PDA

View Full Version : Grand Theft Auto, hyvä vai paha?

Cena
12.2.2004, 12:44:04
Word life! Tästä ollaan varmaan jo täällä paljon puhuttu, mutta koska olen aika uusi naama täällä, tahtoisin tietää mitä mieltä te arvoisat pelaajat olette mieltä Grand Theft Auto -peleistä. Ovatko ne moraalitonta sontaa vai upeita, loistokkaita pelejä kuten minun mielestäni?

Aloitin aikanaan Grand Theft Autolla, joka julkaistiin PlayStation ykköselle. Toki ihastuin siihen heti. Taisin olla kutosluokalla silloin, kun kyseistä peliä sain ensimmäisen kerran pelata. Grand Theft Auto oli todella mullistava tapaus elämässäni. En ollut koskaan kokenut vastaavaa. Sain varastella autoja, tappaa ihmisiä, tehdä mafialle hämäriä töitä, tappaa poliiseja... Grand Theft Autosta tuli minun mielipelini useiksi kuukausiksi.

Grand Theft Auto II julkaistiin pitkän odottelun jälkeen. Grafiikkaa, pelituntumaa ja yleensä kaikkea oltiin paranneltu. Autovalikoima, aseet, tehtävien laatu.. Kaikessa näkyi parannusta. Silti, Grand Theft Auto II ei aivan lunastanut kaikkia odotuksiani, jäin kaipaamaan vielä mullistavampia uudistuksia...

Konsoli vaihtui PlayStation 2:si ja sain kuulla juttuja uudesta Grand Theft Auto -pelistä, joka olisi kokonaan kolmiulotteinen. Aluksi naureskelin idealle, mutta sitten näin ensimmäiset pelikuvat GTA III:sta ja olin pompata kattoon! Pelihän näytti uskomattoman hyvältä, eräänlaiselta Midtown Madnessiltä, mutta siinä oli jotain muutakin.. Aloin saman tien odotella kyseistä peliä. Ostin kaupoista kaikki mahdolliset pelilehdet lukeakseni juttuja uudesta GTA:sta. Lopulta kun peli vihdoin tuli kauppoihin, poljin läpi viiman ja pakkasen pelikauppaani, löin rahani tiskiin ja ostin itselleni GTA III:n! Kotona pelatessani jäin saman tien koukkuun. Oli aivan uskomatonta pelata GTA:ta kolmiulotteisessa maailmassa... Huh, muistan vieläkin sen illan, kun en malttanut lopettaa pelaamista ollenkaan. Pelissä oli kaikki kohdallaan. Grafiikka hiveli silmiä, musiikkimaailma hienoine autoradioineen oli todellakin kuin kultaa. Pelin juoni oli loistava, tehtävät mielenkiintoisia... Tuo kyseinen peli on nykyään kokoelmissani ja silloin tällöin tulee palattua Liberty Cityn nuhjuisille kaduille.

No, jäin TIETYSTI odottelemaan jatkoa. GTA III oli myynyt useita miljoonia maailmanlaajuisesti. Sain kuulla, että tekeillä olisi Miami Vice -henkinen GTA, joka sijoittuisi aidolle 80-luvulle. Ajatus herätti sisälläni suurta mielenkiintoa. Kun lopulta GTA: Vice City julkaistiin, se muutti käsitykseni hienoista peleistä lopullisesti. Rockstar Games oli onnistunut jälleen kerran. Olen pelannut GTA: Vice Citya lukuisia kertoja läpi tähän päivään mennessä. Peliin oli tullut paljon uutta verrattuna edeltäjiinä, aina Hollywood-ääninäyttelijöistä 80-luvun klassikkobiiseihin, jotka pyörivät autoradiossa. GTA: Vice City on tälläkin hetkellä yksi niistä maailman parhaista peleistä, joita olen pelannut.

Jotkut puhuvat GTA-pelien väkivallasta. Itse en ota sitä ongelmana, sillä on sanomattakin selvää, että ihan pelituntuman ja aitouden vuoksi pelaajalla on mahdollisuus tehdä mitä haluaa, tappaa vaikka ihmisiä jos siltä tuntuu. Kaupungeissa toki on virkavalta juuri sitä varten, jos mielipuoli pelaajassa sattuu heräämään. Väkivalta pukee GTA-pelejä. En voisi kuvitella GTA:ta ilman kunnon rajua, likaista gangsteri-meininkiä, jossa ongelmat ratkotaan kovin ottein pyssyt paukkuen ja autojen takakumit käristen.

Nyt odottelen innoissani seuraavaa GTA:ta.. :) Mitäs te olette mieltä GTA-peleistä? Kommentteja olisi kiva kuulla ja etenkin naisten näkökulmaa kyseisistä peleistä.. ;)

Roakel
12.2.2004, 14:34:18
Ensimmäisen kerran kuin pelasin GTA:ta, eli ensimmäistä osaa, tapahtui joskus vuonna 1998 jolloin olin paneutunut 100%:sti pelien pelaamiseen eikä sivusta katselemiseen mitä minulla oli kauan tapana. Oli mahtava kokemus päästä tappamaan ohikulkijoita ja olla takaa-ajettu kaikkien seikkailupelien ohella jotka olivat niihin aikoihin niitä pelejä joita pelkästään pelasin, harmi että pelivalikoimani oli niin pieni. Pelihän ei ole lainkaan lineaarinen joten vapautta siinä riittää vaikka millä mitalla joten minähän en yhtään piitannut tehtävistä vaan vielä enemmän tuhoamisesta ja ihmisten tappamisesta, tätä kesti todella kauan ennen kuin älysin että "pelissä voi edetäkkin".

Kyse oli siis ensimmäisestä osasta jota pelasin ja ei siinä kestänyt kauaa ennen kuin sekin päätyi pelihyllylleni. Muistan myös odottaneenin hullunlailla GTA2:sta jossa grafiikat olivat parantuneet hiukan edeltäjästään, eli mitään kamalan suuria muutoksia ei ollut tiedossa. Tämän pelin ostin PSX:lle enkä olisi yhtään voinut kuvitella että se on edellistä huonompi, ja sitähän se olikin. Tässä pelissä ei enään ollut sitä samaa tunnetta kuten ensimmäisessä osassa ja tämä oli muutenkin aika tylsä, olin kai saanut tarpeekseni jo ensimmäisestä osasta jota tuli pelailtua aktiivisesti kauan.

Toisen osan jälkeen kiinnostukseni GTA:han oli sammunut lähes täysin eikä kiinnostusta tuleviin osiin enään ollut, kumma kyllä ettei uutinen tulevan GTA:n 3D ominaisuudesta kiinnostanut vaikka mietiskelin itsekkin GTA 1:sen aikoihin jos tällaista tullaan joskus näkemään. Vice City ei ikinä päätynyt ostoslistaani vaikka pidinkin siitä, ei ollut minun makuuni.

On silti myönnettävä että kyllä minä odotan tulevia osia, mutta niiden hankkiminen on toistaiseksi harkinnassa jos ne oikeasti ovat ennennäkemättömiä.

Antza
12.2.2004, 16:47:02
Itsekin olen pelannut jokaista gta:ta tähän mennessä, hyvä sarja ;) . Omistan kuitenkin vain poltetun Vice cityn :( .
Minuu ei haittaa pelien väkivalta, vaikka sitä on paljon niin se ei ole kuitenkaan kovin kummoista(minun mielipiteeni).

Tykkään eniten Vice City:ssä siintä et siin on mopoi ynnä muita kaks renkasii. Olen onnistunut keulimaan krossilla jotaa kolmesataa sekkaa ja matka oli muistaaksee 3 kilsaa. Pisin stoppie on tehty skodella: 14sekkaa :rispekti: (eilen aloin harjoittelemaan tätä joten älkää sanoko tota huonoks =) ).
Sitte viel osaan ajaa moottoripyöräl seinää päin ja siin tekemään kaks flippii millo vaa :rispekti: .

Niin sitte piti kysyy tost sun Awatarista: mist sie oot saanu kuva jossa cena on tietokoneella? Hieno! ;)

Candice
13.2.2004, 11:11:20
Itse olen GTA:a pelannut silloin tällöin ystävän pikkuveljen koneella, kun olen näillä käynyt ja elänyt ihan täysin tekemisen puutteessa. Ihan hassuahan se on mätkiä ihmisiä ja tehdä kaikkea moraalitonta, joka oikeassa maailmassa johtaisi vähintään elinkautiseen.

Kuitenkin viime viikolla opettajanhuoneessa oli armoton hälinä tästä pelistä. Opettajat olivat havahtuneet vasta käsittämään millaisia pelejä pikkuiset pelaavat. Seurasin hieman myhäillen vierestä, kuinka provosoivasti opettajat yksi toisensa jälkeen nousivat kapinaan tätä peliä vastaan. Ja tottahan se on ihminen joka kuulee vain toiselta, että tuossa pelissä tapetaan ja varastetaan ja käytetään huumeita... Paniikkihan siitä opettajaihmisten keskuudessa syntyy. Kuitenkin jos joku näistä päätyisi pelaamaan tätä hetkeksi, niin luulen, että reaktio ei olisi aivan yhtä vahva.

Tästä esimerkkinä selostin isälle eilen Jazz Jackrabbitin ihmemaa-kenttää. Siinähän on ihana toukka joka vetää vesipiippuaan ja näihin höyryihin joutuessaan itsekin menee hetkeksi sekopäiseen tilaan. Isä kurtisti kulmiaan ja sanoi, ettei minulle enää tuollaisia pelejä. Kysehän oli siis Jazz Jackrabbitista, suullinen kerronta ja oma kokeminen tuppaavat eroamaan toisistaan

Natsenatu
13.2.2004, 15:31:30
GTA on jotenkin niin upea peli.En ole tosin edes koskenut Vice Cityyn tai GTA 3:seen :( mutta kyllähän GTA 1 ja 2 vielä luetellaan mukaan eikös?
Saatoin viettää tunteja vain räiskien viattomia ohikulkijoita mössöksi ja varastaen hienoja plus nopeita autoja,ja ajen ne ruttuun kuin paperin. Yhähän minä pelailen kyseistä peliä,mutta jotenkin tuo pelaamisen himo on laantunut.
Väkivalta on peleissä yleistä,jos ei luetella Spyroa tai Crashia,joissa väkivalta on kangettu pienimmillekkin sopivaan,humoristiseen muotoon.
GTA:ssa riittää väkivaltaa,mutta niin riittä useissa muissakin peleissä. Eihän se muuten olisi niin viihdyttävää.

GTA 2 on erittäin hyvä,verrattuna jopa edeltäjäänsä parempi. Hämärähommat ganstoille,Kill Frenzyt plus ihan hiukan paremmat graffat posauttavat kenen tahansa pelausmittarin maksimiin.
Itse en ainakaan alkuun päästyäni irtoa ohjaimesta ilman liuottimia ja rautakankia. Näen vain hahmoni ruudulla ampumassa gangstoja matalaksi ja poliisit ramppaavat perässä. Minusta GTA 2:seen olisi saatu enemmän ulottuvuutta jos sitä olisi voinut katsoa hahmon selän takaa...

OmniWepon
13.2.2004, 15:37:18
täs lyhyt juttu :D

GTA RULES!

ainakin 3 ja Visecity

valany
13.2.2004, 17:36:32
Veljeni osti GTA3 pelin varmaankin juuri silloin kun se ilmestyi.. Mä en sitä pelannut ollenkaan aluksi, katsoin vain kun veli pelasi.
Mutta jonkin ajan kuluttua mäkin aloin pelata sitä. Ja tietenkin se oli niin mahtava peli että pelasin sitä lähestulkoon joka päivä. :D
GTA vice cityn myös ostin. ( Tai siis isä osti, oma ikä ei riittänyt).
GTA3:ssa jäin johonkin tehtävään jumiin enkä ole jaksanut selvittää sitä eli en ole sitä noin 2 vuoden pelaamisen jälkeen päässyt läpi.
Onko muuten GTA pelejä pelaavat tytöt todellakin niin harvassa kuin luulen? Tiedän netistä vain yhden tytön joka niitä on pelannut..
Ja minäkin odotan jo kovasti tulevia osia. :)

Soul Reaver
13.2.2004, 20:46:01
Pelien polttaminen, miten hienoja mahdollisuuksia se avaakaan :)
Eli tutustuin GTA:han tuttavan isoveljen poltetun GTA 3:n kautta jtn 2 vuotta sitten, ja kyllä se vapaa-ajan tekemiset täytti suurimmalta osalta, se epälineaarisuus siinä on semmoista huumetta, että alta pois.
Loput GTA:t ovatkin sittemmin olleet ahkerassa lainauksessa (siis kavereilta minulle) ja ainakin Vice Citystä olen tehnyt ostopäätöksen, vielä kun sitä riihikuivaa löytyisi.

Ja väkivaltaisuus ei tunnu missään, koska suurin piirtein kaikissa GTA:issa sarjakuvamainen toteutus hämärtää pikselimössöllä hupailun ja tarpeettoman raakuuden rajan. Eli nerokasta :)

Kufuto
14.2.2004, 15:20:24
No, onhan se ihan kiva. Mutta Vice Citystä en paljon piittaa. Se on myöskin tyhmää siinä, kun sä käyt ensimmäisen kerran poliisi asemalla etkä ole tehnyt mitään. Poliisit ampuvat sinut.

Tosi kiva vastaan otto! =/ :eh:

Locke88
14.2.2004, 17:43:15
GTA pelit on mahtavia.Ite omistan ykkösen ja lontoon.Tykkään kun saa listiä väkeä vaikka en oo kyllä pitkään aikaan pelannut kumpaakaan sillä Lontoon menin läpi ja ykkönen on aika vaikee.

Ben
14.2.2004, 18:28:02
Kaikki ovat mielestäni olleet aivan älyttömän hyviä siihen aikaan. GTA1:ssä jäin välillä jumiin kun ei saanut rahaa kasaan ja piti löytää niitä salatehtäviä. Se oli kyl huono et jos mokas tehtävässä niin ei voinu yrittää uusiks. Taino onhan se todenmukaisempaa.

Mutta LANeissa pelaaminen... Varmaan yksi parhaista peleistä verkossa. Idea on yksinkertainen, listiä toinen, mutta se on niin älyttömän kivaa. Kivaa vaihtelua ainaiselle FPS räiskinnälle. Hitsi kun ei toimi GTA2 kuin Win9x järjestelmissä...?

Kokeilin joskus tuota GTA:VC:n nettipeliä (olikohan se MTA). Kuitenkin se oli niin buginen ja omituinen systeemi ettei oikein tiennyt mitä piti tehdä.

Mutta GTA2:sta tai ykköstä ois hauska pelata netissä vaiheeksi.

Janzku86
17.2.2004, 7:34:40
GTA on aivan mahtava sarja. Olen pelaillut sitä ensimmäisestä lähtien, mutta nyt kun ajattelee sitä klassikkoa (GTA1), niin ei sitä viittis enää pelata, ku on koennut mahtavan ja häikäisevän 3D GTA:n. No loistava sarja silti. Kumpi on parempi GTA3 vai GTA:Vice City. Minusta GTA3, mutta ei silti malta odottaa uusimman GTA:n (GTA: Sin City) tuloa.

Originally posted by valany
GTA vice cityn myös ostin. ( Tai siis isä osti, oma ikä ei riittänyt).

No täällä pohjoisessa (Kajaanissa) ei ainakaan ikä-rajoja pahemmin välitetä. Minäkin ostin K-18 pelin (GTA3) ku olin 16. Eivät edes kysynneet ikää. :D

mogvisti
20.2.2004, 17:56:43
GTA:t ovat melko väkivaltaisia pelejä mutta toisaalta ne ovat mukavia stressileluja ( oonko sairas, vai... =/ )

Yksi asia ärsyttää kuitenkin GTA:ssa ja GTA 3:ssa. Niissä ei ole moottoripyöriä. Minkä takia mopot pitää joka toisessa GTA:ssa pois? Jos seuraavassa GTA:ssa ei ole mopoja niin meikä pistää paikat päreiksi!

En vain älyä sitä tällä hetkellä meneillä olevaa meininkiä siitä
GTA: Vice City vs. Haitilaiset jupakasta. Sehän on vaan peliä, mutta jotkut ei sitä tajua. Tapetaanhan siinä pelissä Kuubalaisiakin ja eivät ne oo siitä ruvennu valittamaan. No annettaan asian hautua ja katsoa mitä tapahtuu.

Mutta kyllä GTA:t ovat sairasta väkivalta viihdettä, mutta kyllä ne tuntuvat yleisöön uppoavan kuin häkä!

Itse olen ainakin ollut sarja fani jo ykkösosan ilmestymisestä lähtien ja enkä voi sanoa muuta kuin :up:

GTA:t RULEZ

game-freak92
19.10.2007, 20:37:04
Eka GTA:ni oli GTA III, jonka sain ps2 mukana, olin tuolloin 10-vuotias ja ps2 oli juuri julkaistu ja todella uusi. Silloin se oli ihan ihmeellistä, miten peli voi olla niin monipuolinen. Pystyi tappamaan poliiseja, ryöstämään autoja, ampumaan päitä irti. Oli vuosi 00', tai 01'. Seuraavaksi ostin monen vuoden päästä San Andreaksen, olin ostellut muita pelejä, eikä GTA:t vähään aikaan kiinnostaneet, San Andreaksen ostin 05', ollessani 13-14 vuotias. Ihmeellinenhän se oli, kun oli niin iso alue ja on kyllä reippaasti muita GTA parempi.

Itse tykkään/rakastan tätä pelisarjaa ja aikomuksenani on ostaa kaikki tämän sarjan pelit. Mielestäni nämä GTA:t eivät ole liian väkivaltaisia, oikeastaan väkivalta peleissä on juuri hyvä juttu, kunhan se ei mene semmoiseen, että vedetään kirveellä maha auki ja syödään sisälmykset -touhuun, jollaista en kyllä vielä ole peleissä nähnyt.

GTA-pelit, jotka omistan:

- San Andreas
- Vice City
- GTA: III (Rikki)
- GTA: Vice City Stories
- GTA: 2

Vastaus kysymykseen: Hyvä. =)

The Lord ZXV
24.10.2007, 17:26:46
On kokemusta aina alusta asti. Ensimmäinen GTA oli uraauurtava ja kyllähän siihen tuli tutustuttua. En pitänyt sitä mitenkään äärettömän hyvänä pelinä mutta kyllähän sen parissa aikaa tappoi.

Muut GTA pelit eivät jaksaneet kiinnostaa, kunnes.

San Andreas tuli tutuksi kun se hankittiin. Se oli upea ja sen parissa vietti aikaa. Mutta se myös löi näpeille muutamilla jollakin tavalla rasittavilla tehtävillä ja osin puuduttavuudellaan, mutta läpi tuli pelattua ja tavaraa hankittua. Se oli kieltämättä hyvä, kun hahmoa saa kehittää vaikka siinä selviä puutteita olikin.

Vice City tuli myös hankittua ja se oli järkyttävän huono, se oli oikea pettymys. Sen kyllä sietää että vedessä ei voi käydä mutta sen värimaailma ja etenkin kontrollit olivat aivan perseestä, en omista enää, suuri pettymys.

Vastaus kysymykseen: Hyvä.

Arvosana pelisarjalle asteikolla 0-10 olisi jotain 6. Se pelisarja ei ole niin hyvä kuin väitetään.