PDA

View Full Version : Tapettu, muttei kuollut

Aiona
10.1.2004, 10:51:42
Unet ovat hyvä inspiraation lähde..

~Tapettu, muttei kuollut~

Niin kuin kuolee ihminen, niin kuolen minäkin. Silti kuolemani oli erilainen. Suoraan sanottuna yliluonnollinen, koska jäin henkiin. Minut oli tapettu, mutten ollut kuollut. Ja minä tapoin hänet, joka murhasi minut, mutta hänkään ei kuollut.

Oli tammikuun 13. päivä, mutta vuotta en muista. Olin koulussa, lukiossa opiskelemassa, kun se tapahtui. Minun olisi pitänyt mennä tunnille, mutta en jaksanut. Nukahdin vastoin tahtoani erään pöydän ääreen. Nukuin sen tunnin, jonka minun olisi pitänyt viettää oppimisen parissa. Ja herätessäni oli osa koulumme opiskelijoista kokoontunut ympärilleni, noin viiden metrin päähän minusta ja hahmosta, joka seisoi välillämme.

"Hän joka kantaa Merkkiä, kuolee." Kuulin jonkun sanovan. Katsoin ihmisiä, opiskelijatovereitani hätääntyneesti ja näin parhaan ystäväni tuijottavan minua peloissaan. Hahmolla, miehellä, joka seisoi edessäni, oli kädessään pitkä miekka. Kaunis ja koristeltu, kymmenen sentin levyinen. En nähnyt miehen kasvoja, huppu peitti ne, mutta kun hän puhui, minä ymmärsin, mitä hän sanoi. Muut eivät, sillä hän puhui kielellä, jota olin kuullut jo aikaa sitten. Omassa huoneessani ollessani yksin tai kävellessäni lumisia katuja jonnekin, istuessani jossain yksin. Minä kuulin puhuvani itsekin tuota kieltä ja väistin ensimmäisen piston, jonka hän suuntasi minua kohden.
Toisella kerralla hän osui - ja tämä, jos mikä oli outoa - kilpeen, jonka olin luonut nostamalla käteni rintani päälle ristin muotoon. Kauan hän yritti päästä sen läpi ja minä sain aikaa ajatella. Silloin kuulin, että tein väärin yrittäessäni torjua iskut. Lopulta päätin alistua ja laskin käteni. Kuulin miehen nauravan ennen kuin hän työnsi miekkansa lävitseni.

Vajosin polvilleni. Tunsin lämmön virtaavan käsistäni, mutta silti jaksoin vetää miekan itsestäni irti ja sanoa selkeästi: "Miekka, joka on verhoutunut Merkityn verellä.." "Päästää minutkin vapaaksi."
Nousin. Vaivalloisesti ja viimeisillä voimillani ennen pimeyttä, jonka armoille en tulisi jäämään, minä työnsin miekan hänen sisälleen. Hänen, joka oli minutkin lävistänyt tuolla samalla miekalla.
Tunsin vajoavani, laskeutuvani pimeyteen, mutta estin sen tapahtuvan. Lopulta heräsin. Olin hengissä. Makasin lattialla ihmisten ympäröimänä, jotka eivät pystyneet tekemään mitään. He vain katsoivat. Nousin seisomaan. Tällä kertaa nopeasti ilman, että olisin tuntenut haavan aiheuttamat tuskat. Nostin miekan lattialta ja nostin sen kärjellä miehen kaulaa, vaikken hänen kasvojaan vielä nähnytkään.

"Jätä minut rauhaan. Haluan elää tässä maailmassa, sillä on olemassa ihminen jota rakastan enkä halua, että hän itkisi." Sanoin miehelle ja käänsin selkäni hänelle. Lähtiessäni kävelemään minä pysähdyin sillä hän oli sanonut nimeni. Ei sen, jolla tässä maailmassa minua kutsutaan, vaan sen, joka on ollut lempinimeni jo kauan. Ja hän laski huppunsa minun kääntyessäni katsomaan enkä voinut välttyä siltä säikähdykseltä, joka sai minut värisemään kuin olisin seisonut ulkona pakkasessa. Sillä hän oli minun rakastettuni. Maailmasta, jonne minun olisi pitänyt mennä kuoltuani. Mutta tiesin, ettei ollut aika. Ei vielä, sillä en ollut valmis lähtemään ja jättämään tätä maailmaa sekä itselleni rakkaita ihmisiä. Ei vielä. Ehkä joskus, myöhemmin, mutta ei vielä.

-----------------------------------------------------------------------------------

Tämmönen pikkujuttu. Unet ovat hyvä inspiraation lähde.
Mielipiteitä?

Eliza Liv
10.1.2004, 11:53:00
Tämähän on huva.

Jotenkin sinä saat mukavalla otteella lukijan heti mukaansa (tai ainakin minut) ja ensimmäinen persoona tarinankertojana sopii tähän kuin hanska käteen. Unet toimivat todellakin inspikan lähteenä ja hyvä näin, sillä ne antavat tarinoihisi aina aimo annoksen mystiikkaa :)

Loppu yllätti ja täysin. En sittenkään tunne vielä sinun kirjoitustyyliäsi tarpeeksi hyvin, että olisin osannut aavistaa lopun etukäteen. Saat hatullisen puhdasta rispektiä.

Tosiaankin, saisit ehkä hieman enemmän kiinnittää huomiota tekstisi kirjoitusasuun. Tuolla oli monia erillisiä lauseita, jotka olisi voinut yhtä hyvin yhdistää samaksi lauseeksi esim. pilkkua apuna käyttäen.
Till exempel tämä:

Nousin. Vaivalloisesti ja viimeisillä voimillani ennen pimeyttä,
Nousin vaivalloisesti ja viimeisillä voimillani ennen pimeyttä... Näin tämä toimisi paljon paremmin.

Ja jos olisit paneutunut tämän tekemiseen vieläkin syvemmin, voisin jopa vannoa, että tästä olisi syntynyt vieläkin parempi.

Darruel
10.1.2004, 20:31:47
Hyvähän tuo on.

Aloitin tuossa huvin vuoksi lukemaan, kun en muutakaan tekemistä keksinyt, ja yllätyin totaalisesti.

Enpä ole ennen sinun kirjoituksiasi lukenut, mutta taidanpa tästä eteenpäin katsella vähän kiinnostuneenakin, sillä tämä oli omasta mielestäni hyvä. Perustelut ovat melkolailla samanlaiset kuin Elizalla, eli en nyt niitä rupea uudestaan kirjoittelemaan.

Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki! :)

'Jecht'
10.1.2004, 21:34:03
Aika hyvä tarina. Juuri sopivas kokoinen ettei ollut venyttelyä ja pikku asioihin jäämistä vaan erittäin taidokkaasti kirjoitettu teos. Juoni erittäin hyvä. En kyllä ennen ollut kirjoituksiasi lukenut mutta tästä eteenpäin kyllä tulen lukemaan. Jatka vaan samaa rataa. ;)

Aiona
14.1.2004, 9:52:32
Kiitoksia kommenteista Eliza Liv, Darruel ja Auron-san!!

Viisastuin minäkin enemmän :D

Eliza kirjoitti:
Loppu yllätti ja täysin. En sittenkään tunne vielä sinun kirjoitustyyliäsi tarpeeksi hyvin, että olisin osannut aavistaa lopun etukäteen. Saat hatullisen puhdasta rispektiä.

Se vain tulee automaattisesti niin, etten itsekään tiedä, mitä lopussa tapahtuu ennen kuin kirjoitan sen. Minä vain kirjoitan, siinäpä se. Kiitoksia puhtaasta rispektistä!!

Tosiaankin, saisit ehkä hieman enemmän kiinnittää huomiota tekstisi kirjoitusasuun. Tuolla oli monia erillisiä lauseita, jotka olisi voinut yhtä hyvin yhdistää samaksi lauseeksi esim. pilkkua apuna käyttäen.

Voinhan minä tuota muokata sitten joskus, kun kerkiän. Tehdä siitä paremman! Heh.. Yritän korjata virheitäni ajan kuluessa.

Darruellin sanomaa:
Aloitin tuossa huvin vuoksi lukemaan, kun en muutakaan tekemistä keksinyt, ja yllätyin totaalisesti.

Enpä ole ennen sinun kirjoituksiasi lukenut, mutta taidanpa tästä eteenpäin katsella vähän kiinnostuneenakin, sillä tämä oli omasta mielestäni hyvä. Perustelut ovat melkolailla samanlaiset kuin Elizalla, eli en nyt niitä rupea uudestaan kirjoittelemaan.

Kiitoksia näistä sanoista. Töitäni on jo muutama täällä näin, mutta ne eivät ole läheskään yhtä hyviä kuin tämä.

Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!

Kiitoksia.. vielä kerran, jos kolmannenkin. :)

Auron-san sanoo:
Aika hyvä tarina. Juuri sopivas kokoinen ettei ollut venyttelyä ja pikku asioihin jäämistä vaan erittäin taidokkaasti kirjoitettu teos. Juoni erittäin hyvä. En kyllä ennen ollut kirjoituksiasi lukenut mutta tästä eteenpäin kyllä tulen lukemaan. Jatka vaan samaa rataa.

Kirjoitin suoraan raakaversiosta paperille muokaten siinä samalla hieman kirjoitusasuakin, joten tämä on tavallaan lopputulos virheitä lukuunottamatta.

Ajatus oli sinällään valmiina, miten tämän kirjoittaisin, mutta minun pitäisi jaksaa muokatakin tätä hieman. Ajattelin nimittäin kirjoittaa tämän uudestaan puhtaaksi korjaten samalla virheetkin ja laittaa tänne toisenkin kerran.

Vielä iso kiitos teille kolmelle!!