PDA

View Full Version : Aseman formatointi ei onnistu.

Ra
17.8.2003, 22:21:07
Kun yritän formatoida C: aseman, niin se sanoo aika loppu vaiheessa, että ei pysty formatoimaan sitä kokonaan. Tämä voi johtua siitä, että siellä asemalla on IO.SYS, MSDOS.SYS, NTDETECT.COM, ntldr tiedostot, joita en onnistunut poistamaankaan. Minulla oli Winukka 98 siinä asemalla ja formatoin sen jälkeenpäin, mutta nuo tiedostot ovat taitaneet jotenkin jäädä siitä. Elikkäs miten onnistuisin formatoimaan tämän aseman. Käyttiksenä XP.

// Niin siis ei ole tuo nykyinen XP siinä C: osiolla. Mutta nyt olenkin sen verran valaistunut, että ne tiedostot siellä C:llä olivatkin XP:n omat bootti tiedostot ja kun formasin sen C:n (onnistu xp:n recovery consolen kautta) niin enpäs pystykkään xp:tä enää käynnistämään :D. Ja uusikin on huono asentaa kun on se msblaster liikkellä. No se on nyt sitten linuxiin vaihto ^^.

Outraider
17.8.2003, 22:28:03
Jos nykyinen käyttöjärjestelmäsi on asennettuna tuolle asemalle, sitä ei voi formatoida sen ollessa päällä. Sinun pitää joko käynnistää XP CD:ltä tai tehdä boottikorppu, joka boottaa konen dossiin.

Toinen vaihtoehto on raakasti poistaa XP:n Disk management-työ kalulla aseman partitiointi, partitioida asema uudestaan ja formatoida sitten

Lloope
18.8.2003, 19:12:10
En tiedä toimiiko vastaava homma XP:ssä, kuin 98:ssa, mutta ainakin 98:ssa pistät vain käynnistys valikosta "käynnistä kone uudelleen MS-DOS tilassa" ja kun kone on dossissa, kirjotat vain format c: ja se on siinä.

EDIT: muistinkin juuri, että XP ei ole DOS pohjainen käyttis, joten en tiedä onko kyseistä vaihtoehtoa olemassa XP:ssä ollenkaan.

forever_child
18.8.2003, 19:27:12
Alkujaan kirjoittanut Lloope
EDIT: muistinkin juuri, että XP ei ole DOS pohjainen käyttis, joten en tiedä onko kyseistä vaihtoehtoa olemassa XP:ssä ollenkaan.

Minä en kyllä tiedä formatoinnista mitään mutta tietääkseni XP:ssä pääsee dos tilaan käynnistä-ohjelmat-apuohjelmat-komentorivi..en ole ihan varma..

Ben
18.8.2003, 19:51:23
Alkujaan kirjoittanut forever_child

Minä en kyllä tiedä formatoinnista mitään mutta tietääkseni XP:ssä pääsee dos tilaan käynnistä-ohjelmat-apuohjelmat-komentorivi..en ole ihan varma..

Se kun ei ole DOS. Se on tietääkseni emuloitu versio DOS:sta jos olen oikein ymmärtänyt. Joka tapauksessa cmd.exe EI ole DOS joten formatointi ei onnistu sen kautta XP:ssä.