View Full Version : Baldur's Gate & Icewind Dale
Kuka on pelanut BG ja IWD pelejä?
Minä olen Baldur's Gate 1, 2, throne of Bhaalia.
Ja Icewind Dale 1 ja 2.
Ne ovat minun lempi pelejä. Mutta olen vain pahasti jumissa Icewind dale 2:sessa.
//Mietin vähän aikaa, mitä minun pitäisi tämän ketjun kanssa tehdä. Päätin lukottaa ja voisin kai jonkinlaista syytä tähän kertoilla. Ensinnäkin, en pidä siitä, että monta peliä yritetään tunkea samaan ketjuun. Niille pitäisi perustaa oma ketju, olkoonkin, että tässä tapauksessa kyseessä on sentään kaksi roolipeliä ja vielä samalta kehittäjältä. Joka tapauksessa mieluummin erikseen. Eri asia sitten on, jos haluaa tehdä saman pelin ykkös-, kakkos- (ja kolmos)osille yhteisketjun. Se on suotavampaakin. Ketjun aloitus on myös aika huono, mutta onneksi vastaajat ovat kuitenkin osanneet käyttäytyä oikeaoppisesti. Lukotan tämän myös siksi, koska BGII:lle on tehty nyt oma ketju. Muistin myös, että Icewind Dalelle olisi jo oma ketjunsa, mutta olinkin jo lukottanut sen (sisälsi vain kysymyksiä ihmisten partyista, ei hyvä). Jollekin jää sitten varmaan tehtäväksi kirjoittaa omat ketjunsa Icewind Dale –sarjalle ja Baldur’s Gate I:lle. :)
Älkää enää tehkö tämänkaltaisia ketjuja. *kliks*
-Prome
Asmodeus
11.2.2004, 7:22:02
Minulla on Baldur's gate 2 ja throne of bhaal, en ole paljoa ehtinyt pelaamaan, kun koneesta alkaa loppua tila :prkl: ja nyt on tuo uusi NWN. Mutta TOSI hyvä RPG toi baldur's gate on, siitä ei pääse mihinkään.
Itse olen pelannut Baldur's Gatet läpi, joskaan en kummankaan lisäosia. Kuten Biowaren pelit yleensä, ovat nämäkin varsin hyviä sarjassaan. Baldurien grafiikat eivät enää ole sitä kovin suurta ja mullistavaa, mutta varsin kaunista silti, pidän tätä vanhaa kaksiulotteista parempana kuin Neverwinter Nightsin tönkköä 3D-grafiikkaa.
Musiikki sopii hyvin peleihin, muttei jää kuitenkaan muutoin soimaan, toisin kuin joidenkin pelien musiikkia tykkää kuunnella muutoinkin. Peli ei kuitenkaan olisi mitä se on ilman että nämä musiikit olisivat taustalla, hyvin aiheeseen sopivat musiikit yleisesti.
Tärkeimpänä näissä peleissä kuitenkin juoni, ja kohtalaisen suuret vapaudet tehdä melkein mitä haluaa. Juoni antaa vapauden tehdä asioita omassa järjestyksessään, mutta on kuitenkin sen verta kiinnostava, että myös siihen liittyvää asiaa tekee mielenkiinnosta.
IceWind Daleja en ole kuin pikaiseen kokeillut molempia, ensimmäinen osa on aitona hyllyssä kun ei koskaan ole jaksanut pelata, mutta oletan että ne ovat laadukasta Biowaren peliä. Tuo ensimmäinen osa tuli ostettua varsin myöhäisellä ajankohdalla, ja se ei sitten oikein toiminut koneellani kunnolla, ja kakkosta ei vain opiskelujen takia aikoinaan ehtinyt kummemmin pelata.
yksisiipi
25.2.2004, 14:51:11
Seuraavat olen pelannut:
Baldur's Gate
Sarjan ensimmäinen peli, joten senkin puolesta upea ja nostalginen ropetus, vaikka ei se vielä kovin vanha peli olekaan. Hieno fantasiamaailma ja kohtuullisen hyvä juoni. Hohdokkuus on kuitenkin kadonnut viiden/kuuden läpipeluun mukana jonnekin Forgotten Realmsin korpeen.
Icewind Dale
Aluksi todella häikäisevä, kun nähtävillä oli se elementti joka Baldurista puuttui: lumi. Ja kun koko kuuden hengen seurueen sai itse väkertää, vaikka aikaahan siinä meni. Graafisesti hienompi kuin "edeltäjänsä" (isot monsterit yms), mutta juoni on täysin huuhaata, oikeastaan siitä ei lopussa jäänyt minkäänlaista mielikuvaa, kunhan pelasin läpi ja tapoin paljon monsuja.
Baldur's Gate 2: Shadows of Amn
Grafiikka on hieman sarjakuvamaisempi kuin kahdessa aiemmin mainitussa. Tämä peli on sitten jo edistyksellinen, aiemmista osista parannetut pikku ulkonäköseikat, parempi musiikki sekä monipuolisempi hahmonluonti. Ja se mikä tässä pelissä on kehuttavaa, on juoni, itse pääsellainen ja kaikki pienet sivutehtävät. Myös seuralaiset tuovat lisää tehtäviä mukanaan ja heillä on enemmän persoonallisuutta. Näistä kolmesta se kaikkein paras.
Evil Zack
5.3.2004, 9:43:02
Juu, IwD:eissä on tosiaan parempi graffa. Mutta niistä puuttuu se jokin. Esim. maine, tämä oli BG:eissä erittäin mukava asia. Juoni ei ole kovin kummoinen. Baldureissa sentään sai itse vipeltää ja väkertää kaikkea, mutta IwD:eissä täytyy mennä koko ajan samaa tarinaa eteenpäin, päätösvalta on erittäin vähäinen.
Pidän toki Icewindeistä, mutta Baldureista enemmän!
Neverwintereitä en ole vielä ehtinyt kokeilla, mutta kai nekin jossain vaiheessa.
/edit: Muuten, tuosta Baldur's Gate 2 Shadows of Amnista puheen ollen. Miten itse tapatte Kangaxxx lichin? Kismittää kun saan sen hp:t near deathille ja sitten "KABUM!" se pläjäyttää päähenkilöä Death spellillä tai vastaavalla ja sitten onkin game-over.
/edit: Hmm... Varsin varteen otettava taktiikka Kangaxxin hakkaamiseksi. Sain sen jokin aika sit muuttumaan jo demi-lichiks, mutta siihen taitaa toimia ihan sama taktiikka. Vai?
Hellraiser
4.4.2004, 13:07:40
Baldurs Gate 2 ja Throne of Bhaal löytyy... Throne of Bhaalia oon just vetämässä läpi ja Baldur 2:sen oon vetäny kahdesti läpi. On muutes paras peli mitä oon ikinä pelannut. Icewind Dale kakkosen oon myös vetäny läpi kertaalleen, mutta se ei ollu kovinkaan hyvä, koska: "missä kaikki kypärät"?? :wtf: Ja tapan sen kangaxx the lichin siinä Baldur kakkosessa sillä tavalla että ekaks käväsen hankkimassa carsomyrin ja crom faeyrin, koska muilla aseilla vaikutus on yleensä tällainen :nuija: .Sitten käyn underdarkista vielä hakemassa semmosen mind flayer kontrollijutskan. Sen jälkeen vain otan sen lichin haltuun sillä control circletillä? ja hutkin sitä carsomyrillä tai crom faeyrillä tai muilla +4 tai ylöspäin aseilla niin vaikutus on tällainen :angi: Hyvä tyyli on myös muuttua itse SLAYEERR!:iksi. Koska siihen ei taida imprisonmentit tehoa. Tai sitten pistää Minscin berserkkiin :mad: .
CyberMan
4.4.2004, 13:59:02
Tuota Ice Windiä minulla ei ainakaan ole mutta Baldurs Gate: Dark Alliance ykkönen ja kakkonen löytyy. Kakkosen pärjäsin hetki sitten extremellä ilman koodeja (lvl.1 ukkeli) aahh kivaa tehdä itse aseita Runestoneilla ja muilla gemeillä pidän eniten Ysuran Necromancerista magioiden takia, paras melee ukko on kyllä Drizzt, Artemis ei jotenkin ota saman paljon. Monipelihän on tietysti hauskin (paitsi pikkusiskoni kanssa tiedättekö miksi? Koska se menee kuoleen koko ajan :prkl:!) No silti mahtava peli.
Macadam
5.4.2004, 14:49:47
Oon vähän pelaillu Ice wind Dalea, mutta kun sitä pelaa vain iltaisin, niin kehittyy pientä pelkoa peliä kohtaan. Pitäisi kai se joskus pelata läpi, mutta pitää odotelle sellaista sopivaa inspistä. Ja tässä pelissä pitäisi olla hiukan taitavampi kuin minä :huh:. Miulla on tasan kaksi mättö tyyliä: "hakkaa päälle ja kuole(siis itse ;))" tai "hiivin hiljaa yllättäen kunnes kuolen". Ja kumpikaan noista ei oikein toimi...
Mulla on IWD2, ja pelaan paraikaa kolmatta kertaa läpi, ei ole edes vaikea, kun osaa, ja se on maailman paras rope :D
Mulla on IWD2, ja pelaan paraikaa kolmatta kertaa läpi, ei ole edes vaikea, kun osaa, ja se on maailman paras rope :D
Vaikka ihan kiva onkin, niin en menisi sanomaan maailman parhaaksi. Lähemmäksi sitä titteliä pääsisi BG2, johon itse olen ihastunut hyvin kovaa.
Kauniit musiikit, taistelua ja romanssia, sankareita ja konnia! Jotakuinkin kaikkea piisaa.
Niin ja Icewind 2 sai minulla nolon lopun.... osaisiko kukaan neuvoa mitä pitää tehdä Dragon's Eye nimisessä luolastossa? Muistaakseni nimi oli Dragon's Eye...
yksisiipi
3.6.2004, 16:50:58
Vaikka ihan kiva onkin, niin en menisi sanomaan maailman parhaaksi. Lähemmäksi sitä titteliä pääsisi BG2, johon itse olen ihastunut hyvin kovaa.
Kauniit musiikit, taistelua ja romanssia, sankareita ja konnia! Jotakuinkin kaikkea piisaa.
Aivan totta, Baldur's Gatessa on mainiosti toteutettu sivuhahmot, joilla on sankarihahmon päätehtävän lisäksi omia pikkubisneksiään tehtävänä, joihin voi vaikka itse mennä mukaan. Myös tehtävien kirjo on mahtava ja monipuolinen, ja tehtävät ovat hyviä (skinner murder) eivätkä vain yksinkertaisia "etsi maanviljelijä luolasta 2000exp".
Mutta monipuolisuudesta viis, tarinankerronta, vaikka hyvä tarina Baldurissa onkin, ontuu juuri siksi, että siinä ei ole hahmoa johon samaistuisi. Tässä ketjussa ei mainita (koska se ei oikeastaan kuulu tähän sarjaan) Interplayn ja BioWaren muistaakseni toista Baldurin näköistä peliä, joka on Planescape: Torment. Pelin tekijätiimissä on muistaakseni Falloutin tekijöitäkin, ja ihme kyllä, pieniä bugejakin löytyy. Mutta itse peli on koko "sarjan" komein tekele, vaikka ei siis edustakaan Forgotten Realmsia, vaan paljon härömpää Planescapea. Ulkokuorta on turha ylistää, kun kaikki näyttävät lähes samalta, mutta pinnan alta Torment on todella upea tarina kiinnostavine hahmoineen (päähenkilönä muistinsa lähes kokonaan menettänyt kuolematon soturi, leijuva ja alituiseen pälpättävä pääkallo...) ja tarinaan on voitu panostaa, koska pelin ainoana päähahmona toimii tämä Nameless One, soturi, eikä valinnanvapautta juuri ominaisuuspisteiden lisäksi alussa anneta.
Baldur's Gate II on minusta paljon ottanut vaikutteita Tormentista, mutta silti kaikessa hienoudessaan häviää aavistuksen verran paljon synkemmälle ja karummalle kertomukselle, joka on tekijöiden sisälmyksillä ja sydänverellä tehty. Jaa, tämän viestin pointti... Jos et ole Tormentia vielä kokeillut, kokeile.
En nyt viitti tähän koko Dragon's Eyeä lätätä, mutta katso esim. http://www.gamebanshee.com/icewinddaleii/walkthrough/dragonseyepath.php
se on yksi parhaimmista läpipeluuoppaista.
En oloe BG:itä pelannut, niin minun mielestä IWD2 on paras rope :D
En nyt viitti tähän koko Dragon's Eyeä lätätä, mutta katso esim. http://www.gamebanshee.com/icewinddaleii/walkthrough/dragonseyepath.php
se on yksi parhaimmista läpipeluuoppaista.
En oloe BG:itä pelannut, niin minun mielestä IWD2 on paras rope :D
Kiitokseni Azerille.
Entä onko kukaan saanut aikaan romansseja Baldureissa?
Kehittyikö siitä mitään ja kuka on sinun "suosikki" ihastuksesi?
Esim. itselläni tekee oikeasti kovaa katsoa kun Aerie ja Jaheira kinastelevat ja pitäisi valita toinen heistä.
Onko tullut sama tilanne vastaan kelläkään?
Löytyy kaikki tuosta hyllystä edestäni lisäosineen ja pakkohan se on minunkin nöyrästi myöntää että Icewind Dale 2 ja Planescape: Torment vielä listaan mukaan ja siinä on tietokoneropeltajan unelmapaketti. Perfektionistina ja rutiinien orjana rakastin mahdollisuutta importata BG1-hahmo jatko-osaan ja jatkaa edellistä tarinaa (vaikka lempparini Aloran puuttuminen kakkosesta kismitti kovasti, sen työn jälkeen minkä tein kehittääkseni puolituisvarastani...), mutta hieman kyllä nyrpistin nenää sille romanssisivujuonelle kakkosessa. Eihän siinä mitään, lisää tekemistä ja pirteä lisä, mutta miksi? Se on oikeastaan aika hyödytön (ja ärsyttää se että ainoa romanssimahdollisuus naisille on Anomen. Yäk hyi hel... miksi ei Edwin?), mutta noh. Ainakin pelissä on sisältöä, kun tuollaiseenkin on jaksettu voimavaroja laittaa.
Hahmot ovat mielestäni ainakin Palturin Porttejen vahvuus. Mukaan ei kopatakaan ihan ketä tahansa, täytyy katsoa, kenen kanssa henkilö tulee toimeen, sopiiko alignment samaan linjaan muun ryhmän kanssa (katastrofin ainekset: Chaotic Good -ryhmä, johon liitetään yksi Chaotic Evil...) Ja mahdollisuus luoda itse koko ryhmä (multiplayer-jippo) on myös kiva yksityiskohta, vaikkakin luomalla koko ryhmän ilman yhtä tyhjää slotia lyhentää peliaikaa molemmissa peleissä huomattavasti, sillä näin ei ole mahdollisuutta suorittaa exp-questeja niin hartaudella. Minusta oli myös todella ihanaa se, että jatkuvuus on otettu huomioon ja kakkoseen on pyydetty takaisin ykkösen nimekäs näyttelijäkaarti. Se vain lisää jotain pelin tunnelmaan, vaikkakin hahmoja on karsittu kovalla kädellä (miksi oi miksi Alora on korvattu jollai drewbarrymorewannabe Nalialla? Miksi!?) Ei pitäisi valittaa, sillä nämä uudet hahmot ovat kyllä todella vivahteikkaita ja persoonallisia ja heihin (suurimpaan osaan) oikeasti kiintyy, ja joitain oppii vihaamaan sydämensä pohjasta pelin edetessä (*köh Aerie ja Skye köh*)
Icewindit ovat ehkä asteen "huonompia" kuin Baldurit, mutta saattaapi johtua siitä että olen oikeasti aivan hurahtanut Baldureihin ja pelaisin niitä 24/7 jos voisin, enkä vain halua nähdä Jäätuulien mahtavuutta. Kyllähän nekin ovat juonellisesti ja pelattavuudeltaan uskomattomilla tasoilla joihin ei moni peli pääse, mutta eivät ne ole Baldur's Gaten tasolla vielä. Ainoa, joka mielestäni nousee BG:n yläpuolelle on edellämainitsemani Planescape: Torment, joka imaisee mukaansa koivet ja kädet heiluen.
Ja tuohon romanssikyselyyn. Minä metsästin multiplayer-jippopelissäni Jaheiraa (minulla oli itseluodut mies- ja naishahmo) ja sitten en suostunut makaamaan hänen kanssaan, niinpä druidittareni nyt sitten tarjoaa kylmää, myrkkyä tippuvaa dialogia ja repäisevän hauskoja loukkauksia. Taisin pilata mahdollisuuteni, olisi pitänyt sittenkin metsästää "helppoa" Aerieta, jota kylläkin vihaan. Vihaan. VIHAAN!
Jaheira <3