View Full Version : Varoitus IRC-käyttäjille
Medic44
27.9.2003, 17:27:28
-O- (Broadcast) WARNING: There is a new worm spreading around. If you see a message with a URL that looks like: 'http://www.kromberg.at/<censored>=drunkchicks.jpg LOL' do NOT visit that link. If you have visited it already you have gotten infected, and you are advised to remove c:\browsercheck.exe
Suomeksi:
Älkää klikatko linkkejä jotka ovat muotoa "http://www.kromberg.at/---=drunkchicks.jpg LOL" vaikka ne olisivat kuinka hyviltä käyttäjiltä tai luotettavilta henkilöiltä tahansa. Klikattuasi linkkiä se levittää jokaiselle kanavalle jolla olet samaisen tekstin ja laittaa c asemallesi nimellä browsercheck.exe . En ole varma leviääkö tämä mato sitten koneella muuten mutta tuossa kuitenkin varoitus.
LizzieFox
29.9.2003, 9:55:14
Kiitos tiedosta. Minulla on Mircci päällä koko ajan eikä olisi kiva saada viiruksia kun juuri toissa viikolla formatoin koneeni 2 kertaa.. Juuri virusten takia.
Jossakin vaiheessa ircissä pyöri myös joku matrix virus. Siis siinä linkissä luki jotakin matrix2 ...ja jotakin. Mutta siitä on jo paljon aikaa.
myös riippuu mitä selainta käyttää, eri selaimet käsittelee tiedon erilaila, virukset jotka tekee jotain tuollasita on ylensä ie:n riesana kun ie haluaa suorittaa kaikkia scriptikieliä ihan kiltisti, tällainen on IE:n vikaa ja siihen pitää vain tottua, esimerkiksi operan suorittamista scriptikielistä yhentään ei pitäisi olla ilman erilistä tiedostosta olla oikeutta tallentaa mitään kovolle tai tehdä mitään muutakaan, suurin onglema on juuri IE ja VBA scripti, tosin virukset ovat fiksuja ja saatan olla väärässä etteikö muilla selaimilla olisi ongelmaa, mutta voin sanoa että yleiseti suurimmaksi osaksi virusten suhteen olette turvassa jos käytätte jotain muuta kuin IE:tä.
JonVonRox
3.10.2003, 21:38:29
Eli tässä yhteydessä Operan uusin versio voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Sitä kannattaa/täytyy alussa konffata eli muuttaa muutamia asetuksia ja muutenkin siinä on paljon integroituja ominaisuuksia jotka IE:stä puuttuvat. Ponnahdusikkunat saa pois tai ainoastaan jos itse klikkaa tarkoituksella sekä muuta pientä hyödyllistä. Operan uusimmat versiot ovat ajanmittaan kasvaneet ja selain ei ole enää ihan niin kevyt kuin aiemmat. Tosin tämä on väistämätöntä jos halutaan tehdä hyvä selain eikä vain kevyttä. Joku osaa ehkä neuvoa Mozillan ominaisuuksistakin kun se ei ole niin tuttu mutta miellyttävä käytettävyys siinäkin on. Kumma mutta viruksista minulla ei ole koskaan ollut haittaa. Satunnaisia varoituksia tulee mutta kun pitää winukkansa ajan tasalla ja osaa käyttää virustorjuntaohjelmia oikein ja täsmällisesti ja asettaa palomuurit kohdalleen voi hyvällä mäihällä olla jopa turvassa osittain. Näin ainakin minulla. En ala väittelemään mikä on paras virustorjuntaohjelma tai mikä paras palomuuri mutta ehdottomasti niitä täytyy käyttää eikä vain antaa olla olemassa. Uusimpia virusdatabaseja tulee lähes päivittäin ja niistä kannattaa pitää huolta.