PDA

View Full Version : Totuus, joka on ja jota ei ole

Aiona
24.10.2003, 12:45:29
Tässä tarinassa ei mikään ole totta, vaikka se on.
Tämä tarina on totuus, joka on ja jota ei ole.
Tämä tarina sai alkunsa siitä, ettei sitä ollut, vaikka se oli, mutta nyt se on vaikka se ei ole.

Te ette voi ymmärtää, mitä minä puhun. Minä, itse Daevyan. Nimeni tarkoittaa Ennustusta. Olen yksi Kolmesta Suuresta. Äitini on Aynere le Minyo. Hän kirjoitti ensimmäisen ennustuksen ja minä pelkään sitä. Se kertoo kaiken alusta ja kaiken lopusta. Mutta mitä alun ja lopun välillä tulee tapahtumaan, on minun käsissäni. Minun tulee kirjoittaa Ennustukset.

Mutta nyt minä kerron, miten kaikki alkoi. Mistä kaikki alkoi ja miksi.
Sillä kun ei ollut mitään, silloin oli.
Sillä silloin oli mahdollisuus onnistua. Tehdä se, mikä ei ollut, olevaksi.
Kun oli jotain, silloin ei ollut.
Sillä silloin oli vain olemassa se, mitä mytheyrit eivät nähneet. Mitä kukaan muu ei nähnyt.
Mutta silloin, kun oli ja ei ollut, oli vain yksi.
Ja se yksi oli Aynere le Minyo. Hän, joka oli ja joka ei ollut. Hän, joka näki kaiken, mitä kukaan muu ei nähnyt. Hän on Aynere le Minyo, Minyeran luoja, Kolmen Suuren äiti ja kaiken alku.

Ja häneen kaikki päättyy...

Nämä sanat ovat ensimmäiset Ethykobez-nimisestä kirjasta. Ethykobez tarkoittaa Ennustusten kirjaa, jota ei ole, vaikka se on, ja sen löytää vain yksi ja sitä voi lukea vain yksi, mutta kuka, se lukee siinä kirjassa. :)

Ja nämä sanat ovat ensimmäiset, jotka kaikki pystyvät lukemaan. Se, miten kaikki alkoi, on tuohon kirjoitettu. Kaiken päättymisestä tietää vain Daevyan ja Aynere le Minyo.

No kuitenkin. Tämä oli vain tällainen pikkuinen juttu, jota olen kirjoittanut parin päivän, suoraan sanottuna viikon ajan hioen tekstiä sellaiseksi, kuin sen haluan olevan. Ja se ehkä onkin sellainen. Kuitenkaan tämä tarina ei ole kokonaisuudessaan valmis, vaikka se onkin (minun päässäni siis). Mutta ajateltuani hetkisen, se ei ole tarina vaan Kirja. Minä kirjoitan tänne siis pätkiä Ethykobezista ja Te saatte auttaa minua saamaan sen järkevään muotoon. Jos joskus jaksaisin vaivautua sitä kirjoittamaan oikein kunnolla, mutta aikaahan siinäkin kuluu, kun ei ole tietokonetta, joka olisi erittäin kätevä siinä puuhassa... Nauttikaa, jos pystytte. Kirja ei ole vielä valmis :) .

Minäkin tahdon edes yhden kaktuksen. :)

Ethykobez

Se, mikä on tapahtunut, on tapahtuva uudestaan, kun Ensimmäinen ennustus on käynyt toteen.
Se, mikä tulee tapahtumaan, on jo tapahtunut, kun Toinen ennustus on käynyt toteen.
Se, mikä on jo tapahtunut, on sen syy, kun Kolmas ennustus on käynyt toteen.
Se, mikä on sen syy, on sen seuraus, kun Neljäs ennustus on käynyt toteen.

Kolme suurta

Tanye le Minyera

Ensimmäinen Kolmesta. Ajan haltija, sen liikuttaja.
Hän on kaunein olento, jonka olen nähnyt. Niin kaunis, ettei hänen kauneuttaan voi verrata kehenkään muuhun.
On hänen hiuksensa kuin laskevan veden. Ihonsa valkea kuin lohikäärmeen luu. Silmät vihreät kuin maan ruoho.
Hän asuu lähteellä, vesiputouksen luona, vuoren juurella äitimme silmien alla.
Kun Idän aurinko on taivaalla, voit nähdä Tanyen lähteen, nähdä hänen kauneutensa. Jos saat luvan, voit juoda hänen lähteestään ja unelmasi toteutuu. Vain se unelma , johon uskot.
Ja hänet näet vain ja ainoastaan 27 yorin välein.

I'nente le Minyera

Toinen Kolmesta. Kohtalon haltija, sen määrääjä.
Hän on mahtavin olento, jonka olen nähnyt. Niin mahtava, että hänen Kultainen kruununsa hohtaa yön pimeydessä Pohjoisen auringon aikana. Pimeyden laskettua voit nähdä hänen Kultaisen kruununsa loistavan pohjoisella taivaalla Pohjoisena tähtenä.
On hänen hiuksensa mustat kuin yö. Iho vaalea kuin lohikäärmeen luu. Silmät keltaiset kuin taivaan tähdet.
Kun Pohjoisen aurinko on taivaalla, voit nähdä I'nenten Kultaisen kruunun. Jos saat luvan, saat astua hänen luokseen ja puhua hänen kanssaan. Vain, jos uskot häneen.
Ja hänet näet vain ja ainoastaan 27 yorin välein.

Daevyan le Minyera

Kolmas kolmesta. Ennustusten haltija, niiden kirjoittaja. Minä itse.
Olen viisain olento, joka maan päällä on. Niin viisas, että viisauteni valossa voit nähdä asuinsijani. Koillisen auringon ollessa Tornini yläpuolella ja Pylväiden loistaessa omaa valoaan, voitte nähdä Tornini helmiäisen rungon.
On hiukseni harmaat kuin sumu. On ihoni vaalea kuin lohikäärmeen luu. Ovat silmäni siniset kuin meren aallot.
Kun Koillisen aurinko on taivaalla, voit nähdä Tornini valkean. Jos saat luvan, voit astua torniini ja kuunnella viisauttani, kuunnella valitustani. Vain, jos uskot minuun.
Ja minut näet vain ja ainoastaan 27 yorin välein.

Minä kerroin Kolmesta suuresta, sisarestani ja veljestäni sekä minusta. Kerroin, missä asumme, miten meidät voi nähdä, milloin meidät voi nähdä. Jos vain uskotte, te pääsette luoksemme.

Aiona
30.10.2003, 12:35:13
Teen tämän näin, jottei edellisestä viestistä tulisi liian pitkä :) .

Ensimmäinen ennustus Mikä on jo tapahtunut.

Minyeran luominen, mytheyrien ja Kolmen Suuren synty.
Päättyy uuden ajan alkuun.
Kertonut Aynere le Minyo, kirjoittanut Daevyan le Minyera

Luominen

Alun alkaessa oli vain pimeys. Tyhjä pimeys, joka kauniin olennon koskettaessa sytyttäisi pimeyteen valon. Ja niin tapahtui.
Tuo hohtava olento valaisi pmeyden olemassaolollaan. Hän oli ensimmäinen tuossa pimeydessä, jolla oli tahto ja oikeus vasemmassa kädessään sekä luominen ja vapaus oikeassa kädessään. Hän sanoo hiljaa nimensä, joka hetken hohtaa pimeydessä ja jää sinne. Hänen nimensä on Aynere le Minyo.

Hän katsoi pimeyttä ja itseään, hohtavaa ruumistaan, jolla ei ollut täydellistä muotoa. Hän otti palan pimeyttä ja palan valoa muovaten niistä suuren kiven. Kivisen maailman, jossa ei vielä ollut mitään.
Ajatellessaan hän murtui ja kyynelten virratessa tuon kivisen maailman ylle, ne erottivat toisistaan kivisen maan ja viileän veden. Äidin kyynelistä syntyi kivisen maailman meret ja joet, mutta jotain puuttui.
Maa oli kivinen, mutta Äiti otti suortuvan vihertäviä hiuksiaan ja laski ne kiviselle maalle. Ja se viheriöi, kadottaen kivisyyden tieltään tuli maailmasta vihreä, mutta korkeimmat kohdat pysyivät harmaina.
Vihreä maailma tarvitsi jotain, mitä siellä ei vielä ollut: varjoa. Niin otti Äiti kylkiluunsa ja veisti siitä Ensimmäisen puun, valkearunkoisen ja kultalehtisen, sillä Äidin ihosta oli jäänyt pala luuhun kiinni. Puun siemenet levisivät ja maailma oli täynnä metsää.
Mutta jotain puuttui. Sieltä puuttui Elämä, ja silloin Äiti otti hohtavaa ihoaan ja muovasi siitä eläimet ja luuli kaiken olevan hyvin. Eläimillä oli kaikki, mitä ne tarvitsivat ja maailma oli Äidin mielestä täydellinen.

Mytheyrien ja Kolmen Suuren synty

Kaikki ei ollut hyvin hohtavan valon paistaessa koko ajan Taivaan kannessa. Silloin Aynere le Minyo otti käteensä kuolleen lohikäärmeen luun ja veisti siitä naisen hahmon. Hän otti kyyneleen ja valutti siitä naiselle hiukset. Hän otti ruohoa käsiinsä ja väritti niillä silmät. Hän sanoi naiselle, että määräisi, kuinka kauan kestää olentojen Elämä. Nainen sanoi Äidilleen: "Minä määrään olentojen Elämän ajan", ja niin tapahtui. Nainen sanoi nimekseen Tanye le Minyera, Minyeran Aika.
Ja niin syntyi Ensimmäinen Kolmesta Suuresta.

Aynere pelästyi huomatessaan, että Tanye otti käteensä yhden puun ja yhden eläimen. Hän veisti puusta naisen hahmon ja eläimestä miehen, antoi heille Sielut ja nimet. He olivat ensimmäiset ihmiset Minyeran päällä.
Naisen nimi on Shiyou. Siro kuin nuori puu, iho valkea kuin luu ja hiukset vihreät kuin puiden lehdet. Mutta hän ei ollut Tanyeta kauniimpi.
On miehen nimi Neyarel, notkea ja vahva kuin nuori tiikeri. Iho punertava kuin leijonan nahka ja hiukset ruskeat kuin sen harja. Mutta hänen tarkoitustaa ei Aynere ymmärtänyt ennen kuin Shiyou tuli raskaaksi ja synnytti ensimmäisen lapsensa. Näin kasvoi Ajan lasten suku siihen yoriin saakka, kunnes Aynere loi heille Kohtalon.

Otti Aynere käteensä toisen luun ja muovasi siitä miehen hahmon. Hän otti käteensä yön pimeyttä ja teki siitä hiukset. Hän katsoi Taivaan tähtiä ja otti niistä kaksi laittaen ne silmiksi. Aynere sanoi: "On sinun käsissäsi Kohtalo. Siirrä Taivaan tähtiä niin, että ne kertovat jokaisen Kohtalon sellaisena kuin se on."
Ja hän siirsi tähtiä sanoen: "Minä siirrän ja otan yhden tähden kruunukseni, jotta mytheyrit tietävät, missä olen", ja niin tapahtui. Mies sanoi nimekseen I'nente le Minyera, Minyeran Kohtalo. Vapisten hän kirjoitti Taivaan tähtiin Ayneren Kohtalon. Kaikki oli hyvin.
Ja niin syntyi Toinen Kolmesta Suuresta.

Mutta Shiyou tuli Ayneren luokse sanoen: "Niin kuin on Tähtiin kirjoitettu, niin puuttui yksi." Ja Aynere kysyi: "Minä olen luonut Teille Ajan ja Kohtalon. Mitä te vielä tarvitsette?"
Ja Shiyou puhui niin kuin tuuli, joka soi puiden latvoissa. "On Aika, jonka mukaan elämme. On meillä Kohtalo. Mutta kuka kirjoittaa ne paperille? Kenellä on Ennustusten valta? Ilman Ennustusta ei Ajan lasten Kohtalo toteudu."
Aynere murtui ja katsoi Taivaan tähtiä. Hän itki viiden kyaneyn ajan veden peittäessä alleen neljä pienintä saarta. Neyarel tuli Hänen luokseen lohduttaen ja saaden kyyneleet kuivumaan.
Ja Aynere otti viimeisen kyyneleen kädelleen, lohikäärmeen luusta veisti miehen ruumiin ja teki kyyneleestä hänelle silmät. Hän otti usvaa meren yltä ja teki siitä miehelle hiukset. "Sinä kirjoitat Ennustukset. Sinä kirjoitat ylös kaiken, mitä minä sanon. Sinä kirjoitat Alun ja Lopun, mutta minä olen ne jo Alun alkaessa Ennustanut." Mies vapisi kirjoittaessaan Ayneren sanoja ja kuiskasi hiljaa nimensä. Nimekseen hän sanoi Daevyan le Minyera, Minyeran Ennustus.
Ja niin syntyi Kolmas Kolmesta Suuresta.

Uuden Ajan alku

Tulisi tapahtumaan jotain, mikä sulkisi Ajan lapset Minyerasta Ikuisiksi ajoiksi kahden Pylvään sisään. Ja silloin, kun se tapahtuisi, Uusi Aika alkaisi.
Ja kun se tapahtuu, on Daevyan omassa Tornissaan kirjoittamassa Ennustuksia. Ja silloin Kohtalon tähdet välkkyvät ja Tornissa huutaen kiroaa Daevyan Ajan lapset. Ja sanoessaa Kirouksensa, sulkeutuvat Ajan lapset Pylväiden sisään kauas toisistaan ja Muuri estää mytheyrien kulun saaresta toiseen.
Silloin on alkanut Uusi aika.

~ Aynere le Minyo, Kolme Suuren Äiti, Kolmen Merkin kantaja, Minyeran luoja, Sielujen Vartija.

Nämä sanat minä kirjoitin Ayneren ne lausuessa. Käteni vapisivat ja kyyneleet virtasivat.
Minä kirjoitin ylös Ensimmäisen ja Viimeisen Ennustuksen.
Ja minä kirjoitan kaikki muut
~ Daevyan le Minyera

Olkaapa hyvät. Siinä on jotain lisäystä, joka ei varmaankaan kuulosta yhtään samanlaiselta kuin alku, mutta johtuu siitä, että tämä on jo tapahtunut.