View Full Version : FFVI... ei voi ymmärtää...
GrayFox
7.9.2003, 22:39:20
Erittäin monen mielestä ff6 on sarjan paras. Oon keskustellut asiasta aika monen kaverin (ff faneja kaikki) ja jokainen on samaa mieltä ettei kuutonen ole mikään kovin erikoinen... omassa listassani se on sarjan viidenneksi paras.
kertokaa nyt hyvät ihmiset mikä siinä niin viehätää... siis mitä siinä on mitä muissa ei olisi paremmin tehty?
SDNKorento
9.9.2003, 13:48:36
Jokaisella ihmisellä on oma pelimaku, johon vaikuttaa ympäristö, ajankohta, muut ihmiset ja sen hetken tunnetila. Minuun FF6 iski todella kovaa ja voinkin sanoa sitä "parhaimmaksi" ff:ksi (mielipide). Sitä ennen olin vain testannut nes-tason ff.
Aikoinaan FF6 vei mukaansa juonen ja se tunnelmallinen musiikki, joka sopi täydellisesti ajankohtaan (oli pimeä talvi). Lisäksi hahmot oli mielenkiintoisia(mielipide).
Vaikka maailmassa on paljon parempia pelejä, paremmilla graffoilla, juonilla ja laadulla, FF6 jätti mieleen "sen". Sitä ei voi viedä, sitä ei voi syödä, sitä ei voi unohtaa. Jos FF6 olisi iskenyt sinuun samalla tavalla, olisit varmaan kuolaamassa, kuten minäkin...(mielipide)
ShadowZero
10.9.2003, 9:23:23
Aivan, makuasiahan tämä on eikä tästä voi kiistellä, joidenkin mielestä se on hyvä ja joidenkin mielestä huono. Tämä pelihän on ehdotonta kärkikastia ff sarjassa ja minun "listassani" se löytyy sijalta 2. (seiska pitää ykkösijaa) Minulla kutonen ei iskenyt aivan noin kovaa mitä drgonflyllä vaan se tuli vähitellen suosikkien sekaan. ensimmäisellä läpipeluukerralla se tuntui aivan tavalliselta konsoliroolipeliltä mutta kun aloin sitä pelaamaan myöhemmin uudestaan läpi niin sitten jotenkin napsahti että tämähän on hyvä peli. (pelasin sen kaksi kertaa putkeen läpi tuon jälkeen) Tämä peli on juonellisesti paras ff, ja hahmovalikoimakin on niin monipuolinen että että tulee ongelmia päättää ketä käytät. Joten sanottakoon että tämän peli kokonaisuus on jotain aivan eritystä, joka iskee kunnolla tai sitten ei ollenkaan.
FF6 vain iski ja kovaa. Latasin sen koneelleni modeemilla ennen nukkumaanmenoa, ajankohta oli FFfin nyyppäkaudet. Sitten ennen nukkumaanmenoa kokeilin pelin toiminnan ja kun tuli se alkudemo jossa Magitek armorit kävelee kohti Narshea, olin myyty. Pelin musiikit olivat juuri mieleisiäni ja pelimekaniikka ei jättänyt kylmäksi. Se ei edes käynyt ärsyttämään usein, tosin kuin esim. FF8.
Itse olen aloittanut peliurani retrokoneilla, eli Commodorella ja Amigalla. En siis laskeskele värivaloja, vaan nautin itse pelistä jos siinä on jotain nautittavaa. Pelin grafiikkaan totuin hyvin nopeasti, eikä se estänyt pelinautintoa. Sitäpaitsi, onhan siinäkin grafiikka ajoittain jopa hienoa. :)
Pelin hahmot olivat kivoja, vaikka päähahmo Terra olikin vähän tylsä. Tarinakin oli enemmän kuin nautittavaa seurattavaa, vaikka samanlaista katastrofitykitystä on ollut kaikissa Finaaleissa. Vain FF7 päihitti sen tarinan osalta.
Minusta FF6 on toiseksi paras FF. FF7 iski eniten (tosin oli myös esikois Finaalini), FF8 oli addiktiivinen mutta usein ärsyttävä ja junktion systeemiä suurempaa typeryyttä saa etsiä kauan, FF5 omaa mielenkiintoisen hahmoluokkasysteemin, mutta tarina ei kehtaa edes puhua ja hahmot on tylsiä pökkelöitä, erinäisistä tekohauskuuksista huolimatta. FF9 ei vaikuttanut kovin kummoiselta myöskään.
Roakel
10.9.2003, 17:40:27
FFVI on kerrassaan mahtava peli ja ensimmäinen vanhoista FF:stä jota ikinä pääsin pelaamaan, oli todella hieno pelikokemus se ensimmäinen peluukerta kun sain kyseisen pelin käsiini. Voisi melkein sanoa että rakastan tuon tyyppisiä RPG pelejä joiden grafiikat ovat yksinkertaisia ja hahmot isopäisiä/jalkaisia jolloin kaupungitkin näyttävät paljon eloisammilta, ne talot ja pienet sillat ovat mielettömän upeita. FFVI:n tarina on aika yksinkertainen ymmärtää ja selville saa jo aika paljon ohjekirjaa lukemalla, mutta tuntuu siltä että peliin oltaisiin tungettu liikaa kohtia jotka olisi ihan yhtä hyvin voitu jättää laittamatta, tosin se olisi voinut tehdä pelistä liian lyhyeen.
Ainoa asia mikä mättää FFVI:ssä on ylivedetty hahmo- ja esper määrä, niitä on liian paljon jaksaakseen kouluttaa jokaista. En ymmärrä myöskään sitä miksi laitettiin salahahmoja peliin kun hahmoja oli muutenkin liikaa, minä en ikinä jaksaisi kehittää kaikkia hahmoja unelmahahmoiksi.
Syy miksi pidän eniten FFVI:stä on se että se on erillainen sillä muut vanhemmat FF pelit olivat täysin samanlaisia kristalli hömpötyksillään, se kävi jo pitkästyttäväksi. :P
Leviathan
11.9.2003, 7:37:41
Nyt on pakko myöntää että heti kun kuulin sen ilmestyvän suomeen halusin sen itselleni ja varasin pelin viikkoa ennen sen ilmestymistä tutulta pelikaupan omistajalta ^^. Kun soitto pelikaupasta tuli kesken koulupäivän en malttanut odottaa pääseväni hakemaan sitä. Saavuin tyytyväisenä kotiin ja laitoin CD:n koneeseen, tuskallinen odotus ja sitten alkaa hieno alkudemo, olin aivan myyty. Sitten itse peli alkoi ja ihmettelin musiikin laatua, luulin sen olevan jotain sitä vanhanajan piumpaum musiikkia, mutta sehän oli loistavaa. Sitten jäin jumiin Vargasiin hetkeksi, se oli kamalaa kun ei päässyt peliä jatkamaan. Voisin sanoa että varmasti 5h putkeen pelausta ei ollut silloin paljon. Kaikki hahmot, niiden menneisyys, tarina, Kefka ja kaikki oli siinä täydellistä. Ylätyin erittäin positiivisesti että pelissä oli myös salahahmoja ja Extra tehtäviä. Ainoa negatiivinen asia mitä voin sanoa olisi se viimeinen paikka (olikos se Kefka Tower?) Se mesta oli vaan niin kamalan pitkä että sitä ei meinannut jaksaa jatkaa loppuun. Rakastan sitä peliä ja kokoajan haluaisin aloittaa sen uudestaan, mutta vielä on kaksi peliä pelattavana, joten se saa odottaa.
Itse asiassa.... Tota.... en edes tiedä. Mitä voin kertoa, on:
Joskus vuonna kuusi ja mänty, kun pelasin vain snesin FF:iä emulaattorilla, en edes tiennyt muista kuin FF IV ja V:stä. Isoveljeni imutti sitten sen paljon huhutun FF VI:n. Kun sitten pimeänä talvi-iltana istuin huoneeseen ja pistin pelin pyörimään... Himmeä valaistus ja tunnelma huipussaan. En tiennyt mitä odottaa. Teksi 'Final Fantasy III, copyrights Squaresoft jne jne', ja ihan hiljaista. Musiikki alkaa hyrräämään, ja ukkospilvet jyrisevät. Katson kauhun ja riemun sekaisessa olotilassa kun tulinen FF VI teksti nousee pystyyn mahtavan kuoron johdattelemana, ja sitten rauhoitun kuuntelemaan kevyttä, hiljaista musiikkia, ja kun kamera laskeutuu kuvaamaan pimeää Narshen kaupunkia. Sitten kun oikeat alkukuvat alkavat... Musiikki ja grafiikka, ne olivat ne mitkä minut iskostivat siihen. Siinä vaiheessa, se uutuuden tunne, se että saa kokea sen paljon puhutun hetken. Ja se, mikä on yhäkin minusta parasta koskaan, missään, ikinä. Kohta, missä kuulee ensimmäistä kertaa Tinan, ja tunnelma, vanha näyttö, likaiset magitech panssarit kulkemassa lumi pyryssä, keskellä yötä... Se lohduttomuus, tuo kohta kuvastaa samalla koko maailman tilannetta, sitä missä tilanteessa Terra on. Ja juoni iski sormensa minuun välittömästi sen kunnolla alettua. Mutta ensivaikutelma. Itseasiassa jos ajattelee, siinä ei ole mitään muulistavaa pelimekaniikkaa, mitään ihmeellistä kohta tai asiaa, mikä nostaisi tämän pelin oman listani kärkeen, ei mitään mullistavaa. Peli itsessään on sitä itseään.
...Tai jotain. Tuosta paremmin en voi tai osaa kuvailla miksi rakastan tätä peliä. Ja ei, FF VII ei mene tästä ohi. Ei millään.
ghaleon
15.9.2003, 7:29:26
FF6:ssa oli eräs seikka, jonka soisi olevan useammassakin Rgp-pelissä. Nimittäin se, että loppuvastus (tässä tapauksessa kefka) on juonessa tiiiviisti mukana, eikä ole vain pelin lopussa kohdattava vastus. Nimenomaan se seikka(muiden muassa), että kefka laittaa pelin aikana "kapuloita rattaisiin" ja hankkii lisää voimaa espereiden avulla tekee pelistä niin hyvän. Tämä tekee kefkasta myös mielenkiintoisemman, kuin että hän olisi vain tarinan taustalla oleva hahmo.
Ajatellaan esim. konsoli ja tietokone roolipelejä. Suurimmassa osassa on valitettavasti niin, että päävastus on vain este, mihin lopussa törmätään ja joka pitää voittaa, jotta pelin läpäisee.
Tämä on seikka johon ainakin joidenkin pelien kohdalla haluaisin tehtävän muutos tulevaisuudessa. Miksikö tällainen muutos olisi hyvä tehdä? Vastaus on yksinkertainen: Se tekee pelistä osaltaan mielenkiintoisemman.
Theemu
16.9.2003, 16:47:15
Alkujaan kirjoittanut GrayFox
Erittäin monen mielestä ff6 on sarjan paras. Oon keskustellut asiasta aika monen kaverin (ff faneja kaikki) ja jokainen on samaa mieltä ettei kuutonen ole mikään kovin erikoinen... omassa listassani se on sarjan viidenneksi paras.
kertokaa nyt hyvät ihmiset mikä siinä niin viehätää... siis mitä siinä on mitä muissa ei olisi paremmin tehty?
Harjoitanpa selvänäkijän kykyjäni.
Listasi ykkösenä näen.. FFVIII:n.
Originally posted by Theemu
Harjoitanpa selvänäkijän kykyjäni.
Listasi ykkösenä näen.. FFVIII:n.
Ei kai mennyt Off-topiciksi? Ei kai, mutta minusta ensimmäinen jota kyseinen henkilö on pelannut on FF VII... Tai voisi se ollakkin VIII, kun silloin ei välttämättä osaa arvostaa sitä grafiikkaa, kun FF VIII on minusta ainakin aika kivaa grafiikkaa. Ja juonet ovat täysin eri luokkaa. Ja minäkin spammasin! Voi ei.
Muta jotta ei minullakin menisi ihan offiksi, Niin sanon vielä jotain juttua miksi FF VI ei ole niin täydellinen peli. Ensiksi hahmojen kehitykseen ei niin älyttömästi vaikuteta, eikä kykyihin mitenkään muuten kuin loitsujen oppimisella, mitä opetat kenellekkin. Ja tottakai on tämä, mitä esperiä pidät silloinkin niin sitä ja tätä stattia saat lisää tason yhteydessä, mutta silti, aika vähän siihen vaikutetaan. Ja jonkn hahmon olisi melkein voinut karsia. Mutta aika sopivasti ne menevät, kun ajattelee esim. Kefkan tornia. Siinä ei yksinkertaisesti kannata laittaa kaikkia parhaita yhteen ryhmään vaan niitä pitää jakaa. Ja voima suhteet tasoittuvat todella kivasti. Ja nytkin meni kehumiseksi! Voi isä.
Miyuki
18.9.2003, 11:24:52
Minusta se ei ole kovin ihmeellinen.
Lempparini on sitä paitsi FFVII ja VIII.
Jotkut vaan pitävät VI:stä,en tiedä miksi,varmaan juonen tai jonkin jutun nyt vaan takia.
GrayFox
18.9.2003, 15:07:10
FFVII on ensimmäinen jota pelasin ja on myös ykkösenä listalla.
Tästä tulikin mieleen, että yksi syy saattaa olla järjestys jossa FF:iä on pelannut. Esim. ne jotka pitävät VI:sta parhaana tai yhtenä parhaista, ovat joko aloittaneet VI:sta tai sarjan alusta. Koska ensimmäisten kuuden joukossa VI:n on paras (suurin osa varmaan samaa mieltä) on kyseinen peli kolahtanut parhaiten mieleen kun taas heille, jotka ovat aloittaneet myöhemmistä osista on seiska (yleensä) tehnyt suurimman vaikutuksen. Sitäpaitsi VI:ssa ja VII:ssa on aika paljon yhtäläisyyksiä...
Eräs seikka VI:ssa jäi kuitenkin mieleen erittäin negatiivisena asiana: pelin loppuanimaatio oli hirveä. N. 90% lentoaluksen lentämistä eri kuvakulmista (vanhassa versiossa siis. En ole nähnyt PSOnen version rend. animaatioita)... ei näin... :)
SDNKorento
19.9.2003, 10:26:06
Totta puhut siinä, että järjestys vaikuttaa mielipiteisiin. Tuosta toisesta väittämästä en ole samaa mieltä, koska itse pidin todella paljon ff6 loppuvideoista (osittain siksi, että jäivät minulla kesken).
Alkaa mennä offiksi
No onhan FFVI vähän aikansa eläneen näköinen ja ne. mut kyllä juoni minusta on siinä yksi parhaista. Oma suosikki on VII mutta ei VI ole missään nimessä huono, kuten ei mikään muukaan FF. Kyllä sitä tykkää pelata. Musiikit on kivoja, sävelsimpä omaan kännykkäänikin sen tunnarin! =/ Vielä en oo ehtiny pelaamaan sitä läpi, ensimmäinen kerta kun aloitin sen läpipeluun.
From Finland
7.10.2003, 13:21:25
Final Fantasy VI on valovuosia muita ff sarjan pelejä edellä.
siinä on sarjan parhaat musat,tarina ja pää pahis :)
Juripa
13.10.2003, 20:49:29
FFVI on mainio peli mutta sen elinikä on todella lyhyt. Kyllä minä sen kerran jaksoin vetää läpi ja siihen se sitten jäikin. Jotenkin se oli vaan typerää kun kaikille tyypeille sai opettaa niitä taikoja. Maagit olisivat olleet paljon parempia. Olisi jättänyt vain ne taiat Terralle ja Celekselle ja muille eri skillejä FFIX:n tyyliin. Grafiikka ja musiikki on suuri plussa. Kuitenkin FFV jää omaksi ykköseksi.
Kartz
15.10.2003, 11:15:56
Omasta mielestäni FF6 on sarjan toiseksi paras peli FF7 jälkeen. Eräs syistä tietysti on, että se oli ensimmäinen FF jota pelasin vanhalla kunnon Superillani. Ainoa vika Superi versiossa oli, että ei nähnyt loppukuvia. Vika oli kuulemma adapterissa. Mutta onhan toi FF6 tullu hakattua noin parikyt kertaa läpi ja olen jopa onnistunut voittaa Chuponin Colosseumilla. Joka tapauksessa loistava peli muistakin kuin tunne syistä.
The_Sipi
16.10.2003, 14:21:06
Originally posted by YuRiPa
FFVI on mainio peli mutta sen elinikä on todella lyhyt. Kyllä minä sen kerran jaksoin vetää läpi ja siihen se sitten jäikin. Jotenkin se oli vaan typerää kun kaikille tyypeille sai opettaa niitä taikoja. Maagit olisivat olleet paljon parempia. Olisi jättänyt vain ne taiat Terralle ja Celekselle ja muille eri skillejä FFIX:n tyyliin. Grafiikka ja musiikki on suuri plussa. Kuitenkin FFV jää omaksi ykköseksi.
Joo, oot oikeessa lyhytikäisyyden suhteen. Mäkin pelasin sitä vaan 97 tuntia, jos oikein muistan, tosin mä kehitinkin kaikille mahdollisille hahmoille kaikki esperit ja lvl 99. Tyrannosauruksen ja Brascosaurusten luona oli kiva kehittää (vai mitä ne olikaan :) )
Originally posted by YuRiPa
Tässä tulee se tämän pelin, ei ehkä puute, mutta se minkä olisi voinut minunkin mielestäni tehdä toisin. Onhan se niin, että pelin loppuvaiheillakin Terra ja Celes tekevät kaikkein eniten vahinkoa loitsuilla, ja muut käyttävät jotain pummeleita ja moottorisahaa. Mutta FF IV:ssä oli se hyvä puoli, että loitsijoina toimivat pääosin Rosa ja Rydia. Minustakin olisi peli ollut hieman järkevämpi jos koko porukka ei visko jotain maailmasta kadonnutta tuomiopäivän loitsua neljästi kierrokseen. Olisivat lisänneet ehkä vähän loitsujen tehoa (vaikka ovat ne tehokkaita nytkin, ei siinä mitän), ja jättäneet ne vain esim. Terran, Celeksen ja vaikka Stragon yksinoikeuksiksi. Paljon paremmin olisi toiminut, ja jotenkin olisi juonen ja maailman kuvaan sopinut paremmin.
Toxic
17.10.2003, 10:36:53
FFVI on luultavasti monien mielestä paras sen juonen, hahmojen, musiikin ja sen sairaan kefkan ansiosta. onhan se yksi parhaista finaleista, tosin sen pikkuisen liian suuri vaikeusaste ja jotkut pikkuprobleemot ajoivat minut hulluuden partaalle kuten muutkin finalit ennen helppoa seiskaa. Paras FF on minun mielestäni ysi (tosi on, olen outo =D ) ja kuutonen tulee perästä kovaa. Pitäisi VI mennä myös joskus läpi, kun en jaksanut hirveää kefkatoweria....
Mielestäni Final Fantasy VI on erinomainen 2D-roolipeli ja koska 2D-pelit ovat aina olleet lähellä sydäntäni niin... :P
Ja kuten muutkin ovat tässä ketjussa todenneet:
Pelissä on hieno juoni, hyvää musiikkia joka jää päähän ja grafiikka on myös hienonnäköistä Super Nintendo-peleihin verrattuna.
Yooha
21.10.2003, 14:27:25
Heti alkuun pitää myöntää, et mäkin alotin FF-elämäni seiskasta (1998) ja tuo kyseinen kuutos-osa tuli vastaan paljon, paljon myöhemmin (2002). Siitä syystä seiska on mun silmissä se paras FF, mut FFVI tulee oikein hyvänä kakkosena (vaikkakin seiskalla on silti aikamoinen etumatka).
Mut minkä takia tälläinen 3D:een nimeen vannova nykypelaaja herkistyy FFVI:n kaltaisen muinaisjäänteen edessä? Syynä, ainakin minusta, on pelihahmojen todella vaikuttava ja lämmin kemia. Toi lämpö loistaa poissaolollaan FF8:ssa ja kympissä. Ne hahmot saavat mut todella huolehtimaan maailman kohtalosta ja saavat aikaan sen todellisen seikkailun tunteen.
Teknisesti peli jaksaa hämmästyttää: kuinka tuolloin, lähes esi-historiallisella ajalla saatiin yhteen pelikasettiin ängettyä niin paljon tutkittavaa ja pikkukivaa? Varsinkin pelin puolivälissä, kun voisi periaatteessa lähteä kukistamaan Kefkaa, pelaajalle annetaan käsittämättömän suuri valinnanvapaus siinä, mitä tehdä seuraavaksi. Sankaripoppoo voi lähteä hakemaan kadonneita kamujaan (ja tietty jättää Gaun mätänemään Veldtiin), tutkia uusia paikkoja ja jo koluttuja maita, sekä etsiä käsiinsä puuttuvat esperit. Tekniikan osa-alueelta myös taistelujen moniulotteisuus ansaitsee ainakin minulta kunniamaininnan.
Eli näin! Ja muuten, en tiedä teistä muista, mut ainakin minulla Relm on paras magian käyttäjä, jättää Terran ja Celeksen varjoonsa ihan ilman mitään erillistä kehittämistä. Ja Kefkan Tornissa käytävä ryhmä-eteneminenkin on minusta mielekästä monien bossien ja kinkkisten vihulaisten ansiosta.
SAMUS
30.10.2003, 11:34:36
Täytyy myöntää että ei VI minun suosikkini ole, paras on tietenkin VII, sitten IX mutta kyllä se heti seuraava on. Yks syy on se grafiikka (joo, mä tiedän että se on vanha) . Ne hahmot vetoo ihan omalla tavallaan. Toinen syy on fiilis, siis se tunne kun pääsee pelaan jotain historillista merkkiteosta. Kolmas syy on selvä ihmiset on sekopäitä :bored: . Siis Raamattu on kaikkein eniten julkaistu kirja, mutta kuinka moni siitä pitää (siis ihan oikeesti)?
ANTEEKSI JOS LOUKKASIN KETÄÄN!
Pay Gried
2.11.2003, 16:48:33
Final Fantasy VI:ssa parasta on ehdottomasi juoni ja siinä on myös hyvät henkilöhahmot. Siinä on parasta myös musiikki. Maailman kartalla viihtyy, kun kuulee Terra´s Themeä ja sitä kuunnellessa jaksaa pelata peliä läpi...
Final Fantasyssa on myös Terra. Hänellä on Morph (Jota en kuitenkaan käyttänyt kuin alussa) ja se vahvistaa hänen taikoja. Pelissä on myös paljon juonen käänteitä ja surullisia kohtauksia. Esimerkiksi nyt Rachel ja Locke kohtaus.
Pelissä on myös kolme salahahmoa ja Gogo on ainakin yksi todella hyvä salahahmo, kun hänelle voi laittaa mitkä tahansa Abilityt mimicin lisäksi.
Pidän aivan hirveästi FF kutosesta. Se selittänee sen että olen mennyt sen 6-8 kertaa läpi ja tiedän siitä jokaisen yksityiskohdan.
En tietenkään halua leuhkia sillä, uskokaa pois... :eh:
SDNKorento
2.11.2003, 17:55:53
Alkujaan kirjoittanut Pay Gried
Siinä on parasta myös musiikki. Maailman kartalla viihtyy, kun kuulee Terra´s Themeä ja sitä kuunnellessa jaksaa pelata peliä läpi...
Totta. Se on yksi FF kauneimpia world musiikkeja. Ainoastaan FF7 ja FF8 vetää sille vertoja, tosin nekin vain vähän...
Pelissä on myös kolme salahahmoa ja Gogo on ainakin yksi todella hyvä salahahmo, kun hänelle voi laittaa mitkä tahansa Abilityt mimicin lisäksi.
Onko tuo totta? Olen kuullut siitä paljon, mutta en tosin pääse kokeilemaan sitä.
Se selittänee sen että olen mennyt sen 6-8 kertaa läpi
Hyvä! Niin sitä pitää
SanHosee
6.11.2003, 8:36:22
FF VI on niin laaja peli... se on aina plussaa... Itseäni ainakin rupeaa aina surettamaan maailman kohtalo kun se revitään piloille World of Ruiniksi (tai jotain sinne päin). Itse aloitin FF VIII:stä. Mitään FF:ää en suostu parhaimmaksi julistamaan, ainut mikä sanon että FF V (tai mikälie olikaan), siis tämä FF missä on hahmonkehitys pääosassa ja tarina on luolastoissa komppausta on persiistä.
Ceassa
11.11.2003, 11:55:00
En nyt sanoisi että paras, mutta yksi parhaimmista Finaleista VI epäilemättä on. Hankala sanoa miksi, mutta itse ainakin huomasin kiintyväni peliin jo ensimmäisten pelituntien aikana.
Musiikki oli yksi suuri tekijä. Kipaleet olivat hyvin kauniita ja mieleenpainuvia, ja loivat aivan sanoinkuvaamatonta tunnelmaa. Etenkin tuo aiemminkin esille tullut Terra's Theme, kerrankin maailmankartalla seikkaili ihan mielellään tuon musiikin siivittämänä.
Maailma ja hahmot olivat hyvin moniulotteisia ja tarjosivat paljon pohdittavaa. Erilaisia persoonia löytyi joka lähtöön, ja heistä kaikista oppi ennen pitkää pitämään kovasti. Touhuttavaa riitti myöskin varsinaisen tarinan ulkopuolella rutkasti.
Ja juoni ennen kaikkea, hyvin mielenkiintoinen ja kiehtova, pitää mukanaan loppuun saakka eikä jätä oikeastaan missään vaiheessa kylmäksi. Kivoja juonenkäänteitä tapahtui paljon, ja tarina herätti monia vahvojakin tunteita, jota enää harvoin pääsee pelejä pelatessaan todistamaan.
Grafiikka ei pahemmin vetoa, mutta ei häiritsekään. Paikoitellen erittäin nättiä sekin.
Medic44
2.12.2003, 16:37:59
Hyvä peli se on.
Itse aloitin pelisarjan olisiko ollut FF4:sta tai FF5:sta kaverini kanssa ja sitten FF6 ja tämän jälkeen FF7 ja niin edelleen. Ja minä olen siltikin FF7n vannoutunut fani, guru, läpipelaaja ja kultisti vaikka FF6sta aluksi pidinkin ehkäpä parhaana pelinä niinä aikoina jolloin en seiskaan vielä koskenutkaan.
Grafiikka oli suorastaan loistavaa ja hämmästelin miten square oli voinut snessille niin hyvää grafiikkaa laittaa kun edellisissä oli ollut huomattavasti surkeampaakin 2d grafiikkaa. Toisena tekijänä olivat äänet sekä musiikit, joihin ei vain kyllästynyt. Musiikit olivat taattua square-laatua ja ne toivat tunnelmaa juuri aiotulla tavalla ja hyvä niin. Juoni sekä hahmot olivat myöskin oikein loistavia kokonaisuuksia. Juonihan minusta tekee aidon final fantasyn, ja senhän me kaikki tiedämme.
Huonoja puolia pelistä ei juurikaan sinänsä löydy.. näin äkkiä muistellen. Ehkäpä muutama ärsyttävä kohtaus(?).
Eliroaero
6.12.2003, 15:17:33
Kuutosessa on hyvä juoni ja pelin toisessa puoliskossa ollaan todella ankeissa tunnelmissa. Maailma on raunioina, kaaos vallitsee. Seiskassakaan ei mene yhtä huonosti ja musiikki sopii kuhunkin kohtaan kuin nappi silmään.
En ole pelannut peliä vielä läpi ja siksi en osaa sanoa onko kyseessä paras osa, mutta henkilökohtaisellalistalla Final Fantasy VI tulee olemaan varsin korkealla sijoituksella yhtä kaikki.
Somael
6.12.2003, 21:45:07
No onko joku sitten väittänyt että se olisi sarjan paras? Kummallista kyllä, omasta mielestäni se on. Juoni, musiikki, hahmot, eritoten minua viehätti phantom train. Ikinä en ole sitä lävitse mennyt, koska en ole koskaan onnistunut saamaan bangle charmia (joka on erityisen kätevä lopussa), vain moogle charmin. Mutta paras se on silti, hahmoista varsinkin Shadow iskee minulle...
-Shadow's theme
-Espers
-(se msua mikä tulee kun kulkee maailmalla)
En tiedä miksi, mutta kuuntelen surullista musiikkia, vaikka siitä tulisi mitä mieleen, ja sitähän on esimerkiksi karttamusiikki pelin alussa. Seiskaa olen pelannut alusta vähän matkaa, enkä pitänyt sen musasta, graffasta, enkä juonesta.
Itse pelasin ensiksi kaverini kanssa lävitse IX:n, ja s eolikin silloin listaykkönen. Mutta en koskaan unohda päivää jolloin hain ff6 romin ja tohkeissani pelasin mooglella... Siitä lähtien se on ollut listaykkönen.
TOP:
ff6
ff9
ff10
ff4
ff7/8
Kuten näette, poikkean paljon muista ff-faneista. Vitosta en ole pelannut, mutta ensiksi menen nelosen. Kumma kyllä, ff6:n loitsusysteemi on mielestäni kätevä, esim jossain loppukefkassa kun se tekee jotain tuomiopäivän loitsuja niin on hyvä heittää kaikilla Ultimaa.
Myös kukaan minun ff-kaveri-faneista ei pidä tät osaa parhaana. Tunnetko jonkun muun lisäkseni?
Somael
6.12.2003, 21:56:11
Alkujaan kirjoittanut drgonfly
Onko tuo totta? Olen kuullut siitä paljon, mutta en tosin pääse kokeilemaan sitä.
Jeh. Gogon saa sieltä ihme luolasta... ai niin mutta vinkeissähän kerrotaan? No sieltä luolasta missä ne seinät putoilee niskaan.
En tiedä muuten miten sille saa laittaa minkä tahansa abilityn, mutta jonkun relicin kun kiinnittää niin sille saa ainakin aseen...
niin kuin umarollekin(ja nostaa attackia huimasti)
Samoth
23.12.2003, 14:35:08
Itselleni FF VI on ja tulee aina olemaan SE Final Fantasy, se kun oli ensimmäinen kyseisen pelisarjan helmi jota minulla oli ilo pelata. Kaveri soitti eräs kaunis perjantai-iltapäivä ja kerto ostaneensa sellasen import-pelin SNES:lle ettei mitään määrää. No siinä se viikonloppu vierähtikin suloisesti FF kutosta pelatessa. Ei tuossa vaiheessa ollut mitään käsitystä miten esim. levelit vaikuttaa hahmoihin yms., mutta siihen aikaan kaunis grafiikka, huikaisevat musiikit ja hyvin suunnitellut hahmot ja juoni imaisivat pikkupojan maailmaansa.
Voisi oikeastaan kärjistetysti sanoa, että osaksi FF kutosen ansiosta olen sellainen mies kuin tänään olen. Ja mikäli jokin peli pystyy elämääni sellaisella volyymillä vaikuttamaan, on se yksi elämäni peleistä.
ZuLie
27.12.2003, 21:55:24
:) (smiley-addiktiosta-eroonpääsemis-yrityksen takia laitan aina vain tästä lähtien vain yhden em. pallukan viestin alkuun ja yhden loppuun, ettei tämä äidy pahemmaksi! Mutta offtopic seis ja ASIAAN! *wirn* [god])
Hmm.. Tällaisiin onkin tosi kiva vastata kun pääsee puhumaan omasta kokemuksesta eikä tarvitse änkyttää puolet viestistä ettei ole varma jostain! Oma tutustumismatkani FF6:n IHMEELLISEEN maailmaan tapahtui kylläkin vasta muutama vuosi sitten, kun rupesin olemaan official ff fan. Se oli omalla tavallaan ensimmäinen ff:ni, mutta ei kuitenkaan... Olin nimittäin pelannut aiemmin 8:a ja se oli ollut kerran jo lainassakin, joten grafiikka sai verenmaun suuhun (hey ppl! Ihminen on köyhä ei kerran vaan aina elämässään!), vaikka olenkin jopa edelleen käyttökelvollisen amigan omistaja. Niin sitä ihminen huomaa olevansa pinnallinen. (grafiikka ei merkitse mitään, grafiikka ei merkitse mitään...) Mutta ihme kyllä, totuin pelin ulkonäköön äkkiä, mutta sitten pelikokemusta häiritsi heti perään saamani ff7.. Haha! Joten lopputulos on etten ole vieläkään pelannut kutosta läpi mutta on se kyllä himputinmainen peli! Mitä enemmän sitä pelasin, sitä enemmän siitä pidin ja sitä arvostin! (Vaikka harmikseni en ole pääsyt kokeilemaan peliä alkuperäisellä konsolilla!)
Joten: Kutonen ON hyvä peli. Erityisesti pidän pelin tavasta animoida hahmot, sillä nykyään kaikki on niin prikulleen oikeannäköistä että! (hehe, ai minä sanoin tuon? en voi uskoa..) Siis kuvitelkaa nyt! Oletteko nähneet hauskempaa kuin ne pikku-ukkelit hyppimissä hikikarpalot naamalla jonkin vitsin tai jutun takia pelissä? *lol* En tiedä mistä johtuu mutta ne ukkelit saavat minulle aina vedet silmiin, lieneekö syy materiaalinen vai henkinen. Niiden takia pelin grafiikka ei saa hiuksia lähtemään päästäni! (tai no, nyt ei saisi enää mikään, olenhan sentään FF1:n ja FF2:n ylpeä omistaja nykyään!) Ja pidän HIRMUISESTI Kefkan naurusta! "MRHARAHAHHAHAHAAA!" Ja musiikitkin saavat kiitosta... Monta koskettavaa kappaletta..
Mutta koska en ole oikein koskaan onnistunut pistämään äh-ähviä paremmuusjärjestykseen (vaikka ykkösenä ei ole 8 [tyyyylsä, yhden täyden pelikerran jälkeen.] tai 9 [loppari pilasi koko pelin. MIKSI MIKSI MIKSI sen piti olla niin helppo?? Mulla oli sentään VAIN 60 lvl ukkelit!]) joten sanon vaan: mitä enemmän 6:sta pelaa, sitä paremmaksi se muuttuu! Tarina vain vie mukaansa! Piste. :confused:
Soul Reaver
27.12.2003, 23:26:19
Kyseinen peli ei ole läheskään ensimmäinen äfäffäni, joten se ei oikein aluksi meinannut innostaa, kunnes juoni selkeytyi. Kyllähän se alku oli paaaaaaljon parempi kuin monissa muissa FF:ssä (ei matele älyttömän hidasta vahtia) mutta silti se jäi nurkkaan pölyttymään.
Kuten yleensä FF:ssä, jälleenpeluuarvo on aika suuri, joten rupesin pelaamaan sitä uudelleen, ja kun pääsin Zozon läpi, juoni avautui minulle enemmän, ja se alkoi tarttua mukaansa, tästä lähtien pelin rytmikin tasaantui, mikä oli mielestäni vielä tarttuvampaa, ja juonen sekä rytmityksen siivillä tuon pelin jaksoi todella hyvin pelata läpi, tosin paikoitellen oli liian helppoa, sekä loppubossi oli naurettavan helppo.
Jos olet pelannut FF:iä ennemminkin, pidät hitaista aluista, ja et halua vaihtelevaa rytmitystä, niin aluksi pelikokemus voi tuntua puuroiselta, mutta muuten tämä on ihan laatukamaa siinnä missä muutkin FF:ät. Ei paras FF, mutta ainakin kolmanneksi paras.
The_Sipi
19.1.2004, 8:42:43
Originally posted by Fjalar
Mitään FF:ää en suostu parhaimmaksi julistamaan, ainut mikä sanon että FF V (tai mikälie olikaan), siis tämä FF missä on hahmonkehitys pääosassa ja tarina on luolastoissa komppausta on persiistä.
Joku sentään samaa mieltä siitä, että FF V ei oikein iske. Ei niin, että vielä olisin menny sitä läpi, mutta nyt kun saanu Black Chocobon, niin tähän asti juoni ollu aika peruskauraa eli samaa vanhaa... toivottavasti se tästä vielä paranee. Muita pelannu alusta asti aika mielellään (siis klassikoita), mutta tämä... se nyt ei vaan oikein innosta pelaamaan öitä putkeen (ihan kuin muitakaan vetäisin öitä putkeen :P). Mutta urhoollisesti jatkan loppuun asti, enkä kesken jätä.
Mitäs FF V:n jälkeen? Luulen, että vois vaikka vetää FF VI:n uudestaan läpi, ennen kuin lähtee FF 3D-maailmaan, ihan vaan sen takia, kun FFVI vaan sattuu olemaan niin loistava peli juonineen kaikkineen.
RedFox
31.1.2004, 11:13:03
(( FFV ei muhun iskenyt, läpi mennyt silti, mutta itse topicciin.. ))
Kutonen on mulle tokana listassani. FFVII parhaana. Itse pidin kutosta haastavampana, kun moni muu FF, jos ei käytellyt bugeja hyväkseen ^^ Siitä yks hyvä plussa. Ja se mistä myös plussaa, tarina ei ollut yhtä pötköä, vaan sidequesteja löytyi monia. Kyllä se SNES:lle paras on.
Lady Baralai
2.9.2004, 10:26:20
VI:tä pääsin pelaamaan vasta pleikkari-versiona pelattuani ensin jo Kymppiäkin, joten alkuun grafiikka tosiaan näytti vähän hassulta. Ihmeen nopeasti siihen tottu, eikä vaivaa enää YHTÄÄN! Juoni on loistavan monitahoinen, peli on pelkästään läpimentäväksikin haastava, ja tekemistä riittää jos vain jaksaa etsiä. Ja pääpahis on tietysti aivan omaa luokkaansa.. :)
Kun pikkuveljeni (joka pelin alunperin osti) rupesi pelaamaan VI:tä, en ensin niin hirveästi innostunut, mutta kun pääsin aloittamaan oman pelin...Figaron linnaan päästessäni olin aivan myyty. Sanotaan vaikka, että Edgar onnistui saamaan minut koukkuun FF VI:een... =) Yleensä pelissä tai kirjassa pitää olla vähintään yksi henkilö, jonka tekemisistä ja menneisyydestä jne. kiinnostuu niin, että on pakko pelata/lukea koko homma läpi. Ihan vain että saisi tietää tyypistä mahdollisimman paljon. FF:t on onnistuneet siinä aina mun kohdallani, ja VI:ssä se kiinnostusta herättänyt henkilö oli Edgar (en kai mä vaan toista itseäni?...sorry!). Syystä tai toisesta.
Ai miksikö se on suosittu? Tässäpä muutama syy:
1. Persoonalliset hahmot. Ilman niitä pelin pelaaminen on hemmetin tylsää, jokainen heistä on yksilöllinen tavalla tai toisella. Persoonallisuus rikastuttaa pelin pelaamista erinomaisesti.
2. Runsas hahmovalikoima. Pelissä on varas, sininen maagi, munkki, samurai, ninja, berserkki jne. jne., jokainen ryhmään saatava hahmo on myös kyvyiltään yksilöllinen, ainakin jos Gogoa ei lasketa mukaan =) Salaisia hahmoja on kiitettävästi.
3. Juoni, välittääkö kukaan? Pidän juonesta, että magia ei ole niin hirveän arkipäiväistä Maagien sodan jälkeen. Tuhat vuotta takainen maagien sota oli idealtaan hyvä, jota eräs ryhmä yritti hyödyntää luodessaan "jatkoa" FF VI:lle.
4. Aseiden, panssareiden ja reliikkien paljous on mukavaa. FF X-2:sessa ei ollut muita kuin reliikkejä, olisi ollut todella mukavaa ostaa paljon uusia aseita ja panssareita jne.
5. Suhtkoht hankala loppuvastustaja. Ennenkuin pääset pieksemään Kefkaa, niin joudut kohtaamaan Espereiden 3 jumalaa. Tämä vaatii taktikointia, sillä et voi samalla ryhmällä piestä kaikkia kolmea. Yksi ryhmä voi koostua surkeista hahmoista, jota et ole kouluttanut juuri yhtään, niin vastustajat eivät olekkaan niin helppoja.
6. Salaisten vastustajien määrä. Kahdeksan legendaarista lohikäärmettä jne. jne.
Necrofobia
2.9.2004, 15:54:32
Juuri samaa voisi kysyä VII:sta mutta en viitsi koska tiedän millainen meteli ja ylistys-saarna siitä tulisi.
Eli siis, Final Fantasy VI on luonnollisesti snessin paras osa, en sano sarjan parhaaksi koska on vaikea määritellä mikä on paras koska kaikissa on hyvät ja huonot puolet. Kuutosen mahtavuudesta syitä on lukemattomia mutta luettelen ne tärkeimmät...
Ensinnäkin pelin alku antaa todella hyvän vaikutuksen ja tunnelma nousee heti kattoon. Ukkosen jyrinää ja urkujen jylinää, sanattomaksi siinä menee. Alun todella kaunis biisi Terra's theme antaa todella hyvät vibat. Musiikit ovat muuten sarjan parhaat varsinkin Dancing Mad joka on aivan uskomaton.
Juonikin on loistava vaikka jollakin lailla kakkosen juonen kierrätystä mutta tässä se sama on tehty paljon paremmin. Maailma on synkkä ja uskottava pelin juonelle kuten myös hahmot. Niin ja ne hahmot, ensimmäistä kertaa sarjassa nähtiin näinkin persoonallisia hahmoja joista jokainen on täysin erilainen ja jokaisella on oma tarinansa ja ongelmansa. Saa pelata myös mooglella ja lumimiehellä...cool. Tämän osan jälkeläisissä onkin nähty vain kierrätyksiä näistä hahmoista jotka ovat kaiken lisäksi olleet vähemmän persoonallisia ja tylsiä. Kefka ansaitsee hahmo kaartissa erikois maininnan. Näin ilkeää ja psykopaattista pahista ei olla ikinä nähty ja kaikki muut ff sarjan pahikset ovat olleet joko persoonattomia tai huonoja kefka klooneja kuten esim se kaikkien kehuma sephiroth.
Sitten itse peli systeemi. Pelattavuus on kohdallaan ja taistelut... no eivät pahemmin eroa muista mutta ne ovat mukavan nopeita ja viholliset sekä hyökkäykset ovat todella hienoja. Tavaroita ja aseita on mukavan paljon ja se toimii kohtuullisen hyvin. Esperit olivat myös ihan kätevä keksintö mutta olisin kyllä toivonut jotakin hieman monimutkaisempaa kehitys/kyky-systeemiä mutta kyllä se näinkin toimii. Grafiikka on hienoja vaikka pikselitkin erottaa se on silti hienoa ja nannaa silmille. Ja hyi teille jotka dissaavat pelin graafiikan perusteella.
Enempi tekemistä olisin kyllä pelihin toivonut. Aikaa riittää noin 35 tuntia jos pelaa läpi tarkasti ja tekee kaikki sivu-kikat ja pari kymmentä lisää jos hankkii tasot 99. Silti minusta liian vähän tekemistä parempi näin kuin että jotain tylsää lisätäytettä.
Kaiken kaikkiaan loistava peli jonka jokaisen ff-fanin tulisi pelata läpi.
Tangentti
16.3.2005, 17:06:02
Final Fantasy VI on todella hyvä peli ja se on FF-sarjan parhaimmistoa.Siitä lähti myös nykyfinalit kehittymään.Mistäköhän aloittaisin kehumaan peliä no aloitetaan heikommasta päästä.
Elikkä Grafiikat on hyvät kun ottaa huomioon mille koneelle peli on tehty ja tykkään kyllä muutenkin pelin grafiikoista.Kaunista katseltavaa hahmot,viholliset ja taustat on kaikkia hienoja.Ainut kohta mikä saa minut miltei itkemään on se kun Locke ja 2 muuta hahmoasi menee sillä pikku vaunulla kun he lähtevät maqitek factorysta.Mutta muuten Grafiikat on silmälle ihanaa katseltavaa.
Musiikit on todella hyviä.Kaikki biisit on hyviä mutta parhaimpia on boss battle,lopputaistelu musa,Celesin theme ja oopperan musiikki.Eipä sitten muuta aiheesta jota en hallitse.
Tappelut Todella kivoja ja on hauska tapella eikä koskaan ärsytä vaikka tulee random encounter.On kiva levelittääkkin ja hienoimmat monsterit on Kefkan tornissa.Tappelu systeemi toimii hyvin
Hahmot on kaikki todella hyvin tehty.Pääpahiskin on kaikkista persoonallisin ja hauska.Yleensä kun pahiksia inhoaa tai ihailee heidän asutustaan mutta Kefka ei ole mikään viisaskaan ja mokailee tämän tästä mutta kyllä häntäkin alkaa lopussa vihata.Kaikki pelattavat hahmot on hyviä ja se on hyvä että jokaisella on oma erikoiskykynsä ja kuutosesta eteenpäin kaikki hyökkäykset ja hahmot muistuttaa aina joku hahmo jotakuta kuutosen hahmoa.Kuutonen oli kynnys Finalien uudelle ajalle.
Lopputulos elikkä läpipeluuarvoa on paljonkin ja mahdollisuuksia pelata erilailla eikä hankkia kaikki hahmojakaan ole pakko.Ainut miinus mistä necrofobiakin valitti on pelin lyhyys.Saisi olla paljon enemmän puuhattavaa.
Dias_90
26.3.2005, 10:45:59
Onhan tuo FF 6 erittäin hyvä...ehkä paras.
Mun listalla FF 6 ja FF 7 on jaetulla ykkösellä.
Grafiikka, äänet ovat erittäin hyvät...
myös juoni ja hahmot ovat kympin luokkaa (siis ei FF 10 vaan yleisesti kympin :D).
Radetz
26.3.2005, 14:26:41
En ole ikinä pitänyt FF VI:sta, enkä ehkä tule ikinä pitämäänkään.
Se oli ensimmäinen FF jonka ostin ja pelasinkin sitä kaksi päivää ihan tyytyväisenä, kunnes se alkoi tuntua rasittavalta luolastoineen ja tappeluiden käsittämättömän määrän takia (yhdessä luolassa tappelun jälkeen sain liikuttua eteenpäin kaksi sekuntia kun tuli uusi tappelu..). Olen pelannut sitä muistaakseni johonkin Opera House nimiseen paikkaan asti ja siihen jäi.
Hahmoista en ikinä ole pitänyt, sillä minulle ne kaikki ovat samanlaisia merkityksettömiä palikoita.
Ostinkin saman vuoden kesänä (2002) Final Fantasyn, jota muistin pelanneeni joskus 1998 ja siinä oli tyyppi jolla oli pitkät valkoiset hiukset (nyt jokainen varmasti jo tietää mistä puhun) ja sitä sitten pelasinkin lähes 24/7. FF VI on pölyttynyt nurkassa siitä asti ihan viime viikkoihin, kunnes rupesin harkitsemaan alusta aloittamista, sillä kun viimeksi sitä pelasin olin huikeat kolme vuotta nuorempi. Voi olla, että juuri sen takia FF VI on mielestäni huonoin FF, koska muistan sen aivan surkeana (ehkä siksi että se oli liian vaikea) ja ainoastaan uudelleen pelaaminen voi korjata tuon käsityksen. Jos voi.
Mutta nyt alan pelaamaan FF V:tä eteenpäin.
Weirdo
30.3.2005, 19:38:05
FF VI, ihan älyttömän kaksijakoinen peli, joka tuntuu samaan aikaan helvetin loistavalta ja keskinkertaiselta peliltä, vähän tyylin- MGS2 mutta eri syistä, sillä FF VI vihastuttaa pelillisesti, kun tuossa äsken mainitussa MGS2:ssa vihastutti juuri pelilliset puutteet (=pelillisen ajan vähyys). FF VI:ssa valitettavasti näkyy snesmäisyys monesta hyvästä asiasta huolimatta: satunnaistaisteluita puhkeaa kauheaa tappotahtia (kuvainnollisesti), luolastot ovat tyypillisen ylipitkiä, useat perusmötöt kestävät usein liian kauan tappaa, auheuttaen sen, että kyllästyminen iskee ainakin minuun ja en vaan jaksa sitä yhdellä rykäisyllä pelata lävitse, toiseksi paras FF tai ei.
Perusjuoni on kieltämättä hyvä ja mielenkiintoinen, joka toimii ihan hyvällä pohjalla. Mutta onko se tosiaankin niin loistava? Oma mielestäni ei. Tottahan siinä tapahtuu paljon ja suht' nopeaan tahtiin, joten mitään kyllästymistä ei päsee tapahtumaan, kuten esim. FFX:ssä tai FFV:ssä. Mutta missä sitten mättää? Se on niin pirun kärjistetty, juonenkäänteitä ei kumminkaan niin kauheaa määrää ole ja tuntuu kuin juoni kehittyisi enemmänkin 'pykälittäin' kuin jouhevasti, kertarysäyksinä tapahtuu liian paljon ja omalla kohdallani juonen arvostusta laskee pelin loppupuoli, jossa se tönkösti pysähtyy kuin seinään juuri siinä vaiheessa kun sen luuli kunnolla alkavan.
Pelin tunnelma on ainakin minulle paljon suurempi tekijä, sekä hahmot, jotka kuuluvat sarjan parhaimmistoon. Enpä usko, että juoni olisi mitään pelastanut jos tunnelma olisi ollut perseestä (FFX, FFV), eihän se ole missään suhteessa kovin yllättävä tai syvällinen, hahmot + vastapuoli ja tapahtumat ovat vaan toteutettu pirun hienosti, että ne tekevät siitä loistavan.
Juuri samaa voisi kysyä VII:sta mutta en viitsi koska tiedän millainen meteli ja ylistys-saarna siitä tulisi.
Ihme paskanjauhantaa - ja taas samasta asiasta. Nämä Necrofobiat ja muut wannabe-FF7-haterit eivät tunnu tajuavan, että ilman FF VII:n saavuttamaa suosiota he eivät olisi edes pelanneet FF-pelejä saati kuulleet niistä. Squarella sattui käymään helvetin hyvä tuuri: juuri FF VII sattui olemaan ensimmäinen euroopassa julkaistu osa. Jonkun VIII:n tai IX:n myötä koko 'elämää suurempi sarja' oltaisiin naurettu takaisin amerikkaan.
Ja kyllä noita syitä seiskan suosiolle on netti pullollaan, jos vain oikeasti haluaisit etsiä sellaisia etkä vain leikkiä jotain old timeria.
kefka klooneja kuten esim se kaikkien kehuma sephiroth.
Hehe, kyllä on taas väitökset mahtavia. Oletkohan edes mahtanut pelata kutosta ja seiskaa? Siis eihän noilla kahdella hahmolla ole mitään yhteistä, eikä yhdenkään myöhemmän FF-pelin pääpahis ole oikein missään suhteessa Kefka-klooni. Kefkalla kieltämättä on peroonallisuutta, mutta pääpahiksen pitäisi olla henkilönä paljon syvällisempi ja olla enemmän kuin pelkkä pääpahis. Sephiroth oli pahiksena paljon parempi, koska sen motiivit tulivat hyvin selville ja ne olivat juuri Shinran aiheuttamia, joilla oli yhteistä myös muiden päähahmojen kanssa. Vahvat yhteydet pelin muihin hahmoihin tekivät siitä niin hyvän, se ei ollut vain aivoton pääpahis kuten Kefka.
Necrofobia
30.3.2005, 20:49:39
Ihme paskanjauhantaa - ja taas samasta asiasta.
Eli toisin sanoen, sinusta muiden mielipiteet ovat paskaa. Ihme ajattelutapa.
Ja kyllä noita syitä seiskan suosiolle on netti pullollaan, jos vain oikeasti haluaisit etsiä sellaisia etkä vain leikkiä jotain old timeria.
Täysin mielipiteistä kysymys, joten turha siitä kitistä.
Nämä Necrofobiat ja muut wannabe-FF7-haterit eivät tunnu tajuavan, että ilman FF VII:n saavuttamaa suosiota he eivät olisi edes pelanneet FF-pelejä saati kuulleet niistä.
Missä helvetin välissä olen sanonut vihaavani FFVII. Minusta se on vain aivan liian yliarvostettu mutta ei suinkaan huono peli, jos ei kelpaa niin en välitä. Totta on myös että ilman FFVII en olisi tutustunut Final Fantasyihin mutta entä sitten. Se on ikäänkuin portti Finaleiden maailmaan mutta se on täyttä paskaa että jokaisen pitäisi sitä sen vuoksi kunnioittaa.
Jonkun VIII:n tai IX:n myötä koko 'elämää suurempi sarja' oltaisiin naurettu takaisin amerikkaan.
Äärimmäisen turhaa spekulointia.
-------
Moisiin vittuilu-vammailuihin en tästä eteenpäin vastaan. Kuningasta on varmasti hauska leikkiä mutta sitä voi harrastaa muuallakin kuin täällä.
Hexarar
25.4.2005, 15:57:10
Itse aloitin Final Fantasyjen peluuni seiskasta. Sitten tuli nelonen, ysi, kasi, ykkönen, kolmonen, vitonen. Etsin kakkosta kun kaverini kehui sitä, mutta törmäsinkin kutoseen.
Nyt kutonen löytyy FF-Listaltani sijalta 1. Kakkosena tulee IV. Sitten kasi, seiska, ysi, kolmonen, ykkönen, vitonen. Kakkosta en vieläkään ole löytänyt. VI vain iski ja kovaa. Juoni on (minusta) vielä hienompi kuin VIIIssä, kaikille hahmoille (relmiä lukuunottamatta[nimesin hänet suoraan nimellä Kappa ettei tarvitsisi muuttaa nimeä kun saa kasaan Imp Equipmentit ja muutettua Relmin Impiksi ja vähän hyödyllisemmäksi], ja ehkä Umaroa) löytyy käyttöä. Abilityt olivat mielenkiintoisia (Tools, Blitz, Rage, Mimic, Runic, Shock, Slot, Coin Toss, Sketch, Possess, Lore, SwdTech) ja kaikki hahmot pystyivät paiskomaan taikoja, mikä oli mielestäni mukavampaa kuin vastaava ominaisuus VIII:ssä, jossa taiat pitää drawata ja ovat olemassa vain junctioneja varten. Kysehän on kuitenkin mielipideasiasta.
Candela
26.4.2005, 10:51:08
Pelasin itse FFIV:stä noin vuosi takaperin. En päässyt oikein puusta pitkälle, joten jätin sen siihen. En nähkääs millään voittanut yhtä taistelu osuutta, eikä siskonikaan. Jumitimme molemmat siis samaan kohtaan, eikä kumpikaan edes pahemmin pelistä tykännyt...
En edes muista koko pelistä oikein mitään, muuta kuin alun.
Mutta nyt kun lueskelin hemmojen tänne jättämiä kehuja, niin tulipa kutina yrittää uudelleen. Ehkä tällä kertaa ymmärtäisin jopa jotain... ;D
Minusta se kuitenkin pelinä oli ihan hyvä. Ensimmäinen pelaamani FF oli kuitenkin kymppi, joten en ollut ihan "jipii, mahtava grafiikka! Mikä tarina! Mitkä hahmot!"
Pelina kuutonen on siis ihan hyvä (mitä nyt siitä muistan!) ja siitä taitaa tulla, ellei ole jo, FF klassikko.
Ferithem
26.4.2005, 21:36:14
FFVI on yksi parhaista pelaamistani Final Fantasyista, ja kaiken kaikkiaan roolipelien eliittiä.
Juoni. Monta erilaista, kiehtovaa hahmoa, joista jokaisella on oma elämäntarinansa, menneisyytensä ja luonteensa. Kun nämä kietoutuvat yhteen, ei tarina voi jättää kylmäksi. Peli on täynnä koskettavia kohtauksia ja huumoria; joskus jopa pelottaviakin asioita (Kefka-setä!).
Musiikki. FF:n parhaimmistoa tämäkin. Osoitus siitä, että vähemmilläkin instrumenteilla voi saada tunnelmallista ja sopivaa musiikkia, joka jää mieliin. Ihanan mahtipontista, etenkin oopperakohtauksessa ja lopussa. Kaupunkimusiikitkaan eivät ole ärsyttäviä lurituksia kuten useissa muissa roolipeleissä.
Siinä ne oikeastaan olivatkin. Grafiikka on vanhaa, mutta kuitenkin hyvin söpöä - minä pidän. VI:n voi pelata miljoonalla eri tavalla ja äärettömän monta kertaa, eikä siihen kyllästy koskaan. Se on sitä paitsi hyvin värikäs peli, toisin kuin esimerkiksi VII, jonka ihkutusta en aina oikein ymmärrä. En edes tajua, miksi ryhdyin vertaamaan näitä kahta keskenään: VI on kaukana VII:n edellä. Ja paras.
Lord JF
21.5.2005, 13:57:51
Omalla suosikkilistallani VI on jaetulla kakkostilalla IV:n kanssa. Siinä pidän erityisesti persoonnallisista hahmoista ja hyvästä musiikista. Sitten tietenkin juoni on erittäin hyvä ja pääpahis Kefka on kanssa mukava. Pidän myös monista yhtäläisyyksistä seiskan kanssa, joka oli ensimmäinen FF jota pelasin ja myös oma suosikkini. Näissä vanhoissa osissa on myös todella hyvää huumoria etenkin kutosessa.
Vai mitä pidätte Kefkan tokaisusta: "ahem theres sand in my boot" ;D
Mithos
24.5.2005, 15:55:16
Minäkin pidän VI:stä kyllä hitusen enemmän kuin VII:stä.
Se on klassikko. Kaikki haukkuvat tätä koska se on kuulema niin huono gfrafiikkainen. Juuri se pixelisössö minusta tekee siitä hyvän.
VI:n juoni erittäin hyvä minusta ja matkan varrella tapaa eri persoonallisuuksia jakavia tyyppejä.
Musiikki se kyllä varmaan tästä tekee kaikkein parhaimman. Menee jopa IX:n yli musiikeissa. Vastus musiikki on erittäin hyvä, Overworld on paras ja Searching for Friends on paras ilmalaiva musiikki!
Pelissä on ERITTÄIN iso määrä sivutehtäviä ja sehän vain lisää pelin ikää.
Yksikertaisesti kokonaisuudessaan se on paras.
ja tietenkin se äärikiva pelle, Kefka, tuo sellaisen mieleenpainuvan pahiksen.
Typerät letkautukset ja silti niin paha.. Vaikka pahuudessahan Sephirot vie voiton..
Aiemmin en pitänyt tästä pelistä ollenkaan, alkoi hitaasti ja mikään ei tuntunut vievän mukanaan kuten muut finalit. Vasta viidennellä kerralla kun jaksoin mennä Zozolle asti (silloinkin tylsistyminen oli huipussaan ja meinasin lopettaa pelaamisen siihen paikkaan) niin peli sai aivan uudenlainen alun koko systeemiin ja alkoi oikeasti kiinnostamaan vaan enemmän ja enemmän mitä seuraavaksi tapahtuu. Samanlaista fiilistä melkein kuin PS1 aikoina pelatessaan FFVII:tä tai FFVIII:tä.
Nyt osaa arvostaa tätä ja sen pelin huumoria, joten FF-rankingeissa tämä menee ainakin top5:n joukkoon.
Lestat
27.5.2005, 18:17:16
minun ensimmäinen pelaamani final fantasy oli ff6. aluksi pidin juonesta, ja mielestäni henkilöt olivat hyviä. ja se oli mielestäni aika helppo taikojen osalta. ei tarvinnut drawata vihollisilta taikoja, tai saada joku material. mutta omalla listallani ff6 sijoittuu 3:ksi. ff7 on kärjessä.
ja kun olen hirveä lohikäärme fani, niin ff6 on passeli minulle, koska lohikäärmeethän "opettivat" taiat :D
Tangentti
27.5.2005, 20:41:44
minun ensimmäinen pelaamani final fantasy oli ff6. aluksi pidin juonesta, ja mielestäni henkilöt olivat hyviä. ja se oli mielestäni aika helppo taikojen osalta. ei tarvinnut drawata vihollisilta taikoja, tai saada joku material. mutta omalla listallani ff6 sijoittuu 3:ksi. ff7 on kärjessä.
ja kun olen hirveä lohikäärme fani, niin ff6 on passeli minulle, koska lohikäärmeethän "opettivat" taiat :D
Minä olen jo vastannut tähän ketjuun mutta mainitsen ykkösluokan kuutosfanina että opit Espereiltä eli Summoneilta ei lohikäärmeiltä.Vaikka onhan ne jotkut Esperit lohikäärmespriteina.
Saruman
29.5.2005, 14:48:53
Tämä oli ensimmäinen Final Fantasy mitä pelasin, vaikkakin vain emulaattorilla. Tarina vaikutti alkuun hyvältä mutta World of Ruinsiin mentäessä homma jotenkin lässähti. Myöskin tarina alkoi harhailla nopeasti liian monen hahmon ympärillä ja se tuhosi tavallaan samaistumista yhteenkään hahmoon. Omalla listallani tämä on se kakkonen seiskan jälkeen.
Kehua täytyy kyllä taisteluiden monipuolisuutta ja musiikkeja sekä SNES-ajan grafiikoita.
Hieman taaempana tässä aiheen vanhuksessa ihmiset puhuivat peluujärjestyksestä ja siitä, kuinka se vaikuttaa perspektiiviin. Voi olla hyvinkin totta, joskin itse aloitin FFVIII:n PC-versiolla, josta pian VII:n PC-versio nopeasti tuli rompattua. Taisin olla 13. Näiden kahden jälkeen Pleikan puuttuminen rajoitti pelailua ja katselin parin vuoden ajan vain vierestä, kun muut pelasivat joitain hassuja yhdeksikköjään, puhumattakaan jostain karkin näköisestä kympistä.
Vanhassa se vara ja niin edespäin, ajattelin itsekseni.
SITTEN, sitten se tapahtui ja hyvä ystävä antoi emulaattorilla SNES FFVI:n.
Ehkä todellakin se parin vuoden tauko ja vanhojen kannattaminen vaikutti mielipiteeseen, mutta jo pelkkien MagiTek panssarien talsinnasta irtosi todella tunteita, puhumattakaan alun liekehtivistä Final Fantasy- kirjaimista.
Grafiikka oli juuri mukavan yksinkertaista, mutta nättiä. Siitä näki ettei se ollut pelin pääasia. Musiikki oli tunteikasta ja SNES:lle yllättävän kaunista.
Tarina läksi arvoituksellisesti liikkeelle, kuiskaillen 1000 vuotisista tapahtumista ja legendoista, magiasta sekä teknologiasta.
Jo aivan alussa peli tuntui tarjoavan juonta, joka muistettaisiin.
Mitä pitemmälle etenin, sitä erilaisempia henkilöhahmoja matkan varrelle ilmestyi; rojaali mustekala Ultros, seonnut Kefka, surullinen Terra, charmikas Edgar.. Kaikki ihmisen persoonan piirteet tuntuivat heijastuvan eri henkilöistä.
Tämän lisäksi vielä se, kuinka pelin tapahtumat toteutettiin.
Ensin sait nauttia dramaattisen tunteikkaasta oopperasta, jossa sai haikeasti huokailla. Sitten yhtäkkiä ilmestyy veikeä mustekala ja tunnelma muuttuukin hetkessä hupaisaksi komediaksi. Tästä jää pakosta mukavia kokemuksia ja kiva maku suuhun, varsinkin koska eri piirteitä ja tyylejä riittää käytettäväksi moneen moneen vaiheeseen.
Nyt kysynkin, miten tätä ei voisi olla rakastamatta?
FFVI on jotain mitä nykyiset Final Fantasyt eivät enää vain voi olla, niissä ei ole sitä jotain Korennon aivan alussa mainitsemaa "sitä".
Ehkä nolla joillekuille, SE yksi oikea minulle.
Black Abyss
29.5.2005, 18:07:22
Minusta FFvi ei ole todellakaan paras FF vaikka hyvä se on silti.
Eka valittamisen kohde on hahmot joilla ei ollut paljoa persoonaa(ei kyllä FFv
ssäkään ollut mitään älyn jättiläisiä)ja useimmat näyttivät todella tyhmiltä
varsinkin lockre ja shadow(en odotakkaan että FF:iin tulee erityisemmän näköisiä ninjoja)jotka olivat LIIAN normaaleja luonteeltaan ja pukeutumiseltaan että huh,huh desing on syvältä kaikilla hahmoilla varsinkin Kefkalla johon innoitetta on haettu pikku kakkosen pelle hermannilta ja kefka
on muutenkin huonoiten onnistuneita hahmoja.
Hirviöstä voi sanoa samaa, vaikka jotkut Bosset olivatkin upeita mutta niitäkin
oli liian vähän.
Sitten viimeiseksi juoni:Liikaa kiekuroita joihin ei pakolla päässyt käsiksi jos ei
osannut kunnolla englantia ja jos jaksoi katsoa kaikki dialogit(siihen lisätään
ylimääräinen sössötys)joka on aina ollut alkupään FF:sien paha ärsytys mutta
sen käsittää että nämä eivät voi "puhua".
Alkudemo oli ihan hyvä vaikka kuva vaihteli koko ajan uuteen hahmoon ja yrjö
pääsi kun Kefkan näki ekaa kertaa ja tämän höhötyksen.
Mutta jos ei osaa kunnolla englantia ei juoneen pääse kunnolla käsiksi
ja se on huono juttu.
Onneksi juoni on silti ihan hyvä ja sopii FFvi:hin ehkä ainoa asia jota voi kehua. 8/10
reiska-fani
3.9.2005, 12:45:28
Nyt on isoweli ostanu final fantasy kutosen... :) . munmielestä se paras niistä ku siinä on ne Esperit... :D Ja siinä on ainaki paljon hahmoja...Mut mua vaan Ärsyttää se Relm :eh:
Mut onneks sitä ei oo pakko pitää ;D GoGo on kiva ku sillä on se Mimic.ja shadow ku se on niin hieno ja mystinen..
Harmonica
3.9.2005, 12:54:00
Mielestäni toiseksi paras Final Fantasy. Hahmot ovat muistettavia, grafiikka SNES-mittapuulla hienoa ja musiikki sarjan parasta. Vaikka kaikista hahmoista saa Esper-systeemillä tehtyä pysäyttämättömän terminaattorin, hahmokohtaiset kyvyt onnistuvat silti pitämään jonkinlaista taktikointimahdollisuutta yllä. Kefka ei luonteensa puolesta mielestäni sarjan parhaisiin pahiksiin kuulu, mutta viimeinen taistelu on silti tyylikäs.
Callisto
3.9.2005, 13:56:02
Makuasioita toki, mutta niistähän ei voi kun kiistellä :D
Eka valittamisen kohde on hahmot joilla ei ollut paljoa persoonaa
Jahas, ja miten määritellään "luonne"? Jokaisella hahmolla on selvästi oma tapansa nähdä maailma, Terra näkee sen melko apaattisena ja toivottomana, Locke taas tuntuisi olevan eräänlainen idealisti joka jaksaa uskoa parempaan huomiseen ja taistella sen puolesta. Shadow ei juuri tuntuisi muista välittävän, niin kauan kun hän saa palkkansa on hän uskollinen hänelle kuka kirstun päällä istuu. Cyan on vanha, kunniakas herrasmies, Edgar karismaattinen naistennaurattaja (joka ei tosin tunnu aina toimivan), jne.. jne..
Kyllä näistä hahmoista luonnetta löytyy.
... ja useimmat näyttivät todella tyhmiltä
varsinkin lockre ja shadow(en odotakkaan että FF:iin tulee erityisemmän näköisiä ninjoja)jotka olivat LIIAN normaaleja luonteeltaan ja pukeutumiseltaan että huh,huh ...
Makuasia toki. Itse pidän juuri molemmat hahmon "tyylistä". Ja mitä näihin luonteisiin tulee, niin melko erilaisia hahmot loppujen lopuksi ovat.
... desing on syvältä kaikilla hahmoilla varsinkin Kefkalla johon innoitetta on haettu pikku kakkosen pelle hermannilta ...
Jälleen makuasiaa. Omaa silmää kyllä hivelee FFVI:n maailman yleinen ilme. Kun tekniikka ei vielä ole antanut myöten tehdä peleistä näennäisen interaktiivisia elokuvia on rpg -rintamalla pitänyt tehdä paljon kompromisseja. Ja tässä FFVI on kärkipäätä.
... Sitten viimeiseksi juoni:Liikaa kiekuroita joihin ei pakolla päässyt käsiksi jos ei
osannut kunnolla englantia ja jos jaksoi katsoa kaikki dialogit(siihen lisätään
ylimääräinen sössötys)joka on aina ollut alkupään FF:sien paha ärsytys mutta
sen käsittää että nämä eivät voi "puhua". ...
Heh, miksi pelaat rpg pelejä mikäli et dialogeista pidä? Itse ainakin toivoisin toisinaan pidempiä ja syväluotaavampia keskusteluja, ne kun auttavat luomaan maailmalle pohjaa ja tunnetta, että maailmassa on meneillään muutakin kuin juuri se mitä pelihahmojen ympärillä tapahtuu.
Alkudemo oli ihan hyvä vaikka kuva vaihteli koko ajan uuteen hahmoon ja yrjö
pääsi kun Kefkan näki ekaa kertaa ja tämän höhötyksen.
ja se on huono juttu.
Alkudemo ei juurikaan vaikuta itse peliin. Ja se Kefka on (jälleen oma mielipide) juuri mukavan erikoinen pahis. Sen jotenkin huomaa, että kaikki eivät ole kohdallaan korvien välissä.
FF VI oli ensimmäinen Finali, jota pelasin/jonka omistin. Se vaikuttaa varmasti suuresti siihen, että pidän kyseistä peliä ehkä parhaana Final Fantasynä, mitä olen pelannut. Se iski minuun paljon lujemmin kuin esimerkiksi VII. Siinä vain on sitä jotain. Grafiikat ovat suorastaan surkeat, mutta juoni on mitä mainioin senkin edestä. Oikeastaan se huono grafiikka ei häiritse minua yhtään. Sitä vain jaksaa pelata, en osaa selittää :shy:. "ei voi ymmärtää..."
ja se on huono juttu.Pisti tuo lause todella hyvin silmiin... Ajatteletko ehkä, että pelintekijät juonen käänteitä tehdessään miettii sitä, että osaavatko pelaajat "perus" englantia? Myös jos tällainen oletus tehtäisiin kyseenalaiseksi, miten se voitaisiin ottaa huomioon?
Ratkaisu: Joko yksinkertaistetaan juonta jollain "suuruudella" (jota ei voida määrittää) tai pidetään oletus ja tehdään hyvä, monipuolinen, mielenkiintoinen juoni.
Onko dialogia sitten liikaa?
No maailmassa on enemmän ja vähemmän kärsivällisiä henkilöitä, joten tästäkään on vaikea sanoa juuta tai jaata. On tietysti selvää, että tällainen turha dialogin venytys ei ole suotavaa (eli esim. usea henkilö sanoo saman asian, jolloin pelaaja vain ajattelee että: tiedetään tiedetään!!). Hyvä juoni/dialogi on mielestäni juuri sellainen, joka jättää epäilyksiä pelaajan ajatuksiin, jolloin itse dialogia on ilo seurata, eikä se ole vain olennaisen tiedon suodatusta.
Tietysti grafiikka on auttamattomasti jälkeenjäänyttä, mutta samoin on nykyisten pelien muutamien vuosien päästä (niiden näkökulmasta ainakin, jotka silloin perehtyvät pelien ihmeelliseen maailmaan). Toisaalta, jos pelaaja vain voi sietää 2D materiaalia ei grafiikan niin hirveän huonolta pitäisi näyttää ;)
Erityisesti pidin/pidän FF6;ssa juuri Kefkasta. Miksi? No juuri se, että hän on kokoajan tiiviisti mukana tarinan kulussa on kiehtovaa moniin muihin genren edustajiin nähden, eikä pieni sekopäisyyskään maailmaa kaada... vai kaataako?
The Shadow
12.9.2005, 17:27:20
Omasta mielestäni VI on kyllä paras Final Fantasy juoneltaan, jopa musiikit ovat monissa pomoissa erittäin mieleenpainuvat.
Peli on nostalginen, hermoja raastava.
Grafiikka on melko kamala, mutta tärkeintä on se, että saa asioista selvää.
Inhottava puoli kuitenkin on varsin tiheät satunnaistaistelut, jotka saavat minutkin monesti ärähtelemään, etenkin luolastoissa tämä puoli saa minut sekoamaan.
HYVÄÄ
•Juoni
•Persoonalliset hahmot
•Nostalgisuus
•Pomo- musiikit
HUONOA
•Satunnaistaistelut
•Grafiikka
Jotkut taustaäänet ovat kuitenkin perin huvittavia, esimerkkinä pääpahis Kefkan hallunkurinen nauru saa minut monesti repeämään. :lovetus:
grand summoner
20.9.2005, 18:02:11
minusta finalfantasy6 on hyvä peli vaikka en vieläkään ole vetänyt sitä läpi kefka on liian vaikea :( minusta finalfantasy6 juoni on hyvä ja minä en itse ole pellannut aiempia finalfantaseija kovinkaan paljoa...
Sitron
6.10.2005, 16:52:38
Eh, ei mitään hyvää, nyt kyllä heitän veivini :eh: !
Siis lähdetäänpä liikkeelle niistä ilmeistä, ne ovat niin loistavia, ne on niin mangaa! Kun hahmo tuskastuu tulee sillanen iiiihana "tuskakupla". Muutenkin on aika ihmeellistä että siihen grafiikkaan on saatu niin hyvin ne ilmeet, tai siis että niistä saa selvän.
Juoni, no eh, en oikein ole saanut vielä pelattua peliä loppuun, mutta siihen saakka mihin olen pelannuty niin juoni on, no hyvä ja kiinnostava.
Aino huono juttu on satunnaistaistelut, eikös ne mene ruutu menetelmällä eli tietyn ruutumäärän välein tulee taistelu, ärsyttävä taistelu. Mutta silti se on mun lempi finali!
Ja ihan tosi, arvosteleeko joku niin ihanaa peliä grafiikan perusteella!
PhazonBlaxor
6.10.2005, 17:57:03
minun mielestäni vanhoista FF peleistä ei vain voi sanoa että "huono grafiikka" kun juuri sen takia ne tuntuvatkin mukavilta, kun se tuntuu niin mukavalta pelata vähän yksinkertaisemman näköistä peliä välillä, sen takia niitä kai kutsutaankin vanhoiksi final fantasyiksi kun niiden grafiikka on niin "huono", mutta niiden juoni ja se "henki" on puhdasta kultaa, niissä ei haise rahastus toisin kun nykypäivän peleissä lähes kaikissa... mutta juu siihe kuotseen:
eli ihan hyvä peli, en ole pelannut läpi mutta siihen saakka mihin pelasin oli hyvä, musiikit ovat kauniit, varsinkin ulkomaailman musiikki(terra's theme) on loistava, juonesta en ole saanut paljoa selville joten siitä en osaa sanoa mitään kummemmin... rassaavaa on tosiaan se satunnais taisteluiden määrä, se räjäyttää monesti hermoni kun kokoajan "tsiuuuu" ja taistelu alkaa... :eh:
enkä tiedä mikä viehättää juuri kutosessa... kai se persoonallisuus ja hyvät musiikit... jotka ovat tärkeitä peliin... esim. FFX-2 olisi ainakin 100 kertaa parempi jos musiikit olisi paremmat...
minun mielestäni vanhoista FF peleistä ei vain voi sanoa että "huono grafiikka"
Juu eikun kyllä voi, ainakin kaverini voi. Hänen mielestään vain kasi ja kymppi ovat hyviä FF pelejä, muut voivat joutaa romukoppaan koska niissä on huono grafiikka... :eh:
Ja sitten palataan aiheeseen...
Tutustuin kutoseen vasta sen tullessa PS:lle, ja pidin kovasti. Musiikki on yksi parhaista mitä olen peleissä kuullut, Coin Song suosikkina näistä. Tarinana aivan omaa luokkaansa, vain seiskan tarina kiilaa edelle. Hahmot ovat mielenkiintoisia, eivät jää persoonittomiksi vaan heidät oppii tuntemaan, yhtenä lemppareista on yllättäen Ultros, siinä on kyllä eräs hupaisimpia pahiksia mihin olen törmännyt peleissä ;D
Ainoa mikä harmitti oli jatkuvat satunnaistaistelut, muutamassa kohdassa meinasi ohjain lentää seinään kun joka toisella askeleella tuli taistelu.
Yzneftamz
8.10.2005, 17:55:16
VI lukeutuu minun listassani toiseksi kahdesta parhaasta FF:stä. Toinen on VII, ja jo aikaa siteeen olen luopunut yrityksistä asettaa ne keskinäiseen järjestykseen. VII:llä on omat etunsa, mukaan luettuna se, että se oli FF-innostukseni alku, mutta ei siitä enempää tällä kertaa.
Muutama asia VI:ssä on, jotka tekevät siitä loistavan ja jotka pystyn erittelemään:
1. Tarina. Sen kummempaa en osaa ilman suurempaa analyysiä sittä kommentoida, kuin 'loistava'.
2. Selkeän päähahmon puute. Ehdoton plussa. Kyllä, tiedän että Terra (Tina) on ainakin periaatteessa pelin päähenkilö, mutta otetaan huomioon muutama lisäseikka. Kun tiimin voi valita, ei mukana ole yleensä yhtäkään pakollista hahmoa. Myös Celesillä ja Lockella on tarinan kannalta suuri, lähes päärooli. Ja tietenkin World of Ruinin osion alku on oma juttunsa...
3. Hahmojen määrä. Muistaakseni niitä on kaksitoista, enemmän kuin yhdessäkään muussa FF:ssä. Ja kahta "lisähahmoa" lukuunottamatta kaikilla on myös oma osansa tarinassa.
4. Musiikki. Mielestäni toiseksi parhaat kaikista FF:stä, vain VII menee edelle. Sopivat paikkoihinsa kuin nenä naamaan, ja ovat muutenkin hienot. Ja onpa Shadowin teema ehtinyt omaksi soittoääneksikin.
Nostrium
9.10.2005, 1:53:44
Final Fantasy VI, se on yksi parhaimmista.
Juoni on mielenkiintoinen ja yllättäviä käänteitä tapahtuu, sopivin väliajoin. Musiikkien puolelta peli on myös loistava, vaikea sieltä on eritellä parhainta.
Ja sitten nämä hahmot, niiden puolelta tulee parin hahmon suunnalta miinusta: Mogin, Gogon, Gaun ja Umaron, koska heillä ei ole persoonaa, lukuunottamatta Gauta, joka on muuten vain niin pirun ärsyttävä.
Pelin parhain hahmo minusta on Shadow, ja alussa minä ihmettelen, että miten tähän hahmoon soveltuu tuollainen teemamusiikki, mutta sitten herran unet tuli ja silloin aloin ymmärtämään.
Entäs sitten pahikset? Kefka on mainio pahis, koska hänellekin sattuu mokia, hän heittää hienoja kommetteja ja hän osaa nauraa niin hianosti.
Ultros taas on tämä pelin toinen pelle, Kefkan kanssa, ja hän heittää joitain parhaimpia juttuja. Kuka VI:n fani voisi unohtaa Relmin ja hänen kohtaustaan, oopperan tuho yritystä ja hänen lopullista kohtaloaan?
Tosin, joissain kohtia peli voi olla liiankin helppo, toisinaan ylipääsemätön.
Final Fantasy VI on ehdottomasti parhaimpia Fantasyitä. Lyhyenä tiivisteenä voitaisiin sanoa, että tunnelma ja pelattavuus ovat pelin vahvoja puolia, vaikka pari pientä ärsykettäkin pelissä on.
Ja ihan tosi, arvosteleeko joku niin ihanaa peliä grafiikan perusteella!
Minäminäminä!
Garamonde
9.10.2005, 12:30:26
Final Fantasy VI on ehdottomasti paras FF-peli. Vaikka se onkin melko tavanomainen japanilainen RPG, jokaisella osa-alueella ammutaan täydeltä laidalta. Peli on todella hieno kokonaisuus, jonka olen tahkonut läpi niin monta kertaa, että muistan suunnilleen kaikkien hahmojen sanomiset. Final Fantasy VI:ssa kiehtoo varmaan eniten se, että siinä ei ole varsinaista päähahmoa, vaan jokaisella pääryhmän jäsenellä on oma monimutkainen tarinansa, jotka ovat osana pääjuonta (vaikkakin joidenkin hahmojen, kuten Terran, tarinoilla on suurempi osa pelissä kuin muiden), eli epätoivoista taistelua jättiläismäistä imperiumia vastaan. Jokainen hahmo on oma mielenkiintoinen persoonansa, ja varsinkin Edgar erottuu muista erityisesti.
Pelin grafiikka on sprite-pohjaista, josta toiset eivät pidä ja toiset pitävät. Minä kuulun jälkimmäiseen ryhmään (itseasiassa pidän enemmän pikseleistä kuin polygoneista...). Pelin ulkoasua on miellyttävä katsella, erityisesti hirviöiden ja muiden vihollisten ulkoasu miellytti yksityiskohtaisuutensa ansiosta. Pelin musiikki on myös todella mahtavaa, Nobue Uematsu on ehdottomasti yksi parhaista (peli)säveltäjistä. Varsinkin Terra's Theme ja Dancing Mad ovat ehkäpä parhaimpia kappaleita koskaan.
FF VI:ssa on myös harvinaisen paljon tekemistä päätarinan lisäksi. Monster Arena, Doom Gazen metsästys, Espereiden keräily... tekemistä on todella paljon.
Eli todella mahtava peli kyseessä, jota jokaisen kannattaisi edes koettaa.
Critis
10.10.2005, 15:17:39
Kyllä olen itsekkin sitä mieltä että FFVI on paras klassikko FF. Mutta kaikista paras FF minun mielestäni on yhä edelleen FFVIII että siitäs saitte seiska fanit. :D Mutta ettei mene offtopiciksi niin VI:sesta tekee parhaan se että siinä on monta hahmoa jokaisella oma persoonallisuus ja luonne myös tarina on parhaimpia FF tarinoita mitä FF peleissä on ollut. Tässä on myös FF pelien paras pahis Kefka jonka edessä jopa Sephiroth kalpenee Seppo voi olla paha mutta Kefka onkin hullu mikä tekee siitä paremman pahiksen. Ja viimeiseksi paras asia FFVI:sessa on ehdottomasti musiikit ja lempikappaleihini lukeutuvat lähes kaikkien hahmojen teema musiikit ja parhaista parhain kappale Dancing Mad. Että kyllä se FFVI on paras klassikko FF kiistattomasti. :up:
Wayfarer
2.11.2005, 20:04:41
Final Fantasy kutonen oli mun eka finali ja se on mun listan kolmosena... parhaat hommat siinä on ehkä musiikki ja kefka ku se on vaa nii hyvä tyyppi.
harmaa-kettu
6.11.2005, 16:48:16
FFVI on huomattava peli. Koska siina on chocobolla ratsastaessa takaa päin kuvattuna. :ohhoh:
ps. mielipide
FFVI on huomattava peli. Koska siina on chocobolla ratsastaessa takaa päin kuvattuna. :ohhoh:
ps. mielipide
Onko täällä muita, jotka eivät tajua yhtään mistä harmaa-kettu puhuu :eh:
FFVI on esimmäinen FF, jota olen pelannut. Aikanaan pelissä tietenkin viehätti hauskat ja persoonalliset hahmot, loistava musiikki, loistavat grafiikat (eivät ne näytä huonoilta nykyäänkään, siis ihan aikuisten oikeesti) ja erittäin koskettava ja hyvä juoni. Tämä peli ohjasi pelimakuani enemmän roolipelien suuntaan, vaikka yhä suurin osa eri peligenreistä maistuu.
The Raistlin
3.12.2005, 20:03:30
mielipiteeni on: ff 6 on surkea...juoni on nyt mitä on, musat on huonot, tappeluita tulee ihan hirveän paljon, hahmot eivät kiinosta ja se hovinarri-Kefka on niin maan ärsyttävä :prkl:
tuossa on mielipiteeni...älkää valittako...
Tidus10
10.12.2005, 8:59:55
Mitä ihmettä sinä selität? ''ja se hovinarri Kefka on niin maan ärsyttävä''???!!!
FF:ien paras pomovastus! Ja muutenkin FFVI onylivoimaisesti paras FF. En minä tiedä miksi, mutta se on varmaan myös se, että se iski. Ja kovaa. Ei ne uudemmat FF:t sitten enää niin iskeny, ku tätä pääs pelaamaan.....aivan mahtava peli.
mufasa
10.12.2005, 9:34:36
Nickini sanoo asiasta jo vähäisen. Se on syntynyt alunperin Kefkan naurusta, jota kaveriporukassa kuvaamme lauseella "muahhahaa"(tai jotain vastaavaa), ja siitä tuli aikojensaatossa "mufasa"(silleen matalalla mahtipontisella äänellä).
Sitten itse peliin. En sitä ole läpitahkonut (:(), mutta pelannut kyllä. Ensimmäinen FF:ni, ja aivan loistava. Juuri vähän aikaa sitten aloitettiin se kavereiden kanssa uusiksi [kaverini(Plop)on kyllä pelin läpi pelannut], toivottavasti nyt pääsen pelaamaan sen läpi.
FFVI:n lempihahmoihini kuulu ainakin etunenässä Sabin. Edgarkin on aika kiva hahmo(taitaapi olla Plopin lempihahmo VI:stä).
Eli peli on aivan upea, fantastic, marvellous(oikeinkirjoitus saa olla mitä on), super!
RedMagician
31.12.2005, 9:44:37
Kyllä Final Fantasy VI on yksi Final Fantasyiden helmistä minun mielestä. Vaikka monet saattavat jäpättää esimerkiksi grafiikasta, mielestäni se on yksi osa peliä. Ajatella nyt,että siinä olisi täysin uusinta laatua olevat grafiikat. Siinähän lähtisi koko pelin järki, jos täysin oikean näköiseltä tyypiltä valuisi sellainen tuskanhiki =P.
Myös hahmot pelissä ovat todella hyvin suunniteltuja. Terra joka on pikkaisen psyko>.>;, Locke joka ei pidä, että häntä kutsutaan varkaaksi, hullu naistenmies Edgar... No käsitätte mitä tarkoitan ;!. Pelin hahmot ovat myös luonteeltaan hyvin erilaisia, joka on hyvä asia.
Mutta, kuitenkin, paras asia FFVI:ssä on sen tarina. Siinä sekoittuu draama, rakkaus, hulluus =P,kaikki.
Ja tietysti emme unohda Kefkaa =P. Hänen naurunsa on paras ääni ikinä Final Fantaseissa =P.