View Full Version : Lukeeko kukaan Dragonlancea?
Huomasin että ei täällä ole kovinkaan montaa kirjoja käsittelevää topikkia joten laitoimpa tähän nyt yhden mielipide kyselyn.
Eli ootteko lukenu ja onko mielestänne hyvää luettavaa?
Itse olen lukenut jo monta DL kirjaa ja pidän niistä varsin paljon. Ennen en lukenut kirjoja laisinkaan mutta kun luin ekan Dragonlancen niin on tullut luettua päivittäin eikä vaan DLää vaan myös muita kirjoja. Sillon kun oma lukeminen loppuu kesken niin luen muiden perheenjäsenien kirjoja kunnes saan hankittua uusia. Pakko vaan lukea jotain kirjaa jatkuvasti :)
ps. Sori vaan jos tällanen topikki on jo olemassa mutta en jaksanut lähteä kaivelemaan eli roskiin heittäkää jos on.
Tämmöinen joskus oli... mutta se on nyt jossain tuolla.
Joo, pidän. Varsinkin Weissin ja Hickmanin kirjoittamista. Sain luettua nyt nuo Raben fifth age kirjat loppuun ja pitäisi käydä kirjastosta lainaamassa tuo Vedenpaisumus ja Sammuneen Tähden Lohikäärmeet. Luin tuon Laskevan auringon tulikäärmeet jo aikoja sitten, jo ennen kuin luin nuo Kronikat.
Harmi vaan kun noita DL kirjoja on niin vähän suomennettu. Toivoisin että seuraavaksi suomennettaisiin tuo Tales sarja, jossa on Viidennen Ajan tarinoita. Kirjoittanut by Weis ja Hickman.
On. Tai ainakin oli. Siis tällainen topic. MUtta MINÄMINÄMINÄMINÄ luen Draconlanceja. Tai luin. Loppui kesken. Oli tosi hyvää luettavaa ja kannatan kaikille, (paitsi siskolleni jolla ei ole aivoja tajuta niin hienostunutta tekstiä). Että niin.
erazori
1.7.2002, 13:47:25
Tottamaar, itseasiassa olen jo lukenut montakin. Tuomion Prikaatista taisin aloittaa ja siitä sitten siirryin eteenpäin. Siitäkin tosin taitaa olla aikaa kaksi vuotta tms. Nyt työstämässä Syyshämärän Lohikäärmeitä.. kunhan nyt silmarillionin lukee alta pois eka :)
Luen itseasiassa mitä tahansa missä lukee "fantasia" mutta eniveis.
Kyllä, ne ovat hyvin kirjoitettuja ja pidän niistä kovasti. Löysin juuri Helsingistä 4 eukilla sielujen sota- sarjan ensimmäisen kirjan. Sitä tässä lueskelen, ja taattua laatua on tähän mennessä ollut.
Hyllystä taitaapi yksi löytyä, joku niitä lohikäärmeitä :). Tarkoitus lukea on ollut kyllä, mutta jäi jonkun toisen sarjan alle, ja siten hyllyyn.
Mäki luen sielujen sodan ekaa kirjaa nyt. Sen toisen kirjan luin jo aijemmin kun löyty niin näppärästi koulun viereisestä kirjastosta. Oon myös lukenut kaikki neljä osaa kronikoista ja kaikki kolme legendat-kirjaa. lisäks löytyy yks Raben fifth age ja yks kadonneet historiat kirja. Pitäs varmaan vielä lukea ne raistlinstoorit ja Seuraava Sukupolvi että saa noi kaikki isommat reijät paikattua.
Dreamer
1.7.2002, 22:54:47
Olen lukenut Dragonlancea englanniksi ja suomeksi jo aika paljon. Eniten olen pitänyt Raistlinia käsittelevistä kirjoista (omistan ne sen nuoruudesta kertovat), mutta olen kuitenkin lukenut kaikki suomeksi ilmestyneet Weissin kirjat (en ole jaksanut puuttua kovin paljon niihin kansojen historiasta kertoviin, kun ei niitä kirjastossakaan näy, yksi kuitenkin löytyy).
Weissin ja Tracyn lisäksihän oli ainakin Rabe (edelläkin mainittu), jonka teoksia olen lukenut, saa nähdä milloin tulee lisää Dhamonista kertovaa kirjaa, kun se uusinkin oli ihan mielenkiintoinen.
Tämä ei kuitenkaan kuulu aivan suosikkeihini (käsittääkseni Dragonlance perustuu johonkin roolipeli maailmaan, joku voi korjata, jos olen väärässä). Sen aihe ei oikein sovi minulle ja voisiko sanoa, että se on hieman kaavan mukaan tehty (esimerkiksi vaikka se, että siinä on se pieni joukko, joka vastustaa kaikkea pahuutta jne... se ei kuitenkaan suuremmin haittaa, kuuluu tavallaan tähän kirjallisuuden tyyppiin).
Mutta hyvää viihdettä kesä iltoihin. :)
No Dragonlancella on paljon yhteistä AD&D sääntöjen kanssa ja se luokin sellasen tutun ja hallitun tunnelman mutta se onkin vaan minun mielipiteeni.
Koska luen lähinnä fantasiaa,luen tottakai myös Dragon lanceja.
Wheissin ja Hicmanin kirjoittamat on kaikki suosikkejani.en kyllä ole niiden muiden tekemiä pahemmin päässyt lukemaan,ja muutenkin ei ole vielä noita kaikki todellakaan voinut lukea,kun tätkäläinen tarjonta on vähän niin ja näin.
Luen minä DL. Olen lukenut niitä jonkun verran, mutta niitä ei löydy kaikkia kirjastosta, josta niitä olen lainannut. Harmittaa vain, että niitä kaikkia osia ei ole käännetty Soomeksi. Saisivat kääntää ne.
Kyllä, luin sitä kerran koulussa kun siitä piti tehdä esitelmä. Kirjan nimi tais olla jokin... Kaksosten aika, sehän se oli. Ihan jees kirjahan se oli, annoin sille silloin arvosanaksi jotain 9. En ole vaan enempää näitä kirjoja pystynyt lukemaan, kun ei niitä tämän tuppukylän kirjastosta löydy :[
Sephrenia
12.7.2002, 20:58:45
Minä! Alotin lukemaan kronikoita pari viikkoo sitten ja nyt on kolmas kirja meneillään :) Tosi hyvä sarja mun mielestä ^^..vaikka pidän eddingsin kirjoista enemmän..
auron_86
14.7.2002, 21:38:18
onhan niitä tullut luettua kronikat, legendat ja Raistlin kirjat (Hengen Miekka, Soturiveljet).
Ihan semmosta perus fantasiaa, parempaakin on ja parempaakin se vois myös paikkapaikoin olla. Silti ihan viihdyttävää lukemista.
Onpahan nuita tullut muutama luettua, ja olen jäänyt koukkuun o.o
Ihan ensimmäiseksi luin Sielujen Sota-sarjan ensimmäisen kirjan (eikös se ollut se Laskevan Auringon Lohikäärmeet tjsp?), vaikka tiedän, että olisi pitänyt aloittaa ihan alusta jne jne jne.
Joten, heti perään luin Hengen Miekan, joka oli loistava ^^ Tykkäsin Raistlinista :p vaikka se onkin "paha"...
Seuraavaksi ajattelin lukaista se Soturiveljet, ja yrittää etsiä lisää niitä Sielujen Sota-sarjan kirjoja, kun ei tuosta lähikirjastosta löydy kuin yksi niitä... *huoh* Kai sitä sitten on pakko raahautua pääkirjastoon...
Onhan noita tullu luettua... Oli kai ensimmäisiä fantasia kirjoja joita aloin lukemaan ja silloin pidin niitä hyvinä, mut nyt on tullu luettua jo niin paljon muuta et ei toi enää tunnu hirveen hyvältä.
Mutta kyllähän niitä lukee.
RenTeR
16.7.2002, 10:31:55
*Hep* Itsellä on hyllyssä kronikat ja legendat suomeksi. Englanniksi sitten pari satunnaista trilogiaa (defenders of magic ja pari niistä rotukirjoista), uusi sukupolvi ja kesätulen lohikäärmeet. Viidettä aikaa en ole lukenut =/ (DL jäi kun rahat rupes meneen mangaan + Pratchettiin)
Juu Raistlin on asenne äijä :rispekti: . En ole noita Hengen Miekkoja lukenut mutta hyvää niistä kuuluu.
Khazar
16.7.2002, 11:03:40
Kyllä, minäkin olen lukenut Dragonlancea, ja myöskin muitakin Hickmannin ja Weissin kirjoja, kuten Kuolemanportti-sarjan (joka oli hyvä). Omistan osankin Dl-sarjan kirjoista.
Monesti kylläkin sanotaan, että Dragonlance on liukuhihnafantasiaa, ja kyllä se ehkä hieman onkin.
Ja kyllä Dl perustuu D&D:n maailmaan, onhan Margaret Weis ja Tracy Hickman töissä TSR:llä, joka taitaa olla nykyisin sama kuin Wizards of the Coast (ainakin tuon sivuilta löytää Dl:n kirjoista juttua), ja eikös ne ole osa D&D:n tekijätiimistä?
Jiriki
17.5.2003, 22:05:48
Roger taht. Ihan jees - DLn ilmapiiri kyllä panostaa lukemaan koko sarjan. Pidin yhteen aikaa paljonkin mutta iän myötä asenne fantasiaan on muuttunut 'hieman' negatiiviseksi. Anivei anyhow, jos kliseisten sarjojen kiltasta otetaan parhaimmat niin kyllä dl:n sinne voi laskea. Paljon kirjoja (huom huom, eri kirjailijoilta(note: mitä väliä, fantasiaa)) Itse tullut luettua melkein kaikki suomennetut kirjat, omana ei kuitenkaan yhtään.
Eliza Liv
19.5.2003, 17:24:23
Muutaman olen lukenut, enimmäkseen näitä yksittäisiä tarinoita. Muutaman omistan, mutten silti niistä vielä niinkään perusta.
Parempiakin on olemassa, mutta ihan laadukasta fantasiaa.
Redmage
19.5.2003, 18:28:31
((Muistaakseni juuri itse olen tehnyt samaisen topicin tälle foorumille, mutta ei se mitn.))
Ai, että luenko? Eeeh, voisin lähes sanoa, että en mitään muuta luekkaan, ja jos ette usko, kysykää keneltä tahansa! Todistajia kyllä löytyy... :D
Se miksi luen niitä johtuu varmaan myös osin... *Tippasu* Siitä, että olen ylenpaattisen -suorastaan- rakastunut Raistliniin ja Dalamariin... :eh:
He vain ovat niin kuola, etenkin Raist... :lovetus:
Tämä topiccihan on jo lähes vuoden vanha!
No jos nyt vaikka jatkettaisiin sitten.
Tietääkö kukaan onko sarjalle tulossa jatkoa vielä Sielujen sodan jälkeen? Kadonneen kuun lohikäärmeet kun päättyi jotenkin niin dramaattisesti. Se tuntui niin lopulliselta lopulta sarjalle. Toivottavasti ei lopu, kyseessä nimittäin on suosikkikirjasarjani.
Gil-Galad Ronso
6.6.2003, 19:14:56
Kyllä minä luen Dragon lanceja. Olen lukenut melkein kaikki Dragonlancet mitä lähimmästä kirjastosta löytyy ja niistä melkein kaikki kahteen tai useampaan kertaan. Parhaat kirjoittajat ovat kyllä Weis ja Hickman.
Johnny X
7.6.2003, 0:38:49
Just kun olen lopetellut kirjoittamisen, menen aloittamaan Kesätulen lohikäärmeet-kirjan lukemista. Mutta sitten LOPPUU KESKEN. Onko niitä lisää. Olen lukenut kronikat 1-3, legendat 1-3 ja Uuden sukupolven. Ai tosiaan, onhan sitten vielä Tuomion prikaatti (vai oliko se legioona) jäljellä. Mutta jos joku, vaikka Archux, kertoisi, mitä muita niitä on suomeksi käännetty.
edit// Ja mikä hiton Sielujen sota. Onko vielä joitain muitakin kirjoja Uuden sukupolven ja Kesätulen lohikäärmeiden välissä.
Sielujen sota on toistaiseksi viimeinen Weisin ja Hickmanin trilogia.
Täältä (http://www.wizards.com/default.asp?x=books/dl/novelguide) löytyy hyvä opas josta näkee kaikki tähän asti julkaistut niteet ja sen miten ne liittyvät toisiinsa.
Ferithem
10.6.2003, 21:54:39
Olen lukenut monia Dragonlance -kirjoja, ja pidän niistä oikein oikein paljon. Mitään erikoista ne eivät ole fantasiakirjojen loputtomassa meressä, mutta viihdyttäviä ja kaikin puolin hyviä kuitenkin. Erityisesti pidin Legendat -trilogiasta, varmaankin hahmojen ja tapahtumien takia. Haltioista kertovat kirjat tosin eivät säväyttäneet, vaikkei minulla mitään heitä vastaankaan ole...
Largo LeGrande
16.6.2003, 13:20:54
Onhan Dragonlancea tullut luettua. Hyviä kirjoja, joissa on hyvä tunnelma ja hyviä henkilöitä erityisesti Raistlin ja Tasslehof. Voitta Forgotten Realms kirjat 10-0! FR kirjat ovat pelkkää sankorointia, varsinkin Drizztistä kertovat... suosittelen fantasiasta kiinnostuneita lukeemaan Dragonlancea.
X.Auron.X
16.6.2003, 16:06:48
Olen lukenut paljon DL:llä nämä kirjat on tultu hakattua läpi
-Syyshämärän Lohikäärmeet
-Talviyön Lohikäärmeet
-Kevätaamun Lohikäärmeet
-Kesätulen Lohikäärmeet
Sit raist storyn eli hengen miekka ja Soturiveljekset
Tuomion prikaati
Sielujen sota sarjan legendat ja oliko sen yhen sarjan nimi Lohikäärmeiden aika sen olen lukenut ai niin se oli viides aika
Necroth
17.6.2003, 19:02:53
Mahtava sarja kertakaikkiaan. Tiennyt olen jo pitkään mutta lukenut vasta Lohikäärme-kronikoiden 3 osaa ja nyt sitten ostin omakseni tuon Veljesten aika...muistaakseni. Eli tarkoitus on lukea se ja sen jälkeen ilmestyneet kirjat vielä. Se on siis yksi lempi kirjasarjoistani kuten joskus olen täällä jo maininnut.
Dreikki
19.6.2003, 21:45:30
Hmm.. eka viesti et älkää ihmetelkö.. siis jos tää on surkee.. mut lyhyesti ja ytimekkäästi: EN LUE
Puklas
20.6.2003, 14:07:43
Onhan noita tullu luettua lähemmäs kolmekymmentä, suomeksi että englanniksi..Ei vaa enää muista kaikkien nimiä..Mutta niitä tarinoita missä kerrotaan mitä päähemmot (Tanis,Flint,Sturm...) teki siinä viiden vuoden aikana ennen kuin Peitsen Sota alko..Ja Sir mikä-se-nyt-olikaan seikkailut parisataa vuotta ennen sodan alkua yms..Ja sitten tietysti nuo Kronikat,Legendat yms..
Hel***in hyvää fantasiaahan DL on,ne on kuitenki (A)D&D:ssa pelatuista hahmoista tehty ne päähenkilöt (ainakin olen näin käsittänyt,korjatkaa jos olen väärässä).Kannatan kaikille.
Largo LeGrande
20.6.2003, 19:21:04
Alkujaan kirjoittanut Dreikki
Hmm.. eka viesti et älkää ihmetelkö.. siis jos tää on surkee.. mut lyhyesti ja ytimekkäästi: EN LUE
Aijai. Eipäs spämmäillä. Elikä jatkossa voisit perustella vähän (oikei, aika paljonkin!) enemmän mielipidettäsi. Tuollasenaan se on aivan turhaa tilan haaskausta. Joten tuleppa takaisin, paina tuota hauskaa edit-nappulaa ja kerro, MIKSI et lue Dragonlancea. Mutta sitä aikaisemmin näin uutena jäsenenä voisit lukea muutamat ohjeet (http://www.fffin.com/ohjeet/) ja foorumin FAQin (http://foorumit.fffin.com/misc.php?s=&action=faq).
Lisäksi voisit pienentää tuota signature-kuvaasi aika reilusti. Kiitos.
P.S. Tervetuloa porukkaan munkin puolesta! Toivottavasti viihdyt.
Kyllä, jeh, luen. Lähes ainuita fantasia kirjoja joita olenkaan lukenut ovat Dragonlancet, Tolkien ja Robin Hobb. Muutakin tietty, mutta näitä pääasiassa. Ja Dragonlancet ovat aivan mahtavia. Weisin kirjat ovat näistä parhaita, muista puuttuu se "jokin". Luin esim. viidennen ajan kirjat, eivätkä ne vastanneet yhtään Weisin tasoa, ja tämä häpeäpilkku Villihaltiat (Douglas Niles) oli aika hirveä. Haltioista kun en piittaa muutenkaan. Mutta kaksi kirjaa ovat yltäneet tähän mennessä aivan ylitse muiden: Soulforge (Hengen miekka) ja Tuomion prikaati (olen lukemassa jo ties monettako kertaa). Hengen miekan jatko-osa Soturiveljet ei ollut minusta niin hyvä kuin edeltäjänsä, joka on yhäkin mielestäni yksiä parhaista kirjoista joita olen lukenut. Ja Tuomionprikaatista... en kyllä tiedä mikä siinä viehättää. Pidän muutenkin näistä Kangin insinööriprikaatin sekoiluista. Onkohan niitä tullut muissa kirjoissa kuin Tuomionprikaatissa ja Mielen demoneissa? Ja tässä mielen demoneissa on montakin ihan laadukasta mini pätkää (mestari iso ja mestari pieni, tarina, josta Tasslehoff lupasi vaieta aina jne.). Mitäs muuta... Juu, ja Legendat tietty. Mistä muuten saa ja mitkä ovat kirjojen nimet joissa kerrotaan mitä esim. Flint ja Sturm ja Tanis ja muut tekivät sen 5 vuotta heidän eronsa jälkeen. Sen tiedän jo, että Kitiara ja Sturm hässivät jossain reiässä ja Steel syntyi siinä metakassa. Kiva temppu Kitiltä. ;) Tämä kiinostaa minua. Tosin siitähän saa lukea esim. Soturiveljistä, mitä Caramon ja Raistlin tekivät. Ja ovatko ne Laskevan auringon lohikäärmeet laadukkaitakin? En ole tahtonut löytää ykkösosaa mistään. Mutta joo, eiköhän tuo kerro jo jotain DL tietämyksestäni. Pidän ja luen. Aika monta olen jo lukenut. Onneksi pääosin Weisia ja Hickmania ja valitettavasti Villihaltioita sun muuta roskaa. Mutta onko täällä muita Kang faneja? Ja onko vielä kirjaa jossa kerrottaisiin mitä tapahtui Tuomionprikaatin jälkeen ja miten Kangin ja Slithin ja muiden jälkeläisillä sitten menee? En kai spoilannut? =)
Hei nythän se löytyi! Draconian measures. Onko suomennettu? Mistä voisi saada suomen kautta suhteellisen halvalla, ettei netin kautta tarvitsisi ruveta tilailemaan? Pakko lukea pakko lukea pakko lukea...
Roakel
27.6.2003, 16:39:57
Olin kuullut kamalasti kehuja kyseisestä kirjasarjasta ja hämmästyin miten laaja se onkaan, irkissä sain aika paljon tietoa kronikasta sillä se oli ainoa mistä olin kuullut. Yleensä jään heti kiinni kirjoihin jossa on mukana samantapaisia henkilöitä kuin DL:ssä, mutta minun mielestäni se oli vähän turhan kuiva ja tylsä. On hankala arvioida kaikkia seitsemää kirjaa kun on vain lukenut niistä kaksi, ne eivät ole samalla tavalla iskenyt kuin Eddingsin tai Lovecraftin kirjat. Ovathan ne taattua fantasiaa ja parempaa on hankala löytää. Tanis ja Flint ovat henkilöitä jotka ovat jääneet parhaiten mieleen niiden erikoisista tilanteista ottaen, olen jopa unohtanut muiden nimet.
Voisi ottaa niskasta kiinni ja lukea loput viisi kirjaa ja katsoa jos jaksaisi lukea DL:n muutkin kirjat.
Oon lukenut kaikki suomennetut Dragon Lance kirjat ja olen tykännyt. Itse kyllä pidin enemmän niistä kirjoista jotka kertoivat
ennen Kaaoksen-sotaa, mutta kyllä se sielujen sota sarjakin on ihan hyvä.
En ole itse lukenut englanninkielellä olevia kirjoja, että kannattaako lukea?
Originally posted by Rune
Hei nythän se löytyi! Draconian measures. Onko suomennettu? Mistä voisi saada suomen kautta suhteellisen halvalla, ettei netin kautta tarvitsisi ruveta tilailemaan? Pakko lukea pakko lukea pakko lukea...
Draconian measures on suomennettu ja minä tilasin sen Akateemisesta. Suomalainen nimi on Drakolaisjuonia ja kirja on on suoraa jatkoa Tuomion prikaatille. Minäkin pidin noista kirjoista aivan erityisen paljon.
Olen lukenut Raben ensimmäisen trilogian, yritän tällä hetkellä etsiä seuraavaa osaa Dhamon-saagaan (mutta vittu että ne maksavat), onneksi vanhemmat tukevat vielä kakruna harrastuksia niin ei itse tarvitse ostaa.
Eli siis luen Dragonlancea ja vielä pidän siitä, siinä on munaa toisin kuin Robert Jordanin "Neverending Wheel":ssä...lopetin sen viikko sitten kun huomasin että se on tappavan tylsä.
Derailataan ja "off-topicataan" oikein kunnolla.
Mistä voisi saada Song of Fire and Icen, suomennettuna...jos ei mahdollista niin sanokaa kauppa josta sen saa englanniksi?
cRaZy Al BhEd
10.7.2003, 0:51:09
...oon mä lukenu. mut vaan kaks. tähän mennessä. tuomion prikaati ja drakolaisjuonia. aion lukee kyll enemmänki. mistä kirjasta/sarjasta kanttiis alottaa, et tajuais "pohjan" dragonlance-kirjoille?? Nehän alunperin oli joku roolipelihomma, eikn nii?? Mun kamu ja sen sisko on lukenu melkein kaikki. (mun kamun sisko on kans forumin jäsen, se on -Aeon-)
Alkujaan kirjoittanut cRaZy Al BhEd
mistä kirjasta/sarjasta kanttiis alottaa, et tajuais "pohjan" dragonlance-kirjoille??
Erm... Korjatkaa jos olen väärässä (siitä on jo aikaa, kun luin näitä viimeksi), mutta sarjan aloittaa mielestäni Syyshämärän Lohikäärmeet, Legendat-sarjan osa 1. (Vai olikohan sittenkin Kronikat 1...?) Syyshämärän Lohikäärmeet jokatapauksessa.
Kannattaa ihan alkuun lukea nämä kirjat, joissa kerrotaan mitä porukka tekee ennen syyshämärän lohikäärmeitä, jotta saisi enemmän pohjaa hahmoille ja aika käsitys pysyisi saumassaan. Eli minun tietämykselläni on Hengen miekka, joka kertoo pääasiassa Raistlinista ja Caramonista, mutta siinä puhutaan myös muista kavereista. Tämän jälkeen tulee Soturiveljet, joka kertoo mitä Caramon ja Raist tekevät sinä aikana, kun kaverukset ovat erossa sen viisi vuotta. Korjatkaa, jos ja kun on muistakin kertovia osia. Vasta tämän jälkeen kannattaisi lukea kronikat, eli syyshämärän lohikäärmeet, talviyön lohikäärmeet ja kevät aamun lohikäärmeet, jotka kertovat peitsen sodasta. Näiden jälkeen lähtee legendat, eli kaksosten aika, kaksosten koetus ja kaksosten sota (time of the twins... :lovetus: ). Näiden jälkeen tulee uusisuskupolvi, jos en ole ihan väärässä ja vasta sitten kesätulen lohikäärmeet. Tämän jälkeen en spoilaakaan! ja viides aika alkaa. Näistä laskevan auringon lohikäärmeistä ja muista en tiedä, mutta luulisin että ne sijoittuvat viidennelle ajalle. Mutta jotenkin viidennen ajan kirjoissa Raistlin on unohdettu, ja Dalamaria hehkutetaan kovana tykkinä... Sitä en oikein ymmärrä. Mutta porukka saa sitten lisäillä tähän jos ja kun haluaa.
Archux
16.7.2003, 15:31:22
Originally posted by penetrator
Erm... Korjatkaa jos olen väärässä (siitä on jo aikaa, kun luin näitä viimeksi), mutta sarjan aloittaa mielestäni Syyshämärän Lohikäärmeet, Legendat-sarjan osa 1. (Vai olikohan sittenkin Kronikat 1...?) Syyshämärän Lohikäärmeet jokatapauksessa.
Syyshämärän lohikäärmeet (Kronikat 1) kyllä kirjoitettin esnimmäiseksi joten se kelpaa hyvin aloituskirjaksi. Ajallisesti se ei kuitenkaan sijoitu aivan sarjan alkuun. Esimerkiksi juuri nuo Hengen miekka ja Soturiveljet sijoittuvat aikaan ennen Syyshämärän lohikäärmeet-kirjaa. Nyttenhän on vielä tulossa niitä kirjoja joissa kerrotaan jokaisen hahmon puuhailuista viisi vuotta ennen Syyshämärän lohikäärmeitä.
Miyuki
18.1.2004, 11:00:53
Olen lukenut. Ne ovat vain mahdottoman paksuja, joten olen lukenut vasta yhden, mutta luen vielä lisää, kai. Tuli muuten DragonLancesta mieleen...onkohan Squaresoft ollut jollain tavalla tekemisissä tämän kirjan kanssa kun ttadvancessakin on niitä kortteja? Mutta kirja on siis hyvä, pitkä vain kuten oikeastaan fantasia kirjojen kuuluukin.
Ze Shoopuf
18.1.2004, 18:23:01
Luen luen. Oon lukenut Syyshämärän, Talviyön ja Kevätaamun lohikäärmeet, Tuomion Prikaati, Drakolaisjuonia, Uusi sukupolvi, Kaksosten aika ja Kaksosten sota, Viimeinen kääpiökuningas... Muita en enää muista. Mutta siis mielestäni hyvä fantasiakirjasarja. Ihan perusfantasiaahan nämä vissiin on mutta hyviä kuitenkin. Tykkään. ^^'
edit: Je, Kuolemanportit on huippuja.... Ajan Pyöräkin on hyvä, mutta se ei enää liity aiheeseen.
shaiana
31.1.2004, 15:08:39
Luen. Hyvää fantasiaa, joskin Margaret Weisiltä ja Tracy Hickmanilta on ilmestynyt parempaakin -sanotaan nyt Kuolemanportit. Siinä on loisto fantasiaa... :love:
Jaguar
12.2.2004, 20:04:27
Dragon Lance on aika mahtavaa tekstiä... parempaa ku average fantasia kirjallisuus... esim. R.A Salvatore ois muuten hyvää mutta ku ne sankarit on aivan liian ylivoimaisia (Mun mielipide) Ja muutenki Dragon Lancella on paljon enemmän kirjailijoita paras nyt on Margaret Weis
Kyllä luen. Lukeminen on muutenkin lähes koko elämäni, enkä ole tältäkään sarjalta voinut välttyä, nee. Ensimmäisen kerran taisin tutustua viisi vuotta sitten. Luin pari kirjaa, enkä silloin tykännyt niin kamalasti. Harry Potter oli paras. Jouluna 2002 sain kuitenkin Hengen miekka -kirjan ja se oli upea. Nyttemmin olen lukenut kaikki tähän mennessä ilmestyneet, ainakin omasta mielestäni. Englanniksi voisi olla myös aika jännä lukea niitä, en vain ole varma, riittävätkö kielitaitoni siihen. .__.
Dragonlance on todella koukuttava sarja. Siinä on muutamia niin loistavia henkilöhahmoja, että ihan jo pelkästään niiden takia sarjan lukemista on pakko jatkaa. Otetaan nyt ensinnäkin Tasslehoff ja kentit ylipäänsä. Niin iloista, huoletonta ja hassua kansaa, että on pakko hymyillä koko ajan. Vähät siitä -vuorella asuvat vähäkääpiöt, jotka omistavat koko elämänsä erittäin, köhköh, tarpeellisten kapineiden keksimiseen. Ja Raistlin sitten, joka on niin upea, että sille pitäisi pyhittää kokonaan oma juhlapäivä. Se on hullu, syrjään vetäytyvä ja ihmisiä halveksuva velho, joka käyttää veljensä rakkautta häikäilemättömästi hyväkseen. Siinä on pelottavan paljon samanlaisia piirteitä, kuin minussakin. Sitä paitsi Raistlin on sarkasmin kuningas.
Eniten tykkäsin varmaankin Legendat-sarjasta. Kaksosten aika, Kaksosten sota ja Kaksosten koetus olivat kaikki niin hemmetin upeita. Ne kertovat Raistlinin ja Caramonin välisestä suhteesta liian kauniisti, en ole koskaan törmännyt vastaavaan. Minä itkin, palvoin ja luin ne kaikki kolme kirjaa kerralla.
Sielujen sota -sarjasta tykkäsin vähiten. Kaikki vanhat hahmot on unohdettu ja kuviteltu, että lukijat ottavat heti Palinin ja Dalamarin omakseen. Ei se niin mene, ei ainakaan minulle. Jäin kovasti kaipaamaan vanhoja hyviä aikoja, kun Raistlin kumppaneineen matkasi ympäri Krynniä.
Jossain toisessa foorumissa joku oli haukkunut Dragonlancea massaan uppoavaksi roskafantasiaksi. Mielipiteensä kullakin, mutta ihmettelen kyllä, miten joku voi väittää noin? Weis ja Hickman ovat luoneet kokonaan oman maailman, kansat, kielet, ihan kaiken. Minä palvon ehdottomasti heidän taitoaan kirjoittaa. Upeaa, upeaa, upeaa. Haluaisivatkohan he antaa minulle pikakurssin, jossa opetellaan käyttämään muitakin adjektiiveja, kuin upea? >_<; Tulisi tarpeeseen.
Olen pienen elämäni aikana lukenut JOKIKISEN Suomennetun Dragonlancen ja itseasiassa jopa muutaman englannin kielisenkin (Love and War + Kender's, Gullydwarves and Gnomes) ja voin sanoa, että Dragonlance on erinomainen kirjasarja!
Ensimmäistä kertaa nappasin sellaisen (muistaakseni Kaksosten Koetus) vapiseviin kätösiini kun olin 12. Silloin ainut asia mikä pääkoppaan painui oli monipuoliset hahmot, varsinkin Raist ja pikku Tasslehoff. Sitten vähän vartuttuani olenkin ahminut kaikki mahdolliset, joskin kirjasarjan alkuperäiset luojat Weis&Hickman ovat ne parhaat, koska he todellakin loivat Dragonlancen (ymmärtääkseni), muut kirjailijat vain "lainailevat" sitä.
Esim. Viides Aika-sarja on kiva mutta siinä on IHAN liikaa vikoja, esim. "sankarit" jäävät mennentullen isojen lohharien, varsinkin Malystryxin ja Khellendrosin varjoon.(meidän pikku Skiestä on varttunut iso lohhari lordi! :D ) Sitten myös se järjetön päätös tuhota kaikki vanhat tutut ja syvälliset sankarit (ja isoin osa pahiksistakin on jo mennyt!!!! :( ) korvataan sitten sellaisilla tuttavuuksilla kuin joku Dhamon Sudenotsa. Ei näin, ei näin...
Mutta sitten tuleekin onneksi Kadonneen Kuun Loharit ja Sielujen Sota saaga, jota johtaa pelastajattaremme, Margaret Weis!!
Nyt on tosin Dragonlance jäänyt vähemmälle kun ei ole mitään uutuuksia tullut kirjakauppojen hyllyille. Harmi, mutta pikkuisena offtopic mainoksena, onneksi Salvatoren uusi kirja on kohta Suomessakin. Wee hee! :)
Nalis Aren
21.7.2004, 14:03:20
Dragonlance on kiehtova kirja sarja. Loistava juoni ottaa mukaansa. Monia teoksia jotka luovat hieman moninkertaisuutta. Sekottaa sopivasti lukijan pään välillä jaa ihmettelemään että mikä tän jutun tarkotus oli... Onhan Dl:ssäkin muutamia taustoja kertovia kirjoja kuten veljesten sota kirjat. Kyseisistä opuksista saa jotain selville. Joka tapauksessa parhaat DL kirjoittajat ovat ehottomasti Tracy Hickman ja Margaret Weis.
Weis ja Hickman ovat kirjoittaneet muitakin hyviä sarjoja kuten 7 osanen kuolemanportti sekä 4 osainen Musta miekka (ellen vääräs oo korjatkaa jos sarja oli toisen niminen) Molemmat ihan ok sarjoja
DL on ihan liian vähän suomennettuna ja niinpä niitä on joutunut lukee englanniks. Loistavia opuksia vaikka joitain sanoja saa selvitellä jos jonkin aikaa. Eniten kaikista DL kirjoista kuitenkin pidän kronikoista. Tempaavat mukaansa jotenkin nopeammin kuin muut kirjat. (tämä voi myös johtua siitä että suuri kirja "idolini" raistlin on yksi eniten esillä olijoista näissä. Toki raist esiintyy myös legendoissa muttei ne innosta niin paljon kuin kronikat) Raistlinilla on monia häikäiseviä luonteenpiirteitä. Suurin näistä ehkä on vallanhimo.
Koska tässä nyt käsitellään DL:ää niin haluan sanoa muutaman sanan raist:sta. Raist kohosi jo nuorena väkeväksi velhoksi joka osasi taiat vuosia ennenkuin muut. Oppimishalu raistilla on melko vahva. Ja päättäväisyys ihailtavaa, jos Raist jotain kirjoissa halusi hän myös ne sai. Raist voitti jopa oman sairautensakin (jossain määrin). No jokatapauksessa vaikak raist jo kronikoiden loppupuolella oli pimeän puolella ei takhikista olisi voitettu ilman raistia. Raistlinissa oli siis kuitenkin valkoinen viiva. Joka tapauksessa raist on ihailtava persoona joskis myös kammottava. Kunnioitan suuresti Weissia ja Hickmania tästä elämää piristävästä hahmosta...
No tässä nyt oli jotain pölötystä DL:stä.
kimeeri
21.7.2004, 14:27:07
Tottahan toki olen lukenut Dragonlanceja, useaan otteeseen vuosien varrella.
Aluksi hämmennystä aiheutti se, että kirjoja oli ihan mielettömän paljon enkä oikein tiennyt, mistä aloittaa. Onneksi kuitenkin ihan tuurilla luin ne suht hyvässä järjestyksessä, parhaassa jopa (minusta).
Rakastuin Raistliniin ihan heti. Hän on minusta ehdottomasti mielenkiintoisin hahmo koko saagasta, pelkästään hänen takiaan jaksoin lukea kirjaa vaikka tuntikauisia (oi niitä aikoja, kun oikeasti pystyin istumaan paikoillani ja lukemaan). Hänen loputon kieroutensa ja monimutkaisuutensa kiehtoi, tykkäsin hänest aivan mielettömästi.
Kaikkia Dragonlanceja en oo jaksanut lukea, lähinnä vaan ne Margaret Weisin ja Tracy Hickmanin kirjoittamat. Niitähän tulee koko ajan lisää, en oo niistä innostunut. Sielujen sodan luin tosin, pidin siit kamalasti. Mut muita uudempia en ole.
Lady Baralai
16.9.2004, 13:18:00
Olen totta tosiaan lukenut Dragonlancesta Kronikat ja Legendat, ja Kesätulen lohikäärmeet parikin kertaa (tän käpylän kirjastossa kun ei paljon muuta oo.. =/ ).
Ekasta lukukerrasta on jo muutama vuosi, joten siitä en paljon muuta muista ku että tykkäsin kauheesti, tokan kerran luin ne viime kesänä. Varsinki legendoihin jäin tällä kertaa ihan koukkuun, mä en oikeestaan muuta tehnykkää about viikkoon ku luin legendoja...Raistlin on niin kertakaikkisen loistava hahmo, kiero ja paha, mutta siinä on kuitenki jossain pieni ripaus hyvyyttäki. Moneen kertaan ajattelin, et Raistlinista olis voinu tulla aika hyvä näyttelijä jos se vaan ois semmoseks halunnu...semmosta showta vetää aina välillä että huhhuh. Se Kaksosten koetuksen loppu on kyllä niin älyttömän hyvin kirjotettu, että...no joo, meikäläinen nyyhki vedet silmissä koko loppupuolen... :cry:
Pakko vielä lisätä tähän loppuun, että mun mielestä HIMin She'll be right here in my arms -kappaleen kertosäkeen sanat kuvaa jokseenkin täydellisesti Raistlinin suunnitelmia Crysanian suhteen..:
"She'll be right here in my arms,
So in love...
She'll be right here in these arms,
She can't let go..."
Tuli vaan semmonen mielleyhtymä kun kuulin kyseisen kipaleen tässä eräänä päivänä radiosta...
Sookie
16.9.2004, 19:21:44
Juu, on tullut luettua "pari" kirjaa tästä mahtavasta sarjasta. Kuten joidenkin muidenkin mielestä, Weissin ja Hickmanin kirjoittamat ovat napanneet erityisesti.
Varsinaiset kirjat jotka minut saivat pitämään tästä sarjasta olivat Kaksosiin liittyvät kirjat. Nyt päähäni tulee taas näitä ajatuksia, "on siitäkin aikaa kun viimeksi nuo luin....". Josta taas tulee jälleen kerran mieleeni että en ole koskaan lukenut kirjaa kahdesti....argh!!! Kyllä minä vielä sen joku päivä teen...no kuitenkin, pidän kyllä, ja paljon pidänkin. Jotkut sarjan osista ovat hieman huonompia, jotkut hieman parempia...."ylläri".
Setzer-44
16.9.2004, 21:15:50
Tottakai Dragonlancea pitää lukea.Se on ainut kirjasarja josta pidän ja omistankin ekan trilogian eli Kronikat.Olen muitakin lukenut mutta nyt en ole lukenut muuta kuin kronikoita.Hahmot on aivan loistavia ja hauskoja ja tarina on hyvä.Tappeluita mutta ei liikaa,yllättäviä juonenkäänteitä juuri tuollaiseksi olen aina fantasiakirjat kuvitellut.
Dragonlance on toinen parhaista kirjasarjoista, mitä koskaan kirjoitettu on. Ainakin minun mielestäni. Ne jotenkin muuttivat elämääni, en tiedä miten, mutta niillä oli joku erityuinen vaikutus ja kosketus minuun.
Luin ensimmäiset DL:ni kaksi vuotta sitten. Olen oikeastaan lukenut melkein ne kaikki. Tykkäsin erityisesti Raistlinin kronikoista, Kronikoista ja Legendoista.
Parhaat hahmot ovat mielestäni Raistlin Majere (kaikki luonteen piirteet tosi hyvin tehty ja sen "puolella" aina kaikessa olin), taikuuden jumalat (Solinari, Nuitari, Lunitari), erityisesti Lunitari, Tasslehoff Takiaisjalka ja Flint Tulivasara (saivat aina nauramaan).
Durane
17.9.2004, 18:35:51
Kyllä, luen Dragonlanceja. Tähän asti olen lukenut jokaikisen suomennetun teoksen.
Aluksi minua pelotti, kun kirjoja oli niin valtava määrä. Kysyin kaveriltani, ja hän ehdotti, että aloittaisin Hengen Miekasta. Niin tein, ja matka on jatkunut jo muutaman vuoden. Vaikka jokainen kirja on ollut lukemisen arvoinen, ovat ne alkuperäiset kirjailijat samalla parhaat.
Mikä siinä Dragonlancessa sitten kiehtoo? No, ensinnäkin, se pohjautuu Dungeons & Dragonsiin, suosikkiroolipeliini kautta aikojen. Toiseksi, koko maailma on niin vakuuttava, että pakkohan tätä lukea. Hahmot ovat mielenkiintoisia, suosikikseni nimitän Raistlin Majeren. Hahmo on hyvin monipuolinen ja hänen tempauksistaan on mukavaa.
Toinen suosikkikirjasarjani on Forgotten Realms, mutta se onkin sitten jo toinen juttu.
Naukseri
4.1.2005, 19:21:42
Rakastan Dragonlanceja yli kaiken. Syyshämärän lohikäärmeet oli ensimmäinen kunnon fantasiakirja Harry Pottereiden lisäksi. Aluksi en meinannut jaksaa lukea tuota kirjaa, mutta kun sitä vähän aikaa luki, niin johan parani, mitä pitemmälle luki sitä paremmaksi se tuli. Kirjassa on yksi tärkeä asia, huumori ja sitä on tarpeeksi. Saahan sitä aina nauraa niille Tasslehoffin ja Flintin tempauksille. Omaperäinen juoni ja hahmot takaavat erinomaisen lukukokemuksen, kuten myös kirjan pituus, se ei lopu kesken. (noh... loppui se kumminkin kesken...) Olen tällä hetkellä lukemassa Kronikat, osa 2, ja toista kirjaa. Suosittelen kirjaa kaikille jotka ovat ja eivät ole kiinnostuneet fantasiakirjallisuuteen.
Joo kyllä täällä ainakin luetaan Dragonlancea! Pidän valtavasti Weissin kirjoista, Raistlin on mielestäni se kaikista paras hahmo. Olen lukenut suuren osan DL-sarjasta, mutta onneksi uusia julkaistaan koko ajan lisää, niin ei pääse lukeminen loppumaan. Nyt on tosin ollut taukoa DL:stä kun ei ole aikaa lukemiselle ^^ Täytyy yrittää pian taas vierailemaan kirjastossa.
Suosittelen kaikille, jotka ovat kiinnostuneita fantasiasta tai haluavat kokeilla sitä. Dragonlance on laadukas kirjasarja :)
Sininenkissa
5.1.2005, 13:55:18
Olenhan minä...öh, 3 kirjaa lukenut. En paljon, mutta tarpeeksi tajutakseni että Dragonlance on hyvä kirja sarja jota kannattaisi lukea enemmänkin. Mutta en ole jaksanut...
En kyllä muista kirjojen nimiä, jotain lohikäärme juttuja ne oli. Kivan paksujakin kirjat ovat.
Suosittelen.
Olen lukenut originaalin Dragonlance-trilogian, se joku veli-trilogia (Legenda-sarja?) ja Dragonlance: Uusi sukupolvi (..En ole varma nimestä.).
Erittäin loistavaa fantasiakirjallisuutta. Siinä on kaikkea mitä tarvitsee, lohhareita, valkoisia maageja, mustia maageja, punaisia maageja ja paljon muuta. :P
Luen tätä sarjaa paljon mielummin, kuin jotain Harry Pottereita tai Taru Sormusten Herrasta. (Jälkimmäisen luin yleissivistyksen vuoksi. xP)
Mjooh...Se Raistlinin haltiaoppipoika rulaa.
Onhan näitä joitain tullut luettua, vaikkakaan en koe tämän sarjan aivan täysin soveltuvan itselleni. Johtuen kaiketi lähinnä siitä, että vaikkei se nyt olekaan mitään TSH-tasoista angsti-fantasiaa, on se silti jotenkin kuivaa ja synkkää ajoittain, no toisaalta, mikähän fantasiakirja/sarja ei aina välillä olisi edes pikkuisen synkkä? ^^'
En ole lukenut näitä läheskään kaikkia, omistan itse vain Mielen demonit ja senkin vain koska sain sen aivan syntisen halvalla Infosta. Jep, vain jotain 4, 95 euroa, voi olla että heittää vähän, en muista kun on jo aikaa tuosta. Tuo kirja kylläkin on ihan luff, ainakin ne tarinat joissa on Raistlin...<3 Häntä jaksan ihkuttaa vaikka kuinka paljon, niin paljon pidän juuri hänenlaisistaan hahmoista. Veljensäkin on mukava hahmo, joskaan ei yhtä viehättävä kuin Raist, jossa ajoittain näen itseni aika vahvasti.
Hahmoja on tässä niin monenlaisia, että kuvittelisi minun kiinnostuvan tuosta sarjasta jo pelkästään niiden takia, mutta ei. Enpäs oikeastaan jaksa siitä kiinnostua, vaikkakin maailma on todella kiehtova, samoin taikuus, jota siinä esiintyy. Noiden seikkojen takia olen yllättävän paljon jaksanut lukea tätäkin sarjaa. Kiinnostusta sarjaa kohtaan minulla taas ei niinkään pahemmin ole, joksus vaan tulee sellaisia kausia, jolloin on pakko mahdollisimman äkkiä kipaista kirjastoon lainaamaan joku DL, joka on joko jäänyt kesken taikka jotain vastaavaa.