View Full Version : Onko Final Fantasy X helpompi mutta monipuolisempi?
Kaiowas
2.7.2002, 20:09:14
Itse olen ainakin huomannut kyseisen "ongelman". Peli on kyllä monipuolisempi kuin vanhat Final Fantasyt, mutta mielestäni aika lailla helpompi. Enää ei tullut niin paljon vastaan pomoja joita sai tahkota aika kauan ennen kuin se oli kukistettu. Toki tämä on vain oma mielipiteeni, mutta minua kiinnostaa mitä mieltä te olette.
FF X on ollut mulle kaikista vaikein.
Oon joutunut yrittämään joitakin bosseja todella moneen kertaan,kun taas edellisissä FF:issä häviö oli harvinaisuus.
Vaikeampi ja monipuolisempi.
Kyllä selvästi FFX vaikein jos vain "modernit" FF:ät otetaan mukaan. Ellei jää pörräämään paikoilleen hahmoja kehittämään aina välillä niin voi tulla tukalat paikat pomojen kaa.
auron_86
2.7.2002, 20:45:04
No jaa, FFX on kyllä monipuolisin FF koskaan. Jos nyt ei ehkä lasketa FFT:tä mukaan. Mut en kyllä pitäisi FFX:ää hirveän helppona. Se on paljon vaikeampi kuin FFIX ja VIII, ja ehkä yhtä vaikea kuin FFVII ja FFVI. FFV:lle ja IV:lle se kuitenkin häviää vaikeudessa, sekä myös FFT:lle. Riippu paljon siitä kehittääkö hahmojaan ollenkaan. Ja kyllä pomotkin on vaikeampia kuin FFVIII-FFIX:ssä. jotku on vaikeampia kuin FFVII:ssä. Mut piilopomot on vaikeita vaikka öäijät olis kuinka hyviä. Koko FF sarjan vaikeimpia IMO
Locke Cole
2.7.2002, 22:18:25
FF X oli minulle myös hiukan helpompi, ensimmäistä kertaa bosseihin tarvitsi miettiä kunnon strategia. Monipuolisempi se on myös, sidequestia riittää kyllästymiseen asti. Yhdestä asiasta voin kyllä nipottaa: vapaudentunne on vähentynyt. Olin todella pettynyt kun luin että X:ssä ei ole maailmankarttaa ja lentoaluksellakaan ei pääse surrailemaan vaan valitaan vain paikka ja olet siellä.
@TranceKuja@
3.7.2002, 19:26:06
Minun mielestä FFX on alussa ihan helppoja pomoja mutta sitte ku tuli yks vaikee bossi(jota vastaan taistelin monta kertaa)niin siitä tuli hieman vaikeanpi.
Tommistus
3.7.2002, 20:12:15
Mun mielestä koko FFX on ollut aivan sairaan helppo. Kaikki vastukset kuolevat kertalaakista, vain Great Malboro tuotti vaikeuksia normaaleista vihulaisista. Mutta niiden Monster Arena hirviöiden peittoaminen on ollut aikamoista veren vuodatusta ja kyyneleiiten pyyhkimistä. (Esim: Jumbo Flan on ÄRSYTTÄVÄ!)
FFX on mun mielest ainaki vaikein näist "uusista". Täs joutuu jopa miettii mitä tekee bosseissa, toisin kuin (ainakin) 7-9 jotka pääsee kokonaan läpi hakkaamalla "attackiä". Nii ja ffx:n parhaiden aseiden saaminen on kyl vähä turhanki mielikuvituksellisia (koita ny keksiä jostai et pitää väistää Thunder plainsilla 200 salamaa jne).
Pitää viel sanoo noist 7-9 et ainuut jotka ei menny pelkäl atackin hakkaamisel oli 7:n Emerald ja Ruby weapon (tosin Final attack on keksitty...), ff8: öööö.... no aura squalille ennen ku niittaa sen Ultima weaponin :P ja ff9 oli se Ozma... mut ei siitä sen enempää, voisin selittää tästä vaik kuin pitkää mite ff7-9 menee läpi pelkäl attackil :)
samiloop
3.7.2002, 22:19:05
Originally posted by Archux
Ellei jää pörräämään paikoilleen hahmoja kehittämään aina välillä niin voi tulla tukalat paikat pomojen kaa.
Hahmojen kehityskään ei tapahdu enää automaagisesti levelin saamalla, vaan parhaita kehitysreittejä joutuu itse suunnittelemaan. Mihin kohtaan return sphere ja kenelle pitäisi ottaa flare tai ultima sillä ainoalla black magic spherellä jne.
Totta kuitenkin, FFX on helppo kuin tanssi, jos lukee FAQ:n. Ilman sitä voi olla sormi suussa Celestial Weaponeita ja lisäosia etsiessä, sekä muutamien bossien kanssa. Yojimbo ja Don Tonberry ovat kaksi asiaa, jotka antavat pikkasen liikaa pikkasen liian helpolla. Kiusaus käyttää on harvinaisen suuri, etenkin jälkimmäisen kanssa.
Dreamer
4.7.2002, 15:04:29
Vaikeus taitaa olla jokaisen oma käsitys...
Minulla ei ole juuri ollut vaikeuksia FFX:n kanssa, pomo taisteluissa on joku kerta tullut kuoltua, mutta olen huomannut, että jokaisessa vastustajassa on joku heikkous, jota käyttää hyväksi (tai sitten voi hyödyntää niiden omia hyökkäyksiä). Tarinan puolesta se on aikalailla helpompi (en ole ainakaan kertakaan harhaillut etsimässä jotain pientä paikkaa kartalta) tai ainakin siinä on helppo pysyä mukana ja sitten lopussa on paljon tekemistä, jos kaipaa jotain lisää.
Sanoisin, että monipuolisempi, vaikeus on suunnilleen samaa luokkaa muiden kanssa. Minusta on ollut ihan mukava pelailla sitä. :)
Jabberwokki
4.7.2002, 15:16:43
Mulla on ollut kympin kanssa eniten ongelmia sitten seiskan, mutta sehän olikin eka rpg, joten vaikeus oli ymmärettävää. Jouduin muutamaa vastusta yrittämään pariin otteeseen ja joissain oli muuten vaan vaikeuksia. Onhan se Sphere Grid varsin monipuolinen ja hauska.
Mun mielestä FFX on kaikkein helpoin FF, mulla oli ongelmia vii:n,viii:n ja ix:än kanssa ja en ikinä päässyt niissä eteempäin.Se ei silti tarkoita että FFX olisi monipuolisempi kuin muut.
vivi_8_89
2.8.2002, 13:45:06
toisiks helpoin mutta neljänneks monipuolisin
Että mä vihaan tällaisia vastauksia, tekisi oikeen mieli painaa Delete nappulaa. -Roa
AlkoTanko
2.8.2002, 15:20:04
Monipuolisuudesta en tiedä, mutta tämän sanon: varsinainen peli on liian helppo, sivutehtävät suurimmaksi osaksi liian vaikeita. Varsinkin Chocobo-juoksut, salamoiden väistely ja perhosten keräily on vallan helvettiä taidottomille/kärsimättömille pelaajille. Kuten minulle.
Monipuolisuus lähinnä Sphere Gridin ansiosta, tack to Square. Mutta vaikeampi...? Enpä tiedä. Helpompi ehkä, tosin kun en ollut jäänyt ottamaan kokemusta niin oli aika järkytys kuulla Sintin neuvovan, että mount Gagazetin vuorella olevaan Seymouriin tarvitsee ainakin Flaren! Mutta enhän minä poika helposta säikähdä. Heti huomisaamuna avasin pleikan ja kokemuksen otto alkoi. Nyt minulla on kai suht hyvät tasot. Mutta sinällään tämä on muita vaikeampi, koska nyt ovat tavan hirviöt vaikeampia, mutta pomot ovat vähän latistuneet. Nämä eivät enää ole niitä FF VII:n pomoja, jotka mätettiin ensimmäisellä kerralla mutta porukka loppuun henkihieverissä ja MP aivan lopussa. Niitä sai kyllä mättää hampaat irvessä. FF VIII:ssähän pomot ja muutkin olivat aivan mameroita, yli vahvojen GF:ien vuoksi. Muutahan pelissä ei tarvinnut kuin HP:ta, ja vahvat GF:ät. FF IX:stä en oikein päässyt nauttimaan, kun oli liian surkeat tasot eivätkä leffapätkistä näkyneet kuin puolet. Siinä vaiheessa alkoi mennä hermo.
Mutta koknaisuus: FF X on sinällään monipuolisempi, vaikeampi ja helpompi. Tajuatte pointin jos luitte esimerkit yltä.
psaijai
2.8.2002, 18:12:49
FFX on siitä hyvä et pääsee aika helposti läpi ilman että treenaa ihan älyttömästi ukkoja. Mut sit kun niitä on treenannu aika paljon niin kaikki on lasten leikkiä.
Mielestäni FFX on kuitenkin paras FF mitä on tehty. Monipuolinen ja hyvä pakkaus kaikin puolin. Vähän vaikeutta lisää ja kunnon loppu niin olis ollu täydellinen. Niin ja toisen lainen kartta systeemi.
Tidus_88
13.8.2002, 17:14:45
Tässä must ff:ien vaatisvuus vaikeusjärjestykseen(helpoimmasta lähtien)
FFVII
FFX
FFIX
FFVIII
Olisitko hyvä ja lukisit kysymyksen uudelleen, siinä ei pyydetty laittamaan vaikeus järjestykseen mitään. -Roa
Oktobotti
14.8.2002, 14:23:31
Monipuolisuutta löytyy kyllä,mutta, kun tuossa jo ilmaistiinkin, on peruspeli melko helppo. Punainen nuoli näyttää minne mennä ja siinä se. Pelissä esiintyvät minipelit ovat sitten hieman "liika-vaikeitakin" (ainakin minulle =) ). Hyvä peli sinänsä...
Zantetsuken
14.8.2002, 16:47:17
FFX oli monipuolinen koska sphere gridillä pystyy tehdä ihan kenestä hahmosta tahansa ihan minkälaisen hahmon vain haluaa.
Kaikki vastukset ketä vastaan oli pakko tapella, oli mun mielestä aika helppoja (Pelin vikat vastukset olivat mulle helpoimmat)
mutta, haastetta saat jos yrität vaikkapa tappa kaikki dark aeonit ilman Yojia ja kun se on tehty niin voi koittaa tappaa Penancen.
Mun mielestä peliä voi vaikeuttaa oman tahdon mukaan jonkun verran.
(Se oli mun mielestä aivan loistava peli). Kuten kaikki FF:ät yleensä tuppaavat olemaan.
Se on vaan mun mielipide...
/Edit: Unohtakaa tuo sanomani koska olen miettinyt tarkemmin ja tullut tulokseen että FFX on huonoin FF mitä on ikinä tehty. Ja Jecht Kuoli Kolmesta iskusta kun Auron ja Tidus iski molemmat 99 999 ja se oli sen pitunen se. Juujevoni ja aeonit (paitsi Magus sirters koska niitä on kolme) kuolivat kaikki yhdestä iskusta. Vainal Väntäsi eks is vei tuu iisi. Mii nou laikii.
nursetwiggy
30.8.2002, 16:18:24
jos kehtaatte väittää, että ffx oli vaikea peli syön päänne. valsinkin lopputaistelut olivat naurettavan helppoja. jecht kuoli kahdessa vuorossa (je, tiitu ja auron hakkasivat ~12 000-20 000 ja wakka 9999), aeonit yhdellä iskulla ja joujevoni kahdesta lyönnistä. nimenomaan. ja muutamat ah-niin-kovin-avuliaat ihmiset hehkuttivat vielä että lopussa menee kauan? hah.
tuu iisi. angi nou laik.
Ceassa
30.8.2002, 17:03:27
Minusta Final Fantasy X oli suht koht helppo peli. Joidenkin bossien kanssa sai painiskella lähes kyllästymiseen asti, mutta yhdestikään en jäänyt jumiin huonojen levelien yms. takia, kuten aiemmissa Finaleissa on käynyt. Monipuolisuutta pelistä löytyy ja runsaasti, mutta vaikeusaste olisi saanut olla vähän korkeammalla. Kyyyllä. =)
Vince II
31.8.2002, 9:08:08
Moni puolisutta kyllä rittää kun blitzballia voi pelata ja parhaitten aseitten eteen piti tosiaankin tehdä jotakin. ffx on aika helppo ainakin lopputaistelu kun siinä oli auto life. Mutta alussa oli vähän vaikeeta kun en osannu sita level jutskaa kunnolla mutta loppujan lopuksi se osottautui aivan helpoksi.
Theemu
31.8.2002, 21:09:36
Minusta vaikeusaste oli juuri sopiva, ainakin kun ei luntannut mistään läppäreistä. Bosseja joutui vähän pohdiskelemaan mutta verisuonia ei kuitenkaan katkennut päästä vaikka pelinpysäyttäjään törmäsinkin.
Lopputaistelu oli kyllä suht helppo kun hahmoja tuli kuitenkin kehitettyä jonkin verran (ja vähän lunttasin FAQejakin ja kyselin, myönnetään). Siitä propsit myös Squarelle, että Celestial Weaponeiden hankinta - tai oikeastaan se lopullinen päivitys sigileillä - tehtiin suht hankalaksi vaikka tietäisikin mitä tulee tehdä.
Monipuolisuudesta taasen, minä kyllä tykkäsin venkslata Sphere Gridin ja aseiden/armoreiden kustomoinnin kanssa vaikka toteutuksessa olikin hieman puutteita, esim. kamojen discardaus olisi voinut olla toteutettu muutenkin kuin uusien tavaroiden saamisen yhteydessä tahi kantokykyä olisi voinut lisätä vielä epärealistisempiin mittasuhteisiin meitä metsästäjä/keräilijöitä varten. Yunaratamainen lineaarisuus myöskin vähän itketti monipuolisuuden tuhoajana.
Raziel86
18.9.2002, 16:43:23
kyllä kymppi on helpompi mutta todella monipuolinen.
Sen pitkäikäisyys on sen ainoa elin joka pitää sen kiinnostavana.
Dark Aeonit on kova haaste mutta sen jälkeiset palkinnot on todella tyydyttäviä..
Chastity Rowan
20.9.2002, 13:14:01
Originally posted by Locke Cole
FF X oli minulle myös hiukan helpompi, ensimmäistä kertaa bosseihin tarvitsi miettiä kunnon strategia. Monipuolisempi se on myös, sidequestia riittää kyllästymiseen asti. Yhdestä asiasta voin kyllä nipottaa: vapaudentunne on vähentynyt. Olin todella pettynyt kun luin että X:ssä ei ole maailmankarttaa ja lentoaluksellakaan ei pääse surrailemaan vaan valitaan vain paikka ja olet siellä.
Naulan kantaan Locke. Oli tosi vaikee olla kuolematta ekalla kerralla kun bosseja vastaan taisteli joten hyvä strategia oli paikallaa vasta tokalla pääsin vastuksesta ohi.
Olen ite pelannut FFX:ää vain jokusen tunnin, mutta mielestäni se on liian helppo. Muutamat pomot ovat olleet hiukasen vaikeita, mutta yhtään game overia minulla ei vielä ole. Kyllä siinä kuitenkin monipuolisuutta piisaa.
Leviathan
5.10.2002, 16:19:36
No todella monipuolinen se on ja vaikeus on minusta sitä samaa. Vain harvat vastukset tuottivat ongelmaa, mutta jos tuotti niin tuotti aika paljon.
FFX oli mielestäni monipuolinen Sphere gridin ansiosta. Eikä se myöskään kovin helppo ole, ellet ravaa ympyrää 24/7. Toki se sitten on naurettavan iisi, kun on statteja päässyt maxaamaan kunnolla. Mielestäni FFX oli siitä hyvä, ettei tarvinnut höseltää ajan kanssa. Se on juuri aiempien FF:ien heikkous. sai miettiä rauhassa, että miten sen vastustajan paistaa nopeiten. :)
Liquid
7.10.2002, 18:51:24
Ainakin se on monipuolisin, mutta helppoudesta en olisi niinkään varma. Esimerkiks ffix oli mun mielestä helpompi ku kymppi.
Ja monipuolinen se on oikeastaan sphere grindin takia, koska siinä saa kehittää hahmoja minkä laisiksi vaan ite haluu!
Ehkä kymppi on monipuolisempi kuin muut. Kympissä aseella ei ole merkitystä niinkään paljon vahingon suhteen kuin esim 9:ssä.
Ja 10:ssä saa vain AP:ta kuten 9:ssä EXP kasvattaa leveleitä ja AP:lla saa taitoja joita on aseessa tai armorissa.
10:ssä on vain kaksi varostetta ase ja suoja jotka voi vaihtaa 9:ssä on ase, armori, käsineet, kengät ja päähine/koru. 9 on ehkä hieman vaikeampi ku 10. 10:ssä on rajotetut alueet kun taas 9:ssä voit mennä minne vaan. Minusta ehkä 9 on paras Final Fantasy, mitä muut on mieltä? ;D
Curly Wurly
20.10.2002, 17:00:32
Minusta kymppi oli älyttömän helppo! En tiedä onko kyse vain musta, mutta en mielestäni joutunut tahkoamaan mitään bossia kahta kertaa kauempaa. En myöskään viettänyt älyttömiä aikoja yrittäessäni kehittää tyyppejä, niinkuin esim. kasissa.
Toisaalta, minulla oli parin viikon taukoja pelaamisessa. En välttämättä muista ihan kaikkea.
Mysticus
22.10.2002, 8:29:30
Monipuolisempi, kyllä, mutta helppoudesta en nyt niinkään tiedä. Loppubossi kylläkin heitti veivinsä vähemmällä vaivalla kuin aiemmissa osissa, mutta jotkut välipomot olivat sitten sitäkin vaikeampia. Kun maailmankarttaakaan ei ole, niin peli kulkee ikään kuin putkessa eikä "eksymisen" vaaraa ei ole, joten siltä saralta ei ainakaan mitään haastetta löydy... Mutta sitten jos mennään "pakollisen" pelin ulkopuolelle ja ruvetaan ajattelemaan Dark Aeoneja ynnä muita lisukkeita, niin silloin vaikeustaso nousee huomattavasti. Kyllä minusta FFX on siis ihan kiitettävän vaativa peli, varsinkin jos yrittää läpäistä sen sataprosenttisesti. :)
karpo90
30.6.2004, 22:14:55
Oikeastaan minulle kybä ei ole kumpaakaan, helppo tai vaikea. Periaatteessa tekijät saivat aikaan aika neutraalin teoksen. Siis se ei ole vaikea tai ylivaikea. Kaiken voi päästä läpi, mutta jotkut eivät niin nopeasti. Tässä pelissä vaaditaan hyvin paljon taktikointia. Vastukset päässään, jos osaa tehdä oikean valinnan. Minusta paras osa tähän mennessä.
Ei kumpaakaan. Minusta se oli yhtä vaikeaa kohtaa lukuunottamatta aika helppo. Monipuolinenkaan se ei omasta mielestäni todellakaan ole, tai no...Onhan sidequesteja ihan kiitettävä määrä, mutta ei se silti korvaa juonen lineaarisuutta. Itseäni ainakin ärsyttää että maailmankartan puuttuessa et voi juonen aikana (ennen loppua) mennä kuin eteen ja taakseppäin. Mitään muuta suuntia ei ole, ei voi edes jäädä kehittämään laajoille areoille (calm landsia lukuunottamatta). Paljon enemmän pidin kakkososasta. No tämähän onkin toiseksi huonoimpana finalfantasyjen listassa heti kasin jälkeen. Ei tämä silti mikään valtavan huono peli ole, ja kyllä sitä ihan pelaa.
Ja mikä tästä aiheesta tekisi "ei nostettavan"? -Roakel
Ei välttämättä mikään mutta joskus kaikki eivät pitäneet ketjujen nostelusta. ;)
Se oli liian helppo. Muutamia sigileitä lukuunottamatta... Jo ensimmäisellä kerralla pääsin pelin n. 50 tunnissa läpi ja nykyään sen voi tiivistää n. 30 tuntiin. Monipuolinen FFX oli todellakin. Sivutehtäviä täynnä ja paljon piilo bosseja, toinen toistaan vaikeampia. Myös Sphere Grid on monipuolinen ja aseita on uudisteltu. Oli kyllä erittäin ärsyttävää, että ei ollut enää maailmankarttaa eikä ilmalaivaa saanut ohjata itse. :mad: FFX oli helpompi, mutta monipuolisempi. (Ja Karpo, onko sinun pakko nostella näin vanhoja aiheita?)
Ja mikä tästä aiheesta tekisi "ei nostettavan"? -Roakel
KoirasiLelu
30.6.2004, 23:22:34
No pelin vaikeusastetta on ehkä hieman laskettu edellisiin osiin verrattuna JOSSAIN kohti. Toki pelissä on myös erittäin vaikeita vihollisiakin. Ja tällaisia salaisia vihulaisia piileksii milloin missäkin kulmassa ja ne yleensä ovat myös vaikeitakin kyllä niissäkin on suuria vaihteluita toiset. Eli pelin helppoudesta en ole nyt niinkään varma vaikka olihan tuo pelin viimeinen vastus kyllä aika naurettava! Eihän siitä ollut läheskään niin paljon vastusta kuin edes Dark Valeforista :P jos on hahmonsa kehittänyt tähän viimeiseen bossiin niin sille voi heittää hyvästit muutaman vuoron jälkeen.
Monipuolisuutta pelistä löytyy! Enemmän kuin mistään edellisestä osasta. Kuten mainitsin näistä piilovihollisista joita on runsaasti. Kaikenlaisia sivutehtäviä. Sphere Grid MAINIO uudistus! Rakastan sitä. Peli on erittäin monipuolinen ja laaja jos kaikenlaista tekemistä sieltä löytää. Ehdottomasti tähän asti monipuolisin Final Fantasy. Kaikkien hahmojen parhaiden aseidenkin hankinnassa täytyy jonkin verran uhrata aikaa joka on ihan hyvä ja myös vaatii hyviä hermoja kuten tuo Lulun mikälie en muista Sigili vai cresti. Ja itselleni ensimmäisellä kerralla tuotti ongelmia se chocobo ratsastuskisa jota inhosin ylikaiken :P.
Noh, minulle FFX ei tuottanut minkään sortin vaikeuksia ja monipuolisuus Sphere Gridissä on periaatteessa pelkkää silmän lumetta koska kaikilla hahmoilla on Normal Sphere Gridillä selvä reittä mitä heidän "oletetaan" etenevän, Expertillä tilanne on tietenkin hiukan toinen. Päätavoite on kuitenkin sama, kaikille kaikkea. Systeemi on mielestäni suht koht ärsyttävä, itse pidän kaikista eniten Job systeemistä koska se jos jokin pakottaa miettimään. Pidän loppujenlopuksi tätä FF sarjan peleistä FF VII--> eteenpäin sarjan huonoimmaksi pelinä. (FF X-2 ei ole kokemusta eikä kiinnostusta) Final Fantasy VIII tuottaa melkeimpä yhtä ristiriitaisia tunnelmia level systeeminsä takia. Mutta totuudessa kaiken hauskan pelistä saa irti vasta kun on kuoluttanut ne hahmot sinne level 100'lle.
Itse vannon Materia ja Job systeemien nimeen. Final Fantasy XII alkaa minustakin tosin näyttää jo oikein kiinnostavalta. (Pelit lehden artikkeli auttoi kiinnostuksen heräämiseessä todella paljon.)
Helpoin FF kylläkin ja eipä tuo kovin monipuolinen ole, hahmoista tulee lopulta samanlaisia, yuna,rikku ja lulu tempoo, jotain 99 999 damagee ja auron,tidus,kimahri ja wakka tekee taikoja sun muuta, se on aika typerää, mutta eipä tuo minua ole haitannut niin paljoa. Hahmon kehitys on kyllä hiukan liian helppoa, mutta jaksaapa kehittää ainakin.
Monipuolisuudeltaan se ei kauheasti eroa muista FF:istä, mutta suhteellisen helppo se kyllä on. Viimeistä vastusta varten ei tarvinut hahmoja kehittää Yunalescan pieksemisen jälkeen laisinkaan ja ainoat vastukset, joissa riitti haastetta olivat Evrae, Yunalesca, Braska's Final Aeon sekä se Rikkun ohjaama härveli veden alla (kuolin siinä jopa kerran :eh: )
Necrofobia
3.7.2004, 18:42:39
Final Fantasy 10 helpompi kuin muut? Ei minun mielestäni ainakaan. Joihinkin bosseihin jäin ensimmäisellä pelikerralla jumiin aika pahasti. Yksi vaikeimmista äfäffeistä, jossei jopa vaikein koska muut ovat niin helppoja. Ainut mikä kympissä on monipuolisempaa kuin muissa on Sphere Grid, koska itse pääsee attributejakin muokkaan kun missään muussa ff:ssä ei jne. Varuste ja Item systeemit eivät ole monipuolisia vain aika lailla yksiulotteisia.
Roskapussi
3.7.2004, 19:35:31
X:n läpipeluu on todella helppoa, mutta jos rupeaa hankkimaan jotain ylimääräistä, niin johan menee hankalaksi. Itse en juuri ollenkaan jäänyt kehittämään hahmoa, ja peli meni loppujen lopuksi varsin helpostikin läpi. Evrae oli oikeastaan ainut bossi, jossa oli jotain ongelmia.
Kun sitten pelasin pelin läpi, niin meinasin ruveta hankkimaan kaikkea hyödyllistä, mutta en sitten viitsinyt, kun vaikutti turhan monimutkaiselta.
FFX on kyllä myöskin monipuolinen. Ehkä jopa monipuolisin. :huh:
Berrycake
4.7.2004, 16:07:12
Final Fantasy X on tosiaankin suhteellisen monipuolinen sisällöltään ja tahkoamisiltaan... tavaraa on kerättäväksi aivan tolkuttomasti ja erilaisia aseita (erityisesti celestialeita) saa tosissaan etsiä ja niiden aktivoimiseksi tarvittavia itemejä hakea ihan tosissaan. Lisäksi sphere gridin avulla tapahtuva äijänkehitys tuo lisää pelataavaa ja sisältöä. Nämä siis esimerkkinä. Lisäksi on paljon kaikkia sivutehtäviä ja salaisuuksia. Onhan sitä asiaa etsittävänä ja mutusteltavana paljonkin, se on ihan totta. Totta on myös se, että kaiken tämän lisäksi peli ON todella helppo. Suoraviivainen kulku halki pelin, melko helpot bossit lukuunottamatta muutamia spesiaaleja pirulaisia ja suhteelllisen helpolla irtoavat huippukoulutukset äijille helpottavat overall kokemusta välillä liiankin tuntuisesti.
En nyt muista, että tuntuiko peli alkuun hankalalta, nyt kun päällimmäiset muistot X:stä ovat aika myöhäisiltä pelin vaiheilta, jossa pelaaminen tosiaan on suurimmalta osin pelkkää X:n paukuttamista. No, ainakin se mahdollinen alun vaikeus helpottuu todella nopeasti, jos ei muuta. Onhan se X yksi helpoimmista nyt jälkeenpäin ajateltuna kun miettii, mutta on siinä onneksi paljon sisältöä ja tekemistäkin kompensoimassa sitä helppoutta.
FFX on alkuosaltaan vaikea, ennen kun oppii Sphere Grindin käyttämisen. Kun sen on oppinut, niin peli on mielestäni vaikeusasteeltaan keskitasoa. Se on ehkä vaikeampi kun FFIX, mutta helpompi kuin FFVII, tai FFVIII. Piilopomot ovat vaikeampia, kun missää aiemmassa Final Fantasyssa (--> Penance)