View Full Version : Spiderman
Onko kukaan käynyt katsomassa tätä elokuvaa ja mitä mieltä olette?
Kävin sen katsomassa tässä joku aika sitten, ja minun mielestä oli ihan hyvä. Etenkin hienot stuntit, joissa mies lentelee seittien varassa ilmassa :)
Paras kohta mielestäni oli kun Peter harjoitteli sen seitin lennättämistä XD Naurattaa vieläkin :)
Arvosanaksi annan elokuvalle 9.
Kävin vasta katsomassa, ihan jees leffa, vaikka harvoin näkee noin kliseistä. :) Ei parhaimmistoa, mutta kyllä ne kaksi jatko-osaakin on pakko mennä katsomaan.
Kirsten Dunstin roolisuoritus yllätti positiivisesti, minä kun en hänestä niin perusta enkä osannut kuvitella häntä Mary Janena. Mutta hyvinhän tyttö pärjäsi, ainakin paremmin kuin odotin. Olin iloinen, että he valitsivat pahikseksi Green Goblinin, hän oli yksi lapsuudensuosikeistani. Paras kohta taisi olla tappelu Flashin kanssa (=sen jälkeen kun hän viskasi vahingossa sen tarjottimen) siellä tuli itsekin huudetuksi ylimääräisiä äänitehosteita. 'Oho...' Oli se sen verran vaikuttava. Arvosana... No sanotaan 8½.
Psykokwak
3.7.2002, 18:10:23
Sunnuntaina tuli käytyä teatterissa ja katsottua Hämyri oikein kahteen otteeseen. :)
CG-hämyri näytti p*skalta, mutta muuten efektit oli hyvin hoidettu ja elokuvakin oli hyvä (enhän muuten sitä olisi kahdesti käynyt katsomassa..).
Simmons oli aika tiukka Jamesonina ja Maguire on tästä lähtien toiselta nimeltään -4ever- Parker. Mahtavasti veti roolinsa. Dunstin rooli oli loppujen lopuksi yllättävän pieni, mutta eipä tuo haitannut, sillä hyvin hoiti neiti hommansa, eikä toimittanut pelkkää somisteen virkaa pätkän ajan.
Lopun ylipatrioottista kohtausta ( :laatta: ) lukuunottamatta loistava leffa. Arvosanaksi irtoaa hämisfanaatikolta 9-.
Nightblade
3.7.2002, 18:51:10
Originally posted by Snorre
Paras kohta mielestäni oli kun Peter harjoitteli sen seitin lennättämistä XD Naurattaa vieläkin :)
;D ;D ;D
Se oli kyllä hauska kohta
Ei se elokuvakaan mikään huono ollut. Hienoa liitelemistä talojen välissä ja yllä. Arvosanaksi antaisin ehkä 4- / 5.
Siinä mielessä keskinkertainen elokuva, että eipä ollut mitään erityistä mieleenpainuvaa kohtaa leffassa. Tökeröt puujalka-vitsit sopivat leffaan kuin seitti seinään, ihan niin kuin sarjiksissakin.
Yksi asia jäi kummastuttamaan: elokuvastahan oli tarkoitus tehdä niin sarjakuvan hengen mukainen, mutta miksi ihmeessä käsikirjoittajat olivat luoneet Parkerille seitti-valtimot? Muistaakseni sarjakuvassahan Parkerilla ei ollut "seittisinkoa" superkyvyissään, vaan hän kehitteli laitteen joka ampui seittiä.
Kouluarvosanaksi perus-seiska.
Psykokwak
4.7.2002, 15:20:45
Käsikirjoittajat olivat sitä mieltä, että elokuvan katsojat eivät olisi pitäneet "seittisinkojen" keksimistä ja tekemistä mahdollisena.
Köyhän opiskelijapojan tienesteillä ei katsottu mahdolliseksi noin monimutkaisten laitteiden valmistamista, joten tyydyttiin orgaanisiin seittisinkoihin. Samalla myös säästyi aikaa, kun ei tarvittu yksityiskohtaisesti näyttää ja selittää seittisinkojen kokoamista.
Ragnarok
4.7.2002, 15:28:04
Ylihypetetty surkeasti kokoon raapaistu tekele kuitenkin niin hyvästä aiheesta.
Ainoa hyvä oli henkilö näytteli Jamesonia.
Tobey McGuire oli mielestäni hyvin epäuskottava ja jopa idioottimainen näyttelijä.
Hänelle kasvoi käteen seittilingot vaikka hän ne oikeasti näppäränä kaverina itse rakensin.
Green Goblinin maanisuutta on yritetty tehdä hyväksi mutta se ei vain toiminut niin hyvin valkokankaalla.
... kesti katsomisen, mutta oli jotenkin lattea.
Sephrenia
6.7.2002, 18:12:53
Kävin katsomassa sen viime viikonloppuna ja hyvä oli mun mielestä :)
Miun mielestä se seitin lennättämis harjottelu kohta oli loistava kans XD "lennä seitti" XDDD vain miten se meni..:)
Näyttelijät näytteli ihan hyvin..vaikka Maguiren tilalla olis kyllä voinu olla joku toinen, mutta kyllä sekin ihan hyvä oli..=)
AlkoTanko
7.7.2002, 9:55:37
Katoin sen tietokoneella ja täytyy sanoa että oli harvinaisen metka elokuva.
Ylivoimaisesti pätkän kohkohtia olivat Maguiren totuttelu voimiinsa ja Willen Dafoen roolisuoritus. Kyllä Tobey-poika veti vaativan roolinsa kunnolla, mutta Dafoen esitys Green Goblinina oli aivan vertaansa vailla.
Peruskouluarvosanaksi 9-
Mä kävin kattomassa ja olihan se ihan hyvä, vaikka eihän se täyttänyt mun kaikkia odotuksia. Se oli kyllä hyvin tehty ja vähän koominen, mutta siinä olisi voinut olla jotain enemmän.
Vodoun
12.7.2002, 22:25:48
parempi kuin luulin itseasiassa.. mut ne kliseet.. huhhuh..
mutta: saiko peter muka abilityn kehittää itse seittiä?? eikös se itse tehny semmosen vehkeen.. vai muistanko ihan päin peetä??
RenTeR
15.7.2002, 12:52:18
Joskus tuntuu että olen ainoa jonka mielestä tuo leffa lähinnä raiskaa sitä aitoa ja oikeaa. Missä MJ:n angsti!? Entä seittilingot? Mitä hittoa ne piikit yrittää tehdä? Vaikka 'Geenimanipulointi' on muotisana, pitääkö se tunkea hämikseenkin? Ja kuka meni potkimaan fysiikan yrityksenkin hajalle... ja ne PUVUT! *sigh*
Ehkä pitäisi vain luovuttaa ja läähättää Mustan Kissan lateksivormua kakosessa. Kunhan eivät tee sitä uuden Marvelin tyyliin (lue: jalkapallot).
Min kävin katsomassa Spideyn ensi-illassa :pp Tykkäsin kyllä, ihan ok leffa, mutta olisi voinut ehkä pikkusen hioa tuota kässäriä paremmaksi. oli kyllä hieman ennalta-arvattavissa...
Kuitenkin Goblinin ja Spideyn taistelut oli mukavaa katseltavaa, ja ehkä parasta antia elokuvassa olikin juuri se sillalla käyty konflikti.. ^-^
Peruskouluarvosanaksi antaisin.... 8+
Gooooo spideyyy~
kyllähän se tuli katottua.olihan siinä mageet efektitja ne lentely kohat ja muutenkin.. ja se elokuva oli ihan hyvin tehty vaikka ei se kyllä tuntunu samalta ku ne sarjis hämikset.
nmbr:7½ ja efektit 9+
Adeíron
15.7.2002, 20:41:24
Serkku raahasi mut sitä katsomaan ensi-iltaan. Kyllähän se elokuvana oli ihan mukiinmenevä, mutta en varmaan uudestaan jaksaisi mennä katsomaan. Näyttelijät oli ok, erikoistehosteet ok, juoni ok, jne. Ei mitään kovin erikoista mikään. Osittain oli kyllä turhan kliseinen ja vuorosanat tönkköjä, mutta sitten ne kohdat missä tyyppi lensi kaupungin talojen välissä seiteistä roikkuen, olivat mun mielestäni ihan mukavan näköisiä.
Viihteenähän tuo menee, mukava leffa. :)
Akiman
16.7.2002, 20:29:59
SISÄLTÄÄ SPOILEREITA
Kävin Spiderman leffan kattomassa muistaakseni ihan Hämeenlinnan ensi-iltapäivänä ja hyvät muistot jäi.
Tästä saa varmaan aika mukavaa puheenaihetta aikaan sillä tälläisissä sarjakuva-elokuvissa on aina paljon mielipiteiden vaihtoa. Monet sarjisten lukijat eivät antaisi millään kajota niihin paljon kunnioitettuihin perustarinoihin, mutta toisaalta taas monet fanit kunnioittavat elokuvaohjaajien onnistuneita tulkintoja vanhoista hahmoista ja tarinoista, omasta mielestäni ainakin oli todella mukavaa kuulla tuttuja nimiä pitkin elokuvaa, joista ei olisi mitään tajunnutkaan lukematta sarjakuvia, tälläisiä oli esimerkiksi Mendel Stromm, joka toimi Osbornen avustajana. Hän on oikeasti itsekkin sarjakuvamaailmassa rikollinen joka käyttää koneita ja konepukua, sekä nimeä "Konemestari" (alkuperäinen nimi on takuulla parempi). Muita vastaavia oli esimerkiksi valokuvaaja Eddie Brock, jonka J.J.Jameson kerkesi kerran haukkumaan, tämä tyyppihän tunnetaan paremmin symbiootteineen Venomina.
Noh, nyt innostuin kirjoittamaan ihan tyhmiä. Pitänee itse elokuvaakin jotenkin arvostella. Hahmot olivat kyllä loistavasti valittuja. Peter Parkerin esittäjäksi en olis ketään muuta elokuvan jälkeen pystynyt edes kuvittelemaan. Tobey veti roolinsa todella hyvin! Ei kenenkään muunkaan roolissa mitään vikaa ollut jos leffamaailmaa ajattelee, mutta väkisinkin tulee rinnastettua leffaa sarjakuviin, jolloin mieleeni tulee heti, ettei elokuvan Norman Osborn muistuttanut ihan sitä samaa pirullista sarjakuvaminäänsä, mutta ei näyttelijässä mitään vikaa ollut todellakaan, kunhan jäkätän. Periaatteessa elokuvan maailma tuntui juuri niin loistavalta kuin sarjakuvienkin. J.J.Jamesonin esittäjä ansaitsee kyllä lisätilaa jatko-osassa, sillä näyttelijä esitti häntä huippuhyvin, aivan samaa pataa kuin sarjishahmo.
Tehosteet olivat mielestäni miltein uskomattomat, vaikka huippuvaativat katsojat tietysti onnistuvat niitäkin mollaamaan. Onneksi elokuvan tekoa odotettiin näinkin kauan, sillä aiemmalla tekniikalla mikään ei olisi näyttänyt näin hyvältä. Seittisinkoilusta, loikkien kautta räjähdyksiin kaikki oli todella laadukasta ja makeaa! Puvustus oli myös loistavaa, ainoa mikä jäi hieman häiritsemään, oli Vihreän Menninkäisen suun liikkumattomuus, mutta sekin peittyi taustatarinan alle täydellisesti ja uudet tulkinnat eivät ole koskaan pahasta. Paras oli silti ilman muuta Hämähäkkiasu, joka oli juuri niin elävä ja loistava kuin olla pitääkin. Vaikeaa uskoa millainen siitäkin olisi tullut ilman tietokoneita...löysä hopparipuku??
Parasta tässäkin elokuvassa oli kuitenkin tehosteiden rinnalla itse tarina ja sen inhimmillisyys. Peter ei ole mikään pokerinaama kuten tylsä Teräsmies, eikä myöskään hieman vajaa Batman-Bruce Wayne yhdistelmä. Peterillä on aitoja teini-iän rakkaus ym. huolia ja koulukiusauskin pääsee hyvin esille. Nämä kaikkihan ovat aina olleet Hämähäkkimiehen suosion salaisuuksia...inhimmillisyys, kuinka naamarin alla ei ole supervoittamattomuus vaan aivan tavallinen ihminen joka tekee virheitä ja oppii niistä kantapään kautta, kuten Hämis elokuvassa oppii välttämään itsekkyyttä. Itse tarinakokonaisuus Vihreä Menninkäinen vihollisena ei olisi voinut olla onnistuneempi. Taistelut eivät olleet liian pitkiä, eivätkä pelkkää räiskintää vailla mitään järkeä. Mikä tärkeintä, Hämis jopa tavallaan hävisi monesti elokuvassa. Samoin Osborn oli vain onnettomuuden uhri, joka tieteen takia menetti järkensä, ei mikään maailmanherruutta haluava hirviö.
Elokuvan musiikit sopivat myös tunnelmaan hyvin. Musiikin olisi odottanut olevan vain jotain tylsää rockia, mistä en läheskään aina leffoissa tykkää. Sen sijaan musiikeista tuli lähinnä Tähtien Sodat mieleen viuluineen kaikkineen. Musiikki oli jopa dramaattista ja kaunista. Teemat sopivat todella hyvin jokaiseen kohtaan ja jopa pääteema oli hyvä .Elokuvassa oli myös hyviä hiljaisia hetkia ennen kuin kaikki räjähti naamaan, mikä toi sekin perinteisiä ulottuvuuksia.
Kokonaisuudeltaan Spiderman elokuva täytti kaikki odotukseni, johtuen kai siitä, etten odottanut liikoja ja toisekseen en ole niistä sarjisjuonista nipottaja. Varsinkin sen takia, että olen lehtiä jo n. 7-8 vuotta lukenut, teki tästä elokuvasta todellista herkkua. Tästäkin olisi voinut tulla vain haiseva läjä, mutta Sam Raimin ohjaajantyön, puvustuksen ja erityisesti loistavan näyttelijäurakan ansiosta tästä tulikin sinkoavaa seittiä suoraan tajuntaan! En koskaan aio sen enempää verrata elokuvaa sarjakuviin, sillä ne ovat aivan eri ulottovuuksia, kuten X-men leffankin kohdalla. Sen sijaan joka kerta tätä katsoessani nojaan taaksepäin ja nautin Spidermanin vaihdikkaasta menosta parin tunnin verran odottaen innolla jatko-osaa, jota tuskin onnistutaan pilaamaan, sillä tälle hahmolle löytyy niin paljon merkittäviä vihollisia, kuin juonenkäänteitäkin, ettei sitä pysty ihan äkkiä tuhraamaan, varsinkaan kun ohjaajana on vannoutunut Marvel fani!
K-chan
17.7.2002, 13:05:54
Mie kävin katsomassa ja pidin siitä. Se ei ollut tehosteilla pilattu ja juonikin kulki suunnilleen uskollisena alkuperäiselle tarinalle..näyttelijät olivat ilmeikkäitä ja olin suorastaan hämmästynyt miten voimakkaaksi tämä Mary Janea näytellyt tyttö oli saatu (dementia vaivaa niin, ettei nimi tule mieleen))
Ylensä muistelisin M.J:n heikkona ja jotenkin riehakkaampana..mutta ymmärrettävästi tarina muuttuu kun siitä tedään elokuva.
Kattojen yli lentelevä hämis oli mahtavan näköinen, ja seitillä kiipijän heilahdukset näyttivät aidoilta, kuten myös takana kohoava kaupunkin..minä pidin siitä jostakin kumman syystä.
*Pakko kattoo kakkonen, pakko kattoo kakkonen* Osbournen poika taitaa olla seuraava pahis..?:)
Akiman
17.7.2002, 16:19:37
Originally posted by K-chan
Pakko kattoo kakkonen, pakko kattoo kakkonen. Osbournen poika taitaa olla seuraava pahis..?
Eipä onneksi olekkaan, sillä jos Harrysta olis tehty pahis niin se olis pilannu leffan aika täydellisesti. Harry nimittäin tunnetaan isänsä vetimistä sarjakuvissa, eli toisena Green Goblinina. Sen sijaan kakkososassa tullaan näillä näkymin tapaamaan vihulaiset nimeltään Dr.Octopus (http://www.marvel.com/comics/bios/bio_droctopus.htm) ja Lisko (http://www.marvel.com/comics/bios/bio_lizard.htm)
Näin sen juuri tänään. Tosin bro raahasi mukanaan ja kun ei itse tarvinnut maksaa niin lähdin, vaikka pidinkin koko leffaa humpuukkina.
Mutta onneksi olin väärässä. Eihän se niin huono ollutkaan. Spidey oli ihan sympaattinen. Tobey Maguire on lahjakas. Ja kun vihulainen vielä on Peterin hyvä ystävä...no se teki juonen ainakin miulle paljon kiinnostavammaksi. Myös Peterin ja Harryn ystävyys on mielenkiintoista [ekaksi Harry nappaa Peterin tyttön ja lopussa vannoo hänelle että Spiderman saa maksaa].
/edit/ myönnettäköön etten ole koskaan lukenut sitä sarjista, joten en tiedä paljonkaan onko leffa uskollinen sarjakuvalle vai ei
näyttelijät olivat ilmeikkäitä ja olin suorastaan hämmästynyt miten voimakkaaksi tämä Mary Janea näytellyt tyttö oli saatu (dementia vaivaa niin, ettei nimi tule mieleen))
Muijan nimi oli Kirsten Dunst. Kannattaa lukea seiskaa:)
Elokuva oli itse asiassa tosi vaikuttava niitten efektien kanssa. Ensin luuli elokuvaa tosi lapselliseksi mutta sitten se ei ollutkaan niin lapsellinen kuin kuvitteli. Spider Man jyrää Batmanin muahahahah....;D ;D
Candice
29.7.2002, 14:29:13
Kävin kattomassa viime perjantaina. Odotin hiukan enemmän elokuvalta, lempinäyttelijäni (Maguire) ollessa pääosassa, mutta ei paha. Ei paha alkuunkaan. Tosin lopussa homma alkoi ampua hiukan yli New Yorkilaisten hyökätessä goblinin kimppuun.
Mutta kaikki kolme päähenkilö olivat hyviä ja vetivät roolinsa kunnialla. Ja tuon sanominen tuotti minulle tuskaa sillä olen katkeroitunut Kristen Dunstille. Minä olen pitänyt Tobeysta paaaljon kauemmin ja silti se saa antaa sille pusun. Mökötän.
Mutta elokuva oli ihan katsomisen arvoinen ja aivan varmasti katson jatko-osatkin. Vasta kykynsä saanut Peter oli huvittava. Peiliin tuijotuksesta seitin käytön opetteluun. Tämän välin minä hihittelin itsekseni lähes koko ajan.
Locke Cole
31.7.2002, 14:06:14
Kävin katsomassa muutama viikko sitten, en odottanut elokuvalta paljoa, ajattelin vain käydä katsomassa koska sitä hehkutettiin joka paikassa. Minusta elokuva oli hemmetin hyvä. CG-animaatio oli kyllä nähtävissä joissakin kohtauksissa mutta se ei minua haitannut koska en jaksa olla kauhean vaativa. Maguire onnistui mielestäni roolissaan todella hyvin, Dunst myös. Green Goblinia näytellyt Willem Dafoe ansaitsee myös kehut. Mahtava roolisuoritus siinä peilin edessä tapelessaan oman pimeän puolensa kanssa. Kouluarvoasteikolla antaisin arvosanaksi 9.
Candice
31.7.2002, 14:12:10
Nyt tulee hiukan tuplapostausta, mutta aivan pakko kommentoida tuota Lockea.
Green Goblinia näytellyt Willem Dafoe ansaitsee myös kehut. Mahtava roolisuoritus siinä peilin edessä tapelessaan oman pimeän puolensa kanssa.
Se peilin edessä tappelu oli vallan mainio suoritus. Jos minua olisi pyydetty tekemään sama olisin luultavasti kuollut naurusta. En pysty tuijottamaan itseäni purskahtamatta itkuun tai nauruun :). Mutta iso plusssa elokuvaan tuli juuri tästä kohdasta. Tälläisiä itsensä kanssa painimisia ei ole koskaan liikaa =)
Croppola
31.7.2002, 14:14:09
On tullu katottua ja oli yllättävän hyvä. Yleensä tälläiset elokuvat jotka tehdään sarjakuvan, pelin tai muun pohjalta on floppeja mutta Spider-man oli oikeesti hyvä.
mindless
7.8.2002, 20:09:23
Joo oon käyny kattoos sen... =D
Se jäiki tosta listasta. :P
Niin no... Se oli oikeestaan parempi ku mä odotin... ;)
No olishan se varmaan joku... :huh:
Kasin arvonen? Tai ehkä enemmänki... :D
Tobey Maguire oli ihan hyvä näyttelijä. :P
Rillit vaan hus. =/ :P
Erittäin hyvä leffa...
taino ainaki parempi ku x-men.
Ja tollasessa leffassa pidä takertua siihen mistä se seitti sinkoaa
Tulihan se tuossa käytyä kattomassa. Vaikka en siltä paljon mitään odottanut oli se silti pieni pettymys. Sellainen tylsän hetken pikkuinen viihdykkehän se on. Ikävä kyllä, ei sen enempää.
Crimson
10.8.2002, 10:35:46
Oli hyvä leffa... Kävin katsomassa sen suurinpiirtein silloin, kun se oli pyörinyt teattereissa päivän, pari.
Paras kohta Spidermanissa oli se, kun se harjoitteli... :D
Se oli miusta hyvä, enkä löytänyt mitään huonoa siitä....
Melkein 10 vuotta vanhaa ketjua herättelen, mutta ihan asiaan liittyen, sillä Green Goblinin piti alunperin näyttää tältä (http://dome.fi/elokuvat/uutiset/tallaista-vihreaa-menninkaista-suunniteltiin-sam-raimin-spider-man-elokuvaan-alunperin-video).
Olisivat nyt vain kaikesta vaivalloisuudestaan huolimatta pysytelleet tuossa versiossa, paljon uskottavampi ja uskollisempi sarjakuvaversiolle.