PDA

View Full Version : Tekstiseikkailut

The_Sipi
2.2.2004, 15:47:39
Grafiikat. PYH! Kuka niillä mitään tekee? Hyvä peli ei sellasia tartte. Ne on vaan lisukkeita, joita pelivalmistajat viskelevät peleihinsä, jotta kuluttajat viihtyisivät pelin ääressä enemmän. Ihan yhtä hyvin Gran Turismot ja Metal Gear Solidit puhumattakaan Final Fantasyista olisivat myyneet vanhoina kunnon tekstiseikkailuina, ihan tosi. Tekijät ovat vaan halunneet olla mukavia vaihteeks. Aatelkaa nyt, jos kukaan ei ois koskaan ruvennu pistämään grafiikoita peleihin (kuuluisa JOS), niin kukaan ei osaisi kaivata niitä.

No joo, jos jätetään PIIP jauhaminen ja mennään asiaan. Jaksatteko enää noita tekstiseikkailuja tahkota, joita (ehkä) joskus olette pelanneet, vai onko pakko olla kaikki maailman parhaimmat laitteet parhaimmista 3D-korteista aloittaen (vähän liioteltu, ehkä)? Tiedättekö jotain hyviä tekstiseikkailupelejä netissä joko ladattavana tai muuten vaan pelattavana? Saa kommentoida ja pistää linkkiä.

Minä itse en nyt mitenkään suuri tekstiseikkailujen ystävä ole, mutta kyllä niitä aina joskus tulee kokeiltua. Asia tuli ajankohtaiseksi, kun luin Douglas Adamsin Hitch Hiker's guide to the galaxy (englanniksi siis) ja lopetettuani sen, aloitin Starship Titanicin (Terry Jonesin romaani perustuen Douglas Adamsin ideaan/kappaleeseen (tai oikeastaan muutamaan riviin) kirjassa Life, Universe and Everything). Sen johdannossa Adams kertoi tehneensä aikanaan Hitch Hiker's Guide (http://www.douglasadams.com/creations/infocomjava.html) nimisen tekstiseikkailun ja pitihän mun päästä sitä kokeilemaan ja huomasin, että ihan hauska sekin on. Ehkä hauskin tekstiseikkailu, mitä koskaan olen pelaillu. Vielä kun pääsisi joskus läpikin. Ehdottaisin kuitenkin, että luette kirjan ensin.

Kreifi
2.2.2004, 15:56:57
Eipä erikoisemmin jaksa moiset kiinnostaa.
Miksi siis postaan?

Itselläni on jo (kovana kirjailijaheebona) ollut vuodenpäivät mielessä tekstiseikkailun kyhääminen nettiin. Ongelmana on vain se, että se vaatii kamalasti työtä ja ihan kun minulla ei muutenkaan olisi mitään tekemistä. Jonkun lyhyen, pienen voisi harjoitukseksi tehdä. Ja jos se maistuu hyvältä, niin sitten voisi jonkun isomman tekeleen, joka saa osakseen enemmän panostusta, lätkäistä Internetin ihmeelliseen maailmaan.