan (180 mk alennusten jälkeen), kai minä ihan kivasti osaan kun 5:n kurssista sain ja olin alkeiskurssin paras (oma kehu haisee). Sitten joulukuussa 2001 ostin vapaehtoisesti PHP-kirjan ja aloin opettelemaan sitä, lukemalla kirjan läpi tekemällä pari esimerkkiohjelmaa. kun TV-scripti vihdoin toimi niin olin itseeni tyytyväinen (1.000 riviä, ja muuttuu vielä versiota 2.0 odottaessa).

/*
versioon 2 päin mennessä TV-oppaan koodi on lyhennyt kun olen ottanut käyttöön funktioita joita käytetään kun tarvitaan samanlaista toimintoa monessa kohtaa.

Yle sivujen muuttuessa mistä tietoja otettiin on TV-skriptini ollut poissa käytöstä
*/

Sitten onnistuin saamaan käsiini VS.net version ja sillä on sitte leikiskelin vähän, totesin että oli huono, VB 6:lla tehdyt ohjelamat ei oikein kääntynyt kivutta VB.netille mutta mitä M$åftilta voi odottaa.

MySQL tietokantaa operoin, olen suorittanut SQL-perus sekä -jatkokussin.

14.08.2002 kun sain koulusta "lakanat" ilmottauduin C++-alkeiden kurssille ja ohjelmoinnin jatkokurssille jolla on VB:n jatkoa... myös ohjelma suunitelu kursseille tuli ilmottauduttua

Java:n alkeet ainakin tulee opeteltua

itse tein kerran selaisen virheen että pistin tämän samaisen topicin kyselynä... taisi olla IB:lle, mutta viirheni siis oli että pistin HTML:n vaihtoehdoksi, joten sain paljon palautetta, muistakaa tekaikki muutekin nytten että HTML EI ole ohjelmointi kieli... kuten minua muistutitte

osaan kai minä jotain vielä, ja kuinka hyvin minä noitakin osaan, ohjelmointikin on perseestä, vaikka varmaan tuleva ammattini on siihen liittyvä. Ei PHP koodin teko ole auttanut minua ollenkaan, ihmiset vain katsoo sivusta ja sanoo "nörtiksi". Haluisin elämän, en sen enempää, kiitos! (tämä lainaus on vanhasta ajasta)

btw. http://koti.mbnet.fi/isosilli/img/banners/isosillib01.gif (http://isosilli.fffin.com/)-sivusto on minun käsialaa. http://koti.mbnet.fi/isosilli/img/valid-xhtml10.png (http://validator.w3.org/) ja http://koti.mbnet.fi/isosilli/img/vcss.png (http://jigsaw.w3.org/css-validator/) validattorit ovat hyväksyneet koodin kielioppivirheettömänä ja ulkoasukaan ei ole kauhean kauhea.

Tar_Minastir
5.10.2002, 17:13:45
Osaan jo HTML:ää, Javaa, javascriptiä, CSS:ää, Basicia. pitäis vissiin jaksaa opetella C++

Adl2000
8.10.2002, 11:36:10
Kunnon hikareita täynnä koko kanava, itse osaan seuraavia:
HTML, CSS, TurboPascal, QB ja jotain ihmeellistä...

n4x
8.10.2002, 14:16:49
Noh,osaan vain HTML:ää ja hieman basiccia(tai mitä se sitten olikaan).Alan varmaan opettelemaan tuota mIRC scriptailua.

Belgarath89
9.10.2002, 15:59:39
Osaan Java, Javascriptiä, c+:ssaa, softia, ja tietokone komentelua...

ei mitään ihmeellisempää ja paras on Javascript... =D

Dougar
29.10.2002, 17:31:53
Hmph.. Itse en osaa mitään.. C++ katoin kerran, mut en ymmärtänyt siitä mitään!
Osaan muuttaa fontin,keskittää ja boldata :P Hurjaa..

Joskus kai pitäis jotaki opetellakkin..

yksisiipi
30.10.2002, 8:35:57
Joskus peruskoulussa tein kökköanimaation basicilla (semmosia typeriä liikkuvia palloja, ruma kuin mikä) mutta en voi väittää osaavani. HTML:ää taasen räpellän melkein joka päivä. Muuta en tiedäkään, vielä. Seuraavalla ATK-kurssilla taitaa olla aiheena C++. Enköhän jotain opi.

LizzieFox
15.11.2002, 11:08:52
No mulle menee nyt visual basic ja jos html lasketaan niin sitä osaan paremmin. Mulla alkaa varmaan kohta täällä koululla joku ihme ohjelmeonti niin opitaampa sitten sitäkin.
Luulen että se on sitä C++ kieltä mutta en ole yhtään varma

nox
15.11.2002, 11:30:12
En tasan mitään. HTML:ää aloin opetella joskus muutama kuukausi sitten. Perusasiat on hikeen leikisti hallinnassa. Sain sentään sivut väsättyä, mutta vaikeaa se mulle oli. Tuota HMTL:ää olisi kyllä hyvä osata kunnolla. Ehkä sitä tässä vuosien varrella oppii. Kun sain sivut julkaisukuntoon niin en ole mitään uutta jaksanut opetella. Olen vaan hakenut valmiita scriptejä netistä ja copy pastettanut sitä mitä sivuillani on jo valmiiksi ollut. Töissäkin väsätään kaikki nettisivut wysiwygeillä..

freyelise
23.1.2003, 15:59:14
Basiccia aloin koheltaa jo c64 aikoina. Aloitin viime vuonna uudestaan qbasicilla, tuotteena Viimoinen Fanantaasia 1, joka on huvittanut kavereita nyt jo monta kuukautta. Kai sen tännekin voi uppia jos joku väkisin haluaa??

Juuri nyt on suunnitteilla avaruus aiheinen peli. "Käyttöjärjestelmän" koodaamisessa on vähän ongelmia kylläkin, mutta eiköhän se tästä pian antaudu.

Olisiko täällä tarpeeksi innokkaita omalle topicille basicista?

Muutama kuukausi sitten lainasin myös "opeta itsellesi c++" kirjan, mutta sitten koulu ajoi prioriteetissa sen ohi enkä kerinnyt paljoa oppia. cin ja cout olivat suunnilleen ainoat käskyt mitkä jäivät mieleen..

# include <iostream.h>

int main ()
cout >> "Hello World!!"\n;
return 0;

tai jotain sinne päin.. varmaan pari riviä taisi unohtua :)

Mayatar
26.1.2003, 13:08:41
C++ opiskelitiin koulussa yksi kurssi. En ollut kovinkaan kiinnostunut. Ymmärrän kuitenkin siitä ja sen perusideasta jotakin. Jos minua tippaakaan innostaisi voisin siis opiskella sitä aika helposti lisää.

HTML ja JavaScriptiä osaan käyttää yhdessä. En kuitenkaan sano osaavani niistä kumpaakaan. Ymmärrän koodit joita harjoittelemme, en kuitenkaan missään tapauksessa opettele mitään ulkoa. Haen tarvittavat koodit, kun niistä on hyötyä, koneelta tahi netistä. Ehkä ne jäävät päähän sitten isona jos sivuja alkaa tekemään työkseen.

Von Wiensburgh
27.1.2003, 7:43:06
Noh, osaan tehä ventin c++:lla, ja joitain muita hassuja laskureja, ja HTML:ää osaan, vaikka se ei ohjelmointi kieli olekkaan ...

Ja kokoajan opiskelen lisää

ceeb
27.1.2003, 10:49:53
QBasic on varmaan viimeisin mitä meille on opetettu jota nyt en usko enää osaavani kovinkaan paljon. Tarkoitus olisi opiskella jotain ohjelmointia tulevaisuudessa.