View Full Version : Dragon Ball - Mangat takaisin kauppoihin
Zantetsuken
15.1.2004, 20:54:40
Jos joku sattui tiistaina katsomaan uutisia, huomasi luultavasti, että oli DB - Mangoista juttua. Ainakin jossain ykkösen uutisissa...
No kuitenkin, sanottiin jotain siihen suuntaan, että vastedes DB:ien kansissa lukee, että vain yli kaksitoista vuotiaille.
Omasta mielestäni tämä on loistouutinen, koska rakastan DB-mangoja.
n_________________n
Ihmettelin, kun ei kukaan ollut tehnyt tästä ketjua...
PS:Kukkahattutädeille: Haistakaa ite! Nännännää...
Roakel
15.1.2004, 21:15:45
Originally posted by Zantetsuken
Ihmettelin, kun ei kukaan ollut tehnyt tästä ketjua...
Harmi ettei postaustani huomattu tässä (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?s=&threadid=6529&pagenumber=4).
Juu, eli ihan hyvä asiahan se oli että Kolibri teki paluun uuden "alifirman" kanssa joka kaikenlisäksi on päättänyt julkaista pelkästään mangaa. DragonBall ei ole ikinä minuun iskenyt eikä iskenyt nytkään, mutta kyseinen titteli on menettänyt arvostaan entistä enemmän kiitos sensurointien joita piti sittenkin tunkea joillekkin sivuille, naurettavaa. Viidennen kirjan takakannessa lukee "Ei suositella alle 12 vuotiaille!" ja siltikin ollaan päätetty sensuroida paljastavaa pintaa, en todellakaan usko että Dragonball menestyy tulevaisuudessa samalla tavalla kuin keväällä vaan tekee suoraa tappiota jos tämä jatkuu.
Dragonball on selvästi suunnattu lapsille ja se selittänee miksi manga on minkälainen on, mutta tämä sensurointi oli jo liikaa. Verrattuna Ranman painoksiin tämä on ulkonäöllisesti paljon komeampi ja tuntuu paljon enemmän mangalta, mukavaa että säilyttivät sen alkuperäisen tuntuman jättäessään peilaamatta.
Ihan kiva, mutta todella haikea tuleminen.
Rachel
16.1.2004, 15:17:24
Minä innostuin kovasti kun näin MikroBitissä Dragon Ball mainoksen ja kävin ostamassa viidennen osan silloin heti perjantaina kun se julkaistiin. Kirjaa lukiessa sensurointi pisti kyllä silmään ja ihmetyttää miksi sitä edes tarvittiin. Gokuhan on vasta pieni poika eikä siinä mitään pelottavaa/arveluttavaa ole jos häntä näytetään alasti. Ei olisi tarvinnut minun mielestäni mennä pilaamaan muuten niin hyvin alkuperäisessä asussaan julkaistua mangaa.
Pahempaa sensuuria saattaa olla tulossa. Kupolin uutisissa (http://www.kupoli.org/) kerrotaan Ilta-Sanomissa olleesta jutusta joka kuuluu näin:
Kustannusosakeyhtiö Tammi tuo perjantaina markkinoille siivotun version kohusarjakuva Dragon Ballista, jonka ensimmäiset osat se veti kovan julkisen kritiikin vuoksi markkinoilta viime kesänä.
Sarjan japanilainen piirtäjä on piirtänyt uusiksi Suomen markkinoille sellaisia kohtauksia, joissa lasten ja aikuisten välisen toiminnan katsottiin viittaavan pedofiliaan.
Tammen toimitusjohtaja Pentti Molanderia ihmetyttää vieläkin Dragon Ballista noussut kohu. Hänestä keskustelu lähti "ihmeellisille raiteille".
Ensi lukemalta juttu vaikutti ihan uskomattomalta mutta totta se on. Ja minä kun luulin että nimenomaan Suomi on sellainen maa jossa ei tehdä tyhmää sensuuria niin kuin jossain muualla. Pitää varmaan kirjoittaa Sangatsu Mangalle ja ehdotella ettei se sensuuri nyt ole niin välttämätöntä. Minä ainakin lukisin mielelläni kaikki mangat mahdollisimman alkuperäisessä muodossa.
Fantasy X
17.1.2004, 12:13:25
Tuleeko ne 4 ensimmäistä enää myyntiin. Mulla jäi ostamatta ne 4 kun huomasin ne liian myöhään kaupoissa ja sitte ne vähän ajan päästä ne otettiin jo pois :(