PDA

View Full Version : Hiiri pottuilee...

Ferithem
27.8.2003, 16:51:53
... Juuri niin. Minulla on paha, paha ongelma hiirulaisen kanssa... itse asiassa minkä tahansa hiiren kanssa. Ongelma on se, että hiiri takkuilee eikä aina liiku. Olen yrittänyt kaikkea: olen putsannut sitä palloa, tarkistanut asetukset ja koettanut toista hiirtä, mutta mikään ei auta.
Mikäli joku osaa vastata tähän, arvostan sitä suuresti. Olen todella kiitollinen kaikesta avusta (ja ei-avusta myös). Tämä ongelma vaivaa minua kovasti ja häiritsee ennen kaikkea tekstinkäsittelyä ja Internetin käyttöä.

Uber Weapon
27.8.2003, 17:09:43
Itselleni olen antanut kertoa että optiset hiiret olisivat hyviä. Tai niin ne sanoo. Eipähän liasta ole haittaa. Kuulostaa siltä että kaikkea "perinteistä" oletkin jo koittanut.

Kreifi
27.8.2003, 18:03:07
Älä sitä palloa putsaa (miten sen edes saa likaiseksi?), vaan niitä teloja (vai mitä nyt ovatkaan), jotka reagoivat sen pallon liikkeisiin. Ne kakkaantuvat yleensä todella helposti ja se aiheuttaa juuri tuollasta takkuilua ja liikkumattomuutta.

Clacier
27.8.2003, 18:53:38
Itselleni olen antanut kertoa että optiset hiiret olisivat hyviä. Tai niin ne sanoo. Eipähän liasta ole haittaa.

Ehkä ei, mutta minulla on optinen hiiri ja se on mielestäni todella rasittava. Kun ostimme tietokoneen, hiiri tuntui elävän täysin omaa elämäänsä, joten se piti tietty vaihtaa. Uusi hiiri ehti olla meillä parisen viikkoa, kun sitten olin erään työn kimpussa ja pipersin hiirellä yrittäen tehdä todella tarkkaa jälkeä. Yhtäkkiä nuoli ruudulla alkoi hyppiä näytön laidasta laitaan pensselinappi tietysti yhä pohjassa piirtäen omaa viivaansa. Hiiri suttasi koko työn joka meni tietty kokonaan pilalle.

Eikä se siitä ole vieläkään muuttunut. Hiiri saattaa tuosta vain alkaa pomppia ruudulla niin että klikkaan jotain väärää linkkiä, tai sitten se menee suoraan oikeassa yläkulmassa olevan raksin päälle, mikä taasen on tietty aivan ratkiriemukasta mikäli olen viimeisen tunnin vaikka kirjoittanut jotain älyttömän pitkää viestiä. Hiirestä ei tosin kukaan alan asiantuntijakaan ole löytänyt mitään vikaa, joten siinä sitten mietitään mikä sitä oikein vaivaa.

Eivät kaikki optiset välttämättä ole samanlaisia, mutta ainakin kaikki mitä minä olen kokeillut, ovat. Ja mikäli hankkii optisen, kannattaa tarkistaa jo liikkeessä että se on kunnossa, mikä on tietysti vaikeampaa jos kukaan ei löydä siitä mitään vikaa sen oudosta käyttäytymisestä huolimatta.

Seraphina, millainen hiirenalusta sinulla on?

psaijai
27.8.2003, 21:53:48
Oletko miettinyt, hiiri saattaa olla myös mennyt rikki. Toki kunnollinen putsaus teloille ja muulle kuin sille pallolle on paikallaan kuten Kreifi jo sanoikin. Jos ei muu auta niin sit kauppaan ostamaan uutta.

Alkujaan kirjoittanut Clacier

Ehkä ei, mutta minulla on optinen hiiri ja se on mielestäni todella rasittava. Kun ostimme tietokoneen...
Optisia hiiriä on miljoonaa erilaista sorttia ja se kuinka paljon sellaiseen jaksaa sijoittaa heijastuu suoraan ongelmiin niiden kanssa. Itselläni on optinen hiiri ja on toiminut loistavasti. Ajurit tai niiden puuttuminen voivat vaikuttaa hiirien (ja varsinkin optisten sekä lisänappian) toimintaan. Jos hommaa optista hiirtä kannattaa varmaankin nykyään ostaa sellainen jossa on kaksi sellaista valosensuuri juttua pohjassa niin ei ainakaan ole mitään häiriöitä.

Rullahiirissä meni kaikkee töhnää sinne sisälle ja telat likaantuivat eikä toiminu, mutta itse olen tyytyväinen tähän hiiren vaikka tosin parempiakin olisi. :D Hiiriä saa halvalla mut kannattaa niihin laittaa rahaa jos haluaa että se toimii.

nox
27.8.2003, 23:14:52
Se telojen puhdistaminen auttaa kyllä minulla todella usein. Hiireni on langaton ja siinä on batteryt. Eli niiden vaihtaminen kerran puolessa vuodessa jostain ihmeen syystä auttaa aina toimintaan kamalasti. :ooh:

Mutta ne telat tosiaan. Niitä voipi rapsutella vaikka linkkarilla niin varmasti irtoaa sellaista mustaa kovettunutta töhnää. Auttaa aina. Wibii.

Neo
28.8.2003, 9:55:07
Niin, telojen puhdistaminen ensinäkin voisi auttaa, tai sitten ongelma voi olla myös ajureissa, itselläni oli opisenkanssa niissä ongelmia.

Ja sitten optisesta muille että esim IntelliMouse Explorerin ensimmäisen versio oli ihan kökkö, tai siis sen suunnittelu oli huonoa, johto sisällä kulki niin että yli puolessa tapauksessa johto hiiren tyvestä katkesi (uskon että Microsoft ei ole ainut joka on tehnyt huonon suunitelman ja jotain on pielessä ainakin vanhoissa versioissa), nytten taas versio 3.0 mikä minulla on (IntelliMouse Explorer 3.0 USB and PS2 Compatible), on kestänyt ihan hyvin, ja ajuritkin on uudemmalle hiirelle täten nekin ovat toimineet ihan hyvin, Optisessa on hyvänä puolena että sielä ei ole palloa ja teloja jotka likantuisi, vaikka pohjasta voisi vähän likaantuakin.

Lloope
28.8.2003, 14:04:40
No tuo paljon mainostettu telojen putsaaminen auttaa, mutta kyllä olen sitä mieltä, että ongelmasi on pallohiiri. Itselläni pallohiiren aikaan hiiri ei liikkunut välillä ollenkaan, tai liikkuminen pätki, mutta kun ostin optisen hiiren, kaikki ongelmat katosivat. Kannattaa kokeilla, eihän optinen hiiri nyt niin kovasti enää nykyään maksakaan.

Toinen asia saattaa olla hiirimatto. Esim. oman kokemukseni mukaan kovalla + liukkaalla alustalla hiiri liikkuu miten sattuu (siis pallohiiri).

Outraider
30.8.2003, 12:54:18
Kannattaa myös USB-hiirtä kokeille PS/2 paikassa, jos sen mukana tuli kyseinen liitin. USB-portin ajurit välttämättä eivät sopivat/käytössä. Itselläni hiiri ei aina toimi USB-paikassa esim. windowssia uudelleen asennettaessa

Alkujaan kirjoittanut Lloope
Toinen asia saattaa olla hiirimatto. Esim. oman kokemukseni mukaan kovalla + liukkaalla alustalla hiiri liikkuu miten sattuu (siis pallohiiri).

Optonen hiiri ei ole kovinkaan yhteensopiva monivärisen alustan kanssa. Koulussa hiirimaton virkaa toimittava monivärinen kelloks-kalenteri-hiirimatto on vain haitaksi ja kun otan sen pois ja käytän hiirtää paljaalla puupinnalla se toimii moitteettomasti.

Optisten hinnointa vielä, että ainakin omani (logitechin perus opticalmouse) maksoi n. 20 e

Cloud
30.8.2003, 23:28:38
Wanhan pallohiiren avaaminen auttaa kummasti puhdistukseen. Tällöin on myöskin helppo kjoittaa, josko hiiri avattuna toimii paremmin. Mikäli näin on, niin se alkaa olemaan entinen laite.

Ja kuten jo sanottukkin, alustan vaihto voi auttaa. Jos uutta hiirimattoa lähtee hakemaan, niin itse voisin suositella Allsopin Raindrop mattoja. (Allsopin valmistama, pisarankuvia) Tällä on jo parin vuoden ajan toiminut moitteetta erinäiset pallohiiret ja optiset. Ja hintakin oli suurinpiirtein vaivaiset 50 wanhaa markkaa PC Superstoressa.

Jos uutta rottaa sitten ostamaan lähtee, niin kannattaa se pari euroa pistää laatumerkkiin, lähinnä Logitech tai Microsoft. Molempia olen kokeillut, tällä hetkellä käytössä on Logitechin MX700, hyvää kokemusta myös MS:n Intellimouse v2.0. Sen sijaan erinäiset halpislaitteet eivät ole toimineet kovin hyvin.

... Juuri niin. Minulla on paha, paha ongelma hiirulaisen kanssa... itse asiassa minkä tahansa hiiren kanssa.
Mikäli kyseessä ei ole PS/2 liitin, vaan sarjaliitin tai USB, koita vaihtaa hiiri toiseen liittimeen.

Kannattaa myös USB-hiirtä kokeille PS/2 paikassa, jos sen mukana tuli kyseinen liitin. USB-portin ajurit välttämättä eivät sopivat/käytössä. Itselläni hiiri ei aina toimi USB-paikassa esim. windowssia uudelleen asennettaessa
Windowssi ei osaa ladata USB ajuria asennuksessa, mistä syystä hiiri ei toimi. Muutoin en tiedä USB:n haittaavan missään tapauksessa, itselläni kaikki USB-yhteensopivat hiiret ovat toimineet sulavammin ja käytännöllisemmin juuri USB paikassa.

Seto
16.9.2003, 17:20:32
Logitechin optisissa hiirissä olen havainnut kursorin hyppimistä itsekseen. Ennen oli käytössä Login dual optical, jossa kursori hyppi melko usein. Mouseware päivityksien myötä ongelma kuitenkin hävisi. Tällä hetkellä on käytössä mx500 ja sama ongelma ilmenee, mutta harvemmin. USB:n kautta en ole hiiriä käyttänyt ja ehkäpä ongelma ilmenee vain ps/2:ssa.

Ceassa
13.10.2003, 10:43:09
Itselläni on samankaltainen ongelma, nimittäin kannettavaan kytketty hiiri alkaa takkuilemaan aina kun käynnistän netin. En mielellään tuota kosketuspintaa käyttäisi, se kun tuppaa olemaan hieman kömpelöhkö ja suosisin hiirtä mieluummin, mutta kun se alkaa hetken toimittuaan pomppimaan ja kimpoilemaan sinne tänne sekä sulkemaan ja availemaan ikkunoita miten sattuu.

Hiiressä ei aiemmin ole ollut mitään vikaa ja se toimii moitteettomasti tavallisessa käytössä, mutta heti kun avaan internetin päätön poukkoilu alkaa aina. Jelp?

Nergalos
10.11.2003, 17:07:02
Jaa-a, eipä ole meikäläisen langattomaan hiireen auttanut yhtään mikään kikka eikä vipstaaki... Langaton versio, uudet patterit, putsattu kaikilla mahdollisilla ja muutamalla mahdottomalla konstilla, matto kunnollinen, ja silti ei meinaa kursori liikkua minne sen pitäisi.. ei se hypi, mutta jämähtelee paikalleen ja hetken päästä taas toimii muutaman sentin kunnolla.. Mutta kai uuden hankinta auttaa aina... Vaikka rahaahan siihen menee josta ketään ei pidä... :D

forever_child
10.11.2003, 21:01:23
Alkujaan kirjoittanut Opiuchus
Jaa-a, eipä ole meikäläisen langattomaan hiireen auttanut yhtään mikään kikka eikä vipstaaki... Langaton versio, uudet patterit, putsattu kaikilla mahdollisilla ja muutamalla mahdottomalla konstilla, matto kunnollinen, ja silti ei meinaa kursori liikkua minne sen pitäisi.. ei se hypi, mutta jämähtelee paikalleen ja hetken päästä taas toimii muutaman sentin kunnolla.. Mutta kai uuden hankinta auttaa aina... Vaikka rahaahan siihen menee josta ketään ei pidä... :D
Minulla on juuri sama juttu aina joskus. Ensimmäisellä kerralla luulin, että hiiri muuten vain temppuilee, mutta vika olikin pattereissa. Miten langattomat hiiren voi syödä niin tuhottomasti pattereita. Pitää kahden kuukauden välein vaihtaa uusiin.
Muutenkaan tuo hiiri ei aina toimi kunnolla. Liikkuu välillä itestään. Olen harkinnut monta kertaa uuden hiiren ostamista.

Ferithem
12.11.2003, 16:27:13
Ratkaisin ongelman vaihtamalla hiiren. Täydellistä. Mutta kiitos silti avusta, tulevaisuudessa painan nämä vinkit mieleen!

Pykmi
12.11.2003, 17:36:11
Itse omistan logitechin perus-optisen. Pallohiirtä en voisi edes kuvitella enää käyttäväni.

Omistan tosin myös Func Sufrace 1030 eliittihiirimaton, joten kyllä hiiri liukuu ^^